joi, 29 iulie 2004
Ordin nr.47 din 29.07.2004 privitor la aprobarea Regulamentului Comisiei de atestare pentru conferirea calităţii de auditor independent pe lîngă Ministerul Finanţelor

O R D I N

privitor la aprobarea Regulamentului Comisiei de atestare pentru conferirea

calităţii de auditor independent pe lîngă Ministerul Finanţelor

 

nr. 47  din  29.07.2004

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.138-146/279 din 13.08.2004

 

* * *

Abrogat: 03.07.2023

Ordinul Ministerului Finanţelor nr.52 din 22.06.2023

 

În temeiul art.8(1) al Legii nr.729-XIII din 15 februarie 1996 cu privire la activitatea de audit (Monitorul Oficial al Republicii Moldova 1996, nr.20-21, art.214), cu modificările şi completările ulterioare,

ORDON:

1. Se aprobă Regulamentul Comisiei de atestare pentru conferirea calităţii de auditor independent pe lîngă Ministerul Finanţelor (se anexează).

2. Se abrogă Regulamentul privind activitatea Comisiei de atestare pe lîngă Ministerul Finanţelor pentru conferirea calităţii de auditor şi modul de formare şi utilizare a mijloacelor extrabugetare, aprobat prin ordinul Ministerului Finanţelor nr.54 din 05.06.2002, cu modificările şi completările ulterioare operate prin ordinul nr.4 din 26.01.2004.

 

MINISTRUL FINANŢELORZinaida GRECIANÎI

Chişinău, 29 iulie 2004.
Nr.47.

 

Anexă

la ordinul Ministerului Finanţelor

al Republicii Moldova

nr.47 din 29.07.2004

 

REGULAMENTUL

Comisiei de atestare pentru conferirea calităţii de auditor independent

pe lîngă Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova

 

I. Dispoziţii generale

1. Prezentul regulament este elaborat în baza alineatului (1) articolul 8 al Legii Republicii Moldova cu privire la activitatea de audit nr.729-XIII din 15 februarie 1996.

2. Regulamentul stabileşte modul de instituire a Comisiei de atestare pentru conferirea calităţii de auditor independent pe lîngă Ministerul Finanţelor (în continuare - Comisia), desfăşurare a examenelor de calificare, cerinţele şi modul admiterii persoanelor (pretendenţilor) la susţinerea examenului pentru conferirea calităţii de auditor independent, modul de eliberare şi retragere a certificatului de calificare.

3. Comisia se instituie în scopul examinării pregătirii profesionale şi a experienţei practice a persoanelor ce doresc să desfăşoare activitatea de audit.

4. Activitatea organizaţiilor de audit, auditorului-întreprinzător individual în domeniul auditului agenţilor economici şi auditului companiilor de asigurare se desfăşoară în baza licenţei, eliberate de către Camera de Licenţiere în conformitate cu legislaţia în vigoare şi certificatului emis de Comisie.

 

II. Modul de instituire a Comisiei

5. În scopul conferirii calităţii de auditor independent pentru auditul agenţilor economici (auditul general) şi auditul companiilor de asigurare, ministerul finanţelor instituie Comisia de atestare, care activează în baza prezentului Regulament.

Membrii Comisiei sînt numiţi prin ordinul ministrului finanţelor şi pot fi specialişti cu o calificare înaltă din cadrul ministerelor, departamentelor corespunzătoare, reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale obşteşti, profesori ai instituţiilor de învăţămînt superior, la specialităţile examinate incluse în programa de examinare aprobată (audit, evidenţa contabilă, managementul financiar, fiscalitatea, dreptul economic), care corespund cerinţelor punctului 6 al prezentului regulament.

În funcţiile de preşedinte şi secretar ai Comisiei sînt desemnaţi funcţionari ai Ministerului Finanţelor.

Membrii Comisiei, pe perioada exercitării funcţiei, sînt privaţi de dreptul de a susţine examenul de calificare de auditor independent.

6. Comisia este compusă din 9 persoane: preşedinte, vice preşedinte şi membrii Comisiei, care corespund următoarelor cerinţe:

a) studii superioare în domeniul economico-financiar sau drept privat;

b) vechimea în muncă după specialitate de cel puţin zece ani, fără antrenarea la momentul numirii şi pe parcursul aflării în componenţa Comisiei, în procesul desfăşurării activităţii de audit în calitate de titular al organizaţiei de audit sau ca auditor-întreprinzător individual;

c) posedă limba de stat.

La instituirea Comisiei se va ţine cont ca cel puţin 1/3 din membrii ei să deţină gradul ştiinţific în domeniul economico-financiar sau dreptului.

7. Membrii Comisiei şi secretarul se numesc pe un termen de doi ani calendaristici şi nu pot fi reconfirmaţi ulterior mai mult de două termene consecutive. Componenţa nominală a Comisiei după doi ani de activitate se modifică cu cel puţin 1/2 din membrii ei.

 

III. Retragerea calităţii de membru al Comisiei

8. Retragerea calităţii de membru are loc în legătură cu expirarea termenelor stabilite la p.7, precum şi în următoarele cazuri:

- cererii organului (organizaţiei) care a înaintat candidatura;

- cererii personale a membrului Comisiei privind retragerea benevolă;

- neparticipării la 3 şedinţe (examene) consecutiv din motive neobiective sau în lipsa motivelor;

- decesul membrului Comisiei.

 

IV. Funcţiile Comisiei

9. Comisia exercită următoarele funcţii:

- selectează pretendenţii admişi la atestare pentru conferirea calităţii de auditor;

- desfăşoară examenele de atestare pentru conferirea calităţii de auditor în cazul existenţei grupului de pretendenţi pentru susţinerea examenului oral în număr de cel puţin 10 şi nu mai mult de 15 persoane şi cel în scris conform cererilor prezentate, cu prezenţa cel puţin a 3/5 din membrii Comisiei, şi participarea obligatorie a preşedintelui şi/sau a vicepreşedintelui;

- stabileşte forma desfăşurării examenelor (oral sau în scris) la cererea pretendentului;

- examinează dezacordul pretendenţilor privind rezultatele examenelor şi modul de organizare a lor;

- respectă confidenţialitatea informaţiei privind variantele biletelor de examinare şi a deciziilor Comisiei privind aprecierea răspunsurilor pretendenţilor, prevăzute în punctul 26 al prezentului regulament;

- aprobă raportul activităţii Comisiei.

10. Preşedintele Comisiei exercită următoarele funcţii:

- reprezintă Comisia în relaţii cu alte persoane juridice şi fizice;

- stabileşte ziua desfăşurării examenului de atestare;

- conduce şedinţele şi desfăşurarea examenelor;

- anunţă rezultatele examenelor;

- semnează procesele-verbale ale şedinţelor, borderoul de examinare, precum şi certificatele de calificare;

- semnează şi prezintă Ministerului Finanţelor raportul activităţii Comisiei;

- semnează corespondenţa Comisiei;

11. Secretarul Comisiei exercită următoarele funcţii:

- primeşte cererile de acordare a certificatului de calificare şi documentelor necesare pentru certificare, prevăzute de punctul 12 al prezentului regulament;

- întocmeşte procesele-verbale ale şedinţelor Comisiei, ţine evidenţa şi păstrarea lor;

- completează şi eliberează certificatele de calificare;

- gestionează şi actualizează Registrul de stat al auditorilor independenţi;

- formează şi păstrează dosarele personale ale pretendenţilor;

- prezintă Camerei de Licenţiere, după data petrecerii examenului informaţia corespunzătoare conform cerinţelor punctului 33 al prezentului regulament, precum şi alte lucrări de secretariat ale Comisiei.

 

V. Executarea funcţiei de selectare a pretendenţilor

12. Selectarea pretendenţilor se efectuează în baza cererilor depuse de către cetăţenii Republicii Moldova, cetăţenii străini sau apatrizi care au gradul de calificare necesar, cu anexarea la cerere a următoarelor documente:

- copia diplomei despre studiile superioare (cu prezentarea originalului);

- copia carnetului de muncă (cu prezentarea originalului) cu indicarea datei întocmirii copiei;

- fişa de evidenţă a cadrelor completată;

- copia buletinului de identitate;

- certificatul prezentat de către Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova, privind confirmarea diplomei eliberate de instituţia de învăţămînt din alt stat (după caz).

Copiile prezentate de către cetăţenii străini sau apatrizi se autentifică împreună cu traducerea corespunzătoare la biroul notarial.

13. Pretendentul se admite la examene în cazul corespunderii datelor documentelor prezentate, conform punctului 12, şi întruneşte următoarele cerinţe:

a) dispune de studii superioare în domeniul economico-financiar sau dreptului privat, confirmate prin diploma eliberată de instituţia respectivă de învăţămînt superior din Republica Moldova sau din alt stat, cu condiţia corespunderii acestei diplome standardelor echivalente, confirmate de către Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova;

b) are vechimea în muncă neîntreruptă de cel puţin cinci ani, inclusiv cel puţin trei ani consecutiv în Republica Moldova la momentul depunerii cererii de către pretendent pentru primirea certificatului de calificare în una din funcţiile:

- contabil-şef, economist-şef, controlor de stat la Curtea de Conturi, controlor-revizor, inspector-revizor (pentru funcţiile date, inclusiv: adjunct, superior, principal, expert);

- director economic sau financiar; şef serviciu economico-financiar; şef secţie economico-financiară; manager în compartimente economico-financiare;

- colaboratori ai ministerelor şi departamentelor, autorităţilor publice (care au studii superioare în domeniul evidenţei contabile, finanţe şi credit, drept privat, inclusiv: deţin postul de şef de departament, şef de direcţie sau de secţie, consultant, specialist principal);

- jurist în domeniul dreptului privat, profesor, conferenţiar universitar de profil economic;

- asistent al auditorului (cu o vechime anterioară de muncă de cel puţin doi ani, în una din funcţiile prevăzute de alineatele menţionate mai sus la lit. b) a prezentului punct);

- auditor independent;

c) posedă limba de stat.

14. În cazul apariţiei dubiilor privind autenticitatea datelor prezentate în documente, de la pretendentul pentru primirea certificatului de auditor pot fi solicitate documente suplimentare, care ar confirma datele prezentate.

15. Comisia examinează documentele prezentate de către pretendent şi cel tîrziu cu două săptămîni pînă la stabilirea datei examenului comunică pretendentului despre decizia sa (în scris, oral sau la telefon, despre ce se menţionează pe cerere cu indicarea datei comunicării).

16. La preselecţie nu se admit persoanele, care au fost condamnate prin sentinţa instanţei de judecată cu aplicarea pedepsei sub formă de privare a dreptului de a deţine unele posturi sau de a practica un anumit gen de activitate în sfera relaţiilor economice, pe parcursul ispăşirii termenului pedepsei şi în perioada ulterioară pînă la stingerea antecedentelor penale în modul stabilit de lege şi care au lucrat după stingerea antecedentelor penale termenele stabilite prin punctul 12 al prezentului regulament.

17. În cazul în care pretendentul e recunoscut că nu corespunde cerinţelor înaintate pentru atestare în calitate de auditor independent, şi în rezultatul cărui fapt nu poate fi admis la examene, i se comunică în scris motivele concrete ale refuzului, despre ce se menţionează pe cerere.

18. Pretendenţii au dreptul să atace hotarîrea Comisiei în instanţa de judecată competentă, conform legislaţiei în vigoare.

 

VI. Executarea funcţiilor de examinare

19. Comisia admite pretendenţii la examenele de calificare la prezentarea buletinului de identitate sau altui document, care confirmă identitatea lui. Persoanele care n-au buletin de identitate sau alt document ce confirmă identitatea lor, care au întîrziat la examen, se consideră că nu s-au prezentat.

În cazul neparticipării neîntemeiate la examenul de calificare, pretendenţii pot fi admişi la şedinţa următoare numai o singură dată cu respectarea cerinţelor punctului 35 al prezentului regulament.

Comisia informează pretendentul privind admiterea din nou la examen în termen de 5 zile de la data primirii deciziei.

20. Examenele se desfăşoară conform programei de examinare, aprobate de către Ministerul Finanţelor, care include întrebări din actele normative ale Republicii Moldova din domeniul auditului, evidenţei contabile, managementului financiar, fiscalităţii şi dreptului economic.

21. Biletele de examinare se elaborează în baza programei de examinare şi se aprobă de către preşedintele Comisiei. Conţinutul programului şi a biletelor de examinare periodic se reexaminează, ţinîndu-se cont de modificările şi completările operate în actele legislative şi normative, nu mai rar de o dată la 2 ani.

22. În cazul în care în timpul examenelor pretendenţii vor folosi materiale legislative şi instructive, literatură informaţională şi specială, precum şi vor conversa cu alţi pretendenţi, Comisia este în drept să înlăture persoana respectivă cu menţiunea "nesusţinerea examenului". Acest fapt se consemnează în procesul-verbal cu întocmirea listei materialelor interzise pentru folosire la examen.

23. Persoanelor străine şi observatorilor li se interzice să asiste la examenele de calificare.

24. Examenele se vor desfăşura în decursul unei zile. Durata pregătirii pentru susţinerea examenului oral este de o oră academică pentru fiecare pretendent, pentru cel în scris - trei ore academice pentru pretendent sau grupă. Examenul în scris se desfăşoară concomitent pentru toţi pretendenţii admişi. Răspunsurile se înscriu pe blanchete de firmă ale Ministerului Finanţelor cu aplicarea ştampilei.

 

VII. Modul de evaluare a rezultatelor şi de adoptare a deciziilor

25. Comisia informează pretendenţii despre rezultatele examenelor orale imediat după terminarea lor. În cazul susţinerii examenului în scris, pretendentul trebuie să prezinte Comisiei biletul de examinare cu răspunsul înscris la el. Rezultatele examenului în scris se anunţă de către Comisie în decurs de şapte zile calendaristice.

26. Aprecierea răspunsurilor se efectuează de către fiecare membru al Comisiei după sistemul de 10 puncte pentru fiecare răspuns separat, după ce se stabileşte punctajul mediu pe bilet prin metoda sumării tuturor punctelor pe toate întrebările din bilet şi împărţirea sumei totale la numărul întrebărilor. Pretendenţii care au media nu mai mică de 8 puncte se consideră că au susţinut examenele de calificare.

27. Hotărîrea Comisiei se adoptă cu majoritatea simplă a voturilor membrilor prezenţi. În caz de egalitate, votul preşedintelui este decisiv.

28. Rezultatele examenelor se perfectează printr-un proces-verbal, cu anexarea borderoului de examinare, întocmit în modul stabilit şi semnat de către preşedinte şi/sau vicepreşedinte, membrii Comisiei şi secretar.

29. În cazul în care pretendentul nu este de acord cu rezultatul atestării, poate să se adreseze în scris Comisiei, pentru admiterea la următorul examen cu susţinerea lui în scris, neţinînd cont de punctele 12 şi 35 ale prezentului regulament.

30. Lucrările în scris (răspunsurile) ale pretendenţilor care au susţinut examenele de calificare, se păstrează în dosarele lor personale pînă la următoarea reatestare conform punctului 42 al prezentului regulament, iar lucrările (răspunsurile) în scris ale pretendenţilor care n-au susţinut examenele - în decurs de şase luni din ziua desfăşurării examenelor.

 

VIII. Modul de eliberare şi retragere a certificatului de calificare

al auditorului independent

31. Pretendenţilor, care au susţinut cu succes examenele, li se eliberează certificatul de calificare, care conţine:

a) organul care emite certificatul;

b) numărul şi data eliberării certificatului;

c) numele şi prenumele titularului;

d) genul activităţii de audit;

e) termenul valabilităţii certificatului;

f) semnătura preşedintelui şi secretarului Comisiei, autentificate prin aplicarea ştampilei Ministerului Finanţelor.

32. Pentru evidenţa eliberării certificatelor de calificare se întocmeşte Registrul de stat al auditorilor independenţi, care se actualizează şi se păstrează permanent la secretarul Comisiei.

Registrul de stat al auditorilor independenţi se ţine în limba de stat, manual şi computerizat. În registrul de stat al auditorilor independenţi se indică următoarele date:

a) numărul curent al înscrierii;

b) numele şi prenumele auditorului independent;

c) genul de audit;

d) numărul şi data eliberării certificatului;

e) termenul valabilităţii certificatului;

f) datele din buletinul de identitate (seria, numărul, data şi oficiul care l-a eliberat);

g) denumirea întreprinderii în cadrul căreia activează auditorul independent;

h) semnătura de primire a certificatului de calificare.

Accesul la informaţia conţinută în Registrul de stat al auditorilor independenţi va fi permis solicitanţilor în baza unei cereri scrise.

Înregistrarea numerelor certificatelor de calificare se efectuează în mod cronologic separat pentru fiecare an de activitate a Comisiei.

33. Secretarul Comisiei prezintă Camerei de Licenţiere în termen de 15 zile după data petrecerii examenului lista persoanelor cărora li s-a eliberat certificatul de calificare, cu indicarea numărului certificatului, data eliberării şi termenul de validitate. Concomitent, pentru evitarea utilizării licenţelor eliberate în baza certificatelor la care termenul de valabilitate a expirat, se prezintă şi lista persoanelor cu termenul certificatului expirat.

34. Recursul pe rezultatele examenelor poate fi notificat pentru examinare de către persoana interesată în instanţa de judecată conform legislaţiei în vigoare.

35. Pretendenţii, care n-au trecut atestarea în legătură cu cunoaşterea insuficientă a programei aprobate, pot fi admişi la examenul repetat nu mai devreme decît peste trei luni după încercarea anterioară.

36. La fiecare încercare ulterioară de atestare pot fi admise persoanele corespunzătoare, ţinînd cont de cerinţele punctului 35.

37. Specialiştii, care au primit certificatul de calificare practică activitate de audit conform legislaţiei în vigoare.

38. În caz de neexecutare, sau de executare inadecvată, de către persoanele care deţin certificatul de calificare a obligaţiunilor sale Comisia este în drept, în modul stabilit, să examineze problema cu privire la retragerea certificatului de calificare.

39. Retragerea certificatelor de calificare se efectuează de către Comisie în temeiul hotărîrii instanţei de judecată privind privarea dreptului de a desfăşura activitatea de audit, precum şi la adresarea Asociaţiilor profesionale obşteşti specializate - în cazurile prevăzute de legislaţie.

40. Retragerea certificatelor de calificare din alte motive nu se permite.

41. Persoanele, private de certificatul de calificare conform prevederilor, preconizate în punctul 39 al prezentului regulament, pot fi admise la atestarea repetată nu mai devreme, decît peste 2 ani, iar în cazul privării în legătură cu intrarea în vigoare a sentinţei judecătoreşti - în modul indicat în punctele 13 si 16.

42. Auditorii independenţi se reatestează o dată în cinci ani.

43. Perfectarea si eliberarea certificatelor de calificare se efectuează într-un termen care nu depăşeşte două săptămîni (14 zile) din data desfăşurării examenului.

44. Pentru primirea certificatului de calificare în domeniul auditului companiilor de asigurare pretendenţii sînt în drept să susţină examenul şi să primească certificate de calificare numai după susţinerea examenului şi primirea certificatului de calificare la auditul agenţilor economici (auditul general).

 

Data intrării regulamentului în vigoare

45. Prezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.