L E G E
cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător
nr. 235-XVI din 20.07.2006
Monitorul Oficial nr. 126-130/627 din 11.08.2006
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul legii
Articolul 2. Scopul legii
Articolul 3. Reglementarea activităţii de întreprinzător
Articolul 4. Principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător
Capitolul II
PRINCIPIILE DE REGLEMENTARE A ACTIVITĂŢII DE ÎNTREPRINZĂTOR
Secţiunea 1
Principiul previzibilităţii
Articolul 5. Previzibilitatea reglementării activităţii de întreprinzător
Articolul 6. Previzibilitatea cheltuielilor
Articolul 7. Previzibilitatea documentelor normativ-tehnice
Secţiunea a 2-a
Principiul transparenţei decizionale şi a reglementării
Articolul 8. Transparenţa decizională
Articolul 9. Transparenţa reglementării
Articolul 10. Transparenţa actelor necesare iniţierii şi/ sau desfăşurării afacerii
Articolul 11. Aprobarea tacită a iniţierii şi/sau desfăşurării afacerii
Articolul 12. Transparenţa documentelor normativ-tehnice
Secţiunea a 3-a
Principiul analizei impactului de reglementare
Articolul 13. Analiza impactului de reglementare
Secţiunea a 4-a
Principiul reglementării materiale şi procedurale a iniţierii,
desfăşurării şi lichidării afacerii prin acte legislative
Articolul 14. Reglementarea materială şi procedurală
Secţiunea a 5-a
Principiul echitabilităţii (proporţionalităţii) în raporturile dintre stat şi întreprinzător
Articolul 15. Noţiuni generale
Articolul 16. Principiul echitabilităţii (proporţionalităţii) în efectuarea controlului asupra activităţii de întreprinzător
Articolul 17. Principiul echitabilităţii (proporţionalităţii) în suspendarea activităţii de întreprinzător
Articolul 18. Responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice pentru eliberarea autorizaţiilor
Capitolul III
REVIZUIREA ACTELOR NORMATIVE
Articolul 19. Comisia de stat pentru reglementarea activităţii de întreprinzător
Articolul 20. Mecanismul de revizuire a actelor normative
Articolul 21. Dispoziţii finale
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul legii
Obiectul prezentei legi îl constituie stabilirea principiilor de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător, procedura de revizuire a actelor normative potrivit acestor principii.
Articolul 2. Scopul legii
Scopul prezentei legi constă în crearea unui cadru juridic favorabil mediului de afaceri şi climatului investiţional pentru dezvoltare social-economică.
Articolul 3. Reglementarea activităţii de întreprinzător
În sensul prezentei legi, reglementare a activităţii de întreprinzător semnifică stabilirea drepturilor, obligaţiilor, cerinţelor şi interdicţiilor faţă de întreprinzători şi de activitatea lor, precum şi reglementarea relaţiilor dintre autorităţile publice şi întreprinzători.
Articolul 4. Principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător
În sensul prezentei legi, reglementarea activităţii de întreprinzător are loc pe următoarele principii de bază:
a) previzibilitatea reglementării activităţii de întreprinzător;
b) transparenţa decizională şi transparenţa reglementării activităţii de întreprinzător;
c) analiza impactului de reglementare;
d) reglementarea materială şi procedurală a iniţierii, desfăşurării şi lichidării afacerii prin acte legislative;
e) echitabilitatea (proporţionalitatea) în raporturile dintre stat şi întreprinzător.
Capitolul II
PRINCIPIILE DE REGLEMENTARE A ACTIVITĂŢII DE ÎNTREPRINZĂTOR
Secţiunea 1
Principiul previzibilităţii
Articolul 5. Previzibilitatea reglementării activităţii de întreprinzător
(1) Reglementarea activităţii de întreprinzător se efectuează prin legi, hotărîri/ordonanţe ale Guvernului şi acte normative ale autorităţilor administraţiei publice (în continuare – acte normative).
(2) Legile stabilesc, pentru fiecare caz aparte, limitele de reglementare pentru Guvern şi/sau pentru autorităţile administraţiei publice. Actele normative ale acestor autorităţi nu pot fi invocate în cazul în care nu corespund prevederilor prezentei legi.
Articolul 6. Previzibilitatea cheltuielilor
Plăţile pentru serviciile prestate şi actele eliberate întreprinzătorilor de către autorităţile administraţiei publice şi alte instituţii cu funcţii de reglementare şi control se stabilesc prin legi, cu indicarea serviciului, a actului, a mărimii taxei pentru aceste servicii şi acte.
Articolul 7. Previzibilitatea documentelor normativ-tehnice
Condiţiile tehnice, sanitare, standardele, alte documente similare (în continuare – documente normativ-tehnice) sînt obligatorii în cazul în care sînt stabilite prin legi.
Secţiunea a 2-a
Principiul transparenţei decizionale şi a reglementării
Articolul 8. Transparenţa decizională
Autorităţile administraţiei publice sînt obligate să informeze asupra proiectelor de acte normative şi să asigure transparenţa în activitatea lor decizională prin implicarea sectorului privat, a societăţii civile şi a persoanelor fizice în elaborarea de acte normative şi în procesul luării deciziilor.
Articolul 9. Transparenţa reglementării
(1) Autorităţile administraţiei publice asigură transparenţa reglementării prin accesul liber la proiectele de acte normative şi prin publicarea acestora conform legislaţiei.
(2) Actele normative se înscriu în Registrul de stat al actelor juridice (în continuare – registru) după publicarea lor în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, conform legislaţiei. Registrul este ţinut de Ministerul Justiţiei.
(3) Accesul la registru prin internet este gratuit.
Articolul 10. Transparenţa actelor necesare iniţierii şi/ sau desfăşurării afacerii
(1) Iniţierea şi/sau desfăşurarea afacerii are loc în bază de autorizaţie.
(2) Autorizaţia este un act, emis de autoritatea administraţiei publice competente, prin care se permite solicitantului să iniţieze şi/sau să desfăşoare o afacere. Noţiunea de autorizaţie include şi licenţele, permisele, certificatele, avizele, aprobările, coordonările, alte operaţiuni administrative similare, prealabile sau ulterioare autorizării.
Articolul 11. Aprobarea tacită a iniţierii şi/sau desfăşurării afacerii
(1) Autorizaţia se consideră acordată sau, după caz, reînnoită dacă autoritatea administraţiei publice nu răspunde solicitantului în termenul prevăzut de lege pentru emiterea sau reînnoirea ei.
(2) După expirarea termenului stabilit de lege pentru emiterea autorizaţiei şi în lipsa unei comunicări scrise din partea autorităţii administraţiei publice, solicitantul poate desfăşura activitatea pentru care a solicitat autorizare.
(3) Procedura aprobării tacite se aplică tuturor autorizaţiilor emise de autorităţile administraţiei publice, cu excepţia celor emise în domeniul activităţilor care vizează regimul armelor de foc, muniţiilor şi explozibililor, regimul substanţelor narcotice şi al altor substanţe psihotrope.
(4) Răspunsul negativ al autorităţii administraţiei publice competente dat în termenul prevăzut de lege pentru emiterea autorizaţiei nu echivalează cu aprobarea tacită.
(5) În cazul în care constată o neregularitate a documentaţiei depuse, autoritatea administraţiei publice va notifica acest fapt solicitantului autorizaţiei cu cel puţin 10 zile înainte de expirarea termenului prevăzut de lege pentru emiterea respectivei autorizaţii dacă acest termen este mai mare de 15 zile sau cu cel puţin 5 zile înainte de expirarea termenului prevăzut de lege pentru emiterea autorizaţiei dacă acest termen este mai mic de 15 zile. Autoritatea administraţiei publice va preciza totodată şi modul de remediere a neregularităţii constatate.
(6) În cazul în care, după obţinerea documentului oficial prin care se permite iniţierea şi/sau desfăşurarea unei afaceri, autoritatea administraţiei publice constată neîndeplinirea unor condiţii importante prevăzute pentru eliberarea autorizaţiei, nu va putea anula documentul, ci va notifica titularului, în cel mult 3 luni de la data expirării termenului legal pentru emiterea autorizaţiei, neregularităţile constatate, modul de remediere a tuturor deficienţelor identificate, termenul în care titularul trebuie sa respecte această obligaţie şi care nu poate fi mai mic de 30 de zile.
(7) Autoritatea administraţiei publice va anula documentul oficial prin care se permite iniţierea şi/sau desfăşurarea unei afaceri, acordat conform prezentei legi, dacă va constata neîndeplinirea unor condiţii care aduc o gravă atingere interesului public, securităţii naţionale, ordinii sau sănătăţii publice şi care nu pot fi remediate sau dacă deficienţele identificate nu au fost remediate în termenul stabilit la alin.(6).
Articolul 12. Transparenţa documentelor normativ-tehnice
(1) Documentele normativ-tehnice obligatorii sînt accesibile publicului, legea respectivă stabilind autoritatea administraţiei publice responsabilă de eliberarea lor.
(2) Documentele normativ-tehnice şi copiile de pe ele se eliberează gratuit, fiind acoperite doar cheltuielile de imprimare şi copiere.
Secţiunea a 3-a
Principiul analizei impactului de reglementare
Articolul 13. Analiza impactului de reglementare
(1) Analiza impactului de reglementare reprezintă argumentarea, în baza evaluării costurilor şi beneficiilor, necesităţii adoptării actului normativ şi analiza de impact al acestuia asupra activităţii de întreprinzător, inclusiv asigurarea respectării drepturilor şi intereselor întreprinzătorilor şi ale statului, precum şi corespunderea actului scopurilor politicii de reglementare şi principiilor prezentei legi.
(2) Actul de analiză a impactului de reglementare este parte integrantă a notei informative a proiectului de act normativ.
Secţiunea a 4-a
Principiul reglementării materiale şi procedurale a iniţierii,
desfăşurării şi lichidării afacerii prin acte legislative
Articolul 14. Reglementarea materială şi procedurală
(1) Normele materiale şi procedurale de iniţiere, desfăşurare şi lichidare a afacerii, precum şi de control asupra afacerii, se stabilesc prin legi.
(2) Autorităţile administraţiei publice nu sînt în drept să adopte norme primare pentru reglementarea iniţierii, desfăşurării şi lichidării afacerii.
Secţiunea a 5-a
Principiul echitabilităţii (proporţionalităţii) în raporturile
dintre stat şi întreprinzător
Articolul 15. Noţiuni generale
Activitatea autorităţilor administraţiei publice în relaţiile cu întreprinzătorii trebuie să fie proporţională asigurării intereselor societăţii şi protecţiei drepturilor întreprinzătorilor. Autorităţile administraţiei publice nu vor întreprinde acţiuni în exces necesităţilor atingerii scopurilor societăţii.
Articolul 16. Principiul echitabilităţii (proporţionalităţii) în efectuarea controlului asupra activităţii de întreprinzător
(1) Autorităţile administraţiei publice exercită, prin intermediul reprezentanţilor, controlul asupra activităţii de întreprinzător (în continuare – control) în limitele şi în conformitate cu competenţele stabilite de lege.
(2) Autorităţile administraţiei publice competente au obligaţia de a controla modul de desfăşurare a activităţilor care se efectuează pe baza aprobării tacite.
(3) Controlul activităţii de întreprinzător, cu excepţia celui financiar şi fiscal, poartă un caracter consultativ.
(4) Controlul poate avea loc doar în cazurile stabilite de lege, cu stipularea expresă a autorităţii publice împuternicite să efectueze controlul, a genurilor de activitate şi a categoriilor de întreprinzători supuse controlului.
(5) Se interzice aplicarea oricărei sancţiuni fără a se verifica corectitudinea ei de către conducătorul organului de control şi fără a se acorda întreprinzătorului posibilitatea de a o contesta.
(6) La efectuarea controlului, organele de control vor ţine cont de următoarele principii:
a) legalitatea şi respectarea competenţei stabilite de lege;
b) neadmiterea aplicării sancţiunilor care nu sînt stabilite de legi;
c) tratarea dubiilor apărute la aplicarea legislaţiei în favoarea întreprinzătorului;
d) efectuarea cheltuielilor de control din contul statului;
e) prescrierea recomandărilor pentru înlăturarea încălcărilor constatate în urma controlului;
f) dreptul de a ataca acţiunile organului de control.
Articolul 17. Principiul echitabilităţii (proporţionalităţii) în suspendarea activităţii de întreprinzător
(1) În sensul prezentei legi, suspendarea activităţii de întreprinzător semnifică suspendarea (sistarea) unor genuri de activitate, a unor lucrări concrete, a altor acţiuni necesare activităţii de întreprinzător.
(2) Activitatea de întreprinzător poate fi suspendată prin hotărîre judecătorească, adoptată în temeiul legii. Hotărîrea instanţei de judecată privind suspendarea activităţii întreprinzătorului se adoptă la cererea autorităţilor administraţiei publice.
(3) În cazurile prevăzute expres de lege, activitatea de întreprinzător poate fi suspendată, cu adresarea ulterioară în instanţa de judecată a autorităţii care a dispus suspendarea. Adresarea în judecată trebuie să se facă în decursul a 3 zile lucrătoare. În caz de nerespectare a acestui termen, suspendarea se anulează.
(4) Hotărîrea judecătorească privind suspendarea activităţii de întreprinzător se adoptă în termen de 5 zile lucrătoare şi se execută în conformitate cu legislaţia.
(5) Taxa de stat se restituie în cazul în care hotărîrea judecătorească definitivă şi irevocabilă, adoptată în urma contestării, este în favoarea agentului economic.
(6) Reluarea activităţii de întreprinzător se efectuează în temeiul hotărîrii instanţei de judecată care a emis hotărîrea de suspendare a acestei activităţi sau a hotărîrii instanţei ierarhic superioare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Articolul 18. Responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice pentru eliberarea autorizaţiilor
Fapta funcţionarului public care, avînd cunoştinţă de solicitarea de autorizare şi de documentaţia acesteia, nu soluţionează cu bună ştiinţă cererea în termenul prevăzut de lege, făcînd să intervină prezumţia legală a aprobării tacite, se pedepseşte conform legislaţiei.
Capitolul III
REVIZUIREA ACTELOR NORMATIVE
Articolul 19. Comisia de stat pentru reglementarea activităţii de întreprinzător
(1) Comisia de stat pentru reglementarea activităţii de întreprinzător (în continuare – comisia), instituită în baza unui regulament aprobat de Guvern, asigură continuitatea procesului de optimizare a cadrului juridic de reglementare a activităţii de întreprinzător. Comisia şi grupul ei de lucru sînt asistate de Secretariatul Evaluării Impactului de Reglementare.
(2) Comisia are următoarele atribuţii:
a) monitorizează modul de executare a prezentei legi de către autorităţile administraţiei publice şi raportează semestrial Parlamentului şi Guvernului;
b) verifică şi face propuneri asupra rapoartelor privind analiza impactului de reglementare a proiectelor de acte normative şi efectuează avizarea lor;
c) propune, în modul stabilit de legislaţie, revizuirea sau abrogarea actelor normative care nu corespund principiilor de reglementare;
d) supraveghează măsurile de monitorizare a eficienţei actelor normative.
Articolul 20. Mecanismul de revizuire a actelor normative
(1) Organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administrative nesubordonate Guvernului (în continuare – autorităţi) elaborează, în termen de 4 luni, proiectele de modificare şi completare a actelor normative din domeniul lor de activitate (în continuare – proiecte) în temeiul prezentei legi.
(2) În termen de 15 zile după expirarea termenului indicat la alin.(1), autorităţile remit comisiei proiectele şi notele informative spre avizare, prezintă concomitent Parlamentului un raport privind rezultatele revizuirii actelor normative la această etapă.
(3) În termen de 3 luni după expirarea termenului indicat la alin.(2), comisia examinează proiectele remise şi expediază avizul ei autorităţilor. Comisia prezintă Parlamentului un raport privind revizuirea actelor normative.
(4) În termen de 2 luni după expirarea termenului indicat la alin.(3), autorităţile elaborează, în baza avizului comisiei, versiunile finale ale proiectelor şi notelor informative, le adoptă ori le transmit spre a fi adoptate conform legislaţiei.
(5) Revizuirea şi adoptarea actelor normative în temeiul prezentei legi se încheie la 30 noiembrie 2007.
[Art.20 completat prin Legea nr.182-XVI din 20.07.2007, în vigoare 03.08.2007]
Articolul 21. Dispoziţii finale
(1) Prezenta lege intră în vigoare la 1 ianuarie 2008, cu excepţia prevederilor art.19, 20 şi ale prezentului articol, care intră în vigoare la data publicării prezentei legi.
(2) Guvernul va adopta, în termen de 4 luni, metodologia de analiză a impactului de reglementare şi de monitorizare a eficienţei actului de reglementare, conform criteriilor şi principiilor prevăzute de prezenta lege.
[Art.21 modificat prin Legea nr.182-XVI din 20.07.2007, în vigoare 03.08.2007]
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Marian LUPU |
Chişinău, 20 iulie 2006. | |
Nr.235-XVI. |
