O R D I N
cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor nr.4 la Planul de conturi
contabile al activităţii economico-financiare a întreprinderilor, nr.4 la Standardul
Naţional de Contabilitate 4 "Particularităţile contabilităţii întreprinderilor micului
business", nr.5 la Standardul Naţional de Contabilitate 5 "Prezentarea
rapoartelor financiare" şi nr.1 la Standardul Naţional de Contabilitate 63
"Prezentarea informaţiei în rapoartele financiare ale asociaţiei
de economii şi împrumut şi ale altor instituţii similare"
nr. 2 din 10.01.2006
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.20/50 din 31.01.2006
* * *
Abrogat: 01.01.2015
Ordinul Ministerul Finanţelor nr.118 din 06.08.2013
Întru executarea prevederilor Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.710 din 23 septembrie 1994 "Cu privire la Programul de stat de trecere a Republicii Moldova la sistemul mondial de contabilitate şi statistică" şi în baza Legii contabilităţii nr.426-XIII din 4 aprilie 1995,
ORDON:
1. Se aprobă modificările şi completările nr.4 la Planul de conturi contabile al activităţii economico-financiare a întreprinderilor (Anexa 1), nr.4 la Standardul Naţional de Contabilitate 4 "Particularităţile contabilităţii la întreprinderile micului business" (Anexa 2), nr.5 la Standardul Naţional de Contabilitate 5 "Prezentarea rapoartelor financiare" (Anexa 3) şi nr.1 la Standardul Naţional de Contabilitate 63 "Prezentarea informaţiei în rapoartele financiare ale asociaţiei de economii şi împrumut şi ale altor instituţii similare" (Anexa 4).
2. Prezentele modificări şi completări intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
MINISTRUL FINANŢELOR | Mihail POP |
Chişinău, 10 ianuarie 2006. | |
Nr.2. |
Anexa 1
Modificările şi completările nr.4 la
Planul de conturi contabile al activităţii economico-financiare a întreprinderilor
Planul de conturi contabile al activităţii economico-financiare a întreprinderilor (în continuare - Planul de conturi), aprobat prin ordinul ministrului finanţelor nr.174 din 25.12.1997 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.93-96 din 30.12.1997) şi intrat în vigoare începînd cu 1 ianuarie 1998, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. În capitolul I "Dispoziţii generale" după penultimul alineat se introduce un alineat nou cu următorul cuprins: "Corectarea înregistrărilor contabile eronate şi depistate în perioada de gestiune poate fi efectuată prin unul din următoarele procedee:
- prin stornare;
- prin întocmirea înregistrărilor contabile suplimentare.
Înregistrarea contabilă de stornare se utilizează pentru perioada de raportare curentă în cazul cînd formula contabilă a fost întocmită greşit sau suma înregistrată în conturi este mai mare decît suma înscrisă în documentul primar.
Înregistrarea contabilă suplimentară se utilizează pentru perioada de raportare curentă în cazul cînd operaţiile nu au fost contabilizate sau suma înregistrată în conturi este mai mică decît cea înscrisă în documentul primar.
Data corectării erorilor contabile se consideră data întocmirii notei contabile, care serveşte drept document primar pentru corectarea înregistrării contabile şi conţine referire la acest document.
Data comiterii erorii contabile se consideră data întocmirii documentului primar la care se face referire în nota contabilă.
Corectarea înregistrărilor contabile întocmite eronat aferente anilor precedenţi şi depistate în perioada de gestiune curentă se efectuează prin intermediul contului 331 "Corectarea rezultatelor perioadelor precedente".
La întocmirea rapoartelor financiare nu se permite compensarea reciprocă a soldurilor în conturile contabile de activ /pasiv, cu excepţia cazurilor prevăzute în Standardele Naţionale de Contabilitate.".
2. În capitolul III "Nomenclatorul conturilor contabile" şi capitolul IV "Norme metodologice de utilizare a conturilor contabile" se modifică:
2.1. denumirea următoarelor conturi de gradul I:
222 "Corecţii la datorii dubioase" se substituie prin "Corecţii la creanţe dubioase";
226 "Taxa pe valoarea adăugată de recuperat" se substituie prin "Creanţe preliminate";
242 "Cont de decontare" se substituie prin "Conturi curente în valută naţională";
243 "Cont valutar" se substituie prin "Conturi curente în valută străină";
334 "Dividende plătite în avans" se substituie prin "Profit utilizat al anului de gestiune";
342 "Subvenţii pentru întreprinderile de stat" se substituie prin "Subvenţii";
535 "Taxa pe valoarea adăugată şi accize de încasat" se substituie prin "Datorii preliminate";
538 "Rezerve pentru cheltuieli şi plăţi preliminare" se substituie prin "Provizioane aferente cheltuielilor şi plăţilor preliminare";
811 "Producţia de bază" se substituie prin "Activităţi de bază".
2.2. denumirea următoarelor conturi de gradul II:
1238 "Mijloace fixe arendate pe termen lung" se substituie prin "Mijloace fixe primite în arendă finanţată (leasing financiar)";
2252 "Creanţe pe termen scurt privind alte impozite şi plăţi" se substituie prin "Creanţe pe termen scurt privind taxa pe valoarea adăugată";
2442 "Carnete de cecuri cu limită de sumă" se substituie prin "Cecuri şi/sau carduri bancare";
3111 "Fond statutar" se substituie prin "Capital social";
3114 "Aporturi" se substituie prin "Aporturi ale asociaţilor (membrilor)";
3121 "Capital suplimentar vărsat" se substituie prin "Diferenţa dintre valoarea nominală şi cea efectivă aferentă aportului în capitalul social".
2.3. denumirea următoarelor conturi extrabilanţiere:
911 "Active nemateriale arendate" se substituie prin "Active nemateriale primite în folosinţă temporară";
912 "Active materiale pe termen lung arendate" se substituie prin "Active materiale pe termen lung primite în locaţiune, arendă operaţională (leasing)";
941 "Datorii ale debitorilor insolvabili trecute la pierderi" se substituie prin "Creanţe ale debitorilor insolvabili trecute la pierderi".
2.4. Se completează clasa 8 cu următoarele conturi de gradul I:
814 "Consumuri generale aferente contractelor de construcţie";
816 "Consumuri aferente valorilor materiale transmise spre prelucrare terţilor";
846 "Încasări din vînzarea mărfurilor cu amănuntul".
2.5. Se completează clasele 2-7 cu următoarele conturi de gradul II:
2253 "Creanţe pe termen scurt privind accizele";
2254 "Creanţe pe termen scurt privind alte impozite şi taxe";
2261 "Creanţe preliminate privind decontările cu bugetul";
2262 "Creanţe preliminate privind sursele de finanţare din buget";
3131 "Capital nevărsat privind cotele neachitate de fondatori";
3132 "Capital nevărsat privind acoperirea pierderilor anilor precedenţi";
3421 "Subvenţii aferente activelor pe termen lung";
3422 "Subvenţii aferente activelor curente";
4241 "Avansuri pe termen lung primite din ţară";
4242 "Avansuri pe termen lung primite din străinătate";
5231 "Avansuri pe termen scurt primite din ţară";
5232 "Avansuri pe termen scurt primite din străinătate";
5351 "Datorii preliminate privind decontările cu bugetul";
5352 "Datorii preliminate privind sursele de finanţare din buget";
5353 "Datorii preliminate privind primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală";
5371 "Datorii privind dividendele calculate";
5372 "Datorii privind aporturile în capitalul social";
5373 "Datorii privind alte operaţii";
5381 "Provizioane pentru reparaţia mijloacelor fixe";
5382 "Provizioane pentru garanţii acordate clienţilor";
5383 "Provizioane pentru returnarea (reducerea preţurilor) bunurilor vîndute";
5384 "Provizioane pentru plata concediilor angajaţilor";
5385 "Provizioane pentru recultivarea terenurilor";
5389 "Alte provizioane";
6115 "Venituri din operaţiuni de arendă (leasing)";
7114 "Costul lucrărilor de construcţie-montaj";
7115 "Costul serviciilor din activitatea de arendă (leasing)".
2.6. Se completează clasa 9 cu următoarele conturi extrabilanţiere:
913 "Active materiale pe termen lung primite în folosinţă temporară"
925 "Bunurile obţinute din materialele prelucrate ale terţilor";
946 "Creanţe contingente";
947 "Facilităţi fiscale";
952 "Premii şi cupe sportive transferabile";
953 "Active pe termen lung transmise în arendă finanţată (leasing financiar)".
2.7. Se exclud următoarele conturi de gradul II:
1224 "Terenuri arendate pe termen lung";
8111 "Consumuri directe materiale";
8112 "Consumuri directe privind retribuirea muncii";
8113 "Contribuţii pentru asigurările şi protecţia socială";
8114 "Consumuri indirecte de producţie";
8121 "Consumuri de materiale";
8122 "Consumuri privind retribuirea muncii";
8123 "Contribuţii pentru asigurările şi protecţia socială";
8124 "Consumuri indirecte de producţie";
8131 "Uzura şi cheltuieli privind repararea şi întreţinerea mijloacelor fixe utilizate în producţie";
8132 "Amortizarea activelor nemateriale utilizate în producţie";
8133 "Întreţinerea personalului administrativ şi de deservire al subdiviziunilor de producţie";
8134 "Protecţia muncii şi tehnica securităţii";
8135 "Pierderi din întreruperi în producţie";
8136 "Întreţinerea pazei şi cheltuieli privind asigurarea securităţii antiincendiare din subdiviziunile de producţie";
8137 "Cheltuieli cu deplasările personalului de producţie";
8138 "Alte consumuri indirecte de producţie".
3. În capitolul IV "Norme metodologice de utilizare a conturilor contabile":
3.1. Se modifică destinaţia şi corespondenţa următoarelor conturi:
"Contul 226 "Creanţe preliminate"
Contul 226 "Creanţe preliminate" este un cont de activ destinat generalizării informaţiei privind sumele impozitului pe venit, accizelor de recuperat, taxei pe valoarea adăugată aferentă valorilor materiale şi serviciilor procurate de întreprindere, dar care nu sînt obligatorii spre trecerea în cont pînă la îndeplinirea condiţiilor prevăzute de contract sau de legislaţia în vigoare.
În debitul acestui cont se reflectă sumele taxei pe valoarea adăugată, impozitului pe venit, accizelor calculate, sursele prevăzute în buget, iar în credit, pe măsura apariţiei dreptului de trecere în cont, acestea se înregistrează la decontările cu bugetul, precum şi în plăţile de la conturile de trezorerie. Soldul acestui cont este debitor şi reprezintă sumele impozitului pe venit, taxei pe valoarea adăugată, accizelor achitate şi/sau calculate faţă de clienţi, alocaţiile din buget neutilizate la finele perioadei de gestiune.
În cadrul contului 226 "Creanţe preliminate" pot fi deschise următoarele subconturi: 2261 "Creanţe preliminate privind decontările cu bugetul", 2262 "Creanţe preliminate privind sursele de finanţare din buget".
Evidenţa analitică se ţine pe fiecare impozit şi taxă de achitat.
Contul 226 "Creanţe preliminate" se debitează în contrapartidă cu conturile:
Conţinutul operaţiei economice |
Creditul conturilor |
Calcularea şi/sau plata, reeşalonarea creanţelor privind impozitele, taxele şi plăţile din buget |
225 „Creanţe pe termen scurt privind decontările cu bugetul” |
421 „Datorii de arendă pe termen lung” | |
521 „Datorii pe termen scurt privind facturile comerciale” | |
531 „Datorii faţă de personal privind retribuirea muncii” | |
533 „Datorii privind asigurările” | |
534 „Datorii privind decontările cu bugetul” | |
535 „Datorii preliminate” | |
539 „Alte datorii pe termen scurt” |
Contul 226 "Datorii preliminate" se creditează în contrapartidă cu conturile:
Conţinutul operaţiei economice |
Creditul conturilor |
Trecerea în cont şi recuperarea impozitelor, taxelor, finanţării din buget |
225 „Creanţe pe termen scurt privind decontările cu bugetul” |
534 „Datorii privind decontările cu bugetul” | |
535 „Datorii preliminate” |
Contul 535 "Datorii preliminate"
Contul 535 "Datorii preliminate" este un cont de pasiv destinat generalizării informaţiei privind sumele impozitului pe venit, taxei pe valoarea adăugată, accizelor şi primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală calculate, dar care nu sînt obligatorii spre plată pînă la îndeplinirea condiţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare.
În creditul acestui cont se reflectă sumele taxei pe valoarea adăugată, impozitului pe venit, accizelor şi primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală calculate, iar în debit, pe măsura apariţiei obligaţiei de plată, acestea se înregistrează ca datorii spre plată aferente decontărilor cu bugetul.
Soldul acestui cont este creditor şi reprezintă sumele impozitului pe venit, taxei pe valoarea adăugată, accizelor, primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, calculate la finele perioadei de gestiune.
În cadrul contului 535 "Datorii preliminate" pot fi deschise următoarele subconturi: 5351 "Datorii preliminate privind decontările cu bugetul", 5352 "Datorii preliminate privind sursele de finanţare din buget", 5353 "Datorii preliminate privind primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală".
Evidenţa analitică se ţine pe fiecare impozit şi taxă.
Contul 535 "Datorii preliminate" se creditează în contrapartidă cu conturile:
Conţinutul operaţiei economice |
Creditul conturilor |
Calcularea anticipată a impozitului pe venit, primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, taxei pe valoarea adăugată, accizelor şi altor taxe |
134 „Creanţe pe termen lung” |
221 „Creanţe pe termen scurt aferente facturilor comerciale” | |
223 „Creanţe pe termen scurt ale părţilor legate” | |
227 „Creanţe pe termen scurt ale personalului” | |
229 „Alte creanţe pe termen scurt” | |
533 „Datorii privind asigurările” | |
534 „Datorii privind decontările cu bugetul” | |
731 „Cheltuieli (economii) privind impozitul pe venit” |
Contul 535 „Datorii preliminate” se debitează în contrapartidă cu conturile:
Conţinutul operaţiei economice |
Creditul conturilor |
Decontarea (calcularea spre plată) impozitului pe venit, primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, taxei pe valoarea adăugată, accizelor şi altor impozite şi taxe; reeşalonarea datoriilor |
533 „Datorii privind asigurările” |
534 „Datorii privind decontările cu bugetul” | |
731 „Cheltuieli (economii) privind impozitul pe venit” |
Contul 538 "Provizioane aferente cheltuielilor
şi plăţilor preliminare"
Contul 538 "Provizioane aferente cheltuielilor şi plăţilor preliminare" este un cont de pasiv destinat generalizării provizioanelor pentru riscuri, cheltuieli şi plăţi care pot apărea în perioadele viitoare.
În acest cont se acumulează, pînă în momentul utilizării provizioanelor, sumele incluse în consumuri şi/sau cheltuieli ale perioadei de gestiune care sînt destinate finanţării riscurilor, consumurilor şi cheltuielilor probabile provocate de fapte economice sau evenimente anterioare sau actuale.
În creditul acestui cont se reflectă constituirea provizioanelor, iar în debit - utilizarea sau micşorarea acestora. Soldul acestui cont este creditor şi reprezintă mărimea provizioanelor aferente cheltuielilor şi plăţilor preliminare la finele perioadei de gestiune.
În cadrul contului 538 "Provizioane aferente cheltuielilor şi plăţilor preliminare" în funcţie de natura economică a provizioanelor constituite, pot fi deschise următoarele subconturi: 5381 "Provizioane pentru reparaţia mijloacelor fixe", 5382 "Provizioane pentru garanţii acordate clienţilor", 5383 "Provizioane pentru returnarea (reducerea preţurilor) mărfurilor vîndute", 5384 "Provizioane pentru plata concediilor angajaţilor", 5385 "Provizioane pentru recultivarea terenurilor", 5389 "Alte provizioane".
Evidenţa analitică a provizioanelor aferente cheltuielilor şi plăţilor preliminare se ţine pe tipuri de provizioane."
3.2. Se completează clasa 8 "Conturi ale contabilităţii de gestiune" cu conturile de gradul I cu destinaţia şi corespondenţa următoare:
"Contul 814 "Consumuri generale aferente contractelor
de construcţie"
Contul 814 "Consumuri generale aferente contractelor de construcţie" este un cont de colectare-repartizare destinat generalizării informaţiei privind consumurile aferente gestionării, organizării şi deservirii procesului de construcţie-montaj pe întreprindere şi sectoare ale producţiei de bază, care nu pot fi incluse direct în consumurile aferente unui contract de construcţie concret.
În debitul acestui cont se reflectă pe parcursul perioadei de gestiune consumurile generale aferente contractelor de construcţie pe articole stabilite de întreprindere, iar în credit repartizarea consumurilor efective acumulate pe contracte de construcţie în limita sumelor recuperabile de către beneficiari, iar sumele care depăşesc acest plafon se trec la cheltuielile perioadei.
Evidenţa analitică a consumurilor aferente contractelor de construcţie se ţine pe grupe omogene şi articole stabilite de întreprindere.
Contul 814 "Consumuri generale aferente contractelor de construcţie" se debitează în contrapartidă cu conturile:
Conţinutul operaţiei economice |
Creditul conturilor |
Înregistrarea consumurilor generale pe tipuri (retribuţii, contribuţii de asigurări sociale de stat şi prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, consumuri de materiale şi obiecte de mică valoare şi scurtă durată, uzura mijloacelor fixe, servicii etc.) |
113 “Amortizarea activelor nemateriale” |
124 “Uzura mijloacelor fixe” | |
211 „Materiale” | |
213 „Obiecte de mică valoare şi scurtă durată” | |
214 „Uzura obiectelor de mică valoare şi scurtă durată” | |
227 „Creanţe pe termen scurt ale personalului” | |
242 „Conturi curente în valută naţională” | |
243 „Conturi curente în valută străină” | |
521 “Datorii pe termen scurt privind facturile comerciale” | |
522 “Datorii pe termen scurt faţă de părţile legate” | |
531 “Datorii faţă de personal privind retribuirea muncii” | |
532 „Datorii faţă de personal privind alte operaţii” | |
533 “Datorii privind asigurările” | |
535 „Datorii preliminate” | |
539 “Alte datorii pe termen scurt” | |
812 „Activităţi auxiliare” |
Contul 814 "Consumuri generale aferente contractelor de construcţie" se creditează în contrapartidă cu conturile:
Conţinutul operaţiei economice |
Creditul conturilor |
Repartizarea consumurilor generale aferente contractelor de construcţie la valoarea lucrărilor executate în antrepriză în limita sumelor recuperate de către beneficiari şi recunoaşterea consumurilor care depăşesc plafonul stabilit drept cheltuieli ale perioadei |
713 “Cheltuieli generale si administrative” |
714 „Alte cheltuieli operaţionale” | |
811 “Activităţi de bază” |
Contul 816 "Consumuri aferente valorilor materiale
transmise spre prelucrare terţilor"
Contul 816 "Consumuri aferente valorilor materiale transmise spre prelucrare terţilor" este un cont de activ destinat generalizării informaţiei privind consumurile legate de prelucrarea materialelor de către terţi.
În debitul acestui cont se reflectă valoarea materialelor transmise spre prelucrare, precum şi valoarea serviciilor de prelucrare, iar în credit - costul efectiv al bunurilor (produselor, materialelor etc.) obţinute din prelucrare.
Evidenţa analitică a consumurilor aferente prelucrării materialelor se ţine pe tipuri de produse, articole de calculaţie şi alţi indicatori stabiliţi de întreprindere.
Contul 816 "Consumuri aferente valorilor materiale transmise spre prelucrare terţilor" se debitează în contrapartidă cu conturile:
Conţinutul operaţiei economice |
Creditul conturilor |
Reflectarea consumurilor de prelucrare (materiale, retribuţii, contribuţii de asigurări sociale de stat, prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, servicii aferente etc.) |
211 „Materiale” |
215 „Producţia în curs de execuţie” | |
227 „Creanţe pe termen scurt ale personalului” | |
521 „Datorii pe termen scurt privind facturile comerciale” | |
531 „Datorii fata de personal privind retribuirea muncii” | |
532 „Datorii faţă de personal privind alte operaţii” | |
533 „Datorii privind asigurările” | |
535 „Datorii preliminate” | |
539 „Alte datorii pe termen scurt” | |
812 „Activităţi auxiliare” |
Contul 816 "Consumuri aferente valorilor materiale transmise spre prelucrare terţilor" se creditează în contrapartidă cu conturile:
Conţinutul operaţiei economice |
Creditul conturilor |
Reflectarea costului efectiv al valorilor materiale obţinute din prelucrare |
211 „Materiale” |
215 „Producţia în curs de execuţie” | |
216 „Produse” |
Contul 846 "Încasări din vînzarea mărfurilor cu amănuntul"
Contul 846 "Încasări din vînzarea mărfurilor cu amănuntul" este un cont de pasiv tranzitoriu destinat generalizării informaţiei privind încasările obţinute din vînzarea produselor finite în magazinele proprii şi/sau din vînzarea mărfurilor cu amănuntul (inclusiv în consignaţie).
În creditul acestui cont se reflectă pe parcursul perioadei de gestiune suma încasărilor obţinute din comercializarea produselor şi/sau mărfurilor, iar în debit - trecerea la venituri a sumelor acumulate din vînzarea produselor şi mărfurilor, cu excepţia sumei TVA şi a valorii mărfurilor primite de la comitent.
Contul 846 "Încasări din vînzarea mărfurilor cu amănuntul" se creditează în contrapartidă cu conturile:
Conţinutul operaţiei economice |
Creditul conturilor |
Înregistrarea încasărilor din vînzarea produselor în magazinele cu amănuntul şi a mărfurilor conform contractelor de consignaţie |
221 „Creanţe pe termen scurt aferente facturilor comerciale” |
223 „Creanţe pe termen scurt ale părţilor legate” | |
227 „Creanţe pe termen scurt ale personalului” | |
229 „Alte creanţe pe termen scurt” | |
241 „Casa” | |
242 „Conturi curente în valută naţională” | |
243 „Conturi curente în valută străină” |
Contul 846 "Încasări din vînzarea mărfurilor cu amănuntul" se debitează în contrapartidă cu conturile:
Conţinutul operaţiei economice |
Creditul conturilor |
Calcularea TVA la buget, datoriilor comitentului conform contractului de consignaţie şi înregistrarea veniturilor din vînzări |
534 „Datorii privind decontările cu bugetul” |
539 „Alte datorii pe termen scurt” | |
611 „Venituri din vînzări” |
3.3. Se completează clasa 9 "Conturi extrabilanţiere" cu următoarele conturi:
Contul 913 "Active materiale pe termen lung primite în
folosinţă temporară"
Contul 913 "Active materiale pe termen lung primite în folosinţă temporară" este destinat generalizării informaţiei privind existenţa şi mişcarea activelor materiale pe termen lung primite în folosinţă gratuită etc.
În debitul acestui cont se înregistrează valoarea activelor materiale pe termen lung primite în folosinţă temporară, iar în credit - casarea valorii activelor materiale pe termen lung la returnarea acestora.
Evidenţa analitică a activelor materiale pe termen lung se ţine pe tipuri de active şi pe întreprindere-proprietar.
Contul 925 "Bunurile obţinute din materialele
prelucrate ale terţilor"
Contul 925 "Bunurile obţinute din materialele prelucrate ale terţilor" este destinat generalizării informaţiei privind existenţa şi mişcarea bunurilor obţinute din materialele prelucrate ale terţilor. Acest cont se utilizează de către întreprinderea care prelucrează materialele terţilor.
În debitul acestui cont se reflectă valoarea bunurilor obţinute din materialele prelucrate, iar în credit - transmiterea bunurilor terţilor (clienţilor) la valoarea serviciilor de prelucrare a acestora.
Evidenţa analitică se ţine pe tipuri de bunuri şi pe clienţi.
Contul 946 "Creanţe contingente"
Contul 946 "Creanţe contingente" este destinat generalizării informaţiei privind existenţa şi modificarea creanţelor aferente prejudiciului material, amenzilor, penalităţilor etc. nerecunoscute de persoanele vinovate.
În debitul acestui cont se reflectă înregistrarea creanţelor contingente, iar în credit - decontarea (anularea) acestora în cazul cînd întreprinderea dispune de o certitudine fermă că creanţele respective vor fi sau nu vor fi achitate (încasate, anulate).
Evidenţa analitică a creanţelor contingente se ţine pe tipuri de creanţe şi pe debitori.
Contul 947 "Facilităţi fiscale"
Contul 947 "Facilităţi fiscale" este destinat generalizării informaţiei privind existenţa şi modificarea sumei facilităţilor fiscale aferente impozitelor şi taxelor prevăzute de legislaţia în vigoare.
În debitul acestui cont se înregistrează sumele facilităţilor fiscale acordate conform legislaţiei în vigoare, iar în credit - anularea (decontarea) acestora la expirarea termenului de acordare sau în cazul nerespectării condiţiilor prevăzute de legislaţie.
Evidenţa analitică se ţine pe tipuri de facilităţi fiscale.
Contul 952 "Premii şi cupe sportive transferabile"
Contul 952 "Premii şi cupe sportive transferabile" este destinat generalizării informaţiei privind existenţa şi mişcarea premiilor şi cupelor sportive transferabile, care nu aparţin întreprinderii, dar se află temporar (pe parcursul unei perioade stabilite) în administrarea acesteia.
În debitul acestui cont se reflectă valoarea premiilor şi cupelor sportive transferabile primite temporar în administrare conform ordinului de primire, iar în credit - transmiterea acestora la valoarea nominală a activelor primite.
Evidenţa analitică a premiilor şi cupelor sportive transferabile se ţine pe tipurile acestora.
Contul 953 "Active pe termen lung transmise în
arendă finanţată (leasing financiar)"
Contul 953 "Active pe termen lung transmise în arendă finanţată (leasing financiar)" este destinat generalizării informaţiei privind existenţa şi mişcarea activelor pe termen lung transmise în arenda finanţată (leasing financiar).
Activele pe termen lung transmise în arendă finanţată (leasing financiar) se înregistrează la valoarea venală a acestora indicată în contract. În cadrul acestui cont se deschid subconturi pentru fiecare tip de active pe termen lung transmise în arenda finanţată (leasing financiar).
În debitul acestui cont se reflectă valoarea activelor pe termen lung transmise în arenda finanţată (leasing) sau în administrare fiduciară, iar în credit - restituirea acestora sau casarea valorii de răscumpărare a activelor transmise în arendă finanţată (leasing financiar).
Evidenţa analitică a activelor pe termen lung transmise în arendă finanţată (leasing financiar) se ţine pe fiecare obiect de inventar al acestora şi pe arendaşi (locator).
Anexa 2
Modificările şi completările nr.4 la
Standardul Naţional de Contabilitate 4 "Particularităţile
contabilităţii la întreprinderile micului business"
Standardul Naţional de Contabilitate 4 "Particularităţile contabilităţii la întreprinderile micului business" (în continuare - S.N.C.4), cu modificările ulterioare, aprobat prin ordinul ministrului finanţelor nr.32 din 3 martie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.27-28 din 09.03.2000), se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Raportul financiar trimestrial:
anexa nr.18 la S.N.C.4 va avea următorul cuprins:
„Anexa nr.18 la S.N.C.4
Nota informativă privind avansurile, investiţiile, împrumuturile şi decontările cu clienţii externi la ____________200_
|
||||||
Nr. crt. |
Denumirea ţării |
Cod conform Clasificatorului ţărilor |
Avansuri |
Cote în capitalul social | ||
acordate în străinătate |
primite din străinătate |
primite din străinătate |
plasate în străinătate | |||
0 |
A |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 | Federaţia Rusă |
643 | ||||
2 | România |
642 | ||||
3 | Ucraina |
804 | ||||
4 | ||||||
5 | ||||||
Total |
Nr. crt. |
Titluri de valoare |
Dividende |
Credite | |||
primite din străinătate |
plasate în străinătate |
de primit din străinătate |
de plătit în străinătate |
acordate în străinătate |
primite din străinătate | |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 | |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
Nr. crt. |
Împrumuturi |
Creanţe ale clienţilor din străinătate |
Datorii faţă de clienţii din străinătate | |||
acordate în străinătate |
primite din străinătate |
aferente facturilor comerciale |
alte |
aferente facturilor comerciale |
alte | |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 | |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
„
2. Raportul financiar anual:
anexa nr.18 la S.N.C.4 se transferă pe foaia de titlu şi va avea următorul cuprins:
„Anexa nr.18 la S.N.C.4
Nota informativă privind avansurile, investiţiile, împrumuturile şi decontările cu clienţii externi la ____________200_
|
||||||
Nr. crt. |
Denumirea ţării |
Cod conform Clasificatorului ţărilor |
Avansuri |
Cote în capitalul social | ||
acordate în străinătate |
primite din străinătate |
primite din străinătate |
plasate în străinătate | |||
0 |
A |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 | Federaţia Rusă |
643 | ||||
2 | România |
642 | ||||
3 | Ucraina |
804 | ||||
4 | ||||||
5 | ||||||
Total |
Nr. crt. |
Titluri de valoare |
Dividende |
Credite | |||
primite din străinătate |
plasate în străinătate |
de primit din străinătate |
de plătit în străinătate |
acordate în străinătate |
primite din străinătate | |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 | |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
Nr. crt. |
Împrumuturi |
Creanţe ale clienţilor din străinătate |
Datorii faţă de clienţii din străinătate | |||
acordate în străinătate |
primite din străinătate |
aferente facturilor comerciale |
alte |
aferente facturilor comerciale |
alte | |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 | |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
„
Anexa nr.19 la S.N.C.4:
rd.048 după cuvintele "arendă finanţată" se completează cu cuvintele "(leasing financiar)";
la pct.1) din Nota informativă cuvîntul "anului" se substituie prin cuvîntul "perioadei", iar la lit.a) se completează cu cuvîntul "(leasing)";
la rd.360 cuvîntul "datorii" se substituie prin cuvîntul "creanţe";
rd.550 va avea următorul cuprins: "Conturi curente în valută naţională (242)";
rd.560 va avea următorul cuprins: "Conturi curente în valută străină (243)";
rd.1000 va avea următorul cuprins: "Datorii preliminate (535)";
rd.1030 va avea următorul cuprins: "Provizioane aferente cheltuielilor şi plăţilor preliminare (538)";
Nota informativă privind valorile şi datoriile contabilizate în conturile extrabilanţiere se modifică şi se completează după cum urmează:
col.4 se completează cu cuvîntul "Înregistrate";
col.5 se completează cu cuvintele "Stinse" şi "Acoperite";
rd.1050 cuvintele "primite în arendă operaţională" se substituie prin cuvintele "primite în locaţiune, arendă operaţională (leasing)".
Notă informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul de stat, bugetele administrativ-teritoriale şi fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală şi Notă informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul asigurărilor sociale de stat se substituie prin Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale (anexa nr.21 la S.N.C 4), Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul asigurărilor sociale de stat (anexa nr.22 la S.N.C 4) şi Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală (anexa nr.23 la S.N.C 4) care vor avea următorul cuprins:
„Anexa nr.21 la S.N.C.4
Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale
|
||||||||||
Codul impozitului şi taxei conform clasificaţiei bugetare |
Denumirea impozitelor şi taxelor generale de stat şi locale pe tipuri, penalităţi şi amenzi calculate |
Cod rd. |
Sold la finele perioadei de gestiune precedente |
Suma calculată în perioada de gestiune |
Suma facilităţilor (înlesnirilor) acordate în perioada de gestiune conform legislaţiei |
Suma achitată în perioada de gestiune |
Suma trecută în cont sau restituită din buget în perioada de gestiune |
Sold la finele perioadei de gestiune | ||
creanţe |
datorii |
creanţe |
datorii | |||||||
A |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
010 | ||||||||||
020 | ||||||||||
030 | ||||||||||
040 | ||||||||||
050 | ||||||||||
060 | ||||||||||
070 | ||||||||||
080 | ||||||||||
090 | ||||||||||
100 | ||||||||||
110 | ||||||||||
120 | ||||||||||
130 | ||||||||||
140 | ||||||||||
150 | ||||||||||
160 | ||||||||||
170 | ||||||||||
180 | ||||||||||
190 | ||||||||||
200 | ||||||||||
210 | ||||||||||
220 | ||||||||||
230 | ||||||||||
240 | ||||||||||
250 | ||||||||||
Total |
260 |
Anexa nr.22 la S.N.C.4
Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul asigurărilor sociale de stat
|
||||||||||
Tipuri de contribuţii |
Cod rd. |
Sold la finele perioadei de gestiune precedente |
Suma calculată în perioada de gestiune |
Suma cheltuielilor acceptate în perioada de gestiune* |
Suma facilităţilor (înlesnirilor) acordate în perioada de gestiune conform legislaţiei |
Suma achitată în perioada de gestiune |
Suma trecută în cont sau restituită din buget în perioada de gestiune |
Sold la finele perioadei de gestiune | ||
creanţe |
datorii |
creanţe |
datorii | |||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Contribuţii de bază |
270 | |||||||||
Contribuţii individuale |
280 | |||||||||
Penalităţi (majorări de întîrziere) |
290 | |||||||||
Amenzi |
300 | |||||||||
Total |
310 | |||||||||
* Suma dată corespunde indicatorului din rd.407 col.3 al Dării de seamă privind calcularea, utilizarea şi transferarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat (forma 4-BASS). |
Anexa nr.23 la S.N.C.4
Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală
|
|||||||||
Tipuri de prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală |
Cod rd. |
Sold la finele perioadei de gestiune precedente |
Suma calculată în perioada de gestiune |
Suma facilităţilor (înlesnirilor) acordate în perioada de gestiune conform legislaţiei |
Suma achitată în perioada de gestiune |
Suma trecută în cont sau restituită din buget în perioada de gestiune |
Sold la finele perioadei de gestiune | ||
creanţe |
datorii |
creanţe |
datorii | ||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Contribuţia patronului: |
320 | ||||||||
la venitul angajaţilor |
321 | ||||||||
din venitul angajaţilor |
322 | ||||||||
Penalităţi (majorări de întîrziere) |
330 | ||||||||
Amenzi |
340 | ||||||||
Total |
350 |
„
Anexa nr.20 la S.N.C.4:
rd.1210 în paranteză se completează cu textul "+rd.1270";
după rd.1260 se introduce rd.1270;
rd.1260 va avea următorul cuprins: "operaţiuni de arendă (leasing) (6115)";
rd.1260-1360 devin respectiv rd.1270-1370;
la rd.1330 textul din paranteză "+rd.1370" se substituie prin textul "+rd.1390";
rd.1370 va avea următorul cuprins: "lucrărilor de construcţie-montaj (7114)";
după rd.1370 se introduce rd.1380 cu următorul cuprins: "serviciilor din activitatea de arendă (leasing) (7115)";
rd.1380-1600 devine rd.1390-1620.
Anexa 3
Modificările şi completările nr.5 la Standardul Naţional
de Contabilitate 5 "Prezentarea rapoartelor financiare"
Standardul Naţional de Contabilitate 5 "Prezentarea rapoartelor financiare" (în continuare - S.N.C.5), cu modificările, aprobat prin ordinul ministrului finanţelor nr.174 din 25 decembrie 1997 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.88-91 din 30.12.1997), se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Raportul financiar trimestrial:
"Nota informativă privind avansurile, investiţiile, împrumuturile şi decontările cu clienţii externi la __________ 200_" va avea următorul cuprins:
„Anexa nr.6 la S.N.C.5
Nota informativă privind avansurile, investiţiile, împrumuturile şi decontările cu clienţii externi la ____________200_
|
||||||
Nr. crt. |
Denumirea ţării |
Cod conform Clasificatorului ţărilor |
Avansuri |
Cote în capitalul social | ||
acordate în străinătate |
primite din străinătate |
primite din străinătate |
plasate în străinătate | |||
0 |
A |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 | Federaţia Rusă |
643 | ||||
2 | România |
642 | ||||
3 | Ucraina |
804 | ||||
4 | ||||||
5 | ||||||
Total |
Nr. crt. |
Titluri de valoare |
Dividende |
Credite | |||
primite din străinătate |
plasate în străinătate |
de primit din străinătate |
de plătit în străinătate |
acordate în străinătate |
primite din străinătate | |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 | |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
Nr. crt. |
Împrumuturi |
Creanţe ale clienţilor din străinătate |
Datorii faţă de clienţii din străinătate | |||
acordate în străinătate |
primite din străinătate |
aferente facturilor comerciale |
alte |
aferente facturilor comerciale |
alte | |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 | |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
„
Bilanţul contabil (anexa nr.1):
la rd.270 cuvîntul "datorii" se substituie prin cuvîntul "creanţe";
rd.310 va avea următorul cuprins: "Creanţe preliminate (226)";
rd.410 va avea următorul cuprins: "Conturi curente în valută naţională (242)";
rd.420 va avea următorul cuprins: "Conturi curente în valută străină (243)";
la rd.910 cuvîntul "preliminare" se substituie prin cuvîntul "preliminate";
rd.940 va avea următorul cuprins: "Provizioane aferente cheltuielilor şi plăţilor preliminare (538)".
Raportul privind fluxul mijloacelor băneşti (anexa nr.1 la S.N.C.7):
rd.030 va avea următorul cuprins: "Plăţi băneşti salariaţilor, contribuţii pentru asigurările sociale de stat şi prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală".
2. Raportul financiar anual:
Nota informativă privind avansurile, investiţiile, împrumuturile şi decontările cu clienţii externi la ____________200_ va avea următorul cuprins:
„Anexa nr.6 la S.N.C.5
Nota informativă privind avansurile, investiţiile, împrumuturile şi decontările cu clienţii externi la ____________200_
|
||||||
Nr. crt. |
Denumirea ţării |
Cod conform Clasificatorului ţărilor |
Avansuri |
Cote în capitalul social | ||
acordate în străinătate |
primite din străinătate |
primite din străinătate |
plasate în străinătate | |||
0 |
A |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 | Federaţia Rusă |
643 | ||||
2 | România |
642 | ||||
3 | Ucraina |
804 | ||||
4 | ||||||
5 | ||||||
Total |
Nr. crt. |
Titluri de valoare |
Dividende |
Credite | |||
primite din străinătate |
plasate în străinătate |
de primit din străinătate |
de plătit în străinătate |
acordate în străinătate |
primite din străinătate | |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 | |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
Nr. crt. |
Împrumuturi |
Creanţe ale clienţilor din străinătate |
Datorii faţă de clienţii din străinătate | |||
acordate în străinătate |
primite din străinătate |
aferente facturilor comerciale |
alte |
aferente facturilor comerciale |
alte | |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 | |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
”
Bilanţul contabil (anexa nr.1):
rd.270 cuvîntul "datorii" se substituie prin cuvîntul "creanţe";
rd.310 va avea următorul cuprins: "Creanţe preliminate (226)";
rd.410 va avea următorul cuprins: "Conturi curente în valută naţională (242)";
rd.420 va avea următorul cuprins: "Conturi curente în valută străină (243)";
la rd.910 cuvîntul "preliminare" se substituie prin cuvîntul "preliminate";
rd.940 va avea următorul cuprins: "Provizioane aferente cheltuielilor şi plăţilor preliminare (538)".
Raportul privind fluxul mijloacelor băneşti (anexa nr.1 la S.N.C.7):
rd.030 va avea următorul cuprins: "Plăţi băneşti salariaţilor, contribuţii pentru asigurările sociale de stat şi prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală".
Anexa la Bilanţul contabil (anexa nr.4):
Capitolul "Date generale":
la pct.2 textul "inclusiv cota către stat" se substituie prin textul "inclusiv cota statului".
Subcapitolul 1.2 "Active materiale" se completează:
la rd.110 cuvintele "rd.114" se substituie prin cuvintele "rd.113";
rd.114 se exclude;
la rd.128 cu cuvintele "(leasing financiar)";
la rd.160 cu cuvintele "(leasing)".
Subcapitolul 2.2 "Creanţe pe termen scurt":
la rd.420 şi rd.430 textul "...., asigurările sociale şi medicale de stat" se exclude;
rd.462 va avea următorul cuprins: "b) ale fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală (specificarea pe tipuri se prezintă în Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală)";
rd.462 devine rd.463.
Capitolul 4 "Starea datoriilor pe termen scurt":
rd.770 se completează în paranteză cu textul "şi Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală";
după rd.771 se introduce rd.772 cu următorul cuprins: "asigurarea medicală (5333)";
la rd.790 şi rd.800 textul ", asigurările sociale şi medicale de stat" se exclude.
Nota informativă privind valorile şi datoriile contabilizate în conturile extrabilanţiere se modifică şi se completează după cum urmează:
la col.3 şi col.6 cuvîntul "Stoc" se substituie prin cuvîntul "Sold";
col.4 se completează cu cuvîntul "Înregistrate";
col.5 se completează cu cuvintele "Stinse" şi "Acoperite";
rd.840 se completează cu cuvintele "+rd.843";
rd.841 va avea următorul cuprins: "Active nemateriale primite în folosinţă temporară (911)";
rd.842 va avea următorul cuprins: "Active materiale pe termen lung primite în locaţiune, arendă operaţională (leasing) (912)";
după rd.842 se introduce rd.843 "Active materiale pe termen lung primite în folosinţă temporară";
la rd.850 textul "(rd.851 + ... + rd.854)" se substituie prin textul "(rd.851 + ... + rd.855)";
după rd.854 se introduce rd.855 "Bunurile obţinute din materialele prelucrate ale terţilor (925)";
la rd.870 textul "(rd.871 + ... + rd.875)" se substituie prin textul "(rd.871 + ... + rd.877)";
la rd.871 cuvîntul "Datorii" se substituie prin cuvîntul "Creanţe";
după rd.875 se introduc rd.876 "Creanţe contingente (946)" şi rd.877 "Facilităţi fiscale (947)";
rd.882 şi rd.883 vor avea respectiv următorul cuprins: "Premii şi cupe sportive transferabile (952)" şi "Active pe termen lung transmise în arendă finanţată (leasing financiar) (953)";
Notă informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul de stat, bugetele administrativ-teritoriale şi fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală şi Notă informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul asigurărilor sociale de stat se substituie prin Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale (anexa nr.7 la S.N.C.5), Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul asigurărilor sociale de stat (anexa nr.8 la S.N.C.5) şi Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală (anexa nr.9 la S.N.C.5) care vor avea următorul cuprins:
„Anexa nr.7 la S.N.C.5
Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale
|
||||||||||
Codul impozitului şi taxei conform clasificaţiei bugetare |
Denumirea impozitelor şi taxelor generale de stat şi locale, pe tipuri, penalităţi şi amenzi calculate |
Cod rd. |
Sold la finele perioadei de gestiune precedente |
Suma calculată în perioada de gestiune |
Suma facilităţilor (înlesnirilor) acordate în perioada de gestiune conform legislaţiei |
Suma achitată în perioada de gestiune |
Suma trecută în cont sau restituită din buget în perioada de gestiune |
Sold la finele perioadei de gestiune | ||
creanţe |
datorii |
creanţe |
datorii | |||||||
A |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
010 | ||||||||||
020 | ||||||||||
030 | ||||||||||
040 | ||||||||||
050 | ||||||||||
060 | ||||||||||
070 | ||||||||||
080 | ||||||||||
090 | ||||||||||
100 | ||||||||||
110 | ||||||||||
120 | ||||||||||
130 | ||||||||||
140 | ||||||||||
150 | ||||||||||
160 | ||||||||||
170 | ||||||||||
180 | ||||||||||
190 | ||||||||||
200 | ||||||||||
210 | ||||||||||
220 | ||||||||||
230 | ||||||||||
240 | ||||||||||
250 | ||||||||||
Total |
260 |
Anexa nr.8 la S.N.C.5
Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul asigurărilor sociale de stat
|
||||||||||
Tipuri de contribuţii |
Cod rd. |
Sold la finele perioadei de gestiune precedente |
Suma calculată în perioada de gestiune |
Suma cheltuielilor acceptate în perioada de gestiune* |
Suma facilităţilor (înlesnirilor) acordate în perioada de gestiune conform legislaţiei |
Suma achitată în perioada de gestiune |
Suma trecută în cont sau restituită din buget în perioada de gestiune |
Sold la finele perioadei de gestiune | ||
creanţe |
datorii |
creanţe |
datorii | |||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Contribuţii de bază |
270 | |||||||||
Contribuţii individuale |
280 | |||||||||
Penalităţi (majorări de întîrziere) |
290 | |||||||||
Amenzi |
300 | |||||||||
Total |
310 | |||||||||
* Suma dată corespunde indicatorului din rd.407 col.3 al Dării de seamă privind calcularea, utilizarea şi transferarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat (forma 4-BASS). |
Anexa nr.9 la S.N.C.5
Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală
|
|||||||||
Tipuri de prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală |
Cod rd. |
Sold la finele perioadei de gestiune precedente |
Suma calculată în perioada de gestiune |
Suma facilităţilor (înlesnirilor) acordate în perioada de gestiune conform legislaţiei |
Suma achitată în perioada de gestiune |
Suma trecută în cont sau restituită din buget în perioada de gestiune |
Sold la finele perioadei de gestiune | ||
creanţe |
datorii |
creanţe |
datorii | ||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Contribuţia patronului: |
320 | ||||||||
la veniturile angajaţilor |
321 | ||||||||
din veniturile angajaţilor |
322 | ||||||||
Penalităţi (majorări de întîrziere) |
330 | ||||||||
Amenzi |
340 | ||||||||
Total |
350 |
„
Anexa la Raportul privind rezultatele financiare (anexa nr.5):
la rd.1010 în paranteză se introduce textul "...+rd.1080";
rd.1060 va avea următorul cuprins: "operaţiuni de arendă (leasing) (6115)";
rd.1060 - 1070 devin respectiv rd.1070 - 1080;
la rd.1150 în paranteză se introduce textul "...+rd.1210";
rd.1190 va avea următorul cuprins: "lucrărilor de construcţie-montaj (7114)";
rd.1200 va avea următorul cuprins: "serviciilor din activitatea de arendă (leasing) (7115)";
rd.1200-1470 devin rd.1220-1480;
rd.1363 va avea următorul cuprins: "contribuţii privind asigurările obligatorii de asistenţă medicală";
rd.1363 devine rd.1364;
la rd.1370 cuvintele "(rd.1360+...+rd.1470)" se substituie prin cuvintele "(rd.1380+...+rd.1480)".
Anexa 4
Modificările şi completările nr.1 la Standardul Naţional de Contabilitate 63
"Prezentarea informaţiei în rapoartele financiare ale asociaţiilor
de economii şi împrumut şi ale altor instituţii similare"
Standardul Naţional de Contabilitate 63 "Prezentarea informaţiei în rapoartele financiare ale asociaţiilor de economii şi împrumut şi ale altor instituţii similare" (în continuare - S.N.C. 63), aprobat prin ordinul ministrului finanţelor nr.89 din 28 octombrie 2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.151-153 din 14.11.2002), se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La punctul 3 după cuvintele "şi altor instituţii" se introduce nota "1", iar subsolul se completează cu următoarea notă: "1 stabilite prin ordinul ministrului finanţelor".
2. La punctul 4:
la alineatul 1 textul "se utilizează termeni cu sensurile specificate mai jos:" se substituie prin textul "noţiunile utilizate semnifică:";
la alineatul 5 textul "economiilor membrilor personale ale asociaţiei" se substituie prin textul "economiilor personale ale membrilor asociaţiei".
3. Punctul 6 va avea următorul cuprins:
"6. Asociaţiile, instituţiile şi filialele acestora prezintă informaţia în rapoartele financiare în modul următor:
Raportul financiar anual include:
1. Nota informativă privind avansurile, investiţiile, împrumuturile şi decontările cu clienţii externi la ___________ 200__ (anexa nr.1 la S.N.C.63);
2. Bilanţul contabil (formularul nr.1A);
3. Raportul privind rezultatele financiare (formularul nr.2A);
4. Raportul privind fluxul capitalului propriu (formularul nr.3A);
5. Raportul privind fluxul mijloacelor băneşti (formularul nr.6A);
6. Anexa la Bilanţul contabil (formularul nr.4A);
7. Anexa la Raportul privind rezultatele financiare (formularul nr.5A);
8. Nota explicativă la rapoartele financiare.
Raportul financiar trimestrial include:
1. Nota informativă privind avansurile, investiţiile, împrumuturile şi decontările cu clienţii externi la ________ 200__ (anexa nr.1 la S.N.C. 63);
2. Bilanţul contabil (formularul nr.1A);
3. Raportul privind rezultatele financiare (formularul nr.2A);
4. Raportul privind fluxul mijloacelor băneşti (formularul nr.6A);
5. Anexa la Bilanţul contabil:
5.1. Compartimentul 4.1 "Date generale";
5.2. Compartimentul 4.3 "Scadenţa activelor şi obligaţiilor sensibile la rata dobînzii şi dobînzile aferente la __________ 200__";
5.3. Compartimentul 4.4 "Clasificarea împrumuturilor şi a dobînzilor aferente pentru constituirea provizioanelor la ________ 200__"."
4. La punctul 22 alineatul 2 va avea următorul cuprins: "Cheltuielile privind dobînzile calculate la sursele împrumutate pe termen lung se prezintă de asociaţie separat de cele pe termen scurt.".
5. La punctul 29 alineatul 2 după textul "profitul (pierderea) perioadei" se introduce textul "de gestiune".
6. Raportul financiar se modifică şi se completează după cum urmează: cuvîntul "Judeţul" se substituie prin cuvîntul "Raionul";
Nota informativă privind avansurile, investiţiile acordate şi primite şi decontările cu clienţii externi la ________ 200__ va avea următorul cuprins:
„Anexa nr.1 la S.N.C.63
Nota informativă privind avansurile, investiţiile, împrumuturile şi decontările cu clienţii externi la ____________200_
|
||||||
Nr. crt. |
Denumirea ţării |
Cod conform Clasificatorului ţărilor |
Avansuri |
Cote în capitalul social | ||
acordate în străinătate |
primite din străinătate |
primite din străinătate |
plasate în străinătate | |||
0 |
A |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 | Federaţia Rusă |
643 | ||||
2 | România |
642 | ||||
3 | Ucraina |
804 | ||||
4 | ||||||
5 | ||||||
Total |
Nr. crt. |
Titluri de valoare |
Dividende |
Credite | |||
primite din străinătate |
plasate în străinătate |
de primit din străinătate |
de plătit în străinătate |
acordate în străinătate |
primite din străinătate | |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 | |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
Nr. crt. |
Împrumuturi |
Creanţe ale clienţilor din străinătate |
Datorii faţă de clienţii din străinătate | |||
acordate în străinătate |
primite din străinătate |
aferente facturilor comerciale |
alte |
aferente facturilor comerciale |
alte | |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 | |
1 | ||||||
2 | ||||||
3 | ||||||
4 | ||||||
5 | ||||||
"
Raportul privind rezultatele financiare (formularul nr.2A):
textul "de la 1 ianuarie pînă la 1 ______ 200__" se substituie prin textul "de la _______ pînă la _______ 200_".
Raportul privind fluxul capitalului propriu (formularul nr.3A):
rd.100 va avea următorul cuprins "Profit net (pierdere netă) al perioadei de gestiune".
Raportul privind fluxul mijloacelor băneşti (formularul nr.6A):
textul "de la 1 ianuarie pînă la 1 _______ 200__" se substituie prin textul "de la _______ pînă la _______ 200_";
la rd.460 după cuvîntul "de curs" se introduce cuvîntul "valutar".
Anexa la Bilanţul contabil (formularul nr.4A):
punctul 1 va avea următorul cuprins "Număr de identificare de stat (IDNO) - codul fiscal _________ Data înregistrării ____________";
la poziţia 1 din compartimentul 4.1 textul "în anul curent" se substituie prin textul "în perioada curentă";
în denumirea compartimentului 4.3 cuvîntul "pe" se substituie prin cuvîntul "la";
în denumirea compartimentului 4.4 textul "pentru luna _________ 200__" se substituie prin textul "la __________ 200__";
rd.080 va avea următorul cuprins: "Soldul provizionului la finele anului precedent";
modificarea în rd.080 se referă numai la textul în limba rusă;
la compartimentul 4.5 la rd.350 după cuvîntul "Datorii" se introduc cuvintele "faţă de personal";
la denumirea compartimentului 4.6 se introduce textul "la __________ 200__";
în col.3 şi col.6 cuvîntul "Stoc" se substituie prin cuvîntul "Sold";
col.4 se completează cu cuvîntul "Înregistrate";
col.5 se completează cu cuvintele "Stinse" şi "Acoperite";
după compartimentul 4.6 se introduc compartimentul 4.7 "Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale", compartimentul 4.8 "Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul asigurărilor sociale de stat" şi compartimentul 4.9 "Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală", cu următorul cuprins:
„Compartimentul 4.7
Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale
|
||||||||||
Codul impozitului şi taxei conform clasificaţiei bugetare |
Denumirea impozitelor şi taxelor generale de stat şi locale pe tipuri, penalităţi şi amenzi calculate |
Cod rd. |
Sold la finele perioadei de gestiune precedente |
Suma calculată în perioada de gestiune |
Suma facilităţilor (înlesnirilor) acordate în perioada de gestiune conform legislaţiei |
Suma achitată în perioada de gestiune |
Suma trecută în cont sau restituită din buget în perioada de gestiune |
Sold la finele perioadei de gestiune | ||
creanţe |
datorii |
creanţe |
datorii | |||||||
A |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
010 | ||||||||||
020 | ||||||||||
030 | ||||||||||
040 | ||||||||||
050 | ||||||||||
060 | ||||||||||
070 | ||||||||||
080 | ||||||||||
090 | ||||||||||
100 | ||||||||||
110 | ||||||||||
120 | ||||||||||
130 | ||||||||||
140 | ||||||||||
150 | ||||||||||
160 | ||||||||||
170 | ||||||||||
180 | ||||||||||
190 | ||||||||||
200 | ||||||||||
210 | ||||||||||
220 | ||||||||||
230 | ||||||||||
240 | ||||||||||
250 | ||||||||||
Total |
260 |
Compartimentul 4.8
Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu bugetul asigurărilor sociale de stat
|
||||||||||
Tipuri de contribuţii |
Cod rd. |
Sold la finele perioadei de gestiune precedente |
Suma calculată în perioada de gestiune |
Suma cheltuielilor acceptate în perioada de gestiune* |
Suma facilităţilor (înlesnirilor) acordate în perioada de gestiune conform legislaţiei |
Suma achitată în perioada de gestiune |
Suma trecută în cont sau restituită din buget în perioada de gestiune |
Sold la finele perioadei de gestiune | ||
creanţe |
datorii |
creanţe |
datorii | |||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Contribuţii de bază |
270 | |||||||||
Contribuţii individuale |
280 | |||||||||
Penalităţi (majorări de întîrziere) |
290 | |||||||||
Amenzi |
300 | |||||||||
Total |
310 | |||||||||
* Suma dată corespunde indicatorului din rd.407 col.3 al Dării de seamă privind calcularea, utilizarea şi transferarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat (forma 4-BASS). |
Compartimentul 4.9
Nota informativă privind datoriile şi creanţele aferente decontărilor cu fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală
|
|||||||||
Tipuri de prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală |
Cod rd. |
Sold la finele perioadei de gestiune precedente |
Suma calculată în perioada de gestiune |
Suma facilităţilor (înlesnirilor) acordate în perioada de gestiune conform legislaţiei |
Suma achitată în perioada de gestiune |
Suma trecută în cont sau restituită din buget în perioada de gestiune |
Sold la finele perioadei de gestiune | ||
creanţe |
datorii |
creanţe |
datorii | ||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Contribuţia patronului: |
320 | ||||||||
la venitul angajaţilor |
321 | ||||||||
din venitul angajaţilor |
322 | ||||||||
Penalităţi (majorări de întîrziere) |
330 | ||||||||
Amenzi |
340 | ||||||||
Total |
350 |
”
Anexa la Raportul privind rezultatele financiare (formularul nr.5A):
col.3 şi col.4 vor avea respectiv următorul cuprins "Perioada de gestiune" şi "Perioada corespunzătoare a anului precedent";
la rd.072 cuvîntul "(amortizarea)" se exclude;
la rd.131 după cuvîntul "calamităţi" se introduce cuvîntul "naturale";
la capitolul "Cheltuieli (economii) privind impozitul pe venit" în col.2 se exclude codul rîndului "150", iar în col.3 şi col.4 se introduce semnul "X";
la col.2 rd.151 şi rd.152 se substituie respectiv prin rd.150 şi rd.160.
