L E G E
cu privire la Proiectul individual de privatizare a
Societăţii pe Acţiuni "Moldtelecom"
Nr.566-XIV din 30.07.99
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.118-119/554 din 28.10.1999
* * *
Abrogat: 29.06.2007
Legea R.Moldova nr.121-XVI din 04.05.2007
Parlamentul adoptă prezenta lege ordinară.
Art.1. - Se aprobă Proiectul individual de privatizare a Societăţii pe Acţiuni "Moldtelecom", expus în anexă, parte integrantă a prezentei legi.
Art.2. - Guvernul va întreprinde măsurile necesare realizării proiectului menţionat, inclusiv efectuarea unui audit.
Art.3. - Se abrogă Legea nr.219-XIV din 16 decembrie 1998 despre Proiectul individual de reorganizare şi privatizare a Întreprinderii de Stat "Moldtelecom".
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Dumitru DIACOV |
Chişinău, 30 iulie 1999. | |
Nr.566-XIV. |
Anexă
PROIECT INDIVIDUAL DE PRIVATIZARE A
SOCIETĂŢII PE ACŢIUNI "MOLDTELECOM"
Societatea pe Acţiuni "Moldtelecom", denumită în continuare Societate, este operator naţional de telecomunicaţii, avînd responsabilitatea prestării principalelor servicii de telecomunicaţie. De serviciile ei beneficiază peste 4 milioane de locuitori şi mai bine de 120 mii de agenţi economici din ţară. Societatea are filiale amplasate în unităţile administrativ-teritoriale care nu posedă statut de persoană juridică, dar care dispun de subconturi de decontări şi de balanţe separate.
I. Strategia dezvoltării Societăţii şi reglementarea activităţii ei
1. În calitate de operator naţional, Societatea asigură accesul la mijloacele de telecomunicaţie şi prestează populaţiei şi agenţilor economici servicii în domeniul telecomunicaţiilor. Activitatea ei este reglementată de Legea telecomunicaţiilor, de alte acte normative şi de licenţă.
2. Pentru însuşirea şi implementarea unor sisteme moderne de telecomunicaţii, pentru trecerea la un nivel calitativ nou de asigurare a populaţiei şi a agenţilor economici cu servicii de telecomunicaţie, Societatea va realiza un program investiţional de dezvoltare de 5 ani, denumit în continuare perioada de investiţie. Activitatea Societăţii ce ţine de exercitarea împuternicirilor conferite prin autorizaţia exclusivă pentru prestarea principalelor servicii de telecomunicaţie va fi strict reglementată în conformitate cu prevederile Legii telecomunicaţiilor şi va fi controlată de autoritatea centrală de specialitate.
3. În perioada de investiţie, Societatea va asigura:
a) instalarea, potrivit sarcinilor anuale expuse în caietul de sarcini şi în dependenţă de numărul de cereri, a liniilor telefonice directe de tip digital, în ultimul an al perioadei de investiţie, numărul acestor linii urmînd a fi de 25 la suta de locuitori;
b) dezvoltarea armonioasă a serviciilor de telecomunicaţie în toate unităţile administrativ-teritoriale, aceste condiţii urmînd a fi reglementate în caietul de sarcini;
c) optimizarea serviciilor de telecomunicaţie astfel încît, la expirarea a 2 ani de la derularea programului investiţional, procentul legăturilor reuşite la prima încercare să atingă normele internaţionale;
d) stimularea introducerii a noi servicii de telecomunicaţie;
e) accesul maxim al beneficiarilor la serviciile telefonice moderne şi la noile servicii de telecomunicaţie pe întreg teritoriul ţării;
f) implementarea metodelor moderne de operare, inclusiv a managementului calităţii;
g) acordarea serviciilor de închiriere de circuite de telecomunicaţii către toţi utilizatorii potrivit sarcinilor anuale, în condiţii echitabile şi nediscriminatorii.
4. În perioada de investiţie, Societatea va elabora şi va prezenta spre aprobare autorităţii centrale de specialitate metodologia de stabilire a tarifelor, care vor asigura un echilibru real între cheltuielile utilizatorilor de servicii de telecomunicaţie şi cheltuielile investitorilor.
5. Societatea are obligaţiunea de a administra listele potenţialilor abonaţi pentru instalarea de telefoane. La expirarea primilor 2 ani ai perioadei de investiţie, durata maximă de aşteptare în orice unitate administrativ-teritorială nu va depăşi în medie 6 luni, iar diferenţa dintre cea mai lungă şi cea mai scurtă medie de aşteptare nu va depăşi 3 luni.
II. Politica tarifară
6. Politica tarifară a Societăţii va avea la bază următoarele principii generale:
a) reglementarea tarifelor şi a structurii lor după formula de stabilire a nivelului lor maxim, elaborată în conformitate cu practica internaţională;
b) stabilirea de tarife care să asigure Societăţii venituri pe un termen suficient pentru finanţarea programului investiţional;
c) reflectarea în tarif a costului real al fiecărui tip de serviciu de comunicaţie.
7. La aplicarea acestor principii, se vor utiliza următoarele reguli generale:
a) în primii 2 ani de derulare a programului investiţional, structura actuală a tarifelor va rămîne neschimbată, iar fiecare tarif va fi corelat, la începutul lunii mai a fiecărui an, cu rata oficială a inflaţiei pe anul precedent;
b) societatea va avea dreptul de a modifica tarifele la începutul lunii mai a fiecărui an în cazul în care:
- creşterea medie a tarifelor, ponderată cu veniturile, nu va depăşi rata inflaţiei pe anul precedent mai mult de 1,05 ori;
- nici un tarif individual nu va fi majorat mai mult de 1,1 ori faţă de rata inflaţiei pe anul precedent, cu excepţia cazurilor cînd majorarea se va face la propunerea autorităţii centrale de specialitate cu aprobarea în modul stabilit de lege.
8. În licenţa eliberată Societăţii, va fi prevăzută posibilitatea corectării metodologiei de modificare a tarifelor şi a structurii lor, în funcţie de rezultatele expertizei independente, cu participarea unei organizaţii internaţionale.
9. Operatorii care dispun de licenţă pentru prestarea serviciilor de telefonie vocală vor plăti pentru interconectare Societăţii după tarife unice, stabilite în condiţiile licenţei eliberate Societăţii. Tarifele unice se vor aplica:
a) operatorilor la reţelele independente interconectate la reţeaua de bază;
b) tuturor operatorilor de telefonie mobilă care prestează servicii de telefonie vocală, interconectaţi la reţeaua de bază;
c) oricărui operator de telefonie locală care dispune de licenţă.
III. Privatizarea Societăţii şi selectarea partenerului strategic
10. Guvernul va desemna o Comisie de concurs pentru privatizarea Societăţii, denumită în continuare comisie, care va efectua acţiunile vizînd desfăşurarea unui concurs investiţional.
11. Comisia va desemna prin concurs deschis un consultant care va acorda asistenţa necesară la elaborarea unui memorandum informaţional şi a unui caiet de sarcini, la selectarea potenţialilor cumpărători şi la evaluarea ofertelor.
12. Comisia va anunţa desfăşurarea unui concurs investiţional pentru selectarea unui investitor cu renume mondial în domeniul telecomunicaţiilor, stabilind următoarele condiţii de bază:
a) investitorul va cumpăra contra mijloace băneşti pachetul de control de acţiuni ale societăţii în proporţie de 51 la sută din acţiunile cu drept de vot;
b) investitorul străin va achita preţul de vînzare a acţiunilor printr-o plată unică, iar investitorul din Republica Moldova - printr-o plată unică sau în rate eşalonate pe o întindere de pînă la 5 ani;
c) obligaţiile privind îndeplinirea condiţiilor investiţionale de către investitor se vor stipula în caietul de sarcini, parte integrantă a contractului de vînzare-cumpărare a pachetului de acţiuni;
d) tarifele pentru serviciile de telecomunicaţii se aprobă de către autoritatea centrală de specialitate.
13. Concursul se va desfăşura într-o singură etapă, precedată de o preselecţie a participanţilor. La concurs vor fi admişi investitorii care-şi vor demonstra calificarea de operator în sfera telecomunicaţiilor.
14. În situaţia cînd o alegere certă între ofertele participanţilor este imposibilă sau în cazul unei singure oferte, comisia are dreptul să treacă la negocieri directe şi să adopte o decizie finală, ţinînd cont de obligaţiunea sa de a nu accepta nici o ofertă care nu întruneşte condiţiile stabilite.
15. Tranzacţia se încheie în decursul a 2 săptămîni după desemnarea cîştigătorului în concurs.
16. În cazul procurării pachetului de acţiuni de control de către un investitor străin, Societatea se va reînregistra în noua sa calitate de întreprindere mixtă cu capital străin. După semnarea contractului de vînzare-cumpărare a acţiunilor în cadrul concursului investiţional, deţinător al acţiunilor Republicii Moldova în Societate continuă să fie Departamentul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor.
17. La expirarea unui an de la data semnării contractului de vînzare-cumpărare a acţiunilor în cadrul concursului investiţional, Guvernul va stabili modul de vînzare a restului de acţiuni ale statului.
