vineri, 3 septembrie 2004
Ordin nr.42 din 07.07.2004 cu privire la aprobarea Regulamentului privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare
                         MINISTERUL FINANŢELOR
         Ordin cu privire la aprobarea Regulamentului privind
             stingerea obligaţiei fiscale prin compensare

                        Nr.42  din  07.07.2004

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.163-167/320 din 03.09.2004

                                * * *

    În scopul asigurării  executării  extrasului din procesul-verbal  al
şedinţei  Colegiului  Ministerului  Finanţelor nr.6/4 din  4  mai  2004,
precum şi în scopul stabilirii mecanismului de stingere a restanţelor cu
sumele  plătite în plus sau cu sumele, care conform legislaţiei  fiscale
urmează a fi restituite,
                                ORDON:
    1. A aproba Regulamentul  privind stingerea obligaţiei fiscale  prin
compensare la cererea contribuabilului (conform anexei).
    2. A obliga Inspectoratul  Fiscal Principal de Stat să  înregistreze
Regulamentul  dat  în  corespundere cu  Regulamentul  privind  expertiza
juridică  şi  înregistrarea de stat a actelor normative  departamentale,
aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1104 din 28 noiembrie 1997.

    MINISTRUL
    FINANŢELOR                              Zinaida GRECIANÎI

    Chişinău, 7 iulie 2004.
    Nr. 42.

        "Aprobat"                               "Înregistrat"
    Ministrul finanţelor                    Ministrul justiţiei
    _____ Zinaida Grecianîi                 _____ Victoria Iftodi
    nr.42 din 07 iulie 2004                 nr.380 din 16 august 2004

                              Regulament
               privind stingerea obligaţiei fiscale prin
                compensare la cererea contribuabilului

                        I. Dispoziţii generale

    1. Regulamentul privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare
(în continuare - Regulament) este elaborat în corespundere cu articolele
175  şi  176 din titlul V al Codului fiscal şi stabileşte mecanismul  de
stingere  a  restanţelor cu sumele plătite în plus sau cu  sumele,  care
conform  legislaţiei  fiscale  urmează  a  fi  restituite,  inclusiv  în
cazurile  stabilite  la  articolul 101 alin.(5) titlul  III  al  Codului
fiscal  şi articolul 125 alin.(5) titlul IV al Codului fiscal, precum şi
mecanismul de restituire a mijloacelor la contul contribuabilului.
    2. În sensul   prezentului  Regulament  se  utilizează   următoarele
noţiuni:
    a) stingere a obligaţiei fiscale prin compensare - trecere în contul
restanţei  a sumei plătite în plus sau a sumei, care conform legislaţiei
fiscale urmează a fi restituită;
    b) restituire  -  transferarea excedentului sumei compensate  pentru
contribuabil   -   persoană  juridică  la  contul  lui  bancar,   pentru
contribuabil - persoană fizică la contul lui bancar sau în numerar;
    c) sumă plătită în plus - suma plătită ca impozit, taxă, majorare de
întîrziere   (penalitate)  şi/sau  amendă  prin  vărsare  sau  încasare,
inclusiv  prin executare silită, în cuantum mai mare decît cel  prevăzut
în conformitate cu legislaţia fiscală;
    d) restanţă - sumă pe care contribuabilul era obligat să o plătească
ca  impozit,  taxă, altă plată la bugetul public naţional,  majorare  de
întîrziere  (penalitate)  şi/sau  amendă, dar pe care nu a  plătit-o  în
termen.
    3. Prevederile   prezentului   Regulament  sînt  executorii   pentru
organele fiscale şi contribuabili.
    4. Serviciul  de  colectare  a  impozitelor şi  taxelor  locale  îşi
exercită atribuţiile sale referitor la stingerea obligaţiei fiscale prin
compensare,   conform  titlului  V  al  Codului  fiscal  şi  prezentului
Regulament,  prin iniţierea procedurii şi prezentarea organului fiscal a
documentelor necesare, precum şi actualizarea fişei contului personal.
    5. Organele vamale  efectuează  stingerea  obligaţiei  fiscale  prin
compensare  în  limita  atribuţiilor stabilite de titlul  V  al  Codului
fiscal, respectînd prevederile prezentului Regulament.
    6. Stingerea  prin compensare a obligaţiilor fiscale administrate de
Centrul  pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei se efectuează
conform prezentului Regulament de către organele fiscale.
    7. Atribuţiile   unităţilor   Trezoreriei  de  Stat  la   executarea
prezentului Regulament sînt indicate la punctul 19.

    II. Procedura de stingere a obligaţiei fiscale prin compensare

    8. Stingerea  obligaţiei  fiscale prin compensare se  efectuează  la
cererea contribuabilului.
    9. Cererea contribuabilului cu solicitarea stingerii prin compensare
se depune, la organul fiscal, la care se deserveşte acesta şi urmează să
conţină:
    a) denumirea organului fiscal, căruia este adresată;
    b) numărul de înregistrare a cererii la contribuabil şi data ieşirii
ei de la contribuabil;
    c) denumirea (numele, prenumele) contribuabilului;
    d) codul fiscal al contribuabilului;
    e) adresa contribuabilului, telefonul de contact;
    f) cuantumul  sumei  plătite  în  plus sau  a  sumei,  care  conform
legislaţiei fiscale, urmează a fi restituită;
    g) menţiunea  documentelor, care confirmă faptul achitării în plus a
sumelor  la  buget,  sau care confirmă dreptul  la  restituire,  conform
legislaţiei fiscale;
    h) suma, care  urmează a fi trecută în contul restanţei, în total şi
specificată corespunzător clasificaţiei bugetare şi obligaţiilor fiscale
(impozite,  taxe,  alte  plăţi la bugetul public naţional,  majorare  de
întîrziere  (penalitate)  şi/sau  amenzi) restante, care  urmează  a  fi
stinse;
    i) cuantumul  excedentului  sumei  compensate,  care  urmează  a  fi
transferat la contul bancar sau eliberat în numerar;
    j) pentru contribuabili  -  persoane juridice se indică  rechizitele
bancare,  pentru  contribuabili - persoane fizice se indică  rechizitele
bancare sau se confirmă acordul de a primi mijloacele băneşti în numerar;
    k) semnătura,  autentificată  cu ştampilă, a contribuabilului sau  a
persoanelor cu funcţii de răspundere ale acestuia;
    l) alte date în caz de necesitate.
    10. Modelul cererii este expus în anexa nr.1 la Regulament.
    11. La cerere în mod obligator se anexează:
    a) copiile dispoziţiilor   de   plată   sau  ale   altor   documente
confirmative, ce atestă faptul achitării în plus a sumelor la buget;
    b) documentele  ce  confirmă  dreptul la  restituire  (extrasul  din
decizia  comisiei republicane privind restituirea TVA; decizia  comisiei
organului  fiscal de stat, la care se deserveşte contribuabilul, privind
restituirea  TVA;  decizia şefului organului fiscal privind  restituirea
sumelor accizelor);
    c) în cazul solicitării  stingerii  prin compensare sau  restituirii
din  contul  impozitului pe venit, solicitantul va anexa  declaraţia  cu
privire  la  impozitul pe venit a persoanei care practică activitate  de
antreprenoriat.    Particularităţile   stingerii   prin   compensare   a
obligaţiilor  fiscale  şi  restituirii mijloacelor la contul  bancar  al
contribuabilului  din  contul  sumelor plătite în plus la  impozitul  pe
venit sînt expuse la compartimentul V al prezentului Regulament;
    d) alte documente, în caz de necesitate.
    12. Cererea contribuabilului    cu   solicitarea   stingerii    prin
compensare  a  obligaţiilor  fiscale se înregistrează  în  Registrul  de
intrare  a  documentelor  cu aplicarea  menţiunii  despre  recepţionarea
cererii.
    13. La primirea   cererii,   după  înregistrarea  ei  în   registrul
documentelor  de intrare, organul fiscal verifică fişa contului personal
al   contribuabilului,  în  scopul  aprecierii  cuantumului  restanţelor
pasibile  stingerii  prin compensare şi conform art.175 din titlul V  al
Codului  fiscal,  în  termen  de  30 de  zile  de  la  primirea  cererii
respective  întocmeşte documentele trezoreriale necesare (dispoziţia  de
plată  trezorerială  şi/sau  nota de contabilitate trezorerială)  şi  le
transmite  unităţilor Trezoreriei de Stat spre executare, în modul expus
la compartimentul VI al prezentului Regulament.
    14. Documentele  trezoreriale  se perfectează pentru suma  restanţei
înregistrate  în  fişa  contului personal al  contribuabilului  la  data
perfectării documentelor sau a viitoarei obligaţii fiscale.
    15. În cazul  solicitării  restituirii  la cont, restituirea  se  va
efectua  numai  dacă  contribuabilul nu are restanţe. În cazul  în  care
contribuabilul  are restanţe, în cuantum mai mare decît suma  solicitată
către  restituire la cont, organul fiscal asigură stingerea restanţelor.
În  cazul în care contribuabilul are restanţe, în cuantum mai mic  decît
suma solicitată spre restituire la cont, organul fiscal în mod prioritar
va  asigura stingerea restanţelor din contul sumei plătite în plus sau a
sumei care, conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituite.
    16. Documentele  trezoreriale  se  perfectează în modul  indicat  în
compartimentul VI al prezentului Regulament.
    17. Excedentul  sumei  compensate,  la cerere,  poate  fi  restituit
contribuabilului  sau lăsat în contul stingerii unei viitoare  obligaţii
fiscale  de alt tip. În caz de nedepunere a cererii, excedentul se  lasă
în contul stingerii obligaţiei fiscale de acelaşi tip. Particularităţile
utilizării  excedentului  sumei compensate, create în  urma  restituirii
taxei pe valoarea adăugată sau a accizelor sînt expuse la compartimentul
respectiv al prezentului Regulament.
    18. În scopul  respectării  termenului  indicat  la  punctul  13  şi
creării  posibilităţii  urmăririi  respectării lui, organele  fiscale  -
coexecutoare   în  procedura  de  perfectare  a  documentelor  de  plată
trezoreriale  (organele  fiscale, la care se desrvesc contribuabilii  şi
Inspectoratul   Fiscal   Principal   de  Stat),  vor   examina   cererea
contribuabilului privind stingerea obligaţiei fiscale prin compensare şi
imediat vor remite documentele necesare spre executare ulterioară.
    19. În corespundere  cu  articolul  175  alin.(4) din  titlul  V  al
Codului  fiscal, în termen de 7 zile de la data primirii documentelor de
plată  trezoreriale,  unităţile  Trezoreriei  de Stat  trec,  după  caz,
dintr-un  cont în altul al bugetului sau în contul unui alt buget sumele
consemnate   în  documentele  de  plată  trezoreriale.  După  executarea
documentelor  de plată trezoreriale, unităţile Trezoreriei de Stat remit
extrasul  din contul bancar, în corespundere cu care organul fiscal face
înscrierile de rigoare în contul personal al contribuabilului.
    20. Conform art.178  alin.(5) din titlul V al Codului fiscal, dată a
stingerii  obligaţiei  fiscale prin compensare este considerată data  la
care unitatea Trezoreriei de Stat a executat documentele de plată.
    21. În corespundere  cu  articolul  228  alin.(5)  lit.b),  organele
fiscale,  la cererea contribuabilului, în cazul prezentării documentelor
confirmative,   anulează,   conform  modului  stabilit,   majorarea   de
întîrziere  (penalitatea)  calculată din ziua depunerii cererii  privind
stingerea  prin  compensare a obligaţiei fiscale (intrării  documentelor
confirmative)  şi  pînă  la  data stingerii ei  (efectuării  efective  a
transferului).
    22. Organele  vamale  vor  executa restituirea la contul  bancar  al
contribuabilului  a sumelor achitate în plus, cu condiţia stingerii prin
compensare a tuturor restanţelor la obligaţiile fiscale.
    23. În cazul   stingerii   obligaţiilor  fiscale,  administrate   de
organele   fiscale,   contribuabilii  vor  prezenta   organelor   vamale
certificatul eliberat, conform modului stabilit, de către organul fiscal
privind  lipsa  sau  existenţa  datoriilor faţă  de  buget  cu  anexarea
obligatorie  a fişei generalizate a contului personal autentificată prin
semnătura  persoanei responsabile (şeful direcţiei/secţiei  administrare
fiscală/deservirea  contribuabililor)  cu aplicarea ştampilei  organului
fiscal.

    III. Particularităţile stingerii prin compensare a obligaţiilor
        fiscale şi restituirii mijloacelor corespunzător deciziilor
         de restituire a taxei pe valoarea adăugată şi a accizelor

    24. Cererea de  stingere  a obligaţiei fiscale prin  compensare  din
contul  restituirii  taxei  pe valoarea adăugată sau a accizelor  se  va
depune conform modelului indicat în anexa nr.1 la Regulament, numai după
aprobarea deciziei de restituire.
    25. Conform articolului 101  alin.(5)  din  titlul  III  al  Codului
fiscal,  restituirea  TVA se efectuează în contul  stingerii  datoriilor
agenţilor  economici (sau ale creditorilor lor) faţă de bugetul de stat,
bugetele   unităţilor  administrativ-teritoriale,  bugetul  asigurărilor
sociale de stat şi în contul stingerii plăţilor administrate de organele
vamale,  iar  în lipsa datoriilor - la contul de decontare al  agentului
economic.
    26. Conform articolului  125  alin.(5)  din  titlul  IV  al  Codului
fiscal,  sumele  accizelor se restituie în contul  stingerii  datoriilor
agenţilor  economici (sau ale creditorilor lor) faţă de bugetul de stat,
bugetele   unităţilor  administrativ-teritoriale,  bugetul  asigurărilor
sociale de stat şi în contul stingerii plăţilor administrate de organele
vamale,  iar în lipsa datoriilor, se transferă la contul de decontare al
agentului economic.
    27. Stingerea  datoriilor  creditorului  se va  efectua  numai  după
stingerea  tuturor  datoriilor  faţă  de  bugetul  public  naţional  ale
agentului  economic,  care  deţine  decizia  de  restituire  a  TVA  sau
accizelor.   Documentele   trezoreriale  pentru  creditor,  în   vederea
stingerii  datoriilor, se perfectează pentru suma restanţei înregistrate
în   fişa   contului  personal  al  creditorului  la  data   perfectării
documentelor.
    28. În setul   de   documente  prezentat  organului  fiscal   pentru
stingerea  datoriilor  faţă de bugetul public naţional ale  creditorului
agentului  economic,  care  deţine  decizia  de  restituire  a  TVA  sau
accizelor se vor include următoarele documente:
    a) cererea de   stingere   a  obligaţiei  fiscale  prin   compensare
perfectată de către agentul economic care deţine decizia de restituire a
TVA sau accizelor;
    b) documentele  ce  confirmă  dreptul la  restituire  (extrasul  din
decizia  Comisiei republicane privind restituirea TVA; decizia  comisiei
organului  fiscal de stat, la care se deserveşte contribuabilul, privind
restituirea  TVA,  decizia şefului organului fiscal privind  restituirea
accizelor);
    c) notificarea privind cesiunea creanţei şi solicitarea de a efectua
stingerea  datoriilor faţă de bugetul public naţional conform  modelului
indicat în anexa nr.2 la Regulament în original;
    d) contractul  de cesiune a creanţelor conform modelului indicat  în
anexa nr.3 la Regulament în original;
    e) actul de verificare   în  original  între  agentul  economic   şi
creditor întocmit la ziua depunerii cererii;
    f) alte documente în caz de necesitate.
    29. Transmiterea sumelor TVA/accizelor confirmate spre restituire de
la creditori la alţi agenţi economici nu se admite.
    30. Suma accizelor   vărsată   în  buget  pentru   alcoolul   etilic
nedenaturat  de  la  poziţia  tarifară  220710000,  procurat  în  scopul
utilizării  lui în medicină în volumul contingentului anual stabilit  de
Guvern,  se restituie conform Regulamentului privind modul de restituire
din  buget  a  sumelor accizelor, achitate de  către  agenţii  economici
pentru  alcoolul  etilic nedenaturat, procurat în scopul  utilizării  în
medicină  şi  în industria de parfumerie şi cosmetică,  aprobat  conform
Hotărîrii  Guvernului  Republicii Moldova nr.1583 din 10 decembrie  2002
(Monitorul Oficial, 17 decembrie 2002, nr.173, p.II, art.1728).

        IV. Particularităţile evidenţei sumelor acceptate spre
          restituire, corespunzător deciziilor de restituire
            a taxei pe valoarea adăugată şi de restituire a
                           sumelor accizelor

    31. În scopul  evidenţei utilizării sumelor consemnate în  deciziile
de  restituire  a taxei pe valoarea adăugată şi de restituire a  sumelor
accizelor:
    a) deciziile  comisiilor de restituire a taxei pe valoarea  adăugată
se  vor  numerota  după următoarea structură: "ultimele două  cifre  ale
anului  curent  /  codul oficiului / T / numărul de rînd  al  deciziei".
Pentru  deciziile Comisei republicane de restituire a taxei pe  valoarea
adăugată în calitate de cod al oficiului se va indica "00";
    b) deciziile  de restituire a sumelor accizelor se vor numerota după
următoarea  structură:  "ultimele  două cifre ale anului curent /  codul
oficiului / A / numărul de rînd al deciziei".
    32. Numărul deciziei va conţine nu mai mult de 13 simboluri.
    33. Pînă la efectuarea  stingerii obligaţiei fiscale prin compensare
din contul restituirii TVA/accizelor, organul fiscal în mod obligator va
întocmi  şi va remite spre prelucrare, în modul stabilit, formularul  cu
privire  la  reflectarea  în  fişa personală a  sumelor  acceptate  spre
restituire.  La  perfectarea  formularului în cauză se va ţine  cont  de
faptul  că  pentru restituirea taxei pe valoarea adăugată se  va  indica
clasificaţia bugetară 115/03, iar pentru restituirea accizelor - 115/25.

           V. Particularităţile stingerii prin compensare a
            obligaţiilor fiscale din contul sumelor plătite
                     în plus la impozitul pe venit

    34. În corespundere  cu  art.81  alin.(2) din titlul II  al  Codului
fiscal,  dacă  trecerile în cont la care contribuabilul are dreptul,  în
conformitate  cu  art.81  alin.(1) lit.a) şi c),  depăşesc  suma  totală
calculată,  conform art.15 din titlul II al Codului fiscal a impozitului
pe  venit,  organul fiscal efectuează stingerea obligaţiei fiscale  prin
compensare  conform  art.175 din titlul V al Codului fiscal şi după  caz
restituirea la cont conform art.176 din titlul V al Codului fiscal.
    35. Cererea de  stingere  a obligaţiei fiscale prin  compensare  din
contul  sumelor  achitate  în plus la impozitul pe venit  se  va  depune
conform modelului indicat în anexa nr.1 la Regulament.
    36. În cazul  solicitării,  conform prevederilor indicate la  art.81
alin.(2)  din  titlul  II  al Codului fiscal, de  către  contribuabil  -
persoană   juridică   sau   persoană   care   practică   activitate   de
antreprenoriat  a  stingerii obligaţiei fiscale prin  compensare  şi/sau
restituirea  mijloacelor,  organul fiscal va asigura în termen de 30  de
zile  de  la  data depunerii cererii efectuarea unui control  fiscal  cu
ieşire  la faţa locului cu verificare faptică (cu consemnarea în Decizie
a  sumei pasibile spre restituire), verificarea fişei contului  personal
al   contribuabilului,  în  scopul  aprecierii  cuantumului  restanţelor
pasibile  stingerii prin compensare şi întocmirea documentelor de  plată
trezoreriale  şi  transmiterea lor unităţilor Trezoreriei de  Stat  spre
executare.
    37. Atunci cînd contribuabilul solicită stingerea obligaţiei fiscale
prin  compensare  în alte cazuri decît cele indicate la art.81  alin.(2)
din  titlul  II  al Codului fiscal, compensarea se va efectua  în  modul
stabilit la capitolul II al prezentului Regulament.
    38. Restituirea  impozitului  pe  venit  persoanelor  fizice  se  va
efectua   conform  punctelor  124,  125,  126,  127,  130  şi  131   din
Instrucţiunea  Ministerului  Finanţelor  nr.4 din 29 ianuarie  2001  "Cu
privire  la modul de prezentare de către persoanele fizice a declaraţiei
cu privire la impozitul pe venit" (Monitorul Oficial, 27 februarie 2001,
nr.21-24,   p.III,   art.73).  Dobînda  persoanelor   fizice,   aferentă
restituirii  cu  întîrziere, se va calcula şi plăti conform  prezentului
Regulament.

        VI. Obligaţiile organelor fiscale privind întocmirea şi
        prezentarea către executare a documentelor trezoreriale

    39. Organele   fiscale   întocmesc   şi  prezintă   spre   executare
documentele   trezoreriale   conform   Normelor   metodologice   privind
executarea  de  casă  a  bugetului de stat  şi  a  bugetelor  unităţilor
administrativ-teritoriale  prin  sistemul  trezorerial  al  Ministerului
Finanţelor,  aprobate  prin extrasul din procesul verbal  al  Colegiului
Ministerului  Finanţelor nr.2/2 din 11 ianuarie 2002, cu completările şi
modificările  ulterioare,  ţinînd  cont de particularităţile  expuse  de
Ministerul  Finanţelor în comunicatele anuale privind modul de  încasare
şi evidenţă a veniturilor conform legilor bugetare, în modul stabilit.
    40. În cazul  solicitării  stingerii din contul bugetului de stat  a
restanţelor  aferente bugetului de stat, organele fiscale întocmesc note
de contabilitate trezoreriale şi le transmit în modul stabilit în adresa
Inspectoratului Fiscal Principal de Stat.
    După un control suplimentar, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat,
în   modul  stabilit,  transmite  Trezoreriei  Centrale  spre  executare
documentele  de  plată  trezoreriale primite de la organele  fiscale  în
formă electronică, anexînd Borderoul dispoziţiilor de plată trezoreriale
prezentate spre transfer (anexa nr.II-8 la Normele metodologice).
    Borderoul menţionat,  expus  pe  suport  de hîrtie  se  semnează  de
persoanele autorizate cu dreptul de semnături ale Inspectoratului Fiscal
Principal de Stat, cu aplicarea ştampilei.
    41. În cazul  solicitării  stingerii din contul bugetului de stat  a
restanţelor  aferente bugetelor unităţilor administrativ -  teritoriale,
bugetului  asigurărilor  sociale de stat, şi/sau restituirii  la  contul
bancar  al  contribuabilului, organele fiscale întocmesc  dispoziţii  de
plată  trezoreriale în 4 exemplare, dintre care un exemplar se  semnează
de către persoanele autorizate cu dreptul primei şi a doua semnături, cu
aplicarea  ştampilei.  Materialele date se transmit, în modul  stabilit,
Inspectoratului Fiscal Principal de Stat pe suport de hîrtie şi în formă
electronică,  însoţite de Borderoul dispoziţiilor de plată  trezoreriale
prezentate  spre  restituire  (anexa nr.II-9 la  Normele  metodologice),
autentificat prin semnătura persoanei autorizate, cu aplicarea ştampilei.
    După un control   suplimentar  din  partea  Inspectoratului   Fiscal
Principal  de Stat, două exemplare ale dispoziţiei de plată trezoreriale
se  semnează de către persoanele autorizate cu dreptul primei şi a  doua
semnături cu aplicarea ştampilei.
    Dispoziţiile  de plată trezoreriale expuse pe suport de hîrtie şi în
formă   electronică,  însoţite  de  Borderoul  dispoziţiilor  de   plată
trezoreriale  prezentate  spre restituire, autentificat  prin  semnătura
persoanei  autorizate,  cu  aplicarea ştampilei, se  transmit  de  către
Inspectoratul  Fiscal  Principal  de Stat  către  executare  Trezoreriei
Centrale.
    42. În cazul    solicitării   din   contul   bugetelor    unităţilor
administrativ - teritoriale a stingerii prin compensare a restanţelor la
aceleaşi  bugete, organele fiscale întocmesc note de contabilitate, care
fiind  expuse pe suport de hîrtie în 2 exemplare, semnate de  persoanele
autorizate  cu  dreptul  a  primei şi a  doua  semnături,  cu  aplicarea
ştampilei,  şi  în  formă  electronică şi fiind  însoţite  de  Borderoul
dispoziţiilor  de plată trezoreriale prezentate spre transfer, semnat de
persoanele  autorizate cu dreptul de semnături, cu aplicarea  ştampilei,
se transmit trezoreriilor teritoriale spre executare.
    43. În cazul  solicitării stingerii din contul bugetelor  unităţilor
administrativ  -  teritoriale a restanţelor aferente bugetului de  stat,
bugetului  asigurărilor  sociale de stat, şi/sau restituirii  la  contul
bancar  al  contribuabilului, organele fiscale întocmesc  dispoziţii  de
plată  trezoreriale în 4 exemplare. Dispoziţiile de plată  trezoreriale,
fiind  expuse  pe  suport de hîrtie, dintre care exemplarul  patru  este
semnat de persoanele autorizate cu dreptul a primei şi a doua semnături,
cu  aplicarea  ştampilei, şi în formă electronică şi fiind  însoţite  de
Borderoul   dispoziţiilor   de   plată  trezoreriale   prezentate   spre
restituire,  semnat de persoanele autorizate cu dreptul de semnături, cu
aplicarea   ştampilei,   se  transmit  trezoreriilor  teritoriale   spre
executare.
    44. Atribuţiile  organelor fiscale expuse la prezentul  compartiment
pentru   contribuabilii  mari,  care  se  deservesc  de  către  Direcţia
administrarea  contribuabililor mari a Inspectoratului Fiscal  Principal
de Stat sînt executate de către direcţia în cauză.

                     VII. Termenul de prescripţie

    45. Conform art.266 alin.(1) din titlul V al Codului fiscal, cererea
de compensare sau de restituire a sumelor plătite în plus sau a sumelor,
care  conform  legislaţiei  fiscale, urmează a fi  restituite  poate  fi
depusă  de  contribuabil în termen de 6 ani din data  efectuării  şi/sau
apariţiei  lor.  Cererea depusă după expirarea termenului de 6 ani  este
nevalabilă.  În  acest  caz,  nu se va efectua  nici  o  compensare  ori
restituire,  cu excepţia cazurilor indicate la punctul 46 din  prezentul
Regulament. Depunerea cererii suspendă curgerea termenului indicat.
    46. Organul fiscal  poate  repune  în termen şi accepta  cererea  de
compensare  şi/sau de restituire a sumelor plătite în plus sau a sumelor
care,   conform  legislaţiei  fiscale,  urmează  a  fi  restituite  dacă
contribuabilul   prezintă  dovezi  privind  imposibilitatea  respectării
termenului de prescripţie indicat la punctul 45 din prezentul Regulament.
    47. Pentru sumele, care au apărut ca plăţi în plus sau ca plăţi care
urmau  a  fi restituite conform legislaţiei fiscale de pînă la  1  iulie
2002,  termenul  de  prescripţie  pentru compensare  sau  restituire  se
determină conform legislaţiei fiscale în vigoare în perioada respectivă.

                  VIII. Calcularea şi plata dobînzii

    48. Articolul  176  din titlul V al Codului fiscal prevede, că  dacă
suma  plătită în plus şi suma, care conform legislaţiei fiscale, urmează
a  fi restituită, nu au fost restituite în termen de 37 de zile, sau alt
termen  stabilit  de  legislaţie, de la data primirii cererii  de  către
organul  fiscal,  contribuabilului i se plăteşte o dobîndă calculată  în
funcţie  de  rata de bază (rotunjită pînă la următorul procent  întreg),
stabilită  de  Banca  Naţională a Moldovei în luna  noiembrie  a  anului
precedent  anului fiscal de gestiune, aplicată la refinanţarea  băncilor
comerciale  prin operaţiuni REPO de cumpărare a hîrtiilor de valoare  de
stat  pe termen de 2 luni, pentru perioada cuprinsă între data  primirii
cererii şi data compensării.
    49. Dobînda se calculează în raport cu suma restituită cu întîrziere
la  contul  bancar al contribuabilului sau la suma restituită  persoanei
fizice în numerar.
    50. Plata dobînzii    se    efectuează   la   cererea    scrisă    a
contribuabilului (de formă liberă), la care se anexează:
    a) copia de pe  cererea contribuabilului prin care a fost solicitată
restituirea la cont a excedentului sumei compensate;
    b) documentele  de  plată,  ce confirmă înscrierea în cont  a  sumei
restituite.
    51. Nu se calculează  şi nu se plăteşte dobînda, în cazurile în care
cererea  prin  care  a fost solicitată  restituirea  excedentului  sumei
compensate  nu conţine menţiunea organului fiscal privind  recepţionarea
ei.
    52. Organul fiscal   efectuează  o  analiză  amplă  a   documentelor
prezentate,  în vederea plăţii dobînzii, şi în cazul în care se constată
temeinicia  solicitării contribuabilului întocmeşte "Calculul dobînzii",
conform anexei nr.4 la Regulament.
    53. Calculul  dobînzii  se  întocmeşte  în 3  exemplare:  primul  se
păstrează   în  dosarul  contribuabilului,  al  doilea  se  anexează  la
dispoziţia   de   plată,   al   treilea  se  remite   în   mod   oficial
contribuabilului.
    54. Calculele  se  înregistrează  separat  în  Registrul  calculelor
dobînzilor  (anexa  nr.5  la Regulament), în care în  mod  obligator  se
indică:
    a) numărul de ordine;
    b) data eliberării;
    c) denumirea destinatarului, codul fiscal;
    d) cuantumul dobînzii către restituire;
    e) menţiunea despre intrarea mijloacelor în cont.
    55. Reflectarea  în  fişa  contului personal  a  contribuabilului  a
dobînzii   calculate   se   efectuează  la   capitolul   şi   paragraful
clasificaţiei  veniturilor  bugetare,  de  la  care  a  fost  solicitată
restituirea  la  cont,  în ordinea stabilită, utilizînd operaţia  "DC  -
Dobîndă calculată".
    56. Dobînda calculată pentru nerestituirea la timp a sumelor plătite
în  plus  şi  a sumelor, care conform legislaţiei fiscale urmează  a  fi
restituite,  se  plăteşte din contul veniturilor (prin diminuare) de  la
acelaşi capitol şi paragraf al clasificaţiei veniturilor bugetare, de la
care se solicită restituirea.
    În fişa contului  personal plata dobînzii se va reflecta cu operaţia
"RD - plătită dobîndă".

                         IX. Dispoziţii finale

    57. Anexele nr.1  -  nr.5 constituie parte componentă a  prezentului
Regulament.
    58. Din data   intrării  în  vigoare  a  prezentului  Regulament  se
consideră  caduce  punctele  128 şi 129 din  Instrucţiunea  Ministerului
Finanţelor  nr.4 din 29 ianuarie 2001 "Cu privire la modul de prezentare
de  către  persoanele  fizice a declaraţiei cu privire la  impozitul  pe
venit" (Monitorul Oficial, 27 februarie 2001, nr.21-24, p.III, art.73).


                                             Anexa nr.1 la Regulament

                        Inspectoratul Fiscal de Stat ___________________
                               (denumirea organului fiscal destinatar)

                               Cerere
               privind stingerea obligaţiei fiscale prin
               compensare şi/sau restituirea mijloacelor
                     nr.___ din _________________
          (numărul de înregistrare a cererii la contribuabil
                şi data ieşirii ei de la contribuabil)

Contribuabilul ______________________________________________________
                  (denumirea (numele, prenumele) contribuabilului)
codul fiscal ____________ telefonul de contact ______________________
adresa ______________________________________________________________
solicită ____________________________________________________________
     (cu cifre şi litere cuantumul sumei plătite în plus sau a sumei,
         care conform legislaţiei fiscale, urmează a fi restituită)
confirmată prin _____________________________________________________
                   (denumirea, numărul şi data documentelor, care
                     confirmă faptul achitării în plus a sumelor
                         la buget sau dreptul la restituire)
să fie utilizată pentru stingerea restanţelor:
---------------------------------------------------------------------
   Cod capitol/paragraf   |  Codul  |Total|       inclusiv
al clasificaţiei bugetare |bugetului|     |--------------------------
                          |         |     |  plăţi  | pena- | amenzi
                          |         |     | de bază |lităţi |
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 
Excedentul sumei compensate _________________________________________
                                     (cu cifre şi litere)
se va utiliza după cum urmează:
 (se va sublinia necesarul)
    a) se va restitui la contul bancar ______________________________
                                            (rechizitele bancare)
    b) se va primi în numerar;
    c) se va utiliza  conform notificării (pentru cazurile de restituire
conform art.101 alin.(5) din titlul III al Codului fiscal;
    d) se va utiliza   pentru  stingerea  viitoarei  obligaţii   fiscale
________________________________________________________________________
            (cod capitol/paragraf al clasificaţiei bugetare:
             plată de bază, majorare de întîrziere, amendă)

     Alte date (după necesitate) _______________________________________

     La cerere sînt  anexate  (se  indică  denumirea,  numărul  şi  data
documentului, numărul de file):
1._____________________________________________________________________;
2._____________________________________________________________________;
3._____________________________________________________________________;
4._____________________________________________________________________.

____________________________       L.Ş.     Menţiunea organului fiscal
 (semnătura contribuabilului  (specimenele  despre recepţionarea cererii
sau a persoanei responsabile)  ştampilei)

                                        Anexa nr.2 la Regulament

               (pe blancheta de firmă a uneia din părţi)

                                      _______________________________
                                       (destinatar - organul fiscal)

                Notificare privind cesiunea creanţei şi
                   solicitarea de a efectua stingerea
                datoriilor faţă de stat ale creditorului

    În corespundere  cu  art.101  alin.(5)  din titlul  III  al  Codului
fiscal/  art.125  alin.(5)  din titlul IV al Codului fiscal  şi  conform
contractului  de  cesiune nr.___ din ____________ 200_,  solicităm  suma
care revine agentului economic (cedent) _______________________________,
codul fiscal ___________ în corespundere cu ____________________________
             (denumirea)         (se indică decizia de restituire a TVA)
să  fie  transferată la achitarea următoarelor datorii (plăţi)  faţă  de
stat ale creditorului (cesionar) ___________, codul fiscal __________:
                                 (denumirea)
---------------------------------------------------------------------
   Cod capitol/paragraf   |  Codul  |Total|       inclusiv
al clasificaţiei bugetare |bugetului|     |--------------------------
                          |         |     |  plăţi  | pena- | amenzi
                          |         |     | de bază |lităţi |
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 
--------------------------+---------+-----+---------+-------+-------- 

    Data: "__"_________200_

    Se anexează:
    a) contractul de cesiune a creanţelor;
    b) actul de verificare  între  agentul economic şi creditor la  ziua
depunerii cererii;

Agentul economic (cedent) _________  Creditor (cesionar) _____________  
___________  ______________________  ___________  ______________________ 
(semnătura)  (specimenele ştampilei) (semnătura)  (specimenele ştampilei)

   Menţiunea organului fiscal despre
   recepţionarea notificării

                                                Anexa nr.3
                                        la Regulament (prevederile
                                        contractului sînt stabilite de 
                                        către părţi de sine stătător)

                    CONTRACT DE CESIUNE A CREANŢELOR
    mun.________________                 "___"________________2002

    Prezentul contract este încheiat în baza art.101 alin.(5) din titlul
III al Codului fiscal/art.125 alin.(5) din titlul IV al Codului fiscal.

                        I. PĂRŢILE CONTRACTULUI
    1. Agentul economic (cedent): ___________, în persoana ____________,
care activează în baza Statutului, pe de o parte, şi
    2. Creditorul (cesionar): ____________ în persoana ________________,
care  activează  în  baza Statutului, pe de altă  parte,  în  condiţiile
legislaţiei în vigoare au încheiat prezentul contract.
    3. Din momentul   încheierii  prezentului  contract,  cedentul  este
substituit de cesionar în drepturile ce decurg din creanţă.

                       II. OBIECTUL CONTRACTULUI
    1. Obiectul contractului   constituie   creanţa   transmisibilă   şi
sesizabilă.
    2. Agentul economic  (cedent) _____________ transmite iar creditorul
(cesionar) ____________ primeşte (acceptă) dreptul de a cere (creanţele)
şi devine creditor.
    3. În baza prezentului  contract creditorul (cesionar) _____________
primeşte  (acceptă) dreptul (în locul agentului economic (cedent)) de  a
cere de la Debitor (Statul) executarea obligaţiunii - de a îndrepta suma
de __________ lei în contul datoriilor (plăţilor) faţă de stat.

                III. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR
    1. Cedentul este  responsabil în faţa cesionarului de  valabilitatea
creanţei  şi  a  mijloacelor  de garanţie a  acesteia,  răspunde  pentru
neexecutarea acestei creanţe de către debitor.
    2. Contribuabilii   determină   de  sine  stătător   drepturile   şi
obligaţiile.

                        IV. CLAUZE SUPLIMENTARE
    1. Cedentul ______________  se  obligă  în termen de  ___  zile  din
momentul  încheierii prezentului contract să înştiinţeze Debitorul  (__)
despre prezenta cesiune de creanţă.
    2. În termen  de  _____ cedentul___________ se obligă  să  transmită
cesionarului  _____________ documentele, din care rezultă "dreptul  de a
cere" - obiectul prezentului contract.
    3. Dacă debitorul  n-a  fost înştiinţat, că a avut loc o cesiune  de
creanţă,  executarea obligaţiei faţă de vechiul creditor se consideră ca
executare a obligaţiei faţă de creditorul corespunzător.
    4. Ordinea de achitare:
    4.1. Termenul ___________________ din momentul _____________________
    4.2. Modul achitărilor (numerar, virament, mixt) ___________________
    4.3. Forma (factură  fiscală, bon de plată, acreditiv, notă de plată
trezorerială ş.a.).

                          V. DISPOZIŢII FINALE
    1. Prezentul contract intră în vigoare la data semnării lui de către
părţi.
    2. Prezentul  contract este întocmit în 3 (trei) exemplare, în limba
moldovenească,  toate în original, cu aceeaşi putere juridică, cîte unul
pentru fiecare participant şi debitor.
    3. Litigiile apărute în baza prezentului contract se soluţionează pe
cale amiabilă, în caz contrar în instanţa de judecată competentă.

           VI. ADRESELE ŞI RECHIZITELE BANCARE ALE PĂRŢILOR.
                           SEMNĂTURILE PĂRŢILOR

    Agentul economic (cedent)  ________________, cod fiscal ___________
    adresa ____________________________, c/d __________________________
    în banca ______________________________________,
    _____________               _________________________
     (semnătura)                 (specimenele ştampilei)

    Creditorul (cesionar)______________________, cod fiscal____________
    adresa ____________________________, c/d __________________________
    în banca ______________________________________,
    _____________               _________________________
     (semnătura)                 (specimenele ştampilei)


                                             Anexa nr.4 la Regulament

                                                     Aprob
                                             Şeful Inspectoratului
                                             Fiscal de Stat pe ______
                                             ________________________
                                                   (semnătura)
                                         L.Ş.
                                             ________________________
                                                     (data)

                           Calculul dobînzii
                       nr.___ din _________ 200_
                                
Contribuabilul ______________________________________ codul fiscal ______
         (denumirea (numele, prenumele) contribuabilului)

 1. Data prezentării cererii privind res-
    tituirea mijloacelor                     _____________________
 2. Data executării dispoziţiei  de plată    _____________________
 3. Numărul  de zile din data prezentării
    cererii şi data executării dispoziţi-    
    ei de plată*                            _____________________
 4. Rata de bază (rotunjită pînă la urmă-
    torul  procent întreg), stabilită  de  
    Banca Naţională a Moldovei în luna no- 
    iembrie a anului precedent anului fis-
    cal de gestiune, aplicată la refinan-
    ţarea băncilor comerciale prin opera-
    ţiuni  repo  de  cumpărare  a hîrtii-
    lor de valoare de stat pe termen de 2
    luni                                     _____________________
 5. Mărimea  dobînzii  pentru o zi de în-
    tîrziere (rîndul 4 / 365 zile)           _____________________
 6. Suma restituită cu întîrziere (lei)      _____________________
 7. Cuantumul  dobînzii către plată (rîn-
    dul 3 x rîndul 5 x rîndul 6)

    * - se completează în cazul depăşirii a 37 de zile

    Şeful Direcţiei (secţiei) administrarea fiscală   _______________
                                                        (semnătura)
    executor _______________________________
              (numele, prenumele, semnătura)
    tel.

                                         Anexa nr.5 la Regulament
     
                      Inspectoratul Fiscal de Stat pe ________________
                                                        (denumirea)
                                
                    Registrul calculelor dobînzilor
-----------------------------------------------------------------------
 Nr.|   Data     | Codul  |   Denumirea    | Cuantumul do- | Menţiune
crt.| eliberării | fiscal | destinatarului | bînzii către  | despre
    |  calcului  |        |                |  plată (lei)  | executare
----+------------+--------+----------------+---------------+-----------    
----+------------+--------+----------------+---------------+-----------    
----+------------+--------+----------------+---------------+-----------    
----+------------+--------+----------------+---------------+-----------    
----+------------+--------+----------------+---------------+-----------