H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind birourile (secţiile)
comercial-economice în cadrul misiunilor diplomatice şi
oficiilor consulare ale Republicii Moldova peste hotare
nr. 413 din 09.06.2017
Monitorul Oficial nr.190-200/502 din 16.06.2017
* * *
În temeiul prevederilor art.6 alin.(6) din Legea nr.761-XV din 27 decembrie 2001 cu privire la serviciul diplomatic (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.216-220, art.645), cu modificările şi completările ulterioare, art.7 şi 23 din Legea reglementării de stat a activităţii comerciale externe nr.1031-XIV din 8 iunie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.119-120, art.838), cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în scopul dinamizării activităţii birourilor (secţiilor) comercial-economice din cadrul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale Republicii Moldova peste hotare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind birourile (secţiile) comercial-economice în cadrul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale Republicii Moldova peste hotare, conform anexei nr.1.
2. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.2.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul economiei | Octavian Calmîc |
Viceprim-ministru, | |
ministrul afacerilor externe şi integrării europene | Andrei Galbur |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu |
Ministrul justiţiei | Vladimir Cebotari
|
Nr. 413. Chişinău, 9 iunie 2017. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.413 din 9 iunie 2017
Notă: În tot textul Regulamentului, sintagma „Ministerul Economiei”, la orice caz gramatical, se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018
Notă: În tot textul Regulamentului, cuvintele „Ministerul Economiei”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, la cazul gramatical corespunzător, Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018
REGULAMENT
privind birourile (secţiile) comercial-economice în cadrul misiunilor diplomatice
şi oficiilor consulare ale Republicii Moldova peste hotare
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament stabileşte misiunea, obiectivele şi atribuţiile birourilor (secţiilor) comercial-economice în cadrul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale Republicii Moldova peste hotare (în continuare – Biroul (secţia) comercial-economic(ă)), precum şi modul de organizare şi funcţionare a acestora.
2. Biroul (secţia) comercial-economic(ă) reprezintă şi promovează, în statul de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul, interesele Republicii Moldova în domeniul activităţii comercial-economice.
3. Biroul (secţia) comercial-economic(ă) se instituie prin hotărîre de Guvern, la propunerea comună a Ministerului Economiei şi Infrastructurii şi Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, coordonată cu Ministerul Finanţelor, ca subdiviziune a misiunii diplomatice sau a oficiilor consulare ale Republicii Moldova peste hotare (în continuare – misiune diplomatică).
4. Biroul (secţia) comercial-economic(ă) îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, Legea nr.761-XV din 27 decembrie 2001 cu privire la serviciul diplomatic, alte acte normative în vigoare, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, prezentul Regulament, precum şi ordinele şi dispoziţiile ministrului economiei şi infrastructurii şi ale ministrului afacerilor externe şi integrării europene din Republica Moldova, coordonate reciproc.
Capitolul II
MISIUNEA, OBIECTIVELE ŞI ATRIBUŢIILE BIROULUI (SECŢIEI)
COMERCIAL-ECONOMIC(E)
Secţiunea 1
Misiunea şi obiectivele Biroului (secţiei) comercial-economic(e)
5. Biroul (secţia) comercial-economic(ă) are misiunea să promoveze interesele economice ale Republicii Moldova, să protejeze drepturile agenţilor economici din Republica Moldova, să contribuie la atragerea investiţiilor străine în economia Republicii Moldova, promovarea schimburilor comerciale, în special a exporturilor produselor moldoveneşti, şi participarea la implementarea tratatelor economice bilaterale şi multilaterale în statul de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
6. Pentru realizarea misiunii sale, Biroul (secţia) comercial-economic(ă) va avea următoarele obiective:
1) promovarea schimburilor comerciale, prioritate avînd promovarea exporturilor autohtone;
2) atragerea investiţiilor străine şi facilitarea transferului de tehnologii în economia naţională;
3) dezvoltarea colaborării cu organizaţiile economice internaţionale, cu sediul în statul de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul;
4) promovarea imaginii Republicii Moldova ca destinaţie turistică atractivă.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
Secţiunea 2
Atribuţiile Biroului (secţiei comercial-economic(e)
7. În scopul realizării obiectivelor stabilite de prezentul Regulament, Biroul (secţia) comercial-economic(ă) va exercita următoarele atribuţii:
1) promovarea schimburilor comerciale, prioritate avînd promovarea exporturilor autohtone prin:
a) elaborarea propunerilor pentru eficientizarea cadrului juridic al relaţiilor comercial-economice cu ţara de reşedinţă şi cu statele de acreditare prin cumul;
b) contribuirea la organizarea sesiunilor comisiilor mixte interguvernamentale pentru colaborare economică, comercială, culturală, ştiinţifică şi tehnică şi altor grupuri de lucru, inclusiv formularea de propuneri pentru a fi discutate în cadrul acestora, pe baza analizei pieţei şi tendinţelor din ţara de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul, în cooperare cu instituţiile publice de resort implicate în comisii;
c) stabilirea contactelor cu autorităţile şi comunitatea oamenilor de afaceri din statul de reşedinţă şi statele de acreditare prin cumul, în special cu potenţialii parteneri de afaceri şi investitori, distribuitori de mărfuri;
d) acordarea asistenţei de specialitate agenţilor economici autohtoni, prezentarea informaţiei privind modalităţile de accesare a pieţelor respective, barierele tarifare şi netarifare, mecanismele regulatorii locale, diferenţele culturale etc.;
e) acordarea asistenţei în promovarea produselor şi serviciilor autohtone din sectoarele economice cu potenţial înalt de export pe piaţa din statul de reşedinţă şi din statele de acreditare prin cumul;
f) identificarea şi asigurarea participării companiilor străine relevante în cadrul evenimentelor de promovare a exportului din Republica Moldova în vederea stabilirii parteneriatelor cu companiile autohtone;
g) identificarea evenimentelor cu caracter economic (tîrguri, expoziţii, foruri etc.), organizate în ţara de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul, care ar prezenta interes din punctul de vedere al promovării produselor moldoveneşti, şi expedierea informaţiei respective în adresa instituţiile competente prin intermediul reţelei operative în domeniul diplomaţiei economice pentru suport informaţional şi pentru analiză cu argumentarea necesităţii participării în calitate de vizitatori şi/sau cu stand naţional şi, eventual, negocierea unor condiţii preferenţiale de participare a agenţilor economici autohtoni;
h) iniţierea acţiunilor proprii şi susţinerea eforturilor agenţilor economici din Republica Moldova pentru promovarea produselor şi serviciilor autohtone (campanii de promovare, vizite de studii, misiuni de afaceri etc.);
i) acordarea asistenţei agenţilor economici autohtoni pentru verificarea bonităţii firmelor pe care le propun sau se propun ca partenere;
j) stabilirea şi consolidarea contactelor cu asociaţiile de business, camerele de comerţ, companiile de consultanţă în business, entităţile din sectorul financiar bancar şi nebancar pentru identificarea potenţialilor parteneri (importatori, distribuitori, reţele) pentru producătorii autohtoni;
k) informarea prin intermediul reţelei operative în domeniul diplomaţiei economice pentru suport informaţional şi, după caz, în adresa altor autorităţi naţionale competente, a corespondenţei privind:
- modificarea legislaţiei ce reglementează relaţiile comerciale în ţara de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul;
- facilităţile de import din ţara de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul, inclusiv oportunităţile de valorificare a acestora;
- tîrgurile şi expoziţiile, forumurile, evenimentele business to business, conferinţele asociaţiilor sectoriale şi de afaceri internaţionale din ţara de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul, precum şi alte evenimente relevante;
- licitaţiile internaţionale ce se organizează în ţara de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul, relevante pentru Republica Moldova, cu expunerea condiţiilor de participare în cadrul acestora;
- alte oportunităţi de afaceri (cereri de ofertă, oferte, vizite de studiu etc.);
2) atragerea investiţiilor străine şi facilitarea transferului de tehnologii în economia naţională prin:
a) promovarea Republicii Moldova ca destinaţie investiţională atractivă pentru companiile din ţara de reşedinţă şi din statele de acreditare prin cumul;
b) furnizarea de informaţii mediului de afaceri din ţara de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul cu privire la climatul şi oportunităţile investiţionale din Republica Moldova, precum şi alte date relevante;
c) identificarea potenţialilor investitori străini din ţara de reşedinţă şi din statele de acreditare prin cumul şi contactarea directă a acestora;
d) identificarea evenimentelor (expoziţii, foruri etc.) organizate în ţara de reşedinţă, care ar prezenta interes pentru potenţialii investitori, argumentarea necesităţii participării în calitate de vizitatori şi/sau cu stand naţional şi, eventual, negocierea unor condiţii preferenţiale de participare a agenţilor economici şi autorităţilor autohtone relevante;
e) participarea la evenimentele economice desfăşurate în ţara de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul cu efectuarea, după caz, a prezentărilor privind climatul investiţional şi oportunităţile de afaceri din Republica Moldova. Informarea Ministerului Economiei şi Infrastructurii, Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi Organizaţiei de Atragere a Investiţiilor şi Promovare a Exportului din Moldova (MIEPO) privind oportunitatea participării delegaţiilor oficiale din Republica Moldova la aceste evenimente;
f) cointeresarea în vederea participării potenţialilor investitori străini la evenimentele de afaceri investiţionale (expoziţii, forumuri şi misiuni) organizate în Republica Moldova;
g) întreprinderea acţiunilor necesare şi susţinerea eforturilor autorităţilor relevante din Republica Moldova pentru promovarea proiectelor investiţionale şi identificarea potenţialilor parteneri care ar contribui la realizarea acestora;
h) identificarea şi promovarea proiectelor comune de dezvoltare şi cercetări industriale (R&D) pentru a asigura schimbul de experienţă, precum şi atragerea investiţiilor în activitatea de inovare şi transfer tehnologic;
i) lansarea iniţiativelor şi organizarea întîlnirilor bilaterale şi multilaterale cu investitorii existenţi şi potenţiali, cu informarea ulterioară a Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerului Economiei şi Infrastructurii şi a Grupului de lucru comun pe diplomaţie economică despre rezultatele obţinute;
j) stabilirea contactelor cu asociaţiile de business, camerele de comerţ, companiile de consultanţă în business, entităţile din sectorul financiar bancar şi nebancar pentru identificarea potenţialilor investitori;
k) utilizarea sistemului de gestiune a relaţiei cu clienţii (Client Resource Management – CRM) în calitate de platformă electronică comună, în regim online, ce are drept scop sprijinirea Biroului (secţiei) comercial-economic(e) în vederea atragerii investiţiilor şi permite autorităţilor şi instituţiilor naţionale competente implicate în proces:
- să concentreze într-o bază de date unică contactele instituţiilor publice, partenerilor, agenţilor economici, potenţialilor investitori, asociaţiilor sectoriale şi de afaceri, precum şi altor entităţi relevante din ţara de reşedinţă, statele de acreditare prin cumul şi din Republica Moldova;
- să concentreze într-un sistem unic toate proiectele investiţionale sprijinite în ţara de reşedinţă şi statele de acreditare prin cumul, cu posibilitatea vizualizării etapei de dezvoltare (istoricului) a unui proiect investiţional de către entităţile de resort – Ministerul Economiei şi Infrastructurii, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, misiunile diplomatice, MIEPO;
- să monitorizeze şi evalueze nivelul de realizare a misiunii Biroului (secţiei) comercial-economic(e) în domeniul atragerii investiţiilor.
l) implicarea, în comun cu instituţiile de resort şi/sau la solicitare, în faza postinvestiţională a unui proiect cîştigat pentru Republica Moldova în vederea acordării de asistenţă investitorilor străini atraşi din ţara de reşedinţă sau statele de acreditare prin cumul, precum şi încurajării reinvestirii/extinderii în Republica Moldova, inclusiv:
- furnizarea informaţiilor adiţionale necesare investitorilor străini ca urmare a lansării proiectului investiţional pe teritoriul Republicii Moldova;
- implicarea în procesul identificării companiilor cu cea mai mare probabilitate de extindere/ reinvestire/ dezvoltare a proiectului investiţional lansat sau a unui proiect investiţional nou;
3) dezvoltarea colaborării cu organizaţiile economice internaţionale, cu sediul în statul de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul, în particular prin:
a) promovarea intereselor economice naţionale în cadrul organizaţiilor economice internaţionale şi regionale, cu sediul în ţările de acreditare;
b) valorificarea deplină a participării Republicii Moldova în cadrul organizaţiilor economice internaţionale şi regionale;
c) participarea la reuniunile şi şedinţele organizaţiilor economice internaţionale, inclusiv formularea propunerilor şi facilitarea participării delegaţiilor Republicii Moldova în cadrul acestora;
d) încurajarea cooperării interstatale prin prisma acordării suportului necesar realizării unor proiecte comune cu alte ţări;
e) intermedierea deschiderii reprezentanţelor organizaţiilor şi agenţiilor economice internaţionale pe teritoriul Republicii Moldova;
4) promovarea imaginii Republicii Moldova ca destinaţie turistică atractivă prin:
a) consolidarea colaborării subregionale, regionale şi internaţionale;
b) acordarea asistenţei în vederea participării companiilor din Republica Moldova la diverse evenimente (expoziţii, prezentări, misiuni, tururi informaţionale etc.) în statul de reşedinţă şi a companiilor străine la diverse evenimente în Republica Moldova (domeniile cultural, vinicol, gastronomic, rural etc.);
c) stabilirea întrevederilor dintre asociaţiile din domeniul turismului, agenţiile de turism naţionale şi operatorii de turism;
d) promovarea itinerariilor turistice în colaborare cu asociaţiile de turism naţionale din cadrul statului de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul, cum ar fi: „Drumul Vinului”, „Bijuterii Medievale”, „Drumul Mănăstirilor”, turul transfrontalier „Bazinul Mării Negre”, inclusiv prin crearea pachetelor turistice comune.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.326 din 10.11.2021, în vigoare 19.12.2021]
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
Capitolul III
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII BIROULUI (SECŢIEI)
COMERCIAL-ECONOMIC(E)
Secţiunea 1
Organizarea
10. Biroul (secţia) comercial-economic(ă) se instituie şi îşi desfăşoară activitatea în baza principiilor legalităţii, publicităţii şi transparenţei.
11. În activitatea sa, Biroul (secţia) comercial-economic(ă) va exclude apariţia conflictelor de interese, respectînd cadrul normativ în vigoare al Republicii Moldova.
12. În conformitate cu hotărîrea Guvernului de instituire, Biroul (secţia) comercial-economic(ă) îşi poate exercita activitatea în mai multe state în care este acreditată misiunea diplomatică în cadrul căreia a fost instituit acesta.
13. Componenţa şi statele de personal ale Biroului (secţiei) comercial-economic(e) se stabilesc pentru fiecare misiune diplomatică, în limitele structurii şi efectivului de personal, aprobate de Guvernul Republicii Moldova pentru misiunea diplomatică respectivă, la propunerea Ministerului Economiei şi Infrastructurii, înaintată Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene.
14. Cheltuielile Biroului (secţiei) comercial-economic sînt prevăzute în limitele mijloacelor financiare alocate în modul stabilit misiunii diplomatice respective conform bugetului de stat.
15. În scopul realizării obiectivelor trasate, Biroul (secţia) comercial-economic(ă) înaintează şefului misiunii propuneri la bugetul pentru anul viitor.
Secţiunea 2
Personalul
16. Personalul Biroului (secţiei) comercial-economic(e) se constituie din membri ai misiunii diplomatice şi se subordonează şefului acesteia.
17. Coordonarea activităţii Biroului (secţiei) comercial-economic(e) va fi efectuată de membrul personalului acestuia cu funcţie ierarhic superioară, care exercită controlul general asupra activităţii acestuia şi poartă răspundere pentru realizarea sarcinilor şi funcţiilor atribuite Biroului.
18. Biroul (secţia) comercial-economic(ă) poate fi constituit dintr-o singură persoană cu funcţie de execuţie, luînd forma organizatorică de serviciu.
19. În realizarea obiectivelor stabilite, personalul Biroului (secţiei) comercial-economic(e) îndeplineşte instrucţiunile Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi ale Ministerului Economiei şi Infrastructurii, transmise pe adresa şefului misiunii diplomatice.
20. Funcţionarul public poate fi detaşat prin transfer în cadrul Biroului (secţiei) comercial-economic(e) în calitate de membru al Biroului (secţiei) dacă întruneşte condiţiile stabilite la art.10 alin.(1) al Legii nr.761-XV din 27 decembrie 2001 cu privire la serviciul diplomatic, cu excepţia condiţiei prevăzute la lit.g), şi are o experienţă profesională de cel puţin 5 ani în domeniul economic. Cunoaşterea limbii oficiale a statului de reşedinţă va constitui un avantaj.
21. Ministerul Economiei şi Infrastructurii va realiza procedura de selectare a funcţionarului public pentru detaşare în cadrul Biroului (secţiei) comercial-economic(e) a misiunii diplomatice a Republicii Moldova peste hotare, ţinînd cont de principiile stabilite în capitolul IV al Legii nr.761-XV din 27 decembrie 2001 cu privire la serviciul diplomatic.
22. Ministerul Economiei şi Infrastructurii va înainta Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene un demers argumentat privind autorizarea detaşării funcţionarului public selectat, însoţit de avizul Serviciului Informaţii şi Securitate.
23. Detaşarea prin transfer presupune trecerea temporară, pe un termen de 3 ani, cu suspendarea, pe durata detaşării, din funcţia deţinută anterior, la un Birou (secţie) comercial-economic(ă) în cadrul misiunii diplomatice a Republicii Moldova peste hotare, în scopul exercitării unor atribuţii de serviciu. Termenul de aflare în misiune poate fi extins, în caz de necesitate, pentru o perioadă de pînă la un an, prin ordin al ministrului afacerilor externe şi integrării europene, la propunerea Ministerului Economiei şi Infrastructurii. La expirarea termenului de aflare în misiune, funcţionarul public este reîncadrat în funcţia deţinută anterior suspendării, în cadrul autorităţii sau instituţiei naţionale care l-a delegat.
Secţiunea 3
Monitorizarea şi evaluarea activităţii
24. Evaluarea activităţii biroului (secţiei) comercial-economic(e) se va efectua anual de către Ministerul Economiei şi Infrastructurii, Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi Agenţia de Investiţii, în baza indicatorilor de performanţă obţinuţi de către biroul comercial-economic în urma implementării planului de activitate, a obiectivelor şi indicatorilor de performanţă stabiliţi pentru anul respectiv.
[Pct.24 în redacţia Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
25. Membrul Biroului (secţiei) comercial-economic(e) urmează a fi evaluat conform Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, stabilindu-se în calitate de evaluator şeful misiunii. Fişa de evaluare a diplomatului specializat va fi contrasemnată, corespunzător domeniului de competenţă, de funcţionarul public de conducere din cadrul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene.
26. Planul de activitate va fi elaborat de către Biroul (secţia) comercial-economic(ă) şi coordonat cu Ministerul Economiei şi Infrastructurii şi MIEPO, înainte de a-l înainta spre aprobare Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene.
27. Indicatorii de performanţă stabiliţi măsoară eficacitatea eforturilor conjugate ale tuturor actorilor publici antrenaţi în procesele de promovare a exporturilor şi de atragere a investiţiilor, oferindu-le un vector pentru planificarea activităţii.
[Pct.27 în redacţia Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
28. Indicatorii de performanţă vor fi revizuiţi anual pentru fiecare birou (secţie) în parte, printr-un ordin comun al ministrului economiei şi infrastructurii şi ministrului afacerilor externe şi integrării europene, în cooperare cu Agenţia de Investiţii, ţinînd cont de propunerile şi informaţiile parvenite din partea membrilor biroului (secţiei) comercial-economic(e).
[Pct.28 în redacţia Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
29. Indicatorii de performanţă se vor referi la:
a) număr de agenţi economici (autohtoni şi străini), cărora li s-a acordat asistenţă pentru export/import;
b) număr de potenţiali importatori străini puşi în contact cu instituţiile responsabile;
c) număr de potenţiali investitori, cărora li s-a acordat informaţie primară şi asistenţă;
d) număr de potenţiali investitori puşi în contact cu instituţiile responsabile;
e) număr de acţiuni întreprinse pentru promovarea Republicii Moldova ca destinaţie investiţională şi turistică.
[Pct.29 în redacţia Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
30. Analiza indicatorilor de performanţă va stabili necesitatea prezenţei biroului (secţiei) comercial-economic(e) în ţara de reşedinţă, care urmează a fi efectuată de către Ministerul Economiei şi Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene periodic în comun cu Agenţia de Investiţii, cel puţin o dată la trei ani.
[Pct.30 în redacţia Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
31. Biroul (secţia) comercial-economic(ă) prezintă Ministerului Economiei şi Infrastructurii şi Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene rapoarte semestriale şi anuale privind activitatea desfăşurată în perioada de referinţă.
[Pct.31 în redacţia Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
32. Rapoartele semestriale se vor efectua în baza indicatorilor de performanţă expuşi într-un tabel tipizat din anexa la prezentul Regulament cu descifrarea fiecărui indicator introdus, cu menţionarea denumirii evenimentului, termenului de realizare, scopului acţiunii, rezultatelor obţinute şi dificultăţilor întîmpinate în realizarea acestora. Metodologia privind completarea tabelului va fi aprobată printr-un ordin comun al ministrului economiei şi infrastructurii şi ministrului afacerilor externe şi integrării europene, în cooperare cu Agenţia de Investiţii.
[Pct.32 în redacţia Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
33. Raportul anual va include o analiză amplă a relaţiilor comerciale, prin prisma promovării exporturilor, analizei tendinţelor pieţei din ţara de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul, situaţiei privind balanţa comercială, cu propuneri de echilibrare a acesteia. De asemenea, va fi prezentată compilarea rapoartelor trimestriale cu completarea tabelului din anexa la prezentul Regulament. Raportul anual va conţine şi un capitol cu propuneri de acţiuni prioritare pentru anul următor cu solicitarea suportului financiar pentru îndeplinirea acestora, după caz, şi cu propuneri argumentate de revizuire a valorii indicatorilor de rezultat pentru perioada următoare, dacă este cazul.
[Pct.33 în redacţia Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
34. Rapoartele trimestriale vor include o scurtă analiză conform unui model-tip a relaţiilor comerciale şi investiţionale, a tendinţelor în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de o descriere succintă a acţiunilor întreprinse de către biroul (secţia) comercial-economic(ă), în baza indicatorilor de performanţă expuşi în anexa la prezentul Regulament.
[Pct.34 în redacţia Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
35. Raportul anual va include o analiză amplă a relaţiilor comerciale, prin prisma promovării exporturilor, analizei tendinţelor pieţei din ţara de reşedinţă şi în statele de acreditare prin cumul, situaţiei privind balanţa comercială, cu propuneri de echilibrare a acesteia, urmată de un raport tipizat pe fiecare indicator de rezultat.
36. În raportul anual, valorile indicatorilor de proces vor fi reflectaţi cantitativ într-un tabel anexat. Narativ vor fi descrise doar cele mai importante acţiuni raportate în baza indicatorilor de proces, care pot servi drept un model de bune practici pentru celelalte birouri (secţii) comercial-economice. Raportul anual va conţine şi un capitol cu propuneri de acţiuni prioritare pentru anul următor şi propuneri argumentate de revizuire a valorii indicatorilor de rezultat pentru perioada următoare, dacă e cazul.
Anexă la Regulamentul privind birourile (secţiile) comercial-economice în cadrul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale Republicii Moldova peste hotare
a) pentru cooperare bilaterală
| ||||||||||||
Indicatorii biroului (secţiei) comercial-economic(e) din (oraşul, ţara de reşedinţă), anul
| ||||||||||||
Stabilit | Trimes- trul I | Trimes- trul II | Trimes- trul III | Trimes- trul IV | Anual | Realizat – abordare sectorială (descifrat) | ||||||
Indi- cator anual | Total realizat | Total realizat | Total realizat | Total realizat | Total realizat | Agri- cultura şi indus- tria alimen- tară | Indus- tria uşoară | Automo- bilistică (automo- tive) şi construcţii de maşini | IT şi externa- lizarea serviciilor | Sec- torul turis- mului | Alte sectoare | |
I. Promovarea schimburilor comerciale, prioritate avînd promovarea exporturilor facilitate de reprezentanţa comercial-economică (ponderea obiectivului, în total obiective – 60%) | ||||||||||||
1.1. Număr de agenţi economici cărora li s-a acordat asistenţă pentru export/import | 150 | 0 | ||||||||||
1.2.1. agenţi economici autohtoni | 100 | 0 | ||||||||||
1.2.2. agenţi economici străini | 50 | 0 | ||||||||||
1.2. Număr de potenţiali importatori străini, puşi în contact cu instituţiile responsabile | 10 | 0 | ||||||||||
II. Atragerea investiţiilor străine şi facilitarea transferului de tehnologii în economia naţională (ponderea obiectivului, în total obiective – 40%) | ||||||||||||
2.1. Număr de potenţiali investitori cărora li s-a acordat informaţie primară şi asistenţă | 50 | 0 | ||||||||||
2.2. Număr de potenţiali investitori puşi în contact cu instituţiile responsabile | 20 | 0 | ||||||||||
2.3. Număr de acţiuni întreprinse pentru promovarea Republicii Moldova ca destinaţie investiţională şi turistică | 10 | 0 |
b) pentru cooperare multilaterală
| ||||||
Stabilit | Trimestrul I | Trimestrul II | Trimestrul III | Trimestrul IV | Anual | |
Indicator anual | Total realizat | Total realizat | Total realizat | Total realizat | Total realizat | |
Dezvoltarea cooperării cu instituţiile internaţionale şi organizaţiile economice internaţionale, cu sediul în statul de reşedinţă | ||||||
3.1. Număr de întrevederi cu reprezentanţi ai instituţiilor internaţionale şi organizaţiilor economice internaţionale | 50 | 0 | ||||
3.2. Număr de reuniuni/şedinţe/foruri sectoriale, evenimente tematice, comitete/subcomitete de lucru cu reprezentanţii ai instituţiilor internaţionale şi ai organizaţiilor cu profil economic la care au participat | 50 | 0 | ||||
3.3. Număr de discursuri/intervenţii în cadrul reuniunilor organizaţiilor economice internaţionale/regionale | 10 | 0 | ||||
3.4. Număr de propuneri, recomandări, rezoluţii, alinieri, iniţiative, solicitări de asistenţă ale Republicii Moldova în cadrul organizaţiilor economice internaţionale | 5 | |||||
3.5. Număr de recomandări, practici internaţionale, proiecte privind obţinerea asistenţei tehnice sau/şi financiare transmise spre examinare autorităţilor naţionale | 6 |
[Anexa la Regulament în redacţia prin Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
[Anexa nr.2 la Regulament abrogată prin Hot.Guv. nr.558 din 19.06.2018, în vigoare 22.06.2018]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.413 din 9 iunie 2017
LISTA
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.1369 din 7 decembrie 2001 „Pentru aprobarea Regulamentului privind birourile (secţiile) comercial-economice în cadrul misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova peste hotare” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.152-154, art.1414).
2. Hotărîrea Guvernului nr.359 din 27 martie 2002 „Cu privire la completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.1369 din 7 decembrie 2001” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.46-48, art.442).
3. Hotărîrea Guvernului nr.1394 din 31 octombrie 2002 „Cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1369 din 7 decembrie 2001” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.149-150, art.1532).
