HOTĂRÎREA CURŢII CONSTITUŢIONALE pentru controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului nr. 1188 din 8 decembrie 1998 Nr.34 din 24.06.99 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.67-69/44 din 01.07.1999 * * * În numele Republicii Moldova, Curtea Constituţională în componenţa: Pavel BARBALAT - preşedinte Nicolae CHISEEV - judecător-raportor Mihai COTOROBAI - judecător Gheorghe SUSARENCO - judecător Ion VASILATI - judecător-raportor cu participarea grefierului Aliona Balaban, deputatului în Parlament Victor Cecan, preşedintele Comisiei pentru control şi petiţii, autorul sesizării, reprezentantului Guvernului Vladimir Berco, viceministru al economiei şi reformelor, conducîndu-se după art. 135 alin. (1) lit. a) din Constituţie, art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, a examinat în şedinţă plenară publică dosarul pentru controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului nr. 1188 din 8 decembrie 1998 "Despre măsurile extraordinare privind reglementarea de către stat a importului, fabricării, stocării şi comercializării producţiei alcoolice, importului şi comercializării articolelor din tutun"* (în continuare - Hotărîrea nr. 1188). ----------------------------------------- * M.O., 1998, nr. 111-113, art. 1121. Temei pentru examinarea dosarului a servit sesizarea deputatului Victor Cecan, depusă în conformitate cu art. 24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art. 38 şi 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale. Prin decizia Curţii Constituţionale din 14 aprilie 1999 sesizarea a fost acceptată pentru examinare în fond şi înscrisă în ordinea de zi. În procesul examinării preliminare a sesizării au fost solicitate puncte de vedere Parlamentului, Guvernului, Ministerului Economiei şi Reformelor şi Ministerului Justiţiei. Examinînd materialele dosarului, audiind informaţia judecătorilor-raportori, argumentele autorului sesizării şi reprezentantului Guvernului, Curtea Constituţională a constatat: 1. La 8 decembrie 1998 Guvernul a adoptat Hotărîrea nr. 1188 "Despre măsurile extraordinare privind reglementarea de către stat a importului, fabricării, stocării şi comercializării producţiei alcoolice, importului şi comercializării articolelor din tutun", prin pct. 1 al căreia a aprobat Regulamentul privind regimul-cadru al fabricării, stocării şi comercializării alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, precum şi al importului lor şi Regulamentul privind regimul-cadru al importului articolelor din tutun (anexele nr. 1 şi nr. 2). În Hotărîre se stipulează că Ministerul Finanţelor va aproba regulamentul privind funcţionarea posturilor fiscale permanente şi va înfiinţa la agenţii economici respectivi astfel de posturi, va modifica parametrii mărcilor de control pentru marcarea articolelor din tutun, va elabora şi va prezenta Guvernului spre examinare modificările la actele normative în vigoare în vederea perfecţionării sistemului de evidenţă şi control al circulaţiei mărfurilor prin depozitele vamale libere (pct. 2 şi 4), de comun acord cu Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Justiţiei şi Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică va elabora şi va prezenta Guvernului spre examinare în termen de o lună regulamentul privind gestionarea stocurilor de mărfuri de contrabandă confiscate (alcool etilic, băuturi alcoolice şi articole din tutun), aflate la depozitele vamale (pct. 4). Prin hotărîre s-a interzis acordarea licenţelor pentru fabricarea producţiei alcoolice în afara teritoriului ţării (pct. 6) şi s-au stabilit regulile comerţului cu amănuntul cu produse alcoolice şi articole din tutun (pct. 7). Se abrogă pct. 2 din Hotărîrea Guvernului nr. 363 din 5 iunie 1995 "Privind instituirea Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Producţiei Alcoolice"** în partea care aprobă Regulamentul cu privire la modul de acordare, suspendare şi anulare a licenţelor pentru fabricarea, stocarea şi comercializarea producţiei alcoolice (art. 9 din Hotărîre). ---------------------------------------- ** M.O., 1995, nr. 38-39, art. 293. 2. La 30 martie 1999 deputatul Victor Cecan a solicitat controlul constituţionalităţii unor puncte din Hotărîrea Guvernului nr. 1188 din 8 decembrie 1998 şi din regulamentele aprobate prin aceasta. La 3 iunie 1999 deputatul a depus un demers, prin care a extins obiectul sesizării, solicitînd controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului nr. 1188 integral şi a regulamentelor cuprinse în anexele nr. 1 şi nr. 2. Deputatul Victor Cecan consideră că prin Hotărîreanr. 1188, care reglementează la nivel de stat fabricarea şi circulaţia alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, precum şi activitatea economică în domeniul importului articolelor de tutun, Guvernul a instituit practic norme juridice primare obligatorii privind activitatea economică respectivă. Autorul sesizării menţionează, de asemenea, că, potrivit art. 126 alin.(2) lit. a) din Constituţie, statul trebuie să asigure reglementarea activităţii economice şi administrarea proprietăţii publice ce-i aparţine în condiţiile legii. Întrucît Hotărîrea nr. 1188 nu este lege, regulamentele aprobate prin aceasta nu pot institui astfel de norme. În conformitate cu art. 66 şi 126 alin. (1) din Constituţie, adoptarea unui act ce reglementează activitatea economică a agenţilor economici în Republica Moldova este de competenţa Parlamentului, şi nu a Guvernului. În cazul de faţă, constată autorul sesizării, Guvernul a încălcat principiul separaţiei puterilor în stat, consfinţit de art. 6 din Constituţie. 3. Hotărîrea contestată a Guvernului şi regulamentele aprobate prin aceasta conţin măsuri extraordinare privind reglementarea de către stat a importului, fabricării, stocării şi comercializării producţiei alcoolice, importului şi comercializării articolelor din tutun. Regulamentul privind regimul-cadru al fabricării, stocării şi comercializării alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, precum şi al importului lor (anexa nr. 1)stabileşte bazele juridice ale fabricării industriale şi circulaţiei alcoolului etilic şi producţiei alcoolice la intern, reglementează la nivel de stat fabricarea şi circulaţia alcoolului etilic şi producţiei alcoolice în scopul protejării intereselor economice ale ţării, satisfacerii necesităţilor consumatorilor, ameliorării calităţii poducţiei, intensificării controlului asupra respectării legislaţiei, normelor şi regulilor în domeniul respectiv. Conform regulamentului, agenţii economici care importă şi comercializează produse alcoolice desfăşoară aceste activităţi pe bază de licenţă, eliberată de Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, autorităţile administraţiei publice, după caz, în condiţiile regulamentului şi în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 859 din 13 august 1998 (capitolul III, pct. 12). Capitolul IV din regulament stabileşte procedura de acordare a licenţelor şi genurile de activitate pentru care este necesară licenţa: importul producţiei alcoolice şi comercializarea ei; fabricarea, stocarea şi comercializarea en gros a producţiei alcoolice; stocarea şi comercializarea en gros a producţiei alcoolice; comerţul cu amănuntul al producţiei alcoolice. Capitolele V şi VI din regulament vizează cazurile de suspendare sau de retragere a licenţelor pentru fabricarea producţiei alcoolice şi pentru importul şi comercializarea produselor din import şi a produselor fabricate la intern. Potrivit Regulamentului privind regimul-cadru al importului articolelor din tutun (anexa nr. 2), importul articolelor din tutun se efectuează de către agenţii economici, autorizaţi de producătorii externi să le distribuie pe teritoriul Republicii Moldova, care deţin licenţe pentru acest gen de activitate, acordate de Ministerul Finanţelor în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 859 din 13 august 1998. Din conţinutul Hotărîrii examinate şi al regulamentelor aprobate prin aceasta rezultă că Guvernul a instituit de fapt monopolul de stat asupra importului, fabricării, stocării şi desfacerii producţiei alcoolice, importului şi desfacerii articolelor din tutun; a autorizat acordarea de licenţe pentru aceste genuri de activitate şi înregistrarea de către stat a agenţilor economici care se ocupă cu importul, fabricarea, stocarea şi desfacerea producţiei alcoolice, importul şi desfacerea articolelor din tutun; a interzis comercializarea alcoolului şi băuturilor alcoolice fabricate de agenţi economici care nu deţin licenţa respectivă. Agenţii economici importatori de articole de tutun sînt obligaţi să solicite numărul concret de mărci de control (nominale) pentru importul ulterior, cu achitarea a 50% din plăţile vamale aferente (taxa vamală, TVA, accizele), precum şi să achite sumele restante ale taxelor percepute la importul articolelor din tutun concomitent cu perfectarea procedurilor vamale. Constituţia nu abilitează Cuvernul cu astfel de atribuţii. Aceste probleme se reglementează pe cale legislativă şi ţin de competenţa Parlamentului, care, potrivit art. 66 lit. d) din Constituţie, aprobă direcţiile principale ale politicii interne şi externe a statului. În contextul dispoziţiilor art. 126 şi 129 din Constituţie, reglementarea de stat a importului, fabricării, stocării şi desfacerii producţiei alcoolice, a importului şi desfacerii articolelor din tutun este o atribuţie de bază a Parlamentului, pe care acesta o exercită prin adoptarea legii respective. Lipsa unei legi care să reglementeze activitatea economică în aceste domenii nu poate servi drept temei pentru adoptarea de către Guvern a unei hotărîri în probleme ce necesită soluţionare pe cale legislativă. Hotărîrea Guvernului nr. 1188 contravine art. 10 alin. (2) din Legea nr. 845-XII din 3 ianuarie 1992 "Cu privire la antreprenoriat şi înteprinderi"* (cu modificările şi completările ulterioare), potrivit căreia lista genurilor de activitate şi modul de eliberare a licenţelor de stat se stabilesc de legislaţie. Curtea Constituţională şi-a expus punctul de vedere în această problemă în Hotărîrea nr. 5 din 4 februarie 1999 "Privind controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului nr. 859 din 13 august 1998 "Cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova"** şi în Hotărîrea nr.28 din 25 mai 1999 "Pentru controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului nr. 1067 din 21 octombrie 1998 "Cu privire la aprobarea cuantumului plăţii pentru licenţierea unor genuri de activitate în Republica Moldova"***, declarîndu-le neconstituţionale. ----------------------------------------- * Monitor, 1994, nr.2, art. 33. ** M.O., 1999, nr. 19-21, art. 9. *** M.O., 1999, nr. 56-58, art. 39. Astfel, importul, fabricarea, stocarea şi desfacerea producţiei alcoolice, precum şi importul şi desfacerea articolelor din tutun, se reglementeză în sens juridic, de către Parlament cu respectarea procedurii legislative, prevăzute de Constituţie. Constituţia exclude posibilitatea reglementării juridice de către organele puterii executive a unor astfel de activităţi. Prin adoptarea Hotărîrii nr. 1188 Guvernul a comis o imixtiune în activitatea puterii legislative şi astfel a încălcat principiul separaţiei puterilor, statuat de Legea Supremă (art. 6 din Constituţie). Aşadar, Hotărîrea Guvernului nr. 1188 din 8 decembrie 1998 "Despre măsurile extraordinare privind reglementarea de către stat a importului, fabricării, stocării şi comercializării producţiei alcoolice, importului şi comercializării articolelor din tutun" contravine Constituţiei. Pentru motivele arătate şi conducîndu-se după art. 135 alin. (1) lit a) şi art. 140 din Constituţie, art. 26 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art. 62 din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională H O T Ă R Ă Ş T E: 1. Declară neconstituţionale Hotărîrea Guvernului nr. 1188 din 8 decembrie 1998 "Despre măsurile extraordinare privind reglementarea de către stat a importului, fabricării, stocării şi comercializării producţiei alcoolice, importului şi comercializării articolelor din tutun", Regulamentul privind regimul-cadru al fabricării, stocării şi comercializării alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, precum şi al importului lor (anexa nr. 1) şi Regulamentul privind regimul-cadru al importului articolelor din tutun (anexa nr. 2), aprobate prin aceasta. 2. Hotărîrea Guvernului nr. 1188 din 8 decembrie 1998 "Despre măsurile extraordinare privind reglementarea de către stat a importului, fabricării, stocării şi comercializării producţiei alcoolice, importului şi comercializării articolelor din tutun" va înceta să producă efecte juridice după 4 luni de la data adoptării prezentei hotărîri. 3. Prezenta hotărîre este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare după 4 luni de la data adoptării şi se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova". PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE Pavel BARBALAT Chişinău, 24 iunie 1999. Nr. 34.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀