joi, 1 ianuarie 2004
1421/31.10.2002 Lege cu privire la teatre, circuri şi organizaţii concertistice

L E G E

cu privire la teatre, circuri şi organizaţii concertistice

 

nr. 1421-XV  din  31.10.2002

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.174-176/1331 din 20.12.2002

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectivul legii

Articolul 2. Sarcinile legii

Articolul 3. Noţiuni principale

Articolul 4. Politica şi strategia statului în domeniul dezvoltării teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice

Articolul 5. Legislaţia cu privire la teatre, circuri şi organizaţii concertistice

Articolul 6. Libertatea de creaţie artistică

Articolul 7. Statutul juridic al teatrelor, circurilor şi al organizaţiilor concertistice

Articolul 8. Drepturile şi obligaţiile teatrelor, circurilor şi ale organizaţiilor concertistice

 

Capitolul II

SISTEMUL DE TEATRE, CIRCURI ŞI ORGANIZAŢII CONCERTISTICE.

ÎNFIINŢAREA, REORGANIZAREA ŞI LICHIDAREA LOR

Articolul 9. Sistemul de teatre, circuri şi organizaţii concertistice

Articolul 10. Înfiinţarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice naţionale

Articolul 11. Înfiinţarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice republicane, municipale, departamentale şi private

Articolul 12. Înregistrarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice

Articolul 13. Reorganizarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice

Articolul 14. Lichidarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice

Articolul 15. Proprietatea teatrului, circului şi a organizaţiei concertistice

 

Capitolul III

FINANŢAREA TEATRELOR, CIRCURILOR ŞI ORGANIZAŢIILOR

CONCERTISTICE DE STAT

Articolul 16. Mijloacele financiare ale teatrelor, circurilor şi ale organizaţiilor concertistice de stat

Articolul 17. Principiile de subvenţionare a teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice de stat

Articolul 18. Finanţarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice nestatale

 

Capitolul IV

COORDONAREA ACTIVITĂŢII TEATRELOR, CIRCURILOR

ŞI A ORGANIZAŢIILOR CONCERTISTICE

Articolul 19. Atribuţiile Ministerului Culturii privind activitatea teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice

Articolul 20. Atribuţiile autorităţilor publice ale unităţilor teritoriale autonome privind activitatea teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice

Articolul 21. Atribuţiile autorităţilor publice municipale privind activitatea teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice

Articolul 22. Conducerea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice naţionale

Articolul 23. Administrarea teatrului, circului şi organizaţiei concertistice

 

Capitolul V

ANGAJAREA ŞI REMUNERAREA

Articolul 24. Angajarea

Articolul 25. Condiţiile de muncă şi de remunerare a lucrătorilor de creaţie din teatre, circuri şi organizaţii concertistice

Articolul 26. Atestarea lucrătorilor de creaţie din teatre, circuri şi organizaţii concertistice

 

Capitolul VI

PENSIILE

Articolul 27. Pensia pentru limită de vîrstă lucrătorilor de creaţie din teatre, circuri şi organizaţii concertistice

 

Capitolul VII

RELAŢIILE INTERNAŢIONALE ÎN DOMENIUL ACTIVITĂŢII TEATRELOR,

CIRCURILOR ŞI ORGANIZAŢIILOR CONCERTISTICE

Articolul 28. Cooperarea internaţională

Articolul 29. Acordurile internaţionale

 

Capitolul VIII

DISPOZIŢII TRANZITORII

Articolul 30. Îndatoririle Guvernului

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectivul legii

Prezenta lege stabileşte principiile fundamentale ale activităţii creatoare a teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice, modul de înfiinţare, reorganizare, lichidare, finanţare şi administrare a acestora.

 

Articolul 2. Sarcinile legii

Sarcinile prezentei legi sînt:

a) păstrarea tradiţiilor autohtone şi autenticităţii culturii teatrale, artei spectacolului, dezvoltarea şi propagarea realizărilor artei spectacolului, susţinerea relaţiilor culturale interetnice, regionale şi internaţionale;

b) asigurarea drepturilor cetăţenilor la libertatea de creaţie artistică, la participare în procesul artistic al teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice, asigurarea accesului la arta lor;

c) asigurarea de garanţii legale pentru păstrarea sistemului instituţiilor de cultură şi artă de stat (inclusiv a instituţiilor de învăţămînt de specialitate), municipale, departamentale, locale şi pentru dezvoltarea armonioasă a unor astfel de instituţii, indiferent de forma lor juridică de organizare şi de tipul de proprietate;

d) iniţierea şi susţinerea unor proiecte locale, naţionale sau internaţionale în domeniul artei dramatice, al reprezentaţiilor de circ sau al programelor de concert;

e) crearea de condiţii pentru descoperirea tinerelor talente, pentru completarea şi renovarea permanentă a personalului de creaţie al teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice;

f) crearea unui cadru legal pentru activitatea economico-financiară a instituţiilor publice de cultură şi artă, a unui sistem de protecţie socială a lucrătorilor din domeniu.

 

Articolul 3. Noţiuni principale

În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni principale:

teatru – instituţie publică de cultură şi artă care satisface cerinţele culturale ale societăţii şi care întruneşte activitatea de creaţie, de producţie, economică, tehnică, ştiinţifică şi de instruire în vederea creării şi prezentării pe viu în faţa publicului a spectacolelor teatrale, desfăşurării unor alte activităţi culturale de masă;

circ – instituţie publică de cultură şi artă care satisface cerinţele culturale ale societăţii şi care întruneşte activitatea de creaţie, de producţie, economică, tehnică, ştiinţifică şi de instruire în vederea creării şi prezentării pe viu în faţa publicului a reprezentaţiilor de circ, desfăşurării unor alte activităţi culturale de masă;

organizaţie concertistică – instituţie publică de cultură, de artă muzicală şi de alte genuri artistice care satisface cerinţele culturale ale societăţii şi care întruneşte activitatea de creaţie, de producţie, economică, tehnică, ştiinţifică şi de instruire în vederea creării şi prezentării în faţa publicului a spectacolelor muzicale, a programelor de concert, desfăşurării unor alte activităţi culturale de masă.

 

Articolul 4. Politica şi strategia statului în domeniul dezvoltării teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice

(1) Obiectivul şi sarcinile prezentei legi reies din strategia statului în domeniul dezvoltării teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice. Această strategie face parte integrantă din politica statului în domeniul culturii şi artei şi se bazează pe recunoaşterea importanţei artei spectacolului ca element esenţial al culturii, ca mijloc de păstrare a conştiinţei naţionale şi a limbilor care funcţionează pe teritoriul Republicii Moldova, ca una din instituţiile sociale primordiale ale statului de susţinere, asanare şi dezvoltare a vieţii morale şi spirituale a societăţii. Strategia se bazează pe principiul:

a) accesului liber la creaţie artistică, la integrare în procesul artistic general;

b) unicităţii talentului şi responsabilităţii statului pentru crearea condiţiilor de realizare a acestuia, inclusiv prin instruire în instituţie de învăţămînt de profil;

c) recunoaşterii independenţei de creaţie a teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice, susţinerii lor de către structurile guvernamentale;

d) integrării procesului cultural naţional în procesul cultural mondial.

(2) În vederea realizării strategiei statului în domeniul dezvoltării instituţiilor de cultură şi artă, autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate:

a) susţin activitatea uniunilor de creaţie;

b) asigură posibilitatea participării structurilor neguvernamentale la elaborarea acestei strategii, a programelor, de scurtă durată şi de perspectivă, de dezvoltare a culturii şi artei, a programelor de pregătire a cadrelor şi de plasare a acestora în cîmpul muncii, de creare a condiţiilor de muncă şi de protecţie socială a oamenilor de creaţie, de acordare a scutirilor de impozite şi altor înlesniri financiare;

c) acordă structurilor neguvernamentale ajutor sub formă de subvenţionare a unor programe şi acţiuni culturale prin intermediul comenzilor de stat, în bază de concurs.

(3) Statul creează teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice, indiferent de tipul de proprietate, condiţii juridice şi economice egale de activitate, garantează drepturile şi interesele lor legitime, contribuie la dezvoltarea concurenţei libere, loiale între creatorii de spectacole teatrale, reprezentaţii de circ şi programe de concert, asigură posibilităţi egale în folosirea potenţialului intelectual şi artistic al ţării, a resurselor tehnico-materiale, a resurselor naturale, de muncă, de finanţare şi informative, neadmiţînd monopolizarea pieţei creatorilor de artă, reglementează activitatea de întreprinzător artistic în temeiul legislaţiei în vigoare.

(4) Autorităţile administraţiei publice nu poartă răspundere pentru obligaţiile teatrelor, circurilor şi ale organizaţiilor concertistice de stat, municipale şi locale. Instituţiile publice de cultură şi artă nu poartă răspundere pentru obligaţiile autorităţilor administraţiei publice.

 

Articolul 5. Legislaţia cu privire la teatre, circuri şi organizaţii concertistice

(1) Activitatea teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice este reglementată de Constituţia Republicii Moldova, de Legea culturii nr.413-XIV din 27 mai 1999, de prezenta lege, de alte acte normative, precum şi de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(2) Guvernul, autorităţile administraţiei publice locale pot da dispoziţii referitor la activitatea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice numai în limita competenţei lor, stabilite de legislaţia în vigoare.

 

Articolul 6. Libertatea de creaţie artistică

(1) Statul nu supune cenzurii creaţia din teatre, circuri şi organizaţii concertistice şi nici materialele critice şi analitice referitoare la spectacole teatrale, reprezentaţii de circ şi concerte, publicate sau prezentate la conferinţe ştiinţifice.

(2) Libertatea de creaţie artistică se raportă la libertăţile fundamentale ale omului.

(3) Orice cetăţean al Republicii Moldova beneficiază de valorile intelectuale, morale şi spirituale create în instituţiile de cultură şi artă din ţară şi străinătate.

 

Articolul 7. Statutul juridic al teatrelor, circurilor şi al organizaţiilor concertistice

(1) Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice au statut de persoană juridică sau de persoană fizică.

(2) Fiecare teatru, circ sau organizaţie concertistică desfăşoară activitate în conformitate cu statutul, adoptat de fondator, şi cu legislaţia în vigoare.

 

Articolul 8. Drepturile şi obligaţiile teatrelor, circurilor şi ale organizaţiilor concertistice

(1) Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice care au statut de persoană juridică sînt în drept:

a) să-şi elaboreze independent statutul, programul de creaţie şi repertoriul;

b) să administreze, să folosească şi să dispună de proprietatea sa în conformitate cu Regulamentul teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice, aprobat de Guvern;

c) să încheie contracte de creaţie şi contracte economice, să elaboreze programul lor economic;

d) să determine schema lor;

e) să stabilească, în condiţiile legii, preţul la bilete, cuantumul onorariilor pentru artişti şi alţi lucrători de creaţie;

f) să stabilească plata pentru bunurile date în arendă, pentru lucrările executate şi serviciile prestate sub orice formă, care nu contravin legislaţiei în vigoare;

g) să prezinte spectacole şi concerte de binefacere cu acoperire din venituri proprii a cheltuielilor;

h) să aibă conturi curente în valută naţională şi în valută străină conform legislaţiei în vigoare;

i) să creeze, cu permisiunea fondatorului, filiale;

j) să aibă denumire, inclusiv denumire abreviată, simbolică, alte produse intelectuale, de imagine, alte drepturi de autor şi să le utilizeze în mod exclusiv. Persoanele juridice şi persoanele fizice care folosesc ilegal simbolica unei instituţii de cultură şi artă sînt obligate să nu le mai folosească şi să repare prejudiciile cauzate astfel;

k) să beneficieze de alte drepturi civile, neprevăzute de prezenta lege, care nu contravin legislaţiei în vigoare;

l) să fondeze, în colaborare cu instituţiile de învăţămînt de profil, baze de studiu pentru elevii şi studenţii care învaţă specialităţile necesare activităţii de creaţie a teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice;

m) să organizeze congrese, conferinţe ştiinţifice, master classe, festivaluri naţionale şi internaţionale.

(2) Omul de teatru, alături de alţi creatori de artă, este responsabil de starea morală şi spirituală a societăţii.

(3) Drepturile şi obligaţiile teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice departamentale care nu sînt persoane juridice sînt stabilite prin statut, aprobat de fondatorul lor.

 

Capitolul II

SISTEMUL DE TEATRE, CIRCURI ŞI ORGANIZAŢII CONCERTISTICE.

ÎNFIINŢAREA, REORGANIZAREA ŞI LICHIDAREA LOR

Articolul 9. Sistemul de teatre, circuri şi organizaţii concertistice

(1) În sistemul instituţiilor de cultură şi artă intră teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice de stat, municipale, departamentale şi private. Acestea se înfiinţează de autorităţile administraţiei publice centrale de resort, de autorităţile administraţiei publice locale, de alte persoane juridice, precum şi de persoane fizice, indiferent de cetăţenie.

(2) În funcţie de sarcini, nivel de creativitate şi de importanţă a activităţii artistice, teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice de stat sînt:

a) naţionale;

b) republicane;

c) municipale;

d) departamentale.

 

Articolul 10. Înfiinţarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice naţionale

(1) Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice naţionale se înfiinţează prin hotărîre de Guvern, la propunerea Ministerului Culturii, a uniunilor de creaţie şi a autorităţilor administraţiei publice locale. În acelaşi mod se efectuează reorganizarea instituţiilor publice de cultură şi artă în teatre, circuri sau organizaţii concertistice naţionale. În mod analogic se decide şi asupra retrogradării instituţiei de cultură şi artă ori asupra lichidării ei.

(2) Statutul de teatru naţional, circ naţional sau organizaţie concertistică naţională se acordă instituţiei publice de cultură şi artă a cărei creaţie este de importanţă naţională, de stat, care are în repertoriu o mare varietate de genuri, se deosebeşte printr-un înalt nivel artistic şi interpretativ, acordă o atenţie deosebită dramaturgiei şi muzicii naţionale, clasicii mondiale şi a cărei creaţie reflectă tendinţele artei contemporane, prezentîndu-se, în ansamblu, drept etalon al măiestriei şi creativităţii artistice.

(3) Statutul de teatru naţional, de circ naţional, de organizaţie concertistică naţională poate fi obţinut de orice instituţie publică de cultură şi artă, indiferent de tipul de proprietate.

(4) Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice naţionale prezintă arta naţională în ţară şi peste hotare, creează condiţii pentru accesul maselor largi la operele lor de artă, precum şi la spectacolele lor radiodifuzate şi televizate.

 

Articolul 11. Înfiinţarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice republicane, municipale, departamentale şi private

(1) Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice republicane sînt înfiinţate de Ministerul Culturii şi de alte instituţii de stat, de comun acord cu acesta.

(2) Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice municipale sînt înfiinţate de consiliul municipal, de comun acord cu Ministerul Culturii.

(3) Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice departamentale cu orice tip de proprietate sînt înfiinţate de instituţii, organizaţii şi companii prin hotărîre a organelor lor de conducere, în condiţiile legii, cu autorizaţia Ministerului Culturii.

(4) Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice private sînt înfiinţate de persoane juridice sau de persoane fizice în condiţiile legii, cu autorizaţia Ministerului Culturii.

 

Articolul 12. Înregistrarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice

Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice, finanţate de la bugetul de stat şi de la cel municipal, precum şi cele private, se înscriu în Registrul de stat al instituţiilor de cultură şi artă al Ministerului Culturii. Regulile ţinerii acestui registru se aprobă de Guvern.

 

Articolul 13. Reorganizarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice

(1) Reorganizarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice se efectuează prin fuziune, asociere, divizare, separare sau transformare.

(2) Teatrul, circul sau organizaţia concertistică de stat se reorganizează pe baza unui proiect, elaborat de directorul sau personalul de creaţie, de fondatorul instituţiei de cultură şi artă şi prezentat Ministerului Culturii, care eliberează o autorizaţie de reorganizare.

(3) În proiectul de reorganizare se indică:

a) denumirea teatrului, circului sau a organizaţiei concertistice;

b) sediul;

c) modul de reorganizare;

d) cauzele, scopul şi termenul reorganizării;

e) valoarea patrimoniului;

f) succesiunea obligaţiilor şi termenul valabilităţii lor.

(4) La proiectul de reorganizare se anexează proiectul regulamentului teatrului, circului sau al organizaţiei concertistice reorganizate.

(5) În termen de 3 luni de la data prezentării proiectului de reorganizare, Ministerul Culturii emite, coordonînd cu uniunea de creaţie şi cu sindicatul de resort, o decizie de reorganizare, care poate fi atacată de fondator în instanţă de judecată.

 

Articolul 14. Lichidarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice

(1) Lichidarea teatrului, circului şi a organizaţiei concertistice conduce la încetarea activităţii lor fără succesiunea drepturilor şi obligaţiilor către alte persoane fizice sau juridice. Aceste instituţii se consideră lichidate din momentul radierii lor din Registrul de stat al instituţiilor de cultură şi artă al Ministerului Culturii.

(2) Teatrul, circul şi organizaţia concertistică se lichidează pe baza unui proiect elaborat de fondator şi prezentat Ministerului Culturii, care eliberează o autorizaţie de lichidare.

(3) În proiectul de lichidare se indică:

a) denumirea teatrului, circului sau a organizaţiei concertistice;

b) sediul;

c) cauzele şi termenul lichidării;

d) valoarea patrimoniului;

e) informaţii despre folosirea în continuare a patrimoniului.

(4) În termen de o lună de la data prezentării proiectului de lichidare, Ministerul Culturii emite, coordonînd cu uniunea de creaţie şi cu sindicatul de resort, o decizie de lichidare a teatrului, circului sau a organizaţiei concertistice, care poate fi atacată în instanţă de judecată de către fondator sau de personalul de creaţie al instituţiei de cultură şi artă care se lichidează.

(5) În cazul lichidării unei instituţii, organizaţii sau companii de stat în a cărei posesiune se află un teatru, un circ sau o organizaţie concertistică departamentală, acestea din urmă se lichidează în conformitate cu prezenta lege.

(6) Teatrul, circul şi organizaţia concertistică private pot fi lichidate prin decizie emisă de fondator, cu înştiinţarea anticipată a Ministerului Culturii, conform legislaţiei în vigoare.

 

Articolul 15. Proprietatea teatrului, circului şi a organizaţiei concertistice

(1) Spectacolele teatrale, reprezentaţiile de circ, programele de concert, bunurile de folosinţă îndelungată, încăperile, bunurile imobiliare, mijloacele financiare în numerar şi de pe conturi, mijloacele financiare investite de fondator în utilaje, maşini şi mecanisme, precum şi bunurile acumulate din activitatea economică, reprezintă proprietatea teatrului, circului sau a organizaţiei concertistice.

(2) Teatrul, circul şi organizaţia concertistică sînt obligate să folosească cu diligenţa unui bun gospodar patrimoniul pus la dispoziţie.

(3) Clădirile teatrului, circului sau ale organizaţiei concertistice de stat nu se supun privatizării.

(4) Fondatorul teatrului, circului sau al organizaţiei concertistice exercită control asupra activităţii acesteia, asupra consumului de mijloace financiare şi asupra exploatării bazei materiale.

(5) Relaţiile teatrului, circului şi ale organizaţiei concertistice cu autorii de opere artistice – proprietate a lor intelectuală – care sînt create pentru aceste instituţii se reglementează prin acorduri individuale de muncă (contracte) în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(6) Conducerea teatrului, circului şi a organizaţiei concertistice nu poate interveni în creaţia lor artistică: spectacolul, reprezentaţia şi programul.

(7) Autorul poate retrage din repertoriu creaţia sa artistică numai în cazul în care s-a schimbat conţinutul spectacolului teatral, al reprezentaţiei de circ sau al programului de concert ori nivelul lor de realizare nu corespunde criteriilor şi ideilor autorului.

(8) Creatorul de spectacol teatral, de reprezentaţie de circ, de program concertistic, precum şi artiştii se pot retrage din ele doar în temeiul acordului individual de muncă (contractului).

 

Capitolul III

FINANŢAREA TEATRELOR, CIRCURILOR ŞI ORGANIZAŢIILOR

CONCERTISTICE DE STAT

Articolul 16. Mijloacele financiare ale teatrelor, circurilor şi ale organizaţiilor concertistice de stat

(1) Sursele de finanţare a teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice de stat sînt:

a) subvenţiile de la bugetul de stat sau de la bugetul municipal;

b) subvenţiile pentru îndeplinirea comenzilor de stat;

c) veniturile din activitatea de bază;

d) veniturile din prestarea de servicii contra plată;

e) alte venituri neinterzise de lege;

f) ajutorul acordat de persoane juridice şi fizice.

(2) Finanţarea, în temeiul prezentei legi, a teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice de stat este inclusă în bugetul de stat într-o poziţie aparte, începînd cu anul 2004.

(3) Veniturile teatrelor, circurilor şi ale organizaţiilor concertistice de stat provenite din activitatea lor sînt scutite de impozitul pe venit.

(4) Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice a căror activitate de creaţie corespunde principiilor politicii de stat în domeniul culturii şi artei, principii aprobate de Ministerul Culturii, beneficiază de finanţare suplimentară de la bugetul de stat conform Regulamentului cu privire la comanda de stat, aprobat de acelaşi minister.

[Art.16 modificat prin Legea nr.430-XV din 31.10.2003, în vigoare 01.01.2004]

 

Articolul 17. Principiile de subvenţionare a teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice de stat

(1) Fondatorul acordă teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice de stat subvenţii pentru acoperirea în proporţie de 60% a cheltuielilor aferente activităţii lor pe parcursul anului fiscal. Aceste subvenţii nu pot fi reduse în legătură cu ajutorul financiar acordat de alte persoane, juridice şi fizice. Subvenţiile neutilizate pînă la finele anului fiscal rămîn la dispoziţia instituţiei şi sînt repartizate după necesităţile ei.

(2) Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice naţionale beneficiază de subvenţii din partea statului pentru acoperirea cheltuielilor aferente activităţii lor şi pentru realizarea proiectelor de creaţie de importanţă naţională, în proporţie de 80% faţă de cheltuielile totale.

(3) Normativele cheltuielilor necesare activităţii teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Culturii.

 

Articolul 18. Finanţarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice nestatale

Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice nestatale sînt finanţate din fonduri speciale ale fondatorilor lor conform actelor normative prevăzute de legislaţia în vigoare.

 

Capitolul IV

COORDONAREA ACTIVITĂŢII TEATRELOR, CIRCURILOR

ŞI A ORGANIZAŢIILOR CONCERTISTICE

Articolul 19. Atribuţiile Ministerului Culturii privind activitatea teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice

În atribuţiile Ministerului Culturii privind activitatea teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice intră:

a) elaborarea strategiei dezvoltării teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice, selectarea şi finanţarea programelor;

b) crearea, reorganizarea, lichidarea, finanţarea şi controlul asupra activităţii teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice din subordine;

c) avizarea în vederea înregistrării teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice de stat şi nestatale;

d) prezentarea către Guvern a documentelor pentru atribuirea statutului de teatru naţional, circ naţional şi organizaţie concertistică naţională;

e) pregătirea documentelor de reglementare a activităţii teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice, a planurilor şi a regulamentelor lor;

f) coordonarea activităţii teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice, contribuţia în vederea participării lor la programe naţionale şi internaţionale;

g) finanţarea teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice conform unui program special de o importanţă deosebită pentru cultura naţională;

h) desemnarea prin concurs sau fără concurs, pe un termen de 5 ani, în bază de acord individual de muncă (contract), destituirea directorului de teatru, circ sau organizaţie concertistică, coordonarea numirii în funcţie de către director a regizorului principal, dirijorului principal, directorului principal de balet, dirijorului principal de cor, pictorului principal, a directorilor adjuncţi, în conformitate cu prezenta lege şi cu alte acte legislative;

i) anunţarea şi organizarea de concursuri pentru funcţia de conducător artistic în teatre, circuri şi organizaţii concertistice naţionale şi în cele de stat, desemnarea acestuia pe un termen de 5 ani, în bază de acord individual de muncă (contract);

j) aprobarea statutului şi schemei teatrului, circului şi organizaţiei concertistice;

k) coordonarea cu teatrul, circul şi organizaţia concertistică a repertoriului şi a programelor lor economice.

 

Articolul 20. Atribuţiile autorităţilor publice ale unităţilor teritoriale autonome privind activitatea teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice

În atribuţiile autorităţilor publice ale unităţilor teritoriale autonome privind activitatea teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice intră:

a) crearea, finanţarea teatrelor, circurilor, organizaţiilor concertistice şi coordonarea activităţii lor;

b) reorganizarea sau lichidarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice conform avizului Ministerului Culturii, cu consimţămîntul uniunii de creaţie şi a sindicatului de resort;

c) finanţarea principalelor programe ale teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice de comun acord cu autorităţile publice ierarhic superioare ale unităţilor teritoriale autonome;

d) desemnarea prin concurs sau fără concurs, pe un termen de 5 ani, în bază de acord individual de muncă (contract), şi destituirea directorului teatrului, circului sau al organizaţiei concertistice, de comun acord cu Ministerul Culturii;

e) exercitarea controlului asupra activităţii teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice, asupra gestiunii şi folosirii fondurilor şi mijloacelor subvenţionate;

f) aprobarea statutului şi schemei teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice;

g) coordonarea cu teatrul, circul şi organizaţia concertistică a repertoriului şi a programelor lor economice.

 

Articolul 21. Atribuţiile autorităţilor publice municipale privind activitatea teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice

În atribuţiile autorităţilor publice municipale privind activitatea teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice intră:

a) crearea şi finanţarea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice municipale;

b) coordonarea activităţii teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice care activează pe teritoriul municipiului;

c) reorganizarea şi lichidarea teatrelor, circurilor şi a organizaţiilor concertistice municipale cu consimţămîntul Ministerului Culturii, al uniunii de creaţie şi al sindicatului de resort;

d) finanţarea programelor teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice de o importanţă deosebită pentru cultura naţională, inclusiv ale instituţiilor de cultură şi artă care nu sînt subordonate direct, dar care desfăşoară activitate în municipiu;

e) desemnarea prin concurs sau fără concurs, pe un termen de 5 ani, în bază de acord individual de muncă (contract), şi destituirea directorului de teatru, circ şi organizaţie concertistică, de comun acord cu Ministerul Culturii;

f) controlul asupra activităţii teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice din subordine şi asupra folosirii bazei lor tehnico-materiale;

g) aprobarea statutului şi schemei teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice;

h) coordonarea cu teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice a repertoriului şi a programelor lor economice.

 

Articolul 22. Conducerea teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice naţionale

(1) Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice naţionale se subordonează nemijlocit fondatorului lor.

(2) Conducerea teatrelor, circurilor, organizaţiilor concertistice naţionale şi împuternicirile lor sînt stabilite în Regulamentul teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice.

(3) Directorul teatrului, circului, organizaţiei concertistice naţionale este desemnat de fondator prin concurs sau fără concurs, pe un termen de 5 ani, în bază de acord individual de muncă (contract).

(4) Conducătorul artistic al teatrului, circului şi al organizaţiei concertistice naţionale este desemnat prin concurs sau fără concurs, în bază de acord individual de muncă (contract), sau este destituit de către director cu acordul Ministerului Culturii. Condiţiile concursului şi procedurile organizatorice sînt aprobate de acelaşi minister.

(5) Dacă nu corespunde cerinţelor stipulate în acordul individual de muncă (contract), nu îndeplineşte programul de creaţie şi de activitate administrativă, aprobat de Ministerul Culturii, directorul teatrului, circului sau al organizaţiei concertistice este destituit prin dispoziţie a Guvernului, iar conducătorul artistic – prin ordin al Ministerului Culturii.

 

Articolul 23. Administrarea teatrului, circului şi organizaţiei concertistice

(1) Administrarea teatrului, circului, organizaţiei concertistice de stat şi împuternicirile lor sînt stabilite în Regulamentul teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice.

(2) Administrarea teatrului, circului şi organizaţiei concertistice de stat se efectuează de către director, care este desemnat prin concurs sau fără concurs de către fondator şi cu care Ministerul Culturii sau autoritatea administraţiei publice locale, de comun acord cu Ministerul Culturii, încheie acord individual de muncă (contract) pe un termen de 5 ani.

(3) Conducătorul artistic se numeşte prin concurs de către directorul teatrului, circului sau organizaţiei concertistice de stat în bază de acord individual de muncă (contract) pe un termen de 5 ani, de comun acord cu Ministerul Culturii, cu autoritatea administraţiei publice locale şi cu fondatorul.

(4) Dacă nu corespund cerinţelor stipulate în acordul individual de muncă (contract) şi nu îndeplinesc programul de creaţie şi de activitate administrativă, aprobat de Ministerul Culturii, directorul teatrului, circului sau al organizaţiei concertistice de stat este destituit prin decizie a fondatorului, iar conducătorul artistic – prin ordin al directorului. Aceştia pot fi destituiţi şi la propunerea Ministerului Culturii.

(5) Fondatorul nu este în drept să ceară directorului de teatru, circ sau organizaţie concertistică să desfăşoare activităţi nestipulate în acordul individual de muncă (contract).

(6) Directorul de teatru, circ sau organizaţie concertistică nu poate fi destituit dacă neîndeplinirea programului de activitate stipulat în acordul individual de muncă (contract) se datorează nerespectării de către fondator a clauzelor contractuale.

(7) În unităţile teritoriale autonome, în municipii şi în alte localităţi, directorul şi conducătorul artistic sînt desemnaţi de autorităţile administraţiei publice locale, de comun acord cu Ministerul Culturii.

(8) Consiliul artistic al teatrului, circului sau al organizaţiei concertistice de orice nivel participă cu drept de vot consultativ la administrarea acestora. Membrii consiliului sînt confirmaţi de Ministerul Culturii.

 

Capitolul V

ANGAJAREA ŞI REMUNERAREA

Articolul 24. Angajarea

(1) Angajarea în teatru, circ şi organizaţie concertistică se efectuează prin încheiere a unui acord individual de muncă (contract) între conducerea instituţiei şi lucrător, în conformitate cu Codul muncii al Republicii Moldova.

(2) Lucrătorii de creaţie din teatru, circ şi organizaţie concertistică pot încheia acorduri individuale de muncă (contracte) pe un anumit termen: de pînă la 5 ani, pentru o singură stagiune sau pentru mai multe stagiuni, pentru un spectacol, o reprezentaţie, un concert sau mai multe. Pot fi încheiate acorduri individuale de muncă (contracte) pe un anumit termen şi cu alţi lucrători din instituţiile de cultură şi artă.

 

Articolul 25. Condiţiile de muncă şi de remunerare a lucrătorilor de creaţie din teatre, circuri şi organizaţii concertistice

(1) Condiţiile de muncă şi de remunerare a lucrătorilor de creaţie din teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice naţionale se stabilesc prin hotărîre de Guvern, la propunerea Ministerului Culturii.

(2) Condiţiile de muncă şi de remunerare a lucrătorilor de creaţie din teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice de stat se stabilesc în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(3) Condiţiile de muncă şi de remunerare a lucrătorilor de creaţie din teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice private sînt stabilite de fondatori în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

Articolul 26. Atestarea lucrătorilor de creaţie din teatre, circuri şi organizaţii concertistice

Lucrătorii de creaţie din instituţiile de cultură şi artă de orice nivel sînt atestaţi în conformitate cu Regulamentul atestării lucrătorilor de creaţie din teatre, circuri şi organizaţii concertistice naţionale şi de stat, coordonat cu Uniunea Teatrală a Republicii Moldova şi aprobat de Ministerul Culturii.

 

Capitolul VI

PENSIILE

Articolul 27. Pensia pentru limită de vîrstă lucrătorilor de creaţie din teatre, circuri şi organizaţii concertistice

(1) Lucrătorii de creaţie din instituţiile de cultură şi artă naţionale, de stat şi municipale beneficiază de pensii în conformitate cu legislaţia în vigoare.

(2) Unele categorii de lucrători de creaţie (balerini, instrumentişti suflători, solişti vocalişti, corişti, artişti de circ, artişti travesti, actori păpuşari) cu o vechime în muncă de 20 de ani au dreptul la pensie pentru vechime în muncă, plătită de la bugetul de stat, pînă la atingerea limitei de vîrstă stabilite de legislaţia în vigoare pentru pensionare.

(3) Pensiile pentru limită de vîrstă se plătesc lucrătorilor de creaţie în modul stabilit de Guvern.

(4) Pentru merite deosebite în crearea de chipuri şi opere de artă de valoare naţională, Guvernul, la propunerea Ministerului Culturii şi uniunilor de creaţie, stabileşte pentru lucrătorii de creaţie din teatre, circuri şi organizaţii concertistice pensie personală, al cărei cuantum nu poate fi mai mic decît cuantumul pensiei de funcţionar public.

 

Capitolul VII

RELAŢIILE INTERNAŢIONALE ÎN DOMENIUL ACTIVITĂŢII TEATRELOR,

CIRCURILOR ŞI ORGANIZAŢIILOR CONCERTISTICE

Articolul 28. Cooperarea internaţională

Teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice au dreptul să se asocieze cu teatrele, circurile şi organizaţiile concertistice din alte ţări, să adere la asociaţiile internaţionale ale teatrelor, circurilor şi organizaţiilor concertistice şi să participe la activitatea acestora.

 

Articolul 29. Acordurile internaţionale

În cazul în care prevederile prezentei legi contravin prevederilor acordurilor internaţionale la care Republica Moldova este parte, se aplică prevederile acordurilor internaţionale.

 

Capitolul VIII

DISPOZIŢII TRANZITORII

Articolul 30.

În termen de 3 luni, Guvernul:

a) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege;

b) va elabora actele normative necesare realizării acesteia.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Eugenia OSTAPCIUC

 

Chişinău, 31 octombrie 2002.
Nr.1421-XV.