joi, 14 aprilie 2016
70/14.04.2016 Lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative

L E G E

pentru modificarea şi completarea unor acte legislative

 

nr. 70  din  14.04.2016

 

Monitorul Oficial nr.128-133/270 din 13.05.2016

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I.Codul transporturilor rutiere nr.150 din 17 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.247-248, art.568) se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 5 alineatul (1):

noţiunea „autobuz” va avea următorul cuprins:

„autobuz/autocar – vehicul care, prin construcţie şi dotare, este adecvat transportului rutier a mai mult de 9 persoane, inclusiv conducătorul auto, şi este destinat acestui scop;”

noţiunea „autocar” se abrogă;

la noţiunea „autogară”, cuvîntul „autobuzelor” se substituie cu cuvintele „autobuzelor/autocarelor”, iar cuvîntul „autobuze”, în ambele cazuri, – cu cuvintele „autobuze/autocare”;

după noţiunea „borderou de evidenţă a biletelor” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

bunuri divizibile – materiale în vrac, inclusiv pulverulente, granulate sau porţiuni ale acestora, materiale fluide sau semifluide provenite din:

- producţia şi recuperarea de metale feroase şi neferoase;

- deşeuri de orice tip rezultate din activitatea de construcţii;

- exploatări forestiere sau depozite de material lemnos;

- exploatări miniere, de carieră sau balastieră;

- staţii de betoane, mixturi asfaltice, aditivi şi lianţi în construcţii;”

noţiunea „cabotaj” va avea următorul cuprins:

cabotaj – operaţiune de transport rutier contra cost de mărfuri sau de persoane, efectuată de către un operator de transport rutier străin între cel puţin un loc de încărcare/îmbarcare şi unul de descărcare/debarcare, după caz, aflate pe teritoriul Republicii Moldova. Deplasarea fără încărcătură sau persoane a unui vehicul rutier între două operaţiuni consecutive de transport rutier în trafic internaţional nu se consideră cabotaj;”

la noţiunea „cursă”, cuvîntul „autobuz” se substituie cu cuvintele „autobuz/autocar”;

după noţiunea „grafic de circulaţie” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

itinerar – drum, stabilit în graficul de circulaţie, pe care se desfăşoară operaţiunea de transport rutier;”

noţiunea „planul unic de facturare şi decontare” se abrogă;

noţiunea „program de transport rutier”, după cuvintele „numărul necesar de vehicule” se introduc cuvintele „ , categoria de confort”;

după noţiunea „repaus” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

reutilare – activitate specifică de autoservice care are ca rezultat schimbarea parametrilor constructivi, funcţionali sau de calitate ai vehiculelor rutiere şi/sau ai produselor utilizate pentru acestea faţă de tipul omologat, inclusiv activitatea de completare/carosare a unui vehicul şi activitatea de tuning;”

după noţiunea „rută” se introduc două noţiuni noi cu următorul cuprins:

sistem de management integrat – sistem electronic de gestiune a modalităţii de efectuare a transporturilor rutiere în conformitate cu cerinţele tehnice stabilite;

sistem electronic de cîntărire în mişcare – sistem de instalaţii şi aparate de cîntărit verificate metrologic, instalate sau incorporate în partea carosabilă a drumului în locurile indicate de organul central de specialitate, conectat on-line la serverul organului responsabil de controlul respectării maselor maxime admise ale vehiculelor rutiere;”

după noţiunea „transport rutier” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:

transport rutier ilicit – operaţiune de transport rutier efectuată de către o persoană fizică sau juridică care nu deţine licenţa de transport rutier sau de către o persoană licenţiată care nu deţine autorizaţia de transport rutier de persoane prin servicii regulate pentru ruta pe care activează ori, în cazul transportului rutier de persoane prin servicii ocazionale, nu deţine carnetul INTERBUS, autorizaţia pentru serviciul ocazional neliberalizat sau lista de control, după caz. Transportul rutier de persoane în regim de taxi efectuat pe trasee fixe, prestabilite de taximetrist, care depăşesc localitatea unde este înregistrată întreprinderea se consideră de asemenea transport rutier ilicit;”

noţiunea „transport rutier de persoane prin servicii ocazionale” va avea următorul cuprins:

transport rutier de persoane prin servicii ocazionale – serviciu de transport rutier distinct faţă de transportul rutier de persoane prin servicii regulate ori transportul rutier de persoane prin servicii regulate speciale, realizat în bază de contract şi caracterizat, în principal, prin faptul că asigură transportul grupurilor de persoane anterior constituite la iniţiativa clientului sau a operatorului de transport rutier;”.

2. La articolul 7 alineatul (2) litera c), cifra „5” se substituie cu cifrele „20”, iar cuvintele „efectuate în” – cu cuvintele „propuse la”.

3. La articolul 9 alineatul (2):

litera j) se abrogă;

alineatul se completează cu litera k) cu următorul cuprins:

„k) efectuarea auditului de siguranţă rutieră.”

4. La articolul 10 alineatul (4), cuvintele „atît a prevederilor legislaţiei cu privire la protecţia concurenţei şi legislaţiei privind protecţia consumatorilor, cît şi a procedurilor de evaluare a conformităţii şi de certificare a sistemelor de management” se substituie cu cuvintele „prevederilor legislaţiei cu privire la protecţia concurenţei şi ale legislaţiei privind protecţia consumatorilor”.

5. Articolul 11 se completează cu alineatul (10) cu următorul cuprins:

„(10) Anual, pînă la data de 31 ianuarie, prin ordinul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, va fi format Consiliul consultativ al Agenţiei, care va include directorul Agenţiei şi cîte un reprezentant al organizaţiilor patronale reprezentative din domeniu. Preşedintele Consiliului consultativ al Agenţiei se alege de către membrii consiliului din rîndul acestora. Consiliul consultativ al Agenţiei îşi desfăşoară activitatea în şedinţe care vor fi convocate de preşedintele consiliului nu mai rar de o dată în trimestru. Regulamentul privind activitatea Consiliului consultativ al Agenţiei este aprobat prin ordinul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor.”

6. La articolul 17 litera d), cuvintele „atelier autorizat şi certificat” se substituie cu cuvintele „atelier de autoservice”.

7. Articolul 19 va avea următorul cuprins:

„Art.19. – (1) Condiţia privind capacitatea financiară se consideră a fi îndeplinită atunci cînd întreprinderea poate, în orice moment, să facă faţă obligaţiilor sale financiare pe parcursul exerciţiului financiar anual.

(2) Pentru operatorii de transport rutier care efectuează operaţiuni de transport rutier în trafic internaţional, condiţia privind capacitatea financiară se consideră a fi îndeplinită dacă aceştia pot demonstra, la solicitarea organelor de control abilitate, că dispun de capital social şi suplimentar, rezerve şi total active imobilizate în valoare totală de:

a) cel puţin 9000 de euro pentru un singur vehicul rutier utilizat şi de cel puţin 5000 de euro pentru fiecare dintre vehiculele rutiere utilizate suplimentar, pentru care se solicită o copie conformă a licenţei de transport rutier – în cazul operatorilor de transport rutier care efectuează operaţiuni de transport rutier de mărfuri în trafic internaţional în baza autorizaţiilor multilaterale CEMT şi al operatorilor de transport rutier care efectuează operaţiuni de transport rutier de persoane prin servicii ocazionale în trafic internaţional în baza carnetelor INTERBUS;

b) cel puţin 2000 de euro pentru un singur vehicul rutier utilizat şi de cel puţin 1000 de euro pentru fiecare dintre vehiculele rutiere utilizate suplimentar, pentru care se solicită o copie conformă a licenţei de transport rutier – în cazul operatorilor de transport rutier care efectuează operaţiuni de transport rutier în trafic internaţional, cu excepţia celor specificaţi la lit.a).

(3) Pentru operatorii de transport rutier care efectuează operaţiuni de transport rutier în trafic internaţional, îndeplinirea condiţiei privind capacitatea financiară se demonstrează în baza conturilor anuale ale întreprinderii sau a ultimului bilanţ contabil înregistrat la organele de statistică ori în baza unui certificat eliberat de una sau mai multe bănci ori de alte instituţii financiare, inclusiv societăţi de asigurare, care garantează pentru întreprinderea dată printr-o garanţie personală şi solidară pentru sumele stabilite la alin.(2) lit.a) şi b).

(4) Valoarea în valută naţională a sumelor indicate la alin.(2) lit.a) şi b) se stabileşte în fiecare an conform cursului valutar publicat de Banca Naţională a Moldovei în prima zi lucrătoare din luna octombrie. Acest curs se aplică pe durata anului calendaristic următor începînd cu data de 1 ianuarie.”

8. Articolul 23:

la alineatul (2) litera b), cuvintele „dovada că îndeplineşte condiţia” se substituie cu cuvintele „declaraţia pe propria răspundere privind îndeplinirea condiţiei”;

articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) Autoritatea de licenţiere va informa lunar Agenţia despre licenţele acordate, urmînd ca Agenţia să introducă operatorii de transport rutier nou-licenţiaţi în graficul controalelor planificate pentru trimestrul următor în vederea verificării corespunderii condiţiilor de licenţiere.”

9. Articolul 24 se completează cu alineatul (7) cu următorul cuprins:

„(7) Eliberarea copiei conforme a licenţei de transport rutier pentru remorci şi semiremorci se efectuează fără necesitatea îndeplinirii pentru acestea a condiţiei privind capacitatea financiară.”

10. Articolul 28:

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Eliberarea, prelungirea şi reperfectarea licenţei de transport rutier, precum şi eliberarea copiilor conforme ale licenţei se efectuează în termen de 3 zile lucrătoare. Condiţiile privind suspendarea şi reluarea valabilităţii licenţei, precum şi privind retragerea licenţei, sînt prevăzute în Legea privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător.”

alineatul (7) va avea următorul cuprins:

„(7) Prin derogare de la prevederile Legii privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător, licenţa de transport rutier nu poate fi declarată nevalabilă, cu excepţia cazului cînd pentru obţinerea licenţei în conformitate cu prevederile art.10 din legea menţionată au fost prezentate documente cu date neveridice. Sancţiunile pentru încălcarea condiţiilor de licenţiere, în formă de prescripţie, prescripţie repetată, suspendare a licenţei sau retragere a licenţei, se aplică în conformitate cu procedurile prevăzute de Legea cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător.”

11. La articolul 29, cuvintele „autoritatea de licenţiere poate dispune suspendarea” se substituie cu cuvintele „Agenţia va solicita autorităţii de licenţiere iniţierea procedurii de suspendare a”.

12. La articolul 35, alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Programele de transport rutier raionale se aprobă şi se modifică de către preşedinţii de raion, programele de transport rutier locale – de către primarii localităţilor, iar programele de transport rutier municipale – de către primarii municipiilor.”

13. Articolul 37:

alineatul (1):

se completează cu litera b1) cu următorul cuprins:

„b1) excluderea rutelor, în cazul retragerii autorizaţiei de transport şi al inoportunităţii expunerii rutei respective la concurs;”

litera g) va avea următorul cuprins:

„g) modificarea cerinţelor minime privind capacitatea de îmbarcare şi categoria de confort a vehiculului rutier.”

la alineatul (2), textul „de 70%” se substituie cu textul „de 80%”, iar textul „de 80%” – cu textul „de 90%”;

alineatele (7) şi (8) vor avea următorul cuprins:

„(7) În situaţiile prevăzute la alin.(1) lit.a), b), c) şi d), modificarea programului de transport rutier interraional poate fi efectuată anual numai în perioada 1 ianuarie – 15 februarie, cu informarea, în termen de 30 de zile calendaristice, a tuturor operatorilor de transport rutier care activează pe ruta la care urmează a fi efectuate modificări.

(8) În situaţiile prevăzute la alin.(1) lit.e), f) şi g), modificarea programelor de transport rutier poate fi efectuată trimestrial, iar în situaţia prevăzută la alin.(1) lit.b1) – pe parcursul întregului an calendaristic.”

articolul se completează cu alineatul (81) cu următorul cuprins:

„(81) În situaţiile prevăzute la alin.(1), modificarea programelor de transport rutier locale, municipale şi raionale poate fi efectuată în perioada 1 martie – 1 mai şi 1 septembrie – 1 noiembrie, cu informarea, în termen de 30 de zile calendaristice, a tuturor operatorilor de transport rutier care activează pe ruta la care urmează a fi efectuate modificări.”

14. La articolul 38:

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) Decizia (ordinul, dispoziţia etc.) de organizare a concursului, adoptată de organul competent în conformitate cu prevederile alin.(1), poate fi contestată de către operatorii de transport rutier ale căror drepturi şi interese legitime sînt afectate şi/sau de către organizaţiile patronale reprezentative din care aceştia fac parte prin cerere prealabilă depusă în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ.”

alineatul (7) se abrogă;

la alineatul (8), cuvintele „ , certificaţi de către organismele de evaluare a conformităţii acreditate,” se exclud;

alineatul (13) va avea următorul cuprins:

„(13) În cazul modificării programelor de transport rutier locale, municipale, raionale şi interraionale prin majorarea numărului de curse pe o rută, cursele noi se atribuie operatorilor de transport rutier prin concurs.”

la alineatul (21), litera g) va avea următorul cuprins:

„g) operatorul de transport rutier, în decurs de 12 luni consecutive, a săvîrşit, la aceeaşi cursă, 5 încălcări ce ţin de nerespectarea itinerarului, graficului de circulaţie, de efectuarea cursei cu vehicule aflate într-o stare tehnică necorespunzătoare şi/sau de nerespectarea categoriei de confort prevăzute în autorizaţie.”

15. La articolul 39 alineatul (7), litera h) se abrogă.

16. Articolul 42:

se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:

„(21) Sînt supuse regimului de notificare întreprinderile care desfăşoară activitate de transport rutier în cont propriu cu vehicule rutiere care sînt construite şi echipate pentru transportul de persoane pe scaune şi în picioare şi care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto, şi cu vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri cu masă maximă autorizată ce depăşeşte 3,5 tone.”

la alineatul (3), litera a) se abrogă;

alineatul (7) se abrogă;

la alineatul (8) litera c), cuvintele „operatorul de transport rutier” se substituie cu cuvîntul „întreprinderea”.

17. Articolul 43:

la alineatul (2), litera a) va avea următorul cuprins:

„a) să deţină permis de conducere perfectat pe numele său, valabil pentru categoria (subcategoria) din care face parte vehiculul rutier, eliberat de organele competente ale Republicii Moldova sau ale ţărilor semnatare ale Convenţiei asupra circulaţiei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968. Pentru a putea activa în transportul rutier în trafic internaţional, în transportul rutier de persoane sau de mărfuri agabaritice şi de mărfuri periculoase, persoana solicitantă trebuie să aibă o vechime în muncă de cel puţin 3 ani în calitate de conducător auto;”

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Examenul medical şi concluzia consultativă narcologică pentru conducătorii auto sînt obligatorii o dată la 2 ani.”

articolul se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:

„(41) Certificatul de competenţă profesională al conducătorului auto poate fi obţinut în baza permisului de conducere de categoria (subcategoria) respectivă şi a certificatului ce atestă absolvirea cursului privind activitatea în trafic naţional şi/sau internaţional. Certificatul de competenţă profesională pentru activitatea în trafic internaţional permite posesorului să activeze şi în trafic naţional.”

alineatul (7) se completează în final cu textul: „În termen de pînă la 3 ani după absolvirea studiilor superioare de specialitate în domeniul transporturilor rutiere, certificatul de competenţă profesională se eliberează de către Agenţie fără frecventarea cursurilor de calificare iniţială şi fără susţinerea examenului. În acest caz, solicitantul va prezenta Agenţiei copia buletinului de identitate şi copia diplomei de studii.”

articolul se completează cu alineatul (71) cu următorul cuprins:

„(71) Examinarea sub formă de test-grilă a persoanelor menţionate la alin.(7) poate avea loc la oricare dintre centrele de instruire, perfecţionare şi atestare profesională autorizate de Agenţie, în baza cererii candidatului.”

la alineatul (12):

litera a) se completează în final cu textul „ori diplomă de absolvire a unei instituţii de învăţămînt profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar, cu specializarea în domeniul tehnic auto”;

la litera b), cuvintele „avizul psihofiziologic” se substituie cu cuvintele „concluzia consultativă narcologică”.

18. La articolul 44 alineatul (1), cuvintele „Regulamentul transporturilor rutiere de persoane şi bagaje” se substituie cu cuvintele „ordinul organului central de specialitate, conform cu standardele internaţionale în domeniu”.

19. Articolul 46:

la alineatul (3), după cuvintele „cu limitatoare de viteză” se introduc cuvintele „şi tahografe”;

articolul se completează cu alineatele (5) şi (6) cu următorul cuprins:

„(5) Parcarea autobuzelor/autocarelor şi a vehiculelor rutiere destinate transportului rutier de mărfuri cu masă maximă autorizată ce depăşeşte 3,5 tone este permisă doar în locuri destinate pentru parcare. Este interzisă parcarea acestora pe drumurile publice şi pe teritoriile adiacente drumurilor publice din intravilanul localităţii.

(6) Serviciul vamal al Republicii Moldova va permite intrarea/ieşirea operatorilor de transport rutier străini pe teritoriul Republicii Moldova (ca ţară de tranzit sau de destinaţie) numai în baza autorizaţiilor internaţionale unitare bilaterale sau multilaterale de transport rutier de mărfuri sau persoane, dacă tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte prevăd obligativitatea acestora.”

20. Articolul 47 se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) În cazul constatării efectuării unei operaţiuni de cabotaj de către un operator de transport rutier străin, Agenţia va retrage autorizaţia de transport rutier de persoane prin servicii regulate, dacă tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte nu prevăd altfel.”

21. Articolul 48:

la litera g), cuvintele „şi avizele psihofiziologice” se substituie cu cuvintele „şi concluziile consultative narcologice”;

litera o) se abrogă.

22. Articolul 49:

la litera s), după cuvintele „teritoriul autogărilor,” se introduc cuvintele „cu excepţia transportului rutier în trafic local şi municipal,”;

litera t) se abrogă.

23. La articolul 58, litera c) se completează în final cu cuvintele „ , pentru transport rutier de mărfuri în trafic naţional sau internaţional”.

24. Articolul 59:

la litera b), cuvintele „ , de modelul prevăzut în Regulamentul transporturilor rutiere de mărfuri” se exclud;

litera c) se completează în final cu cuvintele „ , pentru transport rutier de mărfuri în trafic internaţional”.

25. La articolul 61:

litera a) se abrogă;

litera c) se completează în final cu cuvintele „ , pentru transport rutier de mărfuri în trafic naţional şi/sau internaţional, după caz”.

26. Codul se completează cu articolele 621 şi 622 cu următorul cuprins:

„Art.621. – (1) Este interzisă efectuarea transportului cu vehicule rutiere, înmatriculate în Republica Moldova sau în alte state, pe drumurile publice cu depăşirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau dimensiunilor maxime admise prevăzute în Legea drumurilor.

(2) Prin excepţie de la prevederile alin.(1), efectuarea transportului rutier de mărfuri cu vehicule rutiere, înmatriculate în Republica Moldova sau în alte state, pe drumurile publice cu depăşirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau dimensiunilor maxime admise este permisă numai în baza autorizaţiei speciale, eliberată de Agenţie, în condiţiile stabilite de Regulamentul cu privire la efectuarea pe drumurile publice a transporturilor rutiere cu greutăţi şi/sau gabarite ce depăşesc limitele stabilite şi doar pentru transportul bunurilor indivizibile sau în situaţia cînd vehiculul depăşeşte prin construcţie masele şi/sau dimensiunile maxime admise.

 

Art.622. – (1) Agenţii economici ale căror bunuri divizibile sînt distribuite (furnizori de bunuri divizibile) prin reţeaua de drumuri publice cu vehicule rutiere a căror masă totală este egală cu sau mai mare de 12 tone au următoarele obligaţii:

a) să aibă în dotare, la punctele de încărcare, instalaţii de cîntărire a bunurilor divizibile şi/sau a vehiculelor rutiere utilizate pentru transportul acestor bunuri;

b) să emită tichet de cîntar, ştampilat şi semnat, pentru fiecare vehicul rutier utilizat pentru transportul bunurilor divizibile ce pleacă din punctele proprii de încărcare;

c) să ţină evidenţa tichetelor de cîntar şi a documentelor contabile privind bunurile divizibile livrate;

d) să încarce vehiculele rutiere utilizate pentru transportul bunurilor divizibile astfel încît masa totală a vehiculului să nu depăşească masa totală maximă admisă corespunzătoare sectorului de drum public la care este amenajat accesul de la punctul de încărcare;

e) să asigure condiţii pentru curăţarea roţilor vehiculelor rutiere înainte de intrarea acestora pe drumul public;

f) să nu permită părăsirea punctului de încărcare şi accesul la drumul public al vehiculelor rutiere din care se scurg bunuri divizibile sau reziduuri rezultate din exploatarea acestora.

(2) Beneficiarii care recepţionează bunuri divizibile distribuite prin reţeaua de drumuri publice cu vehicule rutiere a căror masă totală este egală cu sau mai mare de 12 tone au următoarele obligaţii:

a) să nu permită intrarea în punctul de descărcare a vehiculelor utilizate pentru transportul bunurilor divizibile fără tichet de cîntar eliberat de furnizor sau cu depăşiri ale masei totale maxime admise corespunzătoare sectorului de drum public la care este amenajat accesul spre punctul de descărcare, după caz, sau a vehiculelor rutiere faţă de care a fost aplicată măsura de suspendare a dreptului de utilizare;

b) să prezinte reprezentanţilor organelor de control evidenţa tichetelor de cîntar eliberate de furnizor pentru bunurile divizibile recepţionate, precum şi dovada corespunderii acesteia cu evidenţele contabile privind bunurile divizibile recepţionate;

c) să asigure condiţii pentru curăţarea roţilor vehiculelor rutiere înainte de ieşirea acestora pe drumul public.

(3) În cazul efectuării transportului rutier de bunuri divizibile cu vehicule rutiere a căror masă totală este egală cu sau mai mare de 12 tone, conducătorul auto are următoarele obligaţii:

a) să deţină la bordul vehiculului şi să prezinte reprezentanţilor organelor de control tichetul de cîntar;

b) să nu conducă vehicule care transportă bunuri divizibile neacoperite cu prelată sau din care se scurg bunuri divizibile ori reziduuri rezultate din exploatarea acestora.”

27. Articolul 63:

la alineatul (1), cuvintele „autobuze şi autocare” se substituie cu cuvintele „autobuze/autocare”;

alineatul (2) va avea următorul cuprins:

„(2) La efectuarea transportului rutier contra cost de persoane în trafic naţional pe o distanţă mai mică de 50 km se admite transportarea persoanelor conform capacităţii de îmbarcare a vehiculului rutier prevăzute de producător. În trafic internaţional transportarea persoanelor se admite doar pe scaune.”

articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) La efectuarea transportului rutier contra cost de persoane se interzice utilizarea vehiculelor rutiere reutilate.”

28. Articolul 64:

la alineatul (2), textul „În toate cazurile, biletele trebuie să fie vîndute şi/sau raportate prin intermediul planului unic de facturare şi deconectare contractat de Agenţie.” se exclude;

alineatul (5) va avea următorul cuprins:

„(5) Transportul rutier în trafic naţional este gratuit pentru copiii cu vîrsta de pînă la 7 ani dacă aceştia nu ocupă un loc separat pe scaune. În cazul cînd pasagerul este însoţit de cîţiva copii cu vîrste de pînă la 7 ani, pentru fiecare copil, în afară de unul transportat gratuit, pasagerul va achita 50% din costul total al călătoriei, cu dreptul de a ocupa un loc separat pentru fiecare copil. Transportul rutier în trafic internaţional este gratuit pentru copiii cu vîrsta de pînă la 2 ani dacă aceştia nu ocupă un loc separat pe scaune, iar în cazul cînd pasagerul este însoţit de cîţiva copii cu vîrste de pînă la 7 ani, pentru fiecare copil pasagerul va achita 50% din costul total al călătoriei, cu dreptul de a ocupa un loc separat pentru fiecare copil.”

la alineatul (6), textul „6 ani” se substituie cu textul „7 ani”.

29. La articolul 67 alineatul (5), cuvintele „autobuzului sau autocarului” se substituie cu cuvintele „autobuzului/autocarului”.

30. La articolul 69, cuvintele „autobuzului sau autocarului” se substituie cu cuvintele „autobuzului/autocarului”.

31. La articolul 70:

litera c) se completează în final cu cuvintele „ , pentru transport rutier de persoane în trafic naţional sau internaţional, după caz”;

litera g) se abrogă.

32. La articolul 71 alineatul (2), cuvintele „Regulamentul cu privire la clasificarea pe categorii de confort a autobuzelor şi autocarelor” se substituie cu cuvintele „Regulamentul transporturilor rutiere de persoane şi bagaje”.

33. La articolul 72:

litera d) se completează în final cu cuvintele „ , pentru transport rutier de persoane în trafic naţional sau internaţional, după caz”;

litera f) se abrogă.

34. La articolul 73:

litera e) se completează în final cu cuvintele „ , pentru transport rutier de persoane în trafic naţional sau internaţional”;

literele f) şi g) se abrogă.

35. La articolul 76 alineatul (2):

litera c) se completează în final cu cuvintele „ , pentru transport rutier de persoane în trafic internaţional”;

litera e) se abrogă.

36. La articolul 78 alineatul (1):

litera a) se abrogă;

litera d) se completează în final cu cuvintele „ , pentru transport rutier de persoane în trafic naţional sau internaţional, după caz”.

37. La articolul 81 litera a), după cuvintele „aparate de taxat” se introduc cuvintele „în stare de funcţionare”.

38. La articolul 83, litera d) se abrogă.

39. Articolul 84 se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Se interzice amplasarea, în interiorul şi/sau pe caroseria unui vehicul rutier pentru care nu se deţine copia conformă a licenţei de transport rutier valabilă, a însemnelor, înscrisurilor, dotărilor şi a accesoriilor specifice vehiculelor care efectuează transport rutier în regim de taxi.”

40. La articolul 86 alineatul (3), cuvintele „consiliilor locale” se substituie cu cuvintele „de către primărie”.

41. Articolul 88 alineatul (3):

litera e) va avea următorul cuprins:

„e) copia deciziei primăriei cu privire la aprobarea înfiinţării autogării, în cazul autogărilor noi;”

litera g) se abrogă.

42. La articolul 93 alineatul (2), textul „ , în baza autorizaţiei pentru desfăşurarea activităţii de autoservice, care atestă dreptul de a efectua, în conformitate cu legislaţia în vigoare, activităţile prevăzute la art.94” se exclude.

43. La articolul 94:

alineatul unic devine alineatul (1);

la alineatul (1), textul „pentru care este necesară autorizaţia pentru desfăşurarea activităţii” se exclude;

articolul se completează cu alineatele (2), (3) şi (4) cu următorul cuprins:

„(2) Activităţile prevăzute la alin.(1) lit.e) şi f) sînt supuse autorizării de către Agenţie.

(3) Pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute la alin.(1) lit.a), b), c), d) şi g) din prezentul articol, atelierele de autoservice trebuie să corespundă cerinţelor stabilite la art.96, cu notificarea Agenţiei, în termen de 15 zile, privind activităţile pe care le desfăşoară, privind adresa şi numele managerului responsabil de activitatea de autoservice, precum şi privind orice modificare ulterioară a acestora.

(4) Desfăşurarea activităţii de autoservice cu încălcarea prevederilor alin.(2) şi (3) atrage răspunderea contravenţională.”

44. La articolul 95, alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:

„(1) Autorizaţia pentru desfăşurarea activităţii de autoservice se eliberează pe un termen de 5 ani de către Agenţie, singura autoritate competentă în acest sens.

(2) Modelul tip al autorizaţiei pentru desfăşurarea activităţii de autoservice este prevăzut în Regulamentul cu privire la desfăşurarea activităţii de autoservice.”

45. La articolul 96:

litera b) va avea următorul cuprins:

„b) de dotare tehnică, conform Regulamentului cu privire la desfăşurarea activităţii de autoservice;”

litera d) se abrogă.

46. La articolul 97 litera c), cifra „5” se substituie cu cifra „2”.

47. La articolul 100, litera g) se abrogă.

48. Articolul 101:

la alineatul (1), textul „20 de zile calendaristice” se substituie cu textul „3 zile lucrătoare”;

la alineatul (2), textul „cu cel puţin 10 zile înainte de expirarea termenului prescris” se substituie cu textul „în termen de o zi”.

49. La articolul 111, litera f) se abrogă.

50. Articolul 112:

la alineatul (1), textul „20 de zile calendaristice” se substituie cu textul „3 zile lucrătoare”;

la alineatul (2), textul „cu cel puţin 10 zile înainte de expirarea termenului prescris” se substituie cu textul „în termen de o zi”;

articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:

„(5) După eliberarea autorizaţiei, Agenţia va introduce întreprinderea autorizată în graficul controalelor planificate pentru trimestrul următor în scopul verificării corespunderii condiţiilor de autorizare.”

51. Articolul 122:

la alineatul (1), textul „20 de zile calendaristice” se substituie cu textul „3 zile lucrătoare”;

la alineatul (2), textul „cu cel puţin 10 zile înainte de expirarea termenului prescris” se substituie cu textul „în termen de o zi”;

articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:

„(5) După eliberarea autorizaţiei, Agenţia va introduce întreprinderea autorizată în graficul controalelor planificate pentru trimestrul următor în scopul verificării corespunderii condiţiilor de autorizare.”

52. La articolul 125 alineatul (5) litera a), cuvintele „transportul persoanelor în folos public” se substituie cu cuvintele „transportul rutier de persoane”.

53. La articolul 129 alineatul (1) litera g), cuvintele „autobuzelor şi autocarelor” se substituie cu cuvintele „autobuzelor/autocarelor”.

54. La articolul 130, litera b) se abrogă.

55. Articolul 131:

la alineatul (1), textul „10 zile calendaristice” se substituie cu textul „3 zile lucrătoare”;

la alineatul (2), textul „cu cel puţin 5 zile înainte de expirarea termenului prescris” se substituie cu textul „în termen de o zi”;

articolul se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) După eliberarea autorizaţiei, Agenţia va introduce întreprinderea autorizată în graficul controalelor planificate pentru trimestrul următor în scopul verificării corespunderii condiţiilor de autorizare.”

56. Articolul 145:

la alineatul (1), după cuvintele „cu excepţia activităţii de autogară” se introduc cuvintele „şi a activităţii de inspecţie tehnică periodică”;

la alineatul (2), cuvintele „precum şi la serviciile de autogară,” se substituie cu cuvintele „la serviciile de autogară şi la serviciile staţiilor de inspecţie tehnică”.

57. Articolul 148 se completează cu alineatele (4), (5) şi (6) cu următorul cuprins:

„(4) Controalele Agenţiei vizează:

a) activitatea de întreprinzător în transportul rutier şi în activităţi conexe transportului rutier;

b) combaterea, în cooperare cu Inspectoratul Naţional de Patrulare, a transportului rutier ilicit.

(5) În cazul controalelor ce vizează activitatea de întreprinzător în transportul rutier şi în activităţi conexe transportului rutier, decizia de control a Agenţiei va cuprinde expres temeiul, durata, subiectul controlului şi nu se va extinde, sub sancţiunea nulităţii, asupra altor circumstanţe şi subiecţi care nu sînt obiectul deciziei respective de control.

(6) În cazul controalelor ce vizează combaterea transportului rutier ilicit, decizia de control a Agenţiei va cuprinde expres obiectul controlului. Inspectorii Agenţiei nu au dreptul să întreprindă acţiuni ce depăşesc obiectul deciziei respective de control, precum şi să constate alte contravenţii.”

58. La articolul 149:

alineatele (2) şi (3) vor avea următorul cuprins:

„(2) La constatarea cazurilor de transport rutier ilicit, inspectorii Agenţiei şi/sau angajaţii Inspectoratului Naţional de Patrulare aplică măsura suspendării dreptului de utilizare a vehiculului rutier prin reţinerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare (în continuare – măsură de suspendare), cu întocmirea procesului-verbal corespunzător.

(3) Procesul-verbal de reţinere a plăcuţelor cu numărul de înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare se întocmeşte în două exemplare, dintre care unul se înmînează sau se comunică conducătorului auto, în cazul în care acesta refuză primirea.”

articolul se completează cu alineatul (8) cu următorul cuprins:

„(8) Contravenientul este responsabil pentru eventualele pierderi cauzate terţilor din reţinerea vehiculului rutier, inclusiv persoanelor transportate, precum şi pentru achitarea eventualelor cheltuieli legate de reţinerea vehiculului, de îndeplinirea condiţiilor pentru realizarea transportului şi de conformarea la prevederile legale în vigoare.”

59. Articolul 151 va avea următorul cuprins:

„Art.151. – (1) Controlul privind respectarea, pe drumurile publice, a masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau dimensiunilor maxime admise ale vehiculelor rutiere se efectuează de către inspectorii Agenţiei şi, în punctele de trecere a frontierei de stat la intrarea în ţară, de către angajaţii Serviciului Vamal.

(2) Controlul privind respectarea, pe drumurile publice, a masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau dimensiunilor maxime admise ale vehiculelor rutiere se realizează inclusiv prin sistemul electronic de cîntărire în mişcare.

(3) În cazul în care, în urma efectuării cîntăririi vehiculului rutier, nu se constată depăşirea masei totale maxime admise, a maselor maxime admise pe axe, inspectorul Agenţiei sau angajatul Serviciului Vamal înmînează, gratuit, conducătorului auto al vehiculului rutier cîntărit un tichet de cîntar cu semnătura şi ştampila inspectorului/angajatului respectiv.

(4) În cazul constatării depăşirii masei totale maxime admise, a maselor maxime admise pe axe şi/sau a dimensiunilor maxime admise, inspectorul Agenţiei sau angajatul Serviciului Vamal întocmeşte un proces-verbal de constatare a contravenţiei, la care anexează tichetul de cîntar cu semnătura şi ştampila sa.

(5) Pentru depăşirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau dimensiunilor maxime admise, contravenientul va achita, pe lîngă amenda contravenţională, şi contravaloarea taxelor prevăzute în Codul fiscal. Inspectorul Agenţiei/angajatul Serviciului Vamal consemnează în procesul-verbal de constatare a contravenţiei obligaţia de plată a acestor taxe, calculate conform prevederilor legale.

(6) Odată cu aplicarea amenzii contravenţionale pentru depăşirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau dimensiunilor maxime admise, vehiculul rutier este reţinut de către inspectorii Agenţiei, în condiţii de siguranţă şi securitate a circulaţiei rutiere, şi se aplică măsura de suspendare, prevăzută la art.149, pînă la diminuarea, de către contravenient, a masei totale a vehiculului în conformitate cu normele stabilite şi achitarea amenzii/taxelor indicate în procesul-verbal.

(7) În cazul în care la locul constatării contravenţiei nu se găseşte un spaţiu adecvat pentru reţinerea vehiculului rutier în condiţii de siguranţă a circulaţiei rutiere, deplasarea vehiculului pînă la cel mai apropiat spaţiu adecvat şi diminuarea masei acestuia pînă la limitele stabilite se efectuează pe cheltuiala contravenientului.

(8) Pe perioada reţinerii, atît vehiculul rutier, cît şi marfa se află sub răspunderea juridică a contravenientului.

(9) Prin excepţie, reţinerea vehiculului rutier nu se realizează în cazul transporturilor de animale vii şi de mărfuri perisabile sau transportate la o temperatură controlată, precum şi în cazul vehiculelor înmatriculate în alte state.”

60. Articolul 153:

la alineatul (1):

literele c) şi d) vor avea următorul cuprins:

„c) prevederile ce ţin de obligativitatea deţinerii de către operatorii de transport rutier a cel puţin 1/3 din vehiculele rutiere de care dispune întreprinderea cu drept de proprietate sau de leasing financiar se pun în aplicare conform următorului grafic:

– de la 1 ianuarie 2017 – cel puţin 20% din vehiculele rutiere de care dispune întreprinderea trebuie să fie deţinute în proprietate sau în leasing financiar;

– de la 1 ianuarie 2018 – cel puţin 1/3 din vehiculele rutiere de care dispune întreprinderea trebuie să fie deţinute în proprietate sau în leasing financiar;

d) prevederile art.16 lit.c) şi ale art.19 se pun în aplicare de la 1 ianuarie 2018;”

la litera f), textul „1 ianuarie 2016” se substituie cu textul „1 ianuarie 2018”;

litera h) se abrogă;

alineatul se completează cu literele i)-l) cu următorul cuprins:

„i) prevederile ce ţin de obligativitatea clasificării pe categorii de confort a autobuzelor/ autocarelor se pun în aplicare de la 1 ianuarie 2017;

j) prevederile ce ţin de obligativitatea dotării cu sisteme de poziţionare globală (GPS) a vehiculelor antrenate la transportul rutier de persoane prin servicii regulate se pun în aplicare de la 1 ianuarie 2019;

k) prevederile art.63 alin.(3) şi ale art.96 lit.e) se pun în aplicare de la 1 iunie 2017;

l) prevederile art.151 alin.(6) se pun în aplicare de la 1 iulie 2016.”

alineatul (9) va avea următorul cuprins:

„(9) Începînd cu 1 ianuarie 2020, la efectuarea transportului rutier vor fi admise numai autobuzele/autocarele ce corespund normelor cel puţin Euro 1.”

articolul se completează cu alineatul (10) cu următorul cuprins:

„(10) Autorizaţiile eliberate anterior de alte instituţii sînt valabile pînă la data expirării termenului lor de valabilitate, iar deţinătorii acestora au obligaţia de a respecta prevederile prezentului cod.”

61. La articolul 154 alineatul (1), partea introductivă va avea următorul cuprins:

„(1) Guvernul, pînă la data de 1 iunie 2017:”.

62. Anexa nr.3 se abrogă.

 

Art.II.Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218-XVI din 24 octombrie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.3-6, art.15), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. Articolul 197 va avea următorul cuprins:

„Articolul 197. Încălcarea normelor de efectuare a transportului rutier de persoane şi mărfuri

(1) Efectuarea transportului rutier contra cost de persoane cu vehicule rutiere construite şi echipate pentru transportul de persoane care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto, fără a deţine licenţa de transport rutier

se sancţionează cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 450 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni.

(2) Efectuarea transportului rutier contra cost de persoane cu vehicule rutiere construite şi echipate pentru transportul de persoane care au mai puţin de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto, fără a deţine licenţa de transport rutier

se sancţionează cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 450 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni.

(3) Efectuarea transportului rutier contra cost de mărfuri fără a deţine licenţa de transport rutier

se sancţionează cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 350 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni.

(4) Efectuarea transportului rutier în cont propriu fără a deţine declaraţia informativă tip

se sancţionează cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 350 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(5) Efectuarea transportului rutier de persoane şi/sau mărfuri fără a deţine actele permisive şi/sau documentele de transport specifice tipului de transport rutier efectuat, prevăzute, după caz, la art.58-62, 70, 72, 73, 76, 78 şi 83 din Codul transporturilor rutiere,

se sancţionează cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 350 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni.

(6) Efectuarea transportului rutier fără a deţine copia conformă a licenţei de transport rutier pentru vehiculul rutier cu care este efectuat transportul

se sancţionează cu amendă de la 100 la 130 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 200 la 250 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni.

(7) Efectuarea transportului rutier de persoane şi/sau mărfuri în lipsa, la bordul vehiculului rutier, a actelor permisive şi/sau a documentelor de transport specifice tipului de transport rutier efectuat, prevăzute, după caz, la art.58–62, 70, 72, 73, 76, 78 şi 83 din Codul transporturilor rutiere,

se sancţionează cu amendă de la 70 la 100 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 70 la 100 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(8) Efectuarea transportului rutier de persoane prin servicii regulate la alte ore de pornire decît cele prevăzute în graficul de circulaţie, conform actului permisiv, cu excepţia efectuării curselor suplimentare în conformitate cu prevederile art.90 alin.(4) şi (5) din Codul transporturilor rutiere,

se sancţionează cu amendă de la 120 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 300 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(9) Sustragerea de la control sau obstrucţionarea efectuării controlului în trafic

se sancţionează cu amendă de la 120 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice cu suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni.

(10) Sustragerea de la control sau obstrucţionarea efectuării controlului la sediu

se sancţionează cu amendă de la 450 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.

(11) Parcarea autobuzelor/autocarelor şi a vehiculelor rutiere destinate transportului rutier de mărfuri cu masa maximă autorizată ce depăşeşte 3,5 tone pe drumuri publice şi pe teritoriile adiacente drumurilor publice din intravilanul localităţii

se sancţionează cu amendă de la 100 la 130 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 250 la 300 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(12) Desfăşurarea activităţilor conexe transportului rutier, supuse licenţierii sau autorizării, după caz, prevăzute la art.86, art.94 alin.(1) lit.e) şi f), la art.110, 118 şi 125 din Codul transporturilor rutiere, fără a deţine licenţa/autorizaţia respectivă

se sancţionează cu amendă de la 120 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 450 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu sau fără privarea, în ambele cazuri, de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de 3 luni.

(13) Desfăşurarea activităţilor conexe transportului rutier, supuse sau nesupuse licenţierii/autorizării, după caz, cu încălcarea condiţiilor de acces specificate la art.88, 96, 110, 111, 119, 120 şi 126 din Codul transporturilor rutiere

se sancţionează cu amendă de la 120 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 450 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu sau fără privarea, în ambele cazuri, de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de 3 luni.

(14) Nerespectarea, în cadrul desfăşurării activităţii de transport rutier sau activităţii conexe transportului rutier, a obligaţiilor prevăzute în Codul transporturilor rutiere

se sancţionează cu amendă de la 120 la 140 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 400 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(15) Amplasarea, în interiorul şi/sau pe caroseria unui vehicul rutier, pentru care nu se deţine copia conformă a licenţei de transport rutier valabilă, a însemnelor, a înscrisurilor, a dotărilor şi a accesoriilor specifice vehiculelor rutiere care efectuează transport rutier în regim de taxi

se sancţionează cu amendă de la 120 la 140 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 400 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(16) Amplasarea, în interiorul şi/sau pe caroseria unui vehicul rutier, a indicatorului de rută cu indicarea punctelor de plecare/de destinaţie fără a deţine autorizaţia de transport rutier de persoane prin servicii regulate

se sancţionează cu amendă de la 120 la 140 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 400 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(17) Efectuarea transportului rutier în regim de taxi cu încălcarea prevederilor art.84 alin.(2) şi (3) din Codul transporturilor rutiere

se sancţionează cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 200 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni.

(18) Depăşirea cu 25% sau mai mult a limitelor maxime ale perioadei de conducere de 6 zile sau de două săptămîni

se sancţionează cu amendă de la 120 la 140 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 400 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(19) Depăşirea cu 50% sau mai mult, pe parcursul unei zile de lucru, a limitei maxime a perioadei de conducere, fără o pauză sau fără o perioadă neîntreruptă de repaus de cel puţin 4,5 ore,

se sancţionează cu amendă de la 120 la 140 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 400 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(20) Efectuarea transportului rutier cu un vehicul rutier în lipsa tahografului şi/sau a limitatorului de viteză ori utilizarea unui echipament fraudulos capabil să modifice datele aparatului de înregistrare şi/sau ale dispozitivului de limitare a vitezei, falsificarea foilor de înregistrare ori a datelor descărcate de pe tahograf şi/sau de pe cartela tahografică a conducătorului auto

se sancţionează cu amendă de la 130 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 450 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(21) Efectuarea transportului rutier de mărfuri periculoase interzise pentru transportare sau care sînt transportate în condiţii de izolare interzise ori neaprobate sau fără identificarea acestora ca mărfuri periculoase marcată pe vehicul, creînd un risc imediat pentru siguranţa circulaţiei rutiere,

se sancţionează cu amendă de la 120 la 140 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 400 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(22) Efectuarea transportului rutier cu un vehicul rutier ce nu corespunde cerinţelor tehnice în vigoare ce ţin de sistemul de frînare, de mecanismul de direcţie, de roţi/pneuri, de sistemul de suspensie sau de şasiu, creînd un risc imediat pentru siguranţa circulaţiei rutiere, fapt constatat în modul corespunzător la o staţie de inspecţie tehnică,

se sancţionează cu amendă de la 120 la 140 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 400 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni.

(23) Efectuarea transportului rutier de mărfuri cu depăşirea cu cel puţin 20% a masei totale maxime admise pentru vehicule rutiere cu o încărcătură utilă admisibilă care depăşeşte 12 tone sau cu cel puţin 25% pentru vehicule rutiere cu o încărcătură utilă admisibilă care nu depăşeşte 12 tone

se sancţionează cu amendă de la 130 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 450 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni.

(24) Nereturnarea autorizaţiilor folosite sau expirate către organele emitente în temenele prevăzute

se sancţionează cu amendă de la 150 la 200 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(25) Admiterea la efectuarea curselor suplimentare în cadrul serviciilor regulate de transport rutier de persoane cu încălcarea prevederilor art.90 alin.(4) şi (5) din Codul transporturilor rutiere

se sancţionează cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 200 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(26) Efectuarea transportului rutier în regim de cabotaj

se sancţionează cu amendă de la 130 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 400 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(27) Atribuirea autorizaţiilor multilaterale ale Conferinţei Europene a Miniştrilor de Transport cu încălcarea procedurii stabilite în Regulamentul privind eliberarea şi utilizarea autorizaţiilor de transporturi rutiere

se sancţionează cu amendă de la 450 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere cu privarea de dreptul de a deţine anumite funcţii pe un termen de la 6 luni la un an.”

2. Articolul 1971 se abrogă.

3. Articolul 224 va avea următorul cuprins:

„Articolul 224. Încălcarea regulilor de folosire a drumurilor la circulaţia vehiculelor

(1) Circulaţia pe drumurile naţionale a vehiculelor cu şenile, a vehiculelor echipate cu pneuri utilate cu crampoane (în afara perioadei 1 decembrie – 1 martie), a vehiculelor cu tracţiune animală, precum şi a celor neechipate corespunzător, care transportă încărcături neacoperite cu prelată a căror scurgere provoacă poluarea învelişului rutier, a terenurilor adiacente drumurilor sau încetinirea circulaţiei rutiere

se sancţionează cu amendă de la 30 la 50 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 150 la 200 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(2) Desfăşurarea activităţii furnizorilor de bunuri divizibile fără a avea în dotare, în punctele de încărcare a vehiculelor, instalaţii de cîntărire a bunurilor divizibile şi/sau a vehiculelor rutiere sau fără a emite şi ţine evidenţa tichetelor de cîntar, ştampilate şi semnate, pentru fiecare vehicul utilizat pentru distribuţia rutieră a bunurilor divizibile care pleacă din punctele proprii de încărcare

se sancţionează cu amendă de la 420 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(3) Neprezentarea de către furnizorii de bunuri divizibile, la solicitarea reprezentanţilor organelor de control, a tichetelor de cîntar eliberate şi a documentelor contabile privind bunurile divizibile livrate

se sancţionează cu amendă de la 420 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(4) Încărcarea de către furnizorii de bunuri divizibile a vehiculelor rutiere folosite pentru transportul bunurilor divizibile astfel încît masa totală a vehiculului depăşeşte masa totală maximă admisă, corespunzătoare sectorului de drum public unde este amenajat accesul de la punctul de încărcare,

se sancţionează cu amendă de la 420 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(5) Efectuarea transportului rutier de bunuri indivizibile cu depăşirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau dimensiunilor maxime admise sau în lipsa autorizaţiei speciale de transport

se sancţionează cu amendă de la 120 la 130 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 420 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni.

(6) Efectuarea transportului rutier de bunuri indivizibile cu depăşirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe şi/sau dimensiunilor maxime înscrise în autorizaţia specială de transport

se sancţionează cu amendă de la 100 la 120 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 400 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu suspendarea, în ambele cazuri, a dreptului de utilizare a vehiculului rutier pe un termen de 6 luni.

(7) Efectuarea transportului rutier de bunuri divizibile fără tichetul de cîntar eliberat de furnizorul de bunuri divizibile

se sancţionează cu amendă de la 100 la 120 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice.

(8) Admiterea intrării, de către beneficiarul care recepţionează bunuri divizibile distribuite prin reţeaua de drumuri publice, în punctul de descărcare, a vehiculelor fără tichet de cîntar eliberat de furnizorul de bunuri divizibile sau a vehiculelor faţă de care a fost aplicată măsura de suspendare a dreptului de utilizare a vehiculului rutier

se sancţionează cu amendă de la 350 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(9) Neprezentarea, de către beneficiarul care recepţionează bunuri divizibile, la solicitarea reprezentanţilor organelor de control, a documentelor contabile privind bunurile divizibile recepţionate

se sancţionează cu amendă de la 420 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.

(10) Nesupunerea la dispoziţiile sau la cerinţele legale ale colaboratorului organului afacerilor interne sau ale persoanei cu funcţie de răspundere din cadrul organului de specialitate în domeniul transportului rutier privind verificarea masei totale, maselor pe axe şi/sau dimensiunilor vehiculului, refuzul de a prezenta actele sau împiedicarea în orice mod a activităţii acestora

se sancţionează cu amendă de la 130 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice cu privarea de dreptul de a conduce vehicule pe un termen de 6 luni, cu amendă de la 450 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere cu privarea de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de la 3 luni la un an, cu amendă de la 450 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu privarea de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de la 6 luni la un an.”

4. La articolul 396 alineatul (1), după cifrele „88” se introduce textul „art.197 alin.(27), art.”.

5. Articolul 400:

la alineatul (1), după cifrele „197” se introduce textul „alin.(1)-(4), (9)-(13), (15), (21), (22), art.”;

la alineatele (4) şi (6), cifrele „1971,” se exclud.

6. La articolul 407:

alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Contravenţiile prevăzute la art.197 alin.(1)-(10), (12)-(16), (17)-(26), art.198-200, 204, 206, 207 şi art.224 alin.(1)-(9) se constată de organele de specialitate ale administraţiei publice în domeniul transportului rutier, electric, feroviar şi naval, cu dreptul de aplicare a măsurilor procesuale de constrîngere.”

la alineatul (2):

partea introductivă va avea următorul cuprins:

„(2) Sînt în drept să constate contravenţii, să aplice sancţiuni şi măsuri procesuale de constrîngere:”

la litera a), cuvintele „transportul auto” se substituie cu cuvintele „transportul rutier”;

alineatul (3) se completează în final cu textul „ , cu excepţia celor cu privire la contravenţiile prevăzute la art.197 alin.(1)-(10), (14)-(16), (17)-(26) şi la art.224 alin.(1)-(9), care se examinează de către organul de specialitate în domeniul transportului rutier”.

7. Articolul 432 se completează cu litera f) cu următorul cuprins:

„f) suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului rutier.”

8. Codul se completează cu articolul 4391 cu următorul cuprins:

„Articolul 4391. Suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului rutier

(1) Suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului rutier constă în interzicerea temporară persoanei fizice şi/sau persoanei juridice de a utiliza un anumit vehicul rutier prin reţinerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare. Suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului rutier este aplicată în cazul în care vehiculul a fost folosit la săvîrşirea contravenţiilor prevăzute la art.197 alin.(1)-(3), (5), (6), (9), (17), (22), (23) şi la art.224 alin.(5) şi (6).

(2) Suspendarea dreptului de utilizare a vehiculului rutier se efectuează în condiţiile art.149 din Codul transporturilor rutiere.”

 

Art.III.Legea nr.451-XV din 30 iulie 2001 privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.26–28, art.95), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 8 alineatul (1), punctul 11) va avea următorul cuprins:

„11) transportul rutier contra cost;”.

2. Articolul 13:

la alineatul (1), cifrele „9)-321)” se substituie cu cifrele „9), 10), 12)-321)”;

articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) Pentru genul de activitate indicat la art.8 alin.(1) pct.11), licenţa se eliberează pe un termen de 8 ani.”

 

Art.IV. – Din momentul intrării în vigoare a prezentei legi, operatorii de transport rutier cărora li s-a retras licenţa de transport rutier pentru neîndeplinirea condiţiei de capacitate financiară sînt în drept să solicite perfectarea licenţelor respective.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIAndrian CANDU

 

Nr.70. Chişinău, 14 aprilie 2016.