vineri, 18 martie 2005
Ordin nr.104-A din 18.03.2005 cu privire la aprobarea formularului dării de seamă privind calcularea, utilizarea şi transferarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat (F...
                  Casa Naţională de Asigurări Sociale

       Ordin cu privire la aprobarea formularului dării de seamă
    privind calcularea, utilizarea  şi transferarea contribuţiilor
        de asigurări sociale de stat (F-4BASS) şi instrucţiunii
                         despre completarea ei

                       Nr.104-A  din  18.03.2005

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.62-64/224 din 22.04.2005

                                * * *
    Abrogat: 22.02.2006
    Ordinul CNAS nr.71-A din 22.02.2006
    Abrogat: 07.10.2005
    Hotărîrea Guvernului nr.1030 din 03.10.2005

    În conformitate cu prevederile alineatului 2 al art.35 şi art.49 din
Legea  privind sistemul public de asigurări sociale, nr.489 din 08 iulie
1999, art.10 al Legii bugetului asigurării sociale de stat pe anul 2005,
nr.383-XV  din  18  noiembrie  2004, punctului 33  al  Statutului  CNAS,
aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.739 din 25 iulie 2000,
                                ORDON:
    1. Se aprobă   formularul   dării   de  seamă   (F-4BASS)   "Privind
calcularea,  utilizarea  şi  transferarea  contribuţiilor  de  asigurări
sociale de stat" (anexa nr.1).
    2. Se aprobă  instrucţiunea despre completarea formularului dării de
seamă   (F-4BASS)   "Privind  calcularea,  utilizarea  şi   transferarea
contribuţiilor de asigurări sociale de stat" (anexa nr.2).
    3. Şeful Departamentului   Tehnologii   Informaţionale  (dl   Mihail
Nişcii),  în termen de pînă la 25.03.05, va efectua ajustările  necesare
la  programa  electronică  conform prezentului formular  şi  va  asigura
instalarea ei în toate casele teritoriale în termen de pînă la 25.03.05.
    4. Supravegherea  executării  prezentului Ordin se pune  în  sarcina
dnei E.Balan - şef adjunct al Departamentului BASS.

    PREŞEDINTELE
    CASEI NAŢIONALE
    DE ASIGURĂRI SOCIALE                        Tamara ŞUMSCAIA

    Chişinău, 18 martie 2005.
    Nr.104-A.


           Anexa nr.1                           FORMA 4 - BASS
    la Ordinul Casei Naţionale         Se întocmeşte în lei, cu total
    de Asigurări Sociale               cumulativ de la începutul anului
    nr.104-A din 18 martie 2005        şi se prezintă trimestrial
                                       la termenul stabilit prin Legea
                                       bugetului asigurărilor sociale
                                       de stat pe anul respectiv

    Primit
    Ştampila CTAS _____________

                            Darea de seamă
     privind calcularea, utilizarea şi transferarea contribuţiilor
        de asigurări sociale de stat pentru perioada __________
        ______________________________________________________
                (denumirea completă a contribuabilului)
        ______________________________________________________
                           (adresa juridică)

    Nr.înregistrării la CNAS __________________
    Nr.înregistrării de stat (IDNO) ___________
    Cod fiscal ________________________________
    Ramura ____________________________________
    Categoria _________________________________
    Codul băncii ______________________________
    Cont curent _______________________________
    Conducător (NPP) __________________________
    Telefon ___________________________________
    Contabil-şef (NPP) ________________________
    Telefon ___________________________________

    Declar că prezenta informaţie este autentică şi că sînt familiarizat
cu  măsurile  de responsabilitate prevăzute de legislaţia în vigoare  în
caz de includere în ea a datelor false sau incomplete.

    Semnăturile: Conducător   _______________
                 Contabil-şef _______________   L.Ş.


     Tabelul nr.1. Calcularea contribuţiilor de asigurări sociale
                   de stat obligatorii
-----------------------------------------------------------------------------
Cod|      Indicatori      |Uni| Mărimea tarifului contribuţiei de  |Con-|To-
 r |                      |ta-|      asigurări sociale de stat     |tri-|tal
 î |                      |tea|------------------------------------|bu- |(su-
 n |                      |de |27|20|25|748|1374 |1224 |  |* | *|  |ţii |ma
 d |                      |mă-| %| %| %|lei| lei | lei |  |  |  |  |in- |col.
   |                      |su-|  |  |  |lu-|anual|anual|  |  |  |  |di- |4 -
   |                      |ră |  |  |  |nar|     |     |  |  |  |  |vi- |-14)
   |                      |   |  |  |  |   |     |     |  |  |  |  |du- |
   |                      |   |  |  |  |   |     |     |  |  |  |  |ale |
   |                      |   |  |  |  |   |     |     |  |  |  |  |2%  |
-----------------------------------------------------------------------------
 1 |            2         | 3 | 4| 5| 6| 7 |  8  |  9  |10|11|12|13| 14 | 15
-----------------------------------------------------------------------------
101  Numărul mediu scri-  pers.               X     X    X        X   X
     ptic al  lucrători-
     lor, total

102  inclusiv pensionari  pers.               X     X    X        X   X

103  Numărul  fondatori-  pers. X  X  X  X               X        X   X
     lor ÎI, avocaţilor, 
     notarilor   privaţi 
     şi alţii

104                                                                        X

105  Baza  de  calcul  a   lei           X    X     X    X        X        X
     contribuţiilor con-
     form tarifelor

106  inclusiv trimestrul   lei           X    X     X    X        X        X
     de gestiune

107  Suma contribuţiilor   lei                           X        X
     calculate (105 x ta-
     riful contribuţiei)

108  inclusiv trimestrul   lei                           X        X
     de gestiune  (106 x 
     tariful contribuţiei)
-----------------------------------------------------------------------------
    * se completează  de  către colaboratorii CTAS în  baza  informaţiei
prezentată  de  către  Inspectoratele  Fiscale de  Stat  teritoriale  şi
autorităţile administraţiei publice locale.

             Tabelul nr.2. Prestaţii de asigurări sociale
                           stabilite şi plătite

----------------------------------------------------------------------
 Cod  | Tipul prestaţiilor de asigurări    | Numărul | Numărul  | Suma
 rînd.|             sociale                | real de | benefici-|
      |                                    |  zile   | arilor   |
----------------------------------------------------------------------
   1  |                   2                |     3   |     4    |  5
----------------------------------------------------------------------
 201   Indemnizaţii pentru incapacitate tem-
       porară de muncă  în  caz de boală sau
       traumatism,  total  de  la  începutul 
       anului

 202   inclusiv trimestrul de gestiune  

 203   Indemnizaţii pentru incapacitate tem-
       porară de muncă  survenită  din cauza 
       unui accident de muncă  sau unei boli
       profesionale
 203a    * din care plătite  din  mijloacele 
       angajatorului

 204   inclusiv trimestrul de gestiune  

 204a    * din care plătite  din  mijloacele 
       angajatorului

 205   Indemnizaţii pentru incapacitate tem- 
       porară de muncă în legătură cu îngri-
       jirea bolnavilor, total de la începu-
       tul anului

 206   inclusiv trimestrul de gestiune 

 207   Indemnizaţii în caz de sarcină şi lă-
       uzie, total de la începutul anului

 208   inclusiv trimestrul de gestiune 

 209   Indemnizaţii pentru incapacitate tem- 
       porară de muncă în alte cazuri, total
       de la începutul anului

 210   inclusiv trimestrul de gestiune  

 211   Total îndemnizaţii                
       (201+203-203a+205+207+209)

 212   inclusiv trimestrul de gestiune  
       (202+204-204a+206+208+210)

       din total  (rînd.211)  descifrarea pe
       contingente
  a)   indemnizaţii pentru incapacitate tem- 
       porară de muncă  persoanelor  care au
       avut de suferit în urma avariei de la
       C.A.E. Cernobîl

  b)   indemnizaţii pentru incapacitate tem- 
       porară de muncă veteranilor de război

  c)   indemnizaţii pentru incapacitate tem- 
       porară de muncă invalizilor de război

  d)   indemnizaţii pentru incapacitate tem- 
       porară de muncă veteranilor muncii
----------------------------------------------------------------------
    * Se reflectă indemnizaţiile pentru incapacitatea temporară de muncă
survenită din cauza unui accident de muncă sau unei boli profesionale se
plătesc  pentru zilele lucrătoare din primele 20 de zile calendaristice,
din mijloacele angajatorului.
    Aceste indemnizaţii  se conţin în rîndul 203a şi 204a, însă se  scad
la  determinarea sumei indemnizaţiilor suportate din contul BASS  (Legea
nr.756-XIV din 24.12.99, art.14).

------------------
    Notă: În tabel să reflectă numai suma calculată şi plătită.

         Tabelul nr.3. Calculul obligaţiilor contribuabilului

----------------------------------------------------------------------
Cod |     Indicatori       |Total |            Inclusiv
rînd|                      |(suma |-----------------------------------
    |                      |col.4-|cont-|cont-|penalităţi |  amenzi
    |                      | -9)  |ribu-|ribu-|-----------------------
    |                      |      |ţii  |ţii  |cont-|cont-|cont-|cont-
    |                      |      | de  |indi-|ribu-|ribu-|ribu-|ribu-
    |                      |      |bază |vidu-|ţii  |ţii  |ţii  |ţii
    |                      |      |     |ale  | de  |indi-| de  |indi-
    |                      |      |     |     |bază |vidu-|bază |vidu-
    |                      |      |     |     |     |ale  |     |ale
----------------------------------------------------------------------
 1  |        2             |   3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9
----------------------------------------------------------------------
 301  Soldul datoriilor con-
      tribuabilului la înce-
      putul anului

 302  Calculat  la începutul                                 X     X
      trimestrului

 303  Total calculat în tri-                                 X     X
      mestrul de gestiune
      (304+305+306)
      (r.303 col.4 + r.303 
      col.5 = r.108 col.15)

 304  1 (lună)                                               X     X

 305  2 (lună)                                               X     X

 306  3 (lună)                                               X     X

 307  Total  calculat  de la                                 X     X
      începutul anului
      (302+303)
      (r.307 col.4 + r.307 
      col.5 = r.107 col.15)

 308  Recalculări  efectuate 
      la  prezentarea  dării 
      de seamă  total  de la 
      începutul anului

 309  inclusiv trimestrul de
      gestiune

 310  Calculat pe acte,total 
      de la începutul anului

 311  inclusiv trimestrul de
      gestiune

 312  Cheltuieli neacceptate               X     X     X     X     X
      total  de la începutul
      anului

 313  inclusiv trimestrul de               X     X     X     X     X
      gestiune

 314  Total calculat
      (307+308+310+312)

 315  inclusiv trimestrul de
      gestiune
      (303+309+311+313)
----------------------------------------------------------------------

          Tabelul nr.4. Achitarea obligaţiilor şi utilizarea
                        mijloacelor
----------------------------------------------------------------------
Cod |     Indicatori       |Total |            Inclusiv
rînd|                      |(suma |-----------------------------------
    |                      |col.4-|cont-|cont-|penalităţi |  amenzi
    |                      | -9)  |ribu-|ribu-|-----------------------
    |                      |      |ţii  |ţii  |cont-|cont-|cont-|cont- 
    |                      |      | de  |indi-|ribu-|ribu-|ribu-|ribu- 
    |                      |      |bază |vidu-|ţii  |ţii  |ţii  |ţii   
    |                      |      |     |ale  | de  |indi-| de  |indi- 
    |                      |      |     |     |bază |vidu-|bază |vidu- 
    |                      |      |     |     |     |ale  |     |ale
----------------------------------------------------------------------
  1 |        2             |   3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9
----------------------------------------------------------------------
 401  Soldul  datoriilor bu-
      getului   asigurărilor
      sociale de stat la în-
      ceputul anului

 402  Acceptate   cheltuieli               X     X     X     X     X
      la începutul  trimest- 
      rului

 403  Total în trimestrul de               X     X     X     X     X
      gestiune (404+405+406)
      (403 = r.212 col.5)

 404  1 (lună)                             X     X     X     X     X

 405  2 (lună)                             X     X     X     X     X

 406  3 (lună)                             X     X     X     X     X

 407  Acceptate  cheltuieli,               X     X     X     X     X
      total  de la începutul
      anului (402+403)
      (r.407 col.3 =
      = r.211 col.5)

 408  Sancţiuni   financiare         X     X
      anulate conform legis-
      laţiei în vigoare, to-
      tal  de  la  începutul
      anului

 409  inclusiv trimestrul de         X     X
      gestiune

 410  Transferat  la începu- 
      tul trimestrului

 411  Transferat în trimest- 
      rul de gestiune
      (412+413+414)

 412  1 (lună)

 413  2 (lună)

 414  3 (lună)

 415  Total transferat de la
      începutul anului
      (410+411)

 416  inclusiv datorii isto- 
      rice

 417  Corectări aferente pe-
      rioadelor precedente

 418  Sume   rambursate  din 
      BASS,total de la înce-
      putul anului

 419  inclusiv trimestrul de
      gestiune

 420                           X     X     X     X     X     X     X

 421  Datorii anulate conform
      legislaţiei în vigoare,
      total  de la începutul
      anului

 422  inclusiv trimestrul de
      gestiune

 423  Total acceptat şi tran-
      sferat (407+408+415+
      +417+418+421)

 424  inclusiv trimestrul de
      gestiune
      (403+409+411+419+422)
----------------------------------------------------------------------


             Tabelul nr.5. Soldul datoriilor la sfîrşitul
                           perioadei de gestiune

----------------------------------------------------------------------
Cod |     Indicatori       |Total |            Inclusiv
rînd|                      |(suma |-----------------------------------
    |                      |col.4-|cont-|cont-|penalităţi |  amenzi
    |                      | -9)  |ribu-|ribu-|-----------------------
    |                      |      |ţii  |ţii  |cont-|cont-|cont-|cont- 
    |                      |      | de  |indi-|ribu-|ribu-|ribu-|ribu- 
    |                      |      |bază |vidu-|ţii  |ţii  |ţii  |ţii   
    |                      |      |     |ale  | de  |indi-| de  |indi- 
    |                      |      |     |     |bază |vidu-|bază |vidu- 
    |                      |      |     |     |     |ale  |     |ale
----------------------------------------------------------------------
  1 |        2             |   3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9
----------------------------------------------------------------------
 501  Soldul datoriilor con-
      tribuabilului la sfîr-
      şitul perioadei
      (301+314-401-423)

 502  din   care   datoriile 
      anilor precedenţi

 503                           X     X     X     X     X     X     X

 504  Soldul datoriilor buge-
      tului asigurărilor so-
      ciale de stat la sfîr-
      şitul perioadei
      (401+423-301-314)

 505                           X     X     X     X     X     X     X

 506  Datorii cu termen pro-
      rogat

 507                           X     X     X     X     X     X     X
----------------------------------------------------------------------

           Tabelul nr.6. Descifrarea datoriilor la sfîrşitul
                         perioadei de gestiune

----------------------------------------------------------------------
Cod |    Data formării     |Total |            Inclusiv
rînd|     datoriilor       |(suma |-----------------------------------
    |                      |col.4-|cont-|cont-|penalităţi |  amenzi
    |                      | -9)  |ribu-|ribu-|-----------------------
    |                      |      |ţii  |ţii  |cont-|cont-|cont-|cont- 
    |                      |      | de  |indi-|ribu-|ribu-|ribu-|ribu- 
    |                      |      |bază |vidu-|ţii  |ţii  |ţii  |ţii   
    |                      |      |     |ale  | de  |indi-| de  |indi- 
    |                      |      |     |     |bază |vidu-|bază |vidu- 
    |                      |      |     |     |     |ale  |     |ale
----------------------------------------------------------------------
  1 |        2             |   3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9
----------------------------------------------------------------------
 601  pîna în anul 1999
 602  anul 1999
 603  anul 2000
 604  anul 2001
 605  anul 2002
 606  anul 2003
 607  anul 2004
 608  Total
      (suma rînd.601 - 607)
      (rînd.608 col.3 = 
       rînd.502 col.3)
----------------------------------------------------------------------

                                                  Anexa nr.2
                                          la ordinul Casei Naţionale de
                                          Asigurări Sociale nr.104-A
                                          din 18 martie 2005

                             INSTRUCŢIUNEA
          de completare a Darii de seamă privind calcularea,
        utilizarea şi transferarea contribuţiilor de asigurări
                    sociale de stat (forma 4-BASS)

    Instrucţiunea   dată  este  elaborată  în  baza  următoarelor   acte
normative:
    - Legea privind  sistemul public de asigurări sociale nr.489-XIV din
08 iulie 1999.
    - Legea bugetului asigurărilor sociale de stat.
    - Hotărîrea Guvernului  Republicii  Moldova  nr.108  din  03.02.2005
"Privind aprobarea Regulamentului cu privire la condiţiile de stabilire,
modul  de  calcul  şi de plată a  indemnizaţiilor  pentru  incapacitatea
temporară de muncă şi altor prestaţii de asigurări sociale.
    - Hotărîrea Guvernului   Republicii  Moldova  nr.57  din  11.02.1993
"Privind  aprobarea  Instrucţiunii  cu privire la modul  de  acordare  a
concediului medical în Republica Moldova".
    - Legea asigurării  pentru  accidente de muncă şi boli  profesionale
nr.756 din 24.12.99.
    - Legea privind  protecţia  socială  a cetăţenilor care  au avut  de
suferit de pe urma avariei de la Cernobîl nr.909-XII din 30.01.92.
    - Legea cu privire la veterani nr.190-XV din 08.05.03.
    Reieşind din   prevederile   legislaţiei  în   vigoare   structurile
teritoriale  ale  Casei  Naţionale de Asigurări Sociale  au  dreptul  să
primească  Darea de seamă privind calcularea, utilizarea şi transferarea
contribuţiilor de asigurări sociale, forma 4-BASS de la toate persoanele
fizice şi juridice, indiferent de forma de proprietate.
    Darea de seamă   privind  calcularea,  utilizarea  şi   transferarea
contribuţiilor   de  asigurări  sociale  (forma 4-BASS),  în  continuare
F-4BASS,  este  aprobată de Casa Naţională de Asigurări  Sociale  (CNAS)
prin ordinul nr.104-A din 18 martie 2005.
    Contribuabilii  sînt obligaţi să prezinte personal sau de o persoană
împuternicită  de  acesta structurilor teritoriale a CNAS  din  unitatea
administrativ-teritorială  pe  raza căreia este înregistrat, F-4BASS  în
termeni,  care  se  stabilesc anual prin  Legea  bugetului  asigurărilor
sociale de stat.
    F-4BASS se reflectă  în  lei  cu  total cumulativ  de  la  începutul
anului,  în  două  exemplare. Corectări în darea de seamă nu  se  admit.
Persoanele  care  au  semnat  şi au completat  formularul  poartă  toată
răspunderea  pentru veridicitatea datelor indicate în el şi  coinciderea
lor cu datele din evidenţa contabilă.
    Un exemplar a  dării de seamă rămîne la secţia venituri a CTAS,  iar
al  doilea  se restituie contribuabilului cu menţiunea "Primit la data",
pentru  a  confirma  faptul  prezentării Dării  de  seamă  în  termenele
stabilite.

                       În mod obligatoriu se indică:

    - denumirea completă     a     contribuabilului     (întreprinderii,
organizaţiei,  instituţiei etc.) - trebuie să corespundă cu cea indicată
în certificatul eliberat de Camera Înregistrării de Stat;
    - perioada gestionară;
    - adresa juridică  -  trebuie  să corespundă cu adresa  indicată  în
documentele de constituire;
    - numărul înregistrării  la CNAS - numărul de înregistrare  atribuit
fiecărui  contribuabil de către Casa Naţională de Asigurări Sociale prin
care se ţine evidenţa contribuabililor;
    - numărul înregistrării  de stat (IDNO) - numărul de identificare de
stat unic, atribuit de către Camera Înregistrării de Stat;
    - cod fiscal   -  trebuie  sa  corespundă  cu  numărul  indicat   în
certificatul de atribuire a codului fiscal;
    - ramura - conform   Clasificatorului  activităţilor  din   economia
Moldovei (CRM 007-2000);
    - categoria -  conform Clasificatorului Casei Naţionale de Asigurări
Sociale;
    - codul băncii  - trebuie sa corespundă cu datele indicate în fişele
de înregistrare a conturilor bancare ale contribuabililor;
    - contul curent - trebuie sa corespundă cu datele indicate în fişele
de înregistrare a conturilor bancare ale contribuabililor;
    - numele, prenumele,  telefonul  şi  semnăturile  conducătorului  şi
contabilului şef.
    Darea de seamă F-4BASS constă din 6 tabele:
    1. Calcularea   contribuţiilor   de   asigurări  sociale   de   stat
obligatorii
    2. Prestaţiile de asigurări sociale stabilite şi plătite
    3. Calculul obligaţiilor contribuabilului
    4. Achitarea obligaţiilor şi utilizarea mijloacelor
    5. Soldul datoriei la sfîrşitul perioadei de gestiune
    6. Descifrarea datoriei la sfîrşitul perioadei de gestiune

        TABELUL nr.1 Calcularea contribuţiilor de asigurări sociale
                     de stat obligatorii

    Rîndul 101. Numărul  mediu  scriptic  al lucrătorilor,  total  -  se
reflectă  conform  indicilor  stabiliţi  în  raportul  statistic  nr.1-m
(lunar),  aprobat  prin ordinul nr.87 din 29.07.2004 al  Departamentului
statistică  şi sociologie al Republicii Moldova. Indicii se reflectă  în
dependenţă de tariful stabilit.
    Rîndul 102. inclusiv   pensionari  -  se  reflectă  conform  datelor
evidenţei personalului întreprinderii respective.
    Rîndul 103. Numărul  fondatorilor ÎI, avocaţilor, notarilor privaţi,
alţii  -  se reflectă numărul fondatorilor  întreprinderii  individuale;
avocaţilor  şi  notarilor  privaţi,  care au obţinut  licenţă  în  modul
stabilit de lege şi alţii.
    Rîndul 104. nu se îndeplineşte.
    Rîndul 105. Baza de calcul a contribuţiilor corespunzător tarifelor:
    suma totală a  salariului  calculat  şi  a  altor  recompense,  fără
scăderea sumelor impozitelor şi a altor obligaţii, cu excepţia tipurilor
de  drepturi  şi  venituri  din care nu  se  calculează  contribuţii  de
asigurări  sociale  de  stat obligatorii stipulate în anexa  legii  BASS
anuală.
    Rîndul 106. inclusiv  trimestrul de gestiune (inclusiv din rînd.105)
- se reflectă analogic rîndului 105 cu indicii trimestrului de gestiune.
    Rîndul 107. suma   contribuţiilor  calculate  -  se  determină  prin
următorul calcul:
    rînd.107 (col.4-14)  = rînd.105 x tariful corespunzător (col.4-14).
    Rîndul 108. inclusiv trimestrul de gestiune (inclusiv din rînd.107)
-  se reflectă analogic rîndului 107 cu indicii trimestrului de gestiune
şi se determină prin următorul calcul:
    rînd.108 (col.4-14)  = rînd.106 x tariful corespunzător (col.4-14).
    Coloanele 11* şi 12* - se completează pentru toate rîndurile tabelei
nr.1 de către colaboratorii CTAS în baza informaţiei prezentată de către
Inspectoratele    Fiscale   de   Stat   teritoriale   şi    autorităţile
administraţiei publice locale.
    Coloana 15. Total  -  se reflectă suma coloanelor 4-14 pe  rîndurile
101, 102, 103, 107, 108.

    TABELUL nr.2 Prestaţii de asigurări sociale stabilite şi plătite

    Coloana 3 rînd.201-212  se  reflectă  numărul real  de  zile  pentru
concediul medical calculat şi plătit.
    Coloana 4 din   rînd.201-212   se  reflectă  numărul  benefeciarilor
cărora li s-a calculat şi plătit concediul medical.
    Coloana 5 din   rînd.201-212  se  reflectă numai suma  calculată  şi
plătită pentru concediul medical.
    Rîndul 201. Indemnizaţii  pentru incapacitate temporară de muncă  în
caz  de boală sau traumatism, total de la începutul anului - se reflectă
suma  indemnizaţiilor  respective  cu total cumulativ  de  la  începutul
anului.
    Rîndul 202. inclusiv  trimestrul de gestiune (inclusiv din rînd.201)
- se reflectă analogic rîndului 201 cu indicii trimestrului de gestiune.
    Rîndul 203. Indemnizaţii  pentru  incapacitate  temporară  de  muncă
survenită  din cauza unui accident de muncă sau unei boli profesionale -
se  reflectă  cheltuielile legate de indemnizaţiile  pentru  accidentele
produse  în  timpul  îndeplinirii de către angajaţi  a  obligaţiilor  de
serviciu  pe teritoriul unităţii (instituţiei, organizaţiei) sau la  alt
loc  de  muncă,  precum  şi  în timpul deplasării  lor  la  serviciu  cu
mijloacele  unităţii  (instituţiei,  organizaţiei), în  conformitate  cu
prevederile art.14 al Legii nr.756 din 24.12.99.
    Rîndul 203a.  * din  care  plătite  din  mijloacele   angajatorului.
Indemnizaţia  pentru incapacitate temporară de muncă survenită din cauza
unui  accident  de muncă sau unei boli profesionale se  plăteşte  pentru
zilele  lucrătoare din primele 20 de zile calendaristice, din mijloacele
angajatorului. Aceste indemnizaţii se conţin în rîndul 203, însă se scad
la determinarea sumei indemnizaţiilor suportate din contul BASS.
    Rîndul 204. inclusiv trimestrul de gestiune (inclusiv din rînd.203)
- se reflectă analogic rîndului 203 cu indicii trimestrului de gestiune.
    Rîndul 204a.  * din   care  plătite  din  mijloacele   angajatorului
(inclusiv  din  rînd.203a*)  -  se reflectă analogic  rîndului  203a  cu
indicii trimestrului de gestiune.
    Rîndul 205. Indemnizaţii  pentru incapacitate temporară de muncă  în
legătură  cu  îngrijirea bolnavilor, total de la începutul anului  -  se
reflectă  indemnizaţiile  respective cu total cumulativ de la  începutul
anului.
    Rîndul 206. inclusiv  trimestrul de gestiune (inclusiv din 205) - se
reflectă analogic rîndului 205 cu indicii trimestrului de gestiune.
    Rîndul 207. Indemnizaţii  în  caz de sarcină şi lăuzie, total de  la
începutul  anului  -  se  reflectă indemnizaţiile  respective  cu  total
cumulativ de la începutul anului.
    Rîndul 208. inclusiv  trimestrul de gestiune (inclusiv din 207) - se
reflectă analogic rîndului 207 cu indicii trimestrului de gestiune.
    Rîndul 209. Indemnizaţii  pentru incapacitate temporară de muncă  în
alte   cazuri,  total  de  la  începutul  anului  -  se  reflectă   suma
indemnizaţiilor  pentru tratamentul balneo-sanatorial, pentru carantină,
concediul  medical în timpul protezării (Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova nr.57 din 11.02.93) cu total cumulativ de la începutul anului.
    Rîndul 210. inclusiv  trimestrul de gestiune (inclusiv din 209) - se
reflectă analogic rîndului 209 cu indicii trimestrului de gestiune.
    Rîndul 211. Total indemnizaţii - se determină prin următorul calcul:
    rînd.211 = rînd.201  + rînd.203 - rînd.203a + rînd.205 + rînd.207  +
rînd.209.
    Rîndul 212 - inclusiv trimestrul de gestiune (inclusiv din 211) - se
determină prin următorul calcul:
    rînd.212 = rînd.202  + rînd.204 - rînd.204a + rînd.206 + rînd.208  +
rînd.210.
    La literele a),  b),  c),  d) col.3, 4, 5 se  indică  indemnizaţiile
stabilite  conform Legii nr.909-XII din 30.01.92 şi Legii nr.190-XV  din
08.05.03.
    Modalitatea calculării indicilor rîndurilor 201-212 se aplică pentru
coloanele 3, 4 şi 5 a tabelului nr.2.

            TABELUL nr.3 Calculul obligaţiilor contribuabilului

    Rîndul 301 col.3.  Soldul  datoriilor contribuabilului la  începutul
anului  -  se reflectă soldul datoriilor totale ale contribuabilului  la
sfîrşitul anului precedent şi se va determina prin următorul calcul:
    rînd.301 col.3  = rînd.301 col.4 + rînd.301 col.5 + rînd.301 col.6 +
rînd.301 col.7 + rînd.301 col.8 + rînd.301 col.9.
    Rîndul 301 col.4.  Soldul  datoriilor contribuabilului la  începutul
anului   -  se  reflectă  soldul  datoriilor  contribuabilului   privind
contribuţiile  de bază la sfîrşitul anului precedent şi se va  determina
prin următorul calcul:
    rînd.301 col.4  +  rînd.501  col.4 (darea de  seamă  (forma  4-BASS)
anuală).
    Rîndul 301 col.5.   Soldul datoriilor contribuabilului la  începutul
anului   -  se  reflectă  soldul  datoriilor  contribuabilului   privind
contribuţiile  individuale  la  sfîrşitul  anului  precedent  şi  se  va
determina prin următorul calcul:
    rînd.301 col.5  =  rînd.501  col.5 (darea de  seamă  (forma  4-BASS)
anuală).
    Rîndul 301 col.6.  Soldul  datoriilor contribuabilului la  începutul
anului   -  se  reflectă  soldul  datoriilor  contribuabilului   privind
penalităţile  calculate  la  contribuţii  de bază  la  sfîrşitul  anului
precedent şi se va determina prin următorul calcul:
    rînd.301 col.6  =  rînd.501  col.6 (darea de  seamă  (forma  4-BASS)
anuală).
    Rîndul 301 col.7.  Soldul  datoriilor contribuabilului la  începutul
anului   -  se  reflectă  soldul  datoriilor  contribuabilului   privind
penalităţile  calculate  la contribuţii individuale la sfîrşitul  anului
precedent şi se va determina prin următorul calcul:
    rînd.301 col.7  =  rînd.501  col.7 (darea de  seamă  (forma  4-BASS)
anuală).
    Rîndul 301 col.8.  Soldul  datoriilor contribuabilului la  începutul
anului   -  se  reflectă  datoriile  contribuabilului  privind  amenzile
aplicate  la contribuţii de bază la sfîrşitul anului precedent şi se  va
determina prin următorul calcul:
    rînd.301 col.8  =  rînd.501  col.8 (darea de  seamă  (forma  4-BASS)
anuală).
    Rîndul 301 col.9.  Soldul  datoriilor contribuabilului la  începutul
anului   -  se  reflectă  datoriile  contribuabilului  privind  amenzile
aplicate  la contribuţii individuale la sfîrşitul anului precedent şi se
va determina prin următorul calcul:
    rînd.301 col.9  =  rînd.501  col.9 (darea de  seamă  (forma  4-BASS)
anuală).
    Soldul datoriilor  la  începutul anului din partea  contribuabilului
pentru  toate coloanele rîndului 301 sînt sume constante pentru tot anul
bugetar.
    Rîndul 302. Calculat  la  începutul trimestrului - se reflectă  suma
obligaţiilor  calculate la începutul trimestrului curent şi se determină
în modul următor:
    - pe trimestrul I al anului curent va fi egală cu zero,
    - pe trimestrul  II  al  anului curent va fi egală cu  rînd.307  din
darea de seamă pe tr.I al anului curent,
    - pe trimestrul  III  al anului curent va fi egală cu  rînd.307  din
darea de seamă pe tr.II al anului curent,
    - pe trimestrul  IV  al  anului curent va fi egală cu  rînd.307  din
darea de seamă pe tr.III al anului curent.
    Rîndul 303. Total  calculat în trimestrul de gestiune - se  reflectă
suma obligaţiilor calculate în trimestrul de gestiune, care se divizează
pe lunile 1, 2, 3 (rîndurile 304, 305, 306 respectiv). Suma rîndului 303
se determină prin următorul calcul:
    rînd.303 = rînd.304 = rînd.305 + rînd.306
    Rîndul 303 col.5 trebuie să coincidă cu suma determinată în rînd.108
col.14.
    Suma col.4 şi 5 din rînd.303 trebuie să coincidă cu suma determinată
în rînd.108 col.15.
    Rîndul 307. Total  calculat  de la începutul anului -  se  determină
prin următorul calcul:
    rînd.307 = rînd.302 + rînd.303
    Rîndul 307 col.5 trebuie să coincidă cu suma determinată în rînd.107
col.14.
    Suma col.4 şi 5 din rînd.307 trebuie să coincidă cu suma determinată
în rînd.107 col.15.
    Rîndul 308. Recalculări  efectuate  la  prezentarea dării  de  seamă
total   de  la  începutul  anului  -  se  reflectă  suma  contribuţiilor
recalculate   (majorări/micşorări)   aferente  perioadelor   precedente,
depistate de sine stătător de către contribuabil în anul curent.
    Rîndul 309. inclusiv  trimestrul de gestiune (inclusiv din rînd.308)
- se reflectă analogic rîndului 308 cu indicii trimestrului de gestiune.
    Rîndul 310. Calculat  pe  acte,  total de la începutul anului  -  se
indică suma obligaţiilor depistate în urma controalelor.
    Rîndul 311. inclusiv  trimestrul de gestiune (inclusiv din rînd.310)
- se reflectă analogic rîndului 310 cu indicii trimestrului de gestiune.
    Rîndul 312. Cheltuieli neacceptate total de la începutul anului - se
reflectă suma mijloacelor BASS utilizate nelegitim de către contribuabil.
    Rîndul 313. inclusiv  trimestrul de gestiune (inclusiv din rînd.312)
- se reflectă analogic rîndului 312 cu indicii trimestrului de gestiune.
    Rîndul 314. Total calculat - se determină prin următorul calcul:
    rînd.314 = rînd.307 + rînd.308 + rînd.310 + rînd.312
    Rîndul 315. inclusiv  trimestrul de gestiune (inclusiv din rînd.314)
-  se reflectă analogic rîndului 314 cu indicii trimestrului de gestiune
şi se determină prin următorul calcul:
    rînd.315 = rînd.303 + rînd.309 + rînd.311 + rînd.313
    Modalitatea calculării indicilor rîndurilor 302-315 se aplică pentru
coloanele 4, 5, 6, 7, 8, 9 ale tabelului nr.3.
    Coloana 3. Total - se reflectă suma coloanelor 4-9 pe fiecare rînd.

      TABELUL nr.4 Achitarea obligaţiilor şi utilizarea mijloacelor

    Rîndul 401 col.3.  Soldul datoriilor bugetului asigurărilor  sociale
de  stat la începutul anului - se reflectă soldul datoriilor totale  ale
bugetului  asigurărilor sociale de stat la sfîrşitul anului precedent şi
se va determina prin următorul calcul:
    rînd.401 col.3  = rînd.401 col.4 + rînd.401 col.5 + rînd.401 col.6 +
rînd.401 col.7 + rînd.401 col.8 + rînd.401 col.9.
    Rîndul 401 col.4.   Soldul datoriilor bugetului asigurărilor sociale
de  stat  la începutul anului - se reflectă soldul datoriilor  bugetului
asigurărilor  sociale de stat privind contribuţiile de bază la sfîrşitul
anului precedent şi se va determina prin următorul calcul:
    rînd.401 col.4  =  rînd.504  col.4 (darea de  seamă  (forma  4-BASS)
anuală).
    Rîndul 401 col.5.  Soldul datoriilor bugetului asigurărilor  sociale
de  stat  la începutul anului - se reflectă soldul datoriilor  bugetului
asigurărilor  sociale  de  stat  privind  contribuţiile  individuale  la
sfîrşitul anului precedent şi se determină prin următorul calcul:
    rînd 401 col.5  =  rînd.504  col.5 (darea de  seamă  (forma  4-BASS)
anuală).
    Rîndul 401 col.6.  Soldul datoriilor bugetului asigurărilor  sociale
de  stat  la începutul anului - se reflectă suma  supraplăţilor  privind
penalităţile  calculate  la  contribuţii de bază şi  se  determină  prin
următorul calcul:
    rînd 401 col.6  =  rînd.504  col.6 (darea de  seamă  (forma  4-BASS)
anuală).
    Rîndul 401 col.7.  Soldul datoriilor bugetului asigurărilor  sociale
de  stat  la începutul anului - se reflectă suma  supraplăţilor  privind
penalităţile  calculate  la contribuţii individuale la sfîrşitul  anului
precedent şi se determină prin următorul calcul:
    rînd 401 col.7  =  rînd.504  col.7 (darea de  seamă  (forma  4-BASS)
anuală).
    Rîndul 401 col.8.  Soldul datoriilor bugetului asigurărilor  sociale
de  stat  la  începutul anului - se reflectă  suma  supraplăţii  privind
amenzile  aplicate la contribuţii de bază la sfîrşitul anului  precedent
şi se va determina prin următorul calcul:
    rînd.401 col.8  =  rînd.504  col.8 (darea de  seamă  (forma  4-BASS)
anuală).
    Rîndul 401 col.9.  Soldul datoriilor bugetului asigurărilor  sociale
de  stat  la  începutul anului - se reflectă  suma  supraplăţii  privind
amenzile   aplicate  la  contribuţii  individuale  la  sfîrşitul  anului
precedent şi se va determina prin următorul calcul:
    rînd.401 col.9  =  rînd.504  col.9 (darea de  seamă  (forma  4-BASS)
anuală).
    Soldul datoriilor  la începutul anului din partea BASS pentru  toate
coloanele rîndului 401 sînt sume constante pentru tot anul bugetar.
    Rîndul 402.   Acceptate  cheltuieli la începutul trimestrului  -  se
reflectă   suma  mijloacelor  bugetului  asigurărilor  sociale  de  stat
utilizate de contribuabil şi se determină în modul următor:
    - pe trimestrul I al anului curent va fi egală cu zero,
    - pe trimestrul  II  al  anului curent va fi egală cu  rînd.407  din
darea de seamă pe tr.I al anului curent,
    - pe trimestrul  III  al anului curent va fi egală cu  rînd.407  din
darea de seamă pe tr.II al anului curent,
    - pe trimestrul  IV  al  anului curent va fi egală cu  rînd.407  din
darea de seamă pe tr.III al anului curent.
    Rîndul 403.   Total  în  trimestrul de gestiune - se  reflectă  suma
mijloacelor   bugetului  asigurărilor  sociale  de  stat  utilizată   de
contribuabil  în  trimestrul  curent care se divizează pe luni 1,  2,  3
(rîndurile 404, 405, 406 respectiv). Suma rîndului 403 se determină prin
următorul calcul:
    rînd. 403 = rînd.404 + rînd.405 + rînd.406
    Suma rînd.403  col.3  trebuie  să coincidă cu  suma  determinată  în
rînd.212 col.5.
    Rîndul 407.  Acceptate cheltuieli, total de la începutul anului - se
reflectă   suma  mijloacelor  bugetului  asigurărilor  sociale  de  stat
utilizate  de contribuabil în anul curent şi se determină prin următorul
calcul:
    rînd.407 = rînd.402 + rînd.403
    Suma rînd.407  col.3  trebuie  să coincidă cu  suma  determinată  în
rînd.211 col.5.
    Rîndul 408.   Sancţiuni  financiare anulate conform  legislaţiei  în
vigoare,  total  de la începutul anului - se reflectă suma  sancţiunilor
financiare respective cu total cumulativ de la începutul anului.
    Rîndul 409. inclusiv  trimestrul de gestiune (inclusiv din rînd.408)
- se reflectă analogic rîndului 408 cu indicii trimestrului de gestiune.
    Rîndul 410. Transferat  la începutul trimestrului - suma mijloacelor
transferate  în bugetul asigurărilor sociale de stat şi se determină  în
modul următor:
    - pe trimestrul I al anului curent va fi egală cu zero,
    - pe trimestrul  II  al  anului curent va fi egală cu  rînd.415  din
darea de seamă pe tr.I al anului curent,
    - pe trimestrul  III  al anului curent va fi egală cu  rînd.415  din
darea de seamă pe tr.II al anului curent,
    - pe trimestrul  IV  al  anului curent va fi egală cu  rînd.415  din
darea de seamă pe tr.III al anului curent.
    Rîndul 411. Transferat  în trimestrul de gestiune - suma mijloacelor
transferate  în  bugetul  asigurărilor  sociale de  stat  pe  trimestrul
curent,  care  se divizează pe lunile 1, 2, 3 (rîndurile 412,  413,  414
respectiv). Suma rîndului 411 se determină prin următorul calcul:
    rînd.411 = rînd.412 + rînd.413 + rînd.414
    Rîndul 415 -  Total transferat de la începutul anului, suma totală a
mijloacelor  băneşti,  transferate pe conturile  bugetului  asigurărilor
sociale de stat de la începutul anului:
    rînd.415 = rînd.410 + rînd.411
    Rîndul 416. inclusiv  datorii  istorice  (inclusiv  din  415)  -  se
reflectă transferurile în BASS a datoriilor formate pînă la 01.01.2005.
    Rîndul 417. Corectări  aferente perioadelor precedente - se reflectă
corectările  transferurilor  a anilor precedenţi şi a anului curent,  în
baza confirmării CNAS.
    Suma rîndul 417 col.3 se determină prin următorul calcul:
    rînd.417 col.3  = rînd.417 col.4 + rînd.417 col.5 + rînd.417 col.6 +
rînd.417  col.7  +  rînd.417 col.8 + rînd.417 col.9, şi trebuie  să  fie
egală  cu "zero", deoarece majorarea unui tip de plată se compensează cu
diminuarea altui tip de plată.
    Rîndul 418. Sume  rambursate din BASS total de la începutul anului -
se  reflectă  suma  surplusului  de  plată  rambursată  contribuabilului
conform confirmării CNAS.
    Rîndul 419. inclusiv  trimestrul de gestiune (inclusiv din rînd.418)
- se reflectă analogic rîndului 418 cu indicii trimestrului de gestiune.
    Sumele în rîndurile  418. Sume  rambursate  din BASS,  total  de  la
începutul  anului  şi 419 înclusiv trimestrul de gestiune se  indică  cu
semnul minus.
    Rîndul 420. nu se îndeplineşte
    Rîndul 421. Datorii anulate conform legislaţiei în vigoare, total de
la  începutul anului - se reflectă sumele respective cu total  cumulativ
de la începutul anului.
    Rîndul 422. inclusiv  trimestrul de gestiune (inclusiv din rînd.421)
- se reflectă analogic rîndului 421 cu indicii trimestrului de gestiune.
    Rîndul 423. Total   acceptat  şi  transferat  -  se  determină  prin
următorul calcul:
    rînd.423 = rînd.407  +  rînd.408 + rînd.415 + rînd.417 + rînd.418  +
rînd.421
    Rîndul 424. inclusiv  trimestrul de gestiune (inclusiv din rînd.421)
- se determină prin următorul calcul:
    rînd.424 = rînd.403 + rînd.409 + rînd.411 + rînd.419 + rînd.422
    Modalitatea calculării indicilor rîndurilor 402-423 se aplică pentru
coloanele 4, 5, 6, 7, 8, 9 ale tabelei nr.4.
    Coloana 3. Total - se reflectă suma coloanelor 4-9 pe fiecare rînd.

    TABELUL nr.5 Soldul datoriilor la sfîrşitul perioadei de gestiune

    Rîndul 501. Soldul  datoriei contribuabilului la sfîrşitul perioadei
- se determină prin următorul calcul:
    rînd.501 = rînd.301 + rînd.314 - rînd.401 - rînd.423
    În cazul cînd  în  una  din  coloanele rîndului  501  se  va  obţine
rezultat negativ, acest rezultat se va reflecta în rîndul 504 în coloana
respectivă cu semnul "plus".
    Rîndul 502. din  care datoriile anilor precedenţi (inclusiv din 501)
- se îndeplineşte conform indicilor evidenţei contabile.
    Rîndul 503. nu se îndeplineşte
    Rîndul 504. Soldul datoriilor bugetului asigurărilor sociale de stat
la sfîrşitul perioadei - se determină prin următorul calcul:
    rînd.504 = rînd.401 + rînd.423 - rînd.301 - rînd.314
    În cazul cînd  în  una  din  coloanele rîndului  504  se  va  obţine
rezultat  negativ acest rezultat se va reflecta în rîndul 501 în coloana
respectivă cu semnul "plus".
    Rîndul 505. nu se îndeplineşte
    Rîndul 506. Datorii  cu termen prorogat - se reflectă suma  datoriei
îngheţate şi eşalonate conform legislaţiei în vigoare.
    Rîndul 507 . nu se îndeplineşte
    Modalitatea calculării  indicilor  rîndurilor 501-507  se  răsfrînge
pentru coloanele 4, 5, 6, 7, 8, 9 ale tabelei nr.5.
    Coloana 3. Total - se reflectă suma coloanelor 4-9 pe fiecare rînd.

    TABELUL nr.6 Descifrarea datoriilor la sfîrşitul perioadei
                 de gestiune

    În legătură cu  implementarea,  începînd cu anul 1999,  a  evidenţei
individuale în sistemul public de asigurări sociale, care are menirea să
contribuie   la   formarea  bazei  informaţionale  pentru  sistemul   de
pensionare, a apărut necesitatea de a diviza datoriile pe ani.
    Coloana 3. Total - se reflectă suma coloanelor 4-9 pe fiecare rînd.
    Rîndul 608. Total - se determină prin următorul calcul:
    rînd.608 = rînd.601  +  rînd.602 + rînd.603 + rînd.604 + rînd.605  +
rînd.606 + rînd.607
    Suma rînd.608  col.3  trebuie  să coincidă cu  suma  determinată  în
rînd.502 col.3.


             Indicaţii cu privire la necesitatea de organizare
             a procedurii de primire a dării de seamă privind
           calcularea, utilizarea şi transferarea contribuţiilor
                    de asigurări sociale (forma 4-BASS)

                                 Casele teritoriale de asigurări sociale

    Casa Naţională  de  Asigurări  Sociale, în  legătură  cu  multiplele
adresări  parvenite  de la CTAS şi agenţii economici  privind  termenele
constrînse de prezentare a dării de seamă privind calcularea, utilizarea
şi  transferarea  contribuţiilor  de asigurări  sociale  (în  continuare
F-4BASS)   cît  şi  formării  rîndurilor  considerabile  la  prezentarea
acesteia  precum  şi  reieşind din necesitatea verificării  operative  a
indiciilor reflectaţi în acest raport, comunică următoarele:
    Conform instrucţiunii  "Cu privire la modul de completare a dării de
seamă  privind calcularea, utilizarea şi transferarea contribuţiilor  de
asigurări sociale de stat", în continuare instrucţiune, aprobată de CNAS
prin Ordinul nr.104-A din 18 martie 2005, contribuabilul este obligat să
prezinte   F-4BASS   personal   sau  printr-o   persoană   împuternicită
subdiviziunilor  teritoriale ale CNAS în fiecare trimestru nu mai tîrziu
de data de 15 a lunii, imediat următoare trimestrului de gestiune.
    În scopul simplificării  procesului  de primire a dării de seamă  şi
aducerii  în  concordanţă  a ordinii prezentării  F-4BASS,  se  întroduc
următoarele  precizări  şi  completări. Contribuabilii,  specificaţi  la
pct.1.1.,  1.2.  şi  1.3., din anexa 3 la Legea  bugetului  asigurărilor
sociale  de  stat pe anul 2005, (întreprinderile cu dreptul de  persoană
juridică  şi  de către întreprinderile cu dreptul de persoană fizică  în
cazul  în care acestea utilizează în mod permanent muncă salariată)  vor
prezenta  F-4BASS  la  data  fixată în  înştiinţarea  personală  conform
modelului aprobat prin anexa nr.1 la prezenta scrisoare.
    Menţionăm că, contribuabilii care în F-4BASS referitor la calcularea
şi  transferarea  contribuţiilor nu au nimic de reflectat din  lipsa  de
activitate  sau  alte cazuri, vor completa indicii respectivi  cu  zero.
Aceste  dări de seamă trebuie să conţină toate rechizitele şi ele pot fi
prezentate  fără  a fi verificate de către persoanele  responsabile  ale
CTAS.
    Dările de seamă  care  nu vor corespunde cerinţelor reglementate  în
instrucţiunea  nominalizată  se  vor  restitui  contribuabililor  pentru
perfectarea în modul stabilit, conform modelului aprobat prin anexa nr.2
la prezenta scrisoare.
    În caz de depistare  în  rapoarte a unor divergenţe, greşeli  şi/sau
erori  semnificative,  CTAS cere prezentarea repetată a  rapoartelor  cu
introducerea modificărilor şi corectărilor corespunzătoare.
    Conţinutul prezentei  scrisori  urmează  a  fi  adus  la  cunoştinţă
contribuabililor.

    Preşedintele
    Casei Naţionale
    de Asigurări Sociale                        Tamara Şumscaia

    Chişinău, 17 martie 2005.
    Nr.IX-03/09-810.