vineri, 28 februarie 2025
118/09.07.2020 Lege privind răspunderea civilă şi cerinţele de asigurare a operatorilor aerieni şi a operatorilor de aeronave

L E G E

privind răspunderea civilă şi cerinţele de asigurare a

operatorilor aerieni şi a operatorilor de aeronave

 

nr. 118  din  09.07.2020

 

Monitorul Oficial nr.199-204/402 din 07.08.2020

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul de reglementare

Articolul 2. Scopul şi obiectivele legii

Articolul 3. Domeniul de aplicare

Articolul 4. Noţiuni de bază

Articolul 5. Conversia unităţilor monetare

 

Capitolul II

RĂSPUNDEREA CIVILĂ A OPERATORULUI AERIAN

Articolul 6. Răspunderea civilă a operatorului aerian pentru daunele cauzate trimiterilor poştale şi limitele de compensare a daunelor

Articolul 7. Răspunderea civilă a operatorului aerian în cazul refuzului la îmbarcare, al anulării sau întârzierii prelungite a zborului

Articolul 8. Declaraţie specială privind interesul în livrarea bagajului

Articolul 9. Plăţi anticipate

Articolul 10. Obligaţia de informare

 

Capitolul III

RĂSPUNDEREA CIVILĂ A OPERATORULUI AERIAN ŞI A OPERATORULUI

DE AERONAVĂ PENTRU DAUNELE CAUZATE PĂRŢILOR TERŢE

Articolul 11. Răspunderea civilă a operatorului aerian şi a operatorului de aeronavă pentru daunele cauzate părţilor terţe

 

Capitolul IV

RĂSPUNDEREA CIVILĂ A OPERATORULUI AERIAN ŞI A OPERATORULUI DE

AERONAVĂ PENTRU DAUNELE CAUZATE PERSONALULUI NAVIGANT

Articolul 12. Răspunderea civilă a operatorului aerian şi a operatorului de aeronavă pentru daunele cauzate personalului navigant

 

Capitolul V

CERINŢELE DE ASIGURARE A OPERATORULUI AERIAN ŞI A

OPERATORULUI DE AERONAVE

Articolul 13. Obligaţia de asigurare

Articolul 14. Asigurarea de răspundere civilă faţă de pasageri, bagaje, trimiteri poştale şi mărfuri

Articolul 15. Asigurarea de răspundere civilă faţă de părţile terţe

Articolul 16. Asigurarea de răspundere civilă faţă de personalul navigant

Articolul 17. Controlul privind respectarea cerinţelor de asigurare

Articolul 18. Sancţiuni

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 19. Dispoziţii finale

 

Anexa nr.1

Anexa nr.2

Anexa nr.3

Anexa nr.4

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

Prezenta lege transpune Regulamentul (CE) nr.2027/97 al Consiliului din 9 octombrie 1997 privind răspunderea operatorilor de transport aerian în caz de accidente, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 285 din 17 octombrie 1997, de asemenea Regulamentul (CE) nr.785/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 aprilie 2004 privind cerinţele de asigurare a operatorilor de transport aerian şi a operatorilor de aeronave, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 138 din 30 aprilie 2004.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul de reglementare

(1) Prezenta lege stabileşte regimul răspunderii civile a operatorilor aerieni şi a operatorilor de aeronave care efectuează operaţiuni aeriene civile pentru daunele cauzate pasagerilor, bagajelor, trimiterilor poştale, mărfurilor şi părţilor terţe, precum şi limita minimă a sumelor asigurate pentru acoperirea corespunzătoare a răspunderii civile.

(2) Prezenta lege stabileşte normele de răspundere civilă pentru daune cauzate:

a) pasagerilor, bagajelor, trimiterilor poştale şi mărfurilor în cadrul operaţiunilor de transport aerian efectuate de către operatorii aerieni şi operatorii de aeronave ai Republicii Moldova, indiferent de locul efectuării zborurilor, precum şi de către operatorii aerieni şi operatorii de aeronave străini care efectuează zboruri spre, dinspre, în cadrul sau deasupra teritoriului Republicii Moldova;

b) părţilor terţe, în legătură cu efectuarea operaţiunilor aeriene civile (de transport aerian comercial, operaţiuni comerciale specializate şi de aviaţie generală) de către operatorii aerieni şi operatorii de aeronave ai Republicii Moldova şi cei străini în spaţiul aerian al Republicii Moldova;

c) personalului navigant al operatorilor aerieni ai Republicii Moldova ca urmare a unui accident, indiferent de locul producerii accidentului.

(3) Prezenta lege nu reglementează răspunderea civilă a operatorului aerian pentru neexecutarea altor obligaţii contractuale, dacă prin neexecutarea acestora nu au fost aduse prejudicii părţilor terţe.

 

Articolul 2. Scopul şi obiectivele legii

(1) Scopul prezentei legi este consolidarea şi apropierea cadrului normativ naţional în domeniul răspunderii civile a operatorilor aerieni de cel internaţional în vederea protejării intereselor legitime ale beneficiarilor serviciilor aeriene şi ale părţilor terţe.

(2) Prezenta lege are următoarele obiective:

a) îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din Convenţia pentru unificarea anumitor reguli referitoare la transportul aerian internaţional, încheiată la Montreal la 28 mai 1999, şi din alte instrumente de armonizare a dreptului internaţional aerian privat, prin asigurarea unei bune reprezentări a acestor dispoziţii în prezenta lege şi în normele de aplicare a acesteia;

b) sporirea calităţii serviciilor aeriene prestate şi a competitivităţii operatorilor aerieni naţionali în vederea promovării intereselor economice ale Republicii Moldova în cadrul cooperării internaţionale din acest domeniu;

c) dezvoltarea sistematică a operaţiunilor de transport aerian şi a unui flux continuu de pasageri, bagaje şi mărfuri;

d) asigurarea protecţiei intereselor beneficiarilor de servicii aeriene şi ale părţilor terţe prin stabilirea unor despăgubiri echitabile, bazate pe principiul proporţionalităţii;

e) asigurarea protecţiei intereselor operatorilor aerieni şi ale operatorilor de aeronave prin stabilirea unor norme privind natura şi limita răspunderii civile a acestora (limitele compensării daunelor) în caz de accidente;

f) revizuirea periodică şi ajustarea limitelor pecuniare prevăzute de prezenta lege pentru a ţine cont de evoluţiile economice şi evoluţiile din forumurile internaţionale.

 

Articolul 3. Domeniul de aplicare

(1) Prezenta lege se aplică:

a) tuturor operatorilor aerieni şi operatorilor de aeronave care efectuează zboruri spre, dinspre, în cadrul sau deasupra teritoriului Republicii Moldova;

b) operatorilor aerieni ai Republicii Moldova oriunde s-ar afla.

(2) Prezenta lege nu se aplică:

a) aeronavelor de stat, cum ar fi aeronavele folosite pentru activităţile militare, vamale sau de poliţie;

b) aeronavelor cu o masă maximă de decolare (MTOM) mai mică de 20 kg;

c) aparatelor de zbor cu decolare propulsată de picior (inclusiv paraplanoare şi deltaplane cu motor);

d) baloanelor captive, zmeielor, paraşutelor (inclusiv paraşutelor ascensionale);

e) avioanelor, inclusiv planoarelor cu motor, cu o MTOM mai mică de 500 kg şi aeronavelor de mici dimensiuni monoloc/biloc, care sunt utilizate în scop necomercial ori pentru instructaj de zbor, care nu implică traversarea frontierelor internaţionale în ceea ce priveşte obligaţiile de asigurare în temeiul prezentei legi, referitoare la riscuri de război şi terorism.

(3) Prevederile prezentei legi referitoare la răspunderea civilă a operatorilor aerieni pentru daunele cauzate pasagerilor, bagajelor, trimiterilor poştale şi mărfurilor nu se aplică zborurilor deasupra teritoriului Republicii Moldova, efectuate de către operatorii aerieni străini, care nu necesită aterizarea pe sau decolarea de pe teritoriul Republicii Moldova.

(4) În partea ce nu este reglementată de prezenta lege se aplică normele corespunzătoare ale legislaţiei civile, ale legislaţiei cu privire la asigurări şi ale legislaţiei din domeniul trimiterilor poştale.

 

Articolul 4. Noţiuni de bază

(1) În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni se definesc astfel:

accident – eveniment legat de utilizarea aeronavei, produs în timpul zborului, în timpul căruia:

a) persoana a fost rănită sau a decedat ca urmare a:

– aflării la bordul aeronavei;

– contactului nemijlocit cu una din părţile aeronavei, inclusiv cu cele care s-au desprins de aceasta;

– expunerii directe la fluxul de gaze al motorului cu reacţie,

cu excepţia cazurilor în care leziunile corporale/decesul au fost provocate de cauze naturale, de persoana însăşi sau de alte persoane ori a cazului în care leziunile corporale/decesul au fost provocate unui călător fără bilet, ascuns în zonele inaccesibile pasagerilor şi membrilor echipajului;

b) au fost cauzate daune persoanelor terţe şi/sau bunurilor aflate la sol;

c) au fost cauzate daune altor participanţi la traficul aerian;

d) aeronava a dispărut sau este total inaccesibilă;

aviaţie generală – zborurile ce nu fac parte din categoriile de operaţiuni prevăzute în transporturi aeriene comerciale sau operaţiuni comerciale specializate şi care includ transportul aerian în interes propriu, zborurile în interes propriu, zborurile particulare şi de agrement, zborurile sportive;

beneficiar al serviciilor aeriene – pasagerul sau expeditorul/destinatarul mărfii, sau operatorul poştal căruia ori în folosul căruia sunt prestate serviciile de transport aerian comercial;

Convenţia de la Montreal – Convenţia pentru unificarea anumitor reguli referitoare la transportul aerian internaţional, adoptată la Montreal la 28 mai 1999, la care Republica Moldova a aderat prin Legea nr.254/2008;

Convenţia de la Varşovia – Convenţia pentru unificarea unor reguli privitoare la transportul aerian internaţional, semnată la Varşovia la 12 octombrie 1929, modificată la Haga la 28 septembrie 1955, şi Convenţia complementară la Convenţia de la Varşovia, încheiată la Guadalajara la 18 septembrie 1961, la care Republica Moldova a aderat prin Hotărârea Parlamentului nr.766/1996;

Convenţia Poştală Universală – act al Uniunii Poştale Universale, care conţine reguli şi dispoziţii comune aplicate în serviciul poştal internaţional;

DST – drepturile speciale de tragere, aşa cum sunt definite de către Fondul Monetar Internaţional;

furnizor de servicii poştale – persoana fizică sau juridică autorizată, înregistrată în calitate de întreprinzător în Republica Moldova, a cărei activitate constă, în totalitate sau parţial, în furnizarea de servicii poştale;

mărfuri – orice bunuri transportate la bordul aeronavei, cu excepţia trimiterilor poştale, a proviziilor de bord şi a bagajelor însoţite sau a bagajelor expediate greşit;

MTOM – masa maximă de decolare a aeronavei, care corespunde unei valori certificate specifice pentru toate tipurile de aeronave, indicată în certificatul de navigabilitate sau într-un alt document corespunzător;

operator de aeronavă – persoana sau entitatea, alta decât un operator aerian, care dispune efectiv de un drept continuu de utilizare sau operare a aeronavelor; se prezumă că persoana fizică sau juridică pe numele căreia este înregistrată aeronava este operatorul de aeronavă, cu excepţia cazului în care această persoană poate dovedi că operatorul de aeronavă este o altă persoană;

operator aerian – operatorul care efectuează operaţiuni de transport aerian comercial în baza unui certificat/unei licenţe valabile;

operaţiune comercială – operaţiunea efectuată cu titlu oneros sau sub formă de închiriere;

operaţiuni comerciale specializate – operaţiunile efectuate de către operatorii aerieni în interesul industriei, agriculturii, silviculturii, sănătăţii publice şi protecţiei mediului, precum şi operaţiunile de căutare şi salvare, de cercetare ştiinţifică, de fotografiere, de monitorizare, de publicitate etc.;

parte terţă – orice persoană juridică sau fizică, cu excepţia beneficiarilor serviciilor aeriene şi a membrilor personalului navigant, atât din rândul echipajului de zbor, cât şi al echipajului de cabină;

pasager – orice persoană care călătoreşte cu acordul operatorului aerian sau al operatorului de aeronavă, cu excepţia membrilor personalului navigant, atât din rândul echipajului de zbor, cât şi al echipajului de cabină;

persoană care are dreptul la despăgubire – un beneficiar al serviciilor aeriene sau un membru al personalului navigant, atât din rândul echipajului de zbor, cât şi al echipajului de cabină, sau orice persoană care are dreptul să înainteze reclamaţii în numele respectivului beneficiar sau membru al personalului navigant în conformitate cu legislaţia aplicabilă, sau o parte terţă;

personal navigant – personalul aeronautic, constituit din echipajul de zbor (piloţi, ingineri naviganţi) şi echipajul de cabină;

supraveghere continuă – totalitatea acţiunilor întreprinse de Autoritatea Aeronautică Civilă după acordarea certificatului/autorizaţiei/permisiunii de zbor, ce constau în analiza neîntreruptă sau periodică a informaţiilor obţinute în cadrul expertizelor, controalelor sau al inspecţiilor aeronautice, pentru a se verifica dacă condiţiile de asigurare continuă să fie îndeplinite, precum şi adoptarea oricăror măsuri de conformare;

timpul zborului – înseamnă:

a) în cazul pasagerilor şi bagajelor neînregistrate, perioada de transport aerian al pasagerilor, inclusiv îmbarcarea şi debarcarea acestora;

b) în cazul mărfurilor şi al bagajelor înregistrate, perioada de transportare a bagajelor şi mărfurilor din momentul predării acestora operatorului aerian şi până în momentul restituirii acestora către destinatarii în drept;

c) în cazul părţilor terţe, utilizarea unei aeronave din momentul pornirii motoarelor pentru rularea pe pistă sau decolarea efectivă până în momentul în care aeronava se află pe suprafaţa de staţionare şi motoarele se opresc complet; în plus, înseamnă deplasarea unei aeronave de către vehiculele de remorcare şi de împingere înapoi sau cu ajutorul unor mijloace tipice pentru acţionarea şi înălţarea aeronavelor, în special curenţii de aer;

transport aerian comercial – operarea unei aeronave pentru transportul de pasageri, trimiteri poştale şi/sau mărfuri contra unei remuneraţii sau a altor contraprestaţii;

trimitere poştală – bun având înscrisă o adresă la care acesta urmează să fie distribuit de către furnizorul de servicii poştale. Din această categorie fac parte trimiterile de corespondenţă, imprimatele (cărţi, cataloage, ziare, publicaţii periodice) şi coletele poştale conţinând bunuri cu sau fără valoare comercială;

Uniunea Poştală Universală – organizaţie internaţională care coordonează politicile poştale ale statelor membre şi sistemul poştal global, fiind o agenţie specializată a Organizaţiei Naţiunilor Unite din 1 iulie 1984, cu sediul la Berna (Elveţia).

 

Articolul 5. Conversia unităţilor monetare

(1) Sumele exprimate în DST în prezenta lege se convertesc în lei moldoveneşti în conformitate cu valoarea acestora în DST la data efectuării plăţii sau la data stabilită în hotărârea judecătorească, în cazul procedurilor judiciare.

(2) Valoarea leului moldovenesc exprimată în DST se stabileşte de către Banca Naţională a Moldovei.

 

Capitolul II

RĂSPUNDEREA CIVILĂ A OPERATORULUI AERIAN

Articolul 6. Răspunderea civilă a operatorului aerian pentru daunele cauzate trimiterilor poştale şi limitele de compensare a daunelor

(1) La transportul trimiterilor poştale, operatorul aerian poartă răspundere numai în faţa operatorului poştal corespunzător.

(2) Operatorul aerian poartă răspundere în faţa operatorului poştal pentru paguba care rezultă din orice întârziere, pierdere totală sau parţială, deposedare sau deteriorare a trimiterilor poştale, atâta timp cât acestea se află în custodia sa, din momentul acceptării acestora de la operatorul poştal, la punctul de recepţie, până la livrarea acestora operatorului poştal la destinaţie sau la punctul de schimb al poştei internaţionale.

(3) Operatorul aerian poartă răspundere în faţa furnizorului de servicii poştale în limita compensaţiei care urmează a fi plătită de către furnizorul de servicii poştale beneficiarului acestor servicii în conformitate cu prevederile tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, inclusiv cu obligaţiile ce rezultă din actele Uniunii Poştale Universale.

(4) Operatorul poştal este obligat să prezinte operatorului aerian acte ce fac dovada plăţii compensaţiei către beneficiarul serviciilor poştale.

 

Articolul 7. Răspunderea civilă a operatorului aerian în cazul refuzului la îmbarcare, al anulării sau întârzierii prelungite a zborului

(1) Pasagerii transportului aerian comercial au dreptul la asistenţă şi despăgubiri în cazul refuzului la îmbarcare, al anulării sau întârzierii prelungite a zborului.

(2) Condiţiile în care pasagerii transportului aerian comercial îşi pot exercita drepturile minime în cazul refuzului la îmbarcare, al anulării sau întârzierii prelungite a zborului sunt prevăzute în Regulamentul privind compensarea şi asistenţa pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr.836/2012.

 

Articolul 8. Declaraţie specială privind interesul în livrarea bagajului

(1) În cazul în care pasagerul, în momentul predării bagajului înregistrat operatorului aerian, întocmeşte o declaraţie specială privind interesul în livrarea acestuia la destinaţie, achitând, la solicitare, o plată suplimentară, operatorul aerian va fi răspunzător pentru ca plata respectivă să nu depăşească valoarea declarată a bagajului.

(2) Plata suplimentară care poate fi solicitată de către operatorul aerian, prevăzută la alin.(1), se fundamentează pe un tarif stabilit în funcţie de costurile adiţionale rezultate din transportul şi asigurarea bagajului respectiv, în comparaţie cu cele suportate pentru bagajele evaluate la sau sub limita de răspundere. Tariful este pus la dispoziţia pasagerilor, la cerere.

 

Articolul 9. Plăţi anticipate

(1) În cazul accidentelor aeronautice care au avut ca urmare decesul sau vătămarea pasagerilor, operatorul aerian va efectua plăţi anticipate persoanelor fizice care au dreptul la despăgubiri pentru a acoperi nevoile economice imediate ale persoanelor respective, proporţional cu cuantumul daunei provocate.

(2) Plata anticipată prevăzută la alin.(1) nu constituie recunoaşterea răspunderii civile şi poate fi dedusă din orice sumă plătită ulterior, în conformitate cu răspunderea civilă a operatorului aerian, dar nu este returnabilă, cu excepţia cazurilor de exonerare prevăzute la alin.(5) sau a cazului în care persoana care a primit plata anticipată nu este cea care are dreptul la despăgubiri.

(3) Plăţile anticipate prevăzute la alin.(1) se vor efectua fără întârziere şi, în orice caz, în termen de cel mult 15 zile de la identificarea persoanelor care au dreptul la despăgubiri.

(4) Fără a aduce atingere prevederilor alin.(1), o plată anticipată în caz de deces nu trebuie să fie mai mică decât echivalentul în lei moldoveneşti a sumei de 16000 DST pentru fiecare pasager.

(5) În cazul în care operatorul aerian dovedeşte că dauna a fost provocată sau favorizată de neglijenţa ori de altă acţiune greşită sau omisiune a persoanei care reclamă despăgubirea ori a persoanei de la care derivă drepturile acesteia, transportatorul este exonerat în întregime sau în parte de răspundere faţă de reclamant, în măsura în care o astfel de neglijenţă sau orice altă acţiune greşită sau omisiune a provocat dauna sau a contribuit la provocarea acesteia. Când despăgubirea este reclamată de o altă persoană decât pasagerul, datorită decesului sau vătămării suferite de pasager, operatorul aerian este, în acelaşi mod, exonerat de răspundere, în întregime sau în parte, în măsura în care dovedeşte că neglijenţa sau orice altă acţiune greşită sau omisiune a respectivului pasager a provocat dauna ori a contribuit la provocarea acesteia.

 

Articolul 10. Obligaţia de informare

(1) Toţi operatorii aerieni, în timpul comercializării serviciilor de transport aerian în Republica Moldova, se obligă să se asigure că o prezentare sumară, în limbaj simplu şi inteligibil, a celor mai importante dispoziţii care reglementează răspunderea civilă faţă de pasageri şi bagajele acestora, inclusiv termenele de înregistrare a unei solicitări de despăgubire şi posibilitatea depunerii unei declaraţii speciale pentru bagajele acestora, este disponibilă pentru pasageri la punctele de îmbarcare şi la toate punctele de comercializare, inclusiv prin telefon sau prin Internet.

(2) Suplimentar faţă de cerinţa de informare stabilită la alin.(1), toţi operatorii aerieni pun la dispoziţia fiecărui pasager informaţii în scris despre:

a) limita aplicabilă a răspunderii civile a operatorului aerian pentru zborul respectiv, în caz de deces sau vătămare corporală, dacă o asemenea limită există;

b) limita aplicabilă a răspunderii civile a operatorului aerian pentru zborul respectiv, în caz de distrugere, pierdere sau deteriorare a bagajelor, şi despre bagajele asigurate în întregime de pasager înainte de efectuarea călătoriei, precum şi cele cu o valoare mai mare decât această limită, la ghişeul de verificare a documentelor de transport şi de eliberare a tichetelor de îmbarcare (check-in);

c) limita aplicabilă a răspunderii civile a operatorului aerian pentru zborul respectiv, pentru daune provocate de întârziere.

(3) În toate cazurile, limitele indicate la alin.(1) şi (2) sunt cele stabilite prin prezenta lege, cu excepţia cazului în care operatorul aerian aplică limite mai ridicate din proprie iniţiativă.

(4) În vederea respectării cerinţei privind informarea stabilită la alin.(1), operatorii aerieni ai Republicii Moldova vor utiliza avizul conform anexei nr.1 la prezenta lege. Un astfel de aviz nu poate fi utilizat ca temei pentru solicitarea de despăgubiri şi nici pentru interpretarea dispoziţiilor prezentei legi sau ale Convenţiei de la Montreal.

(5) În cazul transporturilor efectuate de către operatorii aerieni străini, prevederile alin.(1) şi (2) se aplică numai pentru transportul spre, dinspre sau în cadrul teritoriului Republicii Moldova.

(6) Operatorii aerieni comerciali străini care operează zboruri spre, dinspre sau în cadrul teritoriului Republicii Moldova informează în mod expres şi clar pasagerii despre cele mai importante dispoziţii privind răspunderea civilă faţă de pasageri şi bagajele acestora, în momentul procurării biletului la agenţiile operatorului de transport aerian, la agenţiile de voiaj sau la punctele de îmbarcare situate pe teritoriul altui stat. Operatorii aerieni pun la dispoziţia pasagerilor o condică în care precizează condiţiile specificate în prezentul articol. În cazul în care se va indica numai una dintre condiţiile de răspundere civilă pe documentul de transport sau pe un echivalent al acestuia, informarea va fi considerată insuficientă şi neconcludentă.

 

Capitolul III

RĂSPUNDEREA CIVILĂ A OPERATORULUI AERIAN ŞI A OPERATORULUI

DE AERONAVĂ PENTRU DAUNELE CAUZATE PĂRŢILOR TERŢE

Articolul 11. Răspunderea civilă a operatorului aerian şi a operatorului de aeronavă pentru daunele cauzate părţilor terţe

(1) Operatorii aerieni şi operatorii de aeronave naţionali şi străini care efectuează zboruri în spaţiul aerian naţional, cu sau fără aterizare pe teritoriul Republicii Moldova, poartă răspundere civilă pentru daunele cauzate părţilor terţe ca urmare a unui accident.

(2) Răspunderea civilă a operatorilor aerieni şi a operatorilor de aeronave prevăzută la alin.(1) nu poate face obiectul niciunei limitări financiare şi are mărimea prejudiciului efectiv cauzat, confirmat de organele competente şi de documentele privind cheltuielile suportate de victimă sau de reprezentanţii acesteia.

(3) În cazul în care operatorul aerian sau operatorul de aeronavă dovedeşte că dauna a fost provocată sau favorizată de neglijenţa ori omisiunea persoanei care solicită despăgubirea, acesta este exonerat de răspundere civilă în totalitate sau parţial, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

 

Capitolul IV

RĂSPUNDEREA CIVILĂ A OPERATORULUI AERIAN ŞI A OPERATORULUI DE

AERONAVĂ PENTRU DAUNELE CAUZATE PERSONALULUI NAVIGANT

Articolul 12. Răspunderea civilă a operatorului aerian şi a operatorului de aeronavă pentru daunele cauzate personalului navigant

Operatorii aerieni şi operatorii de aeronave ai Republicii Moldova poartă răspundere civilă pentru daunele cauzate personalului navigant ca urmare a unui accident.

 

Capitolul V

CERINŢELE DE ASIGURARE A OPERATORULUI AERIAN ŞI A

OPERATORULUI DE AERONAVE

Articolul 13. Obligaţia de asigurare

(1) Operatorii aerieni şi operatorii de aeronave vor deţine contract de asigurare de răspundere civilă în ceea ce priveşte răspunderea civilă specifică activităţii aeriene faţă de pasageri, bagaje, mărfuri, trimiteri poştale, părţi terţe şi personalul navigant. Riscurile asigurate includ actele de război, terorismul, deturnarea, actele de sabotaj, sechestrarea ilegală a aeronavei şi rebeliunea civilă.

(2) Operatorii aerieni şi operatorii de aeronave trebuie să încheie şi să menţină în termene de valabilitate contracte de asigurare corespunzătoare, care să acopere răspunderea civilă ce le revine şi să facă dovada că respectă, în orice moment, cerinţele de asigurare minime privind răspunderea civilă prevăzute în prezenta lege.

(3) Operatorii aerieni şi operatorii de aeronave garantează existenţa asigurării pentru fiecare zbor, indiferent dacă aeronava utilizată le aparţine sau face obiectul unui acord de închiriere sau de operaţiuni comune, sau de franciză, sau de partajare a codurilor (code-sharing), sau al oricărui alt acord de aceeaşi natură.

 

Articolul 14. Asigurarea de răspundere civilă faţă de pasageri, bagaje, trimiteri poştale şi mărfuri

(1) În ceea ce priveşte pasagerii, bagajele, trimiterile poştale şi mărfurile, contractul de asigurare include asigurarea de deces şi asigurarea de vătămări corporale cauzate de accidente şi/sau asigurarea pentru pierderea, distrugerea sau daune cauzate bagajelor, trimiterilor poştale şi mărfurilor.

(2) Cuantumul minim al asigurării de răspundere civilă faţă de pasageri în cazul decesului sau al vătămării corporale ca urmare a accidentului este de 250000 DST pe fiecare pasager. Prin excepţie, în cazul operaţiunilor necomerciale ale aeronavelor cu o MTOM de 2700 kg sau mai puţin, cuantumul asigurării minime este de 151880 DST pe fiecare pasager.

(3) Cuantumul minim al asigurării de răspundere civilă faţă de pasageri în cazul daunelor survenite datorită întârzierii în transportul persoanelor este de 6303 DST pe pasager.

(4) Cuantumul minim al asigurării de răspundere civilă faţă de bagaje este de 1519 DST pe fiecare pasager în cadrul operaţiunilor comerciale.

(5) Cuantumul minim al asigurării de răspundere civilă faţă de mărfuri este de 26 DST pe kilogram în cadrul operaţiunilor comerciale.

(6) Prevederile alin.(2)–(5) nu se aplică zborurilor deasupra teritoriului Republicii Moldova, efectuate de către operatorii aerieni străini şi operatorii de aeronave înregistrate în afara Republicii Moldova care nu necesită aterizarea pe sau decolarea de pe teritoriul Republicii Moldova.

(7) Sumele prevăzute de prezentul articol pot fi adaptate în cazul în care unele modificări ale tratatelor internaţionale impun acest lucru.

[Art.14 modificat prin Legea nr.23 din 20.02.2025, în vigoare 28.02.2025]

 

Articolul 15. Asigurarea de răspundere civilă faţă de părţile terţe

(1) Pentru părţile terţe, contractul de asigurare include asigurarea de deces şi asigurarea de vătămări corporale cauzate de accidente.

(2) Cuantumul minim al asigurării de răspundere civilă faţă de părţile terţe per accident pentru fiecare aeronavă în parte este stabilit în anexele nr.2 şi 3.

(3) Operatorii aerieni care efectuează zboruri specifice operaţiunilor de aviaţie generală sau operaţiunilor comerciale specializate în spaţiul aerian naţional sunt obligaţi să deţină contract de asigurare de răspundere civilă pentru daune produse părţilor terţe la sol pe teritoriul Republicii Moldova, cauzate de aeronavele utilizate în operaţiunile respective sau de către un corp care cade din acestea.

(4) Prin excepţie de la alin.(2), limitele minime ale sumelor asigurate prin contracte de asigurare pentru daunele produse părţilor terţe la sol, încheiate de operatorii prevăzuţi la alin.(3) pentru fiecare aeronavă, sunt stabilite în anexa nr.4. Pentru aeronavele motorizate, cu masa maximă la decolare mai mare de 25000 kg, limitele minime ale sumelor asigurate sunt identice cu cele prevăzute pentru aeronavele cu aceeaşi masă maximă la decolare, stabilită în anexele nr.2 şi 3.

(5) În cazul în care operatorul aerian sau operatorul de aeronave nu dispune de contract de asigurare pentru pagubele suferite de părţile terţe din cauza riscurilor de război sau a terorismului, pentru fiecare accident, operatorul aerian sau operatorul de aeronave respectiv se poate achita de obligaţia de asigurare contra unor astfel de riscuri prin intermediul unui pachet de asigurări. Autoritatea Aeronautică Civilă monitorizează aplicarea acestei dispoziţii pentru a garanta că acest pachet de asigurări este echivalent cel puţin cu suma corespunzătoare indicată în anexele nr.2, 3 şi 4.

(6) Sumele menţionate în anexele nr.2 şi 3 pot fi adaptate în cazul în care modificări ale tratatelor internaţionale relevante impun acest lucru.

 

Articolul 16. Asigurarea de răspundere civilă faţă de personalul navigant

Pentru personalul navigant al operatorului aerian, contractul de asigurare include asigurarea de deces şi asigurarea de vătămări corporale cauzate de accidente aeronautice.

 

Articolul 17. Controlul privind respectarea cerinţelor de asigurare

(1) Operatorii aerieni şi operatorii de aeronave garantează respectarea cerinţelor de asigurare prevăzute de prezenta lege.

(2) Procedurile de punere în aplicare, de complianţă, de supraveghere şi de monitorizare a activităţilor, care decurg din implementarea prezentei legi se stabilesc de către Autoritatea Aeronautică Civilă.

(3) Corespunderea cerinţelor de asigurare, precum şi supravegherea acestora se verifică de către Autoritatea Aeronautică Civilă în cadrul procesului de certificare şi autorizare a operatorilor aerieni şi operatorilor de aeronave din Republica Moldova. Pentru operatorii aerieni străini şi operatorii de aeronave străini, corespunderea cerinţelor de asigurare se verifică în cadrul procedurii de obţinere a permisiunilor de efectuare a zborurilor regulate şi/sau neregulate.

(4) La survolarea teritoriului Republicii Moldova de către operatorii aerieni străini sau operatorii de aeronave care utilizează aeronave înregistrate în afara Republicii Moldova, precum şi în timpul escalelor efectuate în Republica Moldova de către aceste aeronave, care nu au legătură cu operaţiunile de trafic aerian, Autoritatea Aeronautică Civilă are dreptul să solicite dovada respectării cerinţelor minime de asigurare de răspundere civilă faţă de părţile terţe, prevăzute de prezenta lege.

(5) Operatorii aerieni şi operatorii de aeronave trebuie să ofere dovezi privind corespunderea cu cerinţele de asigurare, prin prezentarea la Autoritatea Aeronautică Civilă a unei copii a contractului lor de asigurare valabil şi/sau a unui certificat de asigurare, eliberat de o companie de asigurare, care să ateste existenţa unui contract de asigurare valabil. În caz de dubiu, Autoritatea Aeronautică Civilă are dreptul să solicite operatorului aerian, operatorului de aeronavă şi/sau asigurătorului informaţii suplimentare privind validitatea contractului de asigurare.

(6) Autoritatea Aeronautică Civilă are dreptul să solicite prezentarea unor documente pentru a demonstra complianţa faţă de cerinţele prezentei legi, ale legislaţiei privind asigurările şi ale legislaţiei privind trimiterile poştale în cadrul procedurilor prevăzute la alin.(2) şi (3).

(7) Compania de asigurări şi brokerul de asigurare sunt obligaţi să informeze Autoritatea Aeronautică Civilă la expirarea termenului de asigurare a contractului de asigurare.

(8) Operatorul aerian sau operatorul de aeronavă se obligă să deţină, la bordul aeronavei, o copie a contractului de asigurare, încheiat în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi şi să o prezinte, la cerere, reprezentanţilor autorizaţi ai Autorităţii Aeronautice Civile.

 

Articolul 18. Sancţiuni

(1) Încălcarea cerinţelor minime de asigurare stabilite prin prezenta lege se sancţionează în conformitate cu Codul contravenţional al Republicii Moldova.

(2) Autoritatea Aeronautică Civilă va suspenda certificatul/autorizaţia de operator aerian şi/sau permisiunea de zbor al operatorului aerian al Republicii Moldova pentru încălcarea cerinţelor minime de asigurare, excepţie fiind cazurile în care, pentru cel puţin o aeronavă inclusă în certificatul/autorizaţia de operator aerian, sunt îndeplinite cerinţele minime de asigurare, în asemenea cazuri fiind interzisă exploatarea aeronavelor ce nu îndeplinesc cerinţele minime de asigurare.

(3) Autoritatea Aeronautică Civilă poate refuza dreptul de aterizare pe teritoriul Republicii Moldova operatorilor aerieni străini şi operatorilor de aeronave care utilizează aeronave înregistrate în afara Republicii Moldova pentru încălcarea cerinţelor minime de asigurare.

(4) În cazul în care operatorul aerian sau operatorul de aeronavă nu respectă condiţiile referitoare la asigurări, stabilite în prezenta lege, Autoritatea Aeronautică Civilă interzice decolarea unei aeronave până la prezentarea de către operatorul aerian sau operatorul de aeronavă în cauză a dovezilor existenţei unui contract de asigurare, în conformitate cu prezenta lege.

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 19. Dispoziţii finale

(1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea termenului de 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi:

a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru a pune în concordanţă legislaţia în vigoare cu prezenta lege;

b) va asigura punerea în concordanţă a actelor normative ale Guvernului şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice cu prezenta lege.

(3) Până la armonizarea cu prevederile prezentei legi, actele normative în vigoare se aplică în măsura în care nu contravin prezentei legi.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Zinaida GRECEANÎI

 

Nr.118. Chişinău, 9 iulie 2020.

 

 

Anexa nr.1

 

AVIZ

de informare privind răspunderea operatorului aerian pentru

pasageri şi bagajele acestora

 

Acest aviz de informare prezintă normele de răspundere civilă aplicată operatorilor aerieni din Republica Moldova aşa cum este prevăzut în legislaţia naţională şi în Convenţia de la Montreal.

1. Despăgubirea în caz de deces sau vătămare

Răspunderea operatorului aerian în cazul decesului sau al vătămării pasagerului nu este limitată financiar. Pentru daune de până la 151880 DST (echivalentul sumei în lei moldoveneşti), operatorul aerian nu poate contesta solicitarea de despăgubire. Dacă daunele depăşesc această limită, operatorul aerian se poate apăra împotriva unei solicitări de despăgubire făcând dovada că accidentul nu s-a produs din neglijenţa sau din vina sa.

2. Plăţi anticipate

În cazul decesului sau al vătămării pasagerului, operatorul aerian trebuie să facă o plată anticipată, pentru acoperirea cheltuielilor imediate, în termen de 15 zile de la identificarea persoanei îndreptăţite la despăgubiri. În cazul decesului, această plată anticipată nu va fi mai mică de 16000 DST (echivalentul sumei în lei moldoveneşti).

3. Întârzierile pasagerilor şi ale bagajelor

În cazul întârzierilor pasagerilor, operatorul aerian este răspunzător pentru daunele survenite, cu excepţia cazurilor în care acesta a întreprins toate măsurile care se impun pentru a evita dauna sau a cazului în care i-a fost imposibil să le întreprindă. Răspunderea pentru întârzierea pasagerului este limitată la 6303 DST (echivalentul sumei în lei moldoveneşti), iar răspunderea pentru întârzierea bagajului este limitată la 1519 DST (echivalentul sumei în lei moldoveneşti).

4. Distrugerea, pierderea sau deteriorarea bagajelor

Operatorul aerian este răspunzător pentru distrugerea, pierderea sau deteriorarea bagajelor, iar răspunderea este limitată la 1519 DST (echivalentul sumei în lei moldoveneşti). În cazul unui bagaj înregistrat, operatorul aerian poartă răspundere chiar dacă dauna nu s-a produs din vina acestuia, cu excepţia cazului în care bagajul prezenta anumite defecte. În cazul unui bagaj neînregistrat, operatorul aerian este răspunzător numai dacă dauna s-a produs din vina acestuia.

5. Limite mai mari de răspundere pentru bagaje

Un pasager poate beneficia de o limită de răspundere mai mare depunând o declaraţie specială în acest sens la ultimul ghişeu de check-in şi plătind o taxă suplimentară.

6. Reclamaţii cu privire la bagaje

Dacă bagajul este deteriorat, predat cu întârziere, pierdut sau distrus, pasagerul trebuie să facă o reclamaţie în scris către operatorul aerian. În cazul deteriorării unui bagaj înregistrat, pasagerul trebuie să facă reclamaţia scrisă în termen de 7 zile, iar în caz de întârziere a bagajului – în termen de 21 de zile, în ambele cazuri de la data la care bagajul a fost pus la dispoziţia pasagerului.

7. Răspunderea operatorilor aerieni contractuali şi a operatorilor aerieni de fapt

Dacă operatorul aerian care operează efectiv zborul nu este acelaşi cu operatorul contractual, pasagerul are dreptul să adreseze o reclamaţie sau să depună o solicitare pentru despăgubiri împotriva fiecăruia. Dacă numele sau codul unui operator aerian este indicat pe bilet, acel operator aerian este cel contractual.

8. Termen pentru acţionarea în judecată

Acţionarea în judecată pentru solicitarea despăgubirilor trebuie făcută în termen de cel mult trei ani de la data sosirii aeronavei sau de la data la care aeronava ar fi trebuit să sosească.

9. Temeiul pentru informare

Temeiul pentru regulile descrise mai sus îl constituie Convenţia pentru unificarea anumitor reguli referitoare la transportul aerian internaţional, încheiată la Montreal la 28 mai 1999, la care Republica Moldova a aderat prin Legea nr.254/2008, şi Legea privind răspunderea şi cerinţele de asigurare a operatorilor aerieni şi a operatorilor de aeronave.

[Anexa nr.1 modificată prin Legea nr.23 din 20.02.2025, în vigoare 28.02.2025]

 

 

Anexa nr.2

 

Cuantumul minim al asigurării de răspundere civilă faţă de părţile terţe pentru

operatorii aerieni/operatorii de aeronave care operează

zboruri pe teritoriul UE

 

CategorieMTOM (kg)Asigurarea minimă
(milioane DST)
1<5000,75
2<10001,5
3<27003
4<60007
5<1200018
6<2500080
7<50000150
8<200000300
9<500000500
10≥500000700

 

 

Anexa nr.3

 

Cuantumul minim al asigurării de răspundere civilă faţă de părţile terţe pentru

operatorii aerieni/operatorii de aeronave care operează zboruri în afara UE

 

CategorieMTOM (kg)Asigurarea minimă
(milioane DST)
1<20001,5
2<60004,5
3<2500012,0
4<10000050,0
5>10000090,0

 

 

Anexa nr.4

 

Cuantumul minim al asigurării de răspundere civilă pentru daunele cauzate părţilor terţe la

sol pe teritoriul Republicii Moldova pentru operatorii aerieni care efectuează zboruri

specifice operaţiunilor de aviaţie generală sau operaţiunilor comerciale specializate

 

CategorieMTOM (kg)Asigurarea minimă
(DST)
1≤5002000
2501≤20005500
32001≤600014500
46001≤1200035000
512001≤1800070000
618001≤25000145000