vineri, 18 august 2006
1320/26.07.2002 Lege cu privire la instituţia publică naţională a audiovizualului Compania "Teleradio-Moldova"

 

L E G E

cu privire la instituţia publică naţională a audiovizualului

Compania "Teleradio-Moldova"

 

nr. 1320-XV  din  26.07.2002

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.117-119/972 din 15.08.2002

 

* * *

Abrogat: 18.08.2006

Legea R.Moldova nr.260-XVI din 27.07.2006

 

C U P R I N S

Articolul 1. Dispoziţii generale

Articolul 2. Obiectivele companiei

Articolul 3. Genurile de activitate ale companiei

Articolul 4. Drepturile şi obligaţiile companiei

Articolul 5. Emisiunile companiei

Articolul 6. Acordarea timpilor de antenă

Articolul 7. Dreptul la replică

Articolul 8. Obligativitatea păstrării înregistrărilor emisiunilor audio şi video

Articolul 9. Relaţiile cu publicul

Articolul 10. Accesul la informaţie. Confidenţialitatea surselor de informaţie

Articolul 11. Publicitatea

Articolul 12. Organele de conducere ale companiei

Articolul 13. Consiliul de observatori al companiei

Articolul 14. Atribuţiile Consiliului de observatori

Articolul 15. Consiliul de administraţie

Articolul 16. Organizarea activităţii Consiliului de administraţie

Articolul 17. Atribuţiile Consiliului de administraţie

Articolul 18. Preşedintele companiei şi vicepreşedintele-producătorul general Atribuţiile şi procedura de numire a acestora

Articolul 19. Finanţarea companiei

Articolul 20. Supravegherea şi controlul asupra activităţii companiei

Articolul 21. Dispoziţii finale şi tranzitorii

 

 

 

Notă: În tot cuprinsul legii, sintagma "directorul general" se substituie prin cuvîntul "preşedintele" conform Legii nr.107-XV din 13.03.2003, în vigoare 25.03.2003

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Articolul 1. Dispoziţii generale

(1) Se constituie instituţia publică naţională a audiovizualului Compania "Teleradio-Moldova", denumită în continuare companie, care este o instituţie cu statut de persoană juridică, autonomă funcţional şi independentă editorial, ce asigură, în spiritul pluralismului de opinii, realizarea dreptului la comunicarea completă, veridică şi operativă a informaţiei şi care difuzează pe întreg teritoriul Republicii Moldova.

(2) Compania nu poate fi privatizată.

[Art.1 în redacţia Legii nr.450-XV din 13.11.2003, în vigoare 05.12.2003]

 

Articolul 2. Obiectivele companiei

Prezenta lege stabileşte următoarele obiective ale companiei:

a) asigurarea accesului liber al societăţii la informaţie;

b) reflectarea obiectivă şi plenară a tuturor aspectelor vieţii social-politice, economice şi culturale a ţării;

c) realizarea dreptului persoanei la libera exprimare a ideilor şi a opiniilor politice, religioase, naţionale, sociale şi de alt ordin, respectînd interesele generale ale societăţii;

d) reflectarea intereselor tuturor păturilor sociale, propagarea păcii, umanismului şi altor valori democratice;

e) asigurarea dezvoltării spirituale şi estetice, păstrării şi promovării valorilor culturale şi a tradiţiilor istorice ale poporului Republicii Moldova.

 

Articolul 3. Genurile de activitate ale companiei

(1) Compania concepe, produce şi difuzează pe întreg teritoriul ţării emisiuni televizate şi radiofonice în interesele societăţii.

(2) Compania realizează difuzarea emisiunilor de informare şi instruire a cetăţenilor, precum şi emisiunilor de divertisment.

(3) În procesul exercitării funcţiilor sale, compania:

a) editează şi difuzează tipărituri ce se referă la programele ei sau la problemele de difuzare în ansamblu;

b) utilizează, prin orice metodă posibilă, materiale de arhivă atît pentru difuzare, cît şi în scopuri comerciale pentru a asigura finanţarea activităţii sale;

c) prestează servicii de difuzare publică pe cale terestră, prin satelit sau prin cablu, precum şi prin utilizarea altor mijloace tehnice;

d) realizează, pe lîngă difuzarea obişnuită, transmiterea teletextului şi a altei informaţii suplimentare în conformitate cu necesităţile societăţii.

 

Articolul 4. Drepturile şi obligaţiile companiei

(1) Compania are dreptul:

a) să aibă prioritate la utilizarea reţelelor de stat de difuzare a programelor televizate şi radiofonice;

b) să efectueze filmări, înregistrări, transmisiuni în direct despre activitatea autorităţilor publice, despre manifestările publice şi despre acţiuni cultural-artistice şi sportive;

c) să stabilească structura organizatorică internă şi de producţie, să aprobe regulamentele subdiviziunilor sale;

d) să stabilească preţurile şi tarifele la producţia proprie şi la serviciile prestate în domeniul audiovizualului;

e) să înfiinţeze studiouri teritoriale de televiziune şi radio, precum şi reţele proprii de corespondenţi în Republica Moldova în conformitate cu legislaţia, iar în străinătate şi în conformitate cu legislaţia statului respectiv, dacă acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte nu prevăd altfel;

f) să înfiinţeze o agenţie de publicitate, grupuri şi colective de creaţie specializate, un centru de pregătire a specialiştilor în domeniul teleradiojurnalisticii, managementului şi marketingului din sfera mijloacelor electronice de informare în masă şi a cinematografiei;

g) să negocieze şi să semneze contracte de colaborare cu alte studiouri de televiziune şi de radiodifuziune din ţară şi de peste hotare.

(2) Compania este obligată:

a) să asigure cetăţenilor dreptul la informaţie prin prezentarea obiectivă şi imparţială a vieţii social-politice, interne şi internaţionale, prin exprimarea liberă a ideilor şi opiniilor şi prin circulaţia liberă a informaţiei;

b) să promoveze valorile autentice ale culturii naţionale, inclusiv ale culturii minorităţilor naţionale ce locuiesc pe teritoriul republicii, precum şi ale culturii universale;

c) să difuzeze operativ comunicările privind calamităţile de orice natură sau periclitarea securităţii naţionale;

d) să asigure păstrarea înregistrărilor audio şi video şi a documentelor care prezintă valoare istorică;

e) să folosească judicios bunurile din patrimoniul public, transmise cu drept de folosinţă.

[Art.4 modificat prin Legea nr.450-XV din 13.11.2003, în vigoare 05.12.2003]

[Art.4 modificat prin Legea nr.107-XV din 13.03.2003, în vigoare 25.03.2003]

 

Articolul 5. Emisiunile companiei

(1) Emisiunile concepute de companie constituie proprietatea acesteia şi sînt protejate în conformitate cu legislaţia privind drepturile de autor.

(2) Compania va asigura o largă diversitate de emisiuni care să răspundă intereselor diferitelor grupuri sociale, naţionale, religioase, politice etc.

(3) În cadrul difuzării unor emisiuni informaţionale, documentare şi a unor reviste ale evenimentelor curente, compania va asigura respectarea principiilor imparţialităţii şi obiectivităţii.

(4) Emisiunile companiei trebuie:

a) să corespundă standardelor profesionale de calitate;

b) să servească interesele societăţii;

c) să contribuie activ la formarea unei opinii publice libere;

d) să reflecte cultura naţională în întreaga ei diversitate şi bogăţie şi să contribuie la dezvoltarea ei;

e) să cultive respectul faţă de alte opinii şi convingeri.

(5) Informaţiile cuprinse în emisiunile companiei nu trebuie:

a) să propage violenţa şi intoleranţa rasială, naţională, de clasă sau religioasă, nesupunerea civică;

b) să prejudicieze securitatea statului, onoarea, demnitatea şi viaţa particulară a cetăţenilor;

c) să conţină idei, opinii şi manifestări ce contravin normelor moralei;

d) să aibă un caracter indecent, inclusiv pornografic.

(6) Emisiunile al căror conţinut ar putea prejudicia dezvoltarea morală a copiilor pot fi difuzate între orele 23.00 şi 6.00.

(7) Emisiunile de actualităţi vor avea un caracter imparţial, independent şi veridic. Comentariile trebuie să fie separate de ştiri.

 

Articolul 6. Acordarea timpilor de antenă

(1) Concurenţilor electorali li se acordă, în timpul campaniilor electorale, timpi de antenă în conformitate cu legislaţia.

(2) Reprezentanţilor organizaţiilor religioase înregistrate li se acordă, la solicitare, timpi de antenă pentru difuzarea de emisiuni despre oficierea serviciilor divine.

(3) Răspunderea pentru conţinutul emisiunilor difuzate în conformitate cu alin.(2) şi (3) revine persoanelor indicate la aceste alineate. Compania este în drept să refuze difuzarea emisiunilor al căror conţinut contravine în mod evident prevederilor legislaţiei.

(4) Compania are dreptul la recuperarea cheltuielilor sale legate de acordarea, în conformitate cu alineatele (2) şi (3), a timpilor de antenă.

[Art.6 modificat prin Legea nr.107-XV din 13.03.2003, în vigoare 25.03.2003]

 

Articolul 7. Dreptul la replică

(1) Conducerea companiei acordă dreptul la replică, conform legislaţiei, oricărei persoane fizice sau juridice dacă într-o emisiune difuzată de companie despre această persoană s-au făcut afirmaţii care nu corespund realităţii şi care induc în eroare opinia publică, lezîndu-i-se onoarea, demnitatea şi reputaţia personală sau profesională. Timpul pentru replică se acordă în acelaşi program sau ciclu de emisiuni, în termen de 2 săptămîni de la data solicitării, dar cel mult după 2 luni de la data difuzării emisiunii.

(2) Dreptul la replică nu se acordă dacă:

a) persoana interesată solicită neîntemeiat acordarea acestui drept;

b) replica prezentată are un caracter indecent sau poate implica răspundere penală;

c) în calitate de temei pentru acordarea dreptului la replică se invocă un material documentar care este un fragment al unei înregistrări video sau audio de la o şedinţă a organului legislativ sau a instanţei de judecată;

d) solicitarea a fost înaintată după expirarea a 2 luni de la data difuzării emisiunii.

(3) Acordarea timpului de antenă pentru realizarea dreptului la replică poate fi înlocuită, cu acordul solicitantului, prin rectificarea, de către companie sau de către prezentatorul emisiunii, a erorii comise.

 

Articolul 8. Obligativitatea păstrării înregistrărilor emisiunilor audio şi video

(1) Înregistrarea integrală a emisiunilor audio şi video transmise de companie se păstrează cel puţin 3 luni de la data difuzării lor.

(2) Dacă pe parcursul perioadei stabilite la alin.(1) companiei îi parvine o cerere de acordare a dreptului la replică, de rectificare a erorii sau o sesizare privind încălcarea legislaţiei, înregistrările se păstrează pînă la soluţionarea definitivă a problemei.

(3) Drept soluţionare a problemei poate fi considerată acordarea dreptului la replică, prezentarea de scuze, dezminţirea într-o emisiune a informaţiei difuzate anterior, executarea deciziilor organului de control sau a hotărîrii judecătoreşti.

 

Articolul 9. Relaţiile cu publicul

Compania este obligată să înregistreze şi să analizeze scrisorile şi adresările cetăţenilor referitoare la emisiunile ei, să asigure, în limita competenţei, realizarea drepturilor şi libertăţilor constituţionale ale cetăţenilor, să comunice cetăţenilor, în termen de o lună de la primire, rezultatele examinării scrisorilor şi adresărilor acestora.

 

Articolul 10. Accesul la informaţie.

Confidenţialitatea surselor de informaţie

(1) Compania este în drept să reflecte activitatea autorităţilor publice.

(2) Statul asigură accesul companiei la arhivele de stat, la informaţia şi documentele aflate la dispoziţia autorităţilor publice, în conformitate cu legislaţia.

(3) Confidenţialitatea surselor de informaţie este garantată prin lege. Dezvăluirea surselor de informaţie poate fi cerută doar în cazuri excepţionale, pe cale judiciară, în legătură cu o eventuală prejudiciere a intereselor societăţii.

 

Articolul 11. Publicitatea

(1) Compania este în drept să plaseze în emisiunile sale spoturi de publicitate.

(2) Publicitatea se plasează în conformitate cu legislaţia.

(3) Anunţurile de publicitate care acţionează asupra subconştientului sînt interzise.

(4) Furnizorul de publicitate nu are dreptul să exercite vreo influenţă asupra conţinutului emisiunilor difuzate de companie.

 

Articolul 12. Organele de conducere ale companiei

Organele de conducere ale companiei sînt:

a) Consiliul de observatori;

b) Consiliul de administraţie;

c) preşedintele.

 

Articolul 13. Consiliul de observatori al companiei

(1) Consiliul de observatori al companiei este un organ autonom care are menirea să asigure, prin intermediul mijloacelor audiovizuale ale companiei, realizarea dreptului cetăţenilor şi al societăţii de a obţine informaţii veridice, complete şi operative, fiind abilitat, în acest scop, să monitorizeze respectarea de către companie a prevederilor legale şi statutare.

(2) Consiliul de observatori este constituit din 15 membri din rîndul personalităţilor notorii din domeniul culturii, ştiinţei, învăţămîntului, mijloacelor de informare în masă şi din rîndul altor reprezentanţi ai societăţii civile, numiţi pe un termen de 5 ani de:

a) Parlament – 2 membri (1 din partea opoziţiei), la propunerea fracţiunilor parlamentare sau a unui grup din cel puţin 5 deputaţi;

b) Preşedintele Republicii Moldova – 2 membri;

c) Guvern – 2 membri;

d) Consiliul Superior al Magistraturii – 1 membru;

e) colectivul de creaţie al companiei – 1 membru;

f) asociaţiile culturale ale minorităţilor naţionale din Republica Moldova – 2 membri, desemnaţi prin decizia comună a reprezentanţilor acestora;

g) Confederaţia Sindicatelor din Republica Moldova – 1 membru, desemnat la şedinţa comitetului executiv al acesteia;

h) Confederaţia Sindicatelor Libere din Republica Moldova "Solidaritate" – 1 membru, desemnat la şedinţa comitetului executiv al acesteia;

i) uniunile de creaţie din Republica Moldova (Uniunea Scriitorilor, Uniunea Artiştilor Plastici, Uniunea Cineaştilor, Uniunea Compozitorilor, Uniunea Teatrală) – 1 membru, desemnat la şedinţa comună a consiliilor acestora, convocate de preşedintele Uniunii Scriitorilor;

j) organizaţiile mass-media din Republica Moldova (Uniunea Jurnaliştilor, Asociaţia Presei Independente, Asociaţia Presei Electronice "APEL", Comitetul pentru Libertatea Presei, Centrul Independent de Jurnalism, Asociaţia Mass-Media) – 1 membru, desemnat prin decizia comună a reprezentanţilor acestora, convocaţi în şedinţă de preşedintele Uniunii Jurnaliştilor;

k) Organizaţia Republicană a Veteranilor – 1 membru, desemnat la şedinţa consiliului acesteia.

(3) Consiliul de observatori îşi alege din rîndul membrilor săi, cu majoritatea voturilor acestora, preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul.

(4) Consiliul de observatori deliberează în prezenţa a cel puţin 2/3 din membrii săi. Hotărîrile se adoptă cu majoritatea de voturi ale membrilor prezenţi la şedinţă.

(5) Membrii Consiliului de observatori îşi desfăşoară activitatea fără a fi salarizaţi, cu excepţia secretarului care este salarizat de companie şi a membrului Consiliului – angajat al companiei. Reprezentanţii autorităţilor publice centrale sau ai autorităţilor administraţiei publice centrale nu pot avea calitatea de membru al Consiliului de observatori.

(6) Membrul Consiliului de observatori poate fi revocat de către autoritatea publică sau organizaţia care l-a numit:

a) dacă a fost condamnat prin sentinţă judecătorească definitivă pentru comiterea de infracţiune;

b) în caz de demisie;

c) în caz de pierdere a cetăţeniei Republicii Moldova;

d) în caz de incompatibilitate cu calitatea de membru al Consiliului de observatori prevăzută la alin.(5).

(7) Consiliul de observatori îşi desfăşoară activitatea în baza propriului regulament, aprobat cu majoritatea de voturi ale membrilor numiţi.

(8) La sfîrşitul fiecărui an calendaristic, Consiliul de observatori prezintă Parlamentului un raport de activitate pentru anul respectiv.

(9) Membrii Consiliului de observatori îşi desfăşoară activitatea în mod independent şi nu exprimă interesele autorităţilor care i-au numit.

[Art.13 modificat prin Legea nr.107-XV din 13.03.2003, în vigoare 25.03.2003]

 

Articolul 14. Atribuţiile Consiliului de observatori

Consiliul de observatori are următoarele atribuţii:

a) numeşte în funcţie preşedintele companiei şi, la propunerea acestuia, vicepreşedintele-producătorul general, directorul executiv al Televiziunii şi directorul executiv al Radiodifuziunii;

b) confirmă componenţa nominală a Consiliului de administraţie;

c) aprobă statutul companiei;

d) exercită supravegherea respectării de către companie a prevederilor legislative şi statutare, precum şi ale actelor normative de uz intern, care reglementează, în conformitate cu legislaţia, activitatea companiei;

e) sesizează în scris preşedintele companiei asupra încălcărilor legislaţiei, îl obligă să le curme şi să ia măsuri în vederea excluderii lor pe viitor;

f) examinează chestiuni ce ţin de activitatea de creaţie şi de grila de emisie;

g) exercită alte acţiuni prevăzute de lege.

[Art.14 modificat prin Legea nr.450-XV din 13.11.2003, în vigoare 05.12.2003]

[Art.14 modificat prin Legea nr.107-XV din 13.03.2003, în vigoare 25.03.2003]

 

Articolul 15. Consiliul de administraţie

(1) Consiliul de administraţie asigură gestionarea eficientă a companiei şi a subdiviziunilor ei în vederea realizării emisiunilor televizate şi radiofonice la un înalt nivel profesional.

(2) Consiliul de administraţie este format din 9 membri care, în exercitarea atribuţiilor, nu au dreptul să reprezinte interesele unor terţi.

(3) Din componenţa Consiliului de administraţie fac parte, din oficiu, preşedintele companiei, vicepreşedintele-producătorul general, directorul executiv al Televiziunii şi directorul executiv al Radiodifuziunii. Preşedintele companiei este preşedinte al Consiliului de administraţie.

(4) Reprezentanţii autorităţilor publice centrale sau ai autorităţilor administraţiei publice centrale, precum şi membrii Consiliului de observatori, nu pot avea şi calitatea de membru al Consiliului de administraţie.

(5) Membrii Consiliului de administraţie se numesc în funcţie, pe un termen de 5 ani, de către preşedintele companiei, cu confirmarea lor de către Consiliul de observatori.

(6) Dacă, din motive de sănătate sau din alte motive, nu-şi exercită atribuţiile sau nu participă la activitatea consiliului mai mult de 3 luni, membrul Consiliului de administraţie este revocat înainte de termen, la propunerea preşedintelui companiei, de către Consiliul de observatori.

[Art.15 modificat prin Legea nr.450-XV din 13.11.2003, în vigoare 05.12.2003]

 

Articolul 16. Organizarea activităţii Consiliului de administraţie

(1) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în bază de regulament, aprobat de Consiliul de observatori.

(2) Consiliul de administraţie adoptă hotărîri cu votul majorităţii membrilor săi.

(3) Consiliul de administraţie ţine şedinţă cel puţin o dată în lună. El se convoacă, de asemenea, în şedinţe extraordinare, la cererea a cel puţin 3 membri.

(4) Consiliul de administraţie stabileşte, după consultarea preşedintelui, reglementări obligatorii pentru companie în probleme economico-financiare.

 

Articolul 17. Atribuţiile Consiliului de administraţie

(1) Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii:

a) aprobă actele normative de uz intern, prin care se reglementează, în conformitate cu legislaţia, activitatea companiei;

b) consultă preşedintele în probleme financiare şi organizatorice;

c) examinează şi aprobă bugetul pentru următorul an financiar şi raportul financiar pentru anul precedent;

d) la propunerea preşedintelui, aprobă statele de personal şi categoriile de salarizare;

e) acordă preşedintelui asistenţă în procesul de pregătire şi difuzare a emisiunilor, fără a se implica în probleme ce ţin de activitatea de creaţie;

f) examinează principalele probleme ce rezultă din sarcinile şi funcţiile companiei, precum şi dările de seamă ale conducătorilor subdiviziunilor acesteia.

(2) Acordul Consiliului de administraţie se cere pentru:

a) încheierea de contracte şi acorduri de muncă cu angajaţii companiei dacă salariul lor depăşeşte cuantumul maxim al retribuţiei angajatului de categoria respectivă;

b) încheierea contractului colectiv de muncă;

c) achiziţionarea de bunuri peste limitele stabilite de statutul companiei sau de regulamentul Consiliului de administraţie, înstrăinarea arendarea sau punerea în gaj a patrimoniului companiei;

d) luarea de credite bancare, acordarea de garanţii şi asumarea de obligaţii financiare;

e) încheierea de contracte privind investiţiile de capital în scopuri nelegate de pregătirea emisiunilor;

f) cheltuirea de mijloace financiare în scopuri neprevăzute în bugetul aprobat al companiei.

[Art.17 modificat prin Legea nr.450-XV din 13.11.2003, în vigoare 05.12.2003]

 

Articolul 18. Preşedintele companiei şi vicepreşedintele-producătorul general. Atribuţiile şi procedura de numire a acestora

(1) Preşedintele poartă răspundere pentru formarea grilei de emisie, pregătirea emisiunilor şi asigurarea corespunderii lor normelor legislaţiei, precum şi pentru gestionarea eficientă şi conformă destinaţiei a mijloacelor bugetare alocate.

(2) Preşedintele reprezintă compania în relaţiile ei cu alte instituţii şi organizaţii atît în Republica Moldova, cît şi peste hotare semnează în numele companiei contracte şi acorduri, reprezintă interesele acesteia în instanţele de judecată.

(3) Preşedintele companiei se numeşte în funcţie de către Consiliul de observatori pe un termen de 5 ani. La expirarea termenului, el poate candida la un nou mandat de 5 ani. Preşedintele îşi îndeplineşte atribuţiile pînă la numirea succesorului său. În absenţa preşedintelui, atribuţiile lui sînt exercitate de către vicepreşedintele-producătorul general, iar în absenţa acestuia – de către unul dintre directorii executivi ai Televiziunii sau Radiodifuziunii, în baza ordinului preşedintelui companiei.

(4) Preşedintele companiei poate fi eliberat din funcţie înainte de termen de către Consiliul de observatori cu votul a cel puţin 11 membri. În acest caz, persoana nou-numită îşi îndeplineşte atribuţiile pînă la expirarea mandatului preşedintelui eliberat din funcţie.

(5) Vicepreşedintele-producătorul general al companiei se numeşte în funcţie de Consiliul de observatori, la propunerea preşedintelui companiei. Durata mandatului lui nu poate fi mai mare decît durata mandatului preşedintelui companiei.

[Art.18 modificat prin Legea nr.450-XV din 13.11.2003, în vigoare 05.12.2003]

[Art.18 modificat prin Legea nr.107-XV din 13.03.2003, în vigoare 25.03.2003]

 

Articolul 19. Finanţarea companiei

Sursele de finanţare a companiei sînt:

a) bugetul de stat;

b) veniturile din prestarea serviciilor de publicitate;

c) veniturile din vînzarea dreptului de difuzare şi a altor drepturi asupra producţiei proprii;

d) mijloacele din sponsorizări şi donaţii;

e) alte venituri legale.

 

Articolul 20. Supravegherea şi controlul asupra activităţii companiei

(1) Supravegherea activităţii companiei este exercitată de Consiliul de observatori.

(2) În cazul în care organul competent al companiei nu-şi exercită în modul cuvenit funcţiile de supraveghere, Parlamentul, prin intermediul unei comisii parlamentare speciale, în care este asigurată reprezentarea proporţională a fracţiunilor parlamentare, este în drept să solicite oricărui organ al companiei informaţii scrise despre acţiunile sau inacţiunile prin care, în opinia Parlamentului, se încalcă prezenta lege.

(3) La toate întrebările adresate, organul sesizat al companiei este obligat să răspundă în termen de 30 de zile de la data solicitării lor scrise de către Parlament.

(4) Parlamentul, de comun acord cu Consiliul Coordonator al Audiovizualului, poate da dispoziţii companiei privind luarea de măsuri în vederea eliminării încălcărilor constatate.

(5) Compania are dreptul să conteste, conform legislaţiei, în instanţa de judecată, legalitatea dispoziţiilor prevăzute la alin.(4).

(6) Controlul asupra activităţii financiare a companiei este exercitat, în conformitate cu legislaţia, de organele abilitate cu acest drept.

(7) Orice măsură luată în vederea executării prevederilor prezentului articol nu trebuie să încalce dreptul companiei la libertatea informaţiei şi libertatea exprimării.

 

Articolul 21. Dispoziţii finale şi tranzitorii

(1) În termen de 2 luni de la intrarea în vigoare a Legii nr.107-XV din 13 martie 2003, autorităţile publice sau organizaţiile prevăzute la art.13 alin.(2) vor desemna membrii Consiliului de observatori al instituţiei publice naţionale a audiovizualului Compania "Teleradio-Moldova". Membrii Consiliului de observatori vor fi convocaţi în şedinţă de constituire de către Preşedintele Parlamentului.

(2) În termen de o lună de la constituire, Consiliul de observatori va aproba regulamentul său şi va numi în funcţie preşedintele companiei.

(3) Consiliul de observatori, în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a Legii nr.450-XV din 13 noiembrie 2003, va confirma componenţa nominală a Consiliului de administraţie al companiei.

(4) Consiliul de administraţie, în termen de o lună de la confirmare, va prezenta spre aprobare Consiliului de observatori:

a) statutul companiei;

b) programul de activitate şi structura companiei;

c) regulamentul consiliului de administraţie.

(5) Preşedintele companiei, în termen de o lună de la aprobarea structurii companiei, va prezenta Consiliului de administraţie spre aprobare:

a) statele de personal şi categoriile de salarizare;

b) procedurile şi criteriile de selectare a personalului în instituţia publică naţională a audiovizualului Compania "Teleradio-Moldova" ".

(6) Actele prevăzute la alin.(4) şi (5) se dau publicităţii.

(7) Pentru asigurarea, în condiţii de transparenţă, a selectării specialiştilor de înaltă calificare în instituţia publică naţională a audiovizualului Compania "Teleradio-Moldova", Consiliul de observatori va institui o comisie de concurs.

(8) Comisia de concurs se constituie din 3 persoane propuse de Consiliul de observatori, 3 persoane propuse de Consiliul de administraţie şi o persoană aleasă de colectivul de muncă al Companiei de Stat "Teleradio-Moldova".

(9) Comisia de concurs îşi va începe activitatea după realizarea prevederilor alin.(5) şi îşi va înceta activitatea în termen de 3 luni de la anunţarea lichidării Companiei de Stat "Teleradio-Moldova".

(10) După aprobarea structurii companiei, statelor de personal şi categoriilor de salarizare prevăzute la alin.(4) şi (5), salariaţii Companiei de Stat "Teleradio-Moldova" vor fi angajaţi prin concurs, în condiţii de transparenţă, în instituţia publică naţională a audiovizualului Compania "Teleradio-Moldova" sau disponibilizaţi conform legislaţiei muncii, după caz.

(11) Guvernul:

a) în termen de o lună, va asigura inventarierea şi evaluarea activelor Companiei de Stat "Teleradio-Moldova", precum şi transmiterea acestora instituţiei publice naţionale a audiovizualului Compania "Teleradio-Moldova", inclusiv fonoteca radio şi videoteca TV;

b) după transmiterea activelor către instituţia publică naţională a audiovizualului Compania "Teleradio-Moldova", va dispune lichidarea Companiei de Stat "Teleradio-Moldova" şi va elabora mecanismul de stingere a datoriilor acesteia;

c) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;

d) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege.

[Art.21 modificat prin Legea nr.450-XV din 13.11.2003, în vigoare 05.12.2003]

[Art.21 modificat prin Legea nr.107-XV din 13.03.2003, în vigoare 25.03.2003]

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Eugenia OSTAPCIUC

Chişinău, 26 iulie 2002.
Nr.1320-XV.