L E G E
cu privire la sistemul de adrese
nr. 151 din 14.07.2017
Monitorul Oficial nr.301-315/519 din 18.08.2017
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Scopul şi domeniul de aplicare a legii
Articolul 2. Noţiuni principale
Articolul 3. Obiectele adresabile
Articolul 4. Structura adresei
Articolul 5. Competenţa autorităţii administrative centrale în domeniul cadastrului bunurilor imobile
Articolul 6. Competenţa instituţiei abilitate cu funcţii de implementare a politicii statului în domeniul cadastrului bunurilor imobile
Articolul 7. Competenţa autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi
Capitolul II
CRITERIILE DENUMIRII ARTERELOR DE CIRCULAŢIE
ŞI ZONELOR DE CIRCULAŢIE PUBLICĂ
Articolul 8. Atribuirea, schimbarea denumirii arterelor de circulaţie şi a zonelor de circulaţie publică
Articolul 9. Denumirea arterelor de circulaţie şi a zonelor de circulaţie publică
Articolul 10. Artere de circulaţie intercomunale
Capitolul III
CRITERII DE NUMEROTARE
Articolul 11. Numerotarea obiectelor adresabile
Articolul 12. Numerotarea încăperilor izolate din clădiri
Capitolul IV
INDICATOARE STRADALE
Articolul 13. Cerinţe tehnice faţă de indicatoarele stradale
Articolul 14. Amplasarea indicatoarelor stradale
Capitolul V
REGISTRUL DE STAT AL UNITĂŢILOR ADMINISTRATIV-TERITORIALE
ŞI AL ADRESELOR
Articolul 15. Sistemul informaţional automatizat „Registrul de stat al unităţilor administrativ-teritoriale şi al adreselor”
Articolul 16. Susţinerea publică a Registrului
Articolul 17. Limbile în denumirile adreselor
Articolul 18. Subiecţii raporturilor juridice în domeniul creării şi funcţionării Registrului
Articolul 19. Sursele de finanţare a Registrului
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 20. Înregistrarea primară masivă a adreselor
Notă: În cuprinsul legii, sintagma „Agenţia Servicii Publice”, la orice formă gramaticală, se substituie, după caz, cu sintagmele „Instituţia abilitată cu funcţii de implementare a politicii statului în domeniul cadastrului bunurilor imobile” şi „instituţia abilitată cu funcţii de implementare a politicii statului în domeniul cadastrului bunurilor imobile” la forma gramaticală corespunzătoare;
sintagmele „Organul central de specialitate responsabil de elaborarea şi
realizarea politicii statului în domeniul adreselor” şi „organul central de
specialitate responsabil de elaborarea şi realizarea politicii statului în
domeniul adreselor”, la orice formă gramaticală, se substituie, respectiv, cu
sintagmele „Autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului
bunurilor imobile” şi „autoritatea administrativă centrală în domeniul
cadastrului bunurilor imobile”, conform Legii nr.349 din
24.11.2023, în vigoare 13.12.2023
Notă: În textul actelor normative adoptate de Parlament:
cuvintele „limba moldovenească”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare;
cuvintele „limba de stat”, „limba oficială” şi „limba maternă”, la orice formă gramaticală, în cazul în care se are în vedere limba de stat a Republicii Moldova, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.52 din 16.03.2023, în vigoare 24.03.2023
Parlamentul adoptă prezenta lege ordinară.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Scopul şi domeniul de aplicare a legii
(1) Prezenta lege are drept scop stabilirea şi reglementarea modului de creare şi administrare a sistemului de adrese pe teritoriul Republicii Moldova.
(2) Prezenta lege stabileşte principiile uniforme pentru sistemul de adrese, procesarea informaţiei privind adresele şi delimitarea competenţelor organelor implicate în acest proces.
Articolul 2. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, se utilizează următoarele noţiuni principale:
adresă – descriere structurată, conform modelului stabilit la art.4, a setului ierarhic de elemente care permit identificarea univocă a poziţiei geografice a obiectului adresabil;
arteră de circulaţie – cale de comunicaţie precum: şosea, bulevard, stradă, alee, stradelă, fundătură, faleză, alte drumuri de importanţă comunală;
zonă de circulaţie publică – o anumită parte din teritoriul public care serveşte drept referinţă pentru descrierea poziţiei geografice exacte a obiectului adresabil în cadrul unei unităţi administrativ-teritoriale;
indicator cu număr de adresă – plăcuţă cu numărul de adresă al obiectului adresabil;
indicator stradal – plăcuţă stradală amplasată într-un loc vizibil publicului, care conţine informaţie despre denumirea arterei de circulaţie sau a zonei de circulaţie publică;
intrare principală – intrare care face conexiune între clădire, artera de circulaţie şi zona de circulaţie publică;
înregistrare a adresei – totalitate a acţiunilor efectuate în Registrul de stat al unităţilor administrativ-teritoriale şi al adreselor cu scopul atribuirii, modificării sau anulării adresei obiectului adresabil;
număr de adresă – număr unic atribuit obiectului, ce permite identificarea acestuia, precum şi diferenţierea unui obiect de altul;
obiect adresabil – obiect căruia i se poate atribui o adresă;
Registrul de stat al unităţilor administrativ-teritoriale şi al adreselor – totalitate de informaţii documentate, ţinute în sisteme informaţionale automatizate, organizate în conformitate cu cerinţele stabilite în Legea nr.71/2007 cu privire la registre;
sistem de adrese – totalitate de indicatoare, de acte normative, de resurse şi tehnologii informaţionale interdependente, de metode şi de personal, destinate păstrării, prelucrării şi furnizării de informaţii referitoare la adrese;
sistem informaţional automatizat – totalitate a mijloacelor hardware şi software destinate pentru procesarea informaţiei, resurselor informaţionale şi infrastructurii utilizatorului.
Articolul 3. Obiectele adresabile
Din categoria obiectelor adresabile fac parte:
a) clădiri, inclusiv cele nefinalizate şi viitoare;
b) intrări principale în clădiri;
c) încăperi izolate, inclusiv cele viitoare;
d) parcuri;
e) pieţe publice;
f) zone de odihnă sau de recreare;
g) terenuri sportive;
h) parcări auto autorizate;
i) alte obiecte autorizate în care poate fi desfăşurată o activitate umană.
Articolul 4. Structura adresei
Adresa obiectului conţine următoarele elemente:
a) denumirea statului;
b) denumirea unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, după caz, denumirea unităţii teritoriale autonome Găgăuzia;
c) denumirea unităţii administrativ-teritoriale de nivelul întîi;
d) denumirea localităţii;
e) denumirea arterei de circulaţie sau a zonei de circulaţie publică la care obiectul adresabil are ieşire;
f) distanţa amplasării obiectului pe un anumit drum (pentru obiectele amplasate în afara perimetrului construit al localităţilor);
g) numărul clădirii, după caz, numărul scării (pentru adresele atribuite pînă la intrarea în vigoare a prezentei legi) sau numărul intrării principale (pentru adresele atribuite după intrarea în vigoare a prezentei legi);
h) numărul încăperii izolate.
Articolul 5. Competenţa autorităţii administrative centrale în domeniul cadastrului bunurilor imobile
Autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile are următoarele competenţe:
a) elaborează politicile statului în domeniul adreselor;
b) elaborează şi asigură implementarea actelor normative în domeniul adreselor;
c) coordonează, la nivel central, activităţile legate de crearea Registrului de stat al unităţilor administrativ-teritoriale şi al adreselor (în continuare – Registru);
d) asigură gratis autorităţile administraţiei publice locale cu date cartografice şi alte date spaţiale, necesare pentru crearea Registrului;
e) asigură furnizarea informaţiilor din Registru în conformitate cu prevederile prezentei legi;
f) asigură crearea şi finanţarea Registrului.
[Art.5 modificat prin Legea nr.173 din 26.07.2018, în vigoare 17.09.2018]
Articolul 6. Competenţa instituţiei abilitate cu funcţii de implementare a politicii statului în domeniul cadastrului bunurilor imobile
Instituţia abilitată cu funcţii de implementare a politicii statului în domeniul cadastrului bunurilor imobile:
a) asigură funcţionarea şi ţinerea Registrului;
b) asigură conformitatea datelor înregistrate de către autorităţile administraţiei publice locale cu cerinţele stabilite în actele normative;
c) asigură gratis schimbul de date din Registru cu alte registre de stat de bază, cu registre departamentale şi cu registre de stat teritoriale prin intermediul platformei de interoperabilitate;
d) înregistrează şi actualizează datele cu privire la unităţile administrativ-teritoriale.
Articolul 7. Competenţa autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi
Autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întîi:
a) atribuie şi schimbă denumirile arterelor de circulaţie şi ale zonelor de circulaţie publică în hotarele unităţii administrativ-teritoriale;
b) atribuie numere de adresă obiectelor adresabile, amplasate în hotarele unităţii administrativ-teritoriale;
c) înregistrează în Registru denumirile, schimbarea denumirilor şi numerele de adresă ale arterelor de circulaţie şi ale zonelor de circulaţie publică;
d) instalează, înlocuieşte şi întreţine indicatoarele stradale;
e) notifică titularii de drepturi ai bunurilor imobile despre instalarea, schimbarea şi menţinerea indicatoarelor cu numere de adresă.
Capitolul II
CRITERIILE DENUMIRII ARTERELOR DE CIRCULAŢIE
ŞI ZONELOR DE CIRCULAŢIE PUBLICĂ
Articolul 8. Atribuirea, schimbarea denumirii arterelor de circulaţie şi a zonelor de circulaţie publică
(1) Atribuirea, schimbarea denumirii arterelor de circulaţie şi a zonelor de circulaţie publică se stabilesc în temeiul deciziei autorităţii administraţiei publice locale de nivelul întîi.
(2) Proiectul denumirii arterei de circulaţie şi a zonei de circulaţie publică se coordonează, în prealabil, cu instituţia abilitată cu funcţii de implementare a politicii statului în domeniul cadastrului bunurilor imobile.
(3) Cheltuielile financiare legate de exercitarea competenţelor indicate la art.7 sînt suportate de autoritatea administraţiei publice locale.
[Art.8 modificat prin Legea nr.86 din 24.05.2018, în vigoare 29.06.2018]
Articolul 9. Denumirea arterelor de circulaţie şi a zonelor de circulaţie publică
(1) La atribuirea denumirii arterelor de circulaţie şi a zonelor de circulaţie publică se respectă următoarele reguli:
a) fiecare arteră de circulaţie şi zonă de circulaţie publică în cadrul unei localităţi are o denumire unică, irepetabilă;
b) la existenţa necesităţii de a atribui diferite denumiri pentru aceeaşi arteră de circulaţie, denumirea se modifică doar la intersecţia cu alte artere de circulaţie, cale ferată, pod sau în cazul în care rotaţia axei arterei de circulaţie este mai mare de treizeci de grade;
c) în cazul în care denumirile arterelor de circulaţie şi ale zonelor de circulaţie publică diferă doar prin numere de ordine, aceste numere se aplică în mod succesiv;
d) denumirea arterei de circulaţie sau a zonei de circulaţie publică care conţine nume şi prenume ale personalităţilor marcante se înscrie în formă completă. Forma abreviată a numelui şi prenumelui personalităţilor marcante poate fi înscrisă numai pe indicatoarele stradale;
e) denumirea arterei de circulaţie sau a zonei de circulaţie publică preluată din altă limbă se transliterează în limba română.
(2) Nu se permit:
a) denumiri identice pentru mai multe artere de circulaţie din cadrul unei localităţi;
b) nume descriptive.
(3) Procedura de atribuire, schimbare a denumirii arterelor de circulaţie şi zonelor de circulaţie publică se stabileşte prin regulament aprobat de Guvern.
Articolul 10. Artere de circulaţie intercomunale
Artera de circulaţie care trece prin două sau mai multe localităţi trebuie să păstreze aceeaşi denumire pe toată lungimea ei, cu excepţia cazurilor prevăzute la art.9 alin.(1) lit.b). În aceste cazuri, autorităţile administraţiei publice locale asigură conformitatea în denumirea şi numerotarea arterei de circulaţie pe toată lungimea acesteia.
Capitolul III
CRITERII DE NUMEROTARE
Articolul 11. Numerotarea obiectelor adresabile
(1) Numerotarea clădirilor/intrărilor principale urmează să fie efectuată de către autorităţile administraţiei publice locale în ordine consecutivă pentru a asigura progresia logică a adreselor.
(2) Numerotarea obiectului adresabil în cadrul perimetrului construit al localităţii se efectuează cu raportare la artera de circulaţie sau zona de circulaţie publică la care obiectul are ieşire.
(3) Obiectele adresabile situate pe partea dreaptă a arterei de circulaţie primesc numere pare, iar cele situate pe partea stingă a arterei de circulaţie numere impare.
(4) Numărul clădirii/intrării principale se scrie cu cifre arabe şi poate fi extins prin litere latine majuscule în ordine alfabetică.
(5) Numărul de adresă atribuit pînă la intrarea în vigoare a prezentei legi nu este obligatoriu de a fi modificat.
(6) Procedura de numerotare a arterelor de circulaţie şi/sau a zonelor de circulaţie publică se stabileşte prin regulament aprobat de Guvern.
Articolul 12. Numerotarea încăperilor izolate din clădiri
(1) Fiecare încăpere izolată are un număr unic în cadrul clădirii.
(2) Încăperile din cadrul unei clădiri trebuie să fie numerotate într-o ordine consecutivă pentru a facilita accesul spre acestea.
(3) Numărul încăperii izolate se scrie cu cifre arabe şi poate fi extins prin litere latine minuscule în ordine alfabetică.
Capitolul IV
INDICATOARE STRADALE
Articolul 13. Cerinţe tehnice faţă de indicatoarele stradale
(1) Indicatoarele stradale urmează să cuprindă precizări ale denumirilor arterelor de circulaţie şi ale zonelor de circulaţie publică.
(2) Denumirile arterelor de circulaţie şi ale zonelor de circulaţie publică pe indicatoarele stradale se înscriu în conformitate cu Legea nr.3465/1989 cu privire la funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul RSS Moldoveneşti.
(3) Se permite înscrierea abreviată a denumirii pe indicatoarele stradale conform deciziei consiliului local.
(4) Cerinţele privind materialele utilizate la fabricarea indicatoarelor stradale, precum şi designul acestora sînt stabilite de autoritatea administraţiei publice locale.
Articolul 14. Amplasarea indicatoarelor stradale
(1) Indicatoarele care denumesc arterele de circulaţie se instalează în locuri vizibile la intersecţia arterelor de circulaţie.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale prevăd în bugetele proprii surse necesare pentru activitatea de instalare, întreţinere şi înlocuire a indicatoarelor care denumesc arterele de circulaţie şi zonele de circulaţie publică.
(3) Titularii de drepturi ai bunurilor imobile pot monta indicatoarele cu numere de adresă pentru clădirile edificate şi încăperile izolate.
Capitolul V
REGISTRUL DE STAT AL UNITĂŢILOR ADMINISTRATIV-TERITORIALE
ŞI AL ADRESELOR
Articolul 15. Sistemul informaţional automatizat „Registrul de stat al unităţilor administrativ-teritoriale şi al adreselor”
(1) Sistemul informaţional automatizat „Registrul de stat al unităţilor administrativ-teritoriale şi al adreselor” este destinat ţinerii Registrului.
(2) Registrul şi datele conţinute în acesta sînt publice.
(3) Accesul la informaţia privind adresele conţinute în Registru se acordă gratuit prin intermediul serviciilor de reţea.
(4) Schimbul de date între sistemele informaţionale se asigură gratuit, inclusiv prin intermediul platformelor guvernamentale de interoperabilitate.
(5) Conţinutul Registrului, procedura de ţinere şi modalitatea de efectuare a înscrierilor în Registru se stabilesc prin regulament aprobat de Guvern.
Articolul 16. Susţinerea publică a Registrului
(1) Autorităţile administraţiei publice de toate nivelurile sînt obligate să susţină procesul creării şi ţinerii Registrului.
(2) Autorităţile publice responsabile nu sînt în drept să restricţioneze accesul la datele din Registru.
(3) Titularii de drepturi ai bunurilor imobile sînt obligaţi:
a) să asigure accesul la bunurile imobile pentru efectuarea lucrărilor de identificare a obiectelor adresabile;
b) să permită instalarea şi să asigure păstrarea indicatoarelor stradale şi indicatoarelor cu numere de adresă pe bunurile ce le aparţin;
c) să înştiinţeze autoritatea administraţiei publice locale despre discrepanţele dintre informaţia inclusă în Registru şi cea existentă în natură sau în orice alt act.
Articolul 17. Limbile în denumirile adreselor
(1) Registrul este ţinut în limba romînă.
(2) Denumirile unităţilor administrativ-teritoriale, ale arterelor de circulaţie şi ale zonelor de circulaţie publică în sistemul de adrese se formează în conformitate cu Legea nr.3465/1989 cu privire la funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul RSS Moldoveneşti.
Articolul 18. Subiecţii raporturilor juridice în domeniul creării şi funcţionării Registrului
(1) Proprietar al Registrului este statul.
(2) Posesor al Registrului este autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile.
(3) Deţinător al Registrului este instituţia abilitată cu funcţii de implementare a politicii statului în domeniul cadastrului bunurilor imobile.
(4) Registratorii Registrului sînt:
a) pentru înregistrarea denumirii unităţilor administrativ-teritoriale – deţinătorul Registrului;
b) pentru înregistrarea denumirilor, schimbarea denumirii şi numerelor de adresă ale arterelor de circulaţie şi ale zonelor de circulaţie publică – autorităţile administraţiei publice locale.
(5) Registratorii asigură, în termen de 7 zile calendaristice de la data intervenirii schimbării, înregistrarea în Registru a datelor cu privire la unităţile administrativ-teritoriale, a denumirii arterelor de circulaţie şi a zonelor de circulaţie publică, precum şi a numerelor de adresă ale obiectelor adresabile.
(6) În cazul emiterii de către autoritatea administraţiei publice locale sau deţinătorul Registrului a notificării de înlăturare a neconformităţii, registratorul, în termen de 5 zile calendaristice de la notificare, rectifică datele din Registru.
(7) În lipsă de posibilităţi tehnice de înregistrare a denumirii arterelor de circulaţie şi a numerelor de adresă în Registru, consiliul local împuterniceşte deţinătorul Registrului cu dreptul de a atribui şi înregistra numerele de adresă ale obiectelor adresabile.
(8) Furnizori de date pentru Registru sînt autorităţile administraţiei publice locale.
(9) Destinatari de date pentru Registru sînt autorităţile publice, persoanele fizice şi juridice.
[Art.18 modificat prin Legea nr.173 din 26.07.2018, în vigoare 17.09.2018]
Articolul 19. Sursele de finanţare a Registrului
(1) Cheltuielile de creare, dezvoltare şi ţinere a Registrului sînt suportate de la bugetul de stat şi prevăzute în devizul de cheltuieli al autorităţii administrative centrale în domeniul cadastrului bunurilor imobile pe anul respectiv.
(2) Executarea competenţei administraţiei publice locale este finanţată din bugetele locale şi din alte surse.
[Art.19 modificat prin Legea nr.173 din 26.07.2018, în vigoare 17.09.2018]
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 20. Înregistrarea primară masivă a adreselor
Înregistrarea primară masivă a adreselor în Registru se efectuează în baza unui program aprobat de Guvern, finanţat din bugetul de stat, din asistenţa partenerilor de dezvoltare şi din contribuţia autorităţilor administraţiei publice locale.
(1) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi:
a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în conformitate cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege;
c) va adopta acte normative care să asigure executarea prezentei legi;
d) va asigura instruirea angajaţilor autorităţilor administraţiei publice locale în domeniul adreselor.
(2) Ministerul Economiei şi Infrastructurii va crea Registrul de stat al drumurilor în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
[Art.21 modificat prin Legea nr.79 din 24.05.2018, în vigoare 15.06.2018]
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.151. Chişinău, 14 iulie 2017. |
