duminică, 9 septembrie 2007
943/18.07.96 Lege privind datoria de stat şi garanţiile de stat

L E G E

privind datoria de stat şi garanţiile de stat

 

nr. 943-XIII  din  18.07.1996

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.75-76/715 din 21.11.1996

 

* * *

Abrogat: 09.09.2007

Legea R.Moldova nr.419-XVI din 22.12.2006

 

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiuni principale

Articolul 2. Autorizarea Guvernului de a contracta împrumuturi de stat şi de a acorda garanţii de stat pentru împrumuturi

Articolul 3. Plafoanele datoriei de stat şi ale garanţiilor de stat pentru împrumuturi

Articolul 4. Obligaţia de a onora datoria de stat

Articolul 5. Obligaţia de a executa garanţiile de stat pentru împrumuturi

Articolul 6. Înregistrarea şi gestionarea datoriei de stat şi garanţiilor de stat pentru împrumuturi

Articolul 7. Relaţiile Ministerului Finanţelor cu Banca Naţională a Moldovei privind gestionarea datoriei de stat

Articolul 8. Examinarea acordurilor de împrumut de stat extern şi acordurilor de garanţie pentru împrumuturi de stat externe

Articolul 9. Obligaţiile beneficiarilor de mijloace din împrumuturile de stat sau de garanţii de stat pentru împrumuturi

Articolul 10. Monitoringul şi controlul

 

Capitolul II

DATORIA DE STAT INTERNĂ

Articolul 11. Instrumentele generatoare de datorie de stat internă

Articolul 12. Destinaţia mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat interne

Articolul 13. Gestionarea datoriei de stat interne

Articolul 14. Abrogat

Articolul 15. Hîrtiile de valoare de stat

Articolul 16. Tipurile de hîrtii de valoare de stat

Articolul 17. Contravenţii pe piaţa hîrtiilor de valoare de stat

Articolul 18. Răscumpărarea hîrtiilor de valoare de stat

Articolul 19. Acordarea de compensaţii pentru hîrtiile de valoare de stat în formă fizică distruse, deformate sau deteriorate

Articolul 20. Împrumuturile contractate de la Banca Naţională a Moldovei şi de la instituţiile financiare din Republica Moldova

Articolul 21. Serviciul împrumuturilor acordate Guvernului de Banca Naţională a Moldovei

Articolul 22. Evidenţa împrumuturilor acordate Guvernului de Banca Naţională a Moldovei

 

Capitolul III

DATORIA DE STAT EXTERNĂ

Articolul 23. Instrumentele generatoare de datorie de stat externă

Articolul 24. Excepţia pentru Fondul Monetar Internaţional

Articolul 25. Destinaţia mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe

Articolul 26. Funcţiile Ministerului Finanţelor privind gestionarea datoriei de stat externe

Articolul 27. Agenţii fiscali ai statului pentru valorificarea împrumuturilor de stat externe şi serviciul datoriei de stat externe

Articolul 28. Gestionarea datoriei de stat externe rezultate din acorduri de împrumut extern

Articolul 29. Adoptarea hotărîrilor privind acceptarea împrumuturilor de stat externe

Articolul 30. Conversiunea mijloacelor valutare obţinute din împrumuturile de stat externe pentru acoperirea deficitului bugetului de stat

Articolul 31. Utilizarea mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea investiţiilor şi importurilor

Articolul 32. Distribuirea mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea investiţiilor şi importurilor

Articolul 33. Distribuirea mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea proiectelor de investiţii

Articolul 34. Distribuirea mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea importurilor

Articolul 35. Rambursarea creditelor acordate din contul mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe

 

Capitolul IV

GARANŢIILE DE STAT PENTRU ÎMPRUMUTURI

Articolul 36. Limitele garanţiilor de stat pentru împrumuturi interne

Articolul 37. Procedura acordării garanţiilor de stat

Articolul 38. Evaluarea riscului asumat de Ministerul Finanţelor la acordarea garanţiilor de stat

Articolul 39. Resursele fondului de risc

Articolul 40. Condiţiile obligatorii pentru acordarea garanţiilor de stat

Articolul 41. Hotărîrea privind acordarea garanţiilor de stat

Articolul 42. Obligaţiile agentului economic care solicită garanţie de stat

Articolul 43. Elementele obligatorii ale contractului (acordului) de garanţie

Articolul 44. Asigurarea rambursării împrumuturilor prin garanţii de stat

Articolul 45. Executarea garanţiilor de stat pentru împrumuturi

Articolul 46. Recuperarea mijloacelor utilizate pentru executarea garanţiilor de stat pentru împrumuturi

Articolul 47. Condiţiile de conversiune a garanţiilor de stat pentru împrumuturi în datorie de stat

Articolul 48. Condiţiile de încetare a garanţiilor de stat

 

Capitolul V

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 49. Elaborarea regulamentelor privind gestionarea hîrtiilor de valoare de stat

Articolul 50. Răspunderea juridică

Articolul 51. Intrarea în vigoare

 

 

 

În scopul autorizării Guvernului să contracteze împrumuturi de stat şi să acorde garanţii de stat pentru împrumuturile interne şi externe, precum şi în scopul stabilirii principiilor de bază privind onorarea acestora,

Parlamentul adoptă prezenta lege.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiuni principale

În sensul prezentei legi se utilizează următoarele noţiuni:

datorie de stat – suma totală a datoriei de stat interne şi a datoriei de stat externe contractate de Ministerul Finanţelor în numele Republicii Moldova, exprimată în monedă naţională. Datoria de stat contractată în alte monede legale se calculează în monedă naţională, pornind de la rata de schimb oficială, stabilită de Banca Naţională a Moldovei la data respectivă;

datorie de stat internă – parte integrantă a datoriei de stat, reprezentînd totalul sumelor principale ale tuturor obligaţiilor directe neonorate, contractate de Ministerul Finanţelor în numele Republicii Moldova în monedă naţională;

datorie de stat externă – parte integrantă a datoriei de stat, reprezentînd totalul sumelor principale ale tuturor obligaţiilor directe neonorate, contractate de Ministerul Finanţelor în numele Republicii Moldova în valută străină;

garanţii de stat pentru împrumuturi – suma tuturor garanţiilor de stat pentru împrumuturi acordate de Ministerul Finanţelor în numele Republicii Moldova;

garanţii de stat pentru împrumuturi interne – parte integrantă a garanţiilor de stat pentru împrumuturi, reprezentînd suma tuturor obligaţiilor condiţionale, contractate de Ministerul Finanţelor în numele Republicii Moldova pentru a plăti instituţiilor creditoare sumele exprimate în monedă naţională, în conformitate cu contractele de garanţie;

garanţii de stat pentru împrumuturi externe – parte integrantă a garanţiilor de stat pentru împrumuturi, reprezentînd suma tuturor obligaţiilor condiţionale, contractate de Ministerul Finanţelor în numele Republicii Moldova pentru a plăti instituţiilor creditoare sumele exprimate în valută străină, în conformitate cu acordurile de garanţie;

Registrul datoriei de stat – registru al obligaţiilor directe ale statului, rezultate din împrumuturile de stat interne şi externe;

Registrul garanţiilor de stat pentru împrumuturi – registru al obligaţiilor condiţionale ale statului, rezultate din emiterea garanţiilor de stat pentru împrumuturi de stat interne şi externe;

suma principală a împrumutului – suma împrumutată conform contractului (acordului) de împrumut;

hîrtie de valoare de stat – formă a datoriei de stat, reprezentînd un contract de împrumut pe termen scurt, mediu sau lung cu valoarea exprimată în monedă naţională sau în altă monedă legală, care intervine între Republica Moldova în calitate de debitor şi persoane fizice sau juridice în calitate de creditori;

suma principală a hîrtiei de valoare purtătoare de dobîndă (obligaţiunii de stat) – suma, echivalentă cu valoarea nominală a hîrtiei de valoare purtătoare de dobîndă, ce urmează să fie achitată la scadenţă;

hîrtie de valoare cu scont – hîrtie de valoare care se vinde la un preţ mai mic decît valoarea ei nominală;

suma principală a hîrtiei de valoare cu scont – suma împrumutată de creditor la data emisiunii hîrtiei de valoare cu scont, echivalentă cu preţul ei de vînzare;

hîrtie de valoare în formă de înregistrare în cont – hîrtie de valoare nematerială, a cărei emisiune se efectuează în formă de înregistrare contabilă;

hîrtie de valoare în formă fizică – document tangibil ce reprezintă o hîrtie de valoare;

alocaţie – cheltuieli ce urmează să fie efectuate de Guvern prin intermediul Trezoreriei în temeiul autorizaţiei acordate de Parlament;

alocaţie permanentă – cheltuieli bugetare destinate pentru un anumit scop prevăzut de legislaţie şi care nu necesită aprobări suplimentare prin legea bugetară anuală;

contul Trezoreriei – cont în care sînt colectate toate veniturile şi din care sînt efectuate cheltuielile bugetului;

sistem de înregistrări în cont – sistem prin intermediul căruia hîrtiile de valoare de stat în formă de înregistrare în cont sînt înregistrate şi menţinute de Banca Naţională a Moldovei în calitate de agent fiscal al statului;

obligaţie pecuniară – angajament privind plata unei sume de bani;

termen scurt – perioadă de pînă la 365 de zile;

termen mediu – perioadă de 365 de zile pînă la 5 ani;

termen lung – perioadă de 5 ani şi mai mult;

fond de risc – fond, creat şi administrat de Ministerul Finanţelor, în care se acumulează mijloace destinate executării garanţiilor de stat;

contract (acord) de garanţie – contract (acord) încheiat între Ministerul Finanţelor şi o instituţie creditoare în vederea efectuării unei anumite plăţi în condiţiile specificate;

agent economic – persoană fizică sau juridică căreia o instituţie creditoare îi acordă împrumut;

Comisia Guvernamentală – organ consultativ pe lîngă Guvern, care examinează problemele legate de contractarea şi utilizarea împrumuturilor de stat externe şi acordarea garanţiilor de stat pentru împrumuturi de stat externe, format din reprezentanţi ai ministerelor şi departamentelor interesate şi ai Băncii Naţionale a Moldovei;

contract (acord) de împrumut – contract (acord) prin care debitorul obţine mijloace băneşti de la un creditor şi acceptă să ramburseze suma principală şi să plătească dobînda aferentă în termenele convenite;

contract privind măsurile de asigurare a rambursării împrumutului garantat de stat – contract, încheiat între Ministerul Finanţelor şi agentul economic, care stipulează măsurile ce urmează să le ia agentul economic în scopul asigurării rambursării în termen a împrumutului garantat de stat.

[Art.1 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]

[Art.1 modificat prin Legea nr.902-XIV din 24.03.2000, în vigoare 31.03.2000]

 

Articolul 2. Autorizarea Guvernului de a contracta împrumuturi de stat şi de a acorda garanţii de stat pentru împrumuturi

(1) Prin prezenta lege Guvernul se autorizează să contracteze împrumuturi de stat şi să acorde garanţii de stat pentru împrumuturi în temeiul contractelor (acordurilor) încheiate şi administrate de către Ministerul Finanţelor.

(2) Subiect al prezentei legi, Guvernul, în persoana Ministerului Finanţelor, este unica autoritate care are dreptul:

a) să încheie contracte (acorduri) de împrumut de mijloace băneşti în monedă naţională şi în alte monede legale;

b) să emită hîrtii de valoare de stat pe termen scurt, mediu şi lung;

c) să acorde instituţiilor creditoare din ţară şi de peste hotare garanţii de stat, exprimate în monedă naţională, precum şi în alte monede legale, pentru împrumuturile contractate de agenţii economici din republică, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico-juridică ale acestora.

(3) Se consideră împrumuturi de stat şi garanţii de stat pentru împrumuturi numai împrumuturile contractate şi garanţiile acordate de Guvern, în persoana Ministerului Finanţelor, în temeiul prezentei legi.

(4) Opinia legală pentru contractele (acordurile) de împrumut de stat şi de garanţie de stat pentru împrumuturi este exprimată de Ministerul Justiţiei.

[Art.2 completat prin Legea nr.902-XIV din 24.03.2000, în vigoare 31.03.2000]

 

Articolul 3. Plafoanele datoriei de stat şi ale garanţiilor de stat pentru împrumuturi

(1) Plafoanele datoriei de stat, inclusiv ale datoriei de stat interne şi datoriei de stat externe, precum şi plafoanele garanţiilor de stat pentru împrumuturi la un moment dat, se stabilesc în legea bugetară anuală.

(2) Suma principală nerambursată a împrumutului de stat poate include dobînda capitalizată care a fost stipulată în contractele (acordurile) de împrumut, inclusiv în cele internaţionale.

(3) Prin legea bugetară anuală Parlamentul poate aproba plafoane distincte pentru datoria de stat internă, datoria de stat externă şi pentru garanţiile de stat pentru împrumuturi de stat interne şi externe.

 

Articolul 4. Obligaţia de a onora datoria de stat

(1) Datoria de stat este o datorie suverană şi reprezintă obligaţia absolută a Republicii Moldova de a plăti dobînzile şi de a rambursa sumele principale, asigurată cu toate activele Republicii Moldova aflate la dispoziţia Guvernului.

(2) Plăţile aferente dobînzilor şi rambursării sumelor principale conform contractelor (acordurilor) încheiate în condiţiile prezentei legi constituie o alocaţie permanentă şi continuă pînă la onorarea integrală a obligaţiilor pecuniare.

(3) Obligaţiile pecuniare contractate în numele Republicii Moldova au o creanţă prioritară faţă de toate celelalte creanţe pecuniare asupra contului Trezoreriei.

(4) Datoria de stat se stinge odată cu plata dobînzii şi rambursarea sumei principale creditorului conform contractului (acordului) de împrumut.

 

Articolul 5. Obligaţia de a executa garanţiile de stat pentru împrumuturi

(1) Garanţiile de stat pentru împrumuturi reprezintă o obligaţie condiţională care se îndeplineşte în condiţiile specificate în contractul (acordul) de garanţie, în cazul în care beneficiarul împrumutului este în imposibilitate să ramburseze împrumutul şi să plătească dobînzile aferente conform contractului (acordului) de împrumut.

(2) În cazurile în care resursele fondului de risc sînt insuficiente pentru a efectua plăţile obligatorii aferente garanţiei de stat pentru împrumuturi, Ministerul Finanţelor are dreptul să transfere temporar în fondul de risc mijloace băneşti din veniturile încasate la buget sub condiţia recuperării ulterioare a acestora.

[Art.5 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]

 

Articolul 6. Înregistrarea şi gestionarea datoriei de stat şi garanţiilor de stat pentru împrumuturi

(1) În scopul calculării şi ţinerii evidenţei tuturor obligaţiilor directe şi condiţionale ale Republicii Moldova, Ministerul Finanţelor este autorizat să instituie şi să ţină Registrul datoriei de stat şi Registrul garanţiilor de stat pentru împrumuturi.

(2) În Registrul datoriei de stat, care se reînnoieşte în funcţie de necesităţi, se înregistrează obligaţiile directe ale statului, rezultate din împrumuturile de stat interne şi externe, informaţia privind dinamica datoriei de stat, denumirea de identificare a datoriei, data contractării, scadenţa, suma totală şi altă informaţie necesară.

(3) În Registrul garanţiilor de stat pentru împrumuturi, care se reînnoieşte în funcţie de necesităţi, se înregistrează obligaţiile condiţionale ale statului, rezultate din contractele (acordurile) de garanţie de stat pentru împrumuturi, informaţia privind acordarea şi încetarea garanţiilor de stat pentru împrumuturi, denumirea de identificare a garanţiei, data acordării, scadenţa, suma totală, plăţile efectuate şi cele datorate, altă informaţie necesară.

(4) Registrul datoriei de stat şi Registrul garanţiilor de stat pentru împrumuturi se ţin în formă manuală sau electronică de către Ministerul Finanţelor şi sînt unicele înregistrări oficiale privind obligaţiile directe şi condiţionale ale Republicii Moldova. Ministerul Finanţelor este unicul organ responsabil de ţinerea la zi a Registrului datoriei de stat şi a Registrului garanţiilor de stat pentru împrumuturi.

(5) Ministerul Finanţelor prezintă Băncii Naţionale a Moldovei, regulat sau la cererea acesteia, informări privind conţinutul Registrului datoriei de stat şi al Registrului garanţiilor de stat pentru împrumuturi. Banca Naţională a Moldovei poate ţine evidenţa informărilor prezentate de Ministerul Finanţelor.

(6) Ministerul Finanţelor este responsabil pentru gestionarea datoriei de stat şi a garanţiilor de stat pentru împrumuturi.

(7) În cadrul gestionării datoriei de stat şi a garanţiilor de stat pentru împrumuturi, Ministerul Finanţelor evaluează costul minimal al împrumuturilor, stabileşte anual obiectivele de împrumut în dependenţă de capacitatea de efectuare a serviciului datoriei de stat şi deţine fluxul de numerar în contul Trezoreriei.

(8) Ministerul Economiei sau alte organe ale administraţiei publice furnizează Ministerului Finanţelor date cu caracter economic, necesare contractării şi gestionării datoriei de stat şi emiterii garanţiilor de stat pentru împrumuturi.

(9) Ministerul Finanţelor în rapoartele periodice privind executarea bugetului de stat, prezentate conform legislaţiei, indică volumul şi conţinutul obligaţiilor directe şi condiţionale ale statului.

 

Articolul 7. Relaţiile Ministerului Finanţelor cu Banca Naţională a Moldovei privind gestionarea datoriei de stat

(1) Ministerul Finanţelor consultă anual Banca Naţională a Moldovei privitor la obiectivele sale în domeniul împrumuturilor de stat interne şi externe sectorului public pentru următorul an financiar, inclusiv privitor la sumele şi condiţiile în care aceste împrumuturi vor fi contractate.

(2) Ministerul Finanţelor informează Banca Naţională a Moldovei despre datoria de stat, inclusiv despre emisiunile de hîrtii de valoare de stat în formă fizică, şi garanţiile de stat pentru împrumuturi.

 

Articolul 8. Examinarea acordurilor de împrumut de stat extern şi acordurilor de garanţie pentru împrumuturi de stat externe

(1) Proiectele acordurilor de împrumut de stat extern şi ale acordurilor de garanţie pentru împrumuturile de stat externe se prezintă spre examinare şi avizare organelor de stat abilitate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(2) Acordurile încheiate cu guvernele străine, agenţiile guvernelor străine, organizaţiile financiare internaţionale sau cu alte organizaţii şi companii străine privind contractarea împrumuturilor de stat externe sau acordarea garanţiilor de stat pentru împrumuturi de stat externe intră în vigoare numai după ratificarea acestora de Parlament.

 

Articolul 9. Obligaţiile beneficiarilor de mijloace din împrumuturile de stat sau de garanţii de stat pentru împrumuturi

(1) Beneficiarii de mijloace din împrumuturile de stat sau de garanţii de stat pentru împrumuturi vor utiliza şi rambursa aceste mijloace în conformitate cu contractele încheiate cu Ministerul Finanţelor.

(2) În caz de utilizare a mijloacelor contrar destinaţiei sau de nerambursare în termen, împotriva beneficiarilor nominalizaţi la alin.(1) se aplică sancţiunile prevăzute de legislaţia în vigoare şi de contractele încheiate.

 

Articolul 10. Monitoringul şi controlul

(1) Beneficiarii de mijloace din împrumuturile de stat sau de garanţii de stat pentru împrumuturi prezintă trimestrial Ministerului Finanţelor informări complete privind utilizarea şi rambursarea acestor mijloace.

(2) Ministerului Finanţelor i se acordă dreptul de control la beneficiarii nominalizaţi la alin.(1), inclusiv dreptul de verificare a conturilor bancare, pe toată perioada utilizării mijloacelor din împrumuturile de stat, pînă la rambursarea lor integrală, sau pe perioada valabilităţii garanţiilor de stat.

(3) Ministerul Finanţelor elaborează şi Guvernul aprobă regulamentele privind Registrul datoriei de stat şi Registrul garanţiilor de stat pentru împrumuturi.

 

Capitolul II

DATORIA DE STAT INTERNĂ

Articolul 11. Instrumentele generatoare de datorie de stat internă

Instrumente generatoare de datorie de stat internă sînt:

a) hîrtiile de valoare de stat;

b) împrumuturile de la Banca Naţională a Moldovei şi instituţiile financiare din Republica Moldova;

c) alte instrumente generatoare de datorie de stat internă.

 

Articolul 12. Destinaţia mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat interne

Mijloacele în monedă naţională obţinute din împrumuturile de stat interne, contractate de Ministerul Finanţelor în limitele plafoanelor stabilite de legea bugetară anuală, se utilizează pentru:

a) acoperirea deficitului bugetului de stat;

b) stingerea datoriei de stat interne, contractate anterior;

c) acoperirea decalajului de casă în bugetul de stat;

d) acoperirea cheltuielilor rezultate din emiterea împrumuturilor de stat interne;

e) finanţarea proiectelor de investiţii.

 

Articolul 13. Gestionarea datoriei de stat interne

Guvernul, în persoana Ministerului Finanţelor, asigură gestionarea datoriei de stat interne prin organizarea şi evidenţa rambursării acesteia, calculul şi plata dobînzii, precum şi prin efectuarea altor operaţiuni specifice.

 

Articolul 14. Impozitarea datoriei de stat interne

[Art.14 abrogat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]

 

Articolul 15. Hîrtiile de valoare de stat

(1) Ministerul Finanţelor, în numele Republicii Moldova, este autorizat să emită hîrtii de valoare de stat.

(2) Hîrtiile de valoare de stat se emit în formă de înregistrare în cont sau în formă fizică şi sînt considerate documente juridice scrise.

(3) Hîrtiile de valoare de stat în formă de înregistrare în cont sînt hîrtii de valoare a căror emisiune, evidenţă, precum şi confirmarea dreptului de proprietate asupra lor, se efectuează printr-o înregistrare în sistemul de înregistrări în cont de către Banca Naţională a Moldovei, agent fiscal al statului în organizarea serviciului acestor hîrtii de valoare.

(4) Hîrtii de valoare de stat în formă fizică sînt hîrtiile de valoare de stat pe care sînt imprimate numărul, valoarea nominală şi alte elemente de identificare ale acestora.

(5) Plata sumei principale şi a dobînzii aferente hîrtiilor de valoare de stat în formă de înregistrare în cont se efectuează prin intermediul sistemului de înregistrări în cont conform prevederilor regulamentelor privind hîrtiile de valoare în formă de înregistrare în cont, elaborate în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(6) Plata sumei principale şi a dobînzii aferente hîrtiilor de valoare de stat în formă fizică se efectuează în conformitate cu normele juridice pentru astfel de hîrtii de valoare şi cu regulamentele privind hîrtiile de valoare în formă fizică, elaborate în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(7) Suma principală a hîrtiilor de valoare de stat constituie datorie de stat.

(8) Hîrtiile de valoare de stat în formă de înregistrare în cont sau în formă fizică reprezintă instrumente negociabile şi fac obiectul prezentei legi şi al regulamentelor elaborate în conformitate cu prezenta lege.

 

Articolul 16. Tipurile de hîrtii de valoare de stat

(1) Hîrtiile de valoare de stat se emit pe termen scurt, mediu sau lung.

(2) Hîrtii de valoare de stat emise pe termen scurt sînt:

a) bonurile de trezorerie – hîrtii de valoare cu scont emise în formă de înregistrări în cont, cu scadenţa la 28, 91, 182, 273 şi 364 de zile;

b) bonurile de acoperire a decalajului de casă – hîrtii de valoare cu scont emise în formă de înregistrare în cont pe orice termen de pînă la 365 de zile, în scopul concordării veniturilor şi cheltuielilor bugetului.

(3) Hîrtiile de valoare de stat pe termen mediu şi lung (obligaţiunile de stat) pot fi emise în formă de înregistrare în cont sau în formă fizică.

[Art.16 modificat prin Legea nr.902-XIV din 24.03.2000, în vigoare 31.03.2000]

 

Articolul 17. Contravenţii pe piaţa hîrtiilor de valoare de stat

În conformitate cu prezenta lege se consideră contravenţii pe piaţa hîrtiilor de valoare de stat:

a) asocierea participanţilor pieţei hîrtiilor de valoare de stat în scopul manipulării sau a influenţării procesului competitiv pe piaţă;

b) încălcarea restricţiilor privind vînzarea sau cumpărarea hîrtiilor de valoare de stat, stabilite pentru participanţii pieţei hîrtiilor de valoare de stat;

c) desfăşurarea unor acţiuni ce se manifestă ca înşelăciune şi implicarea în aceste acţiuni a altui participant al pieţei hîrtiilor de valoare de stat.

 

Articolul 18. Răscumpărarea hîrtiilor de valoare de stat

(1) Hîrtiile de valoare de stat se răscumpără în conformitate cu condiţiile de emisiune a acestora şi cu regulamentele elaborate în temeiul prezentei legi. În urma răscumpărării obligaţiile ce decurg din hîrtiile de valoare de stat se sting.

(2) Dacă data la care trebuie să se efectueze una din plăţile aferente hîrtiei de valoare de stat coincide cu o zi nelucrătoare, plata se va efectua în prima zi de lucru următoare, fără dobîndă suplimentară.

(3) Ministerul Finanţelor are dreptul să răscumpere o hîrtie de valoare de stat înainte de scadenţă în cazurile în care acest fapt este specificat în condiţiile emisiunii hîrtiilor de valoare de stat, efectuînd răscumpărarea conform prevederilor prezentei legi şi ale regulamentelor elaborate în temeiul prezentei legi.

 

Articolul 19. Acordarea de compensaţii pentru hîrtiile de valoare de stat în formă fizică distruse, deformate sau deteriorate

Ministerul Finanţelor este autorizat să acorde compensaţii pentru hîrtiile de valoare de stat în formă fizică distruse, deformate sau deteriorate, sub condiţia că aceste hîrtii de valoare de stat să fie identificate după elementele lor, în conformitate cu regulamentele în vigoare. Acordarea compensaţiei este condiţionată şi de siguranţa Ministerului Finanţelor că această compensaţie nu-l va obliga la o rambursare dublă pentru aceleaşi hîrtii de valoare de stat.

 

Articolul 20. Împrumuturile contractate de la Banca Naţională a Moldovei şi de la instituţiile financiare din Republica Moldova

Guvernul, în persoana Ministerului Finanţelor, se autorizează să contracteze împrumuturi de la Banca Naţională a Moldovei şi de la instituţiile financiare din Republica Moldova, în limitele generale ale plafoanelor, prevăzute în legea bugetară anuală şi conform criteriilor stabilite în Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei.

 

Articolul 21. Serviciul împrumuturilor acordate Guvernului de Banca Naţională a Moldovei

(1) Suma dobînzilor aferente împrumuturilor contractate de la Banca Naţională a Moldovei constituie o alocaţie permanentă.

(2) Modalitatea de virare în bugetul de stat a beneficiului Băncii Naţionale a Moldovei se stabileşte în legea bugetară anuală, luîndu-se în considerare prevederile Legii cu privire la Banca Naţională a Moldovei.

 

Articolul 22. Evidenţa împrumuturilor acordate Guvernului de Banca Naţională a Moldovei

Datoriile rezultate din împrumuturile acordate Guvernului, în persoana Ministerului Finanţelor, de Banca Naţională a Moldovei se trec, în caz de imposibilitate de rambursare, la datoria de stat internă şi pot fi prorogate sau reperfectate în hîrtii de valoare de stat prin legea bugetară anuală, în conformitate cu Legea cu privire la Banca Naţională a Moldovei.

 

Capitolul III

DATORIA DE STAT EXTERNĂ

Articolul 23. Instrumentele generatoare de datorie de stat externă

(1) Instrumente generatoare de datorie de stat externă sînt:

a) hîrtiile de valoare de stat, reprezentînd un contract de împrumut cu valoarea exprimată în orice monedă legală, cu excepţia monedei naţionale;

b) împrumuturile de la guvernele altor state, de la agenţiile guvernelor altor state;

c) împrumuturile de la instituţii financiare străine, organizaţii financiare internaţionale;

d) alte împrumuturi bilaterale sau multilaterale.

(2) Semnarea acordurilor de împrumut extern se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

Articolul 24. Excepţia pentru Fondul Monetar Internaţional

Prevederile prezentei legi nu sînt aplicabile procurării de valută şi efectuării altor tranzacţii între Banca Naţională a Moldovei şi Fondul Monetar Internaţional.

 

Articolul 25. Destinaţia mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe

Mijloacele obţinute din împrumuturile de stat externe se utilizează pentru:

a) acoperirea deficitului bugetului de stat;

b) susţinerea balanţei de plăţi;

c) finanţarea proiectelor de investiţii pentru dezvoltarea domeniilor prioritare ale economiei;

d) importul de materie primă, resurse energetice şi de alte produse;

e) onorarea obligaţiilor asumate prin acordarea garanţiilor de stat pentru împrumuturi;

f) serviciul, refinanţarea şi reachiziţionarea datoriei contractate anterior;

g) finanţarea cheltuielilor legate de lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale şi ale altor situaţii extraordinare;

h) finanţarea cheltuielilor rezonabile legate de contractarea datoriei de stat externe.

 

Articolul 26. Funcţiile Ministerului Finanţelor privind gestionarea datoriei de stat externe

(1) Ministerul Finanţelor, în colaborare cu Ministerul Economiei şi Banca Naţională a Moldovei:

a) examinează duratele şi condiţiile acordurilor de împrumut extern, evaluează posibilităţile de creditare şi condiţiile de finanţare pe pieţele internaţionale;

b) analizează posibilităţile şi condiţiile de refinanţare a datoriei de stat externe şi asigură ca soldul net al împrumuturilor noi să nu depăşească plafonul datoriei de stat externe, stabilit în legea bugetară anuală;

c) elaborează, în conformitate cu prezenta lege, şi prezintă Guvernului şi Parlamentului proiecte de acte legislative şi de alte acte normative necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor şi împuternicirilor privind gestionarea datoriei de stat externe.

(2) Ministerul Finanţelor este responsabil pentru gestionarea, serviciul şi rambursarea împrumuturilor de stat externe, contractate în numele Republicii Moldova.

 

Articolul 27. Agenţii fiscali ai statului pentru valorificarea împrumuturilor de stat externe şi serviciul datoriei de stat externe

(1) Împrumuturile de stat externe contractate de Ministerul Finanţelor în numele Republicii Moldova sînt valorificate prin intermediul băncilor comerciale, iar în cazuri excepţionale, prin intermediul Băncii Naţionale a Moldovei, cu consimţămîntul acesteia.

(2) Ministerul Finanţelor rambursează şi efectuează plăţile aferente serviciului datoriei de stat externe prin intermediul Băncii Naţionale a Moldovei.

 

Articolul 28. Gestionarea datoriei de stat externe rezultate din acorduri de împrumut extern

(1) Utilizarea împrumuturilor de stat externe, serviciul şi rambursarea datoriei de stat externe, contractate prin acorduri de împrumut extern, urmează să se facă în condiţiile şi în termenele stabilite în aceste acorduri.

(2) În cazul în care condiţiile privind utilizarea împrumuturilor de stat externe, serviciul şi rambursarea datoriei de stat externe, stabilite în acordurile de împrumut extern, vin în contradicţie cu prevederile prezentei legi, au prioritate condiţiile stipulate în aceste acorduri.

(3) Mecanismul pentru recepţionarea împrumuturilor de stat externe, serviciul şi rambursarea datoriei de stat externe se stabileşte prin regulamentele elaborate de Ministerul Finanţelor de comun acord cu Banca Naţională a Moldovei.

 

Articolul 29. Adoptarea hotărîrilor privind acceptarea împrumuturilor de stat externe

(1) Hotărîrile privind acceptarea împrumuturilor de stat externe se adoptă de Guvern în temeiul proiectelor înaintate de Ministerul Finanţelor. La propunerea Ministerului Finanţelor, proiectele hotărîrilor menţionate pot fi examinate anterior în cadrul Comisiei Guvernamentale.

(2) Toate propunerile făcute de Ministerul Finanţelor vor corespunde prevederilor prezentei legi.

 

Articolul 30. Conversiunea mijloacelor valutare obţinute din împrumuturile de stat externe pentru acoperirea deficitului bugetului de stat

Mijloacele valutare obţinute din împrumuturile de stat externe, contractate de Ministerul Finanţelor în numele Republicii Moldova pentru acoperirea deficitului bugetului de stat, se vînd pe piaţa valutară, mijloacele în monedă naţională fiind transferate în contul Trezoreriei.

 

Articolul 31. Utilizarea mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea investiţiilor şi importurilor

Mijloacele obţinute din împrumuturile de stat externe, contractate de Ministerul Finanţelor în numele Republicii Moldova pentru finanţarea investiţiilor şi importurilor, se utilizează pentru:

a) crearea de noi locuri de muncă şi susţinerea întreprinderilor privatizate şi de stat în ordinea priorităţilor economice şi sociale fixate de Guvern;

b) producerea de bunuri şi servicii pentru export sau de bunuri şi servicii ce le înlocuiesc pe cele de import;

c) finanţarea cheltuielilor legate de lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale sau ale altor situaţii extraordinare;

d) finanţarea proiectelor de investiţii în infrastructură, inclusiv în infrastructura socială;

e) alte scopuri stabilite de Guvern.

 

Articolul 32. Distribuirea mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea investiţiilor şi importurilor

(1) Mijloacele obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea investiţiilor şi importurilor pot fi distribuite instituţiilor financiare din republică, la propunerea Ministerului Finanţelor, în temeiul hotărîrilor Guvernului. Condiţiile de rambursare a mijloacelor împrumutate se stabilesc în contractele încheiate între Ministerul Finanţelor şi instituţiile financiare din republică. În aceste contracte sînt, de asemenea, specificate: rata dobînzii plătită Ministerului Finanţelor, limitările asupra marjei la rata dobînzii pe care instituţia financiară o poate percepe, valuta în care va fi calculată şi rambursată suma principală şi plătite dobînzile aferente, precum şi alte angajamente ale părţilor.

(2) Mijloacele obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea investiţiilor şi importurilor pentru instituţiile finanţate de la buget vor fi gestionate de Ministerul Finanţelor în condiţiile stabilite prin hotărîrile respective ale Guvernului şi Parlamentului.

 

Articolul 33. Distribuirea mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea proiectelor de investiţii

(1) Mijloacele obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea proiectelor de investiţii se distribuie agenţilor economici conform prevederilor prezentului articol.

(2) Mijloacele indicate la alin.(1) se distribuie, prin intermediul instituţiilor financiare, după cum este specificat în art.32 alin.(1). În acest scop:

a) agenţii economici prezintă instituţiilor financiare proiectele de investiţii, inclusiv business-planurile, şi alte documente necesare;

b) instituţiile financiare examinează proiectele de investiţii, inclusiv business-planurile, capacitatea agenţilor economici de a rambursa mijloacele obţinute, adoptă hotărîri privind distribuirea mijloacelor şi transferă, în baza acestor hotărîri, mijloace agenţilor economici.

(3) Mijloacele obţinute din împrumuturile de stat externe pentru realizarea proiectelor de investiţii finanţate de la bugetul de stat vor fi gestionate direct de Ministerul Finanţelor în conformitate cu art.32 alin.(2). În aceste cazuri:

a) procedura de distribuire este similară procedurii descrise la alin.(2), cu excepţia că agenţii economici prezintă materialele enumerate la alin.(2) lit.a) la Ministerul Finanţelor, pentru a fi examinate în comun cu Ministerul Economiei şi ministerele de ramură, iar în caz de necesitate, în cadrul Comisiei Guvernamentale;

b) după adoptarea de Guvern şi Parlament a hotărîrilor privind distribuirea mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea proiectelor de investiţii, Ministerul Finanţelor este unicul responsabil de gestionarea acestor mijloace.

 

Articolul 34. Distribuirea mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea importurilor

(1) Mijloacele obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea importurilor se distribuie (se vînd) agenţilor economici în conformitate cu prevederile prezentului articol.

(2) Mijloacele obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea importurilor se vînd de către Ministerul Finanţelor la licitaţie.

(3) Mijloacele obţinute din împrumuturile de stat externe se distribuie cu respectarea următoarelor condiţii:

a) aceste mijloace pot fi alocate pe un termen nu mai mare de un an;

b) agenţii economici – solicitanţi ai acestor mijloace – prezintă instituţiilor financiare business-planurile în care indică exact necesarul de produse de import şi destinaţia acestora. În cazul în care mijloacele obţinute din împrumuturile de stat externe sînt gestionate de Ministerul Finanţelor, în afară de business-planuri, acesta poate solicita şi alte documente necesare.

(4) Dacă valoarea importului efectuat direct de un organ al statului depăşeşte suma echivalentă cu 50 mii de dolari S.U.A., mărfurile trebuie să fie achiziţionate pe bază de tender, în conformitate cu legislaţia.

 

Articolul 35. Rambursarea creditelor acordate din contul mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe

(1) Toate creditele acordate de Ministerul Finanţelor din contul mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe pentru finanţarea proiectelor de investiţii şi importurilor se rambursează de agenţii economici sau de instituţiile financiare Ministerului Finanţelor, în conformitate cu prevederile contractelor de credit, încheiate între Ministerul Finanţelor şi beneficiarii de credit.

(2) Ministerul Finanţelor este autorizat să perceapă de la beneficiarii de credite o plată din care să-şi acopere cheltuielile generate de operaţiile de schimb, precum şi alte cheltuieli necesare pentru recepţionarea, distribuirea şi rambursarea împrumuturilor.

(3) Pentru asigurarea rambursării creditelor acordate din contul mijloacelor obţinute din împrumuturile de stat externe, Ministerul Finanţelor este autorizat să ia toate măsurile necesare, prevăzute de prezenta lege şi de alte acte normative în vigoare, inclusiv preluarea directă pe cale extrajudiciară a mijloacelor din conturile bancare şi urmărirea bunurilor materiale, gajate la obţinerea acestor credite.

 

Capitolul IV

GARANŢIILE DE STAT PENTRU ÎMPRUMUTURI

Articolul 36. Limitele garanţiilor de stat pentru împrumuturi interne

Pentru garanţiile de stat pentru împrumuturi interne în legea bugetară anuală se stabilesc următoarele limite:

a) raportul dintre suma defalcărilor bugetare în fondul de risc şi suma cheltuielilor anuale prevăzute în bugetul de stat pentru serviciul datoriei de stat;

b) garanţiile de stat pentru împrumuturile interne se acordă în limita resurselor fondului de risc care includ mijloacele bugetare prevăzute în legea bugetară anuală şi defalcările agenţilor economici pentru garanţiile de stat acordate anterior.

 

Articolul 37. Procedura acordării garanţiilor de stat

(1) Ministerul Finanţelor va acorda instituţiei financiare garanţie de stat pentru împrumutul solicitat de agentul economic numai după ce acesta va depune la Ministerul Finanţelor o cerere care va include:

a) denumirea şi adresa agentului economic;

b) numărul contului de decontare în instituţia financiară care îl deserveşte;

c) valoarea împrumutului pentru care se solicită garanţia de stat şi condiţiile de creditare;

d) business-planul care indică destinaţia împrumutului pentru care se solicită garanţia de stat;

e) denumirea instituţiei creditoare care acordă creditul pentru care se solicită garanţia de stat;

f) altă informaţie necesară.

(2) Concomitent cu prezentarea cererii indicate la alin.(1), agentul economic trebuie să prezinte documentele şi informarea necesară evaluării situaţiei financiare şi solvabilităţii sale, inclusiv:

a) bilanţul contabil pentru o perioadă de activitate de cel puţin 2 ani precedenţi;

b) informarea privind datoriile faţă de buget, instituţiile financiare şi agenţii economici;

c) copiile de pe toate documentele relevante privind proiectele de investiţii;

d) prognoza privind profitul şi distribuirea acestuia în perioada de garanţie;

e) proiectul contractului de împrumut pe care îl va încheia cu instituţia financiară creditoare;

f) informarea privind activele care ar putea fi gajate şi folosite pentru achitarea datoriei;

g) alte documente şi informări necesare.

 

Articolul 38. Evaluarea riscului asumat de Ministerul Finanţelor la acordarea garanţiilor de stat

(1) Ministerul Finanţelor efectuează analiza economică a materialelor prezentate şi stabileşte gradul de risc pentru fiecare garanţie, exprimat în procente (pînă la 100) faţă de suma garanţiei.

(2) În baza evaluării riscului, Ministerul Finanţelor stabileşte plata pentru fiecare garanţie acordată, în cuantum de la 5 la 25 la sută din suma principală a împrumutului garantat de stat. Această plată urmează să fie virată de agentul economic în fondul de risc.

 

Articolul 39. Resursele fondului de risc

(1) Ministerul Finanţelor nu acordă nici o garanţie de stat dacă nu sînt identificate şi virate în fondul de risc mijloace suficiente pentru acoperirea riscului evaluat. În cazuri specifice, conform hotărîrilor adoptate de Parlament, agenţii economici pot vira mijloacele financiare în fondul de risc ulterior acordării garanţiei.

(2) Resursele fondului de risc pentru fiecare garanţie de stat se compun din:

(a) mijloacele bugetare prevăzute în legea bugetară anuală, care constituie o alocaţie permanentă;

b) mijloacele băneşti virate de agenţii economici pentru garanţia acordată şi care constituie cel puţin 5 la sută din suma principală a împrumutului garantat de stat.

 

Articolul 40. Condiţiile obligatorii pentru acordarea garanţiilor de stat

(1) Garanţiile de stat se acordă de Ministerul Finanţelor în temeiul hotărîrilor Parlamentului, cu respectarea obligatorie a următoarelor condiţii:

a) Ministerul Finanţelor încheie cu agentul economic contractele care asigură recuperarea integrală a mijloacelor utilizate pentru rambursarea creditelor garantate de stat, şi anume:

- contractul de gaj;

- contractul de cesiune de creanţă;

- contractul de acordare a dreptului de preluare directă a mijloacelor din conturile bancare ale agentului economic;

- contractul privind dreptul Ministerului Finanţelor de a exercita necondiţionat controlul asupra conturilor bancare ale agentului economic;

b) acordarea garanţiilor de stat pentru împrumuturi interne nu trebuie să ducă la depăşirea plafonului angajamentelor Guvernului faţă de sistemul bancar, stabilit conform politicii monetar-creditare pentru perioada respectivă;

c) agentul economic virează plata în fondul de risc în cuantumul şi termenele stabilite.

(2) Garanţiile de stat pentru împrumuturi interne se acordă în mod prioritar instituţiilor financiare care creditează agenţii economici din Republica Moldova, ce deservesc instituţiile finanţate de la buget.

(3) Garanţiile de stat pentru împrumuturi externe se acordă numai pentru împrumuturile destinate finanţării proiectelor de importanţă primordială pentru Republica Moldova. Criteriile de selectare a proiectelor sînt aceleaşi ca şi pentru selectarea proiectelor finanţate din împrumuturile de stat externe.

(4) Ministerul Finanţelor elaborează formularul contractului (acordului) de garanţie şi stabileşte termenul de valabilitate a acestuia.

 

Articolul 41. Hotărîrea privind acordarea garanţiilor de stat

(1) Dacă sînt satisfăcute condiţiile prevăzute de prezenta lege, Guvernul, în persoana Ministerului Finanţelor, prezintă Parlamentului spre aprobare un proiect de hotărîre privind acordarea garanţiei de stat.

(2) Garanţia de stat se acordă de Ministerul Finanţelor, cu avizul Băncii Naţionale a Moldovei în temeiul hotărîrii Parlamentului.

 

Articolul 42. Obligaţiile agentului economic care solicită garanţie de stat

(1) Ministerul Finanţelor încheie cu agentul economic care solicită garanţie de stat un contract privind măsurile de asigurare a rambursării împrumutului garantat de stat.

(2) Conform acestui contract, agentul economic îşi asumă faţă de Ministerul Finanţelor următoarele obligaţii:

a) să nu contracteze datorii suplimentare cu creanţe prioritare împrumutului garantat de stat;

b) să asigure accesul liber la toată informaţia necesară pentru evaluarea situaţiei sale financiare;

c) să utilizeze toate mijloacele disponibile din conturile sale bancare în scopul stingerii datoriei pentru împrumutul garantat de stat;

d) să plătească penalităţi în cazul în care nu va îndeplini condiţiile contractuale.

 

Articolul 43. Elementele obligatorii ale contractului (acordului) de garanţie

Contractul (acordul) de garanţie include:

a) denumirea şi adresa agentului economic beneficiar de împrumut garantat de stat;

b) denumirea şi adresa instituţiei financiare care acordă împrumut garantat de stat;

c) obiectul garanţiei de stat;

d) suma garanţiei de stat;

e) forma de angajament al Ministerului Finanţelor;

f) termenul de valabilitate a garanţiei de stat pînă la care obligaţia de plată a Ministerului Finanţelor este exigibilă;

g) condiţiile de plată;

h) condiţiile în care garanţia de stat poate fi executată;

i) obligaţiile instituţiei financiare care acordă împrumut garantat de stat privind măsurile pentru obţinerea rambursării împrumutului acordat şi plăţii dobînzilor aferente.

 

Articolul 44. Asigurarea rambursării împrumuturilor prin garanţii de stat

Garanţiile de stat asigură rambursarea integrală sau parţială a sumei principale a împrumutului garantat de stat şi plata dobînzii aferente dacă plata dobînzii este stipulată în contractul (acordul) de garanţie.

 

Articolul 45. Executarea garanţiilor de stat pentru împrumuturi

(1) Dacă agentul economic nu-şi îndeplineşte obligaţia de plată, conform contractului de împrumut încheiat cu instituţia financiară creditoare, şi dacă instituţia financiară creditoare a luat toate măsurile prevăzute de prezenta lege şi de contractul (acordul) de garanţie pentru rambursarea de agentul economic a datoriei, instituţia financiară creditoare prezintă Ministerului Finanţelor o cerere de plată prin care solicită acestuia executarea garanţiei de stat.

(2) Cererea de plată include suma principală şi dobînda care urmează să fie plătite instituţiei financiare creditoare de Ministerul Finanţelor, conform contractului (acordului) de garanţie, încheiat în condiţiile prezentei legi.

(3) Ministerul Finanţelor transferă instituţiei financiare creditoare suma solicitată dacă pretenţiile din cererea de plată sînt în conformitate cu prevederile prezentei legi şi cu condiţiile stipulate în contractul (acordul) de garanţie.

(4) Preluarea pe cale extrajudiciară a mijloacelor din conturile bugetului de stat nu se admite, cu excepţia cazurilor cînd în contractul (acordul) de garanţie este prevăzută calea extrajudiciară de preluare a mijloacelor.

 

Articolul 46. Recuperarea mijloacelor utilizate pentru executarea garanţiilor de stat pentru împrumuturi

(1) După efectuarea de către Ministerul Finanţelor a plăţilor aferente garanţiei de stat, agentul economic este obligat să ia toate măsurile posibile pentru a restitui Ministerului Finanţelor mijloacele utilizate de acesta în conformitate cu prezenta lege şi contractele încheiate între agentul economic şi Ministerul Finanţelor.

(2) Ministerul Finanţelor ia toate măsurile prevăzute de legislaţie în vederea recuperării mijloacelor utilizate pentru executarea garanţiei de stat, inclusiv şi preluarea pe cale extrajudiciară a mijloacelor din conturile bancare ale agentului economic prin incaso, în cazul în care Ministerul Finanţelor a încheiat cu agentul economic un contract de acordare a dreptului de preluare directă a mijloacelor din conturile bancare ale acestuia.

 

Articolul 47. Condiţiile de conversiune a garanţiilor de stat pentru împrumuturi în datorie de stat

În cazurile în care creditorii au depus cereri de plată, respectînd condiţiile stipulate în contractele (acordurile) de garanţie încheiate, şi garantul este dator să-şi onoreze obligaţiile, garanţiile de stat pentru împrumuturi sînt convertite în datorie de stat.

 

Articolul 48. Condiţiile de încetare a garanţiilor de stat

O garanţie de stat încetează dacă:

a) împrumutul garantat de stat este rambursat integral de agentul economic sau de Ministerul Finanţelor;

b) termenul stipulat în contractul (acordul) de garanţie a expirat şi au fost îndeplinite toate obligaţiile contractuale;

c) mijloacele împrumutului garantat de stat nu sînt utilizate în scopul pentru care acesta a fost acordat.

 

Capitolul V

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 49. Elaborarea regulamentelor privind gestionarea hîrtiilor de valoare de stat

(1) Ministerul Finanţelor în comun cu Banca Naţională a Moldovei elaborează regulamentele privind:

a) emiterea şi plasarea hîrtiilor de valoare de stat;

b) serviciul, evidenţa, răscumpărarea şi gestionarea hîrtiilor de valoare de stat;

c) metodele de comercializare a hîrtiilor de valoare de stat pe piaţa secundară.

(2) Ministerul Finanţelor se autorizează:

a) să desemneze o instituţie care să elaboreze integral sau parţial regulamentele prevăzute la alin.(1);

b) să desemneze agentul fiscal pentru efectuarea operaţiilor privind emisiunea hîrtiilor de valoare de stat în formă fizică.

 

Articolul 50. Răspunderea juridică

Persoanele fizice şi juridice, inclusiv organele administraţiei publice, vinovate de nerespectarea prezentei legi, poartă răspundere administrativă, penală sau civilă în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

Articolul 51.

(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

(2) Pînă la punerea actelor normative în vigoare în concordanţă cu prezenta lege, ele se aplică în măsura în care nu contravin acestei legi.

(3) Guvernul, în termen de 2 luni:

a) va pune actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

b) va elabora regulamentele adiţionale cu privire la conţinutul şi ţinerea la zi a Registrului datoriei de stat şi a Registrului garanţiilor de stat pentru împrumuturi;

c) va prezenta Parlamentului propuneri pentru modificarea şi completarea legislaţiei în vigoare cu prevederi privind stabilirea răspunderii pentru contravenţiile la prezenta lege.

(4) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Hotărîrea Parlamentului nr.570-XIII din 22 iulie 1995 privind acordarea de către Guvern a garanţiilor de credit băncilor comerciale.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Petru LUCINSCHI

Chişinău, 18 iulie 1996.
Nr.943-XIII.