HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA despre măsurile extraordinare privind reglementarea de către stat a importului, fabricării, stocării şi comercializării producţiei alcoolice, importului şi comercializării articolelor din tutun Nr.1188 din 08.12.98 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.111-113/1121 din 17.12.1998 * * *
Abrogat: 06.09.2001 Hotărîrea Guvernului nr.893 din 28.08.2001 Notă: Conform pct.1 din Hot. Curţii Constituţionale nr.34 din 24.06.99 se declară neconstituţională Hotărîrea nr.1188 din 08.12.98, Regulamentul privind regimul-cadru al fabricării, stocării şi comercializării alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, precum şi importul lor (anexa nr.1) şi Regulamentul privind regimul-cadru al importului articolelor din tutun (anexa nr.2). Conform pct.2 din Hot. Curţii Constituţionale nr.34 din 24.06.99 Hotărîrea nr.1188 din 08.12.98 va înceta să producă efecte juridice după 4 luni de la data adoptării Hot. Curţii Constituţ. nr.34. În scopul asigurării protecţiei sănătăţii şi drepturilor consumatorilor, precum şi pentru prevenirea fraudelor vamale şi fiscale, contrafacerii produselor alcoolice şi introducerii în ţară prin contrabandă a articolelor din tutun, Guvernul Republicii Moldova H O T Ă R Ă Ş T E : 1. Se aprobă Regulamentul privind regimul-cadru al fabricării, stocării şi comercializării alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, precum şi al importului lor şi Regulamentul privind regimul-cadru al importului articolelor din tutun, conform anexelor nr.1 şi nr.2. 2. Ministerul Finanţelor: în termen de şapte zile va aproba regulamentul privind funcţionarea posturilor fiscale permanente; pînă la 1 ianuarie 1999: va înfiinţa la agenţii economici, specializaţi în producerea băuturilor alcoolice cu concentraţia alcoolică de minimum 25% în volume şi fabricarea articolelor din tutun, posturi fiscale permanente pentru evidenţa strictă a volumelor de fabricare, stocare şi comercializare a acestei producţii; va modifica parametrii mărcilor de control pentru marcarea articolelor din tutun în vederea asigurării conformităţii lor cu standardele internaţionale în domeniu; în termen de 15 zile, de comun acord cu Ministerul Economiei şi Reformelor şi Ministerul Justiţiei, va elabora şi va prezenta Guvernului spre examinare proiectul de lege pentru modificarea actelor legislative în vigoare privind achitarea anticipată a 50 la suta din impozitele pe import aferente în momentul procurării marcilor de control pentru importul articolelor din tutun. 3. Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, de comun acord cu Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Industriei şi Comerţului, Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică şi autorităţile administraţiei publice locale, va efectua pînă la 1 ianuarie 1999 un control complex al întreprinderilor specializate în producerea, stocarea şi comercializarea producţiei alcoolice, fabricarea şi comercializarea articolelor din tutun şi, în cazul în care vor fi depistate încălcări ale legislaţiei în vigoare, le va retrage licenţele de activitate. 4. Ministerul Finanţelor (Departamentul controlului vamal): pînă la 20 decembrie 1998 va elabora şi va prezenta Guvernului spre examinare modificările la actele normative în vigoare în vederea perfecţionării sistemului de evidenţă şi control al circulaţiei mărfurilor prin depozitele vamale libere; de comun acord cu Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Justiţiei şi Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică, va elabora şi va prezenta Guvernului spre examinare în termen de o lună regulamentul privind gestionarea stocurilor de mărfuri de contrabandă confiscate (alcool etilic, băuturi alcoolice şi articole din tutun), aflate la depozitele vamale. 5. Se stabileşte că tranzitarea producţiei alcoolice şi articolelor din tutun prin teritoriul vamal al Republicii Moldova, indiferent de tipul de transport utilizat, se efectuează numai sub supravegherea serviciului vamal naţional. 6. Se interzice acordarea licenţelor pentru fabricarea producţiei alcoolice în afara teritoriului ţării. 7. Comerţul cu amănuntul cu produse alcoolice şi articole din tutun se efectuează numai prin reţeaua staţionară de comerţ, cu condiţia deţinerii obligatorii a aparatelor de casă şi control cu memorie fiscală. Se interzice comerţul cu amănuntul a acestor produse de la tarabe, tejghele sau alte puncte comerciale din autovehicule şi alte tipuri de tehnică mobilă. 8. Ministerul Justiţiei, Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, Ministerul Industriei şi Comerţului şi Ministerul Afacerilor Interne vor elabora şi vor prezenta Guvernului spre examinare în termen de 15 zile proiectele de legi privind introducerea unor modificări în Codul penal şi Codul cu privire la contravenţiile administrative referitor la responsabilitatea pentru contrafacerea produselor alcoolice şi pentru încălcarea regimului-cadru de fabricare, comercializare şi import al produselor alcoolice şi articolelor din tutun. 9. Se abrogă punctul 2 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.363 din 5 iunie 1995 "Privind instituirea Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Producţiei Alcoolice" (Monitorul Oficial, 1995, nr.38-39, art. 293) în partea care aprobă Regulamentul cu privire la modul de acordare, suspendare şi anulare a licenţelor pentru fabricarea, stocarea şi comercializarea producţiei alcoolice. 10. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina dlui Ion Sturza, viceprim-ministru, ministrul economiei şi reformelor. Prim-ministru al Republicii Moldova Ion Ciubuc Chişinău, 8 decembrie 1998. Nr. 1188 Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1188 din 8 decembrie 1998 REGULAMENT privind regimul-cadru al fabricării, stocării şi comercializării alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, precum şi al importului lor I. GENERALITĂŢI 1. Prezentul regulament stabileşte bazele juridice ale fabricării industriale şi circulaţiei alcoolului etilic şi producţiei alcoolice la intern. Reglementarea la nivel de stat a fabricării şi circulaţiei alcoolului etilic şi producţiei alcoolice are menirea să protejeze interesele economice ale ţării, să satisfacă necesităţile consumatorilor în această producţie, precum şi să amelioreze calitatea ei, să intensifice controlul asupra respectării legislaţiei, a normelor şi regulilor în domeniul respectiv. 2. Acţiunea prezentului regulament se extinde asupra relaţiilor, ai căror participanţi sînt persoane juridice şi fizice, indiferent de forma organizaţional-juridică şi tipul de proprietate. 3. Nu cad sub incidenţa acestui regulament activităţile legate de producerea şi circulaţia substanţelor din plante medicinale, a mijloacelor de diagnosticare, ce conţin alcool etilic, înregistrate de către organul împuternicit al administraţiei publice şi incluse în registrul de stat al mijloacelor de tratament, a articolelor cu destinaţie medicală, precum şi prestaţiile instituţiilor farmaceutice de preparare a mijloacelor după reţete individuale, inclusiv a preparatelor homeopatice, medicamentelor de uz veterinar, a parfumurilor şi cosmeticii. 4. În prezentul regulament sînt utilizate noţiunile definite în anexă. 5. Agenţii economici producători de producţie alcoolică pot funcţiona numai în bază de licenţă, eliberată de Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare în condiţiile prezentului regulament. 6. Controlul volumului şi calităţii producţiei alcoolice fabricate se face cu aparate de măsură şi control omologate de organele de metrologie ale statului şi sigilate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat. 7. Este interzisă comercializarea alcoolului sau băuturilor alcoolice fabricate de agenţi economici care nu deţin licenţa respectivă. Băuturile alcoolice în vrac nu pot fi comercializate cu amănuntul. Nu poate fi comercializat cu amănuntul - în vrac sau îmbuteliat - nici alcoolul etilic rectificat şi/sau alimentar. Nu se reglementează de către stat fabricarea producţiei alcoolice în gospodăriile personale pentru consum propriu. 8. Operaţiunile prevăzute de sigilare şi desigilare se vor efectua, potrivit normelor legale, de către reprezentantul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat în prezenţa reprezentantului Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică şi a unei persoane desemnate de agentul economic, fiind consemnate într-un proces-verbal, în care se va preciza în mod obligatoriu locul aplicării sigiliilor, datele de identificare a acestora, datele indicate de contoare sau aparatele de măsurat la momentul sigilării sau desigilării, data, ora, numele şi prenumele, precum şi funcţia persoanelor care au asistat la aceste operaţiuni. Procesele-verbale se întocmesc în două exemplare din care unul rămîne la agentul economic, iar al doilea este preluat de reprezentantul Inspectoratului. Pe sigiliu, care se aplică de către reprezentantul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, va fi imprimată emblema acestuia. Sigilarea se efectuează la momentul acordării licenţei de activitate, ori de cîte ori este impusă de procesul tehnologic. Desigilarea se efectuează la cererea scrisă, motivată, a agentului economic în situaţiile cerute de procesul tehnologic (revizii, reparaţii, avarii şi în alte circumstanţe). Agentul economic nu are voie să pună sau să repună în funcţiune instalaţiile fără a avea aplicate sigiliile de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat. 9. Agenţii economici producători de alcool şi băuturi alcoolice sînt obligaţi să ţină evidenţa zilnică a stocurilor de materie primă, a cantităţilor de alcool şi băuturi alcoolice fabricate, vîndute sau transformate, a celor rămase în stoc, pe fiecare sortiment şi categorie de calitate. Evidenţa achiziţiilor şi livrărilor de produse se ţine zilnic, pe fiecare furnizor sau client. 10. Producătorilor de produse alcoolice, care dispun de spaţii, utilaj tehnologic şi spaţii de depozitare, li se interzice darea lor în arendă agenţilor economici care nu dispun de licenţele respective. Agenţii economici răspund, în condiţiile legii, pentru cantităţile de alcool şi băuturi alcoolice fabricate, pentru calitatea acestora conform normelor tehnice, precum şi pentru luarea măsurilor de depozitare a lor în siguranţă. Agenţii economici care importă alcool sau băuturi alcoolice au obligaţia de a ţine zilnic evidenţa cantităţilor importate pe fiecare furnizor, a cantităţilor livrate pe fiecare client şi a celor rămase în stoc. Agenţii economici care comercializează produse din import au obligaţia de a ţine evidenţa zilnică, pe baza documentelor de evidenţă, a cantităţilor de produse achiziţionate pe fiecare furnizor, a celor vîndute şi a celor rămase în stoc. Evidenţele zilnice se vor ţine cantitativ în unităţi de măsură fizice dal, şi grade. Producătorii, importatorii şi comercianţii en gros de alcool şi băuturi alcoolice sînt obligaţi să menţioneze în documentele de livrare a acestor produse numărul, seria, data eliberării şi perioada de valabilitate a licenţei. II. CONDIŢIILE DE DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢILOR DE FABRICARE A PRODUCŢIEI ALCOOLICE 11. Agenţii economici ce desfăşoară activităţi de fabricare a producţiei alcoolice trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: a) să posede autorizaţie pentru fabricarea alcoolului şi băuturilor alcoolice; b) să producă numai în limita cantităţilor pentru cares-a eliberat licenţa; c) să respecte normele tehnice, tehnologice şi condiţiile de calitate; d) să posede aparate de măsură şi control omologate pentru măsurarea şi controlul cantităţilor de alcool şi băuturi alcoolice fabricate, a tăriei alcoolice sau a calităţii acestora; e) să comercializeze alcool pentru fabricarea producţiei alcoolice numai agenţilor economici care deţin licenţa respectivă de activitate; f) să ţină evidenţa zilnică, pe baza documentelor de evidenţă, a stocurilor de materii prime pe fiecare furnizor, a celor consumate şi a cantităţilor de produse alcoolice fabricate, vîndute pe fiecare client sau transformate, a celor rămase în stoc pe fiecare sortiment (în litri, dal şi grade); g) să producă alcool prin procesare, cu respectarea condiţiei ca agentul economic să primească alcool etilic alimentar în contul materiilor prime predate spre prelucrare, pe care să-l utilizeze pentru fabricarea băuturilor alcoolice conform licenţei de activitate; h) să-şi onoreze obligaţiunile fiscale; i) să nu comercializeze produse care nu corespund condiţiilor de calitate prevăzute în normele şi standardele tehnice în vigoare; j) produsele să fie fabricate şi depozitate numai în locurile prevăzute în licenţele de activitate; k) să utilizeze sistemul de marcare a băuturilor alcoolice conform prevederilor legale în vigoare; l) să nu cedeze direct sau îndirect licenţa de activitate altor agenţi economici; m) să asigure etanşietatea instalaţiilor de fabricare a alcoolului, iar circulaţia întregii producţii fabricate să se facă prin aparate de măsură şi control si să păstreze integritatea sigiliilor aplicate; n) să asigure integritatea şi funcţionarea aparatelor de măsură şi control şi condiţii de depozitare în siguranţă a produselor fabricate; o) la vînzarea produselor alcoolice să utilizeze formulare tipizate cu regim special, în condiţiile prevăzute de normele legale în vigoare; p) aparatele de măsura şi control să fie verificate periodic de organele de metrologie ale statului, potrivit reglementărilor legale în vigoare; r) să deţină capacităţi de producţie în funcţiune cel puţin la nivelul cantităţilor pentru care se solicită licenţa de activitate. III. CONDIŢIILE DE DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢILOR DE IMPORT, COMERCIALIZAREA PRODUSELOR DIN IMPORT ŞI A PRODUSELOR FABRICATE LA INTERN 12. Agenţii economici care importă şi comercializează produse alcoolice desfăşoară aceste activităţi pe bază de licenţă, eliberată de Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, autorităţile administraţiei publice, după caz, în condiţiile prezentului regulament şi în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.859 din 13 august 1998. La importul produselor alcoolice, agenţii economici vor prezenta organelor vamale, pe lîngă celelalte documente prevăzute de reglementările legale, şi licenţele de activitate. 13. Condiţiile de desfăşurare a activităţilor de import a produselor prevăzute, pe care trebuie să le îndeplinească agenţii economici, sînt: a) să aibă ca obiect de activitate autorizat importul produselor respective; b) să deţină licenţa de import pentru produsele supuse marcării, acordată de organele financiare de stat; c) produsele importate să corespundă normelor şi standardelor de calitate din Republica Moldova şi să deţină certificate de calitate, eliberate de exportator şi de laboratoarele specializate din ţara de origine, potrivit prevederilor legale; d) produsele importate să fie marcate conform prevederilor legale; e) produsele importate să fie comercializate numai agenţilor economici care deţin licenţa de activitate. Dovada se face prin prezentarea copiei de pe licenţa autentificată de notarul public; f) să ţină evidenţa zilnică, pe baza documentelor de evidenţă, a volumelor de produse importate, vîndute sau prelucrate, a celor rămase în stoc, pe fiecare sortiment (în litri, dal şi grade); g) sa-şi onoreze obligaţiunile fiscale; h) să depoziteze produsele în locurile prevăzute în licenţe; i) să nu cedeze direct sau indirect licenţa altor agenţi economici; j) să asigure aparate de măsură şi control pentru stabilirea cantităţilor şi calităţii produselor importate în vrac; k) la vînzarea produselor importate să utilizeze formulare tipizate cu regim special, conform normelor legale. 14. Condiţiile de desfăşurare a activităţii de comercializare a produselor din import sau fabricate la intern, pe care trebuie să le îndeplinească agenţii economici, sînt: a) să aibă drept obiect de activitate autorizat comercializarea produselor respective (en gros, cu amănuntul sau prin sistemul alimentaţiei publice); b) să comercializeze produse din import sau fabricate la intern cu utilizarea aparatelor de casă şi control; c) să comercializeze produse alcoolice fabricate la intern, ce provin numai de la agenţi economici care deţin licenţă în condiţiile prezentului regulament; d) să respecte normele privind desfacerea produselor alimentare; e) produsele comercializate să fie marcate conform prevederilor legale în vigoare; f) să comercializeze sau să depoziteze produsele din import sau fabricate la intern numai în locurile prevăzute în licenţă, care trebuie să fie amenajate în acest scop ca depozite, magazine de desfacere sau ca unităţi de alimentaţie publică. Comerţul cu amănuntul cu produse alcoolice se admite numai prin reţeaua staţionară de comerţ, în magazine ce ocupă încăperi sau cladiri separate şi au săli de comerţ, a căror suprafaţă depăseşte 20 m2, în întreprinderile alimentaţiei publice, de către agenţii economici ce deţin licenţe eliberate de autorităţile administraţiei publice locale în conformitate cu prevederile hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova nr.212 din 4 aprilie 1995 şi nr.693 din 17 decembrie 1996, precum şi ale prezentului regulament, cu condiţia deţinerii obligatorii a aparatelor de casă şi control cu memorie fiscală. Se interzice comerţul cu amănuntul cu produse alcoolice de la tarabe, tejghele sau alte puncte comerciale, din autovehicule şi alte tipuri de tehnică mobilă. Producţia alcoolică comercializată cu amănuntul pe teritoriul Republicii Moldova trebuie să cuprindă informaţii privind: licenţa pentru dreptul de a comercializa producţie alcoolică; denumirea producţiei; ţara de origine; certificatul de fabricaţie; data fabricării şi termenul de păstrare sau termenul final de vînzare. Această informaţie este adusă în mod obligatoriu la cunoştinţa consumatorilor prin afişarea ei la un loc vizibil. În cazul inducerii în eroare a consumatorilor sau lipsei informaţiei respective, licenţa pentru dreptul de comercializare se retrage. Agenţii economici care comercializează en gros produse alcoolice trebuie să posede spaţii de depozitare în construcţii capitale cu o suprafaţă de cel puţin 500 metri pătraţi, care să corespundă cerinţelor tehnico-normative în vigoare; g) să comercializeze produse care corespund normelor de calitate; h) să-şi onoreze obligaţiunile fiscale; i) să nu cedeze direct sau indirect licenţa altor agenţi economici; j) pentru comercializarea produselor din import să utilizeze formulare tipizate cu regim special, conform normelor legale; k) să ţină pe fiecare furnizor în baza documentelor justificative, evidenţa zilnică a cantităţilor de produse achiziţionate sau vîndute şi a celor rămase în stoc (în litri, dal şi grade). IV. PROCEDURA DE ACORDARE A LICENŢELOR 15. Licenţele se acordă la solicitarea agenţilor economici - persoane juridice înmatriculate în Republica Moldova pentru următoarele genuri de activitate, distinct: importul producţiei alcoolice şi comercializarea ei; fabricarea, stocarea şi comercializarea en gros a producţiei alcoolice; stocarea şi comercilazarea en gros a producţiei alcoolice; comerţul cu amănuntul al producţiei alcoolice. 16. Pentru a desfăşura activităţi reglementate de către stat, agenţii economici vor solicita Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, Ministerului Finanţelor, autorităţilor administraţiei publice locale, după caz, printr-o cerere-tip, acordarea licenţei pentru fiecare gen de activitate reglementat de stat, cu menţionarea locurilor din localitatea respectivă, în care îşi vor desfăşura activitatea. Cererea va fi insoţită, în funcţie de modul de organizare şi desfăşurare a activităţilor pentru care se solicită licenţa, de următoarele documente: a) certificatul de înmatriculare, eliberat de Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei; b) actele de constituire a agentului economic, în care să se specifice activitatea pentru care se solicită licenţa; c) certificatul de înregistrare fiscală; d) copiile după actele de proprietate sau cele care dovedesc dreptul de folosinţă a spaţiilor în care agenţii economici îşi vor desfăşura activitatea ce constituie obiectul reglementării de stat; e) calculul capacităţii de producţie a secţiei, fabricii, instalaţiei: pe lună, trimestru şi an; f) acordul Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare şi Ministerului Finanţelor, după caz, pentru capacităţile de producţie noi, pentru mărirea acestora sau pentru extinderea obiectului de activitate; g) documentaţia tehnologică şi tehnico-normativă, conform căreia se vor derula activităţile în cauză; h) avizul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat privind lipsa datoriilor faţă de buget şi Fondul Social şi avizul Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică. 17. După depunere, cererea şi dosarul cu documentele prevăzute la pct.16 vor fi verificate şi în termen de trei zile lucrătoare solicitantului i se vor comunica în scris eventualele modificări impuse de prezentul regulament. 18. Cererea depusă la Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, Ministerul Finanţelor, autorităţile administraţiei publice locale, după caz, se înregistrează în Registrul de evidenţă a cererilor pentru acordarea licenţelor. 19. În situaţia în care documentaţia depusă corespunde prevederilor prezentului regulament, precum şi în cazul completării documentaţiei, Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, Ministerul Finanţelor, Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi autorităţile administraţiei publice locale vor verifica pe teren încadrarea agentului economic, care a solicitat licenţa, în condiţiile de desfăşurare a activităţilor prevăzute de prezentul regulament. 20. Autorităţile indicate la pct.19 vor intocmi un proces-verbal de verificare a autenticităţii şi veridicităţii documentaţiei depuse, precum şi a îndeplinirii condiţiilor prevăzute de normele legale şi vor face propuneri justificate privind acordarea licenţelor sau respingerea cererii, cu motivaţii care să se încadreze în prevederile legale, în termen de 30 zile de la data primirii cererii, însoţită de documentaţia completă prevăzută de prezentul regulament. Procesul-verbal de verificare, semnat de organele specificate la pct.19 şi de agentul economic în cauză, va fi întocmit în trei exemplare, din care unul se va depune la Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, al doilea - la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, iar al treilea va rămîne la agentul economic verificat. 21. În situaţia în care se va constata că datele înscrise în documentaţie nu corespund realităţii de pe teren sau nu se încadrează în condiţiile prevăzute de normele legale, aceste fapte se vor menţiona distinct în procesul-verbal şi vor constitui motivaţia propunerii de neacordare a licenţei. După înlăturarea încălcărilor constatate în procesul-verbal, agentul economic poate depune o nouă cerere în vederea acordării licenţei. Verificarea documentaţiei se va efectua conform prevederilor prezentului regulament, întocmindu-se un proces-verbal potrivit pct.20. 22. Solicitanţilor, care întrunesc toate cerinţele de conformitate, li se acordă licenţe. 23. Licenţele se acordă numai după achitarea integrală a taxei pentru eliberarea licenţei. 24. În cazul suplimentării cantităţilor de produse sau modificării altor condiţii de desfăşurare a activităţii prevăzute în licenţă, agenţii economici, care practică activităţi ce constituie obiectul reglementării de stat şi pentru care deţin licenţă, pot solicita o nouă licenţă prin renunţarea la cea pe care o deţin. 25. Agenţii economici, care practică activităţi ce constituie obiectul reglementării de stat şi sînt în funcţiune la data intrării în vigoare a prezentului regulament, vor solicita Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, Ministerului Finanţelor şi administraţiei publice locale, după caz, eliberarea licenţelor în termen de 30 zile de la publicarea în Monitorul Oficial a prezentului regulament, printr-o cerere însoţită de documentaţia completă prevăzută la pct.16 al regulamentului şi cu respectarea acestuia. Agenţii economici care nu solicită licenţă în termenul prevăzut la alin. 1 al prezentului punct, după expirarea acestui termen nu mai au dreptul să desfăşoare careva activităţi. Ei îşi pot relua activităţile numai după obţinerea unei noi licenţe. În cazul respingerii cererii sau expirării termenului de 30 zile prevăzut la alin.1, agentul economic în cauză nu are dreptul să-şi continue activităţile, iar pînă la obţinerea licenţei referitor la stocuri şi la procedura de acordare a licenţelor se vor lua măsurile prevăzute de prezentul regulament. Cantităţile de produse existente în stoc, potrivit inventarierilor efectuate de fiecare agent economic la data cînd s-a obţinut licenţa, se iau în calcul la comercializarea cantităţilor prevăzute în licenţă. În situaţia în care agenţii economici nu obţin licenţa sau după expirarea celor 30 zile fixate pentru solicitarea licenţei, ei pot să-şi valorifice produsele din stoc, cu respectarea prevederilor pct.33 din prezentul regulament. 26. Formularele de licenţă vor fi tipărite de către Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, Ministerul Finanţelor şi autorităţile administraţiei publice locale şi constituie documente cu regim special, conform reglementărilor legale în vigoare. Formularele de licenţă vor fi tipărite pe hîrtie cu filigran şi numerotate pentru a se ţine evidenţa lor strictă. 27. Agentul economic poate contesta refuzul de a i se acorda licenţa în instanţa judecătorească. V. CAZURILE DE SUSPENDARESAU DE RETRAGERE A LICENŢELOR PENTRU FABRICAREA PRODUCŢIEI ALCOOLICE 28. Licenţele se suspendă dacă agentul economic, care fabrică alcool şi producţie alcoolică, se află în una sau mai multe din următoarele situaţii care vor fi prevăzute în licenţă: a) nu ţine evidenţa zilnică, în baza documentelor de evidenţă, a materiilor prime achiziţionate pe fiecare furnizor, a celor consumate, a cantităţilor de alcool şi de băuturi alcoolice fabricate, vîndute pe fiecare client sau transformate, a celor rămase în stoc pe fiecare sortiment; b) nu-şi onorează obligaţiunile fiscale; c) instalaţiile de fabricare nu asigură etanşietatea; d) aparatele de măsură şi control nu funcţionează; e) nu a utilizat la vînzarea produselor formulare tipizate cu regim special, aşa cum prevăd normele legale; f) verificarea aparatelor de măsură şi control nu este efectuată de către organele de metrologie ale statului în perioadele prevăzute de normele legale. 29. Licenţele se retrag dacă agentul economic, care fabrică alcool şi băuturi alcoolice, se află în una sau mai multe din următoarele situaţii care vor fi prevăzute în licenţă: a) nu mai are ca obiect de activitate fabricarea alcoolului şi băuturilor alcoolice; b) a fabricat alcool sau băuturi alcoolice peste cantităţile prevăzute în licenţă; c) a comercializat produse alcoolice nemarcate sau marcate necorespunzător; d) nu dispune de aparate de măsură şi control omologate de organele de metrologie, produsele fabricate nu circulă prin aparatele de măsură şi control sau sigiliile aplicate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat au fost deteriorate; e) a vîndut alcool pentru fabricarea băuturilor alcoolice agenţilor economici care nu deţin licenţă; f) a prelucrat materii prime ce aparţin altor agenţi economici în schimbul unor cantităţi de băuturi alcoolice, pentru comercializarea cărora respectivii agenţi economici nu dispun de licenţă; g) prelucrează materii prime în schimbul unor cantităţi de alcool etilic alimentar pentru agenţii economici care îl utilizează la fabricarea băuturilor alcoolice fără să dispună de licenţă; h) a comercializat produse care nu corespund condiţiilor de calitate potrivit normelor şi standardelor tehnice prevăzute de legislaţia în vigoare; i) a fabricat sau a depozitat băuturi alcoolice în alte locuri decît cele prevăzute în licenţă; j) a cedat direct sau indirect licenţa altui agent economic. 30. Constatarea cauzelor care conduc la suspendarea sau retragerea licenţelor se face de către organele de specialitate ale Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare sau de autorităţile administraţiei publice interesate, dacă este cazul. Suspendarea sau retragerea licenţei se face în cazul în care agentul economic nu respectă cel puţin una dintre condiţiile prevăzute în prezentul regulament. 31. Decizia suspendării sau retragerii licenţelor se ia de către Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare în termen de 24 ore de la data înregistrării procesului-verbal de verificare. Decizia suspendării sau retragerii licenţei, semnată de Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, va fi înmînată agenţilor economici odată cu aplicarea sigiliilor de încetare a activităţii. Suspendarea sau retragerea licenţei produce efecte din momentul comunicării agentului economic a deciziei de suspendare sau retragere a licenţei. 32. Durata suspendării licenţei este de la 3 la 6 luni, în funcţie de gravitatea faptelor constatate şi termenul necesar remedierii deficienţelor. În cazul în care, la expirarea termenului de suspendare, agenţii economici nu au remediat toate deficienţele constate şi nu se încadrează în condiţiile de desfăşurare a activităţii, durata suspendării licenţei poate fi prelungită peste termenul stabilit în decizia de suspendare, dar cel mult cu 3 luni. La expirarea termenului de suspendare, organele de control vor verifica încadrarea agentului economic în condiţiile de desfăşurare a activităţii. 33. Pe perioada în care licenţa a fost suspendată, agenţii economici nu au voie să desfăşoare activitatea care face obiectul reglementării de stat, considerîndu-se că nu mai dispun de licenţă. În situaţia în care licenţa a fost suspendată sau retrasă, Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare poate acorda agentului economic dreptul de a lichida în termen de 60 zile stocul de produse existente la data suspendării sau retragerii licenţei numai în cazurile cînd produsele respective corespund normelor legale privind calitatea şi nu se află într-o stare care le face improprii comercializării. VI. CAZURILE DE SUSPENDARE ŞI RETRAGEREA LICENŢELOR PENTRU IMPORTULŞI COMERCIALIZAREA PRODUSELOR DIN IMPORTŞI A PRODUSELOR FABRICATE LA INTERN 34. Licenţele se suspendă dacă agentul economic care importă şi comercializează produse din import sau fabricate la intern se află în una sau mai multe din următoarele situaţii care vor fi prevăzute în licenţă: a) pentru importul produselor: - nu ţine evidenţa zilnică, în baza documentelor de evidenţă, a cantităţilor de produse importate, vîndute sau prelucrate, a celor rămase în stoc pe fiecare sortiment, precum şi pe fiecare furnizor şi client; - nu-şi onorează obligaţiunile fiscale; - nu a utilizat formulare tipizate cu regim special, conform reglementărilor legale; b) pentru comercializarea produselor din import sau a produselor fabricate la intern: - nu a respectat normele de desfacere a produselor alimentare; - nu-şi onorează obligaţiunile fiscale; - nu ţine evidenţa zilnică, în baza documentelor justificative, a cantităţilor de produse pe fiecare furnizor, a celor vîndute şi a celor din stoc; - nu utilizează la comercializarea produselor formulare tipizate cu regim special, conform normelor legale; - nu utilizează aparate de casă şi control cu memorie fiscală. 35. Licenţele se retrag dacă agentul economic care importă şi comercializează produse din import se află în una sau mai multe din următoarele situaţii care vor fi prevăzute în licenţă: a) pentru importul produselor: - nu a prevăzut ca obiect de activitate autorizat importul produselor respective; - a importat sau a comercializat produse nemarcate sau marcate necorespunzător; - a efectuat importuri fără să deţină licenţă de import; - nu a depozitat produsele în locurile prevăzute în licenţă; - nu a utilizat aparate de măsură şi control pentru produsele importate în vrac; - a importat produse care nu corespund normelor şi standardelor de calitate din Republica Moldova; - a vîndut produse din import agenţilor economici care nu deţin licenţe; - a cedat direct sau indirect licenţa altor agenţi economici; - a deteriorat sigiliile aplicate de organele de stat pe recipientele cu produse în vrac; b) pentru comercializarea produselor din import sau fabricate la intern: - nu mai are prevăzut ca obiect de activitate autorizat comercializarea produselor respective; - a comercializat produse nemarcate sau marcate necorespunzător; - nu a utilizat aparate de casă şi control cu memorie fiscală; - a comercializat produse din import sau fabricate la intern achiziţionate de la agenţi economici care nu deţin licenţă; - a comercializat produse care nu corespund normelor de calitate; - a comercializat produse din import sau fabricate la intern în alte locuri decît cele prevăzute în licenţă; - a cedat direct sau indirect licenţa altor agenţi economici. 36. Procedurile de constatare şi luare a deciziilor de suspendare sau retragere a licenţei şi de stabilire a termenelor de suspendare pentru importul produselor şi comercializarea lor sînt cele prevăzute de prezentul regulament. VII. CONTROLUL ASUPRA MODULUIDE DESFĂŞURARE A ACTIVITĂŢILOR PREVĂZUTE DE PREZENTUL REGULAMENT 37. Controlul respectării regimului de desfăşurare a activităţilor prevăzute de prezentul regulament se efectuează la agenţii economici trimestrial sau ori de cîte ori este nevoie de către organele de specialitate ale Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, Ministerului Finanţelor, Ministerului Afacerilor Interne, Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică, Inspectoratului Fiscal Principal de Stat şi Departamentului controlului vamal. 38. În situaţia în care în urma controlului s-a constatat că agenţii economici nu respectă condiţiile de desfăşurare a activităţilor reglementate de stat, organele de specialitate vor lua măsuri de suspendare sau retragere a licenţei conform prezentului regulament. Procesul-verbal de control se va întocmi în trei exemplare, unul dintre care va rămîne la agentul economic verificat. Anexă la Regulamentul privind regimul-cadru al fabricării, stocării şi comercializării alcoolului etilic, producţiei alcoolice, precum şi al importului lor Definirea noţiunilor de producţie alcoolică, clasificată pe categorii Alcoolul etilic este alcoolul preparat din materie primă alimentară sau nealimentară prin metoda fermentaţiei alcoolice sau a hidratării etilenei cu distilare şi rectificare sau fără aceasta din urmă; alcoolul etilic denaturat este alcoolul etilic care conţine adaos de coloranţi sau substanţe speciale, prezenţa cărora exclude folosirea lui la fabricarea producţiei alcoolice; producţia care conţine alcool este producţia nealimentară şi alimentară care conţine alcool; producţia alcoolică este producţia alimentară fabricată cu folosirea alcoolului etilic din materie primă alimentară, cu un conţinut de alcool etilic de peste 1,5% din volumul producţiei finite; alcoolul etilic alimentar este un alcool etilic rectificat, fabricat din materie primă alimentară şi diluat cu apă pînă la 95 procente din volumul producţiei finite; băutura alcoolică este un lichid cu conţinut alcoolic pentru consum alimentar, cu miros şi gust specific, de minim 25% în volume la temperatura de 20şC, obţinut fie direct prin distilare cu sau fără arome de produse fermentate natural, fie prin macerarea în alcool etilic a substanţelor vegetale aromate cu zahăr sau alte produse agricole, sau un distilat de origine agricolă. Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1188 din 8 decembrie 1998 REGULAMENTUL privind regimul-cadru al importului articolelor din tutun 1. Regulamentul privind regimul-cadru al importului articolelor de tutun (denumit în continuare Regulamentul) reglementează activitatea economică în domeniul importului articolelor din tutun. 2. Importul articolelor din tutun se efectuează de către agenţii economici, autorizaţi de producătorii externi să le distribuie pe teritoriul Republicii Moldova, care deţin licenţe pentru acest gen de activitate, acordate de Ministerul Finanţelor în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 859 din 13 august 1998 "Cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova". 3. Licenţele prin care se autorizează importul şi comercializarea articolelor din tutun sînt eliberate pe o anumită perioadă şi includ tipul concret (marca) de produse, agenţii economici avînd obligaţiunea de a informa periodic (săptămînal) Inspectoratul Fiscal Principal de Stat privind volumele produselor comercializate şi agenţii economici, care le-au procurat. 4. Importul articolelor din tutun se efectuează numai după aplicarea nemijlocit de către producător a mărcilor de control pe fiecare articol (pachet) în parte, sub ambalajul de polietilenă. 5. La importul articolelor din tutun agenţii economici-importatori sînt obligaţi: să solicite numărul concret de mărci de control (nominale) pentru importul ulterior, cu achitarea anticipată a 50% din plăţile vamale aferente (taxa vamală, TVA, accizele); să achite sumele restante ale tuturor taxelor percepute la importul articolelor din tutun concomitent cu perfectarea procedurilor vamale. 6. Marcarea articolelor din tutun introduse în ţară se efectuează conform Regulamentului cu privire la vînzarea mărcilor de control şi marcarea cu ele a articolelor din tutun, elaborat de Ministerul Finanţelor. 7. Mărcile de control vor fi nominale (pentru producătorii concreţi), nominalizarea efectuîndu-se prin atribuirea fiecărui producător a unei anumite serii ori a unor numere. Mărcile de control vor fi ridicate de către producători. 8. Comercializarea articolelor din tutun importate se permite doar agenţilor economici posesori de licenţe pentru comercializarea lor. 9. Agenţilor economici care încalcă prevederile prezentului Regulament, li se vor retrage licenţele pentru importul articolelor din tutun, fiind privaţi pe o perioadă de cinci ani de dreptul de a obţine asemenea licenţe. 10. Mecanismul de reglementare a importului articolelor din tutun este reprezentat în anexa la prezentul Regulament. Anexă la Regulamentul privind regimul-cadru al importului articolelor din tutun Mecanismul de reglementare a importului articolelor din tutun _______________________________ | Producător | ------------------------------- /|\III. | | | | \|/ | _________________ V. | | Distribuitor |-------> | | autorizat | | ----------------- ________ | | | |Executor| | I. | IV. | | de | | | | | mărci | | | | -------- | \|/ \|/ /|\ ------------------------------------------ |II.+ ________________ __________________ + -- >+ |Serviciul Fiscal| |Departamentul con-| + + | de Stat | |trolului vamal | + + ---------------- ------------------ + + Ministerul Finanţelor + + + ------------------------------------------ I. Solicitarea numărului concret de mărci de control (nominale) pentru importul ulterior, cu achitarea anticipată a 50% din plăţile vamale aferente (taxa vamală, TVA, accizele). II. Executarea, la comanda Ministerului Finanţelor, a numărului solicitat (şi achitat) de mărci. III. Transmiterea mărcilor către producător pentru amplasarea lor pe° pachete în procesul de producere (sub celofană, asigurîndu-se deteriorarea lor automată la deschidere). IV. Importul produselor de către distribuitor în limitele volumului solicitat, cu achitarea concomitentă a plăţilor vamale restante (50%). V. Desfacerea produselor la intern către agenţii economici posesori ai licenţelor respective, cu informarea organelor Serviciului Fiscal de Stat asupra acestor tranzacţii.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀