L E G E
privind calitatea apei potabile
nr. 182 din 19.12.2019
Monitorul Oficial nr.1-2/2 din 03.01.2020
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul, scopul şi obiectivele legii
Articolul 2. Noţiuni
Articolul 3. Exceptări
Capitolul II
CONDIŢIILE DE CALITATE A APEI POTABILE
Articolul 4. Obligaţii generale
Articolul 5. Calitatea apei potabile
Articolul 6. Punctul de conformitate
Capitolul III
SUPRAVEGHERE ŞI MONITORIZARE
Articolul 7. Controlul calităţii apei potabile
Articolul 8. Proceduri de analiză a calităţii apei potabile
Articolul 9. Remedierea cazurilor de neconformitate a calităţii apei potabile
Articolul 10. Derogări
Articolul 11. Asigurarea calităţii tehnologiei de tratare a apei, a echipamentelor, a substanţelor şi a materialelor care vin în contact cu apa potabilă
Capitolul IV
INFORMAREA ŞI RAPORTAREA
Articolul 12. Informarea şi raportarea privind calitatea apei potabile
Capitolul V
ASIGURAREA CALITĂŢII APEI POTABILE
Articolul 13. Planurile de siguranţă a calităţii apei potabile
Articolul 14. Asigurarea conformării calităţii apei potabile
Articolul 15. Răspunderea
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 16. Dispoziţii finale şi tranzitorii
Anexa Parametrii de calitate ai apei potabile
Notă: În cuprinsul legii, sintagma „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Sănătăţii” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.216 din 20.07.2023, în vigoare 03.11.2023
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege transpune Directiva 98/83/CE a Consiliului din 3 noiembrie 1998 privind calitatea apei destinate consumului uman, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 330 din 5 decembrie 1998, şi transpune parţial Directiva 2013/51/Euratom a Consiliului din 22 octombrie 2013 de stabilire a unor cerinţe de protecţie a sănătăţii populaţiei în ceea ce priveşte substanţele radioactive din apa destinată consumului uman, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 296 din 7 noiembrie 2013.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul, scopul şi obiectivele legii
(1) Prezenta lege stabileşte cadrul legal privind calitatea apei potabile, precum şi măsurile din partea autorităţilor responsabile pentru asigurarea conformităţii calităţii apei potabile.
(2) Scopul prezentei legi constă în asigurarea durabilă a conformităţii calităţii apei potabile prin crearea unui cadru legal flexibil şi transparent, precum şi prin promovarea unui management adecvat al riscurilor.
(3) Prezenta lege are ca obiectiv protecţia sănătăţii umane împotriva efectelor nefaste ale contaminării apei potabile prin asigurarea inofensivităţii şi purităţii acesteia.
Articolul 2. Noţiuni
În sensul prezentei legi, noţiunile utilizate semnifică următoarele:
apă potabilă – apă destinată consumului uman, şi anume:
a) apă în stare naturală sau după tratare, folosită pentru băut, pentru prepararea hranei, pentru igiena personală, igiena locuinţei sau a obiectelor casnice, indiferent de originea ei şi indiferent dacă este furnizată prin reţea de distribuţie, din sursă sau rezervor, ori este distribuită în sticle sau în alte recipiente;
b) apă folosită în industria alimentară pentru fabricarea, procesarea, conservarea sau comercializarea produselor ori a substanţelor destinate consumului uman;
sistem casnic de distribuţie – totalitatea conductelor, garniturilor şi dispozitivelor instalate între robinetele de apă potabilă şi reţeaua de distribuţie exterioară, dar numai atunci cînd acestea nu intră în responsabilitatea operatorului, în conformitate cu Legea nr.303/2013 privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare;
plan de siguranţă a apei potabile – plan de management al riscului pentru un sistem de alimentare cu apă potabilă, cu identificarea, la fiecare etapă a alimentării cu apă potabilă, a riscurilor ce pot afecta calitatea apei şi sănătatea umană şi a măsurilor de reducere şi gestionare a riscurilor.
Articolul 3. Exceptări
(1) Dispoziţiile prezentei legi nu se aplică:
a) apelor naturale minerale, recunoscute ca atare de către autorităţile competente în conformitate cu legislaţia;
b) apelor care au proprietăţi terapeutice, în sensul prevederilor stabilite prin lege şi al reglementărilor privind apele minerale medicinale, aprobate de Guvern;
c) apei potabile provenite de la producătorii de apă care furnizează mai puţin de 10 m3 în medie pe zi sau care deservesc mai puţin de 50 de persoane, cu excepţia cazului în care apa este produsă ca parte a unei activităţi comerciale sau publice. Valorile parametrilor de calitate pentru apa din aceste sisteme se aprobă de Guvern, cu evaluarea preliminară a riscurilor, fără a pune în pericol sănătatea consumatorilor.
(2) Pentru cazurile prevăzute la alin.(1) lit.c), Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică, inclusiv prin subdiviziunile sale teritoriale, informează populaţia vizată despre aceste exceptări şi despre măsurile care pot fi luate în vederea protejării sănătăţii de efectele adverse rezultate din orice fel de contaminare a apei potabile. În situaţia în care se determină că, prin calitatea sa, o astfel de apă constituie un potenţial pericol pentru sănătatea umană, populaţiei potenţial afectate i se vor face imediat recomandările de rigoare, conform Regulamentului sanitar privind supravegherea şi monitorizarea calităţii apei potabile, aprobat de Guvern.
Capitolul II
CONDIŢIILE DE CALITATE A APEI POTABILE
Articolul 4. Obligaţii generale
(1) Apa potabilă trebuie să fie sanogenă şi curată, îndeplinind următoarele condiţii:
a) să fie lipsită de microorganisme, paraziţi sau substanţe care, prin număr sau concentraţie, constituie un pericol potenţial pentru sănătatea umană;
b) să întrunească cerinţele minime prevăzute în tabelele 1A, 1B, 2 şi 3 din anexă;
c) să corespundă cerinţelor prevăzute la art.5–7, 9 şi 11.
(2) Măsurile de aplicare a prezentei legi nu trebuie să conducă, direct sau indirect, la deteriorarea calităţii apei potabile, care să afecteze sănătatea umană, ori la creşterea gradului de poluare a apelor utilizate pentru obţinerea apei potabile.
Articolul 5. Calitatea apei potabile
(1) Calitatea apei potabile (inclusiv a apei calde) trebuie să corespundă valorilor stabilite pentru parametrii prevăzuţi în anexă. Valorile parametrilor indicatori prevăzuţi în tabelul 3 din anexă sînt stabilite în scopul evaluării calităţii apei potabile în programele de monitorizare şi al îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de prezenta lege.
(2) Guvernul aprobă valori pentru parametrii suplimentari, care nu sînt incluşi în anexă, în cazurile în care o impun măsurile de protecţie a sănătăţii publice. Valorile aprobate trebuie să respecte condiţiile prevăzute la art.4 alin.(1) lit.a).
Articolul 6. Punctul de conformitate
(1) Calitatea apei potabile este conformă dacă valorile stabilite pentru parametrii de calitate corespund celor prevăzute în anexă în următoarele puncte de prelevare a probelor:
a) la robinetul consumatorului, în punctul de intrare în clădire şi la cişmelele stradale, în cazul apei potabile furnizate prin reţeaua de distribuţie;
b) în punctul de curgere a apei din rezervor/cisternă, în cazul apei potabile furnizate în acest mod;
c) în punctul în care apa se îmbuteliază în sticle sau alte recipiente destinate comercializării, în cazul apei potabile îmbuteliate;
d) în punctul din care apa este preluată în procesul de producere la întreprinderile alimentare.
(2) Dacă, în situaţia prevăzută la alin.(1) lit.a), se constată că valorile parametrilor nu se încadrează în valorile stabilite în anexă din cauza sistemului casnic de distribuţie sau a modului de întreţinere a acestuia, se consideră că au fost îndeplinite obligaţiile ce revin producătorului de apă potabilă, respectiv, operatorului, cu excepţia situaţiei în care apa este furnizată direct consumatorului, iar producătorul, respectiv, operatorul este responsabil şi de întreţinerea reţelelor interioare.
(3) În cazul constatării situaţiei prevăzute la alin.(2):
a) operatorii notifică autorităţile administraţiei publice locale şi/sau proprietarii despre măsurile adecvate de remediere şi întreţinere a reţelei sau despre tehnicile adecvate de tratare ce trebuie aplicate pentru a reduce sau a elimina riscul de neconformare la parametrii de calitate ai apei potabile, informînd simultan Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică;
b) Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică notifică consumatorii vizaţi despre măsurile suplimentare ce trebuie adoptate pentru prevenirea îmbolnăvirilor, dacă acestea se impun.
Capitolul III
SUPRAVEGHERE ŞI MONITORIZARE
Articolul 7. Controlul calităţii apei potabile
(1) Monitorizarea calităţii apei potabile se asigură de către producător, operator şi autorităţi publice după cum urmează:
a) producătorii de apă potabilă şi operatorii asigură monitorizarea operaţională, conformarea la parametrii de calitate şi finanţarea monitorizării de audit şi de control al calităţii apei potabile;
b) Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică, inclusiv prin subdiviziunile sale teritoriale, asigură monitorizarea de audit a calităţii apei potabile la orice etapă de producere a apei (extragere, tratare, înmagazinare, distribuire) şi a calităţii surselor de apă destinate îmbutelierii, precum şi a calităţii apelor potabile îmbuteliate înainte de plasarea lor pe piaţă, cu scopul de a verifica conformitatea apei care urmează a fi distribuită consumatorului cu cerinţele de calitate şi de a preveni riscurile pentru sănătatea publică;
c) Agenţia Naţională privind Siguranţa Alimentelor asigură supravegherea calităţii apei potabile utilizate de întreprinderile alimentare şi supravegherea pe piaţă a apei potabile îmbuteliate.
(2) Ministerul Sănătăţii va lua toate măsurile în scopul asigurării capacităţilor de laborator şi a calificării personalului Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică pentru realizarea monitorizării de audit a calităţii apei potabile, în vederea prevenirii riscurilor pentru sănătatea publică.
(3) Producătorii de apă potabilă sau operatorii, prin sistem public ori individual, prin îmbuteliere în sticle sau în alte recipiente pentru industria alimentară, vor asigura monitorizarea operaţională, de control al apei potabile, conform unui program care va cuprinde controlul eficienţei tehnologiei de tratare, îndeosebi a dezinfecţiei, şi controlul calităţii apei potabile produse şi furnizate.
(4) Procedurile pentru monitorizarea prevăzută la alin.(3) se stabilesc în conformitate cu Regulamentul sanitar privind supravegherea şi monitorizarea calităţii apei potabile, iar programul de monitorizare se aprobă de către Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică.
(5) Laboratoarele care efectuează încercări ale calităţii apei potabile, indiferent de tipul de proprietate şi forma de organizare juridică, vor respecta specificaţiile referitoare la metoda de analiză a parametrilor stabiliţi conform Regulamentului sanitar privind supravegherea şi monitorizarea calităţii apei potabile. Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică plasează anual pe pagina web oficială lista laboratoarelor care efectuează încercări ale calităţii apei potabile.
(6) Pentru evaluarea calităţii apei potabile se pot utiliza şi alte metode de analiză aprobate de organismul naţional de standardizare. Laboratoarele care recurg la metode alternative prezintă toate informaţiile de validare a acestora.
(7) Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică este în drept să decidă efectuarea unei monitorizări suplimentare dacă există dovezi ce atestă prezenţa în apă a unor substanţe sau microorganisme care nu au fost stabilite ca parametri conform tabelului 3 din anexă şi care constituie un potenţial pericol pentru sănătatea umană. Monitorizarea suplimentară se realizează individual pentru fiecare substanţă sau microorganism în cauză.
Articolul 8. Proceduri de analiză a calităţii apei potabile
(1) Sursele ce asigură apa potabilă în mediul rural – fîntînile, puţurile de adîncime mică şi captările de apă – se verifică de către subdiviziunile teritoriale ale Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică, la solicitarea autorităţii publice locale sau a deţinătorului sursei de apă, la un interval de 3 ani, la parametrii chimici, şi anual, la cei microbiologici, prin prelevare a probelor de apă şi analize de laborator.
(2) Starea de apă potabilă sau apă nepotabilă, constatată, în baza analizelor, de către un laborator abilitat, se consemnează pe o plăcuţă aplicată la vedere pe sursa de apă sau în vecinătatea ei.
(3) În cazul în care analizele de laborator arată că apa nu îndeplineşte condiţiile de potabilitate, se interzice utilizarea acesteia pentru consumul uman, al animalelor şi pentru irigaţii.
(4) Deţinătorii surselor de apă şi operatorii reţelelor de alimentare cu apă asigură accesul organelor de control la sursele de apă şi la reţelele de alimentare pentru prelevarea de probe şi protejarea acestora împotriva contaminărilor de orice fel.
(5) Costurile de prelevare şi analiză a probelor de apă prelevate se suportă de către deţinătorul sursei de apă, respectiv, operatorul reţelei de alimentare cu apă, conform listei şi tarifelor pentru serviciile contra cost prestate în sfera sănătăţii publice pentru persoanele fizice şi juridice, aprobate de Guvern.
Articolul 9. Remedierea cazurilor de neconformitate a calităţii apei potabile
(1) Neîncadrarea în valorile stabilite pentru parametrii prevăzuţi în tabelul 3 din anexă este analizată în termen de 24 de ore din momentul depistării faptului de neîncadrare de către Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică, precum şi de către producătorii, operatorii şi consumatorii implicaţi, în scopul identificării cauzei.
(2) Dacă, după toate măsurile luate pentru îndeplinirea condiţiilor specificate la art.4 alin.(1), apa potabilă nu întruneşte valorile stabilite pentru parametrii prevăzuţi în anexă, se aplică dispoziţiile art.6 alin.(3), iar Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică dispune întreprinderea măsurilor de urgenţă necesare pentru restabilirea calităţii apei. Se dă prioritate acţiunilor corective pentru parametrii a căror depăşire reprezintă un pericol pentru sănătatea umană.
(3) Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică dispune interzicerea sau restricţionarea utilizării apei dacă s-au înregistrat neconformităţi faţă de valorile admise ale parametrilor şi dacă apa constituie un pericol pentru sănătatea umană, verificînd dacă au fost luate toate măsurile pentru protejarea sănătăţii umane. În astfel de cazuri, consumatorii sînt informaţi imediat şi primesc toate recomandările ce se impun.
(4) Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică, împreună cu autorităţile publice locale, decide fie interzicerea, fie restricţionarea utilizării apei în funcţie de riscurile pentru sănătatea populaţiei generate de întreruperea alimentării cu apă potabilă sau de restricţiile la utilizarea acesteia.
(5) În cazul neconformităţii cu valorile parametrilor sau cu specificaţiile prevăzute în tabelul 3 din anexă, Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică analizează dacă această neconformitate reprezintă un risc pentru sănătatea umană şi dispune luarea măsurilor pentru restabilirea calităţii apei în scopul protejării sănătăţii umane.
(6) În orice situaţie în care sînt luate măsuri de remediere, Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică asigură informarea consumatorilor.
Articolul 10. Derogări
(1) Ministerul Sănătăţii, după caz, la solicitarea Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică, înaintează pentru aprobare Guvernului, pe o perioadă determinată, derogări de la valorile parametrilor stabiliţi în anexă dacă sînt întrunite următoarele condiţii:
a) lipsesc alternative de alimentare cu apă potabilă a populaţiei din zona respectivă, iar nivelul de risc pentru sănătatea consumatorilor pe perioada derogării este minim sau moderat;
b) există un plan de siguranţă a apei potabile pentru sistemul de alimentare cu apă potabilă în cauză;
c) derogările sînt doar pentru parametrii chimici bor, fluor şi nitriţi din tabelul 2 din anexă şi parametrii indicatori din tabelul 3 din anexă (cu excepţia parametrilor microbiologici şi ai radioactivităţii).
(2) Derogările se aprobă de Guvern în condiţiile art.5 alin.(2), sînt limitate la o perioadă cît mai scurtă şi nu vor depăşi termenul de 3 ani. În situaţia în care Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică solicită prelungirea derogării, se prezintă Ministerului Sănătăţii analiza situaţiei, motivarea solicitării de obţinere a celei de-a doua derogări şi planul de acţiuni pentru conformare prevederilor legii. A doua derogare nu va depăşi termenul de 3 ani.
(3) În cazuri speciale, pentru localităţi unde sînt în derulare proiecte de modernizare/retehnologizare a sistemelor de alimentare cu apă potabilă, Ministerul Sănătăţii poate aproba o a treia derogare pentru o perioadă care, de asemenea, nu va depăşi termenul de 3 ani. Decizia pentru o astfel de cerere va fi luată de către minister în termen de 3 luni de la depunerea solicitării.
(4) Pentru orice derogare acordată în conformitate cu alin.(1)–(3) trebuie specificate următoarele:
a) motivele derogării;
b) parametrul în cauză, rezultatele relevante ale monitorizării anterioare şi valoarea maximă permisă prin derogare;
c) zona geografică, cantitatea de apă furnizată zilnic, numărul populaţiei afectate şi eventualele consecinţe asupra întreprinderilor producătoare de alimente;
d) schema de monitorizare adecvată, cu creşterea frecvenţei de monitorizare la necesitate;
e) un rezumat al planului măsurilor de remediere, ce va include un calendar al activităţilor şi o estimare a costului de evaluare a situaţiei;
f) durata derogării.
(5) Prevederile alin.(4) nu se aplică dacă Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică consideră că nerespectarea valorii parametrilor nu prezintă riscuri pentru sănătate şi dacă măsurile luate în conformitate cu art.9 alin.(2) sînt suficiente pentru remedierea deficienţei în termen de 30 de zile. În această situaţie, Ministerul Sănătăţii stabileşte numai o valoare maximă admisă a parametrilor în cauză şi durata necesară pentru remedierea deficienţei.
(6) Prevederile alin.(5) nu se aplică dacă se constată că, pe o perioadă mai mare de 30 de zile consecutive în ultimele 12 luni, valoarea unui parametru într-un sistem de alimentare cu apă potabilă este necorespunzătoare valorii stabilite pentru acesta.
(7) Subdiviziunile teritoriale ale Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică şi autorităţile administraţiei publice locale din teritoriul pentru care s-a recurs la derogările prevăzute în prezentul articol, în termen de 48 de ore de la confirmare, informează populaţia afectată despre aceste derogări şi despre condiţiile de gestionare a acestora. Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică, împreună cu autorităţile administraţiei publice locale, va asigura acordarea de asistenţă grupurilor de populaţie vulnerabile pentru care derogarea implică un risc special. Aceste obligaţii nu se aplică în cazurile prevăzute la alin.(5), cu excepţia situaţiilor în care autorităţile competente decid contrariul.
(8) Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică, cu excepţia derogărilor prevăzute la alin.(5), informează Ministerul Sănătăţii, în termen de 60 de zile, despre orice derogare referitoare la un sistem de alimentare cu apă potabilă care furnizează în medie mai mult de 1000 m3 pe zi sau aprovizionează mai mult de 5000 de persoane, inclusiv cu privire la specificaţiile prevăzute la alin.(3).
(9) Prevederile alin.(1)–(8) nu se aplică apei potabile îmbuteliate în sticle sau în alte recipiente.
Articolul 11. Asigurarea calităţii tehnologiei de tratare a apei, a echipamentelor, a substanţelor şi a materialelor care vin în contact cu apa potabilă
(1) Nicio substanţă sau material utilizat în instalaţiile de producere, distribuţie, îmbuteliere, transport sau stocare a apei potabile nu trebuie să se regăsească în concentraţii mai mari decît este necesar scopului pentru care a fost utilizat şi nu trebuie să lase în apa potabilă, direct sau indirect, compuşi ori impurităţi care să diminueze protecţia sănătăţii umane.
(2) Punerea în consum a apei potabile îmbuteliate în sticle sau în alte recipiente se face cu respectarea prevederilor legale privind ambalarea şi etichetarea produselor alimentare.
Capitolul IV
INFORMAREA ŞI RAPORTAREA
Articolul 12. Informarea şi raportarea privind calitatea apei potabile
(1) Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică, inclusiv prin subdiviziunile sale teritoriale, trebuie să asigure disponibilitatea informaţiei referitoare la calitatea apei potabile, informarea consumatorilor despre posibilele efecte asupra sănătăţii şi despre măsurile de remediere luate sau care se impun a fi luate de către autorităţile competente ori de către consumatorii în cauză. Informaţia trebuie să fie corectă, clară, furnizată la timp şi actualizată.
(2) În scopul informării consumatorilor, Ministerul Sănătăţii, prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică, plasează pe pagina web a instituţiei, o dată la 3 ani, Raportul naţional privind calitatea apei potabile, care va conţine informaţia conform programelor de monitorizare şi va cuprinde cel puţin:
a) lista sistemelor de alimentare cu apă potabilă care furnizează în medie o cantitate de apă mai mare de 200 m3 pe zi sau care deservesc mai mult de 2000 de persoane;
b) descrierea situaţiei pentru o perioadă de 3 ani consecutivi, informaţiile plasîndu-se pe pagina web în primul trimestru al celui de-al patrulea an;
c) aspectele la care se referă dispoziţiile art.3 alin.(2), art.5 alin.(2), art.8 şi art.10 alin.(7) şi (8).
(3) Informaţiile necesare pentru întocmirea Raportului naţional privind calitatea apei potabile se prezintă Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică conform Regulamentului sanitar privind supravegherea şi monitorizarea calităţii apei potabile.
(4) Producătorii de apă potabilă şi operatorii furnizează Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică toate informaţiile necesare pentru întocmirea Raportului naţional privind calitatea apei potabile (capacitatea sistemului, date privind calitatea apei distribuite şi a celei din surse, numărul de consumatori, lungimea reţelelor, numărul de accidente pe reţea, date privind efectuarea dezinfecţiei, privind acreditarea laboratoarelor, informarea consumatorilor, măsurile de remediere a cazurilor de degradare a calităţii apei, pierderile de apă din reţea, precum şi date privind materialele şi regenţii utilizaţi la tratarea apei potabile).
(5) Producătorii de apă potabilă şi operatorii înregistrează şi păstrează datele privind calitatea apei potabile care este produsă, distribuită şi utilizată conform prevederilor Regulamentului sanitar privind supravegherea şi monitorizarea calităţii apei potabile.
(6) Producătorii de apă potabilă şi operatorii asigură accesul populaţiei la datele privind calitatea apei potabile produse, permit efectuarea inspecţiei de către reprezentanţii populaţiei la orice oră acceptabilă şi, la cel puţin un birou de relaţii cu publicul, afişează programul şi numărul de telefon la care se pot obţine date despre calitatea apei potabile produse şi distribuite.
(7) Producătorii de apă potabilă şi operatorii asigură gratuit disponibilitatea datelor privind calitatea apei potabile.
(8) Subdiviziunile teritoriale ale Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică, împreună cu producătorii de apă potabilă şi, respectiv, operatorii, întocmesc şi publică anual raportul teritorial privind calitatea apei potabile, care va cuprinde:
a) lista sistemelor publice de alimentare cu apă potabilă, centralizate sau individuale, inclusiv a celor care furnizează în medie o cantitate de apă mai mică de 10 m3 pe zi sau care deservesc mai puţin de 50 de persoane;
b) cel puţin aspectele la care se referă art.3 alin.(2), art.5 alin.(2), art.8 şi art.10 alin.(7) şi (8);
c) descrierea situaţiei pentru o perioadă de un an, informaţiile plasîndu-se pe pagina web în primul trimestru al anului următor.
Capitolul V
ASIGURAREA CALITĂŢII APEI POTABILE
Articolul 13. Planurile de siguranţă a calităţii apei potabile
(1) Autorităţile administraţiei publice locale vor coordona elaborarea planurilor de siguranţă a apei potabile, incluzînd calendarul şi costul măsurilor stabilite în plan pentru asigurarea conformării producătorilor de apă potabilă şi a operatorilor la cerinţele prevăzute de prezenta lege. Planurile de siguranţă a apei potabile vor fi elaborate de către producătorii de apă potabilă şi operatori în termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi şi aprobate de către autoritatea publică locală după coordonarea lor obligatorie cu Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică.
(2) Planurile de siguranţă a apei potabile se elaborează conform ghidurilor aprobate şi publicate de către Ministerul Sănătăţii.
(3) Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică va monitoriza şi va controla implementarea planurilor de siguranţa a apei potabile.
(4) Operatorii, producătorii de apă îmbuteliată şi consumatorii de apă din industria alimentară care au surse de apă proprii vor lua măsurile necesare pentru asigurarea parametrilor de calitate ai apei prevăzuţi de prezenta lege.
Articolul 14. Asigurarea conformării calităţii apei potabile
(1) În cazul imposibilităţii de a asigura, în termenele stabilite şi pentru zone geografice bine definite, parametrii de calitate prevăzuţi de prezenta lege, se înaintează Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică o cerere pentru prelungirea perioadei de conformare. Perioada de prelungire va fi de maximum 3 ani. La sfîrşitul perioadei de prelungire se evaluează situaţia, iar rezultatele se prezintă Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică. În caz de necesitate, Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică decide, pe baza respectivei evaluări, o altă perioadă de prelungire pe o durată de maximum 3 ani.
(2) Prevederile alin.(1) nu se aplică apei potabile îmbuteliate în sticle sau în alte recipiente.
Articolul 15. Răspunderea
Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage răspunderea materială, civilă, disciplinară, contravenţională sau penală, după caz.
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 16. Dispoziţii finale şi tranzitorii
(1) Prezenta lege intră în vigoare la 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Guvernul, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va elabora şi va aproba:
– Regulamentul sanitar privind supravegherea şi monitorizarea calităţii apei potabile;
– Regulamentul sanitar privind testarea materialelor şi substanţelor care vin în contact cu apa potabilă;
– procedura de autorizare sanitară a instalaţiilor de îmbuteliere a apei potabile în sticle sau alte recipiente.
(3) Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică, în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va întocmi şi va prezenta pentru aprobare Ministerului Sănătăţii planul, calendarul şi costurile activităţilor de monitorizare de audit a calităţii apei potabile.
(4) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea nr.272/1999 cu privire la apa potabilă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.39–41, art.167), cu modificările ulterioare.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Zinaida GRECEANÎI |
Nr.182. Chişinău, 19 decembrie 2019. |
Parametrii de calitate ai apei potabile
1. Parametrii de calitate ai apei potabile Parametrii de calitate sînt microbiologici, chimici şi indicatori. 2. Valorile concentraţiilor maxime admise pentru parametrii de calitate ai apei potabile sînt cele prevăzute în tabelele 1A, 1B, 2 şi 3.
Tabelul 1A
Parametrii microbiologici
| |
Parametrul | Valoarea admisă (număr/100 ml) |
Escherichia coli (E. coli) | 0 |
Enterococi (Streptococi fecali) | 0 |
Tabelul 1B
Parametrii microbiologici pentru apa potabilă îmbuteliată în sticle sau alte recipiente
| |
Parametrul | Valoarea admisă |
Escherichia coli (E. coli) | 0/250 ml |
Enterococi (Streptococi fecali) | 0/250 ml |
Pseudomonas aeruginosa | 0/250 ml |
Număr de colonii la 22°C | 100/1 ml |
Număr de colonii la 37°C | 20/1 ml |
Tabelul 2
Parametrii chimici
| |||
Parametrul | Valoarea concentraţiei maxime admisibile | Unitatea de măsură | Note |
1 | 2 | 3 | 4 |
Acrilamidă | 0,1 | µg/l | Valoarea se referă la concentraţia în apă a monomerului rezidual, calculată conform specificaţiilor privind concentraţia maximă eliberată de polimer în contact cu apa. Staţiile de tratare informează subdiviziunile teritoriale ale Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică despre utilizarea compusului în procesul de tratare a apei |
Antimoniu | 5 | µg/l | |
Arsen | 10 | µg/l | |
Benzen | 1 | µg/l | |
Benz(a)piren | 0,01 | µg/l | |
Bor | 1 | mg/l | |
Bromaţi | 10 | µg/l | |
Cadmiu | 3 | µg/l | |
Clorură de vinil | 0,5 | µg/l | Valoarea se referă la concentraţia în apă a monomerului rezidual, calculată conform specificaţiilor privind concentraţia maximă eliberată de polimer în contact cu apa. Staţiile de tratare informează subdiviziunile teritoriale ale Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică despre utilizarea compusului în procesul de tratare a apei |
Cianuri | 50 | µg/l | |
Crom | 50 | µg/l | |
Cupru | 2 | mg/l | Valoarea se aplică la o probă de apă prelevată de la robinetul consumatorului, printr-o metodă de prelevare adecvată, astfel încît să fie reprezentativă pentru cantitatea medie săptămînală ingerată de către consumator. Metoda de monitorizare va lua în considerare şi frecvenţa concentraţiilor maxime care pot cauza efecte asupra sănătăţii |
1, 2-Dicloretan | 3 | µg/l | |
Epiclorhidrină | 0,1 | µg/l | Valoarea se referă la concentraţia în apă a monomerului rezidual, calculată conform specificaţiilor privind concentraţia maximă eliberată de polimer în contact cu apa. Staţiile de tratare informează subdiviziunile teritoriale ale Agenţiei Naţionale pentru Sănătate Publică despre utilizarea compusului în procesul de tratare a apei |
Fluor | 1,5 | mg/l | Pentru apele îmbuteliate destinate copiilor, valoarea admisibilă de fluor va constitui 1,0 mg/l |
Hidrocarburi policiclice aromatice | 0,1 | µg/l | Suma concentraţiilor compuşilor specificaţi Compuşii specificaţi sînt: benzo(b)fluorantren, benzo(k)fluorantren, benzo(ghi)perilen, indeno(1, 2, 3-cd) piren |
Mercur | 1 | µg/l | |
Microcistină LR | 1 | µg/l | Analizele la microcistina LR se limitează la cazurile de risc pentru sănătate, atunci cînd în calitate de priză de apă potabilă se folosesc apele de suprafaţă cu potenţial pentru dezvoltarea cianobacteriilor |
Nichel | 20 | µg/l | Valoarea se aplică la o probă de apă prelevată de la robinetul consumatorului, printr-o metodă de prelevare adecvată, astfel încît să fie reprezentativă pentru cantitatea medie săptămînală ingerată de către consumator. Metoda de monitorizare va lua în consideraţie şi frecvenţa concentraţiilor maxime care pot avea efecte asupra sănătăţii |
Nitraţi | 50 | mg/l | Se va aplica următoarea formulă:
în care concentraţiile de nitraţi şi nitriţi sînt exprimate în mg/l. Pentru apele îmbuteliate destinate copiilor, valoarea admisibilă de nitraţi va constitui 20 mg/l, iar de nitriţi – 0,2 mg/l |
Nitriţi | 0,5 | mg/l | A se vedea nota pentru nitraţi |
Pesticide | 0,1 | µg/l | Pesticide reprezintă: insecticide organice, erbicide organice, fungicide organice, nematocide organice, acaricide organice, algicide organice, rodenticide organice, produse organice de combatere a mucegaiului, produse conexe (printre altele, regulatori de creştere) şi metaboliţi relevanţi, produşi de degradare şi de reacţie corespunzători.
Se vor monitoriza numai pesticidele care pot fi prezente într-o anumită sursă de apă. Parametrul valoric se aplică fiecărui pesticid în parte. Pentru aldrin, dieldrin, heptaclor şi heptaclor epoxid, concentraţia maximă este 0,030 µg/l |
Pesticide total | 0,5 | µg/l | Prin pesticide total se înţelege suma tuturor compuşilor individuali detectaţi şi cuantificaţi în urma procedurii de monitorizare |
Plumb | 10 | µg/l | Valoarea se aplică la o probă de apă prelevată de la robinetul consumatorului, printr-o metodă de prelevare adecvată, astfel încît să fie reprezentativă pentru cantitatea medie săptămînală ingerată de către consumator.
Metoda de monitorizare va lua în considerare şi frecvenţa concentraţiilor maxime care pot avea efecte asupra sănătăţii. Producătorii de apă potabilă se vor asigura că sînt luate toate măsurile adecvate pentru a reduce cît mai mult posibil concentraţia de plumb în apa potabilă. Pentru apa menţionată la art.6 alin.(1) lit.a), b) şi d), respectarea în practică a valorii se va realiza în maximum 10 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, în această perioadă pentru plumb acceptîndu-se o valoare de 25 µg/l |
Seleniu | 10 | µg/l | |
Tetracloretan şi tricloretenă | 10 | µg/l | Suma concentraţiilor compuşilor specificaţi |
Trihalometani total | 100 | µg/l | Suma concentraţiilor compuşilor specificaţi
Concentraţia totală de trihalometani trebuie să fie cît mai mică, fără a compromite dezinfecţia. Prin compuşi specificaţi se subînţelege: cloroform, bromoform, dibromoclormetan, bromdiclormetan. Pentru apa menţionată la art.6 alin.(1) lit.a), b) şi d), respectarea în practică a valorii se va realiza în maximum 10 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, în primii 5 ani acceptîndu-se o valoare de 150 µg/l pentru concentraţia totală de trihalometani |
Tabelul 3
Parametrii indicatori
| |||
Parametrul | Valoarea concentraţiei maxime admisibile | Unitatea de măsură | Note |
1 | 2 | 3 | 4 |
Aluminiu | 200 | µg/l | |
Amoniu | 0,5 | mg/l | |
Bacterii coliforme | 0 | număr/100 ml | Pentru apa îmbuteliată, unitatea de măsură este număr/250 ml |
Carbon organic total (COT) | Fără vreo modificare anormală | Acest parametru va fi măsurat numai pentru sistemele de alimentare care furnizează mai mult de 10000 m3 pe zi | |
Cloruri | 250 | mg/l | Apa nu trebuie să fie agresivă |
Clostridium perfringens (specia, inclusiv sporii) | 0 | număr/100 ml | Acest parametru trebuie monitorizat atunci cînd sursa de apă este de suprafaţă sau mixtă, iar în situaţia în care este decelat, trebuie investigată şi prezenţa altor microorganisme patogene ca, de exemplu, criptosporidium |
Clor rezidual liber | 0,5 | mg/l | În cazul utilizării apelor de suprafaţă tratate, în scopul prevenirii riscurilor pentru sănătate, se stabileşte o concentraţie minimă de clor rezidual liber la robinetul consumatorului de 0,1–0,2 mg/l. Pentru apele cu o capacitate mai mare de clorabsorbţie, se acceptă un nivel maxim de 1 mg/l |
Conductivitate | 2500 | µS cm-1 la 20°C | Apa nu trebuie să fie agresivă |
Culoare | Acceptabilă consumatorilor şi fără vreo modificare anormală | ||
Duritate totală, minim | 5 | °dH (grade germane) | |
Fier | 0,2 | mg/l | |
Gust | Acceptabil consumatorilor şi fără vreo modificare anormală | ||
Mangan | 50 | µg/l | |
Miros | Acceptabil consumatorilor şi fără vreo modificare anormală | ||
Număr de colonii la 22°C | Fără vreo modificare anormală | ||
Număr de colonii la 37°C | Fără vreo modificare anormală | ||
Oxidabilitate | 5 | mg O2/l | Acest parametru trebuie măsurat dacă se analizează carbonul organic total |
pH | ≥ 6,5; ≤ 9,5 | unităţi de pH | Apa nu trebuie să fie agresivă. Pentru apa plată îmbuteliată, valoarea minimă poate fi redusă pînă la 4,5 unităţi de pH.
Pentru apa îmbuteliată care conţine în mod natural sau este îmbogăţită cu bioxid de carbon, valoarea pH-ului poate fi mai mică |
Sodiu | 200 | mg/l | |
Sulfaţi | 250 | mg/l | Apa nu trebuie să fie agresivă |
Sulfuri şi hidrogen sulfurat | 100 | µg/l | |
Turbiditate | ≤ 5 | UNT | Pentru apa rezultată din tratarea unei surse de suprafaţă nu se va depăşi 1,0 UNT (unităţi nefelometrice de turbiditate) în apă la ieşirea din staţiile de tratare |
Zinc | 3 | mg/l | |
Radioactivitate | |||
Radon | 100 | Bq/l | Frecvenţa, metodele şi localizările pentru monitorizare vor fi stabilite conform Regulamentului sanitar privind supravegherea şi monitorizarea calităţii apei potabile |
Tritiu | 100 | Bq/l | Doza efectivă totală de referinţă acceptată pentru un adult corespunde unui consum zilnic de 2 litri apă potabilă pe o durată de un an. Monitorizarea tritiului şi a radioactivităţii în apa potabilă se face în cazul în care nu există datele necesare pentru calcularea dozei efective totale. În cazul în care monitorizările efectuate anterior denotă că nivelurile de tritiu la doza efectivă totală de referinţă sînt cu mult inferioare valorii parametrice, se va renunţa la monitorizarea tritiului |
Doza efectivă totală de referinţă | 0,1 | mSv/an | Cu excepţia tritiului, a potasiului-40, radonului şi produselor de descompunere a radonului |
