COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE Hotărîre privind Regulamentul cu privire la modul de efectuare a controalelor activităţii participanţilor la piaţa valorilor mobiliare de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare Nr.9/7 din 14.03.2002 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.117-119/270 din 15.08.2002 * * * În temeiul art.1 alin.(1) al Legii nr.199 din 18.11.98 cu privire la piaţa valorilor mobiliare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.27-28, art.123) şi art.1 alin.(1) al Legii nr.192-XIV din 12.11.98 privind Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.22-23, art.91), COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE HOTĂRĂŞTE: 1. A aproba Regulamentul cu privire la modul de efectuare a controalelor activităţii participanţilor la piaţa valorilor mobiliare de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (se anexează). 2. Controlul asupra executării Regulamentului indicat în punctul 1 al prezentei hotărîri, inclusiv ţinerea evidenţei controalelor efectuate, se pune în sarcina Departamentului supraveghere, control şi anchetă. PREŞEDINTELE COMISIEI NAŢIONALE A VALORILOR MOBILIARE Gheorghe CĂLCÎI Chişinău, 14 martie 2002. Nr. 9/7. Anexă la Hotărîrea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.9/7 din 14.03.2002 REGULAMENTUL cu privire la modul de efectuare a controalelor activităţii participanţilor la piaţa valorilor mobiliare de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare I. Dispoziţii generale 1. Regulamentul cu privire la modul de efectuare a controalelor activităţii participanţilor la piaţa valorilor mobiliare de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (în continuare - Regulamentul) este elaborat în baza Legii privind Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Legii cu privire la piaţa valorilor mobiliare şi Regulamentului de ordine interioară a Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare. 2. Prin prezentul Regulament Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (în continuare - Comisia Naţională) stabileşte normele şi procedurile de efectuare a controalelor pentru asigurarea respectării legilor şi altor acte normative în domeniul pieţei valorilor mobiliare de către participanţii la piaţa valorilor mobiliare. II. Dispunerea efectuării controlului 3. Comisia Naţională, ca autoritate a administraţiei publice, care efectuează reglementarea, supravegherea şi controlul pieţei valorilor mobiliare, dispune prin decizie efectuarea de controale privind respectarea legislaţiei şi reglementărilor în domeniu. III. Tipurile de controale 4. În sensul prezentului Regulament noţiunea de control are următoarea semnificaţie: - revizie, verificare, analiză a unei activităţi pentru a urmări mersul ei şi corespunderea prevederilor legislaţiei în vigoare. 5. După modul de efectuare se disting: a) controale planificate - controale efectuate de organul de control în baza planului de lucru al Comisiei Naţionale cel mult o dată pe parcursul anului calendaristic. Controalele planificate se efectuează cu preîntîmpinarea prealabilă a participantului la piaţa valorilor mobiliare; b) controale inopinate - controale efectuate de organul de control fără preîntîmpinare prealabilă în cazul primirii informaţiei despre încălcarea de către participantul la piaţa valorilor mobiliare a legislaţiei cu privire la piaţa valorilor mobiliare, precum şi a drepturilor investitorilor. Controalele inopinate nu se includ în planul de control al organului de control; c) controale încrucişate - controale, în cadrul cărora se pot verifica mai mulţi participanţi la piaţa valorilor mobiliare, activitatea cărora se intersectează; d) controale repetate - controale efectuate în situaţia cînd rezultatele controlului anterior sînt neconcludente, incomplete sau nesatisfăcătoare. 6. După gradul de extindere se disting: a) controale complexe (frontale) - verificarea tuturor actelor şi a operaţiunilor efectuate pe piaţa valorilor mobiliare de participantul la piaţa valorilor mobiliare; b) controale tematice - verificarea onorării de către participanţii la piaţa valorilor mobiliare a unor obligaţiuni şi a executării unor operaţiuni cu valori mobiliare. 7. După locul desfăşurării se disting: a) controale la faţa locului (faptice) - verificarea pe teren prin observarea directă a obiectelor, proceselor şi fenomenelor, prin cercetarea şi analiza activităţii participantului la piaţa valorilor mobiliare; b) controale documentare - verificarea, analiza activităţii unui participant la piaţa valorilor mobiliare prin examinarea şi controlul informaţiei şi dărilor de seamă pe o perioadă determinată de timp prezentate Comisiei Naţionale. IV. Obiectul şi subiecţii controlului 8. Obiect al controlului este verificarea respectării prevederilor legislaţiei Republicii Moldova ce ţine de domeniul pieţei valorilor mobiliare, actelor normative, standardelor şi cerinţelor, aprobate de Comisia Naţională. 9. Subiecţi ai controlului sînt participanţii la piaţa valorilor mobiliare: persoanele care activează pe piaţa valorilor mobiliare în calitate de participanţi profesionişti, societăţile pe acţiuni şi investitorii. V. Temeiurile efectuării controalelor 10. Temeiuri ale efectuării controalelor activităţii pe piaţa valorilor mobiliare se consideră: a) planurile de control (anuale, trimestriale), aprobate de Comisia Naţională; b) rezultatele analizei datelor din dările de seamă şi informaţiilor prezentate de participanţii la piaţa valorilor mobiliare; c) plîngerile, cererile şi adresările persoanelor fizice şi juridice (acţionarilor, investitorilor, clienţilor participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare, înşişi participanţilor profesionişti şi altor persoane); d) publicaţiile din mass-media; e) informaţiile despre efectuarea tranzacţiilor cu implicarea insiderilor; f) adresările organelor publice abilitate; g) neprezentarea sau prezentarea eronată a informaţiei în documentele şi dările de seamă către Comisia Naţională; h) alte cazuri. 11. În primul rînd, în planurile de control se includ participanţii la piaţa valorilor mobiliare referitor la care se deţin informaţii despre încălcări. VI. Modul de organizare a controlului 12. Controlul se efectuează la decizia Comisiei Naţionale, care determină scopul, subiectul, tipul şi perioada supusă controlului. 13. Controlul se efectuează de către angajaţii Comisiei Naţionale, numiţi prin ordinul Preşedintelui sau, în absenţa acestuia, a Vicepreşedintelui Comisiei Naţionale. 14. Ordinul trebuie să determine scopul controlului, subiectul (-ele) controlului, tipul controlului, componenţa grupului de control, cu indicarea conducătorului acestuia, termenul de efectuare a controlului, precum şi să conţină un test (plan) de control. 15. În testul (planul) de control se indică direcţiile de activitate pasibile controlului obligatoriu şi perioada controlată a activităţii participantului la piaţa valorilor mobiliare, precum şi alte chestiuni. 16. Controalele, de regulă, se desfăşoară la locul amplasării efective a participantului la piaţa valorilor mobiliare, în zilele şi orele de lucru ale acestuia, stabilite în corespundere cu legislaţia Republicii Moldova, cu excepţia cazului de efectuare a controlului documentar. 17. Termenul efectuării controlului se indică luîndu-se în consideraţie tipul controlului şi nu poate depăşi 30 de zile lucrătoare, iar pentru fonduri de investiţii şi companii fiduciare - 60 de zile lucrătoare. Termenul controlului poate fi modificat în dependenţă de dificultatea lui, cantitatea şi volumul informaţiei verificate sau alte circumstanţe apărute. Decizia privind modificarea termenului controlului se ia de către Preşedintele sau, în absenţa acestuia, de Vicepreşedintele Comisiei Naţionale, în baza unei note argumentate, prezentate de membrii grupului de control (conducătorul grupului de control). 18. Pregătirea către efectuarea controlului include: a) analiza rezultatelor controalelor anterioare; b) analiza documentaţiei şi informaţiei deţinute de Comisia Naţională referitoare la activitatea participantului la piaţa valorilor mobiliare; c) analiza adresărilor care au servit drept temei pentru iniţierea controlului. 19. În cazul efectuării controlului planificat, participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului este anunţat despre iniţierea acestuia cu trei zile înainte de începere. În caz dacă participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului nu poate fi contactat (pentru comunicarea datei începerii controlului), grupul de control se deplasează pe adresa juridică din documentele de constituire sau cea de reşedinţă de care dispune Comisia Naţională. 20. În caz dacă se constată că participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului este lipsă (uşa încuiată) sau nu se află pe adresa juridică indicată, grupul de control întocmeşte un proces-verbal de constatare. 21. Ulterior, conducătorul grupului de control va expedia prin poştă (prin scrisori recomandate) citaţii pe adresa juridică şi/sau poştală în cazul în care participantul la piaţa valorilor mobiliare este persoană juridică, sau la domiciliu în cazul în care participantul la piaţa valorilor mobiliare este persoană fizică. În citaţie se va indica şi faptul deplasării la faţa locului cu descrierea celor constatate. 22. În cazul în care participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului nu se află pe adresa indicată în documente şi ignorează cerinţele citaţiei, Comisia Naţională, în conformitate cu pct.5 art.2 din Legea nr.416-XII din 18 decembrie 1990 cu privire la poliţie, adresează organelor de poliţie o interpelare oficială în care se stipulează problema în cauză şi la care se anexează copia procesului-verbal, indicat în pct.20 al prezentului Regulament, şi a citaţiei. 23. În cazul în care participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului, din motive obiective (boală, delegaţie, concediu etc.), cere amînarea controlului pe o perioadă determinată de timp, dacă nu există alte informaţii ce ar contraveni motivaţiilor menţionate în cererea oficială a subiectului controlului, Comisia Naţională poate accepta amînarea termenului de efectuare a controlului. VII. Drepturile şi obligaţiunile membrilor grupului de control 24. În componenţa grupului de control se includ persoanele, care nu sunt cointeresate personal, patrimonial sau altfel în rezultatele controlului efectuat, nu au în proprietate o parte din capitalul social (acţiuni) al participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului sau al persoanelor lui afiliate. 25. Împuternicirile grupului de control se confirmă prin copiile autentificate ale deciziei Comisiei Naţionale şi ordinului Preşedintelui sau, în absenţa acestuia, Vicepreşedintelui Comisiei Naţionale, care se prezintă participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului. 26. Conducătorul grupului de control înainte de începerea efectuării controlului şi la finalizarea acestuia va efectua înscrisul respectiv în condica de înregistrare a controalelor ţinută de participantul la piaţa valorilor mobiliare. 27. Membrii grupului de control sunt în drept: a) să dispună de acces liber în încăperile şi pe teritoriul participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului; b) să ceară de la participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului şi colaboratorii împuterniciţi ai acestuia orice informaţie, documentele originale sau copiile documentelor legate de tematica controlului; c) să ceară de la participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului şi colaboratorii împuterniciţi ai acestuia certificate, explicaţii orale şi scrise; d) să înainteze faţă de participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului alte cerinţe prevăzute de Comisia Naţională în conformitate cu legislaţia în vigoare. 28. În caz dacă participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului sau colaboratorii împuterniciţi ai acestuia declară despre imposibilitatea de a prezenta careva documente din birou, safeu sau alt loc de păstrare din lipsă de cheie sau din alt motiv neîntemeiat, membrul grupului de control sigiliază acest loc pînă la posibilitatea deschiderii lui de către persoana controlată. 29. În cazul expus în pct.28 al prezentului Regulament participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului va da o explicaţie în scris referitor la imposibilitatea prezentării documentelor respective, pe care va indica data, semnătura şi ştampila întreprinderii, iar membrii grupului de control vor întocmi un proces-verbal de constatare, în care se va fixa faptul în cauză. 30. Membrii grupului de control sînt obligaţi: a) să informeze participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului despre drepturile şi obligaţiile acestuia la efectuarea controlului; b) să clarifice toate obiectivele efectuării controlului; c) să nu împiedice desfăşurarea normală a activităţii participantului la piaţa valorilor mobiliare; d) să asigure integritatea şi restituirea originalelor documentelor primite pe parcursul controlului; e) să nu scoată documentele puse la dispoziţia grupului de control din incinta participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului decît în cazuri excepţionale; f) în cazul depistării în procesul controlului a unor încălcări, care nu vor fi posibile de demonstrat la momentul perfectării actului de control, să întocmească un proces-verbal de constatare, care se prezintă Comisiei Naţionale cel tîrziu a doua zi şi constituie anexă la actul de control; g) să întocmească la finele perioadei controlului un act asupra totalurilor controlului; h) să nu divulge informaţia obţinută în cadrul controlului, care conform legislaţiei în vigoare se consideră taină comercială sau de altă natură; i) să prezinte la finele controlului participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului actul de control pentru semnare. 31. În conformitate cu ordinul de control, conducătorul grupului de control: a) poartă răspundere pentru efectuarea controlului şi realizarea scopurilor stabilite în ordin; b) organizează şi distribuie obligaţiunile între membrii grupului de control; c) stabileşte regimul şi modalitatea de lucru a grupului de control; d) dă indicaţii spre executare obligatorie grupului de control; e) conlucrează cu persoanele cu funcţii de răspundere ale participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului; f) verifică corectitudinea întocmirii actului de control. 32. Membrii grupului de control se subordonează conducătorului grupului în limitele împuternicirilor acordate acestuia prin prezentul Regulament. 33. Conducătorul grupului de control este în drept să decidă, în baza ordinului indicat în pct.14, să efectueze controlul altui participant al pieţei valorilor mobiliare, activitatea căruia este direct legată de activitatea participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului. În acest caz, atribuţiile membrilor grupului de lucru pentru controlul altui participant la piaţa valorilor mobiliare se confirmă prin ordinul Preşedintelui sau, în absenţa acestuia, a Vicepreşedintelui Comisiei Naţionale, eliberat în baza demersului conducătorului grupului de control. VIII. Drepturile şi obligaţiunile participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului 34. Participantul la piaţa valorilor mobiliare va asigura ţinerea condicii de înregistrare a controalelor. 35. În timpul efectuării controlului participantul la piaţa valorilor mobiliare este în drept: a) să verifice împuternicirile reprezentanţilor Comisiei Naţionale; b) să se informeze referitor la drepturile şi obligaţiunile sale; c) să atace acţiunile membrilor grupului de control în faţa Preşedintelui sau, în absenţa acestuia, a Vicepreşedintelui Comisiei Naţionale; d) să ia cunoştinţă de procesele-verbale de constatare întocmite în cazul cînd au fost depistate încălcări ale legislaţiei în vigoare; e) să ia cunoştinţă de actul de control la finalizarea controlului, iar în cazul existenţei obiecţiilor privind conţinutul actului, în termen de şase zile să anexeze la el note scrise, privind dezacordul cu chestiunile expuse; f) să atace rezultatele controlului la Comisia Naţională. 36. În timpul efectuării controlului participantul la piaţa valorilor mobiliare este obligat: a) să asigure prezenţa conducătorului, contabilului-şef, sau a suplinitorilor acestora, precum şi conducătorilor subdiviziunilor de bază şi altor persoane cu funcţii de răspundere; b) să asigure pentru fiecare membru al grupului de control accesul liber în încăperile de serviciu pe parcursul zilei de lucru; c) să asigure sprijinul şi condiţiile necesare desfăşurării optime a controlului; d) să prezinte la cererea membrilor grupului de control documentele de contabilitate, documentele specifice activităţii de tranzacţionare, procesele-verbale, corespondenţa şi orice fel de acte sau informaţii solicitate (în dependenţă de tematica controlului), copiile acestora; e) să permită verificarea valorilor mobiliare pe care le administrează sau le are la depozit sau în custodie; f) să prezinte la cererea membrilor grupului de control note în formă scrisă, să furnizeze informaţii şi explicaţii reale şi exacte, verbale sau scrise, în legătură cu esenţa chestiunilor supuse controlului; g) să semneze procesele-verbale de constatare şi actul de control. 37. Cerinţele membrilor grupului de control, legate de executarea obligaţiunilor de serviciu, sînt obligatorii pentru participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului. 38. Neexecutarea sau executarea neadecvată de către participantul la piaţa valorilor mobiliare a obligaţiunilor, stabilite la pct. 36, se consideră drept opunere efectuării controlului. IX. Întocmirea actului de control 39. În baza rezultatelor controlului participantului la piaţa valorilor mobiliare, se întocmeşte actul de control respectiv. Actul de control se întocmeşte în două exemplare. Primul exemplar al actului rămîne la Comisia Naţională, iar al doilea exemplar se înmînează (se remite) participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului. 40. Actul de control se constituie din trei părţi componente: a) partea introductivă; b) partea constatantă; c) partea rezolutivă. 41. În partea introductivă a actului de control se reflectă datele de ordin informativ privind efectuarea controlului şi datele cu caracter general despre activitatea participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului şi anume: a) denumirea completă a organului care efectuează controlul; b) datele persoanelor care efectuează controlul: numele, prenumele şi funcţiile deţinute; c) numărul şi data de emitere a ordinului pentru efectuarea controlului; d) denumirea completă a participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului; e) datele privind înregistrarea de stat a participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului; f) numărul şi seria licenţei cu dreptul de activitate pe piaţa valorilor mobiliare (în cazul controlului participantului profesionist la piaţa valorilor mobiliare); g) codul fiscal al participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului; h) numele, prenumele persoanelor cu funcţii de răspundere; i) tipul controlului; j) poziţiile concrete din activitate care se supun controlului; k) data începerii şi data finisării controlului; l) perioada supusă controlului, inclusiv numele şi prenumele persoanelor cu funcţii de răspundere ale participantului la piaţa valorilor mobiliare care au activat în perioada supusă controlului; m) în caz de sistare (încetare) a controlului se indică motivul şi termenul sistării (încetării). 42. Actul de control trebuie să includă menţiunea că controlul s-a efectuat cu consimţămîntul, în prezenţa şi cu participarea conducătorului, contabilului-şef, altor persoane cu funcţii de răspundere ale participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului. 43. În partea constatantă a actului de control se reflectă acţiunile şi faptele reale constatate în procesul controlului. Dacă în procesul efectuării controlului s-au depistat încălcări ale legislaţiei, în actul de control se expun clar şi detaliat derogările constatate, cu trimiteri concrete la punctele, alineatele, articolele actelor normative încălcate, cît şi la documentele primare, alte documente, după caz. 44. Dacă în procesul controlului pe anumite poziţii nu s-au depistat derogări de la legislaţie, în actul de control se indică că poziţiile respective au fost supuse verificării şi încălcări nu s-au constatat. 45. În partea rezolutivă a actului de control se descriu clar: a) rezultatele (scurt informativ) controlului efectuat unde se fixează laconic încălcările depistate; b) drepturile şi obligaţiile participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului, inclusiv se indică că conducătorii şi alte persoane cu funcţii de răspundere sînt obligaţi să semneze actul de control, iar în cazul dezacordului cu faptele expuse în acesta, să prezinte o argumentare în scris; c) materialele anexate, care sînt parte integrantă a actului de control; d) semnăturile părţilor participante la control, alte însemnări, după caz. 46. Actul de control se numerotează şi se semnează pe fiecare pagină de către membrii grupului de control şi persoanele cu funcţii de răspundere ale participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului. La finele actului de control se face menţiunea "Am primit al doilea exemplar al actului de control", în dreptul căreia reprezentantul participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului semnează şi indică data primirii actului. 47. În cazul cînd persoanele cu funcţii de răspundere ale participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului refuză de a semna actul de control, sub semnătura conducătorului grupului de control se face menţiunea "A refuzat să semneze" cu indicarea datei. În cazul refuzului de a semna actul de control şi refuzului de a primi sub semnătură al doilea exemplar al actului, se face menţiunea "A refuzat să semneze şi să primească actul". În asemenea cazuri actul de control se expediază participantului la piaţa valorilor mobiliare prin intermediul poştei (prin scrisoare recomandată). Chitanţa eliberată de oficiul poştal se anexează la actul de control şi serveşte drept document justificativ ce confirmă primirea actului de control de către participantul la piaţa valorilor mobiliare. 48. Actul de control se prezintă Preşedintelui sau, în absenţa acestuia, Vicepreşedintelui Comisiei Naţionale nu mai tîrziu de ziua lucrătoare, care urmează după ziua cînd a fost finalizat controlul şi semnat actul (cu menţiunile respective). 49. În caz, că participantul la piaţa valorilor mobiliare supus controlului în termen de şapte zile lucrătoare de la semnarea actului de control, prin înaintarea dezacordului pe actul de control prezintă materiale, probe adăugătoare, ce confirmă poziţia lui, grupul de control examinează materialele prezentate şi după necesitate, fără a efectua rectificări la actul (de bază) întocmeşte un act de control suplimentar. 50. În actul de control adiţional se indică la care act de control se face supliment, iar în partea constatatoare se reflectă poziţiile modificate, cu respectarea procedurii de întocmire a actului de control, inclusiv anexarea documentelor. 51. Actul de control şi dezacordul în scris al participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului (dacă există), în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea dezacordului sau expirarea termenului acordat pentru prezentarea dezacordului, se înaintează pentru examinarea rezultatelor controlului la şedinţa Comisiei Naţionale. X. Particularităţile efectuării controalelor încrucişate 52. Controlul încrucişat constă în verificarea documentaţiei participantului la piaţa valorilor mobiliare controlat, concomitent cu o verificare a documentelor unităţilor cu care s-a intersectat activitatea acestuia. 53. Controalele încrucişate se efectuează fără preîntîmpinare prealabilă, cu respectarea cerinţelor stabilite în prezentul Regulament. 54. Durata de efectuare a unui control încrucişat se stabileşte în dependenţă de volumul de lucru, dar nu poate depăşi termenul stabilit în pct. 17. 55. După efectuarea controlului încrucişat, indiferent de rezultatele obţinute, se întocmeşte actul de control încrucişat, care se semnează de părţile participante la control. În actul de control încrucişat se indică clar şi cu exactitate conţinutul poziţiilor supuse verificării, cu trimiteri la documentele primare, alte documente. În cazul în care au fost depistate încălcări ale legislaţiei, în act se expun succint faptele depistate, cu referiri la documentele, datele, în baza cărora acestea au fost stabilite. 56. La actul de control încrucişat se vor anexa toate copiile, documentele, extrasele, aferente întrebărilor supuse verificării. Copiile anexelor la actul de control se semnează de conducătorul şi contabilul-şef al participantului la piaţa valorilor mobiliare supus controlului, cu indicarea datei cînd au fost efectuate copiile respective. Copia actului de control încrucişat se anexează la actul de control de bază. XI. Particularităţile efectuării controalelor repetate 57. Controlului repetat se supun participanţii la piaţa valorilor mobiliare care au fost deja controlaţi. Controlul repetat se efectuează pe aceeaşi perioadă de activitate supusă anterior controlului şi cuprinde aceleaşi tipuri de operaţiuni. 58. Scopul controalelor repetate constă în aprecierea calităţii şi corectitudinii controalelor anterior efectuate, precum şi a legalităţii acţiunilor membrilor grupului de control, care le-au efectuat, prin verificarea şi contrapunerea rezultatelor controalelor anterior efectuate cu rezultatele reale constatate în urma controlului repetat. 59. Efectuarea controalelor repetate de aceiaşi membri ai grupului de control, ce au exercitat controlul anterior, nu se admite. 60. Procedura şi ordinea efectuării controlului repetat este identică cu cea a controlului general. Ordinea şi modalitatea de întocmire a actului de control repetat este identică cu cea a întocmirii actului de control general. În actul de control repetat se indică clar şi deplin încălcările depistate în procesul controlului repetat, cu o descriere comparativă concomitentă a încălcărilor depistate anterior. 61. În caz de depistare a încălcărilor în rezultatul controlului repetat, la decizia Comisiei Naţionale, faţă de persoanele care au efectuat controlul anterior se vor aplica măsuri de pedeapsă prevăzute de legislaţia în vigoare. XII. Dispoziţii finale 62. În caz dacă, ca urmare a controlului, au fost expediate prescripţii privind înlăturarea încălcărilor respective ale legislaţiei din domeniu, participantul la piaţa valorilor mobiliare, supus controlului, este obligat în termenul stabilit în prescripţie să execute cerinţele expuse şi să prezinte darea de seamă la Comisia Naţională prin poştă (prin scrisoare recomandată). 63. La darea de seamă se anexează materialele, care confirmă executarea acţiunilor obligatorii indicate în prescripţie sau citaţie, care au adus la înlăturarea încălcărilor legislaţiei cu privire la valorile mobiliare admise. 64. După necesitate, la decizia Comisiei Naţionale, aceste dări de seamă se supun controlului suplimentar. 65. Materialele de control şi dările de seamă se adună într-un dosar separat şi se păstrează la Comisia Naţională în modul stabilit. 66. Comisia Naţională ţine registrul corespunzător al controalelor efectuate la participanţii la piaţa valorilor mobiliare.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀