L E G E
cu privire la evaluarea şi acreditarea instituţiilor
de învăţămînt din Republica Moldova
nr. 1257-XIII din 16.07.97
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.69-70/583 din 23.10.1997
* * *
Abrogat: 24.11.2014
Legea R.Moldova nr.152 din 17.07.2014
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul legii
Articolul 2. Organul evaluării şi acreditării
Capitolul II
CRITERIILE EVALUĂRII ŞI ACREDITĂRII
Articolul 3. Criterii generale
Articolul 4. Personalul de conducere al instituţiei de învăţămînt
Articolul 5. Planurile şi programele de studii
Articolul 6. Baza tehnico-materială
Capitolul III
PROCEDURA DE EVALUARE ŞI ACREDITARE
Articolul 7. Modul de acreditare şi periodicitatea evaluării
Articolul 8. Definitivarea studiilor în cazul neacreditării instituţiei de învăţămînt
Capitolul IV
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 9. Finanţarea
Articolul 10. Modul de aplicare a legii
Notă: În cuprinsul legii sintagma „Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului” se substituie prin sintagma „Ministerul Educaţiei” conform Legii nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010
Notă: În cuprinsul legii, cuvintele "Ministerul Educaţiei" se substituie prin cuvintele "Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului" conform Legii nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005
Notă: În cuprinsul legii, cuvîntul "particular" se înlocuieşte cu cuvîntul "privat" conform Legii nr.559-XV din 25.12.2003, în vigoare 01.01.2004
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Acreditarea instituţiilor din sistemul de învăţămînt, statale şi private, din Republica Moldova, bazată pe evaluarea imparţială a tuturor domeniilor de activitate, are drept scop determinarea capacităţilor acestora de a realiza calitativ obiectivele prevăzute în Legea învăţămîntului.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul legii
Prezenta lege reglementează procesul de evaluare şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt statale şi private, de toate nivelurile, din Republica Moldova.
Articolul 2. Organul evaluării şi acreditării
(1) Evaluarea şi acreditarea instituţiilor de învăţămînt constituie prerogativa Ministerului Educaţiei.
(2) Ministerul Educaţiei creează, în cadrul propriei structuri, Departamentul de evaluare şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt, denumit în continuare Departament.
(3) Ministerul Educaţiei, de comun acord cu alte ministere şi departamente interesate, instituie comisii specializate de evaluare şi acreditare.
(4) Regulamentul de activitate al comisiilor specializate se aprobă de către Ministerul Educaţiei.
[Art.2 în redacţia Legii nr.1199-XV din 04.07.2002, în vigoare 25.07.2002]
[Art.2 modificat prin Legea nr.328-XIV din 24.03.1999, în vigoare 03.06.1999]
Capitolul II
CRITERIILE EVALUĂRII ŞI ACREDITĂRII
Articolul 3. Criterii generale
Criteriile de evaluare academică şi acreditare vizează toate domeniile ce ţin de înfiinţarea şi funcţionarea instituţiilor de învăţămînt: profesionalismul cadrelor didactice, conţinutul şi formele de organizare a învăţămîntului, baza tehnico-materială, nomenclatorul specialităţilor, activitatea economico-financiară, activitatea ştiinţifică (în instituţiile de învăţămînt superior şi postuniversitar), calitatea şi eficienţa procesului instructiv-educativ, corespunderea nivelului de pregătire a celor instruiţi cu standardele educaţionale de stat.
Articolul 4. Personalul de conducere al instituţiei de învăţămînt
Personalul de conducere al instituţiei de învăţămînt pasibile acreditării (rector, prorector, decan, prodecan, secretar ştiinţific, şef de catedră, director, director-adjunct) trebuie să fie constituit din cadre didactice cu norma de bază în instituţia respectivă şi cu titlu de profesor sau conferenţiar universitar (în instituţiile de învăţămînt superior şi postuniversitar) ori cu grade didactice (în instituţiile preuniversitare).
Articolul 5. Planurile şi programele de studii
Planurile şi programele de studii ale instituţiilor de învăţămînt pasibile evaluării şi acreditării trebuie să corespundă cerinţelor înaintate de Ministerul Educaţiei şi prevederilor documentelor organismelor internaţionale de profil la care a aderat Republica Moldova.
[Art.5 modificat prin Legea nr.328-XIV din 24.03.1999, în vigoare 03.06.1999]
Articolul 6. Baza tehnico-materială
(1) Baza tehnico-materială a instituţiei de învăţămînt pasibile acreditării trebuie să corespundă standardelor de stat respective.
(2) Pentru obţinerea acreditării, instituţia de învăţămînt trebuie să prezinte dovada că, în conformitate cu Legea învăţămîntului şi standardele educaţionale de stat, dispune de:
a) spaţii adecvate procesului de învăţămînt proprii sau arendate, inclusiv laboratoare, ateliere, săli specializate, cu utilajul respectiv;
b) bibliotecă dotată cu săli de lectură şi fond de carte, propriu sau arendat prin contract, corespunzător conţinutului disciplinelor predate;
c) baza necesară pentru organizarea practicii prevăzute în planurile de studii.
Capitolul III
PROCEDURA DE EVALUARE ŞI ACREDITARE
Articolul 7. Modul de acreditare şi periodicitatea evaluării
(1) Toate instituţiile de învăţămînt de stat şi cele private se supun, în mod obligatoriu, evaluării şi acreditării în conformitate cu Legea învăţămîntului, cu prezenta lege şi cu Legea privind aprobarea Regulamentului de evaluare şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt. Graficul acreditării şi periodicitatea evaluării instituţiilor de învăţămînt se aprobă anual de către Ministerul Educaţiei.
(2) Procesul acreditării include două etape:
a) decizia autorităţilor publice privind înfiinţarea instituţiei de învăţămînt statale sau licenţa privind dreptul de înfiinţare şi funcţionare provizorie a instituţiei de învăţămînt private;
b) evaluarea şi acreditarea instituţiei de învăţămînt statale sau private prin care i se acordă acesteia toate drepturile prevăzute de Legea învăţămîntului.
(3) Acreditarea instituţiilor nou-înfiinţate se solicită după eliberarea licenţei: pentru grădiniţe şi şcoli primare – după cel mult 4 ani, iar pentru instituţiile de învăţămînt preuniversitar şi superior – după primele examene de absolvire (licenţă) a nivelului respectiv de învăţămînt.
(4) Instituţia de învăţămînt este supusă acreditării, în baza hotărîrii Ministerului Educaţiei sau la solicitarea instituţiei respective, în cazul cînd ea dispune de: statut propriu, hotărîrea despre înfiinţarea instituţiei respective, certificat de înregistrare la Ministerul Justiţiei (pentru instituţiile private), licenţa de activitate, cel puţin 60% din cadrele didactice, încadrate cu norma de bază în unitatea respectivă, inclusiv în instituţiile de învăţămînt superior – nu mai puţin de 30% de specialişti cu titluri şi grade ştiinţifice, didactice sau onorifice, la momentul acreditării, şi cel puţin 45% – la următoarea evaluare.
(5) Pentru obţinerea acreditării, instituţia de învăţămînt superior trebuie să asigure promovarea examenelor de absolvire (licenţă) a cel puţin 50% din numărul celor înmatriculaţi în anul I de studii.
(6) Pentru obţinerea acreditării, instituţia de învăţămînt privată trebuie să prezinte dovada că a utilizat, în perioada de funcţionare provizorie, cel puţin 25% din venituri pentru investiţii în baza tehnico-materială proprie.
(7) Diplomele sau certificatele de studii, eliberate de instituţiile de învăţămînt cu funcţionare provizorie (neacreditate), sînt recunoscute echivalente actelor de studii eliberate de instituţiile de învăţămînt statale, dacă examenele de absolvire (licenţă) au fost susţinute conform standardelor educaţionale de stat, în faţa unei comisii constituite de Consiliu în proporţie de: 50% din profesori titulari ai instituţiei ce urmează a fi acreditată şi 50% din membri ai Comisiei specializate respective (unul din ei – preşedinte al comisiei de examinare).
(8) După obţinerea acreditării, instituţia de învăţămînt este supusă evaluării, de regulă, o dată la 5 ani. În cazul cînd Departamentul constată că instituţia de învăţămînt care deţine certificat de acreditare a încălcat cerinţele şi/sau criteriile în baza cărora a fost acreditată, Ministerul Educaţiei va efectua o evaluare anticipată (suplimentară), înainte de termenul stabilit în prezentul alineat.
(9) Dreptul de organizare a doctoranturii şi postdoctoranturii îl au doar instituţiile de învăţămînt universitar acreditate.
(10) Filialele instituţiilor de învăţămînt din ţară sau de peste hotare, ce funcţionează pe teritoriul Republicii Moldova, sînt considerate unităţi distincte şi se supun separat procedurii de evaluare şi acreditare, prevăzute în prezenta lege.
(11) Ministerul Educaţiei publică listele instituţiilor de învăţămînt acreditate şi a celor neacreditate.
(12) Decizia cu privire la acreditarea sau neacreditarea unei instituţii de învăţămînt se adoptă de către Ministerul Educaţiei. Instituţiile neacreditate se lichidează în condiţiile legii. Salariaţii instituţiilor neacreditate sînt disponibilizaţi în conformitate cu legislaţia muncii. Dacă instituţia nu este de acord cu decizia privind neacreditarea, conducerea ei este în drept să se adreseze instanţei de contencios administrativ competente.
(13) Instituţiile de învăţămînt îşi pot desfăşura (continua) activitatea de instruire doar în domeniile pentru care au obţinut licenţa şi acreditarea.
(14) Toate instituţiile de învăţămînt acreditate constituie sistemul de învăţămînt din Republica Moldova şi formează conţinutul conceptului educaţional.
[Art.7 modificat prin Legea nr.333-XV din 24.07.2003, în vigoare 19.09.2003]
[Art.7 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.2003, în vigoare 08.07.2003]
[Art.7 modificat prin Legea nr.1199-XV din 04.07.2002, în vigoare 25.07.2002]
[Art.7 modificat prin Legea nr.328-XIV din 24.03.1999, în vigoare 03.06.1999]
Articolul 8. Definitivarea studiilor în cazul neacreditării instituţiei de învăţămînt
Elevii şi studenţii instituţiei de învăţămînt, supuse evaluării, dar neacreditate, ce şi-a încetat activitatea, îşi pot continua studiile, în conformitate cu specialitatea din nomenclator, în cadrul oricărei alte instituţii de învăţămînt, acreditate şi licenţiate, cu respectarea criteriilor şi condiţiilor stabilite de către aceasta, conform Regulamentului cu privire la transferul elevilor şi studenţilor, aprobat de Ministerul Educaţiei.
[Art.8 modificat prin Legea nr.333-XV din 24.07.2003, în vigoare 19.09.2003]
[Art.8 modificat prin Legea nr.1199-XV din 04.07.2002, în vigoare 25.07.2002]
[Art.8 modificat prin Legea nr.328-XIV din 24.03.1999, în vigoare 03.06.1999]
Capitolul IV
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 9. Finanţarea
(1) Colaboratorii Departamentului sînt remuneraţi din bugetul Ministerului Educaţiei.
(2) Membrii comisiilor specializate sînt remuneraţi din contul mijloacelor transferate anticipat pe un cont special al Ministerului Educaţiei de către instituţiile de învăţămînt supuse acreditării. Cheltuielile pentru remunerarea membrilor comisiilor specializate se suportă:
a) de la bugetul de stat şi/sau din mijloacele speciale, de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale şi/sau din mijloacele speciale, în cazul instituţiilor de învăţămînt preuniversitar de stat;
b) de la bugetul de stat şi/sau din mijloacele speciale, în cazul instituţiilor de învăţămînt mediu de specialitate, superior şi postuniversitar de stat;
c) din propriile mijloace, în cazul instituţiilor de învăţămînt privat.
(3) Cuantumul plăţii pentru serviciile de evaluare şi acreditare este determinat de Guvern.
[Art.9 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]
[Art.9 modificat prin Legea nr.1199-XV din 04.07.2002, în vigoare 25.07.2002]
[Art.9 modificat prin Legea nr.328-XIV din 24.03.1999, în vigoare 03.06.1999]
Articolul 10. Modul de aplicare a legii
(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
(2) Guvernul, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, elaborează şi propune Parlamentului spre aprobare proiectul Regulamentului cu privire la evaluarea şi acreditarea instituţiilor de învăţămînt.
(3) Toate instituţiile de învăţămînt din Republica Moldova, licenţiate sau înfiinţate prin hotărîrile autorităţilor publice respective pînă la adoptarea prezentei legi, sînt supuse evaluării şi acreditării într-un termen de pînă la 5 ani.
[Art.10 modificat prin Legea nr.328-XIV din 24.03.1999, în vigoare 03.06.1999]
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru MOŢPAN |
Chişinău, 16 iulie 1997. | |
Nr.1257-XIII. |
