vineri, 8 noiembrie 2002
1448/08.11.2002 Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.1513-XII din 16 iunie 1993 privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei

 

 L E G E

pentru modificarea şi completarea Legii nr.1513-XII din 16 iunie 1993

 privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei

 

Nr.1448-XV din 08.11.2002

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.11-13/40 din 31.01.2003

 

* * *

Abrogat: 03.05.2009

Legea R.Moldova nr.10-XVI din 03.02.2009 (Vezi Legea nr.780-XV din 27.12.2001 art.39 alin.4)

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I. - Legea nr.1513-XII din 16 iunie 1993 privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr.9, art.256), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. În cuprinsul legii, cuvintele "organe ale puterii de stat şi ale administraţiei de stat" se substituie prin cuvintele "autorităţi publice", cuvintele "organ de autoadministrare locală" se substituie prin cuvintele "autoritate a administraţiei publice locale", cuvîntul "infecţioase" se substituie prin cuvîntul "contagioase".

2. Legea se completează cu un nou articol 1, cu următorul cuprins:

"Articolul 1. Noţiuni de bază

În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni de bază:

bunăstare sanitaro-epidemiologică a populaţiei - stare a sănătăţii omului, a mediului lui de viaţă în care lipseşte acţiunea nocivă şi periculoasă asupra omului a diverşilor factori, oferindu-i-se astfel condiţii de viaţă favorabile;

supraveghere sanitaro-epidemiologică de stat - activitate de prevenire (profilaxie), depistare şi reprimare a încălcărilor actelor legislative şi a altor acte normative în domeniul asigurării bunăstării sanitaro-epidemiologice a populaţiei, avînd drept scop ocrotirea sănătăţii populaţiei şi mediului ei de viaţă;

supraveghere epidemiologică (sanitaro-epidemiologică) - sistem ştiinţifico-organizatoric de supraveghere a sănătăţii publice şi a factorilor ce o determină, care asigură diagnosticarea şi pronosticarea oportună a stărilor nefavorabile, precum şi elaborarea măsurilor adecvate de prevenire a îmbolnăvirilor, de diminuare a morbidităţii şi de eradicare a unor boli;

sănătate publică - sistem de măsuri orientate spre prevenirea bolilor, promovarea sănătăţii, sporirea potenţialului fizic şi psihic al omului prin canalizarea eforturilor societăţii spre asanarea mediului de viaţă, dirijarea cu bolile contagioase, educaţia pentru sănătate a fiecărui individ şi promovarea modului sănătos de viaţă, organizarea asistenţei medicale şi de îngrijire, desăvîrşirea mecanismului social de asigurare fiecărui om a accesului la un standard adecvat de viaţă care asigură sănătatea;

mediu de viaţă - totalitate a obiectivelor, fenomenelor şi factorilor (naturali şi artificiali) ai mediului înconjurător, care determină condiţiile activităţii vitale a omului;

factori ai mediului de viaţă - factori biologici (viruşi, bacterii, paraziţi etc.), chimici, fizici (zgomot, vibraţii, ultrasunet, infrasunet, radiaţii ionizante, neionizante, termice şi de altă natură), sociali (alimentare cu apă, alimentaţie, condiţii de trai, muncă, instruire şi odihnă), psihici şi de altă natură ai mediului de viaţă, care au sau pot avea influenţă asupra stării sănătăţii omului şi a generaţiilor viitoare;

acţiune nocivă asupra omului - influenţă a factorilor mediului de viaţă care creează pericol pentru viaţa sau sănătatea omului şi a generaţiilor viitoare;

condiţii favorabile pentru activitatea vitală a omului - stare a mediului de viaţă în care lipseşte pericolul acţiunii nocive a factorilor lui asupra sănătăţii şi vieţii omului;

reguli şi normative sanitaro-epidemiologice de stat, denumite în continuare reguli sanitare - acte normative şi directive care stabilesc condiţii sanitaro-epidemiologice (inclusiv criteriile securităţii şi/sau inofensivităţii factorilor mediului de viaţă al omului, normele igienice etc.), a căror nerespectare pune în pericol viaţa şi sănătatea omului, creează pericolul apariţiei şi răspîndirii bolilor;

normativ igienic - indice calitativ şi cantitativ minim şi/sau maxim admisibil, stabilit prin cercetări în urma estimării riscului, care delimitează valorile factorilor mediului de viaţă din punct de vedere al siguranţei şi inofensivităţii lor pentru sănătatea şi viaţa omului;

monitoring socioigienic - sistem de măsuri organizatorice, medico-sociale şi ştiinţifico-tehnice la nivel de stat, care asigură supravegherea bunăstării sanitaro-epidemiologice a populaţiei şi calităţii mediului de viaţă, analiza, estimarea şi pronosticarea indicilor ce caracterizează şi determină corelaţiile cauză-efect pentru elaborarea măsurilor orientate spre prevenirea, reducerea sau eliminarea impactului factorilor nocivi asupra sănătăţii şi vieţii omului;

aviz sanitaro-epidemiologic - act prin care se confirmă că factorii mediului de viaţă, activitatea de producţie, lucrările şi serviciile, precum şi proiectele documentelor normative, proiectele de construcţie, reconstrucţie, renovare, documentelor de dare în exploatare şi de autorizare a funcţionării obiectivelor, documentaţia de urbanism şi amenajare a teritoriului corespund (sau nu corespund) regulilor sanitare;

măsură sanitară - orice măsură aplicată pentru:

- protecţia în teritoriul ţării a sănătăţii şi a vieţii oamenilor împotriva riscurilor provocate de poluanţi, contaminanţi, aditive, toxine, componente toxice de origine naturală, organisme patogene şi condiţional patogene, prezente în materia primă, semifabricate şi în produse finite, alimente (inclusiv băuturi), factorii de mediu, precum şi împotriva riscurilor determinate de neconştiinciozitatea unor persoane juridice şi fizice;

- protecţia teritoriului ţării împotriva riscului pătrunderii bolilor contagioase convenţionale şi extrem de periculoase pentru sănătatea şi viaţa omului;

măsuri sanitaro-antiepidemice - măsuri organizatorice, administrative, tehnico-inginereşti, medico-sanitare, veterinare şi de altă natură, orientate spre diminuarea sau eliminarea acţiunii nocive asupra omului a factorilor mediului de viaţă, spre preîntîmpinarea apariţiei şi răspîndirii bolilor contagioase, infecţioase şi netransmisibile în masă (intoxicaţiilor) şi lichidarea lor;

măsuri restrictive (carantină) - măsuri excepţionale administrative, medico-sanitare, veterinare şi de altă natură, orientate spre preîntîmpinarea răspîndirii şi localizarea bolilor contagioase şi extrem de periculoase, care prevăd un regim special de activitate, izolare, limitare a circulaţiei populaţiei, mijloacelor de transport, mărfurilor şi animalelor;

boală infecţioasă - maladie a omului cauzată de factori biologici ai mediului de viaţă sau de factori biologici interni;

boală contagioasă - maladie infecţioasă a omului, care se răspîndeşte în mijlocul populaţiei umane prin intermediul factorilor mediului de viaţă de la om la om sau de la animal la om;

boală contagioasă convenţională şi extrem de periculoasă - maladie infecţioasă a omului, cu capacitate de răspîndire rapidă (epidemică) în mijlocul populaţiei umane, care se manifestă prin stare clinică gravă, rată înaltă de mortalitate şi invaliditate şi care este reglementată de convenţii interstatale şi de Regulile Medico-Sanitare Internaţionale (pestă, holeră, febre hemoragice şi alte maladii determinate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii);

boală neinfecţioasă (necontagioasă, netransmisibilă) - maladie a omului cauzată de factori fizici, chimici, biologici şi sociali ai mediului de viaţă;

armonizare - stabilire, recunoaştere şi aplicare a măsurilor sanitare şi antiepidemice comune pentru ţările membre ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, Organizaţiei Mondiale a Comerţului şi ale altor organisme internaţionale;

risc - probabilitate a unui efect nociv asupra sănătăţii şi gravitatea acestui efect;

evaluare a riscului - evaluare a probabilităţii pătrunderii, apariţiei sau răspîndirii unei (unor) boli pe teritoriul ţării, ţinîndu-se cont de măsurile sanitare care ar putea fi aplicate, şi a posibilelor consecinţe biologice şi economice ale acestor fenomene, sau evaluare a efectelor potenţiale ale factorilor nocivi asupra sănătăţii omului;

nivel adecvat al protecţiei sanitare - nivel de protecţie considerat adecvat de către Ministerul Sănătăţii, care stabileşte măsura sanitară pentru protejarea vieţii şi sănătăţii populaţiei ţării;

zonă în care nu se manifestă boli - teritoriu al unei ţări, o parte a lui sau spaţiul mai multor ţări, în care, conform opiniei autorităţilor competente, lipsesc boli specifice;

zonă de răspîndire redusă a bolilor - teritoriu al unei ţări, o parte a lui sau spaţiul mai multor ţări, în care, conform opiniei autorităţilor competente, se constată, în urma realizării măsurilor de supraveghere efectivă, combatere şi eradicare, o intensitate slabă de manifestare a unei boli specifice;

consum uman - produse şi mărfuri utilizate pentru asigurarea vieţii şi sănătăţii omului;

inofensivitate a produselor şi mărfurilor de consum uman - absenţă a riscului de a cauza prejudicii vieţii şi sănătăţii populaţiei, mediului de viaţă prin utilizarea produselor şi mărfurilor;

autorizare (avizare) sanitară a obiectivelor - proces de evaluare a condiţiilor sanitaro-igienice, epidemiologice şi a eficienţei măsurilor de protecţie sanitară contra factorilor nocivi şi nefavorabili de mediu, de muncă şi de trai al populaţiei, avînd drept scop prevenirea efectelor negative asupra sănătăţii, profilaxia bolilor profesionale, contagioase, netransmisibile, toxicoinfecţiilor alimentare, complicaţiilor provocate de maladii, subdezvoltării fizice şi mintale a copiilor;

autorizaţie sanitară de funcţionare a obiectivelor - act de autorizare sanitară, emis de organul Serviciului Sanitaro-Epidemiologic de Stat, care condiţionează igienic şi juridic activitatea unităţilor economice;

certificare igienică a produselor, mărfurilor, proceselor şi serviciilor - procedură de studiu, efectuată de Serviciul Sanitaro-Epidemiologic de Stat, în baza căreia se stabileşte corespunderea sistemelor de control cerinţelor în vigoare, se permit producerea, importul, comercializarea produselor, mărfurilor, proceselor şi serviciilor şi se confirmă inofensivitatea lor pentru sănătatea populaţiei;

certificat igienic - act de certificare igienică, emis de Serviciul Sanitaro-Epidemiologic de Stat;

substanţă potenţial periculoasă (toxică) - orice substanţă de origine chimică sau biologică, mixtă, destinată utilizării în economie, a cărei prezenţă, în anumite condiţii, poate provoca dereglarea funcţiilor organismului uman, animal sau vegetal."

3. Articolul 1 devine articolul 11.

4. Articolul 11:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

"(1) Asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei este un sistem complex de măsuri inter- şi intradepartamentale, realizate la nivel de stat, de unitate administrativ-teritorială, de unitate economică, independent de domeniul de activitate şi tipul de proprietate, la nivel de gospodărie şi familie, care are scopul de a menţine sănătatea, de a preveni sau a combate apariţia şi răspîndirea bolilor contagioase, necontagioase şi profesionale, intoxicaţiilor, dependente de factorii nocivi din mediul înconjurător, sfera de producţie, habitat, instruire şi de comportamentul uman.";

alineatul (2):

la punctul 2), cuvintele "unor măsuri de igienă şi antiepidemice" se substituie prin cuvintele "măsurilor sanitaro-igienice şi sanitaro-antiepidemice", iar cuvintele "regulilor şi normelor sanitaro-igienice" se substituie prin cuvintele "regulilor sanitare";

la punctul 3), cuvintele "condiţiilor standardelor" se substituie prin cuvintele "cerinţelor actelor normative";

la punctul 4), cuvîntul "informarea" se substituie prin cuvintele "promovarea sănătăţii şi modului sănătos de viaţă şi informarea";

punctul 5) va avea următorul cuprins:

"5) ridicarea nivelului de cultură sanitară a populaţiei prin educaţie pentru sănătate, prin promovarea sănătăţii şi modului sănătos de viaţă;";

alineatul se completează cu punctele 7)-10), cu următorul cuprins:

"7) efectuarea monitoringului socioigienic şi supravegherii epidemiologice;

8) înregistrarea de stat a substanţelor chimice, biologice, radioactive, a vaccinurilor, sistemelor de diagnostic bacteriologice şi virusologice, a mediilor nutritive, reagenţilor chimici, dezinfectanţilor, dezinsectanţilor, raticidelor, produselor potenţial periculoase, inclusiv a celor importate pentru prima dată în ţară;

9) reglementarea sanitaro-epidemiologică de stat;

10) tragerea la răspundere pentru contravenţiile la regimul sanitar de asigurare a bunăstării sanitaro-epidemiologice a populaţiei, stabilit de legislaţie."

5. Articolul 2 va avea următorul cuprins:

"Articolul 2. Legislaţia privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei

Legislaţia privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei, denumită în continuare legislaţie sanitară, include prezenta lege şi alte acte normative emise în conformitate cu ea de autorităţile publice centrale şi locale, în limitele atribuţiilor acestora, inclusiv regulile sanitare, precum şi actele internaţionale la care Republica Moldova este parte. Legislaţia sanitară este o condiţie necesară a realizării drepturilor şi intereselor oamenilor, a menţinerii şi fortificării sănătăţii lor, dezvoltării fizice şi mintale, asigurării longevităţii şi calităţii vieţii."

6. Articolul 4:

titlul articolului va avea următorul cuprins:

"Articolul 4. Împuternicirile autorităţilor publice centrale şi locale în domeniul asigurării sanitaro-epidemiologice a populaţiei";

alineatul (1):

la punctul 1), cuvintele "elaborarea şi aprobarea legislaţiei sanitare, formarea şi promovarea unei politici unice de stat în domeniul asigurării sanitaro-epidemiologice a populaţiei" se substituie prin cuvintele "determinarea şi promovarea politicii unice de stat în domeniul asigurării sanitaro-epidemiologice a populaţiei, elaborarea şi adoptarea legislaţiei sanitare";

la punctul 3), cuvintele "republicane de asigurare" se substituie prin cuvintele "naţionale şi teritoriale privind asigurarea";

la punctul 6), cuvintele "cu alte state" se substituie prin cuvîntul "internaţională";

la punctul 7), cuvintele "de acte juridice" se substituie prin cuvîntul "actelor", iar cuvîntul "conducerii" se substituire prin cuvîntul "dirijării";

alineatul se completează cu punctul 8), cu următorul cuprins:

"8) organizarea şi dirijarea activităţii Serviciului Sanitaro-Epidemiologic de Stat".

7. La articolul 5 litera a), cuvintele "standardelor de stat în ceea ce priveşte" se substituie prin cuvintele "actelor normative cu privire la".

8. La articolul 6 litera c), cuvintele "Departamentului de Stat pentru Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică" se substituie prin cuvintele "Departamentului Standardizare şi Metrologie".

9. Articolul 8:

literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:

"a) să protejeze sănătatea proprie şi a copiilor lor, să asigure educaţia pentru sănătate a copiilor, folosind posibilităţile oferite de societate şi ducînd un mod sănătos de viaţă;

b) să respecte regulile sanitare;";

la litera c), cuvintele "igienice şi antiepidemice" se substituie prin cuvintele "sanitaro-igienice şi sanitaro-antiepidemice".

10. La articolul 9 litera b), cuvintele "igienice şi antiepidemice" se substituie prin cuvintele "sanitaro-igienice şi sanitaro- antiepidemice".

11. Articolul 10 se completează cu alineatul (5), cu următorul cuprins:

"(5) Proiectele de sistematizare şi construcţie a localităţilor, proiectele obiectivelor poluante, proiectele de construcţie şi reconstrucţie a obiectivelor civile, industriale, de alimentaţie publică şi de comerţ sînt supuse în mod obligatoriu expertizei sanitaro-epidemiologice de stat."

12. Articolul 12 va avea următorul cuprins:

"Articolul 12. Materia primă alimentară, produsele şi aditivele alimentare, materialele şi articolele ce vin în contact cu acestea

(1) Alimentele trebuie să satisfacă necesităţile fiziologice ale omului fără a aduce daune sănătăţii lui.

(2) Alimentele, inclusiv materia primă alimentară, aditivele alimentare trebuie să corespundă regulilor sanitare în procesul de producţie, transportare, depozitare şi comercializare.

(3) Producerea, utilizarea şi comercializarea alimentelor, inclusiv a materiei prime alimentare, aditivelor alimentare, aplicarea tehnologiilor de producţie, inclusiv a celor noi, se admit în baza avizului sanitaro-epidemiologic sau a certificatului igienic privind corespunderea lor regulilor sanitare. Unităţile economice care produc, prelucrează, depozitează, transportă şi comercializează alimente activează în baza autorizaţiei sanitare de funcţionare a obiectivelor.

(4) Persoanele fizice şi juridice care produc (inclusiv în unităţile de alimentaţie publică etc.), achiziţionează, depozitează, transportă şi comercializează alimente, inclusiv materia primă alimentară, aditive alimentare, trebuie să respecte regulile sanitare şi să efectueze măsuri de asigurare a calităţii lor.

(5) Alimentele, inclusiv materia primă alimentară, aditivele alimentare, care nu corespund regulilor sanitare şi prezintă pericol pentru sănătatea şi viaţa omului se scot imediat din producţie sau vînzare, fiind utilizate de către posesorii lor în scopuri care exclud aducerea daunelor omului sau fiind nimicite, anunţîndu-se despre aceasta Serviciul Sanitaro-Epidemiologic de Stat."

13. Articolul 13:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

"(1) Alimentele, inclusiv materia primă alimentară, aditivele alimentare, materialele polimere şi masele plastice, utilizate în construcţia obiectivelor pentru transportarea apei şi de alimentare cu apă potabilă, în construcţia locuinţelor şi edificiilor publice, mărfurile şi articolele de chimie casnică, produsele cosmetice şi de parfumerie, importate în teritoriul ţării de către persoane fizice şi juridice, destinate comercializării şi/sau utilizării în industria alimentară, nu trebuie să prezinte pericol pentru sănătatea şi viaţa omului. Aceste mărfuri pot fi introduse în teritoriul ţării numai la prezentarea avizului sanitaro-epidemiologic sau a certificatului igienic privind corespunderea lor regulilor sanitare. Unele mărfuri, inclusiv cele menţionate, care se importă pentru prima dată în teritoriul ţării şi al căror nomenclator este aprobat de Guvern se supun înregistrării de stat pînă la introducerea lor în ţară.";

după alineatul (1) se introduce un nou alineat (2), cu următorul cuprins:

"(2) Obligativitatea respectării legislaţiei sanitare la importul alimentelor, inclusiv al materiei prime alimentare, al aditivelor alimentare, al materialelor polimere şi al maselor plastice, utilizate în construcţia şi exploatarea obiectivelor de alimentare cu apă potabilă, a locuinţelor şi edificiilor publice, la importul mărfurilor şi articolelor de chimie casnică, produselor cosmetice şi de parfumerie presupune garantarea respectării regulilor sanitare la livrarea fiecărui lot, ceea ce constituie o condiţie obligatorie a contractelor de livrare.";

alineatul (2) devine alineatul (3).

14. Articolul 15:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

"(1) Calitatea apei din sursele utilizate pentru alimentarea centralizată şi descentralizată, pentru satisfacerea necesităţilor menajere, de recreere şi de igienă a populaţiei, pentru irigarea culturilor agricole trebuie să corespundă cerinţelor igienice în vigoare.";

la alineatul (3), cuvintele "de izvor" se substituie prin cuvintele "din surse".

15. Articolul 16 va avea următorul cuprins:

"Articolul 16. Cerinţele faţă de aerul atmosferic, fondul acustic şi electromagnetic şi faţă de alţi factori din localităţi şi din locurile de aflare permanentă sau temporară a oamenilor

(1) Aerul atmosferic, nivelurile de zgomot, iradieri electromagnetice şi alţi factori din localităţi şi din locurile de aflare permanentă şi temporară a oamenilor trebuie să corespundă regulilor sanitare.

(2) În scopul prevenirii acţiunii negative a aerului atmosferic poluat cu degajări industriale, a nivelurilor sporite de zgomot şi iradieri electromagnetice asupra sănătăţii populaţiei, în jurul întreprinderilor industriale se stabilesc zone de protecţie sanitară, ale căror dimensiuni se determină prin calcule, investigaţii de laborator şi măsurări instrumentale.

(3) Între întreprinderile industriale şi teritoriile protejate se stabilesc zone de protecţie sanitară, ale căror dimensiuni se determină de Ministerul Sănătăţii în baza studiilor de impact al noxelor industriale asupra sănătăţii populaţiei şi mediului de viaţă.

(4) Persoanele fizice şi juridice poartă răspundere pentru respectarea dimensiunilor stabilite ale zonelor de protecţie sanitară şi sînt obligate să efectueze măsuri complexe de prevenire şi de lichidare a poluării aerului atmosferic cu substanţe nocive, de diminuare a nivelurilor de zgomot şi iradieri electromagnetice, care afectează sănătatea populaţiei."

16. Articolul 17:

titlul articolului va avea următorul cuprins:

"Articolul 17. Cerinţele faţă de sol, întreţinerea teritoriilor localităţilor, unităţilor economice";

articolul se completează cu alineatul (4), cu următorul cuprins:

"(4) Conţinutul substanţelor chimice şi biologice potenţial periculoase pentru om, al organismelor biologice, inclusiv microbiologice, precum şi nivelul fondului de radiaţie în solul teritoriilor localităţilor, unităţilor economice, inclusiv agricole, ale instituţiilor şi organizaţiilor nu trebuie să depăşească valorile maxime admisibile stabilite de regulile sanitare."

17. Articolul 19:

titlul articolului va avea următorul cuprins:

"Articolul 19. Cerinţele faţă de exploatarea clădirilor de producţie şi publice, încăperilor, instalaţiilor şi a utilajului de producţie, faţă de condiţiile de muncă, inclusiv factorii fizici neionizanţi";

articolul se completează cu alineatele (3), (4) şi (5), cu următorul cuprins:

"(3) Condiţiile, locul şi procesul de muncă nu trebuie să acţioneze nociv asupra sănătăţii angajatului. Cerinţele privind asigurarea condiţiilor de muncă se stipulează în regulile sanitare şi în alte acte normative, aprobate în modul stabilit.

(4) Persoanele fizice şi juridice sînt obligate să întreprindă măsuri sanitaro-antiepidemice pentru asigurarea condiţiilor optime de muncă ale angajaţilor, să respecte cerinţele, prevăzute de regulile sanitare, alte acte normative, faţă de procesele de producţie, instalaţiile tehnologice şi sanitaro-tehnice, organizarea locurilor de muncă, mijloacele individuale şi colective de protecţie a angajaţilor, regimul de muncă, de odihnă şi de deservire social-igienică a acestora, cu scopul de a preîntîmpina traumele, bolile profesionale, infecţioase şi contagioase, precum şi bolile (intoxicările) determinate de condiţiile de muncă.

(5) Utilizarea maşinilor, mecanismelor, instalaţiilor, agregatelor şi aparatajului care sînt surse de factori fizici neionizanţi ce acţionează asupra organismului uman se admite numai în baza avizului sanitaro-epidemiologic privind corespunderea condiţiilor de muncă cu factori fizici regulilor sanitare."

18. Articolul 20 va avea următorul cuprins:

"Articolul 20. Cerinţele sanitaro-igienice privind activităţile cu surse de radiaţii ionizante

(1) Activităţile cu surse (generatoare) de radiaţii ionizante trebuie sa se efectueze conform legislaţiei în vigoare, cu respectarea regulilor sanitare.

(2) Importul, producerea, utilizarea, exploatarea, păstrarea, transportarea, stocarea substanţelor radioactive şi altor surse de radiaţii ionizante se permit doar în baza avizului sanitaro-epidemiologic sau autorizaţiei sanitare de funcţionare, eliberate de organul Serviciului Sanitaro-Epidemiologic de Stat pentru aceste genuri de activităţi."

19. Articolul 21:

la alineatul (1), cuvîntul "celor" se substituie prin cuvintele ", să se efectueze educaţia pentru sănătate şi promovarea modului sănătos de viaţă printre cei";

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

"(2) Programele, metodele şi regimurile de educaţie şi instruire, manualele, mărfurile şi tipăriturile pentru copii, mijloacele tehnice şi terminalele video, mobilierul şcolar se vor utiliza în procesul instructiv-educativ numai în baza avizului sanitaro-epidemiologic ce confirmă corespunderea lor regulilor sanitare."

20. Articolul 22:

la alineatul (2), cuvintele "Federaţia Sindicatelor Independente" se substituie prin cuvintele "organul director sindical";

articolul se completează cu alineatele (5), (6) şi (7), cu următorul cuprins:

"(5) Salariaţii care refuză efectuarea examenelor medicale la angajare şi ale celor periodice nu se admit la lucru decît după efectuarea acestora.

(6) Rezultatele examenelor medicale se introduc în fişele medicale individuale, confirmîndu-se admiterea la lucru în modul stabilit de Ministerul Sănătăţii.

(7) Cheltuielile financiare ce ţin de efectuarea examenelor medicale la angajare şi ale celor periodice de către lucrători sînt suportate de agenţii economici; pentru salariaţii din sistemul bugetar, examenele medicale se efectuează gratuit."

21. Articolul 23:

alineatul (2) se completează în final cu cuvintele " , propuse de Serviciul Sanitaro-Epidemiologic de Stat";

alineatul (4) se completează în final cu propoziţia: "În focarele de boli contagioase se efectuează măsuri profilactice şi antiepidemice, orientate spre contracararea răspîndirii lor (izolare, carantină, observaţie medicală, investigaţii de laborator, vaccinări, tratament profilactic, dezinfecţie, dezinsecţie, deratizare), conform instrucţiunilor aprobate de Ministerul Sănătăţii.";

alineatul (6) va avea următorul cuprins:

"(6) În scopul prevenirii unor boli contagioase, populaţiei i se fac vaccinări profilactice, dintre care obligatorii şi asigurate gratuit de stat la vîrstele şi grupele de risc sînt vaccinările contra tuberculozei, poliomielitei, tusei convulsive, difteriei, tetanosului, rujeolei, oreionului, rubeolei, hepatitei virale B, infecţiei cu Haemophilus influenzae tip b, rabiei. Lista bolilor contagioase contra cărora se efectuează vaccinări gratuite, vîrstele şi grupele de risc se aprobă de Ministerul Sănătăţii.";

articolul se completează cu alineatele (7)-(10), cu următorul cuprins:

"(7) În scopul efectuării operative a măsurilor sanitaro-antiepidemice, orientate spre prevenirea răspîndirii bolilor contagioase, fiecare instituţie medicală, indiferent de tipul de proprietate, fiecare lucrător medical sînt obligaţi să ţină evidenţa separată a bolnavilor de boli contagioase şi să informeze despre depistarea lor Serviciul Sanitaro-Epidemiologic de Stat în decurs de 24 de ore de la depistare. Lista bolilor contagioase care necesită înregistrare specială şi informare urgentă se aprobă de Ministerul Sănătăţii.

(8) Măsurile de protecţie sanitară a teritoriului ţării contra introducerii şi răspîndirii bolilor contagioase convenţionale şi extrem de periculoase, a căror listă este aprobată de Medicul-şef sanitar de stat al Republicii Moldova, se efectuează în conformitate cu legislaţia sanitară şi Regulile Medico-Sanitare Internaţionale.

(9) În locurile de trecere a frontierei de stat a Republicii Moldova se efectuează controlul şi supravegherea sanitaro-epidemiologică.

(10) Activităţile cu substrate biologice, microorganisme şi toxine se vor efectua cu respectarea regulilor sanitare şi numai în baza autorizaţiei sanitare, eliberate de organul Serviciului Sanitaro-Epidemiologic de Stat pentru aceste genuri de activităţi."

22. Articolul 25:

titlul articolului va avea următorul cuprins:

"Articolul 25. Educaţia pentru sănătate, promovarea sănătăţii şi modului sănătos de viaţă, instruirea igienică";

la alineatul (1), prima propoziţie va avea următorul cuprins: "Educaţia pentru sănătate şi instruirea igienică a populaţiei se efectuează la grădiniţe de copii, în şcoli, instituţii de învăţămînt superior şi mediu prin includerea în programele de studiu a unui curs obligatoriu de educaţie pentru sănătate şi de promovare a sănătăţii."

23. Capitolul III se completează cu articolele 26-31, cu următorul cuprins:

"Articolul 26. Reglementarea sanitaro-epidemiologică de stat

(1) Reglementarea sanitaro-epidemiologică de stat include:

- elaborarea cerinţelor unice privind efectuarea cercetărilor ştiinţifice în vederea argumentării regulilor sanitare;

- elaborarea, expertiza, aprobarea, în modul stabilit, şi publicarea regulilor sanitare;

- supravegherea de stat asupra aplicării şi respectării regulilor sanitare, studierea şi generalizarea rezultatelor aplicării lor;

- înregistrarea şi sistematizarea regulilor sanitare, crearea şi gestionarea bazei unice de date privind reglementarea sanitaro- epidemiologică de stat.

(2) Reglementarea sanitaro-epidemiologică de stat este efectuată de organele şi instituţiile Serviciului Sanitaro-Epidemiologic de Stat în baza regulamentului aprobat de Guvern.

 

Articolul 27. Elaborarea regulilor sanitare

(1) Regulile sanitare sînt elaborate de organele şi instituţiile Serviciului Sanitaro-Epidemiologic de Stat şi de alte organe şi instituţii competente în legătură cu necesitatea de normare a factorilor mediului de viaţă şi condiţiilor activităţii vitale a omului, de perfecţionare a măsurilor de diagnosticare, profilaxie şi combatere a bolilor contagioase.

(2) Elaborarea regulilor sanitare prevede:

- efectuarea cercetărilor complexe pentru depistarea şi evaluarea acţiunii factorilor mediului de viaţă asupra sănătăţii populaţiei;

- stabilirea cerinţelor sanitaro-epidemiologice cu privire la prevenirea acţiunii nocive a factorilor mediului de viaţă asupra sănătăţii populaţiei;

- stabilirea criteriilor de inofensivitate şi securitate, normativelor igienice şi de altă natură pentru mediul de viaţă;

- analiza experienţei internaţionale privind normarea sanitaro-epidemiologică;

- argumentarea necesităţii revizuirii măsurilor sanitaro-antiepidemice, normativelor igienice şi de altă natură;

- pronosticul consecinţelor socioeconomice ale aplicării regulilor sanitare;

- argumentarea termenelor şi condiţiilor de aplicare a regulilor sanitare.

 

Articolul 28. Aprobarea şi respectarea regulilor sanitare

(1) În teritoriul Republicii Moldova acţionează regulile sanitare aprobate de Medicul-şef sanitar de stat al Republicii Moldova.

(2) Respectarea regulilor sanitare este obligatorie pentru persoanele juridice şi persoanele fizice, inclusiv cetăţenii străini şi apatrizii.

(3) Actele normative privind asigurarea bunăstării sanitaro-epidemiologice a populaţiei, adoptate de autorităţile publice centrale şi locale, hotărîrile persoanelor juridice în aceeaşi problemă, standardele de stat, normele şi regulile în construcţii, regulile de protecţie a muncii şi ale tehnicii securităţii muncii, regulile veterinare şi fitosanitare nu trebuie să contravină regulilor sanitare.

 

Articolul 29. Certificarea igienică a produselor, mărfurilor, proceselor şi serviciilor ce prezintă pericol potenţial pentru sănătatea şi viaţa omului şi autorizaţia sanitară de funcţionare a obiectivelor

(1) Certificarea igienică a produselor, mărfurilor, proceselor şi serviciilor ce prezintă pericol potenţial pentru sănătatea şi viaţa omului se efectuează în baza expertizei sanitaro-epidemiologice privind corespunderea lor regulilor sanitare.

(2) Unităţile economice, indiferent de tipul de proprietate, îşi desfăşoară activitatea numai în baza autorizaţiei sanitare de funcţionare.

 

Articolul 30. Expertize, investigaţii, examinări, cercetări, experimentări şi testări sanitaro-epidemiologice, evaluări toxicologice, igienice şi de altă natură

(1) Expertizele, investigaţiile, examinările, cercetările, experimentările şi testările sanitaro-epidemiologice, evaluările toxicologice, igienice şi de altă natură se efectuează de către organele şi instituţiile Serviciului Sanitaro-Epidemiologic de Stat, de experţi abilitaţi în modul stabilit, utilizîndu-se metodele şi procedeele de investigaţii şi măsurare, recunoscute de Ministerul Sănătăţii, în vederea:

- depistării şi prevenirii acţiunii nocive a factorilor mediului de viaţă asupra omului;

- determinării cauzelor apariţiei şi răspîndirii bolilor contagioase, infecţioase şi neinfecţioase, inclusiv a intoxicaţiilor;

- determinării corespunderii (necorespunderii) documentaţiei de urbanism şi amenajare a teritoriului regulilor sanitare;

- determinării corespunderii (necorespunderii) documentaţiei de proiect pentru construcţii, activitate economică şi alte genuri de activitate, produselor, mărfurilor, proceselor şi serviciilor regulilor sanitare.

(2) În baza rezultatelor expertizelor, investigaţiilor, examinărilor cercetărilor, experimentărilor şi testărilor sanitaro-epidemiologice, evaluărilor toxicologice, igienice şi de altă natură, prezentate în modul stabilit şi în conformitate cu prezenta lege, medicii-şefi sanitari de stat şi adjuncţii lor emit decizii (hotărîri) respective şi eliberează avize, certificate igienice, autorizaţii sanitare de funcţionare.

(3) Modalitatea efectuării expertizelor, investigaţiilor, examinărilor, cercetărilor, experimentărilor şi testărilor sanitaro-epidemiologice, evaluărilor toxicologice, igienice şi de altă natură este stabilită de organul abilitat cu supravegherea sanitaro-epidemiologică de stat.

(4) Organele şi instituţiile Serviciului Sanitaro-Epidemiologic de Stat şi experţii, abilitaţi în modul stabilit, care efectuează expertizele, investigaţiile, examinările, cercetările, experimentările şi testările sanitaro-epidemiologice, evaluările toxicologice, igienice şi de altă natură poartă răspundere pentru calitatea şi obiectivitatea lor în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

Articolul 31. Înregistrarea de stat a substanţelor şi produselor

(1) Înregistrării de stat sînt supuse:

a) substanţele chimice, radioactive, biologice şi preparatele din ele, denumite în continuare substanţe, potenţial periculoase pentru sănătatea şi viaţa omului, utilizate pentru prima dată în ţară;

b) produsele care prezintă pericol potenţial pentru sănătatea şi viaţa omului;

c) produsele, inclusiv produsele alimentare, importate pe teritoriul ţării pentru prima dată;

d) vaccinurile, serurile, diagnosticumurile, sistemele de diagnostic bacteriologice şi virusologice, mediile nutritive, reagenţii chimici, dezinfectanţii, dezinsectanţii, raticidele, alte preparate şi ingrediente, destinate profilaxiei, diagnosticării şi combaterii bolilor contagioase şi infecţioase.

(2) Înregistrarea de stat a substanţelor şi produselor menţionate la alin.(1) se efectuează în baza:

a) evaluării substanţelor şi produselor periculoase pentru sănătatea, viaţa omului şi mediul lui de viaţă;

b) stabilirii normativelor igienice şi de altă natură privind conţinutul substanţelor şi al unor componente ale produselor în mediul de viaţă;

c) elaborării măsurilor de protecţie, stabilirii condiţiilor de utilizare, neutralizare şi nimicire a substanţelor şi a unor tipuri de produse în vederea evitării acţiunii lor nocive asupra sănătăţii, vieţii omului şi mediului de viaţă.

(3) Înregistrarea de stat a substanţelor şi a produselor menţionate la alin.(1) se efectuează de organele abilitate de către Guvern."

24. Capitolul IV va avea următorul cuprins:

 

"IV. RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCĂRILE

LEGISLAŢIEI SANITARE

Articolul 32. Răspunderea pentru încălcarea legislaţiei sanitare

(1) Încălcarea prevederilor legislaţiei sanitare atrage răspunderea disciplinară, administrativă, civilă (materială) sau penală, în conformitate cu prezenta lege şi alte acte normative.

(2) Persoanele fizice şi juridice care au comis încălcări ale regulilor sanitare, au fabricat, livrat, depozitat sau au comercializat produse a căror utilizare a condus la apariţia unor boli contagioase, boli necontagioase sau la intoxicări în masă ale oamenilor achită amendă, în mărimea respectivă, în Fondul Epidemiologic Republican.

 

Articolul 33. Răspunderea civilă (materială)

(1) Persoanele fizice şi juridice, vinovate de apariţia unor boli contagioase, boli necontagioase şi intoxicărilor în masă ale oamenilor, precum şi de poluarea mediului de viaţă şi depăşirea normativelor sanitaro-epidemiologice de stat privind poluanţii, sînt obligate să compenseze cheltuielile instituţiilor curativ-profilactice şi sanitaro-epidemiologice pentru acordarea asistenţei medicale bolnavilor şi efectuarea acţiunilor sanitaro-igienice şi antiepidemice, precum şi cheltuielile persoanelor afectate.

(2) În cazul refuzului de a repara benevol prejudiciul cauzat, litigiul se soluţionează de către instanţa de judecată.

(3) Modul de compensare a cheltuielilor instituţiilor curativ-profilactice, sanitaro-epidemiologice şi ale persoanelor care au avut de suferit de pe urma încălcărilor legislaţiei sanitare se stabileşte de Guvern.

 

Articolul 34. Competenţa privind tragerea la răspundere administrativă pentru încălcarea legislaţiei sanitare

Sînt în drept să examineze cazurile de contravenţii administrative şi să aplice sancţiuni administrative în numele Serviciului Sanitaro-Epidemiologic de Stat următoarele persoane:

- Medicul-şef sanitar de stat al Republicii Moldova şi adjuncţii lui;

- medicii-şefi sanitari de stat ai municipiilor şi adjuncţii lor;

- medicii-şefi sanitari de stat ai judeţelor şi adjuncţii lor;

- medicul-şef sanitar de stat al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia şi adjuncţii lui;

- medicii-şefi sanitari de stat ai raioanelor de est ale Republicii Moldova şi adjuncţii lor;

- medicii-şefi sanitari ai ministerelor şi departamentelor care au în componenţa lor serviciul sanitaro-epidemiologic departamental (la obiectivele subordonate).

 

Articolul 35. Suspendarea activităţii unităţii economice

(1) În cazul în care unitatea economică, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, comite încălcări ale regimului, stabilit de legislaţia sanitară, medicii-şefi sanitari de stat de orice nivel şi adjuncţii lor sînt în drept să suspende activitatea acesteia pînă la lichidarea încălcărilor comise şi a consecinţelor survenite.

(2) Hotărîrea factorului de decizie al Serviciului Sanitaro-Epidemiologic de Stat de suspendare a activităţii se execută în termenul stabilit în aceasta.

(3) Hotărîrea de suspendare a activităţii unităţii poate fi atacată în instanţa de judecată. Atacarea în instanţă a hotărîrii nu sistează executarea ei în termenul stabilit.

(4) Refuzul de a executa în termen hotărîrea de suspendare a activităţii unităţii atrage răspunderea administrativă sau penală, stabilită de legislaţie.

(5) Hotărîrea de suspendare a activităţii unităţii suspendă concomitent valabilitatea autorizaţiei sanitare de funcţionare a acesteia."

25. Articolele 28-37 devin articolele 36-45.

26. Articolul 36:

alineatul (2):

la punctul 1), cuvîntul "înconjurător" se substituie prin cuvintele "de viaţă";

la punctul 4), cuvintele "igienice şi antiepidemice" se substituie prin cuvintele "sanitaro-antiepidemice";

articolul se completează cu două alineate noi, (3) şi (4), cu următorul cuprins:

"(3) Serviciul Sanitaro-Epidemiologic de Stat, ca structură a Ministerului Sănătăţii, este desemnat ca organ central de notificare, responsabil de înştiinţarea Secretariatului Organizaţiei Mondiale a Comerţului despre modificarea măsurilor sanitare şi de prezentarea informaţiei despre activitatea sanitară.

(4) Ministerul Sănătăţii acceptă măsurile sanitare ale altor ţări membre ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului drept echivalente, chiar în cazul în care acestea diferă de cele autohtone, dacă ţara exportatoare va demonstra în mod obiectiv ţării importatoare că prin măsurile luate se obţine un nivel adecvat de protecţie sanitară pentru Republica Moldova. În asemenea cazuri, Ministerul Sănătăţii obţine, la solicitare, acces la inspecţie, testare şi alte proceduri."

27. Articolul 37 va avea următorul cuprins:

"Articolul 37. Supravegherea sanitaro-epidemiologică la obiectivele ministerelor şi departamentelor care au serviciu sanitaro-epidemiologic departamental

(1) Supravegherea sanitaro-epidemiologică la obiectivele ministerelor şi departamentelor care au în componenţa lor serviciul sanitaro-epidemiologic departamental ţine de competenţa acestui serviciu. Organele şi instituţiile serviciilor sanitaro-epidemiologice departamentale se află în subordinea ministerelor şi departamentelor respective.

(2) Nomenclatorul instituţiilor serviciilor sanitaro-epidemiologice departamentale se aprobă de ministerul sau departamentul respectiv.

(3) Regulamentul privind supravegherea sanitaro-epidemiologică la minister sau departament se elaborează şi se aprobă de ministerul sau departamentul respectiv, de comun acord cu Ministerul Sănătăţii.

(4) Ministerul Sănătăţii asigură dirijarea organizatorico-metodică a serviciilor sanitaro-epidemiologice departamentale.

(5) Ministerele şi departamentele asigură acreditarea instituţiilor serviciilor sanitaro-epidemiologice departamentale şi atestarea specialiştilor, în modul stabilit de Ministerul Sănătăţii."

28. Articolul 40:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

"(2) Din sistemul Serviciului Sanitaro-Epidemiologic de Stat fac parte:

- Medicul-şef sanitar de stat, vice-ministrul sănătăţii;

- Centrul Naţional Ştiinţifico-Practic de Medicină Preventivă;

- centrele de medicină preventivă municipale, ale judeţelor, unităţii teritoriale autonome Găgăuzia şi ale raioanelor de est ale Republicii Moldova.";

alineatul (5) va avea următorul cuprins:

"(5) Finanţarea măsurilor profilactice pentru asigurarea bunăstării sanitaro-epidemiologice a populaţiei se efectuează în limita mijloacelor bugetului de stat şi bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, aprobate anual pe ramură. Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Serviciului Sanitaro-Epidemiologic de Stat se efectuează din bugetul de stat şi din mijloacele extrabugetare încasate în modul stabilit de legislaţie."

 

Art.II. - Guvernul, în termen de 3 luni:

- va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;

- va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

- în baza prezentei legi, va adopta acte normative şi alte documente ce reglementează asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei;

- va asigura revizuirea de către ministere, departamente, inspectoratele de stat, autorităţile administraţiei publice locale a actelor lor normative, inclusiv a instrucţiunilor, ce contravin prezentei legi.

 

Art.III. - Pînă la aducerea actelor normative în vigoare în corespundere cu prezenta lege, se vor aplica numai acele prevederi ale lor care nu contravin acesteia.

 

Art.IV. - În conformitate cu articolul 41 din Legea nr.780-XV din 27 decembrie 2001 privind actele legislative, Legea nr.1513-XII din 16 iunie 1993 privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei, cu toate modificările şi completările ulterioare, se va republica în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, efectuîndu-se renumerotarea articolelor.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIEugenia OSTAPCIUC

Chişinău, 8 noiembrie 2002.
Nr. 1448-XV.