O R D I N
privind aprobarea Regulamentului provizoriu privind modul de
monitorizare a bugetelor pe programe şi performanţă
nr. 42 din 08.07.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.173-176/226 din 12.08.2003
* * *
Abrogat: 16.02.2008
Ordinul Ministerului Finanţelor nr.19 din 16.02.2008
În scopul monitorizării bugetului fundamentat pe programe şi performanţă
ORDON:
Se aprobă Regulamentul provizoriu privind modul de monitorizare a bugetelor pe programe şi performanţă.
MINISTRUL FINANŢELOR | Zinaida GRECIANÎI |
Chişinău, 8 iulie 2003. | |
Nr.42. |
Aprobat
prin Ordinul Ministerului Finanţelor
nr.42 din 8 iulie 2003
Regulamentul provizoriu
privind modul de monitorizare a bugetelor pe programe şi performanţă
Dispoziţii generale
1. Prezentul regulament a fost elaborat cu scopul reglementării modului de monitorizare a bugetelor pe programe şi performanţă.
2. Bugetul fundamentat pe programe şi performanţă este un program de activităţi (grupuri de activităţi) majore, pentru care sînt definite scopuri, obiective şi indicatori de performanţă şi pentru realizarea căruia sînt alocate resursele respective.
3. Lista bugetelor fundamentate pe programe şi performanţă se stabileşte prin anexă la legea bugetară anuală.
4. În scopul monitorizării programelor şi subprogramelor prin sistemul informaţional al Ministerului Finanţelor, acestora li se atribuie coduri distincte, care se aprobă prin ordinul ministrului finanţelor şi se comunică executorilor de buget.
5. Codul programului/subprogramului conţine 5 semne, precum urmează:
XXX | XX | |
| | | | |
| | ------> | 2 cifre - codul subprogramului |
-------------> | 3 cifre - codul programului |
6. Codurile atribuite programului/subprogramului se utilizează la întocmirea formularelor programelor, planurilor de finanţare, planurilor generale de finanţare şi devizelor de venituri şi cheltuieli pe mijloace extrabugetare.
1. Elaborarea, aprobarea şi modificarea programelor /subprogramelor
7. În termenele stabilite pentru elaborarea şi aprobarea devizelor de cheltuieli, pe anul respectiv, executorii primari de buget urmează să aprobe programele incluse în anexă la legea bugetară anuală, conform formularului nr.1pr "Programul___________ pe anul 200_" aprobat prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.119 din 30 decembrie 2002 (se anexează).
8. Executorii de buget întocmesc planurile de finanţare şi planurile generale de finanţare în limita alocaţiilor prevăzute în buget pentru programele respective şi le prezintă în termenele stabilite direcţiilor finanţelor de ramură ale Ministerului Finanţelor.
9. Dacă programul/subprogramul pe lîngă alocaţiile de la buget este finanţat şi/sau din mijloace extrabugetare, executorii de buget întocmesc şi "Devizul de venituri şi cheltuieli pe mijloace extrabugetare" separat pe fiecare tip de mijloace extrabugetare din care este finanţat programul /subprogramul respectiv, şi le prezintă concomitent cu planurile de finanţare după cum este prevăzut în punctul 8.
10. Planurile de finanţare, planurile generale de finanţare şi devizele de venituri şi cheltuieli pe mijloace extrabugetare, sînt verificate, aprobate şi introduse în sistemul informaţional al Ministerului Finanţelor, după cum este stabilit prin ordinul Ministrului Finanţelor nr.122 din 31 decembrie 2002.
11. Pe parcursul anului bugetar, în temeiul drepturilor şi obligaţiilor executorilor de buget, stabilite prin Regulamentul privind statutul, drepturile şi obligaţiile executorilor de buget, aprobat prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.109 din 02 decembrie 2002, precum şi în cazul modificării legii bugetare anuale, executorii de buget operează modificările ce se impun în programele aprobate, în planurile de finanţare, planurile generale de finanţare şi devizele de venituri şi cheltuieli pe mijloace extrabugetare, conform procedurii stabilite.
2. Finanţarea programelor /subprogramelor
12. Finanţarea programelor/subprogramelor se efectuează în modul stabilit prin Normele metodologice privind executarea de casă a bugetului de stat şi bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor, aprobat de Colegiul Ministerului Finanţelor prin hotărîrea cu nr.2/2 din 11 ianuarie 2002, precum şi ţinînd cont de priorităţile la finanţarea cheltuielilor, dacă acestea sînt stabilite prin lege.
3. Întocmirea şi prezentarea rapoartelor despre realizarea
bugetelor pe programe şi performanţă
14. Executorii primari de buget, întocmesc şi prezintă în termenii stabiliţi pentru prezentarea dărilor de seamă Ministerului Finanţelor, rapoarte despre executarea programelor/subprogramelor, conform formularelor:
• nr.2 - Dare de seamă despre îndeplinirea devizului de cheltuieli al instituţiei din contul mijloacelor bugetare - pe programele respective,;
• nr.4 - Dare de seamă privind executarea devizului pentru mijloacele speciale - pe programele respective;
• nr.4a - "Dare de seamă privind încasarea şi utilizarea altor mijloace extrabugetare - pe programele respective", aprobate de Ministerul Finanţelor prin ordinul nr.123 din 31 decembrie 2002 (se anexează);
• nr.2pr - Dare de seamă despre realizarea programului _________ pe anul 200_, aprobat prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.119 din 30 decembrie 2002 (se anexează).
15. La întocmirea formularului nr.2pr "Dare de seamă despre realizarea programului ___ pe anul 200_", executorii de buget vor utiliza informaţia despre:
- reţeaua de instituţii şi alţi indicatori de profil (numărul de paturi, numărul de paturi-zile, numărul de locuri în instituţiile de plasament cu caracter social, numărul de clase etc.);
- realizarea obiectivelor strategice asumate la elaborarea programelor;
- statele de personal, contingentele (studenţi, copii, elevi, pacienţi, bolnavi trataţi, tutelaţi etc.);
- normele de cheltuieli utilizate la realizarea programelor;
- indicatorii de performanţă calitativi, în cazurile cînd aceştia sînt măsurabili sau comparabili şi caracterizează realizarea programului.
16. Completarea formularului Dării de seamă despre realizarea programului nr.2pr se efectuează precum urmează:
- în rubricile 1 şi 2 se indică denumirea şi codul clasificaţiei organizaţionale "B" corespunzătoare programului aprobat;
- în rubricile 3, 4 şi 5 se introduc, respectiv, conţinutul scopului, obiectivelor programului şi indicatorilor de performanţă, aprobaţi cu modificările ulterioare, dacă acestea au avut loc după aprobarea programului;
- în rubrica 6 "Unitatea de măsură" se indică acea unitate de măsură, care caracterizează indicatorul de performanţă respectiv (lei, numărul de persoane, numărul real de copii, elevi etc.) - în cazul cînd indicatorii sînt măsurabili, iar în cazul cînd aceştia nu sînt măsurabili - nu se completează;
- în rubricile 7 şi 8 se completează respectiv valoarea indicatorilor de performanţă: aprobaţi şi realizaţi;
- în rubricile 9-14 se reflectă datele privind volumul de resurse financiare aprobate şi executate pe perioada respectivă, în conformitate cu conţinutul logic al rubricilor.
17. La dările de seamă se anexează note explicative privind realizarea programului, care cuprind o analiză mai profundă a indicatorilor de performanţă cît şi a obiectivelor şi scopurilor asumate şi realizate pentru fiecare program în concordanţă cu resursele utilizate.
18. Dările de seamă se examinează de către Direcţia generală rapoarte şi dări de seamă a bugetului consolidat, metodologia evidenţei contabile şi de către direcţiile finanţelor de ramură, după ce acestea se transmit Direcţiei generale tehnologii informaţionale pentru generalizare.
19. Direcţia generală tehnologii informaţionale introduce în sistemul informaţional datele din dările de seamă pe programe/subprograme, întocmeşte sinteza acestora şi le prezintă utilizatorilor.
20. Direcţiile finanţelor de ramură analizează dările de seamă şi notele explicative despre realizarea programelor din punct de vedere al cheltuielilor efectuate şi al performanţelor obţinute, şi întocmesc note generalizatoare pentru a le prezenta Departamentului sinteza bugetară şi, după caz, conducerii ministerului şi altor organe de stat, precum şi pentru includere în Nota explicativă la Raportul despre executarea bugetului pe anul respectiv.
Dispoziţii finale
21. Prevederile prezentului regulament se aplică începînd cu data publicării.
22. Responsabilitatea pentru veridicitatea dărilor de seamă despre realizarea programelor se pune pe executorii primari de buget.
Formularul nr.1pr
Aprobat prin Ordinul Ministrului Finanţelor
| ||
Aprob L.Ş. ___________________________ (Executorul primar de buget) "___" ____________ 200_ |
___________________ (Numele, prenumele) |
____________________ (Semnătura) |
Programul _________________________________________________pe anul 200_ (denumirea) |
Codurile | |
Executorul primar de buget _______________________________________________________ | |
Grupa principală a funcţiei ________________________________________________________ | |
Grupa funcţiei __________________________________________________________________ |
Tipul instituţiei | Scopurile programului |
Obiectivele programului (subprogra- mului) |
Indicatorii de evaluarea performanţei |
Sursele de finanţare (mii lei) | |||||
(denumirea) |
codul |
denumirea |
unitatea de măsură |
valoarea | Total | inclusiv: | |||
mijloace bugetare |
mijloace extrabu- getare | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
În total pe program | |||||||||
I. Subprogramul _______________________________________________________________ | |||||||||
II. Subprogramul _______________________________________________________________ | |||||||||
III. Subprogramul ______________________________________________________________ | |||||||||
Şeful serviciului economic
"___" _________________ 200_ |
______________________ (Semnătura) | ||||||||
Note (3): 1. După rîndurile destinate reflectării mijloacelor prevăzute pentru realizarea programului subprogramelor definite, se vor înscrie denumirile şi costul pe fiecare tip de instituţie (clasificaţia organizaţională "B" a cheltuielilor), care participă la realizarea programului şi subprogramelor. Ulterior, în rînduri separate se vor indica scopurile, obiectivele şi indicatorii de evaluare a performanţei.2. În cazul în care programul nu are definite subprograme în structura sa, rîndurile destinate informaţiei cu privire la subprogram, din prezentul formular, pot fi omise, iar în cazul cînd acestea sînt insuficiente pentru reflectarea tuturor subprogramelor, se vor însera rînduri suplimentare. 3. Executorii primari de buget vor utiliza formularul în cauză pentru aprobarea programelor şi subprogramelor pe instituţiile din subordine. |
Formularul nr.2
Aprobat prin Ordinul Ministrului Finanţelor nr.123 din 31 decembrie 2002
DARE DE SEAMĂ DESPRE ÎNDEPLINIREA DEVIZULUI DE CHELTUIELI AL INSTITUŢIEI DIN CONTUL MIJLOACELOR BUGETARE la _______________ ________________
Periodicitatea: anual, 1 aprilie, 1 iulie, 1octombrie
| |
Codurile | |
Instituţia ______________________________________________________________________ | |
Executorul primar de buget _______________________________________________________ | |
Grupa principală ________________________________________________________________ | |
Grupa ________________________________________________________________________ | |
Tipul instituţiei __________________________________________________________________ | |
Program/Subprogram ____________________________________________________________ | |
Unitatea de măsură _____________________________________________________________ |
Indicii | Artic. | Alin. | Apro-bat iniţial pe an | Preci-zat pe an | Precizat pe perioada de gestiune | Finan-ţat | Chel-tuieli de casă | Chel-tuieli efective | Datorii | |
Debi-toare | Credi-toare | |||||||||
A | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
1. CHELTUIELI CURENTE | ||||||||||
Retribuirea muncii | 111 | |||||||||
inclusiv: | ||||||||||
Salariul funcţiei | 01 | |||||||||
Sporurile la salariul funcţiei | 02 | |||||||||
Retrib. complementară la salariul funcţiei | 03 | |||||||||
Salarizarea lucrătorilor netitulari | 04 | |||||||||
Solda militar., suplim. şi sporurile la ea | 05 | |||||||||
Ajutor material | 06 | |||||||||
Premierile | 07 | |||||||||
Alte plăţi băneşti | 08 | |||||||||
Contrib. de asig. sociale de stat obligatoriu | 112 | |||||||||
Plata mărfurilor şi serviciilor | 113 | |||||||||
inclusiv: | ||||||||||
Energia electrică | 01 | |||||||||
Gazele | 02 | |||||||||
Rechizite de birou, mater. de uz gospod. | 03 | |||||||||
Energia termică | 04 | |||||||||
Manuale, materiale didact. şi practica de producţie a elevilor şi studenţilor, literat. tehnico-ştiinţifică şi metodică | 05 | |||||||||
Cărţile şi ediţiile periodice | 06 | |||||||||
Utilajul şi inventarul special | 07 | |||||||||
Alimentaţia | 09 | |||||||||
Medicamentele şi mater. p/pansamente | 10 | |||||||||
Serviciile de telecomunicaţie şi de poştă | 11 | |||||||||
Lucrările de cercetări ştiinţifice | 12 | |||||||||
Arendarea mijloacelor de transport şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii | 13 | |||||||||
Inventarul moale şi echipamentul | 14 | |||||||||
Lucrările de prospecţiuni geologice | 15 | |||||||||
Serviciile de proiectare tipică | 16 | |||||||||
Reparaţiile curente ale clădirilor şi încăperilor | 17 | |||||||||
Reparaţiile curente ale utilajului şi inventar. | 18 | |||||||||
Arendarea bunurilor | 19 | |||||||||
Simbolurile de stat şi locale | 20 | |||||||||
Reciclarea cadrelor | 21 | |||||||||
Serviciile editoriale | 22 | |||||||||
Cheltuielile de protocol | 23 | |||||||||
Combustibil | 26 | |||||||||
Procurarea şi instalarea contoarelor | 27 | |||||||||
Amenzile | 28 | |||||||||
Paza interdepartamentală | 29 | |||||||||
Lucrările de informatică şi de calcul | 30 | |||||||||
Serviciile avocaţilor din oficiu | 31 | |||||||||
Preparate lactate pentru copii | 32 | |||||||||
Protezarea | 33 | |||||||||
Apa şi canalizaţia | 34 | |||||||||
Salubritatea | 35 | |||||||||
Compensaţia bănească în schimbul raţiei alimentare | 36 | |||||||||
Arendarea circuitelor şi emiţătoarelor | 37 | |||||||||
Mărfurile şi serviciile neatribuite alt. alineate | 45 | |||||||||
Deplasări în interes de serviciu | 114 | |||||||||
inclusiv: | ||||||||||
Deplasările în interiorul ţării | 01 | |||||||||
Deplasările peste hotare | 02 | |||||||||
TOTAL - Cheltuieli generale | ||||||||||
Conducătorul ____________
"___" ______________ 200_ |
Contabil-şef ____________ |
|||||||||
Notă: 1) Indicii articolelor şi ai alineatelor de cheltuieli care nu şi-au găsit reflectarea în formular se vor înscrie în rubricile libere conform clasificaţiei bugetare. 2) În coloana 4 se reflectă planul aprobat pe an ţinînd cont de toate modificările operate ulterior. |
Formularul nr.4
Aprobat de Ministerul finanţelor al Republicii Moldova prin ordinul nr.123 din 31 decembrie 2002
DARE DE SEAMĂ PRIVIND EXECUTAREA DEVIZULUI PENTRU MIJLOACELE SPECIALE la _____________________________200__
Periodicitatea: anual, 1 aprilie, 1 iulie, 1octombrie
| |
Codurile | |
Denumirea Instituţiei ____________________________________________________________ | |
Executorul primar de mijloace extrabugetare _________________________________________ | |
Grupa principală _______________________________________________________________ | |
Grupa _______________________________________________________________________ | |
Tipul instituţiei _________________________________________________________________ | |
Tipul de mijloace speciale _______________________________________________________ | |
Program/Subprogram ___________________________________________________________ | |
Unitatea de măsură ____________________________________________________________ |
Denumirea | Codul | Plan anual precizat | Executat | Datorii | |||
Nr. rînd. art. de cheltuieli | Alin. cheltuieli | Venituri /cheltuieli de casă | Venituri /cheltuieli efective | Debi-toare | Credi-toare | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
I. VENITURI, TOTAL | 010 | X | |||||
Inclusiv: | |||||||
Soldul veniturilor la începutul anului, total | 020 | ||||||
Inclusiv: Soldul mijloacelor băneşti la începutul anului | 030 | ||||||
Veniturile anului curent | 040 | ||||||
II. CHELTUIELI, TOTAL | 060 | ||||||
Inclusiv: | |||||||
Retribuirea muncii, inclusiv: | 111 | ||||||
- Salariul funcţiei (tarif de funcţie) | 01 | ||||||
- Sporuri la salariul funcţiei | 02 | ||||||
- Retribuirea complementară la salariul funcţiei | 03 | ||||||
- Salarizarea lucrătorilor netitulari | 04 | ||||||
- Solda militarilor,suplimentele şi sporurile la ea | 05 | ||||||
- Ajutorul material | 06 | ||||||
- Premierile | 07 | ||||||
- Alte plăţi băneşti | 08 | ||||||
Contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatoriu | 112 | ||||||
Plata mărfurilor şi serviciilor, inclusiv: | 113 | ||||||
- Energia termică | 01 | ||||||
- Gazele | 02 | ||||||
- Rechizitele de birou, materialele şi obiectele de uz gospodăresc | 03 | ||||||
- Energia termică | 04 | ||||||
- Manuale, materialele didactice şi practica de producţie a elevilor şi studenţilor, literatura tehnico-ştiinţifică şi metodică | 05 | ||||||
- Cărţile şi ediţiile periodice | 06 | ||||||
- Utilajul şi inventarul special | 07 | ||||||
- Alimentaţia | 09 | ||||||
- Medicamentele şi materialele pentru pansamente | 10 | ||||||
- Serviciile de telecomunicaţie şi de poştă | 11 | ||||||
- Lucrările de cercetări ştiinţifice | 12 | ||||||
- Arendarea mijloacelor de transport şi întreţinerea mijloacelor de transport proprii | 13 | ||||||
- Inventarul moale şi echipamentul | 14 | ||||||
- Reparaţiile curente ale clădirilor şi încăperilor | 17 | ||||||
- Reparaţiile curente ale utilajului şi inventarului | 18 | ||||||
- Arendarea bunurilor | 19 | ||||||
- Simbolurile de stat şi locale, semnele de distincţie de stat | 20 | ||||||
- Reciclarea cadrelor | 21 | ||||||
- Serviciile editoriale | 22 | ||||||
- Cheltuielile de protocol | 23 | ||||||
- Combustibil | 26 | ||||||
- Procurarea şi instalarea contoarelor | 27 | ||||||
- Amenzile | 28 | ||||||
- Paza interdepartamentală | 29 | ||||||
- Lucrări de informatică şi de calcul | 30 | ||||||
- Serviciile avocaţilor din oficiu | 31 | ||||||
- Amestecurile din lapte pentru copii | 32 | ||||||
- Protezarea | 33 | ||||||
- Apa şi canalizaţia | 34 | ||||||
- Salubritatea | 35 | ||||||
- Compensaţia în schimbul raţiei alimentare | 36 | ||||||
- Arendarea circuitelor şi emiţătoarelor | 37 | ||||||
- Mărfurile şi serviciile neatribuite altor alineate | 45 | ||||||
- Inclusiv TVA | |||||||
Deplasările în interes de serviciu, inclusiv: | 114 | ||||||
- deplasările în interiorul ţării | 01 | ||||||
- deplasările peste hotare | 02 | ||||||
Depăşirea veniturilor asupra cheltuielilor, care urmează a fi transferate la buget | |||||||
Soldul la sfîrşitul perioadei de gestiune | |||||||
Notă: În cazul în care indicii articolelor şi alineatelor de cheltuieli nu şi-au găsit reflectarea în formular, ei se vor înscrie în rubricile libere. | |||||||
Conducător ____________
"___" ______________ 200_ |
Contabil-şef ____________ |
Formularul nr.4a
Aprobat de Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova prin ordinul nr.123 din 31 decembrie 2002
DARE DE SEAMĂ PRIVIND ÎNCASAREA ŞI UTILIZAREA ALTOR MIJLOACE EXTRABUGETARE la ______________________________200__
Periodicitatea: anual, 1 aprilie, 1 iulie, 1octombrie
| |
Codurile | |
Denumirea Instituţiei ____________________________________________________________ | |
Executorul primar de mijloace extrabugetare _________________________________________ | |
Grupa principală _______________________________________________________________ | |
Grupa _______________________________________________________________________ | |
Tipul ________________________________________________________________________ | |
Tipul de mijloace speciale _______________________________________________________ | |
Program/Subprogram ___________________________________________________________ | |
Unitatea de măsură ____________________________________________________________ |
Denumirea | Codul | Plan anual precizat | Executat | Datorii | |||
Nr. rînd., art. de cheltuieli | Alin. chelt. | Venituri /cheltuieli de casă | Venituri /cheltuieli efective | debi-toare | credi-toare | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
I. VENITURI, TOTAL | 010 | ||||||
Inclusiv: | |||||||
Soldul veniturilor la începutul anului, total | 020 | ||||||
Inclusiv: Soldul mijloacelor băneşti la începutul anului | 030 | ||||||
Veniturile anului curent | 040 | ||||||
II. CHELTUIELI, TOTAL | 060 | ||||||
Inclusiv: | |||||||
Depăşirea veniturilor asupra cheltuielilor, care urmează a fi transferate la buget | 070 | ||||||
Soldul la sfîrşitul perioadei de gestiune | 080 | ||||||
Conducător ____________
"___" ______________ 200_ |
Contabil-şef ____________ |
Formularul nr.2pr
Aprobat prin Ordinul Ministrului Finanţelor
Periodicitatea prezentării: trimestrial, anual
Darea de seamă despre realizarea programului______________________________________ pe anul 200_ (denumirea) (la situaţia din __________ 200_)
| |
Codurile | |
Executorul primar de buget _______________________________________________________ | |
Grupa principală a funcţiei ________________________________________________________ | |
Grupa funcţiei __________________________________________________________________ |
Tipul instituţiei | Scopurile programului | Obiectivele programului (subpro-gramului) | Indicatorii de evaluare a performanţei | Sursele de finanţare (mii lei) | |||||||||
(denumirea) | codul | denumirea | unitatea de măsură | valoarea | Total apro-bat | inclusiv: | Total exe-cutat chel-tuieli de casă | inclusiv: | |||||
apro-bat | reali-zat | mij-loace buge-tare | mij-loace extra-buge-tare | mij-loace buge-tare | mij-loace extra-buge-tare | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
În total pe program | |||||||||||||
I. Subprogramul _____________________________________________________________ | |||||||||||||
II. Subprogramul _____________________________________________________________ | |||||||||||||
III. Subprogramul _____________________________________________________________ | |||||||||||||
(Executorul primar de buget) | ____________________________ (Numele, prenumele) | _______________ (Semnătura) | |||||||||||
Şeful serviciului economic
"__" _____________ 200_ | ____________________________ (Numele, prenumele) | _______________ (Semnătura) | |||||||||||
Note (3): 1. După rîndurile destinate reflectării mijloacelor pentru realizarea programului şi subpogramelor definite, se vor înscrie denumirile şi costul de fiecare tip de instituţie (clasificaţia organizaţională "B" a cheltuielilor), care participă la realizarea programului şi subprogramelor. Ulterior, în rînduri separate se vor indica scopurile, obiectivele şi indicatorii de evaluare a performanţei. 2. În cazul în care programul nu are definite subprograme în structura sa, rîndurile destinate informaţiei cu privire la subprogram, din prezentul formular, pot fi omise, iar în cazul cînd acestea sînt insuficiente pentru reflectarea tuturor subprogramelor, se vor însera rînduri suplimentare. 3. Executorii primari de buget vor utiliza formularul în cauză pentru întocmirea dărilor de seamă despre realizarea programelor şi subprogramelor, de către instituţiile din subordine. |
