duminică, 28 mai 2023
151/30.07.2015 Lege cu privire la Agentul guvernamental

L E G E

cu privire la Agentul guvernamental

 

nr. 151  din  30.07.2015

 

Monitorul Oficial nr.224-233/455 din 21.08.2015

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Scopul şi sfera de aplicare a legii

 

Capitolul II

STATUTUL AGENTULUI GUVERNAMENTAL

Articolul 2. Numirea în funcţia de Agent guvernamental

Articolul 3. Statutul Agentului guvernamental

Articolul 4. Încetarea activităţii Agentului guvernamental

Articolul 5. Atribuţiile Agentului guvernamental

Articolul 6. Obligaţiile Agentului guvernamental

Articolul 7. Asigurarea activităţii Agentului guvernamental

Articolul 8. Asigurarea materială a activităţii Agentului guvernamental

Articolul 9. Consiliul consultativ pe lîngă Agentul guvernamental

 

Capitolul III

REPREZENTAREA GUVERNULUI ÎN FAŢA CURŢII EUROPENE

Articolul 10. Procedura contencioasă în faţa Curţii Europene

Articolul 11. Soluţionarea pe cale amiabilă a cauzei aflate pe rolul Curţii Europene

Articolul 12. Declaraţia unilaterală

Articolul 13. Măsuri interimare

Articolul 14. Cauze interstatale

Articolul 15. Intervenţia în procedurile Curţii Europene

Articolul 16. Retrimiterea hotărîrii Camerei spre examinare Marii Camere a Curţii Europene

 

Capitolul IV

EXECUTAREA HOTĂRÎRILOR ŞI DECIZIILOR CURŢII EUROPENE

Articolul 17. Executarea hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene

Articolul 18. Executarea măsurilor cu caracter individual

Articolul 19. Executarea măsurilor cu caracter general

Articolul 20. Registrul de stat al hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene, traducerea şi publicarea acestora

Articolul 21. Supravegherea guvernamentală

Articolul 22. Controlul parlamentar

Articolul 23. Raportarea către Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei

Articolul 24. Rezoluţiile şi deciziile Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei

 

Capitolul V

RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCĂRILE CONVENŢIEI

Articolul 25. Răspunderea individuală

Articolul 26. Răspunderea instituţională

Articolul 27. Dreptul de regres

Articolul 271. Particularităţi ale dreptului de regres împotriva unui judecător sau procuror

 

Capitolul VI

IMPLEMENTAREA CONVENŢIEI

Articolul 28. Sesizări cu caracter general

Articolul 29. Informarea despre evoluţia jurisprudenţei Curţii Europene şi compatibilitatea legislaţiei naţionale cu Convenţia

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 30. Abrogare. Îndatoririle Guvernului

 

 

 

Notă: În textul actelor normative adoptate de Parlament:

cuvintele „limba moldovenească”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare;

cuvintele „limba de stat”, „limba oficială” şi „limba maternă”, la orice formă gramaticală, în cazul în care se are în vedere limba de stat a Republicii Moldova, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.52 din 16.03.2023, în vigoare 24.03.2023

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

 

Articolul 1. Scopul şi sfera de aplicare a legii

(1) Prezenta lege are drept scop asigurarea respectării Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (în continuare – Convenţia) în Republica Moldova, reglementarea reprezentării Republicii Moldova în faţa Curţii Europene a Drepturilor Omului (în continuare – Curtea Europeană) şi reglementarea executării hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene.

(2) Prezenta lege stabileşte statutul Agentului guvernamental, atribuţiile acestuia în calitate de reprezentant al Republicii Moldova în faţa Curţii Europene, atribuţiile privind executarea hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene, atribuţiile privind implementarea la nivel naţional a Convenţiei, precum şi alte atribuţii.

 

Capitolul II

STATUTUL AGENTULUI GUVERNAMENTAL

 

Articolul 2. Numirea în funcţia de Agent guvernamental

(1) Candidat la funcţia de Agent guvernamental poate fi persoana care întruneşte următoarele condiţii:

a) este cetăţean al Republicii Moldova;

b) în privinţa ei nu este instituită o măsură de ocrotire judiciară sub forma tutelei;

c) deţine diplomă de licenţiat în drept sau echivalentul acesteia;

d) nu are antecedente penale;

e) cunoaşte limba română;

f) cunoaşte cel puţin una din limbile oficiale ale Consiliului Europei;

g) corespunde cerinţelor de ordin medical pentru exercitarea funcţiei;

h) are o experienţă de 7 ani corespunzătoare pentru realizarea atribuţiilor ce îi revin;

i) nu este privată de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate, ca pedeapsă de bază sau complementară stabilită prin hotărîre judecătorească definitivă.

(2) Agentul guvernamental este numit în funcţie de către Guvern, la propunerea ministrului justiţiei, pentru un singur mandat de 7 ani. Despre numirea în funcţie a Agentului guvernamental este informată Curtea Europeană şi Secretariatul Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene.

(3) Nu poate fi numită în funcţia de Agent guvernamental persoana în privinţa căreia există interdicţia de a ocupa o funcţie publică sau de demnitate publică, ce derivă dintr-un act de constatare al Autorităţii Naţionale de Integritate.

[Art.2 modificat prin Legea nr.238 din 08.11.2018, în vigoare 30.12.2018]

[Art.2 completat prin Legea nr.74 din 26.04.2018, în vigoare 29.06.2018]

 

Articolul 3. Statutul Agentului guvernamental

(1) Funcţia de Agent guvernamental este de demnitate publică şi este incompatibilă cu altă funcţie publică, activitate politică sau orice altă activitate remunerată, cu excepţia activităţii didactice, ştiinţifice şi de creaţie.

(2) În activitatea sa, Agentul guvernamental se conduce de prevederile Constituţiei Republicii Moldova, Convenţiei, Regulamentului Curţii Europene, de prezenta lege, de alte acte normative în vigoare, precum şi de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(3) Agentul guvernamental se subordonează Prim-ministrului şi ministrului justiţiei.

 

Articolul 4. Încetarea activităţii Agentului guvernamental

(1) Agentul guvernamental îşi încetează activitatea în caz de:

a) demisie;

b) pierdere a cetăţeniei Republicii Moldova;

c) constatare a incapacităţii de muncă, dovedită prin certificat medical;

d) instituire în privinţa lui a măsurii de ocrotire judiciare sub forma tutelei;

e) pronunţare a hotărîrii definitive de condamnare;

f) privare de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate, ca pedeapsă de bază sau complementară stabilită prin hotărîre judecătorească definitivă;

g) atingere a vîrstei de pensionare;

h) încetare a mandatului;

i) deces;

j) în alte cazuri prevăzute de lege.

(2) Eliberarea din funcţie a Agentului guvernamental se face de către Guvern, la propunerea ministrului justiţiei.

(3) În termen de cel mult 3 luni de la încetarea activităţii Agentului guvernamental, Guvernul numeşte în funcţie un nou Agent guvernamental.

[Art.4 modificat prin Legea nr.238 din 08.11.2018, în vigoare 30.12.2018]

 

Articolul 5. Atribuţiile Agentului guvernamental

(1) Agentul guvernamental reprezintă Republica Moldova la Curtea Europeană şi contribuie, în modul prevăzut de lege, la asigurarea executării hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene în cauzele îndreptate împotriva Republicii Moldova.

(2) Agentul guvernamental are următoarele atribuţii în domeniul reprezentării Republicii Moldova în faţa Curţii Europene:

a) reprezintă Republica Moldova la Curtea Europeană;

b) întreprinde măsuri pentru prevenirea constatării de către Curtea Europeană a încălcărilor Convenţiei în cauzele îndreptate împotriva Republicii Moldova;

c) întreprinde măsuri pentru remedierea pretinselor încălcări ale Convenţiei şi pentru repararea prejudiciilor cauzate;

d) propune autorităţilor pentru adoptare măsuri de implementare adecvată a Convenţiei şi de aplicare a standardelor de respectare a drepturilor omului instituite prin jurisprudenţa Curţii Europene;

e) asigură traducerea în limba română a hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene în cauzele îndreptate împotriva Republicii Moldova şi introducerea acestora în registrul de stat al hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene în cauzele îndreptate împotriva Republicii Moldova;

f) solicită interpretarea, revizuirea sau rectificarea hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene în cauzele îndreptate împotriva Republicii Moldova.

(3) În domeniul asigurării executării hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene, Agentul guvernamental îndeplineşte următoarele atribuţii:

a) elaborează şi propune măsuri care urmează a fi întreprinse în vederea executării hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene şi coordonează procesul de implementare a acestora;

b) monitorizează procesul de executare a hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene în cauzele care vizează Republica Moldova;

c) reprezintă interesele Republicii Moldova în relaţia cu Secretariatul Consiliului Europei în ceea ce priveşte executarea hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene în cauzele îndreptate împotriva Republicii Moldova;

d) informează Prim-ministrul, ministrul justiţiei, ministrul afacerilor externe şi integrării europene şi alte autorităţi relevante despre principalele cauze îndreptate împotriva Republicii Moldova şi problemele majore apărute la executarea hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene.

(4) În domeniul asigurării implementării la nivel naţional a Convenţiei, Agentul guvernamental:

a) reprezintă Republica Moldova în calitate de expert la sesiunile plenare ale comitetelor interguvernamentale ale Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei pe dimensiunea drepturilor omului, coordonîndu-şi acţiunile cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene;

b) în cazurile prevăzute de lege, intervine sau participă în procedurile naţionale sau solicită redeschiderea acestora;

c) informează autorităţile competente despre necesitatea modificării legislaţiei naţionale drept urmare a evoluţiei jurisprudenţei Curţii Europene;

d) prezintă, în caz de necesitate sau la solicitarea autorităţilor, opinii în ceea ce priveşte compatibilitatea legislaţiei naţionale şi a proiectelor de acte normative cu prevederile Convenţiei şi cu jurisprudenţa Curţii Europene;

e) informează Guvernul şi Parlamentul despre situaţia generală în domeniul reprezentării Republicii Moldova în faţa Curţii Europene, precum şi despre executarea hotărîrilor şi deciziilor Curţii;

f) informează judecătorii, procurorii, funcţionarii publici şi autorităţile relevante despre activitatea Curţii Europene şi deciziile Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei şi asigură diseminarea acestor informaţii;

g) prezintă, după caz, observaţii în formă scrisă şi participă la audieri în procesul de examinare de către Curtea Europeană a Drepturilor Omului a cererii de aviz consultativ formulate de instanţa naţională competentă.

(5) În cazul vacanţei funcţiei Agentului guvernamental, imposibilităţii temporare de exercitare a atribuţiilor sale sau într-o situaţie de conflict de interese pe o cauză individuală, ministrul justiţiei desemnează şeful subdiviziunii specializate pentru asigurarea activităţii Agentului guvernamental în calitate de persoană care va exercita temporar atribuţiile Agentului guvernamental.

[Art.5 completat prin Legea nr.84 din 14.04.2023, în vigoare 28.05.2023]

 

Articolul 6. Obligaţiile Agentului guvernamental

(1) În exercitarea atribuţiilor sale, Agentul guvernamental este obligat:

a) să acţioneze cu maximă diligenţă în vederea reprezentării intereselor Republicii Moldova;

b) să respecte caracterul confidenţial al procedurilor şi informaţiilor în cazurile reglementării amiabile, precum şi în alte cazuri prevăzute de Regulamentul Curţii Europene;

c) să asigure confidenţialitatea identităţii reclamantului în cazurile dispuse de Curtea Europeană;

d) să asigure protecţia datelor cu caracter personal care se conţin în materialele cauzelor aflate în posesia sa;

e) să se abţină de la declaraţii publice care ar putea să prejudicieze imaginea şi interesele Republicii Moldova în procedurile în faţa Curţii Europene sau a Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei;

f) să se abţină de la consultanţă sau de la o altă asistenţă juridică care contravine mandatului său;

g) să notifice Ministerul Justiţiei asupra cazurilor în care a avut loc încălcarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale unei persoane, care a dus la una dintre consecinţele prevăzute la art.2007 alin.(1) lit.c) din Codul civil al Republicii Moldova nr.1107/2002, precum şi să pună la dispoziţia ministerului toate actele relevante.

(2) Obligaţiile Agentului guvernamental prevăzute la alin.(1) lit.c) şi d) se menţine şi după încetarea activităţii acestuia.

(3) Persoana care a deţinut funcţia de Agent guvernamental nu poate să reprezinte sau să consilieze reclamantul în procedurile Curţii Europene sau în alte proceduri, în cauzele comunicate în perioada în care a deţinut funcţia de Agent guvernamental.

[Art.6 completat prin Legea nr.205 din 26.11.2020, în vigoare 25.12.2020]

 

Articolul 7. Asigurarea activităţii Agentului guvernamental

(1) Activitatea Agentului guvernamental este asigurată de o subdiviziune specializată din cadrul aparatului central al Ministerului Justiţiei, în care activează funcţionari publici şi persoane detaşate din cadrul altor autorităţi.

(2) Structura şi efectivul-limită ale subdiviziunii specializate pentru asigurarea activităţii Agentului guvernamental, în limitele statului de personal avizat al Ministerului Justiţiei, raporturile acesteia cu alte subdiviziuni ale Ministerului Justiţiei se stabilesc printr-un ordin al ministrului justiţiei, la propunerea Agentului guvernamental.

(3) Procurorii şi alţi funcţionari publici pot fi detaşaţi în subdiviziunea specializată pentru asigurarea activităţii Agentului guvernamental la propunerea Agentului guvernamental şi cu acordul ministrului justiţiei, în condiţiile stabilite de lege.

(4) Agentul guvernamental poate solicita asistenţa experţilor sau a specialiştilor în cauze complexe sau atunci cînd sînt necesare cunoştinţe speciale.

(5) Ministrul justiţiei, la propunerea Agentului guvernamental, poate angaja, după caz, traducători-interpreţi, experţi şi specialişti în bază de contract.

(6) Obligaţiile Agentului guvernamental prevăzute la art.6 în ceea ce priveşte păstrarea confidenţialităţii, acţionarea cu maximă diligenţă şi abţinerea de la declaraţii publice se aplică în modul corespunzător şi persoanelor care cad sub incidenţa prezentului articol.

 

Articolul 8. Asigurarea materială a activităţii Agentului guvernamental

(1) Asigurarea materială a activităţii Agentului guvernamental şi orice alte cheltuieli ce ţin de participarea Agentului guvernamental şi a persoanelor care îl asistă la procedurile în faţa Curţii Europene şi a Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei, precum şi cheltuielile aferente delegării într-o altă misiune sînt achitate din bugetul Ministerului Justiţiei.

(2) În cazul în care pentru reprezentarea într-o cauză aflată pe rolul Curţii Europene sînt necesare cunoştinţe speciale, Agentul guvernamental poate solicita efectuarea unei expertize sau prezentarea unor concluzii ale specialiştilor.

(3) Expertizele efectuate şi concluziile prezentate de autorităţile sau instituţiile publice sînt gratuite. Expertizele şi concluziile efectuate de alte persoane se numesc cu acordul prealabil al ministrului justiţiei şi se achită din bugetul Ministerului Justiţiei.

 

Articolul 9. Consiliul consultativ pe lîngă Agentul guvernamental

(1) În vederea asigurării bunei reprezentări a Republicii Moldova în faţa Curţii Europene şi a executării hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene, pe lîngă Agentul guvernamental activează un consiliu consultativ format din reprezentanţi ai autorităţilor publice, mediului academic şi societăţii civile.

(2) Componenţa consiliului şi modul de lucru al acestuia se stabilesc printr-un regulament aprobat de Guvern, la propunerea ministrului justiţiei. Lucrările de secretariat ale consiliului sînt asigurate de subdiviziunea specializată pentru asigurarea activităţii Agentului guvernamental.

 

Capitolul III

REPREZENTAREA GUVERNULUI ÎN FAŢA CURŢII EUROPENE

 

Articolul 10. Procedura contencioasă în faţa Curţii Europene

(1) După o notificare oficială parvenită din partea Curţii Europene cu privire la depunerea unei cereri individuale, Agentul guvernamental solicită autorităţilor materiale şi comentarii cu privire la circumstanţele de fapt şi de drept, explicîndu-le totodată riscurile şi perspectiva cazului. Autorităţile, indiferent de statutul acestora, sînt obligate să transmită informaţiile solicitate şi actele privind procedurile desfăşurate în faţa acestora, indiferent de stadiul în care se află, în termenele şi condiţiile stabilite de Agentul guvernamental.

(2) În cazul în care materialele şi comentariile solicitate sînt atribuite la secretul de stat, la categoria informaţiei cu accesibilitate limitată ori conţin date cu caracter personal, acestea vor fi transmise Agentului guvernamental în condiţiile stabilite de lege.

(3) Comentariile autorităţilor prezentate Agentului guvernamental pot fi folosite exclusiv în procedurile în faţa Curţii Europene.

(4) Prevederile Legii nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie se aplică corespondenţei dintre Agentul guvernamental şi Curtea Europeană, precum şi materialelor din dosarele ce se află în procedura Agentului guvernamental pînă la devenirea definitivă a hotărîrii sau a deciziei Curţii Europene. După devenirea definitivă a hotărîrii sau a deciziei Curţii Europene, informaţia solicitată poate fi obţinută de la autoritatea emitentă sau de la alte autorităţi în sarcina cărora se află păstrarea acesteia.

(5) Corespondenţa Agentului guvernamental cu Curtea Europeană şi cu autorităţile naţionale privind reglementarea amiabilă a unei cauze aflate pe rolul Curţii Europene sau formularea unei declaraţii unilaterale este confidenţială şi nu poate fi făcută publică.

[Art.10 modificat prin Legea nr.252 din 17.11.2016, în vigoare 16.12.2016]

Notă: Se declară neconstituţional alin.(4) art.10 prin Hotărîrea Curţii Constituţionale nr.16 din 18.05.2016, în vigoare 18.05.2016

 

Articolul 11. Soluţionarea pe cale amiabilă a cauzei aflate pe rolul Curţii Europene

(1) Soluţionarea amiabilă a unei cauze aflate pe rolul Curţii Europene poate fi iniţiată doar după o notificare oficială parvenită din partea Curţii Europene şi poate fi derulată concomitent cu procedura prevăzută la art.10, care se aplică în modul corespunzător.

(2) În condiţiile alin.(1), Agentul guvernamental, din oficiu, la solicitarea reclamantului sau a reprezentantului acestuia, este în drept să negocieze soluţionarea amiabilă a oricărei cauze aflate pe rolul Curţii Europene.

(3) Procedura de soluţionare amiabilă este confidenţială şi se încheie prin semnarea de declaraţii mutuale propuse cu asistenţa Curţii Europene ori a unui acord scris între Agentul guvernamental şi reclamant sau reprezentantul acestuia. Clauzele acordului se stabilesc în funcţie de circumstanţele fiecărei cauze în parte şi sînt coordonate în prealabil cu Guvernul şi/sau cu alte autorităţi cărora li se atribuie pretinsa încălcare a drepturilor reclamantului.

(4) Agentul guvernamental şi reclamantul pot reformula clauzele acordului pînă la admiterea acestuia de către Curtea Europeană, de asemenea prin coordonare prealabilă.

 

Articolul 12. Declaraţia unilaterală

(1) În cazul în care reclamantul a refuzat soluţionarea amiabilă a cauzei aflate pe rolul Curţii Europene sau în cazurile în care o asemenea procedură nu poate fi iniţiată ori nu este posibilă, Agentul guvernamental poate formula o declaraţie unilaterală, prin care recunoaşte expres existenţa unei încălcări a Convenţiei şi se obligă să întreprindă toate măsurile de remediere necesare.

(2) Declaraţia unilaterală este consultată în prealabil cu Guvernul şi/sau cu alte autorităţi cărora li se atribuie pretinsa încălcare a drepturilor reclamantului.

(3) Agentul guvernamental poate retrage ori reformula declaraţia unilaterală pînă la admiterea acesteia de către Curtea Europeană.

 

Articolul 13. Măsuri interimare

(1) Măsura interimară dispusă de Curtea Europeană autorităţilor Republicii Moldova este obligatorie şi executorie.

(2) Agentul guvernamental, prin demers, solicită autorităţilor competente executarea neîntîrziată a oricărei măsuri interimare dispuse de către Curtea Europeană, explicînd totodată modalitatea de executare. Demersurile Agentului guvernamental, formulate în baza prevederilor prezentului articol, sînt obligatorii pentru examinare şi adoptare de măsuri în temeiul legii.

 

Articolul 14. Cauze interstatale

(1) Agentul guvernamental poate să iniţieze o cauză interstatală în numele Republicii Moldova doar în temeiul hotărîrii Guvernului.

(2) Într-o cauză interstatală, inclusiv în cazul în care Republica Moldova acţionează în calitate de pîrît, Agentul guvernamental coordonează poziţia sa cu Guvernul, precum şi cu alte autorităţi relevante.

 

Articolul 15. Intervenţia în procedurile Curţii Europene

(1) După primirea notificării oficiale a Curţii Europene, Agentul guvernamental poate interveni în procedurile Curţii Europene în favoarea reclamantului cetăţean al Republicii Moldova care a depus cererea împotriva unui alt stat.

(2) Agentul guvernamental poate interveni în procedurile Curţii Europene la invitaţia unui alt stat parte la Convenţie.

(3) Agentul guvernamental poate invita alt stat parte la Convenţie să intervină într-o cauză împotriva Republicii Moldova sau într-o cauză interstatală.

(4) În cazurile prevăzute la alin.(1)–(3), Agentul guvernamental coordonează poziţia sa cu ministrul afacerilor externe şi integrării europene şi cu ministrul justiţiei.

 

Articolul 16. Retrimiterea hotărîrii Camerei spre examinare Marii Camere a Curţii Europene

Agentul guvernamental, în cazurile prevăzute de Convenţie, în termen de 3 luni de la emiterea hotărîrii Curţii Europene, poate solicita retrimiterea hotărîrii Camerei în faţa Marii Camere a Curţii Europene, în urma consultării cu Guvernul, cu ministrul justiţiei şi cu alte autorităţi interesate.

 

Capitolul IV

EXECUTAREA HOTĂRÎRILOR ŞI DECIZIILOR

CURŢII EUROPENE

 

Articolul 17. Executarea hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene

(1) Hotărîrile definitive ale Curţii Europene cu privire la măsurile de remediere şi la compensaţiile băneşti acordate sînt documente executorii.

(2) Acordul de soluţionare amiabilă a cauzei sau o declaraţie unilaterală devine document executoriu după notificarea deciziei Curţii Europene privind scoaterea cererii de pe rol, iar clauzele şi măsurile de remediere incluse în acestea sînt obligatorii pentru toate autorităţile.

(3) Procedura de executare a hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene este stabilită prin regulamentul aprobat de Guvern.

 

Articolul 18. Executarea măsurilor cu caracter individual

(1) Executarea măsurilor cu caracter individual include acţiuni de remediere şi/sau plata compensaţiilor băneşti, care rezultă din hotărîrea Curţii Europene sau sînt prevăzute de acordul de reglementare amiabilă ori de declaraţia unilaterală acceptată prin decizia Curţii Europene.

(2) Agentul guvernamental, în termen de o lună de la data rămînerii definitive a hotărîrii sau a deciziei Curţii Europene, informează autorităţile relevante despre necesitatea aplicării şi modul de executare a măsurilor cu caracter individual. Autorităţile informate sînt responsabile de executarea hotărîrii sau a deciziei Curţii Europene.

(3) Sumele acordate prin hotărîrile şi deciziile Curţii Europene se achită necondiţionat de către Ministerul Finanţelor, indiferent de faptul dacă sînt sau nu prevăzute mijloace pentru acest scop în legea bugetului de stat pentru anul în curs.

(4) Plata se efectuează în termenul prevăzut de hotărîrea sau de decizia Curţii Europene ori de acordul de reglementare amiabilă, ori de declaraţia unilaterală. În cazul în care un astfel de termen nu este prevăzut, plata se efectuează în termen de 3 luni din ziua în care hotărîrea sau decizia Curţii Europene a devenit definitivă.

 

Articolul 19. Executarea măsurilor cu caracter general

(1) Executarea măsurilor cu caracter general are drept scop preîntîmpinarea viitoarelor încălcări ale Convenţiei, înlăturarea problemelor sistemice identificate de Curtea Europeană care impun adoptarea sau modificarea actelor normative, documentelor de politici, instituirea sau schimbarea de practici, precum şi alte măsuri relevante.

(2) Agentul guvernamental, în termen de 3 luni de la devenirea definitivă a hotărîrii Curţii Europene, propune autorităţilor măsuri cu caracter general, coordonează şi monitorizează implementarea acestora.

(3) Sarcina executării măsurilor cu caracter general revine autorităţilor care au un rol activ în implementarea acestora.

 

Articolul 20. Registrul de stat al hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene, traducerea şi publicarea acestora

(1) Agentul guvernamental asigură ţinerea registrului de stat al hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene în cauze îndreptate împotriva Republicii Moldova. Modalitatea de ţinere a acestui registru este stabilită în regulamentul aprobat prin ordinul ministrului justiţiei.

(2) Agentul guvernamental asigură traducerea în limba română a hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene în cauze îndreptate împotriva Republicii Moldova şi poate asigura traducerea unor hotărîri sau decizii ale Curţii Europene în cauze îndreptate împotriva unui alt stat, ori a unui rezumat al acestora, după caz.

(21) Agentul guvernamental asigură traducerea în limba română a avizelor consultative ale Curţii Europene a Drepturilor Omului, emise în urma solicitărilor adresate de către instanţele naţionale ale Republicii Moldova, şi le plasează pe pagina web oficială a Agentului guvernamental.

(3) Traducerea în limba română a hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene în cauzele îndreptate împotriva Republicii Moldova se plasează în registrul de stat al acestora, care este public, şi se aduce la cunoştinţă autorităţilor publice relevante. Reclamantul poate obţine traducerea hotărîrii sau a deciziei Curţii Europene într-o cauză îndreptată împotriva Republicii Moldova unde a fost parte.

[Art.20 completat prin Legea nr.84 din 14.04.2023, în vigoare 28.05.2023]

 

Articolul 21. Supravegherea guvernamentală

(1) Autorităţile implicate în executarea hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene sînt obligate să prezinte Agentului guvernamental, pînă la data de 31 ianuarie a fiecărui an, rapoarte pentru anul precedent cu privire la executarea măsurilor cu caracter general şi individual.

(2) Agentul guvernamental poate solicita autorităţilor implicate în executarea hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene informaţia cu privire la executarea măsurilor cu caracter general şi individual, iar acestea sînt obligate să o prezinte.

(3) Agentul guvernamental, pînă la data de 15 martie a fiecărui an, elaborează şi prezintă Guvernului pentru aprobare proiectul raportului pentru anul precedent cu privire la măsurile întreprinse în vederea executării hotărîrilor şi a deciziilor Curţii Europene, precum şi la alte aspecte importante pentru executare sau planificarea executării. Raportul se prezintă Parlamentului pentru informare pînă la data de 15 aprilie a fiecărui an.

 

Articolul 22. Controlul parlamentar

(1) Executarea măsurilor cu caracter general şi individual este supusă controlului parlamentar, în modul prevăzut de prezenta lege şi de Regulamentul Parlamentului.

(2) Agentul guvernamental elaborează şi prezintă Parlamentului, în şedinţă plenară, până la data de 31 martie a fiecărui an, un raport privind hotărârile şi deciziile Curţii Europene, privind măsurile care urmează a fi întreprinse sau care au fost întreprinse în vederea executării acestora, precum şi privind corespondenţa cu Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei asupra executării hotărârilor şi deciziilor Curţii Europene.

[Art.22 modificat prin Legea nr.38 din 28.02.2020, în vigoare 14.05.2020]

 

Articolul 23. Raportarea către Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei

(1) Agentul guvernamental este responsabil de raportarea către Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, privind executarea hotărîrilor şi deciziilor Curţii Europene în cauzele îndreptate împotriva Republicii Moldova.

(2) La invitaţia Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Agentul guvernamental poate participa la examinarea de către Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei a hotărîrilor şi deciziilor care vizează Republica Moldova.

 

Articolul 24. Rezoluţiile şi deciziile Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei

Rezoluţiile şi deciziile Comitetului de Miniştri al Consiliului Europei adoptate în cauzele îndreptate împotriva Republicii Moldova se publică, se traduc, se mediatizează şi se aduc la cunoştinţa autorităţilor publice potrivit art.20.

 

Capitolul V

RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCĂRILE CONVENŢIEI

 

Articolul 25. Răspunderea individuală

(1) Persoanele ale căror acţiuni sau inacţiuni au determinat ori au contribuit semnificativ la încălcarea prevederilor Convenţiei, încălcare care a fost constatată de către Curtea Europeană printr-o hotărîre, sînt trase la răspundere penală, contravenţională, disciplinară sau civilă conform legislaţiei.

(2) Vinovăţia şi responsabilitatea persoanelor se stabilesc în fiecare caz individual de autorităţile competente de a iniţia proceduri sau de a adopta hotărîri privind răspunderea penală, contravenţională, disciplinară, civilă potrivit legislaţiei şi nu depind direct de cuantumul compensaţiilor băneşti achitate în temeiul hotărîrii Curţii Europene.

(3) Agentul guvernamental notifică Ministerul Justiţiei în vederea luării măsurilor prevăzute de lege şi oferă explicaţii în ce mod o acţiune sau inacţiune a persoanei a dus la constatarea unei încălcări a prevederilor Convenţiei într-o hotărâre a Curţii Europene.

(4) Agentul guvernamental, la solicitare, oferă explicaţiile indicate la alin.(3) autorităţilor competente să iniţieze proceduri sau să adopte hotărâri privind răspunderea penală, contravenţională, disciplinară, civilă, conform legislaţiei.

[Art.25 modificat prin Legea nr.205 din 26.11.2020, în vigoare 25.12.2020]

 

Articolul 26. Răspunderea instituţională

(1) Răspunderea instituţională intervine în cazul în care acţiunile sau inacţiunile autorităţii, în mod individual sau în ansamblu, au determinat ori au contribuit semnificativ la încălcarea prevederilor Convenţiei, încălcare care a fost constatată de către Curtea Europeană printr-o hotărîre.

(2) Răspunderea instituţională constă, după caz, în prezentarea scuzelor oficiale reclamantului în numele autorităţii şi/sau în dezafectarea resurselor bugetare ale autorităţii.

 

[Alin.(3) art.26 abrogat prin Legea nr.205 din 26.11.2020, în vigoare 25.12.2020]

 

(4) Agentul guvernamental informează Ministerul Finanţelor dacă răspunderea instituţională, în sensul prezentului articol, poate fi aplicată prin dezafectarea resurselor bugetare ale autorităţii. Ministerul Finanţelor poate, la momentul formării bugetului, să aplice dezafectarea resurselor financiare în condiţiile legii.

[Art.26 modificat prin Legea nr.205 din 26.11.2020, în vigoare 25.12.2020]

 

Articolul 27. Dreptul de regres

(1) Statul are drept de regres împotriva persoanelor ale căror acţiuni sau inacţiuni au dus la una dintre următoarele consecinţe:

a) constatarea de către Curtea Europeană, prin hotărâre, a încălcării drepturilor sau libertăţilor fundamentale ale unei persoane şi dispunerea achitării unor sume în beneficiul acesteia;

b) pronunţarea unei hotărâri de către o instanţă judecătorească naţională, ca urmare a condamnării statului de către Curtea Europeană, prin care s-a dispus achitarea unor sume din contul statului.

(2) Sumele stabilite în conformitate cu alin.(1) se restituie în baza unei hotărâri judecătoreşti, emisă într-o acţiune în regres, proporţional gradului de vinovăţie stabilit.

(3) Ministerul Justiţiei intentează acţiunea în regres, dacă se întrunesc condiţiile stabilite prin lege, în termen de 3 ani din ziua achitării sumelor respective în baza hotărârii Curţii Europene ori a hotărârii instanţei judecătoreşti naţionale.

[Art.27 în redacţia Legii nr.205 din 26.11.2020, în vigoare 25.12.2020]

 

Articolul 271. Particularităţi ale dreptului de regres împotriva unui judecător sau procuror

(1) În cazul în care persoana prevăzută la art.27 alin.(1) este judecător sau procuror, acţiunea în regres a statului împotriva acesteia se intentează de către Ministerul Justiţiei doar în situaţia stabilirii, prin sentinţă definitivă, a vinovăţiei persoanei sau dacă, în cadrul unei proceduri disciplinare, s-a constatat intenţia ori neglijenţa gravă în acţiunile sau inacţiunile acesteia care au dus la una dintre consecinţele prevăzute la art.2007 alin.(1) lit.c) din Codul civil al Republicii Moldova nr.1107/2002.

(2) Pentru asigurarea elucidării circumstanţelor necesare în vederea intentării acţiunii în regres a statului împotriva judecătorului sau procurorului, Agentul guvernamental notifică Ministerul Justiţiei asupra survenirii uneia dintre consecinţele prevăzute la art.2007 alin.(1) lit.c) din Codul civil al Republicii Moldova nr.1107/2002.

(3) Ministerul Justiţiei depune sesizări privind luarea măsurilor, conform competenţei, în adresa Procurorului General, a Consiliului Superior al Magistraturii sau a Consiliului Superior al Procurorilor cu privire la încălcarea drepturilor sau libertăţilor fundamentale ale unei persoane, care a dus la una dintre consecinţele prevăzute la art.2007 alin.(1) lit.c) din Codul civil al Republicii Moldova nr.1107/2002, precum şi pune la dispoziţia acestora toate actele relevante recepţionate de la Agentul guvernamental.

(4) Autorităţile sesizate în conformitate cu prevederile alin.(3) urmează să informeze Ministerul Justiţiei privind rezultatele acţiunilor întreprinse de către acestea, precum şi despre cazurile în care s-a stabilit în acţiunile judecătorului sau ale procurorului, prin sentinţă definitivă, vinovăţia acestora sau dacă, în cadrul unei proceduri disciplinare, s-a constatat intenţia ori neglijenţa gravă în acţiunile sau inacţiunile acestora care au dus la una dintre consecinţele prevăzute la art.2007 alin.(1) lit.c) din Codul civil al Republicii Moldova nr.1107/2002, precum şi să pună la dispoziţia Ministerului Justiţiei toată informaţia şi actele necesare în vederea intentării acţiunii în regres împotriva judecătorului sau a procurorului respectiv.

[Art.271 introdus prin Legea nr.205 din 26.11.2020, în vigoare 25.12.2020]

 

Capitolul VI

IMPLEMENTAREA CONVENŢIEI

 

Articolul 28. Sesizări cu caracter general

(1) Agentul guvernamental sesizează din oficiu autorităţile ale căror practici, acţiuni ori inacţiuni relevă o problemă sistemică şi pot să conducă la încălcarea masivă a drepturilor garantate de Convenţie şi să genereze mai multe adresări la Curtea Europeană. Sesizările Agentului guvernamental cu caracter general sînt obligatorii pentru examinare de către autorităţi.

(2) Agentul guvernamental, la solicitarea expresă a autorităţii, prezintă o evaluare a unui caz individual prin prisma aplicabilităţii Convenţiei şi a jurisprudenţei Curţii Europene. Evaluarea respectivă poate fi solicitată şi prezentată cu titlu confidenţial şi are un caracter de recomandare.

 

Articolul 29. Informarea despre evoluţia jurisprudenţei Curţii Europene şi compatibilitatea legislaţiei naţionale cu Convenţia

(1) Agentul guvernamental, din oficiu ori la solicitarea autorităţii, prezintă o informaţie despre evoluţia relevantă a jurisprudenţei Curţii Europene.

(2) Agentul guvernamental prezintă, din oficiu sau la solicitare, avizele sale cu privire la compatibilitatea legislaţiei naţionale cu Convenţia, în măsura în care aceasta nu contravine mandatului său.

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

 

Articolul 30

(1) La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea nr.353-XV din 28 octombrie 2004 cu privire la Agentul guvernamental (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.208–211, art.932), cu modificările şi completările ulterioare.

(2) În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul, la propunerea ministrului justiţiei, va numi Agentul guvernamental conform prevederilor prezentei legi.

(3) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:

a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;

b) va aproba sau, după caz, va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.

VICEPREŞEDINTELE PARLAMENTULUILiliana PALIHOVICI

 

Nr.151. Chişinău, 30 iulie 2015.