vineri, 23 septembrie 2005
423/04.06.99 Lege privind aprobarea Regulamentului de evaluare şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt

L E G E

privind aprobarea Regulamentului de evaluare

şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt

 

nr. 423-XIV  din  04.06.1999

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.80-82/382 din 29.07.1999

 

* * *

Abrogat: 24.11.2014

Legea R.Moldova nr.152 din 17.07.2014

 

Notă: În cuprinsul legii, cuvîntul "particular" se înlocuieşte cu cuvîntul "privat" conform Legii nr.559-XV din 25.12.2003, în vigoare 01.01.2004

Notă: În cuprinsul regulamentului, cuvîntul "Consiliu" se substituie prin cuvîntul "minister", iar sintagma "Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei" se substituie prin sintagma "Ministerul Educaţiei" conform Legii nr.1199-XV din 04.07.2002, în vigoare 25.07.2002

 

În vederea executării Legii învăţămîntului şi Legii cu privire la evaluarea şi acreditarea instituţiilor de învăţămînt din Republica Moldova,

Parlamentul adoptă prezenta lege ordinară.

 

Art.1. – Se aprobă Regulamentul de evaluare şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt, expus în anexă, parte integrantă a prezentei legi.

 

Art.2. – Guvernul va întreprinde măsurile de rigoare în vederea realizării prevederilor regulamentului nominalizat.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Dumitru DIACOV

Chişinău, 4 iunie 1999.
Nr.423-XIV.

 

 

Anexă

la Legea nr.423-XIV din 4 iunie 1999

 

REGULAMENT

de evaluare şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt

 

1. Prezentul regulament este elaborat în conformitate cu Legea învăţămîntului şi Legea cu privire la evaluarea şi acreditarea instituţiilor de învăţămînt din Republica Moldova.

2. Evaluarea şi acreditarea instituţiilor de învăţămînt de toate nivelurile şi cu orice formă de proprietate constituie prerogativa Ministerului Educaţiei şi se realizează de către Departamentul de evaluare şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt, denumit în continuare Departament, ce activează în cadrul Ministerului Educaţiei.

[Pct.2 în redacţia Legii nr.1199-XV din 04.07.2002, în vigoare 25.07.2002]

 

[Pct.3-8 abrogate prin Legea nr.1199-XV din 04.07.2002, în vigoare 25.07.2002, pct.9-21 devin pct.3-15]

 

3. Ministerul în limita posibilităţilor sale şi alocaţiilor aprobate soluţionează problemele organizaţionale ale comisiilor specializate de evaluare şi acreditare. Comisiile specializate sînt organisme permanente care îşi reînnoiesc o dată la 4 ani 1/3 din numărul membrilor săi şi îşi desfăşoară activitatea în baza unui regulament aprobat de Guvern. Preşedintele şi secretarul comisiei specializate sînt numiţi de minister.

4. Procedura de evaluare academică şi acreditare a instituţiei de învăţămînt se bazează pe un ansamblu de criterii generale şi standarde obligatorii. Criteriile se referă la domeniile fundamentale de organizare şi funcţionare specifice instituţiilor de învăţămînt: cadre didactice, conţinut al învăţămîntului, bază tehnico-materială, activitate de cercetare (în învăţămîntul superior şi postuniversitar) şi activitate economico-financiară. Fiecare criteriu are standardul lui care reflectă nivelul minim obligatoriu al domeniului de activitate evaluat după acesta.

5. Înfiinţarea unei instituţii de învăţămînt de stat sau acordarea licenţei pentru activitatea instituţiei de învăţămînt private de orice nivel, treaptă şi formă de instruire, precum şi crearea unei noi subdiviziuni sau modificarea structurii unei instituţii de învăţămînt existente, se efectuează în modul stabilit de legislaţie.

[Pct.5 în redacţia Legii nr.333-XV din 24.07.2003, în vigoare 19.09.2003]

[Pct.5 modificat prin Legea nr.1199-XV din 04.07.2002, în vigoare 25.07.2002]

 

[Pct.6 abrogat prin Legea nr.333-XV din 24.07.2003, în vigoare 19.09.2003, pct.7 devine pct.6]

[Pct.6 modificat prin Legea nr.1199-XV din 04.07.2002, în vigoare 25.07.2002]

 

6. Instituţia de învăţămînt nou-creată dispune de dreptul de a înmatricula, exmatricula şi reînmatricula elevi şi studenţi, de a angaja şi promova cadre didactice, auxiliare şi personal administrativ, de a-şi crea baza instructiv-didactică şi tehnico-materială.

 

[Pct.8 abrogat prin Legea nr.333-XV din 24.07.2003, în vigoare 19.09.2003, pct.9–15 devin pct.7–13]

[Pct.8 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.2003, în vigoare 08.07.2003]

 

7. Acreditarea unei instituţii de învăţămînt se efectuează în următorul mod:

instituţia de învăţămînt ce urmează a fi acreditată prezintă comisiei specializate corespunzătoare un raport de autoevaluare, ai cărui indicatori orientativi sînt redaţi în anexa la prezentul regulament;

comisia specializată, ţinînd cont de raportul de autoevaluare al instituţiei de învăţămînt şi de rezultatele controlului la faţa locului, întocmeşte o prezentare de acreditare a instituţiei de învăţămînt în întregime şi/sau a subdiviziunilor ei, pe care o depune la Departament;

Departamentul, în baza prezentării comisiei specializate, elaborează o hotărîre privind acreditarea sau, după caz, neacreditarea instituţiei, pe care o prezintă Colegiului Ministerului Educaţiei;

instituţiei de învăţămînt acreditate i se eliberează un certificat după modelul aprobat de Ministerul Educaţiei, cu semnătura ministrului şi a secretarului Colegiului ministerului.

[Pct.7(9) în redacţia Legii nr.1199-XV din 04.07.2002, în vigoare 25.07.2002]

 

8. Ministerul întocmeşte şi aprobă anual, pînă la 1 august, planul de evaluare şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt pentru următorul an calendaristic.

9. Instituţiile de învăţămînt incluse în planul de evaluare şi acreditare prezintă ministerului, în conformitate cu punctul 15, raportul de autoevaluare, iar cu o lună înainte de începerea evaluării – documentul ce confirmă achitarea taxelor pentru serviciile de evaluare şi acreditare.

10. Hotărîrea privind neacreditarea instituţiei de învăţămînt sau a anumitelor subdiviziuni ale acesteia se aplică la sfîrşitul anului de studii, în decursul căruia a fost adoptată.

11. Instituţiile de învăţămînt private vor suporta cheltuielile pentru serviciile de evaluare şi acreditare din mijloacele proprii. Pentru instituţiile învăţămîntului de stat incluse în planul de evaluare şi acreditare, instanţele ierarhic superioare vor prevedea în devizele lor mijloacele financiare necesare pentru aceste servicii respectiv, de la bugetul de stat, de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale şi/sau din mijloacele speciale.

[Pct.11 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]

 

12. Mijloacele financiare obţinute din prestarea serviciilor de evaluare şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt se acumulează pe un cont special al ministerului şi se utilizează conform instrucţiunilor cu privire la mijloacele speciale ale unităţilor finanţate de la buget.

13. La propunerea ministerului coordonată cu Ministerul Finanţelor şi Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Guvernul stabileşte cuantumurile taxelor pentru serviciile de evaluare şi acreditare şi modul de remunerare a membrilor comisiilor specializate.

 

 

Anexă

la Regulamentul de evaluare şi acreditare

a instituţiilor de învăţămînt

 

INDICATORI ORIENTATIVI

DE AUTOEVALUARE A INSTITUŢIILOR DE ÎNVĂŢĂMÎNT

 

I. CADRELE DIDACTICE

1. Statele de funcţii şi cadrele didactice la momentul depunerii cererii pentru acreditare.

2. Lista nominală a cadrelor didactice din şcoala primară, gimnaziu, liceu şi din alte instituţii preuniversitare.

2.1. Studiile de bază şi gradele didactice.

2.2. Structura pe vîrste.

2.3. Asigurarea normei didactice.

2.4. Starea sănătăţii cadrelor didactice şi a personalului auxiliar. Concediu medical (numărul de zile).

3. Acoperirea cu cadre didactice titularizate în învăţămîntul superior conform normelor legale.

4. Lista nominală a întregului personal didactic al instituţiei de învăţămînt superior (facultăţii şi specializării).

4.1. Studii de bază.

4.2. Titlul didactic.

4.3. Titlul ştiinţific.

4.4. Mărimea sarcinii didactice ce revine unui cadru didactic pe facultăţi şi specializări.

4.5. Raportul dintre numărul cadrelor didactice şi personalul auxiliar.

5. Modul de angajare (normă de bază, asociere). Personalul cu cumul de funcţii, situaţia activităţii didactice pe care o desfăşoară.

6. Libertatea academică şi de creaţie a cadrelor didactice.

7. Atmosfera de lucru în instituţia superioară de învăţămînt (creativă, conflictuală etc.).

8. Lista nominală a personalului administrativ al instituţiei de învăţămînt superior (rector, prorector, decan, prodecan, secretar ştiinţific) cu menţionarea datelor solicitate la punctele 4.1, 4.2, 4.3.

9. Raportul dintre numărul studenţilor şi numărul cadrelor didactice.

10. Numărul cadrelor didactice cu funcţii de conducere de doctorat în instituţiile de învăţămînt superior care conduc doctorate.

Notă:

La momentul depunerii cererii de acreditare instituţia de învăţămînt trebuie să aibă în state cel puţin 60% din cadrele didactice încadrate cu norma de bază în unitatea respectivă, inclusiv în instituţiile de învăţămînt superior – nu mai puţin de 30% de specialişti cu titluri şi grade ştiinţifice, didactice sau onorifice şi cel puţin 45% – la următoarea evaluare.

 

II. CONŢINUTUL PROCESULUI DE ÎNVĂŢĂMÎNT

1. Concepţia instituţiei de învăţămînt privind misiunea şi obiectivele sale.

2. Prevederile planurilor de învăţămînt pe forme, trepte şi niveluri de învăţămînt.

2.1. Prezentarea în anexă a planurilor de învăţămînt.

2.2. Concordanţa dintre misiunea şi obiectivele asumate de instituţia de învăţămînt.

2.3. Modalităţile de actualizare a planurilor de învăţămînt.

3. Ponderea disciplinelor pe categorii în planul de învăţămînt.

4. Curriculum-ul disciplinelor de studii.

5. Formaţiuni de studiu (mărime): ani de studii, serii, grupe.

6. Elaborări de cursuri şi alte lucrări necesare procesului didactic. Se va arăta gradul de elaborare (integrală, parţială) pentru fiecare disciplină din planul de învăţămînt.

7. Realizări de prelegeri în baza cercetărilor proprii, precum şi în baza generalizării literaturii de specialitate.

8. Situaţia tipăririi (multiplicării) cursurilor şi lucrărilor necesare procesului didactic. Situaţia multiplicării pentru fiecare disciplină din planul de învăţămînt: modul de multiplicare, numărul de exemplare.

9. Caracteristicile şi particularităţile diferitelor forme de învăţămînt: cursuri de zi, serale, fără frecvenţă, de alternativă, studiu individual, autoinstruire.

10. Obiectivele instituţiei în organizarea de studii post-licenţă la specializările supuse evaluării.

11. Procedurile utilizate de instituţie pentru a se asigura controlul calităţii procesului de învăţămînt; corespunderea standardelor educaţionale.

12. Acordurile cu alte instituţii privind realizarea obiectivelor din planurile de învăţămînt.

13. Preocupările instituţiei (realizări şi intenţii) în domeniul modernizării procesului de învăţămînt.

14. Alte programe educaţionale şi culturale (tipuri, durată, participare).

 

III. STUDENŢII ŞI ELEVII

1. Numărul studenţilor înscrişi pe anii de studii, forme de învăţămînt (cursuri de zi, serale, fără frecvenţă), facultăţi şi specializări.

2. Proceduri de admitere folosite de instituţii. Se vor anexa probele de admitere şi procedurile de verificare utilizate la examenele de admitere din ultimii 5 ani.

3. Numărul de studenţi care au promovat anii de studii şi coeficienţii de promovare pe anii de studii, forme de învăţămînt, specializări. Date din ultimii 5 ani.

4. Numărul de studenţi repetenţi în fiecare an de studii. Cauzele.

5. Pierderi de studenţi din diferite motive (exmatriculări, retrageri, transferuri etc.). Date din ultimii 5 ani.

6. Raportul dintre numărul de studenţi şi cadre didactice.

7. Optimizarea activităţii instructive. Timpul prevăzut pentru activităţi obligatorii de învăţare pe facultăţi şi specializări şi timpul prevăzut pentru studiu individual.

8. Raportul procentual dintre numărul studenţilor în anul I şi numărul studenţilor promovaţi la examenele de licenţă sau de absolvire. Datele pentru ultimele cinci promoţii de absolvenţi. Instituţiile care au primit licenţa prezintă situaţia promovabilităţii primei promoţii.

Pentru obţinerea acreditării, instituţia de învăţămînt superior trebuie să asigure promovarea examenelor de absolvire (licenţă) a cel puţin 50% din numărul celor înmatriculaţi în anul I de studii.

9. Numărul elevilor înscrişi în anii de studii, formele de învăţămînt (cursuri de zi, serale, fără frecvenţă, de alternativă) şi nivelurile de învăţămînt.

9.1. Proceduri de înscriere în instituţie. Se vor anexa probele de înscriere la şcoala primară, gimnaziu, liceu etc., utilizate în ultimii 4 ani de instruire.

9.2. Numărul de elevi care au promovat anii de studii,coeficienţii de promovare pe anii de studii, formele de învăţămînt şi nivelurile de învăţămînt.

9.3. Pierderi de elevi din diferite motive (exmatriculări, retrageri, transferuri etc.). Date din ultimii 4 ani.

9.4. Raportul procentual dintre numărul elevilor la momentul înscrierii şi a celor promovaţi la examenele de absolvire sau de bacalaureat.

 

IV. ACTIVITATEA DE CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ ÎN ÎNVĂŢĂMÎNT

(pentru instituţiile universitare şi postuniversitare)

1. Organizarea cercetării ştiinţifice la nivelul instituţiei (facultăţii, specializării). Institute, centre, colective de cercetare care funcţionează în cadrul instituţiei de învăţămînt.

2. Cadre ştiinţifice.

2.1. Numărul şi structura (specializări şi niveluri de calificare).

2.2. Modul de angajare (cu norma de bază, prin cumul).

2.3. Timpul oferit personalului didactic pentru cercetări.

2.4. Concordanţa dintre calificarea personalului didactic de cercetare şi complexitatea problemelor ştiinţifice cercetate.

3. Obiectivele instituţiei în domeniul cercetării ştiinţifice.

4. Finanţarea cercetării.

4.1. Proiecte finanţate din sursele instituţiei.

4.2. Proiecte finanţate prin contracte.

4.3. Proiecte finanţate din alte surse.

5. Prezenţa bazei tehnico-materiale proprii pentru cercetări (laboratoare, biblioteci, alte surse).

6. Modalităţi de evaluare a rezultatelor cercetărilor. Realizări ştiinţifice.

7. Colaborare ştiinţifică, inclusiv internaţională (acorduri, contracte).

8. Publicarea şi valorificarea rezultatelor cercetării (conferinţe, congrese, publicaţii, brevete). Se va anexa lista de publicaţii cuprinzînd rezultatele cercetării efectuate în cadrul instituţiei în ultimii 5 ani.

9. Publicaţii periodice editate de instituţie.

10. Conferinţe, congrese ştiinţifice organizate de instituţie.

11. Recunoaşterea ştiinţifică, inclusiv internaţională, a rezultatelor cercetărilor efectuate în instituţia de învăţămînt. Numărul cadrelor didactice cărora li s-au conferit titluri ştiinţifice şi onorifice, decorări.

 

V. BAZA TEHNICO-MATERIALĂ

1. Spaţii de învăţămînt deţinute sau folosite de instituţie şi regimul juridic al deţinerii sau folosirii lor. Amplasarea spaţiilor de instruire.

2. Calitatea spaţiilor de instruire, adecvarea spaţiilor pentru activităţile desfăşurate.

3. Dotarea spaţiilor de instruire (clase, cabinete, săli de curs).

4. Dotarea laboratoarelor (pentru echipamentele importante se vor menţiona parametrii de calitate, performanţele, uzura).

5. Dotarea bibliotecilor: suprafaţă, număr total de volume, număr total de titluri, numărul de volume şi numărul de titluri ce revine unui elev, student, dotări tehnice ale bibliotecii.

6. Mijloace tehnice şi alte mijloace pentru procesul educaţional: computere, centru de calcul, centru multi-media, editură, tipografie.

7. Unităţi de sprijin pentru procesul de învăţămînt: muzee, clinici, grădină botanică, baze experimentale, ferme etc. Structură şi dotare.

8. Servicii sociale pentru elevi şi studenţi.

8.1. Cămine (capacitate, dotare).

8.2. Cantine (capacitate, dotare).

8.3. Baze sportive (tipuri, capacitate, dotare).

8.4. Servicii culturale (tipurile instituţiilor de cultură, capacitatea şi dotarea lor).

9. Servicii sociale pentru personalul didactic.

10. Spaţiu mediu de instruire pentru un elev, student. Date diferenţiate pe clase sau alte spaţii de curs, destinate lecţiilor, seminarelor, lucrărilor practice, lucrărilor de laborator, pe biblioteci, pe unităţi de sprijin pentru procesul de învăţămînt.

Notă:

Se va prezenta situaţia bazei tehnico-materiale la începutul anului şcolar curent.

 

VI. ACTIVITATEA ECONOMICO-FINANCIARĂ

1. Veniturile şi cheltuielile bugetului instituţiei pe ultimii 4-5 ani conform bugetului executat şi bilanţului financiar.

1.1. Venituri pe surse de finanţare.

1.2. Cheltuieli pe destinaţii.

2. Taxele şcolare.

2.1. Dinamica din ultimii 4-5 ani.

2.2. Modalităţi de plată. Garanţii de plată. Relaţii cu debitorii.

2.3. Totalul veniturilor obţinute din taxe.

3. Organizarea managementului financiar în cadrul instituţiei de învăţămînt.

4. Investiţii.

4.1. Surse de finanţare.

4.2. Destinaţii ale investiţiilor.

5. Cheltuieli medii pentru un student.

5.1. Cheltuieli de personal.

5.2. Cheltuieli materiale.

5.3. Cheltuieli de investiţii.

Notă:

1. Se va dovedi caracterul non-profit al funcţionării instituţiei.

2. Toate informaţiile şi datele cuprinse în autoevaluare trebuie să fie dovedite cu documente corespunzătoare ce urmează a fi puse, în orice moment, la dispoziţia comisiilor specializate de evaluare şi acreditare.

[Cap.VI modificat prin Legea nr.1199-XV din 04.07.2002, în vigoare 25.07.2002]