L E G E
despre Proiectul individual de reorganizare şi privatizare
a Întreprinderii de Stat "Moldtelecom"
Nr.219-XIV din 16.12.98
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.26/113 din 18.03.1999
* * *
Abrogat: 28.10.1999
Legea R.Moldova nr.566-XIV din 30.07.1999
Notă: Se declară neconstituţională Legea ordinară nr.219-XIV din 16.12.98 prin Hot. Curţii Constituţionale nr.42 din 27.07.99
Întru executarea Legii cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998,
Parlamentul adoptă prezenta lege ordinară.
Art.1. - Se aprobă Proiectul individual de reorganizare şi privatizare a Întreprinderii de Stat "Moldtelecom", prezentat de Guvern şi expus în anexă, parte integrantă a prezentei legi.
Art.2. - Guvernul va întreprinde măsurile necesare realizării proiectului menţionat, inclusiv efectuării unui audit.
Art.3. - Comisia pentru economie, industrie şi privatizare va exercita controlul asupra îndeplinirii prezentei legi.
Art.4. - Se abrogă Hotărîrea Parlamentului nr.1288-XIII din 22 iulie 1997 cu privire la Proiectul individual de reorganizare şi privatizare a Întreprinderii de Stat "Moldtelecom".
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru DIACOV |
Chişinău, 16 decembrie 1998. | |
Nr. 219-XIV. |
Anexă
PROIECT INDIVIDUAL DE REORGANIZARE ŞI PRIVATIZARE
A ÎNTREPRINDERII DE STAT "MOLDTELECOM"
Întreprinderea de Stat "Moldtelecom" (denumită în cele ce urmează întreprindere) a fost înfiinţată în calitate de operator naţional de telecomunicaţii, avînd responsabilitatea prestării principalelor servicii de telecomunicaţie. Numărul beneficiarilor de serviciile întreprinderii sînt de peste 4 milioane de locuitori şi 120 mii de agenţi economici din ţară. Întreprinderea are filiale amplasate în unităţile administrativ-teritoriale care nu posedă statut de persoane juridice, dar care dispun de subconturi de decontări şi de balanţe separate.
I. Reorganizarea întreprinderii
1. Întreprinderea se va reorganiza prin transformare în societate pe acţiuni de tip deschis "Moldtelecom" (denumită în cele ce urmează societate), în care fondator şi unic acţionar este statul, reprezentat de Departamentul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat de pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor.
2. Capitalul social al societăţii se formează din aportul patrimonial al statului, aflat în gestiunea întreprinderii. Se vor emite acţiuni nominative ordinare în formă de titlu înscris în contul analitic al deţinătorului din registrul acţionarilor societăţii.
3. Pentru perioada de pînă la privatizare, structurile de conducere ale societăţii se numesc de către fondator, decizia fiind coordonată cu autoritatea centrală de specialitate.
II. Strategia dezvoltării societăţii
şi reglementarea activităţii ei
4. În calitate de operator naţional, societatea asigură accesul la mijloacele de telecomunicaţie şi prestează populaţiei şi agenţilor economici servicii în domeniul telecomunicaţiilor. Activitatea ei este reglementată de Legea telecomunicaţiilor, de alte acte normative, precum şi de licenţă.
5. Pentru însuşirea şi implementarea unor sisteme moderne de telecomunicaţii, pentru trecerea la un nivel calitativ nou de asigurare a populaţiei şi agenţilor economici cu servicii de telecomunicaţie, societatea va realiza un program investiţional de dezvoltare de 5 ani (denumit în cele ce urmează perioada de investiţie). În perioada de investiţie, societăţii i se acordă o autorizaţie exclusivă pentru telecomunicaţii internaţionale, pentru prestarea principalelor servicii de telecomunicaţie interurbană şi locală şi pentru asigurarea închirierilor de circuite prin intermediul reţelei publice de telecomunicaţii. Activitatea societăţii ce ţine de autorizaţia exclusivă pentru prestarea principalelor servicii de telecomunicaţie va fi strict reglementată în conformitate cu prevederile Legii telecomunicaţiilor şi controlată de autoritatea centrală de specialitate.
6. În perioada de investiţie, societatea va asigura:
a) instalarea, potrivit sarcinilor anuale expuse în caietul de sarcini şi în dependenţă de numărul de cereri, a liniilor telefonice directe de tip digital, în ultimul an din perioada de investiţie, numărul acestor linii urmînd să fie de 25 la o sută de locuitori;
b) dezvoltarea armonioasă a serviciilor de telecomunicaţie în toate unităţile administrativ-teritoriale, aceste condiţii urmînd să fie reglementate în caietul de sarcini;
c) îmbunătăţirea serviciilor de telecomunicaţie, la expirarea a 2 ani de la derularea programului investiţional, preconizîndu-se ca procentul legăturilor reuşite la prima încercare să atingă normele internaţionale;
d) stimularea prestării a noi servicii de telecomunicaţie;
e) accesul maxim al beneficiarilor la serviciile telefonice moderne şi la noile servicii de telecomunicaţie pe întreg teritoriul ţării;
f) implementarea metodelor moderne de operare, inclusiv managementului calităţii;
g) acordarea serviciilor de închiriere de circuite către toţi utilizatorii potrivit sarcinilor anuale, în condiţii echitabile şi nediscriminatorii.
7. În perioada de investiţie, societatea va elabora şi va prezenta spre aprobare autorităţii centrale de specialitate metodologia de stabilire a tarifelor, care vor asigura un echilibru real între cheltuielile utilizatorilor de servicii de telecomunicaţie şi cheltuielile investitorilor, precum şi formula de împărţire a profitului între reţeaua naţională şi prestatorii de servicii de telecomunicaţie.
8. Societatea are obligaţiunea de a administra listele potenţialilor abonaţi pentru instalarea de telefoane. La expirarea a 2 ani din perioada de investiţie, durata maximă de aşteptare în orice unitate administrativ-teritorială nu va depăşi în medie 6 luni, iar diferenţa dintre cea mai lungă medie de aşteptare şi cea mai scurtă medie de aşteptare nu va depăşi 3 luni.
III. Politica tarifară
9. Politica tarifară a societăţii va avea la bază următoarele principii generale:
a) reglementarea tarifelor şi a structurii lor după formula de stabilire a nivelului lor maxim, elaborată în conformitate cu practica internaţională;
b) stabilirea de tarife care să asigure societăţii venituri pe un termen suficient pentru finanţarea programului investiţional;
c) reflectarea în tarif a costului real al tipului de serviciu de comunicaţie.
10. La aplicarea acestor principii, se vor utiliza următoarele reguli generale:
a) în primii 2 ani de derulare a programului investiţional, structura actuală a tarifelor va rămîne neschimbată, iar fiecare tarif va fi corelat, la începutul lunii mai a fiecărui an, cu rata oficială a inflaţiei pe anul precedent;
b) societatea va avea dreptul de a modifica tarifele la începutul lunii mai a fiecărui an în cazul în care:
creşterea medie a tarifelor, ponderată cu veniturile, nu va depăşi rata inflaţiei pe anul precedent mai mult de 1,05 ori;
nici un tarif individual nu va fi majorat mai mult de 1,1 ori faţă de rata inflaţiei pe anul precedent, cu excepţia cazurilor cînd majorarea se va face la propunerea autorităţii centrale de specialitate şi cu aprobarea Guvernului.
11. În licenţa eliberată societăţii, va fi prevăzută posibilitatea corectării metodologiei de modificare a tarifelor şi a structurii lor, în funcţie de rezultatele expertizei independente, cu participarea unei organizaţii internaţionale.
12. Operatorii care dispun de licenţe pentru prestarea serviciilor de telefonie vocală şi pentru interconectare la reţeaua naţională vor plăti pentru interconectare după tarife unice, stabilite de autoritatea centrală de specialitate. Tarifele unice se vor aplica:
a) operatorilor la reţelele independente interconectate la reţeaua de bază;
b) tuturor operatorilor de telefonie mobilă care prestează servicii de telefonie vocală, interconectaţi la reţeaua de bază;
c) oricărui operator de telefonie local care dispune de licenţă.
IV. Privatizarea societăţii şi selectarea
partenerului strategic
13. Guvernul desemnează o comisie de concurs pentru privatizarea societăţii (denumită în cele ce urmează comisie), care va efectua acţiunile vizînd desfăşurarea unui concurs comercial cu condiţii investiţionale şi care va aproba rezultatele lui. Pentru participare la concurs, vor fi invitate companii cu renume mondial în domeniul telecomunicaţiilor.
14. Comisia va desemna prin concurs deschis un consultant care va acorda asistenţa necesară la elaborarea unui memorandum informaţional şi caiet de sarcini, la selectarea potenţialilor cumpărători şi la evaluarea ofertelor.
15. Comisia va anunţa desfăşurarea unui concurs comercial cu condiţii investiţionale pentru selectarea partenerului strategic, stabilind următoarele condiţii de bază ale acestuia:
a) partenerul strategic va cumpăra contra mijloace băneşti pachetul de control de acţiuni ale societăţii în proporţie de 51 la sută din acţiunile cu drept de vot;
b) partenerul strategic va achita, în termen de 10 zile din data semnării contractului, cel puţin 25 la sută din preţul de vînzare al acţiunilor, iar partea restantă - în termen de două luni din ziua înscrierii lui în registrul acţionarilor societăţii ca proprietar al acţiunilor cumpărate;
c) obligaţiunile privind îndeplinirea condiţiilor investiţionale de către partenerul strategic se vor stipula în caietul de sarcini, parte integrantă a contractului de vînzare-cumpărare a pachetului de acţiuni;
d) tarifele pentru serviciile de telecomunicaţii se aprobă de către autoritatea centrală de specialitate.
16. Partenerul strategic va beneficia de dreptul de preemţiune la procurarea următoarei licenţe de telefonie mobilă.
17. Concursul se va desfăşura într-o singură etapă, precedată de o preselecţie a participanţilor. La concurs vor fi admişi partenerii strategici care şi-au demonstrat calificarea de operator în sfera telecomunicaţiilor.
18. În situaţia cînd este imposibilă o alegere certă între ofertele participanţilor sau în cazul unei singure oferte, comisia are dreptul să treacă la negocieri directe şi să adopte decizie finală, ţinînd cont de obligaţiunea sa de a nu accepta nici o ofertă care nu întruneşte condiţiile stabilite.
19. Tranzacţia se încheie în decursul a 2 săptămîni de după desemnarea cîştigătorului în concurs.
20. După ce pachetul de acţiuni de control este vîndut partenerului strategic, societatea se reînregistrează în noua sa calitate de întreprindere mixtă cu capital străin. Deţinător al acţiunilor Republicii Moldova în noua întreprindere mixtă va fi Departamentul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat de pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor.
21. La expirarea unui an de la data înregistrării de stat a întreprinderii mixte, Guvernul stabileşte modul de vînzare a pachetului suplimentar de acţiuni ale statului, în condiţii de concurs comercial sau prin oferte publice, persoanelor fizice şi juridice din Republica Moldova.
