joi, 24 octombrie 2002
Instrucţiunea nr.03 din 16.08.2002 cu privire la modul de calculare şi achitare a accizelor
                         MINISTERUL FINANŢELOR
           Instrucţiunea cu privire la modul de calculare şi
           achitare a accizelor (elaborată în baza titlului
           IV din Codul fiscal "Accizele" adoptat prin Legea
           Republicii Moldova nr. 1053-XIV din 16 iunie 2000
           şi a Legii pentru punerea în aplicare a titlului
          IV din Codul fiscal nr. 1054-XIV din 16 iunie 2000
          (Monitorul Oficial, 2 noiembrie 2000, nr. 139-140)
           cu modificările introduse prin Legile Republicii
         Moldova nr. 1440-XIV din 28 decembrie 2000, nr.494-XV
       din 4 octombrie 2001 şi nr.646-XV din 16 noiembrie 2001)

                        Nr.03  din  16.08.2002

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.144-145/323 din 24.10.2002

                                * * *

              "Aprob"                        "Înregistrat"
       Ministerul Finanţelor               Ministerul justiţiei
    Ministru _________ Grecianîi          Ministru ______ I.Morei
      nr. 03 din 16.08.2002                nr.289 din 23.08.2002


                        I. Dispoziţii generale
    1.1. Accizul  este un impozit general de stat care se aplică  asupra
unor  mărfuri de consum, care sînt specificate în anexa la titlul IV din
Codul  fiscal,  precum  şi pentru desfăşurarea activităţii  în  domeniul
jocurilor de noroc.
    1.2. Activitatea în domeniul jocurilor de noroc este o activitate de
întreprinzător,  desfăşurată conform legislaţiei de persoanele  juridice
care  se  ocupă  cu  organizarea şi  desfăşurarea  jocurilor  de  noroc,
contribuie  ori,  prin altă modalitate, oferă  posibilităţi  persoanelor
fizice de a participa la jocurile de noroc.
    1.3. Ordinea  aplicării  accizelor este prevăzută de titlul  IV  din
Codul  fiscal  şi  prerogativa modificării  lui  aparţine  Parlamentului
Republicii Moldova.
    Toate litigiile  apărute între contribuabili şi organele de  control
pe   marginea  corectitudinii  aplicării  accizelor  se  examinează   în
corespundere cu legislaţia în vigoare.

                        II. Subiecţii impunerii
    2.1. Subiecţii  impunerii,  în  dependenţă de  caracterul  şi  tipul
activităţii sînt:
    a) persoanele  fizice  şi  persoanele  juridice  care  se  ocupă  cu
prelucrarea  şi/sau producerea mărfurilor supuse accizelor pe teritoriul
Republicii Moldova;
    b) persoanele  fizice  şi persoanele juridice care  importă  mărfuri
supuse  accizelor, cu excepţia mărfurilor specificate la art. 124  alin.
(1), (2), (4), (6), (7) şi (8);
    c) persoanele juridice care activează în domeniul jocurilor de noroc;
    2.2. Conform  Legii  pentru  punerea în aplicare a titlului  IV  din
Codul  fiscal,  pînă în anul 2005 ca plătitori de acciz se consideră  şi
persoanele  care nu sînt subiecţi ai impunerii, inclusiv întreprinderile
comerciale  în  adresa cărora persoanele juridice şi  persoanele  fizice
expediază  (transportă)  şi livrează mărfuri supuse accizelor,  inclusiv
mărfuri  importate, fără documente justificative, pentru comercializarea
ulterioară  ori pentru prelucrarea şi/sau fabricarea ulterioară a  altor
mărfuri supuse accizelor.

               III. Înregistrarea subiecţilor impunerii
    3.1. Subiecţii impunerii care produc (prelucrează), sau preconizează
să  producă  (prelucreze) marfă accizată, precum şi persoanele  juridice
care  desfăşoară sau preconizează să desfăşoare activitatea în  domeniul
jocurilor de noroc se înregistrează în calitate de plătitori de acciz şi
obţin  Certificatul de acciz privind înregistrarea agentului economic ca
subiect impozabil de acciz (în continuare Certificat de acciz).
    3.2. Certificatul  de  acciz  (anexa nr.1)  reprezintă  un  document
eliberat  de  organul Serviciului Fiscal de Stat subiectului  impunerii,
care  atestă înregistrarea acestuia şi îi atribuie dreptul de a  efectua
tranzacţii cu mărfurile supuse accizelor şi de a desfăşura activitate în
domeniul jocurilor de noroc.
    3.3. Pentru obţinerea  certificatului  de acciz,  agenţii  economici
care  sînt  obligaţi de a se înregistra, se adresează  la  inspectoratul
fiscal  de  stat,  la  care  sînt luaţi la  evidenţă,  cu  o  cerere  de
solicitare a certificatului de acciz, de model stabilit (anexa nr.2).
    3.4. În cererea  de  solicitare  a certificatului de  acciz  agentul
economic   indică   denumirea  (numele,  prenumele),   adresa   juridică
(domiciliul)  a locului principal de desfăşurare a activităţii economice
şi  datele  cu  privire la licenţa eliberată de organele de  resort.  La
rubrica  "Datele cu privire la licenţă" pentru agenţii economici  cărora
li  s-au  eliberat  mai multe tipuri de licenţe ce  ţin  de  prelucrarea
şi/sau fabricarea (inclusiv comercializarea) mărfurilor accizate, precum
şi  desfăşurarea activităţii legate de jocurile de noroc, pentru fiecare
gen  de  activitate,  se  indică numărul licenţei,  data  eliberării  şi
termenul ei (lor) de valabilitate.
    3.5. Agenţii economici care urmează a fi înregistraţi în calitate de
subiecţi impozabili declară încăperea de acciz.
    La declararea  încăperii  de acciz, pentru toate locurile  existente
din încăperea de acciz, se specifică separat felul lor (încăpere, secţie
de  producere,  depozit etc.), adresa deplină a amplasării  lor  (judeţ,
oraş  (sat),  strada, telefon), precum şi denumirea (numele,  prenumele)
proprietarului locului încăperii de acciz.
    În cazul cînd agentul economic este însuşi proprietarul locului - se
indică denumirea (numele, prenumele) acestuia.
    În cazul cînd  proprietarul  locului încăperii de acciz este o  altă
persoană  juridică  sau  fizică cu care agentul economic  are  încheiate
contracte  de  arendă sau de închiriere - se indică  denumirea  (numele,
prenumele)   arendatorului  sau  locatorului.  Datele  despre  arendator
(locator)  referitoare la adresa juridică, Codul fiscal, telefon, precum
şi termenul de valabilitate al contractului de arendă (închiriere) se va
indica de agentul economic mai jos, sub încăperea de acciz declarată.
    3.6. În fiecare  cerere  de  solicitare a  certificatului  de  acciz
prezentată  inspectoratului fiscal de stat, în partea dreaptă de sus, de
către  inspectorul fiscal responsabil se înscrie data primirii  cererii,
denumirea  inspectoratului fiscal unde a fost primită cererea, numele şi
prenumele inspectorului, precum şi numărul de intrare a cererii.
    3.7. La cerere, agentul economic anexează schema (planul) amplasării
încăperii de acciz, precum şi aduce la cunoştinţa inspectoratului fiscal
de  stat  formele  şi  metodele concrete de control,  a  căror  aplicare
asigură  integritatea  mărfurilor accizate, inclusiv la  expedierea  lor
dintr-un  loc  al  încăperii de acciz în altul, înscriindu-le  pe  verso
cererii   de  solicitare  a  certificatului  de  acciz.  Spre   exemplu:
asigurarea   încăperii  cu  pază;  lipsa  posibilităţii  pătrunderii  pe
teritoriul încăperii accizate a persoanelor străine, inclusiv pe timp de
noapte;  procedura  documentării,  evidenţei şi  controlului  mărfurilor
accizate  la expedierea (transportarea) lor în afara încăperii accizate;
prezenţa  normelor  la pierderi privind producerea mărfurilor  accizate;
modul de transportare a mărfurilor supuse accizelor, alte forme.
    3.8. În cazul  în  care  cererea de solicitare a  certificatului  de
acciz conţine informaţii verificabile şi autentice, inspectoratul fiscal
de  stat eliberează persoanei, care a înaintat cererea, Certificatul  de
acciz a agentului economic înregistrat ca subiect impozabil cu acciz, de
model stabilit.
    3.9. Certificatul  de acciz se eliberează în termen maxim de 2  zile
din momentul primirii cererii de solicitare a certificatului de acciz.
    3.10. În certificatul  de acciz se înscriu datele din cerere  despre
subiectul  impunerii înregistrat şi despre încăperea accizată  declarată
de acesta.
    La rubrica "Genul  de  activitate conform licenţei" se indică  numai
genurile   de  activitate  ce  ţin  de  prelucrarea  şi/sau   fabricarea
mărfurilor accizate, sau de desfăşurare a activităţii legate de jocurile
de noroc.
    3.11. Fiecărui  subiect impozabil de acciz i se atribuie un număr de
înregistrare,  format din 5 cifre, care este înscris în partea stîngă de
sus  al  certificatului  de acciz: primele două cifre  reprezintă  codul
Serviciului  Fiscal  de  Stat, ultimele trei cifre - numărul  de  ordine
crescător,   atribuit  în  dependenţă  de  numărul  agenţilor  economici
înregistraţi ca plătitori de accize.
    3.12. În fiecare  inspectorat  (oficiu) fiscal se duc două  registre
speciale  (de formă liberă): unul pentru evidenţa blanchetelor cererilor
de   solicitare  a  certificatului  de  acciz,  altul  pentru   evidenţa
blanchetelor certificatelor de acciz. Numerele de intrare a cererilor şi
numerele de înregistrare a agenţilor economici ca subiecţi impozabili de
acciz  se  atribuie  în funcţie de numerele de rînd care se  înscriu  în
registrele respective. Atît cererile, cît şi certificatele se eliberează
agenţilor economici în exemplar unic.
    3.13. În cazul   apariţiei   unor  modificări  sau   completări   în
documentele  de  constituire  (cu excepţia schimbării  codului  fiscal),
condiţionate de:
    - Reorganizarea formei organizatorico-juridice;
    - Schimbarea  adresei  juridice  (inclusiv transferarea  la  un  alt
Inspectorat Fiscal de Stat teritorial sau oficiu fiscal);
    - Modificarea denumirii agentului economic;
    - Modificarea informaţiei cu privire la locul încăperii de acciz etc.
    Certificatul de acciz se înlocuieşte, respectînd următoarele cerinţe.
    Agentul economic  -  subiect  impozabil  de  acciz,  concomitent  cu
documentele  care  adeveresc  modificările,  prezintă  la  Inspectoratul
Fiscal  de  Stat  unde este luat la evidenţă, în termen de  15  zile,  o
cerere  (de formă liberă) prin care se cere schimbarea Certificatului de
acciz.
    Inspectoratul  Fiscal de Stat teritorial la primirea cererii retrage
Certificatul   de  acciz  eliberat  anterior,  înscriind  pe   diagonală
menţiunea  "Anulat"  şi data anulării, iar pe verso -  motivul  anulării
Certificatului  de  acciz. Certificatul de acciz anulat se păstrează  în
dosarul  subiectului  impozabil împreună cu cererea de  înregistrare  în
calitate   de   subiect   impozabil  şi  cu  cererea  de   schimbare   a
Certificatului de acciz. Concomitent subiectului impozabil cu acciz timp
de  5 zile de la înaintarea cererii i se eliberează un Certicat de acciz
nou  cu menţiunea "Modificat", făcută în partea dreaptă de sus, care  va
avea  acelaşi  număr  de  înregistrare şi  care  va  conţine  informaţia
curentă. La rîndul "Data eliberării" a Certificatului de acciz modificat
se înscrie data oglindită în Certificatul de acciz anulat.
    3.14. În cazul  cînd  subiectul  impozabil se transferă  la  un  alt
Inspectorat  Fiscal  de  Stat teritorial (sau oficiu fiscal),  modul  de
anulare a Certificatului de acciz este similar celui descris mai sus, cu
unele  nuanţe,  şi  anume. Subiectului impozabil i se  eliberează  copia
adeverinţei prin care se confirmă că acesta este înregistrat ca plătitor
de   acciz,  indicînd  data  eliberării  şi  numărul  de   înregistrare.
Originalul  adeverinţei  împreună  cu Certificatul de  acciz  anulat  se
anexează în dosarul subiectului impozabil, care ulterior se transmite la
Inspectoratul  Fiscal de Stat teritorial (sau oficiul fiscal) unde va fi
deservit contribuabilul.
    3.15. La rîndul  său,  Inspectoratul Fiscal de Stat teritorial  (sau
oficiul  fiscal) în termen de 5 zile din momentul adresării  subiectului
impozabil, în baza adeverinţei anexate la dosarul primit, completează şi
eliberează  acestuia  un  Certificat  de acciz nou pe  care,  în  partea
dreaptă  de sus, se face menţiunea "Modificat în baza Certificatului  de
acciz  nr.  XXXXX".  Certificatul de acciz respectiv,  pe  lîngă  datele
despre agentul economic va conţine informaţia înscrisă în adeverinţă, cu
excepţia  numărului  de înregistrare, care se atribuie de  Inspectoratul
Fiscal de Stat în corespundere cu numerotarea existentă.
    3.16. În cazul  pierderii Certificatului de acciz, agentul  economic
publică în Monitorul Oficial un anunţ despre pierderea lui.
    Ulterior, agentul  economic prezintă la Inspectoratul Fiscal de Stat
luat  la evidenţă, în termen de 15 zile de la data publicării, copia din
Monitorului Oficial care confirmă anunţul publicat şi o cerere (de formă
liberă) prin care se cere eliberarea unui nou Certificat de acciz.
    Inspectoratul   Fiscal  de  Stat  teritorial,  la  primirea  actelor
menţionate,  în termen de 5 zile, eliberează un Certificat de acciz  sub
un  număr nou de înregistrare, în corespundere cu numerotarea existentă,
cu  menţiunea  "Eliberat  în baza Certificatului de  acciz  pierdut  Nr.
XXXXX",  făcută  în partea dreaptă de sus şi care va conţine  informaţia
curentă. La rîndul "Data eliberării" a Certificatului de acciz modificat
se înscrie data oglindită în Certificatul de acciz pierdut.
    Concomitent,  în  baza  Certificatului de  acciz  nou  Inspectoratul
Fiscal  de Stat teritorial face o înscriere în partea dreaptă de sus  pe
Cererea  de  solicitare a certificatului de acciz privind  înregistrarea
agentului  economic ca subiect impozabil de acciz din dosarul  agentului
economic, precum şi în Registrul de evidenţă a subiecţilor impozabili cu
acciz   -   "Eliberat  Certificat  de  acciz  nou  Nr.  XXXXZ  în   baza
Certificatului  de  acciz  pierdut Nr. XXXXX".  Actele  nominalizate  se
păstrează în dosarul subiectului impozabil.
    3.17. Odată cu încetarea efectuării volumelor de mărfuri impozabile,
subiectul  impunerii  prezintă  organului Serviciului Fiscal de  Stat  o
cerere prin care aduce la cunoştinţă faptul că pe viitor el nu va mai fi
plătitor  de accize din motivul lipsei volumului circulant impozabil. În
baza  cererii  prezentate, organul Serviciului Fiscal de  Stat  anulează
Certificatul de înregistrare a agentului economic în calitate de subiect
impozabil.

                        IV. Încăperea de acciz
    4.1. Încăperea  de acciz reprezintă totalitatea locurilor ce aparţin
subiectului  impunerii,  inclusiv  clădirile,  încăperile,  teritoriile,
terenurile, orice alte locuri, care sînt situate separat, determinate în
certificatul  de  acciz, unde mărfurile supuse accizelor se  prelucrează
şi/sau  se  fabrică,  se expediază (se transportă)  de  către  subiecţii
impunerii şi unde se desfăşoară jocurile de noroc.
    4.2. Ca locuri  situate  separat  una  de alta  pot  fi  în  special
încăperile  de  producere, depozitele, secţiile de producere etc.,  unde
mărfurile  accizate  nemijlocit  se prelucrează şi/sau  se  fabrică,  se
expediază  (transportă).  Acestea  se declară şi se înscriu  separat  în
cererea  de  solicitare a certificatului de acciz privind  înregistrarea
agentului  economic  ca  subiect  impozabil de  acciz,  şi  ulterior  se
reflectă   în   Certificatul  de  acciz,  indicînd  adresa  deplină   şi
proprietarul lor propriu-zis.
    4.3. Subiectul  impozabil  cu  accize  poate  avea  doar  o  singură
încăpere de acciz.
    Exemplul 1:
    Fabrica de producere  a băuturilor alcoolice "X" dispune de linii de
prelucrare  arendate  în  judeţul "A", secţii de  producere  proprii  în
judeţul  "B",  depozit nr.1 în localitatea "C" a judeţului "B",  depozit
nr.2 în localitatea "D" a judeţului "A".
    Toate aceste  locuri, în ansamblul lor, vor forma încăperea de acciz
propriu-zisă  a  agentului economic, înregistrat sau care urmează  a  fi
înregistrat ca plătitor de acciz, precum şi vor fi incluse de ultimul în
schema (planul) de amplasare a lor împreună cu blocul administrativ.
    4.4. În cazul  în  care mai mulţi agenţi economici folosesc  una  şi
aceeaşi   încăpere   de  acciz  pentru  prelucrarea  şi/sau   fabricarea
mărfurilor  supuse accizelor, însă în contractele de arendă (închiriere)
încheiate  nu se specifică despre programul de lucru utilizat de fiecare
în  parte, organul Serviciului Fiscal de Stat este obligat să  determine
în   mod  independent  subiectul  impunerii  responsabil  de   achitarea
accizelor  prin refuzul declarării încăperii de acciz în Certificatul de
acciz  a  agentului  economic care o arendează sau  intenţionează  să  o
arendeze.
    4.5. Magazinele  de firmă care aparţin întreprinderilor cu drept  de
proprietate,  prin intermediul cărora are loc comercializarea producţiei
finite  accizate  consumatorilor,  precum şi sălile de degustare  nu  se
consideră  şi respectiv nu se declară în certificatul de acciz ca locuri
ale  încăperii  de  acciz  al subiectului  impunerii,  deoarece  acestea
potrivit definiţiei încăperii de acciz, nu le reprezintă.

               V. Obiectele impozabile, baza impozabilă
                     cu acciz şi cotele accizelor
    5.1. Ca obiecte   ale  impunerii  cu  acciz  sînt  mărfurile  supuse
accizelor şi licenţele pentru activitatea în domeniul jocurilor de noroc.
    5.2. Drept bază impozabilă cu acciz servesc:
    - volumul în  expresie naturală (litru, tona, litru alcool  absolut,
bucăţi, cm3);
    - valoarea mărfurilor, care la rîndul său poate fi:
    a) valoarea,  fără a ţine cont de TVA şi accize, pentru mărfurile de
producere autohtonă;
    b) valoarea în  vamă,  pentru mărfurile supuse accizelor  importate,
determinată  conform legislaţiei vamale, precum şi impozitele şi  taxele
ce urmează a fi achitate la momentul importului, fără a ţine cont de TVA
şi accize;
    - costul licenţei pentru activitatea în domeniul jocurilor de noroc.
    5.3. La calcularea  accizului se aplică două tipuri de cote  mărimea
cărora,  în  dependenţă de tipul mărfurilor, este stabilită în anexa  la
titlul IV al Codului fiscal:
    1) în sumă absolută  la unitatea de măsură a mărfii, care se  aplică
în  situaţiile  cînd  baza  impozabilă pentru  mărfurile  accizate  este
volumul în expresie naturală;
    2) ad valorem  în  procente, care se aplică în situaţiile cînd  baza
impozabilă  pentru  mărfurile accizate este valoarea mărfurilor  fără  a
ţine cont de TVA şi accize, sau valoarea în vamă a mărfurilor importate,
determinată  conform legislaţiei vamale, precum şi impozitele şi  taxele
ce urmează a fi achitate la momentul importului, fără a ţine cont de TVA
şi accize, sau costul licenţei în domeniul jocurilor de noroc.

                  VI. Modul de calculare a accizului
    6.1. Suma accizelor  ce urmează a fi vărsată la buget se  stabileşte
în  conformitate cu volumul impozabil. Pentru aceasta se ia volumul  sau
valoarea  mărfurilor supuse accizelor, în expresie naturală sau valorică
şi  cotele  accizelor  la  care ele se impun în  expresie  bănească  sau
procentuală de pe unitatea de marfă, prin înmulţirea cotei la cantitatea
sau valoarea mărfii supuse accizelor.
    6.2. Dacă volumul  impozabil este stabilit în unităţi de măsură,  ce
nu  corespund cotelor stabilite ale accizului, impozitarea se efectuează
în  baza cotelor aprobate recalculîndu-se volumele în unitatea de măsură
dată.
    Exemple de apreciere a sumei accizului datorat bugetului.
    Exemplul 2.
    Întreprinderea  producătoare  a expediat din încăperea de acciz  100
sticle de vin sec "Feteasca" cu capacitatea de 0,7 litri. Cota accizului
pentru 1 litru de acest vin (poziţia tarifară 220421) este de 1 leu.
    Deci, suma accizului  va  fi de 70 lei (100 sticle x 0,7 litri  x  1
leu).
    Exemplul 3.
    Întreprinderea  producătoare  a expediat din încăperea de acciz  100
sticle  de votcă cu capacitatea de 0,5 litri şi cu conţinut de alcool de
40%.  Cota  accizului pentru un litru alcool absolut  (poziţia  tarifară
220860) este de 0,09 lei/ %vol/ litru.
    Deci, suma accizului va fi de 180 lei (100 sticle x 0,5 litri x 40 x
0,09 lei).
    Exemplul 4.
    Un agent economic a importat 100 flacoane de parfum, valoarea vamală
a  cărora,  precum şi impozitele şi taxele ce urmează a fi  achitate  la
momentul  importului,  fără  TVA  şi  acciz, este  de  41600  lei.  Cota
accizului este de 10% din valoarea în lei (poziţia tarifară 33030010).
    Deci, suma accizului va fi de 4160 lei (41600 lei x 10%).
    Exemplul 5.
    Subiectul impozabil de acciz a expediat din încăperea sa de acciz 10
camere  video. Cota accizului pentru o cameră video este de 30 Euro.  Se
presupune că în ziua expedierii camerelor video 1 Euro era echivalent cu
10,87 lei.
    Deci, suma accizului  pentru  10 camere video va fi de 3261 lei  (10
buc. x 30 Euro x 10,87 lei).
    6.3. Persoanele  fizice şi juridice care prelucrează şi/sau  fabrică
mărfuri supuse accizelor, înregistrate la organele Serviciului Fiscal de
Stat  ca subeicţi impozabili au dreptul la trecerea la cont a  accizelor
achitate  la  mărfurile  supuse  accizelor,  utilizate  în  procesul  de
prelucrare  şi/sau  de fabricare pentru obţinerea altor  mărfuri  supuse
accizelor.
    6.4. Trecerea  la  cont  se permite numai în  limita  cantităţii  de
mărfuri  supuse  accizelor,  folosite la prelucrarea  şi/sau  fabricarea
altor  mărfuri  supuse  accizelor, expediate ulterior din  încăperea  de
acciz,  în  cazul  prezenţei  documentelor confirmative  cu  privire  la
achitarea   accizelor  la  buget  pentru  materia  primă  utilizată   la
prelucrare şi/sau fabricare.
    6.5. Suma trecerii  la  cont a accizelor se determină  de  subiectul
impunerii  de  sine stătător, la momentul expedierii  mărfurilor  supuse
accizelor  din  încăperea  de acciz, reieşind  din  normele  tehnologice
aprobate în modul stabilit.
    6.6. Suma trecerii  la  cont  a accizelor este  formată  din  sumele
accizelor achitate de subiectul impunerii:
    - pentru materia  primă  accizată  utilizată  la  producerea  şi/sau
prelucrarea  mărfurilor supuse accizelor, în cazul existenţei referinţei
în factura de expediţie (factura fiscală) a dispoziţiei de plată în baza
căreia s-a achitat accizul la buget;
    - la importul  materiei  prime  accizate,  utilizate  la  producerea
şi/sau prelucrarea mărfurilor supuse accizelor.
    Exemplul 6.
    În perioada fiscală  ianuarie  2001 au fost primite 1000 dal de  vin
materie  primă  "Feteasca",  pentru care accizul  achitat  şi  confirmat
documentar  reprezentă  2000  lei  (cota - 0,2  lei/litru).  În  aceeaşi
perioadă  fiscală  (ianuarie 2001) din vinul materie primă  respectiv  a
fost  produs şi transportat (expediat) 990 dal de vin "Feteasca", pentru
care s-a calculat acciz în sumă de 9900 lei.
    Conform normelor  aplicate la producerea a 990 dal de vin "Feteasca"
au fost utilizate 1000 dal de vin materie primă "Feteasca". În acest caz
întreprinderea  trece  în  cont accizul aferent  vinului  materie  primă
"Feteasca"  primit  în  limita cantităţii  utilizate  pentru  producerea
vinului  "Feteasca"  expediat din încăperea de acciz, în mărime de  2000
lei.
    Respectiv suma  accizului care va fi transferat la buget în perioada
fiscală ianuarie 2001 va constitui 7900 lei (9900 lei - 2000 lei).
    6.7. În sumele  accizelor  trecute la cont pot fi incluse şi  sumele
accizelor  achitate  pentru  materia primă  supusă  accizelor  procurată
(importată)  pînă  la  1  ianuarie 2001  şi  ulterior  utilizată  pentru
fabricarea  producţiei  expediate (transportate) din încăperea de  acciz
începînd cu 1 ianuarie 2001.
    6.8. În cazul  în  care  mărfurile supuse accizelor sînt  depuse  la
maturare,  subiectului  impunerii  i  se  permite  trecerea  la  cont  a
accizului  în limitele cantităţii de mărfuri supuse accizelor, utilizate
la   fabricarea  de  mărfuri  similare  supuse  accizelor,  la  momentul
expedierii (transportării) acestor mărfuri similare supuse accizelor din
încăperea  de  acciz  şi  în cazul prezenţei  documentelor  ce  confirmă
achitarea accizelor la buget la mărfurile supuse accizelor.
    Exemplul 7:
    În luna ianuarie  2001  întreprinderea a procurat 1000 dal de vin  -
materie primă "Caberne", inclusiv acciz în sumă de 2000 lei (10000 litri
x 0,2 lei), pe care l-a pus la maturare.
    Tot în această perioadă întreprinderea expediază din încăperea sa de
acciz  100 dal de vin de marcă "Caberne", pentru cares-a calculat  acciz
în  mărime  de 1000 lei. În această situaţie întreprinderea va trece  la
cont   suma  accizului  achitat  pentru  vinul-materie  primă  "Caberne"
procurat,  în limita cantităţii folosite la producerea celor 100 dal  de
vin   de   marcă  "Caberne"  expediat  (aplicînd   normele   tehnologice
corespunzătoare).
    Însă, dacă în  această  perioadă  a fost expediat din  încăperea  de
acciz vin de marcă "Aligote", atunci întreprinderea nu va putea trece la
cont suma accizelor achitate pentru vinul - materie primă "Caberne".
    6.9. Cînd suma  accizului destinată trecerii în cont, depăşeşte suma
accizului  calculată pentru producţia finită supusă accizelor  expediată
din încăperea de acciz, trecerea la cont a accizelor se efectuează numai
în   limita  sumelor  accizelor  aferente  producţiei  finite   accizate
expediate.
    6.10. Suma diferenţei care se obţine dintre suma accizului calculată
şi  achitată  pentru materia primă accizată şi suma accizului  calculată
pentru  producţia finită accizată, nu se trece la cont, dar se  atribuie
la  cheltuielile generale şi administrative. Reportarea la cheltuieli se
face  în  perioada  fiscală  în care a avut  loc  expedierea  mărfurilor
accizate  din  încăperea  de acciz, concomitent cu trecerea  la  cont  a
accizului cuvenit.
    Exemplul 8.
    Subiectul impunerii  în  luna  februarie  a  fabricat  1000  dal  de
vin-materie  primă  tare "Izabela". Pentru aceasta  subiectul  impunerii
anterior a procurat:
    - 645 dal de vin-materie primă "Izabela sec",
    pentru care a fost achitat acciz în sumă de - 1290 lei
    (645 dal x 10 l x 0,2 lei, unde 0,2 lei - cota
    accizului pentru 1 litru);
    - 300 dal de must cu fermentarea oprită prin
    adăugare de alcool, pentru care a fost achitat
    accizul în sumă de - 750 lei
    (300 dal x 10 l x 0,25 lei, unde 0,25 lei - cota
    accizului pentru 1 litru);
    - 60 dal de alcool (96%), pentru care
    a fost achitat accizul în sumă de - 5184 lei
    (60 dal x 10 l x 0,09 lei x 96,
    unde 0,09 lei - cota accizului pentru 1%
    în volum la 1 litru de alcool absolut).
    În aceeaşi lună,  la expedierea vinului materie primă tare "Izabela"
în  cantitate de 1000 dal din încăperea de acciz, la subiectul impunerii
a  apărut  obligaţia de calculare a accizelor la volumul de  vin-materie
primă expediat, suma accizelor constituind - 2500 lei (1000 dal x 10 l x
0,25 lei, unde 0,25 lei cota accizului pentru 1 litru).
    Totodată, pentru  determinarea sumei accizelor, destinate  achitării
în  buget,  subiectul impunerii trebuie să stabilească suma trecerii  la
cont  a accizelor. Reieşind din suma accizelor, ce se conţine în materia
primă  utilizată în producere, suma trecerii la cont va constitui - 7224
lei (1290 lei + 750 lei + 5184 lei).
    Luînd în consideraţie  suma  accizelor, calculată pentru trecere  la
cont  şi suma accizelor, calculată la volumul de vin-materie primă tare,
subiectul  impunerii  trebuie  să  determine  suma  accizelor  destinată
achitării  în  buget ori destinată atribuirii la cheltuieli (2500 lei  -
7224 lei) = - 4724 lei.
    Prin urmare:
    - suma accizelor, destinată achitării în buget, va constitui - 0 lei;
    - suma accizelor,  destinată  trecerii în cont, va constitui -  2500
lei;
    - suma accizelor, destinată atribuirii la cheltuieli, va constitui -
4724 lei.
    6.11. Sumele   accizelor,   destinate  atribuirii  la   cheltuielile
generale  şi  administrative,  nu  se  reflectă  în  Declaraţia  privind
accizele.
    6.12. Sumele   accizelor   aferente  mărfurilor   supuse   accizelor
procurate  (pentru care există confirmarea documentară privind achitarea
accizului  la  buget) care în procesul activităţii de întreprinzător  au
constituit  pierderi  supranormativ  conform legislaţiei,  nu  se  supun
trecerii în cont.
         VII. Momentul apariţiei obligaţiei fiscale cu privire
            la calcularea şi achitarea la buget a accizelor
    7.1. Pentru fiecare  plătitor de acciz, specificat la capitolul  II,
este  stabilit  modul  de calculare şi achitare a sumelor  accizelor  la
buget.
    7.2. Pentru persoanele  fizice  şi juridice care prelucrează  şi/sau
fabrică  mărfuri  supuse  accizelor  obligaţia  fiscală  cu  privire  la
calcularea  şi achitarea accizelor la buget apare la momentul expedierii
(transportării) mărfurilor supuse accizelor din încăperea lor de acciz.
    7.2.1. Expediere    (transportare)   -   deplasarea,    transmiterea
mărfurilor supuse accizelor din încăperea de acciz.
    7.2.2. Obligaţia  de achitare la buget a accizelor nu apare în cazul
cînd  întreprinderea  efectuează  mişcarea  internă  de  mărfuri  supuse
accizelor,  adică cînd mărfurile se deplasează de la un loc al încăperii
de acciz în altul (de exemplu din secţia de producere la depozit).
    7.2.3. În situaţiile  cînd persoanele respective procură sau importă
mărfuri  supuse  accizelor  fără  achitarea  accizelor,  lucru  care  se
confirmă  prin  lipsa documentelor cu privire la achitarea accizelor  şi
ulterior  le  expediază  (transportă) în afara încăperii lor  de  acciz,
obligaţia   fiscală   de   asemenea   apare   la   momentul   expedierii
(transportării) mărfurilor supuse accizelor din încăperea de acciz.
    7.2.4. Achitarea   accizelor  la  buget  pentru  mărfurile  accizate
expediate (transportate) din încăperea de acciz se efectuează indiferent
de  apartenenţa mărfurilor respective. Adică, dacă în încăperea de acciz
a  unei  întreprinderi  - subiect impozabil se află  la  păstrare  marfă
accizată,  a cărei proprietar este o altă persoană fizică sau  juridică,
pentru care nu există documente confirmative de achitare a accizului, şi
aceasta  ulterior se înapoiază proprietarului, obligaţia fiscală,  apare
la momentul expedierii (transportării) mărfurilor din încăperea de acciz
a întreprinderii.
    7.2.5. Cînd întreprinderea   producătoare   efectuează  livrări   de
mărfuri  supuse  accizelor  în  magazinele de  firmă  proprii  (săli  de
degustare),  calculează şi achită accizul la buget pînă la  transmiterea
mărfurilor  respective  în  sălile  de degustare  sau  spre  vînzare  în
magazinele de firmă.
    7.2.6. În cazul  în  care  mai  mulţi agenţi  economici  -  subiecţi
impozabili   folosesc  o  singură  încăpere  pentru  prelucrarea  şi/sau
fabricarea  produselor  supuse accizelor, dar care prin  contractele  de
arendă  încheiate  sînt divizate în mai multe încăperi de acciz,  atunci
responsabili  pentru  calcularea  şi achitarea accizelor va  fi  fiecare
agent  economic  pentru producţia proprie expediată din încăperea sa  de
acciz.
    7.3. Pentru persoanele  juridice  şi  fizice  care  importă  mărfuri
supuse   accizelor  obligaţia  fiscală  apare  concomitent  cu  termenul
stabilit de legislaţie pentru achitarea taxelor vamale. În cazul în care
pentru  importul  de  mărfuri nu se percepe taxa  vamală,  mărfurile  se
consideră  importate  ca  şi  cum  ar fi fost  supuse  taxei  vamale  cu
respectarea   reglementărilor  stabilite  de  legislaţia  vamală  pentru
regimul de import.
    7.3.1. Accizul nu se achită în cazul cînd mărfurile supuse accizelor
sînt   introduse   pe  teritoriul  Republicii  Moldova  şi  vămuite   în
următoarele  regimuri  vamale:  tranzit,  depozit  vamal,  nimicire  sau
renunţare  în  folosul  statului, prelucrare  sub  supraveghere  vamală,
admitere  temporară, reimport şi perfecţionare pasivă, precum şi magazin
duty free, cu excepţia ţigărilor cu filtru de import.
    7.3.2. Accizul  nu se achită la importarea unor categorii de mărfuri
supuse accizelor:
    - definite ca ajutoare umanitare, în modul stabilit de Guvern;
    - definite ca  asistenţă  tehnică, acordată de organizaţii de  stat,
guvernamentale sau internaţionale;
    - destinate folosinţei  oficiale a misiunilor diplomatice şi a altor
misiuni  asimilate  lor  în  Republica Moldova,  precum  şi  uzului  sau
consumului    personal   al   membrilor   personalului   diplomatic   şi
administrativ-tehnic  al  acestor misiuni şi al membrilor familiei  care
locuiesc  împreună cu ei, pe bază de reciprocitate, în modul stabilit de
Guvern.
    7.4. Pentru persoanele juridice care activează în domeniul jocurilor
de  noroc  obligaţia  fiscală apare concomitent cu  achitarea  taxei  de
licenţă pentru activitatea în domeniul jocurilor de noroc.
    7.5. Pentru persoanele,      nesubiecţi     impozabili,     inclusiv
întreprinderile comerciale, care vînd mărfuri supuse accizelor, anterior
obţinute  din partea diferitor persoane juridice şi fizice, pentru  care
lipseşte  confirmarea  documentară  cu privire  la  achitarea  accizelor
obligaţia  fiscală  privind  calcularea accizelor  la  mărfurile  supuse
accizelor,  primite fără confirmarea documentară a achitării  accizelor,
apare la momentul livrării lor cumpărătorilor.
    Iar obligaţia  de achitare la buget a sumei accizului calculat apare
în ziua următoare celei de comercializare.
    Exemplul 9:
    La data de 5  a lunii un cetăţean a transmis magazinului de comision
îmbrăcăminte din blană naturală, pentru care lipsesc documentele care ar
confirma  achitarea accizului. Valoarea de realizare a acesteia inclusiv
comisionul magazinului (fără TVA) s-a stabilit în mărime de 7500 lei. În
cazul  de  faţă unitatea de comerţ va aplica de sine  stătător  accizul,
care  va  constitui 1875 lei (7500 lei x 25%). Dacă, să admitem,  că  la
data  de 7 a lunii îmbrăcămintea a fost vîndută de unitatea de comerţ la
preţul  ce include accizul şi TVA, atunci suma accizului calculat se  va
transfera  la  buget în ziua următoare, adică la data de 8  a  aceleiaşi
luni.
    7.5.1. Obligaţia  de  achitare a accizului apare şi  în  următoarele
situaţii:
    - la transmiterea mărfurilor în contul salariului;
    - la transmiterea  mărfurilor  cu  plată  parţială  sau  fără  plată
(gratuit);
    - la transmiterea  mărfurilor angajaţilor agentului economic,  altor
persoane;
    - la însuşirea  mărfurilor  de către agentul economic sau  de  către
membrii familiei lui;
    - în cazul deplasării mărfurilor în alt mod.
    7.6. Pînă în   anul  2005,  mărfurile  supuse  accizelor   expediate
(transportate)  şi  livrate  de  către  persoanele  fizice  şi  juridice
rezidenţi  aflaţi  pe teritoriul Republicii Moldova care nu  au  relaţii
fiscale cu sistemul ei bugetar, persoanelor juridice şi fizice rezidenţi
aflaţi  pe  teritoriul  Republicii Moldova care au  relaţii  fiscale  cu
sistemul  ei bugetar, sînt supuse accizelor conform cotelor stabilite în
anexa  la  titlul IV al Codului fiscal. Accizele se achită pînă  sau  la
trecerea posturilor fiscale comune interne de control.

                   VIII. Ordinea aplicării accizelor
             la exportul de mărfuri accizate şi mecanismul
                       de restituire a accizelor
    8.1. Livrările  de mărfuri supuse accizelor la export, efectuate  de
subiectul impunerii, sînt nişte livrări scutite de acciz.
    8.2. Dreptul  la această scutire îl au nemijlocit agenţii  economici
care produc şi/sau prelucrează mărfuri supuse accizelor.
    8.3. Totodată,   deşi  exportul  este  scutit  de  acciz,  subiectul
impunerii  trebuie să dispună de documentele de confirmare a exportului,
cum ar fi:
    - contractul  (copia contractului) încheiat cu partenerul străin  cu
privire  la  livrarea  mărfurilor  supuse accizelor. În  cazul  în  care
livrarea  pentru  export  a mărfurilor supuse  accizelor  se  efectuează
conform   contractului  de  comision,  de  către  comisionar,  subiectul
impunerii  (comitentul)  prezintă organului Serviciului Fiscal  de  Stat
contractul  de  comision şi contractul (copia contractului) încheiat  de
comisionar cu partenerul străin,
    - documentele  de plată şi extrasul băncii, care confirmă  încasarea
de  facto  a  mijloacelor,  rezultate  din  vînzarea  mărfurilor  supuse
accizelor, pe contul subiectului;
    - declaraţia  vamală  a  încărcăturii sau copia ei,  certificată  de
conducătorul   şi   de  contabilul-şef  ai  subiectului  impunerii,   cu
menţiunile organului vamal care a eliberat marfa la export.
    8.4. În cazul  existenţei documentelor de confirmare a exportului şi
repatrierii mijloacelor pentru exportul efectuat în termen de pînă la 90
zile  din  momentul  livrării  mărfurilor accizate  la  export,  volumul
(valoarea)   mărfurilor  supuse  accizelor  exportate,  precum  şi  suma
accizului  solicitat  spre restituire se declară informativ în  perioada
fiscală cînd a avut loc repatrierea totală a mijloacelor aferente.
    8.5. În cazul  neexistenţei documentelor de confirmare a  exportului
şi  nerepatrierii mijloacelor în termen de pînă la 90 zile din  momentul
livrării  mărfurilor  accizate  la export, subiectul impunerii  de  sine
stătător,   calculează  accizul  aferent  mărfurilor  supuse   accizelor
exportate.
    8.6. În cazul  cînd la expirarea termenului de 90 zile din  momentul
livrării  mărfurilor accizate la export, marfa exportată a fost achitată
parţial  de  către nerezident, atunci subiectul impunerii  -  exportator
calculează  accizul  doar pentru acele mărfuri supuse  accizelor  pentru
care   nu   a  fost  înfăptuită  repatrierea  mijloacelor  în   termenul
sus-menţionat,  aplicînd cota accizului minimală. În asemenea  situaţie,
subiectul  impunerii  va putea trece la cont sumele  accizelor  aferente
materiei  prime  accizate  utilizate la producerea  mărfurilor  accizate
exportate, pentru care nu s-a închis repatrierea şi s-a calculat de sine
stătător accizul.
    8.7. Declararea  accizului aferent mărfurilor exportate pentru  care
nu  s-a  respectat  termenul de 90 zile se  efectuează  pentru  perioada
fiscală în care expiră termenul respectiv.
    8.8. Exportul  de mărfuri supuse accizelor fără aplicarea  accizelor
poate fi efectuat de subiectul impunerii care prelucrează şi/sau produce
marfă  accizată în mod independent, în baza contractului de mandat,  sau
în baza contractului de comision.
    8.9. În cazul   agenţilor  economici  care  procură  mărfuri  supuse
accizelor  de la întreprinderile producătoare (prelucrătoare) de mărfuri
accizate  fără  prelucrare şi/sau producerea altor mărfuri  accizate  şi
ulterior  le exportă peste hotarele Republicii Moldova, marfa  exportată
se  va comercializa fără dreptul de restituire sau de trecere în cont  a
accizului achitat anterior la procurare.
    8.10. Suma accizului  aferentă  materiei prime  accizate,  utilizate
conform  normelor  tehnologice aprobate în modul stabilit la  producerea
(prelucrarea)  producţiei  finite accizate destinate exportului,  pentru
care  există confirmarea documentară cu privire la achitarea de facto la
buget a ei, se supune restituirii integrale din buget.
    8.11. Restituirea accizului se înfăptuieşte în termen de 10 zile din
momentul   prezentării   documentelor   justificative   corespunzătoare,
aplicînd  mecanismul  de  restituire  a  sumelor  accizelor  descris  în
Regulamentul  cu  privire la restituirea sumelor accizelor nr. 07 din  3
aprilie 2001 publicat în Monitorul Oficial nr. 57-58 din 31 mai 2001.
    8.12. În cazul  cînd exportul de mărfuri accizate este înfăptuit  în
condiţiile clientului, ordinea aplicării accizelor este următoarea.
    8.12.1. Cînd  exportul producţiei finite accizate este înfăptuit  de
agentul  economic-client (proprietarul materiei prime accizate transmise
spre  prelucrare)  nemijlocit  din încăperea de acciz  a  întreprinderii
prelucrătoare,  ultima va calcula şi va achita accizul aferent la  buget
la momentul expedierii mărfurilor accizate din încăperea sa de acciz.
    Agentul economic-client,  indiferent de faptul dacă este înregistrat
ca  plătitor  de accize, nu va putea beneficia de restituirea  accizelor
aplicate,  dat  fiind  faptul  că asupra lui  nu  se  răsfrîng  integral
prevederile art. 125(3) din Codul fiscal.
    Întreprinderea  prelucrătoare-subiect  impozabil, la rîndul său,  în
baza  art. 125(1) din Codul fiscal va avea dreptul la trecere în cont  a
sumei  achitate  ale accizului aferent materiei prime  accizate  primite
spre prelucrare.
    8.12.2. Cînd  exportul producţiei finite accizate este înfăptuit  de
agentul  economic-client  (indiferent  de faptul dacă  este  subiect  al
impunerii)  în baza contractului de comision, încheiat cu întreprinderea
prelucrătoare-subiect  impozabil,  potrivit căruia ultima  figurează  în
calitate   de  comisionar,  marfa  accizată,  obţinută  din  prelucrarea
materiei  prime  a  clientului  şi expediată din încăperea  de  acciz  a
comisionarului nu va fi impozitată cu acciz.
    Însă, atît proprietarul producţiei (clientul), cît şi întreprinderea
prelucrătoare  nu vor avea dreptul să pretindă la restituirea  accizelor
achitate   pentru   materia  primă  accizată  utilizată  la   producerea
mărfurilor  accizate  exportate, deoarece nu se respectă  în  totalmente
cerinţele art. 125 (3) şi (4) din Codul fiscal.
    8.12.3. Cînd  exportul producţiei finite accizate este înfăptuit  de
agentul  economic-client  (indiferent  de faptul dacă  este  subiect  al
impunerii)  în  baza contractului de mandat, încheiat cu  întreprinderea
prelucrătoare-subiect  impozabil,  potrivit căruia ultima  figurează  în
calitate  de  mandatar,  modalitatea de aplicare, precum şi  dreptul  la
restituirea  accizelor  este similară celei descrise în punctul  8.12.2,
întrucît  mandatul-proprietarul  producţiei  transmite  spre  prelucrare
materia  primă  accizată,  dar  nu  o utilizează  de  sine  stătător  la
producerea producţiei finite ulterior exportate, astfel nerespectîndu-se
prevederile art. 125 (3) din Codul fiscal.
    8.13. Subiectul  impunerii  care exportă marfă accizată  proprie  în
baza  contractului  de  comision, încheiat cu un agent  economic,  poate
pretinde  la restituirea accizului achitat pentru materia primă accizată
utilizată la producerea acestei mărfi.
    Cu toate că la  încheierea  contractului de comision, exportul  este
înfăptuit  de-facto  din  numele comisionarului şi  nu  al  comitentului
(întreprinderea producătoare), dreptul la restituirea sumelor accizelor,
achitate  anterior pentru vinul - materie primă procurat şi utilizat  la
producerea mărfurilor accizate exportate (pentru care există confirmarea
documentară   a   achitării  lor),  îl  va  avea  numai   întreprinderea
producătoare,  adică comitentul. Repatrierea mijloacelor, în  condiţiile
cînd decontările pentru export se efectuează prin intermediul conturilor
comisionarului, urmează a fi închisă la nivelul celui din urmă.
    8.14. În cazul  cînd  subiectul impunerii exportă marfă accizată  de
producţie  proprie în baza contractului de mandat, conform căruia acesta
figurează  în  calitate de mandat, dreptul la restituire a accizelor  îl
are  anume mandatul şi nu mandatarul care efectuează export de marfă  în
numele  mandatului.  Repatrierea mijloacelor, în cazul cînd  decontările
pentru  export  se efectuează prin intermediul conturilor  mandatarului,
urmează a fi închisă la nivelul celui din urmă.
    8.15. Restituirea   accizelor  se  răsfrînge  şi  asupra   agenţilor
economici,  care reexportă mărfuri străine anterior importate, sau  care
exportă  mărfuri  produse din materia primă, importată în regimul  vamal
"perfecţionare activă", pentru care accizul a fost achitat la import.

     IX. Modul de declarare a accizelor şi termenul de prezentare
                    a Declaraţiei privind accizele
    9.1. Obligaţia   de  a  prezenta  inspectoratelor  fiscale  de  stat
teritoriale   Declaraţia   privind   accizele  este  pusă   în   sarcina
plătitorilor  de accize specificaţi la punctele 2.1 şi 2.2, cu  excepţia
persoanelor  juridice şi fizice care efectuează import de mărfuri supuse
accizelor.
    Adică, subiecţii impunerii, care deţin certificatul de acciz, precum
şi persoanele care nu sînt înregistrate ca plătitori de accize, inclusiv
întreprinderile  comerciale,  în  adresa cărora persoanele  juridice  şi
fizice  expediază  (transportă)  şi livrează  mărfuri  supuse  accizelor
(inclusiv   mărfuri  importate)  fără  documente  justificative   pentru
comercializarea  ulterioară  a lor, prezintă la inspectoratul fiscal  de
stat  de la locul de înregistrare, Declaraţia privind accizele,  într-un
termen  de  cel  tîrziu  ultima zi a lunii gestionare cînd  a  avut  loc
expedierea (transportarea) mărfurilor supuse accizelor.
    9.2. Declaraţia  privind  accizele  este alcătuită  dintr-un  singur
compartiment,  numit  "Volumul impozabil" şi se completează pe  formular
oficial, aprobat de Ministerul Finanţelor (anexa nr.3).
    9.3. În Declaraţia  privind  accizele  se indică  perioada  fiscală,
denumirea  (numele,  prenumele) subiectului impunerii,  adresa  juridică
(domiciliul)  deplină  a locului principal de desfăşurare a  activităţii
economice,  codul fiscal şi numărul de înregistrare a certificatului  de
acciz  (în  cazul  cînd agentul economic declarant este  înregistrat  ca
subiect impozabil de accize).
    Declaraţia privind  accizele  este formată din 13  coloane,  fiecare
conţinînd  informaţie pe care subiectul impunerii urmează să o  înscrie,
şi anume.
    La coloana 1 se indică numărul de ordine al mărfii supuse accizelor.
    La coloana 2   se   indică  denumirea  mărfii   accizate   expediate
(transportate).
    La coloana 3  se  indică poziţia tarifară a mărfii supuse  accizelor
conform Nomenclatorului de mărfuri al Republicii Moldova, specificată la
coloana 1 a anexei la titlul IV al Codului fiscal.
    La coloana 4 se indică codul contului conform clasificaţiei bugetare
a veniturilor de stat.
    La coloana 5  se indică gradele de alcool (în procente) conţinută în
producţia alcoolică în cazul cînd suma accizului se determină în funcţie
de concentraţia de alcool.
    La coloana 6  se  indică volumul în expresie naturală în  caz  dacă,
conform  titlului IV al Codului fiscal, baza impozabilă se determină  în
expresie   naturală,   reflectînd  în  paranteze  unitatea  de   măsură,
specificată în anexa la titlul IV din Codul fiscal.
    La coloana 7  se  indică valoarea mărfii fără TVA şi accize, în  caz
dacă,  conform  titlului  IV  al  Codului  fiscal,  baza  impozabilă  se
determină în expresie valorică. Valoarea mărfii fără TVA şi accize se va
reflecta în unităţi monetare naţionale.
    La coloana 8   se   indică   costul  licenţei   pentru   activitatea
desfăşurată de subiectul impunerii în domeniul jocurilor de noroc.
    La coloana 9  se  indică  cota  accizului stabilită  ad  valorem  în
procente  de  la  valoarea mărfii fără TVA şi accize, sau de  la  costul
licenţei pentru activitatea în domeniul jocurilor de noroc.
    La coloana 10 se indică cota accizului stabilită în sumă absolută la
unitatea  de măsură a mărfii accizate, care conform anexei la titlul  IV
al Codului fiscal este exprimată în unităţi monetare naţionale sau Euro.
    La coloana 11  se indică suma accizului calculată, reieşind din cota
accizului   aferentă  mărfii  accizate,  aplicată  la  una  din   bazele
impozabile, oglindite la coloanele 6, 7 şi 8, adică (col.9 x col.7), sau
(col.9 x col.8), sau (col.10 x col.6), sau (col.10 x col.6 x col.5).
    La coloana 12  se indică suma accizului în limita cantităţii mărfii,
folosite   pentru   prelucrarea  şi/sau  fabricarea  mărfurilor   supuse
accizelor, care urmează a fi trecută la cont sau restituită.
    La coloana 13  se indică suma accizului destinată virării la  buget,
calculată  ca  diferenţa  dintre coloana 11 şi coloana 12,  care  va  fi
oglindită  în fişa contului personal al plătitorului de accize în  cazul
în  care  va  reprezenta o obligaţiune a plătitorului de acciz  faţă  de
buget.
    9.4. Corectări   şi  radieri  la  completarea  declaraţiei   privind
accizele nu se admit.
    9.5. Declaraţia  privind accizele se semnează de către  conducătorul
şi   contabilul-şef   al  subiectului  impozabil  şi  se   prezintă   la
inspectoratul fiscal de stat într-un exemplar unic.
    9.6. În situaţiile   cînd  întregul  sortiment  de  mărfuri   supuse
accizelor, expediate (transportate) din încăperea de acciz a subiectului
impozabil,   sau  procurate  de  persoanele  fizice  şi  juridice   fără
confirmarea    documentară    a   achitării   accizelor   şi    ulterior
comercializate,   nu  poate  fi  înscris  într-un  singur  formular   al
Declaraţiei  privind accizele, acesta se reflectă detaliat într-o  anexă
la declaraţie.
    Anexa conţine   coloane   similare  Declaraţiei   privind   accizele
propriu-zise,  în  care pentru fiecare denumire de marfă se  completează
cele 13 coloane existente.
    În formularul  Declaraţiei  se  trec doar  sumele  totale  calculate
pentru  mărfurile  accizate  expediate (transportate) din  încăperea  de
acciz  care  fac parte din componenţa fiecărui cod separat  al  contului
clasificaţiei  bugetare  a  veniturilor de stat,  completîndu-se  astfel
coloanele 4, 6 şi/sau 7, 11, 12 şi 13.
    9.7. În cazul  livrărilor  de  export, care sînt scutite  de  acciz,
subiectul  impunerii,  în  luna  în care le-a  efectuat,  în  Declaraţia
privind  accizele  nu face înscrierile cu privire la volumul de  mărfuri
exportate.
    Înscrierile aferente  livrărilor de export se introduc în Declaraţia
privind  accizele  în  perioada  fiscală cînd în  termenul  stabilit  de
Serviciul  Fiscal  de Stat a avut loc repatrierea totală  a  mijloacelor
pentru exportul dat, efectuat cu începere de la 1 ianuarie 2001.
    Astfel, la coloana 2 a Declaraţiei se înscrie cuvîntul "export", iar
la  coloanele  4,  6 şi/sau 7 şi 12, pentru fiecare  cod  al  conturilor
clasificaţiei  bugetare  a veniturilor de stat, se înregistrează  datele
corespunzătoare.
    Exemplul 10:
    La 10 ianuarie   2001  întreprinderea  de  producere  a   mărfurilor
accizate  a  exportat  100000 sticle de vin "Cagor"  (0,5  litri).  Suma
accizului  achitat la materia primă procurată şi utilizată la producerea
vinului, pentru care există documente ce confirmă achitarea accizului la
buget, constituie 12500 lei. Repatrierea totală a valutei pentru această
livrare  a  avut loc pînă la expirarea termenului de repatriere -  la  5
martie 2001.
    În această situaţie,  în  Declaraţia  privind accizele  pentru  luna
ianuarie  nu  se va înregistra nimic, iar pentru luna martie,  printr-un
rînd aparte, se vor înscrie informativ următoarele date:
    - la coloana 2 "Denumirea mărfii accizate expediate (transportate)":
"export";
    - la coloana  4 "Codul contului clasificaţiei bugetare a veniturilor
de stat": "115/12";
    - la coloana 6 "Volumul în expresie naturală": "50000 litri";
    - la coloana  12  "Suma  accizului  achitată  în  limita  cantităţii
folosite care urmează a fi trecută la cont sau restituită": "12500 lei".
    9.8. Persoanele  juridice  care activează în domeniul  jocurilor  de
noroc  prezintă Declaraţia privind accizele doar pentru perioada în care
a avut loc achitarea accizelor la buget.
    În acest scop  persoana  completează  coloanele 8, 9, 11 şi  13  din
Declaraţia privind accizele.
    9.9. Dacă întreprinderea-plătitoare în luna expirată nu a avut volum
circulant  impozabil, prezintă informativ inspectoratului fiscal la care
se  deserveşte,  în  termenul stabilit  pentru  prezentarea  calculelor,
declaraţia  privind accizele "nulă" semnată de persoanele menţionate  la
punctul 9.5.

       X. Evidenţa mărfurilor supuse accizelor ce se expediază,
           Registrele de evidenţă şi modul lor de întocmire
    10.1. Plătitorii  de accizie specificaţi în punctele 2.1. lit. a) şi
2.2.  ţin evidenţa mărfurilor supuse accizelor expediate  (transportate)
în  registre, stabilite de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat de  pe
lîngă Ministerul Finanţelor.
    10.2. Registrele  de evidenţă a mărfurilor supuse accizelor sînt  de
două tipuri:
    1) Registrul   de   evidenţă   a   mărfurilor   accizate   expediate
(transportate) (de modelul de jos).

---------------------------------------------------------------------------- 
Data|Ora|Nr. mijl.|Caracteristicile mărfii acci- | Suma acciz. achi- |
ex- |ex-|de trans-| zate expediate (transportate)|       tată        |
pe- |pe-| port şi |                              |                   |Locul   
die-|die|  codul  |------------------------------|-------------------|liv- 
rii |rii|fiscal al|Denu-|Unit|Cant|Valoa-| Suma  |prin dis-|Din con- |rării
    |   |transpor-|mirea| de |    | rea  | acciz.|poziţia  |tul sup- | cu   
    |   |tatorului|     |mă- |    |fără  |calcul.|de plată |raplăţii |indi- 
    |   |         |     |sură|    |TVA şi| (lei) |---------|---------|carea
    |   |         |     |    |    |acciz |       |Nr. |Suma|lu-|Suma |des- 
    |   |         |     |    |    |(lei) |       |şi  |lei |na |(lei)|tina-
    |   |         |     |    |    |      |       |da- |    |   |     |taru-
    |   |         |     |    |    |      |       |ta  |    |   |     |lui
    |   |         |     |    |    |      |       |d/p |    |   |     |
----|---|---------|-----|----|----|------|-------|----|----|---|-----|------
  1 | 2 |    3    |  4  |  5 |  6 |   7  |   8   |  9 | 10 | 11| 12  |  13
----------------------------------------------------------------------------

    Forma registrului  este  de  model unic ce se  completează  în  baza
datelor  din  factura de expediţie (factura fiscală),  eliberată  pentru
mărfurile supuse accizelor.
    La coloana 1 se indică data expedierii mărfurilor accizate din locul
încăperii accizate.
    La coloana 2  se indică ora expedierii mărfurilor accizate din locul
încăperii de acciz.
    La coloana 3  se indică numărul mijlocului de transport în care este
încărcată marfa accizată şi codul fiscal al transportatorului.
    La coloana 4   se   indică  denumirea  mărfii   accizate   expediate
(transportate).
    La coloana 5  se  indică unitatea de măsură a cantităţii  mărfurilor
accizate expediate (transportate).
    La coloana 6  se  indică  cantitatea mărfurilor  accizate  expediate
(transportate).
    La coloana 7  se  indică  valoarea fără TVA şi accize  a  mărfurilor
accizate   expediate  (transportate),  exprimată  în  unităţi   monetare
naţionale.
    La coloana 8 se indică suma accizului calculată, aferentă mărfurilor
expediate (transportate).
    La coloana 9  se  indică numărul şi data dispoziţiei de  plată  care
justifică achitarea la buget a sumei accizului calculat pentru mărfurile
accizate expediate (transportate) la momentul expedierii (transportării).
    La coloana 10  se  indică suma în lei a accizului achitat  la  buget
pentru  mărfurile accizate expediate (transportate), în baza dispoziţiei
de plată reflectate la coloana 9.
    La coloana 11  se  indică  luna  pentru  care  a  fost  înregistrată
supraplata la accize în IFS teritorial.
    La coloana 12  se  indică suma accizului care poate fi achitată  din
contul supraplăţii formate.
    La coloana 13  se  indică  locul livrării  mărfurilor  accizate  (la
export,  pe  teritoriul Republicii Moldova etc.) cu indicarea  denumirii
(codul fiscal) destinatarului.
    2) Registrul de evidenţă a mărfurilor accizate primite de persoanele
care   nu  sînt  subiecţi  ai  impunerii,  inclusiv  de  întreprinderile
comerciale,  la  care  nu  există confirmarea  documentară  a  achitării
accizelor (de modelul de jos).

--------------------------------------------------------------------------
Da-|Denumirea|Caracteristicile mărfii|Suma accizului cal-|     |Achitarea
ta |(codul   |accizate primite pentru|       culat       |ziua |accizului
pri|fiscal)  |comercializarea ulte-  |                   |comer|
mi-|şi adresa|      rioară           |                   |cia- |----------
rii|furnizo- |-----------------------|-------------------|liză-|Nr.şi|Suma
   | rului   |Denu|Unit|Can-|Valoa-  |Cota accizu-|      |rii  |data |ac-
   |         |mi- | de |tit.|rea fă- |lui aplicată|      |     |disp.|ci-  
   |         |rea |mă- |    |ră TVA  |------------| Suma |     | de  |zu- 
   |         |    |sură|    |şi acci-|Ad va-|Suma |(lei) |     |plată|lui
   |         |    |    |    |ze (lei)|lorem |abso-|      |     |     |
   |         |    |    |    |        |în %  |lută |      |     |     |
---|---------|----|----|----|--------|------|-----|------|-----|-----|----
 1 |    2    |  3 |  4 |  5 |    6   |   7  |  8  |   9  | 10  | 11  | 12
--------------------------------------------------------------------------

    La coloana 1 se indică data primirii mărfurilor accizate pentru care
lipsesc documentele justificative privind achitarea accizelor.
    La coloana 2  se indică denumirea (codul fiscal) şi adresa  juridică
(domiciliul)  a  persoanei juridice sau fizice care a livrat  (expediat,
transportat) mărfuri accizate fără achitarea accizelor aferente.
    La coloana 3  se  indică denumirea mărfurilor accizate primite  fără
confirmarea documentară a achitării accizelor aferente.
    La coloana 4  se  indică unitatea de măsură a cantităţii  mărfurilor
accizate  primite  fără  confirmarea documentară a  achitării  accizelor
aferente.
    La coloana 5  se indică cantitatea mărfurilor accizate primite  fără
confirmarea documentară a achitării accizelor aferente.
    La coloana 6  se  indică  valoarea fără TVA şi accize  a  mărfurilor
accizate  primite  fără  confirmarea documentară a  achitării  accizelor
aferente.
    La coloana 7  se  indică  cota  accizului stabilită  ad  valorem  în
procente  de  la valoarea mărfii fără TVA şi accize, care urmează  a  fi
aplicată  pentru mărfurile accizate primite fără confirmarea documentară
a achitării accizelor aferente.
    La coloana 8  se indică cota accizului stabilită în sumă absolută la
unitatea  de măsură a mărfii accizate, care urmează a fi aplicată pentru
mărfurile  accizate  primite  fără confirmarea documentară  a  achitării
accizelor aferente.
    La coloana 9  se indică suma accizului calculată de persoana care nu
este   subiect  al  impunerii  cu  accize,  inclusiv  de  întreprinderea
comercială,   aferentă  mărfurilor  accizate  primite  fără  confirmarea
documentară a achitării accizelor aferente.
    La coloana 10 se indică ziua comercializării de către întreprinderea
de  comerţ  a  mărfurilor  accizate primite  anterior  fără  confirmarea
documentară a achitării accizelor aferente.
    La coloana 11  se  indică numărul şi data dispoziţiei de plată  care
justifică  achitarea  la buget a accizului aferent  mărfurilor  accizate
comercializate.
    La coloana 12  se indică suma accizului achitat efectiv la buget  în
baza dispoziţiei de plată, reflectate la coloana 11.
    10.3. Primul tip de registru se ţine doar de către persoanele fizice
şi  juridice care produc şi/sau prelucrează mărfuri supuse accizelor  şi
deţin Certificatul de acciz.
    10.4. Fiecare  loc al încăperii de acciz trebuie să fie înzestrat cu
cîte un registru de acest fel.
    10.5. Înscrierile  în  registru se fac de mînă, pînă  la  expedierea
mărfurilor accizate din locurile încăperii de acciz şi se completează de
către persoane întărite prin ordinul conducătorului.
    10.6. Cînd are loc mişcarea internă de mărfuri accizate, înscrierile
în registru de asemenea se fac, însă fără completarea coloanelor 8-10.
    10.7. Cel de-al   doilea  registru,  se  ţine  de  către  persoanele
nesubiecţi  ai impunerii, inclusiv întreprinderile comerciale, care vînd
mărfuri  accizate livrate, expediate anterior de către persoanele fizice
şi  juridice, pentru care nu există confirmare documentară cu privire la
achitarea accizului la buget.
    10.8. Ca şi pentru  primul  tip de registru, înscrierile se  fac  de
mînă,   la   momentul  primirii  mărfurilor  accizate  fără   confirmare
documentară  privind  achitarea accizului. Astfel, la momentul  primirii
mărfurilor  se  completează primele nouă coloane din registru, iar  după
comercializarea lor se completează şi coloanele 10-12.
    10.9. Ambele   registre  se  păstrează  în  locuri  determinate   pe
parcursul a 5 ani de la data completării lor definitive.

               XI. Cerinţele faţă de perfectarea documentelor
                  la livrarea mărfurilor supuse accizelor
    11.1. În corespundere  cu  prevederile Hotărîrii Guvernului nr.  294
din  17  martie 1998, agenţii economici, la  expedierea  (transportarea)
mărfurilor eliberează factura de expediţie (factura fiscală).
    11.2. În cazul    expedierii   (transportării)   mărfurilor   supuse
accizelor,  în  factura  de  expediţie  (factura  fiscală),  la  coloana
"Accize,  lei" se înscrie suma accizului calculat pentru fiecare fel  de
marfă  accizată  livrată,  iar la rubrica 14 - suma totală  a  accizului
calculat.
    11.3. Începînd  cu  1  ianuarie 2001,  la  livrarea  (transportarea)
mărfurilor   supuse   accizelor  din  încăperea  de  acciz,   de   către
producători,  este  necesar ca la rubrica 5 (sau 4) "Documente  anexate"
ale  facturii de expediţie (facturii fiscale) să fie înscris -  "accizul
este  achitat conform dispoziţiei de plată nr. XXX din XXXX".  Totodată,
în  rîndurile  1  şi  2 ale facturii, prin bară  se  indică  numărul  de
înregistrare  în  calitate de plătitor ale accizelor al  furnizorului  -
producător   şi  al  cumpărătorului  (în  cazul  în  care  acesta   este
înregistrat).
    11.4. Pentru   livrările  de  mărfuri  supuse  accizelor  importate,
începînd   cu  1  ianuarie  2001,  pe  teritoriul  Republicii   Moldova,
importatorii,  la  eliberarea facturii de expediţie (facturii  fiscale),
indică  la  rubrica  5  (sau  4) "Documente  anexate"  numărul  şi  data
declaraţiei  vamale în baza căreia a avut loc importul de marfă, numărul
şi  data  documentului de plată (dispoziţia de plată, bonul de plată  în
numerar) în baza căruia a fost achitat accizul la buget.
    11.5. În cazul  livrării  mărfurilor  supuse  accizelor  scutite  de
acciz,  la  rubricile 5 (sau 4) şi 14 a facturii de expediţie  (facturii
fiscale) se pune defis.
    11.6. În situaţiile cînd se procură mărfuri supuse accizelor, pentru
care  există  confirmarea  achitării accizelor la buget şi  ulterior  se
realizează   diferitor  persoane  fizice  şi  juridice,  în  factura  de
expediţie  (factura fiscală), furnizorul indică aceleaşi date,  înscrise
la  rubricile  5  (sau  4) şi 14 ale  facturii  de  expediţie  (facturii
fiscale)  primite,  precum şi codul fiscal, numărul de  înregistrare  în
calitate  de  plătitor de accize a persoanei care a achitat  accizul  la
buget.
    11.7. În cazurile cînd la rîndul 5 (sau 4) ale facturii de expediţie
(facturii  fiscale)  nu poate fi cuprinsă toată  informaţia  solicitată,
agenţii  economici  fac  înscrierile corespunzătoare în  orice  alt  loc
posibil al facturii.

        XII. Obligaţiile şi responsabilităţile subiecţilor impunerii
    12.1. Responsabilitatea  pentru  calcularea corectă şi achitarea  la
timp  a accizului la buget se pune în sarcina plătitorilor de accize  în
conformitate  cu  titlul V al Codului fiscal nr. 407-XV  din  26.07.2001
(Monitorul Oficial nr. 1-3 din 4.01.02).
    12.2. Controlul   asupra  corectitudinii  calculării  şi   achitării
accizelor   se  efectuează  de  către  organele  fiscale  şi  vamale  în
conformitate cu competenţa lor şi legislaţia Republicii Moldova.

                          XIII. Dispoziţii finale
    13.1. În anul 2002 se interzice plasarea mărfurilor supuse accizelor
în regimurile vamale admitere temporară şi perfecţionare activă.
    13.2. La data  intrării  în vigoare a titlului IV al Codului  fiscal
nr.  1053-XIV din 16 iunie 2000, se abrogă Instrucţiunea "Cu privire  la
modul de calculare şi plată a accizelor" nr. 20 din 13 iunie 1995.
    13.3. Prevederile  scrisorilor  elaborate  de  Inspectoratul  Fiscal
Principal  de Stat sau de Ministerul Finanţelor pe parcursul anului 2001
îşi  păstrează  valabilitatea în partea în care nu  contravin  prezentei
Instrucţiuni.

                                        Anexa 1
                           La Instrucţiunea cu privire la modul
                           de calculare şi achitare a accizelor
                             Aprobat: Ministerul Finanţelor
                                 nr.03 din 16.08.2002
                            Înregistrat: Ministerul Justiţiei
                                nr. 289 din 23.08.2002

                           Certificat de acciz
                Privind înregistrarea agentului economic
                      ca subiect impozabil de acciz

                   Aprobat în conformitate cu titlul IV
                     al Codului fiscal (art.126 (1))

    Numărul de înregistrare _____________  Data eliberării __________


                    Subiectul impunerii înregistrat:
    Denumirea (numele, prenumele) ___________________
    Cod fisal _____________________
    Adresa juridică (domiciliul) deplină a locului principal
    de desfăşurare a activităţii economice___________________________

-----------------------------------------------------------------------

    Genul de activitate conform licenţei ___________________

-----------------------------------------------------------------------

                        Încăperea accizată:

    1. ___________    __________________   _____________________
         (locul)       (adresa deplină)       (proprietarul)
    2. ___________    __________________   _____________________
         (locul)       (adresa deplină)       (proprietarul)
    3. ___________    __________________   _____________________
         (locul)       (adresa deplină)       (proprietarul)
    4. ___________    __________________   _____________________
         (locul)       (adresa deplină)       (proprietarul)
    5. ___________    __________________   _____________________
         (locul)       (adresa deplină)       (proprietarul)

-----------------------------------------------------------------------

    Inspectoratul fiscal de stat care a eliberat certificatul de acciz
    __________________________________________________________________

    Semnătura Şefului IFS _________

    Loc pentru ştampilă                 (     )
    Copiile pentru ştampilă
    Copiile fără ştampilă originală a serviciului fiscal de stat care
    a eliberat certificatul de acciz nu sînt valabile.

-----------------------------------------------------------------------

               Data suspendării certificatului de acciz


                              (      )
    1. de la __ pînă la ___  loc pentru    semnătura şefului IFS ____
                              ştampilă

                              (      )
    2. de la __ pînă la ___  loc pentru    semnătura şefului IFS ____
                              ştampilă

                              (      )
    3. de la __ pînă la ___  loc pentru    semnătura şefului IFS ____
                              ştampilă



                                        Anexa 2
                           La Instrucţiunea cu privire la modul
                           de calculare şi achitare a accizelor
                             Aprobat: Ministerul Finanţelor
                                 nr.03 din 16.08.2002
                            Înregistrat: Ministerul Justiţiei
                                nr. 289 din 23.08.2002

         Cererea de solicitare a certificatului de acciz privind
       înregistrarea agentului economic ca subiect imozabil de acciz

                  Exclusiv pentru notiţele Serviciului fiscal de stat
                                        Data primirii ______________
                  Inspectoratul care a primit cererea ______________
                                       Nr. de intrare ______________
                    Numele, prenumele inspectoratului ______________
    Eu,
    Denumirea (numele şi prenumele) subiectului impunerii __________
    ________________________________________________________________
    Cod fiscal ________________
    Adresa juridică (domiciliul), a locului principal de desfăşurare
    a activităţii economice:
    Judeţ _____________________
    Oraş (sat) ________________
    Strada (nr. casei, apartamentului) ____________________
    Index poştal ______________
    Telefon ___________________

-----------------------------------------------------------------------

                    Datele cu privire la licenţă:

    Genul de activitate ____________  Genul de activitate ____________ 
    Numărul ________________________  Numărul ________________________  
    Data eliberării ________________  Data eliberării ________________ 
    Termenul de valabilitate _______  Termenul de valabilitate _______

-----------------------------------------------------------------------

    Declar  încăperea   accizată  (totalitatea   locurilor  ce   aparţin
subiectului  impunerii  unde  se  prelucrează  şi/sau  se  fabrică,   se
expediază  (se  transportă)  mărfurile  supuse  accizelor  şi  unde   se
desfăşoară jocurile de noroc)

  1. __________________________   ______________________  ____________
     locul (încăpere, secţie      adresa (jud, oraş       proprietarul
     de producere, depozit etc.)  (sat),strada, telefon)  (denumirea)
  2. __________________________   ______________________  ____________
     locul (încăpere, secţie      adresa (jud, oraş       proprietarul
     de producere, depozit etc.)  (sat),strada, telefon)  (denumirea)
  3. __________________________   ______________________  ____________
     locul (încăpere, secţie      adresa (jud, oraş       proprietarul
     de producere, depozit etc.)  (sat),strada, telefon)  (denumirea)
  4. __________________________   ______________________  ____________
     locul (încăpere, secţie      adresa (jud, oraş       proprietarul
     de producere, depozit etc.)  (sat),strada, telefon)  (denumirea)
  5. __________________________   ______________________  ____________
     locul (încăpere, secţie      adresa (jud, oraş       proprietarul
     de producere, depozit etc.)  (sat),strada, telefon)  (denumirea)

  6.
  ---------------------------------------------------------------------
    Cînd  subiectul  impunerii  prelucrează  şi/sau  fabrică,  expediază
(transportă) mărfuri accizate şi desfăşoară jocurile de noroc în  locuri
arendate  conform contractului de  arendă sau de închiriere, urmează  de
indicat:

    1. Denumirea (numele, prenumele) arendatorului (locatorului) _____
    __________________________________________________________________
    Codul fiscal ________________
    Adresa juridică (jud., oraş (sat), strada (nr. casei, apartamen-
    tului) ______________________
    Telefon _____________________
    Termenul de valabilitate a contractului de arendă (închiriere) (de
    la, pînă la) ________________
    2. Denumirea (numele, prenumele) arendatorului (locatorului) _____
    __________________________________________________________________
    Codul fiscal ________________
    Adresa juridică (jud., oraş (sat), strada (nr. casei, apartamen-
    tului) ______________________
    Telefon _____________________
    Termenul de valabilitate a contractului de arendă (închiriere) (de
    la, pînă la) ________________
    3. __________________________

-----------------------------------------------------------------------
    Descrierea formelor şi metodelor de control a căror aplicare asigură
integritatea  mărfurilor  supuse  accizelor,  inclusiv la expedierea lor
dintr-un loc al încăperii accizate în altul, dacă aceste locuri se  află
pe teritorii diferite.

    Schema (planul)  amplasării   blocului administrativ,  a secţiei  de
producţie,  a  depozitului,  a  altor  încăperi  aflate  pe   teritoriul
agentului economic este anexată pe _____ file.

    şi prezent cerera respectivă pentru a obţine certificatul de acciz.
    Numele complet al solicitantului ___________ funcţia ____________
    Semnătura ____________     data ___________

    Atenţie: această formă  trebuie să fie  semnată de către  conducător
sau de locţiitorul împuternicit al acestuia.

    Pentru notiţele funcţionarilor inspectoratului fiscal


                                        Anexa 3
                           La Instrucţiunea cu privire la modul
                           de calculare şi achitare a accizelor
                             Aprobat: Ministerul Finanţelor
                                 nr.03 din 16.08.2002
                            Înregistrat: Ministerul Justiţiei
                                nr. 289 din 23.08.2002


                  Inspectoratul Fiscal Principal de Stat
                     Declaraţia privind accizele

                        Pentru luna ____ anul ______

    Denumirea (numele, prenumele) subiectului impunerii _____________
    Adresa juridică (domiciliul) deplină a locului principal de
    desfăşurare a activităţii economice _____________________________
    Codul fiscal ____________           Nr. de înregistrare a
                                        Certificatului de acciz _____

    I. Volumul impozabil

---------------------------------------------------------------------------
N|Denumi- |Po-| Codul |Grad |Baza impozabilă |Cota ac-|Suma|Suma ac-|Total
d|rea măr-|zi-|contu- |alco-|----------------|cizului |ac- |  ciz.  |desti-
/|fii ac- |ţia|lui con| ol  |Volu|Valoa|Cos- |--------|ciz.| achit. |nat   
o|cizate  |ta-| form  |     |mul |rea  |tul  |Ad |Suma|calc|în limi-|viră-
 |expedia-|ri-|clasi- |     |în  |măr- |licen|va-|abso|    |ta can- |rii în
 |te (tran|fa-|ficaţi-|     |ex- | fii |ţei  |lo-|lută|    |tităţii |buget
 |sporta- |ră |ei bu- |     |pre-|fără |     |rem|    |    |folosite|(col.
 |   te)  |   |getare |     |sie | TVA |     |în |    |    |care ur-|11-
 |        |   |a veni-|     |natu|şi ac|     | % |    |    |mează a |col.   
 |        |   |turilor|     |rală|cize |     |   |    |    |fi tre- |12)
 |        |   |de stat|     |    |     |     |   |    |    |cută la |------
 |        |   |       |     |    |     |     |   |    |    |cont sau|
 |        |   |       |     |    |     |     |   |    |    |restitu-|
 |        |   |       |     |    |     |     |   |    |    |  ită   |
-|--------|---|-------|-----|----|-----|-----|---|----|----|--------|------
1|    2   | 3 |   4   |  5  |  6 |  7  |  8  | 9 | 10 | 11 |    12  |  13
-|--------|---|-------|-----|----|-----|-----|---|----|----|--------|------
-|--------|---|-------|-----|----|-----|-----|---|----|----|--------|------
-|--------|---|-------|-----|----|-----|-----|---|----|----|--------|------
---------------------------------------------------------------------------

    Eu, ___________________________
    ___________________   ________    ____________
         funcţia            data        semnătura
    ___________________   ________    ____________
         funcţia            data        semnătura

    declar că informaţia prezentată în această declaraţie este completă
    şi veridică.
    _____________________________________________________________
             Se îndeplineşte de Inspectoratul Fiscal de Stat

    IFS pe mun. (jud.) __________
    Data primirii _______________
    Semnătura inspectorului _____                            

-------------------------------------------------------------------------