joi, 8 noiembrie 2001
440/27.07.2001 Lege cu privire la zonele economice libere

 

L E G E

cu privire la zonele economice libere

 

nr. 440-XV  din  27.07.2001

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.108-109/834 din 06.09.2001

 

* * *

C U P R I N S

 

Articolul 1. Dispoziţii generale

Articolul 2. Înţelesul unor noţiuni

Articolul 3. Dreptul aplicabil

Articolul 4. Crearea zonelor libere

Articolul 5. Administrarea zonelor libere

Articolul 6. Rezidenţii zonelor libere

Articolul 7. Regimul vamal

Articolul 8. Regimul fiscal

Articolul 9. Regimul valutar

Articolul 10. Regimul de vize şi de înregistrare

Articolul 11. Relaţiile de muncă şi protecţia socială

Articolul 12. Soluţionarea litigiilor

Articolul 13. Garanţiile de stat

Articolul 14. Încetarea activităţii zonei libere

Articolul 15. Dispoziţii tranzitorii şi finale

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Articolul 1. Dispoziţii generale

(1) Zonele economice libere (zonele antreprenoriatului liber), denumite în continuare zone libere, sînt părţi ale teritoriului vamal al Republicii Moldova, separate din punct de vedere economic, strict delimitate pe tot perimetrul lor, în care pentru investitorii autohtoni şi străini sînt permise, în regim preferenţial, anumite genuri ale activităţii de întreprinzător.

(2) Hotarele zonelor libere sînt asimilate frontierelor vamale ale Republicii Moldova. Teritoriul zonelor libere este delimitat de restul ţării prin îngrădire sigură. Paza hotarelor zonelor libere se asigură de către organele de pază de stat ale Republicii Moldova, în baza contractelor încheiate de acestea cu Administraţia zonei respective. Faţă de persoanele fizice şi mijloacele de transport se aplică sistemul de trecere autorizată a hotarelor zonei libere, al cărui mod de funcţionare este stabilit prin hotărîre de Guvern.

(3) Zonele libere se creează în scopul accelerării dezvoltării social-economice a anumitor teritorii şi a ţării în ansamblu prin:

a) atragerea investiţiilor autohtone şi străine;

b) implementarea tehnicii şi tehnologiilor moderne;

c) dezvoltarea producţiei orientate spre export;

d) aplicarea experienţei avansate din domeniul producţiei şi a managementului;

e) crearea locurilor de muncă.

(4) Zonelor libere, în scopul realizării obiectivelor asumate, li se acordă regimuri preferenţiale de stimulare a activităţii de întreprinzător. Modificări ale regimului şi ale modului de desfăşurare a activităţii de întreprinzător într-o zonă liberă sînt posibile numai prin introducerea unor modificări în prezenta lege.

(5) Zona liberă poate fi alcătuită din cîteva subzone. Regimurile şi modul de efectuare a activităţii de întreprinzător şi de gestiune sînt identice în toate subzonele.

[Art.1 modificat prin Legea nr.594-XV din 01.11.2001, în vigoare 08.11.2001]

 

Articolul 2. Înţelesul unor noţiuni

În sensul prezentei legi se definesc următoarele noţiuni:

subzonă - parte izolată teritorial de restul zonei libere;

autorizaţie pentru desfăşurarea unui anumit gen de activitate - permisiune scrisă, eliberată de Administraţia zonei libere rezidentului acestei zone pe o anumită perioadă de timp pentru desfăşurarea genului de activitate permis în zona respectivă şi prevăzut în contractul încheiat între Administraţie şi rezident;

dezvoltarea infrastructurii zonei libere - construcţia şi reparaţia clădirilor şi instalaţiilor, construcţia drumurilor, instalarea utilajului şi organizarea aprovizionării cu apă, electricitate, gaz, instalarea reţelelor de telecomunicaţii şi organizarea legăturii telefonice şi alte asemenea lucrări (servicii) pe teritoriul zonei libere, pe care Administraţia zonei libere le consideră favorabile pentru dezvoltarea şi funcţionarea zonei;

fonduri fixe - clădiri şi construcţii de producţie, depozite, terenuri, instalaţii tehnice, utilaj, inclusiv articole de birotică şi maşini, cu excepţia mijloacelor de transport de pasageri, utilizate în procesul de executare a activităţii de întreprinzător în zona liberă.

 

Articolul 3. Dreptul aplicabil

(1) Pe teritoriul zonei libere acţionează:

a) acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte;

b) legislaţia Republicii Moldova;

c) actele normative ale Guvernului;

d) actele normative ale Administraţiei zonei libere, adoptate în limitele competenţei sale, care nu contravin prezentei legi.

(2) Proiectele de acte normative ale autorităţilor administraţiei publice care urmează să reglementeze activitatea zonelor libere sînt supuse unei expertize obligatorii la Ministerul Economiei şi la Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei.

(3) Investiţiile pe teritoriul zonelor libere beneficiază de protecţia juridică a statului. Regimul activităţii investiţionale şi de întreprinzător în zona liberă nu poate fi mai puţin favorabil, decît regimul stabilit pentru agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea pe cealaltă parte a teritoriului vamal al Republicii Moldova.

(4) Bunurile din zonele libere nu pot fi expropriate, naţionalizate, rechiziţionate şi confiscate, decît doar prin hotărîre judecătorească.

(5) După achitarea impozitelor, taxelor şi altor plăţi prevăzute de legislaţie, investitorilor străini li se garantează dreptul de a transfera peste frontiera Republicii Moldova sumele în valută străină, obţinute de ei în calitate de profit (dividende), cele rezultate din vînzarea integrală sau parţială a bunurilor ce le aparţin ori a pachetului de acţiuni (a cotei-părţi) al întreprinderii-rezident, precum şi din lichidarea sau reorganizarea întreprinderii în modul prevăzut de legislaţie.

(6) Zonele libere sînt teritorii demilitarizate. În aceste zone nu se permite producerea, transportarea şi păstrarea armamentului, precum şi dislocarea unităţilor militare.

(7) În zonele libere nu se admit activităţi interzise de legislaţia Republicii Moldova sau de acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(8) Statul nu poartă răspundere pentru angajamentele Administraţiei zonei libere şi ale rezidenţilor acestei zone, iar Administraţia şi rezidenţii - pentru angajamentele statului.

 

Articolul 4. Crearea zonelor libere

(1) Zona liberă este creată, la propunerea Guvernului, printr-o lege, adoptată de Parlament în corespundere cu prezenta lege, care va delimita în acest scop o parte sau cîteva părţi ale teritoriului Republicii Moldova. În lege vor fi strict determinate hotarele şi configuraţia zonei respective.

(2) Guvernul va elabora concepţia generală de creare şi dezvoltare a zonei libere.

(3) Iniţiatori ai creării zonelor libere pot fi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, agenţii economici şi diverse organizaţii care vor prezenta propunerile corespunzătoare.

(4) Propunerile privind crearea zonelor libere vor cuprinde:

a) scopurile creării, genurile activităţii de întreprinzător şi orientarea funcţională a zonei libere;

b) studiul de fezabilitate privind oportunitatea creării zonei libere;

c) proiectul planului de amplasare a zonei libere, coordonat cu autorităţile corespunzătoare ale administraţiei publice centrale şi locale.

(5) Studiul de fezabilitate privind oportunitatea creării zonei libere va conţine:

a) delimitarea hotarelor zonei;

b) caracteristica complexă a potenţialului social-economic al teritoriului, inclusiv al infrastructurilor de producţie, comercială şi socială, precum şi a relaţiilor economice cu pieţele internaţionale;

c) argumentarea posibilităţii de realizare a genurilor de activitate permise;

d) indicarea gradului de asigurare cu specialişti;

e) proiectul mecanismului economic de funcţionare;

f) fundamentarea etapelor şi termenelor de creare a zonei libere;

g) volumul investiţiilor necesare, evaluarea surselor şi a eficienţei acestora;

h) calculul fluxului preconizat de încasări valutare în zona liberă.

(6) Zonele libere pot fi create pe teritoriile neocupate de imobile, precum şi pe baza unor întreprinderi, instituţii, organizaţii.

(7) Zonele libere nu pot fi create pe baza întreprinderilor de importanţă strategică sau care desfăşoară sau pot desfăşura o activitate economică eficientă şi fără crearea de asemenea zone.

(8) Pînă la adoptarea deciziei asupra propunerii de creare a zonei libere se efectuează expertiza oportunităţii creării unei asemenea zone care este asigurată de Ministerul Economiei în comun cu Agenţia Naţională pentru Protecţia Concurenţei.

(9) La efectuarea expertizei se iau în considerare următorii factori:

a) costul aproximativ al creării şi întreţinerii zonei libere;

b) avantajul pentru economia naţională de pe urma funcţionării unei asemenea zone;

c) situaţia social-economică şi gradul de utilizare a forţei de muncă în regiunea unde se preconizează crearea zonei libere;

d) apropierea zonei în cauză de alte zone libere;

e) numărul zonelor libere deja existente în ţară.

(10) Propunerea privind crearea zonei libere poate fi aprobată numai în cazul în care expertiza va stabili că crearea acesteia va îmbunătăţi substanţial situaţia în economia naţională şi că ameliorarea respectivă poate fi obţinută numai pe această cale.

(11) În cazul în care propunerea privind crearea zonei libere va fi acceptată, Ministerul Economiei va prezenta spre aprobare Guvernului proiectul legii corespunzătoare.

(12) Zona liberă se consideră creată după intrarea în vigoare a legii corespunzătoare.

 

Articolul 5. Administrarea zonelor libere

(1) Pentru administrarea zonei libere, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii privind crearea acesteia, Guvernul formează un organ de stat - Administraţia zonei libere, denumită în continuare Administraţie, cu statut de persoană juridică şi care îşi desfăşoară activitatea pe principii de autofinanţare. Sediul Administraţiei se află pe teritoriul zonei libere.

(2) Administraţia este condusă de un administrator principal, desemnat în funcţie de către Guvern pe bază de contract încheiat pe un termen de 5 ani. Administratorul principal poartă răspundere pentru activitatea Administraţiei, pentru asigurarea pazei hotarelor zonei libere şi respectarea sistemului de trecere autorizată. Funcţiile, drepturile şi obligaţiile administratorului principal sînt stabilite în contractul încheiat între acesta şi Ministerul Economiei. Administratorul principal este funcţionar public şi asupra activităţii sale se extind prevederile Legii serviciului public.

(3) Coordonarea şi controlul activităţii zonelor libere intră în atribuţia Guvernului, fiind efectuate prin intermediul organelor de stat autorizate de acesta. Activitatea Administraţiei este supusă unui audit anual.

(4) Principalele surse de venituri ale Administraţiei sînt:

a) plăţile şi taxele achitate pentru participarea la concursurile de obţinere a dreptului de rezident al zonei libere şi înregistrarea în calitate de rezidenţi ai acesteia, precum şi pentru eliberarea autorizaţiilor pentru genurile corespunzătoare de activitate în zona respectivă;

b) plăţile şi taxele zonale stabilite de Administraţie;

c) veniturile de la darea în arendă a bunurilor şi terenurilor;

d) cotizaţiile benevole ale rezidenţilor zonei libere pentru dezvoltarea infrastructurii acesteia;

e) donaţiile;

f) alte venituri legate de exercitarea funcţiilor sale.

(5) Structura şi volumul împuternicirilor acordate Administraţiei se stabilesc de prezenta lege şi de alte acte normative adoptate în conformitate cu aceasta.

(6) Administraţia îndeplineşte următoarele atribuţii principale:

a) coordonează activitatea de creare a infrastructurii de producţie şi neproductive a zonei libere;

b) menţine în stare de lucru sistemele de aprovizionare cu electricitate, apă şi energie termică de pe teritoriul zonei libere;

c) organizează concursuri de obţinere a dreptului de rezident al zonei libere şi înregistrează rezidenţii, le eliberează autorizaţiile pentru desfăşurarea în zona respectivă a unor genuri concrete ale activităţii de întreprinzător;

d) asigură menţinerea în stare bună a îngrăditurilor şi construcţiilor din perimetrul zonei libere, efectuează controlul asupra respectării sistemului autorizat de trecere a hotarelor zonei libere;

e) elaborează şi asigură realizarea programului de dezvoltare complexă a zonei libere şi de protecţie a mediului;

f) stabileşte, de comun acord cu Ministerul Economiei, plăţi şi taxe zonale;

g) încasează de la rezidenţii zonei libere plăţile de arendă şi alte plăţi prevăzute de prezenta lege;

h) controlează modul în care rezidenţii zonei libere respectă contractele încheiate cu ea, precum şi legislaţia, normele şi regulile sanitaro-igienice;

i) întreţine relaţiile cu Departamentul Vamal cu scopul de a asigura respectarea legislaţiei vamale.

(7) Administraţia îşi coordonează activitatea cu autorităţile administraţiei publice locale în ce priveşte soluţionarea problemelor sociale, ecologice şi a celor care ţin de dezvoltarea infrastructurii zonei libere.

(8) Deciziile Administraţiei, adoptate în limitele competenţei sale, sînt obligatorii spre executare pentru toţi rezidenţii zonei libere.

(9) În conformitate cu legislaţia, Administraţia determină modul de dare în arendă a terenurilor, modul de acordare a drepturilor de folosinţă a resurselor naturale, precum şi a clădirilor, construcţiilor şi fondurilor fixe care aparţin sau care sînt transmise în folosinţă Administraţiei. Drepturile şi obligaţiile Administraţiei în domeniul utilizării terenurilor sînt reglementate de legislaţia funciară.

(10) Administraţia nu are dreptul să intervină în activitatea economică a rezidenţilor zonei libere, dacă această activitate nu contravine legislaţiei şi contractului încheiat între Administraţie şi rezident.

(11) Administraţia zonei libere, administratorul principal şi alţi lucrători ai Administraţiei nu au dreptul să desfăşoare activitate de întreprinzător pe teritoriul zonei libere, precum şi să participe direct sau indirect la formarea capitalului social al persoanelor juridice care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul zonei respective.

(12) Retribuţia muncii lucrătorilor Administraţiei se efectuează în conformitate cu legislaţia.

(13) Administraţia efectuează în modul stabilit gestiunea contabilă şi statistică a activităţii sale. Administratorul principal prezintă în mod sistematic Ministerului Economiei rapoarte privind activitatea desfăşurată în zona liberă. Forma şi termenele de prezentare a rapoartelor se stabilesc de către Ministerul Economiei.

 

Articolul 6. Rezidenţii zonelor libere

(1) Rezident al zonei libere, denumit în continuare rezident, poate fi orice persoană fizică sau juridică înregistrată în modul stabilit de legislaţie în calitate de subiect al activităţii de întreprinzător în Republica Moldova.

(2) Selectarea rezidenţilor se efectuează de către Administraţie pe bază de concurs, ţinîndu-se cont de volumul şi caracterul investiţiilor preconizate, de necesitatea de creare a infrastructurii de producţie şi neproductive a zonei, de menţinerea orientării zonei libere spre fabricarea producţiei industriale pentru export, de teritoriul şi terenurile libere, de asigurarea cu forţă de muncă, apă, resurse energetice şi de alte criterii.

(3) Întreprinderile pe a căror bază se creează zona liberă sînt obligate, în termen de o lună, să se înregistreze în calitate de rezidenţi.

(4) Modul de desfăşurare a concursurilor în zonele libere se stabileşte în regulamentul cu privire la concursuri, aprobat de Guvern.

(5) Condiţiile de selectare a rezidenţilor, precum şi criteriile de determinare a învingătorilor la concursuri se stabilesc de către administratorul principal de comun acord cu Ministerul Economiei.

(6) Persoana fizică sau juridică care a obţinut dreptul de înregistrare în calitate de rezident, încheie cu Administraţia un contract pentru desfăşurarea în zona liberă a activităţii de întreprinzător. Contractul se încheie pentru întreaga perioadă de activitate în zona respectivă.

(7) În contract se indică:

a) genul de activitate autorizat;

b) drepturile şi obligaţiile rezidentului şi ale Administraţiei;

c) proiectul economic care urmează să fie realizat în zona liberă şi parametrii preconizaţi ai acestuia;

d) cuantumul plăţilor zonale şi a taxelor şi plăţilor de arendă;

e) facilităţile acordate rezidentului de către Administraţie;

f) tipurile rapoartelor pe care le prezintă rezidentul;

g) responsabilităţile părţilor, în caz de încălcare a cerinţelor contractuale;

h) alte aspecte, conform înţelegerii dintre părţi.

(8) Pentru înregistrarea în calitate de rezident se percepe o taxă în mărimea stabilită de Administraţie de comun acord cu Ministerul Economiei.

(9) În termen de 15 zile de la înregistrarea rezidentului, Administraţia prezintă cîte o copie de pe decizia de înregistrare autorităţii administraţiei publice locale şi organelor fiscal, statistic şi vamal respectiv.

(10) În zona liberă pot fi desfăşurate următoarele genuri de activitate:

a) producţia industrială a mărfurilor de export;

b) sortarea, ambalarea, marcarea şi alte asemenea operaţiuni cu mărfurile tranzitate prin teritoriul vamal al Republicii Moldova;

c) alte genuri auxiliare de activitate, cum ar fi serviciile comunale, de depozitare, de construcţii, de alimentaţie publică etc., necesare desfăşurării activităţilor indicate la lit.a) şi b).

(11) Genul prioritar de activitate va fi producţia industrială.

(12) Volumul mărfurilor (serviciilor) importate anterior sau produse în zona liberă, pe care rezidentul le realizează pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova, nu poate depăşi 30 la sută din volumul total de realizare a mărfurilor (serviciilor) timp de un an.

(13) Scoaterea producţiei alcoolice din zona liberă pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova, importul tutunului şi al produselor din tutun în zona liberă şi fabricarea unor astfel de produse în zona liberă nu se permit. Evidenţa şi marcarea producţiei alcoolice se efectuează în conformitate cu legislaţia.

(14) Rezidenţii desfăşoară activităţile menţionate la alin.(10) pe baza autorizaţiei pentru fiecare gen de activitate aparte, eliberate de Administraţie pe baza contractului încheiat cu aceştia conform regulamentului aprobat de către administratorul principal de comun acord cu Ministerul Economiei.

(15) Autorizaţia pentru desfăşurarea activităţii în zona liberă nu scuteşte rezidentul de obligaţia de a obţine şi alte licenţe (autorizaţii) prevăzute de legislaţie.

(16) Autorizaţia prevăzută la alin.(14) se eliberează, de regulă, pentru termenul de valabilitate a contractului încheiat între rezident şi Administraţie. Autorizaţia eliberată rezidentului poate fi retrasă sau acţiunea ei poate fi suspendată în cazul în care acesta nu îndeplineşte condiţiile contractului sau cerinţele legislaţiei.

(17) Desfăşurarea în zona liberă a activităţii de întreprinzător de către persoane fizice sau juridice care nu sînt înregistrate în calitate de rezidenţi sau care nu dispun de autorizaţia necesară pentru această activitate este interzisă şi atrage răspunderea prevăzută de legislaţie.

(18) Administraţia este în drept să permită nerezidenţilor efectuarea pe teritoriul zonei libere de lucrări privind dezvoltarea infrastructurii acestei zone.

(19) Rezidenţii sînt obligaţi de a declara mărfurile numai la serviciul vamal ce supraveghează activitatea zonei libere corespunzătoare.

(20) Rezidenţilor, prin anularea înregistrării, li se poate revoca statutul de rezident în caz de:

a) neexecutare a condiţiilor contractului încheiat între aceştia şi Administraţie;

b) încălcare de către aceştia a legislaţiei sau a cerinţelor stabilite de Administraţie în limitele competenţei sale;

c) existenţă a unor date falsificate în documentele prezentate de aceştia Administraţiei;

d) neachitare a datoriilor la plăţile şi taxele zonale obligatorii;

e) desfăşurare a activităţii de întreprinzător fără autorizaţiile respective

- după expirarea a 3 luni de la data primirii înştiinţării despre încălcarea comisă.

(21) Rezidenţii, în modul stabilit de legislaţie, pot contesta în instanţele judecătoreşti competente acţiunile Administraţiei, inclusiv cele privind retragerea autorizaţiei sau suspendarea activităţii, precum şi privind retragerea statutului de rezident.

(22) Cuantumurile taxelor de acordare a autorizaţiilor se stabilesc de către Administraţie de comun acord cu Ministerul Economiei.

(23) Rezidentul ţine, în modul stabilit, evidenţa contabilă şi statistică a activităţii sale, prezintă sistematic Administraţiei rapoarte privind activitatea desfăşurată în zonă. Forma şi termenele de prezentare a rapoartelor se stabilesc de către Administraţie.

(24) Evidenţa activităţii de întreprinzător desfăşurate de rezident în cadrul zonei libere trebuie să se ţină separat de evidenţa activităţii desfăşurate de acesta în afara zonei respective.

(25) Controlul activităţii rezidenţilor se efectuează prin:

a) controale planificate - nu mai des de o dată în decursul unui an calendaristic, de către toate organele de control concomitent;

b) controale neplanificate - dacă există cel puţin una din următoarele circumstanţe:

- au fost încălcate termenele stabilite de prezentare a rapoartelor fiscale, statistice ori zonale sau acestea conţin date neautentice;

- au fost înregistrate plîngeri sau alte petiţii scrise privind încălcarea legislaţiei de către rezident;

- există temeiuri suficiente de a considera că acţiunile rezidentului conţin elementele unei infracţiuni;

- Administraţia are temeiuri suficiente de a considera că rezidentul încalcă contractul încheiat între ei sau legislaţia cu privire la zonele libere.

(26) Toate controalele pe teritoriul zonei libere se efectuează de comun acord cu Administraţia şi în prezenţa reprezentanţilor acesteia şi a rezidentului de la a cărui nume a fost prezentată plîngerea sau a cărui activitate constituie temei pentru efectuarea controlului.

(27) Prevederile alin.(26) nu se extind asupra controalelor efectuate de către serviciul vamal.

(28) Banca Naţională a Moldovei efectuează, în limitele competenţei sale, controlul asupra activităţii rezidenţilor conform Legii cu privire la Banca Naţională a Moldovei.

[Art.6 modificat prin Legea nr.594-XV din 01.11.2001, în vigoare 08.11.2001]

 

Articolul 7. Regimul vamal

(1) Pe teritoriul zonelor libere regimul vamal este asigurat de către serviciul vamal al Departamentului Vamal a cărui activitate este coordonată sub aspect organizatoric cu Administraţia.

(2) În termen de o lună de la data intrării în vigoare a legii cu privire la crearea unei zone libere Departamentul Vamal va elabora regulamentul serviciului vamal din zona respectivă, mecanismul şi modul de asigurare tehnică a funcţionării acestuia, va înainta propuneri Guvernului privind numărul de personal şi finanţarea activităţii serviciului în cauză.

(3) Pe teritoriul zonelor libere se stabileşte regimul de declarare obligatorie în vamă a mărfurilor (serviciilor) introduse pe şi scoase de pe acest teritoriu.

(4) Pe teritoriul zonelor libere nu se aplică regimul de contingentare şi licenţiere la importul şi exportul mărfurilor (serviciilor).

(5) Sînt scutite de drepturi de import şi export, cu excepţia taxei pentru procedurile vamale:

a) mărfurile (serviciile) introduse în zona liberă de pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova;

b) mărfurile (serviciile) importate în zona liberă din afara teritoriului vamal al Republicii Moldova, precum şi de pe teritoriul altor zone libere;

c) mărfurile (serviciile), inclusiv cele originare din zona liberă, exportate în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova, precum şi pe teritoriul altor zone libere.

(6) Se consideră originare din zona liberă mărfurile, produse integral sau prelucrate integral în această zonă, dacă:

a) intervine schimbarea poziţiei mărfii (a codului de clasificare a mărfii) în nomenclatorul mărfurilor la nivelul unuia din primele patru semne; sau

b) costul mărfurilor declarate ce se exportă depăşeşte costul mărfurilor introduse în zona liberă din cauza creşterii cu peste 35 la sută a ponderii cheltuielilor proprii.

(7) Asupra mărfurilor (serviciilor) care n-au fost prelucrate suficient în zona liberă, la scoaterea lor din zonă pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova se extind prevederile legislaţiei vamale, în partea ce se referă la conţinutul componenţei importului.

(8) Autoturismele importate pe teritoriul zonei libere pentru necesităţile Administraţiei şi rezidenţilor se impun conform legislaţiei.

(9) Se interzice introducerea pe teritoriul zonelor libere a mărfurilor şi altor obiecte în cazul în care comercializarea lor este interzisă de legislaţia Republicii Moldova sau de acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi în cazul în care acestea:

a) prezintă pericol pentru alte mărfuri şi obiecte din zona liberă;

b) pun în pericol morala şi securitatea publică;

c) nu corespund normelor şi regulilor ecologice şi sanitaro-igienice prevăzute de legislaţie;

d) nu corespund cerinţelor de calitate stabilite de legislaţie.

(10) Livrările de mărfuri (servicii) în zonele libere de pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova sînt asimilate exportului, iar livrarea mărfurilor (serviciilor) din zona liberă pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova sînt asimilate importului şi se reglementează în conformitate cu legislaţia.

(11) Mărfurile (serviciile) aflate în zona liberă pînă la momentul traversării frontierelor ei au regim de circulaţie liberă şi se transmit de la un rezident la altul fără perfectarea declaraţiei vamale.

[Art.7 modificat prin Legea nr.594-XV din 01.11.2001, în vigoare 08.11.2001]

 

Articolul 8. Regimul fiscal

(1) Controlul asupra respectării legislaţiei fiscale în cadrul zonelor libere îl exercită organele fiscale ale Republicii Moldova.

(2) Impozitul pe venitul rezidenţilor, obţinut de la exportul mărfurilor (serviciilor) originare din zona liberă în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova, se percepe în mărime de 50 la sută din cota stabilită în Republica Moldova.

(3) Rezidenţii care au investit în fondurile fixe ale întreprinderilor lor şi/sau în dezvoltarea infrastructurii zonei libere un capital echivalent cu cel puţin un milion de dolari S.U.A. sînt scutiţi de plata impozitului pe venitul de la exportul mărfurilor (serviciilor) originare din zona liberă în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova pe o perioadă de 3 ani, începînd cu trimestrul imediat următor trimestrului în care a fost atins volumul respectiv de investiţii.

(4) Rezidenţii care au investit în fondurile fixe ale întreprinderilor lor şi/sau în dezvoltarea infrastructurii zonei libere un capital echivalent cu cel puţin 5 milioane dolari S.U.A. sînt scutiţi de plata impozitului pe venitul de la exportul mărfurilor (serviciilor) originare din zona liberă în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova pe o perioadă de 5 ani, începînd cu trimestrul imediat următor trimestrului în care a fost atins volumul respectiv de investiţii.

(5) Rezidenţii nu au dreptul să reducă cuantumul capitalului investit, în a cărui bază i s-au acordat facilităţi fiscale, conform alin. (3) şi (4), în termenul de valabilitate a facilităţilor fiscale indicate. În cazul încălcării acestei prevederi, rezidenţii sînt privaţi de aceste facilităţi.

(6) Impozitul pe venitul de la activitatea rezidenţilor în zona liberă, cu excepţia celui stabilit la alin.(2), se stabileşte în proporţie de 75 la sută din cota stabilită în Republica Moldova.

(7) Impozitul pe venitul rezidenţilor, obţinut de la livrarea mărfurilor (serviciilor) din zona liberă pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova, se percepe conform legislaţiei.

(8) Se scutesc de plata accizelor mărfurile supuse accizelor, introduse în zona liberă din afara teritoriului vamal al Republicii Moldova, din alte zone libere, precum şi mărfurile originare din această zonă şi scoase în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova.

(9) Mărfurile supuse accizelor, scoase din zona liberă pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova, se supun accizelor.

(10) Livrările de mărfuri şi servicii din zonele libere pe restul teritoriului vamal al Republicii Moldova se impun cu taxă pe valoarea adăugată, conform legislaţiei fiscale.

(11) Mărfurile (serviciile) livrate în zona liberă din afara teritoriului vamal al Republicii Moldova, precum şi mărfurile (serviciile) livrate din zona liberă în afara teritoriului vamal al Republicii Moldova sînt impozitate la cota zero a taxei pe valoarea adăugată.

(12) Livrările de mărfuri (servicii) în interiorul zonei libere, ca şi între rezidenţii diferitelor zone libere ale Republicii Moldova, nu sînt supuse accizelor şi se impozitează la cota zero a taxei pe valoarea adăugată.

(13) Administraţia are dreptul să stabilească plăţi şi taxe zonale. Cuantumul plăţilor şi taxelor zonale percepute de la rezidenţi de către Administraţie se stabileşte în contractul încheiat între aceştia şi Administraţie.

(14) Veniturile obţinute de Administraţie se utilizează pentru întreţinerea aparatului acesteia şi pentru dezvoltarea zonei libere, ele fiind scutite de impozitul pe venit.

(15) Cu excepţiile prevăzute în prezentul articol, faţă de activitatea zonelor libere se aplică legislaţia fiscală a Republicii Moldova.

[Art.8 modificat prin Legea nr.594-XV din 01.11.2001, în vigoare 08.11.2001]

 

Articolul 9. Regimul valutar

(1) Achitările în numerar pe teritoriul zonelor libere se efectuează în valută naţională.

(2) Decontările prin virament între Administraţie, rezidenţi şi agenţii economici ai Republicii Moldova se efectuează în conformitate cu legislaţia.

(3) Asupra tranzacţiilor dintre rezidenţi şi agenţii economici ai Republicii Moldova nu se extind cerinţele legislaţiei privind repatrierea valutei.

(4) Asupra tranzacţiilor de export-import efectuate de către rezidenţi cu subiecţi străini se extind cerinţele stipulate în legislaţie privind repatrierea valutei.

(5) Retribuirea muncii persoanelor care activează în zona liberă se efectuează în valută naţională.

 

Articolul 10. Regimul de vize şi de înregistrare

(1) În cazul investitorilor străini şi al lucrătorilor rezidenţilor, precum şi al persoanelor invitate de către administratorul principal al zonei libere taxele consulare pentru perfectarea vizelor de serviciu (business) nu se percep.

(2) Demersul administratorului principal al zonei libere constituie temei pentru eliberarea permisului de şedere şi a autorizaţiei de angajare investitorului străin sau lucrătorului rezidentului zonei libere.

 

Articolul 11. Relaţiile de muncă şi protecţia socială

(1) La întreprinderile rezidente relaţiile de muncă şi garanţiile sociale se reglementează conform legislaţiei, prin contracte colective şi individuale. Contractele nu pot conţine prevederi ce ar limita drepturile stabilite de legislaţie.

(2) Chestiunile ce ţin de crearea şi activitatea sindicatelor la întreprinderile rezidente ale zonei libere se soluţionează în conformitate cu Legea sindicatelor nr.1129-XIV din 7 iulie 2000.

 

Articolul 12. Soluţionarea litigiilor

(1) Litigiile dintre rezidenţi, dintre rezidenţi şi alte persoane juridice ale Republicii Moldova sau Administraţie se soluţionează de către instanţele judecătoreşti competente ale Republicii Moldova în corespundere cu legislaţia.

(2) Litigiile dintre persoanele fizice sau juridice străine şi rezidenţi, dintre întreprinderile cu investiţii străine – rezidenţi şi alte persoane juridice ale Republicii Moldova pot fi soluţionate prin intermediul arbitrajului internaţional, dacă legislaţia Republicii Moldova nu prevede altfel.

[Art.12 modificat prin Legea nr.594-XV din 01.11.2001, în vigoare 08.11.2001]

 

Articolul 13. Garanţiile de stat

(1) Zonele libere se creează pentru o perioadă de cel puţin 20 de ani. Perioada de funcţionare a unei zone libere se stabileşte în legea cu privire la zona liberă respectivă.

(2) În cazul în care sînt adoptate noi acte legislative care înrăutăţesc condiţiile de activitate a rezidenţilor în ce priveşte regimurile vamal, fiscal şi alte regimuri prevăzute de prezenta lege, rezidenţii sînt în drept să aplice, pe parcursul a 10 ani de la data intrării în vigoare a actelor legislative menţionate, prevederile prezentei legi în vigoare la data înregistrării lor în zonele libere.

 

Articolul 14. Încetarea activităţii zonei libere

(1) Activitatea zonei libere încetează:

a) la expirarea termenului de funcţionare a zonei libere, prevăzut în legea cu privire la zona liberă concretă;

b) înainte de expirarea termenului de funcţionare a zonei libere dacă activitatea ei contravine obiectivelor prezentei legi sau intereselor economice ale Republicii Moldova.

(2) Decizia privind încetarea înainte de termen a activităţii zonei libere este adoptată de Parlament, la propunerea Guvernului. Procedura de încetare a funcţionării zonei libere şi modul de asigurare a garanţiilor de stat prevăzute pentru rezidenţii zonelor libere la art.13 alin.(2) se stabileşte de Guvern.

[Art.14 în redacţia Legii nr.594-XV din 01.11.2001, în vigoare 08.11.2001]

 

Articolul 15. Dispoziţii tranzitorii şi finale

(1) Legile privind zonele antreprenoriatului liber care sînt în vigoare la data intrării în vigoare a prezentei legi continuă să funcţioneze în partea în care nu contravin prezentei legi.

(2) În termen de o lună de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Departamentul Vamal elaborează regulamentul serviciului vamal în zona liberă, mecanismul şi modul de asigurare tehnică a funcţionării lui, înaintează Guvernului propuneri privind numărul de personal şi finanţarea activităţii serviciului.

(3) Guvernul, în termen de 3 luni:

- va aduce actele sale normative în corespundere cu prezenta lege;

- va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în corespundere cu prezenta lege;

- va adopta actele normative necesare pentru executarea prezentei legi.

(4) Rezidentul zonei libere, înregistrat înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi, are dreptul, în decursul a 10 ani de la intrarea ei în vigoare, să activeze în baza prevederilor legilor privind zonele libere concrete referitoare la regimurile fiscal şi vamal, în vigoare la data înregistrării sale. Rezidentul, în decursul a 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, va comunica Administraţiei decizia sa în acest sens, în caz contrar, el va cădea sub incidenţa prezentei legi.

(5) Legea privind zonele antreprenoriatului liber nr.1451-XII din 25 mai 1993 se abrogă.

[Art.15 completat prin Legea nr.594-XV din 01.11.2001, în vigoare 08.11.2001]

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Eugenia OSTAPCIUC

Chişinău, 27 iulie 2001.
Nr.440-XV.