vineri, 23 septembrie 2016
229/23.09.2016 Lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative

L E G E

pentru modificarea şi completarea unor acte legislative

 

nr. 229  din  23.09.2016

 

Monitorul Oficial nr.379-386/777 din 04.11.2016

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I. – În anexa nr.3 la Legea nr.355-XVI din 23 decembrie 2005 cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.35–38, art.148), cu modificările ulterioare, după compartimentul „Consiliul Concurenţei” se introduce compartimentul „Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor” cu următorul cuprins:

 

 

„Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor

Director general9585
Director general adjunct8775
Consilier pentru soluţionarea contestaţiilor8100”

 

Art.II. – În anexa la Legea nr.199 din 16 iulie 2010 cu privire la statutul persoanelor cu funcţii de demnitate publică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.194–196, art.637), cu modificările ulterioare, după poziţia „Director, director adjunct al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei” se introduce poziţia „Director general, director general adjunct, consilier pentru soluţionarea contestaţiilor al Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor”.

 

Art.III. – În anexa nr.2 la Legea nr.48 din 22 martie 2012 privind sistemul de salarizare a funcţionarilor publici (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.63, art.213), cu modificările ulterioare, după textul „Curtea de Conturi, Consiliul Concurenţei” se introduce textul „ , Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor”.

 

Art.IV.Legea nr.131 din 3 iulie 2015 privind achiziţiile publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.197–205, art.402), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. În textul legii, sintagma „Agenţia de Soluţionare a Contestaţiilor”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor” la forma gramaticală corespunzătoare.

2. La articolul 1:

la noţiunea „Agenţia Achiziţii Publice”, după cuvîntul „controlul” se introduce textul „ex-post”;

noţiunile „Agenţia de Soluţionare a Contestaţiilor” şi „contract de achiziţii publice de lucrări” vor avea următorul cuprins:

Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor – autoritate publică autonomă care soluţionează contestaţiile formulate în cadrul procedurilor de achiziţie publică;”

contract de achiziţii publice de lucrări – contract de achiziţii publice avînd ca obiect fie execuţia, fie atît proiectarea, cît şi execuţia unor lucrări aferente activităţilor enumerate în anexa nr.11 sau a unei construcţii, fie realizarea, prin orice mijloace, a unei construcţii care să răspundă necesităţilor precizate de către autoritatea contractantă;”.

3. La articolul 4 alineatul (1), litera k) se abrogă.

4. La articolul 8 alineatul (1), după cuvîntul „controlului” se introduce textul „ex-post”.

5. Articolul 9:

la litera b), textul „ , evaluează şi controlează” se substituie cu cuvintele „şi evaluează”;

literele e) şi g) se abrogă;

la litera h), textul „sau le anulează, după caz” se exclude.

6. Articolul 38:

la alineatul (2), cuvintele „conformitatea cu legislaţia privind achiziţiile publice a documentaţiei de atribuire” se substituie cu cuvintele „invitaţia de participare”;

alineatele (3) şi (4) se abrogă.

7. La articolul 45, alineatele (1)–(4) vor avea următorul cuprins:

„(1) Procedura licitaţiei deschise cuprinde ofertele tuturor operatorilor economici care doresc să participe la licitaţie. Autoritatea contractantă publică în prealabil un anunţ de participare la licitaţia deschisă pentru informarea potenţialilor participanţi, astfel încît aceştia să îşi poată pregăti ofertele. Anunţul de participare la licitaţia deschisă se publică conform art.28 alin.(1).

(2) În cazul achiziţiilor publice în care valoarea contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.3, este egală sau mai mare decît pragurile prevăzute la art.2 alin.(3), anunţul de participare va fi publicat şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(3) În cazul achiziţiilor publice în care valoarea contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.3, este mai mică decît pragurile prevăzute la art.2 alin.(3), perioada cuprinsă între data publicării anunţului de participare în Buletinul achiziţiilor publice şi data-limită de depunere a ofertelor trebuie să fie de cel puţin 20 de zile.

(4) În cazul achiziţiilor publice în care valoarea contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.3, este egală sau mai mare decît pragurile prevăzute la art.2 alin.(3), perioada cuprinsă între data publicării în Buletinul achiziţiilor publice, precum şi între data transmiterii anunţului de participare spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, şi data-limită de depunere a ofertelor trebuie să fie de cel puţin 52 de zile.”

8. La articolul 49, alineatele (1)–(4) vor avea următorul cuprins:

„(1) Licitaţia restrînsă se desfăşoară potrivit regulilor prevăzute pentru licitaţia deschisă, cu condiţia aplicării unei proceduri de preselecţie precedate de publicarea unui anunţ de participare la preselecţie. Procedura licitaţiei restrînse se desfăşoară în două etape:

a) etapa de selectare a candidaţilor, prin aplicarea criteriilor de calificare şi selecţie în conformitate cu prevederile art.16–25;

b) etapa de evaluare a ofertelor depuse de către candidaţii selectaţi, prin aplicarea criteriului de atribuire.

Licitaţia restrînsă se iniţiază prin publicarea unui anunţ de participare, în conformitate cu art.28 alin.(1), prin care se solicită operatorilor economici interesaţi depunerea candidaturilor.

(2) În cazul achiziţiilor publice în care valoarea contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.3, este egală sau mai mare decît pragurile prevăzute la art.2 alin.(3), anunţul de participare va fi publicat şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(3) În cazul achiziţiilor publice în care valoarea contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.3, este mai mică decît pragurile prevăzute la art.2 alin.(3), perioada cuprinsă între data publicării anunţului de participare în Buletinul achiziţiilor publice şi data-limită de depunere a candidaturilor trebuie să fie de cel puţin 20 de zile.

(4) În cazul achiziţiilor publice în care valoarea contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.3, este egală sau mai mare decît pragurile prevăzute la art.2 alin.(3), perioada cuprinsă între data publicării anunţului de participare în Buletinul achiziţiilor publice, precum şi între data transmiterii anunţului de participare spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, şi data-limită de depunere a candidaturilor trebuie să fie de cel puţin 37 de zile.”

9. La articolul 50 alineatul (6), cuvintele „înregistrarea rezultatelor” se substituie cu cuvîntul „finalizarea”.

10. La articolul 52, alineatele (5)–(8) vor avea următorul cuprins:

„(5) Dialogul competitiv se iniţiază prin publicarea unui anunţ de participare în Buletinul achiziţiilor publice în conformitate cu art.28 alin.(1), prin care se solicită operatorilor economici interesaţi depunerea candidaturilor.

(6) În cazul achiziţiilor publice în care valoarea contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.3, este egală sau mai mare decît pragurile prevăzute la art.2 alin.(3), anunţul de participare va fi publicat şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(7) Perioada cuprinsă între data publicării în Buletinul achiziţiilor publice, precum şi, după caz, între data transmiterii anunţului de participare spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, şi data-limită de depunere a candidaturilor trebuie să fie de cel puţin:

a) 20 de zile, în cazul achiziţiilor publice în care valoarea contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.3, este mai mică decît pragurile prevăzute la art.2 alin.(3);

b) 37 de zile, în cazul achiziţiilor publice în care valoarea contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.3, este egală sau mai mare decît pragurile prevăzute la art.2 alin.(3).

(8) În cazul în care anunţul de participare a fost transmis spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în format electronic, perioada prevăzută la alin.(7) lit.b) poate fi redusă cu 7 zile.”

11. La articolul 53, alineatele (4)–(8) vor avea următorul cuprins:

„(4) Negocierea, cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, se iniţiază prin publicarea unui anunţ de participare, în conformitate cu art.28 alin.(1), prin care se solicită operatorilor economici interesaţi depunerea candidaturilor.

(5) În cazul achiziţiilor publice în care valoarea contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.3, este egală sau mai mare decît pragurile prevăzute la art.2 alin.(3), anunţul de participare va fi publicat şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(6) Perioada cuprinsă între data publicării în Buletinul achiziţiilor publice, precum şi, după caz, între data transmiterii anunţului de participare spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, şi data-limită de depunere a candidaturilor trebuie să fie de cel puţin:

a) 20 de zile, în cazul achiziţiilor publice în care valoarea contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.3, este mai mică decît pragurile prevăzute la art.2 alin.(3);

b) 37 de zile, în cazul achiziţiilor publice în care valoarea contractului care urmează să fie atribuit, estimată conform prevederilor art.3, este egală sau mai mare decît pragurile prevăzute la art.2 alin.(3).

(7) În cazul în care, din motive de urgenţă, numărul de zile prevăzut la alin.(6) nu poate fi respectat, autoritatea contractantă este în drept să reducă perioada respectivă, dar la nu mai puţin de 15 zile.

(8) În cazul în care anunţul de participare a fost transmis spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în format electronic, perioada prevăzută la alin.(6) lit.b) poate fi redusă cu 7 zile, iar cea prevăzută la alin.(7) – cu 5 zile.”

12. La articolul 54 alineatul (1) litera c), cuvintele „sau un singur operator economic are drepturi prioritare asupra lor” se exclud.

13. Articolul 67:

la alineatul (1):

în partea introductivă, textul „– din proprie iniţiativă, precum şi la solicitarea Agenţiei Achiziţii Publice, în urma controlului efectuat –” se substituie cu textul „ , din proprie iniţiativă,”;

litera c) va avea următorul cuprins:

„c) în cazul achiziţiilor publice de lucrări, valoarea totală a fiecărei oferte este:

– mai mare cu cel puţin 15% decît valoarea estimată a lucrărilor, calculată în conformitate cu prevederile legislaţiei;

– mai mică cu cel puţin 15% decît valoarea estimată a lucrărilor, calculată în conformitate cu prevederile legislaţiei, cu condiţia că ofertanţii nu au fost în măsură să prezinte justificări relevante în conformitate cu art.66 alin.(4) şi (5);”

la alineatul (2), sintagma „Agenţia Achiziţii Publice” se substituie cu sintagma „Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor”.

14. Articolul 70:

alineatele (8) şi (9) se abrogă;

la alineatul (10), textul „ , înregistrat conform alin.(8),” se exclude;

la alineatul (11), textul „alin.(8) şi” se exclude.

15. Articolul 73:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Darea de seamă privind procedura de achiziţie publică este un document public. Accesul persoanelor la aceste informaţii poate fi limitat, conform prevederilor Legii nr.171-XIII din 6 iulie 1994 cu privire la secretul comercial sau ale Legii nr.245-XVI din 27 noiembrie 2008 cu privire la secretul de stat, numai în măsura în care aceste informaţii includ, în special, secrete tehnice sau comerciale ori conţin aspecte confidenţiale ale ofertelor.”

alineatul (3) se abrogă.

16. Articolul 75 va avea următorul cuprins:

Articolul 75. Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor

(1) Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor este o autoritate publică autonomă şi independentă faţă de alte autorităţi publice, faţă de persoane fizice şi juridice, care examinează contestaţiile formulate în cadrul procedurilor de achiziţie publică.

(2) Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor este persoană juridică de drept public, finanţată de la bugetul de stat în limitele alocaţiilor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală, şi dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova.

(3) Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor dispune de independenţă organizaţională, funcţională, operaţională şi financiară. Bugetul acesteia se elaborează, se aprobă şi se administrează conform principiilor, regulilor şi procedurilor stabilite de Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181 din 25 iulie 2014.

(4) Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor prezintă Parlamentului, pînă la data de 15 martie a fiecărui an, un raport anual de performanţă, care include date şi analize cu privire la cazurile de soluţionare a contestaţiilor.

(5) La solicitarea Parlamentului, Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor prezintă rapoarte pentru o perioadă mai scurtă de un an. Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor poate să prezinte Parlamentului şi alte rapoarte considerate necesare.

(6) Raportul prevăzut la alin.(4) se publică pe pagina web a Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor în termen de 7 zile de la data prezentării acestuia în Parlament.

(7) Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor este independentă şi nu poate fi subordonată niciunei alte autorităţi sau instituţii publice, avînd obligaţia de a apăra drepturile şi interesele legitime ale tuturor părţilor implicate în contestaţiile trimise spre soluţionare fără nicio privilegiere sau discriminare. Deciziile Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor pot fi contestate în instanţa de judecată.

(8) Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor este apolitică, nu sprijină şi nu acordă asistenţă niciunui partid politic.

(9) Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei, structura şi efectivul-limită al acesteia se aprobă prin hotărîrea Parlamentului.”

17. Legea se completează cu articolul 751 cu următorul cuprins:

Articolul 751. Personalul Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor

(1) Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor are în componenţa sa şapte consilieri pentru soluţionarea contestaţiilor (în continuare – consilieri), inclusiv directorul general şi directorul general adjunct, care au statut de persoane cu funcţii de demnitate publică.

(2) Consilierii sînt numiţi de către Parlament cu votul majorităţii deputaţilor prezenţi, la propunerea Comisiei economie, buget şi finanţe a Parlamentului.

(3) Selectarea consilierilor se face pe baza aptitudinilor profesionale, în rezultatul unui concurs deschis, imparţial şi transparent, organizat de Comisia economie, buget şi finanţe.

(4) Cel puţin jumătate din consilieri trebuie să deţină diplomă de studii în drept.

(5) Poate pretinde la funcţia de consilier pentru soluţionarea contestaţiilor persoana care corespunde cumulativ următoarelor cerinţe:

a) deţine cetăţenia Republicii Moldova;

b) are capacitatea deplină de exerciţiu;

c) deţine diplomă de studii superioare;

d) are o vechime în muncă de cel puţin 10 ani în domeniul juridic, economic sau tehnic, precum şi o experienţă de cel puţin 3 ani în domeniul achiziţiilor publice;

e) posedă limba de stat;

f) nu este privată, prin hotărîre judecătorească definitivă, de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate;

g) nu este membru al unui partid politic.

(6) Consilierul nu este în drept:

a) să desfăşoare activităţi comerciale direct sau prin intermediari;

b) să fie acţionar ori membru al conducerii, al organului administrativ sau al organului de control în societăţi comerciale, inclusiv în bănci şi în alte instituţii de credit, în instituţii de asigurări, în societăţi financiare, în întreprinderi de stat sau în societăţi pe acţiuni cu capital de stat;

c) să deţină orice altă funcţie publică sau privată remunerată, cu excepţia celor ce ţin de activitatea didactică, de cercetare ştiinţifică sau de creaţie literară şi artistică;

d) să exercite orice alte activităţi profesionale.

(7) Consilierul nu poate participa la soluţionarea unei contestaţii în cazul oricărui potenţial conflict de interese.

(8) Consilierul nu este în drept să participe la procedura de soluţionare a contestaţiei dacă se află în una din următoarele situaţii, motiv pentru care decizia emisă va fi lovită de nulitate absolută:

a) este soţ/soţie, rudă sau afin pînă la gradul al doilea inclusiv cu oricare dintre părţi ori soţul, ruda sau afinul pînă la gradul al doilea inclusiv al consilierului are un interes în soluţionarea contestaţiei;

b) a existat un raport de afaceri sau de muncă între consilier şi una dintre părţi în precedenţii 2 ani de la soluţionarea contestaţiei;

c) a făcut declaraţii publice care au legătură cu contestaţia care se soluţionează;

d) a primit sau i s-au promis bunuri ori avantaje de orice fel de către una dintre părţi.

(9) Consilierul este obligat:

a) să-şi îndeplinească atribuţiile cu obiectivitate, respectînd principiile legalităţii, imparţialităţii, independenţei, tratamentului egal, nediscriminării în privinţa tuturor operatorilor economici şi autorităţilor contractante;

b) să-şi exprime votul prin „pro” sau „contra”, abţinerea de la vot fiind exclusă, cu excepţia cazului în care acesta se află în conflict de interese care a fost declarat;

c) să comunice în scris preşedintelui completului de soluţionare a contestaţiilor orice situaţie care ar putea atrage incompatibilitatea cu mandatul pe care îl exercită;

d) să depună, în conformitate cu legislaţia, declaraţie de avere şi interese personale.

(10) Mandatul consilierului încetează în cazul:

a) demisiei;

b) revocării;

c) expirării mandatului;

d) atingerii vîrstei de pensionare;

e) decesului.

(11) Parlamentul poate revoca un consilier în cazul:

a) neîntrunirii cerinţelor de la alin.(5);

b) rămînerii definitive a sentinţei de condamnare;

c) încălcării obligaţiilor prevăzute la alin.(6)–(9);

d) imposibilităţii din motive de sănătate, constatate prin examen medical, să îşi exercite atribuţiile mai mult de 4 luni consecutive;

e) declarării dispariţiei fără urmă, conform legii.

(12) Directorul general al Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor este obligat să trimită Parlamentului propunerea privind încetarea sau, după caz, privind revocarea mandatului de consilier, inclusiv de director general adjunct, imediat după ce a aflat de existenţa unei situaţii prevăzute la alin.(10) şi (11).

(13) În cazul în care mandatul unui consilier a expirat, acesta rămîne în funcţie pînă la numirea succesorului său, însă nu mai mult de 6 luni de la data expirării acestuia.

(14) Încetarea mandatului consilierului pentru soluţionarea contestaţiilor se aprobă de către Parlament.

(15) Propunerea privind revocarea mandatului directorului general poate fi trimisă Parlamentului de către un grup de cel puţin 3 consilieri în cazul în care se află despre existenţa unei situaţii prevăzute la alin.(11).”

18. La articolul 76, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Orice persoană care are sau a avut un interes în obţinerea unui contract de achiziţie publică şi care consideră că în cadrul procedurilor de achiziţie publică un act al autorităţii contractante a vătămat un drept al său recunoscut de lege, în urma cărui fapt a suportat sau poate suporta prejudicii, este în drept să conteste actul respectiv în modul stabilit de prezenta lege.”

19. Articolul 79:

se completează cu alineatele (41)–(46) cu următorul cuprins:

„(41) Consilierii îşi desfăşoară activitatea în complete formate din trei membri. Preşedintele fiecărui complet trebuie să deţină diplomă de studii în drept.

(42) Componenţa completelor, inclusiv preşedinţii, se aprobă prin ordinul directorului general al Agenţiei pentru o perioadă determinată. Aceeaşi componenţă a completului, inclusiv preşedintele, poate fi păstrată pentru nu mai mult de două perioade consecutive.

(43) Şedinţele completelor sînt conduse de către preşedinţii acestora şi consemnate în procesul-verbal, semnat de către toţi membrii.

(44) Şedinţele completelor sînt deliberative cu prezenţa tuturor membrilor.

(45) Deciziile în cadrul completelor sînt adoptate cu votul majorităţii membrilor. Membrii care au votat împotrivă pot înregistra opinia separată în procesul-verbal al şedinţei respective. Nimeni nu este în drept să influenţeze deciziile sau să interfereze cu deciziile completelor pentru soluţionarea contestaţiilor, fiecare consilier votînd la intima sa convingere reieşind din prevederile legale.

(46) Lucrările de secretariat ale completelor sînt asigurate de către subdiviziunea responsabilă în conformitate cu regulamentul de funcţionare a Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor.”

la alineatul (5), textul „Părţile pot fi convocate în şedinţă deschisă dacă acest lucru este considerat necesar de către Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor.” se exclude;

articolul se completează cu alineatul (61) cu următorul cuprins:

„(61) Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor va organiza şedinţe deschise pentru examinarea contestaţiilor şi va asigura publicarea pe pagina web a informaţiei privind data şi locul desfăşurării şedinţelor cu 3 zile lucrătoare înainte de data la care acestea vor avea loc.”

la alineatul (11), textul „ , iar în cazul în care acesta este încheiat, Agenţia Achiziţii Publice nu va înregistra contractul respectiv” se exclude.

20. Articolul 80:

la alineatul (6), textul „şi înregistrat” se exclude;

alineatul (9) va avea următorul cuprins:

„(9) Decizia Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor, inclusiv justificarea deciziei, va fi comunicată părţilor în scris, în termen de 3 zile de la data pronunţării. Decizia se publică pe pagina web a Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor în acelaşi termen.”

21. La articolul 83, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Dispoziţiile prevăzute la art.4 alin.(2)–(4), art.27 alin.(2), art.28 alin.(2), art.29 alin.(3), art.45 alin.(2), art.49 alin.(2), art.52 alin.(6), art.53 alin.(5), art.56 alin.(7) vor intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2019.”

22. Legea se completează cu anexa nr.11 cu următorul cuprins:

 

„Anexa nr.11

 

NACE1)COD
CPV
SECŢIUNEA FCONSTRUCŢIE
DiviziuneaGrupaClasaDescriereNote

45

ConstrucţieAceastă diviziune cuprinde: construcţia clădirilor şi a lucrărilor noi, restaurare şi reparaţii curente45000000

45.1

Pregătirea şantierelor45100000
45.11Demolare şi terasamenteAceastă clasă cuprinde:
- demolarea imobilelor şi a altor construcţii;
- degajarea şantierelor;
-
lucrări de terasament: excavarea, umplerea, nivelarea şantierelor de construcţii, săparea şanţurilor, îndepărtarea rocilor, dinamitare etc.;
- pregătirea şantierelor pentru exploatare minieră;
- îndepărtarea solului şi alte lucrări de dezvoltare şi de pregătire a terenurilor şi a şantierelor miniere
Această clasă cuprinde, de asemenea:
- drenarea şantierelor de construcţie;
- drenarea terenurilor agricole şi a celor forestiere
45110000
45.12Foraje şi sondajeAceastă clasă cuprinde:
- sondaje experimentale;
- foraje experimentale şi carotaje pentru construcţii, pentru studii geofizice, geologice sau pentru alte studii similare.
Această clasă nu cuprinde:
- forarea puţurilor de extracţie a ţiţeiului sau a gazelor naturale, a se vedea 11.20;
- forarea puţurilor de apă, a se vedea 45.25;
- săparea puţurilor, a se vedea 45.25;
- prospectarea zăcămintelor de ţiţei şi de gaze naturale, precum şi studiile geofizice, geologice şi seismice, a se vedea 74.20
45120000

45.2

Lucrări de construcţie complete sau parţiale şi lucrări publice45200000
45.21Lucrări de construcţieAceastă clasă cuprinde:
- construcţia clădirilor de toate tipurile şi construcţia lucrărilor publice;
- poduri (inclusiv cele destinate să susţină şosele suspendate), viaducte, tuneluri şi pasaje subterane;
- conducte de transport, linii de comunicaţii şi linii de transport al energiei electrice pe distanţe mari;
- conducte de transport, linii de comunicaţii şi de transport al energiei electrice pentru reţele urbane;
- lucrări conexe de amenajare urbană;
- asamblarea şi construcţia lucrărilor prefabricate pe şantiere.
Această clasă nu cuprinde:
- servicii referitoare la extracţia ţiţeiului şi a gazelor naturale, a se vedea 11.20;
- construcţia lucrărilor complet prefabricate din elemente, altele decît betonul, fabricate de unitatea care execută lucrările, a se vedea 20, 26 şi 28;
- construcţia echipamentelor (altele decît clădirile) pentru stadioane, piscine, săli de sport, terenuri de tenis, circuite de golf şi pentru alte instalaţii sportive, a se vedea 45.23;
- lucrări de instalaţie, a se vedea 45.3;
- lucrări de finisare, a se vedea 45.4;
- activităţi de arhitectură şi de inginerie, a se vedea 74.20;
- gestionarea proiectelor de construcţie, a se vedea 74.20
45210000
(cu excepţia:
45213316
45220000
45231000
45232000)
45.22Ridicarea şarpantelor şi a acoperişurilorAceastă clasă cuprinde:
- ridicarea şarpantelor;
- montarea acoperişurilor;
- lucrări de etanşare
45261000
45.23Construcţia drumurilorAceastă clasă cuprinde:
- construcţia autostrăzilor, a drumurilor, a şoselelor şi a altor căi de transport pentru vehicule şi pietoni;
- construcţia căilor ferate;
- construcţia pistelor de aterizare-decolare;
- construcţia echipamentelor (altele decît clădiri) pentru stadioane, piscine, săli de sport, terenuri de tenis, circuite de golf şi pentru alte instalaţii sportive;
- marcarea cu vopsea a suprafeţelor rutiere şi a spaţiilor de parcare.
Această clasă nu cuprinde terasamentele prealabile, a se vedea 45.11
45212212
şi DA03
45230000
(cu excepţia:
45231000
45232000
45234115)
45.24Lucrări hidrotehniceAceastă clasă cuprinde:
- construcţia căilor navigabile, a porturilor, a lucrărilor fluviale, a porturilor de agrement (marinas), a ecluzelor etc.;
- construcţia barajelor şi digurilor;
- dragare;
- lucrări subacvatice
45240000
45.25Alte lucrări de construcţieAceastă clasă cuprinde activităţile de construcţie specializate referitoare la un aspect comun pentru mai multe tipuri de lucrări şi care necesită competenţe sau echipamente specializate;
- realizarea: fundaţiilor, inclusiv baterea piloţilor;
- forarea şi construcţia puţurilor de apă, săparea puţurilor;
- montarea structurilor metalice nefabricate de către unitatea care execută lucrările;
- arcuirea structurilor metalice;
- aşezarea cărămizilor şi aşezarea pietrelor;
- montarea şi demontarea schelelor şi a platformelor de lucru proprii sau închiriate;
- construcţia şemineurilor şi a cuptoarelor industriale.
Această clasă nu cuprinde închirierea schelelor fără montare şi demontare, a se vedea 71.32
45250000
45262000

45.3

Lucrări de instalaţii45300000
45.31Lucrări de instalaţii electriceAceastă clasă cuprinde instalarea, în clădiri sau în alte proiecte de construcţie, a următoarelor elemente:
- cabluri şi aparate electrice;
- sisteme de telecomunicaţii;
- instalaţii electrice de încălzire;
- antene pentru clădiri rezidenţiale;
- sisteme de alarmă antiincendiu;
- sisteme de alarmă antiefracţie;
- ascensoare şi scări rulante;
- paratrăsnete etc.
45213316
45310000
(cu excepţia:
45316000)
45.32Lucrări de izolareAceastă clasă cuprinde:
- instalarea, în clădiri sau în alte proiecte de construcţie, a materialelor de izolare termică, acustică şi împotriva vibraţiilor.
Această clasă nu cuprinde lucrările de etanşare, a se vedea 45.22
45320000
45.33InstalaţiiAceastă clasă cuprinde:
- instalarea, în clădiri sau în alte proiecte de construcţie, a următoarelor elemente:
- instalaţii şi echipamente sanitare;
- echipamente pentru distribuţia gazelor;
- echipamente şi conducte de încălzire, de ventilare, de refrigerare sau de climatizare
- pulverizatoare automate împotriva incendiilor.
Această clasă nu cuprinde instalarea sistemelor electrice de încălzire, a se vedea 45.31
45330000
45.34Alte lucrări de instalaţiiAceastă clasă cuprinde:
- instalarea sistemelor de iluminat şi de semnalizare pentru drumuri, căi ferate, aeroporturi şi porturi;
- instalarea, în clădiri sau în alte proiecte de construcţie, a instalaţiilor şi a echipamentelor neclasificate în altă parte
45234115
45316000
45340000

45.4

Lucrări de finisare45400000
45.41TencuireAceastă clasă cuprinde aplicarea, în clădiri sau în alte proiecte de construcţie, a ipsosului şi a stucului pentru structuri sau ornamente interioare şi exterioare, inclusiv a materialelor de făţuire asociate45410000
45.42Tîmplărie şi dulgherieAceastă clasă cuprinde:
- instalarea uşilor, a ferestrelor, a ramelor şi a tocurilor pentru uşi şi ferestre, a bucătăriilor echipate, a scărilor, a echipamentelor pentru magazine şi a echipamentelor similare, din lemn sau din alte materiale, nefabricate de unitatea care execută lucrările;
- amenajări interioare, precum plafoane, structuri de acoperire a pereţilor din lemn, compartimentări mobile etc. Această clasă nu cuprinde acoperirea cu parchet sau cu alte materiale de acoperire a podelelor din lemn, a se vedea 45.43
45420000
45.43Îmbrăcarea podelelor şi a pereţilorAceastă clasă cuprinde instalarea, în clădiri sau în alte proiecte de construcţie, a următoarelor elemente:
- placaje ale pereţilor din ceramică, din beton sau din piatră;
- parchete şi alte materiale de acoperire a podelelor din lemn şi mochete şi alte materiale de acoperire a podelelor din linoleum, inclusiv din cauciuc sau din alte materiale plastice;
- materiale de placare a podelelor şi a pereţilor din granit, din marmură sau din ardezie;
- tapete
45430000
45.44Vopsitorie şi montarea geamurilorAceastă clasă cuprinde:
- vopsirea interioară şi exterioară a clădirilor;
- vopsirea clădirilor publice;
- montarea sticlei, a oglinzilor etc.
Această clasă nu cuprinde instalarea ferestrelor, a se vedea 45.42
45440000
45.45Alte lucrări de finisareAceastă clasă cuprinde: - instalarea piscinelor private;
- curăţarea pereţilor exteriori ai clădirilor cu ajutorul aburilor, prin sablare sau prin alte metode similare;
- celelalte lucrări de finalizare şi de finisare a clădirilor care nu sînt cuprinse în altă parte.
Această clasă nu cuprinde curăţarea pereţilor interiori ai clădirilor şi ai altor construcţii, a se vedea 74.70
45212212 şi DA04 45450000

45.5

Închirierea echipamentelor de construcţie cu operator45500000
45.50Închirierea echipamentelor de construcţie cu operatorAceastă clasă nu cuprinde închirierea maşinilor şi a materialelor de construcţie sau de demolare fără operator, a se vedea 71.32
 

Notă: 1) Regulamentul (CEE) nr.3037/90 al Consiliului Comunităţilor Europene din 9 octombrie 1990 privind clasificarea statistică a activităţilor economice în Comunitatea Europeană (Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 293, 24 octombrie 1990), regulament modificat prin Regulamentul (CEE) nr.761/93 al Comisiei Comunităţilor Europene din 24 martie 1993 (Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 83,3 aprilie 1993).”

 

Art.V. – (1) Prevederile punctelor 5, 6, 9, 13, 14, 16, 17, 19 şi 20 ale art.IV vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2017.

(2) Guvernul:

a) va deschide finanţarea Agenţiei Naţionale pentru Soluţionarea Contestaţiilor;

b) va asigura Agenţia Naţională pentru Soluţionarea Contestaţiilor cu sediu.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIAndrian CANDU

 

Nr.229. Chişinău, 23 septembrie 2016.