vineri, 28 iunie 2013
161/28.06.2013 Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.330-XIV din 25 martie 1999 cu privire la cultura fizică şi sport

L E G E

pentru modificarea şi completarea Legii nr.330-XIV din 25 martie 1999

cu privire la cultura fizică şi sport

 

nr. 161  din  28.06.2013

 

Monitorul Oficial nr.213-215/639 din 27.09.2013

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I.Legea nr.330-XIV din 25 martie 1999 cu privire la cultura fizică şi sport (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.83–86, art.399), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. În cuprinsul legii, sintagma “Comitetul Naţional Olimpic” se substituie cu sintagma “Comitetul Naţional Olimpic şi Sportiv”.

2. Articolul 3 se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

“(3) Pentru formarea şi recunoaşterea federaţiilor şi asociaţiilor naţionale pe ramuri de sport recunoscute de Comitetul Internaţional Olimpic, Comitetul Naţional Olimpic şi Sportiv prezintă în mod obligatoriu autorităţii centrale de specialitate avizul său consultativ care este parte a dosarului respectivei structuri asociative.”

3. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:

“Articolul 7. Competenţele autorităţilor publice locale în domeniul culturii fizice şi sportului

(1) Competenţele de bază ale autorităţilor publice locale în domeniul culturii fizice şi sportului sînt stabilite de legislaţie, în special de actele care definesc atribuţiile autorităţilor respective, şi de prezenta lege.

(2) Autorităţile publice locale instituie servicii specializate în domeniul culturii fizice şi sportului, cu competenţe definite.

(3) Serviciile specializate ale administraţiei publice locale au următoarele atribuţii principale:

a) ţin evidenţa structurilor locale pentru cultură fizică şi sport, inclusiv a celor fără personalitate juridică, prin înscrierea acestora în registrul sportiv local;

b) organizează activităţi sportive, promovează un mod sănătos de viaţă şi coordonează desfăşurarea acestor activităţi în raza teritorială administrată;

c) colaborează cu alte servicii ale consiliilor locale, în scop de utilizare eficientă a sumelor alocate de la bugetele locale pentru activităţi de promovare a culturii fizice şi de organizare a sportului de performanţă;

d) elaborează şi realizează, după caz, în colaborare cu alte structuri ale consiliilor locale şi cu agenţii economici, programe de construire şi modernizare a bazelor sportive din teritoriu;

e) colaborează cu structurile teritoriale ale Comitetului Naţional Olimpic şi Sportiv, organizează, în comun cu acestea, activităţi sportive, competiţii cu participarea sportivilor de performanţă şi promovează mişcarea olimpică, idealurile şi valorile olimpismului;

f) organizează, în comun cu alte servicii ale autorităţilor publice locale, cu instituţiile de învăţămînt, activităţi de dezvoltare a sportului şcolar şi universitar;

g) sprijină material şi financiar practicarea sportului pentru toţi;

h) iniţiază acţiuni de prevenire a violenţei la manifestările sportive, organizate în raza lor teritorială şi de combatere a dopajului în sport;

i) supraveghează menţinerea destinaţiei bazelor sportive din domeniul public sau privat şi realizează activităţi de modernizare a infrastructurii sportive;

j) participă la organizarea şi desfăşurarea competiţiilor regionale, naţionale, precum şi la delegarea sportivilor de performanţă la competiţiile internaţionale.”

4. Legea se completează cu articolul 71 cu următorul cuprins:

“Articolul 71. Competenţa Comitetului Naţional Olimpic şi Sportiv

(1) Comitetul Naţional Olimpic şi Sportiv, în comun cu federaţiile naţionale pe ramuri de sport recunoscute de Comitetul Internaţional Olimpic, monitorizează implementarea planurilor de pregătire a sportivilor şi realizarea obiectivelor de performanţă la competiţiile internaţionale oficiale.

(2) Comitetul Naţional Olimpic şi Sportiv, în comun cu federaţiile naţionale pe ramuri de sport recunoscute de Comitetul Internaţional Olimpic, înaintează propuneri privind elaborarea politicii statului în domeniul sportului de performanţă.

(3) Comitetul Naţional Olimpic şi Sportiv, în comun cu autoritatea centrală de specialitate, elaborează, în baza propunerilor federaţiilor sportive naţionale, a altor structuri sportive, proiectul programului naţional de pregătire şi participare la ediţiile ordinare ale Jocurilor Olimpice.

(4) Comitetul Naţional Olimpic şi Sportiv, în comun cu autoritatea centrală de specialitate, elaborează propuneri privind repartizarea sumelor de la bugetul de stat destinate finanţării sportului de performanţă, în strictă conformitate cu criteriile distincte pentru performanţă.”

5. La articolul 12:

alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

“(2) Educaţia fizică în învăţămîntul preuniversitar este disciplină obligatorie, inclusă în conţinutul planurilor de învăţămînt cu un număr de ore diferenţiat:

a) pentru învăţămîntul preşcolar (grădiniţe) – 30 minute zilnic, inclusiv 15 minute înainte şi 15 minute la jumătatea cursurilor;

b) pentru învăţămîntul primar (clasele I–IV) – 4 ore pe săptămînă;

c) pentru învăţămîntul secundar şi mediu de specialitate – 3 ore pe săptămînă.

(3) Educaţia fizică în instituţiile de învăţămînt superior, altele decît cele de profil, este disciplină obligatorie în primele 4 semestre ale procesului de studii, inclusă în planurile de învăţămînt în limita a 4–6 credite transferabile de studii, identificabile în diploma de licenţă.”

alineatul (7) se completează în final cu textul: “Membrii lotului naţional, ai cluburilor sportive de performanţă beneficiază de un program individual la frecventarea orelor de educaţie fizică.”.

6. La articolul 18, alineatul (1) se completează cu literele h) şi i) cu următorul cuprins:

“h) centre sportive de pregătire a loturilor naţionale;

i) Comitetul Paralimpic al Republicii Moldova.”

7. La articolul 20, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:

“(6) Centrele de pregătire olimpică sînt organizaţii specializate din subordinea Comitetului Naţional Olimpic şi Sportiv care asigură pregătirea rezervelor olimpice şi a loturilor naţionale pe ramuri de sport recunoscute de Comitetul Internaţional Olimpic.”

8. Articolul 21 se completează cu alineatele (51)–(53) cu următorul cuprins:

“(51) Federaţiile sportive naţionale au următoarele atribuţii principale:

a) elaborează strategia de dezvoltare a ramurii de sport respective şi monitorizează implementarea acesteia;

b) organizează şi supraveghează competiţiile sportive la nivel naţional;

c) elaborează şi realizează programe de pregătire şi de participare a loturilor naţionale pe probe de sport la competiţiile internaţionale;

d) aprobă programe ale federaţiilor privind prevenirea şi combaterea utilizării substanţelor şi metodelor interzise, monitorizează implementarea politicilor naţionale antidoping, instituie comisii federale antidoping şi asigură activitatea acestora;

e) realizează activităţi de prevenire şi combatere a violenţei în sport, de respectare a spiritului de fair-play şi a toleranţei în activitatea sportivă.

(52) Federaţiile sportive naţionale sînt responsabile de reprezentarea Republicii Moldova la competiţiile sportive şi în organismele internaţionale la care sînt afiliate.

(53) Federaţiile sportive naţionale se înscriu în Registrul sportiv pentru obţinerea certificatului de identitate sportivă. Certificatul dat oferă număr de înregistrare, dreptul de a reprezenta ramura de sport la competiţiile naţionale şi internaţionale, precum şi dreptul de a semna acorduri de colaborare cu autoritatea centrală de specialitate.”

9. La articolul 23, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:

“(5) Persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova nu pot folosi însemnele şi simbolurile olimpice naţionale şi internaţionale, definite conform Cartei Olimpice, legislaţiei naţionale şi internaţionale, decît cu acordul Comitetului Naţional Olimpic şi Sportiv.”

articolul se completează cu alineatele (7)–(10) cu următorul cuprins:

“(7) Comitetul Naţional Olimpic şi Sportiv organizează şi coordonează activitatea Academiei Olimpice, unitate din subordinea acestuia, fără personalitate juridică, cu atribuţii în dezvoltarea şi promovarea principiilor fundamentale ale olimpismului.

(8) Comitetul Naţional Olimpic şi Sportiv susţine financiar activitatea centrelor de pregătire olimpică.

(9) Comitetul Naţional Olimpic şi Sportiv poate beneficia de sprijin financiar de la bugetul de stat pentru realizarea programelor olimpice proprii.

(10) Comitetul Naţional Olimpic şi Sportiv poate deţine în proprietate, concesiune sau în folosinţă imobile, baze sportive şi altă infrastructură sportivă de interes naţional.”

10. La articolul 29:

alineatul (2) se completează în final cu textul: “Comitetul Naţional Olimpic şi Sportiv, federaţiile sportive naţionale, cluburile sportive pot primi în proprietate bunuri imobile din patrimoniul public al statului în condiţiile unei legi speciale.”;

articolul se completează cu alineatele (21)–(23) cu următorul cuprins:

“(21) Autorităţile administraţiei publice, agenţii economici şi persoanele private, care au dobîndit sau deţin baze şi/sau instalaţii sportive sînt obligate să păstreze destinaţia acestora şi să le menţină în stare funcţională.

(22) Modificarea destinaţiei sau desfiinţarea bazelor şi/sau a instalaţiilor sportive proprietate publică sau privată, inclusiv ale administraţiei publice locale, se va putea realiza numai cu avizul favorabil al autorităţii centrale de specialitate, în condiţiile unei legi speciale şi cu condiţia construcţiei prealabile a altor obiecte similare celor desfiinţate.

(23) Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a include în planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului suprafeţe de teren pentru construcţia bazelor sportive destinate practicării educaţiei fizice şi sportului.”

alineatul (4) se completează în final cu textul “, în condiţiile unei legi speciale”.

11. La articolul 30:

alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

“(3) Finanţarea sportului de performanţă din contul alocaţiilor prevăzute în bugetul de stat se realizează diferenţiat, în conformitate cu criterii distincte de performanţă aprobate prin hotărîre de Guvern.”

articolul se completează cu alineatele (41) şi (42) cu următorul cuprins:

“(41) Comitetul Naţional Olimpic şi Sportiv şi structurile sportive pot beneficia de alocaţii de la bugetul de stat şi de la bugetele locale pentru finanţarea de programe sportive. Aceste sume se acordă pe bază de contracte încheiate între structurile respective şi autorităţile publice centrale şi locale, după caz. Gestionarea sumelor menţionate şi controlul financiar se realizează în condiţiile legii.

(42) Sursele de finanţare a Comitetului Naţional Olimpic şi Sportiv provin din:

a) alocaţii de la bugetul de stat pentru pregătirea şi pentru participarea loturilor naţionale la competiţiile internaţionale organizate sub egida Comitetului Internaţional Olimpic;

b) venituri realizate din acordarea dreptului de folosinţă a însemnelor şi simbolurilor olimpice naţionale şi internaţionale;

c) timbrul olimpic, reprezentînd 10% din valoarea biletelor de acces la manifestările sportive;

d) venituri provenite din încasările Loteriei Naţionale a Moldovei, determinate conform legii speciale;

e) contribuţii financiare din partea Comitetului Internaţional Olimpic şi a Programului Solidarităţii Olimpice;

f) donaţii şi sponsorizări;

g) alte venituri realizate în condiţiile legii;

h) sume neutilizate în anii financiari precedenţi.”

alineatul (9) se abrogă.

12. Articolul 34 se modifică şi va avea următorul cuprins:

“Articolul 34. Protecţia socială a sportivilor de performanţă

(1) Sportivii, cetăţeni şi rezidenţi ai Republicii Moldova, care au obţinut pentru Republica Moldova o medalie de aur, de argint sau de bronz la probele individuale sau pe echipe la Jocurile Olimpice, la campionatele mondiale ori la campionatele europene de seniori la probe olimpice (inclusiv cei care au participat în calitate de membri ai echipelor sportive ale fostei U.R.S.S.) şi care întrunesc următoarele condiţii:

a) au împlinit vîrsta de 35 de ani;

b) au fost cel puţin 8 ani membri ai loturilor naţionale

au dreptul, la cerere şi cu confirmarea autorităţii centrale de specialitate, la o indemnizaţie lunară viageră.

(2) Indemnizaţia viageră prevăzută la alin.(1) reprezintă echivalentul a 2 salarii medii pe economie, se achită lunar în lei şi nu este impozabilă.

(3) Pentru stabilirea indemnizaţiei viagere se utilizează datele despre salariul mediu pe economie, comunicate de Biroul Naţional de Statistică, pentru luna anterioară celei în care se face plata drepturilor.

(4) Indemnizaţia viageră prevăzută la alin.(1) se acordă începînd cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care sportivul şi-a anunţat retragerea din activitate. La revenirea acestuia în activitate, plata indemnizaţiei se suspendă.

(5) Mijloacele necesare pentru achitarea indemnizaţiei viagere sportivilor de performanţă se alocă din bugetul de stat şi se achită de către Casa Naţională de Asigurări Sociale. Modul de calcul şi de plată a indemnizaţiei viagere se stabileşte prin regulament aprobat de Guvern.

(6) Plata indemnizaţiei viagere se efectuează, în funcţie de nivelul performanţei sportive, în mărime de:

a) 100% – pentru prima medalie de aur obţinută la Jocurile Olimpice;

b) 90% – pentru prima medalie de argint obţinută la Jocurile Olimpice sau pentru prima medalie de aur obţinută la campionatele mondiale;

c) 80% – pentru prima medalie de bronz obţinută la Jocurile Olimpice, pentru prima medalie de argint obţinută la campionatele mondiale sau pentru prima medalie de aur obţinută la campionatele europene;

d) 70% – pentru prima medalie de bronz obţinută la campionatele mondiale sau pentru prima medalie de argint obţinută la campionatele europene;

e) 60% – pentru prima medalie de bronz obţinută la campionatele europene;

f) 50% din valoarea indemnizaţiei corespunzătoare cuvenite potrivit lit.a)–c) – pentru următoarele medalii de aur obţinute la Jocurile Olimpice, la campionatele mondiale sau la campionatele europene.

(7) Pentru sportivii care cumulează titlul de campion olimpic cu cel mondial sau european ori titlul de campion mondial cu cel european indemnizaţia viageră acordată pentru cea mai bună performanţă se cumulează cu cea pentru performanţa inferioară la nivel de 50%.

(8) Sportivii care au fost sancţionaţi pentru încălcarea legislaţiei antidoping sînt privaţi de dreptul de a beneficia de indemnizaţia viageră prevăzută în prezentul articol.”

 

Art.II. – Guvernul, în termen de 6 luni, va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Igor CORMAN

Chişinău, 28 iunie 2013.
Nr.161.