H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Metodologiei privind controlul de stat asupra activităţii
de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control
ale Agenţiei Naţionale Transport Auto
nr. 836 din 20.08.2018
Monitorul Oficial nr.347-357/921 din 14.09.2018
* * *
În temeiul art.16 din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.595), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Naţionale Transport Auto (se anexează).
2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Infrastructurii.
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
4. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr.369/2014 cu privire la aprobarea Metodologiei de planificare a controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei criteriilor de risc stabilite de Agenţia Naţională Transport Auto (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.142-146, art.418).
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi infrastructurii | Chiril Gaburici
|
Nr.836. Chişinău, 20 august 2018. |
Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului
nr.836 din 20.08.2018
METODOLOGIE
privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei
riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Naţionale Transport Auto
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Naţionale Transport Auto (în continuare – Metodologie) are scopul eficientizării controlului şi supravegherii de stat a activităţii de întreprinzător pentru domeniile de activitate ale Agenţiei Naţionale Transport Auto (în continuare – Agenţie), în conformitate cu Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi Hotărîrea Guvernului nr.379/2018 cu privire la controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor.
Prezenta Metodologie se aplică cu respectarea prevederilor art.1 alin.(5) din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
2. Planificarea activităţilor de control se efectuează în baza analizei criteriilor de risc conform Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător şi prezentei Metodologii.
3. Esenţa metodologică a planificării controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor rezidă în distribuirea acestora conform celor mai importante criterii de risc relevante domeniului de control atribuit şi în acordarea punctajului corespunzător după o scară prestabilită, raportat la ponderea fiecărui criteriu în funcţie de relevanţa sa pentru nivelul general de risc. Aplicarea punctajelor aferente fiecărui criteriu se efectuează pentru fiecare persoană supusă controlului/unitate controlată şi este urmată de elaborarea clasamentului acestora în funcţie de punctajul obţinut, în corespundere cu nivelul individual de risc estimat. Analiza riscurilor se utilizează pentru alegerea acţiunilor adecvate dintre mai multe acţiuni posibile.
Nivelul de risc estimat pentru fiecare persoană determină nivelul frecvenţei şi intensităţii necesare a acţiunilor de control ce privesc persoana în cauză.
II. STABILIREA CRITERIILOR DE RISC ŞI
GRADAREA INTENSITĂŢII RISCULUI
4. Identificarea şi revizuirea criteriilor de risc, precum şi gradarea acestora se efectuează în conformitate cu cerinţele şi regulile prevăzute în Hotărîrea Guvernului nr.379/2018 cu privire la controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor.
5. Criteriul de risc sumează un set de circumstanţe ori de însuşiri ale persoanei şi/sau obiectului pasibil controlului şi/sau raporturilor anterioare ale persoanei controlate cu Agenţia, a căror existenţă şi intensitate pot indica probabilitatea cauzării de daune vieţii, sănătăţii şi proprietăţii persoanelor, mediului înconjurător în urma activităţii agentului economic, precum şi mărimea acestor daune.
6. Criteriile de risc se grupează în funcţie de subiectul controlului, obiectul controlului, raporturile anterioare cu Agenţia, după cum urmează:
1) domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice;
2) mărimea persoanei/unităţii;
3) istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control;
4) durata de la data efectuării ultimului control.
7. Criteriile de risc se ponderează, se ajustează şi se gradează în corespundere cu specificul domeniilor de activitate ale Agenţiei:
1) transport rutier;
2) activităţi conexe transportului rutier şi activităţi de instruire, perfecţionare şi atestare profesională;
3) protecţia consumatorilor de servicii în domeniul transportului rutier, activităţilor conexe transportului şi activităţilor de instruire, perfecţionare şi atestare profesională;
4) securitatea şi sănătatea în muncă în domeniul transportului rutier, activităţilor conexe transportului şi activităţilor de instruire, perfecţionare şi atestare profesională.
8. Pentru evaluarea nivelului de risc privind securitatea şi sănătatea în muncă în domeniul transportului rutier, activităţilor conexe transportului şi activităţilor de instruire, perfecţionare şi atestare profesională se aplică, complementar prezentei Metodologii, criteriile şi ponderea acestora aşa cum sînt prevăzute în Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor pentru domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, aprobată de Guvern.
Domeniile activităţii economice pentru care se aplică prezenta Metodologie se raportează la Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei în modul stabilit în anexa nr.1.
9. Fiecare criteriu de risc se repartizează pe grade/niveluri de intensitate, punctate conform valorii gradului de risc. Scara valorică este cuprinsă între 1 şi 5, unde 1 reprezintă gradul minim şi 5 – gradul maxim de risc.
10. La acordarea cifrelor valorice se ţine cont de ponderea fiecărui nivel în cadrul criteriului de risc şi de uniformitatea trecerii de la un nivel de risc la altul, astfel încît de la nivelul minim la nivelul maxim de risc să fie reflectat un registru complet şi relevant al nivelurilor de risc posibile.
11. La stabilirea gradului de risc al unei persoane/unităţi concrete, în cazul în care nu există date sau informaţii care să permită aprecierea gradului/nivelului de intensitate/severitate al criteriului de risc în raport cu această persoană/unitate, organul de control solicită informaţia necesară de la persoana în cauză, după caz, cu sau fără aplicarea unui formular de autoevaluare.
În cazul în care nu a fost obţinută informaţia necesară sau nu poate fi obţinută fără efectuarea unui control, organul de control aplică punctajul mediu pentru acelaşi tip de activitate economică ca şi cel al persoanei supuse controlului. După efectuarea primului control cu utilizarea acestui criteriu de risc, organul de control revizuieşte punctajul acordat în funcţie de datele şi informaţiile acumulate în cadrul controlului.
Secţiunea 1
Criteriile de risc aplicate operatorilor de transport
12. În domeniul transporturilor rutiere se aplică următoarele criterii de risc cu următoarea pondere:
1) domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice
Raţionamentul general: domeniul de activitate economică este unul dintre cei mai importanţi factori care indică asupra probabilităţii şi mărimii prejudiciului. Activităţile economice diferă în funcţie de caracteristicile lor inerente.
Tabelul 1
| |
Domeniul activităţii economice | Gradul de risc |
Transport rutier de mărfuri în trafic internaţional | 1 |
Transport rutier de persoane pe rute regulate în trafic internaţional | 2 |
Transport rutier de persoane pe rute regulate în trafic naţional | 3 |
Transport rutier de mărfuri în trafic naţional | 4 |
Transport rutier de persoane prin servicii ocazionale Transport rutier de persoane în regim de taxi Transport rutier în cont propriu | 5 |
2) mărimea persoanei/unităţii – cantitatea de vehicule rutiere notificate
Raţionamentul general: mărimea indică asupra intensităţii corespunzătoare a factorilor de risc într-o activitate economică. Respectiv, mărimea în domeniul transporturilor este măsurată după cantitatea de vehicule utilizate, unde o cantitate mai mare de vehicule poate indica asupra unui risc mai înalt.
Tabelul 2
| ||||
Cantitatea de vehicule rutiere (notificate) utilizată în activitatea economică | Gradul de risc | |||
Transport de mărfuri | 1-5 vehicule | Transport de persoane | 1-7 vehicule | 1 |
6-14 vehicule | 8-14 vehicule | 2 | ||
15-25 vehicule | 15-35 vehicule | 3 | ||
26-50 vehicule | 36-70 vehicule | 4 | ||
51 vehicule şi mai multe | 71 vehicule şi mai multe | 5 |
3) istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control în domeniul transportului rutier
Raţionamentul general: lipsa încălcărilor sau, după caz, caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică predispunerea antreprenorului la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia, în timp ce existenţa încălcărilor şi caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică un grad de risc înalt.
Tabelul 3
| |
Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control | Gradul de risc |
Nu au fost depistate încălcări sau au fost depistate abateri minore. Abaterile au fost înlăturate în timpul controlului, conform recomandărilor verbale. | 1 |
- Au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie. Încălcările au fost înlăturate în termen, conform recomandărilor prescrise. | 2 |
- Au fost depistate încălcări grave care constituie componenţă de contravenţie; sau - au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie comise în mod repetat. | 3 |
- Au fost depistate încălcări foarte grave (care constituie componenţă de contravenţie), au fost dispuse măsuri restrictive (ori măsuri procesuale de constrîngere) şi/sau au fost aplicate sancţiuni contravenţionale; sau
- au fost depistate încălcări grave anterioare care nu au fost înlăturate conform prescripţiei şi comise în mod repetat ori există plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor asemenea încălcări. | 4 |
- Au fost depistate încălcări foarte grave care conţin indici de infracţiune; au fost aplicate sancţiuni şi măsuri restrictive; sau
- au fost depistate neconformarea cu prescripţiile şi măsurile dispuse în urma încălcărilor foarte grave (care nu conţin indici de infracţiune) şi comiterea repetată a încălcării de acelaşi gen ori există multiple plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor încălcări foarte grave, similare cu cele comise în trecut. | 5 |
4) durata de la data efectuării ultimului control
Raţionamentul general: cu cît mai lungă este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu este inspectat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat.
Tabelul 4
| |
Durata de la data efectuării ultimului control | Gradul de risc |
Pînă la 6 luni | 1 |
6-12 luni | 2 |
13-24 luni | 3 |
25-36 luni | 4 |
Mai mult de 36 luni | 5 |
Ponderea criteriilor:
Tabelul 5
| ||
Nr. crt. | Criteriile | Ponderea |
1. | Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice | 0,2 |
2. | Mărimea persoanei/unităţii – cantitatea de vehicule rutiere notificate | 0,1 |
3. | Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control în domeniul transportului rutier | 0,3 |
4. | Durata de la data efectuării ultimului control | 0,4 |
Total | 1,0 |
Secţiunea a 2-a
Criteriile de risc aplicate activităţilor conexe transportului rutier
şi activităţii de instruire, perfecţionare şi atestare profesională
13. În domeniul activităţilor conexe transportului rutier şi activităţii de instruire, perfecţionare şi atestare profesională se aplică următoarele criterii de risc cu următoarea pondere:
1) domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice
Raţionamentul general: domeniul de activitate economică este unul dintre cei mai importanţi factori care indică asupra probabilităţii şi mărimii prejudiciului. Activităţile economice diferă în funcţie de caracteristicile lor inerente.
Tabelul 6
| |
Domeniul activităţii economice | Gradul de risc |
Activitatea de cîntărire a vehiculelor în vederea eliberării certificatului internaţional | 1 |
Activitatea de montare, reparare şi verificare a tahografelor şi limitatoarelor de viteză | 2 |
Activitatea de autoservice | 3 |
Activitatea de autogară Atestarea şi instruirea profesională a managerilor de transport rutier şi conducătorilor auto | 4 |
Inspecţie tehnică periodică | 5 |
2) mărimea persoanei/unităţii – cantitatea de autovehicule deservite pe an, cantitatea de persoane atestate pe an, numărul mediu (anual) de curse expediate pe zi
Raţionamentul general: mărimea indică asupra intensităţii corespunzătoare a factorilor de risc într-o activitate economică. Corespunzător, o cantitate mai mare de vehicule sau o cantitate mai mare de persoane instruite şi atestate, sau o cantitate mai mare de curse pe zi poate indica asupra unui risc mai înalt.
Tabelul 7
| ||||||||
Mărimea persoanei/unităţii | Gradul de risc | |||||||
Inspecţie tehnică periodică | Pînă la 999 vehicule | Autoservice; cîntărire a vehiculelor rutiere în vederea eliberării certificatului internaţional de cîntărire a vehiculului rutier; montare, reparare şi verificare tahografelor şi limitatoarelor de viteză | Pînă la 99 vehicule | Activitatea de instruire, perfecţionare şi atestare profesională | Pînă la 149 persoane | Autogară | Pînă la 49 curse/zi | 1 |
1000-1999 vehicule | 100-199 vehicule | 150-399 persoane | 50-79 curse/zi | 2 | ||||
2000-7999 vehicule | 200-299 vehicule | 400-1299 persoane | 80-149 curse/zi | 3 | ||||
8000-14999 vehicule | 300-699 vehicule | 1300-3999 persoane | 150-399 curse/zi | 4 | ||||
15000 vehicule şi mai multe | 700 vehicule şi mai multe | 4000 persoane şi mai multe | 400 curse/zi şi mai multe | 5 |
3) istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control în domeniul activităţilor conexe transportului rutier şi activităţii de instruire, perfecţionare şi atestare profesională
Raţionamentul general: lipsa încălcărilor sau, după caz, caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică predispunerea antreprenorului pentru respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia, în timp ce existenţa încălcărilor şi caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică un grad de risc înalt.
Tabelul 8
| |
Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control | Gradul de risc |
Nu au fost depistate încălcări sau au fost depistate abateri minore. Abaterile au fost înlăturate în timpul controlului, conform recomandărilor verbale. | 1 |
- Au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie. Încălcările au fost înlăturate în termen, conform recomandărilor prescrise. | 2 |
- Au fost depistate încălcări grave care constituie componenţă de contravenţie; sau
- au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie comise în mod repetat. | 3 |
- Au fost depistate încălcări foarte grave (care constituie componenţă de contravenţie), au fost dispuse măsuri restrictive (ori măsuri procesuale de constrîngere) şi/sau au fost aplicate sancţiuni contravenţionale; sau
- au fost depistate încălcări grave anterioare care nu au fost înlăturate conform prescripţiei şi comise în mod repetat ori există plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor asemenea încălcări. | 4 |
- Au fost depistate încălcări foarte grave care conţin indici de infracţiune; au fost aplicate sancţiuni şi măsuri restrictive; sau
- au fost depistate neconformarea cu prescripţiile şi măsurile dispuse în urma încălcărilor foarte grave (care nu conţin indici de infracţiune) şi comiterea repetată a încălcării de acelaşi gen ori există multiple plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor încălcări foarte grave, similare cu cele comise în trecut. | 5 |
4) durata de la data efectuării ultimului control
Raţionamentul general: cu cît mai lungă este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu este inspectat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile actelor normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat.
Tabelul 9
| |
Durata de la data efectuării ultimului control | Gradul de risc |
Pînă la 6 luni | 1 |
6-12 luni | 2 |
13-24 luni | 3 |
25-36 luni | 4 |
Mai mult de 36 luni | 5 |
Ponderea criteriilor:
Tabelul 10
| ||
Nr. crt. | Criteriile | Ponderea |
1. | Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice | 0,2 |
2. | Mărimea persoanei/unităţii | 0,1 |
3. | Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control | 0,3 |
4. | Durata de la data efectuării ultimului control | 0,4 |
Total | 1,0 |
Secţiunea a 3-a
Criteriile de risc aplicate protecţiei consumatorilor în domeniul
transportului rutier, activităţilor conexe transportului rutier şi
activităţii de instruire, perfecţionare şi atestare profesională
14. Cu referire la protecţia consumatorilor din domeniul transportului rutier, activităţilor conexe transportului rutier şi activităţii de instruire, perfecţionare şi atestare profesională, se aplică următoarele criterii de risc cu următoarea pondere:
1) domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice
Raţionamentul general: domeniul de activitate economică este unul dintre cei mai importanţi factori care indică asupra probabilităţii şi mărimii prejudiciului. Activităţile economice diferă în funcţie de caracteristicile lor inerente.
Tabelul 11
| |
Domeniul activităţii economice | Gradul de risc |
Activitatea de autogară | 1 |
Activitatea de inspecţie tehnică periodică
Activitatea de instruire, perfecţionare şi atestare profesională | 2 |
Transport rutier de mărfuri | 3 |
Activitatea de autoservice | 4 |
Transport rutier de persoane | 5 |
2) mărimea persoanei/unităţii – cantitatea de autovehicule deservite pe an, cantitatea de persoane atestate pe an, numărul mediu (anual) de curse expediate pe zi, cantitatea de vehicule utilizate
Raţionamentul general: mărimea indică asupra intensităţii corespunzătoare a factorilor de risc într-o activitate economică. Respectiv, o cantitate mai mare de vehicule sau o cantitate mai mare de persoane instruite şi atestate, sau o cantitate mai mare de curse pe zi poate indica asupra unui risc mai înalt.
Tabelul 12
| ||||||||
Mărimea persoanei/unităţii | Gradul de risc | |||||||
Autoservice/ Inspecţie tehnică periodică | Pînă la 99/999 vehicule | Transport rutier de persoane/ mărfuri | 1-7/1-5 vehicule | Activitatea de instruire, perfecţionare şi atestare profesională | Pînă la 149 persoane | Autogară | Pînă la 49 curse/zi | 1 |
100-199/1000-1999 vehicule | 8-14/6-14 vehicule | 150-399 persoane | 50-79 curse/zi | 2 | ||||
200-299/2000-7999 vehicule | 15-35/15-25 vehicule | 400-1299 persoane | 80-149 curse/zi | 3 | ||||
300-699/8000-14999 vehicule | 36-70/26-50 vehicule | 1300-3999 persoane | 150-399 curse/zi | 4 | ||||
700/15000 vehicule şi mai multe | 71/51 vehicule şi mai multe | 4000 persoane şi mai multe | 400 curse/zi şi mai multe | 5 |
3) istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control privind protecţia consumatorilor din domeniul transportului rutier, activităţilor conexe transportului rutier şi activităţii de instruire, perfecţionare şi atestare profesională
Raţionamentul general: lipsa încălcărilor sau, după caz, caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică predispunerea antreprenorului la respectarea legii şi, respectiv, riscul scăzut de încălcare a acesteia, în timp ce existenţa încălcărilor şi caracteristicile neconformităţilor existente la data ultimului control efectuat indică un grad de risc înalt.
Tabelul 13
| |
Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control | Gradul de risc |
Nu au fost depistate încălcări sau au fost depistate abateri minore. Abaterile au fost înlăturate în timpul controlului, conform recomandărilor verbale. | 1 |
- Au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie. Încălcările au fost înlăturate în termen, conform recomandărilor prescrise. | 2 |
- Au fost depistate încălcări grave care constituie componenţă de contravenţie; sau
- au fost depistate încălcări minore care nu constituie componenţă de contravenţie comise în mod repetat. | 3 |
- Au fost depistate încălcări foarte grave (care constituie componenţă de contravenţie), au fost dispuse măsuri restrictive (ori măsuri procesuale de constrîngere) şi/sau au fost aplicate sancţiuni contravenţionale; sau
- au fost depistate încălcări grave anterioare care nu au fost înlăturate conform prescripţiei şi comise în mod repetat ori există plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor asemenea încălcări. | 4 |
- Au fost depistate încălcări foarte grave care conţin indici de infracţiune; au fost aplicate sancţiuni şi măsuri restrictive; sau
- au fost depistate neconformarea cu prescripţiile şi măsurile dispuse în urma încălcărilor foarte grave (care nu conţin indici de infracţiune) şi comiterea repetată a încălcării de acelaşi gen ori există multiple plîngeri depuse la organul de control ce atestă existenţa unor încălcări foarte grave, similare cu cele comise în trecut. | 5 |
4) durata de la data efectuării ultimului control
Raţionamentul general: cu cît mai lungă este perioada în care agentul economic pasibil controlului nu este inspectat, cu atît mai mare este incertitudinea legată de conformarea acestuia cu prevederile normative, atribuind riscul minim entităţilor controlate recent şi riscul maxim entităţilor care nu au fost supuse recent controlului de stat.
Tabelul 14
| |
Durata de la data efectuării ultimului control | Gradul de risc |
Pînă la 6 luni | 1 |
6-12 luni | 2 |
13-24 luni | 3 |
25-36 luni | 4 |
Mai mult de 36 luni | 5 |
Ponderea criteriilor:
Tabelul 15
| ||
Nr. crt. | Criteriile | Ponderea |
1. | Domeniul şi/sau subdomeniul activităţii economice | 0,2 |
2. | Mărimea persoanei/unităţii | 0,3 |
3. | Istoricul conformării cu prevederile legislaţiei şi cu prescripţiile organului de control | 0,4 |
4. | Durata de la data efectuării ultimului control | 0,1 |
Total | 1,0 |
Secţiunea a 4-a
Aplicarea criteriilor de risc în raport cu persoanele supuse controlului
15. După ce au fost determinate criteriile de risc concrete ce vor fi utilizate şi ponderea acestora, criteriile se aplică în raport cu fiecare subiect potenţial al controlului, stabilindu-se media ponderată a gradelor de risc specifice în baza următoarei formule:
sau
unde:
Rg – gradul de risc global asociat cu subiectul potenţial al controlului;
1, 2, n – criteriile de risc;
w – ponderea fiecărui criteriu de risc (suma ponderilor individuale va fi egală cu o unitate);
R – gradul de risc atribuit fiecărui criteriu.
16. În urma aplicării formulei stabilite la pct.15, riscul global va avea valori între 200 şi 1000 de unităţi, persoanele care obţin 200 de unităţi fiind asociate cu cel mai mic risc.
Subiecţii controlului sînt clasificaţi în funcţie de punctajul obţinut în urma aplicării formulei, în fruntea clasamentului fiind plasate persoanele care au acumulat punctajul maxim.
III. ÎNTOCMIREA PLANULUI ANUAL DE CONTROL
ÎN URMA EVALUĂRII NIVELULUI DE RISC
17. După aranjarea clasamentelor pe fiecare domeniu de control, din fiecare clasament se preia un număr estimativ de persoane/unităţi care urmează a fi incluse în planul anual al controalelor.
Cantitatea de persoane/unităţi preluate din clasament se raportează la capacităţile instituţionale atît ale subdiviziunii responsabile de domeniul pentru care s-a făcut clasamentul, cît şi ale Agenţiei în general, precum şi la numărul maxim potenţial de persoane/unităţi care poate fi supus controalelor de către toate subdiviziunile Agenţiei. Preluarea persoanelor/unităţilor din clasament se realizează la rînd, începînd cu cea care a acumulat punctajul maxim de risc în urma aplicării formulei de la pct.15, şi se reflectă în lista subdiviziunii în ordinea descrescătoare a punctajului de risc acumulat conform clasamentului.
18. Listele pentru toate domeniile de control se includ într-un plan al controalelor şi constituie versiunea preliminară a planului anual al controalelor, care se examinează suplimentar în vederea dezvoltării şi consolidării acestuia.
În urma comparării şi contrapunerii listelor persoanelor/unităţilor din versiunea preliminară a planului anual al controalelor, Agenţia definitivează, consolidează şi aprobă planul anual al controalelor în conformitate cu prevederile cadrului normativ şi regulile aprobate de conducătorul Agenţiei. În cazul în care conducătorul Agenţiei nu a aprobat regulile de întocmire a planului anual de control, poate fi aplicată metoda prevăzută în anexa nr.2.
Planul anual listează pe verticală toate persoanele/unităţile care urmează să fie supuse controlului pe parcursul unui an şi indică pe orizontală domeniile de control pentru care vor fi efectuate vizite unei persoane/unităţi concrete într-un singur control. Planul anual al controalelor se întocmeşte conform unuia dintre exemplele prevăzute în anexa nr.3, la alegerea Agenţiei.
Pînă la publicarea oficială, planul anual este suprapus şi comparat cu planurile anuale ale altor organe de control, pentru a evita dublări şi pentru a depista posibilitatea controalelor comune la aceeaşi persoană/unitate.
19. Clasamentele şi listele persoanelor supuse controlului, precum şi planul anual al controalelor se generează automatizat de Registrul de stat al controalelor în baza informaţiilor din acesta, în urma analizei criteriilor de risc conform formulei stabilite de prezenta Metodologie. În cazul în care registrul nu asigură suficient analiza criteriilor de risc, aceasta se face manual şi este complementară informaţiei oferite de registru.
20. Dacă persoana supusă controlului se regăseşte de mai multe ori în planul anual al controalelor în vederea controlării în mai multe domenii de control din competenţa Agenţiei, conducătorul acesteia are obligaţia de a asigura reducerea la maximum a numărului de vizite prin combinarea şi comasarea controalelor din mai multe domenii într-o singură vizită de control.
Organizarea şi efectuarea controlului trebuie să se realizeze cu asigurarea efectuării unui singur control pe an pentru toate domeniile de activitate ale persoanei supuse controlului, identificate în planul anual al controalelor.
21. Conducătorul Agenţiei poartă răspundere pentru consolidarea planului anual al controalelor şi pentru organizarea şi efectuarea controalelor conform domeniilor de control, astfel încît să asigure, în conformitate cu prevederile prezentei Metodologii şi ale Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, realizarea unui singur control planificat pe an al persoanei/unităţii supuse controlului.
IV. CREAREA ŞI MENŢINEREA SISTEMULUI DE DATE
NECESAR APLICĂRII CRITERIILOR DE RISC
22. Sistemul de efectuare a controalelor în baza analizei riscurilor trebuie să fie întemeiat pe date statistice relevante, certe şi accesibile, furnizate de Biroul Naţional de Statistică, pe date colectate de Agenţie, de alte autorităţi şi instituţii publice, inclusiv din surse informatice oficiale, precum şi din alte surse sigure. Este obligatorie evitarea aplicării criteriilor de risc în baza datelor incomplete şi interpretabile.
23. Pentru elaborarea şi menţinerea clasamentului persoanelor supuse controlului în conformitate cu riscul prezentat, Agenţia menţine, prin intermediul Registrului de stat al controalelor, o bază de date care reflectă cel puţin:
1) lista tuturor persoanelor pasibile de a fi supuse controlului, cu datele individuale de identificare;
2) istoria activităţii de control;
3) profilul fiecărei persoane supuse controlului, cu informaţia relevantă pentru criteriile de risc utilizate la clasificarea persoanei în cauză.
24. Agenţia reexaminează şi actualizează informaţia necesară pentru aplicarea criteriilor de risc cel puţin o dată pe an.
V. PREGĂTIREA VIZITEI DE CONTROL
25. Pînă la luarea deciziei de începere a controlului unei persoane/unităţi şi emiterea delegaţiei de control corespunzătoare, pentru a determina metoda corectă de control, resursele necesare şi durata preconizată, se va examina în prealabil profilul persoanei/unităţii, în baza informaţiei disponibile, luînd în calcul cel puţin următorii factori:
1) mărimea şi amplasarea persoanei/unităţii;
2) existenţa sistemelor interne de management al calităţii;
3) perioada în care activează în domeniul supus controlului;
4) frecvenţa controalelor aplicate la acest agent economic (în ultimii ani);
5) existenţa petiţiilor, adresărilor de la alte autorităţi sau a altor informaţii cu privire la agentul economic în cauză care pot fi luate în calcul;
6) istoricul încălcărilor şi conformărilor cu prescripţiile agentului, fiind examinate: tipul încălcărilor comise anterior, gravitatea acestora, frecvenţa lor şi modul în care s-a conformat cu recomandările şi prescripţiile organului de control;
7) aspectele ce urmează a fi verificate în cadrul controlului, stabilindu-se dacă informaţia necesară poate fi colectată fără interacţiune cu agentul economic în cauză (din alte surse de informaţii accesibile).
26. După efectuarea evaluării conform pct.25, se întocmeşte delegaţia de control şi se expediază pentru notificare persoanei ce urmează a fi controlată.
27. În cazul în care aspectele ce urmează a fi verificate prin control pot fi verificate la distanţă, după emiterea delegaţiei de control va fi aplicată metoda verificării la distanţă, prin solicitare de informaţii sau documente de la persoana supusă controlului.
28. Controalele inopinate se efectuează în baza analizei preliminare a riscurilor şi estimării prealabile a efortului şi a modului de intervenţie şi doar în cazul existenţei temeiurilor şi respectării condiţiilor prevăzute la art.19 din Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător. La analiza riscurilor şi estimarea prealabilă a efortului şi a modului de intervenţie, organul de control utilizează criteriile de risc stabilite de prezenta Metodologie şi factorii stabiliţi la pct.25, care permit evaluarea eventualului prejudiciu şi a mărimii acestuia în cazul în care controlul nu s-ar efectua.
VI. ELABORAREA LISTELOR DE VERIFICARE ŞI STABILIREA CERINŢELOR
DE REGLEMENTARE CARE TREBUIE INCLUSE ÎN LISTA DE VERIFICARE
29. Desfăşurarea controalelor are loc doar în baza şi în limitele listei de verificare aplicabile pentru domeniul, tipul şi obiectul de control în cauză. Listele de verificare au ca scop optimizarea timpului şi a eforturilor necesare pentru desfăşurarea controlului, asigurînd orientarea procesului de control spre aspectele legate de riscurile cele mai semnificative.
30. Elaborarea listelor de verificare se face pornind de la criteriile de risc stabilite în prezenta Metodologie. În conţinutul listelor de verificare se urmăreşte reflectarea respectării cerinţelor legale orientate spre înlăturarea şi/sau diminuarea efectivă şi oportună a riscurilor pentru mediu, sănătatea, viaţa şi proprietatea persoanelor care sînt prevăzute pentru domeniul de activitate respectiv.
În procesul de elaborare a listei de verificare, fiecare cerinţă legală referitoare la domeniul specific de activitate se evaluează pentru a determina modul în care nerespectarea acesteia poate cauza apariţia unui prejudiciu şi potenţiala mărime a acestuia.
31. Cerinţa legală se include în lista de verificare dacă:
1) nerespectarea acesteia:
a) creează pericol iminent, dar nu imediat pentru mediu, viaţa, sănătatea şi proprietatea persoanei controlate şi/sau angajaţilor acesteia ori creează pericol iminent, dar nu imediat pentru societate, care, dacă nu este înlăturat în termenul indicat, va deveni imediat;
b) creează pericol iminent şi imediat pentru mediu, viaţa, sănătatea şi proprietatea persoanei controlate şi/sau angajaţilor acesteia ori creează pericol iminent şi imediat pentru societate;
2) abordează aspectele majore relevante pentru reducerea riscurilor şi prevenirea daunelor.
VII. PLANIFICAREA STRATEGICĂ A ACTIVITĂŢII
DE CONTROL A ORGANULUI DE CONTROL
32. Organul de control realizează planificarea strategică a activităţii de control prin utilizarea analizei riscurilor în scopul determinării domeniilor strategice pe care urmează să se concentreze activitatea sa de control. Domeniile strategice pot viza tipuri specifice de activităţi economice, probleme de reglementare specifice sau transversale, pericole noi într-un anumit domeniu. Domeniile strategice pot avea dimensiune locală sau regională.
33. Selectarea domeniilor strategice permite distribuirea eficientă a resurselor interne pentru efectuarea controalelor, furnizarea de consultanţă persoanelor supuse controlului şi consumatorilor, precum şi stabilirea unui echilibru între controalele efectuate şi furnizarea de consultanţă pentru atingerea obiectivelor de reglementare.
34. În cazul planificării strategice a activităţii de control a organului de control, criteriile de risc, descrierea lor, atribuirea punctelor şi ponderii pentru fiecare criteriu de risc se realizează conform prevederilor referitoare la planificarea anuală a controalelor statuate de prezenta Metodologie.
Anexa nr.1 la Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Naţionale Transport Auto
LISTA activităţilor economice din domeniul control al Agenţiei Naţionale Transport Auto, conform Clasificatorului Activităţilor din Economia Moldovei (CAEM Rev.2)
| ||||
Secţiune | Diviziune | Grupă | Clasă | Denumire |
G | COMERŢ CU RIDICATA ŞI CU AMĂNUNTUL; ÎNTREŢINEREA ŞI REPARAREA AUTOVEHICULELOR ŞI A MOTOCICLETELOR | |||
45 | Comerţ cu ridicata şi cu amănuntul; întreţinerea şi repararea autovehiculelor şi a motocicletelor | |||
45.2 | Întreţinerea şi repararea autovehiculelor | |||
45.20 | Întreţinerea şi repararea autovehiculelor | |||
H | TRANSPORT ŞI DEPOZITARE | |||
49 | Transporturi terestre şi transporturi prin conducte | |||
49.3 | Alte transporturi terestre de călători | |||
49.31 | Transporturi urbane terestre şi suburbane de călători | |||
49.32 | Transporturi cu taxiuri | |||
49.39 | Alte transporturi terestre de călători n.c.a. | |||
49.4 | Transporturi rutiere de mărfuri şi servicii de mutare | |||
49.41 | Transporturi rutiere de mărfuri | |||
52 | Depozitare şi activităţi auxiliare pentru transporturi | |||
52.2 | Activităţi anexe pentru transporturi | |||
52.21 | Activităţi de servicii anexe pentru transporturi terestre | |||
M | ACTIVITĂŢI PROFESIONALE, ŞTIINŢIFICE ŞI TEHNICE | |||
71 | Activităţi de arhitectură şi inginerie; activităţi de testări şi analiză tehnică | |||
71.2 | Activităţi de testare şi analize tehnice | |||
71.20 | Activităţi de testare şi analize tehnice | |||
P | ÎNVĂŢĂMÎNT | |||
85 | Învăţămînt | |||
85.3 | Învăţămînt secundar | |||
85.32 | Învăţămînt secundar, tehnic sau profesional |
Anexa nr.2 la Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Naţionale Transport Auto
MODEL de elaborare a planului anual (consolidat) de control în urma estimării nivelului de risc şi contrapunerii clasamentelor din toate domeniile de control ale unui organ de control
1. În urma evaluării riscurilor şi aplicării punctajului corespunzător, din fiecare clasament se selectează un număr estimativ de persoane/unităţi care urmează a fi incluse în planul consolidat de control. 2. Fiecărei subdiviziuni a organului de control i se atribuie o cotă procentuală din numărul total de controale planificate pe care le poate efectua organul de control pe parcursul unui an. În baza acestei cote procentuale va fi selectat numărul de persoane/unităţi din cadrul fiecărui clasament corespunzător. Cantitatea de persoane/unităţi selectate din clasament va fi raportată la capacităţile instituţionale (atît ale subdiviziunii responsabile de domeniul pentru care s-a făcut clasamentul, cît şi ale organului de control în general) şi la numărul maxim potenţial de persoane/unităţi care poate fi supus controalelor de către toate subdiviziunile organului de control, la importanţa domeniului din aria de responsabilităţi şi atribuţii ale organului de control şi mărimea clasamentului (în comparaţie cu restul clasamentelor pentru restul domeniilor de competenţă ale organului de control). 3. Clasamentele/listele întocmite pentru protecţia consumatorilor sau securitatea ocupaţională vor fi utilizate şi întocmite complementar la clasamentele pe activităţi de transport şi activităţi conexe transportului rutier, avînd în vedere că clasamentele pentru protecţia consumatorilor şi securitatea ocupaţională vor viza aceleaşi persoane/unităţi care figurează, după caz, şi în clasamentele din activităţi de transport rutier şi/sau din activităţi conexe transportului rutier. 4. Clasamentele/listele se comasează în planuri comune preliminare în conformitate cu următoarele reguli: 1) regula generală A: aranjamentul persoanelor/unităţilor se bazează pe media aritmetică simplă a punctajelor de risc acordate aceleiaşi persoane/unităţi în toate clasamentele (domeniile) posibile; 2) regula generală B: prioritate vor avea persoanele/unităţile pentru care se aplică cele mai multe domenii/punctaje; 3) toate persoanele a căror medie aritmetică este mai mare de 700 vor fi aranjate prioritar conform regulii generale B; 4) la început sînt incluse persoanele/unităţile în intervalul de punctaj 1000-700, care vor fi aranjate conform mediei aritmetice a punctajelor dacă patru apoi trei punctaje aplicate la fel au în parte mai mult de 700 de puncte; 5) vor urma persoanele/unităţile la care două apoi un punctaj se încadrează în intervalul 1000-700 şi media tuturor punctajelor aplicabile nu este mai mică de 500 de puncte; 6) după care va urma restul persoanelor/unităţilor în ordine descrescătoare conform mediei aritmetice a punctajelor de risc; 7) în situaţiile în care cîteva persoane/unităţi au medie aritmetică similară (şi nu se aplică altă regulă complementar), se aplică regula generală B sau preferinţă poate avea persoana/unitatea care are un punctaj de risc mai mare în domeniul considerat prioritar de către conducerea organului de control. 5. Planurile comune preliminare se constituie din comasarea clasamentelor/listelor, aşa încît un agent economic/obiect va avea 3 punctaje de risc: 1) pentru domeniul transporturi sau pentru domeniul activităţi conexe, 2) pentru domeniul securităţii muncii, 3) pentru domeniul protecţiei consumatorilor, conform următorului exemplu:
Tabelul 1(a)
| |||||
Lista operatorilor/obiectelor în transport rutier | Punctaj de risc | ||||
Transport rutier | Securitatea şi sănătatea în muncă | Protecţia consumatorului | Media | ||
1. | SRL A | 1000 | 980 | 960 | 980 |
2. | SRL B | 980 | 880 | 400 | 753 |
3. | SRL C | 960 | 420 | 580 | 653 |
Tabelul 1(b)
| |||||
Lista operatorilor/obiectelor în activităţi conexe | Punctaj de risc | ||||
Activităţi conexe | Securitatea şi sănătatea în muncă | Protecţia consumatorului | Media | ||
1. | SRL X | 1000 | 990 | 950 | 980 |
2. | SRL Y | 980 | 880 | 400 | 753 |
3. | SRL W | 480 | 680 | - | 580 |
Unii agenţi economici care desfăşoară simultan activităţi în transport şi în operaţiuni conexe (la acelaşi obiectiv) vor fi apreciaţi în lista finală cu 4 punctaje de risc. 6. După aranjarea graduală a operatorilor în compartimentul aferent din lista comună preliminară, se va întocmi planul anual al controalelor prin comasarea planurilor preliminare, cu atribuirea perioadei trimestriale preconizate pentru controale. 7. La comasarea planurilor preliminare în planul comun anual se va ţine cont de numărul total de controale posibile pe an pentru organul de control şi cota procentuală din numărul total de controale atribuită fiecărui domeniu. 8. În procesul de întocmire a planului comun se va asigura ca numărul de persoane/unităţi mai mic care rezultă în urma comasării domeniilor să fie suplinit şi să corespundă în varianta finală cu numărul preconizat/potenţial de persoane/unităţi pe care le poate controla organul pe parcursul anului. Suplinirea planului comun se va face conform procedurilor descrise mai sus, în baza cotelor procentuale atribuite, de cîte ori este necesar pînă la întocmirea planului anual complet. 9. La aranjarea persoanelor/unităţilor în planul anual consolidat vor fi utilizate regulile expuse la pct.5 din prezenta anexă. Totodată, locul şi trimestrul atribuite unei persoane sau unor categorii de persoane pot fi influenţate şi de factori sezonieri sau alţi factori socioeconomici care au relevanţă majoră pentru scopul şi obiectul controlului, aşa încît să se urmărească efectuarea celui mai eficient control posibil, dar cu povara cea mai mică posibilă pentru persoana controlată. |
Tabelul 2
| |||||||
Nr. crt. | Trimestrul | Lista comună a operatorilor/obiectelor | Punctaj de risc | ||||
Transport rutier | Activităţi conexe | Securitatea şi sănătatea în muncă | Protecţia consumatorului | Media | |||
1. | I | SRL A | 1000 | - | 980 | 960 | 980 |
2. | SRL X | - | 1000 | 990 | 950 | 980 | |
3. | SRL XA | 600 | 960 | 800 | 640 | 750 | |
4. | II | SRL B | 980 | - | 880 | 400 | 753 |
5. | SRL Y | - | 980 | 880 | 400 | 753 | |
6. | SRL YB | 860 | 680 | 520 | 680 | 685 | |
7. | SRL C | 960 | - | 420 | 580 | 653 | |
8. | III | SRL W | - | 480 | 680 | - | 580 |
9. | … | ||||||
10. Vizita de control, conform planului anual, se efectuează în comun cu inspectorul responsabil de domeniul transporturilor rutiere şi protecţia consumatorilor şi cu inspectorul responsabil de securitatea şi sănătatea în muncă sau cu inspectorul responsabil de domeniul activităţilor conexe transporturilor rutiere şi cu inspectorul responsabil de securitatea şi sănătatea în muncă, cu aplicarea listelor de verificare corespunzătoare. În cazul în care inspectorul responsabil de securitatea şi sănătatea în muncă va fi obligat să selecteze alinierea la unul din cîteva controale care se vor desfăşura simultan, acesta va selecta agentul economic cu gradul cel mai înalt de risc în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. |
Anexa nr.3 la Metodologia privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor în domeniile de control ale Agenţiei Naţionale Transport Auto
Exemplul nr.1 Forma şi structura planului anual de control
| |||||||
Nr. crt. | Persoana | Obiectul | Trimestrul | Domeniile de control interne | |||
Domeniul A (ex. transport) | Domeniul B (ex. activităţi conexe) | Domeniul C (ex. protecţia consumatorilor) | Domeniul D (ex. securitatea muncii) | ||||
1. | SRL „X” | „A” | I | X | X | - | X |
2. | SA „Y” | „Z” | I | - | X | X | - |
3. | SRL „W” | „N” | I | X | - | - | X |
4. | SRL „X” | „B” | II | - | - | - | X |
5. | … |
Exemplul nr.2 Forma şi structura planului anual de control
I. În domeniul transportului rutier
| ||||||
Nr. crt. | Persoana | Obiectul | Trimestrul | Domeniile în care se realizează controlul concomitent | ||
Domeniul B (ex. activităţi conexe) | Domeniul C (ex. protecţia consumatorilor) | Domeniul D (ex. securitatea muncii) | ||||
1. | SRL „X” | „A” | I | X | - | X |
2. | SRL „W” | „N” | I | - | - | X |
3. | SRL „D” | „B” | II | - | - | - |
4. | … | |||||
II. În domeniul activităţilor conexe transportului rutier
| ||||||
Nr. crt. | Persoana | Obiectul | Trimestrul | Domeniile în care se realizează controlul concomitent | ||
Domeniul A (ex. transport) | Domeniul C (ex. protecţia consumatorilor) | Domeniul D (ex. securitatea muncii) | ||||
1. | SRL „X” | „A” | I | X | - | X |
2. | SA „Y” | „Z” | I | - | X | - |
3. | SRL „F” | „A” | I | - | - | - |
4. | … | |||||
III. În domeniul securităţii muncii
| ||||||
Nr. crt. | Persoana | Obiectul | Trimestrul | Domeniile în care se realizează controlul concomitent | ||
Domeniul A (ex. transport) | Domeniul B (ex. activităţi conexe) | Domeniul C (ex. protecţia consumatorilor) | ||||
1. | SRL „X” | „A” | I | X | X | - |
2. | SRL „W” | „N” | I | X | - | - |
3. | SRL „X” | „B” | I | - | - | - |
4. | … | |||||
IV. În domeniul protecţiei consumatorilor
| ||||||
Nr. crt. | Persoana | Obiectul | Trimestrul | Domeniile în care se realizează controlul concomitent | ||
Domeniul A (ex. transport) | Domeniul B (ex. activităţi conexe) | Domeniul D (ex. securitatea muncii) | ||||
1. | SA „Y” | „Z” | I | - | X | - |
2. | SRL „H” | „A” | I | - | - | - |
3. | … | |||||
Notă: 1. În exemplul nr.2, planul va conţine atîtea tabele cîte domenii de control sînt incluse în competenţa Agenţiei Naţionale Transport Auto. Coloana a 3-a reprezintă lista obiectelor spre control per domeniu. 2. Eventual, tabelele din exemplele de mai sus vor conţine o coloană pentru reflectarea controalelor comune cu alte organe de control. |
