joi, 21 noiembrie 2002
Hotărîre nr.25/6 din 27.06.2002 cu privire la aprobarea Regulamentului privind accesul la informaţiile deţinute de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare
                COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE
            Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului
          privind accesul la informaţiile deţinute de Comisia
                    Naţională a Valorilor Mobiliare

                        Nr.25/6  din  27.06.2002

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.154-157/361 din 21.11.2002

                                * * *

    În vederea executării  prevederilor art.11 alin.(2) lit.c) din Legea
nr.982-XIV  din  11.05.2000  privind accesul  la  informaţie  (Monitorul
Oficial  nr.88-90  din  28.07.2000),  precum  şi  în  scopul  stabilirii
condiţiilor  de  bază referitoare la modalitatea de selectare,  stocare,
accesare   şi  furnizare  a  informaţiilor  deţinute  de  către  Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare,
    COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE
                              HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă Regulamentul  privind accesul la informaţiile deţinute  de
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (se anexează).

    PREŞEDINTELE
    COMISIEI NAŢIONALE
    A VALORILOR MOBILIARE                       Gheorghe CĂLCÎI

    Chişinău, 27 iunie 2002.
    Nr. 25/6.

                                                        Anexă
                                                la Hotărîrea CNVM
                                              nr.25/6 din 27.06.2002

                             REGULAMENTUL
               privind accesul la informaţiile deţinute
              de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare

                          Dispoziţii generale
    1.1. Regulamentul   privind  accesul  la  informaţiile  deţinute  de
Comisia  Naţională  a Valorilor Mobiliare (în continuare  -  Regulament)
este  aprobat  în conformitate cu Legea privind accesul  la  informaţie,
Legea  cu  privire  la secretul de stat, Legea cu  privire  la  secretul
comercial,  Legea cu privire la Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare,
Legea  serviciului  public, Legea cu privire la informatică,  alte  acte
legislative ce se referă la accesul la informaţie.
    1.2. Regulamentul este aprobat în vederea executării lit.c) alin.(2)
al  art.11  din  Legea  privind accesul la informaţie, şi  are  ca  scop
stabilirea  condiţiilor de bază referitoare la modalitatea de selectare,
stocare,  accesare  şi  furnizare a informaţiilor  deţinute  de  Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare (în continuare - Comisia Naţională).
    1.3. Regulamentul stabileşte:
    a) clasificarea informaţiilor deţinute de Comisia Naţională;
    b) modul de accesare a informaţiilor deţinute de Comisia Naţională;
    c) drepturile  şi  obligaţiile  membrilor şi  angajaţilor  Direcţiei
Executive  a  Comisiei  Naţionale referitoare la  selectarea,  stocarea,
accesarea şi furnizarea informaţiilor deţinute de Comisia Naţională;
    d) modalitatea  de  difuzare  publică a  informaţiilor  deţinute  de
Comisia Naţională.
    1.4. În sensul   prezentului  Regulament  se  definesc   următoarele
noţiuni:
    a) informaţii   deţinute  de  Comisia  Naţională  (în  continuare  -
informaţii)  -  totalitatea informaţiilor aflate la dispoziţia  Comisiei
Naţionale:  informaţiile  obţinute  de la  participanţii  profesionişti,
inclusiv   dările  de  seamă  specializate  şi  documentele  ce  ţin  de
constituirea  participantului  profesionist;  dosarele  societăţilor  pe
acţiuni, inclusiv dările de seamă ale emitenţilor, documentele ce ţin de
constituirea  societăţii  pe  acţiuni  şi  informaţiile  referitoare  la
adunările  generale; corespondenţa Comisiei Naţionale: actele,  avizele,
analizele  şi  oricare alte înscrisuri elaborate de  Comisia  Naţională;
adresările  şi  interpelările  către Comisia  Naţională;  adresările  şi
interpelările  Comisiei Naţionale către alte organe de stat sau persoane
fizice şi juridice; Registrele ţinute de către Comisia Naţională; bazele
de   date  create  şi  întreţinute  de  Comisia  Naţională;  orice  alte
informaţii  aflate în posesia şi la dispoziţia Comisiei Naţionale,  care
au   fost  acumulate,  obţinute  sau  elaborate  de  către  membrii   şi
colaboratorii Comisiei Naţionale în exerciţiul funcţiei;
    b) solicitant  al  informaţiei - persoana fizică sau juridică,  care
solicită Comisiei Naţionale prezentarea de informaţii;
    c) informaţii  secretizate  - informaţiile ce constituie  secret  de
stat, secret comercial şi informaţii confidenţiale despre persoane.

                     2. Clasificarea informaţiilor
    2.1. În dependenţă   de  conţinutul  informaţiei  şi  de  gradul  de
secretizare  a acesteia, informaţiile vor fi clasificate în  următoarele
categorii:
    a) informaţii ce constituie secret de stat;
    b) informaţii ce constituie secret comercial;
    c) informaţii confidenţiale despre persoane;
    d) informaţii publice.

               Informaţiile ce constituie secret de stat
    2.2. Pot fi atribuite   la  categoria  informaţiilor  ce  constituie
secret de stat doar informaţiile care cumulează următoarele condiţii:
    a) corespund  cerinţelor  Legii  cu privire la secretul de  stat  şi
noţiunii secretului de stat indicate în Legea numită;
    b) sînt incluse  în Nomenclatorul informaţiilor ce sînt atribuite la
secret de stat aprobat de către Preşedintele Republicii Moldova.
    2.3. Informaţiile  ce  constituie secret de stat vor fi păstrate  în
dosare  care  vor  conţine inscripţia "SECRET DE STAT" şi  cu  indicarea
gradului de secretizare.
    2.4. Atribuirea   informaţiilor   la  categoria   informaţiilor   ce
constituie  secret  de  stat  se face  de  către  Preşedintele  Comisiei
Naţionale.  Preşedintele  Comisiei  Naţionale  este  responsabil  pentru
deciziile   sale   privind   atribuirea   informaţiilor   la   categoria
informaţiilor ce constituie secret de stat.
    2.5. În cazul  stabilirii necesităţii de atribuire a unor informaţii
la  categoria  informaţiilor  ce  constituie  secret  de  stat,  Comisia
Naţională  va  întocmi  Nomenclatorul  informaţiilor  ce  urmează  a  fi
atribuite  la  categoria  informaţiilor ce constituie  secret  de  stat.
Nomenclatorul  va  include  informaţiile la care Comisia  Naţională  are
dreptul  de  dispoziţie, şi va stabili gradul de secretizare  a  acestor
informaţii.  Nomenclatorul  se  aprobă de  către  Preşedintele  Comisiei
Naţionale şi nu se dă publicităţii.
    2.6. În cazul    atribuirii   anumitor   informaţii   la   categoria
informaţiilor  ce  constituie  secret  de  stat,  Comisia  Naţională  va
institui  şi  va  ţine Registrul informaţiilor ce constituie  secret  de
stat, care va cuprinde:
    a) denumirea informaţiei;
    b) numărul dosarului în care este păstrată informaţia;
    c) gradul de secretizare a informaţiei;
    d) data atribuirii   informaţiei   la  categoria  informaţiilor   ce
constituie secret de stat;
    e) termenul de secretizare a informaţiei;
    f) sursa de obţinere a informaţiei;
    g) numele şi  semnătura  Preşedintelui  Comisiei  Naţionale  care  a
efectuat  atribuirea  informaţiei  date la  categoria  informaţiilor  ce
constituie secret de stat;
    h) numele, prenumele  şi  semnătura persoanei care a avut  acces  la
această informaţie cu indicarea datei la care a fost efectuat accesul;
    i) numele şi  semnătura persoanei cu funcţii de răspundere desemnate
de  către  Preşedintele  Comisiei Naţionale de a efectua  înscrierea  în
Registru, cu indicarea datei la care a fost efectuată înscrierea.

              Informaţiile ce constituie secret comercial
    2.7. Pot fi atribuite   la  categoria  informaţiilor  ce  constituie
secret comercial doar informaţiile care cumulează următoarele condiţii:
    a) corespund  cerinţelor  Legii cu privire la secretul comercial  şi
noţiunii secretului comercial indicate în Legea numită;
    b) sînt calificate    ca   atare   de   către   agentul    comercial
(întreprinzătorul  persoană  fizică  sau  juridică) la  care  se  referă
această  informaţie  în  conformitate cu Legea cu  privire  la  secretul
comercial;
    c) sînt calificate   ca   atare  de  către  Comisia   Naţională   în
conformitate cu Legea cu privire la secretul comercial.
    2.8. Informaţiile  ce constituie secret comercial vor fi păstrate în
dosare care vor conţine inscripţia "SECRET COMERCIAL".
    2.9. În cazul  deţinerii unor informaţii care vor constitui  secrete
comerciale,   Comisia  Naţională  va  institui  şi  va  ţine   Registrul
informaţiilor ce constituie secret comercial, care va cuprinde:
    a) denumirea informaţiei;
    b) numărul dosarului în care este păstrată informaţia;
    c) sursa de obţinere a informaţiei;
    d) numele, prenumele  şi  semnătura persoanei care a avut  acces  la
această informaţie cu indicarea datei la care a fost efectuat accesul;
    e) numele şi  semnătura persoanei cu funcţii de răspundere desemnate
de  către  Preşedintele  Comisiei Naţionale de a efectua  înscrierea  în
Registru, cu indicarea datei la care a fost efectuată înscrierea.

              Informaţiile confidenţiale despre persoane
    2.10. Pot fi  atribuite  la  categoria  informaţiilor  confidenţiale
despre persoane doar informaţiile care cumulează următoarele condiţii:
    a) constituie  informaţie  cu  caracter  personal  a  unei  persoane
private identificate sau identificabile, a cărei dezvăluire ar constitui
o violare a intimităţii persoanei la care se referă informaţia dată;
    b) este calificată  ca  atare  de către persoana fizică la  care  se
referă informaţia dată sau de către tutorele sau curatorul acesteia.
    2.11. Pe dosarele   care   vor  conţine  documente   cu   informaţii
confidenţiale   despre   persoane  se  va  aplica  inscripţia   "CONŢINE
INFORMAŢII  CONFIDENŢIALE DESPRE PERSOANE". Nemijlocit pe documentele cu
informaţii   confidenţiale  despre  persoane  se  va  aplica  inscripţia
"INFORMAŢII CONFIDENŢIALE DESPRE PERSOANE".

                         Informaţiile publice
    2.12. Fac parte  din  categoria  informaţiilor  publice  orice  alte
informaţii  care  nu  sînt  atribuite la  categoriile  informaţiilor  ce
constituie  secret de stat, informaţiilor ce constituie secret comercial
şi informaţiilor confidenţiale despre persoane.
    2.13. Pentru  informaţiile publice se vor ţine registrele respective
doar dacă acest lucru este necesar.
    2.14. Preşedintele  Comisiei Naţionale va numi persoane responsabile
de asigurarea acumulării, păstrării şi dezvăluirii informaţiilor publice.

             3. Informaţiile ce constituie secret de stat,
                   secret comercial şi informaţiile
                     confidenţiale despre persoane
    3.1. Următoarele  tipuri  de informaţii vor fi secretizate  doar  în
cazul  şi în partea în care acestea vor conţine informaţii ce constituie
secret  de  stat,  secret comercial şi informaţii  confidenţiale  despre
persoane:
    a) actele de   control,   notele  informative  efectuate   în   urma
controlului,  precum  şi  materialele aferente controlului  efectuat  de
Departamentele Comisiei Naţionale;
    b) corespondenţa oficială a Comisiei Naţionale;
    c) informaţiile prezentate la cererile Comisiei Naţionale;
    d) informaţiile   din  notele  informative  ale  Comisiei  Naţionale
privind  activitatea,  acţiunile sau inacţiunile persoanelor fizice  sau
juridice;
    e) contractele     emitenţilor,    participanţilor    profesionişti,
investitorilor etc.
    3.2. Vor fi atribuite   la  categoria  informaţiilor   confidenţiale
despre   persoane   datele  personale  despre  subscriitorii   valorilor
mobiliare şi a fondatorilor participanţilor profesionişti.

                 4. Modul de accesare a informaţiilor
    4.1. Comisia  Naţională  este  obligată  să creeze  condiţii  ce  ar
asigura protecţia informaţiilor secretizate, precum şi să le păstreze în
aşa mod, încît să fie asigurat accesul limitat la acestea.
    4.2. Informaţiile secretizate vor fi eliberate solicitanţilor în aşa
mod  încît  accesul  la una dintre informaţii să nu permită  accesul  la
altele.
    4.3. Orice persoană  care  solicită  accesul la  anumite  informaţii
secretizate  este obligată să-şi justifice interesul pentru informaţiile
solicitate.
    4.4. Accesul  la informaţiile secretizate poate fi efectuat doar  cu
permisiunea Preşedintelui Comisiei Naţionale în temeiul cererii adresate
de către solicitant.
    4.5. Preşedintele  Comisiei  Naţionale  poate numi o  altă  persoană
responsabilă  cu  eliberarea  permisiunilor  de  a  accesa  informaţiile
secretizate.
    4.6. Permisiunea  Preşedintelui  sau a persoanei responsabile  de  a
accesa  informaţiile secretizate este efectuată prin avizare pe  cererea
de   solicitare,  cu  indicarea  în  caz  de  necesitate,  a   denumirii
informaţiei  la care acesta va avea acces, perioadei de care va  dispune
solicitantul pentru a avea acces la informaţie etc.
    4.7. Preşedintele  Comisiei Naţionale numeşte prin ordin  persoanele
responsabile   de  ţinerea  şi  completarea  registrelor   informaţiilor
secretizate,  precum  şi  persoanele  responsabile  de  introducerea  şi
extragerea   din  locurile  de  păstrare  (seifuri,  dulapuri  metalice,
încăperi speciale, baze de date etc.) a informaţiilor secretizate.
    4.8. Accesul  la informaţiile ce constituie secret de stat şi secret
comercial va fi efectuat în conformitate cu Legea cu privire la secretul
de stat şi, respectiv, cu Legea cu privire la secretul comercial.
    4.9. Informaţiile  confidenţiale  despre persoane pot  fi  divulgate
solicitanţilor  doar  în conformitate cu Legea cu privire la accesul  la
informaţie în cazurile cînd:
    a) persoana la  care  se  referă  informaţiile  solicitate  consimte
divulgarea acestora;
    b) informaţia  solicitată,  în  integritatea  sa,  a  fost  pusă  la
dispoziţia publicului anterior datei solicitării.
    4.10. În situaţia  cînd  solicitant al  informaţiilor  confidenţiale
despre  persoane  este  însăşi persoana la care se  referă  informaţiile
solicitate,  accesul  solicitantului la această informaţie nu  poate  fi
limitat. Cerinţa indicată în pct.4.9 al Regulamentului nu va fi aplicată
în  situaţia  cînd  solicitant  al  informaţiilor  confidenţiale  despre
persoane este însăşi persoana la care se referă informaţiile solicitate.
    4.11. În cazul    accesării   informaţiilor   confidenţiale   despre
persoane,  persoana responsabilă de eliberarea informaţiei solicitate va
include   în   Registrul  de  accesare  a  informaţiilor   confidenţiale
următoarele date:
    a) denumirea informaţiei accesate;
    b) numărul dosarului  în care este păstrată informaţia accesată  sau
locul de păstrare a acesteia;
    c) numele, prenumele  şi  semnătura persoanei care a avut  acces  la
această informaţie cu indicarea datei la care a fost efectuat accesul;
    d) numele şi  semnătura  persoanei  care a  efectuat  înscrierea  în
Registru, cu indicarea datei la care a fost efectuată înscrierea.
    4.12. Dacă accesul  la  informaţiile,  documentele  solicitate  este
parţial  limitat,  solicitantului  i  se vor prezenta  acele  părţi  ale
documentului, accesul la care nu conţine restricţii conform legislaţiei,
indicîndu-se în locurile porţiunilor omise una din următoarele sintagme:
"secret  de stat", "secret comercial", "informaţie confidenţială  despre
persoană".
    4.13. Accesul  solicitanţilor  la informaţiile publice nu  poate  fi
limitat.
    4.14. Solicitanţii  informaţiilor  publice  sînt în drept  să  nu-şi
justifice interesul pentru informaţiile solicitate.

                5. Drepturile şi obligaţiile membrilor
                  şi angajaţilor Direcţiei Executive
            a Comisiei Naţionale cu privire la selectarea,
                 stocarea şi furnizarea informaţiilor
    5.1. Elaborarea,  acumularea, păstrarea şi furnizarea informaţiilor,
în  dependenţă de conţinutul acesteia este efectuată de către  angajaţii
Direcţiei Executive a Comisiei Naţionale în conformitate cu Regulamentul
Comisiei  Naţionale,  Regulamentul  de ordine  interioară  al  Direcţiei
Executive  a  Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi  Regulamentele
departamentelor şi direcţiei Comisiei Naţionale.
    5.2. Membrii  Comisiei Naţionale au acces liber la toate tipurile de
informaţii deţinute de Comisia Naţională.
    5.3. Accesul angajaţilor Direcţiei Executive a Comisiei Naţionale la
informaţiile  secretizate  este  efectuat  doar  în  scopul  exercitării
atribuţiilor   de   serviciu   şi  cu  adresarea  unei   cereri   scrise
Preşedintelui  Comisiei  Naţionale  sau către persoana  responsabilă  de
eliberarea  permisiunii  de a accesa informaţiile secretizate numită  de
Preşedinte.
    5.4. Angajaţii  Direcţiei  Executive  a Comisiei Naţionale  sînt  în
drept:
    a) să acceseze  şi  să  utilizeze fără restricţii  orice  informaţii
publice deţinute de Comisia Naţională;
    b) în vederea  executării  atribuţiilor  de serviciu -  să  acceseze
informaţiile  ce  constituie secret de stat, informaţiile ce  constituie
secret  comercial şi informaţiile confidenţiale despre persoane doar  cu
permisiunea   Preşedintelui   Comisiei   Naţionale   sau   a   persoanei
responsabile   de  eliberarea  permisiunii  de  a  accesa   informaţiile
secretizate;
    c) în vederea  executării  însărcinărilor  de serviciu  -  să  ceară
Preşedintelui   Comisiei  Naţionale  solicitarea,  în  numele   Comisiei
Naţionale,  a anumitor informaţii de la alte organe de stat sau persoane
fizice şi juridice;
    d) să acceseze  şi  să  furnizeze fără  restricţii  informaţiile  cu
caracter didactic şi informaţiile devenite accesibile publicului larg;
    e) să acceseze şi să furnizeze fără restricţii actele legislative şi
normative  intrate în vigoare, precum şi proiectele actelor normative şi
legislative   elaborate  de  către  Comisia  Naţională  sau   proiectele
prezentate  Comisiei Naţionale spre avizare de către alte organe publice
-   dacă   nu  există  interdicţia  Preşedintelui   Comisiei   Naţionale
referitoare la cazul concret.
    5.5. Angajaţii   Direcţiei  Executive  a  Comisiei  Naţionale   sînt
obligaţi:
    a) pînă la primirea permisiunii de a accesa informaţiile secretizate
- se vor familiariza cu conţinutul Legii cu privire la secretul de stat,
Legii  cu  privire  la secretul comercial şi Legii  privind  accesul  la
informaţie, precum şi cu prevederile prezentului Regulament;
    b) să depună  o  declaraţie  scrisă  în care vor  confirma  că  sînt
familiarizaţi  cu normele legislaţiei privind secretul de stat, secretul
comercial   şi   a   celor  referitoare   la   accesarea   informaţiilor
confidenţiale  despre persoane, precum şi cu prevederile Regulamentului.
Declaraţia  poate  fi făcută şi în cadrul cererii prin care se  solicită
accesarea informaţiilor;
    c) să nu divulge  informaţiile  secretizate utilizate în  exerciţiul
funcţiei;
    d) să ia măsurile   necesare  pentru  neadmiterea  accesului   altor
persoane la informaţiile utilizate;
    e) să nu răspîndească   informaţii  false  sau  fără  temei   despre
evenimente   şi  factori  care  au  incidenţă  asupra  pieţei  valorilor
mobiliare;
    f) să anunţe    urgent   despre   pierderea   şi/sau    deteriorarea
informaţiilor aflate în folosinţa sa.
    5.6. Persoanele  cu  funcţii de răspundere care sînt însărcinate  cu
păstrarea, includerea şi extragerea informaţiilor secretizate nu sînt în
drept:
    a) să acceseze  nemotivat  şi  din proprie  iniţiativă  informaţiile
secretizate;
    b) să folosească  informaţiile  secretizate  extrase  din  locul  de
păstrare pentru a fi transmise solicitantului.
    5.7. La încetarea  activităţii în cadrul Comisiei Naţionale, membrii
şi   angajaţii  Direcţiei  Executive  a  Comisiei  Naţionale  vor  da  o
declaraţie  că  nu  vor  utiliza informaţiile  secretizate  deţinute  de
Comisia  Naţională la care au avut acces pe perioada în care aceştia  au
fost salariaţii Comisiei Naţionale.

                 6. Difuzarea publică a informaţiilor
    6.1. Stabilirea  informaţiilor  despre  ofertele publice  şi  tender
referitoare  la  valorile  mobiliare care urmează a  fi  difuzate  către
mass-media,  precum şi a tuturor modificărilor introduse în informaţiile
anterior difuzate despre ofertele publice şi tender este pusă în sarcina
Departamentului  licenţiere  şi reglementare a plasamentelor a  Comisiei
Naţionale.
    6.2. Stabilirea  informaţiilor despre ofertele publice de vînzare  a
patrimoniului   participanţilor  profesionişti  supuşi  lichidării  care
urmează   a   fi  difuzate  către  mass-media,  precum  şi   a   tuturor
modificărilor   introduse  în  informaţiile  anterior  difuzate   despre
ofertele  publice  de  vînzare  a patrimoniului acestora  este  pusă  în
sarcina  Departamentului  control, supraveghere şi anchetă  al  Comisiei
Naţionale.
    6.3. Stabilirea  informaţiilor  referitoare la monitorizarea  pieţei
valorilor  mobiliare  care urmează a fi difuzate către  mass-media  este
pusă  în  sarcina  Departamentului monitoring, economie  şi  finanţe  al
Comisiei Naţionale.
    6.4. Stabilirea  altor informaţii care necesită a fi difuzate  către
mass-media,   decît  cele  prevăzute  în  punctele  6.1,  6.2,  6.3  ale
Regulamentului  este pusă în sarcina Departamentului afaceri publice  al
Comisiei Naţionale.
    6.5. Informaţia  destinată  difuzării publicului larg este  pusă  la
dispoziţia  acestuia  prin comunicate de presă, conferinţe de  presă  şi
mese rotunde de către Comisia Naţională prin intermediul Departamentului
afaceri publice.
    6.6. Membrii  şi angajaţii Direcţiei Executive a Comisiei Naţionale,
la   difuzarea   oricăror  materiale  (opinii,  avize,   note,   studii,
monografii,   articole  etc.)  elaborate  de  către  aceştia  în   afara
însărcinărilor  de  serviciu, vor indica în mod obligatoriu,  că  aceste
materiale nu reprezintă opinia oficială a Comisiei Naţionale.
    6.7. În scopul  executării  atribuţiilor sale Comisia  Naţională  va
promova     pagina     Web     oficială     a     Comisiei     Naţionale
http://www.cnvm.md/cnvm,    inclusiv   prin   includerea   acesteia   în
coordonatele de contact ale Comisiei Naţionale.