joi, 24 iunie 1999
Hotărîre nr.34 din 24.06.99 pentru controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului nr.1188 din 8 decembrie 1998
                    HOTĂRÎREA CURŢII CONSTITUŢIONALE
      pentru controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului
                    nr. 1188 din 8 decembrie 1998

                          Nr.34  din  24.06.99

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.67-69/44 din 01.07.1999

                                * * *

    În numele Republicii Moldova,
    Curtea Constituţională în componenţa:
    Pavel BARBALAT      - preşedinte
    Nicolae CHISEEV     - judecător-raportor
    Mihai COTOROBAI     - judecător
    Gheorghe SUSARENCO  - judecător
    Ion VASILATI        - judecător-raportor
    cu participarea grefierului Aliona Balaban, deputatului în Parlament
Victor  Cecan, preşedintele Comisiei pentru control şi petiţii,  autorul
sesizării,  reprezentantului Guvernului Vladimir Berco, viceministru  al
economiei  şi reformelor, conducîndu-se după art. 135 alin. (1) lit.  a)
din Constituţie, art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea cu privire la Curtea
Constituţională,  a  examinat în şedinţă plenară publică dosarul  pentru
controlul  constituţionalităţii  Hotărîrii  Guvernului nr.  1188  din  8
decembrie  1998 "Despre măsurile extraordinare privind reglementarea  de
către   stat  a  importului,  fabricării,  stocării  şi  comercializării
producţiei  alcoolice,  importului  şi comercializării  articolelor  din
tutun"* (în continuare - Hotărîrea nr. 1188).
-----------------------------------------
    * M.O., 1998, nr. 111-113, art. 1121.

    Temei pentru  examinarea  dosarului a servit  sesizarea  deputatului
Victor  Cecan,  depusă în  conformitate cu art. 24 şi 25  din  Legea  cu
privire   la  Curtea  Constituţională  şi  art.  38  şi  39  din   Codul
jurisdicţiei constituţionale.
    Prin decizia  Curţii Constituţionale din 14 aprilie 1999 sesizarea a
fost acceptată pentru examinare în fond şi înscrisă în ordinea de zi.
    În procesul examinării  preliminare  a sesizării au fost  solicitate
puncte  de  vedere Parlamentului, Guvernului, Ministerului Economiei  şi
Reformelor şi Ministerului Justiţiei.
    Examinînd materialele       dosarului,      audiind       informaţia
judecătorilor-raportori,     argumentele    autorului    sesizării    şi
reprezentantului Guvernului,
    Curtea Constituţională
                             a constatat:
    1. La 8 decembrie 1998 Guvernul a adoptat Hotărîrea nr. 1188 "Despre
măsurile extraordinare privind reglementarea de către stat a importului,
fabricării, stocării şi comercializării producţiei alcoolice, importului
şi  comercializării  articolelor  din tutun", prin pct. 1  al  căreia  a
aprobat  Regulamentul  privind regimul-cadru al fabricării, stocării  şi
comercializării  alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, precum şi al
importului  lor  şi  Regulamentul privind  regimul-cadru  al  importului
articolelor din tutun (anexele nr. 1 şi nr. 2).
    În Hotărîre se   stipulează  că  Ministerul  Finanţelor  va   aproba
regulamentul  privind  funcţionarea posturilor fiscale permanente şi  va
înfiinţa  la agenţii economici respectivi astfel de posturi, va modifica
parametrii mărcilor de control pentru marcarea articolelor din tutun, va
elabora  şi va prezenta Guvernului spre examinare modificările la actele
normative în vigoare în vederea perfecţionării sistemului de evidenţă şi
control  al circulaţiei mărfurilor prin depozitele vamale libere (pct. 2
şi  4), de comun acord cu Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul
Justiţiei şi Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică
va  elabora şi va prezenta Guvernului spre examinare în termen de o lună
regulamentul  privind  gestionarea stocurilor de mărfuri de  contrabandă
confiscate  (alcool  etilic, băuturi alcoolice şi articole  din  tutun),
aflate  la  depozitele  vamale  (pct. 4).  Prin  hotărîre  s-a  interzis
acordarea  licenţelor  pentru fabricarea producţiei alcoolice  în  afara
teritoriului  ţării  (pct.  6) şi s-au stabilit regulile  comerţului  cu
amănuntul cu produse alcoolice şi articole din tutun (pct. 7).
    Se abrogă pct. 2  din Hotărîrea Guvernului nr. 363 din 5 iunie  1995
"Privind   instituirea  Inspectoratului  de  Stat  pentru  Supravegherea
Producţiei Alcoolice"** în partea care aprobă Regulamentul cu privire la
modul de acordare, suspendare şi anulare a licenţelor pentru fabricarea,
stocarea şi comercializarea producţiei alcoolice (art. 9 din Hotărîre).
----------------------------------------
    ** M.O., 1995, nr. 38-39, art. 293.

    2. La 30 martie  1999  deputatul Victor Cecan a solicitat  controlul
constituţionalităţii unor puncte din Hotărîrea Guvernului nr. 1188 din 8
decembrie 1998 şi din regulamentele aprobate prin aceasta.
    La 3 iunie 1999  deputatul  a  depus un demers, prin care  a  extins
obiectul  sesizării, solicitînd controlul constituţionalităţii Hotărîrii
Guvernului nr. 1188 integral şi a regulamentelor cuprinse în anexele nr.
1 şi nr. 2.
    Deputatul Victor  Cecan  consideră că prin Hotărîreanr.  1188,  care
reglementează  la  nivel  de stat fabricarea  şi  circulaţia  alcoolului
etilic  şi  producţiei  alcoolice, precum şi  activitatea  economică  în
domeniul  importului articolelor de tutun, Guvernul a instituit  practic
norme   juridice  primare  obligatorii  privind  activitatea   economică
respectivă.
    Autorul sesizării  menţionează,  de asemenea, că, potrivit art.  126
alin.(2)   lit.   a)   din  Constituţie,  statul  trebuie   să   asigure
reglementarea   activităţii  economice  şi  administrarea   proprietăţii
publice  ce-i aparţine în condiţiile legii. Întrucît Hotărîrea nr.  1188
nu este lege, regulamentele aprobate prin aceasta nu pot institui astfel
de  norme. În conformitate cu art. 66 şi 126 alin. (1) din  Constituţie,
adoptarea  unui  act ce reglementează activitatea economică a  agenţilor
economici în Republica Moldova este de competenţa Parlamentului, şi nu a
Guvernului.  În  cazul de faţă, constată autorul sesizării,  Guvernul  a
încălcat  principiul separaţiei puterilor în stat, consfinţit de art.  6
din Constituţie.
    3. Hotărîrea  contestată a Guvernului şi regulamentele aprobate prin
aceasta  conţin măsuri extraordinare privind reglementarea de către stat
a   importului,  fabricării,  stocării  şi  comercializării   producţiei
alcoolice, importului şi comercializării articolelor din tutun.
    Regulamentul   privind  regimul-cadru  al  fabricării,  stocării  şi
comercializării  alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, precum şi al
importului  lor  (anexa nr. 1)stabileşte bazele juridice ale  fabricării
industriale  şi circulaţiei alcoolului etilic şi producţiei alcoolice la
intern,   reglementează  la  nivel  de  stat  fabricarea  şi  circulaţia
alcoolului   etilic   şi  producţiei  alcoolice  în  scopul   protejării
intereselor    economice    ale   ţării,   satisfacerii    necesităţilor
consumatorilor,    ameliorării   calităţii   poducţiei,   intensificării
controlului  asupra  respectării legislaţiei, normelor şi  regulilor  în
domeniul respectiv.
    Conform regulamentului,    agenţii   economici   care   importă   şi
comercializează  produse alcoolice desfăşoară aceste activităţi pe  bază
de  licenţă, eliberată de Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii
şi  Industriei Prelucrătoare, autorităţile administraţiei publice,  după
caz,  în  condiţiile  regulamentului  şi în  conformitate  cu  Hotărîrea
Guvernului nr. 859 din 13 august 1998 (capitolul III, pct. 12).
    Capitolul IV  din  regulament  stabileşte procedura  de  acordare  a
licenţelor  şi genurile de activitate pentru care este necesară licenţa:
importul   producţiei  alcoolice  şi  comercializarea  ei;   fabricarea,
stocarea  şi comercializarea en gros a producţiei alcoolice; stocarea şi
comercializarea en gros a producţiei alcoolice; comerţul cu amănuntul al
producţiei alcoolice.
    Capitolele V şi VI din regulament vizează cazurile de suspendare sau
de  retragere  a  licenţelor pentru fabricarea producţiei  alcoolice  şi
pentru importul şi comercializarea produselor din import şi a produselor
fabricate la intern.
    Potrivit Regulamentului    privind   regimul-cadru   al   importului
articolelor  din tutun (anexa nr. 2), importul articolelor din tutun  se
efectuează  de  către  agenţii  economici,  autorizaţi  de  producătorii
externi  să  le distribuie pe teritoriul Republicii Moldova, care  deţin
licenţe   pentru  acest  gen  de  activitate,  acordate  de   Ministerul
Finanţelor în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 859 din 13 august
1998.
    Din conţinutul  Hotărîrii  examinate şi al  regulamentelor  aprobate
prin  aceasta rezultă că Guvernul a instituit de fapt monopolul de  stat
asupra   importului,  fabricării,  stocării  şi  desfacerii   producţiei
alcoolice,  importului şi desfacerii articolelor din tutun; a  autorizat
acordarea de licenţe pentru aceste genuri de activitate şi înregistrarea
de  către  stat  a  agenţilor  economici  care  se  ocupă  cu  importul,
fabricarea,  stocarea  şi desfacerea producţiei alcoolice,  importul  şi
desfacerea  articolelor din tutun; a interzis comercializarea alcoolului
şi  băuturilor  alcoolice  fabricate de agenţi economici care  nu  deţin
licenţa  respectivă. Agenţii economici importatori de articole de  tutun
sînt obligaţi să solicite numărul concret de mărci de control (nominale)
pentru importul ulterior, cu achitarea a 50% din plăţile vamale aferente
(taxa  vamală,  TVA, accizele), precum şi să achite sumele restante  ale
taxelor  percepute  la  importul articolelor din  tutun  concomitent  cu
perfectarea procedurilor vamale.
    Constituţia nu  abilitează  Cuvernul cu astfel de atribuţii.  Aceste
probleme  se  reglementează  pe cale legislativă şi  ţin  de  competenţa
Parlamentului,  care,  potrivit art. 66 lit. d) din Constituţie,  aprobă
direcţiile principale ale politicii interne şi externe a statului.
    În contextul   dispoziţiilor  art.  126  şi  129  din   Constituţie,
reglementarea  de stat a importului, fabricării, stocării şi  desfacerii
producţiei  alcoolice, a importului şi desfacerii articolelor din  tutun
este o atribuţie de bază a Parlamentului, pe care acesta o exercită prin
adoptarea  legii  respective.  Lipsa  unei  legi  care  să  reglementeze
activitatea  economică  în  aceste domenii nu poate  servi  drept  temei
pentru adoptarea de către Guvern a unei hotărîri în probleme ce necesită
soluţionare pe cale legislativă.
    Hotărîrea Guvernului nr. 1188 contravine art. 10 alin. (2) din Legea
nr.  845-XII  din  3  ianuarie 1992 "Cu  privire  la  antreprenoriat  şi
înteprinderi"*  (cu  modificările şi completările ulterioare),  potrivit
căreia  lista genurilor de activitate şi modul de eliberare a licenţelor
de  stat  se stabilesc de legislaţie. Curtea Constituţională şi-a  expus
punctul de vedere în această problemă în Hotărîrea nr. 5 din 4 februarie
1999  "Privind  controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului  nr.
859  din  13  august 1998 "Cu privire la reglementarea  unor  genuri  de
activitate în Republica Moldova"** şi în Hotărîrea nr.28 din 25 mai 1999
"Pentru controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului nr. 1067 din
21  octombrie  1998 "Cu privire la aprobarea cuantumului  plăţii  pentru
licenţierea   unor   genuri  de  activitate  în  Republica  Moldova"***,
declarîndu-le neconstituţionale.
-----------------------------------------
    * Monitor, 1994, nr.2, art. 33.
    ** M.O., 1999, nr. 19-21, art. 9.
    *** M.O., 1999, nr. 56-58, art. 39.

    Astfel, importul,  fabricarea,  stocarea  şi  desfacerea  producţiei
alcoolice,  precum  şi importul şi desfacerea articolelor din tutun,  se
reglementeză   în  sens  juridic,  de  către  Parlament  cu  respectarea
procedurii legislative, prevăzute de Constituţie.
    Constituţia exclude  posibilitatea  reglementării juridice de  către
organele puterii executive a unor astfel de activităţi.
    Prin adoptarea  Hotărîrii  nr. 1188 Guvernul a comis o imixtiune  în
activitatea   puterii  legislative  şi  astfel  a  încălcat   principiul
separaţiei puterilor, statuat de Legea Supremă (art. 6 din Constituţie).
Aşadar,  Hotărîrea  Guvernului  nr. 1188 din 8  decembrie  1998  "Despre
măsurile extraordinare privind reglementarea de către stat a importului,
fabricării, stocării şi comercializării producţiei alcoolice, importului
şi comercializării articolelor din tutun" contravine Constituţiei.
    Pentru motivele arătate şi conducîndu-se după art. 135 alin. (1) lit
a)  şi art. 140 din Constituţie, art. 26 din Legea cu privire la  Curtea
Constituţională, art. 62 din Codul jurisdicţiei constituţionale,
    Curtea Constituţională
                          H O T Ă R Ă Ş T E:
    1. Declară neconstituţionale  Hotărîrea  Guvernului nr. 1188  din  8
decembrie  1998 "Despre măsurile extraordinare privind reglementarea  de
către   stat  a  importului,  fabricării,  stocării  şi  comercializării
producţiei  alcoolice,  importului  şi comercializării  articolelor  din
tutun",  Regulamentul  privind regimul-cadru al fabricării, stocării  şi
comercializării  alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, precum şi al
importului  lor  (anexa nr. 1) şi Regulamentul privind regimul-cadru  al
importului articolelor din tutun (anexa nr. 2), aprobate prin aceasta.
    2. Hotărîrea  Guvernului  nr.  1188  din 8  decembrie  1998  "Despre
măsurile extraordinare privind reglementarea de către stat a importului,
fabricării, stocării şi comercializării producţiei alcoolice, importului
şi  comercializării  articolelor din tutun" va înceta să producă  efecte
juridice după 4 luni de la data adoptării prezentei hotărîri.
    3. Prezenta hotărîre  este definitivă, nu poate fi supusă nici  unei
căi  de  atac, intră în vigoare după 4 luni de la data adoptării  şi  se
publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

    PREŞEDINTELE
    CURŢII CONSTITUŢIONALE                          Pavel BARBALAT

    Chişinău, 24 iunie 1999.
    Nr. 34.