joi, 20 februarie 2025
271/15.12.2017 Lege privind auditul situaţiilor financiare

L E G E

privind auditul situaţiilor financiare

 

nr. 271  din  15.12.2017

 

Monitorul Oficial nr.7-17/48 din 12.01.2018

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul de reglementare

Articolul 2. Noţiuni

 

Capitolul II

EXAMINAREA COMPETENŢEI PROFESIONALE

Articolul 3. Stagiul în audit

Articolul 4. Cerinţe privind admiterea la examenul pentru obţinerea calificării profesionale de auditor

Articolul 5. Examenul pentru obţinerea calificării profesionale de auditor

 

Capitolul III

ÎNREGISTRAREA AUDITORILOR ŞI A ENTITĂŢILOR DE AUDIT

 

Secţiunea 1

Cerinţe privind înregistrarea

Articolul 6. Înregistrarea auditorilor

Articolul 7. Registrul public al auditorilor

Articolul 8. Entitatea de audit

Articolul 9. Înregistrarea entităţilor de audit

Articolul 10. Registrul public al entităţilor de audit

 

Secţiunea a 2-a

Cerinţele generale privind eliberarea şi retragerea certificatului de calificare al auditorului.

Suspendarea, încetarea şi reluarea activităţii auditorului şi a entităţii de audit.

Reperfectarea şi eliberarea duplicatului certificatului

de calificare al auditorului

Articolul 11. Eliberarea certificatului de calificare al auditorului

Articolul 12. Retragerea certificatului de calificare al auditorului

Articolul 13. Suspendarea activităţii auditorului

Articolul 14. Încetarea activităţii auditorului

Articolul 15. Reluarea activităţii auditorului

Articolul 16. Suspendarea activităţii de audit efectuate de către entitatea de audit

Articolul 17. Încetarea activităţii de audit efectuate de către entitatea de audit

Articolul 18. Reluarea activităţii entităţii de audit

Articolul 19. Reperfectarea şi eliberarea duplicatului de pe certificatul de calificare al auditorului

 

Capitolul IV

CERINŢE PROFESIONALE

Articolul 20. Etica profesională

Articolul 21. Independenţa şi garanţiile independenţei

Articolul 22. Confidenţialitatea şi secretul profesional

Articolul 23. Organizarea activităţii entităţii de audit

Articolul 24. Managementul calităţii

Articolul 25. Dosarul de audit

Articolul 26. Asigurarea riscului de audit

 

Capitolul V

AUDIT ŞI RAPORTARE

Articolul 27. Efectuarea auditului

Articolul 28. Raportul auditorului

Articolul 29. Raportul privind transparenţa

 

Capitolul VI

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE AUDITORULUI, ALE ENTITĂŢII DE AUDIT

ŞI ALE ENTITĂŢII AUDITATE

Articolul 30. Drepturile auditorului şi ale entităţii de audit

Articolul 31. Obligaţiile auditorului şi ale entităţii de audit

Articolul 32. Drepturile entităţii auditate

Articolul 33. Obligaţiile entităţii auditate

 

Capitolul VII

REGLEMENTAREA AUDITULUI

Articolul 34. Organul de reglementare

Articolul 35. Funcţiile şi atribuţiile organului de reglementare

 

Capitolul VIII

SUPRAVEGHEREA AUDITULUI

 

Secţiunea 1

Consiliul de supraveghere publică a auditului

Articolul 36. Organul de supraveghere

Articolul 37. Statutul juridic, funcţiile şi atribuţiile

Articolul 38. Structura organizatorică

Articolul 39. Finanţarea Consiliului

Articolul 40. Transparenţa activităţii

 

Secţiunea a 2-a

Asigurarea calităţii. Investigaţii şi măsuri disciplinare

Articolul 41. Controlul extern al calităţii

Articolul 42. Tipurile de măsuri disciplinare şi modul de aplicare

Articolul 43. Contestarea şi publicarea deciziilor Consiliului privind aplicarea măsurilor disciplinare

 

Capitolul IX

COMITETUL DE AUDIT

Articolul 44. Constituirea comitetului de audit

Articolul 45. Atribuţiile comitetului de audit

Articolul 46. Raportul suplimentar adresat comitetului de audit

 

Capitolul X

RĂSPUNDEREA AUDITORULUI, ENTITĂŢII DE AUDIT

ŞI A ENTITĂŢII AUDITATE

Articolul 47. Răspunderea auditorului şi a entităţii de audit

Articolul 48. Răspunderea entităţii auditate

 

Capitolul XI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 49.

Articolul 50.

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Prezenta lege transpune:

– parţial Directiva 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 mai 2006 privind auditul legal al conturilor anuale şi al conturilor consolidate, de modificare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 84/253/CEE a Consiliului (text cu relevanţă pentru SEE), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 157/87 din 9 iunie 2006, CELEX: 32006L0043, aşa cum a fost modificată ultima dată prin Directiva (UE) 2023/2864 a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 decembrie 2023;

– parţial Regulamentul (UE) nr.537/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind cerinţe specifice referitoare la auditul statutar al entităţilor de interes public şi de abrogare a Deciziei 2005/909/CE a Comisiei (text cu relevanţă pentru SEE), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 158/77 din 27 mai 2014, CELEX: 32014R0537, aşa cum a fost modificat ultima dată prin Regulamentul (UE) 2023/2869 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023;

– Recomandarea Comisiei din 5 iunie 2008 privind limitarea răspunderii civile a auditorilor legali şi a societăţilor de audit [notificată cu numărul C(2008) 2274] (text cu relevanţă pentru SEE) (2008/473/CE), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 162/39 din 21 iunie 2008, CELEX: 32008H0473.

[Clauza de armonizare modificată prin Legea nr.2 din 30.01.2025, în vigoare 20.02.2025]

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Obiectul de reglementare

Prezenta lege stabileşte cadrul juridic privind organizarea auditului de către entităţile de audit, reglementează exercitarea profesiei de auditor, supravegherea auditului, precum şi cerinţele specifice auditului entităţilor de interes public.

 

Articolul 2. Noţiuni

(1) În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:

audit – auditul situaţiilor financiare individuale sau al situaţiilor financiare consolidate în măsura în care:

a) este obligatoriu conform prevederilor legislaţiei;

b) este efectuat la solicitarea acţionarilor (asociaţilor) entităţilor auditate;

auditor – persoană fizică care deţine certificat de calificare al auditorului şi care este înregistrată în conformitate cu prevederile prezentei legi;

certificat de calificare al auditorului – document, eliberat în modul stabilit de prezenta lege, ce confirmă calificarea profesională de auditor;

Codul etic al profesioniştilor contabili – cerinţe de etică, emise pentru profesioniştii contabili de către Consiliul pentru Standarde Internaţionale de Etică pentru Contabili, acceptate pentru a fi aplicate pe teritoriul Republicii Moldova (în continuare – Cod etic);

entitate de audit – entitate constituită în conformitate cu legislaţia civilă şi înregistrată în conformitate cu prevederile prezentei legi;

nepractician – orice persoană fizică care, pe durata activităţii în cadrul Consiliului de supraveghere publică a auditului (în continuare – Consiliu) şi pe parcursul a cel puţin 3 ani precedenţi, nu a efectuat audit, nu a deţinut acţiuni (părţi sociale) în capitalul social al unei entităţi de audit, nu a fost membru al consiliului, al organului executiv sau de supraveghere a unei entităţi de audit şi nu a fost angajată la o entitate de audit;

risc de audit – riscul exprimării de către auditor a unei opinii de audit necorespunzătoare în cazul în care situaţiile financiare conţin denaturări semnificative;

standarde de audit – standarde internaţionale de audit, emise de către Consiliul pentru Standarde Internaţionale de Audit şi Asigurare, care se aplică pentru efectuarea auditului, acceptate pentru a fi aplicate pe teritoriul Republicii Moldova;

standarde de management al calităţii – standarde internaţionale de management al calităţii, emise de către Consiliul pentru Standarde Internaţionale de Audit şi Asigurare, acceptate pentru a fi aplicate pe teritoriul Republicii Moldova;

standarde conexe – standarde internaţionale pentru misiuni de revizuire, de asigurare şi pentru servicii conexe, emise de către Consiliul pentru Standarde Internaţionale de Audit şi Asigurare, acceptate pentru a fi aplicate pe teritoriul Republicii Moldova.

(2) Noţiunile utilizate în prezenta lege şi neprevăzute la alin.(1) sînt definite în standardele de audit, în Codul etic, în Legea contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017.

[Art.2 modificat prin Legea nr.320 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]

 

Capitolul II

EXAMINAREA COMPETENŢEI PROFESIONALE

Articolul 3. Stagiul în audit

(1) Stagiul în audit se efectuează în scopul acumulării experienţei practice şi al asigurării capacităţii de aplicare a cunoştinţelor teoretice.

(2) Stagiul are o durată de cel puţin 2 ani şi se efectuează sub îndrumarea unui auditor.

(3) Este înregistrată în calitate de stagiar în audit persoana fizică care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) deţine diplomă de studii superioare în domeniul economic sau în cel juridic;

b) este angajată a unei entităţi de audit în conformitate cu prevederile Codului muncii.

(4) Pe parcursul stagiului, stagiarul este obligat:

a) să respecte cerinţele Codului etic;

b) să participe la misiuni de audit;

c) să achite cotizaţia anuală.

(5) Modul de organizare şi desfăşurare a stagiului de admitere la examenul pentru obţinerea calificării profesionale de auditor este stabilit în Normele de pregătire profesională a stagiarilor în audit, aprobate de către Consiliu.

 

Articolul 4. Cerinţe privind admiterea la examenul pentru obţinerea calificării profesionale de auditor

(1) Sînt admise la examen persoanele fizice care, la data depunerii cererii de admitere, întrunesc următoarele cerinţe:

a) deţin diplomă de studii superioare în domeniul economic sau în cel juridic;

b) au vechime în muncă de cel puţin 3 ani în domeniul economic sau în cel juridic, dintre care cel puţin 2 ani în calitate de stagiar în audit;

c) nu au antecedente penale;

d) posedă limba română.

(2) Prin derogare de la cerinţele stabilite la alin.(1) lit.b) din prezentul articol şi la art.3, sînt admise la examen persoanele fizice care au o vechime în muncă de cel puţin 15 ani în domeniul economic sau în cel juridic.

(3) Pentru a fi admis la examen, la Comisia de cerificare a auditorilor se prezintă:

a) cererea de admitere la examenul de calificare;

b) curriculum vitae;

c) două fotografii cu dimensiunea 3×4 cm;

d) cazierul judiciar;

e) recomandarea, în formă scrisă, a entităţii de audit în cadrul căreia s-a efectuat stagiul, după caz;

f) diploma de studii superioare de licenţă, recunoscută şi echivalată de către Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării al Republicii Moldova, în cazul efectuării studiilor peste hotare;

g) documentul ce confirmă activitatea desfăşurată în Republica Moldova, autentificat în modul stabilit, după caz, sau documentul ce confirmă activitatea desfăşurată în afara Republicii Moldova, tradus în limba română şi legalizat în conformitate cu legislaţia, şi care confirmă o vechime în muncă de cel puţin 3 ani sau de cel puţin 15 ani în domeniul economic sau juridic;

h) buletinul de identitate sau permisul de şedere, după caz, eliberate de organele abilitate ale Republicii Moldova;

i) certificatul internaţional de calificare în domeniul contabilităţii şi auditului, la care se anexează lista examenelor susţinute, tradus în limba română şi legalizat în conformitate cu legislaţia, după caz.

(4) Documentele menţionate la alin.(3) lit.f), h) şi i) se prezintă în original şi în copii. Originalele documentelor se restituie după confruntarea copiilor cu acestea.

 

Articolul 5. Examenul pentru obţinerea calificării profesionale de auditor

(1) Pentru conferirea calificării profesionale de auditor, pe lîngă Consiliu se instituie Comisia de certificare a auditorilor. Regulamentul cu privire la certificarea auditorilor şi componenţa nominală a Comisiei de certificare a auditorilor se aprobă de către Consiliu.

(2) Consiliul organizează examenul, iar examinarea se efectuează de către Comisia de certificare a auditorilor.

(3) Examenul constă în probe scrise la următoarele discipline:

a) auditul:

– cerinţele legislative în domeniul auditului;

– standardele de audit;

– standardele de management al calităţii;

– Codul etic;

b) contabilitatea financiară:

– principiile şi bazele contabilităţii;

– cerinţele legislative privind contabilitatea şi raportarea financiară;

– standardele de contabilitate;

c) contabilitatea managerială:

– contabilitatea costurilor;

– principiile de bază ale gestionării entităţii;

d) managementul financiar:

– analiza financiară;

– gestionarea riscurilor şi controlul intern;

– economia afacerilor, economia generală şi financiară;

– matematica şi statistica;

e) dreptul:

– legislaţia muncii, a asigurărilor sociale şi medicale;

– legislaţia fiscală, civilă şi comercială;

– legislaţia privind insolvabilitatea şi procedurile similare;

f) gestiunea tehnologiilor informaţionale şi a sistemelor computerizate.

(4) Persoana care nu a susţinut examenul la o disciplină poate fi admisă pentru a repeta examenul; prima dată – peste 6 luni, iar a doua oară – peste un an după încercarea anterioară, respectînd termenul-limită de 3 ani, care începe să curgă din ziua în care a participat la examen la prima disciplină.

(5) Persoana care nu a susţinut examenul pentru obţinerea calificării profesionale de auditor în termen de 3 ani de la data admiterii la examen pentru prima disciplină poate fi admisă în mod repetat în conformitate cu prevederile art.4 alin.(3).

(6) Decizia Comisiei de certificare a auditorilor privind rezultatul examenului la fiecare disciplină poate fi contestată la Consiliu în termen de 30 de zile de la data primirii rezultatului. Modul de contestare a deciziilor este stabilit în Regulamentul cu privire la certificarea auditorilor, aprobat de către Consiliu.

(7) Comisia de certificare a auditorilor va considera susţinute examenele la disciplinele prevăzute la alin.(3) în cazul în care persoana deţine un certificat internaţional de calificare din domeniul contabilităţii şi auditului în modul stabilit de către Consiliu.

(8) Modul de organizare şi desfăşurare a examenului pentru obţinerea calificării profesionale de auditor şi modul de recunoaştere a certificatului internaţional de calificare în domeniul contabilităţii şi auditului sînt stabilite în Regulamentul cu privire la certificarea auditorilor, aprobat de către Consiliu.

[Art.5 modificat prin Legea nr.320 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]

 

Capitolul III

ÎNREGISTRAREA AUDITORILOR ŞI A ENTITĂŢILOR DE AUDIT

 

Secţiunea 1

Cerinţe privind înregistrarea

Articolul 6. Înregistrarea auditorilor

(1) Pentru a fi înregistrat în Registrul public al auditorilor, auditorul va prezenta la Consiliu următoarele acte:

a) cererea de înregistrare, indicînd numărul de telefon şi adresa de poştă electronică;

b) buletinul de identitate sau permisul de şedere, după caz, eliberate de organele abilitate ale Republicii Moldova;

c) după caz, confirmarea eliberată de către entitatea în care auditorul este angajat.

(2) Documentul menţionat la alin.(1) lit.b) se prezintă de către auditor în original şi în copie. Originalul documentului se restituie după confruntarea copiei cu acesta.

 

Articolul 7. Registrul public al auditorilor

(1) Registrul public al auditorilor este ţinut de către Consiliu în limba română, în formă electronică, şi se actualizează în funcţie de modificările intervenite.

(2) Registrul public al auditorilor cuprinde:

a) numărul curent al înscrierii;

b) data înregistrării;

c) numărul individual al auditorului;

d) numele şi prenumele auditorului;

e) seria, numărul şi data eliberării certificatului de calificare al auditorului;

f) date privind instruirea profesională a auditorului;

g) date privind încetarea activităţii auditorului;

h) date privind suspendarea certificatului de calificare al auditorului;

i) date privind retragerea certificatului de calificare al auditorului;

j) date din buletinul de identitate sau permisul de şedere (seria, numărul, data şi oficiul emitent) al auditorului;

k) după caz, denumirea, sediul, pagina web oficială, numărul individual şi numărul de telefon al entităţii de audit în care îşi desfăşoară activitatea auditorul;

l) date privind înregistrarea în calitate de auditor în alte ţări, inclusiv denumirea autorităţii de înregistrare şi numărul individual.

(3) Extrasul din Registrul public al auditorilor, cuprinzînd informaţiile prevăzute la alin.(2) lit.c), d), e), g), h), i) şi k), se plasează lunar pe pagina web oficială a Consiliului.

(4) În cazul în care datele stipulate la alin.(2) lit.d), j)–l) s-au modificat, auditorul este obligat să prezinte o declaraţie pe propria răspundere în acest sens, în termen de 30 de zile de la data modificării, anexînd copiile documentelor confirmative, pentru a actualiza informaţia din Registrul public al auditorilor. Formatul şi conţinutul declaraţiei sînt stabilite de către Consiliu.

(5) În caz de încetare a activităţii, auditorul este radiat din Registrul public al auditorilor în baza art.14.

 

Articolul 8. Entitatea de audit

(1) Entitatea de audit poate fi constituită sub formă de societate cu răspundere limitată sau societate pe acţiuni. Peste 50% din capitalul social al entităţii de audit aparţin auditorilor şi/sau entităţilor de audit rezidente sau nerezidente.

(2) Administratorul entităţii de audit este un auditor. Majoritatea membrilor organului executiv al entităţii de audit trebuie să fie reprezentată de auditori.

 

Articolul 9. Înregistrarea entităţilor de audit

Pentru a înregistra entitatea de audit în Registrul public al entităţilor de audit se prezintă următoarele acte:

a) cererea de înregistrare, indicînd pagina web oficială şi adresa de poştă electronică, după caz;

b) documente care confirmă angajarea auditorilor în cadrul entităţii de audit;

c) informaţia privind membrii organului executiv;

d) o declaraţie pe propria răspundere privind lipsa sancţiunilor aplicate entităţii ca urmare a comiterii cu intenţie a unei infracţiuni;

e) o declaraţie privind apartenenţa la o reţea a entităţilor de audit, după caz. Formatul şi conţinutul declaraţiei sînt stabilite de către Consiliu.

 

Articolul 10. Registrul public al entităţilor de audit

(1) Registrul public al entităţilor de audit se ţine de către Consiliu în limba română, în formă electronică, şi se actualizează în funcţie de modificările intervenite.

(2) Registrul public al entităţilor de audit cuprinde:

a) numărul curent al înscrierii;

b) data înregistrării;

c) numărul individual al entităţii de audit;

d) denumirea entităţii de audit;

e) sediul, numărul de telefon, pagina web oficială a entităţii de audit şi sediul filialelor, după caz;

f) numele şi prenumele acţionarilor (asociaţilor), denumirea şi sediul entităţii de audit rezidente/nerezidente, precum şi cota pe care aceştia o deţin în capitalul social;

g) date privind înregistrarea entităţii de audit, conform extrasului din Registrul de stat al persoanelor juridice;

h) date privind încetarea activităţii entităţii de audit;

i) date privind suspendarea şi reluarea activităţii de audit;

j) numele, prenumele şi numărul individual al auditorilor angajaţi în cadrul entităţii de audit;

k) numele şi prenumele membrilor organului executiv;

l) informaţia privind apartenenţa entităţii de audit la o reţea şi indicarea paginii web oficiale a acesteia, după caz.

(3) Un extras din Registrul public al entităţilor de audit, cuprinzînd informaţia prevăzută la alin.(2) lit.c)–f), h)–j), se plasează lunar pe pagina web oficială a Consiliului.

(4) În cazul în care datele stipulate la alin.(2) lit.e), f) şi j)–l) s-au modificat, entitatea de audit este obligată să prezinte o declaraţie pe propria răspundere în acest sens, în termen de 30 de zile de la data modificării, anexînd copiile documentelor confirmative, pentru a actualiza informaţia din Registrul public al entităţilor de audit. Formatul şi conţinutul declaraţiei sînt stabilite de către Consiliu.

(5) În cazul încetării activităţii, entitatea de audit este radiată din Registrul public al entităţilor de audit în baza art.17.

 

Secţiunea a 2-a

Cerinţele generale privind eliberarea şi retragerea certificatului de calificare al auditorului.

Suspendarea, încetarea şi reluarea activităţii auditorului şi a entităţii de audit.

Reperfectarea şi eliberarea duplicatului certificatului

de calificare al auditorului

Articolul 11. Eliberarea certificatului de calificare al auditorului

(1) Persoana care a susţinut examenul pentru obţinerea calificării profesionale de auditor primeşte certificat de calificare al auditorului. Termenul de valabilitate a certificatului este nelimitat.

(2) Certificatul de calificare al auditorului se eliberează de către Consiliu în termen de pînă la 15 zile lucrătoare de la data adoptării deciziei de către Comisia de certificare a auditorilor, care trebuie să fie adoptată într-un termen de 15 zile lucrătoare de la data susţinerii examenului, şi va cuprinde:

a) stema de stat;

b) seria şi numărul;

c) numele şi prenumele titularului;

d) denumirea organului emitent;

e) numărul şi data deciziei Comisiei de certificare a auditorilor;

f) semnătura preşedintelui şi a secretarului Comisiei de certificare a auditorilor;

g) numărul individual al auditorului;

h) data înregistrării certificatului;

i) fotografia titularului;

j) ştampila Consiliului.

 

Articolul 12. Retragerea certificatului de calificare al auditorului

(1) Certificatul de calificare al auditorului se retrage de către Consiliu în cazul în care:

a) certificatul a fost obţinut pe bază de documente false ori au fost depistate date neautentice în documentele prezentate – de la data adoptării deciziei de retragere;

b) titularul certificatului a fost recunoscut vinovat de comiterea cu intenţie a unei infracţiuni – de la data la care hotărîrea judecătorească devine irevocabilă;

c) titularului certificatului i s-au aplicat măsuri disciplinare în baza art.42 alin.(2) lit.e) – de la data adoptării deciziei privind aplicarea măsurilor disciplinare.

(2) Decizia de retragere a certificatului de calificare al auditorului se aduce la cunoştinţa titularului de către Consiliu în termen de 5 zile lucrătoare de la data adoptării acesteia.

(3) Persoana căreia i s-a retras certificatul de calificare al auditorului în baza alin.(1) lit.a) are dreptul să susţină examenul pentru obţinerea calificării profesionale de auditor peste 5 ani de la data adoptării deciziei de retragere a certificatului.

 

Articolul 13. Suspendarea activităţii auditorului

(1) Activitatea auditorului se suspendă de către Consiliu în cazul în care acesta:

a) deţine o funcţie publică incompatibilă cu efectuarea auditului, conform legislaţiei;

b) depune o cerere de suspendare a activităţii sale – de la data depunerii acesteia sau de la o dată ulterioară indicată în cerere;

c) are aplicată măsura disciplinară prevăzută la art.42 alin.(2) lit.d) – de la data adoptării deciziei.

(2) În cazul prevăzut la alin.(1) lit.a), în termen de 30 de zile, auditorul depune o cerere de suspendare a activităţii de la data apariţiei situaţiei de incompatibilitate.

 

Articolul 14. Încetarea activităţii auditorului

Activitatea auditorului încetează:

a) de la data depunerii de către acesta a cererii de încetare a activităţii sau de la o dată ulterioară indicată în cerere;

b) de la data retragerii certificatului de calificare al auditorului, în baza prevederilor art.12 alin.(1);

c) ca urmare a decesului auditorului.

 

Articolul 15. Reluarea activităţii auditorului

(1) Dacă condiţiile care au condus la suspendarea activităţii auditorului conform art.13 au dispărut, auditorul îşi poate relua activitatea.

(2) În cazul dispariţiei situaţiei de incompatibilitate prevăzute la art.13 alin.(1) lit.a) sau al reluării activităţii suspendate conform art.13 alin.(1) lit.b), auditorul înştiinţează, în termen de 30 de zile, Consiliul cu privire la reluarea activităţii.

 

Articolul 16. Suspendarea activităţii de audit efectuate de către entitatea de audit

Consiliul suspendă activitatea de audit efectuată de către entitatea de audit în cazul în care:

a) organul executiv al entităţii depune o cerere de suspendare a activităţii – de la data depunerii cererii acesteia sau de la o dată ulterioară indicată în cerere;

b) entităţii i-a fost aplicată măsura disciplinară prevăzută la art.42 alin.(2) lit.d) – de la data adoptării deciziei;

c) activitatea tuturor auditorilor entităţii este suspendată în baza art.13 alin.(1).

 

Articolul 17. Încetarea activităţii de audit efectuate de către entitatea de audit

Activitatea de audit efectuată de către entitatea de audit încetează în cazul în care:

a) organul executiv al acesteia depune o cerere de încetare a activităţii în calitate de entitate de audit – de la data depunerii cererii sau de la data indicată în aceasta;

b) aceasta este radiată din Registrul de stat al persoanelor juridice;

c) acesteia i-a fost aplicată măsura disciplinară prevăzută la art.42 alin.(2) lit.f) – de la data adoptării deciziei.

 

Articolul 18. Reluarea activităţii entităţii de audit

Activitatea entităţii de audit este reluată la expirarea termenului de suspendare a activităţii acesteia în conformitate cu art.16.

 

Articolul 19. Reperfectarea şi eliberarea duplicatului de pe certificatul de calificare al auditorului

Reperfectarea şi eliberarea duplicatului certificatului de calificare al auditorului se efectuează conform Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.

 

Capitolul IV

CERINŢE PROFESIONALE

Articolul 20. Etica profesională

(1) Principiile de etică profesională sînt următoarele:

a) integritate;

b) obiectivitate;

c) competenţă profesională şi atenţia cuvenită;

d) confidenţialitate;

e) comportamentul profesional.

(2) Principiile de etică profesională se aplică conform Codului etic.

(3) Auditorul face uz de scepticismul profesional în procesul efectuării auditului, inclusiv la evaluarea estimărilor privind valorile juste, la verificarea deprecierilor activelor, a provizioanelor şi a fluxurilor de numerar viitoare relevante pentru continuitatea activităţii entităţii auditate.

 

Articolul 21. Independenţa şi garanţiile independenţei

(1) Pentru respectarea cerinţei de independenţă în exercitarea profesiei, auditorul se conduce de prezenta lege, de standardele de audit şi de Codul etic.

(2) Membrii organului executiv şi fondatorii/acţionarii entităţii de audit ori ai entităţii afiliate nu intervin în efectuarea auditului sub nicio formă care ar limita independenţa şi obiectivitatea auditorului.

(3) Cerinţa de independenţă a auditorului este încălcată în cazul:

a) implicării, directe sau indirecte, a acestuia în activitatea entităţii auditate în calitate de fondator, de persoană cu funcţie de răspundere şi/sau în cazul participării acestuia în afacerile economico-financiare ale entităţii auditate;

b) exercitării de către acesta a funcţiilor manageriale sau a altor funcţii în cadrul entităţii auditate pe parcursul perioadei auditate sau în ultimii 3 ani de pînă la efectuarea auditului;

c) acceptării de către acesta a unor bunuri şi servicii în calitate de cadouri, precum şi a unei cordialităţi şi ospitalităţi exagerate din partea entităţii auditate;

d) efectuării auditului de către unul şi acelaşi auditor mai mult de 7 ani consecutivi la aceeaşi entitate auditată. Auditorul care a efectuat auditul la o entitate în decurs de 7 ani consecutivi poate efectua auditul la aceeaşi entitate doar după expirarea a 2 ani de la ultimul audit;

e) existenţei unor relaţii de rudenie de pînă la gradul al III-lea, inclusiv a unor relaţii de afinitate ale auditorului cu fondatorii/acţionarii şi cu membrii organului de conducere al entităţii auditate;

f) altor situaţii prevăzute de Codul etic.

(4) Imixtiunea în exercitarea profesiei de auditor, influenţa asupra auditului, asupra raportului şi a documentelor de lucru ale auditorului sînt interzise.

(5) Auditorul poate fi audiat referitor la esenţa relaţiilor sale cu entitatea auditată în cadrul proceselor penale, civile şi contravenţionale.

(6) Onorariile de audit vor fi independente de evenimentele bazate pe condiţionări sau pe eventualităţi neprevăzute ori bazate pe faptul că entitatea de audit prestează şi alte servicii entităţii auditate.

(7) Entitatea de audit care efectuează auditul la entitatea auditată nu are dreptul să presteze concomitent, în aceeaşi perioadă de gestiune, următoarele servicii:

a) servicii fiscale, inclusiv:

– întocmirea declaraţiilor fiscale;

– calcularea impozitelor şi a taxelor;

– de consultanţă fiscală;

– asistenţă în cadrul verificărilor efectuate de către autorităţile fiscale;

b) servicii de consultanţă care prevăd participarea la gestiunea entităţii auditate sau la procesul decizional al acesteia, inclusiv:

– de asistenţă în domeniul managementului;

– de asistenţă în administrare, reorganizare şi lichidare;

c) servicii de organizare, restabilire, ţinere a contabilităţii şi de întocmire a situaţiilor financiare;

d) servicii de elaborare şi implementare a procedurilor de control intern, de gestionare a riscurilor privind întocmirea şi/sau verificarea informaţiilor financiare şi a sistemelor informaţionale aferente;

e) servicii de executare a funcţiei de audit intern sau a funcţiei cenzorului/comisiei de cenzori.

 

Articolul 22. Confidenţialitatea şi secretul profesional

(1) Auditorul şi entitatea de audit respectă confidenţialitatea şi secretul profesional privind informaţiile referitoare la activitatea entităţii auditate, obţinute în timpul exercitării auditului. Obligaţia de a respecta confidenţialitatea şi secretul profesional rămîne în vigoare şi după încetarea contractului de audit.

(2) Auditorul şi entitatea de audit asigură respectarea confidenţialităţii şi a secretului profesional şi din partea personalului care îşi desfăşoară activitatea sub controlul său, precum şi din partea persoanelor care oferă consultanţă şi asistenţă.

(3) Nu se consideră încălcare a principiului confidenţialităţii şi a secretului profesional prezentarea informaţiilor:

a) la solicitarea instanţei judecătoreşti şi a organului de urmărire penală;

b) în cazul efectuării controlului extern al calităţii de către Consiliu;

c) în cazul în care prezentarea informaţiilor este autorizată de către entitatea auditată;

d) în alte cazuri prevăzute de legislaţie.

 

Articolul 23. Organizarea activităţii entităţii de audit

(1) Entitatea de audit elaborează politici şi proceduri care prevăd că acţionarii/asociaţii, precum şi membrii consiliului, ai organului executiv sau ai organului de supraveghere ai entităţii de audit nu influenţează desfăşurarea auditului şi nu pun în pericol independenţa şi obiectivitatea auditorului care efectuează auditul în numele entităţii de audit.

(2) Entitatea de audit este obligată să efectueze auditul în conformitate cu standardele de audit şi cu prevederile prezentei legi.

(3) Entitatea de audit aplică:

a) proceduri administrative şi contabile sigure;

b) proceduri interne de management al calităţii;

c) proceduri eficace de evaluare a riscurilor;

d) măsuri de protecţie şi de control al sistemelor de prelucrare a informaţiilor;

e) politici de remunerare şi de stimulare a auditorilor;

f) alte proceduri de organizare a activităţii, prevăzute de standardele de audit şi de standardele de management al calităţii.

(4) Entitatea de audit desemnează un auditor/partener responsabil de misiunea de audit, de emiterea raportului auditorului, de întocmirea dosarului de audit şi pune la dispoziţia acestuia resursele necesare şi personal competent pentru îndeplinirea obligaţiilor. Auditorul/partenerul responsabil de misiune este obligat să participe la efectuarea auditului.

(5) Entitatea de audit organizează evidenţa entităţilor auditate, inclusiv a informaţiilor ce ţin de:

a) denumirea şi adresa entităţii;

b) numele auditorului responsabil de misiunea de audit;

c) onorariile percepute pentru audit şi onorariile percepute pentru alte servicii, după caz, pentru fiecare perioadă de gestiune.

[Art.23 modificat prin Legea nr.320 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]

 

Articolul 24. Managementul calităţii

(1) În vederea asigurării calităţii auditului, entitatea de audit elaborează, aprobă şi respectă politicile şi procedurile de management al calităţii auditului în conformitate cu prezenta lege, cu standardele de audit, cu standardele de management al calităţii şi cu Codul etic.

(2) Politicile şi procedurile de management al calităţii auditului se aprobă printr-un act (ordin, dispoziţie) emis de către organul executiv al entităţii de audit şi se aduc la cunoştinţa personalului entităţii.

(3) Entitatea de audit desemnează un auditor responsabil pentru managementul calităţii auditului.

(4) Entitatea de audit întocmeşte şi prezintă Consiliului, în termen de 4 luni de la sfîrşitul fiecărei perioade de gestiune, raportul privind respectarea procedurilor de management al calităţii auditului. Formatul şi conţinutul raportului sînt stabilite de către Consiliu.

(5) Managementul calităţii misiunii de audit se efectuează la entităţile de audit care au efectuat auditul la entităţile de interes public şi la entităţile mari, stabilite conform Legii contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017, pînă la emiterea raportului auditorului sau a raportului suplimentar adresat comitetului de audit, după caz.

(6) Managementul calităţii misiunii de audit se efectuează de către un auditor/partener care nu a participat la efectuarea auditului în cauză sau de către o altă entitate de audit pe bază de contract, păstrînd confidenţialitatea şi secretul profesional.

(7) Entitatea de audit evaluează anual eficacitatea politicilor şi a procedurilor de management al calităţii auditului, ţine evidenţa evaluărilor şi a măsurilor propuse pentru eficientizarea managementului calităţii auditului.

[Art.24 modificat prin Legea nr.320 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]

 

Articolul 25. Dosarul de audit

(1) Entitatea de audit întocmeşte un dosar de audit pentru fiecare misiune de audit, care cuprinde:

a) documentele şi informaţiile care stau la baza raportului auditorului;

b) documentele menţionate la art.27 alin.(4);

c) alte documente pe care entitatea de audit le consideră relevante.

(2) Dosarul de audit se întocmeşte în termen de cel mult 60 de zile de la data semnării raportului auditorului şi se păstrează la entitatea de audit pentru cel puţin 5 ani.

 

Articolul 26. Asigurarea riscului de audit

(1) Entitatea de audit este obligată să asigure riscul de audit pentru prejudiciul cauzat entităţii auditate, solicitantului auditului, ca urmare a exprimării unei opinii de audit necorespunzătoare, în cazul în care situaţiile financiare conţin denaturări semnificative.

(2) Pentru asigurarea riscului de audit, entitatea de audit întreprinde, după caz, următoarele măsuri:

a) încheie cu asigurătorul un contract de asigurare de răspundere civilă pentru posibilele riscuri de activitate profesională, obiectul asigurării fiind contractul de audit sau auditul;

b) constituie provizioane în mărime de minimum 15% din venitul din vînzări în perioada de gestiune aferentă auditului.

(3) În cazul efectuării auditului la entităţile de interes public, entitatea de audit asigură riscul de audit conform prevederii alin.(2) lit.a).

(4) În cazul efectuării auditului la alte entităţi decît cele de interes public, entitatea de audit asigură riscul de audit conform alin.(2) lit.a) şi/sau b).

(5) Modul de asigurare a riscului de audit este stabilit de către Ministerul Finanţelor.

(6) În cazul efectuării auditului la entităţile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, limitarea în timp a răspunderii pentru prejudiciul cauzat şi cuantumul sumei care poate fi solicitată pentru prejudiciul cauzat entităţii auditate, solicitantului auditului de către entitatea de audit se stabilesc printr-un acord scris încheiat între entitatea de audit şi entitatea auditată, solicitantul auditului, cu respectarea următoarelor condiţii:

a) acordul este încheiat conform legislaţiei civile;

b) răspunderea entităţii de audit faţă de entitatea auditată, solicitantul auditului se extinde cel puţin pe durata termenului general de prescripţie extinctivă stabilit de Codul civil;

c) limitarea în timp a răspunderii pentru prejudiciul cauzat şi cuantumul sumei care poate fi solicitată pentru prejudiciul cauzat se decid de comun acord de către consiliul, organul executiv şi organul de supraveghere ale entităţii auditate şi se aprobă de către adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor sau de către fondatorul entităţii auditate;

d) informaţiile ce ţin de acordul privind limitarea în timp a răspunderii pentru prejudiciul cauzat şi cuantumul sumei care poate fi solicitată pentru prejudiciul cauzat se includ în nota explicativă la situaţiile financiare ale entităţii auditate.

(7) Prevederile acordului privind limitarea în timp a răspunderii pentru prejudiciul cauzat şi cuantumul sumei care poate fi solicitată pentru prejudiciul cauzat nu sunt aplicabile în cazul comiterii cu intenţie de către entitatea de audit a acţiunilor care au cauzat prejudicii entităţii auditate, solicitantului auditului ca urmare a exprimării unei opinii de audit necorespunzătoare în cazul în care situaţiile financiare conţin denaturări semnificative.

[Art.26 completat prin Legea nr.2 din 30.01.2025, în vigoare 20.02.2025]

 

Capitolul V

AUDIT ŞI RAPORTARE

Articolul 27. Efectuarea auditului

(1) Adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor şi fondatorul entităţii auditate au atribuţia de a confirma entitatea de audit care va efectua auditul şi de a stabili onorariul pentru aceste servicii. Orice imixtiune în procesul de selectare şi confirmare a entităţii de audit se interzice.

(2) Raporturile dintre entitatea de audit şi entitatea auditată sau solicitantul auditului se reglementează prin contractul de audit, încheiat conform legislaţiei civile.

(3) Contractul de audit se încheie în scris şi, pe lîngă cerinţele prevăzute de legislaţia civilă, va conţine obiectivul şi sfera de aplicare a auditului.

(4) Pentru acceptarea sau continuarea auditului, entitatea de audit verifică şi documentează dacă:

a) dispune de personal competent, de timp şi de resurse suficiente pentru efectuarea auditului;

b) respectă principiile de independenţă şi obiectivitate;

c) există ameninţări asupra independenţei şi dacă sînt periclitate măsurile de protecţie care se aplică pentru a exclude sau a reduce aceste ameninţări.

(5) Pentru efectuarea auditului la entităţile de interes public şi la entităţile mari, stabilite conform Legii contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017, sau la alte întreprinderi de stat şi societăţi pe acţiuni în care cota statului depăşeşte 50% din capitalul social, entitatea de audit trebuie să aibă în calitate de angajaţi nu mai puţin de doi auditori.

(6) În cazul auditului situaţiilor financiare consolidate ale unui grup de entităţi, auditorul grupului este responsabil de:

a) întocmirea raportului auditorului sau, după caz, a raportului suplimentar adresat comitetului de audit;

b) documentele de lucru ale grupului de entităţi.

(7) Contractul de audit poate fi reziliat dacă se încalcă obligaţiile prevăzute de legislaţie şi de contractul de audit. Divergenţele de opinii cu privire la reglementările contabile sau la procedurile de audit nu reprezintă temei pentru rezilierea contractului.

 

Articolul 28. Raportul auditorului

(1) Raportul auditorului conţine opinia acestuia cu privire la măsura în care situaţiile financiare auditate sînt întocmite din toate punctele de vedere semnificative conform cadrului general de raportare financiară. Opinia auditorului poate fi nemodificată sau modificată, respectiv, poate fi opinie cu rezerve, opinie contrară sau acesta poate fi în imposibilitatea de a exprima o opinie.

(2) Raportul auditorului se întocmeşte respectînd standardele de audit.

(3) În cazul auditului la entităţile de interes public, la entităţile mari şi la entităţile mijlocii, stabilite conform Legii contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017, raportul auditorului conţine suplimentar:

a) avizul auditorului privind coerenţa dintre raportul conducerii şi situaţiile financiare pentru aceeaşi perioadă de gestiune şi corespunderea acestuia cu prevederile legislaţiei;

b) declaraţia cu privire la faptul că, pe parcursul auditului, s-au identificat informaţii eronate semnificative prezentate în raportul conducerii, indicînd natura acestora;

c) concluzia auditorului privind obligaţia entităţii de a include în raportul conducerii, de a prezenta şi publica informaţii privind impozitul pe venit pentru perioada de gestiune anterioară perioadei pentru care se efectuează auditul situaţiilor financiare.

[Art.28 completat prin Legea nr.320 din 09.11.2023, în vigoare 01.01.2025]

 

Articolul 29. Raportul privind transparenţa

(1) Entităţile de audit care efectuează auditul la entităţile de interes public prezintă Consiliului şi publică pe propriile pagini web oficiale, în termen de 4 luni de la sfîrşitul fiecărei perioade de gestiune, raportul privind transparenţa, care rămîne disponibil minimum 5 ani de la data publicării.

(2) Conţinutul raportului privind transparenţa este stabilit de către Consiliu.

 

Capitolul VI

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE AUDITORULUI, ALE ENTITĂŢII DE AUDIT

ŞI ALE ENTITĂŢII AUDITATE

Articolul 30. Drepturile auditorului şi ale entităţii de audit

(1) Auditorul are dreptul:

a) să aleagă metoda de efectuare a auditului, conform standardelor de audit;

b) să planifice în mod independent efectuarea auditului;

c) să solicite de la conducerea entităţii auditate informaţii şi explicaţii verbale şi scrise;

d) să beneficieze de serviciile experţilor, ale specialiştilor şi ale altor persoane, ale căror cunoştinţe sînt necesare în efectuarea auditului.

(2) Entitatea de audit are dreptul:

a) să refuze efectuarea auditului prin rezilierea contractului de audit dacă entitatea auditată:

– nu a prezentat documentele necesare în termenul solicitat ori a prezentat documente care conţin date incomplete sau eronate;

– nu a eliminat impedimentele apărute în procesul auditului;

– intervine în acţiunile auditorilor;

b) să aplice actualizările Codului etic, ale standardelor de audit, ale standardelor de management al calităţii şi ale standardelor conexe pînă la acceptarea acestora conform modului stabilit la art.35 alin.(1), înştiinţînd ulterior Consiliul privind data aplicării.

[Art.30 modificat prin Legea nr.320 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]

 

Articolul 31. Obligaţiile auditorului şi ale entităţii de audit

(1) Auditorul este obligat:

a) să efectueze auditul în conformitate cu prevederile standardelor de audit şi ale legislaţiei;

b) să respecte condiţiile contractului de audit;

c) să notifice proprietarul entităţii auditate, solicitantul auditului şi/sau conducătorul entităţii auditate cu privire la denaturările semnificative depistate şi acţiunile recomandate în urma efectuării auditului;

d) să renunţe la efectuarea auditului dacă se încalcă principiul independenţei auditorului;

e) să-şi ridice nivelul de calificare, începînd cu anul următor anului înregistrării în Registrul public al auditorilor, urmînd un curs de instruire cu durata de 40 de ore academice, pe o perioadă de 12 luni consecutive, cu excepţia perioadei de suspendare a activităţii în baza art.13 alin.(1) lit.a) şi b), conform modului stabilit de către Consiliu;

f) să nu fie membru în consiliu, în organul executiv, în organul de supraveghere sau în comitetul de audit al entităţii auditate pînă la expirarea perioadei de 2 ani după efectuarea auditului;

g) să achite:

– plata unică pentru înregistrarea în Registrul public al auditorilor;

– cotizaţia anuală, cu excepţia perioadei de suspendare a activităţii conform art.13 alin.(1) lit.a) şi b).

(2) Entitatea de audit este obligată:

a) să efectueze auditul în conformitate cu prevederile standardelor de audit şi ale legislaţiei;

b) să respecte condiţiile contractului de audit;

c) să respecte cerinţele privind managementul calităţii auditului;

d) să prezinte adunării generale a acţionarilor/asociaţilor şi fondatorului entităţii auditate raportul auditorului, precum şi informaţia privind denaturările depistate, dezvăluită într-o scrisoare adresată conducerii, conform standardelor de audit;

e) să prezinte anual entităţii auditate sau comitetului de audit declaraţia privind respectarea cerinţei de independenţă;

f) să discute cu entitatea auditată şi, după caz, cu comitetul de audit despre ameninţările privind nerespectarea cerinţei de independenţă şi măsurile aplicate pentru reducerea acestora, documentate în conformitate cu art.25 alin.(1);

g) să înştiinţeze entitatea auditată cu privire la nereguli, inclusiv la fraudele care s-au produs ori se pot produce, pentru ca entitatea auditată să ia măsurile necesare în vederea soluţionării sau prevenirii acestora;

h) să informeze organele competente, conform prevederilor legislaţiei, cu privire la activităţile sau la tranzacţiile suspecte, inclusiv la fraudele şi încălcările care au fost depistate la entitatea auditată;

i) să achite:

– plata unică pentru înregistrarea în Registrul public al entităţilor de audit;

– plata anuală pentru emiterea raportului auditorului;

j) în cazul înlocuirii cu o altă entitate de audit, să prezinte, la solicitarea noii entităţi de audit, documentele relevante pentru efectuarea auditului;

k) să informeze Consiliul despre rezilierea contractului de audit în conformitate cu art.27 alin.(7).

[Art.31 modificat prin Legea nr.320 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]

 

Articolul 32. Drepturile entităţii auditate

Entitatea auditată are dreptul:

a) să primească de la entitatea de audit/de la auditor o informaţie completă despre cerinţele standardelor de audit, ale legislaţiei referitoare la efectuarea auditului şi ale altor acte pe care se bazează auditorul în exprimarea opiniei asupra situaţiilor financiare;

b) să primească de la entitatea de audit/de la auditor recomandări privind înlăturarea cazurilor de încălcare a cerinţelor actelor normative;

c) să sesizeze Consiliul şi alte organe competente în cazul depistării încălcărilor legislaţiei în domeniul auditului comise de auditori.

 

Articolul 33. Obligaţiile entităţii auditate

Entitatea auditată este obligată:

a) să creeze condiţii pentru efectuarea auditului, să prezinte informaţia solicitată şi explicaţiile verbale şi scrise necesare;

b) să nu intervină în acţiunile entităţii de audit, ale auditorului în scopul limitării informaţiei necesare pentru efectuarea auditului;

c) să solicite, în formă scrisă, persoanelor terţe, din numele său, la cerinţa entităţii de audit/a auditorului, informaţia necesară;

d) să respecte condiţiile contractului de audit.

 

Capitolul VII

REGLEMENTAREA AUDITULUI

Articolul 34. Organul de reglementare

Organul de reglementare în domeniul auditului în sectorul corporativ este Ministerul Finanţelor.

 

Articolul 35. Funcţiile şi atribuţiile organului de reglementare

(1) Ministerul Finanţelor este responsabil de acceptarea, de publicarea standardelor de audit, a standardelor de management al calităţii, a standardelor conexe şi a Codului etic în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi de plasarea acestora pe pagina web oficială a Ministerului Finanţelor. Standardele de audit, standardele de management al calităţii, standardele conexe şi Codul etic se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova periodic, în funcţie de volumul actualizărilor efectuate. Standardele de audit, standardele de management al calităţii, standardele conexe, Codul etic şi actualizările aferente se plasează pe pagina web oficială a Ministerului Finanţelor în termen de o lună de la data recepţionării acestora.

(2) Ministerul Finanţelor are următoarele atribuţii:

a) elaborează, aprobă şi publică acte normative de reglementare a auditului în sectorul corporativ;

b) reprezintă interesele Republicii Moldova în organizaţiile internaţionale în domeniul auditului;

c) acordă asistenţă metodologică în domeniul auditului în sectorul corporativ;

d) colaborează cu Consiliul în activitatea de reglementare a auditului, inclusiv prin schimb reciproc de informaţii;

e) avizează proiectele actelor normative elaborate de către Consiliu.

[Art.35 modificat prin Legea nr.320 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]

 

Capitolul VIII

SUPRAVEGHEREA AUDITULUI

 

Secţiunea 1

Consiliul de supraveghere publică a auditului

Articolul 36. Organul de supraveghere

(1) Organul de supraveghere publică a auditului este Consiliul, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale Regulamentului de activitate al Consiliului, aprobat de către Guvern.

(2) Toţi auditorii şi toate entităţile de audit constituie obiectul supravegherii publice.

 

Articolul 37. Statutul juridic, funcţiile şi atribuţiile

(1) Consiliul este o instituţie publică autonomă, cu statut de persoană juridică, responsabilă pentru supravegherea publică a auditului.

(2) Consiliul dispune de un buget autonom, de conturi bancare în contul unic trezorerial al Ministerului Finanţelor şi îşi desfăşoară activitatea în baza principiilor de autogestiune.

(3) Consiliul îndeplineşte următoarele funcţii:

a) de înregistrare a stagiarilor şi de monitorizare a stagiului;

b) de certificare şi de înregistrare a auditorilor;

c) de înregistrare a entităţilor de audit;

d) de monitorizare a instruirii profesionale continue;

e) de asigurare a calităţii auditului;

f) de investigare şi de aplicare a măsurilor disciplinare auditorilor şi entităţilor de audit conform art.42 alin.(2) şi (3);

g) de elaborare şi de aprobare a actelor normative în vederea exercitării funcţiei de supraveghere publică.

(4) Consiliul are următoarele atribuţii:

a) elaborează recomandări pentru ameliorarea sistemului de instruire profesională continuă a auditorilor;

b) organizează procesul de certificare a auditorilor;

c) stabileşte cerinţe minime pentru executarea programului de pregătire a stagiarului în audit;

d) examinează solicitările aferente supravegherii publice a auditului, inclusiv privind calitatea efectuării auditului;

e) adoptă decizii privind aplicarea măsurilor disciplinare auditorilor şi entităţilor de audit;

f) supraveghează şi controlează activitatea stagiarilor în audit, auditorilor şi entităţilor de audit;

g) elaborează acte normative în vederea exercitării funcţiei de supraveghere publică;

h) angajează specialişti în componenţa Consiliului;

i) ţine Registrul public al auditorilor şi Registrul public al entităţilor de audit;

j) ţine, în modul stabilit, şi plasează pe pagina web oficială a Consiliului lista organizaţiilor şi a instituţiilor de instruire profesională continuă a auditorilor;

k) efectuează controlul extern al calităţii auditului;

l) colaborează cu Ministerul Finanţelor, cu alte autorităţi publice şi cu asociaţiile profesionale;

m) colaborează cu autorităţile internaţionale de supraveghere publică a auditului.

(5) Consiliul are dreptul de a delega organizaţiilor profesionale din domeniul auditului funcţia de control extern al calităţii auditului membrilor lor – entităţilor de audit – care efectuează auditul la entităţile ce nu sînt de interes public, în modul stabilit de Regulamentul de activitate al Consiliului.

 

Articolul 38. Structura organizatorică

(1) Organele de conducere ale Consiliului sînt comitetul de supraveghere a auditului (în continuare – comitet) şi directorul executiv (în continuare – director).

(2) Componenţa nominală a comitetului se aprobă pe un termen de 3 ani, conform procedurilor stabilite în Regulamentul de activitate al Consiliului. Acesta este format din 7 membri nepracticieni care posedă cunoştinţe în domeniul economic sau în cel juridic şi are următoarea componenţă: 2 reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor, un reprezentant al Băncii Naţionale a Moldovei, un reprezentant al Curţii de Conturi, un reprezentant al Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, un reprezentant al mediului de afaceri şi un reprezentant al mediului academic specializat în audit. Modul de desemnare a membrilor comitetului şi activitatea acestora sînt stabilite de Regulamentul de activitate al Consiliului, aprobat de către Guvern.

(3) Membrii comitetului au dreptul la o remuneraţie în mărime de 10% din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat anual de către Guvern, pentru participarea în cadrul unei şedinţe a comitetului.

(4) Comitetul este condus de un preşedinte, ales de membrii comitetului, prin vot secret, din rîndul membrilor comitetului.

(5) Comitetul are următoarele atribuţii:

a) adoptă decizii în vederea exercitării funcţiilor Consiliului;

b) examinează şi aprobă proiectul bugetului, executarea bugetului, planul anual de activitate, planul semestrial de control extern al calităţii, raportul anual de activitate ale Consiliului;

c) organizează concursul pentru suplinirea funcţiei de director;

d) numeşte şi eliberează din funcţie directorul;

e) numeşte în funcţie, pe bază de concurs, şi eliberează din funcţie personalul Consiliului;

f) aprobă statele de personal ale Consiliului;

g) examinează experienţa acumulată de către persoanele prevăzute la art.4 alin.(2) pentru scutirea de la stagiul în audit;

h) stabileşte mărimea tarifelor prevăzute la art.39 alin.(3) lit.k);

i) are alte atribuţii prevăzute de Regulamentul de activitate al Consiliului.

(6) Directorul se numeşte pe bază de concurs, este nepractician şi are o vechime în muncă de cel puţin 10 ani în domeniul economic sau în cel juridic.

(7) Directorul este numit în funcţie pentru un termen de 4 ani, cu posibilitatea de a exercita două mandate consecutive.

(8) Directorul îşi încetează activitatea la expirarea mandatului, la cerere, în caz de deces sau în alte cazuri prevăzute de legislaţie.

(9) Directorul are următoarele atribuţii:

a) reprezintă Consiliul în relaţiile cu autorităţile publice, cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate;

b) organizează activitatea Consiliului;

c) asigură executarea deciziilor comitetului;

d) administrează patrimoniul Consiliului;

e) alte atribuţii prevăzute de Regulamentul de activitate al Consiliului.

 

Articolul 39. Finanţarea Consiliului

(1) Consiliul este finanţat din plăţile şi cotizaţiile efectuate de auditori şi de entităţile de audit, din subvenţii de la bugetul de stat primite prin intermediul Ministerului Finanţelor şi din alte surse prevăzute la alin.(3).

(2) Sursele de finanţare şi modul lor de utilizare se stabilesc prin bugetul de venituri şi cheltuieli, care se aprobă, pentru anul următor, de către Guvern pînă la data de 1 noiembrie.

(3) Finanţarea Consiliului este asigurată din:

a) plata anuală în mărime de un salariu mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat anual de către Guvern, pentru fiecare raport al auditorului emis pentru auditul situaţiilor financiare individuale la entităţile de interes public şi la entităţile mari;

b) plata anuală în mărime de 0,2 din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat anual de către Guvern, pentru fiecare raport al auditorului emis pentru auditul situaţiilor financiare individuale la alte entităţi decît la entităţile de interes public şi la entităţile mari supuse auditului obligatoriu şi solicitat;

c) plata anuală în mărime de 0,5 din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat anual de către Guvern, pentru fiecare raport al auditorului emis pentru auditul situaţiilor financiare consolidate;

d) plata în mărime de 0,2 din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat anual de către Guvern, pentru admiterea la probele scrise ale examenului pentru obţinerea calificării profesionale de auditor;

e) cotizaţiile anuale ale auditorilor în mărime de 0,1 din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat anual de către Guvern;

f) cotizaţiile anuale ale stagiarilor în mărime de 0,05 din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat anual de către Guvern;

g) plata pentru recunoaşterea certificatului internaţional în domeniul contabilităţii şi auditului în mărime de 0,1 din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat anual de către Guvern;

h) plata unică în mărime de 0,1 din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat anual de către Guvern, pentru înregistrarea auditorilor în Registrul public al auditorilor;

i) plata unică în mărime de 0,2 din salariul mediu lunar pe economie, prognozat şi aprobat anual de către Guvern, pentru înregistrarea entităţilor de audit în Registrul public al entităţilor de audit;

j) subvenţiile de la bugetul de stat;

k) tarifele stabilite pentru serviciile prestate în conformitate cu legislaţia;

l ) încasări obţinute din vînzarea publicaţiilor proprii;

m) alte surse neinterzise de legislaţie.

(4) Plăţile şi cotizaţiile prevăzute la alin.(3) se transferă, în termenele stabilite prin actele normative ale Consiliului, în contul curent al Consiliului. Consiliul are dreptul unic de a utiliza mijloacele de pe contul său. Soldul mijloacelor acumulate şi neutilizate pe parcursul perioadei de gestiune rămîne disponibil pe contul Consiliului pentru perioadele de gestiune următoare.

(5) Controlul activităţii economico-financiare a Consiliului este efectuat de către organele abilitate, conform legislaţiei.

 

Articolul 40. Transparenţa activităţii

(1) Consiliul elaborează raportul anual de activitate, care se aprobă de Comitet.

(2) Consiliul asigură transparenţa activităţii şi plasează pe pagina web oficială:

a) planul anual de activitate;

b) planul semestrial de control extern al calităţii;

c) deciziile comitetului;

d) raportul anual de activitate şi alte informaţii care reflectă activitatea desfăşurată de Consiliu;

e) bugetul anual şi executarea acestuia;

f) actele normative în vederea exercitării funcţiei de supraveghere publică.

 

Secţiunea a 2-a

Asigurarea calităţii. Investigaţii şi măsuri disciplinare

Articolul 41. Controlul extern al calităţii

(1) Controlul extern al calităţii se efectuează de către Consiliu în scopul gestionării sistemului de asigurare a calităţii auditului, precum şi în vederea constatării existenţei şi a modului de aplicare:

a) a politicilor şi a procedurilor de management al calităţii auditului la nivel de entitate de audit;

b) a politicilor şi a procedurilor de management al calităţii auditului la nivel de misiune de audit.

(2) Raportul anual de activitate al Consiliului include informaţia generală privind constatările şi măsurile disciplinare aplicate auditorilor şi entităţilor de audit.

(3) Fiecare entitate de audit este supusă controlului extern al calităţii cel puţin o dată la 6 ani, iar entităţile care efectuează auditul la entităţile de interes public – cel puţin o dată la 3 ani.

(4) Modul de efectuare a controlului extern al calităţii şi de aplicare a măsurilor disciplinare este stabilit în Regulamentul privind controlul extern al calităţii auditului, aprobat de către Consiliu.

[Art.41 modificat prin Legea nr.320 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]

 

Articolul 42. Tipurile de măsuri disciplinare şi modul de aplicare

(1) Consiliul utilizează sisteme eficiente de investigaţii şi măsuri disciplinare pentru a detecta, a corecta şi a preveni efectuarea necorespunzătoare a auditului şi, în conformitate cu alin.(2) şi (3), aplică măsuri disciplinare auditorilor şi entităţilor de audit.

(2) Auditorilor şi entităţilor de audit li se aplică următoarele măsuri disciplinare:

a) avertisment scris;

b) mustrare scrisă;

c) declararea raportului auditorului ca fiind necorespunzător cerinţelor prezentei legi şi standardelor de audit;

d) suspendarea activităţii entităţii de audit sau a auditorului pentru efectuarea auditului pe o perioadă cuprinsă între 1 şi 3 ani;

e) retragerea certificatului de calificare al auditorului;

f) radierea entităţii de audit din Registrul public al entităţilor de audit.

(3) Entităţilor de audit şi auditorilor li se aplică măsuri disciplinare în urma:

a) efectuării auditului concomitent cu serviciile menţionate la art.21 alin.(7);

b) comiterii încălcărilor în procesul efectuării auditului, inclusiv a lipsei probelor de audit pentru emiterea concluziilor pe care se bazează opinia auditorului;

c) nerespectării prevederilor art.8;

d) neachitării plăţilor şi a cotizaţiilor stipulate la art.39;

e) constatării unor neconformităţi în urma efectuării controlului extern al calităţii;

f) încălcării cerinţelor de instruire profesională continuă stipulate la art.31 alin.(1) lit.e);

g) neprezentării raportului privind transparenţa şi a raportului privind respectarea procedurilor de management al calităţii auditului;

h) neplasării pe pagina web oficială proprie a raportului privind transparenţa;

i) neprezentării informaţiei prevăzute la art.7 alin.(4) şi art.10 alin.(4).

(4) La aplicarea măsurilor disciplinare se ţine cont de gravitatea şi durata încălcării, de circumstanţele în care a fost comisă încălcarea şi gradul de răspundere a persoanei, de activitatea şi comportamentul anterior al auditorului sau al entităţii de audit, inclusiv de existenţa unor încălcări anterioare. Auditorul şi entitatea de audit au dreptul să prezinte explicaţii, documente sau probe privind încălcările depistate în curs de examinare.

[Art.42 modificat prin Legea nr.320 din 09.11.2023, în vigoare 22.12.2023]

[Art.42 modificat prin Legea nr.234 din 08.11.2018, în vigoare 01.01.2019]

 

Articolul 43. Contestarea şi publicarea deciziilor Consiliului privind aplicarea măsurilor disciplinare

(1) Decizia Consiliului privind aplicarea măsurilor disciplinare auditorului sau entităţii de audit poate fi contestată în conformitate cu prevederile Codului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile.

(2) Deciziile Consiliului privind aplicarea măsurilor disciplinare se aduc la cunoştinţa auditorilor, a entităţilor de audit vizate şi sînt executorii de la data emiterii, însă vor fi plasate pe pagina web oficială a Consiliului doar după expirarea termenului de atac.

[Art.43 modificat prin Legea nr.155 din 15.07.2022, în vigoare 05.09.2022]

 

Capitolul IX

COMITETUL DE AUDIT

Articolul 44. Constituirea comitetului de audit

(1) Entitatea de interes public este obligată să constituie un comitet de audit.

(2) Comitetul de audit se constituie din minimum 3 membri desemnaţi de adunarea generală a acţionarilor sau de către fondator pe un termen de 3 ani. Una şi aceeaşi persoană poate fi aleasă în calitate de membru al comitetului de audit pentru cel mult 2 termene consecutive.

(3) Comitetul de audit este subordonat adunării generale a acţionarilor sau fondatorului.

(4) Membrii comitetului de audit au competenţe în domeniul în care îşi desfăşoară activitatea entitatea de interes public, iar cel puţin un membru are competenţe în domeniul contabilităţii şi/sau al auditului.

(5) Membrii comitetului de audit nu sînt membri ai organului executiv sau de supraveghere a entităţii de interes public, nu au efectuat auditul la entitatea de interes public cel puţin 3 ani pînă la numirea în calitate de membru al comitetului de audit şi nu efectuează audit pe parcursul perioadei de exercitare a funcţiei de membru al comitetului de audit.

(51) Cuantumul retribuţiei muncii membrilor comitetului de audit se stabileşte de către fondator/adunarea generală a entităţii de interes public.

(6) Preşedintele comitetului de audit se alege de către adunarea generală a acţionarilor sau de către fondator dintre membrii acestuia.

(7) Comitetul de audit îşi desfăşoară activitatea în baza prevederilor prezentei legi şi a regulamentului aprobat de către adunarea generală a acţionarilor sau de către fondator.

[Art.44 completat prin Legea nr.70 din 13.04.2023, în vigoare 02.06.2023]

 

Articolul 45. Atribuţiile comitetului de audit

Comitetul de audit are următoarele atribuţii:

a) informează consiliul entităţii de interes public auditate despre rezultatele auditului şi despre contribuţiile acestuia la integritatea raportării financiare;

b) monitorizează procesul de raportare financiară;

c) monitorizează eficienţa sistemului de control intern, de audit intern, după caz, şi de management al riscurilor din cadrul entităţii de interes public auditate;

d) monitorizează auditul situaţiilor financiare individuale şi al situaţiilor financiare consolidate;

e) verifică şi monitorizează independenţa auditorilor/entităţii de audit care efectuează auditul situaţiilor financiare şi/sau prestează servicii care nu sînt de audit entităţii de interes public;

f) recomandă entitatea de audit care urmează a fi confirmată pentru efectuarea auditului în conformitate cu art.27 şi monitorizează procedura de selectare a acesteia;

g) prezintă adunării generale a acţionarilor/fondatorului raportul anual de activitate, care cuprinde declaraţia privind respectarea cerinţei de independenţă, precum şi realizarea atribuţiilor prevăzute la lit.a)–f).

(2) Prevederile art.44 şi 45 nu sînt aplicabile băncilor. Particularităţile constituirii, atribuţiile, funcţiile şi responsabilităţile comitetului de audit la bănci şi cerinţele faţă de membrii acestora sînt stabilite în Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor şi în actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei emise pentru aplicarea acesteia.

 

Articolul 46. Raportul suplimentar adresat comitetului de audit

(1) Entitatea de audit prezintă raportul suplimentar comitetului de audit şi consiliului entităţii de interes public auditate concomitent cu raportul auditorului.

(2) Raportul suplimentar explică rezultatele auditului şi cuprinde:

a) declaraţia privind respectarea cerinţei de independenţă;

b) informaţia despre auditorii care au participat la misiunea de audit;

c) descrierea procedurilor de fond utilizate;

d) nivelul pragului de semnificaţie stabilit pentru situaţiile financiare auditate şi, după caz, pentru anumite categorii de tranzacţii, solduri de conturi sau prezentări de informaţii, precum şi factorii calitativi utilizaţi pentru stabilirea pragului de semnificaţie;

e) descrierea şi explicarea raţionamentelor legate de evenimente sau de condiţii identificate pe parcursul auditului care pot suscita îndoieli serioase cu privire la capacitatea entităţii de a-şi continua activitatea;

f) informaţii privind:

– erorile semnificative depistate în situaţiile financiare ale entităţii de interes public auditate, indicînd dacă fiecare eroare a fost sau nu soluţionată de conducere;

– nerespectarea de către entitatea de interes public auditată a prevederilor legislaţiei;

– impedimentele apărute în procesul auditului;

– aspectele aferente auditului discutate sau care au făcut obiectul corespondenţei cu conducerea;

– alte aspecte aferente auditului care, în opinia profesională a auditorului, sînt semnificative pentru supravegherea procesului de raportare financiară;

g) analiza metodelor de evaluare aplicate pentru elementele situaţiilor financiare şi pentru orice impact al schimbării metodelor;

h) constatarea dacă entitatea de interes public auditată a prezentat toate documentele şi explicaţiile solicitate;

i) semnătura auditorului şi data întocmirii raportului.

(3) În cazul în care au fost încheiate contracte de audit cu mai multe entităţi de audit pentru efectuarea auditului situaţiilor financiare pentru aceeaşi perioadă de gestiune şi între acestea au existat divergenţe de opinii cu privire la reglementările contabile, procedurile de audit sau alte divergenţe în desfăşurarea auditului, motivele divergenţelor sunt explicate în raportul suplimentar adresat comitetului de audit.

[Art.46 modificat prin Legea nr.2 din 30.01.2025, în vigoare 20.02.2025]

 

Capitolul X

RĂSPUNDEREA AUDITORULUI, ENTITĂŢII DE AUDIT

ŞI A ENTITĂŢII AUDITATE

Articolul 47. Răspunderea auditorului şi a entităţii de audit

(1) Auditorul este responsabil de formarea şi de exprimarea opiniei în raportul său.

(2) Entitatea de audit şi auditorul răspund faţă de entitatea auditată şi faţă de solicitantul auditului conform legislaţiei civile, contravenţionale şi penale.

(3) Repararea pagubelor materiale cauzate entităţii auditate şi solicitantului auditului se efectuează de către asigurător şi/sau de către entitatea de audit.

 

Articolul 48. Răspunderea entităţii auditate

(1) Conducerea entităţii auditate este responsabilă de pregătirea şi de prezentarea situaţiilor financiare.

(2) Efectuarea auditului nu degrevează entitatea auditată de responsabilitatea pentru autenticitatea şi plenitudinea situaţiilor financiare şi a altor informaţii prezentate spre îndeplinirea condiţiilor prevăzute de contractul de audit.

(3) Conducătorul entităţii care se eschivează de la efectuarea auditului obligatoriu răspunde conform prevederilor legale.

 

Capitolul XI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 49.

(1) Prezenta lege intră în vigoare la 1 ianuarie 2019.

(2) Prevederile prezentei legi referitoare la activitatea Consiliului de supraveghere publică a auditului (art.36–38) intră în vigoare la 1 septembrie 2018.

(3) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea privind activitatea de audit nr.61/2007 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.72–75, art.230), cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia prevederilor art.31–34 referitoare la activitatea Consiliului de supraveghere a activităţii de audit, care se abrogă la 1 septembrie 2018.

 

Articolul 50.

(1) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:

a) va prezenta Parlamentului proiectele de legi corespunzătoare pentru aducerea legislaţiei în concordanţă cu prezenta lege;

b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

c) prin derogare de la prevederile art.39 alin.(2) din prezenta lege, va aproba primul buget al Consiliului.

(2) Ministerul Finanţelor va transmite Consiliului de supraveghere publică a auditului, de la data intrării în vigoare a prezentei legi:

a) Registrul de stat al auditorilor şi Registrul de stat al societăţilor de audit – auditorilor întreprinzători individuali;

b) informaţii privind evidenţa stagiarilor în activitatea de audit;

c) informaţii privind evidenţa pretendenţilor pentru admiterea la examenul de calificare.

(3) Consiliul de supraveghere a activităţii de audit se reorganizează, prin transformare, în Consiliul de supraveghere publică a auditului, care este succesorul de drepturi şi obligaţii al acestuia.

(4) Prin derogare de la prevederile art.38 din prezenta lege şi pentru asigurarea procesului de constituire a Consiliului de supraveghere publică a auditului, primul director al Consiliului de supraveghere publică a auditului se va numi de către Ministerul Finanţelor, în bază de concurs, pe un termen de trei ani, fără obligaţia de a fi nepractician.

(5) Pînă la elaborarea actelor normative de către Consiliul de supraveghere publică a auditului, actele normative în domeniul auditului se vor aplica în măsura în care acestea nu contravin prezentei legi.

(6) Pentru efectuarea auditului conform prezentei legi, entităţile de audit care deţin licenţe pentru desfăşurarea activităţii de audit valabile, eliberate de Camera de Licenţiere, sînt obligate să se înregistreze în baza art.9, fără achitarea plăţii unice de înregistrare, această plată fiind achitată la expirarea termenului de valabilitate a licenţei.

(7) Pe parcursul a 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, pentru obţinerea certificatului de calificare al auditorului instituţiilor financiare şi al auditorului participanţilor profesionişti la piaţa financiară nebancară, auditorii susţin examene şi primesc certificatele de calificare corespunzătoare la Banca Naţională a Moldovei şi la Comisia Naţională a Pieţei Financiare.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIAndrian CANDU

 

Nr.271. Chişinău, 15 decembrie 2017.