COMISIA NAŢIONALĂ A VALORILOR MOBILIARE
H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului privind accesul la informaţiile deţinute
de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare
nr. 25/6 din 27.06.2002
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.154-157/361 din 21.11.2002
* * *
În vederea executării prevederilor art.11 alin.(2) lit.c) din Legea nr.982-XIV din 11.05.2000 privind accesul la informaţie (Monitorul Oficial nr.88-90 din 28.07.2000), precum şi în scopul stabilirii condiţiilor de bază referitoare la modalitatea de selectare, stocare, accesare şi furnizare a informaţiilor deţinute de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare
HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă Regulamentul privind accesul la informaţiile deţinute de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (se anexează).
PREŞEDINTELE COMISIEI NAŢIONALE | |
A VALORILOR MOBILIARE | Gheorghe CĂLCÎI |
Chişinău, 27 iunie 2002. | |
Nr.25/6. |
Anexă
la Hotărîrea CNVM
nr.25/6 din 27.06.2002
REGULAMENTUL
privind accesul la informaţiile deţinute de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare
Dispoziţii generale
1.1. Regulamentul privind accesul la informaţiile deţinute de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (în continuare - Regulament) este aprobat în conformitate cu Legea privind accesul la informaţie, Legea cu privire la secretul de stat, Legea cu privire la secretul comercial, Legea cu privire la Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Legea serviciului public, Legea cu privire la informatică, alte acte legislative ce se referă la accesul la informaţie.
1.2. Regulamentul este aprobat în vederea executării lit.c) alin.(2) al art.11 din Legea privind accesul la informaţie, şi are ca scop stabilirea condiţiilor de bază referitoare la modalitatea de selectare, stocare, accesare şi furnizare a informaţiilor deţinute de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (în continuare - Comisia Naţională).
1.3. Regulamentul stabileşte:
a) clasificarea informaţiilor deţinute de Comisia Naţională;
b) modul de accesare a informaţiilor deţinute de Comisia Naţională;
c) drepturile şi obligaţiile membrilor şi angajaţilor Direcţiei Executive a Comisiei Naţionale referitoare la selectarea, stocarea, accesarea şi furnizarea informaţiilor deţinute de Comisia Naţională;
d) modalitatea de difuzare publică a informaţiilor deţinute de Comisia Naţională.
1.4. În sensul prezentului Regulament se definesc următoarele noţiuni:
a) informaţii deţinute de Comisia Naţională (în continuare - informaţii) - totalitatea informaţiilor aflate la dispoziţia Comisiei Naţionale: informaţiile obţinute de la participanţii profesionişti, inclusiv dările de seamă specializate şi documentele ce ţin de constituirea participantului profesionist; dosarele societăţilor pe acţiuni, inclusiv dările de seamă ale emitenţilor, documentele ce ţin de constituirea societăţii pe acţiuni şi informaţiile referitoare la adunările generale; corespondenţa Comisiei Naţionale: actele, avizele, analizele şi oricare alte înscrisuri elaborate de Comisia Naţională; adresările şi interpelările către Comisia Naţională; adresările şi interpelările Comisiei Naţionale către alte organe de stat sau persoane fizice şi juridice; Registrele ţinute de către Comisia Naţională; bazele de date create şi întreţinute de Comisia Naţională; orice alte informaţii aflate în posesia şi la dispoziţia Comisiei Naţionale, care au fost acumulate, obţinute sau elaborate de către membrii şi colaboratorii Comisiei Naţionale în exerciţiul funcţiei;
b) solicitant al informaţiei - persoana fizică sau juridică, care solicită Comisiei Naţionale prezentarea de informaţii;
c) informaţii secretizate - informaţiile ce constituie secret de stat, secret comercial şi informaţii confidenţiale despre persoane.
2. Clasificarea informaţiilor
2.1. În dependenţă de conţinutul informaţiei şi de gradul de secretizare a acesteia, informaţiile vor fi clasificate în următoarele categorii:
a) informaţii ce constituie secret de stat;
b) informaţii ce constituie secret comercial;
c) informaţii confidenţiale despre persoane;
d) informaţii publice.
Informaţiile ce constituie secret de stat
2.2. Pot fi atribuite la categoria informaţiilor ce constituie secret de stat doar informaţiile care cumulează următoarele condiţii:
a) corespund cerinţelor Legii cu privire la secretul de stat şi noţiunii secretului de stat indicate în Legea numită;
b) sînt incluse în Nomenclatorul informaţiilor ce sînt atribuite la secret de stat aprobat de către Preşedintele Republicii Moldova.
2.3. Informaţiile ce constituie secret de stat vor fi păstrate în dosare care vor conţine inscripţia "SECRET DE STAT" şi cu indicarea gradului de secretizare.
2.4. Atribuirea informaţiilor la categoria informaţiilor ce constituie secret de stat se face de către Preşedintele Comisiei Naţionale. Preşedintele Comisiei Naţionale este responsabil pentru deciziile sale privind atribuirea informaţiilor la categoria informaţiilor ce constituie secret de stat.
2.5. În cazul stabilirii necesităţii de atribuire a unor informaţii la categoria informaţiilor ce constituie secret de stat, Comisia Naţională va întocmi Nomenclatorul informaţiilor ce urmează a fi atribuite la categoria informaţiilor ce constituie secret de stat. Nomenclatorul va include informaţiile la care Comisia Naţională are dreptul de dispoziţie, şi va stabili gradul de secretizare a acestor informaţii. Nomenclatorul se aprobă de către Preşedintele Comisiei Naţionale şi nu se dă publicităţii.
2.6. În cazul atribuirii anumitor informaţii la categoria informaţiilor ce constituie secret de stat, Comisia Naţională va institui şi va ţine Registrul informaţiilor ce constituie secret de stat, care va cuprinde:
a) denumirea informaţiei;
b) numărul dosarului în care este păstrată informaţia;
c) gradul de secretizare a informaţiei;
d) data atribuirii informaţiei la categoria informaţiilor ce constituie secret de stat;
e) termenul de secretizare a informaţiei;
f) sursa de obţinere a informaţiei;
g) numele şi semnătura Preşedintelui Comisiei Naţionale care a efectuat atribuirea informaţiei date la categoria informaţiilor ce constituie secret de stat;
h) numele, prenumele şi semnătura persoanei care a avut acces la această informaţie cu indicarea datei la care a fost efectuat accesul;
i) numele şi semnătura persoanei cu funcţii de răspundere desemnate de către Preşedintele Comisiei Naţionale de a efectua înscrierea în Registru, cu indicarea datei la care a fost efectuată înscrierea.
Informaţiile ce constituie secret comercial
2.7. Pot fi atribuite la categoria informaţiilor ce constituie secret comercial doar informaţiile care cumulează următoarele condiţii:
a) corespund cerinţelor Legii cu privire la secretul comercial şi noţiunii secretului comercial indicate în Legea numită;
b) sînt calificate ca atare de către agentul comercial (întreprinzătorul persoană fizică sau juridică) la care se referă această informaţie în conformitate cu Legea cu privire la secretul comercial;
c) sînt calificate ca atare de către Comisia Naţională în conformitate cu Legea cu privire la secretul comercial.
2.8. Informaţiile ce constituie secret comercial vor fi păstrate în dosare care vor conţine inscripţia "SECRET COMERCIAL".
2.9. În cazul deţinerii unor informaţii care vor constitui secrete comerciale, Comisia Naţională va institui şi va ţine Registrul informaţiilor ce constituie secret comercial, care va cuprinde:
a) denumirea informaţiei;
b) numărul dosarului în care este păstrată informaţia;
c) sursa de obţinere a informaţiei;
d) numele, prenumele şi semnătura persoanei care a avut acces la această informaţie cu indicarea datei la care a fost efectuat accesul;
e) numele şi semnătura persoanei cu funcţii de răspundere desemnate de către Preşedintele Comisiei Naţionale de a efectua înscrierea în Registru, cu indicarea datei la care a fost efectuată înscrierea.
Informaţiile confidenţiale despre persoane
2.10. Pot fi atribuite la categoria informaţiilor confidenţiale despre persoane doar informaţiile care cumulează următoarele condiţii:
a) constituie informaţie cu caracter personal a unei persoane private identificate sau identificabile, a cărei dezvăluire ar constitui o violare a intimităţii persoanei la care se referă informaţia dată;
b) este calificată ca atare de către persoana fizică la care se referă informaţia dată sau de către tutorele sau curatorul acesteia.
2.11. Pe dosarele care vor conţine documente cu informaţii confidenţiale despre persoane se va aplica inscripţia "CONŢINE INFORMAŢII CONFIDENŢIALE DESPRE PERSOANE". Nemijlocit pe documentele cu informaţii confidenţiale despre persoane se va aplica inscripţia "INFORMAŢII CONFIDENŢIALE DESPRE PERSOANE".
Informaţiile publice
2.12. Fac parte din categoria informaţiilor publice orice alte informaţii care nu sînt atribuite la categoriile informaţiilor ce constituie secret de stat, informaţiilor ce constituie secret comercial şi informaţiilor confidenţiale despre persoane.
2.13. Pentru informaţiile publice se vor ţine registrele respective doar dacă acest lucru este necesar.
2.14. Preşedintele Comisiei Naţionale va numi persoane responsabile de asigurarea acumulării, păstrării şi dezvăluirii informaţiilor publice.
3. Informaţiile ce constituie secret de stat, secret comercial şi informaţiile
confidenţiale despre persoane
3.1. Următoarele tipuri de informaţii vor fi secretizate doar în cazul şi în partea în care acestea vor conţine informaţii ce constituie secret de stat, secret comercial şi informaţii confidenţiale despre persoane:
a) actele de control, notele informative efectuate în urma controlului, precum şi materialele aferente controlului efectuat de Departamentele Comisiei Naţionale;
b) corespondenţa oficială a Comisiei Naţionale;
c) informaţiile prezentate la cererile Comisiei Naţionale;
d) informaţiile din notele informative ale Comisiei Naţionale privind activitatea, acţiunile sau inacţiunile persoanelor fizice sau juridice;
e) contractele emitenţilor, participanţilor profesionişti, investitorilor etc.
3.2. Vor fi atribuite la categoria informaţiilor confidenţiale despre persoane datele personale despre subscriitorii valorilor mobiliare şi a fondatorilor participanţilor profesionişti.
4. Modul de accesare a informaţiilor
4.1. Comisia Naţională este obligată să creeze condiţii ce ar asigura protecţia informaţiilor secretizate, precum şi să le păstreze în aşa mod, încît să fie asigurat accesul limitat la acestea.
4.2. Informaţiile secretizate vor fi eliberate solicitanţilor în aşa mod încît accesul la una dintre informaţii să nu permită accesul la altele.
4.3. Orice persoană care solicită accesul la anumite informaţii secretizate este obligată să-şi justifice interesul pentru informaţiile solicitate.
4.4. Accesul la informaţiile secretizate poate fi efectuat doar cu permisiunea Preşedintelui Comisiei Naţionale în temeiul cererii adresate de către solicitant.
4.5. Preşedintele Comisiei Naţionale poate numi o altă persoană responsabilă cu eliberarea permisiunilor de a accesa informaţiile secretizate.
4.6. Permisiunea Preşedintelui sau a persoanei responsabile de a accesa informaţiile secretizate este efectuată prin avizare pe cererea de solicitare, cu indicarea în caz de necesitate, a denumirii informaţiei la care acesta va avea acces, perioadei de care va dispune solicitantul pentru a avea acces la informaţie etc.
4.7. Preşedintele Comisiei Naţionale numeşte prin ordin persoanele responsabile de ţinerea şi completarea registrelor informaţiilor secretizate, precum şi persoanele responsabile de introducerea şi extragerea din locurile de păstrare (seifuri, dulapuri metalice, încăperi speciale, baze de date etc.) a informaţiilor secretizate.
4.8. Accesul la informaţiile ce constituie secret de stat şi secret comercial va fi efectuat în conformitate cu Legea cu privire la secretul de stat şi, respectiv, cu Legea cu privire la secretul comercial.
4.9. Informaţiile confidenţiale despre persoane pot fi divulgate solicitanţilor doar în conformitate cu Legea cu privire la accesul la informaţie în cazurile cînd:
a) persoana la care se referă informaţiile solicitate consimte divulgarea acestora;
b) informaţia solicitată, în integritatea sa, a fost pusă la dispoziţia publicului anterior datei solicitării.
4.10. În situaţia cînd solicitant al informaţiilor confidenţiale despre persoane este însăşi persoana la care se referă informaţiile solicitate, accesul solicitantului la această informaţie nu poate fi limitat. Cerinţa indicată în pct.4.9 al Regulamentului nu va fi aplicată în situaţia cînd solicitant al informaţiilor confidenţiale despre persoane este însăşi persoana la care se referă informaţiile solicitate.
4.11. În cazul accesării informaţiilor confidenţiale despre persoane, persoana responsabilă de eliberarea informaţiei solicitate va include în Registrul de accesare a informaţiilor confidenţiale următoarele date:
a) denumirea informaţiei accesate;
b) numărul dosarului în care este păstrată informaţia accesată sau locul de păstrare a acesteia;
c) numele, prenumele şi semnătura persoanei care a avut acces la această informaţie cu indicarea datei la care a fost efectuat accesul;
d) numele şi semnătura persoanei care a efectuat înscrierea în Registru, cu indicarea datei la care a fost efectuată înscrierea.
4.12. Dacă accesul la informaţiile, documentele solicitate este parţial limitat, solicitantului i se vor prezenta acele părţi ale documentului, accesul la care nu conţine restricţii conform legislaţiei, indicîndu-se în locurile porţiunilor omise una din următoarele sintagme: "secret de stat", "secret comercial", "informaţie confidenţială despre persoană".
4.13. Accesul solicitanţilor la informaţiile publice nu poate fi limitat.
4.14. Solicitanţii informaţiilor publice sînt în drept să nu-şi justifice interesul pentru informaţiile solicitate.
5. Drepturile şi obligaţiile membrilor şi angajaţilor Direcţiei Executive
a Comisiei Naţionale cu privire la selectarea, stocarea
şi furnizarea informaţiilor
5.1. Elaborarea, acumularea, păstrarea şi furnizarea informaţiilor, în dependenţă de conţinutul acesteia este efectuată de către angajaţii Direcţiei Executive a Comisiei Naţionale în conformitate cu Regulamentul Comisiei Naţionale, Regulamentul de ordine interioară al Direcţiei Executive a Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare şi Regulamentele departamentelor şi direcţiei Comisiei Naţionale.
5.2. Membrii Comisiei Naţionale au acces liber la toate tipurile de informaţii deţinute de Comisia Naţională.
5.3. Accesul angajaţilor Direcţiei Executive a Comisiei Naţionale la informaţiile secretizate este efectuat doar în scopul exercitării atribuţiilor de serviciu şi cu adresarea unei cereri scrise Preşedintelui Comisiei Naţionale sau către persoana responsabilă de eliberarea permisiunii de a accesa informaţiile secretizate numită de Preşedinte.
5.4. Angajaţii Direcţiei Executive a Comisiei Naţionale sînt în drept:
a) să acceseze şi să utilizeze fără restricţii orice informaţii publice deţinute de Comisia Naţională;
b) în vederea executării atribuţiilor de serviciu - să acceseze informaţiile ce constituie secret de stat, informaţiile ce constituie secret comercial şi informaţiile confidenţiale despre persoane doar cu permisiunea Preşedintelui Comisiei Naţionale sau a persoanei responsabile de eliberarea permisiunii de a accesa informaţiile secretizate;
c) în vederea executării însărcinărilor de serviciu - să ceară Preşedintelui Comisiei Naţionale solicitarea, în numele Comisiei Naţionale, a anumitor informaţii de la alte organe de stat sau persoane fizice şi juridice;
d) să acceseze şi să furnizeze fără restricţii informaţiile cu caracter didactic şi informaţiile devenite accesibile publicului larg;
e) să acceseze şi să furnizeze fără restricţii actele legislative şi normative intrate în vigoare, precum şi proiectele actelor normative şi legislative elaborate de către Comisia Naţională sau proiectele prezentate Comisiei Naţionale spre avizare de către alte organe publice - dacă nu există interdicţia Preşedintelui Comisiei Naţionale referitoare la cazul concret.
5.5. Angajaţii Direcţiei Executive a Comisiei Naţionale sînt obligaţi:
a) pînă la primirea permisiunii de a accesa informaţiile secretizate - se vor familiariza cu conţinutul Legii cu privire la secretul de stat, Legii cu privire la secretul comercial şi Legii privind accesul la informaţie, precum şi cu prevederile prezentului Regulament;
b) să depună o declaraţie scrisă în care vor confirma că sînt familiarizaţi cu normele legislaţiei privind secretul de stat, secretul comercial şi a celor referitoare la accesarea informaţiilor confidenţiale despre persoane, precum şi cu prevederile Regulamentului. Declaraţia poate fi făcută şi în cadrul cererii prin care se solicită accesarea informaţiilor;
c) să nu divulge informaţiile secretizate utilizate în exerciţiul funcţiei;
d) să ia măsurile necesare pentru neadmiterea accesului altor persoane la informaţiile utilizate;
e) să nu răspîndească informaţii false sau fără temei despre evenimente şi factori care au incidenţă asupra pieţei valorilor mobiliare;
f) să anunţe urgent despre pierderea şi/sau deteriorarea informaţiilor aflate în folosinţa sa.
5.6. Persoanele cu funcţii de răspundere care sînt însărcinate cu păstrarea, includerea şi extragerea informaţiilor secretizate nu sînt în drept:
a) să acceseze nemotivat şi din proprie iniţiativă informaţiile secretizate;
b) să folosească informaţiile secretizate extrase din locul de păstrare pentru a fi transmise solicitantului.
5.7. La încetarea activităţii în cadrul Comisiei Naţionale, membrii şi angajaţii Direcţiei Executive a Comisiei Naţionale vor da o declaraţie că nu vor utiliza informaţiile secretizate deţinute de Comisia Naţională la care au avut acces pe perioada în care aceştia au fost salariaţii Comisiei Naţionale.
6. Difuzarea publică a informaţiilor
6.1. Subdiviziunile Comisiei Naţionale prezintă informaţia destinată difuzării publicului larg Departamentului informatizare şi relaţii cu publicul conform listei aprobate de către Preşedintele Comisiei Naţionale.
[Pct.6.1 în redacţia Hot.CNVM nr.39/2 din 06.07.06, în vigoare 14.07.06]
[Pct.6.1 în redacţia Hot.CNVM nr.15/4 din 05.06.03, în vigoare 04.07.03]
6.2. Informaţia destinată difuzării publicului larg cu periodicitate stabilă este pusă la dispoziţia acestuia de către Departamentul informatizare şi relaţii cu publicul prin intermediul comunicatelor informative şi paginii oficiale Web a Comisiei Naţionale.
[Pct.6.2 în redacţia Hot.CNVM nr.39/2 din 06.07.06, în vigoare 14.07.06]
[Pct.6.2 modificat prin Hot.CNVM nr.15/4 din 05.06.03, în vigoare 04.07.03]
6.3. Comisia Naţională informează publicul larg despre activitatea sa şi situaţia pe piaţa valorilor mobiliare prin intermediul comunicatelor informative, conferinţelor de presă, breifingurilor şi altor mijloace de comunicare cu publicul.
[Pct.6.3 în redacţia Hot.CNVM nr.39/2 din 06.07.06, în vigoare 14.07.06]
[Pct.6.3 modificat prin Hot.CNVM nr.15/4 din 05.06.03, în vigoare 04.07.03]
[Pct.6.4, 6.5 excluse prin Hot.CNVM nr.39/2 din 06.07.06, în vigoare 14.07.06, celelalte renumerotate]
[Pct.6.4, 6.5 modificate prin Hot.CNVM nr.15/4 din 05.06.03, în vigoare 04.07.03]
6.4. Membrii şi angajaţii Direcţiei Executive a Comisiei Naţionale, la difuzarea oricăror materiale (opinii, avize, note, studii, monografii, articole etc.) elaborate de către aceştia în afara însărcinărilor de serviciu, vor indica în mod obligatoriu, că aceste materiale nu reprezintă opinia oficială a Comisiei Naţionale.
[Pct.6.7 exclus prin Hot.CNVM nr.39/2 din 06.07.06, în vigoare 14.07.06]
