H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind modul de întocmire
şi prezentare de către bănci a rapoartelor primare în vederea
identificării şi supravegherii riscului de credit
nr. 54 din 09.03.2016
Monitorul Oficial nr.59-67/434 din 18.03.2016
* * *
În temeiul art.5 alin.(1) lit.c) şi d), art.11 alin.(1) şi art.27 alin.(1) lit.c) din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544) şi al art.25, 33, 37 şi 40 din Legea instituţiilor financiare nr.550-XIII din 21 iulie 1995 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.78-81, art.199), Comitetul executiv al Băncii Naţionale a Moldovei
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor primare în vederea identificării şi supravegherii riscului de credit.
2. Se abrogă începînd cu 16 septembrie 2016 anexa nr.12 (Raportul privind portofoliul de credite acordate şi angajamentele de creditare asumate) la Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale, aprobată prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.279 din 1 decembrie 2011 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.216-221, art.2008).
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la 1 iulie 2016.
PREŞEDINTELE | |
COMITETULUI EXECUTIV | |
AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI | Dorin DRĂGUŢANU
|
Nr.54. Chişinău, 9 martie 2016. |
Anexă
la Hotărîrea Comitetului executiv
al Băncii Naţionale a Moldovei
nr.54 din 9 martie 2016
INSTRUCŢIUNE
privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor
primare în vederea identificării şi supravegherii riscului de credit
1. În scopuri prudenţiale, băncile licenţiate sunt obligate să întocmească şi să prezinte următoarele rapoarte primare în vederea identificării şi supravegherii riscului de credit:
a) Raportul zilnic cu privire la portofoliul de credite acordate şi angajamentele de creditare asumate (anexa nr.1);
b) Raportul cu privire la persoanele afiliate debitorilor mari (anexa nr.2);
c) Raportul cu privire la gaj pentru debitorii mari (anexa nr.3);
d) Raportul cu privire la cererile de acordare a creditelor mari (anexa nr.4).
2. Rapoartele se întocmesc, conţinînd informaţie consolidată referitor la toate subdiviziunile băncii.
3. Rapoartele se prezintă în formă electronică, în conformitate cu Instrucţiunea privind modul de prezentare de către bănci a rapoartelor în formă electronică la Banca Naţională a Moldovei, aprobată prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.132 din 17 iulie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.157-159, art.447).
4. Toate rubricile rapoartelor marcate ca obligatorii trebuie să fie completate dacă informaţia este disponibilă şi posibil de a fi raportată.
5. Banca trebuie să-şi menţină documentele financiare într-un mod care ar asigura posibilitatea întocmirii şi prezentării rapoartelor în conformitate cu prezenta Instrucţiune.
6. Sumele în rapoarte se reflectă în lei moldoveneşti, dacă în modul de întocmire a raportului nu este prevăzut altfel.
7. Sumele în lei moldoveneşti şi în valută se indică în rapoarte în numere întregi. În cazul în care în raport urmează a fi indicat codul monedei naţionale/valutelor, se indică codurile numerice ale acestora conform ISO 4217. Echivalentul în lei moldoveneşti pentru sumele în valută se va calcula cu utilizarea cursului oficial al leului moldovenesc faţă de valutele respective, valabil la data pentru care este raportată informaţia.
8. Coeficienţii şi procentele se reflectă cu două zecimale.
9. Înainte de prezentarea rapoartelor la Banca Naţională a Moldovei, sumele se confruntă cu cele din rapoartele precedente. Dacă s-au constatat necorespunderi sau divergenţe esenţiale de la o perioadă la alta, concomitent cu raportul corectat în formă electronică se expediază o notă explicativă pe suport hîrtie. În scopul prezentei Instrucţiuni, prin divergenţă esenţială se subînţelege erori constatate la coloanele 3, 10, 16 şi 74 din raportul ORD 317, precum şi erori constatate la coloana 17 dacă divergenţa depăşeşte 500 mii lei sau echivalentul în lei. În celelalte cazuri notele explicative se vor prezenta la solicitarea BNM.
10. Informaţia din aceste rapoarte trebuie să reflecte situaţia băncii la sfîrşitul zilei operaţionale a perioadei gestionare (zi, lună, trimestru, an etc.).
11. Băncile trebuie să ţină cont de rezultatele controalelor, efectuate de către inspectorii Băncii Naţionale, la întocmirea rapoartelor prezentate la data gestionară care urmează examinării rapoartelor privind controlul de către Comitetul executiv al Băncii Naţionale a Moldovei. Concomitent cu rapoartele în formă electronică se expediază pe suport hîrtie o notă cu explicaţiile de rigoare privind modificările efectuate ce ţin de înlăturarea neajunsurilor depistate în cadrul controalelor.
12. După examinarea rapoartelor financiare anuale de către adunarea generală a acţionarilor, băncile, cel tîrziu la 30 aprilie, trebuie să prezinte repetat la Banca Naţională a Moldovei rapoartele în formă electronică (la situaţia din 31 decembrie) modificate în urma auditului. Concomitent cu rapoartele în formă electronică se expediază pe suport hîrtie o notă explicativă detaliată privind ajustările efectuate.
Anexa nr.1 la Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor primare în vederea identificării şi supravegherii riscului de credit
ORD0317 Codul formularului
ORD 3.17 Raportul zilnic cu privire la portofoliul de credite acordate şi angajamentele de creditare asumate la situaţia din _______20__
|
|||||||||||||||||||
Descrierea | Nr. d/o | Denu- mirea/ Numele, Prenu- mele debi- torului /cont- rapărţii | Numărul de identitate al debitorului /contrapărţii | Tipul debi- toru- lui /con- tra- părţii | Numărul contractului | Data asumării expunerii | Suma con- trac- tului | Data rambur- sării | Rata do- bîn- zii nomi- nale | Moneda credi- tului/ anga- jamen- tului de cre- ditare | Mo- neda cre- ditu- lui ata- şată | Ra- mura credi- tului/ anga- jamen- tului de cre- ditare | Ti- pul de asi- gu- rare | Valoa- rea asigu- rării | Data ulti- mei pre- lun- giri | Pre- lun- git pînă la data | Soldul credi- tului în mone- da cre- ditului | Soldul credi- tului în lei | Soldul anga- jamen- telor de credi- tare |
Nr. d/o | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
Formatul datelor: text/ număr/ alfanumeric/ ş.a. | Nu- măr | Text | Text | Nu- măr | Text | Data | Număr | Data | Nu- măr | Text | Text | Text | Text | Număr | Data | Data | Număr | Număr | Număr |
Lungimea cîmpului (numărul maxim de caractere admise) | 10 | 100 | 13 | 2 | 20 | 8 | 10 | 8 | 5 | 3 | 3 | 2 | 1 | 10 | 8 | 8 | 10 | 10 | 10 |
Obligativitatea raportării: DA – în orice situaţie; NU – doar dacă există datele/ este solicitat expres | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | NU | DA | DA | DA | NU | NU | DA | NU | DA |
Exemple | 196 | SATURN SA | 1000000000000 | 11 | 80962707100 | 20141222 | 128748 | 20170502 | 15.35 | 840 | 840 | 20 | U | 2450654 | 128748 | 2328157 | 0 |
Continuarea Anexei nr.1 | ||||||||||||||||||||
Descrierea | Cate- goria de cla- sifi- care | Redu- ceri calcu- late | Suma tran- şelor calcu- late | Suma tran- şelor achi- tate | Zile res- tante credit | Suma do- bînzii calcu- late | Suma do- bînzi- lor achi- tate | Zile res- tante dobîn- da | Comi- sioa- ne calcu- late, dar nea- chi- tate | Acor- dul sub- iec- tului isto- riei de credit | Infor- maţie privind istori- ile de credit | Codul IBAN | Nota | Numărul contului BIC | Codul filialei | Pon- dera- rea la risc 0% | Pon- dera- rea la risc 20% | Pon- dera- rea la risc 50% | Pon- dera- rea la risc 75% | Pon- dera- rea la risc 100% |
Nr. d/o | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 |
Formatul datelor: text/ număr/ alfanumeric/ ş.a. | Text | Număr | Nu- măr | Nu- măr | Nu- măr | Nu- măr | Nu- măr | Nu- măr | Nu- măr | Text | Text | Text | Text | Text | Text | Număr | Număr | Număr | Număr | Număr |
Lungimea cîmpului (numărul maxim de caractere admise) | 1 | 10 | 10 | 10 | 4 | 10 | 10 | 4 | 10 | 1 | 1 | 24 | 50 | 20 | 11 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Obligativitatea raportării: DA – în orice situaţie; NU – doar dacă există datele / este solicitat expres | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | NU | DA | DA | NU | NU | NU | NU | NU |
Exemple | 2 | 116408 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2498 | 1 | 1 | MD24AG 000225100013104168 | MOBBLC 00000000000 | MOBBMD 22609 | 0 | 0 | 0 | 1658812 | 0 |
Continuarea Anexei nr.1 | ||||||||||||||||||
Descrierea | Tip portofo- liu | Tip faci- litate credit contrac- tată | Durată credit | Frec- venţă plăţi | Valoare plată progra- mată | Stare cont | Sumă obligaţii restante | Valoare iniţială descărcată prin dare la colectare sau scoatere în afara bilanţului (suma compromisă) | Dată primă restanţă | Dată închidere cont | Dată ultimei plăţi | Serie şi număr act de identitate | Dată naştere
/Dată înregis- trare | Număr telefon | Cod răspun- dere | Cod tip orga- nizare | Cod ţară | Prima linie de adresă de re- şedinţă |
Nr. d/o | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 |
Formatul datelor: text / număr / alfanumeric / ş.a. | Text | Text | Text | Text | Număr | Text | Număr | Text | Data | Data | Data | Text | Data | Număr | Text | Text | Text | Text |
Lungimea cîmpului (numărul maxim de caractere admise) | 1 | 2 | 3 | 1 | 9 | 2 | 9 | 9 | 8 | 8 | 8 | 15 | 8 | 10 | 1 | 2 | 2 | 32 |
Obligativitatea raportării: DA – în orice situaţie; NU – doar dacă există datele / este solicitat expres | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | NU | NU | NU | DA | DA | DA | NU | DA | DA | DA | DA |
Exemple | C | 48 | LOC | Q | 2510 | 11 | 1420151 | 20150630 | A12345678 | 20031106 | 068123456 | 1 | 03 | MD | str. Cosmo- nauţilor 55 |
Continuarea Anexei nr.1 | ||||||||||||||||||
Descrierea | A doua linie de adresă de reşe- dinţă | Loca- litate de re- şedinţă | Raion/ Muni- cipiu de reşe- dinţă | Cod poştal de reşedinţă | Indicator adresă de reşedinţă | Tip reşe- dinţă | Număr fax | Adresă de poştă electronică | Patro- nimic | Prima linie de adresă de domiciliu | A doua linie de adresă de domiciliu | Loca- litate de domi- ciliu | Raion /Muni- cipiu de domi- ciliu | Cod poştal de domi- ciliu | Denumire deplină a persoanei juridice | Persoane juridice reorgani- zate | CRR_ID | Data raportării |
Nr. d/o | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 |
Formatul datelor: text / număr / alfanumeric / ş.a. | Text | Text | Text | Text | Text | Text | Text | Text | Text | Text | Text | Text | Text | Text | Text | Text | Text | Data |
Lungimea cîmpului (numărul maxim de caractere admise) | 32 | 20 | 2 | 9 | 1 | 1 | 10 | 30 | 20 | 32 | 32 | 20 | 2 | 9 | 20 | 150 | 30 | 8 |
Obligativitatea raportării: DA – în orice situaţie; NU – doar dacă există datele / este solicitat expres | NU | DA | DA | NU | NU | NU | NU | NU | NU | NU | NU | NU | NU | NU | DA pentru PJ | NU | DA | DA |
Exemple | Chişi- nău | 1 | MD2001 | R | 022101010 | Societatea pe Acţiuni SATURN | BNMCOD 123456 | 20150307 |
Modul de întocmire a Raportului zilnic cu privire la portofoliul
de credite acordate şi angajamentele de creditare asumate
1. În acest raport se reflectă informaţia cu privire la creditele acordate, pe fiecare credit în parte, şi informaţia aferentă fiecărui angajament de creditare asumat sau instrument în cazul în care acestea se acordă în baza aceluiaşi contract.
Băncile vor prezenta raportul 3.17 după cum urmează:
a) Prima raportare – începînd cu dată intrării în vigoare a prezentei Instrucţiuni (01.07.2016) şi pînă pe 10.07.2016 băncile vor efectua raportarea portofoliului de credite integral la situaţia din 30.06.2016, în conformitatea cu instrucţiunile de mai jos;
b) Raportarea zilnică – începînd cu dată intrării în vigoare a prezentei Instrucţiuni (01.07.2016) băncile vor raporta zilnic (cel tîrziu pînă la ora 15:00 a primei zile lucrătoare care succede ziua pentru care sunt raportate datele) informaţia aferentă creditelor, angajamentelor sau instrumentelor de creditare la care a fost înregistrată cel puţin o modificare a datelor în coloanele 3, 10, 16, 17 şi 20. Raportul zilnic va cuprinde toate coloanele conform raportului ORD 317, nu doar cele la care au fost înregistrare modificări. Pentru creditele, angajamentele sau instrumentele la care pe parcursul zilei nu au fost înregistrate modificări în coloanele 3, 10, 16, 17 şi 20 informaţia nu se raportează;
c) Raportarea lunară – lunar, începînd cu data de 1 a lunii şi pînă pe data de 10, băncile vor raporta portofoliul de credite şi angajamentele de creditare asumate integral la ultima dată gestionară a lunii precedente. Raportarea lunară a portofoliului de credite nu trebuie să afecteze raportarea zilnică sau rapoartele repetate de corectare a datelor. Raportarea portofoliului de credite lunar poate fi efectuat atît integral cît şi pe părţi separate prin indicarea în coloana 75 “Data raportării” a ultimei date gestionare a lunii precedente;
d) Raportarea repetată – în momentul identificării erorilor de raportare, fie de către bancă, fie de către BNM, băncile urmează să ajusteze datele raportate eronat anterior. Raportarea repetată se va efectua după aceleaşi principii ca şi raportarea zilnică, prin raportarea tuturor coloanelor aferente creditului, angajamentului sau instrumentului de creditare la care a fost identificată o eroare de raportare. Înlocuirea datelor raportate anterior greşit se va efectua prin indicarea în coloana 75 “Data raportării” a datei pentru care este substituită informaţia;
e) Raportarea creditelor noi – acordarea unui credit nou de către bancă va presupune o nouă înregistrare în portofoliul de credite care va declanşa o raportare zilnică după modelul specificat la lit.b).
2. Creditele, leasing-urile financiare sau angajamentele de creditare asumate (în scopul prezentului raport – “credite”) se împart în diferite categorii în funcţie de ramură şi gaj. Se reflectă toate creditele, indiferent de poziţia de expirare sau capacitatea de a fi încasate. Nu se reflectă creditele pe care banca le-a vîndut fără regres sau le-a trecut la scăderi. În cazul în care a fost vîndută numai o parte din credit, se reflectă numai partea creditului care rămîne la banca raportoare. În cazul creditelor achitate integral se va mai raporta o singură dată informaţia aferentă acestuia, la următoarea raportare după evenimentul respectiv. La utilizarea noţiunii de “credit prelungit” se va ţine cont de noţiunea de “activ prelungit” din Regulamentul BNM cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale.
3. Pentru poziţiile care vor reflecta angajamentul de creditare se vor completa doar coloanele pentru care banca dispune de informaţii, celelalte coloane nu se vor completa.
4. Sumele din acest raport se reflectă fără a fi diminuate cu sumele respective aferente ajustărilor de valoare, reducerilor pentru pierderi din depreciere (pierderea de valoare) şi cu suma calculată a reducerilor pentru pierderi la active/angajamente condiţionale calculate în conformitate cu Regulamentul cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale.
5. În coloana 1 Nr. d/o se indică numărul de ordine al înregistrării în raport.
6. În coloana 2 Denumirea/Numele, prenumele debitorului/contra-părţii se indică denumirea/numele, prenumele debitorului/contra-părţii care a fost introdus în sistemul informaţional al băncii şi care a obţinut credit de la bancă. Pentru persoanele juridice rezidente se recomandă utilizarea denumirii abreviate înregistrate a persoanelor juridice (sursa – pagina web a Serviciului Fiscal de Stat: https://servicii.fisc.md/contribuabil.aspx).
7. În coloana 3 Numărul de identitate al debitorului/contra-părţii se indică, după caz,
a) numărul de identificare de stat (formatul numeric) al unităţii de drept (IDNO),
b) numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP),
c) codul fiscal atribuit de organul fiscal sau
d) seria şi numărul actului de identitate în cazurile în care acestea conform legislaţiei în vigoare sunt utilizate/atribuite în calitate de număr personal de identificare.
În cazul persoanelor juridice nerezidente se indică numărul de identificare/înregistrare de stat atribuit de către organul abilitat din ţara de origine a nerezidentului, iar în cazul persoanelor fizice nerezidente – codul fiscal din ţara de origine.
8. În coloana 4 Tipul debitorului/contra-părţii se indică codificarea debitorului/contra-părţii după categoriile de mai jos:
“11” – persoane juridice rezidente, inclusiv persoane fizice care practică activitate de întreprinzător sau alt tip de activitate;
“12” – persoane juridice nerezidente, inclusiv persoane fizice care practică activitate de întreprinzător sau alt tip de activitate;
“21” – persoane fizice rezidente;
“22” – persoane fizice nerezidente.
9. În coloana 5 Numărul contractului se indică numărul contractului de credit încheiat între bancă şi debitor/contra-parte (în continuare “contract”). În cazul lipsei unui contract de credit (overdraft-uri nesancţionate la carduri) banca poate să indice după caz: “F/N”, “fără număr” sau altă codificare aleatorie la discreţie.
10. În coloana 6 Data asumării expunerii se indică data iniţială a asumării expunerii (data semnării contractului) în formatul următor: aaaallzz (ex.: 20141222). În cazul lipsei unui contract de credit (overdraft-uri nesancţionate la carduri) se indică data înregistrării creditului (overdraft-ului) în bilanţul băncii.
11. În coloana 7 Suma contractului se indică suma, în moneda specificată în contractul de credit, care, în cazul creditelor multivalutare poate să difere de moneda creditului efectiv eliberat sau moneda instrumentului de credit. În cazul lipsei unui contract de credit (overdraft-uri nesancţionate la carduri) se indică soldul overdraft-ului nesancţionat la data de raportare.
12. În coloana 8 Data rambursării se reflectă scadenţa finală a creditului/angajamentului de creditare conform contractului iniţial (pînă la prelungire sau renegociere în caz că există) în formatul următor: aaaallzz (Ex.: 20170502). În cazul creditelor acordate prin intermediul cardurilor de credit fără maturitate (carduri de credit pe viaţă) se va indica maturitatea peste 10 ani de la data de raportare (Ex.: Data de raportare – 20151231, maturitatea indicată 20251231). În cazul overdraft-urilor nesancţionate la conturile de card de debit, data rambursării se indică data, la care a fost admis overdraftul nesancţionat dacă banca nu deţine propriile reglementări conform cărora se stabileşte data rambursării datoriei apărute.
13. În coloana 9 Rata dobînzii nominale (%) se reflectă rata dobînzii nominale la data raportării. Se indică în format numeric cu utilizarea punctului (.) ca separator al zecimalelor şi fără includerea semnului (%) (Ex.: 15.35).
14. În coloana 10 Moneda creditului/angajamentului de creditare se indică codul numeric al monedei în care a fost acordat creditul/angajamentul de creditare (ex.498, 840, 978).
15. În coloana 11 Moneda creditului ataşată se indică codul numeric al monedei faţă de care este ataşată expunerea. Această coloană se completează în cazul în care creditul acordat în lei moldoveneşti este ataşat la cursul valutei şi în coloana dată se va indica codul monedei la care a fost ataşat creditul (ex.840, 978).
16. În coloana 12 Ramura creditului/angajamentului de creditare se indică ramura/domeniul în care activează debitorul/contra-partea. Se indică doar una din categoriile indicate mai jos care deţine cea mai mare pondere:
01 – Credite acordate agriculturii – conform caracteristicilor grupei de conturi 1230.
02 – Credite acordate industriei alimentare – conform caracteristicilor grupei de conturi 1240.
03 – Credite acordate în domeniul construcţiilor – conform caracteristicilor grupei de conturi 1260.
04 – Credite de consum – conform caracteristicilor grupei de conturi 1290.
05 – Credite acordate industriei energetice – conform caracteristicilor grupei de conturi 1320.
06 – Credite overnight şi overdraft acordate băncilor – conform caracteristicilor grupei de conturi 1330 şi 1340.
07 – Credite acordate băncilor – conform caracteristicilor grupei de conturi 1350.
08 – Credite acordate instituţiilor finanţate de la bugetul de stat – conform caracteristicilor grupei de conturi 1360.
09 – Credite acordate Casei Naţionale de Asigurări Sociale/Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină – conform caracteristicilor grupei de conturi 1370.
10 – Credite acordate Guvernului – conform caracteristicilor grupei de conturi 1380.
11 – Credite acordate unităţilor administrativ-teritoriale/instituţiilor subordonate unităţilor administrativ-teritoriale – conform caracteristicilor grupei de conturi 1390.
12 – Credite acordate industriei productive – conform caracteristicilor grupei de conturi 1410.
13 – Credite acordate comerţului – conform caracteristicilor grupei de conturi 1420.
14 – Credite acordate mediului financiar nebancar – conform caracteristicilor grupei de conturi 1430.
15 – Credite acordate pentru procurarea/construcţia imobilului – conform caracteristicilor grupei de conturi 1440.
16 – Credite acordate organizaţiilor necomerciale – conform caracteristicilor grupei de conturi 1450.
17 – Credite acordate persoanelor fizice care practică activitate – conform caracteristicilor grupei de conturi 1460.
18 – Credite acordate în domeniul transportului, telecomunicaţiilor şi dezvoltării reţelei – conform caracteristicilor grupei de conturi 1470.
19 – Credite acordate în domeniul prestării serviciilor – conform caracteristicilor grupei de conturi 1310.
20 – Alte credite acordate – conform caracteristicilor grupei de conturi 1490, 1510 şi altele care nu au fost reflectate mai sus.
Creditele care îmbină forme de acord REPO, plasări-garanţii, leasing financiar, angajament de creditare, precum şi plasările (overnight şi la termen) cu termenul de rambursare, stipulat în actul juridic încheiat între părţi, expirat vor fi clasificate conform caracteristicilor grupelor de conturi menţionate mai sus.
17. În coloana 13 Tipul de asigurare se indică sursa principală de asigurare pentru fiecare expunere aparte, utilizînd sistemul de codificare de mai jos. În cazul în care se folosesc cîteva tipuri de asigurare, în coloana dată se indică tipul principal de asigurare. La determinarea tipului principal de asigurare banca va ţine cont de volumul asigurării care acoperă partea cea mai mare a creditului. În cazul în care există cîteva tipuri de asigurare, avînd aceeaşi valoare, tipul principal de asigurare se va considera asigurarea cu calitatea cea mai înaltă, determinată conform propriilor politici ale băncii.
D – fără asigurare;
E – imobil rezidenţial;
F – imobil comercial;
G – teren;
H – averea personală, inclusiv obiecte de giuvaiere;
I – mijloace de transport (inclusiv cele date în leasing), tehnica agricolă motorizată şi nemotorizată ale persoanelor fizice şi juridice;
J – utilaj, echipament;
K – depozite bancare/partea împrumutului ce se utilizează pentru asigurarea creditului acordat;
L – instrumente de datorie şi/sau de capital (cu excepţia instrumentelor din poziţiile N şi S);
M – şeptel, produse agricole, vegetale, alimentare;
N – acţiunile altor bănci;
O – fidejusiune;
P – cesiunea creanţelor, fluxului de mijloace financiare din conturile curente;
Q – bunuri viitoare (care se află în proces de producere, care urmează a fi procurate/importate în ţară, roadă a anilor viitori ş.a.);
R – garanţii ale Guvernului RM sau ale Guvernului unei ţări-membre a Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică;
S – valori mobiliare de stat şi ale BNM;
T – garanţiile organizaţiilor internaţionale şi ale băncilor multilaterale de dezvoltare;
U – altele.
18. În coloana 14 Valoarea asigurării se indică valoare agregată a gajului în lei moldoveneşti, conform contractelor de gaj aferente creditului/angajamentului de creditare. În cazul în care un bun este gajat pentru două sau mai multe credite/angajamente de creditare, valoarea acestuia se divizează proporţional pe aceste credite în funcţie de soldul creditelor la data raportării, astfel ca valoarea gajului să nu se dubleze.
Ex.: Valoarea gajului 1000000.00 lei
Credit 1: 200000.00 lei;
Credit 2: 300000.00 lei;
Credit 3: 100000.00 lei;
Soldul total pe credite: 600000.00 lei
Ponderea credit 1: (200000.00/600000.00)=0.33
Ponderea credit 2: (300000.00/600000.00)=0.5
Ponderea credit 3: (100000.00/600000.00)=0.17
Repartizarea gajului, credit 1: 1000000.00*0.33=330000.00 lei;
Repartizarea gajului, credit 2: 1000000.00*0.5=500000.00 lei;
Repartizarea gajului, credit 3: 1000000.00*0.17=170000.00 lei.
În cazul imposibilităţii aplicării formulei de repartizare propuse, băncile pot utiliza şi alte formule de repartizare a gajului, în cazul în care astfel de situaţii sunt documentate (în procedurile interne, în contractul de credit, contractul de gaj etc.).
19. În coloana 15 Data ultimei prelungiri se indică data ultimei prelungiri, conform noţiunii de “activ prelungit” din Regulamentul cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale sau în cazul altor modificări de scadenţă. Formatul de prezentare este următor: aaaallzz (Ex.: 20150131). Această coloană se completează doar dacă creditul/angajamentul de creditare a fost prelungit sau au avut loc alte modificări de scadenţă.
20. În coloana 16 Prelungit pînă la data, în cazul prelungirii (sau altor modificări de scadenţă) se indică scadenţa finală în formatul următor: aaaallzz (Ex.: 20170502). Această coloană se completează doar dacă este completată coloana 15, în caz contrar această coloană nu se completează.
21. În coloana 17 Soldul creditului în moneda creditului se indică suma brută aflată în sold în moneda creditului la data de raportare. Contractele de credit cu sold zero cu capacitatea de majorare a soldului se indică ca şi contracte de credit cu sold zero.
22. În coloana 18 Soldul creditului în lei se indică suma brută aflată în sold la data de raportare, suma în valută fiind recalculată în lei moldoveneşti cu utilizarea cursului oficial. Contractele de credit cu sold zero cu capacitatea de majorare a soldului se indică ca şi contracte de credit cu sold zero.
23. În coloana 19 Soldul angajamentelor de creditare se indică soldul angajamentelor de creditare conform contractului, în moneda în care a fost asumat angajamentul de creditare. Pentru angajamentul de creditare asumat şi realizat parţial, coloana dată se va completa în partea angajamentului nerealizat.
24. În coloana 20 Categoria de clasificare se indică categoria riscului la data raportării în funcţie de clasificarea creditului conform Regulamentului cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale. Se indică categoria de clasificare după cum urmează:
0 – nesupuse clasificării;
1 – standard;
2 – supravegheate;
3 – substandard;
4 – dubioase (îndoielnice);
5 – compromise (pierderi).
25. În coloana 21 Reduceri calculate se indică suma reducerilor calculate de bancă conform Regulamentului cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale. Se reflectă mărimea reducerilor la suma de bază în moneda activului/angajamentului condiţional.
26. În coloana 22 Suma tranşelor calculate se indică suma tranşelor care urmau a fi achitate de către debitor la principal conform graficului indicat în contractul de credit de la eliberarea acestuia pînă la data de raportare, în moneda activului/angajamentului condiţional. În cazul liniilor de credit se indică diferenţa dintre suma contractului de credit şi limita maximă acceptată la data de raportare, conform contractului de credit. În cazul în care la liniile de credit revolving acordate persoanelor fizice pe carduri sunt înregistrate zile restante la plata tranşelor, în coloana dată se va reflecta rezultatul următoarei formule: suma contractului – soldul creditului scadent + soldul creditului restant. Pentru produsele care nu prevăd grafice (overdraft-uri sancţionate şi nesancţionate la carduri de debit, datorii restante la carduri de credit ş.a.) se indică suma plăţilor restante la data de raportare.
27. În coloana 23 Suma tranşelor achitate se indică suma tranşelor achitate de facto de către debitor la principal de la data eliberării creditului pînă la data de raportare, în moneda activului/angajamentului condiţional. În cazul liniilor de credit se indică diferenţa dintre suma contractului de credit şi soldul neachitat conform acestuia la data de raportare. În cazul produselor care nu prevăd grafice (overdraft-uri sancţionate şi nesancţionate la carduri de debit, datorii restante la carduri de credit ş.a.) se indică zero.
28. În coloana 24 Zile restante credit se indică numărul de zile întîrziere la plata tranşelor, calculate (dacă există restanţă) de la ziua în care urma să fie achitată tranşa. Se indică doar în cazul în care există restanţă (diferenţa dintre coloana 23 şi 22 este negativă), în caz contrar se indică “0”.
29. În coloana 25 Suma dobînzii calculate se indică suma dobînzii calculate efectiv (sporită) de la data eliberării creditului pînă la data de raportare, inclusiv dobînda sporită la partea datoriilor restante, în moneda activului/angajamentului condiţional.
30. În coloana 26 Suma dobînzilor achitate se indică suma dobînzii achitate de facto de către debitor de la data eliberării creditului pînă la data de raportare, inclusiv dobînda sporită şi achitată la soldul creditului restant, în moneda activului/angajamentului condiţional.
31. În coloana 27 Zile restante dobîndă se indică numărul de zile întîrziere la plata dobînzilor, calculate (dacă există restanţă) de la ziua în care urma să fie achitată dobînda. Se indică doar în cazul în care există restanţă (diferenţa dintre coloana 26 şi 25 este negativă), în caz contrar se indică “0”.
32. În coloana 28 Comisioane calculate, dar neachitate se indică suma totală a comisioanelor calculate, dar neachitate aferente creditului acordat şi/sau angajamentului de creditare asumat.
33. În coloana 29 Acordul subiectului istoriei de credit se răspunde la întrebarea dacă a fost obţinut acordul subiectului istoriei de credit privind prezentarea informaţiei biroului istoriilor de credit (prin “da” – 1 sau “nu” – 0). În cazul imposibilităţii (demonstrate documentar) de a obţine acordul sau dezacordul de la client se indică cifra “2”.
34. În coloana 30 Informaţia privind istoriile de credit se răspunde la întrebarea dacă banca dispune de informaţie privind istoriile de credit pentru subiectul istoriei de credit.
0 – lipseşte informaţia;
1 – dispunerea de informaţie anterior acordării creditului;
2 – dispunerea de informaţie actualizată, anual, după acordarea creditului sau la modificarea condiţiilor contractuale.
35. În coloana 31 Codul IBAN se indică numărul codului IBAN întocmit în conformitate cu reglementările BNM sau, în lipsa codului IBAN, se indică numărul contului analitic.
36. În coloana 32 Notă pot fi introduse date adiţionale sau explicaţii cu privire la debitor, dacă acestea sunt relevante în limita a 50 de caractere.
37. În coloana 33 Numărul contului BIC se indică numărul de cont unic şi complet al subiectului istoriei de credit aşa cum există el în evidenţele sursei de formare a istoriilor de credit, însoţit de primele 4 caractere ale codului BIC de identificare al sursei de formare a istoriilor de credit.
38. În coloana 34 Codul filialei se indică codul filialei în SAPI în bilanţul căreia este reflectat creditul.
39. În coloanele 35-39 Ponderarea la risc 0% / 20% / 50% / 75% / 100% se indică suma activelor ponderate la risc în funcţie de tipul acestora şi de tipul gajului calculate conform Instrucţiunii privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor în scopuri prudenţiale. Se reflectă suma activului care se ponderează la risc luînd în calcul dobînda şi ajustările conform instrucţiunii de completare a raportului ORD 3.12. Coloanele vor fi completate în lei moldoveneşti sau echivalentul în lei recalculat la cursul oficial al BNM sau la cursul băncii în cazul creditelor ataşate la care este prevăzută o altă rată de schimb conform contractului. În cazul în care, în funcţie de gaj, creditul sau angajamentul de creditare asumat se atribuie în diferite categorii de ponderare, atunci va fi divizat corespunzător în conformitate cu prevederile instrucţiunii menţionate. Această coloană se va completa doar pentru situaţia din ultima zi a lunii în baza soldurilor creditului/angajamentului de creditare de la data respectivă, cu ajustarea, pentru ultima zi a lunii, pentru întreg portofoliul băncii a valorilor acestei coloane pînă la data de 10 a lunii următoare. În cazul unui nou instrument de creditare, coloana dată se va completa în ziua apariţiei acestuia, cu ajustarea lunară în termenul şi conform descrierii de mai sus. Dinamicele zilnice între datele de raportare determinate de cursul de schimb, schimbarea soldului ş.a. nu vor fi raportate, respectiv raportarea zilnică nu va fi determinată de schimbarea valorilor în aceste coloane.
40. În coloanele 40-73 se raportează datele prezentate Biroului Istoriilor de Credite în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi Nomenclatorul de raportare către Biroul Istoriilor de Credite, precum şi datele disponibile pe clienţii care nu au dat acceptul de prezentare a informaţiei la Birou. În cazul modificării Nomenclatorului de raportare de către Biroul Istoriilor de Credite, aceste modificări vor fi aplicate şi pentru raportarea către BNM. În cazul debitorilor care au dat acceptul de prezentare a informaţiei la Biroul Istoriilor de Credite se va raporta la BNM informaţia identică cu cea prezentată la Birou. În cazul debitorilor care nu au dat acceptul, se va prezenta doar informaţia disponibilă în bancă, dacă aceasta este posibil de raportat conform nomenclatorului Biroului Istoriilor de Credite.
41. În coloana 74 CRR_ID se raportează codul de identificare unic al creditului/angajamentului de creditare atribuit de către sistemul informaţional al băncii. Codul de identificare unic nu va putea fi atribuit altor credite/angajamente de creditare decît pentru cel căruia i-a fost atribuit din start şi va fi reutilizat doar în cazul restabilirii în bilanţ a activului anterior trecut la pierderi.
42. În coloana 75 Data raportării se indică data zilei operaţionale pentru care au fost raportate datele în coloanele 2-74 în formatul următor: aaaallzz (Ex.: 20150307).
43. Periodicitatea prezentării raportului – zilnic.
44. Termenul de prezentare a raportului – cel tîrziu pînă la ora 15:00 a primei zilei lucrătoare care succede ziua pentru care sunt raportare datele (ex. ziua pentru care sunt raportate datele 07.03.2015, termenul de prezentare a datelor 09.03.2015, ora 15:00).
Anexa nr.2 la Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor primare în vederea identificării şi supravegherii riscului de credit
ORD0317A Codul formularului
ORD 3.17A Raportul cu privire la persoanele afiliate debitorilor mari la situaţia din _______20__
| ||||||||||
Descrierea | Data raportării | Nr. | Codul de identificare al debitorului mare al băncii | Denumirea/ Numele, prenumele persoanei cu care este afiliat | Codul de identificare al persoanei cu care este afiliată | Denumirea/ Numele, prenumele persoanei afiliate debitorului | Codul de identificare al persoanei afiliate debitorului | Tipul persoanei afiliate debitorului | Criteriul de afiliere | Cota
(%) |
Nr. d/o | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Formatul datelor: text/ număr/ alfanumeric/ ş.a. | Data | Număr | Număr | Text | Text | Text | Text | Număr | Număr | Număr |
Lungimea cîmpului (numărul maxim de caractere admise) | 8 | 4 | 13 | 100 | 13 | 100 | 13 | 2 | 2 | 6 |
Obligativitatea raportării: DA – în orice situaţie; NU – doar dacă există datele/ este solicitat expres | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | NU |
Modul de întocmire a Raportului cu privire
la persoanele afiliate debitorilor mari
1. În acest raport se reflectă informaţia cu privire la persoanele afiliate celor mai mari 20 debitori individuali ai băncii la sfîrşit de lună. La determinarea celor mai mari debitori ai băncii se ia în consideraţie suma brută a creditelor şi a angajamentelor condiţionale. În lista celor 20 mai mari debitori ai băncii se includ persoanele fizice şi juridice cu excepţia băncilor (rezidente sau nerezidente) şi autorităţilor administraţiei publice (municipalităţi, primării etc.). Băncile vor completa raportul cel puţin cu informaţia acumulată în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la sistemele de control intern în bănci. Suplimentar, băncile urmează să raporteze şi informaţia adiţională colectată cu privire la persoanele afiliate celor mai mari 20 debitori ai săi şi care nu este acoperită de prevederile Regulamentului menţionat mai sus, dacă aceasta este disponibilă.
2. În coloana 1 Data raportării se indică ultima zi calendaristică a lunii gestionare pentru care este raportată informaţia în formatul următor: aaaallzz (Ex.: 20150331).
3. În coloana 2 Nr. d/o se indică numărul de ordine al înregistrării în raport.
4. În coloana 3 Codul de identificare al debitorului mare al băncii se indică, după caz, numărul de identificare de stat al unităţii de drept (IDNO) sau numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP), pentru debitorii băncii care face parte din 20 cei mai mari debitori individuali ai băncii la ultima zi calendaristică a lunii gestionare pentru care este raportată informaţia.
5. În coloana 4 Denumirea/Numele, prenumele persoanei cu care este afiliat se indică denumirea/numele, prenumele persoanei cu care este afiliată persoana indicată în Coloana 6 şi 7 conform criteriului de afiliere indicat în Coloana 9. Se recomandă utilizarea denumirii abreviate înregistrate a persoanelor juridice (sursa – pagina web a Serviciului Fiscal de Stat: https://servicii.fisc.md/contribuabil.aspx).
Datele persoanei din coloana 4 şi 5 se vor repeta pentru toate persoanele afiliate acesteia, indicate în coloanele 6 şi 7.
6. În coloana 5 Codul de identificare al persoanei cu care este afiliată se indică codul de identificare al persoanei indicate în Coloana 4, după caz, numărul de identificare de stat (formatul numeric) al unităţii de drept (IDNO), numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP), codul fiscal atribuit de organul fiscal sau seria şi numărul actului de identitate în cazurile în care acestea conform legislaţiei în vigoare sunt utilizate/atribuite în calitate de număr personal de identificare, pentru persoanele care sunt afiliate debitorului mare al băncii. În cazul persoanelor juridice nerezidente, se indică numărul de identificare/înregistrare de stat atribuit de către organul abilitat din ţara de origine a nerezidentului, iar în cazul persoanelor fizice nerezidente – codul fiscal din ţara de origine.
7. În coloana 6 Denumirea/Numele persoanei afiliate debitorului se indică denumirea/numele, prenumele persoanei afiliate persoanei indicate în coloanele 4 şi 5, care este direct sau indirect afiliată debitorului băncii. Se recomandă utilizarea denumirii abreviate înregistrate a persoanelor juridice (sursa – pagina web a Serviciului Fiscal de Stat: https://servicii.fisc.md/contribuabil.aspx).
8. În coloana 7 Codul de identificare al persoanei afiliate debitorului se indică codul de identificare al persoanei indicate în Coloana 6, după caz, numărul de identificare de stat (formatul numeric) al unităţii de drept (IDNO), numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP), codul fiscal atribuit de organul fiscal sau seria şi numărul actului de identitate în cazurile în care acestea conform legislaţiei în vigoare sunt utilizate/atribuite în calitate de număr personal de identificare. În cazul persoanelor juridice nerezidente se indică numărul de identificare/înregistrare de stat atribuit de către organul abilitat din ţara de origine a nerezidentului, iar în cazul persoanelor fizice nerezidente – codul fiscal din ţara de origine.
9. În coloana 8 Tipul persoanei afiliate debitorului se indică codificarea persoanei afiliate debitorului băncii, indicate în coloanele 6 şi 7, după categoriile de mai jos:
“11” – persoane juridice rezidente, inclusiv persoane fizice care practică activitate de întreprinzător sau alt tip de activitate;
“12” – persoane juridice nerezidente, inclusiv persoane fizice care practică activitate de întreprinzător sau alt tip de activitate;
“21” – persoane fizice rezidente;
“22” – persoane fizice nerezidente.
10. În coloana 9 Criteriul de afiliere se indică criteriul de afiliere, ţinînd cont de prevederile pct.2 din Regulamentul privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate, după codificarea de mai jos:
01 – pentru administratorii persoanei juridice (membru al consiliului, al organului executiv, al comisiei de cenzori a persoanei juridice, conducător al filialei, precum şi persoană a cărei funcţie, conform structurii interne a persoanei juridice respective, include exercitarea atribuţiei de reprezentare, de sine stătător sau împreună cu alte persoane, a persoanei juridice la încheierea actelor juridice direct legate de desfăşurarea activităţii de bază a acesteia);
02 – pentru persoana care exercită control asupra persoanei juridice;
03 – pentru persoana care se află sub controlul persoanei juridice;
04 – pentru persoana care se află, împreună cu persoana juridică sub controlul unei alte persoane;
05 – pentru persoanele afiliate persoanei fizice care, conform legislaţiei civile, este legată de persoana fizică printr-un raport de rudenie de gradul întîi şi doi;
06 – pentru persoana afiliată persoanei fizice care, conform legislaţiei civile, este soţul/soţia acesteia;
07 –pentru persoana afiliată persoanei fizice care are interes direct şi asociat într-o participaţie;
08 – pentru persoana juridică, afiliată persoanei fizice, asupra căreia persoana fizică, precum şi persoanele afiliate acesteia, individual sau în comun, exercită control.
09 – pentru persoanele afiliate persoanelor specificate la punctul 01;
10 – pentru persoanele afiliate persoanelor specificate la punctul 02;
11 – pentru persoanele afiliate persoanelor specificate la punctul 03;
12 – pentru persoanele afiliate persoanelor specificate la punctul 04;
13 – alte criterii pentru persoanele fizice şi juridice, care nu au fost specificate mai sus.
În cazul în care o persoană poate corespunde mai multor criterii de afiliere, în raport se va indica primul cod al criteriului de afiliere conform listei de mai sus.
11. În coloana 10 Cota (%) se indică mărimea cotei, în cazul în care afilierea e determinată de exercitarea controlului realizat prin intermediul deţinerii unei cote în capitalul persoanei juridice. Se indică în format numeric cu 2 zecimale şi fără includerea semnului (%) (Ex.: 55.12).
12. Periodicitatea prezentării raportului – lunar.
13. Termenul de prezentare a raportului – cel tîrziu pînă la data de 15 a lunii următoare.
Anexa nr.3 la Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor primare în vederea identificării şi supravegherii riscului de credit
ORD0317B Codul formularului ORD 3.17B Raportul cu privire la gaj pentru debitorii mari la situaţia din _______20__
|
|||||||||||||||||||
Descriere | Nr. d/o | Nu- mă- rul con- trac- tului de gaj | Data semnării contrac- tului | Tipul de asigu- rare | Numărul de identitate al debitorului | Denu- mirea/ Numele, prenu- mele debi- torului | Data ultimei evaluări | Valoa- rea de piaţa | Valoa- rea de gaj | Valoa- rea de gaj pe credit | Numărul de identitate al evaluatorului | Denu- mirea evalua- torului | Descrierea bunului
(adresa/ asigurarea/ alta informaţie) | CRR_ID | Codul cadas- tral (teren) | Codul cadas- tral (const- rucţie) | Codul cadas- tral (apar- ta- ment) | Codul cadas- tral (oda- ie) | Data rapor- tării |
Nr. d/o | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
Formatul datelor: text/ număr/ alfanumeric/ ş.a. | Număr | Text | Data | Text | Număr | Text | Data | Număr | Număr | Număr | Număr | Text | Text | Text | Număr | Număr | Număr | Număr | Data |
Lungimea cîmpului (numărul maxim de caractere admise) | 3 | 20 | 8 | 1 | 13 | 50 | 8 | 10 | 10 | 10 | 13 | Text | 400 | 7 | 3 | 2 | 3 | 8 | |
Obligativitatea raportării: DA – în orice situaţie; NU – doar dacă există datele / este solicitat expres | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | NU | DA | NU | NU | NU | NU | DA |
Exemplu | 1 | No. 17-B | 20141222 | U | 1000000000001 | “Debitor SA” | 20141222 | 128748 | 228748 | 228748 | 1234567890123 |
“Eva- luator” SRL | Imobil cu suprafaţa de 150 mp. Amplasat pe adresa mun.Chişinău, str.Independenţei, nr.5, ap.107 | CMD 201802445 | 2456322 | 105 | 01 | 001 | 20160630 |
Modul de întocmire a Raportului cu privire
la gaj pentru debitorii mari
1. În acest raport se reflectă informaţia detaliată cu privire la gajul celor mai mari 20 debitori individuali ai băncii la sfîrşit de lună. Informaţia în raport este structurată după tipul de gaj indiferent de faptul dacă mai mute tipuri de gaj sunt constituite în baza unui singur contract.
2. În coloana 1 Nr. d/o se indică numărul de ordine al înregistrării în raport.
3. În coloana 2 Numărul contractului de gaj se indică numărul atribuit contractului de gaj între bancă şi debitorul gajist.
4. În coloana 3 Data semnării contractului se indică data contractului de gaj semnat între bancă şi debitorul gajist (în formatul aaaallzz).
5. În coloana 4 Tipul de asigurare se indică tipul de asigurare conform nomenclatorului de mai jos pentru fiecare gaj în parte.
D – fără asigurare;
E – imobil rezidenţial;
F – imobil comercial;
G – teren;
H – averea personală, inclusiv obiecte de giuvaiere;
I – mijloace de transport (inclusiv cele date în leasing), tehnica agricolă motorizată şi nemotorizată ale persoanelor fizice şi juridice;
J – utilaj, echipament;
K – depozite bancare/partea împrumutului ce se utilizează pentru asigurarea creditului acordat;
L – instrumente de datorie şi/sau de capital (cu excepţia instrumentelor din poziţiile N şi S);
M – şeptel, produse agricole, vegetale, alimentare;
N – acţiunile altor bănci;
O – fidejusiune;
P – cesiunea creanţelor, fluxului de mijloace financiare din conturile curente;
Q – bunuri viitoare (care se află în proces de producere, care urmează a fi procurate/importate în ţară, roadă a anilor viitori ş.a.);
R – garanţii ale Guvernului RM sau ale Guvernului unei ţări-membre a Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică;
S – valori mobiliare de stat şi ale BNM;
T – garanţiile organizaţiilor internaţionale şi ale băncilor multilaterale de dezvoltare;
U – altele.
6. În coloana 5 Numărul de identitate al debitorului gajist/debitorului ipotecar/garantului ipotecar se indică, după caz, numărul de identificare de stat (formatul numeric) al unităţii de drept (IDNO), numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP), codul fiscal atribuit de organul fiscal sau seria şi numărul actului de identitate în cazurile în care acestea conform legislaţiei în vigoare sunt utilizate/atribuite în calitate de număr personal de identificare. În cazul persoanelor juridice nerezidente se indică numărul de identificare/înregistrare de stat atribuit de către organul abilitat din ţara de origine a nerezidentului, iar în cazul persoanelor fizice nerezidente – codul fiscal din ţara de origine.
7. În coloana 6 Denumirea/Numele, prenumele debitorului gajist/debitorului ipotecar/garantului ipotecar se indică denumirea/numele, prenumele debitorului gajist. Pentru persoanele juridice rezidente se recomandă utilizarea denumirii abreviate înregistrate a persoanelor juridice (sursa – pagina web a Serviciului Fiscal de Stat: https://servicii.fisc.md/contribuabil.aspx).
8. În coloana 7 Data ultimei evaluări se indică data ultimului raport de evaluare a bunului depus în gaj (în formatul aaaallzz).
9. În coloana 8 Valoarea de piaţă se indică valoarea (în lei) de piaţă a bunului gajat conform ultimului raport de evaluare. În cazul evaluării realizate de către bancă se indică valoarea de piaţă stabilită de către aceasta conform politicilor şi procedurilor interne.
10. În coloana 9 Valoarea de gaj se indică valoarea (în lei) a bunului gajat conform contractului de gaj încheiat între bancă şi debitorul gajist.
11. În coloana 10 Valoarea de gaj pe credit se indică valoarea (în lei) a gajului atribuită unui credit. În cazul în care gajul serveşte drept garanţie pentru un sigur credit, în coloana 10 se va înscrie valoarea din coloana 9, iar în cazul în care un gaj este utilizat pentru două sau mai multe credite, se va înscrie valoarea proporţională ce revine fiecărui credit.
12. În coloana 11 Numărul de identitate al evaluatorului se indică numărul de identificare de stat al evaluatorului (IDNO) care a emis ultimul raport de evaluare a bunului respectiv. În cazul bunurilor evaluate de bancă se indică codul de identificare al băncii.
13. În coloana 12 Denumirea evaluatorului se indică denumirea persoanei juridice care a efectuat evaluarea. Se recomandă utilizarea denumirii abreviate înregistrate a persoanelor juridice (sursa – pagina web a Serviciului Fiscal de Stat: https://servicii.fisc.md/contribuabil.aspx).
14. În coloana 13 Descrierea bunului (adresa/asigurarea/altă informaţie) se raportează informaţia generală despre bunul gajat. Descrierea nu trebuie să depăşească 400 de caractere.
15. În coloana 14 CRR_ID se raportează codul de identificare unic al creditului/angajamentului condiţional atribuit de către sistemul informaţional al băncii pentru care este gajat bunul respectiv. În cazul în care contractul de gaj asigură mai multe credite se vor raporta toate codurile de identificare a creditelor separate prin spaţiu.
16. În coloana 15 Codul cadastral (teren) se indică codul cadastral al bunului în cazul raportării în Coloana 4 a valorilor E, F sau G.
17. În coloana 16 Codul cadastral (construcţie) se indică codul cadastral al bunului în cazul raportării în Coloana 4 a valorilor E, F.
18. În coloana 17 Codul cadastral (apartament) se indică codul cadastral al bunului în cazul raportării în Coloana 4 a valorilor E, F.
19. În coloana 18 Codul cadastral (odaie) se indică codul cadastral al bunului în cazul raportării în Coloana 4 a valorilor E, F. În cazul creditelor gajate cu bunuri imobile de acelaşi tip (loturi de pămînt, apartamente) cu coduri cadastrale individuale, care depăşesc ca număr per credit 10 bunuri, acestea vor fi raportate sub o singură înregistrare pe tip de bun indicînd după caz codul cadastral al lotului pe care se află blocul locativ gajat, sau codul cadastral al bunului cu cea mai mare valoare de gaj.
20. În coloana 19 Data raportării se indică ultima zi calendaristică a lunii gestionare pentru care este raportată informaţia în formatul următor: aaaallzz (Ex.: 20150331).
21. Periodicitatea prezentării raportului – lunar.
22. Termenul de prezentare a raportului – cel tîrziu pînă la data de 15 a lunii următoare.
Anexa nr.4 la Instrucţiunea privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor primare în vederea identificării şi supravegherii riscului de credit
ORD0317C Codul formularului ORD 3.17C Raportul cu privire la cererile de acordare a creditelor mari la situaţia din _______20__
|
||||||||||
Descrierea | Denumirea solicitantului | Numărul de identitate al solicitantului | Data cererii | Suma creditului solicitat | Moneda creditului solicitat | Perioada pentru care este solicitat creditul (zile) | Statutul cererii | ID Cerere | Codul Filialei | Data Raportării |
Nr. d/o | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Formatul datelor: text/ număr/ alfanumeric/ ş.a. | Text | Text | Data | Număr | Număr | Număr | Număr | Text | Text | Data |
Lungimea cîmpului (numărul maxim de caractere admise) | 100 | 13 | 8 | 10 | 3 | 5 | 1 | 8 | ||
Obligativitatea raportării: DA – în orice situaţie; NU – doar dacă există datele/ este solicitat expres | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA | DA |
Exemplu | JUPITER SA | 1001001001001 | 20160614 | 1000000000 | 498 | 365 | 2 | CMD201802446 | MOBBMD22609 | 20160315 |
Modul de întocmire a Raportului cu privire
la cererile de acordare a creditelor mari
1. În acest raport se reflectă informaţia cu privire la cererile primite de către bancă privind acordarea creditelor în sumă mai mare sau egală cu nivelul de 1% din capitalul normativ total al băncii la ultima dată raportată sau echivalentul acesteia la data recepţionării cererii.
2. În coloana 1 Denumirea solicitantului se indică denumirea/numele, prenumele solicitantului de credit. Pentru persoanele juridice rezidente se recomandă utilizarea denumirii abreviate înregistrate a persoanelor juridice (sursa – pagina web a Serviciului Fiscal de Stat: https://servicii.fisc.md/contribuabil.aspx).
3. În coloana 2 Numărul de identitate al solicitantului se indică, după caz, numărul de identificare de stat (formatul numeric) al unităţii de drept (IDNO), numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP), codul fiscal atribuit de organul fiscal sau seria şi numărul actului de identitate în cazurile în care acestea conform legislaţiei în vigoare sunt utilizate/atribuite în calitate de număr personal de identificare. În cazul persoanelor juridice nerezidente se indică numărul de identificare/înregistrare de stat atribuit de către organul abilitat din ţara de origine a nerezidentului, iar în cazul persoanelor fizice nerezidente – codul fiscal din ţara de origine.
4. În coloana 3 Data cererii se indică data indicată în cererea de solicitare a creditului (în formatul aaaallzz).
5. În coloana 4 Suma creditului solicitat se indică suma creditului solicitat în moneda în care este solicitat creditul. Dacă în cerere este indicat un interval (de la/pînă la) se reflectă suma maximă.
6. În coloana 5 Moneda creditului solicitat se indică codul numeric al monedei în care este solicitat creditul (ex.498, 840, 978).
7. În coloana 6 Perioada pentru care este solicitat creditul se indică perioada în zile pentru care este solicitat creditul. În condiţiile în care în cerere este indicat un interval (de la/pînă la), se reflectă perioada maximă.
8. În coloana 7 Statutul cererii se indică una din următoarele codificări pentru specificarea statutului cererii din momentul recepţionării cererii:
1 – cerere depusă;
2 – examinare;
3 – cerere aprobată;
4 – cerere respinsă;
5 – cerere retrasă.
În cazul în care, pe parcursul aceleiaşi zile, cererea parcurge mai multe etape (cererea este depusă, examinată şi respinsă), în raport va fi reflectat statutul cererii la închiderea zilei operaţionale.
9. În coloana 8 ID Cerere se indică identificatorul unic al cererii atribuit de către bancă.
10. În coloana 9 Codul filialei se indică codul filialei în SAPI care a recepţionat cererea.
11. În coloana 10 Data raportării se indică data zilei operaţionale pentru care sunt raportate datele în formatul următor: aaaallzz (Ex.: 20150307).
12. Periodicitatea prezentării raportului – zilnic în cazul recepţionării cererilor care întrunesc cerinţele de raportare, modificării informaţiei aferente sumei/monedei/termenului creditului pe parcursul examinării cererii sau în cazul în care pentru cererile raportate anterior se schimbă statutul indicat în Coloana 7.
13. Termenul de prezentare a raportului – cel tîrziu pînă la ora 15:00 a primei zile lucrătoare care succede ziua pentru care sunt raportare datele (ex. ziua pentru care sunt raportate datele 07.03.2015, termenul de prezentare a datelor 09.03.2015, ora 15:00).
