L E G E
privind administraţia publică locală
nr. 186-XIV din 06.11.98
Republicat: Monitorul Oficial nr.33-35 din 07.03.2002 pag.4
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.14-15/60 din 12.02.1999
* * *
Abrogat: 25.05.2003
Legea R.Moldova nr.123-XV din 18.03.2003
Notă: Legea a fost modificată prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001, însă prin Hot. Curţii Constituţionale nr.13 din 14.03.2002 au fost declarate neconstituţionale unele prevederi. Conform Legii nr.1078-XV din 24.05.2002 în perioada de la 29.01.2002 şi pînă la data fixării alegerilor locale (dar nu mai tîrziu de 23.03.2003) se vor aplica prevederile Legii nr. 191-XIV din 12.11.98 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova, precum şi prevederile Legii nr.186-XIV din 6 noiembrie 1998 privind administraţia publică locală.
Notă: În textul legii cuvintele "judeţ", "judeţean" se înlocuiesc cu cuvintele "raion", "raional"; cuvintele "prefect", "prefectură" se înlocuiesc cu cuvintele "preşedinte al comitetului executiv al consiliului raional", "comitetul executiv al consiliului raional"; în sintagmele "servicii publice descentralizate" şi "servicii publice desconcentrate", cuvintele "descentralizate" şi "desconcentrate" se exclud conform Legii nr.781-XV din 28.12.2001
Notă: Vezi Hot.Parl. nr.643-XIV din 21.10.99 "Pentru aplicarea unitară a unor prevederi ale Legii privind administraţia publică locală"
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
DISPOZIŢII GENERALE
Secţiunea 1
Noţiuni şi principii de bază
Art.1. – În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:
administraţie publică – formă de organizare şi executare nemijlocită a puterii executive a statului, factor esenţial de care depinde în mare parte exercitarea rolului statului în organizarea şi conducerea societăţii;
administraţie publică centrală – totalitatea autorităţilor de specialitate ale administraţiei publice, constituite pentru satisfacerea, sub conducerea Guvernului, a intereselor generale ale societăţii la nivelul întregii ţări;
administraţie publică locală – totalitatea autorităţilor cu competenţă generală sau specială, constituite pentru satisfacerea intereselor generale ale locuitorilor unei unităţi administrativ-teritoriale;
autonomie locală – dreptul şi capacitatea colectivităţilor locale de a rezolva şi de a gestiona, în condiţiile legii, sub proprie răspundere şi în favoarea lor, o parte importantă din treburile publice;
autonomie administrativă – dreptul autorităţilor administraţiei publice locale de a dispune toate măsurile pentru satisfacerea intereselor generale ale locuitorilor pe plan local;
consiliu local – autoritate colegială deliberativă din administraţia publică locală, aleasă în vederea soluţionării problemelor de interes local;
primar – autoritate executivă, aleasă din rîndul consilierilor de către consiliul sătesc (comunal), orăşenesc (municipal), la propunerea a cel puţin o treime din consilierii aleşi, cu votul majorităţii consilierilor aleşi; administrator al serviciilor publice constituite în unităţile administrativ-teritoriale de nivelul întîi;
[Se declară neconstituţională din art.1 noţiunea de "primar" conform Hot.Curţii Constituţionale nr.13 din 14.03.2002]
preşedinte al comitetului executiv al consiliului raional – persoană aleasă în calitate de conducător al comitetului executiv al consiliului raional de către consiliul raional din rîndul consilierilor, la propunerea a cel puţin o treime din consilierii aleşi, cu votul majorităţii consilierilor aleşi; administrator al serviciilor publice constituite în unităţile administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi ordonator principal de credite al raionului;
primărie – instituţie condusă de primar; clădirea în care îşi are sediul această instituţie;
consiliu raional – autoritatea reprezentativă şi deliberativă a administraţiei publice locale, care coordonează activitatea consiliilor locale în vederea realizării serviciilor publice de interes raional;
comitet executiv al consiliului raional – autoritate executivă a consiliului raional;
autorităţi ale administraţiei publice locale de nivelul întîi – autorităţile publice în ansamblu, cu competenţă generală sau specială, care sînt constituite şi activează pe teritoriul satului (comunei), oraşului (municipiului) în scopul promovării intereselor şi soluţionării problemelor populaţiei locale;
autorităţi ale administraţiei publice locale de nivelul al doilea – autorităţile publice în ansamblu, cu competenţă generală sau specială, care sînt constituite şi activează pe teritoriul raionului, municipiului Chişinău, unităţii teritoriale autonome cu statut special şi al localităţilor cărora le sînt atribuite forme şi condiţii speciale de autonomie, în scopul promovării intereselor şi soluţionării problemelor populaţiei locale;
servicii publice – serviciile publice scoase din subordinea autorităţilor centrale şi organizate în mod autonom, atribuindu-li-se un patrimoniu şi o gestiune proprie în unitatea administrativ-teritorială;
domeniu public – ansamblu de bunuri destinate folosinţei generale a populaţiei din unitatea administrativ-teritorială (parcuri, spaţii verzi etc.);
patrimoniu public local – bunuri mobile şi imobile, aparţinînd domeniului public de interes local;
grup de iniţiativă – grup de cetăţeni în număr de cel puţin 20 de persoane, înregistrat în consiliul local, pentru soluţionarea problemelor de interes local.
[Art.1 modificat şi completat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.2. – (1) Prezenta lege stabileşte şi reglementează modul de organizare şi funcţionare a autorităţilor administraţiei publice în unităţile administrativ-teritoriale.
(2) Modul de organizare şi funcţionare a autorităţilor administraţiei publice locale în unitatea teritorială autonomă cu statut special se reglementează de legea cu privire la statutul acesteia şi de prezenta lege.
Art.3. – (1) Administraţia publică în unităţile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiile autonomiei locale, ale serviciilor publice, ale eligibilităţii autorităţilor administraţiei publice locale şi ale consultării cetăţenilor în problemele locale de interes deosebit.
(2) Aplicarea principiilor enunţate nu poate afecta caracterul de stat unitar.
Art.4. – Unităţile administrativ-teritoriale au personalitate juridică, dispun de patrimoniu, beneficiază de autonomie financiară, au dreptul la iniţiativă în tot ceea ce priveşte administrarea treburilor publice locale, exercitîndu-şi, în condiţiile legii, autoritatea în limitele administrativ-teritoriale stabilite.
Art.5. – Autorităţi ale administraţiei publice, prin care se realizează autonomia locală în sate (comune), oraşe (municipii), sînt consiliile locale, ca autorităţi deliberative, şi primarii, ca autorităţi executive. Consiliile locale se aleg în condiţiile Codului electoral.
[Se declară neconstituţional art.5 (ultima propoziţie în partea în care se exclude noţ."şi primarii" conform Hot.Curţii Constituţionale nr.13 din 14.03.2002]
[Art.5 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.6. – Consiliile locale şi primarii funcţionează ca autorităţi administrative autonome şi rezolvă treburile publice din sate (comune), oraşe (municipii) în condiţiile legii.
Art.7. – (1) În fiecare raion şi în municipiul Chişinău se alege un consiliu, ca autoritate a administraţiei publice, care coordonează activitatea consiliilor locale în vederea realizării serviciilor publice de interes raional sau, respectiv, municipal.
(2) Prevederile prezentei legi referitoare la raion şi la autorităţile administraţiei publice locale se aplică corespunzător şi unităţii teritoriale autonome cu statut special, ţinîndu-se cont de specificul acestui statut.
Art.8. – Raporturile dintre autorităţile publice raionale şi cele locale au la bază principiile autonomiei, legalităţii şi colaborării în rezolvarea problemelor comune.
Art.9. – În exercitarea atribuţiilor lor, autorităţile administraţiei publice locale dispun de autonomie consfinţită şi garantată prin Constituţie şi alte legi.
Art.10. – (1) Problemele de importanţă deosebită pentru unităţile administrativ-teritoriale se pot supune, în condiţiile Codului electoral, consultării populaţiei prin referendum local.
(2) Pentru problemele de interes local care preocupă o parte a populaţiei din unitatea administrativ-teritorială, cu această parte a populaţiei se organizează, în condiţiile legii, consultări: audieri publice şi convorbiri cu grupurile de iniţiativă şi asociaţiile obşteşti.
Art.11. – Pentru asigurarea autonomiei locale, autorităţile administraţiei publice locale elaborează şi aprobă bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, în condiţiile Legii privind finanţele publice locale şi altor acte legislative.
[Art.11 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
[Art.11 modificat prin Legea nr.1101-XIV din 30.06.2000]
Art.12. – Autorităţile administraţiei publice locale se conduc în activitatea lor de Constituţia Republicii Moldova, de legislaţia în vigoare şi de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
[Art.12 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001] Secţiunea a 2-a Delimitarea competenţelor
Art.13. – (1) De competenţa autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi ţine:
a) dezvoltarea social-economică a teritoriului;
b) construirea şi întreţinerea, în limitele localităţilor, a drumurilor, străzilor, podurilor locale, precum şi circulaţia rutieră;
c) construcţia şi exploatarea sistemelor de alimentare cu apă, de canalizare, de purificare a apei, salubrizarea localităţilor, depozitarea şi utilizarea deşeurilor menajere;
d) transportul public local;
e) igiena publică;
f ) acordarea asistenţei sociale şi protecţia socială a populaţiei, inclusiv a populaţiei afectate de şomaj;
g) construcţia de locuinţe şi exploatarea fondului locativ;
h) instituţiile preşcolare, şcolile primare, şcolile medii de cultură generală, gimnaziile, şcolile medii de cultură generală serale şi fără frecvenţă, şcolile de muzică, de artă şi de arte plastice, alte instituţii de învăţămînt care deservesc populaţia unităţii administrativ-teritoriale respective;
i) cultura, cuprinzînd căminele culturale, bibliotecile şi alte aşezăminte de culturalizare, care deservesc populaţia unităţii administrativ-teritoriale respective;
j) cultura fizică şi sportul, amenajările şi bazele sportive;
k) activităţile de tineret la nivel local;
l) protecţia tinerei familii;
m) protecţia mamei şi copilului;
n) apărarea drepturilor copilului;
o) asigurarea şanselor egale pentru femei şi bărbaţi;
p) protecţia mediului; spaţiile verzi şi parcurile;
q) pieţele şi halele;
r) asigurarea ordinii publice;
s) activitatea administrativ-militară;
t) protecţia civilă şi apărarea împotriva incendiilor;
u) întreţinerea aşezămintelor de folosinţă publică şi a clădirilor administrative;
v) întreţinerea cimitirelor.
(2) De competenţa autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul al doilea ţine:
a) dezvoltarea social-economică a teritoriului;
b) construcţia şi întreţinerea drumurilor locale aflate la balanţa lor;
c) construcţia obiectelor publice mari (centrelor spitaliceşti, şcolilor, autostrăzilor de importanţă raională şi municipală etc.), în măsura necesităţilor şi posibilităţilor proprii;
d) ocrotirea sănătăţii;
e) acordarea asistenţei sociale şi protecţia socială a populaţiei, în special a populaţiei afectate de şomaj;
f) întreţinerea aşezămintelor sanitare şi sociale;
g) asigurarea ordinii publice;
h) coordonarea şi organizarea activităţilor administrativ-militare;
i) coordonarea şi desfăşurarea activităţilor ce ţin de domeniul tineretului şi sportului;
j) liceele, şcolile-internat, gimnaziile-internat, liceele-internat de cultură generală, şcolile-internat cu regim special, şcolile de meserii, şcolile de artă (de muzică, de arte plastice, de coregrafie etc.), activitatea metodică în domeniul învăţămîntului, alte instituţii de învăţămînt care deservesc populaţia unităţii administrativ-teritoriale respective;
k) întreţinerea muzeelor, expoziţiilor, teatrelor, televiziunii publice şi altor instituţii care deservesc populaţia unităţii administrativ-teritoriale respective şi finanţarea acţiunilor cultural-educative;
l) protecţia mediului.
(3) Competenţele autorităţilor administraţiei publice locale, raionale, ale unităţii teritoriale autonome cu statut special şi ale municipiului Chişinău nu pot fi contestate sau limitate de către o altă autoritate publică decît în condiţiile legii.
[Art.13 modificat prin Legea nr.1061-XV din 16.05.2002]
[Art.13 completat prin Legea nr.839-XV din 14.02.2002]
[Art.13 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
[Art.13 modificat prin Legea nr.1101-XIV din 30.06.2000]
CONSILIILE LOCALE (SĂTEŞTI, COMUNALE,
ORĂŞENEŞTI, MUNICIPALE)
Secţiunea 1
Componenţa şi constituirea consiliilor locale
Art.14. – Consiliile locale sînt compuse din consilieri aleşi în condiţiile prevăzute de Codul electoral. Numărul consilierilor se stabileşte în funcţie de numărul locuitorilor satului (comunei), oraşului (municipiului), la data de 1 ianuarie a anului în care au loc alegerile, după cum urmează:
Numărul locuitorilor unităţii | Numărul consilierilor |
pînă la 1.500 | 11 |
între 1.501 şi 2.500 | 13 |
între 2.501 şi 5.000 | 15 |
între 5.001 şi 7.000 | 19 |
între 7.001 şi 10.000 | 23 |
între 10.001 şi 20.000 | 27 |
între 20.001 şi 50.000 | 33 |
între 50.001 şi 100.000 | 37 |
între 100.001 şi 200.000 | 41 |
peste 200.000 | 47 |
[Art.14 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art. 15. – Calitatea de consilier în consiliile locale şi raionale este stabilită prin Legea privind statutul alesului local.
[Art.15 în redacţia Legii nr.945-XIV din 21.04.2000]
Art.16. – Consiliul este legal constituit dacă sînt validate mandatele a cel puţin două treimi din numărul consilierilor stabiliţi la art.14.
Art.17. – (1) Consiliile locale se întrunesc în prima şedinţă în termen de 20 de zile din data validării mandatelor consilierilor. Consilierii din unităţile administrativ-teritoriale de nivelul întîi se convoacă în prima şedinţă prin hotărîre a consiliului electoral de circumscripţie.
(2) Şedinţa consiliului este deliberativă dacă la ea participă cel puţin două treimi din numărul consilierilor aleşi. În cazul în care nu se poate asigura această majoritate, şedinţa se va ţine peste 3 zile, respectîndu-se aceleaşi condiţii. Dacă nici la a doua convocare şedinţa nu este deliberativă, se va proceda la o nouă convocare, peste 3 zile. La această nouă, a treia, convocare, şedinţa va fi deliberativă dacă se va asigura prezenţa majorităţii consilierilor aleşi. În situaţia în care, datorită absenţei nemotivate a consilierilor, consiliul nu se va putea întruni nici la ultima convocare, acesta se consideră dizolvat de drept.
(3) Lucrările primei şedinţe sînt conduse de cel mai în vîrstă consilier, asistat de 1 sau 2 dintre consilierii cei mai tineri.
[Art.17 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Secţiunea a 2-a
Atribuţiile consiliilor locale
Art.18. – (1) Consiliul local are drept de iniţiativă şi decide, în condiţiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepţia celor care ţin de competenţa altor autorităţi publice.
(2) În teritoriul administrat, consiliul local îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) alege primarul satului (comunei), oraşului (municipiului);
[Se declară neconstituţională lit.a) alin.2 art.18 conform Hot. Curţii Constituţionale nr.13 din 14.03.2002]
b) alege viceprimarul (viceprimarii), secretarul consiliului;
c) numeşte, la propunerea primarului, şefii subdiviziunilor subordonate consiliului;
d) ridică, înainte de termen, mandatul primarului, viceprimarului şi secretarului consiliului;
e) aprobă statutul satului (comunei), oraşului (municipiului) şi regulamentul consiliului respectiv pe baza statutului-cadru şi a regulamentului-cadru, aprobate de Parlament; aprobă alte regulamente şi reguli prevăzute de lege;
f) aprobă studii, prognoze orientative şi programe de dezvoltare social-economică, de organizare şi amenajare a teritoriului;
g) aprobă, la propunerea primarului, după coordonarea cu Guvernul, organigrama şi schema de încadrare ale aparatului primăriei, ale structurilor autonome şi serviciilor publice subordonate consiliului local;
h) aprobă bugetul local şi modul de formare, administrare şi executare a acestuia; aprobă virările de credite şi modul de utilizare a rezervei bugetare; aprobă împrumuturile şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar;
i) decide punerea în aplicare şi modificarea, în limitele competenţei sale, a cotelor, a modului şi a termenelor de achitare a taxelor locale, precum şi acordarea de facilităţi pe parcursul anului fiscal, operează modificările corespunzătoare în bugetul local;
j) aprobă, în condiţiile legii, norme specifice pentru agenţii economici şi instituţiile publice de interes local subordonate consiliului local;
k) aprobă, în condiţiile legii, planurile urbanistice ale localităţilor din componenţa unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi planurile de amenajare a teritoriului şi măsurile necesare realizării acestora;
l) înfiinţează întreprinderi municipale şi organizează servicii publice pentru desfăşurarea activităţilor în domeniile gospodăriei comunale, transportului local, reţelelor edilitare etc., asigură buna funcţionare a acestora, cu determinarea suportului financiar în cazul cheltuielilor bugetare;
m) aprobă programele locale de refacere şi de protecţie a mediului; contribuie la protecţia şi conservarea monumentelor istorice şi de arhitectură, a parcurilor şi rezervaţiilor naturale;
n) instituie rezervaţii naturale locale, ia sub protecţia sa monumentele naturii;
o) aprobă limitele admisibile de utilizare a resurselor naturale de interes local şi de poluare a mediului;
p) formează din rîndurile membrilor săi, în funcţie de specificul şi necesităţile locale, comisii pentru diferite domenii de activitate, modifică componenţa acestora;
q) decide, în condiţiile legii, asocierea cu alte autorităţi ale administraţiei publice locale pentru realizarea unor lucrări şi servicii de interes public, precum şi colaborarea cu agenţi economici din ţară şi din străinătate în scopul realizării unor acţiuni sau lucrări de interes comun;
r) decide înfiinţarea, în condiţiile legii, de instituţii publice şi agenţi economici de interes local, dobîndirea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public şi de servicii publice de interes local, precum şi participarea, cu bunuri şi cu capital, în capitalul statutar al societăţilor comerciale pentru realizarea de lucrări şi servicii de interes local;
s) decide stabilirea de legături de colaborare, cooperare şi înfrăţire cu localităţi din străinătate. Colaborarea se organizează prin încheierea de contracte, cu caracter juridic civil, cu organe similare din alte ţări în domeniile urbanisticii, planificării şi amenajării teritoriului, gospodăriei comunale, transportului şi comunicaţiilor, protecţiei mediului, comerţului, învăţămîntului, ocrotirii sănătăţii, culturii şi artei, turismului şi sportului, construcţiei şi reparaţiei drumurilor de interes local, serviciilor publice, în alte domenii de interes comun;
t) alocă resursele financiare necesare şi asigură îndeplinirea măsurilor ce ţin de activitatea administrativ-militară;
u) examinează interpelările consilierilor, ia decizii pe marginea lor; audiază dările de seamă ale primarului, consilierilor, subdiviziunilor structurale, agenţilor economici şi ale instituţiilor publice din subordine şi ia decizii în condiţiile legii;
v) ridică, înainte de termen, mandatul consilierilor în condiţiile legii;
w) aprobă programe locale de utilizare a forţei de muncă şi asigură îndeplinirea lor;
x) aprobă programe privind asigurarea şanselor egale pentru femei şi bărbaţi;
y) exercită şi alte atribuţii stabilite prin lege sau prin statutul satului (comunei), oraşului (municipiului) ori prin regulamentul consiliului.
[Alin.2 art.8 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
Secţiunea a 3-a Funcţionarea consiliului local
Art.19. – Consiliul local îşi exercită mandatul de la data declarării ca legal constituit pînă la data constituirii legale a noului consiliu ales. Mandatul consiliului poate fi prelungit, prin lege organică, în caz de asediu, război sau catastrofă.
[Art.19 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
[Se declară neconstituţional alin.1 art.19 prin Hot.Curţii Constituţionale nr.71 din 21.12.99 în partea ce prevede că "mandatul consiliului poate fi prelungit în cazuri excepţionale prin lege organică"]
Art.20. – (1) Consiliul local se întruneşte în şedinţe ordinare o dată la trei luni, la convocarea primarului.
(2) Consiliul local se poate întruni în şedinţă extraordinară ori de cîte ori este necesar, la cererea primarului sau a cel puţin o treime din numărul consilierilor aleşi.
(3) Convocarea consiliului local se face cu cel puţin 5 zile înaintea şedinţelor ordinare şi cu cel puţin 3 zile înaintea şedinţelor extraordinare.
(4) În caz de maximă urgenţă pentru rezolvarea intereselor locuitorilor satului (comunei), oraşului (municipiului), convocarea consiliului local se poate face de îndată.
(5) Convocarea se face în scris prin dispoziţia primarului. În cazul în care primarul nu emite dispoziţia respectivă, consiliul se întruneşte în şedinţă ordinară, extraordinară sau urgentă, la cererea a cel puţin o treime din numărul consilierilor aleşi, în termenele stabilite de prezentul articol. Invitaţia la şedinţă va conţine ordinea de zi, data, ora şi locul desfăşurării acesteia.
(6) Ordinea de zi se aduce la cunoştinţă locuitorilor satului (comunei), oraşului (municipiului) prin presa locală sau prin alt mijloc de publicitate.
(7) Şedinţele consiliului local sînt prezidate de preşedintele consiliului local, care este asistat de secretarul consiliului. Funcţiile preşedintelui consiliului local le îndeplineşte primarul. În cazul absenţei la şedinţă a preşedintelui consiliului local, şedinţa este prezidată de viceprimar.
[Se declară neconstituţional alin.7 art.20 conform Hot. Curţii Constituţionale nr.13 din 14.03.2002]
[Art.20 completat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
[Art.20 completat prin Legea nr.811-XIV din 17.02.2000]
Art.21. – (1) Şedinţa consiliului local este deliberativă dacă la ea este prezentă majoritatea consilierilor aleşi.
(2) Prezenţa consilierilor la şedinţa consiliului local este obligatorie. În cazul în care un consilier absentează la 3 şedinţe consecutive fără motive întemeiate, mandatul acestuia este ridicat înainte de termen de către consiliul respectiv la şedinţa imediat următoare a acestuia.
(3) Consiliul local se consideră dizolvat de drept în cazul în care:
a) nu s-a întrunit timp de 6 luni consecutive;
b) numărul consilierilor s-a redus sub jumătate din numărul stabilit la art.14;
c) nu a adoptat nici o decizie timp de 6 luni consecutive, indiferent de numărul şedinţelor desfăşurate;
d) activitatea lui se suspendă în condiţiile art.30 alin.(1).
[Art.21 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.22. – Şedinţele consiliului local sînt publice.
Art.23. – Ordinea de zi a şedinţelor se aprobă de consiliul local, la propunerea primarului sau consilierilor care, în condiţiile art.20, au cerut întrunirea consiliului. Modificarea sau completarea ordinii de zi se admite numai în cazul unor probleme de neamînat şi se face la începutul şedinţei, cu votul majorităţii consilierilor prezenţi.
[Art.23 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.24. – (1) În exercitarea atribuţiilor ce-i revin, consiliul local adoptă decizii cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, exceptînd cazurile în care legea sau regulamentul de funcţionare a consiliului cere o altă majoritate. În cazul parităţii de voturi, decizia nu se adoptă, dezbaterile reluîndu-se în şedinţa următoare.
(2) Deciziile privind administrarea domeniului public al satului (comunei), oraşului (municipiului), planificarea dezvoltării localităţilor şi amenajarea teritoriului, precum şi asocierea cu alte consilii, instituţii publice din ţară sau din străinătate, se adoptă cu votul majorităţii consilierilor aleşi.
(3) Deciziile privind bugetul local, precum şi cele privind impozitele şi taxele locale, se adoptă cu votul a două treimi din numărul consilierilor aleşi. Dacă bugetul nu poate fi aprobat după două lecturi consecutive, care vor avea loc la un interval de cel mult 5 zile, activitatea se va desfăşura pe baza bugetului anului precedent, pînă la aprobarea noului buget.
(4) Consiliul local poate stabili adoptarea unor decizii prin vot secret sau nominal.
(5) Proiectele de decizii sînt propuse de către consilieri sau de către primar.
Art.25. – (1) Deciziile consiliului local se semnează, în termen de 3 zile din data desfăşurării şedinţei, de către primar şi se contrasemnează de către secretarul consiliului. În cazul în care primarul se află în imposibilitatea de a semna, decizia va fi semnată de către unul dintre consilierii prezenţi la şedinţă.
(2) Deciziile cu caracter normativ devin executorii de la data aducerii lor la cunoştinţă publică prin publicare sau afişare în locurile publice, iar cele individuale – de la data comunicării persoanelor interesate.
(3) Aducerea la cunoştinţă publică a deciziilor cu caracter normativ se face după expirarea termenului de 7 zile, în care preşedintele comitetului executiv al consiliului raional poate exercita calea de atac în faţa instanţei de judecată sau după rămînerea definitivă a hotărîrii instanţei de judecată, prin care acţiunea preşedintelui comitetului executiv al consiliului raional a fost respinsă.
[Art.25 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.26. – (1) Consilierul poate fi prezent la şedinţa consiliului, însă nu poate lua parte la adoptarea deciziilor în cazul în care:
a) el personal, soţul (soţia), copiii, părinţii săi au un interes patrimonial în problema supusă dezbaterii;
b) este conducător sau membru al organelor de conducere ale întreprinderii, instituţiei, organizaţiei sau ale filialelor şi reprezentanţelor acestora, în a căror privinţă se iau decizii.
(2) Deciziile luate de consiliul local cu încălcarea dispoziţiilor alin.(1) sînt declarate nule, în condiţiile legii.
[Art.26 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.27. – Problemele înscrise pe ordinea de zi a şedinţei consiliului local nu pot fi dezbătute dacă nu sînt însoţite de raportul de specialitate al compartimentului de resort din aparatul primăriei şi de avizul comisiei de specialitate a consiliului, formată în conformitate cu art.18 alin.(2) lit.p).
[Art.27 modificat prin Legea nr.839-XV din 14.02.2002]
Art.28. – (1) Dezbaterile din şedinţele consiliului local se consemnează într-un proces-verbal.
(2) Procesul-verbal şi documentele care au fost dezbătute în şedinţă se depun într-un dosar special, care va fi numerotat, sigilat şi semnat de primar şi de secretarul consiliului local.
[Art.28 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.29.- (1) Consilierii răspund solidar pentru activitatea consiliului local din care fac parte şi pentru deciziile acestuia pe care le-au votat. De asemenea, fiecare consilier răspunde pentru propria activitate desfăşurată în exercitarea mandatului.
(2) La cererea consilierilor, votul lor poate fi consemnat în procesul-verbal al şedinţei.
Art.30. – (1) Activitatea consiliului local poate fi suspendată dacă consiliul a adoptat decizii repetate, care au fost anulate irevocabil de către instanţa de judecată întrucît contraveneau intereselor generale ale satului (comunei), oraşului (municipiului) sau încălcau Constituţia şi alte legi.
(2) Suspendarea activităţii consiliului local se face de către Parlament, la propunerea motivată a primarului, a preşedintelui comitetului executiv al consiliului raional sau a Guvernului. Hotărîrea Parlamentului şi motivele care au stat la baza adoptării acesteia se aduc la cunoştinţa membrilor consiliului local de către primar sau preşedintele comitetului executiv al consiliului raional în termen de 10 zile din data publicării hotărîrii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
[Se declară neconstituţional alin.2 art.30 (în partea în care se exclude sintagma "bazată pe hotărîrea definitivă a instanţei de judecată") conform Hot.Curţii Constituţionale nr.13 din 14.03.2002]
(3) Data pentru organizarea alegerii noii componenţe a consiliului local se stabileşte de Comisia Electorală Centrală.
(4) Pînă la constituirea noului consiliu, primarul îşi va exercita atribuţiile prevăzute de lege în modul stabilit.
[Art.30 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.31 – (1) Mandatul consilierului este ridicat înainte de termen de consiliul respectiv în caz de:
a) absenţă fără motive întemeiate de la 3 şedinţe consecutive ale consiliului, fapt consemnat în procesele-verbale ale şedinţelor consiliului;
b) încălcare a Constituţiei, a altor legi ori interese ale colectivităţii locale, precum şi participare la acţiunile unor organe anticonstituţionale, fapt confirmat prin hotărîre definitivă a instanţei de judecată;
c) incompatibilitate a funcţiei;
d) intrare în vigoare a sentinţei de condamnare a acestuia;
e) demisie (cu prezentarea cererii de demisionare în scris).
(2) Consilierul poate ataca decizia de ridicare a mandatului înainte de termen în instanţa de judecată.
(3) În caz de deces al consilierului, mandatul deţinut de către acesta se declară vacant de consiliul respectiv.
(4) Mandatul consilierului se declară vacant de către consiliul respectiv de îndată ce a fost ridicat mandatul, în conformitate cu dispoziţiile alin.(1) şi (2).
[Art.31 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art. 32. – La lucrările consiliului local pot participa, fără drept de vot, preşedintele al comitetului executiv al consiliului raional, reprezentanţii acestuia, deputaţii în Parlament, funcţionarii autorităţilor administraţiei publice centrale, delegaţii săteşti, precum şi persoanele invitate de consiliul local, a căror prezenţă este considerată utilă.
[Art.32 modificat prin Legea nr.839-XV din 14.02.2002]
[Art.32 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
PRIMARUL
Art.33. – (1) Satele (comunele) şi oraşele (municipiile) au cîte un primar şi un viceprimar; municipiile Bălţi, Bender şi Tiraspol au cîte un primar şi 3 viceprimari; municipiul Chişinău are un primar general şi 4 viceprimari aleşi în condiţiile legii. Oraşele cu o populaţie de peste 15000 de locuitori, prin decizia consiliului respectiv, pot avea 2 viceprimari.
(2) Viceprimarii satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor) cu o populaţie sub 7000 de locuitori, de regulă, îşi exercită funcţiile pe baze obşteşti.
(3) Primarul şi viceprimarul sînt funcţionari publici şi cad sub incidenţa Legii serviciului public.
[Art.33 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
[Art.33 completat prin Legea nr.811-XIV din 17.02.2000]
Art.34. – În exercitarea funcţiei primarul este ocrotit de lege.
Art.35. – (1) Primarii satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor) se aleg din rîndul consilierilor de către consiliul respectiv, la propunerea a cel puţin o treime din consilierii aleşi, prin vot secret, cu votul majorităţii consilierilor aleşi.
[Se declară neconstituţional alin.1 art.35 conform]
[Hot. Curţii Constituţionale nr.13 din 14.03.2002]
(2) În cazul în care nici una din candidaturile propuse nu întruneşte votul majorităţii consilierilor aleşi, în termen de 15 zile se organizează alegeri repetate.
(3) Dacă şi după alegerile repetate nici una din candidaturile propuse nu întruneşte votul majorităţii consilierilor aleşi, în termen de o săptămînă se organizează o votare suplimentară, în urma căreia se consideră ales candidatul care a întrunit cel mai mare număr de voturi.
(4) În cazul parităţii de voturi, se consideră ales candidatul care este mai în vîrstă.
[Art.35 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.36. – (1) Primarul îşi exercită funcţiile de la data alegerii pînă la data expirării mandatului consiliului, cu excepţia cazurilor cînd este eliberat din funcţie înainte de termen. Prelungirea, prin lege organică, a mandatului consiliului local în caz de asediu, război sau catastrofă are drept efect prelungirea mandatului primarului.
(2) Mandatul primarului încetează înainte de termen în caz de:
a) demisie;
b) incompatibilitate a funcţiei;
c) imposibilitate de a exercita funcţia pe o perioadă mai mare de 4 luni consecutive, inclusiv din motiv de boală;
d) intrare în vigoare a sentinţei de condamnare a acestuia;
e) înaintare a moţiunii de neîncredere;
f) deces.
[Se declară neconstituţională alin.2 art.36 (în partea în care se exclude termenul "revocare") conform Hot.Curţii Constituţionale nr.13 din 14.03.2002]
(3) Mandatul primarului se ridică înainte de termen, în condiţiile alin.(2) lit.e) la propunerea a cel puţin o treime din consilierii aleşi, prin vot secret, cu votul majorităţii consilierilor aleşi, în cazul în care el comite acţiuni ce contravin Constituţiei Republicii Moldova, încalcă legislaţia în vigoare sau nu îşi exercită atribuţiile. În cazul în care propunerea a cel puţin o treime din consilierii aleşi nu întruneşte, la 2 şedinţe consecutive, votul majorităţii consilierilor aleşi, primarul poate fi eliberat din funcţie de către consiliul ierarhic superior, cu votul majorităţii consilierilor aleşi.
[Se declară neconstituţional alin.3 art.36 (în partea în care se prevede că primarul poate fi eliberat din funcţie de către consiliul ierarhic superior) conform Hot.Curţii Constituţ. nr.13 din 14.03.2002]
(4) Încetarea mandatului primarului nu are drept efect încetarea înainte de termen a mandatului de consilier al acestuia.
[Art.36 modificat prin Legea nr.839-XV din 14.02.2002]
[Art.36 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
[Se declară neconstituţional alin.1 art.36 prin Hot.Curţii Constituţionale nr.71 din 21.12.1999]
Art.37. – (1) Primarul îşi exercită atribuţiile conform actelor normative privind recensămîntul, organizarea şi desfăşurarea alegerilor, aduce la cunoştinţa cetăţenilor actele normative locale.
(2) În cazul în care primarul este în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile ori mandatul său încetează înainte de termen, atribuţiile acestuia, stabilite prin prezenta lege şi prin alte acte normative, le îndeplineşte, pînă la alegerea noului primar, viceprimarul sau, după caz, secretarul consiliului.
[Art.37 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
[Se declară neconstituţională sintagma <în cazuri excepţionale> din alin.2 art.37 prin Hot. Curţii Constituţionale nr.71 din 21.12.1999]
Art.38. – Primarul îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
1) asigură respectarea, pe plan local, a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, a Constituţiei Republicii Moldova, a legilor şi hotărîrilor Parlamentului, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor şi ordonanţelor Guvernului, precum şi a altor acte normative;
2) asigură executarea deciziilor consiliului local;
3) propune consiliului local să consulte prin referendum populaţia în problemele locale de interes deosebit şi, în temeiul deciziei consiliului, ia măsuri pentru organizarea referendumului;
4) prezintă consiliului local, anual şi ori de cîte ori este necesar, rapoarte privind starea social-economică a satului (comunei), oraşului (municipiului);
5) coordonează elaborarea proiectului bugetului local şi întocmirea contului de încheiere a exerciţiului bugetar şi le propune spre aprobare consiliului local;
6) exercită funcţia de ordonator principal de credite;
7) verifică, din oficiu sau la cerere, încasarea şi cheltuirea sumelor din bugetul local şi comunică de îndată situaţia consiliului local;
8) propune organigrama şi schema de încadrare şi salarizare ale aparatului primăriei şi le supune aprobării consiliului local, elaborează proiectul de statut al personalului aparatului primăriei;
9) asigură condiţii pentru buna funcţionare a instituţiilor de învăţămînt, de cultură, de ocrotire a sănătăţii subordonate consiliului local;
10) numeşte şi eliberează din funcţie, în condiţiile legii, conducătorii întreprinderilor municipale şi ai instituţiilor publice de interes local subordonate consiliului local, cu excepţia conducătorilor de învăţămînt de stat;
11) organizează, la decizia consiliului local, servicii publice de gospodărie comunală, de transport local, pentru reţelele edilitare etc. şi asigură buna funcţionare a acestora;
12) înfiinţează, în condiţiile legii, şi asigură funcţionarea instituţiilor de binefacere de interes local; înregistrează asociaţiile obşteşti şi alte organizaţii necomerciale de interes local;
13) asigură realizarea lucrărilor publice, conform documentaţiei;
14) numeşte şi eliberează din funcţie personalul aparatului primăriei, controlează activitatea acestuia;
15) exercită drepturile şi asigură îndeplinirea obligaţiilor ce revin satului (comunei), oraşului (municipiului) în calitate de persoană juridică;
16) supraveghează inventarierea şi administrarea bunurilor care aparţin satului (comunei), oraşului (municipiului);
17) asigură ordinea şi liniştea publică prin intermediul colaboratorilor poliţiei, al gărzilor populare, al serviciilor de pompieri şi al organelor de protecţie civilă, acestea fiind obligate să răspundă solicitărilor sale, în condiţiile legii;
18) conferă persoanelor fizice cu merite deosebite, autohtone sau străine, titlul de cetăţean de onoare al satului (comunei), oraşului (municipiului);
19) ia măsurile, prevăzute de lege, privind desfăşurarea întrunirilor publice;
20) ia măsuri de interzicere sau de suspendare a spectacolelor, a reprezentaţiilor, a altor manifestări publice care contravin ordinii de drept sau bunelor moravuri;
21) conduce serviciile publice locale; asigură funcţionarea serviciilor de stare civilă, autorităţilor tutelare; organizează şi supraveghează măsurile de asistenţă socială şi ajutor social;
22) eliberează permise şi autorizaţii prevăzute de lege;
23) asigură elaborarea regulamentului de urbanism şi a documentaţiei de urbanism şi amenajare a teritoriului şi le prezintă spre aprobare consiliului local, în condiţiile legii;
24) coordonează activitatea de asistenţă socială a copiilor, bătrînilor, invalizilor, familiilor cu mulţi copii, persoanelor defavorizate, sprijină organizaţiile neguvernamentale care îşi desfăşoară activitatea de protecţie socială în raza satului (comunei), oraşului (municipiului);
25) asigură elaborarea şi realizarea măsurilor privind combaterea şomajului, crearea locurilor noi de muncă, organizarea lucrărilor publice remunerate;
26) ia măsuri şi este responsabil pentru soluţionarea problemelor din domeniul administrativ-militar;
27) ia măsuri, împreună cu organele centrale de specialitate, pentru prevenirea şi diminuarea consecinţelor calamităţilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor, epifitotiilor şi epizootiilor, iar în caz de necesitate, mobilizează populaţia, agenţii economici şi instituţiile publice din sat (comună), oraş (municipiu), acestea fiind obligate să execute măsurile preconizate;
28) supraveghează tîrgurile, pieţele, oboarele, parcurile şi locurile de distracţii şi ia măsuri operative pentru buna funcţionare a acestora;
29) ia măsuri şi este responsabil pentru pregătirea profesională a funcţionarilor aparatului primăriei, precum şi ai unităţilor subordonate consiliului local;
30) reprezintă satul (comuna), oraşul (municipiul), în calitate de persoană juridică, în raporturile de drept public, inclusiv de drept civil;
31) sprijină colaborarea satului (comunei), oraşului (municipiului) cu localităţi din alte ţări, precum şi extinderea cooperaţiei şi a legăturilor directe cu acestea;
32) exercită şi alte atribuţii prevăzute de legislaţie.
[Art.38 modificat prin Legea nr.1279-XV din 25.07.2002]
[Art.38 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
[Art.38 modificat prin Legea nr.509-XIV din 15.07.99]
Art.39. – (1) Primarul prezintă, la cererea consiliului local, informări privind executarea deciziilor adoptate de consiliu.
(2) În cazul în care consideră că decizia consiliului local este ilegală, primarul, în termen de 3 zile din data cînd a luat act de aceasta, sesizează preşedintele comitetului executiv al consiliului raional sau instanţa de judecată.
[Art.39 completat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.40. – Primarul poate delega viceprimarilor şi secretarului consiliului local, prin dispoziţie, exercitarea unora din atribuţiile ce-i revin.
Art.41. – (1) Viceprimarii se aleg din rîndul consilierilor aleşi, la propunerea primarului, prin vot secret, cu votul majorităţii consilierilor aleşi. În cazul în care candidaturile propuse de primar nu întrunesc numărul necesar de voturi la 2 şedinţe consecutive, se organizează o votare suplimentară, în urma căreia se consideră aleşi candidaţii care întrunesc cel mai mare număr de voturi. În cazul parităţii de voturi, se consideră ales candidatul care este mai în vîrstă.
(2) Mandatul viceprimarului expiră o dată cu mandatul consiliului local, cu excepţia cazurilor cînd viceprimarul este eliberat din funcţie înainte de termen, în condiţiile legii.
(3) Eliberarea din funcţie a viceprimarului se face de către consiliul local, la propunerea primarului sau a unei treimi din numărul consilierilor aleşi, prin decizie adoptată cu votul majorităţii consilierilor aleşi, în condiţiile art.36.
[Se declară neconstituţional alin.3 art.41 (în partea în care se prevede eliberarea din funcţie a viceprimarului de către consiliul ierarhic superior) conform Hot.Curţii Constituţ. nr.13 din 14.03.2002]
[Art.41 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.42. – (1) În exercitarea atribuţiilor sale, primarul emite dispoziţii. Acestea devin executorii după ce sînt aduse la cunoştinţă persoanelor vizate.
(2) Primarul constată încălcările legii şi ia măsurile necesare pentru înlăturarea acestora sau, după caz, sesizează organele competente.
Art.43. – (1) În cazul în care primarul a fost deferit justiţiei pentru săvîrşirea unei fapte penale, el este suspendat din funcţie pînă la soluţionarea definitivă a cauzei.
(2) Suspendarea poate fi dispusă numai de către instanţa judecătorească.
(3) Dacă primarul suspendat din funcţie a fost achitat, acesta are dreptul la despăgubiri, în condiţiile legii.
(4) Prevederile prezentului articol se aplică şi viceprimarilor.
[Art.43 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.44. – (1) În caz de vacanţă a funcţiei de primar, precum şi în caz de suspendare din funcţie a acestuia, atribuţiile lui vor fi exercitate, de drept, de către un viceprimar, pînă la alegerea noului primar sau, după caz, pînă la anularea deciziei de suspendare din funcţie.
(2) În situaţia în care sînt suspendaţi din funcţie, în acelaşi timp, atît primarul, cît şi viceprimarul, sau, din anumite cauze, aceste funcţii devin vacante, consiliul local, în termen de 5 zile, împuterniceşte secretarul să exercite temporar funcţiile respective, pînă la încetarea suspendării din funcţie a primarului şi a viceprimarului sau pînă la alegerea unui nou primar, în condiţiile art.35 şi art.41.
[Art.44 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.45. – În satul din care nu au fost aleşi consilieri în consiliul local respectiv, se alege un delegat sătesc, care apără şi reprezintă interesele acestui sat pe lîngă administraţia publică locală, precum şi pe lîngă alte autorităţi.
Art.46. – (1) Delegatul sătesc este ales la adunarea generală a locuitorilor satului cu drept de vot.
(2) Alegerea delegatului sătesc se face în prezenţa primarului sau a viceprimarului unităţii administrativ-teritoriale respective. La adunarea generală trebuie să participe cel puţin jumătate din numărul locuitorilor satului, conform listei întocmite la începutul anului respectiv.
(3) Alegerea delegatului sătesc se face cu votul majorităţii locuitorilor satului prezenţi la adunarea generală, pe durata mandatului consiliului.
(4) Adunarea generală a locuitorilor satului, în condiţiile alin.(2) şi (3), poate admite demisia sau hotărî revocarea delegatului sătesc.
(5) La decizia consiliului comunal, delegatul sătesc poate fi remunerat din bugetul local.
Art.47 – În cazul în care consiliul sau primarul preconizează să emită acte care, în viziunea delegatului sătesc, contravin intereselor satului din partea căruia a fost ales delegatul sătesc, acesta poate propune amînarea adoptării lor pentru consultarea locuitorilor satului.
[Art.47 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.48. – Delegatul sătesc îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) participă la şedinţele consiliului local;
b) aduce la cunoştinţă locuitorilor satului deciziile consiliului respectiv, precum şi dispoziţiile primarului;
c) acordă sprijin în realizarea măsurilor şi sarcinilor administraţiei publice comunale, orăşeneşti sau municipale în domeniile financiar, edilitar-gospodăresc, în alte domenii de activitate;
d) prezintă propuneri privind realizarea unor obiective economice, social-culturale şi rezolvarea altor probleme legate de interesele satului;
e) urmăreşte modul în care administraţia publică locală rezolvă problemele satului şi informează despre aceasta populaţia.
SECRETARUL CONSILIULUI LOCAL
Art.49. – (1) Fiecare consiliu local are un secretar salarizat din bugetul local. Secretarul este funcţionar public, de regulă, cu studii superioare.
(2) Secretarul consiliului local este concomitent şi secretarul satului (comunei), oraşului (municipiului).
[Art.49 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.50. – (1) Alegerea în funcţie a secretarului se face din rîndurile consilierilor aleşi de către consiliul respectiv în condiţiile art.41, pe bază de alternativă.
(2) Secretarul cade sub incidenţa prevederilor Legii serviciului public şi art.36 din prezenta lege.
(3) Eliberarea din funcţie a secretarului se face de către consiliul respectiv, în condiţiile art.36.
[Art.50 modificat prin Legea nr.839-XV din 14.02.2002]
[Art.50 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.51. – Secretarul îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) asigură convocarea consiliului local;
b) participă la şedinţele consiliului local;
c) avizează proiectele de decizii ale consiliului local, asumîndu-şi răspunderea pentru legalitatea acestora;
d) asigură buna funcţionare a compartimentelor şi a activităţilor din cadrul aparatului primăriei;
e) asigură efectuarea lucrărilor de secretariat;
f) pregăteşte materialele privind chestiunile supuse dezbaterii consiliului local;
g) comunică şi înaintează, în termen de 10 zile, dacă legea nu prevede altfel, autorităţilor şi persoanelor interesate actele emise de către consiliul local sau de către primar;
h) asigură aducerea la cunoştinţă publică a deciziilor consiliului local şi a dispoziţiilor primarului care prezintă interes general;
i) primeşte, distribuie şi întreţine corespondenţa;
j) eliberează extrase sau copii de pe orice act din arhiva consiliului local, în afara celor care conţin informaţii cu caracter secret stabilit potrivit legii, precum şi de pe actele de stare civilă;
k) organizează, coordonează şi poartă răspundere de activitatea autorităţilor tutelare, stării civile, succesiunii, protecţiei sociale şi, după necesitate, exercită atribuţiile respective;
l) coordonează şi ţine evidenţa gospodăriilor, înmatriculîndu-le în registre speciale;
m) păstrează şi aplică, la necesitate, sigiliul;
n) acordă ajutorul necesar consilierilor şi comisiilor consiliului local;
o) administrează sediul primăriei şi bunurile ei;
p) secretarul primăriei satului (comunei) îndeplineşte actele Notariale prevăzute de Legea nr.1153-XIII din 11 aprilie 1997 cu privire la notariat;
q) îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege sau încredinţate de către consiliul local sau de către primar.
[Art.51 modificat prin Legea nr.839-XV din 14.02.2002]
[Art.51 modificat prin Legea nr.757-XV din 21.12.2001]
[Art.51 completat prin Legea nr.686-XV din 29.11.2001]
PRIMĂRIA ŞI SERVICIILE PUBLICE LOCALE
Art.52 – (1) Primarul împreună cu aparatul de lucru formează primăria – organul executiv al consiliului local.
(2) Numirea şi eliberarea din funcţie a personalului din aparatul primăriei se face de către primar, în condiţiile legii.
Art.53 – (1) Serviciile publice locale se organizează de către consiliul local, la propunerea primarului, în principalele domenii de activitate, potrivit specificului şi necesităţilor locale şi în limita mijloacelor financiare de care dispune.
(2) Numirea şi eliberarea din funcţie a personalului din serviciile publice locale se face de către conducătorii acestor servicii, în condiţiile legii.
(3) Consiliul local poate recomanda, motivat, primarului, eliberarea din funcţie a conducătorilor compartimentelor din aparatul primăriei.
Art.54. – Aparatul primăriei se organizează şi funcţionează în baza regulamentului aprobat de consiliul local.
[Art.54 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.55. – (1) Condiţiile numirii, angajării, promovării, sancţionării şi eliberării din funcţie, drepturile şi obligaţiile personalului din serviciile publice locale, precum şi ale personalului din aparatul primăriei, sînt stabilite prin lege şi regulamente respective.
(2) Funcţionarilor din aparatul primăriei li se aplică prevederile Legii serviciului public.
CONSILIUL RAIONAL ŞI COMITETUL EXECUTIV
AL CONSILIULUI RAIONAL
[Titlul cap.VI în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
Secţiunea 1
Componenţa şi constituirea consiliului raional
Art. 56. – (1) Consiliul raional este autoritate reprezentativă a populaţiei raionului.
(2) Consiliul raional se compune din consilieri aleşi conform Codului electoral.
[Art.56 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.57. – Numărul consilierilor fiecărui consiliu raional se stabileşte în funcţie de numărul populaţiei raionului, existente la data de 1 ianuarie a anului în care au loc alegerile, în condiţiile art.14.
[Art.57 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.58. – (1) La constituirea consiliului raional se aplică, după caz, dispoziţiile art.15 şi 16.
(2) Consiliul raional se întruneşte în prima şedinţă în termen de 20 de zile din data validării mandatelor consilierilor.
(3) Consilierii raionali se convoacă în prima şedinţă prin hotărîre a Comisiei Electorale Centrale.
[Art.58 completat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Secţiunea a 2-a
Atribuţiile consiliului raional
Art.59. – Consiliul raional îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) coordonează activitatea consiliilor locale în vederea prestării de servicii publice de interes raional;
b) organizează şi conduce serviciile publice de interes raional şi aprobă regulamentele acestora;
c) analizează propunerile făcute de consiliile şi primăriile satelor (comunelor) şi oraşelor (municipiilor) în vederea elaborării de prognoze economice, refacerii şi protecţiei mediului înconjurător;
d) aprobă prognoze şi programe de dezvoltare social-economică a raionului, inclusiv programe de utilizare a forţei de muncă în teritoriu, şi supraveghează realizarea acestora;
e) aprobă bugetul raional, relaţiile acestuia cu bugetele satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor) şi contul de încheiere a exerciţiului bugetar raional;
f) aprobă suma totală a cheltuielilor şi statele de personal ale instituţiilor sferei sociale din subordine, organizează, în colaborare cu consiliile locale şi în limitele competenţelor sale, servicii publice de interes raional, aprobă tarifele la serviciile cu plată prestate de instituţiile şi serviciile menţionate;
g) stabileşte orientările generale privind dezvoltarea urbanistică a localităţilor şi amenajarea teritoriului;
h) alege din rîndul consilierilor şi eliberează din funcţie, în condiţiile prezentei legi, preşedintele, vicepreşedinţii, secretarul consiliului, membrii comitetului executiv al consiliului raional;
i) numeşte, pe bază de concurs desfăşurat conform legislaţiei în vigoare, şefii de direcţii (direcţii generale) economie şi reforme; finanţe; sănătate; cultură; asistenţă socială şi protecţia familiei; arhitectură şi urbanism; agricultură şi alimentaţie, precum şi ai serviciului de stare civilă, ai altor subdiviziuni subordonate consiliului, după coordonare cu autorităţile administraţiei centrale de specialitate;
j) aprobă propriul regulament în baza regulamentului-cadru al consiliilor locale aprobat de Parlament;
k) contribuie la organizarea educaţiei militar-patriotice a populaţiei, la pregătirea tinerilor pentru satisfacerea serviciului militar, la pregătirea instituţiilor publice, întreprinderilor, organizaţiilor pentru funcţionare în condiţii excepţionale;
l) aprobă organigrama şi schema de încadrare ale aparatului propriu, ale direcţiilor şi secţiilor subordonate consiliului raional, luînd ca bază organigrama-tip şi schema de încadrare stabilite de Guvern;
m) decide punerea în aplicare a taxelor locale, modificarea, în limitele competenţei sale, a cotelor, a modului şi a termenelor de achitare a acestor taxe, precum şi acordarea de facilităţi; operează, pe parcursul anului fiscal, modificările corespunzătoare în bugetul raional;
n) decide înfiinţarea, în condiţiile legii, de instituţii publice şi agenţi economici de interes raional, dobîndirea, concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public şi de servicii publice de interes raional, precum şi participarea, cu bunuri şi cu capital, în capitalul statutar al societăţilor comerciale pentru realizarea de lucrări şi servicii publice de interes raional;
o) aprobă, în condiţiile legii, norme specifice pentru structurile autonome şi pentru societăţile comerciale pe care le înfiinţează;
p) înfiinţează, reorganizează şi lichidează instituţii social-culturale şi asigură buna lor funcţionare în limita alocaţiilor prevăzute în bugetul respectiv;
q) asigură condiţii pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor ştiinţifice, instructiv-educative, de culturalizare, sportive şi de tineret;
r) decide, în condiţiile legii, asocierea cu alte autorităţi ale administraţiei publice locale pentru realizarea unor lucrări şi servicii de interes public, precum şi colaborarea cu agenţi economici din ţară şi din străinătate în scopul realizării unor acţiuni sau lucrări de interes comun;
s) alocă resurse materiale şi financiare necesare pentru organizarea activităţilor administrativ-militare şi crearea condiţiilor optime de activitate a organelor administrativ-militare teritoriale.
[Art.59 modificat prin Legea nr.1279-XV din 25.07.2002]
[Art.59 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
[Art.59 modificat prin Legea nr.298-XV din 22.06.2001]
[Art.59 modificat prin Legea nr.1101-XIV din 30.06.2000]
[Art.59 modificat prin Legea nr.728-XIV din 16.12.99]
[Art.59 modificat prin Legea nr.509-XIV din 15.07.99]
Secţiunea a 3-a
Funcţionarea consiliului raional şi comitetului
executiv al consiliului raional
[Titlul secţ.3 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.60. – Consiliul raional îşi exercită mandatul de la data declarării ca legal constituit pînă la data constituirii legale a noului consiliu ales. Mandatul consiliului raional poate fi prelungit, prin lege organică, în caz de asediu, război sau catastrofă.
[Art.60 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.61. – (1) Consiliul raional se întruneşte în şedinţe ordinare, o dată la trei luni.
(2) Consiliul raional se poate întruni în şedinţe extraordinare ori de cîte ori este necesar, la cererea preşedintelui acestuia, a cel puţin o treime din numărul consilierilor aleşi.
(3) Convocarea consiliului raional se face de către preşedintele acestuia cu cel puţin 10 zile înaintea şedinţelor ordinare şi cu cel puţin 3 zile înaintea celor extraordinare.
(4) În cazul în care preşedintele comitetului executiv al consiliului raional refuză convocarea şedinţei extraordinare a consiliului raional la cererea a cel puţin o treime din numărul consilierilor aleşi, aceştia sînt în drept:
a) să convoace şedinţa consiliului raional de sine stătător, în condiţiile prezentei legi; şi/sau b) să atace refuzul în cauză în instanţa de contencios administrativ.
(5) Şedinţele consiliului raional sînt prezidate de preşedintele consiliului raional, care este asistat de secretarul consiliului raional. Funcţiile preşedintelui consiliului raional le îndeplineşte preşedintele comitetului executiv al consiliului raional. În cazul absenţei, la şedinţă, a preşedintelui consiliului raional, şedinţa este prezidată de vicepreşedintele comitetului executiv al consiliului raional.
[Se declară neconstituţional alin.5 art.61 conform Hot. Curţii Constituţionale nr.13 din 14.03.2002]
(6) Modul de convocare, desfăşurare şi dizolvare a consiliului raional se prevede în art.20 şi 21, aplicate în mod corespunzător.
(7) Convocarea consiliului raional în şedinţe se face în scris şi se consemnează în procesul-verbal al şedinţei. În invitaţia la şedinţă se precizează ordinea de zi, data, ora şi locul desfăşurării acesteia.
[Art.61 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.62. – În exercitarea atribuţiilor ce-i revin, consiliul raional adoptă decizii cu votul majorităţii consilierilor prezenţi. Deciziile se semnează de preşedintele consiliului raional sau de vicepreşedintele care a condus şedinţa şi se contrasemnează de către secretar.
Art.63. – (1) Consiliul raional alege preşedintele comitetului executiv al consiliului raional din rîndul consilierilor, la propunerea a cel puţin o treime din consilierii aleşi, cu votul majorităţii consilierilor aleşi. În cazul în care nici una din candidaturile propuse nu întruneşte votul majorităţii consilierilor aleşi, în termen de 15 zile se organizează alegeri repetate. Dacă şi după alegerile repetate nici una din candidaturile propuse nu întruneşte votul majorităţii consilierilor aleşi, în termen de o săptămînă se organizează o votare suplimentară, în urma căreia se consideră ales candidatul care întruneşte cel mai mare număr de voturi. În cazul parităţii de voturi, se consideră ales candidatul care este mai în vîrstă.
[Se declară neconstituţională sintagma "din rîndul consilierilor" alin.1 art.63 conform Hot.Curţii Constituţ. nr.13 din 14.03.2002]
(2) Vicepreşedinţii şi secretarul comitetului executiv al consiliului raional se aleg din rîndul consilierilor, la propunerea preşedintelui comitetului executiv al consiliului raional, în condiţiile alin.(1).
[Se declară neconstituţională sintagma "din rîndul consilierilor" alin.2 art.63 conform Hot.Curţii Constituţ. nr.13 din 14.03.2002]
(3) Consiliul raional ridică înainte de termen, în condiţiile legislaţiei în vigoare, mandatul preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului comitetului executiv al consiliului raional, la propunerea a cel puţin o treime din consilierii aleşi sau la propunerea Guvernului, cu votul majorităţii consilierilor aleşi, în cazul în care ei comit acţiuni ce contravin Constituţiei Republicii Moldova, încalcă legislaţia în vigoare şi nu îşi exercită atribuţiile. În cazul în care propunerea a cel puţin o treime din consilierii aleşi sau propunerea Guvernului nu întruneşte votul majorităţii consilierilor aleşi la 2 şedinţe consecutive, preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comitetului executiv al consiliului raional pot fi eliberaţi din funcţie de către Parlament, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi.
[Se declară neconstituţională sintagmele "sau la propunerea Guvernului", sau propunerea Guvernului" şi "de către Parlament, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi" din alin.3 art.63 conform Hot. Curţii Constituţionale nr.13 din 14.03.2002]
(4) Ridicarea înainte de termen a mandatului preşedintelui, vicepreşedintelui şi secretarului comitetului executiv al consiliului raional nu are drept efect ridicarea înainte de termen a mandatului de consilier al acestora.
[Art.63 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
[Art.63 modificat prin Legea nr.728-XIV din 16.12.99]
Art.64. – (1) Comitetul executiv al consiliului raional exercită conducerea operativă a treburilor publice locale în limitele competenţelor sale.
(2) Componenţa comitetului executiv al consiliului raional se stabileşte prin decizie a consiliului raional.
(3) Din componenţa comitetului executiv al consiliului raional fac parte cel mult o treime din consilierii consiliului raional, inclusiv preşedintele, vicepreşedinţii şi secretarul comitetului executiv al consiliului raional.
[Se declară neconstituţional alin.3 art.64 conform Hot. Curţii Constituţionale nr.13 din 14.03.2002]
[Art.64 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
[Art.64 modificat prin Legea nr.718-XIV din 03.12.99]
Art.65. – (1) Comitetul executiv al consiliului raional se convoacă în şedinţă, cel puţin o dată pe lună, de către preşedintele comitetului executiv al consiliului raional.
(2) Anunţul privind convocarea şedinţei se expediază membrilor comitetului executiv al consiliului raional, precum şi altor persoane interesate, cu cel puţin 5 zile înainte de data şedinţei, anexîndu-se la el ordinea de zi şi materialele ce urmează a fi examinate.
(3) Şedinţele comitetului executiv al consiliului raional sînt prezidate de preşedintele comitetului executiv al consiliului raional. În cazul absenţei, la şedinţă, a preşedintelui comitetului executiv al consiliului raional, şedinţa este prezidată de vicepreşedintele comitetului executiv al consiliului raional.
(4) Şedinţa comitetului executiv al consiliului raional este deliberativă dacă la ea sînt prezenţi majoritatea membrilor aleşi. Deciziile comitetului executiv al consiliului raional se adoptă cu votul majorităţii membrilor acestuia.
(5) Şedinţele comitetului executiv al consiliului raional sînt, de regulă, publice.
(6) Comitetul executiv al consiliului raional poate invita la şedinţa sa orice persoană a cărei prezenţă este considerată utilă.
(7) Lucrările şedinţei comitetului executiv al consiliului raional se consemnează într-un proces-verbal semnat de preşedintele comitetului executiv al consiliului raional şi de secretar.
(8) Mandatul comitetului executiv al consiliului raional încetează o dată cu mandatul consiliului raional.
[Art.65 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.66. – (1) Preşedintele comitetului executiv al consiliului raional este responsabil de buna funcţionare a aparatului comitetului executiv, precum şi de activitatea întreprinderilor municipale subordonate consiliului raional.
(2) Preşedintele comitetului executiv al consiliului raional reprezintă raionul în raporturile cu Guvernul, cu alte autorităţi publice centrale, cu persoanele fizice şi juridice autohtone şi din străinătate, precum şi în instanţe judecătoreşti.
(3) Aparatul comitetului executiv al consiliului raional este subordonat preşedintelui acestuia.
(4) Preşedintele comitetului executiv al consiliului raional este funcţionar public şi cade sub incidenţa Legii serviciului public.
(5) Preşedintele comitetului executiv al consiliului raional este administrator al serviciilor publice din cadrul unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea.
(6) Preşedintele comitetului executiv al consiliului raional este ajutat de vicepreşedinţi. Numărul vicepreşedinţilor se stabileşte de către consiliul raional, conform schemei de încadrare aprobate de Guvern.
(7) Vicepreşedintele comitetului executiv al consiliului raional este funcţionar public şi cade sub incidenţa Legii serviciului public.
(8) Preşedintele comitetului executiv al consiliului raional este reprezentant al Guvernului în teritoriu din oficiu.
[Se declară neconstituţional alin.8 art.66 conform Hot. Curţii Constituţionale nr.13 din 14.03.2002]
(9) Contractul de muncă cu unitatea economică în care au activat preşedintele, vicepreşedinţii şi secretarul comitetului executiv al consiliului raional se suspendă pe durata mandatului acestora.
(10) După expirarea mandatului, persoanelor specificate la alin.(10) li se oferă locul de muncă (serviciul) precedent, iar în cazul imposibilităţii, li se oferă, cu consimţămîntul lor, un alt loc de muncă (serviciu) echivalent, la aceeaşi sau la altă unitate economică.
(11) Preşedintele comitetului executiv al consiliului raional îşi prezintă demisia în faţa consiliului raional.
[Art.66 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.67. – Preşedintele comitetului executiv al consiliului raional îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) asigură respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, a Constituţiei Republicii Moldova, a legilor şi hotărîrilor Parlamentului, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului, a actelor normative ale organelor centrale de specialitate, a deciziilor consiliului raional, comitetului executiv al consiliului raional;
b) supune controlului legalitatea actelor autorităţilor administraţiei publice locale, solicită acestora reexaminarea actului considerat ilegal, invocînd motive întemeiate în vederea modificării sau abrogării lui. În cazul în care, în termen de 7 zile, autorităţile administraţiei publice locale nu reexaminează actul respectiv, preşedintele comitetului executiv al consiliului raional îl poate ataca în instanţa judecătorească. Intentarea acţiunii de către preşedintele comitetului executiv al consiliului raional se face în termen de 20 de zile din data cînd i s-a comunicat actul;
c) exercită funcţia de ordonator principal de credite;
d) coordonează elaborarea, de către direcţia generală finanţe a raionului, a proiectului bugetului local şi a contului de încheiere a exerciţiului bugetar şi le supune aprobării consiliului raional;
e) eliberează autorizaţiile prevăzute de lege;
f) verifică, din oficiu sau la cerere, încasarea şi cheltuirea mijloacelor de la bugetul local şi comunică de îndată situaţia consiliului raional, comitetului executiv al consiliului raional;
g) sprijină, în condiţiile legii, activitatea unităţilor economice pe teritoriul din subordine;
h) semnează actele şi contractele încheiate în numele raionului sau al consiliului raional;
i) acordă sprijin poliţiei de stat, îndrumă activitatea poliţiei municipale, coordonează activitatea poliţiei cu cea a organelor de stat şi obşteşti pentru prevenirea delictelor, menţinerea ordinii publice şi asigurarea securităţii, apărarea drepturilor cetăţenilor;
j) ia măsuri prevăzute de lege în vederea soluţionării problemelor administrativ-militare şi este responsabil de soluţionarea lor;
k) contribuie la realizarea, la scară raională, a măsurilor de protecţie a populaţiei, a proprietăţii publice şi private în cazul calamităţilor naturale şi tehnogene, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor, epifitotiilor şi epizootiilor, ia măsuri de prevenire a situaţiilor excepţionale, de diminuare a prejudiciilor şi de lichidare a consecinţelor acestora;
l) asigură exercitarea drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor ce revin raionului în calitate de persoană juridică; prezintă consiliului, anual şi ori de cîte ori este necesar, rapoarte cu privire la starea social-economică şi financiară a raionului;
m) conduce şi controlează activitatea serviciilor publice din cadrul raionului;
n) încheie şi reziliază contracte de muncă cu personalul aparatului comitetului executiv al consiliului raional, promovează şi supraveghează cadrele, stabileşte competenţa acestora;
o) ia măsuri şi este responsabil pentru instruirea şi pregătirea profesională a funcţionarilor aparatului comitetului executiv al consiliului raional, precum şi ai unităţilor subordonate consiliului raional;
p) propune consiliului raional să consulte prin referendum populaţia în problemele locale de interes deosebit şi, în temeiul deciziei consiliului, ia măsuri în vederea organizării referendumului;
q) asigură efectuarea, pe teritoriul raionului, în conformitate cu legislaţia electorală, a alegerilor autorităţilor reprezentative de toate nivelurile;
r) prezintă anual Guvernului informaţii cu privire la activitatea desfăşurată de serviciile publice ale ministerelor, departamentelor şi ale celorlalte autorităţi centrale de specialitate, constituite în raion;
s) sprijină colaborarea raionului cu unităţi administrativ-teritoriale din alte ţări, precum şi extinderea cooperaţiei şi a legăturilor directe cu acestea;
t) îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare sau încredinţate de consiliul raional.
[Art.67 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
[Art.67 modificat prin Legea nr.298-XV din 22.06.2001]
Art.68. – (1) În exerciţiul funcţiunii, preşedintele comitetului executiv al consiliului raional emite dispoziţii care sînt executorii pentru aparatul comitetului executiv al consiliului raional, pentru şefii de direcţii, de secţii, de servicii publice subordonate consiliului raional.
(2) Dispoziţiile preşedintelui comitetului executiv al consiliului raional devin executorii după ce sînt aduse la cunoştinţa persoanelor vizate.
(3) În cazul în care deciziile autorităţilor administraţiei publice locale contravin legislaţiei, ele pot fi contestate de către Guvern, în condiţiile legii.
[Art.68 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.69. – (1) Prevederile prezentei legi referitoare la organizarea şi funcţionarea consiliilor locale, cu excepţia celor referitoare la atribuţii, se aplică în mod corespunzător atît consiliului raional, cît şi consiliului municipal Chişinău.
(2) Suspendarea activităţii consiliului raional, stabilirea datei alegerii noului consiliu şi ridicarea, înainte de termen, a mandatului de consilier se efectuează conform prevederilor art.30 şi art.31, aplicate în mod corespunzător.
(3) În perioada în care consiliul raional este dizolvat sau este în imposibilitatea de a se constitui conform legii, problemele curente, aflate în competenţa consiliului, se soluţionează de către preşedintele comitetului executiv al consiliului raional, iar în municipiul Chişinău – de către primarul general al municipiului Chişinău.
[Art.69 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ A MUNICIPIULUI CHIŞINĂU
Art.70. – Administraţia publică a municipiului Chişinău se realizează de către consiliul municipal, ca autoritate deliberativă, şi de către primarul general al municipiului, ca autoritate executivă, în conformitate cu prezenta lege şi Legea cu privire la statutul municipiului Chişinău.
Art.71. – Consiliul municipal Chişinău coordonează activitatea consiliilor unităţilor administrativ-teritoriale din componenţa municipiului în vederea realizării serviciilor publice de interes municipal.
Art.72. – (1) Consiliul municipal Chişinău este constituit din 47 consilieri.
(2) Consiliul municipal Chişinău se alege, se constituie şi funcţionează în condiţiile prevăzute de dispoziţiile prezentei legi şi de cele ale Codului electoral, care se aplică în mod corespunzător.
[Art.72 modificat prin Legea nr.835-XV din 07.02.2002]
Art.73. – (1) Consiliul municipal Chişinău, primarul general şi viceprimarii municipiului Chişinău exercită atribuţiile prevăzute de prezenta lege pentru consiliile locale şi raionale, pentru primarii şi viceprimarii satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor), care se aplică în mod corespunzător.
(2) Autorităţilor publice prevăzute în art.70 li se aplică în mod corespunzător şi prevederile art.78-91.
[Art.73 modificat prin Legea nr.839-XV din 14.02.2002]
Art.74. – (1) Consiliul municipal Chişinău se întruneşte în şedinţă ordinară, o dată la 3 luni, la convocarea primarului general al municipiului.
(2) Consiliul municipal Chişinău se poate întruni în şedinţă extraordinară ori de cîte ori este necesar, din iniţiativa primarului general sau la cererea scrisă a cel puţin o treime din numărul consilierilor aleşi.
(3) Un grup de consilieri, care reprezintă cel puţin o treime din numărul consilierilor aleşi, este în drept să convoace de sine stătător şedinţa consiliului municipal Chişinău în cazul în care primarul general:
a) nu a convocat şedinţa ordinară a consiliului în decurs de 15 zile după expirarea termenului de convocare; ori b) refuză sau se află în imposibilitatea de a convoca şedinţa extraordinară a consiliului la cererea consilierilor, conform prevederilor alin.(2).
[Art.74 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.75. – (1) Consiliul municipal Chişinău formează pe durata mandatului primăria, ca organ executiv, constituită din primarul general, viceprimari, secretar, pretori, şeful direcţiei administraţie publică şi alte persoane, care exercită conducerea operativă a treburilor publice ale municipiului.
(2) Primăria se convoacă în şedinţă cel puţin o dată pe lună de către primarul general. Avizul privind convocarea şedinţei este expediat membrilor primăriei, altor persoane interesate cu cel puţin 3 zile înainte de data şedinţei şi este însoţit de ordinea de zi şi de materialele ce urmează a fi examinate.
(3) Şedinţele primăriei sînt deliberative dacă la ele participă cel puţin două treimi din numărul membrilor primăriei şi sînt prezidate de către primarul general al municipiului, iar în lipsa acestuia, de un viceprimar desemnat de către primarul general.
(4) Pentru exercitarea atribuţiilor sale, primăria emite decizii cu votul majorităţii membrilor săi. În cazul parităţii de voturi, cel al primarului general este decisiv.
[Art.75 modificat prin Legea nr.839-XV din 14.02.2002]
Art.76. – (1) Consiliul municipal Chişinău numeşte şi eliberează din funcţie, la propunerea primarului general sau a cel puţin o treime din consilierii aleşi, pretorii, vicepretorii, membrii şi secretarii preturilor, cu votul majorităţii consilierilor aleşi.
(2) Structura, statele de personal ale subdiviziunilor instituite în sectoare, precum şi regulamentele de organizare şi funcţionare ale preturilor se aprobă de către consiliul municipal Chişinău, la propunerea primarului general.
[Art.76 modificat prin Legea nr.839-XV din 14.02.2002]
SECRETARUL CONSILIULUI RAIONAL ŞI CEL
AL CONSILIULUI MUNICIPAL CHIŞINĂU
Art.77. – (1) Fiecare consiliu raional, precum şi consiliul municipal Chişinău, are cîte un secretar salarizat din bugetul raionului şi, respectiv, al municipiului Chişinău. Secretarul este funcţionar public şi are studii superioare, de regulă, juridice sau în domeniul administraţiei publice.
(2) Secretarul cade sub incidenţa prevederilor Legii serviciului public.
(3) Secretarul consiliului raional şi cel al consiliului municipal Chişinău sînt concomitent şi secretarul comitetului executiv al consiliului raional şi, respectiv, secretarul primăriei municipiului Chişinău.
(4) Alegerea secretarului se face de către consiliul raional sau consiliul municipal Chişinău, la propunerea preşedintelui consiliului raional şi, respectiv, a primarului general al municipiului Chişinău, pe bază de alternativă.
(5) Ridicarea mandatului secretarului consiliului raional sau al consiliului municipal Chişinău se efectuează în condiţiile art.63 alin.(3).
[Se declară neconstituţional alin.5 art.77 conform Hot. Curţii Constituţionale nr.13 din 14.03.2002]
(6) Secretarului consiliului raional şi celui al consiliului municipal Chişinău li se aplică, în mod corespunzător, dispoziţiile prezentei legi privitoare la secretarul consiliului local.
(7) Secretarul consiliului raional şi secretarul consiliului municipal Chişinău exercită atribuţiile care le revin, în cadrul competenţei raionului şi, respectiv, a municipiului Chişinău, în domeniile stării civile, autorităţii tutelare şi protecţiei minorilor, coordonînd activitatea compartimentului de specialitate din aparatul consiliului raional şi, respectiv, al consiliului municipal Chişinău, în al căror obiect de activitate intră aceste atribuţii.
[Art.77 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
BUNURI ŞI LUCRĂRI PUBLICE
Secţiunea 1
Administrarea bunurilor
Art.78. – Constituie patrimoniu al unităţii administrativ-teritoriale bunurile mobile şi imobile care aparţin domeniului public de interes local, inclusiv unităţilor economice, precum şi drepturile şi obligaţiile cu caracter patrimonial.
Art.79. – Aparţin proprietăţii municipale de interes local toate bunurile care, conform legii sau prin natura lor, sînt de uz sau de interes public şi nu au fost declarate patrimoniu naţional. Bunurile domeniului public de interes local cuprind terenurile pe care sînt amplasate construcţii de interes public local, pieţele, reţelele stradale, parcurile publice, clădirile, monumentele de interes public local, pădurile şi lacurile, zonele de protecţie şi zonele sanitare, care, conform legii, nu aparţin domeniului public de interes naţional. Pot aparţine domeniului public de interes local şi alte bunuri dobîndite de sat (comună), oraş (municipiu), raion sau municipiul Chişinău, în condiţiile legii.
Art.80. – (1) Bunurile ce fac parte din domeniul public sînt inalienabile, imprescriptibile şi insesizabile.
(2) Donaţiile şi legatele de bunuri cu sarcini pot fi acceptate numai cu aprobarea consiliului local sau, după caz, raional, sau municipal Chişinău, cu votul a cel puţin două treimi din numărul consilierilor aleşi.
Art.81. – Toate bunurile ce aparţin unităţilor administrativ-teritoriale sînt supuse inventarierii anuale, iar rapoartele asupra situaţiei lor se prezintă consiliilor respective.
Art.82. – (1) Consiliile locale şi raionale şi consiliul municipal Chişinău decid ca bunurile ce aparţin domeniului public de interes local, după caz, să fie date în administrarea unităţilor economice şi instituţiilor publice, să fie concesionate ori să fie închiriate. De asemenea, ele decid, în condiţiile legii, cu privire la cumpărarea şi vînzarea bunurilor ce fac parte din patrimoniul public.
(2) Vînzarea, concesionarea, închirierea şi locaţia de gestiune se fac prin licitaţie publică, organizată în condiţiile legii.
(3) Înstrăinarea bunurilor ce aparţin domeniului public al satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor), raioanelor sau municipiului Chişinău, schimburile de terenuri, delimitarea sau partajarea imobilelor aflate în indiviziune cu acest domeniu public, renunţările la drepturi sau recunoaşterile de drepturi în favoarea terţelor persoane se fac pe bază de expertiză, ale cărei rezultate sînt aprobate de consiliul respectiv.
Art.83. – Consiliile locale şi raionale, consiliul municipal Chişinău pot contracta, în condiţiile legii, lucrări şi servicii de utilitate publică în limitele sumelor aprobate prin bugetul respectiv.
Art.84. – Consiliile locale, raionale şi consiliul municipal Chişinău pot să transmită, în condiţiile legii, pe un termen limitat, cu titlu gratuit sau pe bază de facilităţi bunurile imobile care le aparţin organizaţiilor social-utile necomerciale, recunoscute ca atare în modul stabilit de lege, precum şi să distribuie între ele, în bază de concurs, comenzile sociale de prestare a serviciilor. Secţiunea a 2-a Lucrări publice
Art.85. – Lucrările de construcţii şi reparaţii de interes public se execută pe teritoriul satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor), raioanelor şi a municipiului Chişinău numai în baza documentaţiei de proiect verificate şi a raportului expertizei ecologice de stat
[Art.85 modificat prin Legea nr.509-XIV din 15.07.99]
Art.86. – Documentaţiile de urbanism şi amenajare a teritoriului satului (comunei), oraşului (municipiului), raionului şi al municipiului Chişinău se elaborează, se avizează şi se aprobă în termenele stabilite de lege.
[Art.86 modificat prin Legea nr.509-XIV din 15.07.99]
Art.87. – Lucrările aprobate vor fi atribuite spre executare în baza licitaţiei organizate în condiţiile legii, cu respectarea strictă a documentaţiilor de proiect şi studiilor de fundamentare respective aprobate.
Art.88. – Consiliile locale, raionale şi consiliul municipal Chişinău pot decide înfiinţarea, în condiţiile legii, a unor societăţi comerciale, asociaţii, agenţii şi pot organiza alte activităţi, în scopul executării unor lucrări de interes local, prin utilizarea capitalului statutar constituit prin aportul consiliilor respective şi al altor persoane juridice şi fizice.
ADMINISTRAREA FINANŢELOR PUBLICE
Art.89. – (1) Finanţele unităţilor administrativ-teritoriale se administrează în condiţiile prevăzute de lege, conform principiilor autonomiei locale.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale au dreptul la resurse financiare proprii, de care pot dispune liber în interesul colectivităţii locale.
[Cap.X în redacţia Legii nr.1101-XIV din 30.06.2000]
[Art.107-126 devin, respectiv, art.90-109 conform Legii nr.1101-XIV din 30.06.2000]
PREFECTUL
[Cap.XI (art.90-99) exclus prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001,celelalte renumerotate]
[Cap.XI modificat prin Legea nr.298-XV din 22.06.2001]
[Cap.XI modificat prin Legea nr.718-XIV din 03.12.99]
Notă: Vezi Legea nr.1149-XV din 20.06.2002 pentru modificarea Legii nr.186-XIV din 6 noiembrie 1998 privind administraţia publică locală
DISPOZIŢII FINALE
Art.90. – (1) În exercitarea mandatului, consilierii locali, raionali şi ai municipiului Chişinău, precum şi primarii şi viceprimarii sînt în serviciul colectivităţii locale.
(2) Primarii, consilierii consiliilor locale, raionale şi ai consiliului municipal Chişinău se bucură de protecţia şi garanţiile acordate prin legea privind statutul aleşilor locali.
Art.91. – Primarii şi viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii comitetelor executive ale consiliilor raionale, consilierii, secretarii şi personalul din aparatele primăriilor şi comitetelor executive ale consiliilor raionale răspund material, civil, administrativ sau penal, după caz, pentru faptele săvîrşite în timpul exercitării atribuţiilor ce le revin, în condiţiile legii.
[Art.91 modificat prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.92. – Preşedintele şi vicepreşedinţii consiliului raional, guvernatorul şi viceguvernatorii unităţii teritoriale autonome cu statut special, preşedintele şi vicepreşedinţii adunării populare a unităţii teritoriale autonome cu statut special, primarii, viceprimarii (cu excepţia viceprimarilor care îşi exercită funcţiile pe baze obşteşti) nu au dreptul să deţină concomitent două funcţii sau să cumuleze o altă muncă salarizată în întreprinderi, instituţii şi organizaţii cu orice formă de organizare juridică, cu excepţia activităţilor ştiinţifice, didactice şi de creaţie, precum şi să practice activitate de întreprinzător.
[Art.92 în redacţia Legii nr.781-XV din 28.12.2001]
Art.93. – Defalcarea şi trecerea în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale a bunurilor şi a altor valori de interes local din domeniul public al statului se fac prin hotărîre de Guvern, în condiţiile legii.
Art.94. – Consiliile locale, raionale şi consiliul municipal Chişinău, precum şi primarii aleşi în cursul unei legislaturi, ca urmare a dizolvării unor consilii sau devenirii vacante a unor posturi de primari, încheie mandatul predecesorilor.
[Art.105-108 excluse prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001, celelalte renumerotate]
[Art.107 (124) modificat prin Legea nr.348-XIV din 07.04.99]
Art.95. – La intrarea în vigoare a prezentei legi, se abrogă:
Legea nr.310-XIII din 7 decembrie 1994 privind administraţia publică locală;
Legea nr.564-XIII din 22 iulie 1995 pentru modificarea Legii privind administraţia publică locală;
articolul IV din Legea nr.919-XIII din 11 iulie 1996 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative;
Legea nr.937-XIII din 17 iulie 1996 pentru completarea articolului 17 din Legea privind administraţia publică locală;
articolul III din Legea nr.968-XIII din 24 iulie 1996 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative;
Legea nr.1114-XIII din 26 februarie 1997 pentru modificarea Legii cu privire la alegerile locale şi a Legii privind administraţia publică locală.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru DIACOV |
Chişinău, 6 noiembrie 1998. | |
Nr.186-XIV. |
[Anexa exclusă (art.107) prin Legea nr.781-XV din 28.12.2001]
[Anexa în redacţia Legii nr.348-XIV din 07.04.99]
