vineri, 30 noiembrie 2018
322/30.11.2018 Lege pentru modificarea Legii nr.303/2013 privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare

L E G E

pentru modificarea Legii nr.303/2013 privind serviciul public

de alimentare cu apă şi de canalizare

 

nr. 322  din  30.11.2018

 

Monitorul Oficial nr.86-92/142 din 08.03.2019

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I. Legea nr.303/2013 privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.60–65, art.123), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. În cuprinsul legii:

textele „furnizare a serviciului”, „serviciu public de alimentare cu apă şi de canalizare furnizat”, „serviciu furnizat”, „la nivel de regiune, raion” şi „indicatori de calitate”, la orice formă gramaticală, se substituie, respectiv, cu textele „furnizare/prestare a serviciului”, „serviciu public de alimentare cu apă şi de canalizare furnizat/prestat”, „serviciu furnizat/prestat”, „la nivel de raion” şi „indicatori de performanţă” la forma gramaticală corespunzătoare;

cuvîntul „gestionar”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „administrator” la forma gramaticală corespunzătoare;

cuvîntul „furnizează” se substituie cu textul „furnizează/prestează”.

2. Articolul 2:

la alineatul (2), cuvintele „autorităţii publice centrale de reglementare” se substituie cu cuvintele „autorităţii de reglementare”;

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Prevederile prezentei legi se aplică serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare organizat la nivel de raion, municipiu, oraş, sat/comună.”

articolul se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) Prevederile prezentei legi vizează satisfacerea cît mai completă a cerinţelor consumatorilor, protejarea intereselor acestora, întărirea coeziunii economico-sociale la nivelul comunităţilor locale, precum şi dezvoltarea durabilă a unităţilor administrativ-teritoriale.”

3. La articolul 3:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare se înfiinţează, se organizează şi se gestionează de către autorităţile administraţiei publice locale pentru satisfacerea necesităţilor colectivităţilor locale. La organizarea, funcţionarea şi dezvoltarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, interesul general al localităţilor şi al cetăţenilor este prioritar.”

alineatul (4) se completează în final cu textul „ , cu condiţia asigurării colectării apelor uzate prin sisteme individuale”.

4. La articolul 4:

noţiunea „apă industrială uzată” se substituie cu noţiunea „ape industriale uzate” cu următorul cuprins:

ape industriale uzate – toate apele uzate care provin din spaţiile utilizate în scopuri comerciale sau industriale, altele decît apele menajere uzate sau apele pluviale;”

noţiunea „avizare a tarifelor” se substituie cu noţiunea „avizare a cheltuielilor de bază şi a tarifelor” cu următorul cuprins:

avizare a cheltuielilor de bază şi a tarifelor – activitate de analiză şi de verificare a corectitudinii cheltuielilor de bază şi a tarifelor calculate de operatori, desfăşurată de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, cu respectarea procedurilor de stabilire, ajustare şi modificare a tarifelor şi cu emiterea avizelor privind cuantumul acestora pentru a fi aprobate de consiliile locale;”

noţiunea „branşament de apă” va avea următorul cuprins:

branşament de apă – conductă de apă care asigură legătura dintre reţeaua publică de distribuţie a apei şi instalaţia internă de apă. Branşamentul de apă deserveşte un singur consumator. În cazuri temeinic justificate şi atunci cînd condiţiile tehnice nu permit altă soluţie, se poate admite alimentarea cu apă a mai multor consumatori de la acelaşi branşament de apă. Cheltuielile pentru execuţia branşamentului de apă se suportă de către consumator. Execuţia branşamentului se asigură fie de către operator, fie de către consumator;”

noţiunea „consumator” va avea următorul cuprins:

consumator – persoană fizică sau juridică care beneficiază, direct ori indirect, individual sau colectiv, de serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare, în condiţiile legii;”

noţiunea „consumator casnic” va avea următorul cuprins:

consumator casnic – persoană fizică care utilizează serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare furnizat/prestat de operator, în bază de contract, pentru necesităţi casnice nelegate de activitatea de întreprinzător sau de cea profesională;”

la noţiunea „contor (apometru)”, cuvintele „aparat pentru măsurarea” se substituie cu cuvintele „mijloc de măsurare a”;

după noţiunea „contor (apometru)” se introduc două noţiuni noi cu următorul cuprins:

contract de delegare a gestiunii – contract încheiat în formă scrisă, prin care unităţile administrativ-teritoriale atribuie, pe o perioadă determinată, unui operator/unor operatori, care acţionează pe riscul şi răspunderea proprie, dreptul şi obligaţia de a furniza/presta serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, integral sau, după caz, numai unele activităţi specifice acestuia, inclusiv dreptul şi obligaţia de a administra şi de a exploata infrastructura tehnico-edilitară – aferentă serviciului furnizat/prestat sau activităţii efectuate, în schimbul unei redevenţe. Contractul de delegare a gestiunii este contract administrativ şi cade sub incidenţa prevederilor Codului administrativ al Republicii Moldova;

 delegarea gestiunii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare – acţiune prin care o unitate administrativ-teritorială atribuie unuia sau mai multor operatori, în condiţiile prezentei legi, dreptul de furnizare/prestare a serviciului sau a unei componente a acestuia şi pentru care îşi asumă responsabilitatea. Delegarea gestiunii serviciului implică operarea propriu-zisă a serviciului, concesionarea sistemului public aferent serviciului delegat, precum şi dreptul şi obligaţia operatorului de a administra şi de a exploata sistemul respectiv;”

noţiunea „operator” va avea următorul cuprins:

operator – persoană juridică care are capacitatea de a furniza/presta serviciul public de alimentare cu apă şi/sau de canalizare şi de a asigura nemijlocit administrarea şi exploatarea sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare, conform prevederilor prezentei legi;”

după noţiunea „operator” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

operator regional – operator organizat ca societate comercială, cu capital social deţinut integral de una sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale, care asigură furnizarea/prestarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare pe raza de competenţă a mai multor unităţi administrativ-teritoriale, inclusiv administrarea şi exploatarea sistemelor publice de alimentare cu apă şi de canalizare;”

după noţiunea „racord de canalizare” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

redevenţă – plată pentru transmiterea dreptului de folosinţă a bunurilor domeniului public sau privat al unităţii administrativ-teritoriale, aferente serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, stabilită în contractul de delegare a gestiunii;”

noţiunea „regiune” se exclude;

la noţiunea „reţea publică de transport al apei”, după textul „construcţii-anexă,” se introduce textul „cuprinsă între captare şi reţeaua de distribuţie,”;

după noţiunea „studiu de fezabilitate” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

studiu de oportunitate – document realizat de autoritatea publică locală în scopul colectării de date economico-financiare suficiente pentru fundamentarea necesităţii şi oportunităţii de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare;”

noţiunea „tarif distinct” se exclude.

5. Articolul 6:

la litera b), cuvîntul „anuale” se exclude;

litera e) va avea următorul cuprins:

„e) elaborează, aprobă şi participă, după caz, la implementarea actelor normative în domeniu;”

articolul se completează cu litera h) cu următorul cuprins:

„h) elaborează Procedura-cadru privind organizarea, derularea şi atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare şi Criteriile de selecţie-cadru specifice serviciului.”

6. Articolul 7:

la alineatul (2):

literele f) şi g) vor avea următorul cuprins:

„f) elaborează şi aprobă Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare;

g) elaborează şi aprobă Regulamentul-cadru cu privire la indicatorii de performanţă ai serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare;”

după litera g) se introduc literele g1)–g3) cu următorul cuprins:

„g1) elaborează şi aprobă Caietul de sarcini-cadru al serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare;

g2) elaborează şi aprobă Contractul-cadru de furnizare/prestare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare;

g3) elaborează şi aprobă Regulamentul privind procedurile de prezentare şi examinare a cererilor titularilor de licenţe privind preţurile şi tarifele reglementate;”

după litera h) se introduce litera h1) cu următorul cuprins:

„h1) elaborează şi aprobă Regulamentul privind principiile de efectuare a investiţiilor în sectorul de alimentare cu apă şi de canalizare;”

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Agenţia stabileşte pentru titularii de licenţe plăţile regulatorii necesare pentru asigurarea activităţii sale, în conformitate cu Legea nr.174/2017 cu privire la energetică, în mărime de pînă la 0,3% din venitul titularului de licenţă, obţinut din furnizarea/prestarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare. Plăţile regulatorii se transferă de către titularii de licenţe în contul curent al Agenţiei, trimestrial, în termenul stabilit de Agenţie.”

7. La articolul 8:

alineatul (1):

litera e) va avea următorul cuprins:

„e) elaborează şi aprobă Caietul de sarcini al serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare şi Regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare;”

alineatul se completează cu literele m)–o) cu următorul cuprins:

„m) aprobă studiul de fezabilitate privind reabilitarea şi extinderea sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare;

n) aprobă indicatorii de performanţă ai serviciului în conformitate cu Regulamentul-cadru cu privire la indicatorii de performanţă ai serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, elaborat şi aprobat de Agenţie;

o) emit decizii cu privire la forarea fîntînilor arteziene noi şi exploatarea celor existente, în conformitate cu prevederile art.19 alin.(5).”

articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) În vederea asigurării continuităţii şi funcţionării serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, autorităţile administraţiei publice locale sînt responsabile de planificarea şi urmărirea executării lucrărilor de investiţii conform propriilor strategii de dezvoltare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare şi planurilor generale de urbanism. În acest scop, autorităţile publice locale întocmesc programe de investiţii multianuale de înlocuire, extindere şi modernizare a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare, corelate cu investiţiile stabilite în planurile de alimentare cu apă şi sanitaţie raionale/naţionale.”

8. Legea se completează cu articolul 91 cu următorul cuprins:

„Articolul 91. Efectuarea controalelor

(1) Agenţia monitorizează şi verifică, prin control, activitatea operatorilor pentru asigurarea respectării legislaţiei din domeniu în desfăşurarea activităţii licenţiate, a respectării principiului costurilor necesare şi justificate la calcularea tarifelor pentru serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare, avînd şi alte competenţe acordate prin prezenta lege.

(2) În vederea asigurării prevederilor alin.(1), Agenţia efectuează controale şi stabileşte, în funcţie de complexitate, durata necesară pentru efectuarea acestora, care nu trebuie să depăşească 90 de zile. Perioada de întocmire a raportului de control şi de prezentare a acestuia operatorilor supuşi controlului nu poate depăşi 30 de zile lucrătoare de la data încheierii controlului. Rapoartele privind rezultatele controlului, întocmite de angajaţii Agenţiei, se înaintează Consiliului de administraţie spre examinare, care, prin hotărîre, se pronunţă pe marginea acestora şi dispune, după caz, luarea de măsuri pentru înlăturarea abaterilor constatate şi/sau pentru aplicarea unor sancţiuni.

(3) Agenţia efectuează controale planificate sau controale inopinate, din oficiu sau la cerere, în conformitate cu prevederile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.”

9. Articolul 10 se completează cu literele h) şi i) cu următorul cuprins:

„h) continuitatea din punct de vedere calitativ şi cantitativ;

i) adaptabilitatea la cerinţele consumatorilor.”

10. La articolul 11:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Alegerea formei de gestiune a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare se efectuează prin decizia autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale, în funcţie de natura şi starea serviciului, de necesitatea asigurării celui mai bun raport calitate-preţ, de interesele actuale şi de perspectivă ale unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi de mărimea şi complexitatea sistemelor aferente serviciului.”

articolul se completează cu alineatele (3) şi (4) cu următorul cuprins:

„(3) Forma de gestiune a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare se stabileşte prin:

a) decizie privind darea în administrare, adoptată de autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale, în cazul gestiunii directe;

b) decizie privind atribuirea şi încheierea contractelor de delegare a gestiunii serviciului, adoptată, respectiv aprobată, după caz, de autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale, în cazul gestiunii delegate.

(4) Activităţile specifice serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare, indiferent de forma de gestiune aleasă, se realizează pe baza unui regulament de organizare şi funcţionare a serviciului şi a unui caiet de sarcini, elaborate şi aprobate de autorităţile administraţiei publice locale în conformitate cu Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare şi cu Caietul de sarcini-cadru al serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, elaborate de Agenţie.”

11. La articolul 12, alineatele (2) şi (3) vor avea următorul cuprins:

„(2) Gestiunea directă se realizează prin structuri ale autorităţilor administraţiei publice locale, înfiinţate prin decizii ale consiliilor locale, după caz, care pot fi:

a) compartimente de specialitate, fără personalitate juridică, organizate în cadrul aparatului propriu al consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale;

b) entităţi specializate, cu personalitate juridică, organizate în subordinea consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale, avînd patrimoniu propriu, gestiune economică proprie şi autonomie financiară şi funcţională.

(3) Entităţile menţionate la alin.(2) lit.b) îşi desfăşoară activitatea de furnizare/prestare a serviciului în baza deciziei de dare în administrare şi exploatare a serviciului şi a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare aferente şi în baza licenţei eliberate de Agenţie, în condiţiile legii.”

12. La articolul 13:

alineatele (2)–(4) vor avea următorul cuprins:

„(2) Procedurile de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii sînt licitaţia publică şi negocierea directă, organizate în baza Procedurii-cadru privind organizarea, derularea şi atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, aprobată de Guvern.

(3) Contractele de delegare a gestiunii se aprobă prin decizie de atribuire, adoptată de autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale, şi se semnează de către autorităţile executive ale acestora.

(4) Gestiunea delegată se realizează prin intermediul unor operatori, care pot fi:

a) societăţi comerciale înfiinţate de autorităţile administraţiei publice locale, care furnizează/prestează serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, cu capital social deţinut integral de unităţile administrativ-teritoriale;

b) societăţi comerciale care furnizează/prestează serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, înfiinţate în urma reorganizării întreprinderilor municipale, al căror capital social este deţinut integral, în calitate de proprietar, de unităţile administrativ-teritoriale;

c) societăţi comerciale cu capital social privat sau mixt, care furnizează/prestează serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare.”

la alineatul (7), litera b) va avea următorul cuprins:

„b) Regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare;”

la alineatul (8):

litera g) va avea următorul cuprins:

„g) indicatorii de performanţă ai serviciului furnizat/prestat consumatorilor;”

litera h) se abrogă;

la alineatul (9), cuvintele „şi nivelul tarifelor aplicate” se exclud;

alineatele (11) şi (12) vor avea următorul cuprins:

„(11) Procedura privind atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare se face în baza documentaţiei de atribuire aprobate de autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale. Documentaţia de atribuire cuprinde în mod obligatoriu Regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, Caietul de sarcini al serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare şi Criteriile de selecţie specifice acestuia, întocmite pe baza Regulamentului-cadru, a Caietului de sarcini-cadru al serviciului şi a Criteriilor de selecţie-cadru specifice serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare.

(12) Prin derogare de la prevederile art.13 alin.(2), contractul de delegare a gestiunii serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare, inclusiv concesionarea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare aferente acestuia, se atribuie direct operatorilor regionali/operatorilor enumeraţi la alin.(4) lit.a) şi b) cu capital integral public. Existenţa capitalului privat în capitalul integral al operatorului regional/operatorului este exclusă.”

la alineatul (14):

cuvintele „studiu de fezabilitate” se substituie cu cuvintele „studiu de oportunitate”;

alineatul se completează cu următorul text:

„Studiul de oportunitate cuprinde examinarea următoarelor elemente:

a) necesităţile localităţii;

b) suprafaţa, gradul de dezvoltare şi particularităţile economico-sociale ale localităţilor;

c) starea sistemului de alimentare cu apă şi de canalizare existent;

d) posibilităţile locale de finanţare a funcţionării serviciului, respectiv a înfiinţării şi/sau a dezvoltării sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare;

e) raportul calitate-cost optim pentru serviciul furnizat/prestat consumatorilor.”

articolul se completează cu alineatele (18) şi (19) cu următorul cuprins:

„(18) Contractele de delegare a gestiunii vor prevedea sarcinile concrete ce revin autorităţilor administraţiei publice locale, respectiv operatorului, în ceea ce priveşte iniţierea, fundamentarea, promovarea, aprobarea, finanţarea şi efectuarea investiţiilor.

(19) În cazul gestiunii delegate, investiţiile efectuate pentru înlocuirea, modernizarea şi/sau extinderea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare se recuperează prin amortizare sau redevenţă, după caz.”

13. Legea se completează cu articolul 131 cu următorul cuprins:

„Articolul 131. Regimul juridic al sistemelor publice de alimentare cu apă şi de canalizare

(1) Sistemele publice de alimentare cu apă şi de canalizare sînt parte componentă a infrastructurii tehnico-edilitare a unităţilor administrativ-teritoriale, sînt bunuri de interes şi folosinţă publică şi aparţin, prin natura lor sau potrivit legii, domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale, fiind supuse regimului juridic al proprietăţii publice în conformitate cu Legea nr.29/2018 privind delimitarea proprietăţii publice.

(2) Sistemele publice de alimentare cu apă şi de canalizare sau părţile componente ale acestora, realizate în comun prin programe de investiţii, aparţin domeniului public al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale şi se înregistrează în patrimoniul acestora pe baza următoarelor criterii:

a) bunurile construite exclusiv în raza unei singure unităţi administrativ-teritoriale aparţin domeniului public al acesteia;

b) bunurile construite în raza mai multor unităţi administrativ-teritoriale şi/sau care deservesc mai multe unităţi administrativ-teritoriale aparţin domeniului public al raionului/municipiului dacă toate unităţile administrativ-teritoriale implicate sînt situate în acelaşi raion/municipiu;

c) bunurile construite în raza mai multor unităţi administrativ-teritoriale şi/sau care deservesc mai multe unităţi administrativ-teritoriale aparţin domeniului public al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale dacă aceste unităţi administrativ-teritoriale sînt situate în raioane/municipii diferite, apartenenţa acestora stabilindu-se prin decizia consiliilor raionale/municipale sau prin hotărîre de Guvern.

(3) Sistemele publice de alimentare cu apă şi de canalizare utilizate pentru furnizarea/prestarea serviciului pot fi:

a) date în administrare şi exploatare operatorilor, în cazul gestiunii directe;

b) concesionate operatorilor, în temeiul deciziei de atribuire a contractului de delegare a gestiunii serviciului, în cazul gestiunii delegate.

(4) În cazul gestiunii delegate, concesionarea sistemelor publice de alimentare cu apă şi de canalizare utilizate pentru furnizarea/prestarea serviciului este parte intrinsecă a contractelor de delegare a gestiunii. Aceste bunuri se transmit operatorilor spre administrare şi exploatare pe perioada delegării gestiunii, în baza contractului de delegare a gestiunii, odată cu delegarea gestiunii serviciului.

(5) Operatorul, indiferent de modalitatea de gestiune a serviciului, este obligat să ţină o evidenţă separată a bunurilor primite în gestiune, inclusiv a modificării în timp a valorii sau a înlocuirii complete a acestora.

(6) Bunurile domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale, aferente serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, nu pot fi depuse ca aport la capitalul integral al societăţilor comerciale (inclusiv cele înfiinţate de autorităţile administraţiei publice locale şi centrale) şi nu pot constitui garanţii pentru creditele bancare contractate de autorităţile administraţiei publice locale sau de operatori, fiind inalienabile, imprescriptibile şi insesizabile. Aceste bunuri pot fi date în administrare sau pot fi concesionate operatorilor, în condiţiile legii.

(7) Bunurile domeniului privat al unităţilor administrativ-teritoriale utilizate pentru furnizarea/prestarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare pot fi date în administrare, concesionate sau trecute în proprietatea operatorilor, cu respectarea prevederilor legale.

(8) În cazul gestiunii delegate, bunurile realizate de operatori în conformitate cu programele de investiţii impuse prin contractul de delegare a gestiunii aparţin domeniului public şi revin de drept, gratuit şi libere de orice sarcini unităţilor administrativ-teritoriale. Acestea se transmit de către operator autorităţilor publice locale pentru înregistrarea în proprietatea unităţii administrativ-teritoriale pînă la finele fiecărui an de gestiune.

(9) Administrarea bunurilor domeniului public sau privat al unităţilor administrativ-teritoriale, aferente serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, se face cu diligenţa unui bun proprietar.

(10) În cazul societăţilor comerciale cu capital integral public, bunurile necesare furnizării/prestării serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare se concesionează acestora odată cu delegarea gestiunii serviciului, prin atribuire directă.

(11) Redevenţa pentru concesionarea bunurilor aferente serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare se stabileşte în contractul de delegare a gestiunii, la nivelul calculat similar amortizării acestor bunuri sau la alt nivel, dacă se justifică economic.

(12) Redevenţa prevăzută la alin.(11) se utilizează doar pentru finanţarea reparaţiilor cu capitalizarea cheltuielilor, inclusiv reabilitarea, modernizarea şi/sau dezvoltarea bunurilor domeniului public care au făcut obiectul concesionării şi/sau al dezvoltării noilor imobilizări corporale.”

14. Articolul 14:

la litera b), cuvintele „tehnologiilor şi a instrucţiunilor tehnice de exploatare” se substituie cu cuvintele „actelor normative din domeniu”;

litera g) va avea următorul cuprins:

„g) măsurarea volumelor de apă produsă, distribuită şi facturată, cu contoare de apă introduse pe piaţă şi/sau date în folosinţă, precum şi aflate în exploatare conform cerinţelor prevăzute de Legea metrologiei nr.19/2016;”.

15. La articolul 15:

alineatul (1) se completează cu litera h) cu următorul cuprins:

„h) să prezinte anual spre avizare şi aprobare tarifele pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă, pentru serviciul public de canalizare şi de epurare a apelor uzate.”

la alineatul (2):

litera a) va avea următorul cuprins:

„a) să asigure furnizarea/prestarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare tuturor consumatorilor din teritoriul în ale cărui limite a fost autorizat, cu respectarea prevederilor Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare şi ale legislaţiei în vigoare;”

la litera c), cuvîntul „Agenţie” se substituie cu cuvintele „autoritatea publică locală”;

la litera d), textul „Regulamentul cu privire la serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare” se substituie cu textul „Regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare”.

16. La articolul 16:

alineatul (1) se completează cu litera f) cu următorul cuprins:

„f) să iniţieze modificarea sau rezilierea contractului încheiat cu consumatorul, dacă există temei conform prevederilor prezentei legi.”

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Efectuarea lucrărilor prevăzute la alin.(2), cu excepţia celor de avarie şi a celor executate în limitele zonelor de protecţie sanitară a obiectelor sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare, se coordonează cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu deţinătorii de terenuri. În scopul evitării impactului asupra mediului şi/sau al cauzării prejudiciilor unor terţi, la executarea lucrărilor în zonele de protecţie sanitară, operatorul este în drept să înlăture orice obstacol (construcţie, plantaţie etc.) amplasat neautorizat în zona respectivă, după o coordonare prealabilă cu autoritatea publică locală. Restabilirea porţiunilor de străzi şi de terenuri accidentate în urma unor astfel de lucrări se efectuează din contul operatorului, în termenele convenite.”

17. Articolul 22:

la alineatul (5), textele „autorizaţiilor de racordare şi/sau de deversare” şi „autorizaţiilor de deversare” se substituie, respectiv, cu textele „avizelor de racordare şi/sau a acordurilor de preluare” şi „acordurilor de preluare”;

articolul se completează cu alineatele (51) şi (52) cu următorul cuprins:

„(51) În cazul în care apele uzate evacuate în reţelele publice de canalizare nu corespund cerinţelor impuse de operator în acordul de preluare a apelor uzate, consumatorii, cu excepţia celor casnici, au obligaţia să monteze staţii proprii de epurare sau de preepurare a apelor uzate.

(52) În cazul nerespectării normativelor de evacuare a apelor uzate stabilite în acordul de preluare, operatorul dispune înlăturarea cauzei de neconformitate în termen de cel mult 10 zile, fiind în drept să retragă acordul de preluare şi/sau să sisteze furnizarea/prestarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare pînă la înlăturarea cauzelor ce au condus la încălcarea normativelor stabilite.”

la alineatul (6), cuvintele „autorizaţiilor de deversare” se substituie cu cuvintele „acordurilor de preluare”;

alineatul (7) va avea următorul cuprins:

„(7) Stabilirea condiţiilor de evacuare a apelor uzate de la agenţii economici în sistemele de canalizare ale localităţilor, precum şi a concentraţiilor maxim admisibile de poluanţi în apele uzate, se efectuează de către operator cu respectarea normativelor deversării limitat admisibile în emisare, stabilite de legislaţia în vigoare. Operatorul poate efectua controlul inopinat al evacuării apelor uzate de la agenţii economici şi/sau prelevarea probelor în scopul verificării calităţii apelor uzate deversate în reţelele de canalizare.”

la alineatul (9), cuvintele „Autorizaţia de deversare” şi „autorizaţia de conectare şi deversare” se substituie, respectiv, cu cuvintele „Acordul de preluare” şi „avizul de racordare şi acordul de preluare”;

la alineatul (10), cuvintele „autorizaţiei de deversare” se substituie cu cuvintele „acordului de preluare”;

la alineatul (11), cuvintele „autorizaţia de deversare” se substituie cu cuvintele „acordul de preluare”;

la alineatul (12), cuvintele „Autorizaţia de deversare” şi „termenului de valabilitate a autorizaţiei” se substituie, respectiv, cu cuvintele „Acordul de preluare” şi „termenului de valabilitate a acordului”;

alineatul (14) va avea următorul cuprins:

„(14) În cazul în care condiţiile de evacuare a apelor uzate în reţeaua publică nu pot fi îndeplinite din punct de vedere economic sau tehnologic, agentul economic prezintă operatorului argumentarea de rigoare, cu indicarea cauzelor neîndeplinirii condiţiilor de deversare. Argumentarea se examinează de către operator în termen de 10 zile, luîndu-se decizia de încheiere sau de refuz al încheierii cu agentul economic a unui contract de evacuare a apelor uzate supraîncărcate, pe perioadă determinată, cu aplicarea, la tariful pentru serviciul public de canalizare şi epurare a apelor uzate, a coeficientului stabilit pentru încărcarea suplimentară cu volume de ape uzate şi/sau poluanţi ce depăşesc concentraţia maxim admisibilă. Contractul poate fi încheiat numai în cazul în care staţia de epurare a apelor uzate dispune de rezervele necesare pentru a efectua epurarea, ţinînd cont de indicatorii respectivi, dacă nu se aduc prejudicii funcţionării normale a reţelelor şi instalaţiilor de epurare şi se asigură respectarea condiţiilor de calitate stabilite pentru deversarea apelor în emisar.”

la alineatul (15), cuvintele „autorizaţiei de deversare” se substituie cu cuvintele „acordului de preluare”;

alineatele (16) şi (18) vor avea următorul cuprins:

„(16) Pentru depăşirea normativelor la deversarea apelor uzate în sistemul de canalizare, operatorul calculează şi aplică plaţi suplimentare conform legislaţiei în vigoare şi/sau contractului de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare.”

„(18) În cazul în care volumul substanţelor în suspensie, consumul biochimic de oxigen pentru 5 zile (CBO5), precum şi alţi indicatori depăşesc normativele aprobate în modul stabilit de legislaţie sau în acordul de preluare, se aplică plăţi suplimentare proporţionale depăşirii concentraţiilor maxim admisibile, conform Regulamentului privind cerinţele de colectare, epurare şi deversare a apelor uzate în sistemul de canalizare şi/sau în corpuri de apă pentru localităţile urbane şi rurale.”

18. La articolul 25, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) În zonele de protecţie sanitară a sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare se interzic efectuarea oricăror tipuri de lucrări de construcţie, executarea săpăturilor, cultivarea plantaţiilor perene, depozitarea materialelor, demolarea construcţiilor, a îngrădirilor sau a inscripţiilor de identificare şi de avertizare aferente sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare, orice mod de intervenţie asupra reţelelor şi instalaţiilor şi/sau orice mod de îngrădire a accesului la ele. În cazuri de excepţie, cînd în zona de protecţie sanitară a reţelelor şi instalaţiilor publice de alimentare cu apă şi de canalizare este necesar să se execute o construcţie autorizată în modul stabilit, beneficiarul acesteia suportă toate cheltuielile de modificare a traseului reţelelor de alimentare cu apă şi de canalizare şi a instalaţiilor aferente, cu respectarea prevederilor Legii nr.163/2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţie.”

19. La articolul 26:

alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Achiziţionarea, instalarea, exploatarea, întreţinerea, reparaţia, înlocuirea şi verificarea metrologică a contoarelor se efectuează:

a) la branşamentele blocurilor locative, la casele individuale – de către operator, din contul mijloacelor financiare prevăzute în tariful pentru serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, calculate conform Metodologiei de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciul de alimentare cu apă, de canalizare şi de epurare a apelor uzate, aprobată de Agenţie;

b) în apartamentele din blocurile locative cu care sînt încheiate contracte directe cu operatorul sau la încheierea contractului direct cu operatorul – de către operator, din contul mijloacelor financiare prevăzute în tariful pentru serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, calculate conform Metodologiei de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciul de alimentare cu apă, de canalizare şi de epurare a apelor uzate, aprobată de Agenţie;

c) la alţi consumatori – conform contractului încheiat între consumator şi operator sau între consumator şi administratorul blocului locativ, din contul mijloacelor financiare ale consumatorului.”

la alineatul (5), cuvîntul „concret” se exclude;

la alineatul (6), cuvîntul „operatorul” se substituie cu textul „administratorul/operatorul”;

la alineatul (12), textul „Regulamentului cu privire la serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare” se substituie cu textul „Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare”.

20. Articolul 28 va avea următorul cuprins:

„Articolul 28. Raporturile juridice dintre operator, administratorul blocului locativ şi consumator

(1) Raporturile juridice dintre operator, administratorul blocului locativ şi consumatorul serviciului public de alimentare cu apă şi/sau de canalizare se reglementează de prezenta lege, Regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare şi Legea nr.75/2015 cu privire la locuinţe.

(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare stabileşte condiţiile şi măsurile ce se impun pentru asigurarea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, precum şi relaţiile dintre operatori şi consumatori.”

21. Articolul 29:

în cuprinsul articolului, cuvîntul „chiriaş”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „locatar” la forma gramaticală corespunzătoare;

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) În blocurile locative în care contractele de furnizare/prestare a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare sînt încheiate cu administratorul blocului locativ, facturarea serviciului se efectuează în baza tarifelor aprobate şi a volumului de apă înregistrat de contorul comun instalat la branşamentul blocului. Distribuirea pe apartamente a volumului de apă înregistrat de contorul comun de la branşamentul blocului locativ se efectuează de către administratorul blocului locativ în baza Regulamentului cu privire la prestarea serviciilor comunale şi necomunale, folosirea, exploatarea şi administrarea locuinţelor, aprobat de Guvern, conform art.19 alin.(1) al Legii condominiului în fondul locativ nr.913/2000.”

la alineatul (3), cuvintele „pentru furnizarea acestui serviciu în apartamente” se exclud;

alineatul (4):

la litera a), textul „în cel mult 30 de zile calendaristice din momentul solicitării” se substituie cu textul „conform planului de investiţii aprobat de autoritatea publică abilitată să aprobe tarifele pentru serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare pentru un operator concret”;

la litera b), cuvîntul „distinct” se exclude;

litera d) se abrogă;

litera e) va avea următorul cuprins:

„e) administratorul blocului locativ efectuează, din contul locatarilor, reparaţia, reconstrucţia, renovarea, întreţinerea curentă a reţelelor interioare de alimentare cu apă şi de canalizare, inclusiv lichidarea scurgerilor la reţelele interne de alimentare cu apă şi a ancrasărilor la reţelele de canalizare ale blocului locativ.”

22. Articolul 30 va avea următorul cuprins:

„Articolul 30. Indicatorii de performanţă ai serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare

(1) Serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare furnizat/prestat prin sistemele de alimentare cu apă şi de canalizare trebuie să întrunească, la branşamentele consumatorilor, indicatorii de performanţă minimali stabiliţi în Regulamentul-cadru privind indicatorii de performanţă ai serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare.

(2) Indicatorii de performanţă ai serviciului furnizat/prestat consumatorilor se aprobă de autorităţile administraţiei publice locale, în funcţie de necesităţile consumatorilor, de starea tehnică a sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare şi de eficienţa acestora, cu respectarea indicatorilor de performanţă minimali prevăzuţi în Regulamentul-cadru privind indicatorii de performanţă ai serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, respectiv în Caietul de sarcini-cadru al serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare.”

23. La articolul 32:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Activitatea de furnizare/prestare a serviciului public de alimentare cu apă şi/sau de canalizare la nivel de raion, municipiu şi oraş se supune reglementării prin licenţiere.”

la alineatul (3), litera c) va avea următorul cuprins:

„c) să prezinte lista bunurilor domeniului public sau privat al unităţii administrativ-teritoriale, aferente serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, pe care le administrează şi le exploatează, în cazul operatorilor care furnizează/prestează serviciul de alimentare cu apă şi de canalizare;”.

24. La articolul 33, alineatul (6) se completează cu literele f)–h) cu următorul cuprins:

„f) refuzul repetat al titularului de licenţă de a prezenta informaţiile şi rapoartele solicitate de Agenţie;

g) neexecutarea de către titularul de licenţă a prescripţiei privind lichidarea încălcărilor ce ţin de activitatea licenţiată;

h) refuzul titularului de licenţă de a permite efectuarea controalelor şi a inspecţiilor dispuse de Agenţie sau obstrucţionarea Agenţiei în efectuarea acestora.”

25. Articolul 35:

alineatul (1):

la litera a), textul „diferenţiat în funcţie de locul de furnizare a serviciului, inclusiv în bloc locativ/casă individuală sau în apartament din bloc locativ” se exclude;

alineatul se completează cu litera e) cu următorul cuprins:

„e) tariful pentru producerea şi/sau transportarea apei în vederea redistribuirii.”

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Tarifele pentru serviciul public de alimentare cu apă potabilă, pentru serviciul public de alimentare cu apă tehnologică, pentru serviciul public de canalizare şi de epurare a apelor uzate, pentru producerea şi/sau transportarea apei în vederea redistribuirii se determină de către titularii de licenţă în conformitate cu Metodologia de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare şi de epurare a apelor uzate, elaborată şi aprobată de Agenţie.”

la alineatul (3):

litera a) va avea următorul cuprins:

„1) componenţa şi modul de determinare, în scopuri tarifare, a:

a) cheltuielilor de procurare a apei;

b) cheltuielilor materiale;

c) cheltuielilor de personal;

d) cheltuielilor pentru energia electrică;

e) cheltuielilor de distribuire şi administrative;

f) cheltuielilor de întreţinere şi exploatare a sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare;

g) amortizării mijloacelor fixe şi a imobilizărilor necorporale deţinute de operator cu drept de proprietate şi care nu fac parte din sistemele publice de alimentare cu apă şi de canalizare, inclusiv în cazul reevaluării acestora astfel încît activele respective să nu fie depreciate mai mult de o dată, însă excluzînd activele care au fost obţinute gratuit, prin donaţii sau prin alte surse nerambursabile;

h) amortizării mijloacelor fixe şi a imobilizărilor necorporale care fac parte din sistemele publice de alimentare cu apă şi de canalizare ale entităţii specializate a autorităţii publice locale care asigură gestiunea directă a serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare;

i) amortizării mijloacelor fixe şi a imobilizărilor necorporale transmise operatorului conform contractului de delegare de către autorităţile publice locale pentru a fi utilizate doar în scopurile prevăzute de contractul de delegare;

j) nivelului redevenţei;

k) cheltuielilor privind impozitele şi taxele;

l) altor cheltuieli operaţionale;

m) nivelului de rentabilitate;”

litera b) va avea următorul cuprins:

„2) determinarea costurilor incluse în tarif, separat pentru fiecare activitate desfăşurată de titularul de licenţă;”

litera c) va avea următorul cuprins:

„3) condiţiile de utilizare a amortizării mijloacelor fixe şi a imobilizărilor necorporale (redevenţei), de efectuare a cheltuielilor materiale, a cheltuielilor de întreţinere şi exploatare a sistemului public de alimentare cu apă şi de canalizare, precum şi modalitatea de ajustare a tarifelor în cazul utilizării acestora în alte scopuri;”

litera d) va avea următorul cuprins:

„4) principiile de efectuare a investiţiilor de către operator în sistemul public de alimentare cu apă şi de canalizare şi modul de recuperare a acestora prin tarif;”

litera e) va avea următorul cuprins:

„5) modul de ajustare a cheltuielilor de bază şi a tarifelor pentru perioada de valabilitate a metodologiei tarifare.”

la alineatul (4) litera a), cuvintele „furnizarea fiabilă şi continuă a” se substituie cu textul „furnizarea/prestarea”;

articolul se completează cu alineatele (51) şi (52) cu următorul cuprins:

„(51) Tariful pentru producerea şi/sau transportarea apei în vederea redistribuirii dintr-un sistem de alimentare, care este livrată în alt sistem de alimentare, se va calcula în baza elementelor de cheltuieli aferente acestor activităţi.

(52) Operatorul regional căruia i-a fost delegată gestiunea serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare de către mai multe unităţi administrativ-teritoriale va aplica un tarif unic pentru întreaga arie de operare.”

la alineatul (6), cifrele „30” se substituie cu cifrele „60”;

la alineatul (13), cuvintele „se aprobă de către Agenţie în modul stabilit” se substituie cu textul „se stabilesc în conformitate cu Metodologia de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă, de canalizare şi de epurare a apelor uzate şi se aprobă de către Agenţie”;

alineatul (16) va avea următorul cuprins:

„(16) Operatorii care furnizează serviciul public de alimentare cu apă potabilă, serviciul public de canalizare şi de epurare a apelor uzate la nivel de raion, municipiu şi oraş sînt obligaţi să afişeze la sediile lor şi să plaseze pe paginile lor web oficiale hotărîrile consiliului local şi/sau pe ale Agenţiei cu privire la aprobarea tarifelor pentru serviciile menţionate, precum şi pe cele referitoare la aprobarea tarifelor pentru serviciul public de alimentare cu apă tehnologică şi pentru serviciile auxiliare.”

26. Articolul 36 se completează cu alineatele (5)–(7) cu următorul cuprins:

„(5) Operatorii/operatorii regionali, inclusiv cei care beneficiază de împrumuturi de la instituţiile financiare internaţionale pentru efectuarea unor investiţii publice destinate înfiinţării, modernizării, dezvoltării infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, constituie, în conformitate cu art.361, un fond de dezvoltare.

(6) În situaţia în care unităţile administrativ-teritoriale au contractat împrumuturi pentru efectuarea de investiţii, sursa de rambursare o constituie redevenţa pentru concesionarea bunurilor proprietate publică.

(7) Bunurile aferente serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare obţinute în cadrul programelor de investiţii de către operator sau autorităţile publice locale aparţin domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale.”

27. Legea se completează cu articolul 361 cu următorul cuprins:

„Articolul 361. Fondul de dezvoltare

(1) Fondul de dezvoltare este destinat pentru înlocuirea şi dezvoltarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, pentru cofinanţarea proiectelor care beneficiază de asistenţă nerambursabilă, precum şi pentru asigurarea fondurilor necesare rambursării împrumuturilor contractate în scopul efectuării investiţiilor.

(2) Fondul de dezvoltare se instituie de către operator/operatorul regional sau de către autoritatea publică locală.

(3) Mijloacele Fondului de dezvoltare se păstrează într-un cont bancar separat, purtător de dobîndă, sau conform prevederilor acordurilor de împrumut încheiate în scopul efectuării investiţiilor potrivit alin.(1).

(4) Operatorul/operatorul regional care realizează proiecte cu finanţare rambursabilă de la instituţii financiare naţionale sau internaţionale are obligaţia ca, de la semnarea acordului de împrumut şi pînă la rambursarea integrală a împrumuturilor, să constituie Fondul de dezvoltare în mărimea care acoperă serviciul datoriei aferent împrumuturilor contractate.

(5) Fondul de dezvoltare se constituie din:

a) vărsăminte din profitul net al întreprinderii municipale care gestionează serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare, conform deciziei fondatorului;

b) vărsăminte din profitul net al societăţii comerciale cu capital deţinut integral sau majoritar de unităţile administrativ-teritoriale, în temeiul deciziei adunării generale a acţionarilor;

c) amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale proprietate a unităţilor administrativ-teritoriale, transmise operatorului, în cazul gestiunii directe;

d) redevenţa aferentă bunurilor concesionate societăţii comerciale, calculată conform contractului de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare, în temeiul deciziei autorităţilor deliberative;

e) dobînzi aferente contului bancar în care se păstrează mijloacele Fondului de dezvoltare;

f) alte surse, conform deciziilor autorităţilor publice locale cu care sînt încheiate contracte de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare.

(6) Redevenţa se virează de către operator în Fondul de dezvoltare în limita în care este inclusă în calculul tarifelor aplicate pentru serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare.

(7) În cazul în care mijloacele financiare acumulate în Fondul de dezvoltare nu sînt suficiente pentru a acoperi serviciul datoriei conform acordurilor/contractelor de împrumut, constînd în rate de rambursare, dobînzi, comisioane şi alte costuri aferente, operatorul/operatorul regional, unităţile administrativ-teritoriale vor contribui, după caz, cu mijloace proprii pînă la atingerea sumei necesare pentru acoperirea serviciului datoriei.

(8) Mijloacele Fondului de dezvoltare se utilizează în următoarea ordine de priorităţi:

a) pentru plata serviciului datoriei constînd în rate de rambursare, dobînzi, comisioane şi alte costuri aferente împrumuturilor contractate de operator, contractate sau garantate de stat şi/sau de unităţile administrativ-teritoriale, destinate finanţării proiectelor de dezvoltare a infrastructurii serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare;

b) pentru plata serviciului datoriei constînd în rate de rambursare, dobînzi, comisioane şi alte costuri aferente împrumuturilor contractate în vederea cofinanţării proiectelor care beneficiază de asistenţă financiară nerambursabilă;

c) pentru înlocuirea şi dezvoltarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare.

(9) Fondul de dezvoltare nu poate fi utilizat în alte scopuri decît cele definite în prezentul articol. Mijloacele Fondului neutilizate pînă la data încheierii anului bugetar sînt accesibile pentru utilizare în anul bugetar următor. În cazul retragerii de la operator a dreptului de gestiune a serviciului şi infrastructurii aferente, plata neutilizată va fi transferată la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, proporţional valorii activelor aferente sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare pe care le administrează conform legii.”

 

Art.II. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

(2) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi:

a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;

b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

c) va aproba actele normative necesare pentru executarea prevederilor prezentei legi.

(3) Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi:

a) va aduce actele sale normative de reglementare în concordanţă cu prezenta lege;

b) va elabora, va aproba şi va pune în aplicare actele normative de reglementare noi prevăzute de prezenta lege.

(4) Autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale, în termen de 2 ani de la data publicării prezentei legi, vor iniţia şi vor aproba inventarul bunurilor mobile şi imobile aparţinînd domeniului public şi celui privat ale unităţii administrativ-teritoriale, aferente serviciului public de alimentare cu apă şi de canalizare.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Andrian CANDU

 

Nr.322. Chişinău, 30 noiembrie 2018.