marți, 8 iulie 2003
Ordin nr.42 din 08.07.2003 privind aprobarea Regulamentului provizoriu privind modul de monitorizare a bugetelor pe programe şi performanţă

O R D I N

privind aprobarea Regulamentului provizoriu privind modul de

monitorizare a bugetelor pe programe şi performanţă

 

nr. 42  din  08.07.2003

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.173-176/226 din 12.08.2003

 

* * *

Abrogat: 16.02.2008

Ordinul Ministerului Finanţelor nr.19 din 16.02.2008

 

În scopul monitorizării bugetului fundamentat pe programe şi performanţă

ORDON:

Se aprobă Regulamentul provizoriu privind modul de monitorizare a bugetelor pe programe şi performanţă.

 

MINISTRUL FINANŢELORZinaida GRECIANÎI

Chişinău, 8 iulie 2003.
Nr.42.

 

Aprobat

prin Ordinul Ministerului Finanţelor

nr.42 din 8 iulie 2003

 

Regulamentul provizoriu

privind modul de monitorizare a bugetelor pe programe şi performanţă

 

Dispoziţii generale

1. Prezentul regulament a fost elaborat cu scopul reglementării modului de monitorizare a bugetelor pe programe şi performanţă.

2. Bugetul fundamentat pe programe şi performanţă este un program de activităţi (grupuri de activităţi) majore, pentru care sînt definite scopuri, obiective şi indicatori de performanţă şi pentru realizarea căruia sînt alocate resursele respective.

3. Lista bugetelor fundamentate pe programe şi performanţă se stabileşte prin anexă la legea bugetară anuală.

4. În scopul monitorizării programelor şi subprogramelor prin sistemul informaţional al Ministerului Finanţelor, acestora li se atribuie coduri distincte, care se aprobă prin ordinul ministrului finanţelor şi se comunică executorilor de buget.

5. Codul programului/subprogramului conţine 5 semne, precum urmează:

XXX XX
| |
| ------>2 cifre - codul subprogramului
-------------> 3 cifre - codul programului

6. Codurile atribuite programului/subprogramului se utilizează la întocmirea formularelor programelor, planurilor de finanţare, planurilor generale de finanţare şi devizelor de venituri şi cheltuieli pe mijloace extrabugetare.

 

1. Elaborarea, aprobarea şi modificarea programelor /subprogramelor

7. În termenele stabilite pentru elaborarea şi aprobarea devizelor de cheltuieli, pe anul respectiv, executorii primari de buget urmează să aprobe programele incluse în anexă la legea bugetară anuală, conform formularului nr.1pr "Programul___________ pe anul 200_" aprobat prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.119 din 30 decembrie 2002 (se anexează).

8. Executorii de buget întocmesc planurile de finanţare şi planurile generale de finanţare în limita alocaţiilor prevăzute în buget pentru programele respective şi le prezintă în termenele stabilite direcţiilor finanţelor de ramură ale Ministerului Finanţelor.

9. Dacă programul/subprogramul pe lîngă alocaţiile de la buget este finanţat şi/sau din mijloace extrabugetare, executorii de buget întocmesc şi "Devizul de venituri şi cheltuieli pe mijloace extrabugetare" separat pe fiecare tip de mijloace extrabugetare din care este finanţat programul /subprogramul respectiv, şi le prezintă concomitent cu planurile de finanţare după cum este prevăzut în punctul 8.

10. Planurile de finanţare, planurile generale de finanţare şi devizele de venituri şi cheltuieli pe mijloace extrabugetare, sînt verificate, aprobate şi introduse în sistemul informaţional al Ministerului Finanţelor, după cum este stabilit prin ordinul Ministrului Finanţelor nr.122 din 31 decembrie 2002.

11. Pe parcursul anului bugetar, în temeiul drepturilor şi obligaţiilor executorilor de buget, stabilite prin Regulamentul privind statutul, drepturile şi obligaţiile executorilor de buget, aprobat prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.109 din 02 decembrie 2002, precum şi în cazul modificării legii bugetare anuale, executorii de buget operează modificările ce se impun în programele aprobate, în planurile de finanţare, planurile generale de finanţare şi devizele de venituri şi cheltuieli pe mijloace extrabugetare, conform procedurii stabilite.

 

2. Finanţarea programelor /subprogramelor

12. Finanţarea programelor/subprogramelor se efectuează în modul stabilit prin Normele metodologice privind executarea de casă a bugetului de stat şi bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor, aprobat de Colegiul Ministerului Finanţelor prin hotărîrea cu nr.2/2 din 11 ianuarie 2002, precum şi ţinînd cont de priorităţile la finanţarea cheltuielilor, dacă acestea sînt stabilite prin lege.

 

3. Întocmirea şi prezentarea rapoartelor despre realizarea

bugetelor pe programe şi performanţă

14. Executorii primari de buget, întocmesc şi prezintă în termenii stabiliţi pentru prezentarea dărilor de seamă Ministerului Finanţelor, rapoarte despre executarea programelor/subprogramelor, conform formularelor:

• nr.2 - Dare de seamă despre îndeplinirea devizului de cheltuieli al instituţiei din contul mijloacelor bugetare - pe programele respective,;

• nr.4 - Dare de seamă privind executarea devizului pentru mijloacele speciale - pe programele respective;

• nr.4a - "Dare de seamă privind încasarea şi utilizarea altor mijloace extrabugetare - pe programele respective", aprobate de Ministerul Finanţelor prin ordinul nr.123 din 31 decembrie 2002 (se anexează);

• nr.2pr - Dare de seamă despre realizarea programului _________ pe anul 200_, aprobat prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.119 din 30 decembrie 2002 (se anexează).

15. La întocmirea formularului nr.2pr "Dare de seamă despre realizarea programului ___ pe anul 200_", executorii de buget vor utiliza informaţia despre:

- reţeaua de instituţii şi alţi indicatori de profil (numărul de paturi, numărul de paturi-zile, numărul de locuri în instituţiile de plasament cu caracter social, numărul de clase etc.);

- realizarea obiectivelor strategice asumate la elaborarea programelor;

- statele de personal, contingentele (studenţi, copii, elevi, pacienţi, bolnavi trataţi, tutelaţi etc.);

- normele de cheltuieli utilizate la realizarea programelor;

- indicatorii de performanţă calitativi, în cazurile cînd aceştia sînt măsurabili sau comparabili şi caracterizează realizarea programului.

16. Completarea formularului Dării de seamă despre realizarea programului nr.2pr se efectuează precum urmează:

- în rubricile 1 şi 2 se indică denumirea şi codul clasificaţiei organizaţionale "B" corespunzătoare programului aprobat;

- în rubricile 3, 4 şi 5 se introduc, respectiv, conţinutul scopului, obiectivelor programului şi indicatorilor de performanţă, aprobaţi cu modificările ulterioare, dacă acestea au avut loc după aprobarea programului;

- în rubrica 6 "Unitatea de măsură" se indică acea unitate de măsură, care caracterizează indicatorul de performanţă respectiv (lei, numărul de persoane, numărul real de copii, elevi etc.) - în cazul cînd indicatorii sînt măsurabili, iar în cazul cînd aceştia nu sînt măsurabili - nu se completează;

- în rubricile 7 şi 8 se completează respectiv valoarea indicatorilor de performanţă: aprobaţi şi realizaţi;

- în rubricile 9-14 se reflectă datele privind volumul de resurse financiare aprobate şi executate pe perioada respectivă, în conformitate cu conţinutul logic al rubricilor.

17. La dările de seamă se anexează note explicative privind realizarea programului, care cuprind o analiză mai profundă a indicatorilor de performanţă cît şi a obiectivelor şi scopurilor asumate şi realizate pentru fiecare program în concordanţă cu resursele utilizate.

18. Dările de seamă se examinează de către Direcţia generală rapoarte şi dări de seamă a bugetului consolidat, metodologia evidenţei contabile şi de către direcţiile finanţelor de ramură, după ce acestea se transmit Direcţiei generale tehnologii informaţionale pentru generalizare.

19. Direcţia generală tehnologii informaţionale introduce în sistemul informaţional datele din dările de seamă pe programe/subprograme, întocmeşte sinteza acestora şi le prezintă utilizatorilor.

20. Direcţiile finanţelor de ramură analizează dările de seamă şi notele explicative despre realizarea programelor din punct de vedere al cheltuielilor efectuate şi al performanţelor obţinute, şi întocmesc note generalizatoare pentru a le prezenta Departamentului sinteza bugetară şi, după caz, conducerii ministerului şi altor organe de stat, precum şi pentru includere în Nota explicativă la Raportul despre executarea bugetului pe anul respectiv.

 

Dispoziţii finale

21. Prevederile prezentului regulament se aplică începînd cu data publicării.

22. Responsabilitatea pentru veridicitatea dărilor de seamă despre realizarea programelor se pune pe executorii primari de buget.

 

Formularul nr.1pr

 

Aprobat prin Ordinul

Ministrului Finanţelor

nr.119 din 30 decembrie 2002

 

Aprob

L.Ş. ___________________________

(Executorul primar de buget)

"___" ____________ 200_

 

___________________

(Numele, prenumele)

 

____________________

(Semnătura)

 

Programul _________________________________________________pe anul 200_

(denumirea)

 

Codurile

Executorul primar de buget _______________________________________________________
Grupa principală a funcţiei ________________________________________________________
Grupa funcţiei __________________________________________________________________

 

Tipul instituţiei

Scopurile programului 

Obiectivele programului (subprogra-

mului)

Indicatorii de evaluarea performanţei

Sursele de finanţare

(mii lei)

(denumirea)

codul

denumirea

unitatea de măsură

 valoarea

Totalinclusiv:

mijloace bugetare

mijloace extrabu-

getare

13456 7  8910
În total pe program
 
 
 
 
 
 
 
I. Subprogramul _______________________________________________________________
 
 
 
 
 
 
 
II. Subprogramul _______________________________________________________________
 
 
 
 
 
 
 
III. Subprogramul ______________________________________________________________
 
 
 
 
 
 
 
 

Şeful serviciului economic

 

"___" _________________ 200_

 

______________________

(Semnătura)

 

Note (3):

1.

După rîndurile destinate reflectării mijloacelor prevăzute pentru realizarea programului subprogramelor definite, se vor înscrie denumirile şi costul pe fiecare tip de instituţie (clasificaţia organizaţională "B" a cheltuielilor), care participă la realizarea programului şi subprogramelor. Ulterior, în rînduri separate se vor indica scopurile, obiectivele şi indicatorii de evaluare a performanţei.

2. În cazul în care programul nu are definite subprograme în structura sa, rîndurile destinate informaţiei cu privire la subprogram, din prezentul formular, pot fi omise, iar în cazul cînd acestea sînt insuficiente pentru reflectarea tuturor subprogramelor, se vor însera rînduri suplimentare.

3. Executorii primari de buget vor utiliza formularul în cauză pentru aprobarea programelor şi subprogramelor pe instituţiile din subordine.

 

 

Formularul nr.2

 

Aprobat prin Ordinul

Ministrului Finanţelor

nr.123 din 31 decembrie 2002

 

DARE DE SEAMĂ DESPRE ÎNDEPLINIREA DEVIZULUI DE CHELTUIELI

AL INSTITUŢIEI DIN CONTUL MIJLOACELOR BUGETARE

la _______________ ________________

 

Periodicitatea: anual, 1 aprilie, 1 iulie, 1octombrie

 

Codurile

Instituţia ______________________________________________________________________
Executorul primar de buget _______________________________________________________
Grupa principală ________________________________________________________________
Grupa ________________________________________________________________________
Tipul instituţiei __________________________________________________________________
Program/Subprogram ____________________________________________________________
Unitatea de măsură _____________________________________________________________

 

IndiciiArtic. Alin.Apro-bat iniţial pe an Preci-zat pe an Precizat pe perioada de gestiuneFinan-ţat Chel-tuieli de casă Chel-tuieli efective Datorii
Debi-toare Credi-toare
A  3  4  678 9 10
1. CHELTUIELI CURENTE 
Retribuirea muncii111      

inclusiv:

Salariul funcţiei01
Sporurile la salariul funcţiei02
Retrib. complementară la salariul funcţiei03
Salarizarea lucrătorilor netitulari04
Solda militar., suplim. şi sporurile la ea05
Ajutor material06
Premierile07
Alte plăţi băneşti08
Contrib. de asig. sociale de stat obligatoriu112        
Plata mărfurilor şi serviciilor113        

inclusiv:

Energia electrică01
Gazele02
Rechizite de birou, mater. de uz gospod.03
Energia termică04
Manuale, materiale didact. şi practica de producţie a elevilor şi studenţilor, literat. tehnico-ştiinţifică şi metodică05
Cărţile şi ediţiile periodice06
Utilajul şi inventarul special07
Alimentaţia09
Medicamentele şi mater. p/pansamente10
Serviciile de telecomunicaţie şi de poştă11
Lucrările de cercetări ştiinţifice12
Arendarea mijloacelor de transport şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii13
Inventarul moale şi echipamentul14
Lucrările de prospecţiuni geologice15
Serviciile de proiectare tipică16
Reparaţiile curente ale clădirilor şi încăperilor17
Reparaţiile curente ale utilajului şi inventar.18
Arendarea bunurilor19
Simbolurile de stat şi locale20
Reciclarea cadrelor21
Serviciile editoriale22
Cheltuielile de protocol23
Combustibil26
Procurarea şi instalarea contoarelor27
Amenzile 28
Paza interdepartamentală29
Lucrările de informatică şi de calcul30
Serviciile avocaţilor din oficiu31
Preparate lactate pentru copii32
Protezarea33
Apa şi canalizaţia34
Salubritatea35
Compensaţia bănească în schimbul raţiei alimentare36
Arendarea circuitelor şi emiţătoarelor37
Mărfurile şi serviciile neatribuite alt. alineate45
Deplasări în interes de serviciu114        

inclusiv:

Deplasările în interiorul ţării01
Deplasările peste hotare02
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
TOTAL - Cheltuieli generale         
 

Conducătorul ____________

 

"___" ______________ 200_

 

Contabil-şef ____________

 

Notă:

1) Indicii articolelor şi ai alineatelor de cheltuieli care nu şi-au găsit reflectarea în formular se vor înscrie în rubricile libere conform clasificaţiei bugetare.

2) În coloana 4 se reflectă planul aprobat pe an ţinînd cont de toate modificările operate ulterior.

 

 

Formularul nr.4

 

Aprobat de Ministerul finanţelor

al Republicii Moldova prin ordinul

nr.123 din 31 decembrie 2002

 

DARE DE SEAMĂ PRIVIND EXECUTAREA DEVIZULUI PENTRU

MIJLOACELE SPECIALE

la _____________________________200__

 

Periodicitatea: anual, 1 aprilie, 1 iulie, 1octombrie

 

Codurile

Denumirea Instituţiei ____________________________________________________________
Executorul primar de mijloace extrabugetare _________________________________________
Grupa principală _______________________________________________________________
Grupa _______________________________________________________________________
Tipul instituţiei _________________________________________________________________
Tipul de mijloace speciale _______________________________________________________
Program/Subprogram ___________________________________________________________
Unitatea de măsură ____________________________________________________________

 

DenumireaCodulPlan anual precizatExecutatDatorii
Nr. rînd. art. de cheltuieliAlin. cheltuieliVenituri /cheltuieli de casăVenituri /cheltuieli efectiveDebi-toare Credi-toare
124568
I. VENITURI, TOTAL 010X    
Inclusiv:
Soldul veniturilor la începutul anului, total020
Inclusiv: Soldul mijloacelor băneşti la începutul anului030
Veniturile anului curent040
II. CHELTUIELI, TOTAL060      
Inclusiv:
Retribuirea muncii, inclusiv:111
- Salariul funcţiei (tarif de funcţie) 01
- Sporuri la salariul funcţiei 02
- Retribuirea complementară la salariul funcţiei03
- Salarizarea lucrătorilor netitulari04
- Solda militarilor,suplimentele şi sporurile la ea05
- Ajutorul material06
- Premierile07
- Alte plăţi băneşti08
Contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatoriu112
Plata mărfurilor şi serviciilor, inclusiv:113
- Energia termică01
- Gazele02
- Rechizitele de birou, materialele şi obiectele de uz gospodăresc 03
- Energia termică04
- Manuale, materialele didactice şi practica de producţie a elevilor şi studenţilor, literatura tehnico-ştiinţifică şi metodică05
- Cărţile şi ediţiile periodice06
- Utilajul şi inventarul special07
- Alimentaţia09
- Medicamentele şi materialele pentru pansamente10
- Serviciile de telecomunicaţie şi de poştă 11
- Lucrările de cercetări ştiinţifice12
- Arendarea mijloacelor de transport şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii13
- Inventarul moale şi echipamentul14
- Reparaţiile curente ale clădirilor şi încăperilor17
- Reparaţiile curente ale utilajului şi inventarului18
- Arendarea bunurilor19
- Simbolurile de stat şi locale, semnele de distincţie de stat20
- Reciclarea cadrelor 21
- Serviciile editoriale 22
- Cheltuielile de protocol 23
- Combustibil 26
- Procurarea şi instalarea contoarelor 27
- Amenzile28
- Paza interdepartamentală29
- Lucrări de informatică şi de calcul30
- Serviciile avocaţilor din oficiu31
- Amestecurile din lapte pentru copii32
- Protezarea33
- Apa şi canalizaţia34
- Salubritatea35
- Compensaţia în schimbul raţiei alimentare36
- Arendarea circuitelor şi emiţătoarelor37
- Mărfurile şi serviciile neatribuite altor alineate45
- Inclusiv TVA
 
 
 
Deplasările în interes de serviciu, inclusiv:114
- deplasările în interiorul ţării01
- deplasările peste hotare02
 
 
 
 
 
 
 
Depăşirea veniturilor asupra cheltuielilor, care urmează a fi transferate la buget     
Soldul la sfîrşitul perioadei de gestiune      
 

Notă: În cazul în care indicii articolelor şi alineatelor de cheltuieli nu şi-au găsit reflectarea în formular, ei se vor înscrie în rubricile libere.

 

Conducător ____________

 

"___" ______________ 200_

 

Contabil-şef ____________

 

 

Formularul nr.4a

 

Aprobat de Ministerul Finanţelor

al Republicii Moldova prin ordinul

nr.123 din 31 decembrie 2002

 

DARE DE SEAMĂ PRIVIND ÎNCASAREA ŞI UTILIZAREA ALTOR

MIJLOACE EXTRABUGETARE

la ______________________________200__

 

Periodicitatea: anual, 1 aprilie, 1 iulie, 1octombrie

 

Codurile

Denumirea Instituţiei ____________________________________________________________
Executorul primar de mijloace extrabugetare _________________________________________
Grupa principală _______________________________________________________________
Grupa _______________________________________________________________________
Tipul ________________________________________________________________________
Tipul de mijloace speciale _______________________________________________________
Program/Subprogram ___________________________________________________________
Unitatea de măsură ____________________________________________________________

 

DenumireaCodulPlan anual precizatExecutatDatorii
Nr. rînd., art. de cheltuieliAlin. chelt.Venituri /cheltuieli de casăVenituri /cheltuieli efective debi-toare credi-toare
124568
I. VENITURI, TOTAL 010

Inclusiv:

Soldul veniturilor la începutul anului, total020
Inclusiv: Soldul mijloacelor băneşti la începutul anului030
Veniturile anului curent040
II. CHELTUIELI, TOTAL060

Inclusiv:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Depăşirea veniturilor asupra cheltuielilor, care urmează a fi transferate la buget070
Soldul la sfîrşitul perioadei de gestiune080
 
 

Conducător ____________

 

"___" ______________ 200_

 

Contabil-şef ____________

 

 

Formularul nr.2pr

 

Aprobat prin Ordinul Ministrului Finanţelor

nr.119 din 30 decembrie 2002

 

Periodicitatea prezentării: trimestrial, anual

 

Darea de seamă

despre realizarea programului______________________________________ pe anul 200_

(denumirea)

(la situaţia din __________ 200_)

 

Codurile

Executorul primar de buget _______________________________________________________
Grupa principală a funcţiei ________________________________________________________
Grupa funcţiei __________________________________________________________________

 

Tipul instituţieiScopurile programuluiObiectivele programului (subpro-gramului)Indicatorii de evaluare a performanţeiSursele de finanţare (mii lei)
(denumirea)codul denumireaunitatea de măsurăvaloareaTotal apro-batinclusiv:Total exe-cutat chel-tuieli de casăinclusiv:
apro-batreali-zatmij-loace buge-taremij-loace extra-buge-taremij-loace buge-taremij-loace extra-buge-tare
1 23456 78 91011 121314
În total pe program
 
 
 
 
 
 
 
I. Subprogramul _____________________________________________________________
 
 
 
 
 
 
 
II. Subprogramul _____________________________________________________________
 
 
 
 
 
 
 
III. Subprogramul _____________________________________________________________
 
 
 
 
 
 
 
 

(Executorul primar de buget)  

 

____________________________

(Numele, prenumele)  

 

_______________

(Semnătura)

 

Şeful serviciului economic

 

 "__" _____________ 200_

 

____________________________

(Numele, prenumele)  

 

_______________

(Semnătura)

 

Note (3):

1. După rîndurile destinate reflectării mijloacelor pentru realizarea programului şi subpogramelor definite, se vor înscrie denumirile şi costul de fiecare tip de instituţie (clasificaţia organizaţională "B" a cheltuielilor), care participă la realizarea programului şi subprogramelor. Ulterior, în rînduri separate se vor indica scopurile, obiectivele şi indicatorii de evaluare a performanţei.

2. În cazul în care programul nu are definite subprograme în structura sa, rîndurile destinate informaţiei cu privire la subprogram, din prezentul formular, pot fi omise, iar în cazul cînd acestea sînt insuficiente pentru reflectarea tuturor subprogramelor, se vor însera rînduri suplimentare.

3. Executorii primari de buget vor utiliza formularul în cauză pentru întocmirea dărilor de seamă despre realizarea programelor şi subprogramelor, de către instituţiile din subordine.