H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Programului „Femei în afaceri”
nr. 1064 din 16.09.2016
Monitorul Oficial nr.314/1142 din 20.09.2016
* * *
Notă: În denumirea hotărîrii, precum şi pe tot parcursul textului, textul „Program-pilot”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Program”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.478 din 18.10.2019, în vigoare 25.10.2019
Pentru executarea prevederilor titlului IV capitolul 10 al Acordului de Asociere între Republica Moldova, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, ratificat prin Legea nr.112 din 2 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.185-199, art.442), ale poziţiei 63 din Planul naţional de acţiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană în perioada 2014-2016, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.808 din 7 octombrie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.297-309, art.851), cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în scopul susţinerii antreprenoriatului feminin, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Programul „Femei în afaceri” (se anexează).
2. Programul va fi susţinut financiar din bugetul de stat, inclusiv din asistenţa tehnică oferită de partenerii de dezvoltare.
[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.478 din 18.10.2019, în vigoare 25.10.2019]
3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Infrastructurii.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.738 din 20.07.2018, în vigoare 17.08.2018]
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul economiei | Octavian Calmîc |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu
|
Nr.1064. Chişinău, 16 septembrie 2016. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1064 din 16 septembrie 2016
PROGRAMUL „FEMEI ÎN AFACERI”
Capitolul I
IDENTIFICAREA PROBLEMEI
Secţiunea 1
Introducere
1. În urma examinării politicilor publice actuale a fost identificată necesitatea de a întreprinde acţiuni concrete în vederea promovării oportunităţilor egale pentru femeile din Republica Moldova, precum şi încurajarea femeilor de a se implica în crearea şi gestionarea afacerilor.
2. Art.32 din Acordul de Asociere între Republica Moldova, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, ratificat prin Legea nr.112 din 2 iulie 2014, prevede asigurarea oportunităţilor egale, cu scopul de a consolida egalitatea de genuri şi de a asigura egalitatea de şanse între bărbaţi şi femei, precum şi combaterea discriminării de orice tip.
3. Cadrul legislativ normativ care conţine prevederi ce vizează antreprenoriatul feminin:
1) Legea nr.5-XVI din 9 februarie 2006 cu privire la asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi;
2) Legea nr.166 din 11 iulie 2012 pentru aprobarea Strategiei Naţionale de Dezvoltare „Moldova 2020”;
3) Strategia de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2012-2020, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.685 din 13 septembrie 2012;
4) Programul de activitate al Guvernului Republicii Moldova 2016-2018;
5) Planul naţional de acţiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană în perioada 2014-2016, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.808 din 7 octombrie 2014;
6) Hotărîrea Guvernului nr.895 din 7 august 2006 „Cu privire la aprobarea Regulamentului Comisiei guvernamentale pentru egalitatea între femei şi bărbaţi”;
7) Strategia naţională de dezvoltare agricolă şi rurală pentru anii 2014-2020, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.409 din 4 iunie 2014;
8) Programul de Dezvoltare Strategică a Ministerului Economiei pentru anii 2015-2017;
9) Actul Micului Business pentru Europa.
4. Planul de Acţiuni privind implementarea Strategiei de dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii pentru anii 2015-2017 include Prioritatea a 7-a „Dezvoltarea antreprenoriatului feminin în Republica Moldova”, care conţine următoarele obiective:
1) facilitarea accesului femeilor antreprenoare la instruire şi resurse informaţionale;
2) promovarea spiritului antreprenorial în rîndul femeilor;
3) facilitarea accesului femeilor antreprenoare la resurse financiare.
5. Principalele direcţii şi provocări în promovarea antreprenoriatului feminin din Moldova, care au fost identificate, sînt:
1) implicarea instituţiilor statului în dezvoltarea legislaţiei şi a documentelor de politici economice ce vizează crearea condiţiilor egale pentru dezvoltarea antreprenoriatului feminin şi elaborarea cadrului de politicii focusat pe acest grup-ţintă;
2) încurajarea independenţei economice a femeilor ca o condiţie pentru o dezvoltare continuă a antreprenoriatului feminin prin acordarea suportului financiar femeilor din afaceri, crearea unui sistem de fonduri şi accesul femeilor la toate tipurile de resurse;
3) desfăşurarea cursurilor de instruire şi consultanţă pentru femei, în scopul dezvoltării abilităţilor antreprenoriale, aplicarea noilor tehnologii, lucrul cu Internetul şi creşterea calificării femeilor antreprenoare, cu ajutorul organizaţiilor de stat şi nonguvernamentale;
4) dezvoltarea reţelelor de antreprenoriat şi a reţelei asociaţiilor femeilor de afaceri şi parteneriatului acestora cu alte instituţii de stat şi private;
5) dezvoltarea mecanismului sistematic de colectare statistică a informaţiei privind antreprenoriatul feminin.
6. Antrenarea femeilor în activitatea antreprenorială necesită să fie încurajată prin promovarea istoriilor de succes a femeilor, care au reuşit să creeze şi să dezvolte propria afacere. Totodată, se va urmări îmbunătăţirea mecanismelor deja existente, prin intermediul cărora întreprinderile mici şi mijlocii beneficiază de suport informaţional, financiar şi logistic.
7. Tabelul de mai jos prezintă decalajul între femeile şi bărbaţii angajaţi, liberi profesionişti şi angajatori. Acesta este în continuare divizat în subcategorii, în funcţie de zona rurală sau urbană şi evidenţiază faptul că:
1) aproximativ aceeaşi proporţie de bărbaţi şi femei sînt angajaţi pe piaţa forţei de muncă în ansamblu, cu toate că alte dovezi demonstrează că există un decalaj de salariu între bărbaţi şi femei;
2) participarea femeilor în calitate de proprietari de afaceri este mai mică decît a bărbaţilor;
3) mai puţine femei decît bărbaţi deţin propriile afaceri atît în zonele urbane, cît şi în cele rurale;
4) femeile din mediul rural sînt mai predispuse pentru autoangajare decît cele din mediul urban;
5) atît în zonele urbane, cît şi în cele rurale, numărul femeilor care activează în calitate de angajator este mai mic comparativ cu numărul bărbaţilor angajatori, decalajul fiind mai mare în special în zonele rurale.
Tabel
Decalajul de gen în ceea ce priveşte angajaţii, lucrătorii independenţi şi angajatorii, 2014
| |||
2014 | Teritoriul ţării | Urban | Rural |
Numărul total de angajaţi (număr, mii) | 1184.9 | 538.0 | 646.9 |
% bărbaţi | 50.4 | 49.7 | 50.9 |
% femei | 49.6 | 50.3 | 49.1 |
Lucrători independenţi (număr, mii) | 350.3 | 61.6 | 288.7 |
% bărbaţi | 60.3 | 63.3 | 59.6 |
% femei | 39.7 | 36.7 | 40.4 |
Angajator, membru al unei cooperative (număr, mii) | 8.5 | 4.9 | 3.6 |
% bărbaţi | 67.1 | 63.3 | 72.2 |
% femei | 32.9 | 36.7 | 27.8 |
Sursă: Biroul Naţional de Statistică din Republica Moldova, Sondajul forţei de muncă. |
Secţiunea 2
Necesitatea elaborării Programului „Femei în afaceri”
8. Programul „Femei în afaceri” (în continuare – Program) va încuraja dezvoltarea antreprenoriatului feminin, reieşind din necesităţile de susţinere a femeilor în afaceri prin:
1) accesarea de fonduri – s-a dovedit faptul că femeile au acces mai redus la surse de finanţare a afacerilor în comparaţie cu bărbaţii;
2) oportunităţi educaţionale de obţinere a abilităţilor antreprenoriale – în pofida faptului că promovarea instruirii continue şi dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale s-a extins pe larg în ultimii ani, oferirea acestor servicii prin intermediul şcolilor profesionale şi instituţiilor de învăţămînt, femeile adesea au mai puţine oportunităţi decît bărbaţii de participare la cursuri de instruiri privind planificarea şi iniţierea unei afaceri. Din acest considerent este necesar ca femeile să beneficieze de suport pentru dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale;
3) integrarea în reţelele de afaceri – deşi iniţiativele, precum platformele femeilor antreprenoare creează noi reţele pentru femeile din mediul de afaceri, acestea sînt destul de noi şi există necesitatea de a consolida reţeaua femeilor antreprenoare de succes şi de a crea noi modele de succes;
4) dezvoltarea afacerilor în creştere – reieşind din faptul că femeile au mai puţine şanse să fie angajatori, în comparaţie cu bărbaţii (vezi pct.7), acest suport este necesar pentru a încuraja femeile de afaceri să se concentreze asupra creşterii şi dezvoltării propriei companii;
5) principiul salarizării egale – dovezile disponibile demonstrează clar că încă mai există o diferenţă în salarizare, bazată de discrepanţă de gen. Susţinerea femeilor în afaceri ar trebui să crească oportunităţile economice pentru femei atît direct, cît şi indirect. Astfel, acestea vor contribui direct prin intermediul deţinerii propriei afaceri şi indirect prin încurajarea unui număr mai mare de angajări a femeilor, avînd aceleaşi drepturi ca şi bărbaţii, în rîndul femeilor care deţin/administrează întreprinderi;
6) echilibrarea provocărilor între activităţile profesionale-private şi confruntarea prejudecăţilor – rolurile complexe cu care se confruntă femeile din Republica Moldova ce presupune echilibrarea activităţilor profesionale şi a obligaţiilor din familie, presupune că susţinerea necesită a fi oferită în special femeilor, pentru a acoperi totalmente nevoile şi provocările specifice pentru susţinere, precum şi pentru a asigura egalitatea oportunităţilor.
9. Provocările-cheie, identificate în cadrul prezentului Program, sînt:
1) majorarea numărului de afaceri deţinute şi gestionate de femei;
2) creşterea numărului femeilor angajate;
3) crearea oportunităţilor pentru femei în sectoarele economice cu potenţial de creştere;
4) reducerea dezavantajelor rurale;
5) crearea oportunităţilor de angajare pentru femei cu o salarizare nediscriminatorie.
10. În vederea soluţionării acestor provocări este necesară o abordare integrată în 3 etape pentru a susţine femeile în afaceri, care vizează necesităţile de creştere a afacerilor la fiecare etapă de dezvoltare:
1) suport în iniţierea afacerii – cursuri de instruire în iniţierea afacerii, suport şi consultanţă în scopul majorării numărului femeilor care vor crea o întreprindere sustenabilă;
2) suport pentru afacerile nou-create – grant pentru investiţii şi consultanţă, care stabileşte baza de resurse necesare şi planificarea succesului de durată a afacerii;
3) afaceri în creştere – grant investiţional şi suport consultativ, necesar pentru dezvoltarea strategică a afacerii şi creşterea acesteia, bazată pe sporirea numărului locurilor de muncă, aplicarea inovaţiilor şi iniţierea/extinderea exporturilor.
Secţiunea 3
Activităţi şi programe asociate
11. Prezentul program a fost elaborat pentru a complementa şi a extinde suportul oferit prin intermediul programelor asociate şi a proiectelor ce promovează antreprenoriatul, inclusiv în rîndul femeilor, şi anume:
1) Programul pentru Atragerea Remitenţelor în Economie (PARE 1+1);
2) Fondul de Garantare a Creditelor;
3) Programul Naţional de Abilitare Economică a Tinerilor;
4) Programul de instruire continuă „Gestiunea Eficientă a Afacerii”;
5) Programul „Consultanţă în Afaceri”, BERD (ASB, BERD);
6) Programul „Abilitarea economică a femeilor prin creşterea oportunităţilor de angajare în cîmpul muncii în Republica Moldova, UN WOMEN;
7) Fondul Internaţional pentru Dezvoltarea Agricolă (IFAD);
8) Programul de ameliorare a competitivităţii, componenta de grant, Banca Mondială;
9) Programul de dezvoltare a incubatoarelor de afaceri în Republica Moldova.
12. Inovaţia Programului: Conceptul propus diferă de alte forme de sprijin existente în Republica Moldova pentru femeile din afaceri.
13. Prezentul Program înglobează aspecte importante, precum:
1) aplicarea unui model integrat de asistenţă începînd cu etapa de iniţiere a afacerii, continuînd cu cea de creare şi consolidare, pînă la creşterea afacerii pe termen lung;
2) suport în planificarea preinvestiţională şi disponibilitatea de investiţii, în scopul pregătirii femeii în afaceri de a alege cel mai potrivit mecanism de suport şi îmbunătăţirea modelului de afaceri;
3) focusarea pe oferirea suportului investiţional necesar de capital şi echipament, care va servi drept bază ce poate fi utilizată ca garanţie pentru viitoarele împrumuturi investiţionale;
4) supravegherea suportului oferit la toate etapele de dezvoltare a afacerii, în vederea asigurării utilizării eficiente a investiţiilor conform scopurilor propuse;
5) corelarea cu structurile naţionale de suport, astfel încît întreprinderile să aibă acces la formele suplimentare de sprijin, în funcţie de necesităţi (de exemplu, spaţii şi suport prin incubatoare de afaceri, suport în ceea ce priveşte inovarea, accesul la serviciile de export, alte servicii de formare etc.).
14. Legătura prezentului Program cu alte structuri naţionale de suport este, de asemenea, concepută pentru a contribui la durabilitatea afacerilor la nivel naţional şi de suport pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
15. Programul complementează suportul existent prin următoarele modalităţi:
1) modelul integrat – majoritatea oportunităţilor de afaceri nu sînt valorificate din cauza planificării iniţiale neadecvate. Programul oferă suport la 3 etape diferite în cadrul cărora s-au identificat diferite necesităţi, asigurînd ca suportul nonfinanciar să fie complementat de grant, care va reduce şansa ca afacerea să eşueze de la o etapă timpurie şi va maximaliza oportunităţile de creştere a afacerii pe termen lung;
2) suportul continuu la etape diferite de dezvoltare ale afacerilor:
a) la etapa de iniţiere, afacerile au necesitate să fie susţinute în dezvoltarea modelelor de business reale şi durabile, identificarea surselor de finanţare şi ghidarea în accesarea cu succes a fondurilor;
b) la etapa de lansare, afacerile au necesitatea de finanţare pentru procurarea echipamentului, instruirea personalului, care vor contribui la atingerea obiectivelor definite ale afacerii;
c) la etapa de creştere a afacerii, întreprinderile au necesitatea de suport pentru a diversifica pieţele de desfacere, a introduce inovaţii şi a se internaţionaliza prin export;
3) concentrarea asupra suportului investiţional – prin oferirea granturilor femeilor pentru afaceri nou-create şi în creştere, creînd o bază de active care va fi folosită pentru continuarea creşterii afacerilor prin intermediul altor instrumente de suport financiar: credite bancare, garanţii financiare şi alte surse de finanţare;
4) legătura cu structurile naţionale de suport în afaceri – Programul va fi implementat de Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, care va avea o clară şi strînsă colaborare cu alte instituţii de suport în dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii. Astfel, beneficiarii Programului vor avea posibilitatea să primească asistenţă adiţională utilizînd alte instrumente de suport existente.
Capitolul II
SCOPUL PROGRAMULUI
16. Scopul Programului este de a oferi suport financiar şi nonfinanciar prin acordarea granturilor pentru investiţii şi servicii relevante pentru dezvoltarea afacerilor gestionate de către femei.
17. Programul va contribui la susţinerea afacerilor gestionate de către femei prin menţinerea angajării şi crearea noilor locuri de muncă.
18. Programul va fi focusat pe femeile din afaceri cu potenţial de creştere prin extinderea pieţei de desfacere, export şi inovare.
Capitolul III
OBIECTIVELE SPECIFICE ALE PROGRAMULUI
19. Programul este orientat spre atingerea următoarelor obiective:
1) creşterea oportunităţilor economice pentru femei, prin reducerea barierelor la iniţierea sau dezvoltarea unei afaceri;
2) facilitarea accesului la investiţii şi asistenţă pentru dezvoltarea afacerilor gestionate de femei, menite să complementeze suportul financiar şi nonfinanciar disponibil la moment pentru femeile antreprenoare din Republica Moldova;
3) crearea unui model naţional integrat de suport pentru dezvoltarea antreprenoriatului feminin, care vizează diferite etape de dezvoltare a businessului: de la planificarea afacerii (iniţiere) – la întreprinderi nou-create şi pînă la afaceri în creştere;
4) consolidarea infrastructurii naţionale de suport a întreprinderilor mici şi mijlocii prin extinderea serviciilor oferite în scopul reducerii obstacolelor specifice pe care le confruntă femeile în afaceri;
5) contribuirea la realizarea politicilor prioritare privind egalitatea de gen şi dezvoltarea economică.
Capitolul IV
BENEFICIARII PROGRAMULUI
20. Beneficiarii direcţi ai Programului sînt femeile antreprenoare din Republica Moldova.
21. Beneficiarii indirecţi sînt angajaţii afacerilor create şi gestionate de către femei, membrii familiilor acestora şi comunitatea.
22. În scopul maximizării impactului Programului pe termen lung, acesta va focusa suportul pentru femeile antreprenoare la 3 etape diferite de dezvoltare a afacerii:
1) doritoare de a-şi lansa o afacere;
2) întreprinderi nou-create şi administrate de către femei;
3) companii în creştere, fondate şi gestionate de femei.
Capitolul V
CRITERII DE ELIGIBILITATE
23. Participarea la Program va fi posibilă pentru fiecare etapă de dezvoltare a afacerii, după cum urmează:
1) Iniţierea afacerilor: femeile care planifică să-şi creeze şi să înregistreze propria afacere în următoarele 12 luni de la aplicare la Program.
2) Afaceri nou-create: Întreprinderile înregistrate în mai puţin de 2 ani, create şi gestionate de femei.
3) Companii în creştere: Companiile active mai mult de 2 ani, care sînt create şi gestionate de femei şi planifică creşterea cifrei de afaceri şi/sau numărului angajaţilor în următoarele 18 luni, prin extinderea pieţei de desfacere, export şi inovare.
Capitolul VI
DOMENIILE ELIGIBILE
24. Domeniile eligibile vizează afacerile planificate, fondate şi gestionate de către femei, cetăţean al Republicii Moldova, din toate sectoarele economiei.
25. Prioritate în cadrul Programului se va acorda afacerilor create şi gestionate de femei:
1) inovative (produs, proces, organizaţional, design) şi cu potenţial de export;
2) nonagricole din zone rurale, care nu cad sub incidenţa criteriilor de eligibilitate a suportului acordat de Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură;
3) din domeniul industriei creative, agroturismului şi meşteşugăritului;
4) din domeniul producerii, tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor şi care oferă servicii/produse companiilor mari;
5) din zone rurale.
26. Domeniile neeligibile:
1) activităţile fiduciare şi de asigurare;
2) activităţile fondurilor de investiţii;
3) activităţile bancare, de creditare nebancară, alte activităţi financiare;
4) activităţile de schimb valutar şi de lombardare;
5) jocurile de noroc şi serviciile aferente;
6) activităţile din domeniul imobiliar;
7) comerţul cu amănuntul şi cu ridicata;
8) serviciile sau/şi asistenţa tehnică militară, operaţiunile cu produse militare, producerea produselor militare;
9) importul, producerea şi comercializarea alcoolului, a producţiei alcoolice şi/sau a berii;
10) importul, producerea şi comercializarea articolelor din tutun.
[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.87 din 11.02.2019, în vigoare 22.03.2019]
27. În scopul atingerii creşterii potenţialului de export al întreprinderilor gestionate de femei şi asigurării legăturilor Programului cu alte instrumente nonfinanciare de suport în afaceri, de asemenea, se va da preferinţă solicitanţilor care deja au beneficiat sau au aplicat pentru suport prin următoarele instrumente: incubatoare de afaceri, centre de inovaţii, centre universitare, programe de suport pentru întreprinderile mici şi mijlocii finanţate de stat şi donatorii externi etc.
Capitolul VII
DURATA PROGRAMULUI
28. Programul se va desfăşura pînă în anul 2022 şi va include cicluri a cîte 3 ani, care vor acoperi următoarele etape de susţinere a femeilor în domeniul de afaceri: iniţiere, lansare şi creşterea întreprinderilor.
[Pct.28 în redacţia Hot.Guv. nr.478 din 18.10.2019, în vigoare 25.10.2019]
Capitolul VIII
COMPONENTELE PROGRAMULUI
29. Programul are trei componente de bază. Acestea reprezintă o abordare integrată a serviciilor pentru dezvoltarea pe termen lung a afacerilor gestionate de femei. Această abordare integrată vizează necesităţile diferite de sprijin pe care femeile le întîmpină pe întregul ciclu de viaţă al întreprinderii. Principalele caracteristici ale fiecărei etape de suport sînt:
30. Principalele caracteristici ale fiecărei etape de suport sînt:
31. Aspecte-cheie şi provocări care au fost identificate la fiecare etapă de implementare a Programului:
Etapa I | Etapa II | Etapa III |
Focusarea pe:
Modele durabile de afaceri dezvoltate Sporirea marketing-ului şi sensibilizării Utilizarea mai multor canale de informare în vederea promovării programului Procesul de selecţie Proces de aplicare simplu Evaluare Solicitanţii punctaţi conform grilei de evaluare Implementare Accent clar pe rezultatele planificării acţiunii şi pregătirea pentru solicitarea suportului de investiţii adecvate | Focusarea pe:
Investiţii pentru cheltuielile de capital şi echipament Procesul de selecţie Utilizarea
apelurilor de Proiecte/ propuneri în 2 etape Evaluare Panou de evaluare pentru fiecare apel Implementare Contracte cu scopuri bine definite a suportului acordat | Focusarea pe:
Investiţii de capital pe o scară mai largă Procesul de selecţie Apel de proiecte/ propuneri din 2 etape (abordarea de Granturi UE) Evaluare Panou de evaluare pentru apel Propunerile analizate conform grilei de evaluare Implementare Contracte cu scopuri bine definite a suportului acordat |
32. Prezentul Program, fiind în sinergie cu alte instrumente de suport existente, este conceput pentru a contribui la durabilitatea pe termen lung a afacerilor la nivel naţional şi internaţional.
Capitolul IX
BUGETUL PROGRAMULUI ŞI CADRUL TEMPORAL
33. Costul implementării unui ciclu al Programului se estimează la 2,34 mil. euro (51,5 mil.lei).
[Pct.33 completat prin Hot.Guv. nr.478 din 18.10.2019, în vigoare 25.10.2019]
34. Primul an de implementare – 291 mii euro (6,4 mil.lei), pentru:
1) costuri de suport directe pentru femei în afaceri (servicii/suport în formare şi consultanţă) – 135 mii euro (3,0 mil.lei);
2) gestionarea Programului şi costuri administrative – 156 mii euro (3,4 mil.lei).
35. Al doilea an de implementare – 597 mii euro (13,1 mil.lei), pentru:
1) costuri de suport directe pentru femei în afaceri (servicii/suport în formare şi consultanţă şi granturi investiţionale) – 480 mii euro (10,5 mil.lei);
2) gestionarea Programului şi costuri administrative – 117 mii euro (2,6 mil.lei).
36. Al treilea an de implementare –1452 mii euro (32,0 mil.lei), pentru:
1) costuri de suport directe pentru femei în afaceri (servicii/suport în formare şi consultanţă şi granturi investiţionale) – 1335 mii euro (29,4 mil.lei);
2) gestionarea Programului şi costuri de administrare – 117 mii euro (2,6 mil.lei).
37. Costurile de administrare şi gestionare a Programului includ costuri de organizare şi logistice ale Programului; costurile de angajare a consultanţilor pentru evaluarea solicitărilor/propunerilor; costurile de marketing; diseminarea Programului; costurile de monitorizare, evaluare şi audit; salariile personalului; contribuţia la cheltuielilor generale de organizare ale Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii etc.
Capitolul X
IMPLEMENTAREA, COORDONAREA ŞI MONITORIZAREA PROGRAMULUI
38. Implementarea Programului urmăreşte:
a) creşterea gradului de implicare a femeilor în viaţa socioeconomică;
b) dezvoltarea culturii şi competenţelor antreprenoriale;
c) Sporirea volumului de investiţii în economia naţională (cu cel puţin 3,9 mil.euro sau 85,8 mil.lei);
d) crearea şi/sau dezvoltarea afacerilor fondate de către femei (de la 260 pînă la 400 de afaceri);
e) micşorarea emigrării în rîndul femeilor şi a ratei şomajului, prin crearea noilor locuri de muncă şi menţinute cele existente (de la 800 pînă la 1200 locuri de muncă);
f) diversificarea produselor economiei naţionale;
g) stimularea exporturilor de bunuri şi servicii;
h) stimularea preluării şi aplicării bunelor practici în economie;
i) stoparea migraţiei în rîndul femeilor;
j) creşterea eficienţei investiţiilor în lansarea şi dezvoltarea afacerilor de către femei;
k) îmbunătăţirea imaginii Guvernului;
l) creşterea gradului de informare despre alte programe ale Guvernului.
39. Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii este responsabilă de implementarea, coordonarea şi monitorizarea Programului. În acest scop, în cadrul Organizaţiei, va fi instituită o unitate de implementare care va fi responsabilă de implementarea Programului.
40. Toate procedurile vor fi dirijate prin intermediul unui manual operaţional care stabileşte regulile de management al Programului.
41. Funcţia de supraveghere şi evaluare a activităţilor şi a modului de implementare a Programului va fi efectuată de Comitetul de supraveghere în componenţa căruia vor intra reprezentanţi ai instituţiilor de stat relevante, donatori, companii private şi asociaţii de business. Comitetul de supraveghere se va convoca în şedinţe semestriale şi ad-hoc.
42. Pentru gestionarea mai eficientă a Programului, va fi instituit un Sistem de Informare şi management computerizat, creat în funcţie de specificul şi necesităţile Programului. Sistemul va fi utilizat pe parcursul întregului proces de implementare, evaluare şi monitorizare.
43. Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii va elabora rapoartele de progres şi anuale, precum şi rapoarte ad-hoc, la cerinţa Comitetului de Supraveghere.
44. Evaluarea Programului se va desfăşura la finele celei de-a treia etapă de implementare, iar recomandările se vor face în cazul unei revizuiri necesare a Programului care urmează să fie puse în aplicare pentru implementarea ulterioară a activităţilor.
Capitolul XI
REZULTATE ESTIMATE ALE PROGRAMULUI.
RISCURI ŞI ASUMĂRI
45. Prin implementarea Programului, vor fi atinse următoarele rezultate:
Indicatori generali:
a) resurse financiare de 1,95 mil.euro (42,9 mil.lei) acordate prin suport direct femeilor din mediu de afaceri;
b) suport direct acordat pentru;
I etapă – 300 afaceri prelansate;
II etapă – 100 afaceri nou-create;
III etapă – 10 afaceri în dezvoltare;
c) cel puţin 90% din beneficiari vor creşte cifra de afaceri;
d) cel puţin 70% din afaceri beneficiare vor mări numărul de angajaţi;
e) cel puţin 30% din beneficiari vor accesa şi alte programe de suport;
f) cel puţin 10% beneficiari vor exporta;
g) cel puţin 25% beneficiari vor aplica inovaţii (produs, proces, organizaţional, design).
I etapă – preiniţierea afacerilor:
a) 300 femei asistate în procesul de iniţiere / lansare a afacerilor prin instruire şi consultanţă asociată;
b) cel puţin 150 femei care şi-au înregistrat afacerea în primele 6 luni după participare la instruire;
c) cel puţin 300 locuri de muncă create.
II etapă – afaceri nou-lansate:
a) 3 apeluri de proiecte de acordare a granturilor mici organizate;
b) cel puţin 100 de afaceri create şi gestionate de femei finanţate cu granturi mici şi suport consultativ acordat;
c) cel puţin 400 locuri de muncă create şi menţinute.
III etapă – dezvoltarea afacerilor:
a) 1 apel de propuneri de proiecte de acordare a granturilor de scară largă organizat;
b) cel puţin 10 afaceri create şi/sau gestionate de către femei finanţate cu investiţii de capital pentru dezvoltare, inovare şi internaţionalizare;
c) cel puţin 100 locuri de muncă create şi menţinute.
46. Cu referinţă la planificarea şi implementarea prezentului Program, au fost identificate următoarele asumări:
1) există suficiente proiecte investiţionale de o înaltă calitate din partea femeilor antreprenoare pentru a argumenta cheltuielile granturilor şi costul total al Programului;
2) suportul oferit este în concordanţă deplină cu cerinţele Legii nr.139 din 15 iunie 2012 cu privire la ajutorul de stat, precum şi instrucţiunile specifice de implementare;
3) Programul nu se suprapune cu alte programe pentru întreprinderile mici şi mijlocii existente şi trebuie să complementeze măsurile şi instrumentele de suport în afaceri existente;
4) Programul ar trebui să acorde suport financiar sub formă de granturi femeilor antreprenoare în cazul în care sursele alternative de finanţare nu sînt disponibile sau nu pot fi accesate cu succes de către femei;
5) suportul pentru procesarea produselor agricole va fi acordat doar în cazul în care proiectele nu cad sub incidenţa criteriilor de eligibilitate a suportului acordat de Agenţia de Intervenţii şi Plăţi în Agricultură, dar întrunesc criteriile specifice de eligibilitate ale prezentului Program;
6) multiplele posibilităţi de înregistrare la Program asigură îndeplinirea nevoilor specifice la fiecare etapă de dezvoltare a afacerilor create şi gestionate de femei, în cadrul unei abordări integrate de acordare a suportului necesar;
7) Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii fiind o organizaţie de suport pentru întreprinderile mici şi mijlocii posedă experienţa şi expertiza necesară pentru elaborarea şi implementarea cu succes a Programului.
47. Luînd în considerare experienţa de implementare a programelor similare, au fost identificate următoarele riscuri şi metode de soluţionare:
Descrierea riscului | Nivelul de risc | Metode de soluţionare |
Direcţionarea insuficientă a suportului pentru a aborda cele mai importante bariere cu care se confruntă femeile în afaceri | Scăzut | Design-ul Programului a fost elaborat în baza unei evaluări a necesităţilor actuale identificate |
Schimbarea nevoilor de sprijin a femeilor în afaceri în timp | Scăzut | Sistemul de informare şi management din cadrul Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii va fi utilizat pentru monitorizarea schimbării nevoilor şi adaptarea la cerinţele Programului |
Controlul achiziţiilor şi dreptul de proprietate asupra activelor achiziţionate de către întreprinderi cu suportul de grant | Mediu | Toţi beneficiarii de suport financiar vor fi monitorizaţi de Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, pentru a se asigura că activele sînt achiziţionate la preţul pieţei, şi că acestea sînt utilizate exclusiv în scopul implementării proiectelor |
Asigurarea faptului că acţiunile şi cota de proprietate a femeilor în întreprindere este menţinută şi extinsă | Mediu | Monitorizarea Programului va include evaluarea specifică a probabilităţii de proprietate sau a transferului de control la distanţă din partea majorităţii interesate |
Debursarea planificată a fondurilor este asigurată prin angajamente bugetare reale, actuale şi realizabile | Înalt | A fost elaborat un buget realist care va fi necesar de inclus în bugetul naţional şi achitat la timp pentru a asigura implementarea eficientă a Programului |
Anexa nr.1 la Programul „Femei în afaceri”
Procesul de suport la fiecare etapă de implementare |
Anexa nr.2 la Programul „Femei în afaceri”
PLANUL de implementare a principalelor activităţi ale Programului pe ani
| ||||||||||||
Activităţile principale | Primul an | Al doilea an | Al treilea an | |||||||||
T1 | T2 | T3 | T4 | T1 | T2 | T3 | T4 | T1 | T2 | T3 | T4 | |
Planificarea Programului | ||||||||||||
Structurile stabilite de management ale Programului | ||||||||||||
Instituirea unităţii de implementare a Programului | ||||||||||||
Planificarea programelor de instruire | ||||||||||||
Selectarea consultanţilor pentru asigurarea serviciilor de suport în dezvoltarea afacerii | ||||||||||||
Campanii de marketing şi promovare a Programului | ||||||||||||
Suport la etapa I | ||||||||||||
Program de instruire | ||||||||||||
Programe de instruire | ||||||||||||
Suport de consultanţă | ||||||||||||
Suport la etapa a II | ||||||||||||
Solicitare de proiecte/propuneri | ||||||||||||
Evaluarea şi selectarea ofertelor | ||||||||||||
Contracte semnate | ||||||||||||
Granturi pentru investiţii achitate | ||||||||||||
Suport de consultanţă acordat | ||||||||||||
Proiecte monitorizate | ||||||||||||
Suport la etapa a III | ||||||||||||
Solicitare de proiecte/propuneri | ||||||||||||
Evaluarea şi selectarea ofertelor | ||||||||||||
Contracte atribuite semnate | ||||||||||||
Granturi pentru investiţii achitate | ||||||||||||
Suport de consultanţă acordat | ||||||||||||
Proiecte monitorizate | ||||||||||||
Managementul Programului | ||||||||||||
Revizuirea trimestrială a planului operaţional al Programului | ||||||||||||
Pregătirea bugetului anual | ||||||||||||
Raportarea anuală | ||||||||||||
Evaluarea Programului |
