joi, 30 aprilie 2020
Decizie nr.42 din 30.04.2020 de respingere a solicitării privind suspendarea acţiunii articolului 76/1 alin.(1) din Codul contravenţional (sesizarea nr.62a/2020)

D E C I Z I E

de respingere a solicitării privind suspendarea acţiunii

articolului 761 alin.(1) din Codul contravenţional

(sesizarea nr.62a/2020)

 

nr. 42  din  30.04.2020

 

Monitorul Oficial nr.126-130/75 din 29.05.2020

 

* * *

Curtea Constituţională, judecând în componenţa:

dnei Domnica MANOLE, preşedinte,

dlui Eduard ABABEI,

dlui Nicolae ROŞCA,

dnei Liuba ŞOVA,

dlui Serghei ŢURCAN

dlui Vladimir ŢURCAN, judecători,

cu participarea dnei Cristina Chihai, asistent judiciar,

Având în vedere sesizarea înregistrată pe 28 aprilie 2020,

Examinând prima facie sesizarea menţionată,

Având în vedere actele şi lucrările dosarului,

Deliberând pe 30 aprilie 2020 în camera de consiliu,

 

CONSTATĂ:

Pe 28 aprilie 2020, dl Vasile-Andrei Năstase, deputat în Parlament, a depus o sesizare, prin care a solicitat exercitarea controlului constituţionalităţii articolului 761 alin.(1) din Codul contravenţional, a articolului 4 alin.(2) din Legea nr.212 din 24 iunie 2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război, precum şi a punctelor 4-11, 22-40 şi 45 din Dispoziţia nr.4 din 24 martie 2020 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova.

Totodată, autorul sesizării i-a solicitat Curţii să suspende acţiunea articolului 761 alin.(1) din Codul contravenţional, precum şi a punctelor 4-11, 22-40 şi 45 din Dispoziţia nr.4 din 24 martie 2020 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova. Ca temei legal pentru dispunerea suspendării prevederilor contestate, autorul sesizării a indicat dispoziţiile articolului 251 alin.(2) pct.1) literele b) şi d) din Legea nr.317 din 13 decembrie 1994 cu privire la Curtea Constituţională.

Curtea Constituţională poate suspenda acţiunea actelor normative prevăzute la articolul 4 alin.(1) lit.a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, sesizate în modul corespunzător la Curtea Constituţională, care afectează sau se referă la domeniile stabilite la articolul 251 alin.(2) din aceeaşi Lege.

Curtea constată că, în conformitate cu prevederile articolelor 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie şi 4 alin.(1) lit.a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, nu deţine atribuţia de a exercita controlul constituţionalităţii actelor Comisiei pentru Situaţii Excepţionale, prin urmare, nu poate decide în privinţa suspendării acţiunii acestora.

Potrivit articolului 251 alin.(2) pct.1) literele b) şi d) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, Curtea poate dispune suspendarea acţiunii actelor normative, sesizate în modul corespunzător la Curtea Constituţională, care afectează sau se referă la domeniile ce ţin de drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului sau separaţia şi colaborarea puterilor, atunci când suspendarea acţiunii actului contestat este necesară în vederea evitării prejudiciilor şi consecinţelor negative iminente.

Examinând prima facie sesizarea respectivă în partea ce ţine de solicitarea dispunerii suspendării acţiunii prevederilor contestate şi reieşind din argumentele prezentate în sprijinul acestei cereri, Curtea observă că autorul ei s-a limitat în a invoca prevederile articolului 251 alin.(2) pct.1) literele b) şi d) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, fără a motiva necesitatea unei astfel de decizii. Aşadar, Curtea reţine că autorul sesizării nu a motivat cererea respectivă şi nu a argumentat necesitatea suspendării acţiunii prevederilor contestate din perspectiva evitării intensităţii şi posibilelor prejudicii iminente şi ireparabile ale riscului afectării domeniilor prevăzute de acest articol.

În acest context, Curtea reiterează că, în cazul în care un autor al sesizării invocă riscul afectării unui domeniu prevăzut de articolul 251 alin.(2) pct.1) din Legea nr.317 din 13 decembrie 1994 cu privire la Curtea Constituţională şi de articolul 71 alin. (2) pct.1) din Codul jurisdicţiei constituţionale nr.502 din 16 iunie 1995, trebuie aduse argumente privind intensitatea şi posibilele prejudicii şi consecinţe negative iminente şi ireparabile ale riscului. Chiar dacă riscul este abstract, cererile cu privire la suspendarea acţiunii actelor sesizate trebuie motivate. Simpla invocare a riscului nu reprezintă o motivare suficientă şi convingătoare în vederea suspendării acţiunii actului sesizat (a se vedea DCC nr.36 din 24 martie 2020).

Prin urmare, în baza celor menţionate supra, Curtea consideră necesar să respingă prezenta solicitare pe motiv că este nemotivată.

Din aceste considerente, în baza articolului 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, a articolului 251 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, a articolelor 6, 71, 61 şi 64 din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională

DECIDE:

1. Se respinge solicitarea dlui Vasile-Andrei Năstase, deputat în Parlament, referitoare la suspendarea acţiunii articolului 761 alin.(1) din Codul contravenţional.

2. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PREŞEDINTE Domnica MANOLE

 

Nr.42. Chişinău, 30 aprilie 2020.