H O T Ă R Î R E
pentru modificarea Regulamentului cu privire la formarea continuă
a adulţilor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.193/2017
nr. 104 din 27.02.2019
Monitorul Oficial nr.76-85/129 din 01.03.2019
* * *
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Regulamentul cu privire la formarea continuă a adulţilor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.193/2017 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.92-102, art.266), se modifică după cum urmează:
1) pe tot parcursul textului, cuvintele „Ministerul Educaţiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării”, la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvintele „Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Profesional” se substituie cu cuvintele „Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare”;
2) punctul 3 va avea următorul cuprins:
„3. Formarea profesională continuă a adulţilor se organizează în mod distinct pe niveluri de formare şi specialităţi, ţinîndu-se cont de nevoile angajatorilor, de competenţele generale ale adulţilor, de cerinţele înaintate pentru funcţiile pe care aceştia le exercită şi de posibilităţile lor de promovare sau de încadrare în muncă.
Formarea profesională continuă a adulţilor se realizează prin programe de recalificare, calificare suplimentară, specializare, policalificare şi perfecţionare.”;
3) la punctul 9 subpunctul 5), cuvintele „să deţină programe de formare continuă” se substituie cu cuvintele „să deţină programe de formare profesională continuă”, iar cuvintele „coordonate cu Ministerul Educaţiei” se exclud;
4) la punctul 30, cuvintele „Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei” se substituie cu cuvintele „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale”;
5) punctele 45, 47 şi 49 vor avea următorul cuprins:
„45. Formarea profesională continuă a adulţilor, în funcţie de complexitate, se realizează prin:
1) cursuri tematice şi programe de perfecţionare/specializare – pînă la 90 de ore;
2) cursuri şi programe de perfecţionare/specializare de scurtă durată – de la 90 de ore pînă la 300 de ore;
3) cursuri şi programe de perfecţionare/specializare multidisciplinare – de la 300 de ore pînă la 600 de ore;
4) cursuri şi programe de calificare suplimentară pentru nivelurile 3, 4, 5 ISCED, corespunzătoare aceluiaşi domeniu general de studii sau formare profesională – de la 540 de ore pînă la 900 de ore;
5) cursuri şi programe de calificare suplimentară pentru nivelul 6 ISCED, corespunzătoare aceluiaşi domeniu general de studii sau formare profesională – de la 900 de ore pînă la 1800 de ore;
6) cursuri şi programe de recalificare profesională pentru nivelurile 3, 4, 5 ISCED, corespunzătoare unui alt domeniu general de studii sau formare profesională – de la 900 de ore pînă la 1800 de ore;
7) cursuri şi programe de recalificare profesională pentru nivelul 6 ISCED, corespunzătoare unui alt domeniu general de studii sau formare profesională – de la 1800 de ore pînă la 2700 de ore.”;
„47. Pentru cursurile şi programele de recalificare profesională şi calificare suplimentară, furnizorul de formare profesională continuă a adulţilor eliberează certificate şi diplome:
1) în baza studiilor de nivel 3 ISCED – certificate de calificare;
2) în baza studiilor de nivel 4 ISCED/5 ISCED – diplome de nivel ISCED 4/ISCED 5;
3) în baza studiilor superioare – diplome de nivel 6 ISCED.”;
„49. Furnizorii de formare profesională continuă a adulţilor implementează sistemul de credite transferabile, după cum urmează:
1) creditele sînt valori numerice întregi, care se alocă fiecărei unităţi de curs/modul/activităţi distincte din planul de învăţămînt şi nu sînt divizibile;
2) o unitate de credit este constituită din 30 de ore de activitate de învăţare (auditoriale şi lucru individual);
3) corelarea dintre orele auditoriale şi orele de activitate individuală de învăţare se stabileşte în funcţie de specificul şi asigurarea didactico-metodică a unităţii de curs/a modulului, conform prevederilor din planul de învăţămînt, de 1:3;
4) creditele măsoară cantitatea de muncă solicitată formabilului, timpul necesar realizării tuturor activităţilor de studiu;
5) creditele nu măsoară importanţa, gradul de dificultate sau gradul de aprofundare/detaliere al unei unităţi de curs/modul; nu măsoară munca profesorului.”
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul educaţiei, culturii şi cercetării | Monica Babuc
|
Nr.104. Chişinău, 27 februarie 2019. |
