joi, 11 martie 1999
Hotărîre nr.12 din 11.03.99 pentru controlul constituţionalităţii art. 3 alin. (3) din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997

H O T Ă R Î R E

pentru controlul constituţionalităţii art.3 alin.(3)

din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997*

 

nr. 12  din  11.03.99

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.27-28/21 din 23.03.1999

 

* * *

________________________

* M.O., 1997, nr.62, art.522.

 

În numele Republicii Moldova,

Curtea Constituţională în componenţa:

Pavel BARBALAT, preşedinte

Nicolae CHISEEV, judecător

Mihai COTOROBAI, judecător-raportor

Constantin LOZOVANU, judecător

Gheorghe SUSARENCO, judecător

cu participarea grefierului Tatiana Berladean, deputaţilor Victor Cecan şi Ilia Stamat, autorii sesizării, reprezentantului Parlamentului Ion Creangă, şef al sectorului pentru legătura cu autorităţile publice în Direcţia juridică a aparatului Parlamentului, în conformitate cu art.135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, art.4 alin.(1) lit.a) din Codul jurisdicţiei constituţionale, a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul privind controlul constituţionalităţii art.3 alin.(3) din Codul fiscal.

Temei pentru examinarea dosarului a servit sesizarea deputaţilor în Parlament Victor Cecan şi Ilia Stamat, depusă la 27 octombrie 1998, în conformitate cu art.24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art.38 şi 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale. Prin decizia Curţii Constituţionale din 18 noiembrie 1998 sesizarea a fost acceptată pentru examinare în fond.

În problema abordată în sesizare au fost solicitate puncte de vedere Preşedintelui ţării, Parlamentului, Guvernului, Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.

Analizînd materialele dosarului, audiind informaţia judecătorului-raportor şi argumentele părţilor, Curtea Constituţională

A CONSTATAT:

Codul fiscal prin art.3, întitulat "Legislaţia fiscală", stipulează următoarele:

(1) Legislaţia fiscală se compune din prezentul cod şi din alte acte legislative, adoptate în conformitate cu acesta.

(2) Actele normative adoptate de către Guvern, Ministerul Finanţelor, Serviciul Fiscal de Stat în baza şi pentru executarea prezentului cod nu trebuie să contravină prevederilor lui sau să depăşească limitele acestuia.

(3) În cazul în care prevederile prezentului cod diferă de prevederile altor acte legislative privind impozitarea şi acordarea înlesnirilor fiscale, se aplică prevederile codului.

(4) În cazul apariţiei unor coliziuni între actele normative indicate în alin.(2) şi alte acte normative ce rezultă din prezentul cod, se aplică dispoziţiile codului.

(5) Impozitarea se efectuează în baza actelor legislaţiei fiscale publicate în mod oficial, care sînt în vigoare la termenul stabilit pentru achitarea impozitelor şi taxelor.

(6) Interpretarea (explicarea) prevederilor actelor legislaţiei fiscale se efectuează de către organul care le-a adoptat, dacă actul respectiv nu prevede altceva. Orice interpretare (explicare) se publică în mod oficial.

Autorii sesizării susţin că prin sintagma "alte acte legislative privind impozitarea şi acordarea înlesnirilor fiscale" cuprinsă în art.3 alin.(3) din Codul fiscal se subînţeleg toate actele legislative (constituţionale, organice, ordinare) adoptate de Parlament, care reglementează principiile şi mecanismul impozitării şi acordării înlesnirilor fiscale. Din articolul citat rezultă că toate legile organice privind impozitarea şi acordarea înlesnirilor fiscale, aflate pe aceeaşi orizontală juridică, trebuie să se subordoneze Codului fiscal, care este şi el lege organică.

Autorii menţionează totodată că, întrucît Codul fiscal nu cuprinde toate aspectele raporturilor de drept ce ţin de impozitare, aceste multiple aspecte fiind reglementate de un şir de acte legislative adoptate pînă şi după intrarea în vigoare a Constituţiei, apar dificultăţi în reglementarea sferei bugetare, financiar-creditare şi fiscale.

Analizînd circumstanţele cauzei, Curtea Constituţională reţine următoarele.

1. În lumina argumentelor expuse în sesizare, art.3 alin.(3) din Codul fiscal se developează ca o normă incompletă, imperfectă, care îşi capătă conţinutul deplin numai pe calea interpretării acesteia.

Avînd în vedere că în art.3 alin.(3) din Codul fiscal se face referinţă la alte acte legislative, se poate deduce că în numărul lor se includ legile constituţionale, organice şi ordinare privind impozitarea şi acordarea înlesnirilor fiscale.

2. Concluzia autorilor sesizării privind necorespunderea art.3 alin.(3) din Codul fiscal Constituţiei este bazată pe analiza dispoziţiei normative prin metoda interpretării logice. De aici norma juridică cuprinsă în art.3 alin.(3) din Codul fiscal urmează să fie aplicată în mod extensiv, deoarece sfera cazurilor la care se referă aceasta este în realitate mai largă, decît rezultă din text.

3. În art.3 din Codul fiscal se operează cu următoarele noţiuni şi sintagme: "legislaţia fiscală", "prezentul cod şi alte acte legislative", "actele normative adoptate de către Guvern, Ministerul Finanţelor, Serviciul Fiscal de Stat în baza şi pentru executarea prezentului cod", "alte acte legislative privind impozitarea şi acordarea înlesnirilor fiscale", "interpretarea (explicarea) prevederilor actelor legislaţiei fiscale". Comportînd un anumit conţinut, acestea necesită concretizări şi precizări exprese, care pot fi făcute pe calea modificării articolului menţionat.

4. Reglementarea sistemului fiscal prin legi organice este permisă implicit de art.72 alin.(3) lit.p) şi r) şi de art.130-132 din Constituţie. Codul fiscal, stabilind principiile generale ale impozitării în Republica Moldova, se aliniază legilor organice care au ca obiect general reglementativ economia naţională şi finanţele publice.

5. Avînd în vedere că Codul fiscal este o lege organică, iar legile organice, potrivit caracterului lor juridic, se află pe aceeaşi orizontală şi nu admit reglementări juridice contradictorii, Curtea Constituţională constată că prevederea art.3 alin.(3) din Codul fiscal, potrivit căreia "în cazul în care prevederile prezentului Cod diferă de prevederile altor acte legislative privind impozitarea şi acordarea înlesnirilor fiscale, se aplică prevederile codului", contravine art.72 din Constituţie, deoarece prevederile Codului fiscal nu pot fi superioare altor legi organice din domeniile financiar-creditar, bugetar şi fiscal.

Pentru motivele arătate, în temeiul art.62 lit.a) din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională

HOTĂRĂŞTE:

1. Declară neconstituţional art.3 alin.(3) din Codul Fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997.

2. Prezenta hotărîre este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

 

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE Pavel BARBALAT

 

Chişinău, 11 martie 1999.
Nr.12.