vineri, 16 martie 2018
33/16.03.2018 Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.171/2012 privind piaţa de capital

L E G E

pentru modificarea şi completarea Legii nr.171/2012

privind piaţa de capital

 

nr. 33  din  16.03.2018

 

Monitorul Oficial nr.113-120/220 din 06.04.2018

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I.Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.193–197, art.665), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. Preambulul se completează în final cu textul:

„Directiva nr.2013/36/CE din 26 iunie 2013 a Parlamentului European şi a Consiliului cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei nr.2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor nr.2006/48/CE şi nr.2006/49/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 176 din 27 iunie 2013 [art.4 alin.(5), art.28, art.65 alin.(3), art.74 alin.(1), art.76 alin.(2), art.97 alin.(1) lit.a), art.97 alin.(2)–(4), art.99 alin.(1)–(3), art.103 alin.(1) şi art.104 alin.(1) lit.a), c), e), g), i), j) şi l)].”

2. Articolul 6 alineatul (1):

după noţiunea „executare a ordinelor privind instrumentele financiare în numele clienţilor” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

expunere spre vînzare – perioadă cuprinsă între data înregistrării ofertei de vînzare a valorilor mobiliare la operatorul de piaţă/sistem şi data executării/expirării ofertei;”

după noţiunea „relaţie de familie” se introduc două noţiuni noi cu următorul cuprins:

restructurare a emisiunii (emisiunilor) de valori mobiliare – modificare a numărului de acţiuni şi/sau a valorii nominale (fixate) a tuturor valorilor mobiliare de o anumită clasă, şi/sau a mărimii capitalului social, care, după caz, poate fi însoţită de consolidarea, fracţionarea ori convertirea valorilor mobiliare de clasa respectivă;

sediul societăţii de investiţii – locaţia în care persoanele care administrează efectiv activitatea societăţii de investiţii îşi îndeplinesc în mod regulat atribuţiile. Sediul societăţii de investiţii persoană juridică din Republica Moldova trebuie să fie situat pe teritoriul Republicii Moldova şi indicat în statutul societăţii de investiţii;”.

3. Articolul 11 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) La efectuarea tranzacţiilor cu valori mobiliare, persoana prezintă consimţămîntul privind prelucrarea datelor cu caracter personal de către autorităţile competente.”

4. Articolul 30:

la alineatul (1), după cuvintele „cu drept de vot” se introduce textul „ , cu excepţia celor prevăzuţi la alin.(6),”;

alineatul (4) se completează cu litera h) cu următorul cuprins:

„h) privind dreptul acţionarilor de a refuza înstrăinarea acţiunilor, conform prevederilor alin.(6).”

la alineatul (6), cuvintele „conform alin.(5)” se substituie cu cuvintele „stabilit în cererea de retragere obligatorie expediată acţionarilor minoritari”.

5. La articolul 38, partea introductivă va avea următorul cuprins:

„Capitalul iniţial al unei societăţi de investiţii, reprezentat de capitalul propriu al acesteia, va constitui cel puţin:”.

6. Articolul 40:

alineatul (15) se completează în final cu textul „şi/sau suspendă licenţa de societate de investiţii pînă la finalizarea procedurii de evaluare a conformităţii persoanei cu participaţiune calificată”;

alineatul (16) se completează în final cu textul: „În cazul nerespectării prevederilor prezentului alineat, se aplică corespunzător prevederile art.401.”

7. Secţiunea a 2-a a capitolului III se completează cu articolul 401 cu următorul cuprins:

Articolul 401. Anularea, emiterea şi vînzarea participaţiilor deţinute cu nerespectarea cerinţelor privind calitatea acţionariatului în capitalul societăţii de investiţii

(1) Prin derogare de la prevederile Legii nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni, organul executiv al societăţii de investiţii ai cărei deţinători de valori mobiliare cad, după caz, sub incidenţa prevederilor art.40 alin.(16), în termen de cel mult 15 zile din data expirării termenului acordat deţinătorilor de valori mobiliare pentru vînzarea acţiunilor, emite şi depune la Comisia Naţională decizia privind anularea acestor acţiuni şi emiterea suplimentară de acţiuni în acelaşi număr şi de aceeaşi clasă.

(2) Decizia organului executiv conţine inclusiv informaţia privind valoarea nominală (fixată) a acţiunilor nou-emise, termenul de expunere spre vînzare şi condiţiile în care este stabilit preţul iniţial de expunere spre vînzare, ţinîndu-se cont de prevederile alin.(11).

(3) Comisia Naţională emite decizia privind înscrierea aferentă radierii acţiunilor anulate cu restructurarea emisiunilor anterioare de acţiuni şi decizia privind înregistrarea acţiunilor nou-emise, în termen de cel mult 15 zile din data depunerii la Comisia Naţională a deciziei conform alin.(1), cu anexarea documentelor corespunzătoare. Înregistrarea emisiunii de acţiuni are loc în conformitate cu actele normative ale Comisiei Naţionale.

(4) În termen de cel mult 3 zile din data înregistrării acţiunilor nou-emise conform alin.(3) al prezentului articol, depozitarul central/societăţile de registru/societăţile de investiţii care ţin evidenţa deţinătorilor de valori mobiliare asupra cărora au devenit incidente prevederile art.40 alin.(16), în temeiul deciziei organului executiv al societăţii de investiţii şi al deciziei Comisiei Naţionale, asigură înscrierile privind anularea acţiunilor din conturile deţinătorilor de valori mobiliare respective şi înscrierea privind acţiunile nou-emise în contul societăţii de investiţii.

(5) Acţiunile nou-emise şi înscrise în contul societăţii de investiţii, pînă la vînzarea acestora conform prezentului articol, sînt acţiuni fără drept de vot aflate în circulaţie, nu oferă dreptul de primire a dividendelor şi a unei părţi din bunurile societăţii, în cazul lichidării acesteia, şi nu pot constitui aport la capitalul social al unei societăţi comerciale. Acţionarii societăţii de investiţii nu au dreptul de preemţiune asupra acţiunilor nou-emise în condiţiile prezentului articol.

(6) În termen de cel mult 5 zile după stabilirea preţului iniţial conform alin.(11) al prezentului articol, societatea de investiţii expune spre vînzare acţiunile nou-emise şi dezvăluie publicului, în modul stabilit la art.16 alin.(2) lit.a), c) şi d), informaţia prevăzută la art.14 alin.(1), precum şi descrierea afacerilor şi a situaţiei financiare a societăţii de investiţii pe parcursul ultimilor 3 ani.

(7) Termenul de vînzare a acţiunilor nou-emise de către societatea de investiţii nu trebuie să depăşească 3 luni din data expunerii acestora spre vînzare, cu excepţia indicată la alin.(8). Acţiunile nou-emise pot fi expuse spre vînzare doar după stabilirea preţului iniţial în condiţiile alin.(11).

(8) La cererea societăţii de investiţii, Comisia Naţională poate dispune prelungirea termenului de 3 luni prevăzut la alin.(7) cu perioade a cîte cel mult 3 luni, de cel mult trei ori, în cazul în care prelungirea este necesară în vederea neadmiterii periclitării stabilităţii financiare sau există un interes public în dispunerea prelungirii, fie atunci cînd a fost identificat, fără efectuarea unei evaluări prealabile de către Comisia Naţională, un achizitor potenţial al acţiunilor expuse pentru vînzare, caracterul potrivit şi adecvat al calităţii căruia nu comportă suspiciuni întemeiate la momentul dispunerii prelungirii.

(9) Comisia Naţională informează societatea de investiţii cu privire la prelungirea termenului prevăzut la alin.(8) pînă la expirarea termenului precedent stabilit pentru vînzarea acţiunilor nou-emise.

(10) Vînzarea acţiunilor nou-emise are loc pe piaţa reglementată sau în cadrul MTF, la preţul iniţial stabilit în condiţiile alin.(11), care poate fi modificat ulterior în condiţiile alin.(13).

(11) Preţul iniţial de expunere spre vînzare a acţiunilor nou-emise este stabilit în termen de cel mult 3 luni din data expirării termenului acordat deţinătorilor de valori mobiliare pentru vînzarea acţiunilor, în următoarele condiţii:

a) în cazul în care cota nu depăşeşte 33% – pornindu-se de la valoarea acţiunilor rezultată din aplicarea unuia din criteriile prevăzute la art.23 alin.(2), cu aplicarea art.23 alin.(7) pentru criteriul stabilit la art.23 alin.(2) lit.a);

b) în cazul în care cota depăşeşte 33% – pornindu-se de la valoarea acţiunilor rezultată dintr-o expertiză efectuată de către un evaluator independent în conformitate cu standardele internaţionale de evaluare.

Determinarea preţului conform lit.b) este efectuată de către o persoană calificată în domeniul evaluării, înregistrată în registrul persoanelor autorizate, ţinut de către Comisia Naţională în modul stabilit de aceasta.

(12) Organul executiv al societăţii de investiţii este în drept să modifice preţul acţiunilor expuse spre vînzare în intervale cel puţin o dată la 3 luni de la data expunerii spre vînzare sau a ultimei modificări a preţului. Oscilaţiile preţului se admit în limitele de pînă la 30 la sută în ceea ce priveşte preţul stabilit anterior, cu prezentarea argumentelor respective la adresa Comisiei Naţionale. În cazul survenirii unor factori care influenţează semnificativ preţul stabilit anterior, pentru fezabilitatea tranzacţiei este admisă oscilarea preţului peste limita de 30 la sută, cu prezentarea argumentelor justificative.

(13) Orice modificare a preţului urmează a fi notificată prealabil către Comisia Naţională şi dezvăluită publicului cel puţin în modul stabilit la art.16 alin.(2) lit.a), c) şi d).

(14) În cazul procurării acţiunilor nou-emise în cote ce reprezintă participaţii calificate, se vor respecta cerinţele prevăzute la art.40.

(15) Mijloacele băneşti obţinute în rezultatul vînzării acţiunilor nou-emise sînt transferate într-un cont bancar provizoriu, deschis de către societatea de investiţii în acest scop. Societatea de investiţii consemnează mijloacele băneşti obţinute în rezultatul vînzării acţiunilor nou-emise în conturile foştilor deţinători, cu aplicarea principiului proporţionalităţii, după reţinerea sumelor aferente amenzilor aplicate foştilor deţinători, în cazul în care acestea au fost aplicate şi nu au fost plătite, şi a cheltuielilor aferente vînzării, inclusiv taxe, plăţi, comisioane. Prevederile prezentului alineat se aplică fără a prejudicia aplicabilitatea prevederilor legislaţiei cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului.

(16) Societăţile de investiţii informează imediat societatea de investiţii emitentă despre clienţii care au procurat acţiuni. În termen de 5 zile de la expirarea termenului prevăzut pentru vînzare, societatea de investiţii emitentă prezintă Comisiei Naţionale lista persoanelor care au procurat acţiunile nou-emise.

Dacă, în termenul prevăzut în decizia organului executiv al societăţii de investiţii, acţiunile nou-emise nu au fost vîndute sau au fost vîndute parţial, acţiunile care nu au fost vîndute urmează a fi anulate, iar organul executiv, prin derogare de la prevederile Legii nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni, este obligat să ia decizia de reducere a capitalului social.

(17) În termen de 30 de zile de la data aprobării de către organul executiv al societăţii de investiţii a deciziei privind reducerea capitalului social prin anularea acţiunilor, societatea de investiţii prezintă Comisiei Naţionale documentele stabilite prin actul normativ al acesteia pentru înscrierea modificărilor aferente reducerii capitalului social.

(18) La anularea acţiunilor neînstrăinate, societatea de investiţii achită foştilor deţinători valoarea nominală (fixată) a acţiunilor, cu excepţia cazului în care preţul mediu ponderat de tranzacţionare pe piaţa reglementată sau MTF în ultimele 6 luni anterioare anulării este mai mic decît valoarea nominală (fixată), fără a lua în calcul preţul format prin manipulare pe piaţa de capital.

În cazul în care preţul mediu ponderat de tranzacţionare pe piaţa reglementată sau MTF în ultimele 6 luni anterioare anulării este mai mic decît valoarea nominală (fixată), societatea de investiţii achită foştilor deţinători valoarea conform preţului mediu ponderat de tranzacţionare pe piaţa reglementată sau MTF, în baza principiului proporţionalităţii, după reţinerea tuturor cheltuielilor (taxe, plăţi, comisioane, suma amenzilor) aferente anulării.

În cazul în care activele nete ale societăţii de investiţii sînt mai mici decît capitalul social, anularea acţiunilor şi reducerea capitalului social al societăţii de investiţii se efectuează fără achitarea unei valori foştilor deţinători.

Înregistrarea reducerii capitalului social are loc în conformitate cu actele normative ale Comisiei Naţionale.”

8. La articolul 41, alineatul (1) se completează cu litera h) cu următorul cuprins:

„h) să stabilească, să aplice şi să menţină politici şi practici de remunerare care să promoveze şi să fie în concordanţă cu o gestiune adecvată şi eficace a riscurilor.”

9. Articolul 43 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) Societatea de investiţii asigură alocarea unor resurse adecvate în vederea administrării tuturor riscurilor semnificative.”

10. Articolul 61 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) Operatorul de piaţă este obligat să se conformeze cerinţelor faţă de adecvarea capitalului în conformitate cu mărimile şi termenele prevăzute la alin.(1) lit.b).”

11. La articolul 67 alineatul (6), textul „cel puţin 10% din acţiuni să fie în circulaţie liberă” se substituie cu textul „acţiunile emitentului să fie în circulaţie liberă în mărimile stabilite de regulile pieţei reglementate”.

12. Articolul 130:

se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Comisia Naţională este autoritatea competentă care acţionează din numele Fondului.”

alineatul (2) se completează în final cu textul: „Fondul este utilizat şi pentru compensarea clienţilor participanţilor profesionişti care au deţinut licenţe pentru activitatea de administrare fiduciară a investiţiilor conform Legii nr.199/1998 cu privire la piaţa valorilor mobiliare (în continuare – administratori fiduciari) şi care, din motivul lipsei informaţiei din registrele clienţilor, nu au transmis în deţinere reală activele clienţilor lor în termenul stabilit la art.147 alin.(12).”

13. Legea se completează cu articolul 1311 cu următorul cuprins:

Articolul 1311. Compensarea clienţilor administratorilor fiduciari

(1) Evidenţa mijloacelor băneşti transferate în Fond în temeiul art.1461 alin.(13) este ţinută separat de alte mijloace ale Fondului. Mijloacele respective pot fi utilizate doar pentru compensarea clienţilor administratorilor fiduciari.

(2) Prin derogare de la prevederile art.131 alin.(1), compensarea acoperă instrumentele financiare şi mijloacele băneşti aflate în evidenţa contului clientului conform informaţiei restabilite din registrele clienţilor administratorilor fiduciari.

(3) Fondul iniţiază achitarea compensaţiilor în conformitate cu alin.(2) în baza hotărîrii definitive a instanţei de judecată privind restabilirea informaţiei din registrele clienţilor, aferente societăţilor care se află în administrare fiduciară la administratorii fiduciari.

(4) În termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la primirea listelor restabilite conform alin.(3), Comisia Naţională publică cel puţin pe pagina sa web oficială şi în două ziare cu difuzare naţională informaţia privind iniţierea procedurii de compensare a clienţilor administratorilor fiduciari, locul, modul şi perioada achitării compensaţiilor şi alte informaţii relevante.

(5) Fondul asigură achitarea compensaţiilor în termen de cel mult o lună de la data începerii achitărilor. Achitarea compensaţiilor poate fi efectuată prin mandat poştal sau prin transfer bancar.”

14. La articolul 132 alineatul (1) litera a), cuvintele „în termen de cel mult o lună” se substituie cu cuvintele „în termen de cel mult 5 luni”.

15. La articolul 134, alineatul (2) se completează în final cu textul „ , cu excepţia achitării compensaţiilor clienţilor administratorilor fiduciari”.

16. La articolul 140, alineatul (16) va avea următorul cuprins:

„(16) Comisia Naţională emite reglementări privind cerinţele prudenţiale şi de adecvare a capitalului pentru evaluarea corectă a riscurilor, în scopul prevenirii şi/sau limitării acestora.”

17. Legea se completează cu articolul 1411 cu următorul cuprins:

Articolul 1411. Supravegherea prudenţială a societăţilor de investiţii

(1) Comisia Naţională asigură verificarea cadrului de administrare a activităţii, strategiilor, proceselor şi mecanismelor implementate de fiecare societate de investiţii, pentru respectarea prevederilor prezentei legi şi ale actelor normative ale Comisiei Naţionale, precum şi realizează propria evaluare a riscurilor la care societatea de investiţii este sau poate fi expusă.

(2) Verificările şi evaluările menţionate la alin.(1) au în vedere urmărirea îndeplinirii de către societăţile de investiţii a cerinţelor prevăzute de prezenta lege şi de actele normative ale Comisiei Naţionale.

(3) Pe baza verificărilor şi evaluărilor menţionate la alin.(1), Comisia Naţională determină în ce măsură cadrul de administrare a activităţii, strategiile, procesele şi mecanismele implementate de o societate de investiţii, fondurile proprii deţinute şi lichiditatea acesteia asigură o administrare prudentă şi o acoperire adecvată a riscurilor în raport cu profilul de risc al societăţii de investiţii.

(4) Comisia Naţională stabileşte frecvenţa şi gradul de detaliere ale verificărilor şi evaluărilor menţionate la alin.(1), cu luarea în considerare a principiului proporţionalităţii, respectiv avînd în vedere mărimea, importanţa sistemică, natura, extinderea şi complexitatea activităţilor desfăşurate de fiecare societate de investiţii. Actualizarea verificărilor şi a evaluărilor se efectuează cel puţin o dată pe an pentru societăţile de investiţii în privinţa cărora s-a stabilit un program de supraveghere prudenţială conform prevederilor alin.(6)–(11).

(5) Dacă, potrivit prevederilor alin.(1)–(4), Comisia Naţională stabileşte că societăţile de investiţii cu profil de risc similar, precum modele de afaceri asemănătoare ori localizări geografice similare ale expunerilor, sînt sau ar putea fi expuse unor riscuri similare ori ar putea expune sistemul financiar unor riscuri similare, aceasta poate realiza procesul de verificare şi evaluare menţionat la alin.(1)–(4) în acelaşi mod sau într-un mod asemănător.

(6) Urmărirea respectării de către societăţile de investiţii a cerinţelor de natură prudenţială şi a altor cerinţe, prevăzute de prezenta lege şi de actele normative ale Comisiei Naţionale, se realizează de către Comisia Naţională în baza raportărilor transmise de societăţile de investiţii şi prin controale pe teren desfăşurate la sediul societăţilor de investiţii.

(7) Comisia Naţională, ori de cîte ori consideră necesar, adoptă un program de supraveghere prudenţială pentru societăţile de investiţii pe care le supraveghează. Programul respectiv ia în considerare procesul de verificare şi evaluare prevăzut la alin.(1)–(4) şi cuprinde următoarele:

a) o indicare a modului în care Comisia Naţională intenţionează să-şi îndeplinească atribuţiile şi să aloce resursele;

b) o identificare a societăţilor de investiţii care urmează să facă obiectul supravegherii sporite şi măsurile adoptate privind o astfel de supraveghere, în conformitate cu alin.(1)–(4);

c) un plan pentru controalele pe teren vizînd sediile utilizate de o societate de investiţii, inclusiv de filialele acesteia stabilite în alt stat, în baza acordurilor de colaborare încheiate de Comisia Naţională cu autoritatea competentă a statului respectiv.

(8) Programul de supraveghere prudenţială vizează următoarele societăţi de investiţii:

a) societăţile de investiţii pentru care rezultatele procesului de supraveghere şi evaluare indică riscuri semnificative pentru soliditatea financiară a acestora sau indică încălcarea prevederilor prezentei legi sau ale actelor normative ale Comisiei Naţionale;

b) societăţile de investiţii care prezintă un risc sistemic pentru sistemul financiar;

c) orice altă societate de investiţii pentru care Comisia Naţională consideră necesar acest lucru.

(9) Atunci cînd se consideră necesar, în conformitate cu alin.(1)–(4) Comisia Naţională întreprinde, în special, următoarele măsuri:

a) creşterea numărului sau a frecvenţei controalelor pe teren vizînd societatea de investiţii;

b) prezenţa permanentă a reprezentanţilor Comisiei Naţionale în cadrul societăţii de investiţii;

c) raportări suplimentare sau mai frecvente din partea societăţii de investiţii;

d) analize suplimentare sau mai frecvente ale planurilor operaţionale, strategice sau de afaceri ale societăţii de investiţii;

e) controale tematice de monitorizare a riscurilor specifice cu probabilitate mai mare de materializare.

(10) Verificările şi evaluările în cadrul controalelor pe teren şi/sau din oficiu se efectuează de către personalul Comisiei Naţionale, împuternicit în acest sens, şi/sau de către societăţile de audit, şi/sau de experţi numiţi de către Comisia Naţională.

(11) Societăţile de investiţii sînt obligate să permită personalului Comisiei Naţionale şi altor persoane împuternicite de aceasta să efectueze verificarea şi evaluarea, să examineze evidenţele, conturile şi operaţiunile, precum şi să furnizeze toate documentele şi informaţiile legate de desfăşurarea activităţii societăţii de investiţii după cum sînt solicitate de către acestea.

(12) Ca urmare a procesului de verificare şi evaluare a societăţii de investiţii, atunci cînd consideră necesar, Comisia Naţională este în drept:

a) să ceară societăţii de investiţii să menţină fonduri proprii, în plus faţă de cerinţele prevăzute la art.38;

b) să ceară societăţii de investiţii să prezinte un plan pentru restabilirea conformităţii la cerinţele prevăzute de prezenta lege şi de actele normative ale Comisiei Naţionale şi să stabilească un termen pentru punerea în aplicare a planului respectiv, incluzînd îmbunătăţiri ale acestuia privind domeniul de aplicare şi termenul;

c) să restrîngă, să limiteze şi/sau să sisteze operaţiunile, reţeaua filialelor şi/sau serviciile şi activităţile desfăşurate conform licenţei deţinute ori să solicite cesiunea activităţilor care prezintă riscuri excesive pentru soliditatea societăţii de investiţii;

d) să restricţioneze sau să interzică distribuirile ori plăţile sub formă de dividende de către societatea de investiţii către acţionari, cu condiţia ca interdicţia să nu constituie o situaţie de nerespectare a obligaţiilor de plată pentru societatea de investiţii respectivă;

e) să ceară societăţii de investiţii revizuirea politicilor de remunerare;

f) să impună societăţii de investiţii cerinţe de raportare suplimentare sau o frecvenţă mai mare a raportării, inclusiv raportarea privind situaţia capitalurilor şi a poziţiilor de lichiditate;

g) să ceară societăţii de investiţii publicarea de informaţii suplimentare.

(13) Societăţile de investiţii trebuie să furnizeze Comisiei Naţionale orice informaţie necesară pentru evaluarea conformării lor la cerinţele prudenţiale prevăzute de prezenta lege şi de actele normative emise în acest sens de către Comisia Naţională. Mecanismele de control intern şi procedurile contabile şi administrative ale societăţii de investiţii trebuie să permită verificarea, în orice moment, a conformării la cerinţele prudenţiale.”

18. Capitolul VII se completează cu articolul 1461 cu următorul cuprins:

Articolul 1461. Încetarea activităţii pe piaţa de capital a administratorilor fiduciari

(1) Prin derogare de la prevederile art.147 alin.(12), activele clienţilor (valorile mobiliare, părţile sociale), aflate în administrare fiduciară la administratorii fiduciari, care, în termenul stabilit, nu au fost transmise în deţinere reală din motivul lipsei informaţiei din registrele clienţilor sînt expuse spre vînzare în modul stabilit de prezentul articol şi de actele normative ale Comisiei Naţionale.

(2) Valorile mobiliare ale societăţilor pe acţiuni, aflate în administrare fiduciară la administratorii fiduciari, sînt expuse spre vînzare în cadrul licitaţiilor cu strigare organizate pe o piaţă reglementată şi/sau în cadrul unui MTF. Valorile mobiliare şi părţile sociale pentru care urmează a fi respectat dreptul de preemţiune stabilit la art.27 alin.(8) din Legea nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni şi la art.25 alin.(3) din Legea nr.135/2007 privind societăţile cu răspundere limitată se înstrăinează conform legislaţiei în vigoare.

(3) Administratorii fiduciari sînt în drept să ceară răscumpărarea valorilor mobiliare conform art.79 din Legea nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni, precum şi să vîndă valorile mobiliare în cadrul ofertelor de preluare şi ca urmare a cererilor de retragere sau achiziţionare obligatorie, conform prezentei legi.

(4) Preţul iniţial la care sînt expuse spre vînzare valorile mobiliare specificate la alin.(2) trebuie să fie cel puţin egal cu cea mai mare valoare dintre valoarea nominală şi valoarea activelor nete ce revine la o acţiune, conform ultimei situaţii financiare anuale prezentate Serviciului situaţiilor financiare de pe lîngă Biroul Naţional de Statistică şi confirmate prin raportul auditorului sau, după caz, al comisiei de cenzori. Preţul iniţial la care sînt expuse spre vînzare părţile sociale este stabilit pornind de la valoarea activelor nete ale societăţii comerciale, conform ultimei situaţii financiare prezentate Serviciului situaţiilor financiare de pe lîngă Biroul Naţional de Statistică şi confirmate prin raportul cenzorului, după caz. Preţul de vînzare (preţul iniţial) al valorilor mobiliare/părţilor sociale este aprobat prealabil de către Comisia Naţională conform actelor normative ale acesteia. În cazul în care, după mai multe reevaluări şi încercări de vînzare, preţul de vînzare al valorilor mobiliare şi al părţilor sociale a atins limita de 10 la sută din valoarea preţului iniţial, valorile mobiliare/părţile sociale sînt vîndute fără anunţul preţului iniţial (la cel mai mare preţ propus de cumpărător), conform actelor normative ale Comisiei Naţionale.

(5) Mijloacele băneşti acumulate din vînzarea activelor conform prezentului articol sînt plasate în valori mobiliare de stat şi/sau în conturi de depozit la băncile comerciale care corespund criteriilor stabilite de Comisia Naţională şi care oferă cele mai bune condiţii.

(6) La vînzarea, în modul stabilit de prezentul articol, a pachetelor de acţiuni deţinute de administratorii fiduciari în societăţile pe acţiuni aflate în proces de dizolvare nu se aplică prevederile art.97 alin.(4) din Legea nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni.

(7) Depozitarul central unic al valorilor mobiliare, precum şi persoanele autorizate şi licenţiate pe piaţa de capital, care ţin evidenţa drepturilor de proprietate asupra valorilor mobiliare sau care au arhivat informaţia din registrele deţinătorilor de valori mobiliare, eliberează, în termenele stabilite de legislaţie, actele necesare efectuării tranzacţiilor, cu înregistrarea ulterioară a modificărilor corespunzătoare în registrele deţinătorilor de valori mobiliare.

(8) Prin derogare de la prevederile art.17 din Legea nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali şi ale art.17 din Legea nr.135/2007 privind societăţile cu răspundere limitată, în temeiul deciziei comisiei de lichidare a genului de activitate profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare, organul înregistrării de stat, în termen de 5 zile lucrătoare, înregistrează modificarea asociaţilor societăţii cu răspundere limitată, cu efectuarea înscrierilor respective în Registrul de stat al persoanelor juridice.

(9) Valorile mobiliare şi părţile sociale care nu vor fi înstrăinate în conformitate cu alin.(2)–(4) vor fi reflectate în raportul de lichidare la valoarea zero şi vor fi transmise societăţii comerciale ca acţiuni de tezaur/capital retras (partea socială dobîndită) pe parcursul a 3 luni după aprobarea de către Comisia Naţională a raportului de lichidare şi a proiectului de repartizare a activelor conform prevederilor prezentului articol.

(10) În perioada de înstrăinare a activelor, administratorii fiduciari asigură restabilirea completă a informaţiei din registrele clienţilor lor în baza informaţiei recepţionate de la organele de drept şi întreprind măsurile de rigoare în vederea restabilirii şi confirmării acesteia în instanţa de judecată.

(11) Administratorilor fiduciari le este interzisă încasarea veniturilor sub formă de remunerare din activele clienţilor lor, cu excepţia acoperirii cheltuielilor efective aferente măsurilor întreprinse în vederea executării prevederilor prezentului articol.

(12) În cazul în care, în perioada de înstrăinare a activelor conform prevederilor prezentului articol, este restabilită informaţia din registrele clienţilor, administratorii fiduciari iniţiază repartizarea mijloacelor băneşti către clienţii lor, proporţional (în coraport) cu mărimea valorilor mobiliare/părţii sociale deţinute de fiecare client, în termen de cel mult 3 luni după aprobarea de către Comisia Naţională a raportului de lichidare şi a proiectului de repartizare a activelor.

(13) Mijloacele băneşti care nu sînt repartizate către clienţii administratorilor fiduciari din motivul imposibilităţii restabilirii registrelor pe parcursul a 3 ani după aprobarea de către Comisia Naţională a raportului de lichidare şi a proiectului de repartizare a activelor conform prevederilor prezentului articol sînt transferate în Fond, în scopul păstrării şi gestionării, şi pot fi utilizate doar pentru compensarea clienţilor administratorilor fiduciari în modul stabilit la art.1311, pe măsura restabilirii informaţiei din registrele clienţilor.”

 

Art.II. – Comisia Naţională a Pieţei Financiare, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va elabora şi va aproba actele normative necesare pentru executarea prevederilor prezentei legi.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIAndrian CANDU

 

Nr.33. Chişinău, 16 martie 2018.