joi, 14 martie 2002
Hotărîre nr.9/7 din 14.03.2002 privind Regulamentul cu privire la modul de efectuare a controalelor activităţii participanţilor la piaţa valorilor mobiliare de către Comisia N...
                COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE
    Hotărîre privind Regulamentul cu privire la modul de efectuare
    a controalelor activităţii participanţilor la piaţa valorilor
      mobiliare de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare

                        Nr.9/7  din  14.03.2002

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.117-119/270 din 15.08.2002

                                * * *

    În temeiul art.1 alin.(1) al Legii nr.199 din 18.11.98 cu privire la
piaţa  valorilor  mobiliare  (Monitorul Oficial al  Republicii  Moldova,
1999,  nr.27-28,  art.123)  şi art.1 alin.(1) al  Legii  nr.192-XIV  din
12.11.98  privind  Comisia  Naţională a Valorilor  Mobiliare  (Monitorul
Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.22-23, art.91),
               COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE
                              HOTĂRĂŞTE:
    1. A aproba Regulamentul   cu  privire  la  modul  de  efectuare   a
controalelor activităţii participanţilor la piaţa valorilor mobiliare de
către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (se anexează).
    2. Controlul  asupra executării Regulamentului indicat în punctul  1
al   prezentei   hotărîri,  inclusiv  ţinerea   evidenţei   controalelor
efectuate,  se pune în sarcina Departamentului supraveghere, control  şi
anchetă.

    PREŞEDINTELE
    COMISIEI NAŢIONALE
    A VALORILOR MOBILIARE                       Gheorghe CĂLCÎI

    Chişinău, 14 martie 2002.
    Nr. 9/7.

                                                     Anexă
                                        la Hotărîrea Comisiei Naţionale
                                            a Valorilor Mobiliare
                                            nr.9/7 din 14.03.2002

                             REGULAMENTUL
     cu privire la modul de efectuare a controalelor activităţii
        participanţilor la piaţa valorilor mobiliare de către
               Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare

                        I. Dispoziţii generale

    1. Regulamentul  cu  privire  la modul de efectuare  a  controalelor
activităţii  participanţilor  la  piaţa  valorilor  mobiliare  de  către
Comisia  Naţională a Valorilor Mobiliare (în continuare -  Regulamentul)
este  elaborat  în  baza  Legii privind Comisia  Naţională  a  Valorilor
Mobiliare,   Legii   cu   privire  la  piaţa  valorilor   mobiliare   şi
Regulamentului  de  ordine interioară a Comisiei Naţionale  a  Valorilor
Mobiliare.
    2. Prin prezentul Regulament Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare
(în continuare - Comisia Naţională) stabileşte normele şi procedurile de
efectuare  a controalelor pentru asigurarea respectării legilor şi altor
acte   normative  în  domeniul  pieţei  valorilor  mobiliare  de   către
participanţii la piaţa valorilor mobiliare.

                II. Dispunerea efectuării controlului

    3. Comisia Naţională,  ca autoritate a administraţiei publice,  care
efectuează  reglementarea,  supravegherea şi controlul pieţei  valorilor
mobiliare,   dispune  prin  decizie  efectuarea  de  controale   privind
respectarea legislaţiei şi reglementărilor în domeniu.

                      III. Tipurile de controale

    4. În sensul   prezentului   Regulament  noţiunea  de  control   are
următoarea semnificaţie:
    - revizie, verificare,  analiză  a unei activităţi pentru  a  urmări
mersul ei şi corespunderea prevederilor legislaţiei în vigoare.
    5. După modul de efectuare se disting:
    a) controale planificate - controale efectuate de organul de control
în  baza  planului  de lucru al Comisiei Naţionale cel mult  o  dată  pe
parcursul anului calendaristic. Controalele planificate se efectuează cu
preîntîmpinarea   prealabilă   a  participantului  la  piaţa   valorilor
mobiliare;
    b) controale  inopinate - controale efectuate de organul de  control
fără  preîntîmpinare  prealabilă  în cazul primirii  informaţiei  despre
încălcarea  de  către  participantul  la  piaţa  valorilor  mobiliare  a
legislaţiei  cu  privire  la  piaţa valorilor  mobiliare,  precum  şi  a
drepturilor investitorilor. Controalele inopinate nu se includ în planul
de control al organului de control;
    c) controale  încrucişate  -  controale,  în cadrul  cărora  se  pot
verifica   mai   mulţi  participanţi  la  piaţa   valorilor   mobiliare,
activitatea cărora se intersectează;
    d) controale   repetate  -  controale  efectuate  în  situaţia  cînd
rezultatele  controlului  anterior  sînt neconcludente,  incomplete  sau
nesatisfăcătoare.
    6. După gradul de extindere se disting:
    a) controale  complexe (frontale) - verificarea tuturor actelor şi a
operaţiunilor efectuate pe piaţa valorilor mobiliare de participantul la
piaţa valorilor mobiliare;
    b) controale  tematice - verificarea onorării de către participanţii
la  piaţa  valorilor mobiliare a unor obligaţiuni şi a  executării  unor
operaţiuni cu valori mobiliare.
    7. După locul desfăşurării se disting:
    a) controale  la faţa locului (faptice) - verificarea pe teren  prin
observarea   directă  a  obiectelor,  proceselor  şi  fenomenelor,  prin
cercetarea  şi  analiza activităţii participantului la  piaţa  valorilor
mobiliare;
    b) controale  documentare  - verificarea, analiza  activităţii  unui
participant  la  piaţa valorilor mobiliare prin examinarea şi  controlul
informaţiei  şi  dărilor  de  seamă pe o perioadă  determinată  de  timp
prezentate Comisiei Naţionale.

                IV. Obiectul şi subiecţii controlului

    8. Obiect al  controlului este verificarea respectării  prevederilor
legislaţiei  Republicii  Moldova  ce ţine de domeniul  pieţei  valorilor
mobiliare,  actelor  normative, standardelor şi cerinţelor, aprobate  de
Comisia Naţională.
    9. Subiecţi ai  controlului  sînt participanţii la  piaţa  valorilor
mobiliare:  persoanele  care activează pe piaţa valorilor  mobiliare  în
calitate  de  participanţi  profesionişti,  societăţile  pe  acţiuni  şi
investitorii.

                V. Temeiurile efectuării controalelor

    10. Temeiuri   ale  efectuării  controalelor  activităţii  pe  piaţa
valorilor mobiliare se consideră:
    a) planurile  de control (anuale, trimestriale), aprobate de Comisia
Naţională;
    b) rezultatele analizei datelor din dările de seamă şi informaţiilor
prezentate de participanţii la piaţa valorilor mobiliare;
    c) plîngerile, cererile şi adresările persoanelor fizice şi juridice
(acţionarilor,  investitorilor, clienţilor participanţilor profesionişti
la  piaţa  valorilor mobiliare, înşişi participanţilor profesionişti  şi
altor persoane);
    d) publicaţiile din mass-media;
    e) informaţiile   despre  efectuarea  tranzacţiilor  cu   implicarea
insiderilor;
    f) adresările organelor publice abilitate;
    g) neprezentarea   sau   prezentarea   eronată  a   informaţiei   în
documentele şi dările de seamă către Comisia Naţională;
    h) alte cazuri.
    11. În primul  rînd, în planurile de control se includ participanţii
la  piaţa  valorilor  mobiliare referitor la care  se  deţin  informaţii
despre încălcări.

                VI. Modul de organizare a controlului

    12. Controlul  se  efectuează  la decizia Comisiei  Naţionale,  care
determină scopul, subiectul, tipul şi perioada supusă controlului.
    13. Controlul  se efectuează de către angajaţii Comisiei  Naţionale,
numiţi   prin   ordinul  Preşedintelui  sau,  în  absenţa  acestuia,   a
Vicepreşedintelui Comisiei Naţionale.
    14. Ordinul trebuie   să  determine  scopul  controlului,  subiectul
(-ele)  controlului, tipul controlului, componenţa grupului de  control,
cu   indicarea   conducătorului  acestuia,  termenul  de   efectuare   a
controlului, precum şi să conţină un test (plan) de control.
    15. În testul (planul) de control se indică direcţiile de activitate
pasibile  controlului  obligatoriu şi perioada controlată a  activităţii
participantului la piaţa valorilor mobiliare, precum şi alte chestiuni.
    16. Controalele,  de  regulă,  se  desfăşoară  la  locul  amplasării
efective  a  participantului la piaţa valorilor mobiliare, în zilele  şi
orele  de  lucru ale acestuia, stabilite în corespundere  cu  legislaţia
Republicii  Moldova,  cu  excepţia cazului de  efectuare  a  controlului
documentar.
    17. Termenul   efectuării   controlului  se  indică   luîndu-se   în
consideraţie tipul controlului şi nu poate depăşi 30 de zile lucrătoare,
iar  pentru  fonduri  de investiţii şi companii fiduciare - 60  de  zile
lucrătoare.  Termenul  controlului poate fi modificat în  dependenţă  de
dificultatea  lui, cantitatea şi volumul informaţiei verificate sau alte
circumstanţe apărute. Decizia privind modificarea termenului controlului
se   ia   de   către   Preşedintele  sau,  în   absenţa   acestuia,   de
Vicepreşedintele  Comisiei  Naţionale,  în baza unei  note  argumentate,
prezentate  de  membrii  grupului de control (conducătorul  grupului  de
control).
    18. Pregătirea către efectuarea controlului include:
    a) analiza rezultatelor controalelor anterioare;
    b) analiza documentaţiei   şi   informaţiei  deţinute   de   Comisia
Naţională  referitoare la activitatea participantului la piaţa valorilor
mobiliare;
    c) analiza adresărilor  care au servit drept temei pentru  iniţierea
controlului.
    19. În cazul  efectuării  controlului planificat,  participantul  la
piaţa   valorilor  mobiliare  supus  controlului  este  anunţat   despre
iniţierea  acestuia  cu  trei  zile înainte de  începere.  În  caz  dacă
participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului nu poate fi
contactat  (pentru  comunicarea datei începerii controlului), grupul  de
control  se deplasează pe adresa juridică din documentele de constituire
sau cea de reşedinţă de care dispune Comisia Naţională.
    20. În caz dacă  se  constată  că participantul la  piaţa  valorilor
mobiliare  supus controlului este lipsă (uşa încuiată) sau nu se află pe
adresa  juridică indicată, grupul de control întocmeşte un proces-verbal
de constatare.
    21. Ulterior, conducătorul grupului de control va expedia prin poştă
(prin scrisori recomandate) citaţii pe adresa juridică şi/sau poştală în
cazul  în care participantul la piaţa valorilor mobiliare este  persoană
juridică,  sau  la  domiciliu în cazul în care  participantul  la  piaţa
valorilor  mobiliare  este persoană fizică. În citaţie se va  indica  şi
faptul deplasării la faţa locului cu descrierea celor constatate.
    22. În cazul  în  care  participantul la piaţa  valorilor  mobiliare
supus  controlului  nu  se  află  pe adresa  indicată  în  documente  şi
ignorează  cerinţele  citaţiei,  Comisia Naţională, în  conformitate  cu
pct.5  art.2  din Legea nr.416-XII din 18 decembrie 1990 cu  privire  la
poliţie,  adresează organelor de poliţie o interpelare oficială în  care
se   stipulează  problema  în  cauză  şi  la  care  se  anexează   copia
procesului-verbal,  indicat  în pct.20 al prezentului Regulament,  şi  a
citaţiei.
    23. În cazul  în  care  participantul la piaţa  valorilor  mobiliare
supus  controlului,  din  motive obiective (boală,  delegaţie,  concediu
etc.), cere amînarea controlului pe o perioadă determinată de timp, dacă
nu  există  alte informaţii ce ar contraveni motivaţiilor menţionate  în
cererea  oficială  a  subiectului controlului, Comisia  Naţională  poate
accepta amînarea termenului de efectuare a controlului.

                   VII. Drepturile şi obligaţiunile
                       membrilor grupului de control
   
    24. În componenţa  grupului de control se includ persoanele, care nu
sunt  cointeresate  personal,  patrimonial  sau  altfel  în  rezultatele
controlului  efectuat, nu au în proprietate o parte din capitalul social
(acţiuni)   al  participantului  la  piaţa  valorilor  mobiliare   supus
controlului sau al persoanelor lui afiliate.
    25. Împuternicirile  grupului  de control se confirmă  prin  copiile
autentificate ale deciziei Comisiei Naţionale şi ordinului Preşedintelui
sau,  în absenţa acestuia, Vicepreşedintelui Comisiei Naţionale, care se
prezintă participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului.
    26. Conducătorul grupului de control înainte de începerea efectuării
controlului şi la finalizarea acestuia va efectua înscrisul respectiv în
condica  de înregistrare a controalelor ţinută de participantul la piaţa
valorilor mobiliare.
    27. Membrii grupului de control sunt în drept:
    a) să dispună   de  acces  liber  în  încăperile  şi  pe  teritoriul
participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului;
    b) să ceară de  la participantul la piaţa valorilor mobiliare  supus
controlului şi colaboratorii împuterniciţi ai acestuia orice informaţie,
documentele  originale  sau  copiile  documentelor  legate  de  tematica
controlului;
    c) să ceară de  la participantul la piaţa valorilor mobiliare  supus
controlului  şi  colaboratorii  împuterniciţi ai  acestuia  certificate,
explicaţii orale şi scrise;
    d) să înainteze  faţă de participantul la piaţa valorilor  mobiliare
supus  controlului  alte  cerinţe  prevăzute  de  Comisia  Naţională  în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
    28. În caz dacă  participantul  la piaţa valorilor  mobiliare  supus
controlului  sau colaboratorii împuterniciţi ai acestuia declară  despre
imposibilitatea  de a prezenta careva documente din birou, safeu sau alt
loc  de  păstrare  din  lipsă de cheie sau din  alt  motiv  neîntemeiat,
membrul  grupului  de control sigiliază acest loc pînă la  posibilitatea
deschiderii lui de către persoana controlată.
    29. În cazul expus în pct.28 al prezentului Regulament participantul
la  piaţa  valorilor mobiliare supus controlului va da o  explicaţie  în
scris  referitor la imposibilitatea prezentării documentelor respective,
pe  care  va  indica  data, semnătura şi  ştampila  întreprinderii,  iar
membrii  grupului de control vor întocmi un proces-verbal de constatare,
în care se va fixa faptul în cauză.
    30. Membrii grupului de control sînt obligaţi:
    a) să informeze  participantul  la piaţa valorilor  mobiliare  supus
controlului  despre  drepturile  şi obligaţiile acestuia  la  efectuarea
controlului;
    b) să clarifice toate obiectivele efectuării controlului;
    c) să   nu   împiedice    desfăşurarea   normală    a    activităţii
participantului la piaţa valorilor mobiliare;
    d) să asigure  integritatea şi restituirea originalelor documentelor
primite pe parcursul controlului;
    e) să nu scoată  documentele puse la dispoziţia grupului de  control
din   incinta   participantului  la  piaţa  valorilor  mobiliare   supus
controlului decît în cazuri excepţionale;
    f) în cazul depistării  în  procesul controlului a  unor  încălcări,
care nu vor fi posibile de demonstrat la momentul perfectării actului de
control, să întocmească un proces-verbal de constatare, care se prezintă
Comisiei  Naţionale cel tîrziu a doua zi şi constituie anexă la actul de
control;
    g) să întocmească  la  finele  perioadei controlului un  act  asupra
totalurilor controlului;
    h) să nu divulge  informaţia  obţinută în cadrul  controlului,  care
conform legislaţiei în vigoare se consideră taină comercială sau de altă
natură;
    i) să prezinte   la  finele  controlului  participantului  la  piaţa
valorilor mobiliare supus controlului actul de control pentru semnare.
    31. În conformitate  cu ordinul de control, conducătorul grupului de
control:
    a) poartă răspundere  pentru  efectuarea controlului  şi  realizarea
scopurilor stabilite în ordin;
    b) organizează şi distribuie obligaţiunile între membrii grupului de
control;
    c) stabileşte regimul şi modalitatea de lucru a grupului de control;
    d) dă indicaţii spre executare obligatorie grupului de control;
    e) conlucrează   cu   persoanele  cu  funcţii  de   răspundere   ale
participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului;
    f) verifică corectitudinea întocmirii actului de control.
    32. Membrii grupului   de  control  se  subordonează  conducătorului
grupului  în limitele împuternicirilor acordate acestuia prin  prezentul
Regulament.
    33. Conducătorul  grupului  de control este în drept să  decidă,  în
baza   ordinului  indicat  în  pct.14,  să  efectueze  controlul   altui
participant  al  pieţei  valorilor mobiliare,  activitatea  căruia  este
direct   legată  de  activitatea  participantului  la  piaţa   valorilor
mobiliare   supus  controlului.  În  acest  caz,  atribuţiile  membrilor
grupului  de lucru pentru controlul altui participant la piaţa valorilor
mobiliare  se  confirmă  prin  ordinul  Preşedintelui  sau,  în  absenţa
acestuia,  a  Vicepreşedintelui  Comisiei Naţionale,  eliberat  în  baza
demersului conducătorului grupului de control.

          VIII. Drepturile şi obligaţiunile participantului
            la piaţa valorilor mobiliare supus controlului

    34. Participantul  la  piaţa valorilor mobiliare va asigura  ţinerea
condicii de înregistrare a controalelor.
    35. În timpul   efectuării   controlului  participantul   la   piaţa
valorilor mobiliare este în drept:
    a) să verifice împuternicirile reprezentanţilor Comisiei Naţionale;
    b) să se informeze referitor la drepturile şi obligaţiunile sale;
    c) să atace acţiunile   membrilor   grupului  de  control  în   faţa
Preşedintelui  sau,  în absenţa acestuia, a  Vicepreşedintelui  Comisiei
Naţionale;
    d) să ia cunoştinţă  de procesele-verbale de constatare întocmite în
cazul cînd au fost depistate încălcări ale legislaţiei în vigoare;
    e) să ia cunoştinţă  de actul de control la finalizarea controlului,
iar  în  cazul  existenţei obiecţiilor privind  conţinutul  actului,  în
termen  de şase zile să anexeze la el note scrise, privind dezacordul cu
chestiunile expuse;
    f) să atace rezultatele controlului la Comisia Naţională.
    36. În timpul   efectuării   controlului  participantul   la   piaţa
valorilor mobiliare este obligat:
    a) să asigure   prezenţa  conducătorului,  contabilului-şef,  sau  a
suplinitorilor  acestora,  precum şi conducătorilor  subdiviziunilor  de
bază şi altor persoane cu funcţii de răspundere;
    b) să asigure  pentru fiecare membru al grupului de control  accesul
liber în încăperile de serviciu pe parcursul zilei de lucru;
    c) să asigure sprijinul şi condiţiile necesare desfăşurării optime a
controlului;
    d) să prezinte  la cererea membrilor grupului de control documentele
de  contabilitate, documentele specifice activităţii de  tranzacţionare,
procesele-verbale,  corespondenţa  şi orice fel de acte  sau  informaţii
solicitate (în dependenţă de tematica controlului), copiile acestora;
    e) să permită   verificarea   valorilor   mobiliare   pe   care   le
administrează sau le are la depozit sau în custodie;
    f) să prezinte  la  cererea  membrilor grupului de control  note  în
formă  scrisă,  să furnizeze informaţii şi explicaţii reale  şi  exacte,
verbale   sau   scrise,  în  legătură  cu  esenţa  chestiunilor   supuse
controlului;
    g) să semneze procesele-verbale de constatare şi actul de control.
    37. Cerinţele  membrilor  grupului de control, legate de  executarea
obligaţiunilor  de  serviciu, sînt obligatorii pentru  participantul  la
piaţa valorilor mobiliare supus controlului.
    38. Neexecutarea sau executarea neadecvată de către participantul la
piaţa  valorilor  mobiliare a obligaţiunilor, stabilite la pct.  36,  se
consideră drept opunere efectuării controlului.

                  IX. Întocmirea actului de control

    39. În baza rezultatelor   controlului   participantului  la   piaţa
valorilor  mobiliare, se întocmeşte actul de control respectiv. Actul de
control  se  întocmeşte  în două exemplare. Primul exemplar  al  actului
rămîne  la  Comisia Naţională, iar al doilea exemplar se  înmînează  (se
remite) participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului.
    40. Actul de control se constituie din trei părţi componente:
    a) partea introductivă;
    b) partea constatantă;
    c) partea rezolutivă.
    41. În partea  introductivă a actului de control se reflectă  datele
de ordin informativ privind efectuarea controlului şi datele cu caracter
general  despre activitatea participantului la piaţa valorilor mobiliare
supus controlului şi anume:
    a) denumirea completă a organului care efectuează controlul;
    b) datele persoanelor  care efectuează controlul: numele,  prenumele
şi funcţiile deţinute;
    c) numărul şi   data  de  emitere  a  ordinului  pentru   efectuarea
controlului;
    d) denumirea completă a participantului la piaţa valorilor mobiliare
supus controlului;
    e) datele privind  înregistrarea de stat a participantului la  piaţa
valorilor mobiliare supus controlului;
    f) numărul şi  seria  licenţei  cu dreptul de  activitate  pe  piaţa
valorilor  mobiliare (în cazul controlului participantului  profesionist
la piaţa valorilor mobiliare);
    g) codul fiscal  al  participantului  la piaţa  valorilor  mobiliare
supus controlului;
    h) numele, prenumele persoanelor cu funcţii de răspundere;
    i) tipul controlului;
    j) poziţiile concrete din activitate care se supun controlului;
    k) data începerii şi data finisării controlului;
    l) perioada supusă   controlului,   inclusiv  numele  şi   prenumele
persoanelor  cu  funcţii  de  răspundere ale  participantului  la  piaţa
valorilor mobiliare care au activat în perioada supusă controlului;
    m) în caz de  sistare (încetare) a controlului se indică motivul  şi
termenul sistării (încetării).
    42. Actul de  control trebuie să includă menţiunea că controlul  s-a
efectuat   cu   consimţămîntul,   în   prezenţa   şi   cu   participarea
conducătorului,   contabilului-şef,   altor  persoane  cu   funcţii   de
răspundere  ale  participantului  la  piaţa  valorilor  mobiliare  supus
controlului.
    43. În partea constatantă a actului de control se reflectă acţiunile
şi  faptele  reale constatate în procesul controlului. Dacă în  procesul
efectuării controlului s-au depistat încălcări ale legislaţiei, în actul
de control se expun clar şi detaliat derogările constatate, cu trimiteri
concrete   la   punctele,  alineatele,  articolele   actelor   normative
încălcate, cît şi la documentele primare, alte documente, după caz.
    44. Dacă în procesul controlului pe anumite poziţii nu s-au depistat
derogări  de  la legislaţie, în actul de control se indică că  poziţiile
respective au fost supuse verificării şi încălcări nu s-au constatat.
    45. În partea rezolutivă a actului de control se descriu clar:
    a) rezultatele  (scurt  informativ)  controlului  efectuat  unde  se
fixează laconic încălcările depistate;
    b) drepturile  şi  obligaţiile  participantului la  piaţa  valorilor
mobiliare  supus controlului, inclusiv se indică că conducătorii şi alte
persoane  cu  funcţii  de răspundere sînt obligaţi să semneze  actul  de
control,  iar  în  cazul dezacordului cu faptele expuse  în  acesta,  să
prezinte o argumentare în scris;
    c) materialele  anexate,  care  sînt parte integrantă a  actului  de
control;
    d) semnăturile  părţilor  participante la control,  alte  însemnări,
după caz.
    46. Actul de control se numerotează şi se semnează pe fiecare pagină
de  către  membrii  grupului  de control şi  persoanele  cu  funcţii  de
răspundere  ale  participantului  la  piaţa  valorilor  mobiliare  supus
controlului.  La finele actului de control se face menţiunea "Am  primit
al   doilea   exemplar  al  actului  de  control",  în  dreptul   căreia
reprezentantul   participantului  la  piaţa  valorilor  mobiliare  supus
controlului semnează şi indică data primirii actului.
    47. În cazul   cînd   persoanele  cu  funcţii  de   răspundere   ale
participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului refuză de
a  semna  actul  de control, sub semnătura  conducătorului  grupului  de
control  se face menţiunea "A refuzat să semneze" cu indicarea datei. În
cazul  refuzului de a semna actul de control şi refuzului de a primi sub
semnătură al doilea exemplar al actului, se face menţiunea "A refuzat să
semneze  şi să primească actul". În asemenea cazuri actul de control  se
expediază  participantului la piaţa valorilor mobiliare prin intermediul
poştei  (prin  scrisoare  recomandată). Chitanţa  eliberată  de  oficiul
poştal  se  anexează  la  actul de control şi  serveşte  drept  document
justificativ   ce   confirmă  primirea  actului  de  control  de   către
participantul la piaţa valorilor mobiliare.
    48. Actul de  control  se  prezintă Preşedintelui  sau,  în  absenţa
acestuia,  Vicepreşedintelui  Comisiei Naţionale nu mai tîrziu  de  ziua
lucrătoare,  care  urmează după ziua cînd a fost finalizat controlul  şi
semnat actul (cu menţiunile respective).
    49. În caz, că  participantul  la  piaţa valorilor  mobiliare  supus
controlului în termen de şapte zile lucrătoare de la semnarea actului de
control,  prin  înaintarea  dezacordului pe actul  de  control  prezintă
materiale, probe adăugătoare, ce confirmă poziţia lui, grupul de control
examinează  materialele  prezentate şi după necesitate, fără  a  efectua
rectificări la actul (de bază) întocmeşte un act de control suplimentar.
    50. În actul  de control adiţional se indică la care act de  control
se  face  supliment, iar în partea constatatoare se  reflectă  poziţiile
modificate, cu respectarea procedurii de întocmire a actului de control,
inclusiv anexarea documentelor.
    51. Actul de  control  şi dezacordul în scris al participantului  la
piaţa  valorilor mobiliare supus controlului (dacă există), în termen de
3  zile lucrătoare de la primirea dezacordului sau expirarea  termenului
acordat pentru prezentarea dezacordului, se înaintează pentru examinarea
rezultatelor controlului la şedinţa Comisiei Naţionale.

       X. Particularităţile efectuării controalelor încrucişate

    52. Controlul   încrucişat   constă  în  verificarea   documentaţiei
participantului la piaţa valorilor mobiliare controlat, concomitent cu o
verificare a documentelor unităţilor cu care s-a intersectat activitatea
acestuia.
    53. Controalele   încrucişate  se  efectuează  fără   preîntîmpinare
prealabilă, cu respectarea cerinţelor stabilite în prezentul Regulament.
    54. Durata de  efectuare a unui control încrucişat se stabileşte  în
dependenţă de volumul de lucru, dar nu poate depăşi termenul stabilit în
pct. 17.
    55. După efectuarea    controlului    încrucişat,   indiferent    de
rezultatele obţinute, se întocmeşte actul de control încrucişat, care se
semnează  de  părţile  participante  la control.  În  actul  de  control
încrucişat  se indică clar şi cu exactitate conţinutul poziţiilor supuse
verificării,  cu  trimiteri la documentele primare, alte  documente.  În
cazul  în  care au fost depistate încălcări ale legislaţiei, în  act  se
expun  succint faptele depistate, cu referiri la documentele, datele, în
baza cărora acestea au fost stabilite.
    56. La actul  de  control  încrucişat se vor  anexa  toate  copiile,
documentele,   extrasele,  aferente  întrebărilor  supuse   verificării.
Copiile  anexelor  la  actul de control se semnează de  conducătorul  şi
contabilul-şef  al  participantului la piaţa valorilor  mobiliare  supus
controlului,   cu  indicarea  datei  cînd  au  fost  efectuate   copiile
respective.  Copia actului de control încrucişat se anexează la actul de
control de bază.

        XI. Particularităţile efectuării controalelor repetate

    57. Controlului  repetat  se supun participanţii la piaţa  valorilor
mobiliare  care au fost deja controlaţi. Controlul repetat se efectuează
pe  aceeaşi  perioadă  de  activitate  supusă  anterior  controlului  şi
cuprinde aceleaşi tipuri de operaţiuni.
    58. Scopul controalelor  repetate constă în aprecierea calităţii  şi
corectitudinii  controalelor anterior efectuate, precum şi a legalităţii
acţiunilor  membrilor  grupului  de control, care le-au  efectuat,  prin
verificarea   şi   contrapunerea  rezultatelor   controalelor   anterior
efectuate cu rezultatele reale constatate în urma controlului repetat.
    59. Efectuarea  controalelor repetate de aceiaşi membri ai  grupului
de control, ce au exercitat controlul anterior, nu se admite.
    60. Procedura   şi  ordinea  efectuării  controlului  repetat   este
identică  cu  cea  a  controlului general.  Ordinea  şi  modalitatea  de
întocmire a actului de control repetat este identică cu cea a întocmirii
actului  de control general. În actul de control repetat se indică  clar
şi  deplin  încălcările depistate în procesul controlului repetat, cu  o
descriere comparativă concomitentă a încălcărilor depistate anterior.
    61. În caz de  depistare  a încălcărilor în  rezultatul  controlului
repetat,  la  decizia  Comisiei Naţionale, faţă de  persoanele  care  au
efectuat  controlul anterior se vor aplica măsuri de pedeapsă  prevăzute
de legislaţia în vigoare.

                        XII. Dispoziţii finale

    62. În caz dacă,   ca  urmare  a  controlului,  au  fost   expediate
prescripţii  privind înlăturarea încălcărilor respective ale legislaţiei
din   domeniu,   participantul  la  piaţa  valorilor  mobiliare,   supus
controlului, este obligat în termenul stabilit în prescripţie să execute
cerinţele expuse şi să prezinte darea de seamă la Comisia Naţională prin
poştă (prin scrisoare recomandată).
    63. La darea   de  seamă  se  anexează  materialele,  care  confirmă
executarea  acţiunilor obligatorii indicate în prescripţie sau  citaţie,
care  au  adus  la înlăturarea încălcărilor legislaţiei  cu  privire  la
valorile mobiliare admise.
    64. După necesitate,  la decizia Comisiei Naţionale, aceste dări  de
seamă se supun controlului suplimentar.
    65. Materialele de control şi dările de seamă se adună într-un dosar
separat şi se păstrează la Comisia Naţională în modul stabilit.
    66. Comisia Naţională  ţine registrul corespunzător al  controalelor
efectuate la participanţii la piaţa valorilor mobiliare.