luni, 9 noiembrie 1998
Hotărîre nr.330 din 09.11.98 privind Recomandările Băncii Naţionale a Moldovei cu privire la sisteme de control intern în băncile comerciale din Republica Moldova
                            BANCA NAŢIONALĂ
      Hotărîre privind Recomandările Băncii Naţionale a Moldovei
    cu privire la sisteme de control intern în băncile comerciale
                        din Republica Moldova

                         Nr.330  din  09.11.98

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.14-15/37 din 12.02.1999

                                * * *

    În baza articolului  11  din Legea cu privire la Banca  Naţională  a
Moldovei  şi  întru  executarea articolului 44 din Legea cu  privire  la
Banca  Naţională  a Moldovei şi articolelor 1, 17, 25, 29, 33 şi 34  din
Legea  instituţiilor  financiare  şi în scopul  stabilirii  mecanismului
referitor  la  sistemele  de  control  intern  în  bănci,  Consiliul  de
Administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei
                              HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Recomandările cu privire la sistemele de control intern
în băncile din Republica Moldova (se anexează).
    2. Băncile să  perfecteze mecanismul controlului intern ţinînd  cont
de Recomandările Băncii Naţionale.
    3. Controlul asupra îndeplinirii acestei hotărîri se pune în sarcina
Departamentului Reglementare şi Supraveghere Bancară (dl Radu Musteaţa).
    4. Prezenta hotărîre   intră  în  vigoare  din  data  adoptării   cu
publicarea ulterioară în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREŞEDINTELE
    CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
    AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI                  Leonid TALMACI

    Chişinău, 9 noiembrie 1998.
    Nr. 330.


                                                APROBAT
                                    prin Hotărîrea Consiliului de 
                                      Administraţie al Băncii
                                        Naţionale a Moldovei
                                    nr.330 din 9 noiembrie 1998 

                              RECOMANDĂRI
               CU PRIVIRE LA SISTEMELE DE CONTROL INTERN
                   ÎN BĂNCILE DIN REPUBLICA MOLDOVA

                        1. Dispoziţii generale

    1.1. Prezentele  Recomandări  cu  privire la  sistemele  de  control
intern în băncile din Republica Moldova (în continuare Recomandări) sînt
elaborate   în  conformitate  cu  împuternicirile  Băncii  Naţionale   a
Moldovei, prevăzute la articolele 11 şi 44 din Legea cu privire la Banca
Naţională  a  Moldovei şi la articolele 17, 25, 29, 33 şi 34  din  Legea
instituţiilor financiare.
    1.2. O condiţie   esenţială   în  vederea  asigurării   funcţionării
eficiente  a sistemului financiar este stabilirea de către bănci şi alte
instituţii financiare a sistemelor de control intern.
    1.3. Scopul principal   al   sistemelor  de  control   intern   este
protejarea  intereselor  deponenţilor,  a instituţiei  financiare  şi  a
clientelei   acesteia   pe  calea  minimizării  riscurilor   activităţii
financiare,  controlului  respectării de către instituţia  financiară  a
legislaţiei   în   vigoare,  reglementării  conflictelor  de   interese,
asigurării   unui  nivel  necesar  de  securitate,  care  ar  corespunde
caracterului  şi  volumului operaţiunilor efectuate de către  instituţia
financiară. Sistemul de control intern al instituţiei financiare trebuie
să  asigure că veniturile sporesc profitul, cheltuielile sînt autorizate
şi efectuate conform destinaţiei, că activele sînt adecvat protejate, că
obligaţiunile sînt înregistrate corect şi riscurile sînt limitate.

                         2. Responsabilitatea

    2.1. Consiliul   instituţiei   financiare  sau,   conform   deciziei
acestuia,  organul  împuternicit este responsabil pentru  elaborarea  şi
implementarea  unor sisteme adecvate de control intern, de care  depinde
funcţionarea  instituţiei  în  conformitate cu  legislaţia  în  vigoare,
inclusiv  exigenţele  Băncii Naţionale faţă de raportare, precum  şi  cu
documentele normative interne.

             3. Sistemele şi procedurile de control intern

    3.1. Sistemul  de control intern al băncii reprezintă un complex  de
măsuri,    regulamente    şi   reglementări,   limitări,   relaţii    de
emitere-executare-raportare-control  al dispoziţiilor conducerii băncii,
adoptate  în  scopul  gestionării  corecte şi  eficiente  a  instituţiei
financiare   în  conformitate  cu  legislaţia  în  vigoare,   interesele
depunătorilor  (clientelei)  şi  acţionarilor, în baza  unei  informaţii
autentice, complete şi operative. La elaborarea sistemelor de control se
iau   în   consideraţie   volumul,  numărul  şi   tipul   tranzacţiilor,
diversitatea  operaţiilor, gradul de risc asociat cu fiecare domeniu  de
activitate, volumul controlului din partea conducerii asupra activităţii
zilnice,  gradul de centralizare şi descentralizare, precum şi gradul şi
metodele de utilizare a procesoarelor bazei de date electronice.
    3.2. Banca Naţională   consideră   că   descrierea  în   detalii   a
modalităţii  în  care  o anumită instituţie ar  trebui  să  implementeze
propriul  sistem  de control intern nu este necesară. Cu toate  acestea,
Banca  Naţională insistă asupra aplicării unor sisteme de control intern
oportune  şi, reieşind din aceste considerente, a descris în  prezentele
Recomandări   principiile  fundamentale,  care  trebuie  respectate   în
procesul elaborării propriilor sisteme de control intern.
    3.3. Instituţiile  financiare trebuie să elaboreze propriile sisteme
de  control  intern,  în baza principiilor fundamentale  din  prezentele
Recomandări  şi  să le adapteze la activitatea lor bancară şi la  riscul
implicat.  Sistemele  de  control, în măsura în care ele  se  referă  la
activitatea   instituţiei   financiare,  trebuie  să  fie   incluse   în
instrucţiuni şi îndrumări astfel, ca să asigure efectuarea operaţiunilor
financiare într-un mod sigur şi prudent. În cadrul sistemelor de control
intern,  instituţiile financiare organizează o subdiviziune a  auditului
intern,  acordînd  atenţia cuvenită principiilor descrise în  prezentele
Recomandări.

                     4. Cerinţele de ordin general

    4.1. Obiectivele procedeelor de control intern
    Sistemele de control intern trebuie să asigure cel puţin că:
    1) afacerile  sînt planificate şi conduse în mod ordonat, prudent şi
eficient  din punct de vedere al costului, în conformitate cu  preţurile
stabilite;
    2) tranzacţiile şi angajamentele sînt îndeplinite în conformitate cu
limitele competenţei administratorilor şi a funcţionarilor instituţiilor
financiare;
    3) conducerea  este în stare să protejeze activele şi să  controleze
tranzacţiile  cu  pasivele; să asigure că există măsuri de minimizare  a
riscului  pierderilor  din nereguli, fraude, erori şi de identificare  a
acestora la timp;
    4) registrele  contabile şi alte registre oferă informaţie veridică,
completă şi oportună;
    5) conducerea  este  în  stare să administreze regulat  şi  la  timp
caracterul  adecvat  al capitalului, lichidităţii,  profitabilităţii  şi
calităţii activelor instituţiei;
    6) conducerea  este  capabilă  să  identifice, să  evalueze  în  mod
regulat  şi  să  determine  riscul pierderilor  în  procesul  efectuării
tranzacţiilor în aşa fel încît:
    a) riscul să poată fi dirijat şi controlat regulat şi la timp;
    b) să se poată  forma rezerve adecvate pentru eventuale pierderi  de
la  credite  şi  de  la  alte active,  precum  şi  de  la  angajamentele
extrabilanţiere;
    7) conducerea   este  capabilă  să  întocmească  rapoarte  complete,
corecte şi oportune în conformitate cu instrucţiunile Băncii Naţionale.
    4.2. Domeniul aplicării şi tipul procedeelor de control
    în vederea asigurării  atingerii obiectivelor sistemului de  control
intern,  conducerea  trebuie  să determine domeniul aplicării  şi  tipul
procedeelor  de control intern care urmează a fi adoptate. La elaborarea
procedeelor trebuie luat în consideraţie costul stabilirii şi menţinerii
controlului   în  raport  cu  beneficiul  instituţiei  financiare.  Însă
factorul  legat  de  cost nu va constitui pentru Banca  Naţională  drept
motiv pentru neimplementarea unor procedee adecvate de control.
    4.3. Responsabilitatea conducerii pentru eficienţa controlului
    Conducerea instituţiei    financiare   este   responsabilă    pentru
revizuirea,  dirijarea  şi  controlul  în mod regulat  a  sistemelor  de
control  intern în vederea asigurării eficienţei lor în afaceri. Această
funcţie  este,  de regulă, încredinţată unei unităţi (secţii,  diviziuni
sau departament) a cărei independenţă de activitatea cotidiană ar trebui
sa  fie  asigurată  prin responsabilitatea directă a  acesteia  faţă  de
consiliul  instituţiei  financiare  şi  comisia de  cenzori.  în  scopul
asigurării     flexibilităţii,    operativităţii    şi    obiectivităţii
subdiviziunea  dată  se subordonează nemijlocit consiliului  instituţiei
financiare.

                      5. Obiectivele controlului

    5.1. Domeniul aplicării şi tipul obiectivelor controlului
    Domeniul aplicării  şi  tipul  obiectivelor controlului,  care  sînt
necesare pentru dirijarea prudentă a afacerilor, trebuie să fie adaptate
la  specificul  instituţiei  şi trebuie să corespundă  felului  în  care
activitatea   este  structurată,  organizată  şi  gestionată,   tipului,
volumului, numărului şi complexităţii tranzacţiilor şi angajamentelor.
    5.2. Obiectivele controlului
    Elaborînd sistemele   şi  procedeele  de  control  proprii,  fiecare
instituţie trebuie să realizeze cel puţin următoarele obiective:
    1) controale organizatorice şi administrative;
    2) metode de dirijare;
    3) separarea funcţiilor şi obligaţiilor;
    4) procedee de autorizare şi aprobare;
    5) procedee de ţinere a evidenţei;
    6) procedee de protejare;
    7) procedee de verificare;
    8) procedee de evaluare.
    5.3. Controale organizatorice şi administrative
    O instituţie financiară trebuie să elaboreze şi să ţină:
    1) un document  concis despre obiectivele politice şi strategice  pe
termen scurt şi pe termen lung ale instituţiei;
    2) regulamente  interne  în  care  se  descrie  detaliat  funcţiile,
obligaţiile  şi responsabilităţile funcţionarilor, liniile de  raportare
şi comunicare;
    3) un document   cu  descrierea  clară  a  politicii,  practicii  şi
procedeelor contabile;
    4) un document    cu   descrierea   procedeelor   şi    controalelor
operaţionale zilnice computerizate şi manuale; documentarea referitor la
evidenţa  contabilă  şi  sistemele de control, inclusiv un  registru  al
schimbărilor  din  sistem, în care se indică data şi numele  persoanelor
autorizate la implementarea acestora;
    5) un registru,   care  trebuie  periodic  înnoit,  cu   semnăturile
persoanelor  autorizate, inclusiv specimenele de semnături,  determinînd
pentru fiecare dintre aceste persoane limita competenţei lor;
    6) un registru  cu  chestiunile  discutate la  adunările  importante
închise  şi  deschise;  un  registru  cu  notele  de  serviciu  interne;
corespondenţa cu organele de drept referitor la împrumuturile şi plăţile
în avans;
    7) procedee de  planificare,  de  autorizare şi  iniţiere  a  noilor
tipuri   de  activitate,  incluzînd,  la  necesitate,  o  explicaţie   a
înţelegerii  riscului implicat, limitele admisibile şi procedeele pentru
ţinerea  evidenţei  contabile  necesare,  alte registre  şi  sisteme  de
control intern;
    8) un cod de  conduită a funcţionarilor şi un regulament cu  privire
la politica de reglementare a conflictelor de interese în bancă;
    9) un program  de  instruire  a funcţionarilor, precum  şi  măsurile
necesare pentru a-i ţine pe lucrători la curent cu obligaţiile lor şi cu
toate  schimbările sau performanţele din cadrul instituţiei; metodele de
selecţie  privind  asigurarea  ajustării aptitudinilor  profesionale  şi
personale   ale  angajaţilor  cu  responsabilităţile  lor;   procedurile
continue  pentru  repartizarea  responsabilităţilor  între  angajaţi  şi
pentru verificarea competenţei lor.
    5.4. Metodele de dirijare
    Tipul metodelor  descrise  mai  jos, felul în care  informaţia  este
prezentată şi caracterul detaliat al acesteia vor varia în dependenţă de
nivelul  managementului  care dirijează cu informaţia în cauză.  În  mod
similar,   importanţa   şi   tipul  metodelor  vor   determina   nivelul
corespunzător al managementului necesar pentru îndeplinirea indicaţiilor.
    O instituţie trebuie:
    1) să verifice regulat (zilnic, săptămînal şi/sau lunar) rapoartele,
indicînd  poziţiile  reale  de  risc faţă  de  limitele  admisibile  sau
rapoartele extraordinare, indicînd doar acele poziţii, care depăşesc sau
sînt  pe  cale  de a depăşi limitele admise. Aceste  limite  trebuie  să
corespundă  timpului,  volumului şi tipului tranzacţiilor  efectuate  şi
trebuie,  acolo unde este necesar, să includă date referitor la omologi,
ramurile economice, aşezarea geografică a ţării, lichiditatea, devierile
în  ratele  dobînzii  şi  limitele poziţiei cu privire  la  hîrtiile  de
valoare,  precum şi limitele referitor la poziţiile comerciale de zi  şi
overnight  pe  piaţa  operaţiunilor  valutare,  contractele  la  termen,
opţiuni, swaps-uri (operaţiunile de schimb financiar);
    2) să elaboreze  proceduri de identificare, raportare şi soluţionare
a  încălcărilor  referitoare la controalele sau excesele de  limite;  să
aibă  explicaţii  în scris la acţiunile aprobate referitor la  poziţiile
care  depăşesc limitele admisibile; să elaboreze sisteme care asigură că
angajamentele  pot fi corect şi sistematic evaluate în raport cu  aceste
limite  şi  indică  poziţiile  care sînt pe cale de  a  depăşi  limitele
admisibile  astfel,  ca  în caz de necesitate, conducerea să  poată  lua
măsuri de rigoare;
    3) să elaboreze  proceduri care asigură transmiterea regulată şi  la
timp a informaţiei veridice conducerii băncii;
    4) să verifice frecvent şi regulat realizarea politicii stabilite şi
a   procedurilor  legate  de  efectuarea  operaţiunilor  creditoare;  să
verifice  şi  să evalueze frecvent şi regulat  calitatea  împrumuturilor
individuale  şi  a  plăţilor în avans (inclusiv a  gajului)  în  vederea
depistării  la  timp a problemelor legate de împrumuturile  dubioase  şi
compromise,  oferind  conducerii posibilitatea de a evalua  efectul  lor
asupra activităţii instituţiei financiare;
    5) să verifice  periodic  profiturile  realizate şi  nerealizate  şi
pierderile care rezultă din activele cumpărate pentru vînzare;
    6) să verifice   periodic  sursa,  concentrarea  şi   probabilitatea
retragerii depozitelor;
    7) să verifice   lunar  rapoartele  despre  rezultatele  actuale  şi
analiza  performanţei,  atît  separat  cît  şi  în  mod  consolidat,  în
comparaţie  cu bugetele operaţionale şi rezultatele perioadei  contabile
precedente;
    8) să fie la    curent   cu   prevederile   statutului   instituţiei
financiare,  precum şi cu prevederile de supraveghere şi de reglementare
din  regulamentele  şi  instrucţiunile elaborate de Banca  Naţională  în
scopul stabilirii dacă activitatea instituţiei corespunde cerinţelor; să
verifice rapoartele conform acestor cerinţe;
    9) să verifice   statutul  de  impozitare  şi  poziţia  instituţiei,
supunerea  ei  la impozitele curente şi proviziile ei  pentru  impozitul
amînat.
    5.5. Separarea atribuţiilor şi competenţelor
    Separarea atribuţiilor reduce riscul manipulării intenţionate sau al
erorilor,  mărind  elementul de control. Funcţiile care trebuie  să  fie
separate   sînt:  de  autorizare,  de  executare,  de  custodie  şi   de
înregistrare;  şi  în  cazul în care există un sistem  de  contabilitate
computerizat  este  necesară o separare între elaborarea  sistemelor  şi
aplicarea  lor  pentru  operaţiunile zilnice. O  instituţie  trebuie  să
dispună de proceduri necesare pentru a asigura:
    1) că diferite   persoane   sînt   responsabile   pentru   păstrarea
registrelor,   custodia  fizică  a  activelor  şi  pentru   autorizarea,
iniţierea  şi  supravegherea generală a tranzacţiilor şi  angajamentelor
luate;
    2) că separarea  se  face  în aşa fel, încît nici o persoană  să  nu
poată  în  mod intenţionat sau neintenţionat să-şi însuşească  nelegitim
activele,  să  facă  o  declaraţie falsă cu privire  la  pasive  sau  să
înregistreze incorect tranzacţiile fără a fi depistat ulterior.
    5.6. Autorizarea şi aprobarea
    Prin autorizare  se  are în vedere procesul prin care se consimte  o
propunere  de  a supune instituţia la risc sau de a distribui  riscurile
existente. Prin aprobare se are în vedere procesul prin care o astfel de
autorizare   este   aplicată  în  practică  prin  intermediul   anumitor
tranzacţii. În unele circumstanţe aceste procese au loc simultan.
    Corespunzător,  o instituţie trebuie să dispună de proceduri care să
asigure:
    1) că angajamentele  sînt îndeplinite în conformitate cu  intenţiile
şi împuternicirile managementului instituţiei financiare;
    2) promovarea  politicii  de autorizare care prevede  limita  pentru
împuternicirile   (autorizările)   generale   şi  speciale   şi   numele
persoanelor  responsabile  pentru  exercitarea  fiecărei  împuterniciri;
realizarea politicii de autorizare care prevede circumstanţele acordării
de  către preşedintele şi vicepreşedinţii instituţiei financiare a  unei
autorizări speciale asupra unei autorizări generale;
    3) plata sau  alte tranzacţii legate de autorizările descrise la (1)
şi (2) sînt aprobate în corespundere cu aceste autorizări.
    5.7. Evidenţa
    O instituţie trebuie să dispună de proceduri care să asigure:
    1) înregistrarea   corectă   a   tranzacţiilor   şi   angajamentelor
autorizate, reale şi eventuale, spot şi forward, în registrele contabile
în  aşa fel, încît ele să poată fi trecute în bilanţ în perioada în care
acestea sînt reflectate şi în raportul de profit şi pierderi în perioada
la care se referă;
    2) imposibilitatea înregistrării tranzacţiilor fictive;
    3) existenţa de facto a activelor şi pasivelor trecute în registrele
contabile sau în alte tipuri de registre;
    4) trecerea zilnică   în  registru  a  tranzacţiilor  şi  balansarea
conturilor la sfîrşitul fiecărei zile;
    5) în cazul în   care   registrele  sînt  păstrate  într-un   sistem
computerizat  de  contabilitate,  efectuarea controlului eficient  şi  a
controalelor ulterioare complete şi adecvate;
    6) verificarea    corectitudinii   aritmetice   a   înregistrărilor;
păstrarea   şi  controlul  totalurilor,  verificărilor,  conturilor   de
regularizare  şi  bilanţurilor  de probă; verificarea prin  sistemul  de
contabilitate  a  documentelor;  raportarea conducerii despre  erori  şi
divergenţe;
    7) evidenţa documentelor în baza cărora s-a înregistrat o tranzacţie
sau  un  angajament şi care demonstrează că acestea au fost  trecute  în
contabilitate sau alte registre;
    8) în cazul în  care  împrumutul trecut în registrele contabile  ale
sucursalei   instituţiei   financiare  străine  este  acordat  în   baza
dispoziţiei   oficiului   central,  existenţa  registrului   persoanelor
autorizate şi a justificării acordării creditelor la nivel de sucursală;
    9) ca orice operaţie   real  efectuată  să-şi  găsească   reflectare
completă,  adecvată şi în timp util în evidenţa contabilă a  instituţiei
financiare.
    5.8. Protecţia
    O instituţie trebuie să asigure că:
    1) se îndeplinesc procedurile de securitate şi măsurile de atribuire
a responsabilităţii pentru custodia fizică a activelor anumitor persoane
autorizate  care sînt independente de funcţiile contabile; atît  accesul
direct,  cît  şi cel documentar indirect la active se limitează doar  la
persoanele autorizate;
    2) procedurile   de  securitate  şi  măsurile  includ,  în  special,
precauţii  fizice  pentru activele portabile, negociabile, de schimb  şi
cele  la purtător prin utilizarea cartotecilor încuiate pentru  cambiile
bancare, certificatele de depozit şi altor formulare de evidenţă strictă
neutilizate,  şi  a  caselor  de  bani  neinflamabile  pentru  protecţia
valutei, titlurilor de valoare etc.;
    3) există proceduri de securitate referitor la custodia activelor în
numele  clienţilor  sau altor persoane fie în numele lor, fie în  numele
unei persoane numite în locul lor;
    4) există metode  de  protejare a registrelor contabile şi  a  altor
tipuri de registre.
    5.9. Verificarea
    O instituţie  financiară trebuie să elaboreze şi să deţină proceduri
care să asigure că:
    1) registrele  contabile  sînt  confruntate regulat şi  la  timp  cu
activele,  documentele  şi  conturile  de  regularizare  respective;  de
exemplu,   verificarea  conturilor  "Nostro"  cu  extrasele  din   cont,
verificarea  soldurilor  de  pe conturile  de  împrumuturi,  investiţii,
active  fixe  şi  ale clienţilor cu rapoartele detaliate,  conturile  de
regularizare  şi  documentele de confirmare a dreptului de  proprietate,
registrele  agenţilor de schimb despre poziţiile comerciale cu poziţiile
din  registrele contabile şi analiza regulată şi la timp a  clearingului
tranzacţiilor    plasate   în   conturile   suspendate;   periodicitatea
verificării  depinde de volumul şi tipul tranzacţiilor trecute printr-un
anumit cont verificat şi de mărimea contului de bilanţ;
    2) determinarea  naturii  şi volumului diferenţelor  de  verificare;
investigarea   poziţiilor  de  verificare  şi  verificarea  clearingului
ulterior,   unde  este  necesară,  ajustarea  registrelor  contabile  cu
autorizarea nivelului respectiv de management;
    3) explicarea  modificărilor dintre bilanţurile de închidere a  unei
perioade   contabile   şi  deschidere  a  altei  perioade,   precum   şi
investigarea  şi raportarea oricăror divergenţe nivelului  corespunzător
de management;
    4) schimbul rapid   de  confirmări  ale  tranzacţiilor  are  loc  cu
participarea  unei terţe părţi, care poate fi efectuat manual,  folosind
serviciile poştale sau metodele de transmitere electronică;
    5) periodicitatea   verificărilor   depinde  de  numărul  şi   tipul
operaţiilor, volumul şi numărul tranzacţiilor.
    5.10. Evaluarea
    O instituţie  financiară  trebuie  să  dispună de  măsuri  pentru  a
asigura că:
    1) activele ţinute  în  scopuri  comerciale sînt reevaluate  în  mod
regulat  la  preţurile verificate independent de agenţii de  schimb  (în
general acest lucru ţine de competenţa oficiului de sprijin (back/middle
office);
    2) valoarea activelor,   pasivelor,   drepturilor  şi   obligaţiilor
extrabilanţiere este revizuită şi evaluată regulat;
    3) se formează  şi se înregistrează rezerve şi alte ajustări  contra
acestor  active  şi  drepturi  pentru  a le  aduce  în  corespundere  cu
prevederile  legislaţiei  în  vigoare şi actelor normative ale  BNM,  cu
standardele   de  contabilitate  şi  politica  contabilă  a  instituţiei
financiare.

        6. Sistemele de control privind procesarea automatizată
                            a datelor (PAD)

    6.1. Obiectivele controlului
    Obiectivele de  control  descrise mai sus pot fi realizate în  cazul
activităţii  desfăşurate  atît  într-un  mediu manual, cît  şi  în  unul
computerizat,  totuşi, anumite aspecte ale sistemului de control  intern
sînt  caracteristice  doar  pentru  mediul PAD.  De  aceea,  securitatea
datelor şi procedeele de control sînt o parte integrantă a sistemului de
control  al unei instituţii şi este important ca conducerea să înţeleagă
interdependenţa  dintre  controlul  computerizat şi întregul  sistem  de
control.  în timp ce o instituţie poate să atingă şi să menţină  sisteme
computerizate eficiente şi sigure prin echilibrarea controalelor manuale
şi a celor computerizate, acest echilibru va varia de la o instituţie la
alta,  reflectînd riscurile proprii fiecărei bănci şi costul în parte şi
comparativ al procedurilor de control manuale şi automatizate. O atenţie
deosebită   necesită  aplicaţiile  la  computerele  personale,  deoarece
standardele  de  control sînt asociate cu sistemele mai mari şi sînt  de
obicei mai greu de menţinut.
    6.2. Riscurile sistemelor de procesare a bazei de date electronice
    Riscurile tipice  şi,  în  multe  cazuri, în mod  unic  asociate  cu
operaţiile computerizate pot fi:
    1) Riscul de extindere
    Un eşec în planificarea,  extinderea noilor sisteme sau  întîrzierea
implementării   sistemelor   cheie  poate  avea  consecinţe   comerciale
semnificative.  De asemenea, eşecul în anticiparea şi cunoaşterea noilor
descoperiri în domeniul tehnicii poate duce la introducerea unor sisteme
neadecvate.
    2) Erorile
    Erorile apar,  de obicei şi în mod frecvent, în timpul  introducerii
datelor  şi  în  timpul extinderii şi reorganizării  programelor.  Erori
semnificative  pot  avea loc în procesul modelării sistemului în  timpul
activităţii administrative de rutină şi în timpul utilizării programelor
de  corectare a erorilor. Cauza este, de obicei, o eroare a  angajaţilor
şi  rareori  una a sistemului electronic mecanic intern. Erorile pot  fi
introduse  în  sistem atunci, cînd ele sînt adaptate necesităţilor  unui
anumit  utilizator.  La  procurarea unui  pachet  software  modificările
sistemului trebuie să fie reduse la minimum.
    3) Întreruperea lucrului
    Sistemele computerizate  sînt  deosebit  de vulnerabile  la  daunele
cauzate  de  factori externi, accidente precum şi la daune  premeditate.
Costurile   unui  eşec  al  sistemului  pot  depăşi  cu  mult  costurile
înlocuirii  echipamentului dăunat, datelor şi software-lui. De aceea, se
recomandă utilizarea sistemelor back-up (vezi 6.3.3) de mai jos).
    4) Fraudele şi accesul neautorizat la informaţia confidenţială
    Tranzacţiile  frauduloase  în sistemul de procesare  automatizată  a
datelor  provoacă pierderi considerabile şi pot fi generate în  diferite
moduri.  Pierderea confidenţialităţii unei anumite informaţii poate sa-i
facă  pe  clienţi să piardă încrederea în bancă; accesul neautorizat  la
business-planuri  şi  bugete pot slăbi poziţia competitivă a  băncii  pe
piaţă. Astfel de situaţii pot apărea în cazurile în care:
    a) se fac modificări  neautorizate în dispoziţiile de plată  înainte
de a le introduce în sistem;
    b) tranzacţiile neautorizate sînt introduse direct prin terminale;
    c) se efectuează   schimbări  neautorizate  în  programe  în  timpul
extinderii sau întreţinerii tehnice, ceea ce poate cauza ca programul să
genereze  tranzacţii frauduloase în mod automat, să ignoreze cecurile de
control   pe  conturile  selectate,  să  lichideze  registrele  anumitor
tranzacţii sau să treacă peste căile obişnuite de audit din sistem;
    d) fişierele  pot  fi lichidate din computer ori schimbate  în  altă
parte  prin introducerea unor tranzacţii frauduloase sau prin lichidarea
tranzacţiilor  sau  bilanţurilor  aprobate, apoi restituite  fără  a  fi
identificat acest fapt;
    e) la informaţia  confidenţială  cu privire la clienţi şi  conturile
lor,  registrele  referitoare  la conducerea băncii,  sisteme,  bugetele
corporative şi strategiile de planificare au acces persoane neautorizate;
    f) tranzacţiile  pot  fi  introduse sau interceptate  şi  modificate
fraudulos în timpul transmiterii prin reţeaua de telecomunicaţii.
    6.3. Controalele  şi  procedeele sistemelor de procesare a bazei  de
date electronice
    O atenţie deosebită  necesită  procedeele  şi controalele  care  pot
contribui   la   sporirea  eficacităţii,  integrităţii  şi   securităţii
sistemelor   computerizate   precum   şi   la   minimizarea   riscurilor
identificate mai sus:
    1) Riscul implementării
    Implementarea   operaţiilor   computerizate   necesită   planificare
strategică  de  lungă durată a echipamentului şi a sistemului  software,
studii  de  fezabilitate cuprinzătoare, specificare exactă a  cerinţelor
sistemului,  selectare atentă a furnizorilor de hardware şi software  şi
un  control  riguros al proiectului. Este, de asemenea, important să  se
ţină  o evidenţă a documentaţiei pentru modelarea şi operarea sistemului
de computere şi un registru al schimbărilor ulterioare sau completărilor
acestuia.
    2) Erorile
    Pentru păstrarea  registrelor corecte şi complete ale  tranzacţiilor
şi  angajamentelor,  bilanţurilor  sau informaţiei de altă  natură  sînt
necesare  standarde severe de control al erorilor. Controlul datelor  şi
procedeelor  de  verificare  şi confirmare a  autenticităţii  mesajelor,
telecomunicărilor   sînt  de  importanţă  vitală  pentru  prevenirea  şi
depistarea erorilor. Este, de asemenea, importantă existenţa procedeelor
care  să  asigure  că  specificul  sistemului  corespunde  necesităţilor
instituţiei, proiectele sînt verificate, sistemele sînt testate în modul
cuvenit înainte de implementare şi documentarea este corectă.
    3) Întreruperea lucrului
    O importanţă  deosebită au procedeele şi controalele de protejare  a
hardware,  software  şi a datelor împotriva  incendiilor,  inundaţiilor,
reducerii  tensiunii  în  reţeaua  electrică  şi  daunelor  premeditate.
Trebuie să existe procedee adecvate de recuperare şi testare a tehnicii,
la  care  s-ar putea apela atunci, cînd au loc evenimente care  cauzează
deteriorarea  sistemului. Controlul asupra întreruperii lucrului  începe
cu  elaborarea  meticuloasă şi amplasarea centrelor de computere;  acest
lucru   este   condiţionat  de  necesitatea  în  capacitatea   dublă   a
telecomunicaţiilor   şi   reţelelor   de  computere  pentru   a   limita
consecinţele  nefavorabile  ale deteriorării  componenţilor  individuali
prin  depistarea  focarelor de incendiu şi utilizarea echipamentului  de
stingere,  a  unei surse secundare de energie, şi prin  realizarea  unor
planuri de restabilire, în caz dacă centrul de computere este afectat de
incendiu,  inundaţie,  explozie  sau de întreruperea sursei  de  energie
electrică.
    4) Fraudele şi accesul neautorizat la informaţia confidenţială
    înainte de efectuarea   controalelor   efeciente  de   prevenire   a
fraudelor se identifică punctele vulnerabile ale sistemului. Securitatea
şi sistemele de control necesare pentru protejarea instituţiei împotriva
fraudelor  şi  accesului neautorizat la informaţia confidenţială  includ
dispozitive   de  securitate  şi  procedee  de  prevenire  a   accesului
neautorizat  la  instalaţiile  hardware de computere,  la  software,  la
bazele  de  date  şi parole (care trebuie schimbate  regulat)  pentru  a
îngrădi  accesul  la programele de computer şi bazele de date. Poate  fi
necesară  cifrarea  informaţiei  confidenţiale aşa, încît dacă  ea  este
pierdută  sau  interceptată  să  nu poată fi  descifrată,  înţeleasă  şi
manipulată.   Controlul  asupra  accesului  la  software  la  etapa   de
dezvoltare  a  sistemului este de importanţă vitală.  Sistemul  software
trebuie  sa  fie  elaborat  în  aşa  fel,  ca  el  să  semnaleze  despre
încercările  de acces neautorizat la instalaţiile hardware şi  software.
Ele trebuie să fie elaborate în aşa fel ca să poată semnala şi documenta
toate schimbările, ştergerile şi adăugirile la fişierele de bază.

                           7. Auditul intern
    7.1. Funcţia de bază a auditului intern
    Auditul intern este parte integrantă a sistemului de control intern,
organizat  şi  menţinut  de  conducerea  instituţiei  financiare  şi  se
deosebeşte  de  funcţia  de  control primar  al  unei  unităţi  (secţii,
diviziuni,  departament)  de  inspecţie/control care  asigură  controlul
zilnic  asupra  tranzacţiilor  şi  operaţiilor.  Funcţia  de  control  a
auditului intern constă în dirijarea controlului zilnic şi supravegherea
procedeelor  acestuia.  Această  funcţie  se deosebeşte de  cea  a  unei
subdiviziuni  de  inspecţie care, de regulă, asigură un  control  zilnic
asupra tranzacţiilor şi operaţiunilor.
    7.2. Obiectivele auditului intern
    Realizarea obiectivelor   auditului  intern  depinde  de  atitudinea
conducerii  instituţiei  financiare faţă de necesităţile şi  obligaţiile
acesteia.   În  evaluarea  eficienţei  auditului  intern  o   importanţă
considerabilă  au  termenele de referinţă, independenţa de  managementul
operaţional,  regimul de comunicare a datelor şi nivelul profesional  al
personalului.
    7.3. Crearea şi organizarea auditului intern
    1) Instituţiile  financiare îşi organizează subdiviziunea  auditului
intern în conformitate cu prezentele Recomandări;
    2) subdiviziunea    auditului    intern   funcţionează    în    baza
regulamentului intern cu privire la auditul intern, aprobat de consiliul
instituţiei financiare, care trebuie să includă informaţia cu privire la
modul  de  organizare,  drepturile şi obligaţiile, conlucrarea  cu  alte
subdiviziuni ale instituţiei financiare etc.;
    3) structura   şi  numărul  funcţionarilor  subdiviziunii  auditului
intern   se   determină  de  către  consiliul  instituţiei   financiare.
Personalul   scriptic   trebuie  să  fie  suficient  pentru   realizarea
scopurilor  şi soluţionarea problemelor controlului intern şi nu trebuie
să fie implicat în efectuarea nemijlocită a operaţiunilor bancare;
    4) conducătorul   auditului  intern  se  numeşte  în  funcţie   prin
hotărîrea   consiliului   instituţiei  financiare  sau  prin   hotărîrea
organului  executiv  al instituţiei financiare, coordonată cu  consiliul
instituţiei financiare (conform statutului);
    5) modul raportării  curente  a  auditului intern  faţă  de  organul
competent al instituţiei financiare este prevăzut în regulamentul intern
cu  privire  la  auditul  intern al  instituţiei  financiare.  Pe  lîngă
rapoartarea  curentă auditul intern, cel puţin o dată pe an,  pregăteşte
un raport consiliului instituţiei financiare.
    7.4. Funcţiile auditului intern
    Auditul intern are următoarele funcţii:
    1) să asigure  efectuarea  monitoringului  permanent  al  riscurilor
activităţii financiare şi al riscurilor operaţionale, analizei curente a
situaţiei  financiare,  să verifice şi să analizeze  starea  controlului
intern în subdiviziunile instituţiei financiare, precum şi s-o aprecieze
în   modul  corespunzător,  să  controleze  implementarea  politicii  de
management;
    2) să verifice  registrele contabile şi de altă natură, să analizeze
tranzacţiile şi bilanţurile;
    3) să organizeze  şi să asigure controlul permanent prin intermediul
inspecţiilor  şi reviziilor sistematice ale activităţii  subdiviziunilor
instituţiei financiare privind corespunderea acţiunilor lor prevederilor
legislaţiei, actelor normative, precum şi regulamentelor şi documentelor
interne,   care  reglementează  activitatea  şi  definitivează  politica
instituţiei financiare, instrucţiunilor funcţionale;
    4) de sine stătător  şi/sau  în comun cu alte organe şi persoane  cu
funcţii  de  răspundere  să  examineze cazurile  încălcărilor  de  către
funcţionarii  instituţiilor financiare a legislaţiei, actelor normative,
regulamentelor şi documentelor interne care reglementează activitatea şi
definitivează  politica instituţiei financiare, deciziilor organelor  de
conducere a instituţiei financiare şi instrucţiunilor lor funcţionale;
    5) să exercite controlul asupra lichidării încălcărilor;
    6) să asigure   întocmirea  documentaţiei  fiecărui  control  şi  să
perfecteze  concluziile  privind rezultatele controlului, care  reflectă
toate  problemele  examinate  în  cadrul  controlului,  neajunsurile  şi
încălcările depistate, propunerile asupra lichidării acestora;
    7) să asigure integritatea şi restituirea documentelor primite de la
subdiviziunile corespunzătoare;
    8) să prezinte  concluzii  pe  rezultatele  controalelor  conducerii
instituţiei  financiare şi subdiviziunilor corespunzătoare pentru luarea
măsurilor  asupra lichidării încălcărilor, precum şi în scopul  analizei
activităţii unor anumiţi funcţionari ai instituţiei financiare;
    9) să informeze la timp consiliul instituţiei financiare despre:
    a) riscurile depistate din nou;
    b) cazurile privind  încălcarea de către funcţionari a  legislaţiei,
prevederilor actelor normative, dispoziţiilor interne;
    c) măsurile luate  de către conducătorii subdiviziunilor  controlate
privind lichidarea încălcărilor comise şi rezultatele acestora;
    10) să facă cercetări pentru conducerea instituţiei financiare;
    11) să controleze  organizarea  lucrului privind studierea de  către
funcţionarii    instituţiei    a   legislaţiei,    actelor    normative,
regulamentelor  şi  documentelor  interne  ale  instituţiei  financiare,
pornind de la funcţiile pe care le deţin.
    7.5. Responsabilitatea auditului intern
    Auditul intern, de regulă, comunică datele direct conducerii de vîrf
a  instituţiei  financiare - consiliului instituţiei  financiare  şi/sau
comisiei de cenzori.
    7.6. Comisia de cenzori
    Comisia de cenzori   supraveghează   funcţia  de  audit   intern   a
instituţiei  financiare (secţie, diviziune, departament), face  legătură
cu  auditorii externi şi comunică datele consiliului băncii. Comisia  de
cenzori  stabileşte  pentru bancă proceduri de evidenţă contabilă şi  de
înregistrare,  precum şi sistemele de control intern în conformitate  cu
art.20  din  Legea  instituţiilor  financiare, art.71 şi  72  din  Legea
privind societăţile pe acţiuni şi prezentele Recomandări.

                         8. Dispoziţii finale

    8.1. Prezentele  Recomandări  intră în vigoare la data aprobării  cu
publicarea ulterioară în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    8.2. Băncilor, în termen de pînă la 1 iulie 1999, li se recomandă să
perfecţioneze  mecanismul controlului intern, ţinînd cont de prevederile
prezentelor Recomandări.
    8.3. Banca Naţională va verifica caracterul adecvat al sistemelor de
control  intern  ale fiecărei bănci în timpul inspecţiilor.  Rezultatele
vor fi prezentate conducerii băncii.