joi, 24 decembrie 1998
Hotărîre nr.41 din 24.12.98 pentru controlul constituţionalităţii Hotărîrii Parlamentului nr.1596-XIII din 10 martie 1998 "Cu privire la acoperirea cheltuielilor suportate de ...

H O T Ă R Î R E

pentru controlul constituţionalităţii Hotărîrii Parlamentului nr.1596-XIII

din 10 martie 1998 "Cu privire la acoperirea cheltuielilor suportate

de Societatea pe Acţiuni "Livada" şi deblocarea activităţii ei"*

 

nr. 41  din  24.12.1998

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.1-2/4 din 07.01.1999

 

* * *

_________________

* M.O. nr.26-27 din 26 martie 1998, art.179.

 

În numele Republicii Moldova,

Curtea Constituţională în componenţa:

Pavel BARBALAT – preşedinte

Nicolae CHISEEV – judecător-raportor

Mihai COTOROBAI – judecător

Constantin LOZOVANU – judecător-raportor

cu participarea grefierului Aliona Balaban, ministrului finanţelor Anatol Arapu, reprezentantul Guvernului, Ion Creangă, şef al secţiei pentru legătura cu autorităţile publice în Direcţia juridică a Aparatului Parlamentului Republicii Moldova, reprezentantul Parlamentului, călăuzindu-se după art.135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul pentru controlul constituţionalităţii Hotărîrii Parlamentului nr.1596-XIII din 10 martie 1998 "Cu privire la acoperirea cheltuielilor suportate de Societatea pe Acţiuni "Livada" şi deblocarea activităţii ei".

Temei pentru examinarea dosarului a servit sesizarea Guvernului Republicii Moldova, depusă în conformitate cu art.24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională.

Prin decizia Curţii Constituţionale din 18 noiembrie 1998 sesizarea a fost admisă pentru examinare în fond.

Examinînd materialele dosarului, audiind informaţia judecătorilor-raportori şi argumentele părţilor,

Curtea Constituţională

A CONSTATAT:

1. În conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.735 din 29 septembrie 1994 "Privind acordarea de credite întreprinderilor şi organizaţiilor complexului agroindustrial" şi Hotărîrea nr.844 din 21 noiembrie 1994 "Cu privire la modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.735 din 29 septembrie 1994", Ministerul Finanţelor, în baza scrisorii de garanţie nr.30104 din 23 noiembrie 1994 şi a scrisorii de garanţie nr.50170 din 1 decembrie 1994, a acordat Societăţii pe Acţiuni "Livada" un credit cu destinaţie specială în sumă de 2000000 lei şi 700000 dolari SUA cu termenul de achitare pînă la 1 iulie 1995.

Societatea pe Acţiuni "Livada", beneficiar al creditului, a rambursat parţial creditul obţinut. Suma datoriei de 709213 dolari SUA însă n-a fost rambursată pînă în prezent.

La 10 martie 1998 Parlamentul a adoptat Hotărîrea nr.1596-XIII "Cu privire la acoperirea cheltuielilor suportate de Societatea pe Acţiuni "Livada" şi deblocarea activităţii ei".

Punctul 1 al Hotărîrii citate prevede că "pierderile suportate de Societatea pe Acţiuni "Livada", în legătură cu blocarea în 1994 a căii ferate, în sumă de 2603,4 mii lei se acoperă din fondul de rezervă al Guvernului, suma menţionată fiind folosită pentru stingerea creditului alocat Societăţii în cauză pentru cumpărarea cartofilor şi legumelor".

Punctul 2 al Hotărîrii prevede anularea penalităţilor la datoriile la bugetul de stat, bugetul local şi bugetul asigurărilor sociale de stat pentru consumul de energie electrică, apă şi energie termică, calculate Societăţii pe Acţiuni "Livada", dar netransferate în bugetele menţionate.

2. În sesizarea sa Guvernul contestă constituţionalitatea Hotărîrii Parlamentului nr.1596-XIII din 10 martie 1998 "Cu privire la acoperirea cheltuielilor suportate de Societatea pe Acţiuni "Livada" şi deblocarea activităţii ei".

Guvernul consideră că Hotărîrea adoptată de Parlament, prin conţinutul şi esenţa problemelor abordate, contravine art.6 din Constituţie, precum şi principiului constituţional de delimitare a competenţelor între organele supreme ale puterii de stat.

3. Separaţia puterilor este consacrată în Constituţie (art.6) drept unul din temeiurile orînduirii constituţionale în Republica Moldova.

Separaţia puterilor în stat în putere legislativă, executivă şi judecătorească presupune instituirea unui sistem de garanţii, restricţii şi echilibre, care ar exclude posibilitatea dominării uneia dintre ele, ar asigura funcţionarea autonomă a fiecărei ramuri a puterii, precum şi colaborarea lor.

Autorităţile legislativă şi executivă acţionează, în limitele competenţei lor, separat una faţă de alta, şi fiecare dintre ele se constituie ca autoritate independentă, cu funcţii proprii. Este de menţionat că organele autorităţilor legislativă şi executivă pot lua numai acele decizii şi pot înfăptui numai acele acţiuni ce ţin de competenţele lor, definite prin Constituţie.

Hotărîrea Parlamentului nr.1596-XIII din 10 martie 1998 "Cu privire la acoperirea cheltuielilor suportate de Societatea pe Acţiuni "Livada" şi deblocarea activităţii ei", după cum denotă conţinutul ei, a fost adoptată în scopul scutirii Societăţii pe Acţiuni "Livada" de achitarea datoriei pentru creditul alocat şi de plata penalităţilor la datoriile calculate Societăţii pe Acţiuni "Livada", dar netransferate la bugetul public naţional. Apreciind în pct.1 al Hotărîrii restanţele la achitarea creditului în sumă de 2603,4 mii lei drept pierderi, suportate de Societatea pe Acţiuni "Livada", Parlamentul a dispus ca acestea să fie acoperite din fondul de rezervă al Guvernului, suma menţionată urmînd să fie folosită pentru stingerea creditului. Parlamentul nu este abilitat prin Constituţie cu exercitarea unor asemenea împuterniciri, mai mult decît atît, aceasta contravine principiului separaţiei puterilor.

Potrivit art.37 din Legea nr.847-XIII din 24 mai 1996 "Privind sistemul bugetar şi procesul bugetar"* şi art.4 din Regulamentul "Cu privire la modul de utilizare a mijloacelor din fondul de rezervă al Guvernului", aprobat prin Legea nr.1228-XIII din 28 iunie 1997**, mijloacele din fondul de rezervă se alocă numai în baza deciziilor Guvernului. Fondul de rezervă se utilizează de Guvern pentru finanţarea unor acţiuni sau sarcini apărute pe parcursul anului. Alocarea mijloacelor din fondul de rezervă se efectuează în mărimile şi în limitele prevăzute de bugetul de stat pentru acest fond.

_________________

* M.O. nr.19-20 din 27.03.97, art.197.

** M.O. nr.57-58 din 04.09.97, art.511.

 

Întrucît, potrivit legislaţiei în vigoare, fondul de rezervă se aprobă prin Legea cu privire la bugetul anual (art.22 alin.(1) din Legea nr.847-XIII din 24 mai 1996), modificarea acestuia, conform prevederilor Constituţiei, constituie obiectul reglementării legale. Substituirea reglementării legale printr-un act subordonat legii, aşa cum este hotărîrea Parlamentului, este inadmisibilă.

De menţionat că în Hotărîrea respectivă a Parlamentului sînt abordate chestiuni de ordin jurisdicţional referitoare la aspectul juridico-civil, care urmau să fie soluţionate pe cale judiciară. Adoptînd această hotărîre, Parlamentul şi-a arogat atribuţiile autorităţii judecătoreşti.

Astfel, punctul 1 din Hotărîrea Parlamentului nr.1596-XIII din 10 martie 1998 "Cu privire la acoperirea cheltuielilor suportate de Societatea pe Acţiuni "Livada" şi deblocarea activităţii ei" contravine art.6, 7 şi 114 din Constituţie.

Pentru motivele arătate şi călăuzindu-se după art.140 din Constituţie, art.26 alin.(4) şi (5) din Legea cu privire la Curtea Constituţională,

Curtea Constituţională

HOTĂRĂŞTE:

1. Recunoaşte neconstituţional punctul 1 din Hotărîrea Parlamentului nr.1596-XIII din 10 martie 1998 "Cu privire la acoperirea cheltuielilor suportate de Societatea pe Acţiuni "Livada" şi deblocarea activităţii ei".

2. Prezenta Hotărîre este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

 

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE Pavel BARBALAT

 

Chişinău, 24 decembrie 1998.
Nr.41.