joi, 16 iulie 2020
141/16.07.2020 Lege pentru modificarea Legii insolvabilităţii nr.149/2012

L E G E

pentru modificarea Legii insolvabilităţii nr.149/2012

 

nr. 141  din  16.07.2020

 

Monitorul Oficial nr.205-211/456 din 14.08.2020

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I. Legea insolvabilităţii nr.149/2012 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193–197, art.663), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 2:

noţiunea „administrator al insolvabilităţii” va avea următorul cuprins:

administrator al insolvabilităţii – persoană desemnată, în condiţiile prezentei legi, pentru supravegherea şi/sau administrarea activităţii debitorului în perioada de observaţie, în procesul de insolvabilitate şi/sau pe durata restructurării, în conformitate cu competenţele stabilite de prezenta lege, al cărei statut juridic este reglementat prin Legea nr.161/2014 cu privire la administratorii autorizaţi;”

după noţiunea „consumator captiv” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

contract de investire în construcţia locuinţei – act juridic, indiferent de denumirea lui, prin care debitorul s-a obligat să construiască sau să asigure construirea şi transmiterea în proprietatea cumpărătorului a locuinţei, în sensul Legii nr.75/2015 cu privire la locuinţe, iar cumpărătorul s-a obligat să achite preţul contractual şi să recepţioneze locuinţa;”

noţiunea „creditori chirografari” se completează cu cuvântul „reale”;

după noţiunea „debitor” se introduc două noţiuni noi cu următorul cuprins:

debitor în dificultate financiară – debitorul care, deşi execută sau este capabil să execute obligaţiile exigibile, este în iminenţa stării de insolvabilitate;

finanţări post-intentare – finanţări acordate debitorului după intentarea procesului de insolvabilitate, inclusiv de către creditorii financiari şi comerciali;”

la noţiunea „incapacitate de plată”, enunţul al doilea va avea următorul cuprins: „Incapacitatea de plată este prezumată în cazul în care debitorul este în întârziere de plată mai mult de 60 de zile;”

la noţiunea „insolvabilitate”, textul „ , constatată prin act judecătoresc de dispoziţie” se exclude;

noţiunea „întreprindere în dificultate financiară” se exclude.

2. La articolul 6, alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Notificările şi înştiinţările se fac prin scrisori recomandate, iar în cazurile expres prevăzute de prezenta lege şi prin publicare în registrul cauzelor de insolvabilitate.”

3. Articolul 7:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Dispozitivul hotărârilor şi al încheierilor instanţei de insolvabilitate se publică în registrul cauzelor de insolvabilitate în cazurile expres prevăzute de prezenta lege. Cheltuielile de publicare se raportă la cheltuielile de judecată.”

alineatul (3) se abrogă.

4. Articolul 8:

la alineatul (1), cuvântul „pronunţării” se substituie cu cuvântul „comunicării”;

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Recursul nu suspendă executarea hotărârilor şi a încheierilor instanţei de insolvabilitate. La cererea motivată a recurentului, instanţa care judecă recursul poate suspenda executarea hotărârilor şi a încheierilor instanţei de insolvabilitate, cu excepţia hotărârii de intentare a procedurii de insolvabilitate.”

5. La articolul 9, cuvintele „în temeiul” se substituie cu cuvintele „pe baza”.

6. La articolul 10, alineatul (1) se completează cu cuvintele „general sau special”.

7. Articolul 16 alineatul (1):

la litera a), cuvintele „bancare ale debitorului” se substituie cu cuvintele „debitorului, deschise în bănci şi la alţi prestatori de servicii de plată”;

litera f) va avea următorul cuprins:

„f) date despre cererile de chemare în judecată sau arbitraj, cu participarea debitorului, primite spre examinare de către instanţa de judecată sau arbitraj, precum şi despre titlurile executorii asupra bunurilor debitorului;”.

8. Articolul 17:

litera a) va avea următorul cuprins:

„a) copia de pe actul constitutiv;”

litera c) va avea următorul cuprins:

„c) situaţiile financiare la ultima dată a raportării;”

la litera d), textul „dacă este persoană fizică (întreprinzător individual)” se exclude;

litera g) va avea următorul cuprins:

„g) dovada notificării membrilor (asociaţilor, acţionarilor) debitorului sau probe care confirmă imposibilitatea notificării, chiar dacă a fost depus un efort rezonabil;”

articolul se completează cu litera h) cu următorul cuprins:

„h) dovada notificării Serviciului Fiscal de Stat despre intenţia de a depune cerere introductivă.”

9. La articolul 18, alineatul (2) se abrogă.

10. La articolul 20 alineatul (2):

litera a) va avea următorul cuprins:

„a) documentele ce adeveresc obligaţiile debitorului faţă de creditor, mărimea datoriilor la aceste obligaţii, scadenţa obligaţiilor, temeiul intentării procesului de insolvabilitate potrivit art.10, alte documente care justifică cererea creditorului;”

litera c) va avea următorul cuprins:

„c) dovada notificării Serviciului Fiscal de Stat despre intenţia de a depune cerere introductivă, cu excepţia cazului în care cererea introductivă a fost depusă de către Serviciul Fiscal de Stat.”

11. La articolul 21, alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Dacă în cererea introductivă debitorul declară că se află în stare de insolvabilitate şi îşi exprimă intenţia de a lichida sau de a-şi restructura activitatea, instanţa de judecată adoptă, în cel mult 20 de zile lucrătoare, cu citarea debitorului, o hotărâre de intentare a procesului de insolvabilitate fără drept de recurs, obligând-l, în cazul exprimării intenţiei de a-şi restructura activitatea, să prezinte un plan al procedurii de restructurare. În acest caz, prevederile art.23–29 nu se aplică.”

12. Articolul 22:

alineatul (1) se completează cu textul „sau a art.17. Încheierea privind restituirea fără examinare a cererii introductive poate fi atacată cu recurs.”

la alineatul (2), după textul „prevăzute la art.17,” se introduce textul „prezentând probe care confirmă imposibilitatea anexării lor,”;

alineatul (3) se abrogă.

13. La articolul 23, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) În perioada de observaţie, organele de conducere ale debitorului pot să continue activităţile curente ale debitorului şi să efectueze plăţi către creditorii cunoscuţi, în cursul obişnuit al activităţii, sub supravegherea administratorului provizoriu, dacă debitorului nu i s-a ridicat dreptul de administrare. Dacă debitorului i s-a ridicat dreptul de administrare, activităţile curente şi plăţile în numele debitorului se efectuează de către administratorul provizoriu.”

14. Articolul 24:

alineatul (2):

la litera a), textul „şi obligă debitorul ca în perioada de observaţie deciziile privind gestionarea patrimoniului să fie luate doar cu acordul prealabil al administratorului provizoriu” se exclude;

litera b) va avea următorul cuprins:

„b) la cererea motivată a creditorilor sau a administratorului provizoriu ori din oficiu, dispune ridicarea dreptului de administrare al debitorului, care constă în dreptul de a-şi conduce activitatea, de a-şi administra bunurile şi de a dispune de acestea;”

alineatul (5) se completează cu un enunţ cu următorul cuprins: „Prin derogare, curgerea dobânzilor la creanţele garantate continuă, cu respectarea prevederilor art.50 alin.(2) şi ale art.81 alin.(5).”

15. La articolul 25:

alineatul (1) se abrogă;

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) În baza cererii şi a condiţiilor indicate la alin.(2), instanţa de insolvabilitate este în drept să dispună, printr-o încheiere care poate fi atacată cu recurs de către debitor, ridicarea totală sau parţială a dreptului organelor de conducere ale debitorului de a administra debitorul. Atunci când dreptul de administrare se ridică parţial, instanţa de insolvabilitate indică expres drepturile şi atribuţiile ridicate, care în continuare se exercită în numele debitorului numai de către administratorul provizoriu.”

articolul se completează cu alineatul (51) cu următorul cuprins:

„(51) Supravegherea exercitata de administratorul provizoriu în conformitate cu prevederile art.23 alin.(1) şi ale prezentului articol, în condiţiile în care nu s-a ridicat dreptul de administrare al debitorului, constă în analiza permanentă a activităţii debitorului şi avizarea prealabilă, după verificarea oportunităţii, a următoarelor operaţiuni:

a) plăţile din conturi bancare şi din casieria debitorului, care vor fi avizate fiecare în parte sau prin instrucţiuni generale cu privire la efectuarea plaţilor;

b) încheierea contractelor noi sau modificarea condiţiilor celor încheiate;

c) renunţarea la acţiune, recunoaşterea acţiunii sau încheierea tranzacţiei în litigiile cu participarea debitorului;

d) stingerea creanţelor altfel decât prin executare;

e) reducerea numărului sau a statelor de personal, modificarea contractului colectiv de muncă.”

16. Articolul 26:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Prin încheierea de admitere a cererii introductive spre examinare, instanţa de insolvabilitate dispune administratorului provizoriu să notifice imediat despre aplicarea măsurilor de asigurare toate registrele publice, inclusiv registrul fiscal de stat, registrul de stat al persoanelor juridice, registrul de stat al întreprinzătorilor individuali, registrul bunurilor imobile, registrul garanţiilor reale mobiliare, depozitarul central sau (dacă este cunoscută) societatea de registru care ţine registrul deţinătorilor valorilor mobiliare ale debitorului societate pe acţiuni, băncile, autorităţile vamale, oficiile poştale, staţiile de cale ferată, depozitele portuare şi vamale, alte locuri de înmagazinare din circumscripţia în care debitorul îşi are sediul ori filiale sau reprezentanţe, pentru a sista orice operaţiune cu bunurile acestuia, cerându-le să îi predea lui corespondenţa debitorului şi orice alte comunicări sosite pe adresa acestuia.”

la alineatul (2), cuvântul „lucrătoare” se exclude.

17. La articolul 27, alineatul (2) se abrogă.

18. Articolul 28:

la alineatul (2), după enunţul întâi se introduce un enunţ nou cu următorul cuprins: „În referinţă debitorul poate răsturna prezumţia incapacităţii de plată prin prezentarea probelor care confirmă că el a executat obligaţiile pecuniare sau că există o acţiune civilă în legătură cu această obligaţie, intentată până la depunerea cererii introductive, ori că obligaţia poate fi stinsă prin compensare cu o obligaţie într-un cuantum egal sau mai mare.”

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Dacă debitorul nu contestă prin referinţă, în termenul prevăzut la alin.(2), că este în stare de insolvabilitate şi îşi exprimă intenţia de a-şi restructura activitatea, instanţa de insolvabilitate, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea referinţei, adoptă din oficiu o hotărâre de intentare a procedurii de insolvabilitate, obligându-l să prezinte un plan al procedurii de restructurare.”

la alineatul (6), cuvintele „creditorului iniţial” se substituie cu cuvântul „introductive”;

alineatul (7) va avea următorul cuprins:

„(7) Obiecţiile creditorilor care se opun intentării procesului de insolvabilitate sunt soluţionate de către instanţa de insolvabilitate odată cu examinarea raportului administratorului provizoriu într-o şedinţă publică, prin hotărâre de intentare a procesului de insolvabilitate, de deschidere a procedurii simplificate a falimentului sau de respingere a cererii introductive.”

19. La articolul 30 alineatul (4), litera c) se abrogă.

20. Articolul 33 va avea următorul cuprins:

„Articolul 33. Mijloace de apărare a debitorului

La cererea debitorului, persoana care depune în mod intenţionat, fără existenţa unui temei de insolvabilitate, cerere de intentare a procesului de insolvabilitate contra debitorului poate fi obligată la plata despăgubirilor.”

21. La articolul 35, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Dispozitivul hotărârii de intentare a procedurii de insolvabilitate va conţine datele prevăzute la art.34 alin.(4) şi (5) şi se va remite spre publicare de către administrator în termen de 2 zile lucrătoare din data adoptării, conform art.7.”

22. La articolul 37, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Hotărârea de intentare a procedurii de insolvabilitate poate fi atacată cu recurs de către debitor, cu excepţia cazului prevăzut la art.21 alin.(6), sau de către orice creditor care are un interes legitim.”

23. Articolul 43 alineatul (2):

subpunctele 2) şi 3) vor avea următorul cuprins:

„2) creanţele salariale faţă de angajaţi, cu excepţia persoanelor indicate la art.247, şi remuneraţia datorată pentru operele de serviciu create;

3) creanţele rezultate din creditele, împrumuturile şi garanţiile de stat interne şi externe acordate de către Ministerul Finanţelor (capitalul, dobânda, comisioanele contractuale), impozitele şi alte plăţi obligatorii către bugetul public naţional;”

la subpunctul 6):

litera b) va avea următorul cuprins:

„b) amenzile, penalităţile şi alte sancţiuni pentru neexecutarea obligaţiilor;”

litera d) va avea următorul cuprins:

„d) creanţele rezultate din împrumuturile unui asociat, acţionar sau membru al debitorului ori ale persoanelor afiliate;”.

24. Articolul 44 se completează cu un enunţ nou cu următorul cuprins: „Cesionarul solicită, în termen de 5 zile de la cesiune, ca administratorul insolvabilităţii să documenteze subrogarea în drepturi, iar administratorul insolvabilităţii înscrie creditorul cesionar în tabelul creanţelor în termen de 5 zile de la primirea solicitării, cu informarea ulterioară a instanţei de insolvabilitate, fără întârzieri nejustificate.”

25. Articolul 48:

alineatele (1)–(3) vor avea următorul cuprins:

„(1) Proprietarul bunului aflat în posesia debitorului fără un temei legal sau contractual poate înainta administratorului insolvabilităţii/lichidatorului o cerere de separare a bunului din masa debitoare. Coproprietarul bunului poate înainta o cerere de partajare a bunurilor în proprietatea comună deţinută împreună cu debitorul.

(2) Proprietarul sau, după caz, coproprietarul este obligat să indice în cererea prevăzută la alin.(1) dreptul în baza căruia cere separarea sau partajarea, bunurile care urmează a fi separate sau partajate, evaluarea bunurilor a căror partajare se cere, locul unde se află bunurile care urmează a fi separate sau partajate, persoana care le deţine sau le administrează. Administratorul insolvabilităţii/lichidatorul poate refuza separarea bunurilor dacă debitorul are un temei de a le folosi şi valoarea masei debitoare va fi maximizată prin continuarea exercitării folosinţei.

(3) În caz de refuz al administratorului insolvabilităţii/lichidatorului, instanţa de insolvabilitate, la cererea persoanei interesate, stabileşte dacă bunurile sunt supuse separării sau partajării, calitatea de proprietar sau de coproprietar, cota-parte ce se cuvine fiecărui coproprietar şi creanţele, născute din starea de proprietate comună, pe care coproprietarii le au unii faţă de alţii. Dacă se partajează o masă succesorală, instanţa stabileşte obligaţiile masei succesorale, datoriile şi creanţele comoştenitorilor faţă de defunct, sarcinile masei succesorale.”

la alineatul (4), cuvintele „separarea sau” se exclud, iar cuvintele „masei debitoare” se substituie cu cuvântul „bunurilor”;

articolul se completează cu alineatul (10) cu următorul cuprins:

„(10) Încheierile instanţei de insolvabilitate emise potrivit alin.(3) şi (4) pot fi atacate cu recurs de partea interesată.”

26. Legea se completează cu articolul 481 cu următorul cuprins:

„Articolul 481. Separarea bunurilor imobile construite în baza contractelor de investire în construcţia de locuinţe

(1) Cumpărătorul persoană fizică care are încheiat cu debitorul un contract de investire în construcţia de locuinţe are opţiunea:

a) să ceară separarea din masa debitoare a bunului imobil care a fost înregistrat cu titlu de bun viitor, în cazul în care a fost executată cel puţin structura de rezistenţă a clădirii în care se află bunul imobil (incluzând fundaţia, pereţii structurali şi despărţitori şi acoperişul); sau

b) să participe la procesul de insolvabilitate în calitate de creditor, având opţiunea să ceară executarea contractului, inclusiv în condiţiile planului procedurii de restructurare, sau să declare rezoluţiunea contractului.

(2) În cazul în care cumpărătorul a cerut separarea conform dispoziţiilor alin.(1) lit.a), administratorul insolvabilităţii/lichidatorul este obligat să semneze actul de predare-primire a bunului imobil în starea în care se află, sub rezerva plăţii de către cumpărător a sumelor datorate conform contractului, proporţional etapelor executate ale lucrărilor de construcţie. La rândul său, cumpărătorul are dreptul la restituirea sumelor plătite în temeiul contractului în măsura în care ele depăşesc această proporţie.

(3) Administratorul insolvabilităţii poate refuza separarea bunului din masa debitoare dacă consideră, ca urmare a analizei situaţiei economice a debitorului, că există, prin aplicarea procedurii de restructurare, o posibilitate reală de finalizare a construcţiei şi de transmitere către cumpărători a bunurilor imobile. În acest caz, administratorul insolvabilităţii este obligat să propună un plan al procedurii de restructurare în condiţiile art.188. Dacă adunarea creditorilor nu va accepta planul propus de administratorul insolvabilităţii, acesta va da curs imediat cererilor de separare şi va semna actele de predare-primire a bunurilor imobile, în condiţiile alin.(2) din prezentul articol.

(4) În cazul în care administratorul insolvabilităţii/lichidatorul nu semnează actul de predare-primire a bunului în termen de 10 zile de la primirea cererii prevăzute la alin.(2) sau, după caz, de la ţinerea adunării creditorilor prevăzute la alin.(3), instanţa de insolvabilitate, la cererea persoanei interesate, va decide cu privire la separarea şi transmiterea bunurilor imobile în proprietatea cumpărătorului.

(5) Dispoziţiile alin.(1)–(4) se aplică în mod corespunzător oricăror alte contracte, indiferent de denumire, prin care unei persoane i se promite sau i se rezervă un bun imobil în schimbul unei contraprestaţii.”

27. Articolul 50 va avea următorul cuprins:

„Articolul 50. Creditorii garantaţi

(1) Creditorii cu drept de gaj convenţional sau legal asupra unui bun din masa debitoare sunt îndreptăţiţi la satisfacerea prioritară a creanţelor garantate din contul bunului gajat.

(2) Creanţele creditorilor garantaţi sunt considerate drept creanţe garantate doar în limita valorii garanţiilor stabilite prin evaluare potrivit art.108 alin.(5). Creanţele care excedează această valoare sunt creanţe chirografare.

(3) Prevederea alin.(1) se aplică şi:

a) creditorului care are un drept de retenţie a bunului;

b) vânzătorului care este garantat cu rezerva dreptului de proprietate (rezerva proprietăţii), dacă nu a exercitat dreptul de rezoluţiune a contractului de vânzare-cumpărare;

c) creanţelor cumpărătorului persoană fizică, rezultate din contracte de investire în construcţia locuinţei, cu excepţia creanţelor de restituire a sumelor în temeiul art.481 alin.(2).

(4) Rangul de prioritate între creanţele prevăzute la alin.(1)–(3) este determinat de momentul înregistrării garanţiei reale, a rezervei proprietăţii sau a contractului de investire, cu excepţiile prevăzute de lege.

(5) În cazul în care debitorul este terţ garant gajist/ipotecar, creditorul gajist va putea exercita doar drepturile creditorului garantat prevăzute la art.81, 130–132 şi 184 de a continua urmărirea bunurilor grevate cu garanţii. Orice referire în articolele 81, 130–132 şi 184 la creditorii garantaţi include şi creditorii gajişti la care face referire prezentul alineat.”

28. Articolul 52:

la alineatul (2), litera c) va avea următorul cuprins:

„c) obligaţiile rezultate din contractele de finanţări postintentare.”

la alineatul (3), cuvântul „consecutivă” se substituie cu cuvântul „succesivă”;

articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:

„(5) Pentru garantarea obligaţiilor rezultate din contractele încheiate conform alin.(2) lit.c) din prezentul articol, administratorul insolvabilităţii poate greva cu gaj de rangul întâi bunurile libere de garanţii, inclusiv bunurile nou-achiziţionate şi bunurile recuperate ca efect al anulării actelor juridice potrivit art.104 şi 105, sau poate greva cu gaj de rang inferior bunurile grevate cu garanţii. Garanţiile obligaţiilor rezultate din contractele încheiate conform alin.(2) lit.c) din prezentul articol nu pot avea rang de prioritate superior celor deja existente decât dacă creditorii garantaţi cu gaj de rang superior acceptă cedarea rangului de prioritate.”

29. La articolul 53 alineatul (1), enunţul al doilea se exclude.

30. Articolul 55:

alineatul (2) se completează cu un enunţ nou cu următorul cuprins: „Adunarea creditorilor nu poate fi convocată pentru zilele de sâmbătă şi duminică şi nici pentru zilele de sărbătoare nelucrătoare.”

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Informaţia despre data, ora, locul şi ordinea de zi a primei adunări a creditorilor se expediază fiecărui creditor sau reprezentantului său legal sub formă de aviz, împreună cu buletinul de vot, în termen de 5 zile de la data adoptării hotărârii de convocare. Informaţia despre convocarea următoarelor adunări ale creditorilor se publică în modul stabilit la art.6, în cel mult 5 zile de la data adoptării hotărârii de convocare. Perioada dintre data expedierii avizului sau a publicării informaţiei despre convocarea adunării creditorilor şi data convocării nu trebuie să fie mai mică de 7 zile şi nu trebuie să depăşească 15 zile.”

alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Cererea de convocare a adunării creditorilor va conţine chestiunile ce urmează a fi incluse în ordinea de zi a adunării şi va fi semnată de persoanele care cer convocarea. În termen de 5 zile de la data primirii cererii de convocare, administratorul insolvabilităţii/lichidatorul este obligat să adopte o hotărâre privind convocarea adunării creditorilor şi să informeze creditorii despre convocarea acesteia sau despre hotărârea privind refuzul de a o convoca, dacă cererea nu corespunde cerinţelor prezentului alineat. În termen de 3 zile de la data adoptării, hotărârea va fi expediată persoanelor care cer convocarea. Dacă, în termenul prevăzut, administratorul insolvabilităţii/lichidatorul nu a emis nicio decizie, persoanele care au depus cererea de convocare sunt în drept să convoace ei înşişi, pe cont propriu, adunarea creditorilor în modul stabilit de prezenta lege. Refuzul administratorului insolvabilităţii/al lichidatorului de a convoca adunarea creditorilor poate fi contestat în instanţa de insolvabilitate. Dacă adunarea creditorilor declară întemeiată convocarea adunării, cheltuielile aferente ei se compensează din contul masei debitoare, iar dacă este neîntemeiată, cheltuielile se suportă de persoana care a convocat adunarea.”

31. La articolul 56:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Buletinul de vot prin care se exprimă votul prin corespondenţă se semnează de către creditor sau reprezentantul lui şi se transmite, prin orice mijloc care asigură confirmarea primirii lui, până în ziua stabilită pentru exprimarea votului, administratorului insolvabilităţii/lichidatorului sau persoanei care a convocat adunarea.”

alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Persoana care a convocat adunarea creditorilor este obligată să întocmească o listă a creditorilor cu drept de vot conform datelor din ultimul tabel consolidat de creanţe validate. Data la care se întocmeşte lista creditorilor cu drept de vot nu poate preceda data adoptării hotărârii de convocare a adunării.”

alineatul (8) se abrogă.

32. Articolul 57:

la alineatul (1), enunţul al doilea se completează cu textul „ , care deţin garanţii reale asupra acestor bunuri”, iar enunţul al treilea se exclude;

la alineatul (3) litera b), textul „la alin.(2)” se substituie cu textul „la alin.(1)”.

33. La articolul 60, alineatul (1) se completează cu un enunţ nou cu următorul cuprins: „Comitetul creditorilor, instituit de către instanţa de judecată, nu are dreptul să aprobe încheierea actelor de proporţii prevăzute la art.69.”

34. La articolul 63, alineatele (8) şi (9) vor avea următorul cuprins:

„(8) Una şi aceeaşi persoană poate fi desemnată nelimitat în funcţia de administrator provizoriu, administrator al insolvabilităţii sau lichidator.

(9) Înainte de acceptarea desemnării în funcţia de administrator al insolvabilităţii în procedura de restructurare sau de lichidator în procedura falimentului la al unsprezecelea şi la oricare dintre următorii debitori, persoana propusă va comunica comitetului creditorilor sau, după caz, adunării creditorilor numărul exact al debitorilor la care aceasta este administrator sau lichidator. Urmare a înştiinţării, comitetul creditorilor sau adunarea creditorilor poate alege între a desemna administratorul/lichidatorul propus sau a propune instanţei de insolvabilitate să numească un alt administrator/lichidator.”

35. Articolul 64 se abrogă.

36. La articolul 66, alineatul (1) se completează cu literele l1) şi l2), cu următorul cuprins:

„l1) obţinerea de finanţări postintentare pentru continuarea activităţii debitorului sau menţinerea valorii bunurilor din masa debitoare şi încheierea, în acest scop, a contractelor de finanţări postintentare, precum şi a contractelor de constituire a garanţiilor;

l2) iniţierea proceselor judiciare privind urmărirea datoriilor, încasarea prejudiciului şi anularea actelor juridice în temeiul prezentei legi şi al altor acte legislative;”.

37. La articolul 67, alineatul (1) se completează cu textul „ , şi/sau alte măsuri potrivit Legii nr.161/2014 cu privire la administratorii autorizaţi”.

38. Articolul 68:

la alineatul (8), cuvintele „instituţiile financiare” se substituie cu cuvintele „băncile şi alţi prestatori de servicii de plată”;

alineatul (11) va avea următorul cuprins:

„(11) Administratorul/lichidatorul este obligat să deschidă conturi curente speciale (conturi de acumulare), în care se trec sumele provenite din procedurile de insolvabilitate. Mijloacele băneşti din conturile de acumulare nu pot fi urmărite în baza pretenţiilor înaintate de creditorii administratorului/lichidatorului, iar operaţiunile în aceste conturi nu pot fi sistate.”

39. La articolul 69, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Actul de proporţii efectuat de administratorul insolvabilităţii/lichidator reprezintă un act juridic sau câteva acte juridice legate reciproc, încheiate direct sau indirect, privind obţinerea de finanţări postintentare, cu sau fără grevarea bunurilor din masa debitoare, ori alte tranzacţii asupra bunurilor a căror valoare reprezintă peste 10% din valoarea totală a masei debitoare conform ultimului raport de evaluare, iar în lipsa acestuia, conform ultimului raport financiar.”

40. Articolul 70:

alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Comitetul creditorilor sau, după caz, adunarea creditorilor, după primul an de la emiterea hotărârii de intentare a procedurii de insolvabilitate, poate decide reducerea cuantumului onorariului fix al administratorului/lichidatorului, dar nu mai jos decât coeficientul minim de multiplicare, recomandat pentru stabilirea salariului de funcţie al conducătorilor încadraţi în unităţi care nu aplică sistemul de salarizare bazat pe reţeaua tarifară unică de salarizare, înmulţit cu cuantumul minim garantat al salariului din sectorul real la unităţile cu autonomie financiară.”

la alineatul (7), textul „şi/sau din suma creanţelor stinse prin compensare, cu transmiterea în natură în contul datoriei a bunurilor din masa debitoare” se exclude;

alineatul (9) va avea următorul cuprins:

„(9) Cuantumul onorariului de succes şi al compensaţiei cheltuielilor ce urmează a fi plătite administratorului/lichidatorului se stabileşte prin negocieri de către comitetul creditorilor sau, după caz, de către adunarea creditorilor.”

41. Articolul 71:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) La cererea comitetului creditorilor, a adunării creditorilor, instanţa de insolvabilitate poate destitui administratorul/lichidatorul din motive întemeiate, inclusiv dacă:

a) administratorul/lichidatorul nu acţionează cu diligenţă profesională sau nu îndeplineşte condiţiile privind indicatorii de performanţă; sau

b) administratorul/lichidatorul depăşeşte sau nu respectă atribuţiile ce îi revin prin prezenta lege, încalcă legislaţia; sau

c) administratorul/lichidatorul se află în conflict de interese cu orice parte în proces; sau

d) administratorul/lichidatorul cade sub incidenţa prevederilor de incompatibilitate şi/sau a restricţiilor prevăzute de lege; sau

e) activitatea administratorului a fost suspendată sau a încetat în temeiul Legii nr.161/2014 cu privire la administratorii autorizaţi.”

articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) În temeiul alin.(1) lit.c)–e), instanţa de insolvabilitate poate destitui administratorul/lichidatorul din oficiu.”

42. La articolul 72, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) La cererea comitetului creditorilor, a adunării creditorilor sau a oricărui creditor, administratorul/lichidatorul prezintă explicaţii, informaţii sau rapoarte despre starea de lucruri, administrarea masei debitoare sau despre situaţia financiară a debitorului.”

43. La articolul 74 alineatul (4), cuvintele „instituţiilor financiare”, în ambele cazuri, se substituie cu cuvântul „băncilor”.

44. La articolul 75, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Calcularea penalităţilor, a dobânzilor (cu excepţia dobânzilor la creanţele garantate, în cazul prevăzut la art.81 alin.(5)) şi a altor plăţi aferente datoriilor creditoare ale debitorului se suspendă.”

45. Articolul 80 se abrogă.

46. La articolul 81, alineatele (3)–(5) vor avea următorul cuprins:

„(3) Pentru creditorii garantaţi, interdicţia de valorificare a bunurilor grevate cu garanţii este valabilă pe parcursul a 180 de zile de la data intentării procedurii de insolvabilitate, cu excepţia cazului când debitorul intră în faliment, caz în care interdicţia de valorificare încetează în ziua emiterii încheierii de intentare a procedurii falimentului, conform art.115. În cazul iniţierii procedurii de restructurare a debitorului, interdicţia de executare silită a bunurilor grevate cu garanţii se prelungeşte pe perioada moratoriului conform art.184.

(4) Creditorii garantaţi sunt în drept să procedeze la urmărirea silită a bunurilor grevate cu garanţii înaintea expirării termenului de 180 de zile doar în baza unei încheieri a instanţei de insolvabilitate, emisă la cererea creditorului garantat în următoarele cazuri:

a) acesta dovedeşte că suportă pierderi prin diminuarea valorii bunului grevat cu garanţie (inclusiv în cazul bunurilor perisabile) şi că nu există posibilitate reală de compensare a pierderii valorii bunului în cadrul procedurii de insolvabilitate;

b) bunul grevat nu este esenţial pentru restructurarea cu succes a debitorului ori pentru vânzarea afacerii debitorului; sau

c) nu a fost confirmat planul procedurii de restructurare a debitorului potrivit art.202 şi 205.

(5) În cursul perioadei indicate la alin.(3), creditorii garantaţi au dreptul la calcularea dobânzii aferente părţii garantate din creanţe, stabilită potrivit art.50 alin.(2). Dobânda calculată va fi adăugată la suma validată a creanţei garantate.”

47. La articolul 82, alineatul (3) se abrogă.

48. Articolul 89 va avea următorul cuprins:

„Articolul 89. Dreptul de opţiune al administratorului lichidatorului

(1) Dacă la momentul intentării procedurii de insolvabilitate un contract bilateral nu este executat în totalitate de către debitor sau de către cealaltă parte, administratorul/lichidatorul este în drept să îl execute în locul debitorului ori să ceară celeilalte părţi executarea lui atunci când consideră că executarea este în interesul masei debitoare. Dacă debitorul nu-şi îndeplineşte obligaţiile rezultate din contractul pe care administratorul/lichidatorul intenţionează să-l execute, încălcarea trebuie remediată şi cealaltă parte să fie repusă în situaţia anterioară încălcării.

(2) Administratorul/lichidatorul poate refuza executarea contractului dacă consideră că este prea oneros sau ar periclita restructurarea cu succes a debitorului. În acest caz, cealaltă parte, în calitate de creditor chirografar, poate înainta o creanţă care rezultă din neexecutare. Dacă cealaltă parte cere administratorului să-şi exercite dreptul de opţiune, acesta trebuie să declare neîntârziat, dar nu mai târziu de 10 zile de la data primirii notificării, dacă va cere sau nu executarea. În cazul în care omite să ceară în termen executarea contractului, administratorul/lichidatorul nu poate ulterior să insiste asupra executării lui.

(3) Este nulă orice clauză contractuală care permite încetarea contractului în cazul intentării procesului de insolvabilitate a debitorului, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege. Aceste clauze contractuale vor fi declarate nule de către instanţa de insolvabilitate la cererea administratorului/lichidatorului.”

49. Articolul 90 se abrogă.

50. La articolul 91, alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:

„(1) Contractele de locaţiune sau de arendă în care debitorul este locatar sau arendaş pot fi reziliate de către administrator/lichidator fără a se ţine seama de termenul pentru care au fost încheiate, ci doar de termenul legal pentru reziliere în condiţiile art.89.

(2) Dacă administratorul/lichidatorul înstrăinează un bun imobil pe care debitorul îl dădea în locaţiune sau în arendă, iar dobânditorul ia locul debitorului în raporturile de locaţiune şi de arendă, dobânditorul poate rezilia contractele de locaţiune şi de arendă ţinând cont de termenul legal de reziliere.”

51. Articolul 96 se abrogă.

52. Articolele 104 şi 105 vor avea următorul cuprins:

„Articolul 104. Anularea unor acte juridice

(1) După intentarea procedurii de insolvabilitate, administratorul/lichidatorul sau oricare creditor care are interes legitim, cu acordul administratorului/lichidatorului, poate introduce în instanţa de insolvabilitate acţiuni (inclusiv acţiuni reconvenţionale) în vederea anulării următoarelor acte juridice:

a) orice act juridic încheiat de către debitor în ultimii 2 ani precedenţi înaintării cererii introductive cu intenţia de a împiedica, a întârzia sau a complica posibilitatea de stingere a creanţelor creditorilor, care a afectat drepturile creditorilor;

b) transferurile de bunuri sau asumarea de obligaţii cu titlu gratuit din partea debitorului, făcute în ultimii 2 ani precedenţi înaintării cererii introductive, cu excepţia asumării unor obligaţii morale sau a actelor pentru binele public (de sponsorizare) în care generozitatea donatorului este proporţională patrimoniului său;

c) transferurile de bunuri sau asumarea de obligaţii de către debitor, făcute în ultimii 2 ani precedenţi înaintării cererii introductive, în care prestaţia debitorului este vădit mai mare decât cea primită;

d) transferurile de bunuri de la debitor către un creditor, efectuate în ultimele 6 luni precedente înaintării cererii introductive, care au avut ca efect creşterea sumei pe care creditorul ar urma să o primească în cazul lichidării debitorului;

e) transferurile de bunuri de la debitor către un creditor, efectuate în ultimele 6 luni precedente înaintării cererii introductive, la care creditorul nu avea dreptul sau care s-au făcut pentru stingerea unei datorii care nu ajunseră la scadenţă;

f) acordarea gratuită a unui gaj sau a unei ipoteci, a oricărei alte garanţii pentru o creanţă care era neasigurată în ultimele 6 luni precedente înaintării cererii introductive sau pentru o creanţă a unui acţionar sau asociat al debitorului în perioada indicată la art.105;

g) orice acte încheiate şi garanţii acordate de către debitor după înaintarea cererii introductive.

(2) Persoana îndreptăţită poate invoca anulabilitatea actului juridic pentru temeiurile prevăzute la alin.(1) în termen de 6 luni de la data în care a aflat sau trebuia să afle despre temeiul anulabilităţii, dar nu mai târziu de 12 luni de la intentarea procedurii de insolvabilitate.

(3) Hotărârea privind admiterea sau respingerea cererii de declarare a nulităţii actelor juridice menţionate la alin.(1) poate fi atacată cu recurs de către participanţii la proces.

(4) În cazul în care administratorul/lichidatorul nu-şi dă acordul, în termenul indicat de creditor, pentru înaintarea de către creditor a acţiunii în anulare conform prezentului articol, acesta poate cere instanţei de insolvabilitate autorizarea înaintării acţiunii în anulare, cu trecerea cheltuielilor de judecată în contul cheltuielilor procesului de insolvabilitate.

(5) Nu pot fi anulate transferurile de bunuri indicate la alin.(1) care au fost efectuate prin licitaţii publice, concursuri şi prin alte selecţii competitive, desfăşurate cu respectarea regulilor aplicabile.

(6) Prevederile prezentului articol se aplică contractelor de garanţie financiară, precum şi punerii la dispoziţie a garanţiilor financiare în baza unor asemenea contracte, sub rezerva aplicării prevederilor Legii nr.184/2016 cu privire la contractele de garanţie financiară.

 

Articolul 105. Anularea unor acte juridice încheiate cu persoanele afiliate

(1) După intentarea procedurii de insolvabilitate, administratorul/ lichidatorul sau oricare creditor care are interes legitim, cu acordul administratorului/lichidatorului, poate introduce în instanţa de insolvabilitate acţiuni (inclusiv acţiuni reconvenţionale) în vederea anulării actelor juridice încheiate de debitor în ultimii 2 ani precedenţi înaintării cererii introductive, dacă acestea sunt în dauna intereselor creditorilor, cu următoarele persoane:

a) cu un asociat în comandită sau cu un asociat care deţine cel puţin 20% din capitalul social al debitorului, atunci când debitorul este societate în comandită sau societate în nume colectiv;

b) cu un asociat (acţionar) care deţine cel puţin 20% din capitalul social al debitorului, atunci când debitorul este societate pe acţiuni sau societate cu răspundere limitată;

c) cu o persoană care se încadrează în prevederile art.247 alin.(1);

d) cu un coproprietar – asupra unui bun comun indivizibil;

e) cu administratorul sau lichidatorul;

f) cu soţul, rudele şi afinii de gradul întâi şi doi ai persoanei fizice care cade sub incidenţa lit.a)–e), cu soţul acestor rude şi afini;

g) cu persoana juridică în care persoana fizică care cade sub incidenţa lit.a)–e) şi/sau persoanele afiliate acesteia fie deţin mai mult de 20% din capitalul social sau din drepturile de vot, fie sunt membri ai organului de conducere.

(2) Persoana îndreptăţită poate invoca anulabilitatea actului juridic pentru temeiurile prevăzute la alin.(1) în termen de 6 luni de la data în care a aflat sau trebuia să afle despre temeiul anulabilităţii, dar nu mai târziu de 12 luni de la intentarea procedurii de insolvabilitate.

(3) Actele juridice menţionate la alin.(1) sunt prezumate, până la proba contrară, a fi în dauna intereselor creditorilor.

(4) Hotărârea privind admiterea sau respingerea cererii de declarare a nulităţii actelor juridice menţionate la alin.(1) poate fi atacată cu recurs de participanţii la proces.

(5) În cazul în care administratorul/lichidatorul nu-şi dă acordul, în termenul indicat de creditor, pentru înaintarea de către creditor a acţiunii în anulare conform prezentului articol, creditorul poate cere instanţei de insolvabilitate autorizarea înaintării acţiunii în anulare, cu trecerea cheltuielilor de judecată în contul cheltuielilor procesului de insolvabilitate.”

53. Articolul 108:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Administratorul insolvabilităţii/lichidatorul trebuie să întocmească un inventar al tuturor bunurilor corporale şi incorporale care aparţin masei debitoare.”

la alineatul (4), enunţul întâi se completează cu textul „ , inclusiv din surse cu acces public şi prin alte mijloace disponibile”;

alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) În inventar trebuie să fie descrise toate bunurile identificate ale debitorului şi să se indice, dacă este accesibilă, valoarea contabilă a fiecărui bun la data inventarierii. Pentru determinarea valorii de piaţă a bunurilor, administratorul insolvabilităţii/lichidatorul va angaja, pe cheltuiala debitorului, o întreprindere de evaluare.”

articolul se completează cu alineatele (51) şi (52) cu următorul cuprins:

„(51) Administratorul insolvabilităţii/lichidatorul sau oricare creditor, în termen de 5 zile de la data notificării în modul prevăzut la art.6, poate formula obiecţii împotriva raportului de evaluare. Instanţa de insolvabilitate obligă evaluatorul să răspundă obiecţiilor formulate, stabilind termenul pentru răspuns. Dacă obiecţiile şi răspunsurile se prezintă în termen, instanţa le examinează, cu citarea contestatarului şi a administratorului insolvabilităţii/lichidatorului.

(52) Pentru motive temeinice, instanţa de insolvabilitate poate dispune, la cerere sau din oficiu, efectuarea unei noi evaluări, după care instanţa omologhează unul dintre rapoartele de evaluare.”

la alineatul (7) litera d), cuvintele „la instituţia financiară” se substituie cu cuvintele „la bancă”.

54. La articolul 109, alineatul (5) se abrogă.

55. La articolul 114, alineatul (7) va avea următorul cuprins:

„(7) În cazul în care adunarea de raportare a creditorilor hotărăşte restructurarea debitorului, hotărârea se confirmă în cel mult 5 zile de către instanţa de insolvabilitate, care, prin încheiere motivată, dispune intentarea procedurii de restructurare şi stabileşte un termen, de cel mult 30 de zile de la emiterea încheierii, de propunere a planului procedurii de restructurare. Instanţa de insolvabilitate poate prelungi acest termen o singură data, pentru cel mult 30 de zile.”

56. Articolul 117 va avea următorul cuprins:

„Articolul 117. Valorificarea şi lichidarea masei debitoare

(1) După intentarea procedurii falimentului, cu acordul expres al comitetului creditorilor sau, după caz, al adunării creditorilor, lichidatorul valorifică şi/sau lichidează neîntârziat, în condiţii cât mai avantajoase şi în momentul cel mai potrivit, masa debitoare. Termenul de valorificare şi/sau de lichidare a masei debitoare nu va depăşi 2 ani de la intentarea procedurii falimentului.

(2) În cazul în care, în perioada indicată la alin.(1), lichidatorul valorifică şi/sau lichidează masa debitoare fără acordul expres al adunării creditorilor sau al comitetului creditorilor, acesta răspunde, în condiţiile legii, pentru prejudiciul cauzat prin înstrăinarea necoordonată a masei debitoare.

(3) Dacă, după expirarea termenului indicat la alin.(1), se constată masă debitoare nevalorificată, aceasta va fi vândută neîntârziat de către lichidator la licitaţie, cu reducere în condiţiile art.120.

(4) Preţul iniţial de vânzare a bunurilor din masa debitoare, care nu poate fi mai mic decât valoarea de piaţă, precum şi modul de vânzare se stabilesc la adunarea creditorilor sau la comitetul creditorilor, la propunerea lichidatorului, în baza raportului de evaluare prevăzut la art.108 alin.(5).

(5) Dacă, în termen de 15 zile de la data prezentării propunerii, comitetul creditorilor sau adunarea creditorilor nu s-a expus sau nu aprobă propunerea de valorificare a masei debitoare înaintată de lichidator, acesta este în drept să se adreseze instanţei de insolvabilitate pentru confirmarea propunerii. În acest caz, odată cu aprobarea propunerii lichidatorului, valorificarea masei debitoare se face sub controlul instanţei de insolvabilitate. Încheierea instanţei de refuz al confirmării modului, termenelor, preţului şi condiţiilor de valorificare a masei debitoare poate fi contestată cu recurs.

(6) În temeiul hotărârii comitetului creditorilor sau a adunării creditorilor, bunurile pot fi vândute de către lichidator în bloc, ca ansamblu în stare de funcţionare, sau individual. Lichidatorul organizează şi desfăşoară licitaţii, concursuri sau antrenează în acest scop organizaţii specializate, cu achitarea serviciilor din contul debitorului. Bunurile nevândute la prima licitaţie se expun repetat la licitaţie, la preţuri mai mici, aprobate de adunarea creditorilor sau de comitetul creditorilor. Dacă nu sunt adjudecate la licitaţia repetată, bunurile se vând la licitaţie, cu reducere în condiţiile art.120.

(7) În cazul în care asupra bunului expus spre vânzare există un drept de preemţiune, acesta se vinde prin negocieri directe, conform legislaţiei civile, cu respectarea dreptului de preemţiune al titularului. În cazul în care titularul dreptului de preemţiune refuză să procure în mod prioritar bunul din masa debitoare, lichidatorul îl poate vinde la licitaţie cu strigare sau prin concurs la un preţ care să nu fie mai mic decât cel oferit titularului dreptului de preemţiune.

(8) Anunţul licitaţiei sau al concursului se publică în mod obligatoriu în modul prevăzut la art.6. Oferta publică de vânzare a masei debitoare este irevocabilă în perioada indicată în anunţul licitaţiei sau al concursului, care nu poate depăşi 180 de zile din data publicării.

(9) Prin derogare de la dispoziţiile alin.(8), în cazul în care vânzarea se face cu un bun a cărui valoare nu depăşeşte 10000 de lei sau în cazul în care bunul este în pericol de pieire, degradare, alterare ori depreciere, oricare ar fi valoarea lui, administratorul insolvabilităţii/lichidatorul poate să restrângă formalităţile de publicitate la afişarea anunţului despre vânzare la locul licitaţiei, al concursului sau al negocierii directe, la sediul primăriei de la locul de vânzare a bunului şi la sediul instanţei de insolvabilitate, poate să scurteze termenul de înştiinţare în măsura în care ar fi suficient pentru informarea celor interesaţi.

(10) Cu acordul comitetului creditorilor sau al adunării creditorilor, lichidatorul poate vinde bunurile a căror valoare individuală este de până la 10000 de lei (cu excepţia imobilului sau a valorilor mobiliare) fără a organiza licitaţii sau concursuri, prin negocieri directe, în bază de contract de vânzare-cumpărare, sau prin organizaţii comerciale, conform regulilor comerţului de consignaţie aprobate de Guvern.

(11) În perioada lichidării masei debitoare, lichidatorul poate valorifica bunurile în bază de concurs, prin transferul lor în gestiune, arendă, locaţiune, uzufruct, administrare fiduciară şi sub alte forme de transmitere a drepturilor de folosinţă şi/sau de posesiune asupra lor.

(12) Bunurile înstrăinate de administratorul insolvabilităţii/lichidator în exerciţiul atribuţiilor sunt libere, în temeiul prezentei legi, de orice grevare, precum ipotecă, garanţie reală mobiliară, rezervă a proprietăţii sau alt drept de retenţie de orice fel ori măsuri asigurătorii, şi conţin garanţie contra evicţiunii.

(13) Bunul din masa debitoare neînscris în registrul public se vinde numai după ce administratorul insolvabilităţii/lichidatorul îl înscrie, conform procedurii stabilite, în registrul public respectiv. Înregistrarea bunului se face în temeiul unei încheieri a instanţei de insolvabilitate, emisă în termen de 15 zile lucrătoare de la data depunerii cererii administratorului insolvabilităţii/lichidatorului de constatare a faptului cu valoare juridică. Încheierea poate fi contestată de orice persoană interesată. În cazul în care bunul se vinde înainte sau fără a fi înscris în registrul public, obligaţia înregistrării şi cheltuielile aferente, precum şi riscul de constatare a lacunelor la precizarea datelor din registrul public trec în sarcina lichidatorului.

(14) Dacă suma obţinută din vânzarea unei părţi din masa debitoare este suficientă pentru satisfacerea integrală a creanţelor validate şi pentru recuperarea cheltuielilor aferente procesului sau dacă debitorul ori terţul le achită benevol, lichidatorul, în temeiul unei hotărâri a comitetului creditorilor sau adunării creditorilor, încetează să vândă celelalte bunuri din masa debitoare.

(15) Nu sunt acceptate şi se exclud din procedurile de licitaţie, de concurs sau de negocieri directe persoanele fizice sau persoanele juridice care nu au respectat în mod repetat obligaţiile consemnate în procesele-verbale şi în contractele de vânzare-cumpărare încheiate anterior într-o astfel de procedură sau în alte proceduri similare.”

57. La articolul 118, alineatul (6) se completează cu textul „ , şi nici rudele şi afinii de gradul întâi şi doi ai acestora şi soţii acestor rude şi afini”.

58. La articolul 120, alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Reducerea preţului conform prevederilor alin.(2) din prezentul articol continuă până se ajunge la un preţ egal cu 50% din valoarea de piaţă stabilită în raportul de evaluare potrivit art.108 alin.(5). Cu acordul comitetului creditorilor sau, după caz, al adunării creditorilor, lichidatorul poate reduce preţul şi sub această limită pentru a asigura valorificarea cât mai eficientă a masei debitoare.”

59. La articolul 129 alineatul (3), textul „inventarul,” se exclude.

60. Articolul 132:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Din produsul obţinut din valorificarea bunului grevat cu o garanţie reală se scad cheltuielile de valorificare, rezultate din administrarea, conservarea, luarea în posesie, evaluarea şi vânzarea bunului, care nu pot să depăşească 10% din valoarea bunurilor grevate şi care sunt incluse în masa debitoare, iar din rest se acoperă neîntârziat în întregime creanţele garantate, conform rangului de prioritate. Dacă valorificarea cauzează aplicarea, în conformitate cu prevederile Codului fiscal, a unui impozit, cheltuielile de valorificare se vor mări cu suma acelui impozit.”

la alineatul (2), cuvântul „grad” se substituie cu cuvântul „rang”;

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) În cazul în care suma obţinută din valorificarea bunului grevat cu garanţie nu este suficientă pentru plata în întregime a creanţei garantate, creditorul garantat va avea pentru diferenţă o creanţă chirografară, care va fi plătită în ordinea prevăzută la art.43.”

alineatele (5) şi (6) se abrogă.

61. La articolul 134 alineatul (3), textul „care să reflecte valoarea activelor sau actul de carenţă a acestora, inclusiv creanţele confirmate şi datoriile care se află pe rol în instanţa de judecată” se exclude.

62. Articolul 135:

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) În termen de 15 zile de la data consolidării tabelului definitiv al creanţelor validate sau imediat după valorificarea masei debitoare, în cazul în care aceasta există, lichidatorul prezintă instanţei de insolvabilitate, spre aprobare, un proiect al bilanţului de lichidare şi raportul final.”

alineatul (6) se completează cu un enunţ cu următorul cuprins: „Degrevarea de obligaţii a debitorului nu atrage degrevarea de obligaţii a fidejusorului, a garantului gajist/ipotecar sau a codebitorului.”

63. Articolul 142:

la alineatul (1), cuvintele „necontestate în termenele prevăzute de legi speciale” se exclud;

la alineatul (2), cuvintele „necontestat în termenele prevăzute de legi speciale” se exclud;

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Administratorul insolvabilităţii/lichidatorul procedează de îndată la verificarea fiecărei cereri de admitere înregistrate la instanţa de insolvabilitate şi a documentelor depuse şi efectuează o cercetare amănunţită pentru a stabili dacă creanţa nu este contestată sau în litigiu, care este valoarea exactă conform actelor din care rezultă creanţa şi prioritatea fiecărei creanţe.”

64. Articolul 144:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Contestaţiile se depun la instanţa de insolvabilitate în termenul prevăzut la art.143 alin.(6). Contestaţiile înaintate după acest termen se declară tardive şi se restituie fără a fi examinate.”

alineatul (8) va avea următorul cuprins:

„(8) Din data expirării termenului de depunere a contestaţiilor prevăzut la alin.(2) şi până la încetarea procesului, administratorul/lichidatorul sau orice parte interesată, în cazul descoperirii unui fals sau a unei erori esenţiale care a determinat admiterea creanţei, precum şi în cazul descoperirii unor circumstanţe esenţiale necunoscute până atunci, poate face contestaţie împotriva trecerii unei creanţe în tabelul creanţelor. Contestaţia se depune în termen de 15 zile de la data la care partea a cunoscut sau ar fi trebuit să cunoască situaţia ce determină promovarea contestaţiei. Odată cu depunerea contestaţiei, administratorul/lichidatorul poate cere instanţei de insolvabilitate să suspende dreptul de vot al creditorului, în partea creanţei contestate, până la soluţionarea contestaţiei. Dacă admite contestaţia, instanţa de insolvabilitate poate obliga la plata despăgubirilor creditorul care a înaintat cu rea-credinţă cererea de admitere a creanţei.”

65. Articolul 147:

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) În urma examinării ofertei de executare, instanţa de insolvabilitate, prin încheiere, acceptă executarea obligaţiilor propuse de ofertant pentru debitor sau respinge oferta în cazul în care ofertantul a abandonat intenţia de a satisface creanţele creditorilor validaţi sau creanţele masei.”

articolul se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:

„(6) Încheierea de acceptare a executării obligaţiilor sau de respingere a ofertei poate fi atacată cu recurs de partea interesată.”

66. La articolul 148 alineatul (1), cuvintele „într-o instituţie financiară” se substituie cu cuvintele „la o bancă”.

67. La articolul 153 alineatul (3), litera b) va avea următorul cuprins:

„b) creanţele garantate după rangul de prioritate, potrivit art.50 şi art.132 alin.(2), în întregime.”

68. La articolul 181, alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Degrevarea de obligaţii a debitorului nu atrage degrevarea de obligaţii a fidejusorului, a garantului gajist/ipotecar sau a codebitorului.”

69. Articolul 183 se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) Procedura de restructurare nu poate fi aplicată debitorilor care, în ultimii 5 ani precedenţi hotărârii de intentare a procedurii de insolvabilitate, au mai fost supuşi unei proceduri de restructurare.”

70. Articolul 184:

alineatul (1) se completează cu un enunţ cu următorul cuprins: „Creditorii garantaţi pot cere urmărirea silită a bunurilor grevate cu garanţii în modul prevăzut la art.81 alin.(4).”

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) În perioada derulării procedurii de restructurare, calcularea dobânzilor aferente creanţelor garantate are loc în modul prevăzut la art.81 alin.(5).”

71. La articolul 186, alineatul (1) se abrogă.

72. Articolul 188:

alineatul (1) se completează cu litera d) cu următorul cuprins:

„d) adunarea creditorilor sau comitetul creditorilor poate propune planul dacă debitorul sau administratorul nu a exercitat dreptul de a propune planul în termenele prevăzute la lit.a) sau, respectiv, lit.b).”

la alineatul (5), al doilea enunţ se exclude.

73. La articolul 190, alineatul (6) va avea următorul cuprins:

„(6) Executarea planului procedurii de restructurare nu va depăşi 3 ani, calculaţi de la data confirmării. În cazuri excepţionale, temeinic motivate, şi cu condiţia că debitorul a respectat planul de restructurare în primii 2 ani, durata restructurării poate fi prelungită, prin hotărâre a adunării creditorilor, o singură dată, pe un termen de până la 2 ani.”

74. La articolul 197 alineatul (1), literele b) şi c) vor avea următorul cuprins:

„b) debitorului, dacă planul a fost depus de către administrator/lichidator sau de comitetul creditorilor ori adunarea creditorilor;

c) administratorului/lichidatorului, dacă planul a fost depus de către debitor sau de comitetul creditorilor ori adunarea creditorilor.”

75. La articolul 199, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) După depunerea planului procedurii de restructurare, dar nu mai târziu de 5 zile de la data expirării termenului prevăzut pentru depunerea lui, persoana care a propus planul publică, în conformitate cu art.6, un anunţ privitor la convocarea adunării creditorilor de examinare şi votare a planului.”

76. La articolul 201, alineatul (1) se completează cu un enunţ cu următorul cuprins: „Creditorii ale căror drepturi nu sunt afectate de planul de reorganizare propus nu au dreptul la vot.”

77. Articolul 204:

la alineatul (1), cuvintele „creditori şi debitor” se substituie cu cuvintele „adunarea creditorilor”;

la alineatul (4), litera a) va avea următorul cuprins:

„a) planul a fost acceptat în condiţiile art.202 şi 203;”.

78. La articolul 208, alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Creditorii conservă drepturile lor, pentru întreaga valoare a creanţelor, împotriva codebitorilor, a garanţilor gajişti şi ipotecari şi a fidejusorilor debitorului, chiar dacă au votat pentru acceptarea planului procedurii de restructurare.”

79. La articolul 211 alineatul (3), al treilea enunţ va avea următorul cuprins: „Prevederile art.25 alin.(51) se aplică în mod corespunzător.”

80. Articolele 218–220 vor avea următorul cuprins:

„Articolul 218. Dispoziţii generale

(1) Prezenta secţiune se aplică debitorilor în dificultate financiară.

(2) Scopul procedurii accelerate de restructurare este salvgardarea debitorului în dificultate financiară pentru ca acesta să îşi continue activitatea, să păstreze locurile de muncă şi să stingă datoriile prin aplicarea unui plan.

 

Articolul 219. Depunerea notificării privind iniţierea negocierilor cu creditorii

(1) Debitorul în dificultate financiară este în drept să depună în instanţa de insolvabilitate o notificare privind iniţierea negocierilor cu creditorii a unui plan al procedurii accelerate de restructurare extrajudiciară şi să ceară instanţei de insolvabilitate suspendarea executărilor silite ale bunurilor debitorului pe durata negocierilor pentru o perioadă care nu va depăşi 2 luni. La notificare se anexează actele care confirmă că debitorul este în dificultate financiară şi că neluarea unor măsuri de salvgardare ar duce în mod iremediabil la insolvabilitatea debitorului.

(2) Debitorul depune notificarea de restructurare accelerată înainte de expirarea termenului prevăzut la art.14 alin.(3). În cazul depunerii în termen a notificării, debitorul este eliberat de obligaţia de a depune cerere introductivă potrivit art.14.

(3) Nu poate depune notificare de restructurare accelerată debitorul care, în ultimii 5 ani până la depunerea notificării, a fost supus unei astfel de proceduri sau care, la data depunerii notificării, se află în proces de insolvabilitate.

(4) Cererile introductive înaintate de creditori împotriva aceluiaşi debitor după ce notificarea prevăzută la alin.(1) a fost depusă se restituie fără examinare.

(5) În notificare, debitorul poate cere instanţei de insolvabilitate să desemneze un administrator provizoriu, care se propune de către debitor şi îl asistă în negocierile cu creditorii.

(6) În cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii notificării, instanţa de insolvabilitate verifică dacă sunt respectate cerinţele de la alin.(1) şi adoptă din oficiu o încheiere privind suspendarea executărilor silite şi, după caz, privind desemnarea administratorului provizoriu.

(7) În perioada suspendării, indicată în încheierea instanţei, debitorul continuă să exercite dreptul de administrare, îndreptându-şi efortul spre negocierea cu creditorii şi aprobarea unui plan al procedurii accelerate de restructurare.

(8) În cazul în care, la expirarea perioadei de suspendare indicate în încheierea instanţei, negocierile cu creditorii eşuează şi nu se aprobă un plan al procedurii accelerate de restructurare, debitorul este obligat să depună cerere introductivă potrivit art.14, iar orice creditor are dreptul să depună cerere introductivă potrivit art.18.

 

Articolul 220. Intentarea procedurii accelerate de restructurare

(1) În cazul în care, în urma negocierilor extrajudiciare potrivit art.219, s-a agreat cu creditorii asupra unui plan al procedurii accelerate de restructurare, debitorul depune în instanţa de insolvabilitate o cerere introductivă de intentare a procedurii accelerate de restructurare. Cererea va conţine datele prevăzute la art.16 şi la ea se anexează:

a) actele prevăzute la art.17;

b) proiectul planului procedurii accelerate de restructurare, cu indicarea claselor de creditori care sunt afectate de plan;

c) dovada faptului că clasele de creditori afectate de plan au acceptat planul în condiţiile art.202 alin.(3);

d) dovada faptului că creditorii care nu sunt afectaţi de plan sunt plătiţi în cursul obişnuit al activităţii debitorului.

(2) Instanţa de insolvabilitate este obligată să admită cererea introductivă depusă în condiţiile Codului de procedură civilă şi ale prezentei legi. Cererea introductivă întocmită cu încălcarea prevederilor alin.(1) se restituie fără examinare.

(3) În cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii introductive, instanţa de insolvabilitate adoptă din oficiu o încheiere despre admiterea ei şi despre intentarea procedurii accelerate de restructurare a debitorului.

(4) Odată cu intentarea procedurii accelerate de restructurare, instanţa de insolvabilitate pune sub observaţie debitorul prin desemnarea unui administrator provizoriu, dacă acesta nu a fost desemnat potrivit art.219 alin.(5), dispune aplicarea măsurilor de asigurare prevăzute la art.24 şi stabileşte locul, data şi ora şedinţei de validare a mărimii creanţelor şi adunării de votare a planului procedurii accelerate de restructurare. Prevederile art.23–26 şi art.27 alin.(1) se aplică în măsura în care nu contravin prevederilor prezentei secţiuni.

(5) În decursul a 5 zile lucrătoare de la desemnare, administratorul provizoriu notifică în scris toţi creditorii menţionaţi în lista depusă de către debitor despre intentarea procedurii accelerate de restructurare şi publică, din contul debitorului, în modul stabilit la art.6, un aviz despre:

a) termenul-limită de depunere a referinţei creditorilor la cererea introductivă de intentare a procedurii accelerate de restructurare, precum şi termenul-limită de înregistrare a cererii de admitere a creanţelor asupra patrimoniului debitorului, care vor fi de maximum 30 de zile de la data publicării avizului;

b) termenul de verificare a creanţelor, de întocmire şi de comunicare a tabelului de creanţe, care nu va depăşi 7 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la lit.a);

c) locul, data şi ora şedinţei de validare a creanţelor, care va avea loc în cel mult 7 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la lit.b);

d) locul, data şi ora adunării creditorilor de votare a planului procedurii accelerate de restructurare, care va avea loc în cel mult 3 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut la lit.c);

e) locul unde creditorii pot lua cunoştinţă de proiectul planului procedurii accelerate de restructurare.

(6) Până la adunarea creditorilor de votare a planului procedurii accelerate de restructurare, administratorul provizoriu este obligat să prezinte instanţei de insolvabilitate un raport despre posibilitatea reală de a menţine, în totalitate sau parţial, întreprinderea debitorului şi de a aplica planul procedurii accelerate de restructurare a debitorului ori, după caz, motivele care nu permit restructurarea debitorului, prevăzute la art.205.”

81. La articolul 222, alineatul (3) se abrogă.

82. La articolul 223 alineatul (2), enunţul întâi va avea următorul cuprins:

„Adunarea creditorilor se desfăşoară în cel mult 3 zile lucrătoare de la data şedinţei de validare a creanţelor.”

83. La articolul 224, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Instanţa de insolvabilitate confirmă planul procedurii accelerate de restructurare în cazul în care:

a) în raport cu creditorii afectaţi de plan sunt întrunite condiţiile prevăzute la art.204 alin.(4);

b) creditorii care nu sunt afectaţi de plan sunt plătiţi în cursul obişnuit al activităţii debitorului şi planul nu le afectează drepturile fără consimţământul lor.”

84. La articolul 225, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Efectele planului procedurii accelerate de restructurare, confirmat de instanţa de judecată, sunt opozabile doar debitorului şi creditorilor afectaţi de plan.”

85. La articolul 234 alineatul (1), textul „ , inventarul” se exclude.

86. Articolul 248:

alineatul (1):

partea introductivă va avea următorul cuprins:

„La cererea administratorului insolvabilităţii/lichidatorului, a comitetului creditorilor sau a oricărui creditor care are interes legitim, instanţa de insolvabilitate poate dispune ca o parte din datoriile debitorului insolvabil să fie suportate de membrii organelor lui de conducere şi/sau de supraveghere, precum şi de orice altă persoană, care i-au cauzat insolvabilitatea prin una dintre următoarele acţiuni:”

litera i) va avea următorul cuprins:

„i) comiterea cu intenţie a altor fapte care au cauzat insolvabilitatea debitorului.”

alineatul (3) se abrogă;

alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Termenul de prescripţie pentru acţiunea prevăzută la alin.(1) este de 3 ani. Termenul începe să curgă de la data în care a fost cunoscută sau trebuia să fie cunoscută persoana care a cauzat insolvabilitatea, dar nu mai târziu de 2 ani de la data hotărârii de intentare a procedurii de insolvabilitate.”

87. La articolul 250, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Registrul cauzelor de insolvabilitate este ţinut în conformitate cu prevederile Legii nr.71/2007 cu privire la registre. În registru se fac menţiuni despre fiecare cauză de insolvabilitate examinată sau în curs de examinare.”

88. Articolul 251 va avea următorul cuprins:

„Articolul 251. Accesul la registrul cauzelor de insolvabilitate

Orice persoană interesată are acces liber la datele din registrul cauzelor de insolvabilitate şi este în drept să obţină extrase din registru. Extrasele în format electronic privind procedurile de insolvabilitate se eliberează participanţilor la aceste proceduri în mod gratuit.”

89. În cuprinsul legii, cuvântul „calendaristice” se exclude.

 

Art.II. – (1) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă articolul 73 alineatele (1)–(4) din Legea insolvabilităţii nr.632/2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.139–140, art.1082).

(2) Prevederile de la articolul I punctul 2 şi punctul 3 în partea ce ţine de articolul 7 alineatul (1) se vor pune în aplicare din momentul în care registrul cauzelor de insolvabilitate va deveni funcţional.

 

Art.III. – Guvernul, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, va institui registrul cauzelor de insolvabilitate în conformitate cu prevederile Legii nr.71/2007 cu privire la registre.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Zinaida GRECEANÎI

 

Nr.141. Chişinău, 16 iulie 2020.