vineri, 17 iunie 2022
193/24.03.2017 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului cu privire la formarea continuă a adulţilor

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului cu privire

la formarea continuă a adulţilor

 

nr. 193  din  24.03.2017

 

Monitorul Oficial nr.92-102/266 din 31.03.2017

 

* * *

Abrogat: 09.05.2024

Hotărârea Guvernului nr.222 din 26.03.2024

 

În vederea realizării prevederilor art.126 din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.319-324, art.634), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la formarea continuă a adulţilor (se anexează).

2. Ministerele care au în subordine instituţii de învăţămînt sau centre de formare profesională continuă asigură desfăşurarea formării continue a adulţilor în conformitate cu Regulamentul nominalizat.

3. Furnizorii de educaţie a adulţilor vor organiza activitatea lor educaţională în conformitate cu Regulamentul menţionat şi legislaţia în vigoare.

4. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.1224 din 9 noiembrie 2004 cu privire la organizarea formării profesionale continue (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.208-211, art.1424).

PRIM-MINISTRU Pavel FILIP

 

Contrasemnează:
Ministrul educaţieiCorina Fusu
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familieiStela Grigoraş

 

Nr.193. Chişinău, 24 martie 2017.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.193 din 24 martie 2017

 

Notă: Pe tot parcursul textului textul „Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Educaţiei şi Cercetării”, la forma gramaticală corespunzătoare; cuvântul „furnizori”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „prestatori”, la forma gramaticală corespunzătoare; cuvintele „calificare suplimentară” şi „policalificare” se exclud, conform Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022

 

Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „Ministerul Educaţiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării”, la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvintele „Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Profesional” se substituie cu cuvintele „Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare, conform Hot.Guv. nr.104 din 27.02.2019, în vigoare 01.03.2019

 

 

REGULAMENT

cu privire la formarea continuă a adulţilor

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul cu privire la formarea continuă a adulţilor (în continuare – Regulament) stabileşte cadrul normativ privind organizarea şi desfăşurarea formării continue a adulţilor din Republica Moldova.

[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

2. Formarea continuă a adulţilor include:

1) educaţia generală a adulţilor;

2) formarea profesională continuă a adulţilor.

3. Formarea profesională continuă a adulţilor se organizează în mod distinct pe niveluri de formare şi specialităţi, ţinîndu-se cont de nevoile angajatorilor, de competenţele generale ale adulţilor, de cerinţele înaintate pentru funcţiile pe care aceştia le exercită şi de posibilităţile lor de promovare sau de încadrare în muncă.

Formarea profesională continuă a adulţilor se realizează prin programe de recalificare, specializare, şi perfecţionare.

[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.104 din 27.02.2019, în vigoare 01.03.2019]

 

4. Formarea continuă a adulţilor în contextul învăţării pe tot parcursul vieţii asigură accesul continuu la ştiinţă, informaţie, cultură, în vederea adaptării flexibile a individului la noile realităţi socioeconomice în permanentă schimbare şi a dezvoltării competenţelor necesare pentru activitatea profesională şi socială.

Accesul la formarea continuă a adulţilor este garantat prin drepturi egale, fără discriminări pe criterii de rasă, naţionalitate, origine, etnie, limbă, religie, sex, opinie politică, avere, origine socială sau orice alte criterii.

[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

5. Formarea continuă a adulţilor se bazează pe următoarele principii:

1) asigurarea caracterului anticipativ şi a continuităţii în activitatea de formare-dezvoltare a personalităţii umane;

2) adaptarea programelor de formare profesională la cerinţele unei societăţi în continuă dezvoltare;

3) pregătirea personalităţii în vederea adaptării optime la condiţiile de schimbare rapidă a sistemului de învăţămînt;

4) mobilizarea şi valorificarea tuturor mijloacelor de informare disponibile în limitele instituţionale şi noninstituţionale;

5) profesionalismul.

6. Formarea continuă a adulţilor are următoarele funcţii:

1) favorizează dezvoltarea personalităţii;

2) completează educaţia de bază prin educaţie recurentă sau compensatorie;

3) creşte competenţa profesională;

4) orientează adulţii către un nou mod de a rezolva probleme importante;

5) oferă o nouă şansă de a obţine o calificare;

6) fortifică capacităţile de utilizare a beneficiilor oferite de tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor;

7) asigură dobîndirea competenţelor şi aptitudinilor necesare pentru exercitarea drepturilor şi responsabilităţilor sociale ale fiecărui cetăţean;

8) educă, cultivă aptitudini şi interese individuale cetăţeanului pentru îndeplinirea unui rol social activ;

9) promovează acţiunea comunitară şi personală.

7. Formarea continuă a adulţilor are scopul de a contribui la îmbunătăţirea calităţii vieţii adulţilor prin:

1) completarea educaţiei de bază prin educaţie recurentă sau compensatorie;

2) organizarea ofertelor de învăţare continuă cît mai aproape de beneficiarii serviciilor de educaţie, în propriile lor comunităţi şi la locul de muncă, susţinută de echipamente bazate pe tehnologiile informaţionale şi comunicaţii;

3) dezvoltarea culturii de investiţii în formarea continuă a resurselor umane şi facilitarea integrării sociale a indivizilor, în concordanţă cu aspiraţiile lor profesionale şi cu necesităţile pieţei muncii;

4) actualizarea cunoştinţelor şi perfecţionarea pregătirii profesionale în ocupaţia de bază, precum şi în ocupaţii înrudite;

5) recalificarea acestora ţinînd cont de restructurarea economică, de mobilitatea socială sau de modificările capacităţii de muncă;

6) crearea posibilităţilor de certificare a competenţelor profesionale, funcţionale, sociale dobîndite în manieră formală, nonformală şi/sau informală;

7) dezvoltarea metodelor şi contextelor de predare şi învăţare necesare pentru a asigura continuitatea învăţării pe tot parcursul vieţii;

8) asigurarea protecţiei şi reintegrării sociale a specialiştilor;

9) dezvoltarea oportunităţilor de consultare, mediere şi orientare privind posibilităţile de învăţare şi dezvoltare continuă în ţară şi peste hotare;

10) însuşirea unor cunoştinţe avansate, metode şi procedee moderne pentru realizarea sarcinilor de serviciu;

11) creşterea gradului de alfabetizare digitală, dezvoltarea competenţelor digitale şi a incluziunii digitale;

12) promovarea învăţării pe tot parcursul vieţii.

8. Formarea continuă a adulţilor poate fi realizată conform Codului educaţiei al Republicii Moldova de către prestatorii de formare continuă a adulţilor, care oferă servicii de educaţie generală şi formare profesională continuă.

9. Prestatorii de formare a adulţilor din Republica Moldova, pentru a se supune autorizării, conform Hotărîrii Guvernului nr.616 din 18 mai 2016 „Pentru aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calităţii în vederea autorizării de funcţionare provizorie şi acreditării programelor de studii şi a instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic, superior şi de formare continuă şi Regulamentului de calcul al taxelor la serviciile prestate în cadrul evaluării externe a calităţii în vederea autorizării de funcţionare provizorie şi acreditării programelor de studii şi a instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic, superior şi de formare continuă” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.134-139, art.671), trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de eligibilitate:

1) să fie legal constituiţi şi să respecte condiţiile de onorabilitate;

2) să aibă prevăzute în statut/regulamentul de funcţionare sau, după caz, în actul de înfiinţare activităţi de formare profesională;

3) să îşi îndeplinească obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor datorate potrivit legislaţiei în vigoare;

4) să prezinte dovada că are angajat personal didactic care deţine diplome de studii superioare în domeniul de formare, cu contracte individuale de muncă;

5) să deţină programe de formare profesională continuă, şi să fie dotate corespunzător din punct de vedere tehnico-material.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.104 din 27.02.2019, în vigoare 01.03.2019]

 

10. În sensul prezentului Regulament, următoarele noţiuni principale semnifică:

adulţi – persoane care au vîrsta la care pot stabili raporturi de muncă şi pot participa la programe de formare personală, în condiţiile legii;

beneficiari ai programelor de formare profesională – persoane (fizice şi juridice) cărora, în temeiul unui contract, li se prestează servicii de instruire, în urma cărora obţin o calificare, care se atestă printr-un certificat eliberat în condiţiile legii, pe suport de hârtie sau în format electronic, cu posibilitatea verificării valabilităţii acestuia;

competenţe civice – competenţe care permit unui individ implicarea în mod activ în viaţa civilă, bazată pe cunoaşterea conceptelor şi structurilor sociale şi politice, precum şi pe angajarea la o participare democratică activă;

competenţe funcţionale – deprinderi sau capacităţi de utilizare a cunoştinţelor într-o situaţie de muncă dată pe care o persoană trebuie să le deţină atunci cînd acţionează într-un anumit domeniu de activitate, context de învăţare sau activitate socială;

competenţe personale – capacităţi de adoptare a unei atitudini şi/sau comportament adecvat într-o situaţie particulară;

competenţe profesionale – capacităţi de a aplica, a transfera şi a combina cunoştinţe şi deprinderi în situaţii şi medii de muncă diverse pentru realizarea activităţilor cerute la locul de muncă la nivelul de calitate specificat în standardul ocupaţional;

competenţe sociale – capacităţi de a comunica în mod constructiv în diferite medii, de a demonstra toleranţă, de a exprima şi a înţelege diferite puncte de vedere, de a negocia cu abilitate pentru a produce încredere şi de a fi empatic;

educaţie generală a adulţilor – orice proces de educaţie formală, nonformală şi informală care asigură dezvoltarea generală a adulţilor pe tot parcursul vieţii sub aspect cultural, socioeconomic, tehnologic, ecologic etc.;

formare profesională iniţială a adulţilor – pregătire în scopul dobîndirii de competenţe profesionale minime necesare pentru obţinerea unui loc de muncă;

prestatori de formare a adulţilor – persoane juridice de drept public sau privat care pot presta servicii de formare continuă, cu respectarea standardelor de pregătire profesională şi a legislaţiei în vigoare;

învăţare pe tot parcursul vieţii – proces continuu de oportunităţi flexibile de învăţare, corelînd învăţarea şi competenţele dobîndite în instituţiile formale cu dezvoltarea competenţelor în contexte nonformale şi informale;

învăţămînt la locul de muncă (ucenicie) – instruire profesională desfăşurată fără detaşare de la locul de muncă. Poate include întreg procesul de instruire sau poate fi combinată cu activităţi de formare desfăşurate în alte condiţii;

perfecţionare – pregătire profesională care conduce la dezvoltarea sau completarea cunoştinţelor, deprinderilor sau competenţelor profesionale ale unei persoane care deţine deja o calificare;

programe de formare axate pe standarde educaţionale – planuri de formare amănunţite, structurate pe baza unui set de secvenţe logice de învăţare sau strategii flexibile de formare, care conduc la dobîndirea competenţelor menţionate în standardul educaţional;

recalificare – formare profesională continuă pentru obţinerea unei noi calificări profesionale conexe meseriei/specialităţii formării profesionale iniţiale absolvite;

specializare – obţinere de cunoştinţe şi deprinderi într-o arie restrînsă din sfera de cuprindere a unei ocupaţii sau profesii.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

II. ORGANIZAREA EDUCAŢIEI GENERALE A ADULŢILOR

11. Educaţia generală a adulţilor este o parte a sistemului de formare continuă a adulţilor, prin care se înţelege orice proces de educaţie formală, nonformală sau informală care asigură dezvoltarea adulţilor pe tot parcursul vieţii sub aspect cultural, socioeconomic, tehnologic, ecologic.

[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

12. Obiectivul principal al educaţiei generale a adulţilor constă în sporirea nivelului de cultură generală şi a activităţii social-civice a populaţiei.

13. Instituţiile de educaţie generală a adulţilor create de asociaţiile obşteşti se înregistrează la Ministerul Justiţiei.

14. Prestatorii de formare a adulţilor pot funcţiona doar în calitate de persoane juridice.

15. Instituţiile şi organizaţiile furnizoare de servicii de educaţie generală a adulţilor îşi organizează activitatea potrivit conţinutului şi structurii necesităţilor/nevoilor curente şi de perspectivă ale populaţiei.

16. În funcţie de programele pe care le realizează, prestatorii de formare continuă a adulţilor se împart în:

1) instituţii, organizaţii cu un singur profil, care realizează o programă sau mai multe programe de acelaşi profil;

2) instituţii, organizaţii cu mai multe profiluri, care realizează programe de educaţie generală cu diverse conţinuturi şi orientări.

17. Prestatorii care oferă programe de educaţie generală sînt instituţiile şi organizaţiile de educaţie formală de specializare şi recalificare, al căror obiectiv de bază rezidă în desfăşurarea activităţilor de diseminare, difuzare şi explicare a cunoştinţelor ştiinţifice şi a altor informaţii sociale semnificative.

18. Prestatorii de educaţie care au ca activitate de bază formarea adulţilor sau prestează servicii publice sub formă de cursuri pentru dezvoltarea competenţelor generale sau funcţionale sînt obligaţi să respecte procedura de evaluare externă realizată de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare în vederea autorizării provizorii sau acreditării.

19. În scopul recunoaşterii naţionale şi al transferului de credite, prestatorii de educaţie eliberează persoanelor care au promovat examenele de absolvire acte de studii, în concordanţă cu modelele elaborate şi aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

20. Prestatorii de formare a adulţilor asigură în activitatea lor procese educaţionale corespunzătoare Cadrului european de referinţă pentru asigurarea calităţii în învăţămîntul profesional.

21. Formarea continuă a adulţilor urmăreşte finalităţi educaţionale sub formă de competenţe-cheie incluse în cadrul de referinţă din Recomandarea Parlamentului European şi a Consiliului din 18 decembrie 2006 privind competenţele-cheie pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii şi stipulate în art.11 alin.(2) din Codul educaţiei al Republicii Moldova. Succesul pe piaţa muncii este determinat de diferite dimensiuni ale setului de competenţe al unei persoane, combinînd competenţele cognitive, socioemoţionale cu competenţele specifice activităţii/postului.

 

III. FORMAREA PROFESIONALĂ CONTINUĂ A ADULŢILOR

22. Formarea profesională continuă este ulterioară formării profesionale iniţiale şi asigură adulţilor dezvoltarea competenţelor profesionale deja deţinute sau dobândirea de noi competenţe profesionale.

[Pct.22 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

23. Prestatorii de programe de formare profesională a adulţilor îşi organizează activitatea ţinând cont de necesităţile actuale şi de perspectivă ale populaţiei economic active, ale angajatorilor şi ale pieţei muncii, ale persoanelor aflate în căutarea unui alt loc de muncă, ale persoanelor ocupate nemijlocit în gospodăria casnică sau încadrate în sfera individuală de muncă, ale persoanelor revenite la muncă după o întrerupere îndelungată, ale militarilor prin contract şi ale cetăţenilor trecuţi în rezervă (retragere), ale imigranţilor intraţi în ţară pentru trai permanent, ale şomerilor, ale pensionarilor, ale persoanelor cu nevoi speciale şi ale tuturor celor care doresc să obţină şi să-şi dezvolte competenţele profesionale.

[Pct.23 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

24. Prestatorii de formare profesională continuă a adulţilor îşi realizează scopurile statutare în domeniul educaţional prin:

1) cursuri organizate de angajatori în cadrul unităţii proprii sau de instituţiile specializate în formarea profesională;

2) recalificare, perfecţionare, sau specializare profesională, oferite atît de învăţămîntul profesional tehnic şi superior, cît şi de prestatorii de programe de formare profesională continuă;

3) stagii de practică şi specializare în unităţi din ţară sau din străinătate;

4) învăţare la locul de muncă;

5) seminare, conferinţe, mese rotunde, ateliere şi cursuri de formare continuă la distanţă.

25. Formarea profesională continuă se realizează la meseriile (profesiile), specialităţile, specializările incluse în Clasificatorul ocupaţiilor din Republica Moldova şi în nomenclatoarele respective ale meseriilor, specialităţilor şi specializărilor din Republica Moldova.

26. Formarea profesională continuă se realizează în baza programelor speciale, elaborate şi organizate de către instituţiile şi organizaţiile cu activitate în domeniu, utilizîndu-se metode interactive cu accent pe demersurile multimedia.

27. Programele de formare profesională continuă pe domenii de activitate se elaborează de către prestatorii de formare a adulţilor şi se coordonează cu ministerele de resort şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în baza rezultatelor evaluării externe realizate de către Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare sau de către alte agenţii de evaluare a calităţii înscrise în Registrul European pentru Asigurarea Calităţii, în conformitate cu normele metodologice aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.

[Pct.27 completat prin Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

28. Procesele curriculare în formarea profesională continuă a adulţilor se bazează pe principiul formării competenţelor profesionale elaborate în baza standardelor ocupaţionale şi a Cadrului Naţional al Calificărilor.

29. Programele de formare profesională continuă pot fi structurate pe module sau discipline sau adaptate la necesităţile individuale, astfel încît să asigure accesul egal şi nediscriminatoriu la formarea profesională conform standardelor de asigurare a calităţii.

 

IV. ORGANIZAREA FORMĂRII PROFESIONALE CONTINUE A ADULŢILOR

30. În baza planurilor naţionale de dezvoltare şi de acţiune a programelor de guvernare şi a strategiilor sectoriale, Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale elaborează politici şi strategii naţionale privind dezvoltarea resurselor umane, inclusiv calificările şi formarea profesională a adulţilor, pe care le prezintă spre aprobare Guvernului.

[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.104 din 27.02.2019, în vigoare 01.03.2019]

 

31. Programele de formare profesională continuă a adulţilor sînt organizate în instituţiile educaţionale de formare profesională continuă şi în alte tipuri de instituţii/organizaţii de stat ori private care sînt supuse autorizării/acreditării şi sînt abilitate pentru această activitate în conformitate cu legislaţia în vigoare.

32. Formarea profesională continuă a adulţilor se poate realiza şi prin ucenicie la locul de muncă, reglementată de Codul muncii al Republicii Moldova.

33. Formarea profesională a adulţilor în vederea dobândirii unor competenţe profesionale/recalificări/perfecţionări/specializări se realizează în baza programelor elaborate de către prestatorii de programe de formare profesională a adulţilor şi autorizate pentru funcţionare provizorie/acreditate de către Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare sau de către alte agenţii de evaluare a calităţii înscrise în Registrul European pentru Asigurarea Calităţii.

[Pct.33 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

34. La înscrierea pentru programele de formare profesională continuă, beneficiarilor programelor de formare profesională li se iau în considerare disciplinele studiate anterior în instituţiile de învăţămînt superior sau profesional tehnic secundar, postsecundar sau postsecundar nonterţiar, precum şi standardul calificării în domeniul respectiv.

[Pct.34 modificat prin Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

35. Prestatorii de formare a adulţilor care îşi propun şi formarea continuă a persoanelor cu nevoi speciale adaptează programele şi condiţiile tehnice la nevoile acestor categorii de persoane.

36. Prestatorii de formare a adulţilor care organizează programe în limbile minorităţilor naţionale sau într-o limbă de circulaţie internaţională întocmesc programul de formare în limba română şi în limba minorităţii naţionale sau în limba de circulaţie internaţională pentru care se solicită autorizarea.

37. Prestatorii de formare a adulţilor care organizează programe finalizate cu eliberarea certificatelor de calificare recunoscute la nivel naţional încheie contracte de formare profesională cu participanţii la aceste programe.

38. Programele de formare profesională a adulţilor se axează pe dezvoltarea competenţelor profesionale generale şi specifice la meserii/specialităţi conform standardelor ocupaţionale şi standardelor de calificare elaborate în conformitate cu prevederile cadrului normativ.

[Pct.38 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

39. Programele de formare profesională continuă asigură dobîndirea unor competenţe profesionale în conformitate cu standardele ocupaţionale sau calificările recunoscute la nivel naţional.

40. Formarea profesională continuă a adulţilor prin intermediul cursurilor şi programelor de şi recalificare profesională se organizează în baza Cadrului Naţional al Calificărilor şi a standardelor de evaluare externă şi acreditare.

41. Recalificarea profesională se realizează de către instituţiile abilitate în domeniul formării profesionale continue, de către instituţiile de învăţământ superior şi profesional tehnic secundar, postsecundar sau postsecundar nonterţiar de specialitate în corespundere cu prevederile Cadrului Naţional al Calificărilor.

[Pct.41 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

42. Recalificarea profesională a specialiştilor cu studii superioare sau profesionale tehnice secundare, postsecundare ori postsecundare nonterţiare de specialitate pentru realizarea noilor forme de activitate profesională se efectuează în baza cerinţelor prevăzute în Nomenclatorul specialităţilor faţă de anumite profesii şi funcţii.

43. Înscrierea la programele de recalificare profesională pentru obţinerea unei noi calificări profesionale conexe meseriei/specialităţii formării profesionale iniţiale absolvite se realizează în baza actului de studii ce atestă formarea profesională iniţială la acelaşi nivel de studii.

[Pct.43 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

44. Formarea profesională a adulţilor în vederea dobândirii unor competenţe profesionale/recalificări/perfecţionări/specializări se realizează în baza programelor de formare profesională, elaborate şi aprobate de către prestatorii de programe de formare profesională a adulţilor în corespundere cu prevederile metodologiilor aprobate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

[Pct.44 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

45. Formarea profesională a adulţilor se realizează în mod distinct pe niveluri de calificare, în conformitate cu prevederile Cadrului Naţional al Calificărilor:

1) nivelul 1 CNC şi nivelul 2 CNC – prin programe de formare profesională a adulţilor, cu durata 90-900 ore/3-30 credite de studii;

2) nivelul 3 ISCED/CNC prin:

a) programe de formare profesională a adulţilor/perfecţionare, cu durata 150-900 ore/5-30 credite de studii;

b) programe de recalificare profesională conexe meseriei formării profesionale iniţiale absolvite, cu durata 300-900 ore/10-30 credite de studii;

3) nivelul 4 ISCED/CNC şi nivelul 5 ISCED/CNC prin:

a) programe de perfecţionare/specializare, cu durata 150-900 ore/5-30 credite de studii;

b) programe de recalificare profesională conexe meseriei/specialităţii formării profesionale iniţiale absolvite, cu durata 900-1800 ore/30-60 credite de studii;

4) nivelul 6 ISCED/CNC prin:

a) programe de perfecţionare/specializare, cu durata 150-900 ore/5-30 credite de studii;

b) programe de recalificare profesională conexe specialităţii formării profesionale iniţiale absolvite, cu durata 1800-3600 ore/60-120 credite de studii.

[Pct.45 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

[Pct.45 în redacţia Hot.Guv. nr.104 din 27.02.2019, în vigoare 01.03.2019]

 

46. Persoanele care au promovat probele de evaluare finală în cadrul programelor de formare profesională a adulţilor/perfecţionare/specializare/recalificare profesională obţin certificate de competenţe profesionale/perfecţionare/specializare/recalificare, eliberate de Centrul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţionale în Educaţie conform modelului aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, pe suport de hârtie sau în format electronic, cu posibilitatea verificării valabilităţii acestora.

[Pct.46 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

47. Prestatorii de formare profesională a adulţilor eliberează:

1) certificate de competenţe profesionale (cu specificarea competenţei/competenţelor profesionale dobândite), pentru programe de formare profesională a adulţilor (nivelurile 1 CNC, 2 CNC şi 3 ISCED/CNC);

2) certificate de perfecţionare (nivelurile 3 ISCED/CNC, 4 ISCED/CNC, 5 ISCED/CNC şi 6 ISCED/CNC);

3) certificate de specializare (nivelurile 4 ISCED/CNC, 5 ISCED/CNC şi 6 ISCED/CNC);

4) certificate de recalificare pentru programe de recalificare profesională (nivelurile 3 ISCED/CNC, 4 ISCED/CNC, 5 ISCED/CNC şi 6 ISCED/CNC).

[Pct.47 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

[Pct.47 în redacţia Hot.Guv. nr.104 din 27.02.2019, în vigoare 01.03.2019]

 

48. Deţinătorii actelor de studii eliberate în cadrul formării profesionale continue a adulţilor au dreptul de angajare în câmpul muncii conform competenţelor/calificării atribuite prin formare profesională, perfecţionare, specializare, recalificare, conform Cadrului Naţional al Calificărilor.

[Pct.48 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

49. Durata programelor de formare profesională continuă a adulţilor se cuantifică în credite de studii, după cum urmează:

1) un credit de studii reprezintă 30 de ore academice şi include orele de contact direct (ore în sala de curs) cu cadrul didactic/formatorul şi ore de studiu individual/activităţi practice realizate de beneficiar;

2) raportul contact direct–lucrul individual/activităţi practice poate fi 1:1; 1:2; 1:3, în funcţie de specificul programului de formare profesională şi forma de învăţământ;

3) creditele de studii sunt valori numerice întregi, care se alocă fiecărei unităţi de curs/modul/activităţi distincte din planul de învăţământ şi nu sunt divizibile;

4) creditele de studii măsoară cantitatea de muncă solicitată beneficiarului, timpul necesar realizării tuturor activităţilor din programul de formare profesională;

5) creditele de studii nu măsoară importanţa, gradul de dificultate sau gradul de aprofundare/detaliere al unităţii de curs/modulului;

6) creditele de studii nu măsoară munca personalului didactic.

[Pct.49 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

[Pct.49 în redacţia Hot.Guv. nr.104 din 27.02.2019, în vigoare 01.03.2019]

 

50. În cazurile în care planurile formării profesionale continue a specialiştilor prevăd stagiere, prestatorii vor crea condiţii necesare pentru stagierea beneficiarilor programelor de formare profesională. Stagierea se realizează în scopul aplicării în practică a cunoştinţelor profesionale, a priceperilor şi deprinderilor obţinute în urma pregătirii teoretice şi prevede însuşirea experienţei înaintate, formarea deprinderilor practice pentru executarea unor noi obligaţii profesionale. Stagierea specialiştilor se poate realiza atît în ţară, cît şi peste hotarele ei, la întreprinderi, organizaţii, în instituţii educaţionale şi de cercetare ştiinţifică.

[Pct.50 modificat prin Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

51. Rezultatele formării profesionale continue, confirmate prin certificatele obţinute, vor fi luate în considerare în cadrul proceselor de evaluare, atestare a cadrelor didactice şi de conducere, de acordare a sporurilor de performanţă, a gradelor didactice/manageriale şi ştiinţifico-didactice, a titlurilor ştiinţifice.

[Pct.51 în redacţia Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

52. Formarea profesională continuă a specialiştilor din rîndurile cetăţenilor străini se efectuează în baza acordurilor sau contractelor încheiate cu persoanele juridice sau fizice străine, în conformitate cu legislaţia naţională şi internaţională în vigoare.

53. Prestatorii de formare a adulţilor trebuie să prezinte dovezi că realizează programele de formare profesională cu formatori care au profiluri sau specialitatea corespunzătoare programei de pregătire şi, respectiv, care au pregătirea psihopedagogică specifică educaţiei adulţilor, conform standardelor ocupaţionale.

54. Prestatorii de formare a adulţilor pot organiza programe de formare profesională finalizate cu eliberarea certificatelor de perfecţionare, specializare sau de recalificare profesională cu recunoaştere naţională numai în cazul în care au prevăzut în statut activităţi de formare profesională continuă şi sînt autorizaţi conform legislaţiei ce reglementează modul de evaluare externă a calităţii în vederea autorizării de funcţionare provizorie şi acreditării programelor de studii şi a instituţiilor.

[Pct.54 modificat prin Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

55. Evaluarea externă în vederea autorizării de funcţionare provizorie sau acreditării prestatorilor de formare a adulţilor şi a programelor oferite de aceştia se efectuează în baza metodologiei de evaluare aprobate de Guvern.

56. Programele de formare profesională continuă în cadrul învăţării pe tot parcursul vieţii se supun evaluării în vederea acreditării sau autorizării de funcţionare provizorie, în condiţiile legii.

57. După obţinerea acreditării, programele de studii şi instituţiile de formare continuă a adulţilor sînt supuse evaluării externe periodic, în vederea reacreditării, cel puţin o dată la 5 ani.

58. În cazul autorizării unui program de formare în limba minorităţii naţionale sau într-o limbă de circulaţie internaţională, prestatorii de formare a adulţilor trebuie să prezinte dovezi că realizează programele de formare profesională cu formatori care au calificarea corespunzătoare programei de pregătire şi cunosc, după caz, limba minorităţii naţionale respective sau limba de circulaţie internaţională pentru care a fost autorizat programul.

59. Decizia cu privire la autorizarea de funcţionare provizorie a prestatorilor de formare a adulţilor, a programelor de formare profesională oferite de aceştia, acreditarea, neacreditarea sau retragerea dreptului de prestare a serviciilor educaţionale se adoptă de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în baza rezultatelor evaluării externe efectuate de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare sau de alte agenţii de evaluare a calităţii înscrise în Registrul European pentru Asigurarea Calităţii.

[Pct.59 completat prin Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

591. Instituţiile de învăţământ superior care au obţinut acreditare pentru cel puţin un program de studii de la ciclul I – studii superioare de licenţă sau studii superioare integrate într-un domeniu de formare profesională – sunt în drept să organizeze programe de formare profesională continuă de maximum 600 ore/20 credite de studii în acest domeniu, după aprobarea respectivelor programe de către Senatul instituţiei de învăţământ, fără a solicita evaluarea externă a programelor respective în vederea autorizării de funcţionare provizorie.

[Pct.591 introdus prin Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

592. Instituţiile de învăţământ profesional tehnic care au obţinut acreditare pentru cel puţin un program de studii într-un domeniu de formare profesională sunt în drept să organizeze programe de formare continuă de maximum 600 ore/20 credite de studii în acest domeniu, după aprobarea respectivelor programe de către Consiliul profesoral al instituţiei de învăţământ, fără a solicita evaluarea externă a programelor respective în vederea autorizării de funcţionare provizorie.

[Pct.592 introdus prin Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

V. EVALUAREA ŞI CERTIFICAREA FORMĂRII CONTINUE A ADULŢILOR

60. La finalizarea programelor de formare continuă a adulţilor, absolvenţii susţin probe de absolvire, care reprezintă un set de probe teoretice şi/sau practice specificate în programele de formare profesională continuă şi primesc certificate, însoţite de cîte o anexă, prin care se constată dobîndirea competenţelor specifice programului de formare profesională, cu respectarea criteriilor de asigurare a calităţii (teste, lucrări practice, examene de absolvire, susţinerea tezelor de recalificare).

[Pct.60 modificat prin Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

61. În cazul programelor de formare a adulţilor structurate pe module, la finalizarea fiecărui modul, după susţinerea probelor de absolvire, se eliberează certificatul de absolvire, însoţit de o anexă, cu menţionarea competenţelor profesionale dobîndite, cuantificate în credite transferabile.

62. Auditorii care au încheiat cu succes cursurile tematice sau seminarele, conferinţele, mesele rotunde, atelierele, cursurile de perfecţionare şi au susţinut probe de evaluare primesc certificate de perfecţionare.

63. Probele de absolvire se susţin în faţa unei comisii de examinare, constituite din 3 membri:

1) specialist/specialişti din afară;

2) specialist/specialişti interni;

Probele de examinare finală au caracter public.

64. Certificarea cunoştinţelor şi competenţelor dobîndite în cadrul formării profesionale continue a adulţilor, a învăţării dobîndite în contexte nonformal şi informal poate fi efectuată de structuri abilitate în acest scop, potrivit actelor normative în vigoare, în baza unui regulament aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

 

VI. FINANŢAREA FORMĂRII CONTINUE A ADULŢILOR

65. Instituţiile şi organizaţiile care oferă programe de formare continuă a adulţilor sînt finanţate din următoarele surse:

1) mijloacele achitate de persoanele fizice şi juridice prin taxe pentru studii, fonduri externe (proiecte);

2) mijloacele asociaţiilor profesionale şi ale patronatelor;

3) mijloacele oferite din sponsorizări şi donaţii;

4) veniturile din alte activităţi legale.

66. Relaţiile dintre prestatorii de formare profesională continuă (indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare) şi persoanele fizice şi juridice se reglementează printr-un contract de prestare a serviciilor educaţionale, în care sînt specificate drepturile şi obligaţiile părţilor, durata studiilor şi mărimea taxei de studii.

67. Prestatorii de formare profesională continuă funcţionează în regim de autogestiune financiar-economică şi pot desfăşura activităţi economice în conformitate cu Codul civil al Republicii Moldova.

68. Condiţiile şi formele în care se acordă sprijin financiar din surse externe prestatorilor de formare profesională trebuie să corespundă legislaţiei în vigoare sau prevederilor acordurilor internaţionale de cooperare la care Republica Moldova este parte.

 

VII. DISPOZIŢII SPECIALE

69. Pregătirea profesională a adulţilor finalizată cu eliberarea certificatelor ţine de domeniul formării profesionale continue, conform prevederilor capitolele III şi IV.

[Pct.69 modificat prin Hot.Guv. nr.387 din 15.06.2022, în vigoare 17.06.2022]

 

70. Parteneriatul social în domeniul formării profesionale continue este asigurat de Comisia Naţională pentru Consultări şi Negocieri Colective şi comitetele sectoriale pentru formare profesională.

71. Programele de formare profesională continuă a adulţilor care au început înainte de data intrării în vigoare a prezentului Regulament continuă pînă la finalizarea lor, iar ulterior se conformează prevederilor prezentului Regulament, adaptate şi ajustate metodologiei de elaborare a programelor de formare profesională continuă aprobată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

72. Programele de formare profesionale continuă a adulţilor urmează a fi modificate în funcţie de cerinţele pieţei muncii şi inovaţiile din domeniu.

73. În cazul nerespectării procedurii de eliberare a certificatelor conform programelor şi normelor legale, Ministerul Educaţiei şi Cercetării retrage acest drept prestatorului. Prestatorul poate obţine din nou acest drept numai după ce managerul va urma un curs de formare continuă privind asigurarea calităţii în învăţămînt şi apoi va obţine o nouă autorizare provizorie/acreditare în baza evaluării externe efectuată de Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare.

74. Prestatorii de formare profesională continuă a adulţilor transmit rapoarte anuale de activitate Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi pun la dispoziţia Biroului Naţional de Statistică datele solicitate, referitoare la activităţile de formare profesională continuă a adulţilor.

75. Biroul Naţional de Statistică şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării includ în programele lor de activitate cercetarea statistică periodică a formării profesionale a adulţilor.

76. Metodologia de realizare a cercetării statistice aferente formării profesionale a adulţilor, precizarea indicatorilor urmăriţi şi a modului de calcul al acestora, precum şi periodicitatea acestei cercetări se stabilesc de Biroul Naţional de Statistică şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării în baza Indexului european pentru învăţare permanentă.