H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Reglementării tehnice privind
instalaţiile pe cablu care transportă persoane
nr. 744 din 22.10.2015
Monitorul Oficial nr.297-300/837 din 30.10.2015
* * *
Abrogat: 12.08.2023
Hotărîrea Guvernului nr.518 din 22.07.2022
Notă: În tot textul hotărîrii şi al anexelor, cuvîntul „conex”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „armonizat”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018
Notă: În tot textul hotărîrii şi al Reglementării tehnice, cuvintele „Ministerul Economiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017
În conformitate cu prevederile art.18 alin.(1) şi poziţiei 22 din anexa nr.3 la Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.46-47, art.136), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Reglementarea tehnică privind instalaţiile pe cablu care transportă persoane (se anexează).
2. Ministerul Economiei şi Infrastructurii, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei hotărîri, va elabora şi va aproba lista standardelor armonizate şi planul de implementare a Reglementării tehnice privind instalaţiile pe cablu care transportă persoane.
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la 24 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia punctelor 46, 48, 50, 52 şi 54 din Reglementarea tehnică privind instalaţiile pe cablu care transportă persoane, care vor intra în vigoare la data intrării în vigoare a legii de ratificare a Acordului privind evaluarea conformităţii şi acceptarea produselor industriale dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
4. Pînă la data intrării în vigoare a legii de ratificare a Acordului privind evaluarea conformităţii şi acceptarea produselor industriale dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană:
1) se admite punerea la dispoziţie pe piaţă şi punerea în funcţiune a instalaţiilor pe cablu care transportă persoane ale căror componente de siguranţă poartă marca de conformitate SM, şi a subsistemelor destinate acestora, însoţite de declaraţia de conformitate, aplicată conform prevederilor prevăzute în Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii;
2) producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, persoană juridică cu sediul în Republica Moldova, aplică marca de conformitate SM în situaţia în care evaluarea conformităţii instalaţiilor pe cablu şi ale componentelor de siguranţă destinate pieţei naţionale se realizează de către organismele de evaluare a conformităţii recunoscute prin utilizarea procedurilor prevăzute în capitolul III din Reglementarea tehnică privind instalaţiile pe cablu care transportă persoane;
3) se interzice, în condiţiile prevăzute de Reglementarea tehnică privind instalaţiile pe cablu care transportă persoane, aplicarea pe aceeaşi componentă de siguranţă a mărcii de conformitate SM şi a marcajului CE;
4) Ministerul Economiei şi Infrastructurii recunoaşte organismele care realizează evaluarea conformităţii instalaţiilor destinate pieţei naţionale în concordanţă cu procedurile prevăzute în capitolul III din Reglementarea tehnică privind instalaţiile pe cablu care transportă persoane. Procedura de notificare se efectuează ca urmare a procedurii de recunoaştere specificată în capitolul IV1 din Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi evaluare a conformităţii;
5) cerinţele cu privire la organismele de evaluare a conformităţii notificate se aplică şi organismelor de evaluare a conformităţii recunoscute, care au regim juridic similar, conform prevederilor Legii nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi evaluare a conformităţii. La desfăşurarea procedurilor de evaluare a conformităţii, organismele de evaluare a conformităţii recunoscute care realizează evaluarea conformităţii instalaţiilor pe cablu care transportă persoane vor întocmi certificate de examinare de tip;
6) lista ce cuprinde organismele de evaluare a conformităţii recunoscute şi numerele lor de identificare se gestionează de Centrul Naţional de Acreditare „MOLDAC” şi se publică pe pagina oficială web a acestuia.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
5. Obligaţiile şi răspunderea producătorului, reprezentantului său autorizat, importatorului sau distribuitorului, persoane juridice cu sediul în Republica Moldova, privind instalaţiile pe cablu puse în funcţiune cu marca de conformitate SM, corespund celor prevăzute de prezenta hotărîre pentru instalaţiile pe cablu cu marcajul CE.
6. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Infrastructurii.
PRIM-MINISTRU | Valeriu STRELEŢ
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul economiei | Stephane Christophe Bride
|
Nr.744. Chişinău, 22 octombrie 2015. |
Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului
nr.744 din 22 octombrie 2015
Notă: În tot textul Reglementării tehnice, cuvintele „Ministerul Economiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018
REGLEMENTARE TEHNICĂ
privind instalaţiile pe cablu care transportă persoane
Reglementarea tehnică privind instalaţiile pe cablu care transportă persoane transpune parţial Directiva 2000/9/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 martie 2000 privind instalaţiile pe cablu care transportă persoane, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 106 din 3 mai 2000.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Reglementarea tehnică privind instalaţiile pe cablu care transportă persoane (în continuare – Reglementare tehnică) stabileşte cerinţele de siguranţă pentru instalaţiile pe cablu care transportă persoane, procedurile de evaluare a conformităţii care confirmă corespunderea cu cerinţele de siguranţă, activităţile care trebuie întreprinse în cadrul supravegherii pieţei în cazul în care instalaţiile respective nu sînt conforme cu cerinţele stabilite sau prezintă un risc pentru utilizatori.
2. Instalaţiile pe cablu din oţel care transportă persoane (în continuare – instalaţii pe cablu) sînt proiectate, construite, puse în funcţiune şi exploatate în scopul transportului de persoane. Instalaţiile pe cablu sînt folosite în staţiunile turistice montane şi includ funicularele, telefericele, telecabinele, telescaunele şi teleschiurile, dar pot include, de asemenea, instalaţii pe cablu folosite în transportul urban.
3. În sensul prezentei Reglementări tehnice se utilizează noţiunile definite în Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii, Legea nr.422-XVI din 22 decembrie 2006 privind securitatea generală a produselor şi următoarele noţiuni:
instalaţie – sistem complet instalat în teren, care cuprinde infrastructura şi subsistemele prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică; infrastructura special proiectată pentru fiecare instalaţie şi construită în teren include traseul instalaţiei, sistemul de date, lucrările de linie şi staţiile care sînt necesare pentru construirea şi funcţionarea instalaţiilor, inclusiv fundaţiile;
componentă de siguranţă – orice componentă de bază, set de componente, subansamblu sau ansamblu complet de echipamente şi orice dispozitiv destinat a fi încorporat într-un subsistem sau într-o instalaţie pe cablu în scopul îndeplinirii unei funcţii de siguranţă, a cărei defectare prezintă un risc pentru siguranţa sau sănătatea persoanelor, a utilizatorilor, a personalului de exploatare sau a unor părţi terţe;
contractant principal – orice persoană fizică sau juridică în numele căreia este realizată o instalaţie;
exploatabilitate – ansamblul dispoziţiilor şi măsurilor tehnice care au implicaţii asupra proiectării şi realizării şi care sînt necesare pentru exploatarea în deplină siguranţă;
abilitate de întreţinere – ansamblul de dispoziţii şi măsuri tehnice care au implicaţii asupra proiectării şi realizării şi care sînt necesare pentru întreţinerea, în scopul garantării, a unei exploatări în deplină siguranţă.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
4. Toţi agenţi economici care intervin în lanţul de comercializare şi de distribuţie iau măsuri pentru a se asigura că pun la dispoziţie pe piaţă numai subsisteme şi componente de siguranţă care sînt în conformitate cu prezenta Reglementare tehnică.
5. Evaluarea conformităţii subsistemelor şi componentelor de siguranţă ale instalaţiilor pe cablu este exclusiv obligaţia producătorului.
6. Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică (în continuare – autoritatea de supraveghere a pieţei) este autoritatea responsabilă pentru controlul respectării prezentei Reglementări tehnice.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.391 din 14.06.2023, în vigoare 26.06.2023]
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]
7. Orice decizie luată în baza prezentei Reglementări tehnice de către autoritatea de supraveghere a pieţei, din care rezultă limitarea utilizării componentelor de siguranţă sau a unui subsistem într-o instalaţie ori a introducerii acestora pe piaţă, va menţiona temeiul legal al deciziei, în condiţiile prezentei Reglementări tehnice, căile legale de recurs în vigoare şi termenele în care acesta poate fi introdus şi va fi adusă la cunoştinţa Ministerului Economiei şi Infrastructurii, precum şi persoanelor interesate.
Capitolul II
DOMENIUL DE APLICARE
8. În sensul prezentei Reglementări tehnice, prin instalaţii pe cablu care transportă persoane se subînţelege instalaţiile compuse din mai multe componente proiectate, construite, asamblate şi puse în funcţiune în vederea transportului de persoane. Aceste instalaţii, instalate pe amplasamentul lor (în continuare – instalaţii), sînt utilizate pentru transportul persoanelor în vehicule sau cu ajutorul dispozitivelor de tractare al căror sistem de suspendare şi/sau de tractare este asigurat de cabluri poziţionate de-a lungul traseului instalaţiei.
9. Instalaţiile în cauză sînt:
a) funicularele sau alte instalaţii prin care vehiculele sînt purtate pe roţi sau pe alte dispozitive de susţinere şi deplasate cu ajutorul unuia sau mai multor cabluri;
b) telefericele, ale căror vehicule sînt purtate şi/sau mişcate cu ajutorul unuia sau al mai multor cabluri; această categorie include, de asemenea, telecabinele şi telescaunele;
c) teleschiurile, care, prin intermediul unui cablu, trag utilizatorii, echipaţi cu un material corespunzător.
10. Prevederile prezentei Reglementări tehnice nu se aplică:
1) ascensoarelor;
2) tramvaielor de construcţie tradiţională manevrate prin cabluri;
3) instalaţiilor folosite în scopuri agricole;
4) materialelor specifice pentru sărbători cîmpeneşti, fixe sau mobile, precum şi instalaţiilor din parcurile de distracţii, destinate petrecerii timpului liber, şi care nu sînt utilizate ca mijloace de transport de persoane;
5) instalaţiilor miniere, precum şi celor fixe şi utilizate în scopuri industriale;
6) bacurilor fluviale manevrate prin cabluri;
7) căilor ferate cu cremalieră;
8) instalaţiilor manevrate pe şine.
11. Prezenta Reglementare tehnică se aplică instalaţiilor, infrastructurii, subsistemelor şi componentelor de securitate ale instalaţiilor care trebuie să satisfacă cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
12. În cazul în care caracteristicile, subsistemele sau componentele de siguranţă importante ale instalaţiilor pe cablu existente fac obiectul unor modificări, aceste modificări şi implicaţiile lor asupra instalaţiei pe cablu în ansamblul ei trebuie să respecte cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
13. Dispoziţiile prezentei Reglementări tehnice se aplică fără a aduce atingere altor acte legislative aplicabile; respectarea cerinţelor esenţiale ale prezentei Reglementări pot, totuşi, să necesite recurgerea la standardele armonizate, stabilite special în acest scop.
14. Standardele armonizate, ale căror referinţe au fost publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, sînt considerate a fi conforme cu cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr.2 la Reglementarea tehnică.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
15. Lista standardelor armonizate, care adoptă standardele europene armonizate referitoare la instalaţiile pe cablu care transportă persoane, se aprobă prin ordinul ministrului economiei şi infrastructurii şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Această listă se actualizează ori de cîte ori este necesar, dar nu mai rar de o dată în an.
16. Instalaţiile şi infrastructura lor, subsistemele şi componentele de siguranţă ale unei instalaţii trebuie să satisfacă cerinţele incluse în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică, care le sînt aplicabile.
17. Dacă un standard naţional adaptat la un standard european armonizat, a cărui referire a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, răspunde cerinţelor esenţiale menţionate în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică, instalaţiile şi infrastructura lor, subsistemele şi componentele de siguranţă ale unei instalaţii construite conform acestui standard, se prezumă a fi conforme cu cerinţele esenţiale în cauză.
18. La solicitarea contractantului principal sau a reprezentantului său autorizat, toate instalaţiile ce urmează a fi construite trebuie supuse unei analize de siguranţă, conform prevederilor anexei nr.3 la prezenta Reglementare tehnică. Această analiză trebuie să acopere toate aspectele de securitate a instalaţiei şi condiţiile locale de amplasare la proiectare, realizare şi punere în funcţiune, pentru identificarea, în baza experienţei existente, a riscurilor care pot să apară în timpul funcţionării.
19. Analiza de siguranţă este urmată de un raport de siguranţă care cuprinde măsurile preconizate pentru a face faţă riscurilor şi care trebuie să includă lista componentelor de siguranţă şi a subsistemelor care trebuie să se supună prevederilor capitolului III sau IV din prezenta Reglementare tehnică.
Capitolul III
COMPONENTE DE SIGURANŢĂ
20. Se admite şi se iau toate măsurile necesare, astfel încît componentele de siguranţă:
1) să nu fie comercializate decît dacă permit realizarea unor instalaţii care satisfac cerinţele esenţiale menţionate în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică;
2) să nu fie puse în funcţiune decît dacă permit realizarea unor instalaţii care nu riscă să compromită siguranţa şi sănătatea persoanei şi, eventual, siguranţa bunurilor, atîta vreme cît ele sînt instalate şi întreţinute în mod corespunzător şi utilizate conform destinaţiei lor.
21. Autorităţile competente pot emite, dacă este necesar, reglementări care cuprind cerinţele pentru a asigura protecţia persoanelor, şi în special a lucrătorilor, la utilizarea instalaţiilor, cu condiţia ca aceasta să nu implice modificări ale instalaţiilor într-un mod care nu este specificat în prezenta Reglementare tehnică.
22. Comercializarea componentelor de siguranţă destinate să fie utilizate în instalaţii care sînt conforme cu prevederile prezentei Reglementări tehnice şi cu prevederile actelor legislative aplicabile nu poate fi interzisă, restrînsă sau împiedicată din considerentul siguranţei şi/sau inofensivităţii acestora.
23. Se consideră conforme cu ansamblul de dispoziţii din prezenta Reglementare tehnică, componentele de siguranţă, care poartă marca CE, al cărui marcaj figurează în anexa nr.9 la prezenta Reglementare tehnică, însoţite de declaraţia de conformitate, prevăzută în anexa nr.4 la prezenta Reglementare tehnică.
24. Înainte de comercializarea unei componente de siguranţă, producătorul sau reprezentantul său autorizat trebuie:
1) să supună componenta de siguranţă unei proceduri de evaluare a conformităţii, conform anexei nr.5 la prezenta Reglementare tehnică; şi
2) să aplice marcajul CE pe componentele de siguranţă şi în baza modulelor din Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii, să emită declaraţia de conformitate, conform anexei nr.4 la prezenta Reglementare tehnică.
25. Procedura de evaluare a conformităţii unei componente de siguranţă este efectuată la cererea producătorului sau a reprezentantului său autorizat, de către organismul de evaluare a conformităţii acreditate în condiţiile Legii nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii şi notificat de Ministerul Economiei şi Infrastructurii (în continuare – autoritatea de reglementare).
[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
26. Atîta vreme cît componentele de siguranţă, care sînt conforme cu standardele armonizate sau cu părţi ale acestora şi prevăd marcajul CE, acestea sînt considerate a fi conforme cu cerinţele esenţiale prevăzute în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
27. Atunci cînd nici producătorul, nici reprezentantul său autorizat nu îndeplinesc obligaţiile de la pct.23, 24, 25 şi 26, aceste obligaţii revin tuturor persoanelor care comercializează componentele de siguranţă. Aceleaşi obligaţii revin celui care fabrică aceste componente de siguranţă pentru folosul propriu.
Capitolul IV
SUBSISTEME
28. Se întreprind toate măsurile necesare pentru ca subsistemele prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică să fie comercializate doar dacă permit construcţia unor instalaţii care satisfac cerinţele esenţiale menţionate în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
29. Nu se poate interzice, restrînge sau împiedică comercializarea subsistemelor destinate a fi utilizate în instalaţii atunci cînd sînt conforme cu prevederile prezentei Reglementări tehnice.
30. Se consideră că subsistemele menţionate în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică sînt conforme cu cerinţele esenţiale, atunci cînd sînt însoţite de declaraţia de conformitate prevăzută în anexa nr.6 la prezenta Reglementare tehnică şi de documentaţia tehnică prevăzută în pct.33.
31. Procedurile de evaluare a conformităţii prevăzute în prezenta Reglementare tehnică se efectuează de organisme de evaluare a conformităţii notificate în conformitate cu prevederile Legii nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.
[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
32. Procedura de evaluare a conformităţii subsistemelor se efectuează la cererea producătorului sau reprezentantului său autorizat, sau în lipsa acestora, la cererea persoanei fizice sau juridice care comercializează subsistemul, de către organismul notificat menţionat în pct.50-54 din prezenta Reglementare tehnică, pe care producătorul, reprezentantul său autorizat ori aceste persoane l-a ales în acest scop. Declaraţia de conformitate se întocmeşte de către producător sau de reprezentantul său autorizat ori de aceste persoane, în baza examinării menţionate în anexa nr.7 la prezenta Reglementare tehnică.
33. Organismul notificat trebuie să întocmească certificatul de examinare CE în conformitate cu anexa nr.7 la prezenta Reglementare tehnică şi documentaţia tehnică ce îl însoţeşte. Documentaţia tehnică trebuie să includă toate documentele necesare referitoare la caracteristicile subsistemului, precum şi, dacă este cazul, toate elementele care atestă conformitatea componentelor de siguranţă, precum şi toate elementele referitoare la condiţiile şi limitele de utilizare şi la cerinţele de întreţinere.
Capitolul V
INSTALAŢII
34. Instalaţiile pe cablu se construiesc în baza unei autorizaţii emise în conformitate cu Legea nr.721-XIII din 2 februarie 1996 privind calitatea în construcţii. Darea în exploatare a instalaţiilor pe cablu care transportă persoane se efectuează de către beneficiar, în prezenţa reprezentantului autorităţii de supraveghere a pieţei, cu participarea reprezentanţilor altor organe de supraveghere. În procesul recepţiei instalaţiilor pe cablu se controlează corespunderea lor cu documentaţia tehnică, gradul de pregătire al agentului economic pentru exploatarea instalaţiilor pe cablu care transportă persoane şi pentru acţiunile de localizare şi lichidare a efectelor produse de avarie. Actul de predare-recepţie, semnat de reprezentantul autorităţii de supraveghere a pieţei se consideră act permisiv pentru iniţierea activităţilor la instalaţiile pe cablu care transportă persoane.
35. Componentele de siguranţă şi subsistemele menţionate în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică fabricate cu respectarea cerinţelor prezentei Reglementări tehnice, care sînt încorporate în instalaţiile construite, se montează şi se pun în funcţiune numai dacă permit realizarea unei instalaţii care nu pune în pericol securitatea şi sănătatea persoanelor sau a bunurilor, atunci cînd sînt instalate şi întreţinute corect şi sînt utilizate conform destinaţiei lor.
36. Atunci cînd o componentă de siguranţă sau a unui subsistem, menţionat în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică, prezintă elemente inovatoare, vor fi luate măsurile necesare şi se vor impune condiţii speciale pentru autorizarea construcţiei şi/sau punerea în funcţiune a instalaţiilor în care se încorporează o asemenea componentă de siguranţă sau un subsistem inovator.
37. Instalaţiile pot fi construite şi puse în funcţiune numai dacă au fost proiectate şi construite, astfel încît să satisfacă cerinţele esenţiale menţionate în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
38. Nu se poate interzice, restrînge sau împiedica libera circulaţie a componentelor de siguranţă şi a subsistemelor instalaţiilor prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică, dacă sînt însoţite de declaraţia de conformitate.
39. Analiza de siguranţă, declaraţia de conformitate şi documentaţia tehnică referitor la componentele de siguranţă şi subsistemele menţionate în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică trebuie prezentate autorităţilor competente de autorizarea instalării, iar copiile de pe toate aceste documente trebuie păstrate chiar la locul instalaţiei respective.
40. Autoritatea de supraveghere a pieţei trebuie să fie în posesia analizelor de siguranţă, raportului de siguranţă şi a documentaţiei tehnice şi să asigure că acestea conţin toate documentele referitoare la caracteristicile instalaţiei şi, eventual, toate documentele care certifică conformitatea componentelor de siguranţă şi a subsistemelor instalaţiei prevăzute în anexa nr.1 la prezenta Reglementare tehnică. În plus, trebuie să existe documentele care cuprind condiţiile şi restricţiile de exploatare, plus indicaţiile complete referitoare la activitatea de administrare, supraveghere, reglaj şi întreţinere.
41. Nu se poate interzice, restrînge sau împiedică construcţia şi punerea în funcţiune a instalaţiilor care sînt conforme prevederilor prezentei Reglementări tehnice.
42. Instalaţiile sînt menţinute în funcţiune numai dacă satisfac condiţiile stabilite în raportul de siguranţă.
43. Instalaţiile pentru care autorizarea a fost obţinută înainte de intrarea în vigoare a prezentei Reglementări tehnice şi a căror construcţie nu a fost încă începută trebuie să respecte prevederile prezentei Reglementări tehnice.
Capitolul VI
MĂSURI DE PROTECŢIE
44. În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei constată că o componentă de siguranţă inscripţionată cu marcajul CE, comercializată şi utilizată conform destinaţiei, sau că un subsistem însoţit de declaraţia de conformitate şi utilizat conform destinaţiei sale riscă să compromită sănătatea şi siguranţa persoanelor şi, dacă este cazul, siguranţa bunurilor, ia toate măsurile adecvate pentru a limita condiţiile de utilizare a acelei componente sau a acelui subsistem sau pentru a interzice utilizarea sa.
45. Autoritatea de supraveghere a pieţei informează în scris Ministerul Economiei şi Infrastructurii cu privire la deciziile luate, indicînd motivele care s-au aflat la baza deciziei şi, în special, dacă neconformitatea constă în:
1) nerespectarea cerinţelor esenţiale menţionate în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică;
2) aplicarea incorectă a specificaţiilor tehnice, atunci cînd s-a invocat aplicarea acestora;
3) unele lacune ale specificaţiilor tehnice.
46. Ministerul Economiei şi Infrastructurii va informa Comisia Europeană asupra măsurilor luate la alin.1) pct.45, asupra motivelor care s-au aflat la baza acestora şi asupra cauzelor neconformităţii.
47. În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei constată că o componentă de siguranţă inscripţionată cu marcajul CE şi/sau un subsistem însoţit de declaraţia de conformitate nu este conform prevederilor prezentei Reglementări tehnice, aceasta ia măsurile prevăzute de prezenta Reglementare tehnică împotriva celui care a aplicat marcajul СЕ şi, respectiv, a celui care a întocmit declaraţia de conformitate şi informează Ministerul Economiei şi Infrastructurii asupra deciziei sale.
48. Ministerul Economiei şi Infrastructurii informează Comisia Europeană despre măsurile luate conform prevederilor pct.46.
49. În cazul în care autoritatea de supraveghere a pieţei constată că o instalaţie autorizată şi utilizată conform destinaţiei sale riscă să compromită siguranţa şi sănătatea persoanelor şi, eventual, siguranţa bunurilor, trebuie să ia măsurile necesare de limitare a condiţiilor de funcţionare a instalaţiei sau de interzicere a funcţionării acesteia.
Capitolul VII
NOTIFICAREA ORGANISMELOR
50. Autoritatea de reglementare notifică Comisiei Europene organismele de evaluare a conformităţii acreditate şi recunoscute pentru efectuarea procedurilor de evaluare a conformităţii conform pct.20-33 din prezenta Reglementare tehnică.
[Pct.50 în redacţia Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
51. Autoritatea de reglementare trebuie să respecte prevederile anexei nr.8 pentru instituirea şi îndeplinirea procedurilor necesare pentru evaluarea şi notificarea organismelor de evaluare a conformităţii. Organismele de evaluare a conformităţii îndeplinesc criteriile de evaluare stabilite în standardele armonizate.
[Pct.51 în redacţia Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
52. Autoritatea de reglementare iniţiază retragerea notificării în conformitate cu prevederile Legii nr.235 din 1 decembrie 2011 privind activităţile de acreditare şi evaluare a conformităţii şi imediat după realizarea retragerii informează Comisia Europeană.
[Pct.52 în redacţia Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
53. Autoritatea de reglementare îşi asumă întreaga răspundere pentru sarcinile îndeplinite de organismul de evaluare a conformităţii.
54. Lista organismelor notificate şi numărul alocat acestora, precum şi sarcinile specifice pentru care au fost notificate se publică şi se actualizează în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Capitolul VIII
MARCAJUL CE
55. Marcajul CE este supus principiilor generale prevăzute de Legea nr.235 din 1 decembrie 2011 cu privire la activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii.
56. Marcajul CE se aplică doar de producător sau de reprezentantul său autorizat conform modelului prevăzut în anexa nr.9 la prezenta Reglementare tehnică.
57. Marcajul CE se aplică în mod vizibil, lizibil şi indelebil pe fiecare instalaţie sau componentă de siguranţă sau pe plăcuţa cu date a componentei de siguranţă.
58. Marcajul CE se aplică înainte ca instalaţia şi/sau componenta de siguranţă să fie introdusă pe piaţă.
59. Fără a aduce prejudicii prevederilor capitolului VI:
1) orice constatare a aplicării greşite a marcajului CE atrage pentru producător sau pentru reprezentantul său autorizat obligaţia de a repune componentul de siguranţă în conformitate cu dispoziţiile asupra marcajului CE;
2) dacă neconformitatea persistă, se iau toate măsurile necesare pentru a limita sau a interzice comercializarea componentei de siguranţă respective sau pentru a asigura retragerea de pe piaţă.
Anexa nr.1
la Reglementarea tehnică privind
instalaţiile pe cablu care transportă persoane
SUBSISTEMELE
unei instalaţii pe cablu care transportă persoane
În înţelesul prezentei Reglementări tehnice, o instalaţie se compune din infrastructură şi din subsistemele enumerate în continuare (de fiecare dată, luîndu-se în considerare exploatabilitatea şi mentenabilitatea):
1. Cabluri şi elemente ataşate cablurilor.
2. Angrenaje şi frîne.
3. Dispozitive mecanice:
3.1. Dispozitive de întindere a cablurilor;
3.2. Dispozitive mecanice din staţii;
3.3. Dispozitive mecanice ale lucrărilor de linie.
4. Vehicule:
4.1. Cabine, scaune şi dispozitive de tractare;
4.2. Suspante (corzi);
4.3. Cărucioare (transbordoare);
4.4. Elemente de legătură cu cablurile.
5. Dispozitive electrotehnice:
5.1. Dispozitive de comandă, de supraveghere şi de siguranţă;
5.2. Instalaţii de comunicare şi informare;
5.3. Dispozitive de protecţie împotriva trăsnetelor.
6. Echipament de salvare:
6.1. Dispozitive fixe de salvare;
6.2. Dispozitive mobile de salvare.
Anexa nr.2
la Reglementarea tehnică privind
instalaţiile pe cablu care transportă persoane
CERINŢE ESENŢIALE
1. Obiect
Prezenta anexă defineşte cerinţele esenţiale care se aplică la proiectarea, construirea şi punerea în funcţiune, inclusiv întreţinerea şi exploatabilitatea instalaţiilor prevăzute la pct.3 din prezenta Reglementare tehnică.
2. Cerinţe generale
2.1. Siguranţa persoanelor
Siguranţa utilizatorilor, lucrătorilor şi a terţelor persoane este o cerinţă fundamentală pentru proiectarea, construcţia şi exploatarea instalaţiilor.
2.2. Principii de siguranţă
Toate instalaţiile trebuie să fie proiectate, construite, realizate, exploatate şi întreţinute cu aplicarea următoarelor principii, în ordinea indicată:
1) eliminarea sau reducerea riscurilor, prin specificaţii de proiectare şi construire;
2) definirea şi adoptarea măsurilor necesare de protecţie faţă de riscurile imposibil de eliminat prin specificaţiile de proiectare şi construire;
3) definirea şi enunţarea măsurilor de precauţie ce trebuie luate pentru a evita riscurile care nu pot fi eliminate complet prin specificaţiile şi măsurile prevăzute în subpct.1) şi 2).
2.3. Considerarea restricţiilor externe
Toate instalaţiile trebuie să fie proiectate şi construite în aşa fel încît să poată fi exploatate în condiţii de siguranţă, ţinînd cont de tipul de instalaţie, de caracteristicile terenului şi mediului înconjurător, de condiţiile atmosferice şi meteorologice, de lucrările şi de posibilele obstacole terestre şi aeriene situate în apropiere.
2.4. Dimensionarea
Instalaţiile, subsistemele şi componentele de siguranţă trebuie să fie dimensionate, proiectate şi realizate pentru a rezista cu un grad suficient de siguranţă eforturilor implicate de toate condiţiile previzibile, înţelegînd prin aceasta exploatarea, luînd în considerare în special acţiunile exterioare, efectele dinamice şi fenomenele de îmbătrînire, cu respectarea regulilor corespunzătoare, mai ales cu privire la alegerea materialelor.
2.5. Montaj
2.5.1. Instalaţiile, subsistemele şi componentele de siguranţă trebuie să fie proiectate şi realizate astfel încît să asigure asamblarea şi amplasarea lor în condiţii de siguranţă.
2.5.2. Componentele de siguranţă trebuie să fie proiectate astfel încît erorile de asamblare să devină imposibile, fie prin construcţie, fie prin înseşi marcajele aplicate pe componentele respective.
2.6. Integritatea instalaţiei
2.6.1. Componentele de siguranţă trebuie să fie proiectate, realizate şi utilizate astfel încît să fie garantată integritatea lor funcţională şi/sau integritatea instalaţiei, aşa cum este definită în analiza de siguranţă menţionată în anexa nr.3 la prezenta Reglementare tehnică, pentru ca defectele lor să fie foarte puţin probabile şi cu o marjă de siguranţă adecvată.
2.6.2. Instalaţiile trebuie să fie proiectate şi realizate astfel încît, pe parcursul exploatării lor, defectele unei componente, susceptibile să afecteze siguranţa, chiar şi indirect, să facă, în timp util, obiectul unei măsuri adecvate.
2.6.3. Măsurile de siguranţă prevăzute la punctele 2.6.1 şi 2.6.2 trebuie să se aplice pe durata întregului interval de timp dintre două verificări prevăzute pentru componenta respectivă. Intervalul de timp dintre două verificări ale componentelor de siguranţă trebuie să fie indicat clar în manualul de utilizare.
2.6.4. Componentele de siguranţă care sînt integrate ca piese de schimb într-o instalaţie trebuie să îndeplinească cerinţele esenţiale ale prezentei Reglementări tehnice, la fel ca şi condiţiile unei bune interacţiuni cu alte componente ale instalaţiei.
2.6.5. Trebuie luate măsuri care să asigure că efectele unui incendiu în cadrul instalaţiei nu pot pune în pericol viaţa sau siguranţa persoanelor transportate şi a lucrătorilor.
2.6.6. Trebuie să fie adoptate specificaţii speciale pentru a proteja instalaţiile şi persoanele de efectele trăsnetelor.
2.7. Dispozitive de siguranţă
2.7.1. Orice defecţiune a instalaţiei care ar putea conduce la o situaţie de nesiguranţă trebuie să fie detectată, semnalată şi tratată cu ajutorul unui dispozitiv de siguranţă. Această prevedere se aplică tuturor situaţiilor externe normal previzibile care pot afecta siguranţa.
2.7.2. Instalaţia trebuie să poată fi oprită manual în orice moment.
2.7.3. După ce instalaţia a fost oprită de un dispozitiv de siguranţă, repornirea instalaţiei nu poate fi posibilă decît după ce au fost luate măsurile corespunzătoare situaţiei respective.
2.8. Activitatea de întreţinere
Instalaţia trebuie să fie proiectată şi realizată astfel încît să permită efectuarea, în condiţii de siguranţă, a lucrărilor şi procedurilor de întreţinere şi reparaţie atît în situaţiile obişnuite, cît şi cele extraordinare.
2.9. Elemente poluante
Instalaţia trebuie să fie proiectată şi realizată astfel încît să se asigure că impactul negativ intern şi extern, rezultat din emisia de gaze poluante, zgomote şi vibraţii, să nu depăşească valorile limită admise.
3. Cerinţe referitoare la infrastructură
3.1. Traseul instalaţiei, viteza, distanţa dintre vehicule
3.1.1. Instalaţia trebuie să fie proiectată pentru a funcţiona în siguranţă, ţinînd cont de caracteristicile terenului şi ale mediului înconjurător, de condiţiile atmosferice şi meteorologice, de lucrările şi de posibilele obstacole terestre şi aeriene situate în apropiere, fără să pericliteze sau să pună în pericol condiţiile normale de exploatare, întreţinere sau de evacuare a persoanelor.
3.1.2. Între vehicule, dispozitivele de tractare, căile de rulare, cabluri etc. şi lucrări şi posibilele obstacole terestre şi aeriene, aflate în apropiere, trebuie să existe, lateral şi vertical, o distanţă suficientă, ţinînd cont de deplasarea laterală, verticală şi longitudinală a cablurilor, a vehiculelor sau a dispozitivelor de remorcare, plasate în cele mai defavorabile condiţii de exploatare care pot fi prevăzute.
3.1.3. Distanţa maximă dintre vehicule şi sol trebuie să ţină cont de tipul instalaţiei, al vehiculelor şi de modalităţile de salvare a persoanelor. Ele trebuie să ţină cont, de asemenea, în cazul vehiculelor deschise, de pericolul de cădere, ca şi de aspectele psihologice, în relaţie cu înălţimea survolului.
3.1.4. Viteza maximă a vehiculelor sau a dispozitivelor de tractare, spaţiul minim, precum şi performanţele de accelerare şi frînare trebuie să fie alese astfel încît să asigure siguranţa persoanelor şi funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor.
3.2. Staţii şi lucrări de linie
3.2.1. Staţiile şi lucrările de linie trebuie să fie proiectate, construite şi echipate astfel încît să asigure stabilitatea. Acestea trebuie să permită o ghidare a cablurilor, a vehiculelor şi a dispozitivelor de tractare şi trebuie să poată fi întreţinute în condiţii de deplină siguranţă, oricare ar fi condiţiile de exploatare care ar putea să apără.
3.2.2. Suprafeţele de îmbarcare şi debarcare ale instalaţiei trebuie să fie amenajate astfel încît să garanteze siguranţa traficului, a vehiculelor, a agregatelor de remorcare şi a persoanelor. Mişcarea vehiculelor şi agregatelor în staţii trebuie să se facă fără riscuri pentru persoane, ţinînd cont de eventuala participare activă a acestora.
4. Cerinţe referitoare la cabluri, sisteme de acceleraţie şi frînare, precum şi instalaţii mecanice şi electrice
4.1. Cabluri şi elemente de sprijin
4.1.1. Trebuie să fie luate toate măsurile necesare conform progresului tehnologic pentru:
1) a evita ruperea cablurilor şi a elementelor ataşate acestora;
2) a garanta valorile limitelor pe care le solicită;
3) a asigura siguranţa cablurilor şi a elementelor de sprijin şi pentru a împiedica deraierea lor;
4) a permite supravegherea cablurilor.
4.1.2. Pentru că nu toate riscurile de deraiere a cablurilor pot fi eliminate, trebuie să fie luate măsuri astfel încît să se asigure recuperarea cablurilor şi oprirea instalaţiei fără riscuri pentru persoane, în cazul unei deraieri.
4.2. Instalaţii mecanice
4.2.1. Angrenaje.
O instalaţie este acţionată de un motor şi un mecanism ale cărui performanţe şi posibilităţi sînt adaptate diferitelor regimuri de exploatare.
4.2.2. Angrenaje de siguranţă.
Instalaţiile trebuie să dispună de un angrenaj de siguranţă în care sursa de energie să fie independentă de motorul principal. Angrenajul de siguranţă nu este întotdeauna necesar, dacă analiza de siguranţă arată că persoanele pot părăsi cu uşurinţă, rapid şi sigur instalaţia, în special vehiculele şi agregatele, chiar şi în absenţa unui angrenaj de siguranţă.
4.2.3. Frînele.
4.2.3.1. Oprirea instalaţiilor şi/sau a vehiculelor trebuie, în caz de urgenţă, să fie obţinută în orice moment şi în cele mai nefavorabile condiţii de încărcătură şi de aderenţă sub scripete, admise pe parcursul exploatării. Distanţa de oprire trebuie să fie, de asemenea, redusă, potrivit necesităţilor de siguranţă ale instalaţiei.
4.2.3.2. Valorile de reducere a vitezei trebuie să fie în limite adecvate stabilite în aşa fel încît să asigure atît siguranţa persoanelor, cît şi bunul comportament satisfăcător al vehiculelor, cablurilor şi al altor părţi ale instalaţiei.
4.2.3.3. Pe toate instalaţiile, frînele vor fi obţinute prin două sau mai multe sisteme, capabile fiecare să determine oprirea, coordonate astfel încît să înlocuiască automat sistemul în acţiune, atunci cînd eficacitatea acestuia devine insuficientă. Ultimul sistem de frînare a cablului de tracţiune trebuie să îşi exercite direct acţiunea asupra scripetelui motrice. Aceste dispoziţii nu sînt aplicabile în cazul teleschiurilor.
4.2.3.4. O instalaţie trebuie să fie echipată cu un dispozitiv de oprire şi de imobilizare eficace în cazul oricărei repuneri intempestive în traseu.
4.3. Dispozitive de comandă
Dispozitivele de comandă trebuie să fie proiectate şi construite pentru a fi sigure şi fiabile, astfel încît să reziste limitărilor normale de folosire, influenţelor exterioare, precum umiditatea, temperaturile extreme şi perturbaţiile electromagnetice, astfel încît să nu provoace situaţii periculoase, chiar şi în cazul unei erori de manevrare.
4.4. Dispozitive de comunicare
Lucrătorii destinaţi conducerii instalaţiei trebuie să poată comunica între ei în permanenţă, prin mijloace adecvate şi, în caz de urgenţă, să informeze utilizatorii.
5. Vehicule şi dispozitive de remorcare
5.1. Vehiculele şi/sau dispozitivele de tractare trebuie să fie proiectate şi amenajate astfel încît, în condiţii de utilizare previzibile, nici o persoană să nu poată cădea sau să fie ameninţată de orice alt pericol.
5.2. Elementele ataşate vehiculelor şi dispozitivele de tractare trebuie să fie dimensionate şi realizate astfel încît:
1) să nu deterioreze cablul;
2) să nu alunece, chiar dacă alunecarea nu are o incidenţă notabilă asupra siguranţei vehiculului, dispozitivului de tractare şi asupra instalaţiei, în condiţiile cele mai nefavorabile.
5.3. Uşile vehiculelor (bene, cabine) trebuie să fie proiectate şi realizate pentru a putea fi închise şi zăvorîte. Podeaua şi pereţii acestor vehicule trebuie să fie proiectate şi realizate pentru a rezista, în toate circumstanţele, presiunii şi încărcăturii datorate utilizatorilor.
5.4. Dacă prezenţa unui operator la bordul vehiculului este o cerinţă a siguranţei în exploatare, atunci vehiculul trebuie să fie dotat cu echipamentele care să îi permită asigurarea funcţionării sale.
5.5. Vehiculele şi/sau dispozitivele de tractare şi, în special, suspensiile acestora trebuie să fie proiectate şi montate astfel încît să asigure siguranţa lucrătorilor care le deservesc în conformitate cu normele şi instrucţiunile corespunzătoare.
5.6. În cazul vehiculelor echipate cu accesorii deconectabile, trebuie luate toate măsurile pentru a aduce la un popas, fără riscuri pentru utilizatori, în momentul plecării, un vehicul a cărui amenajare a fost conectat incorect la cablu şi, în momentul sosirii, orice vehicul a cărui amenajare nu a fost deconectat, şi pentru о eventuală cădere a acestui vehicul.
5.7. În cazul vehiculelor funicularelor şi atunci cînd tipologia de instalare o permite, în cazul telefericelor cu cabluri duble, trebuie prevăzut un dispozitiv de frînare automat, care acţionează pe linie, în condiţiile în care eventualitatea ruperii unui cablu nu poate fi exclusă.
5.8. Atunci cînd nu toate riscurile de deraiere a vehiculului pot fi împiedicate prin alte măsuri, vehiculul trebuie să fie prevăzut cu un dispozitiv antideraiere, care să permită oprirea acestuia fără riscuri pentru persoane.
6. Dispozitive pentru utilizatori
Accesul utilizatorilor la căile de îmbarcare şi debarcare trebuie să fie organizat astfel încît să asigure siguranţa persoanelor, în special în zonele unde există pericol de cădere, ţinînd cont de circulaţia şi de oprirea vehiculelor.
Trebuie să fie posibilă utilizarea instalaţiilor în deplină siguranţă de către copiii şi persoanele cu mobilitatea redusă, dacă transportul acestor persoane este prevăzut în cadrul instalaţiei.
7. Exploatabilitatea
7.1. Siguranţa
7.1.1. Trebuie să fie luate în considerare toate cerinţele şi măsurile tehnice pentru ca instalaţia să poată fi utilizată conform destinaţiei sale şi specificaţiilor tehnice, precum şi potrivit condiţiilor de utilizare definite, şi astfel încît instrucţiunile de întreţinere şi siguranţă a exploatării să fie respectate. Manualul de utilizare şi instrucţiunile corespunzătoare trebuie să fie redactate în limba de stat.
7.1.2. Persoanele care manevrează instalaţia trebuie să fie asigurate cu mijloace adecvate şi trebuie să fie calificate pentru îndeplinirea acestei sarcini.
7.2. Siguranţa în caz de oprire a instalaţiei.
Trebuie să fie luate în considerare toate cerinţele şi măsurile tehnice astfel încît, în cazul opririi instalaţiei, fără posibilitatea de repunere rapidă în funcţiune, utilizatorii să poată fi aduşi într-un loc sigur, într-un interval de timp corespunzător, în funcţie de tipul de instalaţie şi de împrejurimile sale.
7.3. Alte prevederi specifice de siguranţă
7.3.1. Locurile de muncă şi de manevrare a instalaţiei.
Elementele mobile accesibile în mod obişnuit în staţii trebuie să fie proiectate, realizate şi instalate astfel încît să se evite orice risc sau, atunci cînd acesta se menţine, să fie prevăzute dispozitive de protecţie pentru a preveni orice contact direct care poate genera accidente. Aceste dispozitive nu trebuie să poată fi uşor înlăturate sau scoase din uz.
7.3.2. Riscurile de cădere.
Spaţiul şi zonele de lucru sau de intervenţie, chiar şi ocazionale, şi accesul la acestea trebuie să fie astfel proiectate şi amenajate încît să evite căderea persoanelor care lucrează sau care se mişcă. Dacă aceste amenajări nu sînt suficiente, trebuie să fie prevăzute puncte de ancorare a echipamentului de protecţie a persoanelor pentru a preveni căderea.
Anexa nr.3
la Reglementarea tehnică privind
instalaţiile pe cablu care transportă persoane
ANALIZA DE SIGURANŢĂ
Analiza de siguranţă este necesară oricărei instalaţii prevăzute la pct.3 din prezenta Reglementare tehnică şi trebuie să ţină cont de fiecare mod de exploatare prevăzut. Analiza trebuie să fie realizată conform unei metode recunoscute sau stabilite şi să ţină cont de tehnologia de ultimă oră şi de complexitatea instalaţiei în cauză. Ea trebuie să garanteze, de asemenea, că modul de proiectare şi configurare a instalaţiei proiectate ţine cont de mediul local şi de situaţiile cele mai nefavorabile, în scopul garantării condiţiilor satisfăcătoare în materie de siguranţă.
Această analiză se referă, în mod special, la dispozitivele de siguranţă şi efectele lor asupra instalaţiei şi subsistemelor asociate, care intervin în scopul de:
1) a deţine capacitatea de reacţie la prima cădere sau eroare detectată, astfel încît să rămînă într-o stare care garantează siguranţa, într-un mod scăzut de funcţionare, fie în oprire de siguranţă; sau
2) să fie redundante şi supravegheate; sau
3) să fie realizate astfel încît probabilitatea de eroare să poată fi evaluată şi la un nivel comparabil cu cel atins de dispozitivele de siguranţă care îndeplinesc prevederile alin.1) şi 2).
Analiza de siguranţă conduce la stabilirea unui inventar de riscuri şi al situaţiilor periculoase, conform prevederilor pct.18 din prezenta Reglementare tehnică şi la determinarea listei componentelor de siguranţă prevăzute la pct.19 din prezenta Reglementare tehnică. Rezultatul analizei de siguranţă se consemnează într-un raport de siguranţă.
Anexa nr.4
la Reglementarea tehnică privind
instalaţiile pe cablu care transportă persoane
COMPONENTELE DE SIGURANŢĂ:
DECLARAŢIA DE CONFORMITATE
Prezenta anexă se aplică tuturor componentelor menţionate la pct.3 din prezenta Reglementare tehnică, cu scopul de a stabili respectarea cerinţelor cu privire la acestea, menţionate la pct.16 din prezenta Reglementare tehnică şi definite în anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
Declaraţia de conformitate şi documentele care o însoţesc trebuie să fie datate şi semnate. Acestea trebuie redactate sau traduse în limba de stat, ţinîndu-se cont de manualul de utilizare menţionat în subpct.7.1.1 din anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
Declaraţia de conformitate trebuie să cuprindă următoarele elemente:
1) referire la prezenta Reglementare tehnică;
2) denumirea şi adresa producătorului de componente de siguranţă sau ale reprezentantului său autorizat. În cazul reprezentantului autorizat, acesta trebuie să indice denumirea şi adresa producătorului de componente de siguranţă;
3) descrierea componentei de siguranţă (marcă, tip etc.);
4) detalii cu privire la procedura utilizată de evaluare a conformităţii, conform pct.20-27 din prezenta Reglementare tehnică;
5) toate prevederile importante cu care componenta de siguranţă trebuie să fie conformă şi, în special, condiţiile de utilizare;
6) denumirea şi adresa organismului notificat, implicat în procedura de conformitate şi data emiterii certificatului de examinare CE de tip, eventual durata şi condiţiile de valabilitate a certificatului;
7) referirea la standardele armonizate utilizate, acolo unde este cazul;
8) identificarea persoanei împuternicite să semneze în numele producătorului sau al reprezentantului său autorizat.
Anexa nr.5
la Reglementarea tehnică privind
instalaţiile pe cablu care transportă persoane
Notă: Pe tot parcursul textului anexei nr.5, acronimul „CE” se exclude, cu excepţia sintagmei „marcajul CE”, conform Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018
COMPONENTELE DE SIGURANŢĂ:
EVALUAREA CONFORMITĂŢII
1. Domeniul de aplicare
Prezenta anexă se aplică componentelor de siguranţă, avînd ca scop de a verifica respectarea cerinţelor esenţiale menţionate la pct.16 din prezenta Reglementare tehnică şi care sînt definite în anexa nr.2. Prezenta anexă cuprinde efectuarea de către unul sau mai multe organisme notificate a evaluării conformităţii intrinseci a unei componente, considerată individuală, cu documentaţia tehnică care trebuie să o respecte.
2. Conţinutul procedurilor
Procedurile de evaluare a conformităţii aplicate de organismele notificate atît în stadiul de proiectare, cît şi în cel de producţie, se bazează pe modulele definite prin modalităţile indicate în tabelul de mai jos. Soluţiile indicate în tabel se consideră ca fiind echivalente şi pot fi aplicate de producător la alegere.
Tabel
EVALUAREA CONFORMITĂŢII COMPONENTELOR DE SIGURANŢĂ
| |
Proiectare | Producţie |
1. Examinarea de tip Modulul B | 1. (a) Asigurarea calităţii procesului de producţie Modulul D |
1. (b) Verificarea produsului Modulul F | |
2. Asigurarea totală a calităţii Modulul H | 2. Asigurarea totală a calităţii Modulul H |
3. Verificarea unităţii de produs Modulul G | 3. Verificarea unităţii de produs Modulul G |
Modulele trebuie să fie aplicate ţinînd cont de condiţiile suplimentare specifice prevăzute în fiecare modul.
Modulul B: EXAMINAREA CE DE TIP
1. Examinarea de tip este partea procedurii de evaluare a conformităţii prin care un organism notificat constată şi atestă faptul că un exemplar reprezentativ al producţiei corespunde cerinţelor Reglementării tehnice.
2. Cererea pentru efectuarea examinării de tip se înaintează de către producător sau de către reprezentantul său autorizat unui organism notificat, la alegere.
Cererea include:
a) denumirea şi adresa producătorului, iar în cazul în care cererea este depusă de către reprezentantul autorizat, numele şi adresa acestuia;
b) declaraţia scrisă că o cerere similară nu a fost depusă la un alt organism notificat;
c) documentaţia tehnică cuprizînd elementele prevăzute la pct.3.
Solicitantul pune la dispoziţia organismului notificat un exemplar reprezentativ al producţiei avute în vedere (în continuare – „tip”). Organismul notificat poate să solicite şi alte exemplare, dacă este necesar, pentru efectuarea programului de încercări.
3. Documentaţia tehnică trebuie să permită evaluarea conformităţii componentei cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice. Aceasta trebuie să acopere, în măsura în care este necesar evaluării, proiectarea, fabricarea şi funcţionarea componentei.
Documentaţia tehnică cuprinde următoarele elemente:
1) descrierea generală a tipului;
2) schiţe de proiectare şi fabricaţie, precum şi schema componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
3) descrierile şi explicaţiile necesare pentru înţelegerea schiţelor, schemelor şi a funcţionării componentei;
4) lista specificaţiilor tehnice menţionate în pct.14-17 din prezenta Reglementare tehnică, aplicate în totalitate sau parţial, şi descrierea soluţiilor adoptate pentru satisfacerea cerinţelor esenţiale, atunci cînd nu există astfel de specificaţii tehnice;
5) rezultatele calculelor de proiectare făcute, ale examinărilor efectuate etc.;
6) rapoartele de încercare.
Documentaţia trebuie să indice, de asemenea, domeniul de utilizare a componentei.
4. Organismul notificat:
4.1. examinează documentaţia tehnică, verifică dacă tipul a fost fabricat în conformitate cu documentaţia tehnică şi identifică componentele care au fost proiectate, conform prevederilor aplicabile specificaţiilor tehnice prevăzute în pct.14-17 din prezenta Reglementare tehnică, precum şi componentele care au fost proiectate fără a aplica prevederile acestor specificaţii tehnice;
4.2. efectuează sau dispune efectuarea examinărilor corespunzătoare şi încercărilor necesare pentru a verifica dacă soluţiile adoptate de producător respectă cerinţele esenţiale ale prezentei Reglementări tehnice, atunci cînd nu sînt aplicate specificaţiile tehnice prevăzute în pct.14-17 din prezenta Reglementare tehnică;
4.3. efectuează sau dispune efectuarea examinărilor corespunzătoare şi încercărilor necesare pentru a verifica dacă, în cazul în care producătorul a ales să aplice specificaţiile tehnice corespunzătoare, acestea au fost într-adevăr aplicate;
4.4. stabileşte de comun acord cu solicitantul locul unde vor fi efectuate examinările şi încercările.
5. Dacă tipul respectă cerinţele prezentei Reglementări tehnice, organismul notificat eliberează solicitantului un certificat de examinare de tip. Certificatul de examinare de tip conţine denumirea şi sediul producătorului, concluziile examinării, condiţiile pentru valabilitatea certificatului, perioada pentru care a fost emis şi datele necesare pentru identificarea tipului aprobat.
La certificatul de examinare de tip se anexează o listă a părţilor semnificative ale documentaţiei tehnice, iar o copie este păstrată de organismul notificat. Dacă refuză să elibereze un certificat de examinare de tip, organismul notificat motivează, detaliat, acest refuz. În situaţia în care se refuză unui producător certificarea, acesta poate face plîngere la instanţa judecătorească competentă, în condiţiile legii.
6. Solicitantul informează organismul notificat care deţine documentaţia tehnică referitoare la certificatul de examinare de tip despre toate modificările componentei aprobate, care trebuie să primească o nouă aprobare, atunci cînd modificările pot să pună în discuţie conformitatea cu cerinţele esenţiale sau cu condiţiile de utilizare prevăzute pentru componentă. Această nouă aprobare suplimentară este acordată sub forma unui act adiţional la certificatul original de examinare de tip.
7. Fiecare organism notificat comunică celorlalte organisme notificate informaţiile necesare privind certificatele de examinare de tip şi suplimentele eliberate şi retrase.
8. Celelalte organisme notificate pot obţine o copie de pe certificatul de examinare de tip şi/sau de pe suplimentele acestuia. Anexele la certificate se află la dispoziţia celorlalte organisme notificate.
9. Producătorul sau reprezentantul său autorizat păstrează, alături de documentaţia tehnică, o copie de pe certificatul de examinare de tip şi de pe suplimentele acestuia pe o durată de minimum 30 de ani, luînd în considerare ultima dată de fabricaţie a componentei.
Dacă nici producătorul, nici reprezentantul său autorizat nu sînt stabiliţi în Republica Moldova sau într-un stat membru al Uniunii Europene, această responsabilitate revine persoanei care introduce componenta pe piaţă.
Modulul D: ASIGURAREA CALITĂŢII PROCESULUI DE PRODUCŢIE
1. Prezentul modul descrie procedura prin care producătorul care respectă obligaţiile prevăzute la pct.2 asigură şi declară că respectivele componente sînt conforme tipului descris în certificatul de examinare de tip şi respectă cerinţele prezentei Reglementări tehnice. Producătorul sau reprezentantul său autorizat în Republica Moldova sau într-un stat membru al Uniunii Europene, aplică marcajul CE pe fiecare componentă şi întocmeşte în scris o declaraţie de conformitate. Marcajul CE este însoţit de numărul de identificare al organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform prevederilor menţionate la pct.4 din prezentul modul.
2. Producătorul trebuie să aplice un sistem de management al calităţii aprobat pentru producţie, inspecţia şi încercarea produselor finite conform pct.3, şi este supus supravegherii conform prevederilor pct.4 din prezentul modul.
3. Sistemul calităţii
3.1. Producătorul depune o cerere de evaluare a sistemului său de calitate pentru componentele în cauză unui organism notificat, la alegerea sa.
Cererea include:
1) toate informaţiile relevante pentru categoria respectivă de componente;
2) documentaţia referitoare la sistemul calităţii;
3) documentaţia tehnică a tipului aprobat şi copia de pe certificatul de examinare de tip.
3.2. Sistemul calităţii asigură conformitatea componentelor cu tipul descris în certificatul de examinare de tip şi cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice.
Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de producător sînt consemnate în documente în mod sistematic şi ordonat sub formă de măsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise.
Documentaţia privind sistemul calităţii trebuie să permită o interpretare consecventă a programelor, planului, manualelor şi înregistrărilor calităţii.
Documentaţia cuprinde, în special, o descriere adecvată a:
1) obiectivelor calităţii şi a structurii organizaţionale, a responsabilităţilor şi atribuţiilor conducerii referitoare la calitatea componentelor;
2) procesului de fabricaţie, tehnicile de control şi de asigurare a calităţii, precum şi tehnicile şi măsurile sistematice care vor fi aplicate;
3) examinărilor şi a încercărilor care au fost efectuate înainte, în timpul şi după fabricaţie, cu indicarea frecvenţei la care aceasta se efectuează;
4) înregistrărilor calităţii, precum rapoarte de inspecţie şi date ale încercărilor, date privind etalonarea, rapoarte privind calificarea personalului implicat etc.;
5) mijloacelor de supraveghere privind atingerea calităţii cerute componentei şi funcţionarea eficace a sistemului calităţii.
3.3. Organismul notificat evaluează sistemul calităţii pentru a determina dacă satisface cerinţele menţionate la pct.3.2. din prezentul modul. El prezumă conformitatea cu cerinţele esenţiale ale sistemelor calităţii care pun în practică standardele naţionale armonizate corespunzătoare.
Echipa de auditori va conţine cel puţin un membru cu experienţă de evaluare în tehnologia componentei în cauză. Procedura de evaluare necesită o vizită de inspectare a instalaţiilor producătorului.
Decizia este notificată producătorului. Notificarea conţine concluziile controlului şi decizia de evaluare motivată.
3.4. Producătorul se angajează să îndeplinească obligaţiile decurgînd din sistemul calităţii aprobat şi să îl menţină adecvat şi eficace.
Producătorul sau reprezentantul său autorizat informează constant organismul notificat care a aprobat sistemul calităţii în legătură cu orice intenţie de modificare a sistemului calităţii.
Organismul notificat examinează modificările propuse şi decide dacă sistemul calităţii modificat continuă să satisfacă cerinţele prevăzute la pct.3.2 din prezentul modul sau dacă este necesară o reevaluare.
Organismul notifică producătorului decizia sa. Notificarea conţine concluziile examinării şi decizia justificată a evaluării.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat.
4.1. Scopul supravegherii este de a asigura că producătorul îndeplineşte corect obligaţiile care îi revin din sistemul calităţii aprobat.
4.2. Producătorul permite organismului notificat accesul la amplasamentele de fabricaţie, de inspecţie, de încercare şi de depozitare, oferind acestuia toate informaţiile necesare, în special:
1) documentaţia sistemului calităţii;
2) înregistrările calităţii, precum rapoarte de inspecţie şi date privind încercările, date privind etalonarea, rapoarte privind calificarea personalului etc.
4.3. Organismul notificat efectuează misiuni de audit periodice pentru a se asigura că producătorul menţine şi aplică sistemul calităţii şi prezintă producătorului un raport de audit.
4.4. Organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producător. Pe durata acestor vizite, organismul notificat poate efectua încercări sau dispune efectuarea acestora, pentru a verifica buna funcţionare a sistemului calităţii, dacă este necesar. Organismul notificat prezintă producătorului un raport al vizitei şi, în cazul în care au fost efectuate încercări, un raport de încercări.
5. Producătorul ţine la dispoziţia autorităţilor cu funcţii de supraveghere, pe o durată de minimum treizeci de ani de la ultima dată de fabricare a componentei:
1) documentaţia menţionată la punctul 3.1 subpct.2) din prezentul modul;
2) modificările menţionate la punctul 3.4 subpct.doi din prezentul modul;
3) deciziile şi rapoartele organismului notificat menţionate la punctele 3.4, 4.3 şi 4.4 din prezentul modul.
6. Fiecare organism notificat informează celorlalte organisme notificate informaţii necesare cu privire la aprobările eliberate şi retrase ale sistemului calităţii.
Modulul F: VERIFICAREA PRODUSULUI
1. Prezentul modul descrie procedura prin care producătorul sau reprezentantul său autorizat asigură şi declară că componentele care îndeplinesc dispoziţiile prevăzute la punctul 3 sînt în conformitate cu tipul descris în certificatul de examinare de tip şi satisfac cerinţele prezentei Reglementări tehnice.
2. Producătorul ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie să asigure conformitatea componentelor cu tipul descris în certificatul de examinare de tip şi cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice. Producătorul sau reprezentantul său autorizat aplică marcajul CE pe fiecare componentă şi întocmeşte o declaraţie de conformitate.
3. Organismul notificat efectuează examinările şi încercările corespunzătoare pentru a verifica conformitatea componentelor cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice, fie prin examinarea şi încercarea fiecărei componente, după cum este specificat la pct.4, fie prin examinarea şi încercarea componentelor pe bază statistică, după cum este specificat la pct.5 din prezentul modul, la alegerea producătorului.
Producătorul sau reprezentantul său autorizat păstrează o copie de pe declaraţia de conformitate pe o perioadă de cel puţin treizeci de ani de la ultima dată de fabricaţie a componentei.
4. Verificarea prin examinarea şi încercarea fiecărei componente.
4.1. Toate componentele sînt examinate separat şi se efectuează încercările corespunzătoare, după cum este prevăzut în standardele relevante armonizate şi/sau în specificaţiile tehnice, sau încercările echivalente pentru a verifica conformitatea acestora cu tipul aprobat, descris în certificatul de examinare de tip, şi cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice.
4.2. Organismul notificat aplică sau dispune aplicarea numărului său de identificare pe fiecare componentă aprobată şi emite un certificat de conformitate referitor la încercările efectuate.
4.3. Producătorul sau reprezentantul său autorizat trebuie să fie în măsură să prezinte, la cerere, organismelor notificate certificatele de conformitate.
5. Verificarea statistică.
5.1. Producătorul prezintă componentele sub forma unor loturi omogene şi ia toate măsurile necesare pentru ca procesul de fabricaţie să asigure omogenitatea fiecărui lot produs.
5.2. Toate componentele sînt disponibile în scopul verificării sub formă de loturi omogene. Din fiecare lot se extrage aleatoriu un eşantion. Componentele care formează un eşantion sînt examinate individual şi se efectuează încercările corespunzătoare, după cum este prevăzut în standardul relevant armonizat şi/sau în specificaţiile tehnice, în scopul verificării conformităţii lor cu tipul descris în certificatul de examinare de tip şi cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice pentru a stabili dacă lotul este acceptat sau respins.
5.3. Procedurile statistice utilizează următoarele elemente:
1) metoda statistică;
2) planul de eşantionare, cu caracteristicile operaţionale.
5.4. Pentru loturile acceptate, organismul notificat aplică sau dispune aplicarea numărului său de identificare pe fiecare componentă şi întocmeşte un certificat de conformitate referitor la încercările efectuate. Toate componentele lotului pot fi puse în circulaţie, cu excepţia componentelor din eşantionul la care nu s-a constatat conformitatea.
Dacă un lot este respins, organismul notificat competent ia toate măsurile necesare pentru a împiedica punerea în circulaţie a acestui lot. În cazul respingerii frecvente a loturilor, organismul notificat poate suspenda verificarea statistică.
Producătorul poate aplica, sub responsabilitatea organismului notificat, numărul de identificare a acestuia în timpul procesului de fabricaţie.
5.5. Producătorul sau reprezentantul său autorizat trebuie să fie în măsură să prezinte, la cerere, organismelor notificate certificatele de conformitate.
Modulul G: VERIFICAREA UNITĂŢII DE PRODUS
1. Prezentul modul descrie procedura prin care producătorul asigură şi declară că o componentă care a obţinut certificatul menţionat la pct.2 din prezentul modul este conform cerinţelor prezentei Reglementări tehnice. Producătorul sau reprezentantul său autorizat în Republica Moldova sau într-un stat membru al Uniunii Europene aplică marcajul CE pe componentă şi întocmeşte o declaraţie de conformitate.
2. Organismul notificat examinează componenta şi efectuează încercările corespunzătoare, după cum este prevăzut în standardele armonizate şi/sau în specificaţiile tehnice, sau încercările echivalente pentru a asigura conformitatea componentei cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice.
Organismul notificat aplică sau dispune aplicarea numărului său de identificare pe componentă şi întocmeşte un certificat de conformitate pentru încercările efectuate.
3. Documentaţia tehnică are ca scop să permită evaluarea conformităţii cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice, precum şi înţelegerea proiectării, fabricaţiei şi funcţionării componentei.
Documentaţia tehnică cuprinde următoarele elemente:
1) descrierea generală a tipului;
2) proiectul de concepţie, desenele de fabricaţie şi schemele componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
3) descrierile şi explicaţiile necesare pentru înţelegerea desenelor, schemelor şi a funcţionării componentei;
4) lista standardelor armonizate şi/sau a specificaţiilor tehnice relevante ale căror referinţe au fost publicate în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, aplicate în totalitate sau parţial, şi descrierile soluţiilor adoptate pentru a satisface cerinţele esenţiale ale prezentei Reglementări tehnice, în cazul în care aceste standarde armonizate nu au fost aplicate;
5) rezultatele calculelor de proiectare făcute, ale examinărilor efectuate etc.;
6) rapoartele de încercări;
7) domeniile de utilizare a componentelor.
Modulul H: ASIGURAREA TOTALĂ A CALITĂŢII
1. Prezentul modul descrie procedura prin care producătorul, care îndeplineşte obligaţiile prevăzute la pct.2 din prezentul modul, asigură şi declară că respectivele componente respectă cerinţele prezentei Reglementări tehnice. Producătorul sau reprezentantul său autorizat aplică marcajul CE pe fiecare componentă şi întocmeşte o declaraţie de conformitate. Marcajul CE este însoţit de numărul de identificare a organismului notificat responsabil cu supravegherea conform prevederilor pct.4 din prezentul modul.
2. Producătorul aplică un sistem al calităţii aprobat pentru proiectarea, fabricarea, inspecţia şi încercarea finală a componentei, după cum este specificat la pct.3, şi se supune supravegherii specificate la pct.4 din prezentul modul.
3. Sistemul calităţii.
3.1. Producătorul depune o cerere de evaluare a sistemului calităţii la un organism notificat.
Cererea include:
1) toate informaţiile necesare pentru categoria de componente considerată;
2) documentaţia privind sistemul calităţii.
3.2. Sistemul calităţii trebuie să asigure conformitatea componentelor cu cerinţele aplicabile ale prezentei Reglementări tehnice.
Toate elementele, cerinţele şi dispoziţiile adoptate de producător sînt consemnate în documente în mod sistematic şi ordonat sub formă de măsuri, proceduri şi instrucţiuni scrise.
Documentaţia privind sistemul calităţii trebuie să permită o interpretare consecventă a programelor, planurilor, manualelor şi înregistrărilor calităţii.
Documentaţia cuprinde, în special, o descriere adecvată a:
1) obiectivelor calităţii şi a structurii organizaţionale, a responsabilităţilor şi atribuţiilor conducerii referitoare la proiectarea şi calitatea componentelor;
2) specificaţiilor tehnice de proiectare, inclusiv a standardelor care vor fi aplicate şi, în cazul în care standardele relevante armonizate şi/sau specificaţiile tehnice nu sînt aplicate în totalitate, a mijloacelor care vor fi folosite pentru a asigura satisfacerea cerinţelor esenţiale ale prezentei Reglementări tehnice;
3) tehnicilor de control şi de verificare a proiectării, a proceselor şi a acţiunilor sistematice folosite la proiectarea componentelor ce aparţin categoriei componentelor acoperite;
4) tehnicilor de fabricaţie, de control al calităţii şi de asigurare a calităţii, a proceselor şi a acţiunilor sistematice folosite;
5) examinărilor şi încercărilor care vor fi efectuate înainte, în timpul şi după fabricaţie şi a frecvenţei cu care vor fi efectuate;
6) înregistrărilor calităţii, precum rapoarte de inspecţie şi date privind încercările, date privind etalonarea, rapoarte privind calificarea personalului în cauză etc.;
7) mijloacelor care permit verificarea realizării calităţii dorite în materie de proiectare şi calitate a componentei, precum şi funcţionarea eficace a sistemului de calitate.
3.3. Organismul notificat evaluează sistemul calităţii pentru a stabili dacă acesta satisface cerinţele menţionate la pct.3.2 din prezentul modul. Acesta prezumă conformitatea cu prezenta Reglementare tehnică, în cazul sistemelor de calitate care aplică standardul naţional corespunzător. Echipa de audit are cel puţin un membru cu experienţă de evaluator în domeniul tehnologiei vizate. Procedura de evaluare include o vizită la sediul producătorului. Decizia este anunţată producătorului sau reprezentantului autorizat al acestuia. Anunţul cuprinde concluziile procesului de audit şi decizia justificată a evaluării.
3.4. Producătorul se angajează să îndeplinească obligaţiile care decurg din sistemul de management al calităţii aprobat şi să îl menţină adecvat şi eficace. Producătorul sau reprezentantul său autorizat ţine la curent organismul notificat care a certificat sistemul calităţii în legătură cu orice intenţie de modificare a sistemului de calitate. Organismul notificat evaluează modificările propuse şi decide dacă sistemul calităţii modificat va continua să satisfacă cerinţele menţionate la punctul 3.2 din prezentul modul sau este necesară o reevaluare. Organismul notificat anunţă decizia sa producătorului. Anunţul cuprinde concluziile examinării şi decizia justificată a evaluării.
4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat.
4.1. Scopul supravegherii este de a asigura îndeplinirea corespunzătoare de către producător a obligaţiilor ce decurg din sistemul calităţii aprobat.
4.2. Producătorul permite organismului notificat accesul la locurile de proiectare, fabricaţie, inspecţie, încercare şi de depozitare şi oferă acestuia toate informaţiile necesare, în special:
1) documentaţia despre sistemul calităţii;
2) înregistrările calităţii, după cum sînt prevăzute în partea sistemului calităţii destinată proiectării, ca, de exemplu, rezultatele analizelor, calculelor, încercărilor etc.;
3) înregistrările calităţii, după cum sînt prevăzute în partea sistemului calităţii destinată fabricaţiei, ca, de exemplu, rapoarte de inspecţie şi date privind încercările, date privind etalonarea, rapoarte privind calificarea personalului în cauză etc.
4.3. Organismul notificat efectuează misiuni de audit periodice pentru a se asigura că producătorul menţine şi aplică sistemul calităţii şi prezintă producătorului un raport de audit.
4.4. Organismul notificat poate efectua vizite inopinate la producător. Pe durata acestor vizite organismul notificat poate efectua încercări sau dispune efectuarea acestora pentru a verifica dacă sistemul calităţii funcţionează corect. Organismul notificat prezintă producătorului un raport al vizitei şi, în cazul în care au fost efectuate încercări, un raport de încercări.
5. Producătorul ţine la dispoziţia autorităţilor cu funcţii de supraveghere, pe o durată de minimum treizeci de ani de la ultima dată de fabricare a componentei:
1) documentaţia menţionată la pct.3.1 subpct.2) din prezentul modul;
2) modificările menţionate la pct.3.4 din prezentul modul;
3) deciziile şi rapoartele organismului notificat menţionate la pct.3.4, 4.3 şi 4.4 din prezentul modul.
6. Fiecare organism notificat transmite celorlalte organisme notificate informaţii necesare cu privire la aprobările eliberate şi retrase ale sistemului calităţii.
7. Cerinţe suplimentare: examinarea proiectării.
7.1. Producătorul trebuie să înainteze organismului notificat o solicitare pentru examinarea proiectului.
7.2. Cererea permite examinarea proiectării, fabricării, funcţionării componentei şi evaluarea conformităţii cu cerinţele prezentei Reglementări tehnice. Cererea include:
1) specificaţiile tehnice de proiectare, inclusiv standardele armonizate, care au fost aplicate;
2) dovezile suplimentare privind caracterul adecvat al desenului tehnic. Aceste dovezi suplimentare menţionează orice documente care au fost utilizate, în special atunci cînd standardele armonizate şi/sau specificaţiile tehnice relevante nu au fost pe deplin aplicate, şi includ rezultatele încercărilor efectuate de laboratorul corespunzător al producătorului sau de un alt laborator de încercări în numele şi sub responsabilitatea producătorului.
7.3. Organismul notificat examinează cererea şi, în cazul în care proiectul corespunde cerinţelor prezentei Reglementări tehnice, acesta emite pentru producător un certificat de examinare a proiectului. Certificatul conţine denumirea şi adresa producătorului, concluziile examinării, condiţiile de valabilitate şi datele necesare de identificare a proiectului aprobat.
7.4. Producătorul ţine la curent organismul notificat care a emis certificatul de examinare a proiectului în legătură cu orice modificare a proiectului aprobat. Aceste modificări necesită o aprobare suplimentară din partea organismului notificat care a emis certificatul de examinare a proiectului, sub forma unui supliment la certificatul de examinare a proiectului original.
7.5. Fiecare organism notificat transmite celorlalte organisme notificate informaţiile despre:
1) certificatele de examinare pentru proiect şi aprobările suplimentare emise;
2) certificatele de examinare pentru proiect şi aprobările suplimentare retrase;
3) certificatele de examinare pentru proiect şi aprobările suplimentare refuzate.
Anexa nr.6
la Reglementarea tehnică privind
instalaţiile pe cablu care transportă persoane
SUBSISTEME: DECLARAŢIA DE CONFORMITATE
Prezenta anexă se aplică subsistemelor menţionate la pct.29 din prezenta Reglementare tehnică în scopul de a asigura respectarea cerinţelor esenţiale menţionate la pct.16 din prezenta Reglementare tehnică.
Declaraţia de conformitate se emite de către producător sau de reprezentantul său autorizat stabilit în Republica Moldova sau într-un stat membru al Uniunii Europene, sau, în lipsa acestuia, de către persoana fizică sau juridică care comercializează subsistemul. Declaraţia de conformitate şi documentaţia tehnică ce o însoţeşte trebuie să fie datate şi semnate.
Acestea trebuie să fie întocmite în aceeaşi limbă ca şi manualul de utilizare menţionat în pct.7.1.1 din anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
Declaraţia de conformitate trebuie să cuprindă următoarele elemente:
1) referire la prezenta Reglementare tehnică;
2) denumirea şi sediul solicitantului care a solicitat examinarea;
3) descrierea subsistemului;
4) denumirea şi sediul organismului notificat care a efectuat examinarea;
5) toate cerinţele necesare care trebuie respectate de către subsistem, în special restricţiile sau eventualele condiţii de exploatare;
6) rezultatul examinării menţionat în anexa nr.7 (certificatul de examinare) la prezenta Reglementare tehnică;
[Subpct.6) modificat prin Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018]
7) datele privind identificarea persoanei împuternicite să semneze declaraţia de conformitate în numele producătorului sau al reprezentantului său autorizat, în lipsa acestuia, datele privind identificarea persoanei fizice sau juridice care comercializează subsistemul.
Anexa nr.7
la Reglementarea tehnică privind
instalaţiile pe cablu care transportă persoane
Notă: Pe tot parcursul textului anexei nr.7, acronimul „CE” se exclude, conform Hot.Guv. nr.411 din 08.05.2018, în vigoare 11.05.2018
SUBSISTEME: EVALUAREA CONFORMITĂŢII
1. Examinarea de tip este procedura prin care un organism notificat constată şi certifică, la solicitarea producătorului sau a reprezentantului său autorizat, stabilit în Republica Moldova sau într-un stat membru al Uniunii Europene, sau în lipsa acestuia, a persoanei fizice sau juridice care comercializează subsistemul, că un subsistem este:
1) conform cu prezenta Reglementare tehnică;
2) conform cu documentaţia tehnică; şi
3) complet.
2. Examinarea subsistemului se exercită la fiecare dintre următoarele etape:
1) proiectare;
2) fabricare şi încercările de recepţie ale subsistemului fabricat.
3. Documentaţia tehnică care însoţeşte certificatul de examinare de tip trebuie să cuprindă următoarele:
1) planurile şi calculele de construcţie, schemele electrice şi hidraulice, schemele circuitelor de control, descrieri ale sistemelor computerizate şi automatizate, instrucţiuni de funcţionare şi de întreţinere etc.;
2) listele componentelor de siguranţă menţionate la pct.19 din prezenta Reglementare tehnică, care sînt utilizate în subsistem;
3) copiile de pe declaraţia de conformitate, cum este menţionat în anexa nr.4 la prezenta Reglementare tehnică, pentru componentele de siguranţă, împreună cu planurile şi calculele corespunzătoare pentru construcţie, şi o copie de pe rapoartele de încercări şi verificările efectuate.
4. Dosarele şi corespondenţa care se referă la procedurile de examinare de tip sînt redactate în aceeaşi limbă ca şi manualul de utilizare menţionat în pct.7.1.1 din anexa nr.2 la prezenta Reglementare tehnică.
5. Supravegherea.
5.1. Scopul supravegherii este să asigure respectarea, în timpul construirii subsistemului, a obligaţiilor care decurg din documentaţia tehnică.
5.2. Organismul notificat responsabil pentru examinarea de tip trebuie să aibă acces permanent la locurile de fabricaţie, în spaţiile de depozitare şi, dacă este cazul, în spaţiile de prefabricare, în spaţiile în care se efectuează încercări şi, în general, în toate spaţiile pe care consideră necesar să le viziteze pentru a-şi îndeplini sarcinile. Producătorul sau reprezentantul său autorizat, ori, persoana fizică sau juridică ce comercializează subsistemul trebuie să pună la dispoziţie organismului notificat ori să obţină pentru acesta toate documentele solicitate şi, în special, planurile şi documentele tehnice referitoare la subsistem.
5.3. Organismul notificat responsabil pentru examinarea de tip efectuează periodic audituri pentru a asigura conformitatea cu prevederile prezentei Reglementări tehnice, cu ocazia fiecărei vizite acesta trebuie să emită un raport de audit pentru persoana responsabilă de construcţie. Organismul notificat poate solicita să fie invitat să efectueze inspecţii şi în diferite faze de construcţie.
5.4. Organismul notificat poate efectua vizite inopinate la locurile de fabricaţie. Cu ocazia acestor vizite organismul notificat poate efectua audituri parţiale sau complete. Organismul notificat trebuie să redacteze un raport al vizitei şi, dacă este necesar, un raport de audit persoanei responsabile de construcţie.
6. Fiecare organism notificat publică periodic informaţii referitoare la:
1) cererile primite pentru efectuarea examinării de tip;
2) certificatele de examinare de tip eliberate;
3) certificatele de examinare de tip retrase.
Anexa nr.8
la Reglementarea tehnică privind
instalaţiile pe cablu care transportă persoane
CRITERII MINIME CARE TREBUIE LUATE ÎN CONSIDERARE
PENTRU NOTIFICAREA ORGANISMELOR
1. Organismul, conducătorul acestuia şi personalul responsabil pentru efectuarea operaţiunilor de verificare, nu pot fi nici proiectantul, producătorul, furnizorul, instalatorul componentelor de siguranţă sau a subsistemelor pe care le controlează, nici reprezentantul autorizat al uneia dintre aceste persoane, şi nici persoana fizică sau juridică ce comercializează aceste componente de siguranţă sau aceste subsisteme. Aceştia nu trebuie să fie implicaţi, nici direct, nici ca reprezentanţi autorizaţi în proiectarea, construcţia, comercializarea sau întreţinerea acestor componente de siguranţă sau subsisteme, nici în exploatarea lor. Acest lucru nu exclude posibilitatea unui schimb de informaţii tehnice între producător şi organismul notificat.
2. Organismul şi personalul său trebuie să execute operaţiunile de verificare cu cel mai înalt nivel de integritate profesională şi competenţă tehnică şi nu trebuie să fie supuşi nici unor presiuni sau tentaţii, mai ales de natură financiare, care pot influenţa deciziile şi rezultatele verificărilor, mai ales acelea care vin de la persoane sau grupuri de persoane interesate de rezultatele verificărilor.
3. Organismul trebuie să dispună de personal şi să posede mijloacele necesare pentru a efectua adecvat sarcinile tehnice şi administrative legate de executarea verificărilor; acesta trebuie, de asemenea, să aibă acces la echipamentele necesare pentru verificări speciale.
4. Personalul implicat în procesul de verificare trebuie să posede:
1) pregătire tehnică şi profesională;
2) cunoştinţe corespunzătoare privind cerinţele încercărilor pe care le efectuează şi experienţă corespunzătoare în efectuarea unor astfel de încercări,
3) capacitatea de a elabora certificatele, înregistrările şi rapoartele corespunzătoare verificărilor şi încercărilor efectuate.
5. Independenţa personalului implicat în încercări trebuie să fie garantată. Remuneraţia acestuia nu trebuie să depindă de numărul verificărilor efectuate sau de rezultatele acestora.
6. Organismul trebuie să încheie o asigurare de răspundere civilă pentru încercările efectuate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, exceptînd situaţia în care statul este el însuşi direct responsabil de efectuarea verificărilor.
7. Personalul organismului este obligat să păstreze secretul profesional referitor la toate informaţiile obţinute prin efectuarea sarcinilor ce decurg din respectarea prevederilor prezentei Reglementări tehnice, mai puţin faţă de autorităţile competente şi de organele de control.
Anexa nr.9
la Reglementarea tehnică privind
instalaţiile pe cablu care transportă persoane
Marcajul CE
1. Marcajul CE constă în iniţialele „CE”, avînd următoarea formă:
2. În cazul în care marcajul CE este micşorat sau mărit, se respectă proporţiile indicate în desenul gradat de la pct.1.
3. În cazul în care legislaţia în domeniu nu impune dimensiuni specifice, marcajul CE trebuie să aibă o înălţime de cel puţin 5 mm.
