H O T Ă R Î R E
privind asigurarea elevilor cu manuale şi
a adulţilor cu materiale didactice
[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.13 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
nr. 876 din 22.12.2015
Monitorul Oficial nr.2-12/3 din 15.01.2016
* * *
Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „Ministerul Educaţiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Educaţiei şi Cercetării”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023
În temeiul prevederilor art.41, art.140 alin.(1) lit.v) şi art.145 alin.(11) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.319-324, art.634), Hotărîrii Parlamentului nr.1531-XIII din 25 februarie 1998 privind instituirea Fondului extrabugetar pentru manuale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.22-23, art.139), cu modificările ulterioare, precum şi în scopul asigurării cu manuale şi literatură didactică a elevilor şi cadrelor didactice, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se stabileşte că elevii şi cadrele didactice se asigură integral de la bugetul de stat cu:
curriculum, ghiduri de implementare a curriculumului şi literatură didactică referitoare la pregătirea copiilor pentru şcoală în instituţiile de educaţie timpurie de toate tipurile;
curriculum şi ghiduri de implementare a curriculumului pentru învăţămîntul primar, gimnazial şi liceal în instituţiile de învăţămînt de toate tipurile;
manuale pentru învăţămîntul primar şi gimnazial în instituţiile de învăţămînt de toate tipurile;
manuale pentru copiii din familiile social vulnerabile, în proporţie de 10% din numărul total al elevilor din învăţămîntul liceal, în instituţiile de învăţămînt de toate tipurile;
manuale, materiale didactice, atlase, hărţi etc. pentru elevii instituţiilor rezidenţiale de toate tipurile;
ghiduri pentru cadrele didactice de implementare a manualelor selectate prin concurs şi manualelor reeditate, în cazul în care ele au suferit modificări esenţiale conceptuale şi de conţinut.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
2. Se finanţează, parţial, din bugetul de stat asigurarea elevilor cu manuale de Limba şi literatura bulgară, Limba şi literatura găgăuză şi Limba şi literatura ucraineană, în calitate de manual de limba maternă pentru clasele X-XII. Cota de finanţare din bugetul de stat va fi egală cu diferenţa dintre costul tirajului şi cuantumul plăţii de chirie estimate pentru toţi anii de utilizare a titlurilor respective de manuale.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
3. Volumul alocaţiilor bugetare prevăzute la punctele 1 şi 2 se va determina în baza propunerilor Ministerului Educaţiei şi Cercetării, prezentate anual Ministerului Finanţelor, conform cerinţelor şi termenelor stabilite de acesta.
4. Mijloacele bugetare prevăzute pentru asigurarea cu manuale a copiilor din familiile social vulnerabile, si a elevilor instituţiilor rezidenţiale de toate tipurile vor fi alocate Fondului special pentru manuale din contul bugetului Ministerului Educaţiei şi Cercetării, anual, pînă la data de 1 decembrie.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
5. Elevii claselor X-XII, inclusiv elevii din sistemul de învăţămînt profesional tehnic în care se realizează şi învăţămîntul liceal, sînt asiguraţi cu manuale şcolare prin intermediul Schemei de închiriere a manualelor şcolare.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
6. Plata de închiriere a manualelor se stabileşte anual de către Fondul special pentru manuale, în funcţie de gradul de uzură şi costul fiecărui manual precizat pentru anul respectiv şi se aprobă de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Plata de închiriere pentru titlurile de manuale Limba şi literatura bulgară, Limba şi literatura găgăuză şi Limba şi literatura ucraineană, în calitate de manual de limba maternă pentru clasele X-XII, se stabileşte la nivelul plăţii de închiriere a manualului Limba şi literatura rusă (maternă) pentru clasa şi anul de utilizare respectiv.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
7. Manualele noi pentru învăţămîntul primar, gimnazial şi liceal se vor edita pe bază de concurs, organizat de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
8. Licitaţiile pentru achiziţiile de manuale se organizează de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Evaluarea şi selectarea manualelor prezentate la concurs se face în baza Regulamentului elaborat şi aprobat de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
81. Procesul de editare şi de reeditare se organizează conform Instrucţiunii cu privire la gestionarea materialelor didactice pentru adulţi, aprobată de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
[Pct.81 introdus prin Hot.Guv. nr.13 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
9. Cheltuielile aferente evaluării manuscriselor în cadrul concursurilor pentru elaborarea manualelor noi şi evaluării manualelor propuse pentru reeditare (retribuirea muncii, plăţile la bugetul asigurărilor sociale de stat, plata diurnelor, cazării şi transportului evaluatorilor) vor fi acoperite, după cum urmează:
curriculum, ghidurile de implementare a curriculumului, literatura didactică referitoare la pregătirea copiilor pentru şcoală şi manualele pentru învăţămîntul primar şi gimnazial – din resursele financiare ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării;
manualele destinate învăţămîntului liceal – din contul mijloacelor financiare ale Fondului special pentru manuale, acumulate ca dobînzi calculate la depunerile în depozite bancare ale soldului mijloacelor băneşti disponibile.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
91. Se stabileşte tariful minim al remuneraţiei pentru evaluarea proiectelor de manuale şcolare în mărime de 550 de lei pentru o coală de autor.
[Pct.91 introdus prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
92. Se stabileşte remuneraţia minimă a grupului de autori de manuale şcolare în mărime de 20% din valoarea contractului de achiziţii publice de manuale şcolare, dar nu mai puţin decât cuantumul unui salariu mediu lunar pe economie pentru o coală de autor (16 pagini pentru proiectele de manual de format 26 × 20 cm sau echivalentul în cm2).
[Pct.92 introdus prin Hot.Guv. nr.360 din 29.05.2024, în vigoare 30.05.2024]
93. Ministerul Educaţiei şi Cercetării achiziţionează şi plasează pe site-ul său web oficial versiunea digitală a proiectelor de manuale care au fost ofertate în cadrul licitaţiilor pentru achiziţiile de manuale organizate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi au acumulat minimum 90% din punctajul pentru calitatea ofertei, în baza Regulamentului elaborat şi aprobat de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, dar nu au fost declarate câştigătoare.
[Pct.93 introdus prin Hot.Guv. nr.360 din 29.05.2024, în vigoare 30.05.2024]
94. Preţul pentru versiunea digitală a proiectului de manual achiziţionat în condiţiile punctului 93 se stabileşte în cuantum de un salariu mediu lunar pe economie, pentru o coală de autor. Se stabileşte remuneraţia minimă a grupului de autori a proiectului de manual achiziţionat în condiţiile punctului 93 de minimum 50% din preţul de achiziţionare.
[Pct.94 introdus prin Hot.Guv. nr.360 din 29.05.2024, în vigoare 30.05.2024]
10. Manualele alternative, elaborate în baza Curriculumului naţional, selectate pe bază de concurs şi recomandate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, nu sînt obligatorii şi achiziţia acestora nu se finanţează.
[Pct.11 abrogat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
12. Se aprobă:
Regulamentul cu privire la asigurarea elevilor claselor I-IX cu manuale, conform anexei nr.1;
Regulamentul Fondului special pentru manuale, conform anexei nr.2;
Regulamentul Schemei de închiriere a manualelor şcolare pentru elevii claselor X-XII, inclusiv elevii din sistemul de învăţămînt profesional tehnic în care se realizează şi învăţămîntul liceal, conform anexei nr.3;
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
13. Se stabileşte că cheltuielile privind punerea în aplicare a prezentei hotărîri vor fi acoperite în limita alocaţiilor prevăzute în bugetele respective.
14. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.5.
PRIM-MINISTRU INTERIMAR | Gheorghe BREGA
|
Contrasemnează: | |
Ministrul educaţiei | Corina Fusu |
Ministrul finanţelor | Anatol Arapu |
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei | Mircea Buga
|
Nr.876. Chişinău, 22 decembrie 2015. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.876 din 22 decembrie 2015
Notă: În denumire şi pe tot parcursul textului, cifra „IV” se substituie cu cifra „IX”, conform Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023
REGULAMENT
cu privire la asigurarea elevilor claselor I-IX cu manuale
1. Elevii claselor I-IX din instituţiile de învăţămînt de toate tipurile, indiferent de forma de proprietate şi statutul lor juridic, se asigură cu manuale şcolare în mod gratuit de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
2. Tirajele ediţiilor de manuale pentru învăţămîntul primar se formează în baza comenzilor de manuale pentru elevii claselor I-IX, prezentate de către organele locale de specialitate în domeniul învăţămîntului.
3. Organele locale de specialitate în domeniul învăţământului, la formarea comenzilor pentru completarea stocului de manuale pentru elevii din clasele I-IX, solicită de la instituţiile de învăţământ informaţia cu privire la numărul necesar de manuale pentru completarea stocului, care se vor folosi pe perioada de utilizare a manualului, însumează datele oferite de către instituţiile de învăţământ şi stabilesc comanda de completare a stocului de manuale la nivel de unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea. Comanda de completare a stocului de manuale se va realiza la necesitate. În comanda de manuale se va include şi rezerva de stoc în mărime de până la 7% din numărul maxim de elevi şi cadre didactice, la nivel de unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea, care se preconizează că vor folosi manualul pe perioada de utilizare a acestuia.
[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
4. Durata de utilizare a manualelor pentru elevii claselor I-IX se aprobă de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi, de regulă, constituie patru ani pentru învăţământul primar şi cinci ani pentru învăţământul gimnazial. Ministerul Educaţiei şi Cercetării este în drept să modifice durata de utilizare a manualelor. Anunţul referitor la modificarea duratei de utilizare a manualelor se face cu cel puţin şase luni înainte de expirarea duratei de utilizare a titlului de manual.
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
5. Periodicitatea editării manualelor pentru elevii claselor I-IX coincide cu durata lor de utilizare. Manualele de Limba şi literatura română (Abecedar) şi Limba şi literatura rusă (Букварь) pentru clasa I sunt editate anual, pe durata lor de utilizare.
[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
6. Manualele Limba şi literatura română (Abecedar), Limba şi literatura rusă (Букварь) pentru clasa I se vor edita anual şi se vor oferi cadou elevilor ca fiind primul lor manual.
7. Asigurarea elevilor din clasele I-IX cu manuale se realizează în mod gratuit, prin intermediul bibliotecilor şcolare. Plata suplimentară pentru bibliotecari sau alte categorii de personal care realizează activităţi de repartizare a manualelor şcolare se efectuează conform cadrului normativ ce reglementează salarizarea în sectorul bugetar.
[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
8. Manualele pentru clasele I-IX se eliberează elevilor în utilizare pentru un an de studii, după care urmează a fi restituite bibliotecii instituţiei de învăţămînt.
9. Manualele, pierdute sau deteriorate de către elevi pe parcursul utilizării în anul de studii respectiv, se înlocuiesc de către părinţi cu manuale de acelaşi titlu. În cazul în care, manualul pierdut sau deteriorat nu poate fi înlocuit cu manuale de acelaşi titlu, se permite înlocuirea lui cu alt titlu de carte pentru copii de vîrsta respectivă, la preţ echivalent cu preţul de achiziţie al manualului.
10. Se consideră manual deteriorat acela în care, la finele anului şcolar, lipsesc pagini sau a cărui uzură nu permite utilizarea lui în continuare. Gradul de uzură este stabilit de comisia constituită prin ordinul conducătorului instituţiei de învăţămînt.
11. În lista manualelor gratuite pentru elevii claselor I-IX se includ manualele aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, care se consideră manuale de bază.
12. În lista manualelor de bază nu se includ:
a) manualele alternative, recomandate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
b) caietele poligrafice tipizate, culegerile de texte, culegerile de teste şi orice alte lucrări elaborate suplimentar la manualele de bază.
Utilizarea lucrărilor menţionate la lit.a) şi b) nu poate fi impusă elevilor.
13. Manualele pentru elevii claselor I-IX, achiziţionate din mijloacele financiare bugetare, sunt transmise organelor locale de specialitate din domeniul învăţământului, pentru a fi utilizate în instituţiile de învăţământ.
[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.13 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
14. Evidenţa biblioeconomică şi contabilă a manualelor pentru elevii claselor I-IX se ţine în conformitate cu actele normative ce reglementează activitatea bibliotecilor şi contabilă a instituţiilor de învăţământ.
[Pct.14 completat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
[Pct.15 abrogat prin Hot.Guv. nr.13 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
16. Organele locale de specialitate în domeniul învăţămîntului şi instituţiile de învăţămînt vor prezenta rapoarte anuale referitor la utilizarea manualelor pentru elevii claselor I-IX, în modul stabilit de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.876 din 22 decembrie 2015
REGULAMENTUL
Fondului special pentru manuale
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Fondul special pentru manuale (în continuare – Fond) este persoană juridică cu statut de instituţie publică. În calitate de persoană juridică, Fondul dispune de balanţă şi buget propriu, ştampilă şi formulare cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi număr de identificare de stat (IDNO). Fondul este o unitate cu autonomie financiară nonprofit, care funcţionează în condiţii de autogestiune. Fondator al Fondului este Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
2. Fondul îşi exercită activitatea sa în cooperare cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării, organele locale de specialitate în domeniul învăţămîntului, instituţiile de învăţămînt şi alţi actori educaţionali, sociali şi economici.
3. Principalele atribuţii ale Fondului sînt:
a) achiziţionarea şi distribuirea manualelor şcolare pentru învăţământul liceal;
a1) achiziţionarea şi distribuirea materialelor didactice pentru adulţi;
b) finanţarea proiectelor de asigurare cu manuale a elevilor;
c) gestionarea Schemei de închiriere a manualelor şcolare pentru elevii claselor X-XII, inclusiv elevii din sistemul de învăţămînt profesional tehnic în care se realizează şi învăţămîntul liceal;
d) gestionarea Schemei de închiriere a materialelor didactice pentru adulţi.
[Pct.3 completat prin Hot.Guv. nr.13 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
4. Obligaţiile Fondului sînt:
a) gestionarea Schemei de închiriere a manualelor şcolare şi a materialelor didactice pentru adulţi;
a1) gestionarea, inclusiv contabilă, a materialelor didactice pentru adulţi şi integrarea acestora în Schema de închiriere a materialelor didactice pentru adulţi, cu respectarea condiţiilor de utilizare şi întreţinere stabilite de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
b) stabilirea plăţilor de închiriere a manualelor incluse în Schema de închiriere a manualelor şcolare şi a materialelor didactice pentru adulţi;
b1) monitorizarea utilizării stării materialelor didactice pentru adulţi, prin realizarea de evaluări periodice privind gradul de uzură, necesitatea completării stocurilor şi distribuirea eficientă a acestora instituţiilor de învăţământ beneficiare;
c) achiziţionarea manualelor şcolare selectate şi aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării incluse în Schema de închiriere a manualelor şcolare şi a materialelor didactice pentru adulţi;
d) organizarea depozitării în siguranţă a manualelor tipărite, distribuirea şi transportarea lor organelor locale de specialitate în domeniul învăţămîntului;
d1) organizarea depozitării în siguranţă a materialelor didactice pentru adulţi tipărite, distribuirea şi transportarea lor de instituţiile prestatoare de formare continuă a adulţilor;
e) inspectarea stocurilor de manuale, colectarea şi analiza datelor furnizate de organele locale de specialitate în domeniul învăţămîntului;
e1) inspectarea stocurilor de materiale didactice pentru adulţi, colectarea şi analiza datelor furnizate de către instituţiile prestatoare de formare continuă a adulţilor;
f) generalizarea comenzilor de manuale pe republică, în baza comenzilor ce i-au fost prezentate de către organele locale de specialitate în domeniul învăţămîntului şi formarea tirajelor de manuale ce urmează a fi achiziţionate, inclusiv pentru completarea stocului de manuale;
g) păstrarea şi ţinerea registrelor financiare detaliate;
h) pregătirea declaraţiilor şi a rapoartelor financiare detaliate;
i) ţinerea evidenţei analitice a resurselor băneşti acumulate, din plăţile de închiriere a manualelor şi a materialelor didactice pentru adulţi, în contul Fondului special pentru manuale, pentru fiecare instituţie de învăţămînt în parte;
j) pregătirea rapoartelor în privinţa utilizării manualelor şi a materialelor didactice pentru adulţi incluse în Schema de închiriere a manualelor şcolare şi a materialelor didactice pentru adulţi;
k) informarea autorităţilor publice centrale şi locale, inclusiv a instituţiilor de învăţămînt despre funcţionarea Schemei de închiriere a manualelor şi a materialelor didactice pentru adulţi şcolare.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.13 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
5. Activitatea Fondului este finanţată din contul veniturilor obţinute în urma investirii soldului disponibil al mijloacelor băneşti acumulate ca plăţi de închiriere a manualelor şcolare, precum şi din alte surse de venituri legale.
6. Pentru realizarea scopurilor sale Fondul are dreptul:
a) să deschidă conturi bancare în trezoreria teritorială deserventă;
b) să deţină proprietate separată;
c) să achiziţioneze, în numele său drepturi şi responsabilităţi patrimoniale şi intelectuale;
d) să încheie contracte;
e) să se reprezinte în instanţele judecătoreşti.
II. SURSELE FINANCIARE ALE FONDULUI
7. Mijloacele băneşti ale Fondului se acumulează din următoarele surse:
a) plăţile de închiriere a manualelor şcolare şi a materialelor didactice pentru adulţi;
b) mijloacele bugetare transferate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru acoperirea integrală a plăţilor de închiriere a manualelor şcolare pentru elevii din instituţiile rezidenţiale, scutirilor acordate pentru elevii din familiile socialmente vulnerabile în condiţiile prezentei hotărîri;
c) mijloacele bugetare transferate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării pentru acoperirea parţială a costurilor de achiziţii a manualelor Limba şi literatura găgăuză (maternă), Limba şi literatura ucraineană (maternă) şi Limba şi literatura bulgară (maternă) din învăţămîntul liceal;
d) contribuţiile voluntare şi donaţiile de la persoane fizice şi juridice;
e) dobînzile calculate la depunerile în depozitele bancare ale soldurilor şi mijloacelor băneşti disponibile;
f) din alte surse legale.
[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.13 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
III. UTILIZAREA MIJLOACELOR FONDULUI
8. Mijloacele băneşti acumulate în contul Fondului din plăţile de închiriere a manualelor şcolare şi a materialelor didactice pentru adulţi vor fi destinate, în exclusivitate, achiziţiei şi distribuirii manualelor şcolare şi a materialelor didactice pentru adulţi, pentru care au fost colectate plăţi de închiriere.
[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.13 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
9. Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în comun cu Consiliul de administraţie al fondului, poate decide editarea sau procurarea altor manuale destinate învăţămîntului liceal, pentru care nu au fost colectate plăţi de închiriere, cu condiţia acumulării ulterioare a acestora pentru asigurarea editării manualelor incluse în Schema de închiriere a manualelor şcolare pentru elevii claselor X-XII.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
10. Sumele colectate din plăţile de închiriere a manualelor şcolare şi a materialelor didactice pentru adulţi, contribuţiile voluntare şi donaţiile benevole sînt depuse în contul Fondului cu destinaţie specială pentru şcoala respectivă.
[Pct.10 completat prin Hot.Guv. nr.13 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
11. Mijloacele bugetare transferate pentru acoperirea plăţilor de închiriere a manualelor şcolare pentru elevii din familiile socialmente vulnerabile şi mijloacele bugetare transferate pentru acoperirea parţială a costurilor de achiziţie a manualelor Limba şi literatura găgăuză (maternă), Limba şi literatura ucraineană (maternă) şi Limba şi literatura bulgară (maternă) din învăţămîntul liceal sînt distribuite proporţional numărului de elevi din fiecare instituţie de învăţămînt.
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
12. Din mijloacele financiare ale Fondului, colectate ca plăţi de închiriere a manualelor şcolare şi a materialelor didactice pentru adulţi, pot fi achitate plăţi doar pentru achiziţia şi distribuirea manualelor aprobate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în baza unor contracte corespunzătoare.
[Pct.12 completat prin Hot.Guv. nr.13 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
13. Mijloacele financiare, colectate ca plăţi de închiriere a manualelor şi a materialelor didactice pentru adulţi, în contul Fondului, disponibile pînă la folosirea lor conform destinaţiei, sînt investite în valori mobiliare de stat şi depozite bancare la Banca Naţională a Moldovei.
[Pct.13 completat prin Hot.Guv. nr.13 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
14. Se permite utilizarea resurselor financiare, destinate asigurării cu manuale, de pe contul analitic al unei instituţii de învăţămînt pentru o altă instituţie de învăţămînt, în baza unor motive întemeiate.
15. Mijloacele financiare acumulate ca dobîndă, în urma investiţiei soldului mijloacelor băneşti disponibile vor fi folosite, după cum urmează:
a) pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare a Fondului, conform devizului de cheltuieli aprobat de Consiliul de administraţie;
b) pentru acoperirea cheltuielilor aferente evaluării ofertelor de manual (pentru elevii claselor X-XII) în cadrul licitaţiilor pentru elaborarea, editarea şi achiziţiile de manuale şi a evaluării manualelor în utilizare;
c) pentru acoperirea cheltuielilor aferente evaluării manualelor (pentru elevii claselor X-XII) propuse pentru reeditare;
d) pentru acoperirea cheltuielilor de editare a unor manuale (aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării) pentru învăţămîntul liceal, care nu au fost incluse în Schema de închiriere a manualelor şcolare pentru elevii claselor X-XII;
e) pentru acoperirea cheltuielilor de distribuire a manualelor (pentru elevii claselor X-XII) în centrele unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea, după caz;
e1) pentru acoperirea cheltuielilor aferente evaluării, reeditării şi distribuirii materialelor didactice pentru adulţi;
f) pentru acoperirea cheltuielilor ce ţin de achitarea comisionului bancar de prelucrare a plăţilor în numerar pentru închirierea manualelor şi a materialelor didactice pentru adulţi;
g) pentru acoperirea altor cheltuieli legale.
[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.13 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
IV. STRUCTURA ŞI ORGANELE DE CONDUCERE ALE FONDULUI
16. Fondatorul (Ministerul Educaţiei şi Cercetării) îşi exercită drepturile de gestionar al Fondului prin intermediul Consiliului de administraţie şi directorul Fondului.
17. Fondatorul are următoarele atribuţii principale:
a) desemnează şi revocă, prin ordin, membrii Consiliului de administraţie şi preşedintele acestuia;
b) numeşte directorul Fondului, prin concurs, cu care încheie contract individual de muncă pentru transmiterea proprietăţii Fondului în gestiune operativă şi a împuternicirilor de desfăşurare a activităţii;
c) eliberează din funcţie directorul Fondului, în condiţiile stabilite de Codul muncii al Republicii Moldova nr.154-XV din 28 martie 2003;
d) asigură supravegherea activităţii economico-financiare a Fondului, fără a interveni nemijlocit în activitatea acestuia;
e) stabileşte statele de personal ale Fondului.
18. Controlul şi supravegherea directă a activităţii Fondului se efectuează de către Consiliul de administraţie, ca organ colegial de administrare, care activează în temeiul Codului civil al Republicii Moldova nr.1107-XV din 6 iunie 2002.
19. Consiliul de administraţie se desemnează de către fondator pe o perioadă de 3 ani.
20. Componenţa numerică a Consiliului de administraţie se stabileşte de fondator, în număr de 5-7 persoane.
21. În componenţa Consiliului de administraţie sînt desemnaţi reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării, Ministerului Finanţelor, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, colectivului de muncă, reprezentanţi ai organelor locale de specialitate în domeniul învăţămîntului şi ai instituţiilor de învăţămînt. Membrii Consiliului de administraţie din partea colectivului de muncă sînt aleşi la adunarea generală a colectivului de muncă.
[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
22. Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii:
a) aprobă direcţiile prioritare şi planurile anuale de activitate ale Fondului;
b) monitorizează integritatea şi folosirea eficientă a resurselor şi bunurilor Fondului;
c) aprobă devizul anual de venituri şi cheltuieli şi raportul financiar anual;
d) exercită controlul activităţii economico-financiare a Fondului pe perioada de gestiune;
e) prezintă fondatorului rapoarte cu privire la activitatea economico-financiară a Fondului şi rezultatele auditului activităţii economico-financiare, după caz;
f) decide asupra utilizării resurselor financiare, destinate asigurării cu manuale, de pe contul unei şcoli pentru o altă şcoală, după caz;
g) propune fondatorului, după caz, eliberarea directorului din funcţie;
h) examinează materialele ce ţin de utilizarea patrimoniului Fondului şi casarea bunurilor materiale atribuite la fondurile şi mijloacele fixe;
i) decide cu privire la oportunitatea efectuării auditului activităţii economico-financiare a Fondului.
23. Membrii Consiliului de administraţie activează, fără remunerare materială, paralel cu munca de bază. În cazul în care membrul Consiliului este rechemat de către autoritatea/instituţia care l-a delegat, calitatea lui de membru al Consiliului încetează. Autoritatea/instituţia respectivă propune un alt membru al Consiliului.
24. Consiliul de administraţie nu are dreptul să intervină în activitatea directorului Fondului desfăşurată pentru exercitarea funcţiilor stipulate în contractul individual de muncă.
25. Şedinţele Consiliului de administraţie sînt deliberative dacă la şedinţe sînt prezenţi cel puţin 2/3 din numărul membrilor acestuia.
26. Deciziile Consiliului de administraţie se adoptă cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi la şedinţele oficiale, anunţate cu trei săptămîni înainte de data convocării lor.
27. Orice membru al Consiliului de administraţie poate exprima dezinteresul său pentru subiectul discutat, care nu ar trebui să fie considerat ca un obstacol în calea luării deciziei.
28. Membrii Consiliului de administraţie răspund solidar pentru prejudiciile cauzate în urma îndeplinirii cu abateri de la legislaţie a hotărîrilor adoptate de ei. Membrul Consiliului de administraţie care a votat împotriva unor astfel de decizii este scutit de repararea prejudiciilor cauzate, dacă în procesul-verbal al şedinţei este consemnată opţiunea lui de vot. Este absolvit de răspundere şi membrul Consiliului de administraţie care nu a asistat la şedinţă.
29. Realizarea activităţii operative şi economico-financiare a Fondului este asigurată de personalul scriptic în frunte cu directorul Fondului.
30. Structura, drepturile şi funcţiile personalului scriptic se stabilesc prin Regulament propriu, aprobat de Consiliul de administraţie al Fondului.
31. Directorul Fondului îşi exercită funcţiile ce-i revin în conformitate cu legislaţia în vigoare, prezentul Regulament şi contractul individual de muncă.
32. Directorul Fondului are următoarele atribuţii:
a) conduce activitatea Fondului şi asigură funcţionarea lui eficientă;
b) acţionează, fără procură, în numele Fondului;
c) reprezintă interesele Fondului în raport cu persoanele fizice şi juridice, precum şi cu instanţele de justiţie, acordînd atare împuterniciri şi altor angajaţi ai Fondului ce dispun de calificările respective;
d) asigură executarea deciziilor fondatorului şi ale Consiliului de administraţie;
e) prezintă rapoarte de activitate a Fondului şi, după caz, de audit fondatorului şi Consiliului de administraţie;
f) angajează şi concediază, asigură remunerarea şi stimularea, sancţionează şi avertizează personalul scriptic al Fondului;
g) încheie contracte, eliberează procuri;
h) asigură prezentarea, în modul stabilit de lege, a rapoartelor financiare şi fiscale, a dărilor de seamă statistice şi a altor tipuri de rapoarte în organele respective de stat;
i) asigură inspectarea stocurilor de manuale şi monitorizarea colectării plăţilor de închiriere a manualelor şi analiza datelor furnizate de organele locale de specialitate în domeniul învăţămîntului şi instituţiile de învăţămînt;
j) îndeplineşte şi alte obligaţii ce ţin de asigurarea activităţii Fondului.
33. Directorul Fondului este obligat să asigure integritatea bunurilor primite în gestiune operativă, utilizarea şi reproducerea lor şi poartă răspundere pentru neexecutarea sau executarea inadecvată a obligaţiilor stabilite prin contractul individual de muncă sau prin deciziile fondatorului şi ale Consiliului de administraţie.
34. Directorul Fondului, în coordonare cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării, este în drept să stopeze orice furnizare de manuale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul al doilea care nu au colectat plăţile de închiriere în volum suficient.
35. Directorul Fondului nu este în drept să efectueze plăţi ce ţin de editarea manualelor fără aprobarea prealabilă „Bun de tipar” din partea Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
V. CONTABILITATEA ŞI RAPORTAREA FINANCIARĂ
36. Fondul ţine contabilitatea în conformitate cu Legea contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007, standardele naţionale de contabilitate (SNC) şi alte acte normative din domeniul contabilităţii.
37. Politica de contabilitate a Fondului se elaborează în conformitate cu Legea contabilităţii şi standardele naţionale de contabilitate, se coordonează cu fondatorul şi se aprobă anual prin ordinul directorului.
38. Rapoartele financiare şi statistice, dările de seamă fiscale se întocmesc şi se prezintă în conformitate cu legislaţia în vigoare.
VI. CONTROLUL ACTIVITĂŢII FONDULUI
39. Controlul corespunderii activităţii Fondului cu misiunea acestuia se exercită de către fondator şi organele de conducere ale Fondului.
40. Controlul respectării disciplinei financiare se efectuează de către organele abilitate cu dreptul de control financiar, în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova.
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.876 din 22 decembrie 2015
Notă: În denumire şi pe tot parcursul textului, cifra „V” se substituie cu cifra „X”, conform Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023
REGULAMENTUL SCHEMEI
de închiriere a manualelor şcolare pentru elevii claselor X-XII, inclusiv elevii
din sistemul de învăţămînt profesional tehnic în care se realizează
şi învăţămîntul liceal
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Schema de închiriere a manualelor şcolare se aplică pentru elevii claselor X-XII, inclusiv elevii din sistemul de învăţămînt profesional tehnic în care se realizează şi învăţămîntul liceal.
2. Schema de închiriere a manualelor şcolare pentru elevii claselor X-XII, inclusiv elevii din sistemul de învăţămînt profesional tehnic în care se realizează şi învăţămîntul liceal (în continuare – Schema de închiriere) are drept obiectiv constituirea unui sistem de recuperare a costurilor manualelor şi finanţarea ulterioară a editării (reeditării) lor.
3. Schema de închiriere prevede stabilirea şi încasarea unei plăţi (cotă-parte din costul manualului) pentru închirierea manualelor date în utilizare elevilor pentru un an de studii.
4. Sumele acumulate în contul Fondului special pentru manuale (în continuare – Fond) provenite din plăţile de închiriere a manualelor, se vor utiliza cu destinaţie specială numai în scopul procurării şi distribuirii manualelor pentru învăţămîntul liceal.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
5. În Schema de închiriere se includ manualele de bază aprobate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
6. În Schema de închiriere nu se includ:
a) manualele alternative recomandate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
b) caietele poligrafice tipizate, culegerile de texte, culegerile de teste şi orice alte lucrări elaborate suplimentar la manualele aflate în uz.
Utilizarea lucrărilor menţionate la lit.a)-b) nu poate fi impusă elevilor.
7. Lista manualelor şcolare care se includ în Schema de închiriere se aprobă anual de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, la anunţarea plăţilor de chirie, dar nu mai tîrziu de 2 luni pînă la începerea anului de studii.
8. Durata de utilizare a manualelor incluse în Schema de închiriere se aprobă de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi, de regulă, constituie cinci ani. Ministerul Educaţiei şi Cercetării este în drept să modifice durata de utilizare a manualelor. Anunţul referitor la modificarea duratei de utilizare a manualelor se face cu cel puţin şase luni înainte de expirarea duratei de utilizare a titlului de manual.
9. Periodicitatea editării manualelor incluse în Schema de închiriere coincide cu durata lor de utilizare.
10. Manualele, incluse în Schema de închiriere, sunt transmise organelor locale de specialitate din domeniul învăţământului, pentru a fi utilizate în instituţiile de învăţământ.
[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.13 din 15.01.2025, în vigoare 16.02.2025]
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
11. Manualele, aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, se pun anual la dispoziţia elevilor numai după achitarea plăţii de închiriere.
II. PLATA DE ÎNCHIRIERE
12. Plata de închiriere a manualelor, cota-parte din preţul precizat al manualului pentru anul respectiv, constituie suma de bani achitată pentru folosirea unui manual pe parcursul unui an de studii.
13. Plata de închiriere pentru fiecare titlu de manual şcolar se stabileşte de către Fond şi se aprobă de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
14. Plata de închiriere a manualelor se stabileşte pentru fiecare titlu de manual drept cotă-parte din preţul precizat al manualului pentru anul respectiv, după cum urmează:
i) primul an de utilizare (manual nou) – 28%;
ii) al doilea an de utilizare – 25%;
iii) al treilea an de utilizare – 20%;
iv) al patrulea an de utilizare – 15%;
v) al cincilea an de utilizare – 12%.
În cazul în care Ministerul Educaţiei şi Cercetării modifică durata de utilizare a manualelor plata (cota procentuală) pentru chirie se stabileşte de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
15. Precizarea preţului manualului pentru fiecare an se face în felul următor:
a) preţul precizat în primul an de utilizare este egal cu preţul de livrare majorat cu cheltuielile de distribuire;
b) preţul precizat în al doilea an de utilizare este egal cu preţul precizat în primul an de utilizare majorat cu variaţia preţurilor la producţia editorial poligrafică în perioada anului precedent;
c) preţul precizat în al treilea an de utilizare este egal cu preţul precizat în al doilea an de utilizare majorat cu variaţia preţurilor la producţia editorial poligrafică în perioada anului precedent;
d) preţul precizat în al patrulea an de utilizare este egal cu preţul precizat în al treilea an de utilizare majorat cu variaţia preţurilor la producţia editorial poligrafică în perioada anului precedent;
e) preţul precizat în al cincilea an de utilizare este egal cu preţul precizat în al patrulea an de utilizare majorat cu variaţia preţurilor la producţia editorial poligrafică în perioada anului precedent.
16. Cheltuielile de distribuire a manualelor se stabilesc pentru primul an în care manualul se transportă în centrele unităţilor administrative-teritoriale de nivelul al doilea.
17. Plata de închiriere a manualelor nu poate fi modificată pe parcursul anului şcolar.
18. Fondul anunţă mărimea plăţilor de închiriere a manualelor cu cel puţin 2 luni înainte de începutul anului şcolar.
19. Manualele pierdute sau deteriorate de către elevi pe parcursul utilizării în anul de studii respectiv se înlocuiesc cu manuale de acelaşi titlu. În cazul în care manualul pierdut sau deteriorat nu poate fi înlocuit cu un manual de acelaşi titlu, se permite achitarea plăţii de înlocuire. Plata de înlocuire pentru manualele substanţial deteriorate sau pierdute este egală cu preţul precizat al manualului în anul respectiv.
[Pct.19 în redacţia Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
20. Se consideră deteriorat manualul în care la finele anului şcolar lipsesc pagini sau a cărui uzură nu permite utilizarea lui în continuare. Gradul de uzură este stabilit de comisia constituită prin ordinul conducătorului instituţiei de învăţămînt.
III. REALIZAREA SCHEMEI DE ÎNCHIRIERE
21. Atribuţiile Ministerului Educaţiei şi Cercetării în realizarea Schemei de închiriere sînt:
a) administrarea generală a Schemei de închiriere;
[Lit.b) pct.21 abrogată prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
c) aprobarea manualelor şcolare incluse în Schema de închiriere;
d) aprobarea plăţilor de închiriere a manualelor incluse în Schema de închiriere;
e) asigurarea organelor locale de specialitate în domeniul învăţămîntului şi a instituţiilor de învăţămînt cu instrucţiuni adecvate pentru administrarea Schemei de închiriere.
[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
22. Atribuţiile Fondului în realizarea Schemei de închiriere sînt prezentate în punctul 4 din anexa nr.2 la prezenta hotărîre.
23. Atribuţiile organelor locale de specialitate în domeniul învăţămîntului în realizarea Schemei de închiriere sînt:
a) organizarea aplicării Schemei de închiriere în instituţiile de învăţămînt din subordine;
b) recepţionarea manualelor de la Fond şi distribuirea lor instituţiilor de învăţămînt;
c) formarea comenzilor de manuale pentru unitatea administrativ-teritorială de nivelul al doilea. La formarea comenzilor pentru completarea stocului de manuale pentru elevii din clasele X-XII, solicită de la instituţiile de învăţământ informaţia cu privire la numărul necesar de manuale pentru completarea stocului, care se vor folosi pe perioada de utilizare a manualului, însumează datele oferite de către instituţiile de învăţământ şi stabilesc comanda de completare a stocului de manuale la nivel de unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea. Comanda de completare a stocului de manuale se va realiza la necesitate. În comanda de manuale se va include şi rezerva de stoc în mărime de până la 7% din numărul maxim de elevi şi cadre didactice, la nivel de unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea, care se preconizează că vor folosi manualul pe perioada de utilizare a acestuia.
c1) gestionarea şi raportarea anuală a datelor cu privire la stocul de manuale, gradul de deteriorare al manualelor şcolare conform termenului de utilizare al acestora, rezerva de stoc de manuale la nivel de unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea;
d) monitorizarea colectării plăţilor de închiriere a manualelor în unităţile şcolare din unitatea administrativ-teritorială de nivelul al doilea;
e) pregătirea şi prezentarea rapoartelor referitoare la funcţionarea Schemei de închiriere la nivel de unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea.
[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
24. Atribuţiile instituţiilor de învăţămînt în realizarea Schemei de închiriere sînt:
a) asigurarea fiecărui elev cu un set de manuale pentru utilizare în anul respectiv de studii;
b) colectarea plăţilor de închiriere şi depunerea în modul stabilit a sumelor acumulate în contul Fondului;
c) stabilirea sumelor totale ale plăţilor de închiriere care urmează să fie colectate de la fiecare elev şi fiecare clasă în corespundere cu plata de închiriere aprobată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi informarea despre aceasta a părinţilor înainte de începutul fiecărui an de studii;
d) ţinerea registrelor detaliate de colectare a plăţilor de închiriere pentru fiecare elev şi fiecare clasă;
e) prezentarea informaţiilor asupra funcţionării Schemei de închiriere solicitată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, de Fond şi de organul local de specialitate în domeniul învăţămîntului;
f) pregătirea şi prezentarea rapoartelor statistice asupra utilizării manualelor şcolare;
g) evidenţa biblioeconomică şi contabilă a manualelor primite şi utilizate în sistemul de închiriere;
h) încasarea plăţilor de înlocuire a manualelor deteriorate sau pierdute stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi transferarea sumelor acumulate în contul Fondului;
i) selectarea elevilor care vor beneficia de scutiri pentru achitarea plăţii de închiriere a manualelor.
IV. ASISTENŢA COPIILOR DIN FAMILIILE SOCIALMENTE VULNERABILE
25. Lista nominală a copiilor scutiţi de achitarea plăţii de închiriere a manualelor şcolare se stabileşte de Consiliul de administraţie al fiecărei instituţii de învăţămînt.
26. Se asigură, în mod gratuit, cu manuale şcolare următoarele categorii de copii din familiile beneficiare de ajutor social, în conformitate cu Legea nr.133-XVI din 13 iunie 2008 cu privire la ajutorul social, şi/sau care au beneficiat de ajutor material în ultimele 12 luni, în baza Legii Fondului de susţinere a populaţiei nr.827/2000:
a) copiii orfani;
b) copiii din familii monoparentale;
c) copiii din familii defavorizate;
d) copiii din familii cu 3 şi mai mulţi copii;
e) copiii aflaţi sub tutelă/curatelă;
f) copiii plasaţi în servicii de tip familial;
g) copiii plasaţi în centre de plasament temporar;
h) copiii din familii în care ambii părinţi sînt cu dizabilităţi;
i) copiii din familii în care ambii părinţi sînt pensionari;
j) copiii solicitanţilor de azil, refugiaţilor recunoscuţi în Republica Moldova, beneficiarilor de protecţie umanitară şi persoanelor cărora li s-a recunoscut statutul de apatrid în Republica Moldova, precum şi copiii din familiile defavorizate în care unul din părinţi se încadrează în una din categoriile menţionate;
k) copiii cu dizabilităţi.
[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.127 din 15.03.2023, în vigoare 16.03.2023]
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
nr.876 din 22 decembrie 2015
MODIFICĂRILE ŞI COMPLETĂRILE
ce se operează în anexa nr.4 la Hotărîrea Guvernului
nr.1108 din 25 septembrie 2006
Anexa nr.4 la Hotărîrea Guvernului nr.1108 din 25 septembrie 2006 „Privind salarizarea personalului unor instituţii finanţate de la buget” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.153-156, art.1188), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
în titlu, cuvîntul „extrabugetar” se substituie cu cuvîntul „special”;
în final, după tabel se completează cu Notă cu următorul cuprins:
„Notă: Salariile de funcţie pentru salariaţii Fondului special pentru manuale se stabilesc aplicîndu-se coeficientului egal cu raportul dintre cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real şi salariul tarifar pentru categoria I de salarizare a Reţelei tarifare unice de salarizare a angajaţilor din sectorul bugetar.”
Anexa nr.5
la Hotărîrea Guvernului
nr.876 din 22 decembrie 2015
LISTA
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.448 din 9 aprilie 1998 „Cu privire la asigurarea cu manuale a elevilor din învăţămîntul primar, gimnazial şi liceal” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.62-63, art.578).
2. Hotărîrea Guvernului nr.362 din 11 aprilie 2000 „Cu privire la modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului nr.448 din 9 aprilie 1998” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.42-44, art.445).
3. Hotărîrea Guvernului nr.1183 din 6 septembrie 2002 „Cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.448 din 9 aprilie 1998” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.126-127, art.1308).
4. Punctul 1 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.916 din 11 august 2004 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.150-155, art.1090).
5. Hotărîrea Guvernului nr.1040 din 4 octombrie 2005 „Cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.448 din 9 aprilie 1998” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.135-138, art.1124).
6. Hotărîrea Guvernului nr.921 din 31 decembrie 2009 „Cu privire la modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.2-4, art.13).
7. Punctul 2 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.341 din 3 mai 2010 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.70-71, art.418).
