L E G E
privind protecţia aerului atmosferic
nr. 1422-XIII din 17.12.97
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.44-46/312 din 21.05.1998
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectivele legii
Articolul 2. Sfera de acţiune a legii
Articolul 3. Noţiuni de bază
Capitolul II
COMPETENŢA ÎN DOMENIUL PROTECŢIEI AERULUI ATMOSFERIC
Articolul 4. Competenţa Guvernului
Articolul 5. Competenţa Departamentului Protecţiei Mediului Înconjurător
Articolul 6. Competenţa Ministerului Sănătăţii
Articolul 7. Competenţa autorităţilor administraţiei publice locale
Capitolul III
PARTICIPAREA ASOCIAŢIILOR OBŞTEŞTI ŞI A PERSOANELOR
FIZICE LA
REALIZAREA MĂSURILOR DE PROTECŢIE A AERULUI ATMOSFERIC
Articolul 8. Modul de participare a asociaţiilor obşteşti şi a persoanelor fizice la realizarea măsurilor de protecţie a aerului atmosferic
Capitolul IV
NORMATIVELE CALITĂŢII AERULUI
Articolul 9. Normativele calităţii aerului
Articolul 10. Normativele CMA de poluanţi şi gradul de influenţă fizică nocivă asupra atmosferei
Articolul 11. Normativele ELA de poluanţi şi gradul de influenţă nocivă asupra atmosferei
Articolul 12. Autorizarea emisiilor de poluanţi de la sursele fixe de poluare
Capitolul V
REGLEMENTAREA ACTIVITĂŢII DE PROTECŢIE A AERULUI ATMOSFERIC
Articolul 13. Obligaţiile persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară activităţi de producţie generatoare de emisii poluante
Articolul 14. Limitarea, suspendarea sau interzicerea emisiilor de poluanţi
Articolul 15. Măsurile de protecţie a aerului atmosferic în situaţii excepţionale
Articolul 16. Măsurile privind reducerea emisiilor de poluanţi, provocate de condiţiile meteorologice nefavorabile
Articolul 17. Reglementarea emisiilor de poluanţi de la mijloacele de transport
Articolul 18. Reglementarea gradului de influenţă fizică nocivă asupra atmosferei
Articolul 19. Metodele de combatere a zgomotelor industriale şi de altă provenienţă
Articolul 20. Condiţiile de amplasare, proiectare, construcţie, reconstrucţie, extindere şi dare în exploatare a obiectivelor cu impact asupra aerului atmosferic
Articolul 21. Asigurarea protecţiei aerului atmosferic la proiectarea, construcţia, reconstrucţia şi extinderea localităţilor
Articolul 22. Respectarea cerinţelor de protecţie a aerului atmosferic la implementarea de descoperiri ştiinţifice, de invenţii, de noi sisteme tehnologice, la importul utilajului
Articolul 23. Protecţia aerului atmosferic la extragerea minereurilor, amplasarea şi exploatarea tericoanelor, haldelor şi gunoiştilor
Articolul 24. Reglementarea acţiunii nocive asupra aerului atmosferic în lipsa normativelor respective
Articolul 25. Reglementarea consumului de aer atmosferic pentru necesităţile de producţie
Articolul 26. Reglementarea impactului antropic asupra factorilor climaterici
Articolul 27. Stimularea realizării măsurilor de protecţie a aerului atmosferic
Capitolul VI
EVIDENŢA ŞI CONTROLUL DE STAT ÎN DOMENIUL
PROTECŢIEI AERULUI ATMOSFERIC
Articolul 28. Evidenţa de stat a influenţelor nocive asupra aerului atmosferic
Articolul 29. Monitorizarea poluării aerului
Articolul 30. Controlul de stat în domeniul protecţiei aerului atmosferic
Articolul 31. Controlul departamental asupra protecţiei aerului atmosferic
Capitolul VII
RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA PREZENTEI LEGI
Articolul 32. Răspunderea pentru încălcarea prevederilor prezentei legi
Articolul 33. Repararea prejudiciului cauzat prin încălcarea prevederilor prezentei legi
Capitolul VIII
SOLUŢIONAREA LITIGIILOR
Articolul 34. Soluţionarea litigiilor în domeniul protecţiei aerului atmosferic
Capitolul IX
COOPERAREA INTERNAŢIONALĂ ŞI ACORDURILE INTERNAŢIONALE
Articolul 35. Cooperarea internaţională
Articolul 36. Acorduri internaţionale
Capitolul X
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 37. Intrarea în vigoare a prezentei legi
Articolul 38. Îndatoririle Guvernului
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectivele legii
Prezenta lege are drept obiective păstrarea purităţii şi ameliorarea calităţii aerului atmosferic, prevenirea şi reducerea efectelor nocive ale factorilor fizici, chimici, biologici, radioactivi şi de altă natură asupra atmosferei, cu consecinţe nefaste pentru populaţie şi/sau mediul înconjurător.
Articolul 2. Sfera de acţiune a legii
Prezenta lege reglementează activitatea persoanelor fizice şi juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, în cazul în care aceasta, direct sau indirect, afectează sau poate afecta calitatea aerului atmosferic.
Articolul 3. Noţiuni de bază
În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:
aer - amestec de azot şi oxigen de necesitate vitală pentru organismele aerobe, care conţine şi mici cantităţi de alte gaze (argon, neon, heliu, cripton, xenon, radon, dioxid de carbon, hidrogen), vapori de apă şi diverse particule;
calitate a aerului - ansamblu de caracteristici calitative şi cantitative ale aerului atmosferic, care determină starea acestuia;
poluant - orice substanţă în stare solidă, lichidă, gazoasă (de vapori) sau energie (radiantă, electromagnetică, ionizantă, termică, fonică sau vibrantă), prezentă în aer, care poate avea o acţiune negativă asupra sănătăţii oamenilor şi/sau a mediului;
CMA de poluanţi - concentraţie maximă admisibilă a poluanţilor din atmosferă, permisă de reglementările în vigoare pentru anumite zone şi intervale de timp, care nu are acţiune negativă asupra mediului;
ELA de poluanţi - emisie limitat admisibilă a poluanţilor evacuaţi în aerul atmosferic de la suprafaţa solului de o sursă sau de un grup de surse de emisie, în corespundere cu normativele calităţii aerului, prevăzute pentru populaţie, regnul animal şi vegetal;
nivel de poluare a aerului - concentraţie a poluanţilor din aerul atmosferic într-un punct sau zonă concretă, stabilită în baza unor măsurări sistematice şi analize comparative în raport cu anumite criterii (poluare de fond a aerului, CMA a poluanţilor, risc pentru sănătatea oamenilor şi/sau mediul înconjurător etc.);
poluare de fond a aerului - poluare a aerului atmosferic în zonele în care acţiunea surselor de poluare nu se manifestă direct;
poluare excepţională a aerului - situaţie în care:
1) concentraţia unuia sau a mai mulţi poluanţi în aerul atmosferic depăşeşte CMA:
a) de 20-29 ori, acest nivel menţinîndu-se timp de peste 48 ore;
b) de 30-49 ori, acest nivel menţinîndu-se timp de peste 8 ore;
c) de 50 ori şi mai mult;
2) nivelul de radiaţie în aer depăşeşte 0,2 Roentgen/oră;
noxă - agent fizic, chimic sau biologic cu acţiune dăunătoare asupra organismelor vii şi/sau a mediului înconjurător;
nocivitate - proprietate a unui poluant de a exercita acţiune dăunătoare asupra omului, a regnului animal şi vegetal;
impact antropic - poluare a aerului atmosferic în urma activităţii umane;
grad de influenţă - concentraţie minimă a unui poluant, capabilă să producă efecte negative asupra organismelor vii şi a bunurilor materiale;
monitorizare a poluării aerului - sistem de supraveghere sistematică a concentraţiilor de poluanţi din aerul atmosferic în scopul estimării nivelului de poluare a acestuia;
norme de protecţie a aerului - ansamblu de măsuri şi reglementări, prevăzute de legislaţie, de prevenire şi combatere a poluării aerului.
Capitolul II
COMPETENŢA ÎN DOMENIUL PROTECŢIEI AERULUI ATMOSFERIC
Articolul 4. Competenţa Guvernului
Guvernul efectuează administrarea în domeniul protecţiei aerului atmosferic prin intermediul Departamentului Protecţiei Mediului Înconjurător, al Ministerului Sănătăţii, precum şi al autorităţilor administraţiei publice locale în conformitate cu legislaţia.
Articolul 5. Competenţa Departamentului Protecţiei Mediului Înconjurător
Departamentul Protecţiei Mediului Înconjurător:
a) elaborează şi promovează politica ecologică în domeniu;
b) elaborează programele ecologice şi direcţiile prioritare privind protecţia aerului atmosferic;
c) stabileşte modul de elaborare şi aprobare a normativelor ELA de poluanţi;
d) elaborează sistemul naţional pentru evidenţa de stat a acţiunilor nocive asupra aerului atmosferic;
e) efectuează monitorizarea poluării aerului;
f) elaborează proiectele actelor normative referitoare la protecţia aerului atmosferic;
g) stabileşte modul de exercitare şi efectuează controlul de stat asupra respectării prevederilor actelor legislative, ale altor acte normative privind protecţia aerului atmosferic;
h) participă la soluţionarea litigiilor privind protecţia atmosferei;
i) informează operativ Guvernul, autorităţile administraţiei publice locale şi populaţia despre nivelul de poluare a aerului atmosferic, inclusiv în cazurile excepţionale.
Articolul 6. Competenţa Ministerului Sănătăţii
Ministerul Sănătăţii:
a) promovează politica de asigurare a calităţii aerului corespunzătoare securităţii sănătăţii şi bunăstării oamenilor;
b) stabileşte normativele CMA de poluanţi şi gradul de influenţă fizică nocivă a acestora asupra aerului atmosferic;
c) estimează starea de sănătate a populaţiei în raport cu nivelul de poluare a aerului şi eventualele daune pentru sănătatea oamenilor;
d) înaintează pretenţiile pentru repararea prejudiciilor cauzate sănătăţii oamenilor;
e) exercită controlul de stat asupra respectării normativelor CMA de poluanţi;
f) examinează documentele şi ia decizii în cazurile de încălcare a legislaţiei privind protecţia aerului atmosferic referitoare la ocrotirea sănătăţii;
g) stabileşte dimensiunile zonelor de protecţie sanitară pentru obiectele cu surse de poluanţi chimici şi fizici ai atmosferei;
h) stabileşte ELA de microorganisme şi substanţe biologice;
i) participă la examinarea pretenţiilor de reparare a prejudiciilor cauzate sănătăţii oamenilor;
j) soluţionează alte probleme privind ocrotirea sănătăţii.
Articolul 7. Competenţa autorităţilor administraţiei publice locale
Autorităţile administraţiei publice locale:
a) elaborează măsurile de amenajare şi de creare a spaţiilor verzi în localităţi;
b) asigură planificarea şi realizarea măsurilor de prevenire a acţiunilor nocive ale poluanţilor asupra aerului atmosferic;
c) asigură informarea sistematică şi operativă a populaţiei, a persoanelor fizice şi juridice interesate asupra nivelului de poluare a aerului;
d) soluţionează alte probleme ce ţin de protecţia aerului atmosferic.
Capitolul III
PARTICIPAREA ASOCIAŢIILOR OBŞTEŞTI ŞI A PERSOANELOR FIZICE LA
REALIZAREA MĂSURILOR DE PROTECŢIE A AERULUI ATMOSFERIC
Articolul 8. Modul de participare a asociaţiilor obşteşti şi a persoanelor fizice la realizarea măsurilor de protecţie a aerului atmosferic
(1) Asociaţiile obşteşti şi persoanele fizice pot să participe la realizarea măsurilor de protecţie a atmosferei, la elaborarea şi examinarea proiectelor de programe ecologice, de scheme regionale complexe, de alte documente, pot să solicite şi să primească informaţia necesară privind starea aerului atmosferic.
(2) Asociaţiile obşteşti şi persoanele fizice poartă răspundere în conformitate cu legislaţia privind protecţia mediului, precum şi cu statutele şi regulamentele organizaţiilor menţionate, pentru neonorarea obligaţiunilor asumate privind protecţia aerului atmosferic.
(3) Autorităţile publice sînt obligate să ţină cont de propunerile asociaţiilor obşteşti şi ale persoanelor fizice la elaborarea şi realizarea măsurilor de protecţie a aerului atmosferic.
Capitolul IV
NORMATIVELE CALITĂŢII AERULUI
Articolul 9. Normativele calităţii aerului
În scopul evaluării calităţii aerului, se stabilesc normativele CMA de poluanţi şi gradul de influenţă fizică nocivă a acestora asupra atmosferei şi sănătăţii oamenilor.
Articolul 10. Normativele CMA de poluanţi şi gradul de influenţă fizică nocivă asupra atmosferei
(1) Normativele CMA de poluanţi, inclusiv de microorganisme patogene şi substanţe biologic nocive, precum şi concentraţiile admisibile de radionuclizi în aerul atmosferic se stabilesc de către Ministerul Sănătăţii şi sînt unice pe întreg teritoriul Republicii Moldova.
(2) În caz de necesitate, pentru o perioadă concretă de timp, în unele raioane se stabilesc normativele CMA de poluanţi şi gradul de influenţă fizică nocivă asupra aerului atmosferic mai drastice în comparaţie cu cele stabilite.
(3) Normativele CMA de poluanţi, gradul de influenţă fizică nocivă asupra atmosferei şi metodele de determinare a acestora se aprobă şi se pun în aplicare în modul stabilit de către Ministerul Sănătăţii.
(4) Folosirea substanţelor pentru care nu sînt stabilite CMA de poluanţi este interzisă.
Articolul 11. Normativele ELA de poluanţi şi gradul de influenţă nocivă asupra atmosferei
(1) În scopul protecţiei aerului atmosferic, se stabilesc normativele ELA de poluanţi pentru sursele fixe şi mobile de poluare.
(2) Normativele ELA de poluanţi se stabilesc la un astfel de nivel încît substanţele evacuate de toate sursele existente în zona respectivă, ţinîndu-se cont de perspectiva dezvoltării ei, să nu depăşească CMA de poluanţi.
(3) La stabilirea ELA de poluanţi se iau în consideraţie factorii de poluare a atmosferei, datele inventarierii emisiilor de noxe ale fiecărei surse de poluare, normativele în vigoare ale CMA de poluanţi şi nivelul poluării de fond a aerului.
(4) În cazul în care procesele tehnologice nu permit reducerea emisiilor de poluanţi în atmosferă pînă la nivelul necesar, se admite aplicarea de emisii coordonate provizoriu, elaborîndu-se măsuri concrete privind reducerea emisiilor în perioade de timp strict determinate.
(5) Normativele ELA de poluanţi şi gradul de influenţă nocivă asupra aerului atmosferic, metodele de determinare a acestora şi tipurile surselor pentru care ele se elaborează se aprobă şi se pun în aplicare în modul stabilit de Inspectoratul Ecologic de Stat.
Articolul 12. Autorizarea emisiilor de poluanţi de la sursele fixe de poluare
Emisiile de poluanţi în atmosferă de la sursele fixe de poluare se admit, în fiecare caz concret, în baza autorizaţiei eliberate de Inspectoratul Ecologic de Stat. În autorizaţie se stabilesc normativele ELA de poluanţi, precum şi alte condiţii şi reglementări care asigură protecţia aerului atmosferic.
Capitolul V
REGLEMENTAREA ACTIVITĂŢII DE PROTECŢIE A AERULUI ATMOSFERIC
Articolul 13. Obligaţiile persoanelor fizice şi juridice care desfăşoară activităţi de producţie generatoare de emisii poluante
Persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi de producţie generatoare de emisii poluante în aerul atmosferic sînt obligate:
a) să întreprindă acţiuni de ordin economico-organizatoric, tehnic şi de altă natură pentru a asigura îndeplinirea condiţiilor şi reglementărilor autorizaţiilor de emisie, să respecte normele de protecţie a aerului;
b) să ia măsuri în scopul reducerii emisiilor de poluanţi;
c) să asigure menţinerea în bună stare, funcţionarea eficientă şi continuă şi controlul instalaţiilor, utilajelor şi aparatelor pentru purificarea emisiilor;
d) să ţină evidenţa permanentă a compoziţiei, calităţii şi cantităţii emisiilor de poluanţi în atmosferă;
e) să deţină paşaportul ecologic al întreprinderii;
f) să achite la timp în fondul ecologic taxele pentru emisiile de poluanţi.
Articolul 14. Limitarea, suspendarea sau interzicerea emisiilor de poluanţi
În cazul în care se încalcă condiţiile şi reglementările autorizaţiilor de emisie a poluanţilor sau apare pericolul pentru mediul înconjurător, Inspectoratul Ecologic de Stat limitează, suspendă sau interzice, printr-o decizie, emisiile de poluanţi în atmosferă, inclusiv funcţionarea unor instalaţii, secţii şi întreprinderi industriale.
Articolul 15. Măsurile de protecţie a aerului atmosferic în situaţii excepţionale
Despre cazurile de depăşire a normativelor ELA de poluanţi, stabilite pentru întreprindere în autorizaţia de emisie, ca urmare a poluării excepţionale a aerului, conducătorii întreprinderilor sînt obligaţi să informeze de îndată autorităţile care exercită controlul de stat în domeniul protecţiei aerului atmosferic şi autorităţile administraţiei publice locale şi să ia măsurile corespunzătoare pentru lichidarea cauzelor şi consecinţelor poluării aerului atmosferic în modul stabilit.
Articolul 16. Măsurile privind reducerea emisiilor de poluanţi, provocate de condiţiile meteorologice nefavorabile
Fiind avertizaţi despre o eventuală sporire a concentraţiei de poluanţi în aerul atmosferic, provocată de condiţii meteorologice nefavorabile, agenţii economici care au normativele aprobate pentru ELA de poluanţi sînt obligaţi să realizeze, în vederea reducerii emisiilor de poluanţi, măsuri coordonate cu autorităţile care exercită controlul de stat în domeniul protecţiei aerului atmosferic.
Articolul 17. Reglementarea emisiilor de poluanţi de la mijloacele de transport
(1) Emisiile de poluanţi în aerul atmosferic de la mijloacele şi utilajele de transport nu trebuie să depăşească normativele ELA.
(2) Ministerele, departamentele, agenţii economici, ocupaţi cu proiectarea, producerea, repararea şi exploatarea mijloacelor şi utilajelor de transport, sînt obligaţi să elaboreze şi să realizeze măsuri complexe pentru prevenirea şi reducerea emisiilor de poluanţi în atmosferă, precum şi a zgomotelor şi vibraţiilor produse de aceste mijloace de transport şi utilaje.
(3) Este interzisă producerea şi exploatarea mijloacelor de transport cu emisii care depăşesc normativele ELA de poluanţi.
(4) Controlul de stat asupra respectării normativelor ELA de poluanţi, produsă de mijloacele şi utilajele de transport, se efectuează de către autorităţile abilitate cu acest drept la intrarea lor în ţară şi pe întreg teritoriul ei. Regulile de control se stabilesc de către Inspectoratul Ecologic de Stat.
(5) În scopul protecţiei aerului atmosferic, Inspectoratul Ecologic de Stat, în comun cu poliţia rutieră, are dreptul să interzică, temporar sau definitiv, accesul mijloacelor de transport în zonele locative, de odihnă şi agrement, turistice şi alte zone.
Articolul 18. Reglementarea gradului de influenţă fizică nocivă asupra atmosferei
(1) Autorităţile administraţiei publice locale şi agenţii economici sînt obligaţi să elaboreze şi să realizeze măsuri în vederea prevenirii, reducerii şi eliminării impactului dăunător asupra atmosferei al proceselor radiante, vibraţiilor, undelor sonore, inclusiv al radiaţiilor şi zgomotelor.
(2) În cazurile prevăzute de legislaţie, toate influenţele fizice nocive asupra aerului atmosferic se permit numai cu condiţia respectării normativelor limitat admisibile şi a altor reglementări stabilite de Ministerul Sănătăţii. Normativele şi reglementările menţionate sînt specificate în autorizaţiile eliberate de organele abilitate ale ministerului.
Articolul 19. Metodele de combatere a zgomotelor industriale şi de altă provenienţă
(1) În scopul combaterii zgomotelor industriale se cere:
a) stabilirea pragului fonic şi elaborarea reglementărilor pentru limitarea zgomotelor;
b) implementarea proceselor tehnologice silenţioase;
c) perfecţionarea construcţiei mijloacelor şi utilajelor de transport, precum şi a condiţiilor de exploatare a acestora;
d) întreţinerea căilor ferate şi rutiere, a îmbrăcămintei rutiere în stare adecvată;
e) amplasarea aeroporturilor, construcţiilor şi utilajelor industriale şi de altă natură, generatoare de zgomote, la anumite distanţe de zonele locative;
f) elaborarea măsurilor organizatorice pentru prevenirea şi reducerea zgomotelor de provenienţă menajeră.
(2) Persoanele fizice sînt obligate să respecte cerinţele stabilite de autorităţile administraţiei publice locale în scopul combaterii zgomotelor de provenienţă menajeră în locuinţe, în curţile caselor, pe străzi, în locurile de odihnă şi în alte locuri publice.
Articolul 20. Condiţiile de amplasare, proiectare, construcţie, reconstrucţie, extindere şi dare în exploatare a obiectivelor cu impact asupra aerului atmosferic
(1) La amplasarea, proiectarea, construcţia şi darea în exploatare a întreprinderilor, instalaţiilor şi altor obiective noi, la reconstruirea şi extinderea celor în funcţiune cu perfecţionarea proceselor tehnologice şi a utilajului existent şi implementarea unor tehnologii şi utilaje moderne cu impact asupra atmosferei, este necesar să se respecte normele privind impactul asupra aerului atmosferic.
(2) În cazurile indicate la alin.(1), se cere să se prevadă captarea (purificarea), utilizarea şi neutralizarea deşeurilor şi noxelor sau eliminarea definitivă a emisiilor de poluanţi în atmosferă, respectarea altor reglementări privind protecţia acesteia.
(3) Inspectoratul Ecologic de Stat examinează materialele privind alegerea terenurilor pentru construcţie, proiectele de construcţie, reconstrucţie şi extindere a întreprinderilor, instalaţiilor şi altor obiective cu impact asupra aerului atmosferic şi emite avizele respective.
(4) Se interzice exploatarea întreprinderilor, instalaţiilor şi altor obiective care nu corespund cerinţelor de protecţie a aerului atmosferic.
(5) Persoanele fizice şi juridice care desfăşoară activităţi de producţie la obiectivele generatoare de poluanţi sînt obligate să doteze sursele de poluare, indiferent de termenul dării lor în exploatare, cu instalaţii, utilaje şi aparate pentru purificarea emisiilor, iar laboratoarele respective - cu mijloace de control al compoziţiei şi concentraţiei poluanţilor emişi.
(6) În cazul imposibilităţii reducerii emisiilor de poluanţi şi a influenţei nocive asupra aerului atmosferic de către întreprinderi, instalaţii şi alte obiective pînă la nivelul normativelor stabilite, acestea îşi încetează activitatea sau, prin decizia Inspectoratului Ecologic de Stat adoptată în comun cu serviciul sanitaro-epidemiologic, sînt reprofilate.
Articolul 21. Asigurarea protecţiei aerului atmosferic la proiectarea, construcţia, reconstrucţia şi extinderea localităţilor
(1) Proiectarea, construcţia, reconstrucţia şi extinderea localităţilor se efectuează conform normelor şi regulilor sanitaro-igienice şi ecologice vizînd protecţia aerului atmosferic.
(2) Documentele respective se examinează de către Departamentul Protecţiei Mediului Înconjurător.
Articolul 22. Respectarea cerinţelor de protecţie a aerului atmosferic la implementarea de descoperiri ştiinţifice, de invenţii, de noi sisteme tehnologice, la importul utilajului
Se interzic implementarea de descoperiri ştiinţifice, de invenţii şi propuneri de raţionalizare, de noi sisteme tehnologice, de substanţe şi materiale, precum şi importul utilajului tehnologic, al altor obiecte, al substanţelor şi materialelor, care nu corespund reglementărilor naţionale vizînd protecţia aerului atmosferic şi nu sînt asigurate cu mijloace tehnice de control al emisiilor de poluanţi.
Articolul 23. Protecţia aerului atmosferic la extragerea minereurilor, amplasarea şi exploatarea tericoanelor, haldelor şi gunoiştilor
(1) Extragerea minereurilor, lucrările de dinamitare, amplasarea şi exploatarea tericoanelor, haldelor şi gunoiştilor se efectuează cu respectarea strictă a regulilor de prevenire şi diminuare a poluării aerului atmosferic prin metode coordonate cu autorităţile care exercită controlul de stat în domeniul protecţiei atmosferei.
(2) Se interzic amplasarea în localităţi a tericoanelor, haldelor, gunoiştilor, depozitarea deşeurilor industriale, agricole, menajere, care sînt surse de poluare a aerului atmosferic cu noxe şi substanţe cu miros urît, precum şi distrugerea (incinerarea) acestor deşeuri de către persoanele fizice şi juridice pe teritoriul localităţilor şi în afara acestora, cu excepţia cazurilor cînd distrugerea (incinerarea) se efectuează cu ajutorul instalaţiilor speciale şi se respectă regulile de protecţie a aerului atmosferic.
(3) Persoanele fizice şi juridice sînt obligate să depoziteze deşeurile ce poluează aerul atmosferic în locuri special amenajate pe teritoriul întreprinderilor lor numai dacă deţin autorizaţia Inspectoratului Ecologic de Stat şi a Ministerului Sănătăţii.
Articolul 24. Reglementarea acţiunii nocive asupra aerului atmosferic în lipsa normativelor respective
Tipurile de acţiune nocivă asupra aerului atmosferic, pentru care nu sînt stabilite normative, pot fi permise în baza autorizaţiei eliberate de Inspectoratul Ecologic de Stat, în temeiul materialelor inventarierii emisiilor de poluanţi în atmosferă.
Articolul 25. Reglementarea consumului de aer atmosferic pentru necesităţile de producţie
(1) Organele care exercită controlul de stat în domeniul protecţiei aerului atmosferic pot limita, sista sau interzice consumul de aer pentru necesităţi de producţie în cazul cînd acesta provoacă modificarea aerului atmosferic, acţionează negativ asupra sănătăţii oamenilor, regnului animal şi vegetal.
(2) La proiectarea întreprinderilor, instalaţiilor şi a altor obiective consumatoare de aer, precum şi la elaborarea şi perfecţionarea proceselor tehnologice şi a utilajului aplicate la astfel de întreprinderi şi obiective, se vor preconiza măsuri care să asigure un consum minim de aer atmosferic pentru necesităţile de producţie.
Articolul 26. Reglementarea impactului antropic asupra factorilor climaterici
Activităţile persoanelor fizice şi juridice pentru modificarea artificială a stării aerului atmosferic şi a fenomenelor atmosferice în scopuri economice pot fi efectuate numai în temeiul autorizaţiei Departamentului Protecţiei Mediului Înconjurător, cu condiţia ca aceste acţiuni să nu afecteze factorii climaterici.
Articolul 27. Stimularea realizării măsurilor de protecţie a aerului atmosferic
Persoanelor fizice şi juridice care elaborează şi implementează tehnologii moderne nepoluante pentru atmosferă li se acordă facilităţile fiscale prevăzute de legislaţie.
Capitolul VI
EVIDENŢA ŞI CONTROLUL DE STAT ÎN DOMENIUL
PROTECŢIEI AERULUI ATMOSFERIC
Articolul 28. Evidenţa de stat a influenţelor nocive asupra aerului atmosferic
(1) Sînt supuse evidenţei de stat obiectivele cu influenţă nocivă asupra aerului atmosferic, tipurile şi volumele noxelor emise de ele în aer, precum şi parametrii calitativi şi cantitativi ai efectelor nocive asupra acestuia.
(2) Evidenţa de stat a influenţelor nocive asupra aerului atmosferic se ţine din contul statului, după un sistem unic elaborat de Inspectoratul Ecologic de Stat, informaţia respectivă fiind transmisă ulterior Departamentului Statisticii. Informaţiile privind influenţele nocive asupra aerului atmosferic sînt accesibile populaţiei.
Articolul 29. Monitorizarea poluării aerului
(1) Monitorizarea poluării aerului se realizează de către Serviciul "Hidrometeo", în modul stabilit de legislaţie.
(2) Selectarea, acumularea, păstrarea, căutarea şi prelucrarea informaţiei despre starea aerului atmosferic se efectuează conform unui sistem unic elaborat şi aprobat de Serviciul "Hidrometeo".
(3) Serviciul "Hidrometeo" asigură sistematic persoanele fizice şi juridice cu informaţii şi prognoze asupra nivelului de poluare a atmosferei, generată de activităţile economice şi condiţiile meteorologice.
(4) În cazul în care, din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile, a emisiilor sporite de poluanţi şi a altor influenţe nocive asupra aerului atmosferic, în unele zone este periclitată sănătatea oamenilor, organele Serviciului "Hidrometeo" sînt obligate să informeze de îndată Guvernul, organele respective ale controlului de stat, autorităţile administraţiei publice locale, populaţia şi conducerea întreprinderilor interesate.
(5) La primirea informaţiilor privind poluarea aerului atmosferic, Guvernul, alte autorităţi abilitate vor lua măsuri urgente pentru reducerea intensităţii emisiilor de poluanţi şi lichidarea altor efecte nocive asupra atmosferei.
Articolul 30. Controlul de stat în domeniul protecţiei aerului atmosferic
(1) Controlul de stat în domeniul protecţiei aerului atmosferic se efectuează pentru a asigura respectarea prezentei legi, a normativelor ELA de poluanţi, a gradului stabilit de influenţă fizică nocivă asupra atmosferei, a altor norme stabilite de legislaţie.
(2) Controlul de stat în domeniul protecţiei aerului atmosferic este exercitat de către Inspectoratul Ecologic de Stat şi serviciul sanitaro-epidemiologic, în modul stabilit de legislaţie.
Articolul 31. Controlul departamental asupra protecţiei aerului atmosferic
(1) Controlul departamental asupra protecţiei aerului atmosferic, inclusiv asupra respectării normativelor ELA de poluanţi şi a gradului de influenţă fizică nocivă asupra atmosferei, este exercitat de către ministerele şi departamentele de resort.
(2) La efectuarea controlului departamental al întreprinderilor, subdiviziunile corespunzătoare ale ministerelor şi departamentelor se vor călăuzi de prezenta lege, de alte acte legislative, de autorizaţia de emisie a poluanţilor, de regulile şi instrucţiunile aprobate de Inspectoratul Ecologic de Stat şi serviciul sanitaro-epidemiologic, de dispoziţiile acestor ministere şi departamente.
Capitolul VII
RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA PREZENTEI LEGI
Articolul 32. Răspunderea pentru încălcarea prevederilor prezentei legi
Persoanele fizice şi juridice poartă răspundere administrativă sau penală pentru încălcarea prevederilor prezentei legi în caz de:
a) depăşire a normativelor ELA de poluanţi;
b) depăşire a normativelor influenţei fizice nocive asupra aerului atmosferic;
c) emisie a poluanţilor în atmosferă fără autorizaţia organului de stat abilitat;
d) încălcare a regulilor de exploatare şi neutilizare a utilajului, aparatajului, instalaţiilor care servesc pentru purificarea şi controlul emisiilor în atmosferă;
e) dare în exploatare a întreprinderilor noi şi a celor reconstruite, a instalaţiilor şi a altor obiective neconforme cu reglementările privind protecţia aerului atmosferic;
f) producere şi exploatare a mijloacelor de transport la care concentraţia emisiei de poluanţi depăşeşte normativele CMA de poluanţi;
g) implementare a descoperirilor ştiinţifice, invenţiilor, propunerilor de raţionalizare, de noi sisteme tehnologice, substanţe şi materiale, precum şi aplicare a utilajului tehnologic şi a altor obiecte, substanţe şi materiale de import neconforme cu reglementările naţionale privind protecţia aerului atmosferic şi neînzestrate cu certificate de calitate a producţiei şi cu mijloace tehnice de control al emisiilor de poluanţi;
h) neexecutare a indicaţiilor autorităţilor abilitate cu controlul de stat în domeniul protecţiei aerului atmosferic.
Articolul 33. Repararea prejudiciului cauzat prin încălcarea prevederilor prezentei legi
(1) Persoanele fizice şi juridice care prin activitatea lor au contribuit la poluarea aerului atmosferic sînt obligate să repare prejudiciul cauzat în modul prevăzut de legislaţie.
(2) Repararea prejudiciului se face benevol sau în baza deciziei instanţei judecătoreşti, în corespundere cu taxele aprobate şi metodologia de calculare a cuantumului plăţii pentru prejudiciul cauzat, iar în lipsa acestora - în mărimea cheltuielilor suportate de facto pentru restabilirea stării aerului atmosferic, luîndu-se în calcul pierderile suportate.
Capitolul VIII
SOLUŢIONAREA LITIGIILOR
Articolul 34. Soluţionarea litigiilor în domeniul protecţiei aerului atmosferic
(1) Litigiile în domeniul protecţiei aerului atmosferic sînt soluţionate de către autorităţile abilitate sau instanţele judecătoreşti, în modul prevăzut de legislaţie.
(2) Litigiile dintre persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi persoanele fizice şi juridice din alte ţări în domeniul protecţiei aerului atmosferic sînt examinate în modul stabilit prin convenţiile şi acordurile internaţionale şi interstatale la care Republica Moldova este parte.
Capitolul IX
COOPERAREA INTERNAŢIONALĂ ŞI ACORDURILE INTERNAŢIONALE
Articolul 35. Cooperarea internaţională
Republica Moldova cooperează cu alte ţări şi cu organismele internaţionale în domeniul protecţiei aerului atmosferic.
Articolul 36. Acorduri internaţionale
În cazul în care un acord internaţional la care Republica Moldova este parte stabileşte alte norme decît cele specificate în prezenta lege, se aplică normele acordului internaţional.
Capitolul X
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 37. Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.
Articolul 38. Guvernul, în termen de 2 luni:
a) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în conformitate cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru MOŢPAN
|
Chişinău, 17 decembrie 1997. | |
Nr.1422-XIII. |
