L E G E A
contabilităţii şi raportării financiare
nr. 287 din 15.12.2017
Monitorul Oficial nr.1-6/22 din 05.01.2018
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul de reglementare
Articolul 2. Domeniul de aplicare
Articolul 3. Noţiuni de bază
Articolul 4. Categoriile entităţilor şi grupurilor
Articolul 5. Modul de ţinere a contabilităţii şi de aplicare a standardelor de contabilitate
Articolul 6. Principii generale
Articolul 7. Limba şi moneda în care se ţine contabilitatea
Capitolul II
REGLEMENTAREA ÎN DOMENIUL CONTABILITĂŢII
ŞI RAPORTĂRII FINANCIARE
Articolul 8. Organele de reglementare în domeniul contabilităţii şi raportării financiare şi competenţa acestora
Articolul 9. Consiliul de contabilitate şi raportare financiară
Capitolul III
ORGANIZAREA CONTABILITĂŢII
Articolul 10. Ciclul contabil
Articolul 11. Documentele primare
Articolul 12. Documente primare cu regim special
Articolul 13. Recunoaşterea şi evaluarea elementelor contabile
Articolul 14. Conturile contabile
Articolul 15. Registrele contabile
Articolul 16. Inventarierea
Articolul 17. Păstrarea documentelor contabile
Articolul 18. Obligaţiile şi drepturile entităţii privind ţinerea contabilităţii şi raportarea financiară
Articolul 19. Accesul la documentele contabile
Capitolul IV
SITUAŢIILE FINANCIARE INDIVIDUALE
Articolul 20. Dispoziţii generale
Articolul 21. Conţinutul situaţiilor financiare individuale
Articolul 22. Nota explicativă la situaţiile financiare individuale
Articolul 23. Raportul conducerii
Articolul 24. Perioada de gestiune
Articolul 25. Cerinţe specifice privind raportarea financiară în cazul reorganizării entităţii
Articolul 26. Cerinţe specifice privind raportarea financiară în cazul lichidării entităţii
Capitolul V
SITUAŢIILE FINANCIARE CONSOLIDATE
Articolul 27. Obligaţia întocmirii situaţiilor financiare consolidate şi a raportului consolidat al conducerii
Articolul 28. Conţinutul situaţiilor financiare consolidate
Articolul 29. Nota explicativă la situaţiile financiare consolidate
Articolul 30. Raportul consolidat al conducerii
Capitolul VI
SEMNAREA, AUDITUL, PREZENTAREA ŞI PUBLICAREA SITUAŢIILOR
FINANCIARE INDIVIDUALE ŞI CELOR CONSOLIDATE
Articolul 31. Semnarea situaţiilor financiare
Articolul 32. Auditul situaţiilor financiare
Articolul 33. Prezentarea şi publicarea situaţiilor financiare
Articolul 34. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul de reglementare
Prezenta lege stabileşte cadrul normativ de bază, principiile şi cerinţele generale şi mecanismul de reglementare în domeniul contabilităţii şi raportării financiare în Republica Moldova.
Articolul 2. Domeniul de aplicare
Prezenta lege se aplică următoarelor categorii de persoane (în continuare – entităţi) înregistrate în Republica Moldova:
a) persoanelor juridice care desfăşoară activitate de întreprinzător, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare;
b) autorităţilor/instituţiilor, cu excepţia autorităţilor/instituţiilor bugetare;
c) reprezentanţelor permanente şi filialelor entităţilor nerezidente;
d) organizaţiilor necomerciale şi reprezentanţelor entităţilor nerezidente;
e) persoanelor fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia titularilor patentei de întreprinzător;
f) persoanelor fizice care desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei (notari, avocaţi, executori judecătoreşti, mediatori, administratori autorizaţi) şi birourilor înfiinţate de acestea, precum şi cabinetelor individuale ale medicilor de familie.
[Art.2 completat prin Legea nr.302 din 30.11.2018, în vigoare 12.12.2018]
Articolul 3. Noţiuni de bază
(1) În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni de bază semnifică:
contabilitate – sistem complex de colectare, identificare, grupare, prelucrare, înregistrare, generalizare şi de prezentare a informaţiilor privind elementele contabile;
contabilitate de casă – metodă a contabilităţii conform căreia elementele contabile sînt recunoscute pe măsura încasării/plăţii numerarului sau compensării în altă formă;
contabilitate de gestiune – sistem de colectare, înregistrare, prelucrare şi transmitere a informaţiei pentru planificarea, controlul şi analiza activităţii entităţii, în scopul întocmirii rapoartelor interne pentru luarea deciziilor manageriale;
contabilitate financiară – sistem de colectare, înregistrare, prelucrare şi generalizare a informaţiei privind existenţa şi mişcarea activelor, capitalului propriu, datoriilor, veniturilor şi cheltuielilor pentru întocmirea situaţiilor financiare;
contabilitate în partidă dublă – reflectarea faptelor economice prin dublă înregistrare, cu aplicarea conturilor contabile şi întocmirea situaţiilor financiare;
contabilitate în partidă simplă – reflectarea unilaterală a faptelor economice, conform metodei „intrare-ieşire”, fără aplicarea conturilor contabile şi fără întocmirea situaţiilor financiare;
Depozitarul public al situaţiilor financiare – sistem unic integrat de colectare, stocare, generalizare, analiză şi publicare a situaţiilor financiare, a raportului conducerii şi a raportului auditorului ale entităţilor;
document primar – confirmare documentară care justifică producerea faptelor economice sau care acordă dreptul de a le efectua (produce); certifică producerea unui eveniment;
dublă înregistrare – procedeu de înregistrare a unui fapt economic în cel puţin debitul unui cont şi în creditul altui cont cu una şi aceeaşi sumă;
elemente contabile – activele, capitalul propriu, datoriile, veniturile, costurile, cheltuielile şi faptele economice ale entităţii;
entitate asociată – entitate în care o altă entitate deţine un interes de participare şi are o influenţă semnificativă asupra politicilor financiare şi operaţionale, dar care nu este nici entitate-fiică, nici participant într-un angajament comun;
entitate de interes public – entitate ale cărei valori mobiliare sînt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată; bancă; asigurător (reasigurător)/societate de asigurări; organism de plasament colectiv în valori mobiliare cu personalitate juridică; entitate mare care este întreprindere de stat sau este societate pe acţiuni în care cota statului depăşeşte 50% din capitalul social;
entitate din domeniul exploatării forestiere – entitate care desfăşoară activităţi de exploatare forestieră;
entitate din industria extractivă – entitate care desfăşoară activităţi de explorare, prospectare, descoperire, exploatare şi/sau extragere a cărbunelui, petrolului brut, gazelor naturale, minereurilor metalifere, pietrei, nisipului, argilei, turbei şi/sau a sării;
entitate-fiică – entitate controlată total sau parţial de entitatea-mamă;
entitate-mamă – entitate care controlează una sau mai multe entităţi-fiice;
entităţi afiliate – entităţile din cadrul unui grup;
evaluare – procedeu de determinare a mărimii valorice a elementelor contabile;
fapt economic – tranzacţie, operaţiune, eveniment care a modificat sau poate modifica activele, capitalul propriu, datoriile, veniturile, costurile şi/sau cheltuielile entităţii;
grup – entitatea-mamă şi toate entităţile-fiice, luate în ansamblu;
interes de participare – drepturile unei entităţi în cadrul altei entităţi ce depăşesc 20% din capitalul social al ultimei, drepturi care, prin crearea unei legături strategice de lungă durată cu aceasta, sînt destinate să contribuie la activitatea entităţii care le deţine;
inventariere – procedeu de control şi autentificare documentară a existenţei activelor, capitalului propriu şi datoriilor care aparţin şi/sau se află în gestiunea temporară a entităţii;
Plan general de conturi contabile – act normativ care stabileşte nomenclatorul conturilor contabile, caracteristica şi modul de aplicare ale acestora;
recunoaştere – înregistrarea în contabilitate şi prezentarea în situaţiile financiare a unui element contabil care corespunde definiţiei şi care îndeplineşte criteriile de recunoaştere stabilite în standardele de contabilitate;
registre contabile – registre destinate grupării, sistematizării, înregistrării şi generalizării informaţiei privind existenţa şi mişcarea elementelor contabile reflectate în documentele primare;
situaţii financiare – set de rapoarte care caracterizează poziţia financiară, performanţa financiară şi alte informaţii aferente activităţii entităţii pentru o perioadă de gestiune;
standarde de contabilitate – Standarde Internaţionale de Raportare Financiară şi Standarde Naţionale de Contabilitate;
Standarde Internaţionale de Raportare Financiară – standarde şi interpretări emise de Consiliul pentru Standarde Internaţionale de Contabilitate, acceptate pentru aplicare în Republica Moldova (în continuare – IFRS);
Standarde Naţionale de Contabilitate – acte normative elaborate în baza Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului IFRS, aprobate de Ministerul Finanţelor (în continuare – SNC);
venituri din vînzări – veniturile din vînzarea produselor, mărfurilor, din prestarea serviciilor, executarea lucrărilor, din contracte de construcţie, contracte de leasing, primele de asigurare, dividendele, participaţiile, dobînzile, precum şi alte venituri aferente activităţilor principale ale entităţii.
(2) Noţiunile utilizate în prezenta lege care nu sînt prevăzute la alin.(1) al prezentului articol sînt definite în standardele de contabilitate, precum şi în alte acte normative aprobate în conformitate cu art.8 alin.(1) lit.b).
Articolul 4. Categoriile entităţilor şi grupurilor
(1) Entitatea micro este entitatea care, la data raportării, nu depăşeşte limitele a două dintre următoarele criterii:
a) totalul activelor – 5600000 de lei;
b) veniturile din vînzări – 11200000 de lei;
c) numărul mediu al salariaţilor în perioada de gestiune – 10.
(2) Entitatea mică este entitatea care, nefiind entitate micro, la data raportării, nu depăşeşte limitele a două dintre următoarele criterii:
a) totalul activelor – 63600000 de lei;
b) veniturile din vînzări – 127200000 de lei;
c) numărul mediu al salariaţilor în perioada de gestiune – 50.
(3) Entitatea mijlocie este entitatea care, nefiind entitate micro sau entitate mică, la data raportării, nu depăşeşte limitele a două dintre următoarele criterii:
a) totalul activelor – 318000000 de lei;
b) veniturile din vînzări – 636000000 de lei;
c) numărul mediu al salariaţilor în perioada de gestiune – 250.
(4) Entitatea mare este entitatea care, la data raportării, depăşeşte limitele a două dintre următoarele criterii:
a) totalul activelor – 318000000 de lei;
b) veniturile din vînzări – 636000000 de lei;
c) numărul mediu al salariaţilor în perioada de gestiune – 250.
(5) Grupul mic este grupul constituit din entitatea-mamă şi entităţile-fiice care urmează să fie incluse în consolidare şi care, la data raportării entităţii-mamă, luate în ansamblu, nu depăşesc limitele a două dintre următoarele criterii:
a) totalul activelor – 80300000 de lei;
b) veniturile din vînzări – 160600000 de lei;
c) numărul mediu al salariaţilor în perioada de gestiune – 50.
(6) Grupul mijlociu este grupul care, nefiind grup mic, este constituit din entitatea-mamă şi entităţile-fiice ce urmează să fie incluse în consolidare, care, la data raportării entităţii-mamă, luate în ansamblu, nu depăşesc limitele a două dintre următoarele criterii:
a) totalul activelor – 401500000 de lei;
b) veniturile din vînzări – 803100000 de lei;
c) numărul mediu al salariaţilor în cursul perioadei de gestiune – 250.
(7) Grupul mare este grupul constituit din entitatea-mamă şi entităţile-fiice ce urmează să fie incluse în consolidare, care, la data raportării entităţii-mamă, luate în ansamblu, depăşesc limitele a două dintre următoarele criterii:
a) totalul activelor – 401500000 de lei;
b) veniturile din vînzări – 803100000 de lei;
c) numărul mediu al salariaţilor în cursul perioadei de gestiune – 250.
(8) Entitatea sau grupul trece dintr-o categorie în alta dacă, la data raportării, pentru ultimele două perioade de gestiune, depăşeşte sau încetează să mai depăşească limitele a două dintre criteriile categoriei la care se atribuie.
(9) Criteriile de atribuire a categoriei prevăzute la alin.(1)–(7) din prezentul articol se aplică în scopul contabilităţii şi raportării financiare şi nu se aplică entităţilor enumerate la art.2 lit.d)–f), precum şi entităţilor de interes public.
Articolul 5. Modul de ţinere a contabilităţii şi de aplicare a standardelor de contabilitate
(1) Entităţile micro şi persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, după înregistrarea acestora ca plătitori ai taxei pe valoare adăugată, ţin contabilitatea în partidă dublă şi întocmesc situaţii financiare prescurtate conform SNC, cu excepţia societăţilor de investiţii, societăţilor financiare holding, societăţilor financiare holding mixte, societăţilor financiare nonbancare şi societăţilor holding cu activitate mixtă, care întocmesc situaţii financiare în conformitate cu alin.(2) şi (3).
(2) Entităţile mici ţin contabilitatea în partidă dublă şi întocmesc situaţii financiare simplificate conform SNC.
(3) Entităţile mijlocii şi entităţile mari ţin contabilitatea în partidă dublă şi întocmesc situaţii financiare complete conform SNC.
(4) Entităţile de interes public ţin contabilitatea în partidă dublă şi întocmesc situaţii financiare conform IFRS.
(5) Organizaţiile necomerciale şi reprezentanţele entităţilor nerezidente ţin contabilitatea în partidă dublă şi întocmesc situaţii financiare conform indicaţiilor metodice aprobate de către Ministerul Finanţelor.
(6) Persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, pînă la înregistrarea acestora în calitate de plătitori ai taxei pe valoare adăugată, persoanele fizice care desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei şi birourile înfiinţate de acestea, precum şi cabinetele individuale ale medicilor de familie ţin contabilitatea în partidă simplă în baza contabilităţii de casă, fără întocmirea situaţiilor financiare, conform indicaţiilor metodice aprobate de către Ministerul Finanţelor.
(7) Entitatea care are obligaţia să ţină contabilitatea în partidă simplă poate ţine contabilitatea în partidă dublă, începînd cu următoarea perioadă de gestiune.
(8) Entitatea care are obligaţia să întocmească situaţii financiare prescurtate poate întocmi situaţii financiare simplificate sau complete.
(9) Entitatea care are obligaţia să întocmească situaţii financiare simplificate poate întocmi situaţii financiare complete.
(10) Trecerea de la un set de situaţii financiare la altul se efectuează începînd cu următoarea perioadă de gestiune.
(11) Entităţile prevăzute la alin.(1)–(3) pot ţine contabilitatea şi întocmi situaţii financiare în baza IFRS.
[Art.5 completat prin Legea nr.302 din 30.11.2018, în vigoare 12.12.2018]
Articolul 6. Principii generale
Contabilitatea şi raportarea financiară se bazează pe următoarele principii generale:
a) continuitatea activităţii – presupune că entitatea îşi va continua în mod normal funcţionarea pe o perioadă de cel puţin 12 luni din data raportării, fără intenţia sau necesitatea de a-şi lichida sau reduce în mod semnificativ activitatea;
b) contabilitatea de angajamente – prevede recunoaşterea elementelor contabile pe măsura apariţiei acestora, indiferent de momentul încasării/plăţii de numerar sau al compensării sub altă formă;
c) permanenţa metodelor – constă în aplicarea politicilor contabile în mod consecvent de la o perioadă de gestiune la următoarea;
d) prudenţa – prevede neadmiterea supraevaluării activelor şi a veniturilor şi/sau a subevaluării datoriilor şi a cheltuielilor;
e) intangibilitatea – presupune că totalul bilanţului la începutul perioadei de gestiune curente trebuie să corespundă cu totalul bilanţului la sfîrşitul perioadei de gestiune precedente;
f) separarea patrimoniului şi datoriilor – prevede prezentarea în situaţiile financiare doar a informaţiilor despre patrimoniul şi datoriile entităţii, care trebuie contabilizate separat de patrimoniul şi datoriile proprietarilor şi ale altor entităţi;
g) necompensarea – prevede contabilizarea şi prezentarea distinctă în situaţiile financiare a activelor şi datoriilor, a veniturilor şi cheltuielilor. Compensarea reciprocă a activelor şi datoriilor sau a veniturilor şi cheltuielilor nu se admite, cu excepţia cazurilor prevăzute de prezenta lege şi de standardele de contabilitate;
h) prioritatea conţinutului asupra formei – presupune că informaţiile prezentate în situaţiile financiare trebuie să reflecte mai curînd esenţa şi conţinutul faptelor economice, decît forma juridică a acestora;
i) evaluarea la cost de intrare – prevede că elementele contabile prezentate în situaţiile financiare sînt evaluate la cost de achiziţie sau la cost de producţie, cu excepţia cazurilor prevăzute de standardele de contabilitate;
j) importanţa relativă – prevede că nu este necesară îndeplinirea cerinţelor privind recunoaşterea şi evaluarea elementelor contabile, privind prezentarea, publicarea şi consolidarea informaţiilor aferente acestora atunci cînd efectele îndeplinirii cerinţelor respective sînt nesemnificative.
Articolul 7. Limba şi moneda în care se ţine contabilitatea
(1) Contabilitatea se ţine în limba română şi în monedă naţională.
(2) Contabilitatea faptelor economice efectuate în valută străină se ţine atît în monedă naţională, cît şi în valută străină, în conformitate cu standardele de contabilitate.
Capitolul II
REGLEMENTAREA ÎN DOMENIUL CONTABILITĂŢII
ŞI RAPORTĂRII FINANCIARE
Articolul 8. Organele de reglementare în domeniul contabilităţii şi raportării financiare şi competenţa acestora
(1) Ministerul Finanţelor:
a) este responsabil de acceptarea IFRS, publicarea lor în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi de plasarea acestora pe pagina web oficială a Ministerului Finanţelor. IFRS se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova periodic, în dependenţă de volumul actualizărilor efectuate. IFRS şi actualizările aferente se plasează pe pagina web oficială a Ministerului Finanţelor în termen de o lună de la data recepţionării acestora de la Consiliul pentru Standarde Internaţionale de Contabilitate;
b) este responsabil de elaborarea, aprobarea, publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi plasarea pe pagina web oficială a Ministerului Finanţelor a:
– Standardelor Naţionale de Contabilitate;
– indicaţiilor metodice, regulamentelor, instrucţiunilor şi altor acte normative din domeniul contabilităţii şi raportării financiare;
– Planului general de conturi contabile;
– formularelor de documente primare şi instrucţiunilor privind completarea acestora;
c) reprezintă Republica Moldova în organizaţiile internaţionale din domeniul contabilităţii şi raportării financiare;
d) creează grupuri de lucru pentru elaborarea şi actualizarea actelor normative prevăzute la lit.b);
e) acordă asistenţă metodologică în domeniul contabilităţii şi raportării financiare;
f) poate delega elaborarea proiectelor actelor normative în domeniul contabilităţii şi raportării financiare unui organ/instituţii/asociaţii din domeniul respectiv.
(2) Sursele de finanţare a grupurilor de lucru pentru elaborarea şi actualizarea actelor normative prevăzute la alin.(1) lit.b) sînt prevăzute distinct în bugetul Ministerului Finanţelor.
(3) Comisia Naţională a Pieţei Financiare, organele centrale de specialitate pot elabora, în conformitate cu standardele de contabilitate şi cu alte acte normative, reglementări contabile specifice anumitor ramuri, domenii/sectoare de activitate, cu aprobarea acestora de către Ministerul Finanţelor.
(4) Biroul Naţional de Statistică:
a) colectează, stochează şi generalizează situaţiile financiare, raportul conducerii şi raportul auditorului;
b) gestionează Depozitarul public al situaţiilor financiare;
c) asigură protecţia şi securitatea datelor din Depozitarul public al situaţiilor financiare, ca parte componentă a resurselor informaţionale de stat;
d) asigură, prin intermediul Depozitarului public al situaţiilor financiare, entităţilor condiţiile necesare pentru prezentarea, în regim on-line sau pe suport de hîrtie, a situaţiilor financiare, a raportului conducerii şi a raportului auditorului;
e) verifică respectarea formei, plenitudinii şi termenelor de prezentare a situaţiilor financiare, raportului conducerii şi raportului auditorului;
f) publică, prin intermediul Depozitarului public al situaţiilor financiare, situaţiile financiare, raportul conducerii şi raportul auditorului;
g) asigură prezentarea informaţiilor generalizate din situaţiile financiare utilizatorilor;
h) poate delega organelor centrale de specialitate şi altor autorităţi publice funcţia de colectare şi verificare a formei, plenitudinii şi termenelor de prezentare a situaţiilor financiare ale entităţilor din anumite ramuri, domenii/sectoare de activitate.
Articolul 9. Consiliul de contabilitate şi raportare financiară
(1) Consiliul de contabilitate şi raportare financiară este instituit pe lîngă Ministerul Finanţelor pentru dezvoltarea continuă şi asigurarea perfecţionării contabilităţii şi raportării financiare.
(2) Consiliul de contabilitate şi raportare financiară este constituit din reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor, Băncii Naţionale a Moldovei, Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare, Biroului Naţional de Statistică, asociaţiilor mediului de afaceri şi celor profesionale, mediului academic din domeniul contabilităţii.
(3) Regulamentul de activitate şi componenţa nominală a Consiliului de contabilitate şi raportare financiară se aprobă de către Ministerul Finanţelor.
(4) Sursele de finanţare a Consiliului de contabilitate şi raportare financiară sînt prevăzute distinct în bugetul Ministerului Finanţelor.
Capitolul III
ORGANIZAREA CONTABILITĂŢII
Articolul 10. Ciclul contabil
(1) Ciclul contabil al entităţii cuprinde:
a) documentarea faptelor economice;
b) recunoaşterea şi evaluarea elementelor contabile;
c) reflectarea informaţiilor în conturile contabile;
d) întocmirea registrelor contabile;
e) inventarierea;
f) întocmirea situaţiilor financiare.
(2) Pentru entităţile care ţin contabilitatea în partidă simplă, prevederile alin.(1) lit.c) şi f) nu sînt obligatorii.
Articolul 11. Documentele primare
(1) Faptele economice se contabilizează în temeiul documentelor primare.
(2) Deţinerea de către entitate a activelor cu orice titlu, înregistrarea surselor de provenienţă a acestora şi a faptelor economice fără documentarea şi reflectarea acestora în contabilitate sînt interzise.
(3) Documentele primare se întocmesc în timpul efectuării (producerii) faptelor economice, iar dacă acest lucru este imposibil – nemijlocit după efectuarea (producerea) faptelor respective.
(4) Entitatea utilizează formulare tipizate de documente primare aprobate de Ministerul Finanţelor şi alte autorităţi publice sau poate elabora şi utiliza formulare de documente primare, aprobate de conducerea acesteia, cu respectarea prevederilor alin.(7) şi (8).
(5) Documentele primare întocmite atît pe suport de hîrtie, cît şi în formă electronică au aceeaşi putere juridică.
(6) În cazul întocmirii documentului primar în formă electronică, la solicitarea utilizatorului, entitatea este obligată să îi ofere copia documentului respectiv pe suport de hîrtie.
(7) Documentele primare conţin următoarele elemente obligatorii:
a) denumirea şi numărul documentului;
b) data întocmirii documentului;
c) denumirea, adresa, IDNO (codul fiscal) al entităţii din numele căreia este întocmit documentul;
d) denumirea, adresa, IDNO (codul fiscal) al destinatarului documentului, iar pentru persoanele fizice – IDNP (codul personal);
e) conţinutul faptelor economice;
f) etaloanele cantitative şi valorice în care sînt exprimate faptele economice;
g) funcţiile, numele, prenumele şi semnăturile persoanelor responsabile de efectuarea (producerea) faptelor economice.
(71) În cazurile stabilite de către Ministerul Finanţelor, etaloanele valorice în care sînt exprimate faptele economice în documentele primare nu constituie element obligatoriu.
(8) Suplimentar elementelor prevăzute la alin.(7), documentele primare pot conţine şi alte elemente, în funcţie de prevederile actelor normative şi necesităţile informaţionale ale entităţii.
(9) În cazul în care documentele primare, cu excepţia documentelor primare cu regim special, sînt întocmite în formă electronică, semnătura nu constituie un element obligatoriu. În astfel de cazuri, modalitatea de identificare a persoanelor care au iniţiat, dispus şi/sau aprobat efectuarea faptelor economice respective se stabileşte prin proceduri interne.
(10) La întocmirea documentelor primare pentru persoanele fizice cetăţeni, prevederile alin.(7) lit.d) nu sînt obligatorii.
(11) Documentele primare primite din străinătate şi întocmite în altă limbă decît română, engleză sau rusă sînt traduse în limba română.
(12) Persoanele care întocmesc şi/sau semnează documentele primare, precum şi cele care le înregistrează în contabilitate poartă răspundere în conformitate cu art.34.
(13) Documentele de casă, de plată şi cele privind decontările pot fi semnate unilateral, de către conducătorul entităţii, ori de două persoane cu drept de semnătură, prima semnătură aparţinînd conducătorului sau altei persoane împuternicite, iar a doua – contabilului-şef sau altei persoane împuternicite.
(14) Efectuarea corectărilor în documentele primare care justifică operaţiunile de casă şi de plată este interzisă.
(15) Documentele primare, cu excepţia celor prevăzute la alin.(14), pot fi corectate, cu indicarea datei efectuării corectării, numelui, prenumelui contabilului-şef şi/sau ale persoanei responsabile şi cu aplicarea semnăturii.
(16) Contabilului-şef sau altei persoane împuternicite li se interzice să primească spre executare documente privind faptele economice ce contravin legislaţiei în vigoare, informînd în scris despre documentele şi faptele respective conducătorul entităţii. Astfel de documente se primesc spre executare numai după emiterea indicaţiilor în scris ale conducătorului entităţii, căruia îi revine răspunderea pentru acestea.
[Art.11 completat prin Legea nr.302 din 30.11.2018, în vigoare 12.12.2018]
Articolul 12. Documente primare cu regim special
(1) Documentele primare cu regim special se întocmesc conform formularelor tipizate şi se utilizează în cazul:
a) înstrăinării activelor cu transmiterea dreptului de proprietate, cu excepţia valorilor mobiliare;
b) prestării serviciilor, cu excepţia serviciilor financiare prestate de către bănci, societăţile de plată, societăţile emitente de monedă electronică, organizaţiile de creditare nebancară, asociaţiile de economii şi împrumut;
c) transportării activelor în afara entităţii fără transmiterea dreptului de proprietate;
[Lit.d) alin.(1) art.12 abrogată prin Legea nr.106 din 26.04.2024, în vigoare 16.06.2024]
e) transmiterii activelor în leasing, arendă, locaţiune sau cu drept de uzufruct.
(2) Modul privind editarea, eliberarea, procurarea, păstrarea, evidenţa şi utilizarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special, precum şi nomenclatorul acestora se stabilesc de către Guvern.
(3) Pentru operaţiunile prevăzute la alin.(1) care au caracter internaţional, drept documente primare pot servi documentele aplicate în practica internaţională sau cele prevăzute de contract.
[Art.12 modificat prin Legea nr.106 din 26.04.2024, în vigoare 16.06.2024]
[Art.12 modificat prin Legea nr.212 din 20.07.2023, în vigoare 01.01.2024]
[Art.12 modificat prin Legea nr.23 din 27.02.2020, în vigoare 20.04.2020]
Articolul 13. Recunoaşterea şi evaluarea elementelor contabile
Recunoaşterea şi evaluarea elementelor contabile se efectuează în conformitate cu prevederile standardelor de contabilitate şi ale altor acte normative elaborate conform art.8 alin.(1) lit.b).
Articolul 14. Conturile contabile
(1) Entitatea care ţine contabilitatea în partidă dublă este obligată să aplice conturile contabile.
(2) Nomenclatorul, caracteristica şi modul de aplicare a conturilor contabile pentru entităţile care aplică SNC sînt stabilite în Planul general de conturi contabile. În baza Planului general de conturi contabile, entitatea poate elabora planul de conturi de lucru.
Articolul 15. Registrele contabile
(1) Datele din documentele primare se înregistrează, se acumulează şi se prelucrează în registre contabile, întocmite pe suport de hîrtie sau în formă electronică.
(2) Nomenclatorul registrelor contabile şi structura acestora se stabilesc de către fiecare entitate de sine stătător, pornind de la necesităţile informaţionale proprii, cu respectarea prevederilor alin.(3).
(3) Registrul contabil conţine următoarele elemente obligatorii:
a) denumirea registrului;
b) denumirea entităţii care ţine registrul;
c) data începerii şi încetării ţinerii registrului şi/sau perioada pentru care se întocmeşte acesta;
d) data efectuării faptelor economice, ordonate cronologic şi/sau sistematic;
e) etaloanele de evidenţă a faptelor economice;
f) funcţia, numele, prenumele şi semnătura persoanei responsabile de ţinerea registrului.
(4) În cazul în care registrele contabile sînt ţinute în formă electronică, semnătura nu constituie un element obligatoriu. În astfel de cazuri, modalitatea de identificare a persoanelor care au iniţiat, dispus şi/sau aprobat introducerea informaţiei în registrul respectiv se stabileşte prin proceduri interne.
(5) Corectările în registrele contabile se confirmă prin semnătura persoanei care le efectuează, cu indicarea datei efectuării acestora.
Articolul 16. Inventarierea
(1) Entitatea este obligată să efectueze inventarierea generală a activelor, capitalului propriu şi datoriilor în modul stabilit de Regulamentul privind inventarierea, elaborat şi aprobat de către Ministerul Finanţelor.
(2) Regulile specifice de efectuare a inventarierii în anumite ramuri, domenii/sectoare de activitate se elaborează de organele centrale de specialitate, acestea coordonîndu-se cu Ministerul Finanţelor.
Articolul 17. Păstrarea documentelor contabile
(1) Entitatea este obligată să păstreze documentele contabile care cuprind documentele primare, registrele contabile, situaţiile financiare şi alte documente aferente organizării şi ţinerii contabilităţii. Documentele contabile sînt sistematizate şi păstrate conform regulilor şi termenelor stabilite de Organul de stat pentru supravegherea şi administrarea Fondului Arhivistic al Republicii Moldova.
(2) Documentele contabile se păstrează de către entitate pe suport de hîrtie sau în formă electronică. Documentele contabile se pot păstra pe suporturi tehnice în cazul în care contabilitatea este ţinută cu utilizarea sistemelor informatice proprii, cu condiţia ca acestea să poată fi accesate în orice moment, în funcţie de necesităţile entităţii sau la cererea organelor abilitate de legislaţie.
(3) La păstrarea documentelor contabile, entitatea este obligată să asigure protejarea acestora de modificări neautorizate.
(4) În cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii documentelor contabile, entitatea este obligată să le restabilească în termen de 3 luni de la data constatării faptului respectiv.
(5) În caz de încetare a activităţii entităţii, documentele contabile se transmit către arhivele de stat conform regulilor prevăzute de Organul de stat pentru supravegherea şi administrarea Fondului Arhivistic al Republicii Moldova.
Articolul 18. Obligaţiile şi drepturile entităţii privind ţinerea contabilităţii şi raportarea financiară
(1) Entitatea are obligaţia de a ţine contabilitatea şi de a întocmi situaţiile financiare în modul prevăzut de prezenta lege, de standardele de contabilitate şi de alte acte normative aprobate în conformitate cu art.8 alin.(1) lit.b).
(2) Răspunderea pentru ţinerea contabilităţii şi raportarea financiară revine:
a) conducătorului, administratorului – pentru entităţile indicate la art.2 lit.a), c) şi d);
b) conducătorului, directorului – pentru entităţile indicate la art.2 lit.b);
c) fondatorului – pentru entităţile indicate la art.2 lit.e);
d) persoanei fizice care desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei (notar, avocat, executor judecătoresc, mediator, administrator autorizat) – pentru entităţile indicate la art.2 lit.f).
(3) Persoanele indicate la alin.(2) sînt obligate:
a) să asigure organizarea şi ţinerea contabilităţii în mod continuu din data înregistrării de stat a entităţii pînă la data lichidării acesteia;
b) să asigure elaborarea, aprobarea şi aplicarea politicilor contabile în conformitate cu standardele de contabilitate şi alte acte normative elaborate în conformitate cu art.8 alin.(1) lit.b);
c) să asigure elaborarea şi aprobarea:
– planului de conturi contabile de lucru al entităţii, după caz;
– procedeelor interne privind contabilitatea de gestiune;
– formularelor documentelor primare şi a registrelor contabile;
– regulilor privind circulaţia documentelor şi tehnologia de prelucrare a informaţiei contabile;
d) să asigure întocmirea completă şi corectă, precum şi integritatea şi păstrarea documentelor contabile;
e) să organizeze sistemul de control intern;
f) să asigure documentarea faptelor economice şi reflectarea acestora în contabilitate;
g) să asigure respectarea actelor normative prevăzute la art.8 alin.(1);
h) să asigure întocmirea, prezentarea şi publicarea, după caz, a situaţiilor financiare în conformitate cu prezenta lege, standardele de contabilitate şi alte acte normative prevăzute la art.8 alin.(1).
(4) Persoanele indicate la alin.(2) sînt în drept:
a) să numească şi să elibereze din funcţie contabilul-şef sau altă persoana împuternicită de organizarea şi conducerea contabilităţii;
b) să transmită ţinerea contabilităţii altei entităţi în bază contractuală;
c) să stabilească modul de ţinere a contabilităţii conform prevederilor art.5;
d) să stabilească reguli interne privind documentarea faptelor economice.
(5) Entitatea este în drept să instituie o subdiviziune (serviciu) de contabilitate.
(6) Contabilul-şef sau altă persoana împuternicită de organizarea şi conducerea contabilităţii entităţii, cu excepţia entităţii de interes public, trebuie să deţină diplomă de studii superioare în domeniul economiei sau de studii profesionale tehnice postsecundare în domeniul economiei.
(7) Contabilul-şef sau altă persoana împuternicită de organizarea şi conducerea contabilităţii entităţii de interes public trebuie să deţină diplomă de studii superioare în domeniul economiei. Legislaţia aferentă domeniilor specifice de activitate poate prevedea cerinţe suplimentare faţă de contabilul-şef al entităţilor de interes public.
(8) Pentru entităţile care ţin contabilitatea în partidă simplă, contabilitatea poate fi ţinută nemijlocit de persoanele indicate la alin.(2) lit.c) şi d).
(9) După aprobarea situaţiilor financiare anuale, entitatea înregistrează în contabilitate repartizarea profitului anual după destinaţii, conform hotărîrii adunării generale sau a altui organ împuternicit.
(10) Entitatea acoperă pierderea contabilă reportată din contul profitului net aferent perioadei de gestiune curentă şi celei precedente, al rezervelor, capitalului social, al contribuţiilor suplimentare ale proprietarilor (asociaţilor, acţionarilor, fondatorilor, membrilor) potrivit hotărîrii adunării generale a acestora, iar pentru întreprinderile de stat şi cele municipale – pierderea respectivă este acoperită de organele centrale de specialitate, de autorităţile administraţiei publice locale.
Articolul 19. Accesul la documentele contabile
(1) Documentele contabile prevăzute la art.17 alin.(1) sînt proprietate a entităţii.
(2) Entitatea prezintă documentele contabile, la cererea organelor abilitate de legislaţie, pe suport de hîrtie sau în formă electronică.
(3) Proprietarii entităţii au acces liber la informaţiile din documentele contabile la sediul entităţii.
Capitolul IV
SITUAŢIILE FINANCIARE INDIVIDUALE
Articolul 20. Dispoziţii generale
(1) Situaţiile financiare se întocmesc cu claritate, în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale standardelor de contabilitate, oferind o imagine fidelă a poziţiei financiare, a performanţei financiare şi a altor informaţii aferente activităţii entităţii.
(2) Informaţiile din situaţiile financiare trebuie să corespundă caracteristicilor calitative fundamentale şi celor amplificatoare.
(3) Caracteristicile calitative fundamentale sînt:
a) relevanţa – prevede că informaţiile trebuie să fie importante pentru utilizatori şi să-i ajute să evalueze evenimentele trecute, prezente sau viitoare, să confirme sau să corecteze evaluările anterioare ale acestora;
b) reprezentarea exactă – prevede că informaţiile prezentate în situaţiile financiare trebuie să fie complete, imparţiale şi fără erori.
(4) Caracteristicile calitative amplificatoare sînt:
a) comparabilitatea – presupune că situaţiile financiare trebuie să conţină informaţii comparative, aferente perioadei precedente, pentru toate elementele contabile raportate ale perioadei de gestiune curente, dacă standardele de contabilitate nu prevăd altfel;
b) verificabilitatea – constă în asigurarea posibilităţii utilizatorilor de a verifica direct sau indirect informaţiile din situaţiile financiare;
c) oportunitatea – presupune că informaţiile sînt disponibile utilizatorilor într-un timp util pentru a le influenţa deciziile;
d) inteligibilitatea – prevede că informaţiile trebuie clasificate, caracterizate şi prezentate în mod clar şi concis.
(5) Situaţiile financiare includ indicatorii privind activitatea tuturor filialelor, reprezentanţelor şi a subdiviziunilor interne ale entităţii.
(6) Situaţiile financiare reflectă valoarea elementelor contabile pentru perioada de gestiune curentă şi cea precedentă. Dacă această valoare nu este comparabilă, datele perioadei precedente se ajustează. Lipsa comparabilităţii şi toate ajustările se reflectă în nota explicativă.
(7) În cazuri excepţionale, dacă aplicarea unei prevederi din prezenta lege ori din standardele de contabilitate contravine prevederilor alin.(1), se recurge la derogare de la prevederea respectivă pentru oferirea unei imagini fidele în sensul alin.(1). Toate derogările, motivele şi efectele acestora asupra poziţiilor financiare, performanţei financiare şi asupra altor informaţii aferente activităţii entităţii se reflectă în nota explicativă.
(8) Entitatea care întocmeşte situaţii financiare prescurtate nu este în drept să aplice derogarea prevăzută la alin.(7).
Articolul 21. Conţinutul situaţiilor financiare individuale
(1) În funcţie de categoria entităţii şi necesităţile informaţionale ale acesteia, entitatea care aplică SNC întocmeşte şi prezintă anual unul dintre următoarele seturi de rapoarte:
a) situaţii financiare prescurtate;
b) situaţii financiare simplificate;
c) situaţii financiare complete.
(2) Situaţiile financiare prescurtate includ:
a) bilanţul prescurtat;
b) situaţia de profit şi pierdere prescurtată;
c) nota explicativă.
(3) Situaţiile financiare simplificate includ:
a) bilanţul;
b) situaţia de profit şi pierdere;
c) nota explicativă.
(4) Situaţiile financiare complete includ:
a) bilanţul;
b) situaţia de profit şi pierdere;
c) situaţia modificărilor capitalului propriu;
d) situaţia fluxurilor de numerar;
e) nota explicativă.
(5) Formatul şi modul de întocmire a situaţiilor financiare prescurtate, simplificate şi complete sînt reglementate de SNC.
(6) Entităţile de interes public şi alte entităţi care aplică IFRS întocmesc situaţii financiare conform standardelor respective.
(7) Pentru prima perioadă de gestiune, entităţile nou-create, cu excepţia entităţilor de interes public, pot întocmi situaţiile financiare prevăzute la alin.(2), (3) sau (4) în funcţie de necesităţile informaţionale proprii. Pentru următoarea perioadă de gestiune, entitatea întocmeşte situaţii financiare în funcţie de criteriile prevăzute la art.4, determinate în perioada de gestiune precedentă, şi conform prevederilor art.5.
Articolul 22. Nota explicativă la situaţiile financiare individuale
(1) La întocmirea notei explicative la situaţiile financiare individuale se respectă ordinea în care sînt prezentate elementele contabile în bilanţ şi în situaţia de profit şi pierdere.
(2) Nota explicativă conţine informaţii suplimentare care nu sînt incluse în situaţiile financiare. Volumul, structura şi forma de prezentare a notei explicative se stabilesc de entitate de sine stătător, în funcţie de categoria acesteia, de dimensiunea, forma juridică de organizare, domeniul/profilul de activitate al acesteia, de necesităţile informaţionale proprii şi de cerinţele prezentei legi.
(3) Pe lîngă celelalte informaţii prevăzute de prezenta lege, nota explicativă conţine, în mod obligatoriu, informaţii privind:
a) politicile contabile adoptate;
b) în cazul evaluării ulterioare a activelor imobilizate conform modelului reevaluării:
– valoarea reevaluată pe fiecare categorie de imobilizări la începutul şi sfîrşitul perioadei de gestiune;
– modificarea diferenţelor din reevaluare pe parcursul perioadei de gestiune, cu explicarea tratamentului fiscal al acestora; şi
– valoarea contabilă, în cazul în care imobilizările nu ar fi fost reevaluate;
c) în cazul evaluării ulterioare la valoarea justă a instrumentelor financiare şi altor categorii de active:
– metodele folosite la determinarea valorii juste şi informaţiile care au stat la baza aplicării acestora;
– valoarea justă pe fiecare categorie la începutul şi sfîrşitul perioadei de gestiune şi modificările diferenţelor de valoare provenite din ajustările valorii juste decontate la cheltuielile sau veniturile perioadei de gestiune;
– tipul şi natura instrumentelor financiare derivate, inclusiv termenele şi condiţiile semnificative care afectează valoarea, calendarul şi certitudinea fluxurilor de numerar viitoare;
– mişcarea rezervelor de valoare justă pe parcursul perioadei de gestiune;
d) valoarea totală a angajamentelor financiare, a garanţiilor sau activelor şi datoriilor contingente neincluse în bilanţ, indicîndu-se natura şi forma oricărei garanţii care a fost acordată; angajamentele privind pensiile şi cele către entităţile afiliate sau asociate sînt prezentate separat;
e) sumele avansurilor şi împrumuturilor acordate membrilor consiliului, ai organului executiv şi ai celui de supraveghere, cu indicarea ratelor dobînzii, condiţiilor principale de acordare a acestora, sumelor rambursate, precum şi a angajamentelor asumate în numele lor sub garanţii de orice fel;
f) cuantumul şi natura elementelor individuale de venituri sau de cheltuieli care au o mărime sau o incidenţă neordinară;
g) sumele datoriilor cu un termen de achitare mai mare de 5 ani şi valoarea totală a datoriilor acoperite cu garanţii, cu indicarea naturii şi formei garanţiilor;
h) răscumpărarea părţilor sociale şi a acţiunilor proprii, în cazul în care entitatea nu întocmeşte raportul conducerii;
i) elementele individuale de active sau datorii care au legătură cu mai mult de un element din structura bilanţului, dacă nu sînt prezentate distinct în bilanţ;
j) numărul mediu al salariaţilor în perioada de gestiune.
(4) Suplimentar la informaţiile prevăzute la alin.(3), nota explicativă a entităţii mijlocii, a entităţii mari şi a entităţii de interes public conţine, în mod obligatoriu, informaţii privind:
a) imobilizările necorporale şi corporale:
– costul de intrare sau, dacă a fost aplicată evaluarea ulterioară la valoarea justă sau valoarea reevaluată, valoarea justă sau valoarea reevaluată la începutul şi la sfîrşitul perioadei de gestiune;
– majorările, diminuările şi transferurile în cursul perioadei de gestiune;
– amortizarea acumulată, pierderile acumulate din depreciere şi diferenţele din reevaluare la începutul şi la sfîrşitul perioadei de gestiune, precum şi modificările acestora în cursul perioadei de gestiune;
– costurile îndatorării capitalizate în perioada de gestiune;
– costurile ulterioare capitalizate în perioada de gestiune;
b) instrumentele financiare, în cazul în care sînt evaluate la cost:
– valoarea justă, dacă această valoare poate fi determinată, pentru fiecare clasă de instrumente financiare derivate şi natura lor;
– valoarea contabilă şi valoarea justă a instrumentelor financiare, din clasa activelor imobilizate, înregistrate la o valoare mai mare decît valoarea lor justă şi motivele pentru care nu a fost redusă valoarea contabilă;
c) sumele retribuţiilor acordate pe parcursul perioadei de gestiune membrilor consiliului, ai organului executiv şi ai celui de supraveghere şi alte angajamente apărute sau asumate în legătură cu pensiile actualilor sau ale foştilor membri ai organelor respective, pe categorii;
d) numărul mediu al salariaţilor în perioada de gestiune, repartizat pe categorii, şi cheltuielile cu personalul, aferente perioadei de gestiune, dacă acestea nu sînt prezentate separat în situaţia de profit şi pierdere;
e) soldurile şi modificarea activelor şi datoriilor privind impozitul pe venit amînat, în cazul aplicării metodei impozitului amînat;
f) denumirile şi adresele entităţilor în care este deţinut un interes de participare, indicîndu-se cota în capitalul social, mărimea capitalului social şi a rezervelor, precum şi profitul (pierderea) entităţii respective pentru ultima perioadă de gestiune pentru care au fost aprobate situaţiile financiare;
g) numărul şi valoarea nominală ale acţiunilor subscrise în cursul perioadei de gestiune;
h) dacă există diferite categorii de acţiuni, numărul şi valoarea nominală ale acţiunilor din fiecare categorie;
i) tipurile de instrumente financiare deţinute, cu indicarea numărului acestora şi a drepturilor pe care le conferă;
j) denumirile şi adresele tuturor entităţilor, înregistrate în conformitate cu legislaţia civilă, la care entitatea este asociată, care răspund pentru obligaţiile acesteia cu întreg patrimoniul lor, exceptînd bunurile care, conform legii, nu pot fi urmărite;
k) denumirea şi adresa entităţii care întocmeşte situaţiile financiare consolidate pentru cel mai mare grup din care entitatea face parte în calitate de entitate-fiică, după caz;
l) denumirea şi adresa entităţii care întocmeşte situaţiile financiare consolidate pentru cel mai mic grup din care entitatea face parte în calitate de entitate-fiică şi care este inclus în grupul prevăzut la lit.k), după caz;
m) propunerea de repartizare a profitului (de acoperire a pierderii) sau privind repartizarea profitului (acoperirea pierderii), după caz;
n) natura şi scopul comercial ale angajamentelor entităţii care nu sînt incluse în bilanţ, precum şi impactul financiar al angajamentelor respective asupra entităţii, cu condiţia că riscurile sau beneficiile care decurg să fie semnificative;
o) natura şi efectele financiare ale evenimentelor semnificative ulterioare datei de raportare şi care nu sînt reflectate în bilanţ şi în situaţia de profit şi pierdere;
p) tranzacţiile cu entităţile afiliate, inclusiv suma, natura relaţiei şi alte informaţii relevante.
(5) Suplimentar la informaţiile prevăzute la alin.(3) şi (4), nota explicativă a entităţii mari şi a entităţii de interes public conţine, în mod obligatoriu, informaţii privind:
a) venitul din vînzări, prezentat pe segmente de activitate şi pe zone geografice, stabilite conform standardelor de contabilitate aplicabile;
b) totalul onorariilor achitate entităţilor de audit pentru auditul situaţiilor financiare şi totalul onorariilor percepute de către entităţile respective pentru alte servicii decît cele de audit, inclusiv pe tipuri de servicii.
Articolul 23. Raportul conducerii
(1) Entităţile mijlocii, entităţile mari şi entităţile de interes public întocmesc şi prezintă anual, împreună cu situaţiile financiare, raportul conducerii.
(2) Raportul conducerii conţine o prezentare fidelă a poziţiei entităţii, a dezvoltării şi a performanţei activităţilor acesteia şi prezintă o analiză corelată cu dimensiunea şi complexitatea activităţilor desfăşurate.
(3) Raportul conducerii include, cel puţin, informaţii privind:
a) indicatorii financiari de performanţă;
b) indicatori nefinanciari de performanţă, relevanţi pentru activitatea entităţii;
c) perspectivele de dezvoltare ale entităţii;
d) activităţile din domeniul cercetării şi dezvoltării;
e) răscumpărarea părţilor sociale şi a acţiunilor proprii;
f) filialele entităţii;
g) principalele riscuri şi incertitudini cu care se confruntă entitatea;
h) protecţia mediului şi oportunităţile profesionale ale angajaţilor;
i) în cazul în care utilizarea instrumentelor financiare este semnificativă pentru evaluarea poziţiei şi a performanţei financiare:
– obiectivele şi politicile în gestiunea riscului financiar pentru fiecare tip major de tranzacţie prognozată pentru care se utilizează metode de acoperire împotriva riscurilor;
– gradul de expunere a entităţii la riscul de preţ, riscul de credit, riscul de lichiditate şi la riscul fluxului de numerar.
(4) Raportul conducerii conţine, după caz, referiri şi explicaţii suplimentare la informaţiile prezentate conform prevederilor alin.(3) lit.a) şi b) şi sumele prezentate în situaţiile financiare.
(5) Entitatea de interes public care corespunde criteriilor stabilite pentru entităţile mari şi al cărei număr mediu al salariaţilor în perioada de gestiune este mai mai mare de 500 este obligată să includă în raportul conducerii o declaraţie nefinanciară.
(6) Declaraţia nefinanciară include informaţii privind aspectele de mediu, cele sociale şi de personal, privind respectarea drepturilor omului şi combaterea corupţiei şi cuprinde, prin prisma acestora:
a) descrierea succintă a modelului de afaceri al entităţii;
b) descrierea politicilor adoptate şi a procedurilor aplicate, precum şi rezultatele obţinute de entitate;
c) principalele riscuri şi modul în care acestea sînt gestionate.
(7) Dacă entitatea nu aplică politici privind aspectele de mediu, cele sociale şi de personal, privind respectarea drepturilor omului şi combaterea corupţiei, declaraţia nefinanciară oferă o explicaţie clară şi motivată în acest sens.
(8) Raportul conducerii entităţii de interes public ale cărei valori mobiliare sînt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată cuprinde un capitol privind guvernanţa corporativă, care trebuie să conţină informaţii privind:
a) codul de guvernanţă corporativă aplicat de entitate, cu referinţă la sursa publicării;
b) gradul de conformare a entităţii prevederilor din codul de guvernanţă corporativă prevăzut la lit.a), iar în cazul în care se abate – explicaţia privind părţile din cod pe care nu le aplică şi motivele neaplicării;
c) sistemele de control intern şi de gestiune a riscurilor entităţii, în raport cu procesul de raportare financiară;
d) cotele semnificative de participare în capitalul social, directe sau indirecte;
e) deţinătorii şi beneficiarii efectivi ai oricărei valori mobiliare care conferă drepturi speciale de control şi descrierea drepturilor respective;
f) toate restricţiile cu privire la dreptul de vot, precum limitarea dreptului de vot deţinătorilor unei anumite cote din capitalul social sau ai unui anumit număr de voturi; termenele impuse pentru exercitarea dreptului de vot sau sistemele în care, cu cooperarea entităţii, drepturile financiare ataşate valorilor mobiliare sînt separate de deţinerea acestora;
g) prevederile legislaţiei cu privire la numirea şi înlocuirea membrilor consiliului, ai organului executiv, precum şi privind modificarea statutului entităţii;
h) competenţele consiliului şi ale organului executiv cu privire la emiterea şi răscumpărarea valorilor mobiliare;
i) împuternicirile şi drepturile organelor de conducere, ale acţionarilor, ale altor deţinători ai valorilor mobiliare ale entităţii şi modalităţile de exercitare a acestora;
j) structura, modul de funcţionare şi componenţa organelor de conducere şi ale comitetelor entităţii.
(9) Entitatea mare şi entitatea de interes public, care sînt entităţi din industria extractivă sau din domeniul exploatării forestiere, includ în raportul conducerii un capitol separat privind plăţile către stat, care cuprinde suma achitată, în numerar sau în natură, sub formă de taxe pentru resursele naturale, impozitul pe venit, redevenţele, dividendele, taxele pentru licenţă, dacă cel puţin una din plăţile respective depăşeşte suma de 1700000 de lei în perioada de gestiune. Informaţiile privind plăţile către stat includ:
a) suma totală a plăţilor, inclusiv pe tipuri, efectuate către stat;
b) plăţile în natură către stat, prezentate în expresie cantitativă şi valorică, cu justificarea modului de determinare a valorii respective.
Articolul 24. Perioada de gestiune
(1) Perioada de gestiune pentru toate entităţile care întocmesc şi prezintă situaţii financiare este anul calendaristic, care cuprinde perioada de la 1 ianuarie pînă la 31 decembrie, cu excepţia:
a) cazurilor de reorganizare şi de lichidare a entităţilor;
b) entităţilor care aplică altă perioadă de gestiune ce coincide cu perioada de raportare financiară a entităţii-mamă;
c) entităţilor pentru care Ministerul Finanţelor, în funcţie de particularităţile activităţii acestora, stabileşte o perioadă de gestiune care nu coincide cu anul calendaristic;
d) entităţilor nou-create pentru care prima perioadă de gestiune cuprinde perioada de la data înregistrării de stat pînă la data de 31 decembrie a aceluiaşi an calendaristic sau ultima zi a perioadei de gestiune.
(2) Data întocmirii situaţiilor financiare este ultima zi calendaristică a perioadei de gestiune, cu excepţia cazurilor de reorganizare şi de lichidare a entităţii.
Articolul 25. Cerinţe specifice privind raportarea financiară în cazul reorganizării entităţii
(1) Ultima perioadă de gestiune pentru entitatea reorganizată este perioada începînd cu prima zi a perioadei de gestiune sau cu data de 1 ianuarie a anului în care a fost efectuată înregistrarea de stat a entităţilor nou-create şi terminînd cu data înregistrării respective.
(2) La reorganizarea entităţii prin absorbţie, ultima perioadă de gestiune pentru entitatea absorbită este perioada începînd cu prima zi a perioadei de gestiune sau cu data de 1 ianuarie a anului în care în Registrul de stat al persoanelor juridice a fost efectuată înscrierea privind încetarea activităţii entităţii absorbite şi terminînd cu data înscrierii respective.
(3) Entitatea reorganizată prin contopire, divizare sau transformare întocmeşte ultimele situaţii financiare la data care precede data înregistrării de stat a entităţilor nou-create (data efectuării în Registrul de stat al persoanelor juridice a înscrierii despre încetarea activităţii entităţii contopite, divizate sau transformate).
(4) Ultimele situaţii financiare includ datele despre faptele economice care au avut loc în perioada de la data aprobării bilanţului de repartiţie sau a actului de transmitere pînă la data înregistrării de stat a entităţilor nou-create (data efectuării în Registrul de stat al persoanelor juridice a înscrierii despre încetarea activităţii entităţii contopite, divizate sau transformate).
(5) Prima perioadă de gestiune pentru entităţile nou-create ca rezultat al reorganizării este perioada de la data înregistrării de stat a acestora pînă la data de 31 decembrie a aceluiaşi an calendaristic sau pînă la ultima zi a perioadei de gestiune.
(6) Entităţile nou-create în urma reorganizării întocmesc primele situaţii financiare la data înregistrării de stat a acestora, în baza bilanţului de repartiţie sau a actului de transmitere şi a datelor despre faptele economice care au avut loc în perioada de la data aprobării bilanţului de repartiţie sau actului de transmitere pînă la data înregistrării de stat a entităţilor nou-create în urma reorganizării (data efectuării în Registrul de stat al persoanelor juridice a înscrierii despre încetarea activităţii entităţii contopite, divizate sau transformate).
Articolul 26. Cerinţe specifice privind raportarea financiară în cazul lichidării entităţii
(1) Perioada de gestiune pentru entitatea lichidată este perioada începînd cu prima zi a perioadei de gestiune sau cu data de 1 ianuarie a anului în care a fost adoptată decizia de radiere din Registrul de stat al persoanelor juridice şi terminînd cu data înscrierii respective.
(2) Ultimele situaţii financiare ale entităţii lichidate se întocmesc de comisia de lichidare (lichidator) sau de persoana numită de instanţa de judecată în cazul în care entitatea este lichidată în cadrul unui proces de insolvabilitate.
(3) Ultimele situaţii financiare ale entităţii lichidate se întocmesc la data care precedă data radierii din Registrul de stat al persoanelor juridice.
(4) Ultimele situaţii financiare ale entităţii lichidate se întocmesc în baza bilanţului de lichidare aprobat şi a datelor despre faptele economice care au avut loc în perioada de la data aprobării bilanţului de lichidare pînă la data radierii entităţii din Registrul de stat al persoanelor juridice.
Capitolul V
SITUAŢIILE FINANCIARE CONSOLIDATE
Articolul 27. Obligaţia întocmirii situaţiilor financiare consolidate şi a raportului consolidat al conducerii
(1) Suplimentar la situaţiile financiare individuale, entitatea-mamă întocmeşte situaţii financiare consolidate în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale standardelor de contabilitate.
(2) Situaţiile financiare consolidate se întocmesc cu respectarea dispoziţiilor generale prevăzute la art.20.
(3) Suplimentar la situaţiile financiare consolidate, entitatea-mamă întocmeşte raportul consolidat al conducerii în conformitate cu prevederile art.30.
(4) Grupurile mici şi mijlocii sînt scutite de întocmirea situaţiilor financiare consolidate şi a raportului consolidat al conducerii, cu excepţia cazului în care una dintre entităţile afiliate este entitate de interes public.
(5) Entitatea-mamă întocmeşte situaţii financiare consolidate şi raportul consolidat al conducerii, indiferent de locul amplasării entităţilor-fiice.
(6) Entitatea-mamă este scutită de întocmirea situaţiilor financiare consolidate în cazurile prevăzute de standardele de contabilitate.
Articolul 28. Conţinutul situaţiilor financiare consolidate
(1) Situaţiile financiare consolidate prezintă poziţia financiară, performanţa financiară şi alte informaţii aferente activităţii entităţilor incluse în consolidare.
(2) Conţinutul, formatul şi modul de întocmire a situaţiilor financiare consolidate sînt stabilite în standardele de contabilitate.
(3) Entitatea-mamă întocmeşte situaţii financiare consolidate începînd cu prima perioadă de gestiune în care sînt depăşite criteriile prevăzute la art.4 pentru grupul din care face parte, cu respectarea prevederilor art.27.
(4) Situaţiile financiare consolidate se întocmesc, se semnează, se prezintă şi se publică în acelaşi mod ca şi situaţiile financiare individuale ale entităţii-mamă, ţinîndu-se cont de ajustările semnificative care decurg din caracteristicile specifice ale situaţiilor financiare consolidate.
(5) Situaţiile financiare consolidate se întocmesc pentru aceeaşi perioadă de gestiune ca şi situaţiile financiare individuale ale entităţii-mamă.
(6) Entitatea-mamă care întocmeşte situaţii financiare consolidate aplică aceleaşi metode de evaluare a elementelor contabile ca şi pentru situaţiile financiare individuale.
Articolul 29. Nota explicativă la situaţiile financiare consolidate
(1) Nota explicativă la situaţiile financiare consolidate include informaţiile prevăzute la art.22, astfel încît să faciliteze evaluarea poziţiei financiare a entităţilor incluse în consolidare, luate în ansamblu, ţinîndu-se cont de ajustările semnificative care decurg din caracteristicile specifice ale situaţiilor financiare consolidate comparativ cu situaţiile financiare individuale.
(2) Nota explicativă la situaţiile financiare consolidate este întocmită ţinîndu-se cont de următoarele aspecte:
a) la prezentarea tranzacţiilor între entităţile afiliate, nu se includ tranzacţiile între entităţile afiliate incluse în consolidare;
b) la prezentarea numărului mediu al salariaţilor în perioada de gestiune, se prezintă separat numărul mediu al salariaţilor angajaţi de entităţile care sînt consolidate proporţional;
c) la prezentarea indemnizaţiilor, avansurilor şi împrumuturilor acordate membrilor consiliului, ai organului executiv şi ai organului de supraveghere, se indică doar sumele acordate de entitatea-mamă şi de entităţile-fiice membrilor organelor respective ale entităţii-mamă.
(3) Suplimentar la informaţiile prevăzute la alin.(2), nota explicativă la situaţiile financiare consolidate conţine informaţii privind:
a) denumirile şi adresele entităţilor incluse în consolidare, cu indicarea cotei în capitalul social, deţinută în entităţile respective, altele decît entitatea-mamă, de către entităţile incluse în consolidare sau de către persoanele care acţionează în nume propriu, dar în interesul acestor entităţi, precum şi informaţii privind condiţiile în al căror temei a fost efectuată consolidarea;
b) denumirile şi adresele entităţilor excluse din consolidare deoarece nu corespund principiului continuităţii activităţii sau sînt scutite de consolidare conform standardelor de contabilitate;
c) denumirile şi adresele entităţilor asociate incluse în consolidare şi cota în capitalul social al acestora, deţinută de entităţile incluse în consolidare sau de persoane care acţionează în nume propriu, dar în interesul entităţilor incluse în consolidare;
d) denumirile şi adresele entităţilor consolidate proporţional, factorii pe care se bazează conducerea comună a entităţilor respective, precum şi cota în capitalul social al acestora, deţinută de entităţile incluse în consolidare sau de persoanele care acţionează în nume propriu, dar în interesul entităţilor incluse în consolidare;
e) denumirile şi adresele entităţilor în care este deţinut un interes de participare de către entităţile incluse în consolidare, indicîndu-se cota în capitalul social, mărimea capitalului social şi a rezervelor, precum şi profitul (pierderea) entităţilor în care este deţinut interesul respectiv pentru ultima perioadă de gestiune pentru care au fost aprobate situaţiile financiare.
Articolul 30. Raportul consolidat al conducerii
(1) Raportul consolidat al conducerii cuprinde informaţiile prevăzute la art.23, ţinîndu-se cont de ajustările semnificative care decurg din caracteristicile specifice ale unui raport consolidat al conducerii, într-un mod care să faciliteze evaluarea poziţiei entităţilor incluse în consolidare, luate în ansamblu.
(2) Raportul consolidat al conducerii este întocmit cu următoarele ajustări ale informaţiilor indicate la art.23:
a) la prezentarea informaţiilor privind acţiunile sau părţile sociale proprii deţinute de entităţi, se indică numărul şi valoarea nominală ale tuturor acţiunilor sau părţilor sociale ale entităţii-mamă deţinute de aceasta, de entităţile-fiice ale acesteia şi de persoanele care acţionează în nume propriu şi/sau în numele uneia dintre entităţile respective;
b) în capitolul privind guvernanţa corporativă sînt descrise principalele caracteristici ale sistemelor de control intern şi de gestionare a riscurilor pentru entităţile incluse în consolidare, luate în ansamblu.
(3) Entitatea de interes public care este entitate-mamă în cadrul unui grup mare în care, la sfîrşitul perioadei de gestiune, numărul mediu al salariaţilor în perioada de gestiune este mai mare de 500 include în raportul consolidat al conducerii o declaraţie nefinanciară consolidată.
(4) Declaraţia nefinanciară consolidată conţine informaţiile prevăzute la art.23 alin.(6) şi (7), precum şi, după caz, referiri şi explicaţii suplimentare privind sumele prezentate în situaţiile financiare consolidate.
(5) Entităţile mari şi entităţile de interes public care sînt entităţi din industria extractivă sau din domeniul exploatării forestiere şi care, în calitate de entităţi-mamă, au obligaţia întocmirii situaţiilor financiare consolidate includ în raportul consolidat al conducerii un capitol separat privind plăţile către stat dacă cel puţin una dintre plăţile respective depăşeşte suma de 1700000 de lei în perioada de gestiune. Informaţiile privind plăţile către stat includ informaţiile prevăzute la art.23 alin.(9).
(6) Entitatea-mamă este considerată entitate din industria extractivă sau din domeniul exploatării forestiere dacă cel puţin una dintre entităţile-fiice are calitatea respectivă.
Capitolul VI
SEMNAREA, AUDITUL, PREZENTAREA ŞI PUBLICAREA SITUAŢIILOR
FINANCIARE INDIVIDUALE ŞI CELOR CONSOLIDATE
Articolul 31. Semnarea situaţiilor financiare
Situaţiile financiare individuale şi cele consolidate se semnează de către persoanele indicate la art.18 alin.(2) pînă la prezentarea şi publicarea acestora conform prevederilor art.33.
Articolul 32. Auditul situaţiilor financiare
(1) Auditului obligatoriu sînt supuse:
a) situaţiile financiare individuale ale entităţilor mijlocii şi entităţilor mari, ale entităţilor de interes public şi ale altor entităţi, conform legislaţiei în vigoare;
b) situaţiile financiare consolidate ale grupurilor, conform prevederilor art.27.
(2) Auditul situaţiilor financiare se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare cu privire la auditul situaţiilor financiare.
Articolul 33. Prezentarea şi publicarea situaţiilor financiare
(1) Entitatea prezintă, pe suport de hîrtie sau în formă electronică, situaţiile financiare individuale, raportul conducerii şi raportul auditorului proprietarilor (asociaţilor, acţionarilor, fondatorilor, membrilor) şi Biroului Naţional de Statistică.
(2) Entitatea prezintă situaţiile financiare individuale şi altor autorităţi publice, instituţii financiare şi utilizatori interesaţi conform legislaţiei în vigoare sau în baza acordului cu entitatea.
(3) Entitatea de interes public este obligată să prezinte situaţiile financiare individuale, raportul conducerii şi raportul auditorului în termen de 120 de zile de la ultima zi a perioadei de gestiune. Entitatea, cu excepţia entităţii de interes public, este obligată să prezinte situaţiile financiare individuale, raportul conducerii şi raportul auditorului, după caz, în termen de 150 de zile de la ultima zi a perioadei de gestiune.
(4) Data prezentării situaţiilor financiare se consideră data expedierii acestora prin poşta electronică, încărcării în sistemul Depozitarului public al situaţiilor financiare sau data depunerii la Biroul Naţional de Statistică.
(5) Situaţiile financiare supuse auditului obligatoriu, raportul conducerii entităţilor respective şi raportul auditorului se plasează pe pagina web a entităţii.
(6) Situaţiile financiare consolidate, raportul consolidat al conducerii şi raportul auditorului, după caz, se prezintă şi se publică de către entitatea-mamă în termen de 180 de zile de la ultima zi a perioadei de gestiune, conform prevederilor alin.(1), (2), (4) şi (5).
(61) Prin derogare de la prevederile alin.(1)–(5), entitatea, pe perioada suspendării activităţii, este scutită de prezentarea şi publicarea situaţiilor financiare.
(7) Membrii consiliului, ai organului executiv şi ai celui de supraveghere, în limita competenţelor prevăzute de legislaţie şi de actele de constituire, sînt obligaţi să se asigure că situaţiile financiare individuale şi raportul conducerii, situaţiile financiare consolidate şi raportul consolidat al conducerii sînt întocmite, prezentate şi publicate în conformitate cu prezenta lege şi standardele de contabilitate.
[Art.33 modificat prin Legea nr.212 din 20.07.2023, în vigoare 01.01.2024]
[Art.33 modificat prin Legea nr.257 din 16.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
Articolul 34. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi
Entităţile şi persoanele care încalcă prevederile prezentei legi poartă răspundere disciplinară, civilă, contravenţională şi/sau penală, conform legislaţiei în vigoare.
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Prezenta lege transpune parţial Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 182/19 din 29 iunie 2013.
(1) Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2019.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi, entitatea sau grupul care aplică perioada de gestiune anul calendaristic stabileşte categoria din care face parte reieşind din criteriile prevăzute la art.4 alin.(1)–(7), conform situaţiei la data de 31 decembrie 2018.
Entitatea sau grupul care aplică o altă perioadă de gestiune decît anul calendaristic stabileşte categoria din care face parte conform situaţiei la data primei raportări, care urmează după intrarea în vigoare a prezentei legi.
(3) De la data intrării în vigoare a prezentei legi, prevederile Legii contabilităţii nr.113/2007 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.27–34, art.61) se aplică doar faţă de autorităţile/instituţiile bugetare.
(1) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi:
a) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
c) va asigura elaborarea proiectelor actelor normative necesare pentru implementarea prevederilor prezentei legi.
(2) Banca Naţională a Moldovei, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, organele centrale de specialitate îşi vor aduce actele normative în concordanţă cu prezenta lege.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.287. Chişinău, 15 decembrie 2017. |
