H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea
şi funcţionarea Consiliului pentru soluţionarea disputelor
în cadrul organelor de control
nr. 380 din 25.04.2018
Monitorul Oficial nr.133-141/422 din 27.04.2018
* * *
În temeiul art.30 alin.(5) din Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.181-184, art.595), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru soluţionarea disputelor în cadrul organelor de control (se anexează).
2. Cancelaria de Stat, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei hotărîri:
1) va întocmi, cu suportul posesorului Registrului de stat al organizaţiilor necomerciale, lista actualizată a asociaţiilor din cadrul mediului de afaceri ce întrunesc membri care desfăşoară activităţi cu relevanţă pentru organele de control;
2) va elabora şi va transmite fiecărui organ de control anunţul privind selecţia asociaţiilor de afaceri în vederea includerii reprezentanţilor acestora în componenţa Consiliului pentru soluţionarea disputelor, conform prevederilor punctelor 7-11 din Regulamentul-cadru aprobat prin prezenta hotărîre;
3) va asigura sintetizarea opţiunilor de vot ale asociaţiilor de afaceri transmise la adresa de e-mail indicată în anunţ, precum şi publicarea rezultatelor procesului de votare pe pagina web controale.gov.md;
4) va asigura validarea selecţiei reprezentanţilor mediului de afaceri în componenţa Consiliului pentru soluţionarea disputelor pentru fiecare organ de control, conform rezultatelor procesului de vot prin e-mail;
5) va transmite fiecărui organ de control lista asociaţiilor de afaceri selectate pentru a fi incluse în componenţa Consiliului pentru soluţionarea disputelor.
3. Cancelaria de Stat, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei hotărîri, va elabora un modul separat pentru pagina web controale.gov.md, care să conţină:
1) secţiunea pentru asigurarea votului on-line în scopul selecţiei asociaţiilor de afaceri în componenţa Consiliului pentru soluţionarea disputelor pentru fiecare organ de control, conform prevederilor punctului 9 din Regulamentul-cadru;
2) informaţii privind componenţa Consiliului pentru soluţionarea disputelor pentru fiecare organ de control şi lista asociaţiilor din domeniul de afaceri incluse în componenţa Consiliului pentru soluţionarea disputelor.
4. Organele de control prevăzute în anexa la Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, în coordonare cu Cancelaria de Stat, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei hotărîri, vor asigura:
1) constituirea, prin ordin al conducătorului organului de control, a Consiliului pentru soluţionarea disputelor şi stabilirea componenţei acestuia;
2) aprobarea regulamentelor privind modul de organizare şi funcţionare a consiliilor pentru soluţionarea disputelor;
3) elaborarea opţiunilor tehnice pe paginile web pentru oferirea posibilităţii de a depune petiţiile şi cererile prealabile în format electronic şi de a furniza în regim on-line confirmarea recepţionării acestora.
5. Serviciul Fiscal de Stat şi Serviciul Vamal vor elabora şi vor aproba regulamentele privind modul de organizare şi funcţionare a consiliilor pentru soluţionarea disputelor, în conformitate cu prevederile Codului fiscal şi Codului vamal.
6. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Cancelariei de Stat.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi infrastructurii | Chiril Gaburici
|
Nr.380. Chişinău, 25 aprilie 2018. |
Anexă
la Hotărîrea Guvernului
nr.380 din 25 aprilie 2018
REGULAMENT-CADRU
privind organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru soluţionarea
disputelor în cadrul organelor de control
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament-cadru stabileşte modul de organizare şi funcţionare a Consiliului pentru soluţionarea disputelor în cadrul organelor de control (în continuare – Consiliu), inclusiv al subdiviziunilor (oficiilor) teritoriale, după caz, modalitatea de selecţie şi desemnare a membrilor Consiliului, atribuţiile, drepturile şi obligaţiile membrilor acestuia, precum şi procedura de examinare a petiţiilor şi cererilor prealabile de către Consiliu.
2. Consiliul activează în conformitate cu prevederile Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, ale prezentului Regulament-cadru şi ale altor acte normative aplicabile domeniului de competenţă al fiecărui organ de control.
3. Consiliul se organizează şi activează în scopul examinării petiţiilor şi cererilor prealabile depuse de persoanele supuse controlului de stat conform prevederilor art.30 alin.(5) din Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
4. Procedura procedura de examinare a petiţiilor şi cererilor prealabile de către Consiliu reprezintă o procedură prealabilă obligatorie în sensul Legii contenciosului administrativ nr.793-XIV din 10 februarie 2000.
Capitolul II
COMPONENŢA ŞI PROCEDURA DE SELECŢIE
A MEMBRILOR CONSILIULUI
5. Consiliul este format din:
a) conducătorul organului de control, care este şi preşedintele Consiliului;
b) conducătorii subdiviziunilor organului de control responsabile, de regulă, de evaluarea riscurilor şi planificarea controalelor juridice şi audit intern;
c) reprezentantul autorităţii publice centrale aferente domeniului de competenţă al organului de control;
d) cel puţin trei reprezentanţi ai asociaţiilor din cadrul mediului de afaceri ce întrunesc membri care desfăşoară activităţi conexe domeniului de competenţă al organului de control sau aspectelor contestate, selectaţi în modul prevăzut la pct.7-11 din prezentul Regulament-cadru.
6. Componenţa numerică a Consiliului se aprobă prin ordin al conducătorului organului de control. Ordinul privind constituirea şi componenţa Consiliului se publică pe pagina web a organului de control şi pe pagina web controale.gov.md.
7. Membri ai Consiliului din partea mediului de afaceri pot fi asociaţiile ce îndeplinesc următoarele condiţii:
a) sînt înregistrate în modul stabilit de legislaţie;
b) întrunesc membri care desfăşoară activităţi conexe domeniului de competenţă al organului de control;
c) au experienţă de cel puţin 2 ani în domeniu;
d) demonstrează un nivel înalt de reprezentativitate în domeniu.
8. Selecţia membrilor Consiliului din rîndul asociaţiilor de afaceri se asigură de către Cancelaria de Stat, în calitate de autoritate a administraţiei publice centrale de supraveghere a controalelor. În acest scop, Cancelaria de Stat elaborează şi menţine, în coordonare cu posesorul Registrului de stat al organizaţiilor necomerciale, lista actualizată a asociaţiilor de afaceri şi asigură plasarea acestei informaţii pe pagina web controale.gov.md, în cadrul unei secţiuni speciale destinate consiliilor de soluţionare a disputelor din cadrul organelor de control. Această secţiune conţine lista consiliilor pe domeniile de competenţă ale organelor de control.
9. Cancelaria de Stat asigură elaborarea, diseminarea şi publicarea anunţului privind selecţia asociaţiilor care intenţionează să îşi desemneze reprezentanţii în consiliile pentru soluţionarea disputelor. Asociaţiile din mediul de afaceri pot opta pentru includerea în consiliile pentru soluţionarea disputelor din cadrul a mai multe organe de control.
În cazul în care mai multe asociaţii optează pentru un singur consiliu, pe pagina web controale.gov.md se plasează opţiunea de vot on-line pentru a asigura selecţia doar a trei asociaţii.
Începerea procesului de vot este înştiinţată prin plasarea unui anunţ pe pagina web controale.gov.md şi pagina web a organului de control respectiv. La vot participă doar asociaţiile din mediul de afaceri. Pentru a putea participa la votul on-line, asociaţiile din mediul de afaceri se înregistrează şi obţin un cont de acces. Se consideră selectate primele trei asociaţii care acumulează cel mai mare număr de voturi.
10. La expirarea termenului-limită, Cancelaria de Stat validează rezultatele selecţiei reprezentanţilor mediului de afaceri în componenţa consiliilor de soluţionare a disputelor pentru fiecare organ de control, conform opţiunilor prezentate de asociaţii şi rezultatelor votului on-line de pe pagina web controale.gov.md, în cazul în care au existat mai mulţi solicitanţi. Cancelaria de Stat transmite fiecărui organ de control lista asociaţiilor de afaceri selectate pentru a fi incluse în componenţa consiliilor respective.
11. Asociaţiile selectate sînt incluse în componenţa Consiliului organului de control respectiv. Asociaţia deleagă reprezentantul său pentru fiecare şedinţă a Consiliului. În funcţie de subiectele şi aspectele contestate examinate la şedinţa Consiliului, asociaţia poate delega reprezentanţi din cadrul diferitor organizaţii-membre.
Mandatul membrilor Consiliului din partea mediului de afaceri este de trei ani. La expirarea mandatului se va proceda la un nou proces de selecţie conform prevederilor pct.7-10 din prezentul Regulament-cadru.
12. Activitatea Consiliului este condusă şi asigurată de către conducătorul organului de control, care este în drept să delege această funcţie unuia dintre adjuncţii săi sau, după caz, şefilor oficiilor teritoriale.
13. Calitatea de membru al Consiliului încetează în următoarele situaţii:
a) imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile o perioadă de cel puţin 4 luni;
b) încetarea/suspendarea raporturilor de serviciu;
c) la cererea asociaţiei din cadrul mediului de afaceri;
d) încetarea activităţii asociaţiei din cadrul mediului de afaceri.
14. Revocarea membrilor se face prin ordin al conducătorului organului de control în cadrul căruia a fost constituit Consiliul.
15. În cazul în care unul dintre membrii Consiliului pierde această calitate, în locul acestuia, prin ordin al conducătorului organului de control în cadrul căruia a fost constituit Consiliul, va fi numit un nou membru.
16. În cazul încetării calităţii de membru al asociaţiei de afaceri în condiţiile prevăzute la pct.13 lit.b), c) şi d) din prezentul Regulament-cadru, Cancelaria de Stat va anunţa selecţia unui nou membru din rîndul asociaţiilor de afaceri, potrivit prevederilor pct.7-11 din prezentul Regulament-cadru.
Capitolul III
ATRIBUŢIILE CONSILIULUI
17. În activitatea sa, Consiliul are următoarele atribuţii:
a) examinează, în mod obligatoriu, conform procedurii prealabile în contenciosul administrativ, toate petiţiile şi cererile prealabile de contestare depuse de persoana supusă procedurii de control, conform prevederilor Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător;
b) examinează actele aferente procedurii de control contestate;
c) ţine evidenţa şi sistematizează deciziile emise în Consiliu;
d) identifică situaţii ce pot constitui practici defectuoase în domeniul controlului de stat şi le prezintă spre examinare Consiliului naţional de soluţionare a disputelor în domeniul controlului de stat.
Capitolul IV
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE MEMBRULUI CONSILIULUI
18. În vederea exercitării atribuţiilor prevăzute la pct.17 din prezentul Regulament-cadru, membrii Consiliului au dreptul:
a) să participe la şedinţele Consiliului;
b) să ofere recomandări şi propuneri în legătură cu contestaţia examinată în cadrul Consiliului;
c) să solicite, în caz de necesitate şi la examinarea unor subiecte complexe, atragerea unor experţi independenţi;
d) să se expună pe marginea fiecărei probleme puse în discuţie la Consiliu.
19. Membrii Consiliului au următoarele obligaţii:
a) să acţioneze în strictă conformitate cu actele normative;
b) să respecte cerinţele de obiectivitate în procesul de examinare a cauzei;
c) să informeze preşedintele Consiliului în cazul apariţiei unui conflict de interese în conformitate cu prevederile legislaţiei cu privire la conflictul de interese;
d) să analizeze materialele aferente cazului examinat;
e) să semneze procesele-verbale ale şedinţelor Consiliului;
f) să asigure păstrarea secretului comercial, fiscal, bancar, să respecte regimul altor informaţii cu accesibilitate limitată, să nu divulge informaţiile confidenţiale şi datele cu caracter personal obţinute în cadrul activităţii respective, precum şi alte informaţii care le-au devenit cunoscute în procedura de examinare a petiţiilor şi contestaţiilor în cadrul Consiliului;
g) să semneze Declaraţia de confidenţialitate a informaţiilor şi a faptelor care le-au devenit cunoscute în procedura de examinare a cererilor în Consiliu.
20. Pe lîngă drepturile şi obligaţiile în calitate de membru al Consiliului, preşedintele Consiliului:
a) conduce şi asigură activitatea Consiliului;
b) aprobă ordinea de zi a şedinţelor Consiliului;
c) fixează data şedinţelor Consiliului;
d) prezidează şedinţele Consiliului;
e) numeşte secretarul Consiliului;
f) emite şi semnează decizia pe marginea contestaţiei, după examinarea acesteia de către Consiliu, opiniile membrilor acestuia avînd caracter de recomandare.
21. Membrii Consiliului delegaţi de asociaţiile de afaceri participă la şedinţele Consiliului cu drept de vot consultativ, poziţia lor urmînd a fi consemnată în procesul-verbal al şedinţei. Dreptul reprezentantului asociaţiei de afaceri de a participa la şedinţele Consiliului se confirmă prin scrisoarea de desemnare (delegare), semnată de către conducătorul asociaţiei din mediul de afaceri.
Capitolul V
PROCEDURA DE EXAMINARE A CONTESTAŢIILOR
22. Pot depune petiţii şi cereri prealabile persoanele supuse controlului care se consideră vătămate de către organul de control într-un drept al său recunoscut de lege.
23. Obiect al contestaţiilor, în sensul Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător îl constituie:
a) delegaţia de control;
b) decizia de prelungire a duratei controlului;
c) procesul-verbal de control;
d) acţiunile sau inacţiunile inspectorului/inspectorilor aferente controlului.
24. Nu constituie obiect al contestaţiilor în sensul prezentului Regulament-cadru procesele-verbale de control prin care au fost constatate contravenţii.
25. Petiţiile şi cererile prealabile în privinţa actelor şi acţiunilor indicate la pct.23 din prezentul Regulament-cadru se depun fie în formă scrisă, cu aplicarea semnăturii olografe, fie în format electronic, cu aplicarea semnăturii electronice. Organele de control asigură posibilitatea depunerii contestaţiilor în format electronic prin intermediul unei adrese e-mail speciale, care furnizează imediat confirmarea recepţionării petiţiei depuse.
26. Cererea prealabilă de contestare a delegaţiei de control, a deciziei de prelungire a duratei controlului sau a procesului-verbal de control în care nu sînt dispuse prescripţii sau măsuri restrictive se depune în termen de pînă la 30 de zile de la data în care persoanei supuse controlului i-au fost sau trebuia să-i fie adusă la cunoştinţă delegaţia de control, decizia de prelungire a duratei controlului sau procesul-verbal de control.
27. Cererea prealabilă de contestare a procesului-verbal de control în care a fost dispusă măsura restrictivă de suspendare a activităţii agentului economic în sensul art.291 din Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător se depune în termenul stabilit pentru executarea măsurii restrictive în cauză.
28. După recepţionarea cererilor prealabile de contestare, secretarul Consiliului asigură înregistrarea cererilor şi comunică imediat, în aceeaşi zi, persoanei care a depus cererea prealabilă de contestare numărul de înregistrare acordat. Preşedintele Consiliului, în aceeaşi zi, dispune distribuirea pentru membri a materialelor aferente controlului contestat şi cererii prealabile, cu stabilirea datei de întrunire în şedinţă.
29. Examinarea şi emiterea deciziei pe marginea cererii prealabile de contestare se realizează în termen de pînă la 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
30. În cazul în care se contestă prescripţia sau măsura restrictivă, examinarea şi emiterea deciziei pe marginea cererii prealabile de contestare se realizează în termenul stabilit în procesul-verbal de control pentru executarea prescripţiei sau a măsurii restrictive, dar nu în mai mult de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
31. Examinarea şi emiterea deciziei pe marginea cererii prealabile de contestare a măsurii restrictive de suspendare a activităţii agentului economic se realizează în termen de pînă la 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
32. Forma de activitate a Consiliului este şedinţa.
33. Persoana care a depus cererea prealabilă de contestare are dreptul de a participa şi a-şi expune cerinţele în cadrul şedinţei Consiliului. La şedinţa Consiliului are dreptul să participe şi inspectorul implicat în control, care poate prezenta poziţia şi argumentele sale referitoare la subiectul examinat de către Consiliu. În lipsa contestatarului şi/sau a inspectorului, materialele sînt prezentate de către secretarul Consiliului.
34. Şedinţele se convoacă în funcţie de petiţiile şi cererile prealabile depuse, iar data acestora este fixată de către preşedintele Consiliului. Stabilirea datelor şedinţelor se va face luînd în considerare caracterul cererilor prealabile şi necesitatea respectării termenelor lor de examinare prevăzute la pct.29-31 din prezentul Regulament-cadru.
35. Şedinţele se consideră deliberative dacă la ele participă cel puţin 2/3 din membrii Consiliului. Şedinţele Consiliului se desfăşoară chiar dacă la acestea lipsesc unii membri sau persoana care a depus cererea.
36. Dezbaterile în cadrul şedinţei se consemnează în procesul-verbal al şedinţei, care reflecta poziţia fiecărui membru al Consiliului.
37. Deciziile sînt adoptate de preşedintele Consiliului după examinarea şi expunerea opiniei de către membrii Consiliului, propunerile acestora avînd caracter de recomandare. Preşedintele Consiliului adoptă decizia la sfîrşitul şedinţei sau, dacă sînt necesare unele examinări suplimentare, efectuarea expertizei sau prezentarea unor probe suplimentare, poate dispune convocarea unei şedinţe suplimentare a Consiliului.
38. În urma examinării în cadrul şedinţelor Consiliului a cererilor prealabile, preşedintele Consiliului adoptă una dintre următoarele soluţii:
a) menţine actul contestat fără modificări;
b) adoptă o nouă decizie şi dispune modificarea parţială sau completă a actelor contestate;
c) declară nulitatea controlului care a fost efectuat cu încălcarea prevederilor legii.
39. Secretarul Consiliului este obligat, în termen de o zi de la emiterea deciziei, să o transmită/înmîneze contestatarului şi inspectorului.
40. Actele modificate în urma examinării de către Consiliu se includ şi se publică în Registrul de stat al controalelor.
41. Decizia cu privire la rezultatele examinării cererii prealabile de contestare poate fi contestată în instanţa de contencios administrativ în termenele şi în condiţiile prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr.793-XIV din 10 februarie 2000.
42. Lucrările de secretariat ale Consiliului sînt asigurate de către secretarul acestuia, numit de preşedintele Consiliului din rîndul angajaţilor organului de control în cadrul căruia este constituit. Secretarul Consiliului nu este membru al acestuia şi nu se expune asupra cazului pus în discuţie.
43. Secretarul Consiliului are următoarele atribuţii:
a) întocmeşte ordinea de zi a şedinţelor Consiliului, cu coordonarea preşedintelui;
b) după aprobarea de către preşedintele Consiliului, aduce la cunoştinţă membrilor ordinea de zi, locul, data şi ora şedinţelor;
c) prezintă membrilor Consiliului materialele aferente cazului inclus pe ordinea de zi;
d) asigură citarea persoanei care a depus petiţia/cererea şi a inspectorului vizat în petiţie/cerere pentru a participa la examinarea acesteia în cadrul Consiliului;
e) întocmeşte procesele-verbale ale şedinţelor Consiliului;
f) remite persoanei care a depus petiţia/cererea decizia adoptată de către Consiliu;
e) asigură păstrarea originalelor deciziilor Consiliului şi proceselor-verbale ale şedinţelor.
44. Secretarul Consiliului are dreptul să solicite de la persoanele de conducere şi execuţie din cadrul organului de control responsabile de problema inclusă pe ordinea de zi pachetul de materiale aferent cazului.
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE
45. Membrii Consiliului nu beneficiază de remunerare pentru activitatea desfăşurată în cadrul acestuia.
46. Rezultatele activităţii Consiliului, numărul cererilor prealabile, petiţiilor şi deciziilor adoptate sînt criterii care se iau în considerare la evaluarea performanţelor organului de control şi inspectorilor.
47. Documentele şedinţelor Consiliului sînt, în ordinea de arhivare, următoarele:
a) procesul-verbal al şedinţei cu ordinea de zi şi lista de prezenţă;
b) un exemplar al deciziei adoptate;
c) alte documente aferente subiectului examinat (cererea prealabilă, explicaţiile petiţionarului etc.).
