joi, 6 septembrie 2001
1188/08.12.98 Hotărîre despre măsurile extraordinare privind reglementarea de către stat a importului, fabricării, stocării şi comercializării producţiei alcoolice, importului...
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         despre măsurile extraordinare privind reglementarea de
    către stat a importului, fabricării, stocării şi comercializării
  producţiei alcoolice, importului şi comercializării articolelor din
                                 tutun

                         Nr.1188  din  08.12.98

     Monitorul Oficial al R.Moldova nr.111-113/1121 din 17.12.1998

                                * * *
    Abrogat: 06.09.2001
    Hotărîrea Guvernului nr.893 din 28.08.2001

Notă: Conform pct.1 din Hot. Curţii Constituţionale nr.34 din 24.06.99
      se declară neconstituţională Hotărîrea nr.1188 din 08.12.98,
      Regulamentul privind regimul-cadru al fabricării, stocării şi
      comercializării alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, precum
      şi importul lor (anexa nr.1) şi Regulamentul privind regimul-cadru
      al importului articolelor din tutun (anexa nr.2).
      Conform pct.2 din Hot. Curţii Constituţionale nr.34 din 24.06.99
      Hotărîrea nr.1188 din 08.12.98 va înceta să producă efecte juridice
      după 4 luni de la data adoptării Hot. Curţii Constituţ. nr.34.


    În scopul asigurării    protecţiei    sănătăţii    şi    drepturilor
consumatorilor, precum şi pentru prevenirea fraudelor vamale şi fiscale,
contrafacerii   produselor  alcoolice  şi  introducerii  în  ţară   prin
contrabandă a articolelor din tutun, Guvernul Republicii Moldova 
                          H O T Ă R Ă Ş T E :
    1. Se aprobă   Regulamentul  privind  regimul-cadru  al  fabricării,
stocării  şi comercializării alcoolului etilic şi producţiei  alcoolice,
precum  şi  al importului lor şi Regulamentul privind  regimul-cadru  al
importului articolelor din tutun, conform anexelor nr.1 şi nr.2.
    2. Ministerul Finanţelor:
    în termen de  şapte zile va aproba regulamentul privind funcţionarea
posturilor fiscale permanente;
    pînă la 1 ianuarie 1999:
    va înfiinţa la   agenţii   economici,  specializaţi  în   producerea
băuturilor  alcoolice cu concentraţia alcoolică de minimum 25% în volume
şi  fabricarea articolelor din tutun, posturi fiscale permanente  pentru
evidenţa  strictă a volumelor de fabricare, stocare şi comercializare  a
acestei producţii;
    va modifica parametrii   mărcilor   de   control   pentru   marcarea
articolelor  din  tutun  în  vederea  asigurării  conformităţii  lor  cu
standardele internaţionale în domeniu;
    în termen de  15  zile,  de comun acord cu Ministerul  Economiei  şi
Reformelor şi Ministerul Justiţiei, va elabora şi va prezenta Guvernului
spre  examinare proiectul de lege pentru modificarea actelor legislative
în  vigoare privind achitarea anticipată a 50 la suta din impozitele  pe
import  aferente  în  momentul  procurării marcilor  de  control  pentru
importul articolelor din tutun.
    3. Ministerul  Agriculturii  şi Industriei Prelucrătoare,  de  comun
acord   cu   Ministerul  Finanţelor,  Ministerul   Afacerilor   Interne,
Ministerul Industriei şi Comerţului, Departamentul Standarde, Metrologie
şi  Supraveghere Tehnică şi autorităţile administraţiei publice  locale,
va   efectua   pînă   la  1  ianuarie  1999  un   control   complex   al
întreprinderilor specializate în producerea, stocarea şi comercializarea
producţiei  alcoolice,  fabricarea  şi comercializarea  articolelor  din
tutun şi, în cazul în care vor fi depistate încălcări ale legislaţiei în
vigoare, le va retrage licenţele de activitate.
    4. Ministerul Finanţelor (Departamentul controlului vamal):
    pînă la 20 decembrie  1998 va elabora şi va prezenta Guvernului spre
examinare  modificările  la  actele  normative  în  vigoare  în  vederea
perfecţionării   sistemului  de  evidenţă  şi  control  al   circulaţiei
mărfurilor prin depozitele vamale libere;
    de comun acord  cu  Ministerul Economiei şi  Reformelor,  Ministerul
Justiţiei   şi  Departamentul  Standarde,  Metrologie  şi   Supraveghere
Tehnică,  va elabora şi va prezenta Guvernului spre examinare în  termen
de  o  lună  regulamentul privind gestionarea stocurilor de  mărfuri  de
contrabandă confiscate (alcool etilic, băuturi alcoolice şi articole din
tutun), aflate la depozitele vamale.
    5. Se stabileşte  că tranzitarea producţiei alcoolice şi articolelor
din  tutun  prin teritoriul vamal al Republicii Moldova,  indiferent  de
tipul  de  transport  utilizat, se efectuează  numai  sub  supravegherea
serviciului vamal naţional.
    6. Se interzice  acordarea  licenţelor pentru fabricarea  producţiei
alcoolice în afara teritoriului ţării.
    7. Comerţul cu  amănuntul cu produse alcoolice şi articole din tutun
se  efectuează  numai  prin reţeaua staţionară de  comerţ,  cu  condiţia
deţinerii  obligatorii  a  aparatelor  de casă  şi  control  cu  memorie
fiscală.  Se  interzice  comerţul cu amănuntul a acestor produse  de  la
tarabe,  tejghele  sau alte puncte comerciale din autovehicule  şi  alte
tipuri de tehnică mobilă.
    8. Ministerul   Justiţiei,  Ministerul  Agriculturii  şi  Industriei
Prelucrătoare,   Ministerul  Industriei  şi  Comerţului  şi   Ministerul
Afacerilor Interne vor elabora şi vor prezenta Guvernului spre examinare
în  termen  de  15  zile proiectele de legi  privind  introducerea  unor
modificări  în  Codul  penal  şi  Codul  cu  privire  la  contravenţiile
administrative   referitor  la  responsabilitatea  pentru  contrafacerea
produselor  alcoolice şi pentru încălcarea regimului-cadru de fabricare,
comercializare  şi  import  al produselor alcoolice şi  articolelor  din
tutun.
    9. Se abrogă  punctul 2 din Hotărîrea Guvernului Republicii  Moldova
nr.363  din  5 iunie 1995 "Privind instituirea Inspectoratului  de  Stat
pentru  Supravegherea  Producţiei Alcoolice" (Monitorul  Oficial,  1995,
nr.38-39,  art.  293) în partea care aprobă Regulamentul cu  privire  la
modul de acordare, suspendare şi anulare a licenţelor pentru fabricarea,
stocarea şi comercializarea producţiei alcoolice.
    10. Controlul  asupra  executării  prezentei  hotărîri  se  pune  în
sarcina  dlui  Ion  Sturza, viceprim-ministru,  ministrul  economiei  şi
reformelor.


    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                           Ion Ciubuc

    Chişinău, 8 decembrie 1998.
    Nr. 1188

                                            Anexa nr. 1
                                    la Hotărîrea Guvernului
                                       Republicii Moldova 
                                 nr.1188 din 8 decembrie 1998

                              REGULAMENT
           privind regimul-cadru al fabricării, stocării şi
            comercializării alcoolului etilic şi producţiei
                alcoolice, precum şi al importului lor

                            I. GENERALITĂŢI
    1. Prezentul  regulament  stabileşte bazele juridice ale  fabricării
industriale  şi circulaţiei alcoolului etilic şi producţiei alcoolice la
intern.
    Reglementarea   la  nivel  de  stat  a  fabricării  şi   circulaţiei
alcoolului  etilic  şi  producţiei alcoolice are  menirea  să  protejeze
interesele economice ale ţării, să satisfacă necesităţile consumatorilor
în   această  producţie,  precum  şi  să  amelioreze  calitatea  ei,  să
intensifice  controlul  asupra  respectării legislaţiei, a  normelor  şi
regulilor în domeniul respectiv.
    2. Acţiunea prezentului  regulament se extinde asupra relaţiilor, ai
căror participanţi sînt persoane juridice şi fizice, indiferent de forma
organizaţional-juridică şi tipul de proprietate.
    3. Nu cad sub  incidenţa  acestui regulament activităţile legate  de
producerea   şi   circulaţia  substanţelor  din  plante  medicinale,   a
mijloacelor  de diagnosticare, ce conţin alcool etilic, înregistrate  de
către  organul  împuternicit  al administraţiei publice  şi  incluse  în
registrul  de  stat  al  mijloacelor  de  tratament,  a  articolelor  cu
destinaţie medicală, precum şi prestaţiile instituţiilor farmaceutice de
preparare a mijloacelor după reţete individuale, inclusiv a preparatelor
homeopatice,   medicamentelor   de  uz  veterinar,  a  parfumurilor   şi
cosmeticii.
    4. În prezentul  regulament  sînt  utilizate noţiunile  definite  în
anexă.
    5. Agenţii economici   producători   de  producţie   alcoolică   pot
funcţiona numai în bază de licenţă, eliberată de Ministerul Agriculturii
şi Industriei Prelucrătoare în condiţiile prezentului regulament.
    6. Controlul  volumului şi calităţii producţiei alcoolice  fabricate
se  face  cu  aparate  de măsură şi control  omologate  de  organele  de
metrologie ale statului şi sigilate de Inspectoratul Fiscal Principal de
Stat.
    7. Este interzisă    comercializarea   alcoolului   sau   băuturilor
alcoolice   fabricate   de  agenţi  economici  care  nu  deţin   licenţa
respectivă.  Băuturile  alcoolice  în vrac nu pot fi  comercializate  cu
amănuntul.  Nu  poate  fi  comercializat  cu amănuntul  -  în  vrac  sau
îmbuteliat - nici alcoolul etilic rectificat şi/sau alimentar.
    Nu se reglementează de către stat fabricarea producţiei alcoolice în
gospodăriile personale pentru consum propriu.
    8. Operaţiunile  prevăzute de sigilare şi desigilare se vor efectua,
potrivit normelor legale, de către reprezentantul Inspectoratului Fiscal
Principal   de   Stat  în  prezenţa   reprezentantului   Departamentului
Standarde,  Metrologie  şi  Supraveghere  Tehnică  şi  a  unei  persoane
desemnate  de agentul economic, fiind consemnate într-un  proces-verbal,
în  care  se va preciza în mod obligatoriu locul  aplicării  sigiliilor,
datele  de  identificare  a acestora, datele indicate  de  contoare  sau
aparatele  de măsurat la momentul sigilării sau desigilării, data,  ora,
numele  şi  prenumele, precum şi funcţia persoanelor care au asistat  la
aceste operaţiuni.
    Procesele-verbale  se  întocmesc  în două exemplare  din  care  unul
rămîne la agentul economic, iar al doilea este preluat de reprezentantul
Inspectoratului.
    Pe sigiliu, care  se aplică de către reprezentantul  Inspectoratului
Fiscal Principal de Stat, va fi imprimată emblema acestuia.
    Sigilarea se   efectuează   la   momentul  acordării   licenţei   de
activitate, ori de cîte ori este impusă de procesul tehnologic.
    Desigilarea se  efectuează la cererea scrisă, motivată, a  agentului
economic   în   situaţiile  cerute  de  procesul  tehnologic   (revizii,
reparaţii, avarii şi în alte circumstanţe).
    Agentul economic  nu  are  voie să pună sau să repună  în  funcţiune
instalaţiile  fără  a  avea aplicate sigiliile  de  către  Inspectoratul
Fiscal Principal de Stat.
    9. Agenţii economici producători de alcool şi băuturi alcoolice sînt
obligaţi  să  ţină  evidenţa zilnică a stocurilor de  materie  primă,  a
cantităţilor  de  alcool  şi băuturi alcoolice  fabricate,  vîndute  sau
transformate,  a celor rămase în stoc, pe fiecare sortiment şi categorie
de calitate.
    Evidenţa achiziţiilor  şi  livrărilor de produse se ţine zilnic,  pe
fiecare furnizor sau client.
    10. Producătorilor  de  produse  alcoolice, care dispun  de  spaţii,
utilaj  tehnologic şi spaţii de depozitare, li se interzice darea lor în
arendă agenţilor economici care nu dispun de licenţele respective.
    Agenţii economici  răspund, în condiţiile legii, pentru  cantităţile
de  alcool  şi  băuturi alcoolice fabricate, pentru  calitatea  acestora
conform   normelor  tehnice,  precum  şi  pentru  luarea  măsurilor   de
depozitare a lor în siguranţă.
    Agenţii economici  care  importă  alcool sau  băuturi  alcoolice  au
obligaţia  de  a ţine zilnic evidenţa cantităţilor importate pe  fiecare
furnizor,  a cantităţilor livrate pe fiecare client şi a celor rămase în
stoc.
    Agenţii economici   care  comercializează  produse  din  import   au
obligaţia  de a ţine evidenţa zilnică, pe baza documentelor de evidenţă,
a  cantităţilor  de produse achiziţionate pe fiecare furnizor,  a  celor
vîndute şi a celor rămase în stoc.
    Evidenţele zilnice  se  vor  ţine cantitativ în  unităţi  de  măsură
fizice dal, şi grade.
    Producătorii,  importatorii  şi  comercianţii en gros de  alcool  şi
băuturi  alcoolice sînt obligaţi să menţioneze în documentele de livrare
a  acestor  produse  numărul,  seria, data  eliberării  şi  perioada  de
valabilitate a licenţei.

             II. CONDIŢIILE DE DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢILOR
                  DE FABRICARE A PRODUCŢIEI ALCOOLICE
    11. Agenţii economici   ce  desfăşoară  activităţi  de  fabricare  a
producţiei alcoolice trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să posede  autorizaţie pentru fabricarea alcoolului şi băuturilor
alcoolice;
    b) să producă  numai în limita cantităţilor pentru cares-a  eliberat
licenţa;
    c) să respecte   normele  tehnice,  tehnologice  şi  condiţiile   de
calitate;
    d) să posede aparate de măsură şi control omologate pentru măsurarea
şi  controlul  cantităţilor de alcool şi băuturi alcoolice fabricate,  a
tăriei alcoolice sau a calităţii acestora;
    e) să comercializeze  alcool pentru fabricarea producţiei  alcoolice
numai agenţilor economici care deţin licenţa respectivă de activitate;
    f) să ţină evidenţa  zilnică,  pe baza documentelor de  evidenţă,  a
stocurilor  de materii prime pe fiecare furnizor, a celor consumate şi a
cantităţilor  de produse alcoolice fabricate, vîndute pe fiecare  client
sau transformate, a celor rămase în stoc pe fiecare sortiment (în litri,
dal şi grade);
    g) să producă  alcool  prin procesare, cu respectarea  condiţiei  ca
agentul   economic  să  primească  alcool  etilic  alimentar  în  contul
materiilor  prime predate spre prelucrare, pe care să-l utilizeze pentru
fabricarea băuturilor alcoolice conform licenţei de activitate;
    h) să-şi onoreze obligaţiunile fiscale;
    i) să nu comercializeze  produse  care nu corespund  condiţiilor  de
calitate prevăzute în normele şi standardele tehnice în vigoare;
    j) produsele  să  fie  fabricate  şi depozitate  numai  în  locurile
prevăzute în licenţele de activitate;
    k) să utilizeze  sistemul de marcare a băuturilor alcoolice  conform
prevederilor legale în vigoare;
    l) să nu cedeze  direct  sau  îndirect licenţa de  activitate  altor
agenţi economici;
    m) să asigure  etanşietatea instalaţiilor de fabricare a alcoolului,
iar  circulaţia întregii producţii fabricate să se facă prin aparate  de
măsură şi control si să păstreze integritatea sigiliilor aplicate;
    n) să asigure  integritatea şi funcţionarea aparatelor de măsură  şi
control şi condiţii de depozitare în siguranţă a produselor fabricate;
    o) la vînzarea  produselor alcoolice să utilizeze formulare tipizate
cu regim special, în condiţiile prevăzute de normele legale în vigoare;
    p) aparatele  de  măsura  şi control să fie verificate  periodic  de
organele  de metrologie ale statului, potrivit reglementărilor legale în
vigoare;
    r) să deţină  capacităţi  de  producţie în funcţiune  cel  puţin  la
nivelul cantităţilor pentru care se solicită licenţa de activitate.

       III. CONDIŢIILE DE DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢILOR DE IMPORT,
         COMERCIALIZAREA PRODUSELOR DIN IMPORT ŞI A PRODUSELOR
                          FABRICATE LA INTERN

    12. Agenţii economici   care  importă  şi  comercializează   produse
alcoolice  desfăşoară aceste activităţi pe bază de licenţă, eliberată de
Ministerul    Finanţelor,   Ministerul   Agriculturii   şi    Industriei
Prelucrătoare,   autorităţile  administraţiei  publice,  după  caz,   în
condiţiile  prezentului  regulament  şi  în  conformitate  cu  Hotărîrea
Guvernului Republicii Moldova nr.859 din 13 august 1998.
    La importul produselor  alcoolice,  agenţii economici  vor  prezenta
organelor   vamale,   pe   lîngă  celelalte   documente   prevăzute   de
reglementările legale, şi licenţele de activitate.
    13. Condiţiile de desfăşurare a activităţilor de import a produselor
prevăzute, pe care trebuie să le îndeplinească agenţii economici, sînt:
    a) să aibă ca  obiect  de activitate autorizat  importul  produselor
respective;
    b) să deţină  licenţa  de import pentru produsele  supuse  marcării,
acordată de organele financiare de stat;
    c) produsele  importate  să corespundă normelor şi  standardelor  de
calitate  din  Republica Moldova şi să deţină certificate  de  calitate,
eliberate  de  exportator şi de laboratoarele specializate din  ţara  de
origine, potrivit prevederilor legale;
    d) produsele importate să fie marcate conform prevederilor legale;
    e) produsele   importate  să  fie  comercializate  numai   agenţilor
economici care deţin licenţa de activitate.
    Dovada se face  prin prezentarea copiei de pe licenţa  autentificată
de notarul public;
    f) să ţină evidenţa  zilnică,  pe baza documentelor de  evidenţă,  a
volumelor  de produse importate, vîndute sau prelucrate, a celor  rămase
în stoc, pe fiecare sortiment (în litri, dal şi grade);
    g) sa-şi onoreze obligaţiunile fiscale;
    h) să depoziteze produsele în locurile prevăzute în licenţe;
    i) să nu cedeze direct sau indirect licenţa altor agenţi economici;
    j) să asigure   aparate  de  măsură  şi  control  pentru  stabilirea
cantităţilor şi calităţii produselor importate în vrac;
    k) la vînzarea  produselor importate să utilizeze formulare tipizate
cu regim special, conform normelor legale.
    14. Condiţiile  de  desfăşurare  a activităţii de  comercializare  a
produselor  din  import sau fabricate la intern, pe care trebuie  să  le
îndeplinească agenţii economici, sînt:
    a) să aibă drept  obiect  de  activitate  autorizat  comercializarea
produselor   respective  (en  gros,  cu  amănuntul  sau  prin   sistemul
alimentaţiei publice);
    b) să comercializeze  produse din import sau fabricate la intern  cu
utilizarea aparatelor de casă şi control;
    c) să comercializeze  produse  alcoolice  fabricate  la  intern,  ce
provin  numai  de la agenţi economici care deţin licenţă  în  condiţiile
prezentului regulament;
    d) să respecte normele privind desfacerea produselor alimentare;
    e) produsele  comercializate  să  fie marcate  conform  prevederilor
legale în vigoare;
    f) să comercializeze  sau  să  depoziteze produsele din  import  sau
fabricate la intern numai în locurile prevăzute în licenţă, care trebuie
să fie amenajate în acest scop ca depozite, magazine de desfacere sau ca
unităţi de alimentaţie publică.
    Comerţul cu amănuntul  cu  produse  alcoolice se admite  numai  prin
reţeaua  staţionară de comerţ, în magazine ce ocupă încăperi sau cladiri
separate  şi  au săli de comerţ, a căror suprafaţă depăseşte 20  m2,  în
întreprinderile  alimentaţiei  publice,  de către agenţii  economici  ce
deţin licenţe eliberate de autorităţile administraţiei publice locale în
conformitate  cu  prevederile hotărîrilor Guvernului Republicii  Moldova
nr.212 din 4 aprilie 1995 şi nr.693 din 17 decembrie 1996, precum şi ale
prezentului  regulament, cu condiţia deţinerii obligatorii a  aparatelor
de casă şi control cu memorie fiscală.
    Se interzice  comerţul  cu  amănuntul  cu produse  alcoolice  de  la
tarabe,  tejghele  sau alte puncte comerciale, din autovehicule şi  alte
tipuri de tehnică mobilă.
    Producţia alcoolică   comercializată  cu  amănuntul  pe   teritoriul
Republicii Moldova trebuie să cuprindă informaţii privind:
    licenţa pentru dreptul de a comercializa producţie alcoolică;
    denumirea producţiei;
    ţara de origine;
    certificatul de fabricaţie;
    data fabricării  şi  termenul  de  păstrare sau  termenul  final  de
vînzare.
    Această informaţie  este  adusă  în mod  obligatoriu  la  cunoştinţa
consumatorilor prin afişarea ei la un loc vizibil. În cazul inducerii în
eroare  a  consumatorilor  sau lipsei  informaţiei  respective,  licenţa
pentru dreptul de comercializare se retrage.
    Agenţii economici  care  comercializează en gros  produse  alcoolice
trebuie  să  posede  spaţii de depozitare în construcţii capitale  cu  o
suprafaţă  de cel puţin 500 metri pătraţi, care să corespundă cerinţelor
tehnico-normative în vigoare;
    g) să comercializeze produse care corespund normelor de calitate;
    h) să-şi onoreze obligaţiunile fiscale;
    i) să nu cedeze direct sau indirect licenţa altor agenţi economici;
    j) pentru comercializarea   produselor   din  import  să   utilizeze
formulare tipizate cu regim special, conform normelor legale;
    k) să ţină pe  fiecare furnizor în baza documentelor  justificative,
evidenţa  zilnică a cantităţilor de produse achiziţionate sau vîndute şi
a celor rămase în stoc (în litri, dal şi grade).

                IV. PROCEDURA DE ACORDARE A LICENŢELOR

    15. Licenţele   se  acordă  la  solicitarea  agenţilor  economici  -
persoane  juridice înmatriculate în Republica Moldova pentru următoarele
genuri de activitate, distinct:
    importul producţiei alcoolice şi comercializarea ei;
    fabricarea, stocarea   şi  comercializarea  en  gros  a   producţiei
alcoolice;
    stocarea şi comercilazarea en gros a producţiei alcoolice;
    comerţul cu amănuntul al producţiei alcoolice.
    16. Pentru a   desfăşura  activităţi  reglementate  de  către  stat,
agenţii  economici vor solicita Ministerului Agriculturii şi  Industriei
Prelucrătoare,  Ministerului  Finanţelor,  autorităţilor  administraţiei
publice locale, după caz, printr-o cerere-tip, acordarea licenţei pentru
fiecare  gen de activitate reglementat de stat, cu menţionarea locurilor
din  localitatea  respectivă,  în care îşi  vor  desfăşura  activitatea.
Cererea va fi insoţită, în funcţie de modul de organizare şi desfăşurare
a   activităţilor  pentru  care  se  solicită  licenţa,  de  următoarele
documente:
    a) certificatul  de înmatriculare, eliberat de Camera  Înregistrării
de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei;
    b) actele de  constituire  a  agentului  economic,  în  care  să  se
specifice activitatea pentru care se solicită licenţa;
    c) certificatul de înregistrare fiscală;
    d) copiile după actele de proprietate sau cele care dovedesc dreptul
de  folosinţă  a spaţiilor în care agenţii economici îşi  vor  desfăşura
activitatea ce constituie obiectul reglementării de stat;
    e) calculul capacităţii    de   producţie   a   secţiei,   fabricii,
instalaţiei: pe lună, trimestru şi an;
    f) acordul Ministerului  Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare şi
Ministerului Finanţelor, după caz, pentru capacităţile de producţie noi,
pentru mărirea acestora sau pentru extinderea obiectului de activitate;
    g) documentaţia  tehnologică şi tehnico-normativă, conform căreia se
vor derula activităţile în cauză;
    h) avizul Inspectoratului  Fiscal  Principal de Stat  privind  lipsa
datoriilor  faţă  de  buget şi Fondul Social şi  avizul  Departamentului
Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică.
    17. După depunere,  cererea  şi dosarul cu documentele prevăzute  la
pct.16   vor  fi  verificate  şi  în  termen  de  trei  zile  lucrătoare
solicitantului  i se vor comunica în scris eventualele modificări impuse
de prezentul regulament.
    18. Cererea depusă   la   Ministerul  Agriculturii   şi   Industriei
Prelucrătoare,   Ministerul   Finanţelor,  autorităţile   administraţiei
publice  locale,  după caz, se înregistrează în Registrul de evidenţă  a
cererilor pentru acordarea licenţelor.
    19. În situaţia  în care documentaţia depusă corespunde prevederilor
prezentului  regulament,  precum şi în cazul completării  documentaţiei,
Ministerul   Agriculturii   şi  Industriei   Prelucrătoare,   Ministerul
Finanţelor, Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică,
Inspectoratul  Fiscal  Principal de Stat şi autorităţile  administraţiei
publice locale vor verifica pe teren încadrarea agentului economic, care
a  solicitat  licenţa,  în  condiţiile de  desfăşurare  a  activităţilor
prevăzute de prezentul regulament.
    20. Autorităţile  indicate la pct.19 vor intocmi un proces-verbal de
verificare  a  autenticităţii  şi  veridicităţii  documentaţiei  depuse,
precum  şi a îndeplinirii condiţiilor prevăzute de normele legale şi vor
face  propuneri justificate privind acordarea licenţelor sau respingerea
cererii,  cu  motivaţii care să se încadreze în prevederile  legale,  în
termen  de 30 zile de la data primirii cererii, însoţită de documentaţia
completă prevăzută de prezentul regulament.
    Procesul-verbal  de  verificare, semnat de organele  specificate  la
pct.19  şi  de  agentul  economic  în cauză,  va  fi  întocmit  în  trei
exemplare,  din  care  unul se va depune la Ministerul  Agriculturii  şi
Industriei  Prelucrătoare, al doilea - la Inspectoratul Fiscal Principal
de Stat, iar al treilea va rămîne la agentul economic verificat.
    21. În situaţia  în  care  se  va constata  că  datele  înscrise  în
documentaţie nu corespund realităţii de pe teren sau nu se încadrează în
condiţiile  prevăzute  de normele legale, aceste fapte se  vor  menţiona
distinct  în  procesul-verbal şi vor constitui motivaţia  propunerii  de
neacordare a licenţei.
    După înlăturarea încălcărilor constatate în procesul-verbal, agentul
economic poate depune o nouă cerere în vederea acordării licenţei.
    Verificarea documentaţiei   se   va  efectua  conform   prevederilor
prezentului regulament, întocmindu-se un proces-verbal potrivit pct.20.
    22. Solicitanţilor,  care întrunesc toate cerinţele de conformitate,
li se acordă licenţe.
    23. Licenţele  se  acordă  numai după achitarea  integrală  a  taxei
pentru eliberarea licenţei.
    24. În cazul  suplimentării cantităţilor de produse sau  modificării
altor  condiţii  de  desfăşurare  a activităţii  prevăzute  în  licenţă,
agenţii  economici,  care  practică activităţi  ce  constituie  obiectul
reglementării  de stat şi pentru care deţin licenţă, pot solicita o nouă
licenţă prin renunţarea la cea pe care o deţin.
    25. Agenţii economici,   care  practică  activităţi  ce   constituie
obiectul  reglementării de stat şi sînt în funcţiune la data intrării în
vigoare a prezentului regulament, vor solicita Ministerului Agriculturii
şi  Industriei Prelucrătoare, Ministerului Finanţelor şi  administraţiei
publice  locale, după caz, eliberarea licenţelor în termen de 30 zile de
la  publicarea  în Monitorul Oficial a prezentului regulament,  printr-o
cerere   însoţită  de  documentaţia  completă  prevăzută  la  pct.16  al
regulamentului şi cu respectarea acestuia.
    Agenţii economici  care nu solicită licenţă în termenul prevăzut  la
alin.  1  al prezentului punct, după expirarea acestui termen nu mai  au
dreptul  să desfăşoare careva activităţi. Ei îşi pot relua  activităţile
numai după obţinerea unei noi licenţe.
    În cazul respingerii  cererii  sau expirării termenului de  30  zile
prevăzut  la  alin.1,  agentul economic în cauză nu  are  dreptul  să-şi
continue  activităţile,  iar  pînă la obţinerea  licenţei  referitor  la
stocuri  şi  la procedura de acordare a licenţelor se vor  lua  măsurile
prevăzute de prezentul regulament.
    Cantităţile de  produse existente în stoc, potrivit  inventarierilor
efectuate de fiecare agent economic la data cînd s-a obţinut licenţa, se
iau în calcul la comercializarea cantităţilor prevăzute în licenţă.
    În situaţia în  care  agenţii  economici nu obţin licenţa  sau  după
expirarea celor 30 zile fixate pentru solicitarea licenţei, ei pot să-şi
valorifice  produsele  din stoc, cu respectarea prevederilor pct.33  din
prezentul regulament.
    26. Formularele  de  licenţă  vor fi tipărite  de  către  Ministerul
Agriculturii  şi  Industriei  Prelucrătoare,  Ministerul  Finanţelor  şi
autorităţile  administraţiei  publice locale şi constituie documente  cu
regim special, conform reglementărilor legale în vigoare.
    Formularele de  licenţă  vor  fi tipărite pe hîrtie cu  filigran  şi
numerotate pentru a se ţine evidenţa lor strictă.
    27. Agentul economic poate contesta refuzul de a i se acorda licenţa
în instanţa judecătorească.

               V. CAZURILE DE SUSPENDARESAU DE RETRAGERE
          A LICENŢELOR PENTRU FABRICAREA PRODUCŢIEI ALCOOLICE

    28. Licenţele se suspendă dacă agentul economic, care fabrică alcool
şi  producţie  alcoolică, se află în una sau mai multe  din  următoarele
situaţii care vor fi prevăzute în licenţă:
    a) nu ţine evidenţa  zilnică,  în baza documentelor de  evidenţă,  a
materiilor prime achiziţionate pe fiecare furnizor, a celor consumate, a
cantităţilor  de  alcool şi de băuturi alcoolice fabricate,  vîndute  pe
fiecare  client  sau  transformate, a celor rămase în  stoc  pe  fiecare
sortiment;
    b) nu-şi onorează obligaţiunile fiscale;
    c) instalaţiile de fabricare nu asigură etanşietatea;
    d) aparatele de măsură şi control nu funcţionează;
    e) nu a utilizat  la vînzarea produselor formulare tipizate cu regim
special, aşa cum prevăd normele legale;
    f) verificarea  aparatelor de măsură şi control nu este efectuată de
către  organele  de metrologie ale statului în perioadele  prevăzute  de
normele legale.
    29. Licenţele  se retrag dacă agentul economic, care fabrică  alcool
şi  băuturi  alcoolice,  se află în una sau mai  multe  din  următoarele
situaţii care vor fi prevăzute în licenţă:
    a) nu mai are  ca  obiect  de activitate  fabricarea  alcoolului  şi
băuturilor alcoolice;
    b) a fabricat   alcool  sau  băuturi  alcoolice  peste   cantităţile
prevăzute în licenţă;
    c) a comercializat   produse   alcoolice   nemarcate   sau   marcate
necorespunzător;
    d) nu dispune  de aparate de măsură şi control omologate de organele
de  metrologie, produsele fabricate nu circulă prin aparatele de  măsură
şi  control sau sigiliile aplicate de Inspectoratul Fiscal Principal  de
Stat au fost deteriorate;
    e) a vîndut alcool  pentru fabricarea băuturilor alcoolice agenţilor
economici care nu deţin licenţă;
    f) a prelucrat  materii  prime ce aparţin altor agenţi economici  în
schimbul  unor  cantităţi de băuturi alcoolice,  pentru  comercializarea
cărora respectivii agenţi economici nu dispun de licenţă;
    g) prelucrează  materii  prime în schimbul unor cantităţi de  alcool
etilic   alimentar  pentru  agenţii  economici  care  îl  utilizează  la
fabricarea băuturilor alcoolice fără să dispună de licenţă;
    h) a comercializat produse care nu corespund condiţiilor de calitate
potrivit  normelor  şi standardelor tehnice prevăzute de  legislaţia  în
vigoare;
    i) a fabricat sau a depozitat băuturi alcoolice în alte locuri decît
cele prevăzute în licenţă;
    j) a cedat direct sau indirect licenţa altui agent economic.
    30. Constatarea  cauzelor care conduc la suspendarea sau  retragerea
licenţelor  se  face de către organele de specialitate ale  Ministerului
Agriculturii   şi   Industriei   Prelucrătoare   sau   de   autorităţile
administraţiei publice interesate, dacă este cazul.
    Suspendarea sau retragerea licenţei se face în cazul în care agentul
economic  nu  respectă  cel  puţin una dintre  condiţiile  prevăzute  în
prezentul regulament.
    31. Decizia suspendării  sau  retragerii licenţelor se ia  de  către
Ministerul  Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare în termen de 24 ore
de la data înregistrării procesului-verbal de verificare.
    Decizia suspendării  sau retragerii licenţei, semnată de  Ministerul
Agriculturii  şi  Industriei  Prelucrătoare, va  fi  înmînată  agenţilor
economici odată cu aplicarea sigiliilor de încetare a activităţii.
    Suspendarea sau  retragerea  licenţei  produce efecte  din  momentul
comunicării  agentului economic a deciziei de suspendare sau retragere a
licenţei.
    32. Durata suspendării  licenţei este de la 3 la 6 luni, în  funcţie
de   gravitatea  faptelor  constatate  şi  termenul  necesar  remedierii
deficienţelor.

    În cazul în care,  la  expirarea termenului de  suspendare,  agenţii
economici nu au remediat toate deficienţele constate şi nu se încadrează
în  condiţiile de desfăşurare a activităţii, durata suspendării licenţei
poate  fi  prelungită peste termenul stabilit în decizia de  suspendare,
dar cel mult cu 3 luni.
    La expirarea  termenului  de  suspendare, organele  de  control  vor
verifica  încadrarea  agentului economic în condiţiile de desfăşurare  a
activităţii.
    33. Pe perioada în care licenţa a fost suspendată, agenţii economici
nu au voie să desfăşoare activitatea care face obiectul reglementării de
stat, considerîndu-se că nu mai dispun de licenţă.
    În situaţia în   care   licenţa  a  fost  suspendată  sau   retrasă,
Ministerul   Agriculturii  şi  Industriei  Prelucrătoare  poate   acorda
agentului  economic dreptul de a lichida în termen de 60 zile stocul  de
produse  existente la data suspendării sau retragerii licenţei numai  în
cazurile  cînd  produsele respective corespund normelor  legale  privind
calitatea   şi   nu  se  află  într-o  stare  care  le  face   improprii
comercializării.

      VI. CAZURILE DE SUSPENDARE ŞI RETRAGEREA LICENŢELOR PENTRU
         IMPORTULŞI COMERCIALIZAREA PRODUSELOR DIN IMPORTŞI A
                    PRODUSELOR FABRICATE LA INTERN

    34. Licenţele  se  suspendă  dacă agentul economic care  importă  şi
comercializează  produse  din import sau fabricate la intern se află  în
una  sau  mai  multe din următoarele situaţii care vor fi  prevăzute  în
licenţă:
    a) pentru importul produselor:
    - nu ţine evidenţa  zilnică,  în  baza documentelor de  evidenţă,  a
cantităţilor  de  produse  importate, vîndute sau  prelucrate,  a  celor
rămase  în  stoc pe fiecare sortiment, precum şi pe fiecare furnizor  şi
client;
    - nu-şi onorează obligaţiunile fiscale;
    - nu a utilizat   formulare  tipizate  cu  regim  special,   conform
reglementărilor legale;
    b) pentru comercializarea  produselor  din import sau  a  produselor
fabricate la intern:
    - nu a respectat normele de desfacere a produselor alimentare;
    - nu-şi onorează obligaţiunile fiscale;
    - nu ţine evidenţa  zilnică,  în baza documentelor justificative,  a
cantităţilor  de produse pe fiecare furnizor, a celor vîndute şi a celor
din stoc;
    - nu utilizează  la comercializarea produselor formulare tipizate cu
regim special, conform normelor legale;
    - nu utilizează aparate de casă şi control cu memorie fiscală.
    35. Licenţele  se  retrag  dacă  agentul economic  care  importă  şi
comercializează  produse  din  import se află în una sau mai  multe  din
următoarele situaţii care vor fi prevăzute în licenţă:
    a) pentru importul produselor:
    - nu a prevăzut   ca   obiect  de  activitate   autorizat   importul
produselor respective;
    - a importat  sau  a  comercializat produse  nemarcate  sau  marcate
necorespunzător;
    - a efectuat importuri fără să deţină licenţă de import;
    - nu a depozitat produsele în locurile prevăzute în licenţă;
    - nu a utilizat  aparate  de  măsură  şi  control  pentru  produsele
importate în vrac;
    - a importat  produse care nu corespund normelor şi standardelor  de
calitate din Republica Moldova;
    - a vîndut produse  din  import  agenţilor economici care  nu  deţin
licenţe;
    - a cedat direct sau indirect licenţa altor agenţi economici;
    - a deteriorat   sigiliile   aplicate   de  organele  de   stat   pe
recipientele cu produse în vrac;
    b) pentru comercializarea  produselor  din import sau  fabricate  la
intern:
    - nu mai are    prevăzut   ca   obiect   de   activitate   autorizat
comercializarea produselor respective;
    - a comercializat produse nemarcate sau marcate necorespunzător;
    - nu a utilizat aparate de casă şi control cu memorie fiscală;
    - a comercializat   produse  din  import  sau  fabricate  la  intern
achiziţionate de la agenţi economici care nu deţin licenţă;
    - a comercializat produse care nu corespund normelor de calitate;
    - a comercializat produse din import sau fabricate la intern în alte
locuri decît cele prevăzute în licenţă;
    - a cedat direct sau indirect licenţa altor agenţi economici.
    36. Procedurile  de  constatare şi luare a deciziilor de  suspendare
sau  retragere  a  licenţei şi de stabilire a termenelor  de  suspendare
pentru importul produselor şi comercializarea lor sînt cele prevăzute de
prezentul regulament.

      VII. CONTROLUL ASUPRA MODULUIDE DESFĂŞURARE A ACTIVITĂŢILOR
                   PREVĂZUTE DE PREZENTUL REGULAMENT

    37. Controlul  respectării regimului de desfăşurare a  activităţilor
prevăzute  de  prezentul regulament se efectuează la  agenţii  economici
trimestrial  sau  ori  de  cîte ori este nevoie  de  către  organele  de
specialitate  ale Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare,
Ministerului     Finanţelor,     Ministerului    Afacerilor     Interne,
Departamentului   Standarde,   Metrologie   şi   Supraveghere   Tehnică,
Inspectoratului  Fiscal Principal de Stat şi Departamentului controlului
vamal.
    38. În situaţia în care în urma controlului s-a constatat că agenţii
economici   nu  respectă  condiţiile  de  desfăşurare  a   activităţilor
reglementate  de  stat,  organele  de specialitate  vor  lua  măsuri  de
suspendare  sau  retragere  a licenţei conform  prezentului  regulament.
Procesul-verbal  de control se va întocmi în trei exemplare, unul dintre
care va rămîne la agentul economic verificat.


                                                    Anexă
                            la Regulamentul privind regimul-cadru
                            al fabricării, stocării şi comercializării
                            alcoolului etilic, producţiei alcoolice,
                            precum şi al importului lor

             Definirea noţiunilor de producţie alcoolică,
                       clasificată pe categorii

    Alcoolul etilic  este alcoolul preparat din materie primă alimentară
sau  nealimentară  prin metoda fermentaţiei alcoolice sau  a  hidratării
etilenei cu distilare şi rectificare sau fără aceasta din urmă;
    alcoolul etilic denaturat este alcoolul etilic care conţine adaos de
coloranţi  sau substanţe speciale, prezenţa cărora exclude folosirea lui
la fabricarea producţiei alcoolice;
    producţia care   conţine  alcool  este  producţia  nealimentară   şi
alimentară care conţine alcool;
    producţia alcoolică este producţia alimentară fabricată cu folosirea
alcoolului etilic din materie primă alimentară, cu un conţinut de alcool
etilic de peste 1,5% din volumul producţiei finite;
    alcoolul etilic alimentar este un alcool etilic rectificat, fabricat
din  materie  primă alimentară şi diluat cu apă pînă la 95 procente  din
volumul producţiei finite;
    băutura alcoolică  este un lichid cu conţinut alcoolic pentru consum
alimentar,  cu  miros  şi  gust  specific, de minim  25%  în  volume  la
temperatura de 20şC, obţinut fie direct prin distilare cu sau fără arome
de  produse  fermentate natural, fie prin macerarea în alcool  etilic  a
substanţelor vegetale aromate cu zahăr sau alte produse agricole, sau un
distilat de origine agricolă.

                                                Anexa nr.2
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova 
                                      nr.1188 din 8 decembrie 1998

                             REGULAMENTUL
       privind regimul-cadru al importului articolelor din tutun

    1. Regulamentul  privind regimul-cadru al importului articolelor  de
tutun  (denumit  în continuare Regulamentul)  reglementează  activitatea
economică în domeniul importului articolelor din tutun.
    2. Importul articolelor  din  tutun se efectuează de  către  agenţii
economici,  autorizaţi  de  producătorii  externi să  le  distribuie  pe
teritoriul  Republicii  Moldova, care deţin licenţe pentru acest gen  de
activitate,   acordate  de  Ministerul  Finanţelor  în  conformitate  cu
Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr. 859 din 13 august 1998  "Cu
privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova".
    3. Licenţele  prin  care se autorizează importul şi  comercializarea
articolelor  din  tutun sînt eliberate pe o anumită perioadă  şi  includ
tipul  concret (marca) de produse, agenţii economici avînd  obligaţiunea
de  a  informa periodic (săptămînal) Inspectoratul Fiscal  Principal  de
Stat  privind  volumele produselor comercializate şi agenţii  economici,
care le-au procurat.
    4. Importul articolelor din tutun se efectuează numai după aplicarea
nemijlocit  de către producător a mărcilor de control pe fiecare articol
(pachet) în parte, sub ambalajul de polietilenă.
    5. La importul  articolelor din tutun agenţii  economici-importatori
sînt obligaţi:
    să solicite numărul  concret  de mărci de control (nominale)  pentru
importul  ulterior,  cu  achitarea anticipată a 50% din  plăţile  vamale
aferente (taxa vamală, TVA, accizele);
    să achite sumele  restante ale tuturor taxelor percepute la importul
articolelor din tutun concomitent cu perfectarea procedurilor vamale.
    6. Marcarea articolelor  din  tutun introduse în ţară se  efectuează
conform  Regulamentului  cu privire la vînzarea mărcilor de  control  şi
marcarea  cu  ele  a  articolelor  din  tutun,  elaborat  de  Ministerul
Finanţelor.
    7. Mărcile de   control   vor  fi  nominale   (pentru   producătorii
concreţi),   nominalizarea   efectuîndu-se  prin   atribuirea   fiecărui
producător  a  unei anumite serii ori a unor numere. Mărcile de  control
vor fi ridicate de către producători.
    8. Comercializarea  articolelor din tutun importate se permite  doar
agenţilor economici posesori de licenţe pentru comercializarea lor.
    9. Agenţilor   economici   care  încalcă   prevederile   prezentului
Regulament,  li se vor retrage licenţele pentru importul articolelor din
tutun,  fiind privaţi pe o perioadă de cinci ani de dreptul de a  obţine
asemenea licenţe.
    10. Mecanismul  de  reglementare a importului articolelor din  tutun
este reprezentat în anexa la prezentul Regulament.


                                                    Anexă
                                            la Regulamentul privind
                                          regimul-cadru al importului
                                              articolelor din tutun

    Mecanismul de reglementare a importului articolelor din tutun

                 _______________________________
                |         Producător            |
                 -------------------------------
                  /|\III.               |
                   |                    |   
                   |                   \|/
                   |             _________________    V.
                   |            |   Distribuitor  |------->
                   |            |   autorizat     |
                   |             -----------------
    ________       |               |          |
   |Executor|      |            I. |      IV. |
   |   de   |      |               |          |
   | mărci  |      |               |          |
    --------       |              \|/        \|/
    /|\   ------------------------------------------
     |II.+  ________________    __________________  +
     -- >+ |Serviciul Fiscal|  |Departamentul con-| +
         + |      de Stat   |  |trolului vamal    | +
         +  ----------------    ------------------  +
         +       Ministerul Finanţelor              +
         +                                          +
          ------------------------------------------
    I. Solicitarea  numărului  concret  de mărci de  control  (nominale)
pentru  importul  ulterior,  cu achitarea anticipată a 50%  din  plăţile
vamale aferente (taxa vamală, TVA, accizele).
    II. Executarea,  la  comanda  Ministerului Finanţelor,  a  numărului
solicitat (şi achitat) de mărci.
    III. Transmiterea mărcilor către producător pentru amplasarea lor pe°
pachete   în   procesul  de  producere  (sub   celofană,   asigurîndu-se
deteriorarea lor automată la deschidere).
    IV. Importul  produselor de către distribuitor în limitele volumului
solicitat, cu achitarea concomitentă a plăţilor vamale restante (50%).
    V. Desfacerea  produselor la intern către agenţii economici posesori
ai  licenţelor respective, cu informarea organelor Serviciului Fiscal de
Stat asupra acestor tranzacţii.