vineri, 21 februarie 2003
1153/11.04.97 Lege cu privire la notariat

L E G E

cu privire la notariat

 

nr. 1153-XIII  din  11.04.97

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.61/520 din 16.09.1997

 

* * *

Abrogat: 21.02.2003

Legea R.Moldova nr.1453-XV din 08.11.2002

 

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Notariatul. Definiţie

Articolul 2. Actele notariale

Articolul 3. Cerinţele faţă de actele notariale

Articolul 4. Dreptul la exercitarea funcţiei de notar

Articolul 5. Candidaţii la funcţia de notar

Articolul 6. Confirmarea în funcţia de notar

Articolul 7. Jurămîntul notarului

Articolul 8. Dreptul la funcţia de notar stagiar

Articolul 9. Împuternicirile notarului stagiar

Articolul 10. Independenţa notarilor

 

Capitolul II

ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII NOTARIALE

Articolul 11. Biroul notarial, sediul, competenţa lui teritorială

Articolul 12. Supravegherea activităţii notarilor

Articolul 13. Comisia de calificare

Articolul 14. Licenţa pentru activitate notarială

Articolul 15. Modul de deschidere a biroului notarial

Articolul 16. Limba actelor notariale

Articolul 17. Păstrarea secretului actelor notariale

Articolul 18. Sigiliul notarului

Articolul 19. Dările de seamă

Articolul 20. Păstrarea actelor notariale

Articolul 21. Încetarea activităţii notarului

Articolul 22. Suspendarea exerciţiului funcţiei de notar

 

Capitolul III

DREPTURILE, OBLIGAŢIILE ŞI RESPONSABILITATEA NOTARULUI

Articolul 23. Drepturile

Articolul 24. Obligaţiile

Articolul 25. Incompatibilităţile

Articolul 26. Responsabilitatea

Articolul 27. Răspunderea disciplinară

Articolul 28. Sancţiunile disciplinare

Articolul 29. Substituirea notarului

 

Capitolul IV

UNIUNILE, ASOCIAŢIILE NOTARILOR ŞI CAMERELE NOTARIALE

Articolul 30. Uniunile şi asociaţiile notarilor

Articolul 31. Exclus

Articolul 32. Atribuţiile Consiliului uniunii notarilor şi ale Consiliului asociaţiei notarilor

Articolul 33. Asigurarea activităţii notariale

Articolul 34. Camera Notarială

Articolul 35. Atribuţiile Colegiului Camerei Notariale

Articolul 36. Dreptul Camerei Notariale de a fi informată

 

Capitolul V

PROCEDURA ACTELOR NOTARIALE

Articolul 37. Competenţa notarului

Articolul 38. Actele notariale îndeplinite de consuli

Articolul 381. Actele notariale îndeplinite de secretarul consiliului local (sătesc, comunal)

 

Capitolul VI

EFECTUAREA ACTELOR NOTARIALE

Articolul 39. Subiectul actelor notariale

Articolul 40. Locul efectuării actelor notariale

Articolul 41. Refuzul efectuării actului notarial

Articolul 42. Stabilirea identităţii, verificarea capacităţii juridice, de exerciţiu, autenticităţii semnăturilor părţilor şi ale reprezentanţilor lor

Articolul 43. Cerinţele faţă de documentele prezentate

Articolul 44. Restricţii

Articolul 45. Înregistrarea actelor notariale

Articolul 46. Înscrisul de autentificare

Articolul 47. Eliberarea de extrase

Articolul 48. Eliberarea de duplicate

 

Capitolul VII

AUTENTIFICAREA TRANZACŢIILOR

Articolul 49. Autentificarea notarială a tranzacţiilor

Articolul 50. Autentificarea contractelor de atribuire a terenurilor pentru construcţia de case individuale

Articolul 51. Autentificarea contractelor de înstrăinare şi gajare de imobil

Articolul 52. Autentificarea testamentelor

Articolul 53. Autentificarea procurilor

Articolul 54. Numărul de exemplare ale documentului autentificat notarial

 

Capitolul VIII

CONSERVAREA BUNURILOR SUCCESORALE ŞI ELIBERAREA

CERTIFICATELOR DE MOŞTENITOR

Articolul 55. Înştiinţarea moştenitorilor despre deschiderea succesiunii şi primirea declaraţiei de acceptare a succesiunii sau de renunţare la ea

Articolul 56. Primirea pretenţiilor de la creditorii defunctului

Articolul 57. Conservarea şi inventarierea bunurilor succesorale

Articolul 58. Delegarea măsurilor de conservare a bunurilor succesorale

Articolul 59. Anularea măsurilor de conservare a bunurilor succesorale

Articolul 60. Acoperirea din contul bunurilor succesorale a cheltuielilor

Articolul 61. Certificatul de moştenitor

Articolul 62. Condiţiile eliberării certificatului de moştenitor legal sau testamentar

 

Capitolul IX

ELIBERAREA CERTIFICATULUI CU PRIVIRE LA DREPTUL DE PROPRIETATE LA O COTĂ-PARTE

DIN BUNURILE COMUNE ALE SOŢILOR. APLICAREA ŞI ANULAREA INTERDICŢIILOR

DE ÎNSTRĂINARE A IMOBILULUI

Articolul 63. Eliberarea certificatului cu privire la dreptul de proprietate la o cotă-parte din bunurile comune ale soţilor

Articolul 64. Eliberarea certificatului cu privire la dreptul de proprietate la o cotă-parte din bunurile comune ale soţilor în caz de deces al unuia din ei

Articolul 65. Aplicarea şi anularea interdicţiilor de înstrăinare a imobilului

 

Capitolul X

LEGALIZAREA COPIILOR ŞI A EXTRASELOR DIN DOCUMENTE,

CERTIFICAREA SEMNĂTURILOR DE PE DOCUMENTE

ŞI A EXACTITĂŢII TRADUCERII

Articolul 66. Legalizarea copiilor şi a extraselor din documente

Articolul 67. Certificarea semnăturii de pe document

Articolul 68. Certificarea exactităţii traducerii

 

Capitolul XI

CERTIFICAREA FAPTELOR

Articolul 69. Certificarea faptului aflării persoanei în viaţă, într-un anumit loc

Articolul 70. Certificarea identităţii persoanei cu persoana înfăţişată în fotografie

Articolul 71. Certificarea timpului prezentării documentului

 

Capitolul XII

TRANSMITEREA CERERILOR, PRIMIREA ÎN DEPOZIT A SUMELOR

DE BANI ŞI A TITLURILOR DE VALOARE

Articolul 72. Transmiterea cererilor

Articolul 73. Primirea în depozit a sumelor de bani şi a titlurilor de valoare

Articolul 74. Protestarea cambiilor

Articolul 75. Prezentarea cecurilor spre plată şi certificarea neachitării lor

Articolul 76. Primirea documentelor la păstrare

Articolul 77. Protestul maritim

Articolul 78. Asigurarea dovezilor

 

Capitolul XIII

(Exclus)

 

Capitolul XIV

APLICAREA LEGISLAŢIEI CU PRIVIRE LA NOTARIAT FAŢĂ DE CETĂŢENII STRĂINI

ŞI APATRIZI. APLICAREA LEGISLAŢIEI ALTOR STATE.

TRATATELE ŞI ACORDURILE INTERNAŢIONALE

Articolul 82. Actele notariale pentru cetăţenii străini, apatrizi şi persoanele juridice străine

Articolul 83. Aplicarea normelor dreptului străin

Articolul 84. Acceptarea documentelor întocmite în străinătate

Articolul 85. Executarea delegaţiilor, adresarea în organele de justiţie străine

Articolul 86. Asigurarea dovezilor

Articolul 87. Tratatele şi acordurile internaţionale

 

Capitolul XV

ASIGURAREA FINANCIARĂ A ACTELOR NOTARIALE

Articolul 88. Plata pentru actele notariale şi pentru alte servicii notariale

Articolul 89. Finanţarea activităţii notariale

 

Capitolul XVI

CONTROLUL ASUPRA ACTIVITĂŢII BIROURILOR NOTARIALE

Articolul 90. Controlul administrativ.

Articolul 91. Controlul judiciar

 

Capitolul XVII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 92. Intrarea în vigoare

Articolul 93. Îndatoririle Guvernului

Articolul 94. Aplicarea legii

Articolul 95. Îndatoririle administraţiei publice locale

Articolul 96. Dispoziţii tranzitorii

Articolul 97. Transmiterea arhivelor birourilor notariale de stat

Articolul 98. Îndatoririle Ministerului Justiţiei

Articolul 99. Convocarea adunării de constituire a Uniunii Notarilor

Articolul 100. Abrogări

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Notariatul. Definiţie

(1) Notariatul reprezintă un ansamblu de persoane fizice licenţiate în domeniu şi persoane abilitate prin lege să desfăşoare în numele statului şi în conformitate cu Constituţia şi legislaţia în vigoare activitate notarială, care asigură persoanelor fizice şi juridice stabilirea de raporturi juridice, civile şi comerciale nelitigioase, precum şi exerciţiul drepturilor şi ocrotirea intereselor legitime.

(2) Activitatea notarială se realizează prin acte notariale şi consultaţii juridice notariale, în condiţiile prezentei legi.

(3) Activitatea notarială se înfăptuieşte în mod egal pentru toate persoanele, respectîndu-se imparţialitatea.

(4) Activitatea notarială nu se află sub incidenţa Legii cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi.

[Art.1 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

[Art.1 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 2. Actele notariale

(1) Actele notariale se îndeplinesc de notari, precum şi de secretarii consiliilor locale (săteşti, comunale), iar pe teritoriul altor state – de consulii Republicii Moldova, potrivit competenţelor stabilite de lege.

(2) Notarul este persoană fizică autorizată să îndeplinească un serviciu de interes public, are statutul unei funcţii autonome şi este inamovibil, cu excepţia încetării funcţiei în temeiul prezentei legi.

(3) Actul îndeplinit de notar, purtînd semnătura şi sigiliul acestuia, este de autoritate publică şi are forţa probantă prevăzută de lege.

(4) Actul notarial este prevăzut de lege sau solicitat de persoane particulare.

[Art.2 modificat prin Legea nr.757-XV din 21.12.2001]

[Art.2 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

[Art.2 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 3. Cerinţele faţă de actele notariale

(1) Notarii şi persoanele abilitate prin lege să desfăşoare activitate notarială, au obligaţia să verifice ca actele pe care le instrumentează să nu cuprindă clauze ce contravin legislaţiei, ordinii publice şi bunelor moravuri, să ceară şi să dea lămuriri părţilor asupra conţinutului acestor acte spre a se convinge că le-au înţeles sensul şi le-au acceptat efectele, în scopul prevenirii litigiilor.

(2) În cazul în care actul solicitat contravine legislaţiei, ordinii publice şi bunelor moravuri, notarul va refuza întocmirea lui.

[Art.3 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 4. Dreptul la exercitarea funcţiei de notar

Dreptul la exercitarea funcţiei de notar îl au persoanele care:

a) sînt cetăţeni ai Republicii Moldova domiciliaţi pe teritoriul ei;

b) au capacitatea de exerciţiu al drepturilor civile;

c) au studii juridice superioare;

d) au făcut stagiul timp de un an sau au o vechime în muncă pe specialitate de cel puţin 2 ani şi au făcut stagiul timp de pînă la un an la notar;

e) cunosc limba de stat în limitele stabilite de legislaţie;

f) au susţinut examenul calificativ de notar;

g) nu au antecedente penale nestinse;

h) dispun de licenţă pentru activitate notarială.

[Art.3 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

[Art.3 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

[Art.3 modificat prin Legea nr.1499-XIII din 12.02.98]

 

 

Articolul 5. Candidaţii la funcţia de notar

Admiterea candidaţilor la funcţia de notar se efectuează de Ministerul Justiţiei. Candidaţii sînt aleşi pe bază de concurs.

[Art.5 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 6. Confirmarea în funcţia de notar

Candidaţii care au îndeplinit condiţiile prevăzute la art.4 sînt confirmaţi în funcţia de notar prin ordinul ministrului justiţiei.

[Art.6 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 7. Jurămîntul notarului

(1) După înregistrarea biroului notarial, notarul va depune jurămîntul în faţa ministrului justiţiei. Jurămîntul are următorul conţinut:

"Eu, notarul (numele, prenumele), jur să fiu devotat(ă) Republicii Moldova, să respect Constituţia şi legile ei, să fiu onest(ă) şi să îndeplinesc conştiincios obligaţiile de notar."

(2) Jurămîntul semnat de notar se păstrează în dosarul său personal.

[Art.7 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 8. Dreptul la funcţia de notar stagiar

(1) Notar stagiar poate fi persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art.4 lit.a)-e) şi g).

(2) Condiţiile de stagiere a candidaţilor la funcţia de notar sînt stabilite printr-un regulament aprobat de Ministerul Justiţiei.

[Art.8 în redacţia Legii nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 9. Împuternicirile notarului stagiar

Notarul poate delega pe notarul stagiar să îndeplinească următoarele atribuţii:

a) lucrări de secretariat;

b) redactarea proiectelor de tranzacţii care urmează a fi legalizate notarial;

c) redactarea unor proiecte de acte cu conţinut juridic;

d) totalizarea practicii notariale;

e) lucrări de arhivă.

 

Articolul 10. Independenţa notarilor

(1) În activitatea sa, notarul se supune numai legii.

(2) Influenţa asupra exercitării împuternicirilor notarilor nu se admite.

 

Capitolul II

ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII NOTARIALE

Articolul 11. Biroul notarial, sediul, competenţa lui teritorială

(1) Activitatea notarului se desfăşoară în cadrul unui birou, pe care acesta este obligat să-l deschidă în limitele circumscripţiei unităţii teritorial-administrative de nivelul al doilea stabilite în licenţă. În birou pot funcţiona unul sau mai mulţi notari asociaţi care pot angaja notari stagiari, alt personal de specialitate, precum şi personal administrativ şi de serviciu, necesar activităţii notariale.

(2) În circumscripţia unei unităţi teritorial-administrative de nivelul al doilea pot funcţiona unul sau mai multe birouri notariale. În cazul în care în circumscripţie funcţionează mai multe birouri notariale, competenţa teritorială a fiecăruia se întinde pe tot cuprinsul acelei circumscripţii.

[Art.11 în redacţia Legii nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 12. Supravegherea activităţii notarilor

Supravegherea activităţii notarilor este exercitată de Ministerul Justiţiei, care asigură o practică notarială unică şi analiza statistică a actelor notariale.

[Art.12 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

[Art.12 în redacţia Legii nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 13. Comisia de calificare

(1) Pe lîngă Ministerul Justiţiei funcţionează Comisia de calificare. Regulamentul cu privire la organizarea, componenţa şi funcţionarea acesteia se aprobă de minister.

(2) Recursul asupra deciziei Comisiei de calificare poate fi depus în instanţa de judecată în termen de o lună de la data înmînării către persoana interesată a copiei de pe decizie.

[Art.13 în redacţia Legii nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 14. Licenţa pentru activitate notarială

(1) Licenţa pentru activitate notarială este eliberată de Ministerul Justiţiei, în baza deciziei Comisiei de calificare, persoanelor care au susţinut examenul de calificare.

(2) Modul de eliberare a licenţei pentru activitate notarială este stabilit printr-un regulament aprobat de Ministerul Justiţiei în condiţiile legii.

(3) Notarul cu licenţă are dreptul de a-şi deschide cont de decontare sau de alt gen, inclusiv valutar, în orice bancă.

(4) Refuzul de a elibera licenţă pentru activitate notarială poate fi contestat în justiţie în termen de o lună în modul stabilit de Codul de procedură civilă.

[Art.14 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 15. Modul de deschidere a biroului notarial

Înainte de a-şi începe activitatea, notarul este obligat să-şi înregistreze biroul la Ministerul Justiţiei în decursul a 90 de zile de la confirmare. Pentru înregistrarea biroului, notarul va prezenta Ministerului Justiţiei amprenta sigiliului şi specimenul semnăturii sale, după care va depune jurămîntul. Neîndeplinirea acestor condiţii din motive neîntemeiate atrage revocarea confirmării notarului prin retragerea licenţei.

[Art.15 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 16. Limba actelor notariale

(1) Actele notariale se efectuează în limba moldovenească.

(2) În condiţiile legii, actul notarial poate fi îndeplinit în limba solicitată de persoana care se adresează notarului.

(3) Dacă persoana care s-a adresat pentru îndeplinirea actului notarial nu cunoaşte limba de stat, textele actelor îndeplinite pot fi traduse de notar sau traducător în limba solicitată de acesta.

(4) Dacă notarul cunoaşte limba străină solicitată de persoana interesată, la dorinţa acesteia, actul notarial poate fi îndeplinit şi în limba străină solicitată.

[Art.16 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 17. Păstrarea secretului actelor notariale

(1) Notarii sînt obligaţi să păstreze secretul actelor notariale.

(2) Informaţiile cu privire la documentele, actele notariale efectuate se eliberează doar persoanelor fizice şi juridice din a căror împuternicire sau pentru care au fost efectuate actele notariale.

(3) Adeverinţele cu privire la documentele şi actele notariale efectuate se eliberează la cererea instanţei de judecată, procuraturii, organelor de anchetă prealabilă şi de cercetare penală, în legătură cu procesele penale sau civile aflate în curs de cercetare şi examinare judiciară.

(4) Adeverinţele cu privire la testamente se eliberează numai după moartea testatorului.

(5) Regulile de păstrare a secretului actelor notariale trebuie respectate şi de persoanele care au aflat, în exerciţiul funcţiunii, despre actele notariale efectuate.

(6) Obligaţia de a păstra secretul actului notarial rămîne în vigoare şi după încetarea funcţiei, cu excepţia cazurilor în care legea sau părţile interesate eliberează notarul de această obligaţie.

(7) Persoanele indicate la alin.(1) şi alin.(5) vinovate de divulgarea secretului actelor notariale poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare.

 

Articolul 18. Sigiliul notarului

Notarul are sigiliu pe care este gravată Stema de Stat, denumirea statului "Republica Moldova", numele notarului şi sediul biroului. Notarul poate avea formulare personale, hîrtie cu antetul biroului notarial, precum şi blanchete ale biroului notarial, clişeuri, şabloane.

 

Articolul 19. Dările de seamă

Notarul prezintă Ministerului Justiţiei dare de seamă semestrială şi dare de seamă anuală după forma stabilită de minister.

[Art.19 în redacţia Legii nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 20. Păstrarea actelor notariale

Actele notariale se păstrează de către persoanele abilitate prin prezenta lege să desfăşoare activitate notarială şi fac parte din Fondul Arhivistic al Republicii Moldova. Modul de păstrare, de transmitere şi de folosire a materialelor arhivistice se stabileşte în conformitate cu normele de păstrare a documentelor de arhivă.

[Art.20 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

[Art.20 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 21. Încetarea activităţii notarului

(1) Activitatea notarului încetează:

a) la cerere;

b) în cazul constatării incapacităţii de muncă, în condiţiile legii;

c) prin excludere din profesie, dispusă ca sancţiune disciplinară, în condiţiile prezentei legi;

d) în cazul incapacităţii profesionale constatate în urma unor inspecţii repetate;

e) în cazul cînd sentinţa a rămas definitivă sau a fost comisă o încălcare a eticii notarului;

f) în cazul în care notarul nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la art.4;

g) în caz de deces;

h) în caz de retragere a licenţei.

(2) Încetarea activităţii notarului se constată sau se dispune, după caz, de ministrul justiţiei.

[Art.21 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 22. Suspendarea exerciţiului funcţiei de notar

(1) Exerciţiul funcţiei de notar se suspendă:

a) în caz de incompatibilitate, conform art.25;

b) în caz de neachitare a obligaţiilor băneşti după 6 luni de la scadenţa acestora, pînă la achitarea debitului;

c) în caz de incapacitate temporară de muncă;

d) în situaţiile prevăzute la art.28 alin.(1) lit.d) şi alin.(2).

(2) Suspendarea se dispune de ministrul justiţiei, în conformitate cu competenţa acestuia, ori la propunerea Consiliului uniunii notarilor sau Consiliului asociaţiei notarilor din care face parte notarul.

[Art.22 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Capitolul III

DREPTURILE, OBLIGAŢIILE ŞI RESPONSABILITATEA NOTARULUI

Articolul 23. Drepturile

(1) Notarul îşi exercită personal profesiunea şi se bucură de stabilitate în funcţie; nu poate fi transferat în alte localităţi fără a depune cerere.

(2) Notarul dispune de drepturi şi obligaţii patrimoniale şi personale nepatrimoniale, poate angaja şi concedia lucrători, dispune de veniturile încasate, poate apărea ca parte în judecată în numele său sau în numele biroului notarial şi poate efectua alte acte în conformitate cu legislaţia.

(3) Notarul are dreptul:

a) la onorariu pentru serviciile prestate;

b) la concediu de odihnă, în condiţiile stabilite de lege;

c) la asigurare socială pe baza contribuţiei la sistemul public de asigurări sociale obligatorii şi la fondurile nestatale de pensii, în condiţiile legii.

[Art.23 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

[Art.23 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 24. Obligaţiile

(1) Notarul este obligat:

a) să acorde persoanelor fizice şi juridice ajutor în realizarea drepturilor lor şi în ocrotirea intereselor legitime, să le explice drepturile şi obligaţiile, să-i prevină despre consecinţele actelor notariale ce se efectuează;

b) să păstreze în taină datele care i-au devenit cunoscute în exerciţiul funcţiunii. Judecata poate să elibereze notarul de această obligaţie dacă împotriva lui este intentat un dosar penal în legătură cu efectuarea de acte notariale;

c) să asigure procesul de stagiere a notarilor stagiari.

(2) Notarul refuză efectuarea actului notarial în cazul neconformităţii lui cu legislaţia Republicii Moldova sau convenţiile internaţionale.

(3) Notarul îndeplineşte atribuţiile sale în conformitate cu prezenta lege şi cu jurămîntul.

[Art.24 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 25. Incompatibilităţile

Activitatea de notar este incompatibilă cu orice altă activitate, cu excepţia celei didactice şi ştiinţifice.

 

Articolul 26. Responsabilitatea

(1) Notarul nu poate absenta mai mult de 5 zile consecutive fără a asigura funcţionalitatea biroului său, în condiţiile legii şi fără a informa despre aceasta Camera Notarială.

(2) Dacă notarul divulgă intenţionat date despre efectuarea unor acte notariale sau îndeplineşte un act notarial ce contravine legislaţiei, este obligat să repare paguba pricinuită. Vina notarului trebuie să fie stabilită prin hotărîre definitivă a instanţei de judecată.

[Art.26 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

[Art.26 completat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 27. Răspunderea disciplinară

Răspunderea disciplinară a notarului intervine pentru următoarele abateri:

a) întîrziere sau neglijenţă în efectuarea lucrărilor;

b) lipsă nejustificată de la birou;

c) nerespectare a secretului profesional;

d) încălcare a eticii notarului.

 

Articolul 28. Sancţiunile disciplinare

(1) Sancţiunile disciplinare se aplică de către Ministerul Justiţiei în conformitate cu competenţa acestuia, ori la propunerea Consiliului uniunii notarilor sau Consiliului asociaţiei notarilor din care face parte notarul şi, în funcţie de gravitatea faptelor, constau în:

a) avertizare orală cu recomandarea de a nu mai comite astfel de erori;

b) observaţie scrisă;

c) suspendare din funcţie pe o durată maximă de 6 luni;

d) retragere a licenţei.

(2) În cazul în care împotriva notarului s-a luat măsura arestului preventiv, ministrul justiţiei va lua măsura suspendării din funcţie pînă la soluţionarea cauzei penale, potrivit legii.

(3) Dacă sentinţa a rămas definitivă, ministrul justiţiei dispune excluderea din profesie a notarului condamnat.

(4) Registrele şi lucrările notarului suspendat sau exclus se păstrează în baza unui regulament aprobat de Ministerul Justiţiei şi de Consiliul uniunii notarilor sau de Consiliul asociaţiei notarilor din care face parte notarul.

[Art.28 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

[Art.28 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 29. Substituirea notarului

În caz de absenţă temporară a notarului, Colegiul Camerei Notariale propune, iar Ministerul Justiţiei numeşte, pentru îndeplinirea atribuţiilor notarului absent, un alt notar, de regulă din circumscripţia apropiată.

 

Capitolul IV

UNIUNILE, ASOCIAŢIILE NOTARILOR ŞI CAMERELE NOTARIALE

[Denumirea cap.IV în redacţia Legii nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 30. Uniunile şi asociaţiile notarilor

În conformitate cu legea notarii se pot constitui în uniuni şi asociaţii profesionale, care activează în baza statutului aprobat de adunarea de constituire şi înregistrat la Ministerul Justiţiei.

[Art.30 în redacţia Legii nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 31. Consiliul Uniunii Notarilor

[Art.31 exclus prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 32. Atribuţiile Consiliului uniunii notarilor şi ale Consiliului asociaţiei notarilor

Consiliul uniunii notarilor sau Consiliul asociaţiei notarilor au următoarele atribuţii:

a) reprezintă interesele notarilor şi le protejează în raporturi cu terţe persoane;

b) propune ministrului justiţiei suspendarea din funcţie sau încetarea funcţiei de notar;

c) propune Ministerului Justiţiei numărul necesar de birouri notariale şi repartizarea lor în circumscripţia respectivă;

d) propune cuantumul onorariilor pentru serviciile notariale conform metodologiei de calculare elaborate de Ministerul Economiei şi Reformelor şi Ministerul Justiţiei;

e) aprobă cotele de contribuţie ale notarilor la Camera Notarială, precum şi cele ale Camerei Notariale la uniunea sau asociaţia notarilor, potrivit statutului acesteia;

f) supraveghează asigurarea activităţii notariale în condiţiile legii;

g) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege şi de regulamentul Consiliului.

[Art.32 în redacţia Legii nr.944-XIV din 21.04.2000]

[Se declară neconstituţională sintagma "propune Ministerului Justiţiei şi Ministerului Economiei şi Reformelor mărimea]

[onorariilor pentru serviciile prestate de notar" din art.32 lit.d) prin Hot. Curţii Constituţionale nr.67 din 02.12.99]

[Art.32 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 33. Asigurarea activităţii notariale

Notarul nu este în drept să-şi exercite funcţiile fără a încheia, în condiţiile legii, un contract de asigurare a activităţii sale.

[Art.33 în redacţia Legii nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 34. Camera Notarială

(1) În circumscripţia fiecărei zone geografice (Centru, Nord, Sud) funcţionează cîte o Cameră Notarială cu capacitate juridică.

(2) Din Camera Notarială e necesar să facă parte toţi notarii care funcţionează în circumscripţia zonei respective.

(3) Camera Notarială este condusă de un colegiu şi are un secretar auxiliar remunerat.

 

Articolul 35. Atribuţiile Colegiului Camerei Notariale

Colegiul Camerei Notariale are următoarele atribuţii:

a) previne şi, dacă e posibil, soluţionează plîngerile împotriva notarilor şi a notarilor stagiari, luînd măsurile respective şi aducîndu-le la cunoştinţa Consiliului uniunii notarilor sau Consiliului asociaţiei notarilor şi a Ministerului Justiţiei;

b) apără interesele notarilor din circumscripţia sa;

c) face recomandări şi sugestii Consiliului uniunii notarilor sau Consiliului asociaţiei notarilor privind exerciţiul notariatului la nivelul circumscripţiei sale;

d) informează uniunea sau asociaţia notarilor asupra activităţii birourilor notariale, asupra necesarului de notari şi, în caz de modificare a numărului notarilor din circumscripţia sa, expune o părere argumentată;

e) reprezintă Camera Notarială în relaţiile cu terţe persoane la nivelul circumscripţiei sale;

f) întocmeşte documentaţia juridică şi asigură consultarea şi informarea curentă a notarilor;

g) ţine evidenţa veniturilor şi cheltuielilor Camerei Notariale şi a contribuţiei membrilor săi;

h) acumulează datele şi lucrările necesare pentru Buletinul notarilor şi asigură difuzarea acestuia;

i) stabileşte contribuţia notarilor proporţional venitului;

j) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege şi regulamentul său.

[Art.35 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 36. Dreptul Camerei Notariale de a fi informată

(1) Camera Notarială are dreptul să ceară informaţii cu privire la săvîrşirea de acte notariale, alte documente ce se referă la activitatea economico-financiară, iar, după caz, explicaţiile personale ale notarului, inclusiv în chestiuni de nerespectare a eticii profesionale.

(2) Persoanele cu putere de decizie ale Camerei Notariale sînt obligate să păstreze secretul actelor notariale. Pentru divulgarea secretului şi pricinuirea de daune notarului, vinovaţii poartă răspundere în conformitate cu legislaţia.

 

Capitolul V

PROCEDURA ACTELOR NOTARIALE

Articolul 37. Competenţa notarului

(1) Notarul îndeplineşte următoarele acte notariale:

a) redactarea şi îndeplinirea, la solicitarea părţilor, a actelor cu conţinut juridic;

b) autentificarea actelor redactate de el, de persoana în cauză, de avocat sau prin delegarea judecătorului şi autorităţilor publice (tranzacţii de înstrăinare (vînzare-cumpărare, donaţie, schimb) a bunurilor imobiliare şi mobiliare, a pămîntului, a mijloacelor de transport, autentificarea testamentelor, procurilor etc.);

c) procedura succesorală notarială;

d) certificarea unor fapte prevăzute de lege;

e) legalizarea semnăturilor pe documente;

f) certificarea datei de prezentare a actelor;

g) primirea documentelor la păstrare;

h) actele de protest al cambiilor;

i) legalizarea copiilor de pe documente;

j) efectuarea şi legalizarea traducerilor;

k) eliberarea copiilor autentice de pe actele notariale întocmite sau depuse formal în arhivele sale la păstrare ori anexate la alte acte;

1) autentificarea contractelor cu privire la determinarea cotei-părţi din bunurile stăpînite în devălmăşie;

m) orice alte acte prevăzute de lege.

(2) Notarul poate da consultaţii juridice în materie notarială, altele decît cele referitoare la conţinutul actelor pe care le îndeplineşte.

(3) La îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin, notarul recurge la competenţa generală, cu excepţia următoarelor situaţii:

a) procedura succesorală notarială este de competenţa notarului din circumscripţia teritorială a judecătoriei în care defunctul a avut ultimul domiciliu;

b) în cazul moştenirilor succesive, moştenitorii pot alege competenţa oricărui dintre birourile notariale din circumscripţia teritorială a judecătoriei în care a avut ultimul domiciliu acela dintre moştenitori care a decedat cel din urmă;

c) actele de protest al cambiilor se întocmesc de notarul din circumscripţia teritorială a judecătoriei în care urmează să fie efectuată plata;

d) eliberarea copiilor de pe actele notariale se face de notarul în al cărui birou se păstrează originalul.

(4) Legislaţia poate prevedea şi alte restricţii decît cele de la alin.(3) privind competenţa notarului la săvîrşirea unor acţiuni notariale.

[Art.37 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 38. Actele notariale îndeplinite de consuli

(1) Activitatea notarială a consulilor ale Republicii Moldova se desfăşoară conform legislaţiei Republicii Moldova şi convenţiilor internaţionale la care ea este parte, precum şi potrivit uzanţelor internaţionale.

(2) La cererea persoanelor fizice avînd cetăţenia Republicii Moldova precum şi a persoanelor ei juridice, consulii Republicii Moldova îndeplinesc următoarele acte notariale:

a) redactarea actelor şi a proceselor-verbale în vederea autentificării sau legalizării semnăturii;

b) autentificarea actelor;

c) legalizarea semnăturilor pe documente;

d) certificarea datei de prezentare a actelor;

e) certificarea unor fapte;

f) legalizarea de copii de pe documente;

g) efectuarea şi legalizarea traducerilor;

h) primirea la păstrare a actelor şi documentelor prezentate de părţi;

i) eliberarea de copii de pe actele notariale întocmite de misiunile diplomatice sau oficiile consulare;

j) alte acte prevăzute de lege.

(3) Actele notariale prevăzute la alin.(2) lit.c), f) şi g) pot fi îndeplinite de către consulii Republicii Moldova şi la cererea persoanelor fizice sau juridice străine dacă aceste acţiuni nu contravin legislaţiei ţării de reşedinţă.

(4) Actele notariale se îndeplinesc la sediile consulilor, la bordul navelor cu pavilionul Republicii Moldova care staţionează în raza de activitate a consulilor, precum şi la domiciliul cetăţeanului Republicii Moldova ori în alt loc dacă acest lucru este permis de convenţiile internaţionale la care Republica Moldova şi statul de reşedinţă sînt părţi sau dacă legea ţării respective nu prevede altfel.

[Art.38 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

[Art.38 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 381. Actele notariale îndeplinite de secretarul consiliului local (sătesc, comunal)

Secretarul consiliului local (sătesc, comunal) îndeplineşte următoarele acte notariale:

a) autentifică tranzacţiile de înstrăinare (vînzare-cumpărare, donaţie, schimb) a terenurilor cu destinaţie agricolă şi a bunurilor imobiliare;

b) autentifică testamente;

c) legalizează copii de pe documente;

d) certifică semnăturile pe documente;

e) legalizează alte procuri, cu excepţia procurilor de substituire.

[Art.381 modificat prin Legea nr.757-XV din 21.12.2001]

[Art.381 completat prin Legea nr.384-XV din 19.07.2001]

[Art.381 introdus prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Capitolul VI

EFECTUAREA ACTELOR NOTARIALE

Articolul 39. Subiectul actelor notariale

Actele notariale pot fi efectuate de orice notar, cu excepţia cazurilor prevăzute de legislaţie.

 

Articolul 40. Locul efectuării actelor notariale

(1) Actele notariale se efectuează la biroul notarial.

(2) La solicitarea persoanelor interesate, actele notariale pot fi efectuate la domiciliu, oficiu, instituţii medicale, cu condiţia că persoanele vizate în aceste acte, din motive întemeiate (boală, invaliditate etc.), nu se pot prezenta la biroul notarial.

 

Articolul 41. Refuzul efectuării actului notarial

(1) Notarul refuză efectuarea actului notarial dacă acesta vine în contradicţie cu legea sau nu corespunde prevederilor ei.

(2) Efectuarea actului notarial poate fi respinsă şi din următoarele motive:

a) solicitarea lucrărilor în afara orelor de lucru, cu excepţia cazurilor în care întocmirea unui act nu suferă amînare din motive obiective;

b) neprezentarea documentaţiei necesare sau prezentarea ei necompletă;

c) neplata taxelor şi a onorariului stabilit;

d) imposibilitatea identificării părţilor sau lipsa capacităţii lor de exerciţiu.

(3) La cererea persoanei căreia i s-a refuzat efectuarea actului notarial, motivul refuzului se expune în scris şi se explică modul de recurs. Refuzul se înmînează în decursul a 10 zile din ziua adresării pentru efectuarea actului notarial şi poate fi atacat în instanţa de judecată în a cărei circumscripţie teritorială se află biroul notarial.

[Art.41 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 42. Stabilirea identităţii, verificarea capacităţii juridice, de exerciţiu, autenticităţii semnăturilor părţilor şi ale reprezentanţilor lor

(1) La efectuarea actelor notariale, notarii stabilesc identitatea şi verifică capacitatea juridică şi de exerciţiu a părţilor care s-au adresat pentru efectuarea de acte notariale, a reprezentanţilor lor sau a reprezentanţilor persoanei juridice, cu excepţia cazurilor în care se solicită întocmirea de copii legalizate sau acordarea de consultaţii juridice notariale. În cazul întocmirii de tranzacţii de către reprezentanţii părţilor, se verifică împuternicirile lor.

(2) Acordurile autentificate notarial şi alte documente sînt semnate de părţi în prezenţa notarului. Dacă acordul sau un alt document este semnat în lipsa notarului, semnatarul trebuie să confirme personal că documentul a fost semnat de el.

(3) Dacă partea, din cauza unui defect fizic, unei boli sau din alte cauze, nu poate semna personal, atunci ea poate împuternici o altă persoană să semneze documentul în prezenţa sa şi în prezenţa notarului. În acest caz se va indica din ce cauză partea care a cerut efectuarea actului notarial nu poate semna personal documentul.

(4) Dacă partea este analfabetă sau nevăzătoare, notarul îi citeşte documentul, făcînd menţiunea respectivă în el.

(5) Dacă surdul, mutul sau surdomutul este analfabet, la efectuarea actului notarial este obligatorie prezenţa unei persoane competente care poate să îl înţeleagă şi să certifice prin semnătură conformitatea documentului cu voinţa părţii.

 

Articolul 43. Cerinţele faţă de documentele prezentate

(1) Nu pot fi primite pentru efectuarea de acte notariale documentele în care nu este indicat locul întocmirii lor, care au ştersături, adăugiri, cuvinte suprimate şi rectificări (corectări nestipulate) nemenţionate special şi nici documentele scrise în creion.

(2) Documentele expuse pe două sau mai multe foi separate se cos şi se sigilează.

(3) Textul documentelor trebuie să fie scris citeţ, cifrele să fie scrise, cel puţin o singură dată, şi cu litere, iar denumirile persoanelor juridice, numele şi prenumele persoanelor fizice să fie scrise fără prescurtări, indicîndu-se sediul şi adresa lor. Pe parcursul textului pot fi admise prescurtări.

 

Articolul 44. Restricţii

(1) Notarul nu are dreptul să efectueze acte notariale pe numele său şi în numele său, pe numele şi în numele soţului său (soţiei sale), rudelor (părinţi, copii, nepoţi, bunici, fraţi, surori) ale sale şi ale soţului (soţiei).

(2) În cazul în care, conform legislaţiei, actele notariale trebuie să fie îndeplinite într-un anumit birou notarial, locul efectuării actului notarial este stabilit de Ministerul Justiţiei.

 

Articolul 45. Înregistrarea actelor notariale

(1) Toate actele notariale efectuate de notar se înscriu în registrul notarial.

(2) Fiecărui act notarial i se atribuie un număr, indicat în mod obligatoriu în documentul eliberat de notar, precum şi în înscrisul de autentificare.

 

Articolul 46. Înscrisul de autentificare

La efectuarea actelor notariale, pe toate documentele eliberate de biroul notarial notarul face înscrisul respectiv de autentificare şi aplică ştampila.

 

Articolul 47. Eliberarea de extrase

Notarul eliberează extrase din registrul notarial la solicitarea persoanelor fizice şi juridice în al căror nume sau în al căror interes au fost efectuate actele notariale, precum şi la solicitarea autorităţilor publice împuternicite (instanţa de judecată, procuratura, organele de anchetă prealabilă şi de cercetare penală, organele securităţii naţionale) în legătură cu procesele civile sau penale.

 

Articolul 48. Eliberarea de duplicate

Notarul eliberează duplicatul documentului la cererea scrisă a persoanei în al cărei nume sau din a cărei împuternicire sînt efectuate actele notariale.

 

Capitolul VII

AUTENTIFICAREA TRANZACŢIILOR

Articolul 49. Autentificarea notarială a tranzacţiilor

(1) Notarul autentifică tranzacţii pentru care legislaţia stabileşte o formă notarială obligatorie. La dorinţa părţilor, se autentifică notarial şi tranzacţiile pentru care legislaţia nu prevede autentificare Notarială obligatorie.

(2) Notarul are obligaţia de a explica părţilor esenţa şi importanţa actului pe care vor să-l încheie, de a controla conformitatea conţinutului cu interesele părţilor şi cu legislaţia.

(3) Notarul trebuie să ceară părţilor să prezinte documentele justificative şi autorizaţiile necesare îndeplinirii actului notarial, precum şi documentele care confirmă dreptul de proprietate asupra bunurilor persoanei care le înstrăinează sau le gajează.

(4) Tranzacţia autentificată notarial în care părţile au indicat greşit suma tranzacţiei poate fi considerată nulă de către instanţa de judecată.

(5) Răspunderea pentru tăinuirea faptului aflării bunurilor înstrăinate (gajate) sub interdicţie (sechestru, arest, gaj), comunicarea preţului nereal sau altor date eronate în procesul îndeplinirii tranzacţiei o poartă partea vinovată.

[Art.49 modificat prinLegea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 50. Autentificarea contractelor de atribuire a terenurilor pentru construcţia de case individuale

Contractul de atribuire a terenului pentru construcţia de case individuale se autentifică de notarul biroului din circumscripţia în care se află terenul atribuit.

 

Articolul 51. Autentificarea contractelor de înstrăinare şi gajare de imobil

(1) Autentificarea contractului de înstrăinare de imobil se efectuează numai la biroul notarial în a cărui circumscripţie se află imobilul.

(2) Sub incidenţa alin.(1) cade contractul de gajare de imobil.

(3) Pînă la autentificarea contractului de înstrăinare, persoana care înstrăinează este obligată să-i comunice persoanei care primeşte în proprietate existenţa sau lipsa restanţelor la impozite şi la alte plăţi obligatorii. În cazul depistării restanţelor după autentificarea contractului, obligaţia de a le plăti revine persoanei care a primit în proprietate bunul înstrăinat.

(4) Răspunderea pentru comunicarea informaţiei false sau incomplete privind restanţa o poartă persoana care înstrăinează.

[Art.51 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 52. Autentificarea testamentelor

(1) Notarul autentifică testamentele persoanelor care au capacitate de exerciţiu.

(2) Autentificarea testamentelor prin reprezentanţi este interzisă.

(3) La autentificarea testamentelor nu se cere testatorului să prezinte dovezi care să confirme drepturile lui de proprietate asupra bunurilor testate.

(4) Testamentul poate fi anulat sau modificat prin depunere de cerere sau prin întocmire de către testator a unui testament nou.

(5) Semnătura de pe cererea de anulare a testamentului trebuie să fie legalizată notarial.

 

Articolul 53. Autentificarea procurilor

(1) Notarii autentifică procuri în numele unei sau a mai multor persoane, pe numele unei sau a mai multor persoane.

(2) Procura de substituire poate fi autentificată notarial numai la prezentarea procurii de bază în care este menţionat acest drept.

(3) Dreptul de substituire poate fi folosit de mandatar numai o singură dată, notarul făcînd în procura de bază o menţiune despre aceasta.

[Art.53 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 54. Numărul de exemplare ale documentului autentificat notarial

(1) Numărul de exemplare ale documentului în care este expus conţinutul tranzacţiilor autentificate notarial este stabilit de persoanele care solicită efectuarea acţiunii notariale, dar nu poate depăşi numărul părţilor la tranzacţie.

(2) Testamentele, procurile şi contractele de înstrăinare şi gajare de imobil, de atribuire de terenuri pentru construcţii se întocmesc în cel puţin două exemplare, unul dintre care se păstrează la biroul notarial.

(3) Toate exemplarele se semnează de părţi, fiind egal autentice.

 

Capitolul VIII

CONSERVAREA BUNURILOR SUCCESORALE ŞI ELIBERAREA

CERTIFICATELOR DE MOŞTENITOR

Articolul 55. Înştiinţarea moştenitorilor despre deschiderea succesiunii şi primirea declaraţiei de acceptare a succesiunii sau de renunţare la ea

(1) După ce a constatat că în urma decesului unei persoane au rămas bunuri succesorale, notarul îi citează pe toţi cei care, potrivit datelor, au dreptul la succesiune.

(2) La locul de deschidere a succesiunii, notarul primeşte declaraţia scrisă de acceptare a succesiunii sau de renunţare la ea.

 

Articolul 56. Primirea pretenţiilor de la creditorii defunctului

La locul de deschidere a succesiunii, în conformitate cu legislaţia în vigoare, notarul primeşte pretenţiile, expuse în scris, ale creditorilor defunctului.

 

Articolul 57. Conservarea şi inventarierea bunurilor succesorale

(1) Notarul ia măsuri pentru conservarea bunurilor succesorale dacă acest lucru este necesar în interesul moştenitorilor, părţilor interesate sau statului.

(2) La cererea persoanelor interesate, notarul face inventarierea bunurilor succesorale la locul deschiderii succesiunii şi le transmite spre păstrare moştenitorilor sau unor alte persoane.

(3) Dacă în componenţa averii succesorale se află bunuri care trebuie administrate, precum şi în cazul intentării de acţiune de către creditorii defunctului, notarul numeşte un custode al bunurilor succesorale pînă la acceptarea moştenirii.

(4) Custodele, tutorele şi alte persoane cărora li s-au transmis spre păstrare bunuri succesorale sînt preveniţi de răspunderea pe care o poartă conform legii pentru irosirea, distrugerea, tăinuirea şi înstrăinarea lor şi pentru cauzarea de prejudicii moştenitorilor.

(5) Dacă persoanele sus-numite nu sînt moştenitori, ele au dreptul să primească de la moştenitori recompensă pentru păstrarea bunurilor succesorale.

 

Articolul 58. Delegarea măsurilor de conservare a bunurilor succesorale

Dacă bunurile defunctului sau o parte din ele nu se află la locul deschiderii succesiunii, notarul trimite delegarea de a lua măsurile de conservare a bunurilor succesorale către notarul de la locul aflării lor.

 

Articolul 59. Anularea măsurilor de conservare a bunurilor succesorale

(1) Conservarea bunurilor succesorale continuă pînă la acceptarea succesiunii de către moştenitori, iar dacă aceasta nu a fost acceptată – pînă la expirarea termenului prevăzut de legislaţia în vigoare pentru acceptarea succesiunii.

(2) Notarul este obligat să comunice moştenitorilor, iar dacă bunurile succesorale pe baza dreptului de succesiune trec la stat, să comunice instituţiei financiare respective despre suspendarea măsurilor de conservare a bunurilor succesorale.

 

Articolul 60. Acoperirea din contul bunurilor succesorale a cheltuielilor

(1) Pînă la expirarea termenului prevăzut de lege pentru primirea moştenirii sau pînă la primirea certificatului de moştenitor, notarul dă dispoziţie ca persoanelor care sînt moştenitori să li se acorde sume de bani din contul averii succesorale:

a) pentru acoperirea cheltuielilor aferente îngrijirii defunctului în timpul bolii, precum şi înmormîntării lui;

b) pentru cheltuielile de conservare şi de administrare a bunurilor succesorale.

(2) Dispoziţia se eliberează de notar la prezentarea de către persoanele interesate a dovezilor ce confirmă cheltuielile menţionate la lit.a) şi lit.b) ale alin.(1).

[Art.60 în redacţia Legii nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 61. Certificatul de moştenitor

(1) Certificatul de moştenitor se eliberează moştenitorilor în baza unei cereri scrise adresate notarului de la locul de deschidere a succesiunii, în termenul prevăzut de legislaţia civilă în vigoare.

(2) Moştenitorul care a omis termenul de primire a moştenirii poate fi inclus în certificatul de moştenitor cu consimţămîntul tuturor moştenitorilor care au primit moştenirea. Acest consimţămînt trebuie să fie prezentat în scris pînă la eliberarea certificatului de moştenitor.

(3) Certificatul de moştenitor se eliberează tuturor moştenitorilor împreună sau fiecărui în parte, ţinîndu-se cont de dorinţa lor.

(4) Cu consimţămîntul tuturor moştenitorilor incluşi în certificatele precedente, în certificatele următoare pot fi incluşi şi alţi moştenitori legali, care au dreptul la o cotă din moştenire.

(5) Despre eliberarea certificatului de moştenitor pe numele minorului sau al persoanei lipsite de capacitate de exerciţiu, notarul comunică organelor de tutelă şi curatelă de la locul de trai al moştenitorului în scopul ocrotirii intereselor lui patrimoniale.

(6) În cazul în care moştenirea trece cu drept de succesiune în favoarea statului, certificatul de moştenitor se eliberează organului financiar respectiv, la cerinţa ultimului.

[Art.61 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 62. Condiţiile eliberării certificatului de moştenitor legal sau testamentar

(1) La eliberarea certificatului de moştenitor legal sau testamentar, notarul verifică faptul decesului celui care a lăsat moştenirea, data şi locul deschiderii succesiunii, raporturile de rudenie sau existenţa testamentului, masa bunurilor succesorale. Dovezile respective trebuie să fie prezentate de moştenitori.

(2) Dacă unul sau cîţiva moştenitori sînt lipsiţi de posibilitatea de a prezenta dovezi cu privire la raportul de rudenie, ce constituie temei pentru chemarea la succesiunea legală, ei pot fi incluşi în certificatul de moştenitor cu consimţămîntul celorlalţi moştenitori care au acceptat succesiunea şi au prezentat asemenea dovezi.

(3) Pînă la eliberarea certificatului de moştenitor testamentar, notarul clarifică, de asemenea, cercul de persoane care au dreptul la o cotă obligatorie din succesiune, preîntîmpinînd moştenitorul testamentar referitor la răspunderea ce-i revine pentru trecerea sub tăcere a moştenitorilor legali.

(4) În caz de deces al unuia din participanţii la privatizare – proprietar în devălmăşie, cota-parte a acestuia se determină la cererea moştenitorilor chemaţi la succesiune.

[Art.62 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Capitolul IX

ELIBERAREA CERTIFICATULUI CU PRIVIRE LA DREPTUL DE PROPRIETATE

LA O COTĂ-PARTE DIN BUNURILE COMUNE ALE SOŢILOR.

APLICAREA ŞI ANULAREA INTERDICŢIILOR DE

ÎNSTRĂINARE A IMOBILULUI

Articolul 63. Eliberarea certificatului cu privire la dreptul de proprietate la o cotă-parte din bunurile comune ale soţilor

(1) Notarul, în baza cererii comune scrise a soţilor, eliberează certificate cu privire la dreptul de proprietate la o cotă-parte din bunurile dobîndite de soţi în timpul căsătoriei.

(2) Certificatul cu privire la dreptul de proprietate la imobil se eliberează de către notar la locul aflării acestuia.

 

Articolul 64. Eliberarea certificatului cu privire la dreptul de proprietate la o cotă-parte din bunurile comune ale soţilor în caz de deces al unuia din ei

(1) În caz de deces al unuia dintre soţi, notarul de la locul de deschidere a succesiunii eliberează, pe baza cererii scrise a soţului supravieţuitor, certificatul privind dreptul de proprietate la o jumătate din bunurile dobîndite de soţi în timpul căsătoriei.

(2) La cererea soţului supravieţuitor sau a moştenitorilor chemaţi la succesiune, notarul eliberează certificatul de proprietate, în care confirmă cota-parte a soţilor. Certificatul eliberat dă dreptul de deschidere a moştenirii şi serveşte ca document pentru înregistrarea dreptului de proprietate.

[Art.64 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 65. Aplicarea şi anularea interdicţiilor de înstrăinare a imobilului

Aplicarea şi anularea interdicţiilor de înstrăinare a imobilului se efectuează în condiţiile şi în modul stabilit de legislaţia în vigoare.

 

Capitolul X

LEGALIZAREA COPIILOR ŞI A EXTRASELOR DIN DOCUMENTE, CERTIFICAREA

SEMNĂTURILOR DE PE DOCUMENTE ŞI A EXACTITĂŢII TRADUCERII

Articolul 66. Legalizarea copiilor şi a extraselor din documente

(1) Notarul legalizează copiile de pe originalele documentelor şi extrasele din ele în cazurile cînd aceste documente nu sînt în contradicţie cu legea şi au valoare juridică.

(2) Extrasele din documente pot fi legalizate numai cu condiţia ca ele să cuprindă textul deplin care se referă la o anumită chestiune.

(3) Notarul legalizează copia de pe documentul eliberat de cetăţean numai în cazul cînd autenticitatea semnăturii de pe document a cetăţeanului este certificată notarial.

 

Articolul 67. Certificarea semnăturii de pe document

(1) Notarul certifică semnătura de pe documentele care nu se întocmesc în forma autentică obligatorie, totodată, conţinutul lor nu trebuie să vină în contradicţie cu legea.

(2) Notarul nu certifică faptele expuse în document, ci numai confirmă că semnătura aparţine persoanei care a semnat.

[Art.67 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 68. Certificarea exactităţii traducerii

(1) Notarul certifică exactitatea traducerii actelor în cazul în care sînt îndeplinite condiţiile cerute la art.16 alin.(3) şi (4).

(2) Dacă notarul nu cunoaşte limba străină, traducerea este efectuată de traducător, a cărui semnătură este cunoscută şi legalizată notarial. Traducătorul este avertizat de răspunderea pe care o poartă, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru traducere falsă.

[Art.68 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Capitolul XI

CERTIFICAREA FAPTELOR

Articolul 69. Certificarea faptului aflării persoanei în viaţă, într-un anumit loc

(1) Notarul certifică faptul că persoana se află în viaţă sau într-un anumit loc.

(2) Certificarea faptului că un minor se află în viaţă sau într-un anumit loc se face la cererea reprezentanţilor săi legali, la prezentarea documentului cu fotografia, care certifică identitatea minorului.

(3) La certificarea faptelor menţionate la alin.(1), persoanei interesate i se eliberează certificat de forma stabilită.

[Art.69 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 70. Certificarea identităţii persoanei cu persoana înfăţişată în fotografie

(1) Notarul certifică identitatea persoanei cu persoana înfăţişată în fotografie la prezentarea de către această persoană a documentului cu fotografia sa.

(2) La certificarea faptului menţionat la alin.(1), persoanei interesate i se eliberează certificat.

[Art.70 în redacţia Legii nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 71. Certificarea timpului prezentării documentului

Notarul certifică timpul cînd i s-a prezentat documentul. Înscrisul de certificare a acestui fapt se face pe document, indicîndu-se persoana care l-a prezentat.

[Art.71 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Capitolul XII

TRANSMITEREA CERERILOR, PRIMIREA ÎN DEPOZIT

A SUMELOR DE BANI ŞI A TITLURILOR DE VALOARE

Articolul 72. Transmiterea cererilor

(1) Notarul transmite cererea persoanelor fizice şi juridice către alte persoane fizice şi juridice cu recipisă sau le expediază prin poştă cu aviz poştal.

(2) Cererile pot fi transmise prin telefax, reţele computerizate şi prin alte mijloace tehnice. Cheltuielile aferente folosirii mijloacelor tehnice le achită persoana a cărei cerere se transmite.

(3) La rugămintea persoanei care a depus cererea, notarul eliberează un certificat de transmitere a ei.

 

Articolul 73. Primirea în depozit a sumelor de bani şi a titlurilor de valoare

(1) Notarul de la locul de executare a obligaţiei primeşte, în cazurile prevăzute de legislaţia în vigoare, de la debitor sume de bani şi titluri de valoare pentru a le transmite creditorului.

(2) Notarul înştiinţează creditorul referitor la sumele de bani şi la titlurile de valoare primite pe care le remite la cererea lui.

(3) Restituirea sumelor de bani şi a titlurilor de valoare către persoana care le-a depus se admite numai cu consimţămîntul scris al persoanei în al cărei folos s-a făcut depunerea sau în baza hotărîrii instanţei de judecată.

 

Articolul 74. Protestarea cambiilor

Notarul protestează cambiile, conform Legii cambiei, în caz de neachitare, neacceptare şi nedatare a acceptului.

 

Articolul 75. Prezentarea cecurilor spre plată şi certificarea neachitării lor

(1) Notarul de la locul aflării debitorului primeşte, după expirarea a 10 zile de la eliberarea lor, cecurile emise pe teritoriul Republicii Moldova pentru a le prezenta spre plată, iar cecurile emise în alte ţări – după expirarea a 6 luni, dar nu mai tîrziu de ora 12 a zilei care urmează după acest termen.

(2) Notarul prezintă în aceeaşi zi băncii cecul spre achitare. În caz de neachitare a cecului, notarul certifică neachitarea lui, făcînd o menţiune pe cec după forma stabilită şi consemnînd acest fapt în registru. Totodată, notarul trimite emiţătorului de cec o înştiinţare despre neachitarea cecului de către bancă şi despre menţiunea făcută pe cec.

[Art.75 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 76. Primirea documentelor la păstrare

(1) Notarul primeşte la păstrare documente, conform unui inventar întocmit în două exemplare, eliberînd un certificat şi un exemplar al inventarului persoanei care a dat documentele la păstrare.

(2) Documentele primite la păstrare se restituie la prezentarea certificatului şi a inventarului sau în baza unei hotărîri a instanţei de judecată.

 

Articolul 77. Protestul maritim

(1) Notarul primeşte declaraţia scrisă a căpitanului navei cu privire la accidentul care a avut loc în timpul navigaţiei sau staţionării navei, ce poate constitui un temei pentru a prezenta proprietarului navei pretenţii maritime patrimoniale.

(2) Notarul, în baza declaraţiei căpitanului, a datelor din jurnalul de bord şi, dacă e posibil, a depoziţiilor a cel puţin 2 martori din echipajul navei, alcătuieşte un act, îl certifică şi eliberează un exemplar căpitanului.

 

Articolul 78. Asigurarea dovezilor

(1) La cererea persoanelor interesate, notarul asigură dovezile necesare, în cazul apariţiei unui proces, în instanţa de judecată dacă sînt motive de a crede că ulterior prezentarea dovezilor va deveni imposibilă sau dificilă.

(2) La efectuarea actelor de asigurare a dovezilor, notarii se conduc de prevederile Codului de procedură civilă.

[Art.78 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

[Capitolul XIII exclus prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Capitolul XIV

APLICAREA LEGISLAŢIEI CU PRIVIRE LA NOTARIAT FAŢĂ DE CETĂŢENII

STRĂINI ŞI APATRIZI. APLICAREA LEGISLAŢIEI ALTOR STATE.

TRATATELE ŞI ACORDURILE INTERNAŢIONALE

Articolul 82. Actele notariale pentru cetăţenii străini, apatrizi şi persoanele juridice străine

(1) Cetăţenii străini şi apatrizii au dreptul, în egală măsură cu cetăţenii Republicii Moldova, să se adreseze birourilor notariale, precum şi consulilor Republicii Moldova, pentru îndeplinirea de acte notariale.

(2) Persoanele juridice străine au dreptul să se adreseze birourilor notariale şi consulilor Republicii Moldova.

(3) Guvernul poate stabili restricţii de răspuns pentru cetăţenii şi persoanele juridice ale acelor state în care sînt stabilite restricţii speciale asupra dreptului cetăţenilor Republicii Moldova, al persoanelor ei juridice de a se adresa organelor de notariat.

[Art.82 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 83. Aplicarea normelor dreptului străin

(1) Notarii aplică normele dreptului străin în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova, cu tratatele şi acordurile internaţionale la care aceasta este parte.

(2) Notarii acceptă documentele întocmite în conformitate cu normele dreptului străin şi efectuează înscrisuri de autentificare în forma prevăzută de legislaţia străină dacă faptul acesta nu vine în contradicţie cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova sau dacă reiese din tratatele şi acordurile internaţionale la care aceasta este parte.

 

Articolul 84. Acceptarea documentelor întocmite în străinătate

(1) Documentele întocmite în străinătate cu participarea autorităţilor străine sau cele emise de ele sînt acceptate de birourile notariale ale Republicii Moldova cu condiţia legalizării lor de organele Ministerului Afacerilor Externe al acesteia.

(2) Astfel de documente sînt acceptate fără legalizare de birourile notariale ale Republicii Moldova dacă faptul este prevăzut de legislaţia Republicii Moldova, de tratatele şi acordurile internaţionale la care aceasta este parte.

 

Articolul 85. Executarea delegaţiilor, adresarea în organele de justiţie străine

(1) Notarii din Republica Moldova execută delegaţiile transmise de organele de justiţie străine, în modul stabilit, cu privire la executarea unor anumite acte notariale, cu excepţia cazurilor cînd:

a) îndeplinirea însărcinării ar fi în contradicţie cu suveranitatea Republicii Moldova sau ar ameninţa securitatea ei;

b) executarea delegaţiei nu ţine de competenţa birourilor notariale din Republica Moldova.

(2) Birourile notariale din Republica Moldova se pot adresa, prin intermediul Ministerului Justiţiei, în organele de justiţie străine cu delegaţii privind îndeplinirea unor acte notariale.

 

Articolul 86. Asigurarea dovezilor

(1) Birourile notariale din Republica Moldova asigură dovezile cerute pentru soluţionarea de probleme în organele altor state.

(2) Actele de asigurare a dovezilor se fac în temeiul dispoziţiilor prevăzute în Codul de procedură civilă al Republicii Moldova.

 

Articolul 87. Tratatele şi acordurile internaţionale

(1) Dacă tratatul sau acordul internaţional la care Republica Moldova este parte stabileşte alte norme cu privire la actele notariale decît cele cuprinse în legislaţia Republicii Moldova, la efectuarea actelor notariale se aplică normele tratatului sau acordului internaţional.

(2) Dacă tratatul sau acordul internaţional la care Republica Moldova este parte pune în competenţa notarilor Republicii Moldova efectuarea unui act notarial neprevăzut de legislaţia în vigoare, notarii din republică efectuează acest act notarial în modul stabilit de Ministerul Justiţiei.

 

Capitolul XV

ASIGURAREA FINANCIARĂ A ACTELOR NOTARIALE

Articolul 88. Plata pentru actele notariale şi pentru alte servicii notariale

(1) Pentru efectuarea de acte notariale, pentru acordarea de consultaţii în probleme de drept, pentru redactarea proiectelor de documente, pentru prestarea de alte servicii de drept, notarul încasează plată în mărimea stabilită prin acord cu solicitantul, ţinînd cont de recomandările Consiliului uniunii respective a notarilor sau ale Consiliului asociaţiei respective a notarilor elaborate conform art.32 lit.d).

[Alin.1 art.88 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

[Se declară neconstituţională sintagma "dar nu mai mult de tarifele maxime stabilite de Ministerul Justiţiei în comun cu Ministerul]

[Economiei şi Reformelor. Pentru efectuarea de acte notariale al căror obiect îl constituie bunuri imobiliare, plata nu va depăşi tarifele]

!maxime prevăzute în anexa la prezenta lege" din art.88 alin.(1) prin  Hot. Curţii Constituţionale nr.67 din 02.12.99]

[Alin.1 art.88 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

(2) În cazul în care notarul se deplasează pentru a efectua acte notariale, persoanele interesate acoperă cheltuielile aferente.

 

Articolul 89. Finanţarea activităţii notariale

(1) Sursa finanţării activităţii notarului o constituie sumele băneşti primite de el pentru efectuarea de acte notariale şi pentru prestarea de servicii juridice şi tehnice, alte venituri legitime.

(2) Mijloacele băneşti primite de către notar pentru activitatea notarială trec în proprietatea lui numai după achitarea impozitelor şi altor plăţi obligatorii.

(4) Notarul este responsabil de organizarea evidenţei contabile a activităţii sale financiare.

[Art.89 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

[Art.89 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Capitolul XVI

CONTROLUL ASUPRA ACTIVITĂŢII BIROURILOR NOTARIALE

Articolul 90. Controlul administrativ.

(1) Controlul administrativ asupra îndeplinirii de către notari a obligaţiilor lor profesionale îl exercită Ministerul Justiţiei. Ministrul justiţiei poate ordona exercitarea controlului asupra activităţii notarilor prin inspectori generali de specialitate în domeniul notariatului.

(2) Controlul administrativ se exercită asupra:

a) activităţii camerelor notariale şi a birourilor notariale;

b) calităţii actelor şi lucrărilor îndeplinite de notari.

[Art.90 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

 

Articolul 91. Controlul judiciar

Refuzul de a efectua acte notariale sau efectuarea lor incorectă se poate contesta în instanţa de judecată în a cărei rază teritorială se află biroul notarial, în modul prevăzut de legislaţia în vigoare.

 

Capitolul XVII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 92.

Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

 

Articolul 93.

Guvernul, în termen de două luni:

va înainta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în conformitate cu prezenta lege;

va asigura revizuirea şi abrogarea de către organele centrale de specialitate a actelor normative care contravin prezentei legi;

în comun cu Banca Naţională a Moldovei, va examina problema acordării către camerele notariale şi notari de credite pe termen lung şi credite preferenţiale pentru asigurarea materială a activităţii lor, inclusiv pentru arenda, procurarea şi construirea de încăperi de serviciu.

 

Articolul 94.

Pînă la aducerea actelor normative în concordanţă cu prezenta lege, prevederile lor se aplică în măsura în care nu contravin acesteia.

 

Articolul 95.

Autorităţile administraţiei publice locale vor soluţiona problemele ce ţin de arenda privilegiată a încăperilor în care sînt amplasate birourile notariale şi vor contribui la repartizarea încăperilor pentru notari cu arendă în condiţii avantajoase.

 

Articolul 96.

(1) Perioada de trecere la activitate notarială în temeiul prezentei legi este de un an de la data intrării ei în vigoare.

(2) Persoanele care pînă la adoptarea prezentei legi ocupau funcţia de notar superior de stat sau de notar de stat îşi vor continua exercitarea împuternicirilor pînă la primirea licenţei.

(3) Notarilor de stat şi specialiştilor secţiei notariat şi avocatură a Ministerului Justiţiei care activau la data adoptării prezentei legi, licenţa pentru activitatea notarială, la cererea acestora, li se va elibera gratuit de către Ministerul Justiţiei, cu respectarea prevederilor art.4, fără susţinerea examenului de calificare.

(4) Pînă la constituirea Uniunii Notarilor, acordarea de licenţe candidaţilor la funcţia de notar se va efectua de către Ministerul Justiţiei în condiţiile art.4.

(5) După expirarea perioadei de trecere, Ministerul Justiţiei reziliază contractul de muncă cu notarii şi cu personalul birourilor notariale care nu au depus cererea de trecere la activitate notarială în conformitate cu prezenta lege.

(6) Mijloacele băneşti primite pentru serviciile notariale prestate de secretarii consiliilor săteşti (comunale) şi orăşeneşti se varsă în bugetul local.

[Art.96 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

[Art.96 modificat prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000]

[Art.96 modificat prin Legea nr.1499-XIII din 12.02.98]

 

Articolul 97.

Odată cu desfiinţarea birourilor notariale de stat, arhivele acestora vor fi transmise, pe parcursul a 3 luni, Consiliului Uniunii notarilor în păstrare.

[Art.97 modificat prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]

 

Articolul 98.

Ministerul Justiţiei va stabili modul de utilizare a mijloacelor materiale ale birourilor notariale de stat desfiinţate.

 

Articolul 99.

Prima adunare generală a notarilor de constituire a Uniunii notarilor se convoacă de Ministerul Justiţiei după trei luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

 

Articolul 100.

Legea R.S.S. Moldoveneşti cu privire la notariatul de stat, aprobată prin Hotărîrea Sovietului Suprem al R.S.S.M. nr.1045-VIII din 5 iulie 1974 (Veştile Sovietului Suprem şi ale Guvernului R.S.S.M., 1974, nr.7, art.74), şi Decretul Prezidiului Sovietului Suprem al R.S.S.M. cu privire la introducerea modificărilor în Legea R.S.S. Moldoveneşti nr.3938-IX din 6 septembrie 1979 cu privire la Notariatul de Stat (Veştile Sovietului Suprem şi ale Guvernului R.S.S.M., 1979, nr.9, art.66) se vor aplica de către birourile notariale de stat pînă la suspendarea activităţii lor în măsura în care nu contravin prezentei legi, după care se abrogă pe deplin.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIDumitru MOŢPAN

Chişinău, 11 aprilie 1997.
Nr.1153-XIII.

 

[Anexa exclusă prin Legea nr.944-XIV din 21.04.2000, pct.30]

[Anexa introdusă prin Legea nr.558-XIV din 29.07.99]