H O T Ă R Î R E
privind aprobarea modificărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului
nr. 1271 din 26.12.2018
Monitorul Oficial nr.13-21/10 din 18.01.2019
* * *
În temeiul art.7 lit.b) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului (se anexează).
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Ion Chicu
|
Nr.1271. Chişinău, 26 decembrie 2018. |
Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1271 din 26 decembrie 2018
MODIFICĂRILE
ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului
1. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.1001/2011 privind punerea în aplicare a unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.238-242, art.1100) se modifică după cum urmează:
1) în capitolul II:
litera b) se completează cu următoarea poziţie:
„9. Agenţia Proprietăţii Publice”;
2) la litera a) din secţiunea a II-a, poziţia „1. Agenţia Proprietăţii Publice” se exclude.
2. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.266/2016 cu privire la lista serviciilor publice desconcentrate administrate în mod direct/din subordinea ministerelor şi altor autorităţi administrative centrale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.59-67, art.302) se completează cu următoarea poziţie:
„Agenţia Proprietăţii Publice |
- | Subdiviziuni teritoriale”; |
3. Hotărîrea Guvernului nr.902/2017 cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Proprietăţii Publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.390-395, art.1011) se modifică după cum urmează:
1) în hotărîre:
a) punctul 1 se completează cu subpunctul 41) cu următorul cuprins:
„41) Lista societăţilor comerciale cu cota statului în capitalul social în care Agenţia Proprietăţii Publice exercită funcţia de deţinător de acţiuni (părţi sociale), conform anexei nr.41.”;
b) la punctul 2, cifrele „52” se substituie cu cifrele „99”;
c) la punctul 3, cuvîntul „doi” se substituie cu cuvîntul „trei”;
d) la punctul 6, subpunctul 2) se abrogă;
e) punctul 7 se abrogă;
2) în anexa nr.1:
a) la punctul 4, după cuvintele „public-privat” se introduce textul „ , Legea nr.121/2018 cu privire la concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, Legea nr.246/2017 cu privire la întreprinderea de stat şi întreprinderea municipală, Legea nr.29/2018 privind delimitarea proprietăţii publice, Legea nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni, Legea nr.135/2007 privind societăţile cu răspundere limitată”;
b) la punctul 5, după textul „centrale şi locale,” se introduce textul „persoanele juridice de drept public şi de drept privat,”;
c) punctul 6 va avea următorul cuprins:
„6. Agenţia are misiunea de a asigura implementarea politicii statului în domeniul administrării şi deetatizării proprietăţii publice, prin consolidarea, protecţia şi valorificarea proprietăţii publice, inclusiv exercitînd, în numele Guvernului, funcţiile de fondator al întreprinderilor de stat şi de deţinător de acţiuni (părţi sociale) în societăţile comerciale cu cota statului în capital social, în modul stabilit şi în limitele competenţelor atribuite de cadrul normativ.”;
d) punctul 7 va avea următorul cuprins:
„7. Agenţia realizează funcţiile stabilite de prezentul Regulament în următoarele domenii:
1) administrarea terenurilor şi bunurilor proprietate publică a statului;
2) delimitarea, consolidarea şi evidenţa proprietăţii publice;
3) monitorizarea eficienţei şi a modului de utilizare a proprietăţii publice;
4) realizarea parteneriatelor public-private şi a concesiunilor;
5) administrarea corporativă a întreprinderilor de stat şi a societăţilor comerciale cu capital public;
6) deetatizarea bunurilor proprietate publică a statului şi monitorizarea postprivatizare;
7) asigurarea drepturilor şi intereselor patrimoniale ale statului.”;
e) punctul 9 va avea următorul cuprins:
„9. În conformitate cu domeniile de activitate stabilite la pct.7 din prezentul Regulament, Agenţia realizează următoarele funcţii:
1) administrarea terenurilor şi bunurilor proprietate publică a statului:
a) administrarea, în modul stabilit de către Guvern, a bunurilor şi terenurilor proprietate publică a statului aferente bunurilor imobile proprietate publică a statului, inclusiv darea acestora în locaţiune/arendă/superficie;
b) administrarea terenurilor proprietate publică a statului din domeniul privat aferente bunurilor imobile proprietate de stat din gestiune, inclusiv darea acestora în locaţiune/arendă/superficie, instituirea servituţii, în modul stabilit de Guvern;
c) administrarea, în modul stabilit de către Guvern, a terenurilor proprietate publică a statului atribuite domeniului public al statului, determinate în conformitate cu Legea nr.29/2018 privind delimitarea proprietăţii publice, inclusiv darea acestora în locaţiune/arendă/superficie;
d) administrarea terenurilor proprietate publică a statului incluse în anexa la Legea 668/1995 pentru aprobarea Listei unităţilor ale căror terenuri destinate agriculturii rămîn în proprietatea statului, inclusiv darea acestora în locaţiune/arendă/comodat/superficie în modul stabilit de Guvern;
e) administrarea terenurilor proprietate publică a statului amplasate în perimetrul zăcămintelor de interes public naţional şi spaţiile subterane ale acestora, în modul stabilit de Guvern;
f) eliberarea titlurilor de autentificare a dreptului deţinătorului de teren pentru terenurile proprietate publică de stat, în modul stabilit de Guvern;
g) coordonarea şi aprobarea planurilor geometrice ale bunurilor şi terenurilor proprietate publică a statului din administrarea sa;
h) aprobarea suprafeţelor terenurilor proprietate publică a statului utilizate în procesul tehnologic, aferente obiectivelor privatizate sau care se privatizează, obiectivelor private, precum şi ale terenurilor utilizate în procesul tehnologic, aferente construcţiilor nefinalizate, conform unui regulament aprobat de Guvern, emiterea ordinului de formare a bunului imobil în cazul formării unor terenuri noi din terenurile proprietate publică a statului;
i) elaborarea borderoului de calcul al preţului de vînzare/locaţiune/arendă/superficie al terenurilor proprietate publică a statului aferente bunurilor imobile proprietate privată;
j) desfăşurarea activităţilor ce ţin de recunoaşterea dreptului de proprietate asupra patrimoniului Republicii Moldova pe teritoriul altor state şi a patrimoniului altor state situat pe teritoriul Republicii Moldova;
k) adoptarea deciziilor privind preluarea în administrare a bunurilor proprietate a statului din administrarea economică a societăţilor comerciale fondate în procesul privatizării;
2) delimitarea, consolidarea şi evidenţa proprietăţii publice:
a) realizarea politicii statului în domeniul delimitării proprietăţii publice prin organizarea activităţii legate de delimitarea bunurilor proprietate publică după apartenenţă şi domenii;
b) asigurarea procesului de delimitare a proprietăţii publice de stat din administrarea/gestiunea sa, inclusiv inventarierea acesteia;
c) asigurarea, prin intermediul întreprinderilor de stat şi al celor private care dispun de ingineri cadastrali certificaţi, a executării lucrărilor de delimitare a terenurilor proprietate publică a statului şi a unităţilor administrativ-teritoriale, în baza Programului de stat pentru delimitarea bunurilor imobile, inclusiv a terenurilor proprietate publică, aprobat de Guvern;
d) instituirea şi convocarea Comisiei de delimitare pentru executarea lucrărilor în mod masiv şi selectiv, precum şi participarea în comisiile de delimitare;
e) asigurarea întocmirii listelor de bunuri imobile proprietate publică a statului din administrarea/gestiunea sa, coordonarea acestora cu autorităţile executive ale administraţiei publice locale din unităţile administrativ-teritoriale pe al căror teritoriu sînt amplasate şi prezentarea acestora spre aprobare Guvernului;
f) asigurarea întocmirii listelor de bunuri imobile proprietate publică de stat propuse spre a fi trecute în domeniul public sau în cel privat al statului şi prezentarea acestora spre aprobare Guvernului;
g) asigurarea înregistrării bunurilor proprietate publică a statului, inclusiv prin intermediul instituţiilor publice din subordine şi al întreprinderilor de stat în care exercită funcţia de fondator;
h) întocmirea proiectului de listă a bunurilor proprietate publică nepasibile de privatizare, în coordonare cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, şi prezentarea acestuia spre aprobare Guvernului;
i) ţinerea Registrului patrimoniului public în modul stabilit de Guvern;
j) eliberarea extraselor din Registrul patrimoniului public;
k) asigurarea evidenţei proprietăţii publice, inclusiv în societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar public, şi generalizarea informaţiilor respective, prezentate de autorităţile administraţiei publice centrale şi autorităţile administraţiei publice locale, precum şi de întreprinderile de stat şi societăţile pe acţiuni administrate;
l) asigurarea transmiterii proprietăţii publice de stat în/din gestiunea societăţilor comerciale;
m) prezentarea propunerilor pentru elaborarea cadrului bugetar pe termen mediu, elaborarea propunerilor de buget în domeniul delimitării, consolidării, evidenţei şi protecţiei proprietăţii publice;
n) perfectarea şi prezentarea către Guvern şi Ministerul Finanţelor a balanţei anuale a patrimoniului public;
o) emiterea actelor ce confirmă includerea fondurilor fixe în capitalul social al întreprinderilor create în procesul privatizării;
3) monitorizarea eficienţei şi a modului de utilizare a proprietăţii publice:
a) monitorizarea utilizării proprietăţii publice aflate în gestiunea/proprietatea întreprinderilor de stat/societăţilor comerciale cu capital public-privat şi în gestiunea instituţiilor publice;
b) elaborarea regulamentelor şi instrucţiunilor interne de monitorizare a proprietăţii publice;
c) elaborarea criteriilor şi indicatorilor de evaluare a utilizării proprietăţi publice în funcţie de destinaţia bunului proprietate publică, categoria gestionarului şi de domeniul de activitate al acestuia;
d) dezvoltarea şi întreţinerea bazelor de date integrate de evidenţă a patrimoniului public, a performanţelor şi a proceselor de utilizare şi valorificare;
e) dezvoltarea şi întreţinerea sistemului informaţional integrat de supraveghere a indicatorilor financiar-economici şi operaţionali ai entităţilor economice cu cotă de stat administrate de Agenţie;
4) realizarea parteneriatelor public-private şi a concesiunilor:
a) exercitarea funcţiilor stabilite în art.14 din Legea nr.179/2008 cu privire la parteneriatul public-privat şi în art.5 alin.(3) din Legea nr.121/2018 cu privire la concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii;
b) coordonarea iniţierii parteneriatelor publice-private/concesiunilor la nivel naţional, generalizarea propunerilor de parteneriat public-privat/concesiuni înaintate de autorităţile publice centrale, inclusiv a celor de interes naţional, şi înaintarea acestora Guvernului spre aprobare;
c) asistarea partenerului public/autorităţii contractante în identificarea obiectivelor proiectelor de parteneriat public-privat/concesiune de interes naţional, activelor aferente implementării parteneriatelor/concesiunilor, elaborarea cerinţelor generale privind selectarea partenerului privat/concesionarilor, precum şi a condiţiilor parteneriatului public-privat/concesiunii propuse de către autorităţile administraţiei publice centrale, în baza studiilor de fezabilitate, prezentarea acestora Guvernului spre aprobare;
d) avizarea studiilor de fezabilitate pentru parteneriatele public-private/concesiuni şi participarea în componenţa comisiilor de selectare a partenerilor privaţi/concesionarilor în cadrul proiectelor iniţiate de autorităţile publice centrale şi locale;
e) monitorizarea şi evaluarea realizării parteneriatelor public-private, inclusiv prin participarea în activitatea comisiilor de monitorizare a contractelor de parteneriat public-privat/concesiuni semnate de autorităţile publice centrale şi locale;
f) publicarea comunicatelor informative şi a rezultatelor procedurilor de selectare a partenerilor privaţi/concesionarilor pe pagina oficială a Agenţiei;
g) ţinerea evidenţei contractelor de parteneriat public-private/concesiuni;
h) identificarea potenţialelor parteneriate public-private/concesiuni în baza informaţiilor transmise de persoanele juridice de drept public şi drept privat, facilitarea contactelor între aceştia;
i) colaborarea şi acordarea asistenţei autorităţilor administraţiei publice locale în vederea implementării parteneriatelor public-private/concesiunilor;
j) asigurarea organizării şedinţelor Consiliului Naţional pentru Parteneriatul Public-Privat şi exercitarea activităţilor de secretariat;
5) administrarea corporativă a întreprinderilor de stat şi a societăţilor comerciale cu capital public:
a) exercitarea drepturilor ce decurg din calitatea de fondator al întreprinderilor de stat;
b) exercitarea funcţiilor de deţinător de acţiuni (părţi sociale) în societăţile comerciale cu capital integral sau parţial de stat;
c) asigurarea, în temeiul unei hotărîri de Guvern, a fondării, restructurării, reorganizării sau a lichidării întreprinderilor de stat, a societăţilor comerciale cu cota statului în capitalul social;
d) asigurarea integrităţii şi folosirii eficiente a patrimoniului public din gestiunea/proprietatea întreprinderilor de stat, a societăţilor comerciale cu cota statului în capitalul social;
e) asigurarea asistenţei metodologice şi informaţionale la elaborarea şi implementarea planurilor de dezvoltare a întreprinderilor de stat şi a societăţilor comerciale cu cota statului în capitalul social, precum şi valorificarea patrimoniului public (înstrăinarea, gajarea, casarea, transmiterea în locaţiune sau comodat) al persoanelor juridice enumerate;
f) asigurarea asistenţei metodologice şi informaţionale pentru sporirea atractivităţii investiţionale a entităţilor antrenate în procesul de deetatizare;
g) identificarea oportunităţilor de înfiinţare a societăţilor comerciale cu capital de stat în vederea armonizării proporţiilor şi a structurii proprietăţii publice, precum şi a modalităţilor de administrare a acesteia cu funcţiile statului şi ale unităţilor administrativ-teritoriale, în scopul atragerii investiţiilor în sectorul public al economiei naţionale, al dezvoltării concurenţei în economia naţională;
h) stabilirea, pentru întreprinderile de stat, şi promovarea deciziei privind stabilirea, prin intermediul consiliilor societăţilor comerciale cu cota statului în capitalul social, a indicatorilor de performanţă anuali şi semestriali ai activităţii economico-financiare, precum şi evaluarea atingerii acestora;
i) selectarea, numirea şi supravegherea activităţii, în modul stabilit de Guvern, a preşedintelui şi membrilor consiliului de administraţie al întreprinderilor de stat şi a reprezentantului statului în societăţilor comerciale cu cota statului în capitalul social;
j) selectarea, în modul stabilit de Guvern, şi promovarea candidaturilor preşedintelui şi ale membrilor consiliului şi comisiei de cenzori în cadrul adunărilor generale/asociaţilor ale/ai societăţilor comerciale cu cota statului în capitalul social;
k) transmiterea către administratorul întreprinderilor de stat a bunurilor conexe desfăşurării activităţii de întreprinzător, în baza contractului încheiat între părţi;
l) numirea şi eliberarea din funcţie a administratorilor întreprinderilor de stat la propunerea consiliilor de administraţie ale întreprinderilor de stat;
m) selectarea, prin concurs, de consiliul societăţii şi promovarea în cadrul adunării generale a acţionarilor/adunării asociaţilor/consiliului societăţii a candidaturii conducătorului societăţii comerciale cu cota statului în capitalul social;
n) ţinerea evidenţei contractelor individuale de muncă încheiate cu conducătorii întreprinderilor de stat şi ai societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public;
o) coordonarea înstrăinării, gajării, casării, dării în locaţiune sau comodat a activelor întreprinderilor de stat şi ale societăţilor comerciale cu cota statului în capitalul social;
p) ţinerea evidenţei contractelor de locaţiune/arendă, comodat, concesiune şi administrare fiduciară a bunurilor întreprinderilor de stat şi a societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat;
q) asigurarea evaluării patrimoniului public, în scopul determinării cotei statului, în cazul fondării societăţilor comerciale;
r) prezentarea propunerilor pentru elaborarea cadrului bugetar pe termen mediu, elaborarea propunerilor de buget în domeniile administrării corporative a întreprinderilor de stat şi a societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public;
s) prezentarea anuală către Guvern a raportului privind administrarea proprietăţii publice, care va include analiza economico-financiară a activităţii întreprinderilor de stat şi/sau a societăţilor comerciale cu cota statului în capitalul social, rezultatele administrării, prin prisma evaluării indicatorilor de performanţă stabiliţi şi a riscurilor aferente fiabilităţii acestora (riscuri patrimoniale, de producere, de marketing, de credit), precum şi privind măsurile întreprinse pentru eficientizarea administrării proprietăţii publice;
t) efectuarea anuală a analizei economico-financiare a activităţii întreprinderilor de stat şi a societăţilor comerciale în care cota de participare a statului este mai mare de 30 la sută din capitalul social, evaluarea atingerii indicatorilor de performanţă şi publicarea pe pagina oficială a Agenţiei;
u) ţinerea evidenţei informaţiei privind delegarea funcţiilor de reprezentare a statului în consiliile şi comisiile de cenzori ale societăţilor pe acţiuni cu cotă de stat şi în consiliile de administraţie şi comisiile de cenzori ale întreprinderilor de stat;
v) exercitarea controlului asupra corectitudinii calculării şi transferării la timp a dividendelor provenite din acţiunile statului şi defalcărilor în bugetul de stat a unei părţi din profitul net al întreprinderilor de stat, în conformitate cu deciziile adoptate;
w) prezentarea către Ministerul Finanţelor a informaţiilor aferente calculului şi volumului transferat al dividendelor provenite din acţiunile statului şi defalcărilor în bugetul de stat ale unei părţi din profitul net al întreprinderilor de stat;
6) deetatizarea bunurilor proprietate publică a statului şi monitorizarea postprivatizare:
a) întocmirea proiectului de listă a bunurilor proprietate de stat supuse privatizării şi prezentarea acestuia spre aprobare Guvernului;
b) stabilirea modalităţii de expunere la vînzare a patrimoniului supus privatizării;
c) elaborarea proiectelor individuale de privatizare, în comun cu autorităţile administraţiei publice centrale, şi prezentarea acestora spre aprobare Guvernului;
d) elaborarea caietelor de sarcini;
e) organizarea pregătirii şi desfăşurării procesului de privatizare a bunurilor proprietate de stat supuse privatizării şi încheierea contractelor de vînzare-cumpărare a acestora;
f) instituirea comisiilor de privatizare a patrimoniului de stat, cu excepţia celor instituite de Guvern;
g) vînzarea-cumpărarea terenurilor din domeniul privat al statului şi încheierea contractelor de vînzare-cumpărare a acestora;
h) organizarea pregătirii şi desfăşurării procesului de comercializare a bunurilor sechestrate ale întreprinderilor de stat şi ale societăţilor comerciale în care cota statului nu este mai mică de 25%, neincluse în lista bunurilor nepasibile de privatizare;
i) monitoringul şi supravegherea executării de către cumpărători a obligaţiilor asumate în contractele de vînzare-cumpărare a bunurilor proprietate de stat, aplicarea de măsuri în vederea executării acestor obligaţii sau rezoluţiunea contractelor, soluţionarea litigiilor în problemele privatizării;
j) modificarea şi rezoluţiunea contractelor de vînzare-cumpărare a bunurilor proprietate publică de stat, după caz;
k) informarea potenţialilor investitori şi a societăţii civile despre desfăşurarea procesului de privatizare şi rezultatele acestuia;
l) gestionarea mijloacelor financiare destinate restructurării/lichidării sau privatizării întreprinderilor ori a altor bunuri proprietate de stat;
m) procurarea şi/sau schimbul, în temeiul unei hotărîri de Guvern, a pachetelor de acţiuni (cotelor sociale) în societăţile comerciale cu capital privat ori cu capital public-privat;
n) efectuarea calculului preţului acţiunilor statului supuse privatizării în corespundere cu procedurile stabilite de Guvern;
7) asigurarea drepturilor şi intereselor patrimoniale ale statului:
a) apărarea intereselor statului conform domeniilor de activitate;
b) înaintarea, în interesul statului, în instanţele de judecată, a acţiunilor privind rezoluţiunea contractelor şi contestarea acţiunilor nelegitime din domeniile de activitate;
c) participarea la examinarea în instanţele de judecată a litigiilor ce ţin de apărarea drepturilor patrimoniale ale statului.”;
f) la punctul 10:
la subpunctul 2), cuvintele „registratorii independenţi” se substituie cu cuvintele „societăţile de registru”;
se completează cu subpunctele 21)-24) cu următorul cuprins:
„21) să instituie comisii şi grupuri de lucru în scopul consolidării, protecţiei şi al valorificării proprietăţii publice, al administrării şi deetatizării proprietăţii publice, administrării corporative a întreprinderilor de stat şi a societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public;
22) să efectueze analiza şi controlul bunurilor întreprinderilor de stat şi ale societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public propuse spre valorificare;
23) să aibă acces la datele contabile ce ţin de activitatea întreprinderilor de stat din administrare şi a societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public;
24) să obţină gratuit informaţii şi copii de pe acte referitor la bunurile proprietate publică de stat de la instituţii/autorităţi publice, întreprinderi de stat şi societăţi comerciale cu capital de stat, în scopul protecţiei şi consolidării proprietăţii publice”;
la subpunctul 4), după cuvîntul „specialişti” se introduce textul „/experţi calificaţi din cadrul autorităţilor administraţiei publice centrale”;
se completează cu subpunctul 51) cu următorul cuprins:
„51) să încheie, în conformitate cu cadrul normativ, contracte cu persoane juridice şi fizice în cadrul iniţierii şi implementării proiectelor de parteneriat public-privat şi concesiuni”;
la subpunctul 8), cuvîntul „organizarea” se substituie cu cuvîntul „implementarea”;
g) la punctul 12, cuvîntul „doi” se substituie cu cuvîntul „trei”;
h) la punctul 18, cifra „9” se substituie cu cifra „15”;
i) la punctul 24 subpunctele 5) şi 6), cuvîntul „total” se substituie cu cuvîntul „social”;
3) anexele nr.2 şi nr.3 vor avea următorul cuprins:
„Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.902 din 6 noiembrie 2017
STRUCTURA
Agenţiei Proprietăţii Publice
Director general
Directori generali adjuncţi
Cabinetul directorului general (cu statut de serviciu)
Direcţia evidenţă a patrimoniului public
Direcţia relaţii funciare şi bunuri imobile
Secţia regională proprietate publică Nord
Secţia regională proprietate publică Sud
Direcţia privatizare şi postprivatizare
Direcţia parteneriat public-privat şi concesiuni
Direcţia proiecte investiţionale
Direcţia planificare, analiză şi evaluare
Direcţia monitorizare a patrimoniului public
Direcţia administrare corporativă, metodologii şi reglementări
Secţia metodologii şi reglementări
Secţia valorificarea bunurilor entităţilor de stat
Direcţia contencios şi control al legalităţii
Direcţia securitate economică şi gestiunea riscurilor
Direcţia management instituţional
Serviciul managementul documentelor
Serviciul resurse umane
Serviciul informare şi comunicare cu mass-media
Serviciul tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor
Serviciul achiziţii
Serviciul protocol
Serviciul administrativ
Direcţia financiară
Serviciul audit intern
Serviciul probleme speciale.
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.902 din 6 noiembrie 2017
ORGANIGRAMA
Agenţiei Proprietăţii Publice
